Heb hem even van de stroom moeten halen .. wat zou dit kunnen zijn?
Om de zoveel manen heb ik dat ook. Scherm geeft dan alle kleuren. Ffkes de zekering af en tis in orde. Doet verder niks aan de werking…NoFate schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:15:
Vandaag zag ik het scherm van de paal zwart worden toen ik laadsessie wou starten, dan werd het volledig wit/groen...
Heb hem even van de stroom moeten halen .. wat zou dit kunnen zijn?
Alle kabels en aansluitingen gecontroleerd, paal opengemaakt en zie niets zwarts/ruik geen brandlucht.
NFC reader doet het niet meer, lampje knippert niet meer bij opstarten, ACI ziet de paal niet meer, LAN knippert nog wel. communicatieprintplaat stuk?
Heb jij er een eigen logo op?HyperBart schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:21:
[...]
Om de zoveel manen heb ik dat ook. Scherm geeft dan alle kleuren. Ffkes de zekering af en tis in orde. Doet verder niks aan de werking…
Heb je al getest of het glaszekering op het Powerboard niet kapot is?michielonline schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:47:
Heeft iemand ervaring met een Alfen paal die van de een op de andere dag de geest heeft gegeven?
Alle kabels en aansluitingen gecontroleerd, paal opengemaakt en zie niets zwarts/ruik geen brandlucht.
NFC reader doet het niet meer, lampje knippert niet meer bij opstarten, ACI ziet de paal niet meer, LAN knippert nog wel. communicatieprintplaat stuk?
Nog niet, ik ga eens kijken, thanks.Daveth schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:45:
[...]
Heb je al getest of het glaszekering op het Powerboard niet kapot is?
Overigens klikken de relais wel bij het opstarten, en de groene lampjes op het control board branden ook. verder doet de paal niets.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Affirmatief.Wimploo schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:42:
Zijn er mensen die 2 UTP en de stroomkabel door hetzelfde gat getrokken hebben en geen problemen ondervinden met de data en loadbalancing?
Affirmatief.michielonline schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:47:
Heeft iemand ervaring met een Alfen paal die van de een op de andere dag de geest heeft gegeven?
Reden: bug in laadpaal (letterlijk een fysiek insect dus)
Oplossing: moederbord vervangen.
Een UTP naar wat?Bo0bz schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:28:
Ik heb dit weekend een UTP kabel getrokken naar de laadpaal. Kabel werkt en zie ook dat mijn router kort een verbinding maakt maar na enkele seconden is er geen verbinding meer. Zou het plug&play moeten werken of moet ik ergens nog instellingen aanpassen?
Van de laadpaal naar de ethernetpoort van een router/modem?
Van de laadpaal naar de P1 poort van de digitale meter?
Afhankelijk van hoe de laadpaal voordien werd ingesteld moet je inderdaad in de software het een en ander aanpassen (lees enkele blz. terug, daar staat het uitgelegd).
Dan heb je een verbinding tussen de RJ45 poort van de laadpaal en de ethernetpoort van je modem nodig zodat de laadpaal in je wifi netwerk zit en je deze kan aansturen via de ACE installer en/of MyEve app.
Zijn het control board van een mini en single gelijk? Enige verschil lijkt het display te zijn en kan wel spare part nummers vinden voor de single, en niet voor de mini.
Klopt deze controller boarden zijn het zelfde maar het kan wel dat je lader nieuwer is (dan die je aanschaft) en meer connectoren hebt die je lader gebruikt, let wel goed op wat je aanschaft.michielonline schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:02:
Helaas de smeltzekering is nog heel. Aangezien de relais nog wel lijken te functioneren, zou mijn aanname zijn dat het powerboard nog goed is en het control board vervangen moet worden.
Zijn het control board van een mini en single gelijk? Enige verschil lijkt het display te zijn en kan wel spare part nummers vinden voor de single, en niet voor de mini.
Schaf je de nieuwste versie aan dan werkt deze op alle laders.
Met installeren goed opletten dat je object ID goed invult, vul je deze verkeerd in kan je het controllerboard niet meer gebruiken.
Het is ook belangrijk wanneer je het object ID ingevoerd heb en hij vraagt of hij Factory defaults wil installeren dat je daar op annuleren klik en dan eerst het Owner wachtwoord aanpast anders kan je na installeren niet meer in je lader.
Na het wachtwoord invoeren "en gechecked hebt of het klopt" start dan de ACE installer opnieuw op en log dan in met je net aangemaakte owner wachtwoord en ga dan door met de installatie.
Volg deze stappen goed anders kan je je nieuwe controllerboard gelijk weggooien.
Wil je zeker weten dat het goed gaat laat dan een monteur komen die is dan ook verantwoordelijk dat de installatie goed gaat.
Laatste firmware en backoffice op stand-alone.
Maar kan ik ook het ID van mijn auto inleren zodat ik niet steeds mijn pasjes hoef te pakken?
Dus kabel aansluiten en gaan.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Dat (inleren van een ID, niet van de auto maar van je pasje) heet Plug & Charge bij Alfen.Lalalampje schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:59:
Mijn Alfen eve laadpaal die ik helemaal in eigen beheer heb werkt perfect dmv een RFID tag.
Laatste firmware en backoffice op stand-alone.
Maar kan ik ook het ID van mijn auto inleren zodat ik niet steeds mijn pasjes hoef te pakken?
Dus kabel aansluiten en gaan.
Dan codeer je als het ware een bepaald niet visueel ID van het pasje in de Alfen en dan zal de Alfen altijd hier mee starten. Meer info in de zoekbalk in dit topic.
Ja inderdaad het ID van de auto
Ik wil niet dat iedereen zomaar bij mij kan opladen (hoewel dat niet snel zal gebeuren)
Niet mogelijk met de huidige private lijn van Alfen laadpalen.Lalalampje schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:18:
[...]
Ik wil niet dat iedereen zomaar bij mij kan opladen (hoewel dat niet snel zal gebeuren)
Denk niet dat de paal al ISO 15118 plug & charge ondersteund. En wellicht je auto ook niet.Lalalampje schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:18:
[...]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Een kleine bump op deze opmerking excuses.. Echter ik ben rij een KIA EV6 (lease) en dit weekend kreeg ik op mijn (prive) Alfen laadpaal thuis de code 102. Na zoeken kom ik er dus achter dat kia een brakke laadpoort heeftDaveth schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:36:
[...]
102 is een powerboard die kapot is, dit is in 99% van de gevallen veroorzaakt door de auto die er aan hangt.
Als je toevallig een KIA EV6/Hyundai Ioniq 5 heb ga dan gelijk terug naar je dealer met deze auto en geef aan dat de omvormer af en toe (of constant) sluiting maakt.

Voordat ik mijn leasemaatschappij ga bellen, is er ergens info te vinden dat de kia inderdaad dit gebrek heeft? Daarnaast zou ik ook graag mijn paal gerepareerd hebben --> enerzijds door lease of kia, maakt me niet uit wie als het maar gebeurd
 .
 .extra info is hulpzaam

p.s. wat heb ik zelf gevonden? Alfen laadpaal en code zoeken kom ik op de site van alfen uit voor een handleiding (die ik al heb
KIA en issues laadpoort, kom ik meer zaken tegen die met laadsnelheden zijn ect..
[ Voor 88% gewijzigd door VidaR-9 op 19-11-2024 11:20 ]
Ik repareer tientallen laders per week en minimaal heb ik er wel 1 bij zitten met een KIA EV6, dit is altijd de fout van de auto en begrijp niet dat KIA geen terug roep actie heeft gedaan, zij weten donders goed wat er aan de hand is.epicfailguy23 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:10:
[...]
