7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Bij de laadpaal zit normaliter een 'leaflet' met daarop diverse toegangscodes, en de Password Reset Code. Zorg dat je die leaflet in handnen krijgt cq. er een kopietje of fotootje van maakt.Bo0bz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:29:
Volgende week komt mijn Alfen laadpaal via Ayvens. Zijn er zaken, los van de installatie, die ik moet vragen aan de installateur? Ik zie hier voorbij komen de gegevens om volledig toegang te krijgen tot de laadpaal. Verstrekken ze deze gegevens als er een LM tussen zit?
Zorg er voor dat er een CAT5e of hoger kabel ligt van je meterkast (of daar waar je een netwerkpoort/router/switch hebt staan) naar de plek waar je laadpaal komt, zodat je de laadpaal op Ethernet kan aansluiten.
Zorg er voor dat er een 4-aderige kabel (Telefoondraad bijv) of tweede CAT5e kabel ligt vanuit je meterkast naar de plek waar je laadpaal komt, zodat je de laadpaal op je Slimme Meter kan aansluiten voor Load Balancing.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Nu zie ik er genoeg op Marktplaats, maar moet ik dan nog ergens op letten? Bv leeftijd, licenties (hoe controleer ik dat?), wachtwoord, Eneco?
Zie deze topic https://gathering.tweaker...message/80082662#80082662Bo0bz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:29:
Volgende week komt mijn Alfen laadpaal via Ayvens. Zijn er zaken, los van de installatie, die ik moet vragen aan de installateur? Ik zie hier voorbij komen de gegevens om volledig toegang te krijgen tot de laadpaal. Verstrekken ze deze gegevens als er een LM tussen zit?
Licenties zeker als je Loadbalancing wil hebben en bijvoorbeeld je display wil aan passen.savagenld schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 02:19:
Ik wil graag en Alfen aanschaffen, het type maakt mij niet veel uit (S of Pro). Ik wil wel een vaste kabel en 3-fase.
Nu zie ik er genoeg op Marktplaats, maar moet ik dan nog ergens op letten? Bv leeftijd, licenties (hoe controleer ik dat?), wachtwoord, Eneco?
Zorgen dat de gene waar je hem koopt de wachtwoorden heeft en test de lader! (zie hieronder).
Zorg er voor dat je ACE installer hebt geinstalleerd op een laptop en dat je op de ACE installer kan inloggen.
Lader met een simpel snoertje aan 230V testen bij de klant en in de log kijken of er geen fout meldingen zijn.
Ik ben al een aantal keren bij klanten geweest die een tweedehands gekocht hadden en waar het powerboard kapot was, en ook een keer gehad dat er een flinke storing in het controllerboard was en moest deze volledig vervangen.
Kosten van reparatie kan vaak al meer zijn dan waar je de lader voor gekocht hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door Daveth op 09-11-2024 11:13 ]
Niet echt, bij ons gaat de laadpaal via een Flex Income Plan wat fiscaal voordelig is... uiteindelijk betalen we zo maar een goeie 800 euro voor de laadpaal. Ik denk niet dat je ergens voor die prijs een Alfen (of welk merk dan ook) kan laten installeren.Wimploo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:56:
[...]
True maar zelf kopen, aansluiten of laten aansluiten zal in alle gevallen goedkoper zijn op de lange termijn dan mee leasen.
Na drie jaar is de paal ook onze eigendom (ondertussen heb ik trouwens alle codes en doe ik ermee wat ik wil, facturatie is via een backoffice).
Zie deze review en dan met name de laatste sectie.savagenld schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 02:19:
Ik wil graag en Alfen aanschaffen, het type maakt mij niet veel uit (S of Pro). Ik wil wel een vaste kabel en 3-fase.
Super. Is het model nog vernieuwd in de jaren? Heeft een model uit 2020 bv nog dezelfde hardware?NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:21:
[...]
Zie deze review en dan met name de laatste sectie.
De omvormer zit sowieso in de EV.
De hardware van een laadpaal bestaat uit een kunststof cover (en ja recent kan je uit meer kleuren kiezen dan het standaard wit van jaren terug maar ziet er voor de rest nog hetzelfde uit
De laadpaal dient vooral om te communiceren met de EV. En het hart daarvan is de software.
En je kan bij Alfen nog steeds de laatste firmware installeren op een jaren oude paal (zelfs van voor 2020).
[ Voor 83% gewijzigd door IvoB2 op 09-11-2024 14:20 ]
Maar duidelijk, bedankt!
Wat bewonderenswaardig is, want die paal is en blijft nog altijd gigantisch ruk in zelf aansturen of iets mee doen qua zon of andere. Maar ja goed, je zit hier nu ook in het Alfen topic.savagenld schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:33:
Van mijn huidige Newmotion laadpaal zijn toch echt al een aantal versies uitgebracht
Maar duidelijk, bedankt!
Die newmotion is ongeveer zo wat de domste (minst aanstuurbare) paal die je kan hebben. Hij kan net (dankzij een eigen module dan ook weer) iets van loadbalancing (dus voorkomen van overbelasting van een of meerdere fasen).
Zon? Nope
Wisselen tussen 1F en 3F tijdens laadbeurt? Nope
EVCC piekbeperking? Nope
Zag dat deze vraag inmiddels was beantwoord. Zie deze post voor nog wat snelle (hopelijk interessante) informatie om mee te starten.savagenld schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:12:
[...]
Super. Is het model nog vernieuwd in de jaren? Heeft een model uit 2020 bv nog dezelfde hardware?
Na wat hobbels draait alles wat ik wat ik in gedachten had.
Green of comfort laden en ook uitlezen van de P1 meter voor de max stroom van de meterkast.
Het is ook wel fijn om nu met 16A te laden ipv de 10A van de granny charger.
Ik stoorde me aan de stugge 3 fase kabel van 7 meter.
Deze heb ik vandaag vervangen voor een soepele 6 meter 20A 1 fase kabel van Volvo
Nu alles zo mooi werkt zie ik eigenlijk de meerwaarde van evcc.io niet.
Die paar stukjes logica kan ik prima in Node Red bouwen.
Al met al een hele fijne keuze met de juiste licenties.
Wel een vraag, wat is "Alfen wallbox Solar Green Share" (percentage van 0 tot 100%) ??
Ik neem aan dat hij bij 90% dan maximaal 90% van de overcapaciteit van de PV gebruikt.
Veel NM paaltjes konden ook wel via P1 LB doen. De module was dan niet nodig. Al is het verder een zeer domme en duur betaalde paal. Ben blij met de Alfen die ik inmiddels heb.HyperBart schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:46:
[...]
