[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

• marco.n
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:20
Even een check of dit een bekend probleem is wat anderen ook hebben ervaren:
Ik heb een Alfen Single line pro hangen. Vanmorgen koppelde ik de auto af van de lader en na het klikken van de relais in de lader liep het scherm compleet vast. Het display werd volledig blauw, na enkele seconden volledig rood, daarna groen en zo ging hij verschillende kleuren af. Het ledje bleef hierbij de hele tijd blauw branden. De laadpaal reageerde ook niet op het aanbieden van de laadpas. Ik heb na enkele minuten de laadpaal even stroomloos gemaakt door de stop in de meterkast even uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. De laadpaal startte hierna weer op en werkt nu weer normaal.
Mijn laadpaal is helaas niet via een utp kabel aangesloten op mijn router, dus om de logs uit te lezen moet ik de kap losschroeven en de laptop direct aan de lader hangen. Voor ik dit ga doen wil ik even hier checken of iemand snel weet wat de oorzaak van dit vreemde gedrag is.

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:11
marco.n schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
Ik heb een Alfen Single line pro hangen. Vanmorgen koppelde ik de auto af van de lader en na het klikken van de relais in de lader liep het scherm compleet vast. Het display werd volledig blauw, na enkele seconden volledig rood, daarna groen en zo ging hij verschillende kleuren af. Het ledje bleef hierbij de hele tijd blauw branden.
Als je terug zoekt in dit topic hebben meer mensen hier last van (gehad?). Als ik deze post mag geloven, zou het opgelost zijn in een recente firmware.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:23
Vandaag is mijn Alfen pro laadpaal opgehangen en gemonteerd door een elektricien. Hij werkt, maar nog niet volledig. L1 werkt niet, terwijl er wel voltage wordt gedetecteerd. De Tesla app zegt ook dat er een fase ontbreekt tijdens het laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYWwalRDG0Fw19r6CmDZhH6EdHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoIctHofazAqbOV13ajc5ztz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CixtpY-mat8QfAEQknL3BARkbVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d88HUDDn6OrhsMeNWx5htF8m.jpg?f=fotoalbum_large

Weten jullie waar dit aan kan liggen? Elektricien claimt dat de grondkabel goed zit, en goed gemonteerd zit. We hebben in de meterkast al wat omgeprikt om de fases te wisselen, maar dat blijft hetzelfde resultaat geven. 2 laadkabels geprobeerd...
Is er een fysiek defect in de laadpaal? Of kan dit nog iets anders zijn?

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:33
stijnos1991 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:04:
Vandaag is mijn Alfen pro laadpaal opgehangen en gemonteerd door een elektricien. Hij werkt, maar nog niet volledig. L1 werkt niet, terwijl er wel voltage wordt gedetecteerd. De Tesla app zegt ook dat er een fase ontbreekt tijdens het laden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weten jullie waar dit aan kan liggen? Elektricien claimt dat de grondkabel goed zit, en goed gemonteerd zit. We hebben in de meterkast al wat omgeprikt om de fases te wisselen, maar dat blijft hetzelfde resultaat geven. 2 laadkabels geprobeerd...
Ik zou alleen kunnen bedenken dat één van de kabels/trace tussen de meter en je socket niet helemaal goed is. Daar je nog wel voltage meet in de paal zelf. Normaliter is meten weten uiteraard. Lijkt me toch dat de elektricien gewoon terug komt en heeft gemeten.

Edit: met meter bedoel ik de interne MID meter in de laadpaal zelf.