Een kleine bump op deze opmerking excuses.. Echter ik ben rij een KIA EV6 (lease) en dit weekend kreeg ik op mijn (prive) Alfen laadpaal thuis de code 102. Na zoeken kom ik er dus achter dat kia een brakke laadpoort heeft
Voordat ik mijn leasemaatschappij ga bellen, is er ergens info te vinden dat de kia inderdaad dit gebrek heeft? Daarnaast zou ik ook graag mijn paal gerepareerd hebben --> enerzijds door lease of kia, maakt me niet uit wie als het maar gebeurd.
extra info is hulpzaam
p.s. wat heb ik zelf gevonden? Alfen laadpaal en code zoeken kom ik op de site van alfen uit voor een handleiding (die ik al heb). of hier

KIA en issues laadpoort, kom ik meer zaken tegen die met laadsnelheden zijn ect..
Terug gaan naar de KIA dealer en daar je auto laten fixen en eisen dat zij de kosten van de reparatie van je lader betalen.
Iedereen met een elektrische auto betaald mee aan deze storing, gebruikers die niet weten dat zij de storing veroorzaken slopen al vaak meerdere laders (a honderden euro's per stuk reparatie kosten) en gaan dan pas terug naar de KIA dealer.
Deze kosten worden in de laadkosten verrekend en daar betaald dus iedereen die ooit publiek aan een AC lader laadt aan mee.
[ Voor 12% gewijzigd door Daveth op 19-11-2024 11:18 ]
Of is het letterlijk alleen het model KIA EV6?
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Waarschijnlijk het MAC adres, net zoals dat ook gaat bij bijvoorbeeld Fastned.
Het is misschien omdat er veel meer Kia EV6 rond rijden dan Hyundia Ioniq.
De aantallen die kapot zijn en waarvan klanten niet weten dat hun omvormer van de auto kapot is is wel zeer groot bij de EV6, ik kom bij zo veel klanten die een EV6 hebben en dat zij met een 102 powerswitch failure en die niet weten dat dit aan hun auto ligt.
Het komt ook niet altijd voor en er zijn klanten die daar 1x last van hebben en dan weer weken niet.
Kom je ook veel Peugeot tegen? Ik heb een Expert; ken veel voorbeelden van defecte omvormers in de auto. Alleen ging bij mij de laadpaal niet stuk; gaf volle sluiting en de installatieautomaat in de meterkast ging er uit. Laadpaal bleef werken.Daveth schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:50:
Ik zie ook af toe de Hyundai Ioniq 5 met deze problemen maar veel minder (ook al komt de hardware uit de zelfde fabriek)
Het is misschien omdat er veel meer Kia EV6 rond rijden dan Hyundia Ioniq.
De aantallen die kapot zijn en waarvan klanten niet weten dat hun omvormer van de auto kapot is is wel zeer groot bij de EV6, ik kom bij zo veel klanten die een EV6 hebben en dat zij met een 102 powerswitch failure en die niet weten dat dit aan hun auto ligt.
Het komt ook niet altijd voor en er zijn klanten die daar 1x last van hebben en dan weer weken niet.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Ik hoop dat iemand hier een eenvoudig antwoord heeft op mijn vraag
Ik kan in de EveConnect app instellen dat ik Green wil laden, maar nadat ik via de Ace Service Installer de configuratie goed heb gezet, blijft de laadpaal nog steeds laden aan 4.2kwh terwijl het buiten donker is... Zelfde resultaat als ik overdag laad, maar er is momenteel weinig zon dus misschien niet echt representatief. 4.2 is momenteel exact 1.4 (min vermogen) x 3 (fasen) terwijl hij eerder altijd minimaal 5.4 laadde.
Moet ik misschien instellen dat hij mag switchen tussen fasen?
Wat ik eigenlijk wil, is de weinige overschot van mijn zonnepanelen richting mijn Ford Mustang EV sturen.
[ Voor 11% gewijzigd door Reucht op 19-11-2024 14:42 ]
Het gaat om een UTP CAT5 kabel vanaf de laadpaal de router door middel van RJ45 connectoren. Bij aanschakelen van de laadpaal kort een groen lampje op de router die laat zien dat er verbinding is maar na enkele seconden gaat deze uit en heb ik geen verbinding. Kabel getest en die werkt gewoon tussen mijn router en laptop.IvoB2 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:53:
[...]
Een UTP naar wat?
Van de laadpaal naar de ethernetpoort van een router/modem?
Van de laadpaal naar de P1 poort van de digitale meter?
Afhankelijk van hoe de laadpaal voordien werd ingesteld moet je inderdaad in de software het een en ander aanpassen (lees enkele blz. terug, daar staat het uitgelegd).
Dan heb je een verbinding tussen de RJ45 poort van de laadpaal en de ethernetpoort van je modem nodig zodat de laadpaal in je wifi netwerk zit en je deze kan aansturen via de ACE installer en/of MyEve app.
Getest met verbinding direct tussen laptop en laadpaal en zie dan met wireshark een IP adres voorbij komen 169.254.146.206. Hoe nu verder?
EDIT: Na reboot van de laadpaal kom ik er in via default ip 169.254.1.10 als ik mijn laptop direct een ip geef in dezelfde range. Ik zie subnet van de laadpaal 255.255.0.0 terwijl mijn eigen netwerk 255.255.255.0 heeft. Kan dit leiden tot het issue dat ik geen internet verbinding krijg op de paal? Ik kan instellingen aanpassen op de laadpaal gaat dat werken?
De laadpaal draait op firmware 7.0.5-4328
[ Voor 15% gewijzigd door Bo0bz op 19-11-2024 16:47 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
allereerst moet je inderdaad het switchen tss fases inschakelen. Anders zal hij nooit laden met zonne-energie, tenzij je panelen op dat moment 4.2kw+ opwekken. Als je switchen tussen fasen inschakelt, zal hij reeds beginnen met laden vanaf 1.4kw (aka 6A - wat het minimum is voor EVs te laden)Reucht schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:41:
Hey allemaal,
Ik hoop dat iemand hier een eenvoudig antwoord heeft op mijn vraagSinds kort EveConnect in gebruik met een Alfen Single Pro. Twee UTP kabels, 1 naar de P1 poort van de digitale teller en 1 naar mijn thuis netwerk.
Ik kan in de EveConnect app instellen dat ik Green wil laden, maar nadat ik via de Ace Service Installer de configuratie goed heb gezet, blijft de laadpaal nog steeds laden aan 4.2kwh terwijl het buiten donker is... Zelfde resultaat als ik overdag laad, maar er is momenteel weinig zon dus misschien niet echt representatief. 4.2 is momenteel exact 1.4 (min vermogen) x 3 (fasen) terwijl hij eerder altijd minimaal 5.4 laadde.
Moet ik misschien instellen dat hij mag switchen tussen fasen?
Wat ik eigenlijk wil, is de weinige overschot van mijn zonnepanelen richting mijn Ford Mustang EV sturen.
Ben je trouwens zeker dat de groen setting hebt gekozen en niet de comfort setting? Groen setting zou normaal enkel mogen laden als je opbrengst voldoende is.
Merk trouwens op dat als je zoveel mogelijk stroom naar de wagen wil laten gaan, de comfort setting vaak de betere keuze is. Deze zal zoveel mogelijk zonne-energie naar je wagen laten gaan en de rest aanvullen van het net. Als je die op het minimum zet, dan blijft je netverbruik beperkt
In de Eve Connect app heb ik onderstaande melding die me zorgen baart. Kan dit ook tijdelijk zijn of is dit tijdens de installatie misgegaan?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pWGfQdelUd6rsn5wwqEjb85V.jpg?f=user_large) 
                    Wil de paal wel laden wanneer je (in bv. de EveConnect) solar charging uitschakelt en manueel laden inschakelt?
Daar heb je geen LB voor nodig.
Als je de wachtwoord niet wijzigd en je drukt op initialiseren, dan kan je als het goed is, inloggen met het SSA wachtwoord. Is een beetje spelen welke ww je moet gebruiken.Daveth schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:32:
[...]
Klopt deze controller boarden zijn het zelfde maar het kan wel dat je lader nieuwer is (dan die je aanschaft) en meer connectoren hebt die je lader gebruikt, let wel goed op wat je aanschaft.
Schaf je de nieuwste versie aan dan werkt deze op alle laders.
Met installeren goed opletten dat je object ID goed invult, vul je deze verkeerd in kan je het controllerboard niet meer gebruiken.
