[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:

• marco.n
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:48
Even een check of dit een bekend probleem is wat anderen ook hebben ervaren:
Ik heb een Alfen Single line pro hangen. Vanmorgen koppelde ik de auto af van de lader en na het klikken van de relais in de lader liep het scherm compleet vast. Het display werd volledig blauw, na enkele seconden volledig rood, daarna groen en zo ging hij verschillende kleuren af. Het ledje bleef hierbij de hele tijd blauw branden. De laadpaal reageerde ook niet op het aanbieden van de laadpas. Ik heb na enkele minuten de laadpaal even stroomloos gemaakt door de stop in de meterkast even uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. De laadpaal startte hierna weer op en werkt nu weer normaal.
Mijn laadpaal is helaas niet via een utp kabel aangesloten op mijn router, dus om de logs uit te lezen moet ik de kap losschroeven en de laptop direct aan de lader hangen. Voor ik dit ga doen wil ik even hier checken of iemand snel weet wat de oorzaak van dit vreemde gedrag is.

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-02 19:50
marco.n schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
Ik heb een Alfen Single line pro hangen. Vanmorgen koppelde ik de auto af van de lader en na het klikken van de relais in de lader liep het scherm compleet vast. Het display werd volledig blauw, na enkele seconden volledig rood, daarna groen en zo ging hij verschillende kleuren af. Het ledje bleef hierbij de hele tijd blauw branden.
Als je terug zoekt in dit topic hebben meer mensen hier last van (gehad?). Als ik deze post mag geloven, zou het opgelost zijn in een recente firmware.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:48
Vandaag is mijn Alfen pro laadpaal opgehangen en gemonteerd door een elektricien. Hij werkt, maar nog niet volledig. L1 werkt niet, terwijl er wel voltage wordt gedetecteerd. De Tesla app zegt ook dat er een fase ontbreekt tijdens het laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYWwalRDG0Fw19r6CmDZhH6EdHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoIctHofazAqbOV13ajc5ztz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CixtpY-mat8QfAEQknL3BARkbVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d88HUDDn6OrhsMeNWx5htF8m.jpg?f=fotoalbum_large

Weten jullie waar dit aan kan liggen? Elektricien claimt dat de grondkabel goed zit, en goed gemonteerd zit. We hebben in de meterkast al wat omgeprikt om de fases te wisselen, maar dat blijft hetzelfde resultaat geven. 2 laadkabels geprobeerd...
Is er een fysiek defect in de laadpaal? Of kan dit nog iets anders zijn?

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:44
stijnos1991 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:04:
Vandaag is mijn Alfen pro laadpaal opgehangen en gemonteerd door een elektricien. Hij werkt, maar nog niet volledig. L1 werkt niet, terwijl er wel voltage wordt gedetecteerd. De Tesla app zegt ook dat er een fase ontbreekt tijdens het laden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weten jullie waar dit aan kan liggen? Elektricien claimt dat de grondkabel goed zit, en goed gemonteerd zit. We hebben in de meterkast al wat omgeprikt om de fases te wisselen, maar dat blijft hetzelfde resultaat geven. 2 laadkabels geprobeerd...
Is er een fysiek defect in de laadpaal? Of kan dit nog iets anders zijn?
Ik zou alleen kunnen bedenken dat één van de kabels/trace tussen de meter en je socket niet helemaal goed is. Daar je nog wel voltage meet in de paal zelf. Normaliter is meten weten uiteraard. Lijkt me toch dat de elektricien gewoon terug komt en heeft gemeten.

Edit: met meter bedoel ik de interne MID meter in de laadpaal zelf.

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:19
marco.n schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
Ik heb een Alfen Single line pro hangen. Vanmorgen koppelde ik de auto af van de lader en na het klikken van de relais in de lader liep het scherm compleet vast. Het display werd volledig blauw, na enkele seconden volledig rood, daarna groen en zo ging hij verschillende kleuren af. Het ledje bleef hierbij de hele tijd blauw branden. De laadpaal reageerde ook niet op het aanbieden van de laadpas. Ik heb na enkele minuten de laadpaal even stroomloos gemaakt door de stop in de meterkast even uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. De laadpaal startte hierna weer op en werkt nu weer normaal.
Mijn laadpaal is helaas niet via een utp kabel aangesloten op mijn router, dus om de logs uit te lezen moet ik de kap losschroeven en de laptop direct aan de lader hangen. Voor ik dit ga doen wil ik even hier checken of iemand snel weet wat de oorzaak van dit vreemde gedrag is.
Dit had ik ook met enige regelmaat toen ik op firmware 6.6.2 zat. Zie deze post. Sind ik over ben gestapt van 6.6.2 naar 7.3.0 heb ik dit probleem niet meer.

• marco.n
ed-win schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Als je terug zoekt in dit topic hebben meer mensen hier last van (gehad?). Als ik deze post mag geloven, zou het opgelost zijn in een recente firmware.
Thanks ik had een snelle search gedaan, maar kwam zo snel niks tegen. Wordt het toch eens tijd om de firmware te gaan updaten. De afgelopen 2,5 jaar draaide 6.6.2 tot nu toe heel stabiel.

• marco.n
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:33:
[...]

Dit had ik ook met enige regelmaat toen ik op firmware 6.6.2 zat. Zie deze post. Sind ik over ben gestapt van 6.6.2 naar 7.3.0 heb ik dit probleem niet meer.
De laadpaal draait de afgelopen 2,5 jaar heel stabiel op 6.6.2, maar als ik dit probleem vaker ga zien wordt het tijd voor een update.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@marco.n

FWIW: Ik heb hier de helderheid van het display (middels de MyEve APP) naar 0% helderheid terug gedimd dus ik zou, in zo'n geval als dat zich bij jou nu voordeed, niet eens wéten dat er met het de aansturing van het display iets aan de hand is.

Ik zou ook niet weten wát ik op dat display aan 'extra' informatie zou kunnen aflezen buiten de zaken welke m'n auto zelf ook al wel meldt, al dan niet middels de App van m'n auto.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:01
Will_M schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:23:
@marco.n

FWIW: Ik heb hier de helderheid van het display (middels de MyEve APP) naar 0% helderheid terug gedimd dus ik zou, in zo'n geval als dat zich bij jou nu voordeed, niet eens wéten dat er met het de aansturing van het display iets aan de hand is.

Ik zou ook niet weten wát ik op dat display aan 'extra' informatie zou kunnen aflezen buiten de zaken welke m'n auto zelf ook al wel meldt, al dan niet middels de App van m'n auto.
Vind een display toch wel handig, soms is de backoffice eruit, dan krijg je een melding dat er een badge issue is, zo ben ik er ook achter gekomen dat er soms low voltage is, of het vermogen kan je mooi zien ,...
En natuurlijk het logo, bij mij zie je een Duvel logo :-)

• mart3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:14
TomSleebus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:05:
[...]

Iemand een idee over die parse errors en dan de terugval naar 'safe current'?

Is downgraden naar 7.1.6 aangeraden in dit geval?
Toevallig een Landis+Gyr slimme meter? Die gaat niet lekker samen met 7.3.0, 7.1.6 werkt wel.

• TomSleebus
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:59
mart3 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:14:
[...]

Toevallig een Landis+Gyr slimme meter? Die gaat niet lekker samen met 7.3.0, 7.1.6 werkt wel.
Dank voor de reactie

Het is een homewizard p1 hwe-p1-21

Deze heb ik na aandringen kunnen laten updaten tot de laatste firmware versie, maar nog steeds parse errors helaas
Pagina: 1 ... 103 104 Laatste