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:30
marco.n schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:43:
Ik heb een Alfen Single line pro hangen. Vanmorgen koppelde ik de auto af van de lader en na het klikken van de relais in de lader liep het scherm compleet vast. Het display werd volledig blauw, na enkele seconden volledig rood, daarna groen en zo ging hij verschillende kleuren af. Het ledje bleef hierbij de hele tijd blauw branden. De laadpaal reageerde ook niet op het aanbieden van de laadpas. Ik heb na enkele minuten de laadpaal even stroomloos gemaakt door de stop in de meterkast even uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. De laadpaal startte hierna weer op en werkt nu weer normaal.
Mijn laadpaal is helaas niet via een utp kabel aangesloten op mijn router, dus om de logs uit te lezen moet ik de kap losschroeven en de laptop direct aan de lader hangen. Voor ik dit ga doen wil ik even hier checken of iemand snel weet wat de oorzaak van dit vreemde gedrag is.
Dit had ik ook met enige regelmaat toen ik op firmware 6.6.2 zat. Zie deze post. Sind ik over ben gestapt van 6.6.2 naar 7.3.0 heb ik dit probleem niet meer.

• marco.n
ed-win schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Als je terug zoekt in dit topic hebben meer mensen hier last van (gehad?). Als ik deze post mag geloven, zou het opgelost zijn in een recente firmware.
Thanks ik had een snelle search gedaan, maar kwam zo snel niks tegen. Wordt het toch eens tijd om de firmware te gaan updaten. De afgelopen 2,5 jaar draaide 6.6.2 tot nu toe heel stabiel.

• marco.n
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:33:
[...]

Dit had ik ook met enige regelmaat toen ik op firmware 6.6.2 zat. Zie deze post. Sind ik over ben gestapt van 6.6.2 naar 7.3.0 heb ik dit probleem niet meer.
De laadpaal draait de afgelopen 2,5 jaar heel stabiel op 6.6.2, maar als ik dit probleem vaker ga zien wordt het tijd voor een update.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@marco.n

FWIW: Ik heb hier de helderheid van het display (middels de MyEve APP) naar 0% helderheid terug gedimd dus ik zou, in zo'n geval als dat zich bij jou nu voordeed, niet eens wéten dat er met het de aansturing van het display iets aan de hand is.

Ik zou ook niet weten wát ik op dat display aan 'extra' informatie zou kunnen aflezen buiten de zaken welke m'n auto zelf ook al wel meldt, al dan niet middels de App van m'n auto.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:37
Will_M schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:23:
@marco.n

FWIW: Ik heb hier de helderheid van het display (middels de MyEve APP) naar 0% helderheid terug gedimd dus ik zou, in zo'n geval als dat zich bij jou nu voordeed, niet eens wéten dat er met het de aansturing van het display iets aan de hand is.

Ik zou ook niet weten wát ik op dat display aan 'extra' informatie zou kunnen aflezen buiten de zaken welke m'n auto zelf ook al wel meldt, al dan niet middels de App van m'n auto.
Vind een display toch wel handig, soms is de backoffice eruit, dan krijg je een melding dat er een badge issue is, zo ben ik er ook achter gekomen dat er soms low voltage is, of het vermogen kan je mooi zien ,...
En natuurlijk het logo, bij mij zie je een Duvel logo :-)

• mart3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-03 20:03
TomSleebus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:05:
[...]

Iemand een idee over die parse errors en dan de terugval naar 'safe current'?

Is downgraden naar 7.1.6 aangeraden in dit geval?
Toevallig een Landis+Gyr slimme meter? Die gaat niet lekker samen met 7.3.0, 7.1.6 werkt wel.

• TomSleebus
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-03 15:25
mart3 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:14:
[...]

Toevallig een Landis+Gyr slimme meter? Die gaat niet lekker samen met 7.3.0, 7.1.6 werkt wel.
Dank voor de reactie

Het is een homewizard p1 hwe-p1-21

Deze heb ik na aandringen kunnen laten updaten tot de laatste firmware versie, maar nog steeds parse errors helaas

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik wil (tweedehands) een nieuwe laadpaal kopen ivm de ERE certificaten.
Helaas heeft mijn Tesla TWC3 geen mid meter, dus zoek wat nieuws. Behalve MID, moet hij ook gelijk 'slim' kunnen laden, schakelen van 3 naar 1 fase, volledig op mijn zonnestroom kunnen laden, load balancing doen, etc.

Kwam op de Alfen Eve Single S-Line met vaste kabel.