Het is ook belangrijk wanneer je het object ID ingevoerd heb en hij vraagt of hij Factory defaults wil installeren dat je daar op annuleren klik en dan eerst het Owner wachtwoord aanpast anders kan je na installeren niet meer in je lader.
Na het wachtwoord invoeren "en gechecked hebt of het klopt" start dan de ACE installer opnieuw op en log dan in met je net aangemaakte owner wachtwoord en ga dan door met de installatie.
Volg deze stappen goed anders kan je je nieuwe controllerboard gelijk weggooien.
Wil je zeker weten dat het goed gaat laat dan een monteur komen die is dan ook verantwoordelijk dat de installatie goed gaat.
Vaak genoeg gehad met monteurs dat ze direct op initialiseren klikken zonder dat ze de ww wijzigen.
Ik wil ten eerste gewoon load balancing hebben, dat heb ik nodig gezien het vermogen wat we hier af en toe vragen.IvoB2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:13:
Solar charging werkt alleen wanneer de UTP met RJ11 tussen de RJ11 poort van de Alfen en de P1 poort van de digitale meter is verbonden en wanneer je in de software (ACE Installer of EveConnect loadbalancing geactiveerd hebt.
Wil de paal wel laden wanneer je (in bv. de EveConnect) solar charging uitschakelt en manueel laden inschakelt?
Daar heb je geen LB voor nodig.
Ten tweede hebben ze het aan de telefoon gehad over zonladen dus ging er vanuit dat ze dat ook installeerden. Maar dat is niet gebeurd als ik het zo lees..

Het is een functie die in iedere Alfen laadpaal beschikbaar is vanaf firmware update 6.3.
Wat je wel nodig hebt is een licentie om te kunnen loadbalancen.
De hardware is in de paal aanwezig maar de licentie om de software te ontsluiten is eenmalig betalend.
Naast de UTP verbinding naar de P1 poort heb je ook de licentie nodig.
Indien je kan loadbalancen (verbinding en licentie zijn ok) kan je ook zonneladen.
Indien je niet kan loadbalancen kan je ook niet zonneladen.
De paal heeft immers de gegevens uit de DM nodig (en die leest hij uit via de P1 poort van de DM) om te kunnen loadbalancen en te kunnen sturen op overproductie (die dan niet naar net gestuurd wordt maar naar de laadpaal).
Bedankt voor de feedback! Ik zal switchen tussen fasen alvast inschakelen.Annan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:07:
[...]
allereerst moet je inderdaad het switchen tss fases inschakelen. Anders zal hij nooit laden met zonne-energie, tenzij je panelen op dat moment 4.2kw+ opwekken. Als je switchen tussen fasen inschakelt, zal hij reeds beginnen met laden vanaf 1.4kw (aka 6A - wat het minimum is voor EVs te laden)
Ben je trouwens zeker dat de groen setting hebt gekozen en niet de comfort setting? Groen setting zou normaal enkel mogen laden als je opbrengst voldoende is.
Merk trouwens op dat als je zoveel mogelijk stroom naar de wagen wil laten gaan, de comfort setting vaak de betere keuze is. Deze zal zoveel mogelijk zonne-energie naar je wagen laten gaan en de rest aanvullen van het net. Als je die op het minimum zet, dan blijft je netverbruik beperkt
Ik had zeker groen gekozen, ik heb het in de ACE installer zelfs nog aangepast naar 100% groen (stond op 25%).
Comfort zal ik ook eens proberen, als ik het goed begrijp laadt die constant aan 1.4 dan en eventueel extra van solar.
Het 800v platform van Hyundai/Kia/Genesis heeft (grote) issues met de ICCU, ik spreek uit ervaring met een Ioniq5, die 5 stond denk ik voor het aantal keren dat die unit is vervangen in een jaar tijd.Daveth schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:14:
[...]
Ik repareer tientallen laders per week en minimaal heb ik er wel 1 bij zitten met een KIA EV6, dit is altijd de fout van de auto en begrijp niet dat KIA geen terug roep actie heeft gedaan, zij weten donders goed wat er aan de hand is.
Terug gaan naar de KIA dealer en daar je auto laten fixen en eisen dat zij de kosten van de reparatie van je lader betalen.
Iedereen met een elektrische auto betaald mee aan deze storing, gebruikers die niet weten dat zij de storing veroorzaken slopen al vaak meerdere laders (a honderden euro's per stuk reparatie kosten) en gaan dan pas terug naar de KIA dealer.
Deze kosten worden in de laadkosten verrekend en daar betaald dus iedereen die ooit publiek aan een AC lader laadt aan mee.
Constant kortsluiting bij thuisladen, met geen enkel ander merk of 400v auto zoals bv Kona een issue gehad.
Dit kan voorkomen bij alle merk auto's alleen ik zie dat dit zeer veel voorkomt bij de KIA EV6.GJA schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:01:
[...]
Kom je ook veel Peugeot tegen? Ik heb een Expert; ken veel voorbeelden van defecte omvormers in de auto. Alleen ging bij mij de laadpaal niet stuk; gaf volle sluiting en de installatieautomaat in de meterkast ging er uit. Laadpaal bleef werken.
Maar als dit voorkomt of is gekomen bij je auto dan is je omvormer van je auto kapot en gaat dit vaker gebeuren en op den duur of gelijk gaat het powerboard kapot en ben je een paar honderd euro armer.
[ Voor 3% gewijzigd door Daveth op 19-11-2024 19:28 ]
Dat is alleen als je een SSA wachtwoord hebt, als particulier heb je die niet.ChargeFix schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:01:
[...]
Als je de wachtwoord niet wijzigd en je drukt op initialiseren, dan kan je als het goed is, inloggen met het SSA wachtwoord. Is een beetje spelen welke ww je moet gebruiken.
Vaak genoeg gehad met monteurs dat ze direct op initialiseren klikken zonder dat ze de ww wijzigen.
Het is veel goedkoper als ik zelf een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal koop en installeer (dit kan ik zelf). Kan ik de laadpaal dan koppelen aan het Ayvens service abonnement? Op de website van Ayvens staat dat je hiervoor een verzoek bij Ayvens moet indienen maar ik ben benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn. Lijkt mij dat dit mogelijk moet zijn als ik dezelfde laadpaal aanschaf als die Ayvens zelf aanbiedt.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Duidelijk. Thanks. Ik kijk het komende dagen nog even aan en anders gaan we maar bellen.IvoB2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:34:
Zonladen moet niet "geïnstalleerd" worden.
Het is een functie die in iedere Alfen laadpaal beschikbaar is vanaf firmware update 6.3.
Wat je wel nodig hebt is een licentie om te kunnen loadbalancen.
De hardware is in de paal aanwezig maar de licentie om de software te ontsluiten is eenmalig betalend.
Naast de UTP verbinding naar de P1 poort heb je ook de licentie nodig.
Indien je kan loadbalancen (verbinding en licentie zijn ok) kan je ook zonneladen.
Indien je niet kan loadbalancen kan je ook niet zonneladen.
De paal heeft immers de gegevens uit de DM nodig (en die leest hij uit via de P1 poort van de DM) om te kunnen loadbalancen en te kunnen sturen op overproductie (die dan niet naar net gestuurd wordt maar naar de laadpaal).
Ik heb hiervoor precies dezelfde paal gehad, maar dan nog zonder zonladen en die werkte dezelfde dag perfect met alle passen én loadbalancing.
Ben vanuit Alfen gewaardschuwd om kabels in de wartel dicht te zetten met kit, omdat bij hen bekend is dat naaktslakken de paal in kruipen en daar kortsluiting maken.michielonline schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:47:
Het komt dus vaker voor.
Hij laadt dan maximum 1.4kw (als je dat zo hebt ingesteld) van het net. Als bvb je zonnepanelen 800w opbrengen, zal hij 600w van het net vragen. Mr als je zonnepanelen 3kw opbrengen, gaat ie dat ook gewoon helemaal in je auto pompen (voorbeeld gaat ervan uit dat je geen andere verbruikers hebt opstaan)Reucht schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:48:
[...]