Wat bewonderenswaardig is, want die paal is en blijft nog altijd gigantisch ruk in zelf aansturen of iets mee doen qua zon of andere. Maar ja goed, je zit hier nu ook in het Alfen topic.
Die newmotion is ongeveer zo wat de domste (minst aanstuurbare) paal die je kan hebben. Hij kan net (dankzij een eigen module dan ook weer) iets van loadbalancing (dus voorkomen van overbelasting van een of meerdere fasen).
Zon? Nope
Wisselen tussen 1F en 3F tijdens laadbeurt? Nope
EVCC piekbeperking? Nope
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Zodra de software gereed is hoeft alleen de energy meter te worden vervangen.
(En moet de EV natuurlijk ook over AC bi-directional ready te zijn.)
LOVATO DME D301 MID7
Persoonlijk ben ik heel blij met Alfen, zij zijn continu hun eigen hard- en software aan het doorontwikkelen en werken in op de wensen van hun klanten. Die extra zak geld voor de aanschaf in vergelijking tot de concurrentie is het wat mij betreft echt wel waard geweest.
Zie deze post.Woodski schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:14:
Hier een post van een tevreden nieuwe Alfen Eve gebruiker.
Na wat hobbels draait alles wat ik wat ik in gedachten had.
Wel een vraag, wat is "Alfen wallbox Solar Green Share" (percentage van 0 tot 100%) ??
Ik neem aan dat hij bij 90% dan maximaal 90% van de overcapaciteit van de PV gebruikt.
Oh? Dat is heel nieuw nieuws.BenSKIP schreef op zondag 10 november 2024 @ 06:36:
Alfen werkt aan software om de laadpalen bi-directional te maken. Zo kan straks de auto ook het huis voeden. Als in die software de epex markt geïmplementeerd wordt dan kan je de EV laden als de prijzen laag of negatief zijn en naar het huis ontladen als de prijzen hoog zijn.
LOVATO DME D301 MID7
Persoonlijk ben ik heel blij met Alfen, zij zijn continu hun eigen hard- en software aan het doorontwikkelen en werken in op de wensen van hun klanten. Die extra zak geld voor de aanschaf in vergelijking tot de concurrentie is het wat mij betreft echt wel waard geweest.
Heb je daar iets meer (bedrijfs uitgebrachte) info rond?
Dit werkt alleen met de nieuwe hardware die alleen tot nu toe in publieke laders zitten.BenSKIP schreef op zondag 10 november 2024 @ 06:36:
Alfen werkt aan software om de laadpalen bi-directional te maken. Zo kan straks de auto ook het huis voeden. Als in die software de epex markt geïmplementeerd wordt dan kan je de EV laden als de prijzen laag of negatief zijn en naar het huis ontladen als de prijzen hoog zijn.
LOVATO DME D301 MID7
Met andere woorden voor al die personen hier op tweakers gaat dit niet op.
Aangezien hij via Eneco zakelijk wordt geleverd ga ik er wel een melding van maken natuurlijk. Ik moet evt einde jaar de paal overnemen privé maar ik weet niet of ik dat wil als die zo blijft .
Je maakt een bestaande laadpaal met een software-update niet zomaar bidirectioneel.BenSKIP schreef op zondag 10 november 2024 @ 06:36:
Alfen werkt aan software om de laadpalen bi-directional te maken.
En buiten de laadpaalfabrikant moet je voor bidirectioneel laden ook nog eens rekening houden met de standpunten van de netwerkbeheerder. Een thuislaadpaal is doorgaans immers parallel met het grid geschakeld en dan heb je wat meer hardware nodig dan alleen het vervangen van een meter.
Externe software om via de (Alfen)laadpaal dynamisch te gaan laden bestaat overigens al.
En met wat extra hardware kan een EV met V2L functie (binnen de perken van zijn terugleververmogen) ook al terugleveren aan de woning (en uiteraard via de standaard laadpaal stroom afnemen).
(Ik pas dat al toe met de EV6 maar niet via dynamische nettarieven => overproductie van PV in de accu van de EV laden via de Alfen laadpaal en tekorten in de woning aanvullen vanuit de HV accu - tot max. 3,6 kW - met o.a. een Victron wall connector inlet ).
[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 09:22 ]
Was voor mij destijds het begin tot een uiteindelijk volledig falende laadpaal. Moederbord moest vervangen. Oorzaak: bugs in de laadpaal (letterlijk fysiekWaypoint schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:14:
Is dat een bekend fenomeen? Ik kon er zo niks over vinden in de search.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 09:40 ]
De auto kan als thuisaccu worden ingezet.
De software is alleen nog niet klaar.
Rekening houden met de standpunten van een netwerkbeheerder? Wat een onzin, doet iedereen dat die een thuisaccu in gebruik neemt?
De Alfen monteur vertelde mij: "Blijf ons in de gaten houden er volgt vanzelf een release note."HyperBart schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:57:
[...]
Oh? Dat is heel nieuw nieuws.
Heb je daar iets meer (bedrijfs uitgebrachte) info rond?
@Daveth Dat het alleen kan met extra hardware die in publieke palen zit zou ik heel vreemd vinden. Wie wil zijn EV accu nou gaan ontladen naar grid?
Ik hecht liever meer waarde aan wat de Alfen monteur mij vertelde dan aan wat iemand op een forum zegt.
Of heeft jouw Alfen geen power-entry module met RS485?
De oude power-entry: https://knowledge.alfen.com/space/SER/791969802/Power+Entry
De nieuwe power-entry: https://knowledge.alfen.c...004899/Power+entry+NG9xx+
[ Voor 17% gewijzigd door BenSKIP op 10-11-2024 11:45 ]
Dat het scherm zwart wordt (laadstation functioneert verder nog wel gewoon), heb ik ook bij een aantal klanten en van Alfen te horen gekregen dat dit een firmware dingetje was.Waypoint schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:14:
Ik heb een Alfen single pro 3 fase sinds een maand in gebruik . Nu al 2x gehad dat het scherm zwart wordt en niet meer aangaat. Pas na het spanningsloos maken. Ik krijg de paal wel ontgrendeld . Het doet zich nu voor als ik de auto aan de paal laat (bijv een dag) als deze al vol is. Is dat een bekend fenomeen? Ik kon er zo niks over vinden in de search.
Aangezien hij via Eneco zakelijk wordt geleverd ga ik er wel een melding van maken natuurlijk. Ik moet evt einde jaar de paal overnemen privé maar ik weet niet of ik dat wil als die zo blijft .