Voordat ik zoiets (2ehands) koop:
Ik lees iets over PRC (password recovery code): is dat iets waar ik tweedehands naar moet vragen bij de verkoper? Ik heb een versie van midden 2022 op het oog.

En ik lees iets over certificaten die je moet kopen bij Alfen om bijv load balancing te activeren?
Klopt dat? Ik wil graag load balancing via mijn al bestaande P1 dongle van Homewizard of via Envoy Metered S waar ik al 6 ct spoelen op heb.
Kan dat kosteloos?

Nog andere zaken waar ik tweedehands op moet letten om geen versie te kopen waar ik straks geen volledige prive controle over krijg?

• NTiBhohoSJ66vgJ
Allewijn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:53:
Nog andere zaken waar ik tweedehands op moet letten om geen versie te kopen waar ik straks geen volledige prive controle over krijg?
Zie helemaal onderaan deze review voor wat aandachtspunten bij het kopen van een 2e hands laadpaal.

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik heb net eenzelfde paal gekocht en geïnstalleerd. Een single s line.

Je MOET de wachtwoorden hebben. Ik zeg dit nadrukkelijk omdat ik ze dus niet had.... Gelukkig via Alfen de vorige beheerder kunnen achterhalen en die gaf me zonder problemen de wachtwoorden (Libra)

En ja, je moet loadbalancing actief hebben, om een externe meter te kunnen koppelen via modbus bijv. Kan dat kosteloos? Nee dus.
Allewijn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:53:
Ik wil (tweedehands) een nieuwe laadpaal kopen ivm de ERE certificaten.
Helaas heeft mijn Tesla TWC3 geen mid meter, dus zoek wat nieuws. Behalve MID, moet hij ook gelijk 'slim' kunnen laden, schakelen van 3 naar 1 fase, volledig op mijn zonnestroom kunnen laden, load balancing doen, etc.

Kwam op de Alfen Eve Single S-Line met vaste kabel.

Voordat ik zoiets (2ehands) koop:
Ik lees iets over PRC (password recovery code): is dat iets waar ik tweedehands naar moet vragen bij de verkoper? Ik heb een versie van midden 2022 op het oog.

En ik lees iets over certificaten die je moet kopen bij Alfen om bijv load balancing te activeren?
Klopt dat? Ik wil graag load balancing via mijn al bestaande P1 dongle van Homewizard of via Envoy Metered S waar ik al 6 ct spoelen op heb.
Kan dat kosteloos?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 30kWh LFP

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:53
sparkly schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:54:
En ja, je moet loadbalancing actief hebben, om een externe meter te kunnen koppelen via modbus bijv. Kan dat kosteloos? Nee dus.
Het kan natuurlijk dat de licentie al actief is op de paal... maar dan moet je dus eerst kunnen aanloggen om het te controleren (en dan weet je meteen of het paswoord werkt).

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Allewijn
  • Niet online
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga bij verkoper vragen of hij het wachtwoord heeft. Zo niet, niet kopen dus...
Paal is fysiek al afgekoppeld, dus kan ik helaas niet (laten) controleren welke licenties actief zijn.
Wat kost een load balancing licentie bij Alfen?
In het geval die er dus niet op blijkt te zitten...

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-03 13:17
Allewijn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:44:
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga bij verkoper vragen of hij het wachtwoord heeft. Zo niet, niet kopen dus...
Paal is fysiek al afgekoppeld, dus kan ik helaas niet (laten) controleren welke licenties actief zijn.
Laadpaal met een 230v kabel met een stekker en aan in het stopcontact testen en kijken of je kan inloggen en dat er geen foutmeldingen zijn.
Ik persoonlijk zal nooit een 2e hands lader kopen, er worden zoveel laders verkocht die problemen hebben en als je achteraf een monteur moet laten langs komen ben je met alles meer kwijt dan dat je gelijk een nieuwe gekocht had.
Ik zal er alleen aan beginnen als je deze kan testen en dat er iemand bij is die veel van de lader afweet.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:53
Allewijn schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:44:
Achteraf licenties kopen is op zijn best moeilijk. Je moet sowieso bij de oorspronkelijke leverancier zijn en dan is het maar de vraag of die überhaupt losse licenties aanbiedt.