Comfort zal ik ook eens proberen, als ik het goed begrijp laadt die constant aan 1.4 dan en eventueel extra van solar.
Je kan bij Alfen een lifetime backoffice afkopen voor weinig. Was daar zelf niet op gewezen. Achteraf zou niet meer kunnen. Zou persoonlijk daarvoor gaan.Zubadan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:31:
Ik ga bij Ayvens een nieuwe auto leasen. Als laadvoorziening kan ik kiezen uit het Ayvens laadpakket, inclusief installatie en abonnement voor Eur 3.144, of voor het service abonnement laadvoorziening voor Eur 393. In het standaard laadpakket zit een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal.
Het is veel goedkoper als ik zelf een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal koop en installeer (dit kan ik zelf). Kan ik de laadpaal dan koppelen aan het Ayvens service abonnement? Op de website van Ayvens staat dat je hiervoor een verzoek bij Ayvens moet indienen maar ik ben benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn. Lijkt mij dat dit mogelijk moet zijn als ik dezelfde laadpaal aanschaf als die Ayvens zelf aanbiedt.
Het heet "ICU Connect" al dan niet in combinatie met "ICU EZ"
Waarom zou je uberhaupt iets via Ayvens willen doen met een eigen paal? Gewoon zelf laadpaal plaatsen, tap erop en laadpas gebruiken om te laden. Tenminste, zo doe ik het.Zubadan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:31:
Ik ga bij Ayvens een nieuwe auto leasen. Als laadvoorziening kan ik kiezen uit het Ayvens laadpakket, inclusief installatie en abonnement voor Eur 3.144, of voor het service abonnement laadvoorziening voor Eur 393. In het standaard laadpakket zit een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal.
Maar hier kan je wel aan komen. Alfen doet alleen B2B zaken. Ze doen dus niets voor particulieren.Daveth schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:26:
[...]
Dat is alleen als je een SSA wachtwoord hebt, als particulier heb je die niet.
Oplossing? Laat de laadpaal bij Alfen op de bedrijfsnaam van jezelf, je vriend, tante oid en vraag dan de SSA aan.
Opgelost!
Wat bedoel je met een tap erop? Een backoffice abonnement bij bijv. e-flux?Inspired schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:39:
[...]
Waarom zou je uberhaupt iets via Ayvens willen doen met een eigen paal? Gewoon zelf laadpaal plaatsen, tap erop en laadpas gebruiken om te laden. Tenminste, zo doe ik het.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Ja. Via Tap Electric. Geen contract en kosten (10%) gaat via pas.Zubadan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:41:
[...]
Wat bedoel je met een tap erop? Een backoffice abonnement bij bijv. e-flux?
Dat had ik achteraf wellicht ook moeten doen.Inspired schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:39:
Waarom zou je uberhaupt iets via Ayvens willen doen met een eigen paal? Gewoon zelf laadpaal plaatsen, tap erop en laadpas gebruiken om te laden. Tenminste, zo doe ik het.
Ik kreeg ook een offerte van 2800 euro voor een laadpaal en dat vond ik absurd. Dus na 1000 telefoontjes om erachter te komen wat de mogelijkheden waren en welke paal de backoffice ondersteund (Eneco). Heb ik zelf een Alfen Eve Single Pro-Line van marktplaats afgehaald voor 600 euro en zelf opgehangen. Toen de auto eenmaal geleverd was, was het nog even gedoe om de juiste termen te vinden, maar toen het woordje 'hosting overname' was gevallen viel het kwartje bij Eneco en gingen ze de juiste mensen aansturen.Zubadan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:31:
In mijn geval kwam er een monteur van Alfen (voor 300 euro) de simkaart omprikken en alle settings nog eens nalopen. Verder is er een hosting abonnement voor 7 euro per maand nodig bij Eneco, daarmee wordt ongetwijfeld de simkaartkosten en administratie betaald. Dit bedrag is bij mij wel opgenomen in het Leasebedrag.
Achteraf had ik dus wellicht die 300 euro kunnen besparen door zelf een backoffice abonnement af te sluiten of een gratis backoffice te kiezen. Maar ach, nu werkt het ook.
Ik heb ook 50five, na een paar dagen wachten heb ik een mail gestuurd. Toen kreeg ik als reactie:VidaR-9 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:37:
[...]
Duidelijk. Thanks. Ik kijk het komende dagen nog even aan en anders gaan we maar bellen.
Ik heb hiervoor precies dezelfde paal gehad, maar dan nog zonder zonladen en die werkte dezelfde dag perfect met alle passen én loadbalancing.
"De reden dat uw laadstation nog niet zichtbaar is dat wij nog geen werkbon hebben ontvangen van de monteur. "
Ze vroegen toen om het laadstation nummer en hebben hem geactiveerd. Dat was binnen een dag geregeld.
Als ik jou was zou ik dus 24-48 uur wachten en als het dan nog niet geregeld is even mailen of bellen.
[ Voor 52% gewijzigd door Plenkske op 20-11-2024 08:48 ]
Grappig bij Eneco zijn ze nog steeds niet gewend dat mensen verhuizen (en zo in bezit komen van paal) of zelf kopen en installeren.rens-br schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:39:
<quote>
Toen de auto eenmaal geleverd was, was het nog even gedoe om de juiste termen te vinden, maar toen het woordje 'hosting overname' was gevallen viel het kwartje bij Eneco en gingen ze de juiste mensen aansturen.
Eind 2020 / eerste maand 2021 lang met Vattenfall en Eneco gediscussieerd.
Paal was al verbonden met Vattenfall omdat de vorige eigenaar daar zn contract had. Ze hadden geen idee wat er moest gebeuren alleen dat er een paar honderd euro betaald moest worden en een monteur langs moest komen. En dat terwijl de paal gewoon verbonden was (ethernet) en de connectie met backoffice werkte.
Toen naar Eneco en die begrepen er eerst helemaal niets van.. ook daar uiteindelijk het kwartje gevallen en ging het bedrag naar beneden m toch 280 euro. Ze hadden ook geen idee wat er moest gaan gebeuren voor dat geld... Had namelijk zelf de configuratie omgehangen.
Toen naar eflux, daar had ik aan een half woord genoeg en ze legde uit dat het welkomstpakket van 10 euro alleen een sim bevatte en ik die niet hoefde te gebruiken aangezien hij al bedraad aangesloten was. Met een halfuurtje was de verbinding en administratief geregeld.
Dat is natuurlijk het verschil tussen een groot bedrijf wat ineens wat anders/nieuws moet gaan doen en een bedrijf wat het zn core business is.
Nog steeds blije klant van eflux.
Even een schets van mijn situatie. Modem 192.168.68.1 met Subnetmask 255.255.255.0 gaat naar een switch TP-link - TL-SG108E 192.168.68.107 en dan door naar fixed IP Laadpaal 192.168.68.222. De kabel geeft in de switch netjes een lampje maar na 10 seconden gaat het weer uit. Wat kan ik nog doen?
Inderdaad.Inspired schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:54:
[...]
Ja. Via Tap Electric. Geen contract en kosten (10%) gaat via pas.
De gebruikersinterface is wat minder duidelijk / soms even zoeken (wordt aan gewerkt, heb ik begrepen). Maar als het eenmaal staat hoef je er ook eigenlijk niet meer naar te kijken en dan werkt het in mijn ervaring goed.
Laatst had ik een rekeningnummer gesloten waarop Tap Electric de uitbetalingen deed, na een mailtje werd dat per direct hersteld en had ik geld één dag later alsnog. Dus ook qua support is mijn ervaring goed.
Dus als je zelf (linksom, of rechtsom via leasemij) je laadpaal moet bekostigen, is het zeker een optie om een Alfen van marktplaats te halen (of nieuw voor mijn part) c.q. zelf te installeren en er zelf een backoffice zoals Tap op te zetten. Kost je niks en de baas kan netjes betalen op factuur.
Is in sommige gevallen best een stuk goedkoper dan de standaard prijzen van het installatiepakket.