Welke firmware draait de jouwe? Waar ik het had draaide firmware 6.6.x en bij 1 klant heb ik ze geüpdatet naar 7.0.5 en (nog) geen klachten over gehoord
De lader mist simpelweg onderdelen om het mogelijk te maken. Zo kan de lader met enkel een meter geschikt voor teruglevering nog steeds niet voldoen aan de ISO 15188 norm. In de (nog volop in ontwikkeling zijnde) publieke laders van Alfen zit er per socket een ISO 15188 modem, voor extra communicatie met het voertuig.BenSKIP schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:15:
Toch grappig dat mensen direct zeggen dat het niet kan, terwijl ik deze info vanuit Alfen verkregen heb.
Rekening houden met de standpunten van een netwerkbeheerder? Wat een onzin, doet iedereen dat die een thuisaccu in gebruik neemt?
Goede bron ook. Is de monteur in dienst van Alfen? Hoe heet de monteur? Om welke reden kwam je in aanraking met deze monteur?BenSKIP schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:24:
[...]
De Alfen monteur vertelde mij: "Blijf ons in de gaten houden er volgt vanzelf een release note."
@Daveth Dat het alleen kan met extra hardware die in publieke palen zit zou ik heel vreemd vinden. Wie wil zijn EV accu nou gaan ontladen naar grid?
Ik hecht liever meer waarde aan wat de Alfen monteur mij vertelde dan aan wat iemand op een forum zegt.
Of heeft jouw Alfen geen power-entry module met RS485?
De oude power-entry: https://knowledge.alfen.c...904274/Display+Eve+Single
De nieuwe power-entry: https://knowledge.alfen.c...004899/Power+entry+NG9xx+
Weet je de functie van de power entry? Er zit een meetring op om DC lekstromen te meten. Het controlboard bepaalt vervolgens dat er bij een te hoog gemeten waarde (6mA) wordt afgeschakeld. Wat gaat RS485 daar aan toevoegen volgens jou?
In België wel ja.BenSKIP schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:15:
Daar is alleen het gebruik van gehomologeerde thuisaccuomvormers, laadpalen en PV-inverters toegestaan.
En laadpalen (+5kW), PV en thuisaccu's moeten er een technische keuring ondergaan voor indienststelling en aangemeld worden bij de netbeheerder.
Er is dan ook niet zo'n groot probleem met uitvallende omvormers omdat zowat iedere eindgebruiker zijn eigen zin op het gemeenschappelijke stoormnet doet.
Of iedereen dat ook effectief doet is iets totaal anders. Je hebt altijd mensen, ongeacht de materie, die iets doen wat feitelijk niet mag.
Maar wanneer Alfen van alle bestaande laadpalen voor thuisgebruik via een softwareupdate een bidirectionele laadpaal kan maken is dat uiteraard goed nieuws voor Alfen (gat in de markt) en vooral voor de thuisgebruikers die al een Alfen laadpaal in bezit hebben.
Ook benieuwd of iedere EV daar dan ook zomaar voor geschikt is.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 10:54 ]
Volledig mee eens en ik volg je in deze.BenSKIP schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:24:
[...]
(Ik betwijfel niet dat je een "Alfen monteur" gesproken hebt maar ik heb de laatste zes jaar ook al wat Alfen "monteurs" (rechtstreeks of via onderaannemers) over de vloer gehad. En dat ging van mensen die zeer goed op de hoogte waren (technieker rechtstreeks in dienst bij Alfen) tot mensen die niet eens de basiskennis hadden van hun eigen product/onderaannemers in opdracht van Alfen).
Voor alle duidelijkheid: je hebt de info dus niet vanuit Alfen zelf verkregen maar gewoon mondeling via een van hun eigen techniekers/een monteur van Alfen laadpalen?
[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 11:05 ]
Die power entry heeft maar één aansluiting? Of zitten daar meer dan 2 draadjes op aangesloten? Dus het meet "slechts" DC en dan heeft Alfen er een RS485 connector op? :-)
Of heb ik die ook zelf zitten photoshoppen en op een website geplaatst?
Ook de energy meter heeft geen RS485? :-)
Op die print zou dat niet even een draadje naar elkaar hebben?
Ik heb hier niet even 'een' monteur gehad, ik heb hier tweemaal toe een Alfen Fieldexpert gehad. Ik noem die namen hier niet. Ik heb mijn info dus WEL vanuit Alfen zelf.
Ik kan (en wil) je niet dwingen mij te geloven, je gaat er vanzelf achterkomen en dan zal het netjes zijn als je erop terugkomt en zegt: "Sorry, je had gelijk."
[ Voor 98% gewijzigd door BenSKIP op 10-11-2024 11:59 ]
Ik weet zeker dat je nu twee platformen door elkaar haalt namelijk NG (is wat iedereen nu heeft) en AHP wat nu langzaam uitgerold word in publieke laders en ooit in de toekomst naar thuis laders.BenSKIP schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:15:
Toch grappig dat mensen direct zeggen dat het niet kan, terwijl ik deze info vanuit Alfen verkregen heb.
NG kan dit niet AHP gaat dit in de toekomst kunnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Daveth op 10-11-2024 11:19 ]
[ Voor 93% gewijzigd door BenSKIP op 10-11-2024 11:59 ]
Joh, weet ik veel..... ik heb die power-entry zelf in photoshop aangepast, van een Alfen logo voorzien en op de website gezet. Deze module hangt ook slechts als afbeelding in mijn laadpaal. Gewoon omdat het stoer is. Iets met RS485 en daarmee klaar voor toekomstige veranderingen staat altijd leuker dan iets zonder RS485.B_S schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:48:
[...]
De lader mist simpelweg onderdelen om het mogelijk te maken. Zo kan de lader met enkel een meter geschikt voor teruglevering nog steeds niet voldoen aan de ISO 15188 norm. In de (nog volop in ontwikkeling zijnde) publieke laders van Alfen zit er per socket een ISO 15188 modem, voor extra communicatie met het voertuig.
[...]
Goede bron ook. Is de monteur in dienst van Alfen? Hoe heet de monteur? Om welke reden kwam je in aanraking met deze monteur?
Weet je de functie van de power entry? Er zit een meetring op om DC lekstromen te meten. Het controlboard bepaalt vervolgens dat er bij een te hoog gemeten waarde (6mA) wordt afgeschakeld. Wat gaat RS485 daar aan toevoegen volgens jou?