En idd zoals @Daveth zegt, gewoon stekker eraan om te demonstreren dat het werkt.
En je altijd afvragen waarom een goed werkende paal verkocht zou worden...

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 26-02-2026 07:45 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• benvanzijl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:47
Wellicht leuk om hier te delen > Ik heb contact gehad met Eneco eMobility met de vraag of er plannen zijn een API beschikbaar te stellen om de via Eneco beheerde Alfen laadpalen op afstand uit te lezen of aan te sturen:

"Al hoewel ik u geen concrete datum kan geven, kan ik u wel vertellen dat het een topic is binnen Eneco e-Mobility. "

Oproep aan andere mensen met Alfen laadpaal via Eneco eMobility klantenservice (elektrischladen@eneco.nl) wens voor API kenbaar te blijven maken, zodat ze daar meer prio aan gaan geven.
Dan kunnen we daarmee vervolgens koppeling met bv Homey, Home Assistant en andere platforms maken :) .

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

benvanzijl schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:29:
Wellicht leuk om hier te delen > Ik heb contact gehad met Eneco eMobility met de vraag of er plannen zijn een API beschikbaar te stellen om de via Eneco beheerde Alfen laadpalen op afstand uit te lezen of aan te sturen:

"Al hoewel ik u geen concrete datum kan geven, kan ik u wel vertellen dat het een topic is binnen Eneco e-Mobility. "

Oproep aan andere mensen met Alfen laadpaal via Eneco eMobility klantenservice (elektrischladen@eneco.nl) wens voor API kenbaar te blijven maken, zodat ze daar meer prio aan gaan geven.
Dan kunnen we daarmee vervolgens koppeling met bv Homey, Home Assistant en andere platforms maken :) .
Misschien begrijp ik het helemaal niet goed, maar wat voegt die API toe ten opzichte van wat nu al mogelijk is binnen o.a. HA ?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• rens-br
  • Laatst online: 15:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ugchel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:33:
[...]

Misschien begrijp ik het helemaal niet goed, maar wat voegt die API toe ten opzichte van wat nu al mogelijk is binnen o.a. HA ?
Wellicht handig i.v.m. de ERE subsidie.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:09

Ik heb dit niet afgewacht en de paal laten aansluiten op mijn thuisnetwerk middels lan. Op dit moment gebruik de apps van Alfen om de paal zo in te stellen zoals ik hem wil gebruiken (zonneladen + plug&charge). Heb de indruk dat prima samen gaat met het beheer door Eneco eMobility, nog geen klachten van ze gehad _O-

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:14

Ik vraag me ook af wat je hiermee wilt bereiken. Als je de paal aansluit op je netwerk heb je voldoende mogelijkheden om gebruik te maken van zonladen of andere opties zoals aansturen op basis van dynamische prijzen. Ik gebruik zelf mijn Homey om optimaal te kunnen laden in combinatie met mijn BalansEnergie thuisbatterij.

• TomSleebus
  • Laatst online: 19-03 15:25
TomSleebus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:05:
[...]

Iemand een idee over die parse errors en dan de terugval naar 'safe current'?

Is downgraden naar 7.1.6 aangeraden in dit geval?
Ik heb dan maar de alfen laadpaal (ook, naast de LAN aansluiting) langsheen een splitter aan de P1 poort gehangen, nu worden alle waardes goed gelezen. Technicus had ook in de laadpaal de draad zonder plug laten hangen, zo van 'doe het maar zelf', dus opengevezen en aan beide kanten een RJ12 plug opgeknepen.

Mijn conclusie is dat, in mijn geval, het lezen over TCP/IP van de P1 waardes (HomeWizard P1) niet lukt (parse errors, de paal vindt de P1 meter wel degelijk), terwijl het over de seriele connectie wel prima gaat.