Een vriend van mij heeft nu hetzelfde. Naar zijn mening is de kabel wel ingeplugd in de slimme meter. Mogelijk ontbreekt de ALB licentie?VidaR-9 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:37:
[...]
Duidelijk. Thanks. Ik kijk het komende dagen nog even aan en anders gaan we maar bellen.
Ik ben benieuwd wat er bij jou aan de hand is. Een andere vriend van mij had dit namelijk niet en e.e.a. werkte meteen (en zou ook zo moeten zijn naar mijn mening).
Nee, inderdaad. Nu was het ook voor alle partijen lastig dat ik iets buiten de normale flow wilde doen. Moeilijk...moeilijk...moeilijk... Maar ja, het is gelukt.pieterhi schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:32:
Grappig bij Eneco zijn ze nog steeds niet gewend dat mensen verhuizen (en zo in bezit komen van paal) of zelf kopen en installeren.
Verschil is dan wel dat eflux werkt zonder simkaart en Eneco backoffice heeft die simkaart nodig voor de verificatie. De Alfen monteur heeft dus bij mij de simkaart gewisseld en was eigenlijk in 5 minuten klaar. Maar aangezien hij er toch was, heeft hij ook meteen de firmware geüpdatet en even gekeken of alle P1 waardes goed binnen kwamen.Toen naar eflux, daar had ik aan een half woord genoeg en ze legde uit dat het welkomstpakket van 10 euro alleen een sim bevatte en ik die niet hoefde te gebruiken aangezien hij al bedraad aangesloten was. Met een halfuurtje was de verbinding en administratief geregeld.
Dat is natuurlijk het verschil tussen een groot bedrijf wat ineens wat anders/nieuws moet gaan doen en een bedrijf wat het zn core business is.
Nog steeds blije klant van eflux.
Ik heb bij Eneco nog meerdere malen gebeld en geprobeerd om de afspraak af te zeggen om te vragen of ze de simkaart niet gewoon wilde opsturen, maar helaas pindakaas. Er moest en zou een monteur langskomen.
Bij mij is de laadpaal gisterochtend geïnstalleerd en heb zojuist bericht gekregen van de back office dat de laadpaal geactiveerd is. Ik zie de laadpaal nu in de portal van de back office en load balancing is nu ook wel geactiveerd. Ik kan ook zonladen activeren.JanHenk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:10:
[...]
Een vriend van mij heeft nu hetzelfde. Naar zijn mening is de kabel wel ingeplugd in de slimme meter. Mogelijk ontbreekt de ALB licentie?
Ik ben benieuwd wat er bij jou aan de hand is. Een andere vriend van mij had dit namelijk niet en e.e.a. werkte meteen (en zou ook zo moeten zijn naar mijn mening).
Het lijkt er dus op dat de licentie voor loadbalancing tegelijk met de activatie wordt gedaan.
Alleen reparatiebedrijven die worden aangestuurd door Alfen krijgen een SSA code. Deze SSA code wordt gegenereerd in het ticket die voor een storing is aangemaakt.BenSKIP schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:52:
[...]
Maar hier kan je wel aan komen. Alfen doet alleen B2B zaken. Ze doen dus niets voor particulieren.
Oplossing? Laat de laadpaal bij Alfen op de bedrijfsnaam van jezelf, je vriend, tante oid en vraag dan de SSA aan.
Opgelost!
Graag niet zo maar iets roepen voor dat je zeker weet dat het klopt, hiermee vervuil deze topic onnodig.
[ Voor 20% gewijzigd door Daveth op 20-11-2024 16:35 ]
Kan je via je gsm en de myeve app wel verbinden?Bo0bz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:35:
Wie kan mij helpen? Ik loop al dagen te knoeien om mijn laadpaal aan het internet te krijgen en te verbinden met de Eve connect app. Het lukt me om via de Ethernet kabel met ACE in te loggen op de laadpaal als ik een directe verbinding heb tussen de laadpaal/laptop. Het maakt niet uit of ik in de laadpaal fixed ip wel of niet aan zet.
Even een schets van mijn situatie. Modem 192.168.68.1 met Subnetmask 255.255.255.0 gaat naar een switch TP-link - TL-SG108E 192.168.68.107 en dan door naar fixed IP Laadpaal 192.168.68.222. De kabel geeft in de switch netjes een lampje maar na 10 seconden gaat het weer uit. Wat kan ik nog doen?
Nu lees ik vaak dat jullie de comfort mode instellen, met een minimum van 1.4KW
Maar nu dat er geen zon is tijdens de winter? wat doen jullie nu? de min comort verhogen? want anders hangt je auto toch een week aan de lader? Werkt comfort ook samen met load balancing?
Stel dat je een load balancing instelt van max 4KW, maar de zon zou dan toch eens schijnen en je hebt meer als 4 KW op dat moment qua opbrengst? gaat hij dan toch hoger opladen aan meer dan 4KW ?
Gewoon laden aan destination chargers en daar laden aan 11 kW.NoFate schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:45:
Maar nu dat er geen zon is tijdens de winter? wat doen jullie nu?
LB is er om de hoofdzekering te beschermen niet om het laden aan de laadpaal af te schermen.Werkt comfort ook samen met load balancing?
Loadbalancing stel je in op de waarde van de hoofdzekering. Niet op deze van de laadpaal.
Wanneer de hoofdzekering bv. 40A is en de laadpaal kan max. aan 32A laden gaat ie zolang mogelijk laden aan 32A. Zet je dan andere verbruikers aan met een totaal van 20A gaat LB het laden tijdelijk inperken tot 20A om niet over de 40A te gaan.
Wanneer je de comfortmodus instelt op 4 kW (dus niet de LB want daar stel je de waarde in waar het totale vermogen (laadpaal + alle verbruikers in huis) niet over mag gaan, is dat het minimale laadvermogen, niet het max.
Je gaat dus altijd laden op 4 kW. Is er minder of geen zon komt dat gewoon uit het net tot max. 4 kW.
Is er overproductie gaat deze in de laadpaal tot het max. ingestelde vermogen om te laden.
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 15:58 ]
Bij mij hebben ze vanuit Eneco een paar weken terug een Alfen Single Pro aan de muur gemonteerd en ik heb er keurig alle bescheiden bij gekregen vanuit de installateur, inclusief. alle benodigde wachtwoorden.Caelorum schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:39:
Ach joh... Eneco... Een hele procedure om het wachtwoord te bemachtigen na overname van de laadpaal. Ze moesten diep graven naar de juiste persoon om me te helpen. Uiteindelijk wel gelukt lijkt het. Al moet de paal nog aangesloten worden en het wachtwoord getest
En ze hebben vanuit de Back-Office daar ook keurig m'n verzoek tot het volledig uitzetten van het display gehonoreerd
[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 21-11-2024 15:58 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
ah, maar ik wou de LB net inzetten om bv niet over de 5KW te gaan (alle gebruikers samen getelld) (Belgie) ; omdat we hier het capaciteitstarfief hebben, en we worden afgestraft als we meer van het net nemen, dus daarom wou ik het beperken, niet zozeer voor de hoofdzekering, want ik heb een 32A aansluitingIvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:54:
[...]
Gewoon laden aan destination chargers en daar laden aan 11 kW.
[...]
LB is er om de hoofdzekering te beschermen niet om het laden aan de laadpaal af te schermen.
Loadbalajeen stel je in op de waarde van de hoofdzekering. Niet op deze van de laadpaal.
Wanneer je de comfortmodus instelt op 4 kW (dus niet de LB want daar stel je de waarde in waar het totale vermogen (laadpaal + alle verbruikers in huis) niet over mag gaan, is dat het minimale laadvermogen, niet het max.
Je gaat dus altijd laden op 4 kW. Is er minder of geen zon komt dat gewoon uit het net tot max. 4 kW.
Is er overproductie gaat deze in de laadpaal tot het max. ingestelde vermogen om te laden.
Er zit een slider op de EveConnect om hey max. toegestane laadvermogen in te stellen.