[ Voor 98% gewijzigd door BenSKIP op 10-11-2024 11:58 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik probeer even in te beelden hoe zoiets er uit ziet en wat er voor nodig is. Heb zelf een ID.4 met bi-directionaalmogelijkheid. Sinds 4 weken heb ik mijn elektra aan laten passen, waardoor ik in de carport een aansluiting heb op een eigen groep. Nu bekabeld en nog afgedopt met de bedoeling er een CEE stopcontact te kunnen maken tbv een toekomstige camper. Maar door jouw post ben ik getriggerd dat dit nu al meer kan worden.......IvoB2 schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:16:
[...]
En met wat extra hardware kan een EV met V2L functie (binnen de perken van zijn terugleververmogen) ook al terugleveren aan de woning (en uiteraard via de standaard laadpaal stroom afnemen).
(Ik pas dat al toe met de EV6 maar niet via dynamische nettarieven => overproductie van PV in de accu van de EV laden via de Alfen laadpaal en tekorten in de woning aanvullen vanuit de HV accu - tot max. 3,6 kW - met o.a. een Victron wall connector inlet ).
Ik heb ook wel met regelmaat dat het scherm op zwart gaat. Of op "veelkleurig". Zie bijvoorbeeld deze post. Heel soms is het inderdaad nodig om hem spanningsloos te maken, maar meestal volstaat een gewone reboot. Dit gedrag komt bij mij met name voor als ik de paal heb aangestuurd met domoticz (Ik heb een routine dat als ik 's avonds om pakweg 18.00 uur thuiskom mijn auto wel al aan de lader hang, maar hem op dat moment met domoticz op solar "green" zet. Op dat moment gaat ie nog niet laden (het is immers al donker) en dat is precies de bedoeling, want dan is er nog dagtarief. 's Avonds om 23.00 uur zet domoticz solar charging uit en dan gaat ie dus tegen daltarief laden. Kan natuurlijk ook met de EveConnect app, maar ik gebruik domoticz omdat ik dan ook het verbruik kan bijhouden en meer.Waypoint schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:14:
Ik heb een Alfen single pro 3 fase sinds een maand in gebruik . Nu al 2x gehad dat het scherm zwart wordt en niet meer aangaat. Pas na het spanningsloos maken. Ik krijg de paal wel ontgrendeld . Het doet zich nu voor als ik de auto aan de paal laat (bijv een dag) als deze al vol is. Is dat een bekend fenomeen? Ik kon er zo niks over vinden in de search.
Maar dat leidt inderdaad wel met regelmaat tot zwarte of kleurige schermen, die ik niet had toen ik bovenstaand allemaal nog niet had ingeregeld.
V2L kan naar V2H maar niet zomaar (en voor zover ik weet ook niet via een Alfen laadpaal voor thuisgebruik).kisik schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:36:
[...]
Ik probeer even in te beelden hoe zoiets er uit ziet en wat er voor nodig is. Heb zelf een ID.4 met bi-directionaalmogelijkheid. Sinds 4 weken heb ik mijn elektra aan laten passen, waardoor ik in de carport een aansluiting heb op een eigen groep. Nu bekabeld en nog afgedopt met de bedoeling er een CEE stopcontact te kunnen maken tbv een toekomstige camper. Maar door jouw post ben ik getriggerd dat dit nu al meer kan worden.......
Heb je extra hardware voor nodig zoals een connector om de V2L uitgang met de woning te verbinden (zoals bv. een boot aansluit op een walaansluiting) en een inverter die via een aggregaatingang een zuivere sinus kan produceren. Dat is de veiligste weg (en kan technisch ook zo gekeurd worden, toch in België). Je kan ook zelf gaan klooien met een ATS en wat kabels maar daar ga ik me niet mee inlaten.
Ik zou zeggen, steek je licht op in het V2X topic.
Van de V2G van de VAG groep ken ik ook niets. Alleen dat ze het terugleveren van hun EV's sowieso softwarematig in het aantal kWh beperkt hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 13:38 ]
[ Voor 88% gewijzigd door BenSKIP op 11-11-2024 05:56 ]
Gek ik heb er verder niks op ingesteld , gewoon standaard als normaal.NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:42:
[...]
Ik heb ook wel met regelmaat dat het scherm op zwart gaat. Of op "veelkleurig". Zie bijvoorbeeld deze post. Heel soms is het inderdaad nodig om hem spanningsloos te maken, maar meestal volstaat een gewone reboot. Dit gedrag komt bij mij met name voor als ik de paal heb aangestuurd met domoticz (Ik heb een routine dat als ik 's avonds om pakweg 18.00 uur thuiskom mijn auto wel al aan de lader hang, maar hem op dat moment met domoticz op solar "green" zet. Op dat moment gaat ie nog niet laden (het is immers al donker) en dat is precies de bedoeling, want dan is er nog dagtarief. 's Avonds om 23.00 uur zet domoticz solar charging uit en dan gaat ie dus tegen daltarief laden. Kan natuurlijk ook met de EveConnect app, maar ik gebruik domoticz omdat ik dan ook het verbruik kan bijhouden en meer.
Maar dat leidt inderdaad wel met regelmaat tot zwarte of kleurige schermen, die ik niet had toen ik bovenstaand allemaal nog niet had ingeregeld.
Ik zal van de week eens kijken , volgens mij kun je dat bij het opstarten zien toch ?tozzke schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:37:
[...]
Dat het scherm zwart wordt (laadstation functioneert verder nog wel gewoon), heb ik ook bij een aantal klanten en van Alfen te horen gekregen dat dit een firmware dingetje was.
Welke firmware draait de jouwe? Waar ik het had draaide firmware 6.6.x en bij 1 klant heb ik ze geüpdatet naar 7.0.5 en (nog) geen klachten over gehoord
Nee, 90% geeft aan dat hij 10% van het neemt... hij start dus bij 1260 Wh (1.4 kWh - 140 Wh).Woodski schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:14:
Staat het op 100% dan start hij enkel als je 1.4 kWh overschot hebt.
Staat het op 0% dan start hij meteen en neemt hij dus maximaal 1.4 kWh van het net. (dit is dus hetzelfde als Comfort).
thnx. ik heb even verder gekeken ook en toch iets meer moeite dan ik dacht zo en toch iets boven mijn pet ook.IvoB2 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:36:
[...]
V2L kan naar V2H maar niet zomaar (en voor zover ik weet ook niet via een Alfen laadpaal voor thuisgebruik).
Heb je extra hardware voor nodig zoals een connector om de V2L uitgang met de woning te verbinden (zoals bv. een boot aansluit op een walaansluiting) en een inverter die via een aggregaatingang een zuivere sinus kan produceren. Dat is de veiligste weg (en kan technisch ook zo gekeurd worden, toch in België). Je kan ook zelf gaan klooien met een ATS en wat kabels maar daar ga ik me niet mee inlaten.