Nog iemand zo'n ervaring?

• rwisselink
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-02 20:04
Weet iemand toevallig hoe ik het mid nummer kan achterhalen van een Alfen pro single line laadpaal. Op de stickers staat het niet en documentatie is niet aanwezig?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
@rwisselink het wat nummer? MID nummer? Je bedoelt een bepaald nummer wat op de MID meter zou moeten staan? Wordt zo ver ik weet niet meegeleverd, even de paal open doen en dan kan je alle nummers op de MID meter lezen (alsook het LCD schermpje). Misschien kan je het ook via de ACE Service Installer bij de componenten lijst het zien.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 27-02-2026 09:32 ]

• r2504
Ik ben even door de ACE Installer gegaan maar kan op het eerste gezicht niets vinden van de MID meter... ik denk dus dat je hem open zal moeten maken.

• stijnos1991
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit hele verhaal van mij is helaas niet zo makkelijk opgelost. Ik heb een ticket ingeschoten bij Alfen, maar die weigeren mij te helpen (al betaal ik ze er graag voor) omdat de paal administratief nog op naam van 50Five zou staan? Alfen claimt ook dat ze geen monteurs langssturen bij particulieren, wat ik raar vind want er staat dat ze wel degelijk B2C verkopen doen. Ik heb de laadpaal overgenomen via Marktplaats inclusief (werkende) wachtwoorden, dus ik heb volledige controle over de laadpaal. Hoe 50Five hier nog aan gekoppeld zit geen idee, want de backoffice heb ik al veranderd naar tap electric ivm ERE.

Heeft iemand nog tips of adviezen hoe dit aan te vliegen? Ik heb ook gemaild / gebeld naar 50Five maar nog niemand te pakken kunnen krijgen. Ik betwijfel of die partij gemotiveerd is mij te helpen, maar wie weet.
Is er wellicht hier iemand bedreven in het nakijken van deze Alfen laadpalen? Mijn vermoeden gaat nog steeds uit naar een slecht contact, of wellicht een defect component.. laden gaat verder prima, maar L1 doet raar...

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-03 17:26
Je kunt in naar elektriciens in de regio zoeken en die vragen of zij ook ervaring hebben met Alfen laadpalen.
Wellicht vind je er 1 die de basale controles kan doen van zekeringen, verbindingskabel, aansluitingen, etc.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• HyperBart
  • Nu online
stijnos1991 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:47:
[...]

Dit hele verhaal van mij is helaas niet zo makkelijk opgelost. Ik heb een ticket ingeschoten bij Alfen, maar die weigeren mij te helpen (al betaal ik ze er graag voor) omdat de paal administratief nog op naam van 50Five zou staan? Alfen claimt ook dat ze geen monteurs langssturen bij particulieren, wat ik raar vind want er staat dat ze wel degelijk B2C verkopen doen. Ik heb de laadpaal overgenomen via Marktplaats inclusief (werkende) wachtwoorden, dus ik heb volledige controle over de laadpaal. Hoe 50Five hier nog aan gekoppeld zit geen idee, want de backoffice heb ik al veranderd naar tap electric ivm ERE.

Heeft iemand nog tips of adviezen hoe dit aan te vliegen? Ik heb ook gemaild / gebeld naar 50Five maar nog niemand te pakken kunnen krijgen. Ik betwijfel of die partij gemotiveerd is mij te helpen, maar wie weet.
Is er wellicht hier iemand bedreven in het nakijken van deze Alfen laadpalen? Mijn vermoeden gaat nog steeds uit naar een slecht contact, of wellicht een defect component.. laden gaat verder prima, maar L1 doet raar...
Oef vervelend, kan me er wel iets bij voorstellen.

Dat 50five verhaal en hoe zij beheerder//aanspreekpunt is heb ik een paar posts eerder uitgelegd.
Je kan wel een transfer doen van het beheer, dan word jij of een andere grote leverancier de "service verlener". Alfen doet dat niet direct maar met intermediary parties.