Wil je dat combineren met comfortmodus en minstens 5 kW laden stel je in comfortmodus een waarde in waarop je max. van het net wil laden. De rest wordt dan - indien beschikbaar - toegevoegd door PV. Dat laatste heeft geen invloed op je netafname.
Bij het instellen van die waarden moet je dan idd wel rekening houden met je sluimerverbruik per klokkwartier. Dat moet je daar van aftrekken anders ga je nog over het capaciteitstarief waar je niet over wil.
Het capaciteitstarief is overigens geen technische beperking. Je kan daar gerust over gaan. Maar daar betaal je dan wel een vergoeding voor.
Zelf zou ik dat geen straf noemen maar gewoon "voor wat hoort wat".
Het alternatief zou, zoals in Nederland zijn, dat je altijd betaalt voor het max. beschikbaar vermogen en het dan niet uitmaakt of je dat nodig hebt of niet.
Hoe er ook rekening mee - toch wanneer je het laden zelf moet betalen - dat bij trager laden dit langer duurt en er grotere verliezen zijn. Je mag dan wel een paar euro besparen op het capaciteitstarief maar die geef je weer extra uit aan de kWh prijs.
[ Voor 86% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 16:07 ]
hmm, dan kan het nog steeds zijn dat ik meer van het net afhaal, dat is net hetgeen ik wou vermijden? dat gaan dan niet met load balancing? Dat de paal slim genoeg is om bv 3 kwh naar de auto te sturen als je bv 2 kwh aan het verbruiken bent (koken/..) met een max instelling van 5 ?IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:00:
Wanneer je niet over 5 kW wil gaan stel je het max. laden van de laadpaal in op 5 kW.
Er zit een slider op de EveConnect om hey max. toegestane laadvermogen in te stellen.
Maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik hou - gezien ik vrijgesteld ben van netbelasting - geen rekening met het capaciteitstarief.
De Alfen staat hier standaard ingesteld op 1,4 kW* en de rest komt uit PV.
*zodat bij de minste wolk voor de zon het laden niet telkens stopt en bij verdwijnen moet herbeginnen. Dat belast alleen de schakelrelais maar extra.
De 1,4 kW komt dan uit de accu en niet uit het net zodat er steeds nul netafname is.
Maar dat is uiteraard een totaal ander uitgangspunt dan wat jij wenst.
Je zou het max. laden dan idd kunnen beperken door virtueel de hoofdzekering in de LB lager in te stellen.
Maar ieder keer dat je woning dan meer energie afneemt dan 3,6 kW (5-1,4) stopt het laden dan ook volledig. De meeste EV omvormers hebben immers min. 6A nodig om te blijven laden.
[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 16:17 ]
Ja, tegenwoordig wel, maar paar jaar geleden werd blijkbaar alles meegenomen en weggegooid. Wachtwoord staat dan wel geregistreerd in hun systemen, maar alleen de initiële eigenaar mag die opvragen. Het is een gedoeWill_M schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:57:
[...]
Bij mij hebben ze vanuit Eneco een paar weken terug een Alfen Single Pro aan de muur gemonteerd en ik heb er keurig alle bescheiden bij gekregen vanuit de installateur, inclusief. alle benodigde wachtwoorden.
[...]
Ah ok, duidelijk , ben eens benieuwd hoe de Belgen dit doen die al een digitale meter hebben, ik ging ervan uit dat je de LB ook kon instellen hiervoor, zodat je niet over XX Kw gaat (alle verbruikers samen)IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:08:
Daar zal wel een workaround via LB/HA/EVCC e.a. voor zijn.
Maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik hou - gezien ik vrijgesteld ben van netbelasting - geen rekening met het capaciteitstarief.
De Alfen staat hier standaard ingesteld op 1,4 kW* en de rest komt uit PV.
*zodat bij de minste wolk voor de zon het laden niet telkens stopt en bij verdwijnen moet herbeginnen. Dat belast alleen de schakelrelais maar extra.
De 1,4 kW komt dan uit de accu en niet uit het net zodat er steeds nul netafname is.
Maar dat is uiteraard een totaal ander uitgangspunt dan wat jij wenst.
Je zou het max. laden dan idd kunnen beperken door virtueel de hoofdzekering in de LB lager in te stellen.
Maar ieder keer dat je woning dan meer energie afneemt dan 3,6 kW (5-1,4) stopt het laden dan ook volledig. De meeste EV omvormers hebben immers min. 6A nodig om te blijven laden.
Het capaciteitstarief is immers louter een bevoegdheid van het Vlaamse Gewest. In Wallonië mag je nog gewoon salderen.
Ik ben trouwens Belg, wonende in het Vlaamse Gewest en heb al sinds 2021 vrijwillig gekozen voor een digitale meter en heb me dat nog niet beklaagd.
Vele Vlamingen "vergeten" dat "salderen" via de analoge meter helemaal niet gratis is. Je betaalt eveneens voor 2,5 kW capaciteitstarief, je betaalt een prosumententarief volgens het max. vermogen van je omvormer en afhankelijk van je leverancier ook nog eens een onbalanstarief op basis van het max. vermogen van de PV omvormer. Voor al die vaste kosten kan ik met mijn digitale meter heel veel kWh kopen.
Maar uiteraard n =1. Geen idee hoe al die andere Vlamingen dat oplossen. Maakt ook mijn rekening niet.
Maar wijkt nu wel veel af van het topic want geldt voor alle verbruikers en niet alleen voor een Alfen laadpaal.
Zoals geschreven: hier staat de Alfen laadpaal ingesteld op min. 1,4 kW en tussen half februari en begin november laad ik thuis dan volledig op zonne-stroom. Daar heeft de Alfen de comfortmodus voor.
De rest van het jaar ga ik gewoon elders laden. Zo kom ik een heel jaar nooit boven een facturatiepiek van 2,5 kW (die ik ook zou hebben bij 0 kWh afname) en betaal ik geen prosumententarief, geen onbalansvergoeding noch netbelasting op netafname.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 17:01 ]
NoFate schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:39:
[...]
Ah ok, duidelijk , ben eens benieuwd hoe de Belgen dit doen die al een digitale meter hebben, ik ging ervan uit dat je de LB ook kon instellen hiervoor, zodat je niet over XX Kw gaat (alle verbruikers samen)
En net daarom heb ik dus EVCC. Ik kan 'm op Min+PV zetten, dan gaat ie afhankelijk of ik dan zelfs nog kies via de interface op 1 fase 1.4kW doen of 3 fases 4kW. Als er dan nog meer zon beschikbaar is dan gaat hij er over.NoFate schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:45:
Voorlopig zit ik nog met een analoge meter, dus ik laad op aan 16 A , 11KW .... maar zal dat binnenkort niet meer kunnen doen :-)
Maar nu dat er geen zon is tijdens de winter? wat doen jullie nu? de min comort verhogen? want anders hangt je auto toch een week aan de lader? Werkt comfort ook samen met load balancing?
Stel dat je een load balancing instelt van max 4KW, maar de zon zou dan toch eens schijnen en je hebt meer als 4 KW op dat moment qua opbrengst? gaat hij dan toch hoger opladen aan meer dan 4KW ?
Daarom heb ik ook een licentie voor 32A na een tijdje laten activeren: dan kan ik op 1 fase langer doorgaan zonder dat ie vaak moet wisselen tussen 1F en 3F.

Ik laad dus nu voorlopig iedere nacht op na het koken met een powerbudget/limit van 4500W in EVCC en heb 's morgens altijd een 80 procent. Als ik een dag naar Brussel moet met deze temperaturen dan heb ik 14h om 'm terug tot 80 procent te duwen, dat zal me misschien net niet lukken maar de volgende dag moet ik dan meestal toch niet zo ver en zo kom je dan bij een EV weer op de wijsheid "je batterij moet zo vol zitten voor zoveel km's je comfortabel wil afleggen de volgende dag"
[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 21-11-2024 17:25 ]
Je zegt hier dat je LB instelt op de waarde van de hoofdzekering... Maar stel dat ik LB instel op bv 16A , dat wilt toch zeggen dat als het totaal van alle verbruikers in het huis meer als 16 A verbruiken dat de auto minder gaat opladen? Zodat het gebruik maar max 16 A is? Dan kan ik dit toch toepassen als capacitiets regel?? Uiteraard dan wel een mindere waarde... Of begrijp ik het verkeerd?IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:54:
[...]