Ik zou zeggen, steek je licht op in het V2X topic.
Van de V2G van de VAG groep ken ik ook niets. Alleen dat ze het terugleveren van hun EV's sowieso softwarematig in het aantal kWh beperkt hebben.
En het kost ook wel wat geld (dat, indien dat belangrijk voor je is, er hoogstwaarschijnlijk nooit uithaalt).kisik schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:48:
[...]
thnx. ik heb even verder gekeken ook en toch iets meer moeite dan ik dacht zo en toch iets boven mijn pet ook.
Maar mijn einddoel is off grid en dat mag mij wat kosten.
En dan is de accu van de auto via V2L* aan de woning laten terugleveren voorlopig de goedkoopste oplossing en vooral de oplossing die nu al werkt.
*Een EV met V2L heb ik toch al en een volledig Victronsysteem met sinusomvormer ook. De kost was hier dus beperkt tot de "walaansluiting" en wat updates in de software.
Op jaarbasis (in de praktijk van november tot half februari) via de EV 200 tot 300 kWh terugleveren is veel goedkoper dan te investeren in bijkomende opslag voor een thuisaccu.
Wanneer binnenkort de Alfen via een softwareupdate en vervanging van de meter plots bidirectioneel wordt (en de EV dat ook aankan want die moet nog bijna vier jaar dienst doen) waren het uiteraard overbodige kosten. Maar een glazen bol heb ik ook niet.
Ook kosten idd. Ik heb niet de ambitie om off grid te kunnen. Ik werd getriggerd door je walstopcontact en dacht dat ik er misschien makkelijk vanaf zou komen doordat ik net een afgedopte stoomkabel op eigen groep had in de carport én een auto die bi-directioneel kan laden.IvoB2 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:08:
[...]
En het kost ook wel wat geld (dat, indien dat belangrijk voor je is, er hoogstwaarschijnlijk nooit uithaalt).
Maar mijn einddoel is off grid en dat mag mij wat kosten.![]()
En dan is de accu van de auto via V2L* aan de woning laten terugleveren voorlopig de goedkoopste oplossing en vooral de oplossing die nu al werkt.
*Een EV met V2L heb ik toch al en een volledig Victronsysteem met sinusomvormer ook. De kost was hier dus beperkt tot de "walaansluiting" en wat updates in de software.
Op jaarbasis (in de praktijk van november tot half februari) via de EV 200 tot 300 kWh terugleveren is veel goedkoper dan te investeren in bijkomende opslag voor een thuisaccu.
Wanneer binnenkort de Alfen via een softwareupdate en vervanging van de meter plots bidirectioneel wordt (en de EV dat ook aankan want die moet nog bijna vier jaar dienst doen) waren het uiteraard overbodige kosten. Maar een glazen bol heb ik ook niet.
On-topic dan maar weer: Ik laat me graag verrassen door Alfen als ik dit topic zo een beetje mee heb gelezen tussen de verschillen van mening/inzicht/kennis door! Naast hard- en software, schijnt er ook nog e.e.a. aan discussie te zijn over protocollen, aleer terugleveren echt gaat lukken ws.
Dit liefst gewoon met behulp van door hun zelf beschikbaar gestelde app.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Dat doet men door middel van een P1 lezer/dongle, het ingestelde vermogen van je laadpaal, de verwachtte zoninstraling en de dynamische energieprijs. Hun achterliggende energiemanagementsysteem bepaalt dan de meest gunstige momenten om je auto te laden. Dat zal nooit 100% effectief zijn, want niet overal schijnt altijd even hard de zon, en niemand weet wanneer jouw wasdroger gaat draaien, maar een goede afweging van het meest gunstige moment is wel te maken.stil schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:19:
Kunnen de leveranciers @Ematic @Duramotion mij dan nu in detail uitleggen wat ervoor nodig is om terug te leveren aan het net wanneer dat gunstig is. Hoe je kan zorgen dat de accu pas gaat laden bij een bepaalde grens van overschot aan zonne energie. Hoe Hij rekening houdt met een laadpaal. Hoe de accu automatisch gaat laden als er heel gunstige electriciteitsprijs is.
Dit liefst gewoon met behulp van door hun zelf beschikbaar gestelde app.
De P1 dongle leert jouw maximale opwek, en ziet wanneer er teruggeleverd wordt. Op basis van de dynamische tarieven per uur voor de hudige dag, plus de verwachtte instraling (is gewoon weerdata vanaf internet voor) wordt dan een optimaal laadmoment bepaald.
Moet je wel je auto aan de paal hangen natuurlijk, en daar zit nou de crux, meeste auto's zijn op hoge zonopbrengst momenten niet thuis maar op de zaak.
Inderdaad.kisik schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:51:
[...]
Naast hard- en software, schijnt er ook nog e.e.a. aan discussie te zijn over protocollen, aleer terugleveren echt gaat lukken ws.
Er is een groot verschil tussen V2L (gewoon terugleveren via één stopcontact, volledig los van het openbaar net), V2H (off grid geen probleem want los van het net, parallel met het grid heb je hardware nodig om bij gebruik van de EV als terugleveraar net en aggregaat (wat de EV dan is) volledig van elkaar gescheiden te houden en V2G (bidirectioneel waar je gelijktijd kan afnemen en terugleveren aan het openbaar net en waar dus de protocollen van de netwerkbeheerder volledig van toepassing zijn).
In het wilde westen (inzake energiebeheer) kan dat uiteraard allemaal veel eenvoudiger geregeld zijn (tot het echt misloopt). Maar het zou me verwonderen dat een firma als Alfen - met een internationale afzetmarkt - zich met zulke halfslachtige oplossingen zou bezig houden.
Je socket op 32A zetten bij zowel station als connector. Onder het kopje “algemeen”.stelling schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:25:
Ik heb de melding 'Lage maximale stroom van socket' in de MyEVE app, bij beperken. Iemand een idee welke instelling dit is?
:strip_exif()/f/image/2hV2agVtk9gpm9LveuaIHYa7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de melding ook, maar heb geen 32A licentie en geen geschikte stroomkring.
[ Voor 122% gewijzigd door Microstar op 11-11-2024 16:49 ]
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Dank, dan zal het geen kwaad kunnen. Ik krijg de melding bij socket 1 dat het max 16A mag zijn. Ik heb volgens mij ook geen licentie voor 32A. Maar ik heb een algemene foutstatus op de laadpaal staan. En ik kan niet vinden wat het probleem is. Het ding heeft het ruim 3 jaar prima gedaan. Leverancier is niet al te snel (understatement), vandaar dat ik zelf aan het zoeken ben.Microstar schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:42:
[...]
Je socket op 32A zetten bij zowel station als connector. Onder het kopje “algemeen”.
[Afbeelding]
Ik heb de melding ook, maar heb geen 32A licentie en geen geschikte stroomkring.
Ik weet niet zeker of het (in Nederland) zo’n goed idee is om de socket en laadpaal op 32A te zetten. Ik vermoed dat het advies van @Microstar gebaseerd is op een aansluiting in België. In NL zou ik het bij een (typische) 3x25 A aansluiting houden op de settings in deze post. Dat lost wellicht niet je probleem op, maar het houdt je (Nederlandse) installatie wel veilig.stelling schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:11:
[...]
Dank, dan zal het geen kwaad kunnen. Ik krijg de melding bij socket 1 dat het max 16A mag zijn. Ik heb volgens mij ook geen licentie voor 32A. Maar ik heb een algemene foutstatus op de laadpaal staan. En ik kan niet vinden wat het probleem is. Het ding heeft het ruim 3 jaar prima gedaan. Leverancier is niet al te snel (understatement), vandaar dat ik zelf aan het zoeken ben.
:strip_exif()/f/image/5U1urNWKkrtEarmYea2QTLFo.jpg?f=fotoalbum_large)
2022 XC40 MY23 P6 Plus
En dan is de kans groot dat het wachtwoord opgeslagen wordt? of iets simpels gebruiken met alleen kleine letters etc.BenSKIP schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:29:
Volledig in kleine stapjes updaten.
Zo simpel mogelijk houden en geen aparte karakters gebruiken (!). Mijn ww heeft 2 hoofdletters, 8 kleine letters en 3 cijfers. Volgens mij staat het er ook bij als je een wachtwoord moet ingeven.immie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:11:
[...]
En dan is de kans groot dat het wachtwoord opgeslagen wordt? of iets simpels gebruiken met alleen kleine letters etc.
Zie ook https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920) en https://knowledge.alfen.c...are+update+do+you+need%3F
Ik ben van 4.15.7 naar 5.6.0 naar 6.6.2 gegaan. Nog niet naar 7.x hier. Heb van dit systeem geen PRC of ander wachtwoord (want is van voor de introductie) dus vond het ook een risico. Neem er de tijd voor, herstart (spanningsloos maken voor paar min) het systeem voor je begint, wacht geduldig en neem er de tijd voor, absoluut niet spanningsloos maken gedurende de upgrade want dan is het stuk. Voor de zekerheid een ping mee laten lopen gedurende de upgrade, dan zie je of hij beschikbaar is.
[ Voor 9% gewijzigd door marccom op 12-11-2024 17:28 ]
Whoop!
Ik begrijp de terughoudendheid, de boardjes schijnen vrij makkelijk te bricken.
Oke ben benieuwd. Wil je die reden misschien toelichten (anders in PM)BenSKIP schreef op woensdag 13 november 2024 @ 04:43:
Tot nu toe (paal van mid 2019) is het updaten van firmware altijd wel gelukt. Met de ASI dan.... met MyEVE denk ik te hebben geconstateerd dat dit niet synchroom loopt met de ASI. Want opgeslagen instellingen kon ik later weer in ASI aanpassen en de firmware bleek bij een voorgaande versie na een hard reset ook niet te blijven plakken. Mij is een mogelijke reden hiervoor verteld, maar ik ben hier onvoldoende onderlegd voor om dat te kunnen herhalen/uitleggen.
Ik begrijp de terughoudendheid, de boardjes schijnen vrij makkelijk te bricken.
[ Voor 19% gewijzigd door rick-1975 op 13-11-2024 16:09 ]
Inmiddels zitten we al over de 7.x.heibel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:26:
Heeft iemand enig idee wanneer er een nieuwe firmware uitkomt. Ik draai nu redelijk stabiel op 6.6.2 maar ben nu naast de tijd (zie eerdere discussies) mijn logo kwijt op het display.
Overigens een Alfen SPL uit begin 2019 en in stappen - via ACE installer en later MyEve - van 4.x gewoon updates naar de voorlaatste firmware 7.x.
Welke integratie gebruik je om Alfen in HA te krijgen? Ik zie een aantal varianten en aangezien jij het al werkend hebtV_ger schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:10:
[...]
Nope.
Het kan vast wel via een omweg. Via HA/mqqt ofzo. In HA heb ik wel alles, dus dat naar de Cerbo pushen moet kunnen. Misschien zijn er al wel mqqt implementaties voor andere palen, maar ik heb er geen moeite meer in gestoken.
Deze is in dit forum al echt wel meer dan 1x langsgekomen, maar hier nog een keer.Niek_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:03:
[...]
Welke integratie gebruik je om Alfen in HA te krijgen? Ik zie een aantal varianten en aangezien jij het al werkend hebt
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 13-11-2024 17:48 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik heb hier gelezen dat ik via Ace Instellen in de backoffice kan komen, maar daar heb ik een Windows computer voor nodig. De laptop van mijn werkgever is alleen zwaar beveiligd, dus daar kan ik niets op installeren. Verder heb ik alleen een MacBook. Is er een andere (eenvoudige) manier om in de backoffice te komen?
Of zijn er manieren om de laadkosten van een willekeurige laadpas op €0,00 te zetten, zodat ik enkel mijn eigen geladen kilowatturen betaal? Thuis (privé) betaal ik nu kosten aan de laadpasbeheerder (Shell) en aan mijn energieleverancier voor de geladen kilowaturen. Dat is al met al niet het idee van thuisladen.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2024 20:53 ]
Je bedoeld software om de instellingen van de laadpaal te kunnen bedienen?
MyEVE app, maar deze is minder stabiel dan de ASI.
Wil je de firmware updaten dan kan je beter een Win-doos gebruiken.
Met een Windows VM op je MacBook kom je ook een heel eind.... Omweg, maar werkt.Rbrt-Jn schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:49:
Goedenavond, ik heb een Alfen Eve Single Pro aan de gevel hangen die ik tot voor kort zakelijk heb gebruikt via een leasemaatschappij. Sinds vandaag is de laadpaal vrijgegeven en heb ik de inlogcodes ontvangen. Ik dacht met de Eve Connect app de laadpaal in te kunnen stellen, zodat ik kan laden zonder pas, maar dat blijkt niet te kunnen.