Gewoon laden aan destination chargers en daar laden aan 11 kW.
[...]
LB is er om de hoofdzekering te beschermen niet om het laden aan de laadpaal af te schermen.
Loadbalancing stel je in op de waarde van de hoofdzekering. Niet op deze van de laadpaal.
Wanneer de hoofdzekering bv. 40A is en de laadpaal kan max. aan 32A laden gaat ie zolang mogelijk laden aan 32A. Zet je dan andere verbruikers aan met een totaal van 20A gaat LB het laden tijdelijk inperken tot 20A om niet over de 40A te gaan.
Inclusief de laadpaal. De laadpaal gaat zijn laadvermogen dan aanpassen. Dus laden aan 16A minus het verbruikte vermogen van de andere verbruikers in de woning. Dat is dan maar 10A meer voor ie stopt met laden. Want ie mag zelf niet minder vermogen krijgen dan 6A.
Je moet dan ook toegang hebben tot MyEve en/of ACe installer.
In de EveConnect app kan je immers het vermogen van LB niet instellen.
Wil je de 5 kW niet overschrijden moet je de LB limiet op 21A instellen.
Maar die beperking is dan wel steeds ogenblikkelijk en niet volgens het gemiddelde van het klokkwartiervermogen.
Zelf stel ik LB idd in op de waarde van de hoofdzekering (in mijn geval 40A).
Maar voor mij dient LB dan ook om de hoofdzekering te beschermen, niet om het capaciteitstarief te beperken.
En dat is dan nog louter theorie want met een ingestelde laadwaarde van 6A kom ik nooit toe aan de 40A netbelasting van de hoofdzekering.
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 17:51 ]
Die 21 A is dan gebaseerd op een 1 fase aansluiting? Hoeveel is dat dan bij een 3 fase? Zal rond de 6A zijn dan? Of is het beter op 1 fase in te stellen als je op max 5kw LB wilt instellen?IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:43:
Wanneer je LB instelt op 16A dan mag het totaal van alle verbruikers daar niet boven gaan.
Inclusief de laadpaal. De laadpaal gaat zijn laadvermogen dan aanpassen. Dus laden aan 16A minus het verbruikte vermogen van de andere verbruikers in de woning. Dat is dan maar 10A meer voor ie stopt met laden. Want ie mag zelf niet minder vermogen krijgen dan 6A.
Je moet dan ook toegang hebben tot MyEve en/of ACe installer.
In de EveConnect app kan je immers het vermogen van LB niet instellen.
Wil je de 5 kW niet overschrijden moet je de LB limiet op 21A instellen.
Maar die beperking is dan wel steeds ogenblikkelijk en niet volgens het gemiddelde van het klokkwartiervermogen.
Zelf stel ik LB idd in op de waarde van de hoofdzekering (in mijn geval 40A).
Maar voor mij dient LB dan ook om de hoofdzekering te beschermen, niet om het capaciteitstarief te beperken.
En dat is dan nog louter theorie want met een ingestelde laadwaarde van 6A kom ik nooit toe aan de 40A netbelasting van de hoofdzekering.
Dat is noodzakelijk om op 6A te kunnen blijven laden.
Blijf je op 3F dan dan is het min. laadvermogen 3x6A = 18A/4,2 kW.
Dan blijft er niets meer over voor de woning om te verbruiken.
Wanneer je in totaliteit nooit meer dan 5 kW van het net wil afnemen heb je maar ong. 7A per fase meer over om te verbruiken.
Wat is het nut dan nog van een 3F aansluiting?
Wat dan je beste opties zijn vraag je beter aan leden met een 3F aansluiting icm een Alfen laadpaal met beperkt ingesteld vermogen.
Ik heb dan wel een 3F32A laadpaal maar om voor de hand liggende redenen is deze maar 1F32A aangesloten.
Nothing is a problem once you've debugged the code
[Beetje off topic]
De distributiekosten in vlaanderen (per kWh) is meer dan de helft goedkoper geworden.
Capaciteitstarief in vlaanderen is daarbij een toevoeging.
Niet zomaar een platte belasting als je veel van het net afhaalt, maar eerder een mogelijkheid om (veel) te besparen.
IvoB2 hoeft geen rekening te houden met het capaciteitstarief omdat hij zo weinig van het net nodig heeft jaarlijks, dat hij in het maximumtarief valt van 203€ per 1000kWh (a rato)
Hieronder de tabel van het verschil tussen 2022 (oud systeem) en 2023 nieuw systeem om een idee te geven.
:strip_exif()/f/image/nW1lqz71brn73B44QSTAe1DK.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                Dan verlies je toch ook je connectie in de ACE Installer ?Bo0bz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:35:
De kabel geeft in de switch netjes een lampje maar na 10 seconden gaat het weer uit. Wat kan ik nog doen?
Porbeer eens je switch poort vast te zetten op 100 Mbits... m'n Alfen heeft soms ook last met de auto negotiation en 1 Gbps.
Verder moet MyEve in hetzelfde subnet zitten als je paal (en kan je niet gelijktijdig connecteren met de ACE Installer).
Ik wil ook wel in België bestellen ;-)IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:12:
Voor België wel maar waarschijnlijk op zoek in Nederland?
Zo duur is een Belgische postzegel nou ook weer niet
Nothing is a problem once you've debugged the code
[ Voor 148% gewijzigd door Notna op 22-11-2024 09:32 . Reden: Totaal ongepaste manier van reageren ]
[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 22-11-2024 10:13 . Reden: Begrijpelijk, maar graag middels een TR ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Da's een gevaarlijk statement, want terwijl je laadpaal op 1 fase 16A aka 3680W zit te trekken heb je nog 2 andere fases over waar nog pakweg ieder 10A kan gebruikt worden... Zo gek is dat niet maar dan zit je dus wel met een te hoge piek terwijl al je andere limieten dus niet geraakt worden.NoFate schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:45:
Ok, duidelijk, paal op 1 fase instellen, met een LB van max 18 A , zo gaat mijn capaciteitstarief niet over de 4,2... En als ik het per kwartier wil, dan moet ik naar evcc gaan
Neen eigenlijk niet, in de week heb ik nog met iemand gepost die wat specialere dingen wou.NoFate schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:29:
Hmm, me eens verdiepen in evcc... Is dat moeilijk? Draai je dat op HA ?
EVCC is best krachtig op de punten die het ondersteunt, daar gaan ze wel redelijk diep en volledig in.
Je kan het heel eenvoudig in een docker of op een Raspberry Pi draaien, instructies zijn mooi uitgeschreven.
Je kan ook de Alfen dan instellen op een safe current of overriden vanuit de apps en dan is het alsof EVCC nooit bestaan heeft (als je ooit besluit dat het te veel gedoe is).
Ze ondersteunen ook thuisbatterijen en kunnen dus ook rekening houden met dat aspect, bv SoC aanhouden van de thuisbatterij voor het huisverbruik ipv de laadpaal, PV stroom.
ah ok!! dan gaat die idd geen rekening houden met de andere phases? ja lap, dan kan die nog steeds over mijn max capacitetits tarief gaan...HyperBart schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:11:
[...]
Da's een gevaarlijk statement, want terwijl je laadpaal op 1 fase 16A aka 3680W zit te trekken heb je nog 2 andere fases over waar nog pakweg ieder 10A kan gebruikt worden... Zo gek is dat niet maar dan zit je dus wel met een te hoge piek terwijl al je andere limieten dus niet geraakt worden.
dan is idd evcc de enigste mogelijkheid, jammer dat dat niet in alfen per default zit
Ik ben zeer vertrouwd met HA etc,.. maar stel dat je even moet rebooten terwijl je aan het laden bent? wat dan? of stel dat je HA er even uit is voor maintenance? gaat de paal dan een fallback doen?
evcc kan ook per kwartier piek kijken?