Ik heb hier gelezen dat ik via Ace Instellen in de backoffice kan komen, maar daar heb ik een Windows computer voor nodig. De laptop van mijn werkgever is alleen zwaar beveiligd, dus daar kan ik niets op installeren. Verder heb ik alleen een MacBook. Is er een andere (eenvoudige) manier om in de backoffice te komen?
Of zijn er manieren om de laadkosten van een willekeurige laadpas op €0,00 te zetten, zodat ik enkel mijn eigen geladen kilowatturen betaal? Thuis (privé) betaal ik nu kosten aan de laadpasbeheerder (Shell) en aan mijn energieleverancier voor de geladen kilowaturen. Dat is al met al niet het idee van thuisladen.
Ik loop nog wel tegen het probleem aan dat de Plug & Charge optie niet werkt. Bij het koppelen van de stekker in de auto (Kia e-Niro 2019) volgt er een foutmelding (kaart niet geschikt?) en wordt de sessie weer afgebroken. Mijn doel met de wijziging was juist dat ik kan laden, zonder een pas aan te hoeven bieden.
Is de auto wellicht niet geschikt voor P&C?
Aan de auto zal het dus niet liggen.
[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 09:00 ]
Dank voor je reactie. Wat bedoel je precies?IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:57:
Ik heb tussen 2019 en medio 2024
Bij mijn Alfen is het nu zo, dat ik wel een pasje moet aanbieden om te kunnen laden, maar dat wordt niet (meer) doorgegeven aan Eneco-E-Mobility (dat was miijn back-office), zodat ik zonder meer op mijn eigen stroomkosten kan laden.
Elke ander ook, maar de lader staat vlak tegen de gevel aan, dus dat 'probleem' is niet zo groot.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Dat ik per ongeluk te vroeg op de "verstuur" knop drukte.Rbrt-Jn schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:59:
[...]
Dank voor je reactie. Wat bedoel je precies?
De bedoeling van P&C is toch net dat je om thuis te laden GEEN laadpas meer gebruikt?Peter-036 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:01:
@Rbrt-Jn Als het back-office van je paal af is, wordt de laadpas niet meer doorgegeven aan die back-office.
Ter aanvulling, ik gebruik sinds het begin de backoffice en P&C.
Maar de backoffice (LMS) loopt hier via 4G of internet (waar ik zelf niets mee te maken heb) en de instellingen worden door mij lokaal aangepast (de eerste jaren via ACE-installer, daarna via de MYEve app) en de dagelijkse besturing via de EveConnect app.
En zoals het nu is, moet er dan wel een pasje aangeboden worden vóór en na het laden, maar die handeling vind ik niet bezwaarlijk.
Tevens kan ik op deze manier elke keer op het display zien hoeveel er in gegaan is.
Voorts is het voor een vreemde wellicht ook een stap te ver om zo te proberen 'stroom te pikken'.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Euhmm? Je kan toch slechts een aantal RFD's whitelisten en alle anderen weigeren? Waarom zou je P&C actief willen hebben? Een RFD aan je sleutelbos en klaar, toch?Peter-036 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:01:
@Rbrt-Jn Als het back-office van je paal af is, wordt de laadpas niet meer doorgegeven aan die back-office.
Bij mijn Alfen is het nu zo, dat ik wel een pasje moet aanbieden om te kunnen laden, maar dat wordt niet (meer) doorgegeven aan Eneco-E-Mobility (dat was miijn back-office), zodat ik zonder meer op mijn eigen stroomkosten kan laden.
Elke ander ook, maar de lader staat vlak tegen de gevel aan, dus dat 'probleem' is niet zo groot.
Ieder zijn eigen voorkeuren zeker?BenSKIP schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:18:
Waarom zou je P&C actief willen hebben? Een RFD aan je sleutelbos en klaar,
Ik zou dan weer niet weten waarom ik thuis P&C niet actief zou willen hebben.
Geen sleutelbos, laadkabel in de laadpoort en klaar.
(En neen, op zes jaar tijd is er nog geen ongeautoriseerde vanaf de straat mijn oprit opgereden om te komen laden onder mijn carport. zie ook niet in wie dat risico zou willen lopen om gedurende een paar uur een paar euro te "verdienen". Laadpaal staat hier standaard ingesteld op 1,4 kW

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 09:26 ]
Dank, duidelijk. Dat betekent dus dat ik niet nog een extra kosten betaal aan bijv. Shell of ANWB. Ik ga kijken of ik dat voor elkaar krijg. Al heeft P&C mijn voorkeur, maar dat werkt nog niet.Peter-036 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:01:
P&C is voor mij vooral gemak. Ik ga kijken of het whitelisten werkt.BenSKIP schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:18:
[...]
Euhmm? Je kan toch slechts een aantal RFD's whitelisten en alle anderen weigeren? Waarom zou je P&C actief willen hebben? Een RFD aan je sleutelbos en klaar, toch?
Dank weer. Ik ben ook niet zo bang dat anderen gaan laden op mijn oprit. Heb jij nog instellingen gewijzigd in MyEve om P&C werkend te krijgen?IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:21:
[...]
Ieder zijn eigen voorkeuren zeker?
Geen sleutelbos, laadkabel in de laadpoort en klaar.
(En neen, op zes jaar tijd is er nog geen ongeautoriseerde vanaf de straat mijn oprit opgereden om te komen laden onder mijn carport. zie ook niet in wie dat risico zou willen lopen om gedurende een paar uur een paar euro te "verdienen". Laadpaal staat hier standaard ingesteld op 1,4 kW. En blij langdurige afwezigheid gaat ie gewoon softwarematig off line via de back office of van de stroom af)
Staat de Backoffice op "standalone"? en heb je bij P&C identifier je ACE/Object ID ingevuld, als je dat hebt gedaan werkt je P&C gelijk.Rbrt-Jn schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:41:
Bedankt allen voor jullie reactie. Ik ben inmiddels een heel eind gekomen met de MyEve app, dank IvoB2 voor de tip. Zowel updates draaien als Plug & Charge inschakelen zijn gelukt.
Ik loop nog wel tegen het probleem aan dat de Plug & Charge optie niet werkt. Bij het koppelen van de stekker in de auto (Kia e-Niro 2019) volgt er een foutmelding (kaart niet geschikt?) en wordt de sessie weer afgebroken. Mijn doel met de wijziging was juist dat ik kan laden, zonder een pas aan te hoeven bieden.
Goeie tip, ga ik vanavond proberen.Daveth schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:44:
[...]