[ Voor 18% gewijzigd door NoFate op 22-11-2024 09:29 ]
Kan je instellen, je kan bv een zogenaamde safe current instellen, als EVCC er dan uitligt gaat de laadpaal naar een ingestelde waarde qua amperes tot hij weer berichten krijgt van zijn EMS (Energy Mgmt System) wat in dit geval EVCC is.NoFate schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:27:
[...]
ah ok!! dan gaat die idd geen rekening houden met de andere phases? ja lap, dan kan die nog steeds over mijn max capacitetits tarief gaan...
dan is idd evcc de enigste mogelijkheid, jammer dat dat niet in alfen per default zit
Ik ben zeer vertrouwd met HA etc,.. maar stel dat je even moet rebooten terwijl je aan het laden bent? wat dan? of stel dat je HA er even uit is voor maintenance? gaat de paal dan een fallback doen?
EVCC en HA integreren met elkaar dacht ik. Ik draai het "bare" maar er zijn een paar handjes uitgestoken vanuit HA naar EVCC waardoor het kan integreren.
Ik ben echt helemaal fan, afgelopen zomer heb ik zelfs de warmtepomp van het zwembadje er even bij in gestoken.
Het draait nu ook bij familie op een Alfen die door een groep van mensen gebruikt wordt.
Ja hoor.evcc kan ook per kwartier piek kijken?
leuk! ik zag ook dat je een auto kan integreren, hopelijk gaat de Audi ook, want die API van HA is echt baggerHyperBart schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:31:
[...]
Kan je instellen, je kan bv een zogenaamde safe current instellen, als EVCC er dan uitligt gaat de laadpaal naar een ingestelde waarde qua amperes tot hij weer berichten krijgt van zijn EMS (Energy Mgmt System) wat in dit geval EVCC is.
EVCC en HA integreren met elkaar dacht ik. Ik draai het "bare" maar er zijn een paar handjes uitgestoken vanuit HA naar EVCC waardoor het kan integreren.
Ik ben echt helemaal fan, afgelopen zomer heb ik zelfs de warmtepomp van het zwembadje er even bij in gestoken.
Het draait nu ook bij familie op een Alfen die door een groep van mensen gebruikt wordt.
[...]
Ja hoor.
Ik ben inmiddels ook zover dat ik het bij vrienden met een Alfen wil gaan installeren. Vrienden die overigens geen Home Assistant draaien en geen automations maken, maar wel de interface van evcc kunnen begrijpen.
Maar zoals @Appletower ook zegt kun je enkele specifieke dingen ook zelf met HA opzetten met de custom integratie. Overigens gebruikt de HA integratie toch niet de modbus interface, dacht ik?
6A is toch 1,4 kW.
Wanneer er bij een teruglevering van 750W al gestart wordt met 1,4 kW laden haal je toch minstens 650 kW uit het net en zit je niet tegen 0 op de meter?
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 09:53 ]
Waarom; omdat ik liever afneem uit het net dan zonnestroom teruglever. Iets met terugleverkosten (en op jaarbasis netto afnemer) die wij in NL hebben
De gratis of de betalende versie?JanHenk schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:51:
Ik ben geen programmeur in het dagelijks leven, verre van, niet eens in de IT werkzaam. En ik heb evcc gewoon geconfigureerd en draaiend. Dat lukt zelfs mij prima. De documentatie is naar mijn mening heel degelijk. Ben door @HyperBart overgehaald..
En wat is het extra verbruik om EVCC 24/7 draaiend te houden?
Of draait dat alleen wanneer de laadpaal actief is?
Extra verbruik geen idee van, ik draai het op een N100 NUC die ook Home Assistant doet en nog wat andere zaken. Die is 24/7 actief. Zal het eens een keer meten, ik schat in dat die NUC zo'n 10 watt neemt doorsnee.
Overigens heeft de Alfen ook een aardig stand-by verbruik; die van mij (S-line zonder schermpje dus) doet al 6-7 Watt. De Pro-line zal nog wat meer zijn.
Als je wilt kun ik je mijn automations een toesturen. Dan kun je zelf ermee wat ervaring opdoen. Ik was te "krenterig" om USD 2 per maand te betalen voor iets dat je ook zelf makkelijk kunt regelen in HA ;-).
Hier is de situatie net andersom:JanHenk schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:55:
@IvoB2 Ik heb het zelfs zo geconfigureerd (in evcc dus) dat bij 1 minuut > 200W teruglevering al het laden in PV-modus wordt ingeschakeld. In dat geval trek je inderdaad het verschil uit het net.
Waarom; omdat ik liever afneem uit het net dan zonnestroom teruglever. Iets met terugleverkosten (en op jaarbasis netto afnemer) die wij in NL hebben
- Nog terugleververgoeding maar die valt vanaf 25 terug op 2 cent/kWh maar nog altijd niet betalen dus een paar Wh terugleveren kan geen kwaad (het levert bijna niets op maar kost ook niets).
- Wanneer ik op jaarbasis minder dan 500 kWh van het net afneem betaal ik geen extra capaciteitstarief en geen netvergoeding (en dan is netafname 5 cent/kWh goedkoper). Geen netafname heeft hier dan prioriteit boven netteruglevering.
De 1,4 kW (bij te weinig overproductie) komt dan uit de thuisaccu (en onrechtstreeks dus ook van PV).
Maar dat doet de Alfen nu standaard ook.
Altijd in voor wat extra regeling maar dan moet er ook voldoende meerwaarde zijn (en niet te duur en niet meer stroom gaan verbruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 10:07 ]
Bedankt voor het aanbod maar voorlopig zie ik de meerwaarde voor mijn situatie nog niet in (ik word doorgaans pas wakker wanneer het echt iets gaat opleveren, daarbuiten redelijk lui aangelegd;Appletower schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:04:
Als je wilt kun ik je mijn automations een toesturen. Dan kun je zelf ermee wat ervaring opdoen. Ik was te "krenterig" om USD 2 per maand te betalen voor iets dat je ook zelf makkelijk kunt regelen in HA ;-).
En HA draaien verbruikt ook extra energie.
Ik dacht dat EVCC eenmalig 100 € was voor de volledige versie? Waar slaat die 2 dollar/maand dan op?
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 10:14 ]
Je kan ook werken met het trial token al heb ik geen idee of er steeds een nieuw is voor het andere vervalt.
[ Voor 46% gewijzigd door r2504 op 22-11-2024 10:13 ]
Bedankt voor de info.JanHenk schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:04:
@IvoB2 Ik heb eerst maandelijks 2 dollar voldaan, maar nu overgestapt naar een mooi bedrag ineens. Ben ook van zins om het bij mijn kantoor in te zetten.
Extra verbruik geen idee van, ik draai het op een N100 NUC die ook Home Assistant doet en nog wat andere zaken. Die is 24/7 actief. Zal het eens een keer meten, ik schat in dat die NUC zo'n 10 watt neemt doorsnee.
Overigens heeft de Alfen ook een aardig stand-by verbruik; die van mij (S-line zonder schermpje dus) doet al 6-7 Watt. De Pro-line zal nog wat meer zijn.
Duidelijk niets voor mijn user case dus.
HA was ik al eerder mee gestopt wegens te hoog stroomverbruik.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 10:15 ]
/u/170728/owl.png?f=community) 
            /u/633712/crop6469e82c95328.png?f=community) 
            /u/353841/nexus-update-checker-fc27df-w144.png?f=community) 
            /u/1202750/crop62c5d57daeca1_cropped.png?f=community) 
            /u/1436460/crop5f326eba3de0d_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/444088/crop5db593cb2421e_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/275760/crop5da9b701a185c_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/333229/Logo%2520RFixIT%2520Tweakers.jpg?f=community) 
            /u/282440/crop642d6e285edb0_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/2140436/crop66a15c7dedbfb_cropped.jpg?f=community) 
            /u/406249/crop5f58874cb665d_cropped.png?f=community) 
            /u/142011/crop65b383c6c6c2f_cropped.png?f=community) 
            /u/107972/crop654b93d4421ae_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/320168/crop650816243d03b_cropped.jpg?f=community)