Staat de Backoffice op "standalone"? en heb je bij P&C identifier je ACE/Object ID ingevuld, als je dat hebt gedaan werkt je P&C gelijk.
Het is niet de auto die niet geschikt is.Rbrt-Jn schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:41:
Bedankt allen voor jullie reactie. Ik ben inmiddels een heel eind gekomen met de MyEve app, dank IvoB2 voor de tip. Zowel updates draaien als Plug & Charge inschakelen zijn gelukt.
Maar je moet een P&C ID ingeven.
En dat is dan een toegevoegde kaart. (Whitelist)
Die toegevoegde kaart heeft een ID... die moet je copieren naar P&C ID.
Klaar is kees. Insteken en laden maar.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Is ook niet echt nodig voor de werking van de laadpaal.
Een tas koffie met een koek(je) bracht ook geen soelaas?
White list kaart bij een lader die standalone staat is niet nodig als je P&C gebruikt, whitelist gebruik je alleen als je wel RFID kaarten wil gebruiken.braxx1980 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:38:
[...]
Het is niet de auto die niet geschikt is.
Maar je moet een P&C ID ingeven.
En dat is dan een toegevoegde kaart. (Whitelist)
Die toegevoegde kaart heeft een ID... die moet je copieren naar P&C ID.
Klaar is kees. Insteken en laden maar.
Achteraf is het misschien makkelijk praten maar dit soort dingen moet je als eis stellen bij de partij waar je hem aanschaft.Bo0bz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:44:
Vanmorgen is mijn laadpaal geïnstalleerd. Alles werkt en ik heb de flyer met alle benodigde inloggegevens hier in de kast liggen. Minpuntje is dat de monteur absoluut geen tweede UTP wilde aanleggen. Is niet nodig voor de werking van de paal. Dit weekend dus zelf maar een kabel die kant op trekken.
Installateur moeten dit allemaal zo goedkoop mogelijk doen en als zij dat niet als opdracht meekrijgen kan ik voorstellen dat ze dat dan ook niet doen.
Heeft hij ook 2 aparte gaten gemaakt voor stroom en data? Ik vind het al lelijk dat de kabel onderin de laadpaal komt, om vervolgens 2 gaten eronder te boren maakt het nog minder.Bo0bz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:44:
Vanmorgen is mijn laadpaal geïnstalleerd. Alles werkt en ik heb de flyer met alle benodigde inloggegevens hier in de kast liggen. Minpuntje is dat de monteur absoluut geen tweede UTP wilde aanleggen. Is niet nodig voor de werking van de paal. Dit weekend dus zelf maar een kabel die kant op trekken.
Bij ons laden de bezoekers (oa. vriendin van de zoon) ook dus dan kan P&C niet.IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:21:
[...]
Ieder zijn eigen voorkeuren zeker?
Mijn werkgever betaald de paal en is daarmee opdrachtgever. Ik zou er anders in staan als ik zelf de factuur mag betalen.Daveth schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:53:
[...]
Achteraf is het misschien makkelijk praten maar dit soort dingen moet je als eis stellen bij de partij waar je hem aanschaft.
Installateur moeten dit allemaal zo goedkoop mogelijk doen en als zij dat niet als opdracht meekrijgen kan ik voorstellen dat ze dat dan ook niet doen.
Nee ik heb me voorbeeldig gedragen en zelfs naast een koek nog heerlijke broodjes maar die boden geen uitkomst.IvoB2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:46:
Waarom heeft ie de eerste dan wel aangelegd?
Is ook niet echt nodig voor de werking van de laadpaal.
Een tas koffie met een koek(je) bracht ook geen soelaas?
De eerste data kabel is aangelegd voor de p1 meter. Voor de load balancing?
[ Voor 31% gewijzigd door Bo0bz op 14-11-2024 14:21 ]
Indien de datakabel via een RJ11 naar de P1 meter loopt is dat idd voor loadbalancing en voor solar charging.Bo0bz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:19:
[...]
Maar als dat de enige kabel is had ik mijn prioriteiten toch anders gelegd en die met een RJ45 laten aansluiten op de ethernetpoort. Zonder die aansluiting geraak je niet draadloos in de software van de paal om aanpassingen te doen.
Mijn softwareversie was/is 6.5 ik heb eerst geprobeerd via de myeve app te updaten maar dat gaf een probleem, toen maar via ace de update geuploud.
Ik heb de update voor versie 6.6 geuploud aangezien ik eerst die moet doen om naar versie 7 te gaan, de update was succesvol en ik zie in de ace app versie 6.6.0-4240 staan.
Maar als ik op uploud firmware klik staat versie 7 er nog steeds niet tussen, iemand een idee hoe dit komt, is er ergens een optie om de nieuwste update files te downloaden?
Edit: via de android app ging de update wel
[ Voor 4% gewijzigd door izzet3838 op 14-11-2024 15:36 ]
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Herkenbaar en zoals eerder in topic vermeld wilden ze het hier ook absoluut niet doen.Bo0bz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:19:
[...]
Mijn werkgever betaald de paal en is daarmee opdrachtgever. Ik zou er anders in staan als ik zelf de factuur mag betalen.
[...]
Nee ik heb me voorbeeldig gedragen en zelfs naast een koek nog heerlijke broodjes maar die boden geen uitkomst.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Inderdaad maar ik dacht dat er nog enkele kleine bugs in zaten.rick-1975 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:08:
7.0.5 is er toch al een tijdje?
Ik hoop daarom op een tweede 7.x firmware om te updaten.
Gelukt met deze tip. Heel veel dank!Daveth schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:44:
[...]
Staat de Backoffice op "standalone"? en heb je bij P&C identifier je ACE/Object ID ingevuld, als je dat hebt gedaan werkt je P&C gelijk.
Heb hem nu een week of 3 draaien, maar heb geen bugs bemerkt. Dit is al de 2e 7.x release. Er zat een 7.x versie voor met bugs. Daarom had ik ook nog even gewacht.r2504 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:47:
[...]
Inderdaad maar ik dacht dat er nog enkele kleine bugs in zaten.
Ik hoop daarom op een tweede 7.x firmware om te updaten.
Het logo stond op 6.6 en staat op 7.0.5 bij mij gewoon op het schermpje. Weet je zeker dat er niet iets met het formaat of zo is?heibel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:26:
Heeft iemand enig idee wanneer er een nieuwe firmware uitkomt. Ik draai nu redelijk stabiel op 6.6.2 maar ben nu naast de tijd (zie eerdere discussies) mijn logo kwijt op het display.
[ Voor 28% gewijzigd door heibel op 15-11-2024 11:42 ]