Nu, voor de oplossing.
We zien dus duidelijk bij jou dat er op 3 fasen spanning binnenkomt maar in/na de laadpaal wordt er geen stroom gemeten naar fase 1.

Is het een laadpaal met een vaste kabel of met een socket?

Indien met een vaste: wat je kan doen is kijken op het punt waar de draden vertrekken van de vaste laadkabel of je op L1 L2 en L3 spanning meet.
Als dat het geval is dan is er een probleem met de kabel zelf en zit je met een draadbreuk of is er een probleem met de stekker die op de vaste kabel zit.
Als je op een van de de fase connectors echt geen spanning meet dan weet je dat het board/de laadpaal zelf geen spanning doorlaat op die fase en is de laadpaal defect.

Kort gesteld: elektrisch alles elimineren, dus op ieder punt in het traject gaan meten.

Indien met een socket kan je meten op de draden die naar de socket gaan maar daarna wordt het moeilijker om per segment uit te gaan meten. Koppel eerst even terug en dan komen we wel met een aanvalsplan.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 27-02-2026 17:23 ]

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb een Alfen Evo single en sinds vandaan is het gehele scherm afwisselend rood, blauw en groen. Afwisselend met een paar seconden tussenpauze. Iemand een idee wat dit is?

Het komt heel toevallig met de laapklep van m'n auto die niet open wilt (Audi etron).

The best is yet to come

• HyperBart
  • Nu online
Dean Martin schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:05:
Ik heb een Alfen Evo single en sinds vandaan is het gehele scherm afwisselend rood, blauw en groen. Afwisselend met een paar seconden tussenpauze. Iemand een idee wat dit is?

Het komt heel toevallig met de laapklep van m'n auto die niet open wilt (Audi etron).
Even rebooten

• Dean Martin
  • Niet online
Hoe doe ik dat (heb niet gegoogled)?
Edit: ik zie het, 20 seconden hoofdschakelaar uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Dean Martin op 27-02-2026 18:20 ]

The best is yet to come

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:13
Ik heb een Eve Single Pro paal die in mijn vorige leasecontract is geleverd en waar ik nu eigenaar van ben. Mijn nieuwe auto is van dezelfde LM en de backoffice provider die de verrekening regelt is ook nog dezelfde. Ik zou graag meer op zonnestroom gaan laden. Ik heb echter helemaal niks van de paal, behalve dat ik er via de backoffice van de de paal kan zien en kan rebooten in geval van een storing. Wat heb ik nodig en waar zou ik moeten beginnen om zelf de paal te kunnen gaan aansturen? (Heb geen Home Assistant ofzo).

• pksparks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-03 21:44
Goedenavond allen.
Zo vlak voor het weekend heb ik een vraag, die ik het best denk ik bij mede bezitters van een laadpaal kan neerleggen.
Mijn bedrijf heeft voor de buitendienst skoda elroq’s ter beschikking gesteld, en ik heb ook een alfen single s laadpaal.
Alles werkt perfect, daarover geen klagen,
Maar ik zat toevallig mijn energiecontract door te lezen ivm die wijziging in de voorwaarden, en toen zag ik dat mijn contract het heeft over een verbruik tot 10.000 kw. Nu is een kort rekensommetje snel gemaakt, bij 50 kw laden per dag zou ik daar in 200 dagen al aan zitten, buiten het gewone gebruik.
Ik krijg dus geen antwoord van mijn energie maatschappij, alhoewel ze dat wel toegezegd hebben.

Maar kan iemand mij vertellen wat er kan gaan veranderen aan in deze situatie?
Ik las dat dan de energiebelasting lager wordt, maar zijn er andere zaken van belang?

Verder iedereen dus een goed weekend.

• midas00
  • Laatst online: 27-02 20:32
Ik heb een mini eve plug and charge die ik nu voor mensen in de straat open wil zetten. Weet iemand of er een rfiezer in zit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnxzDC2-q1OQQLTs1qsU_cWyrSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWtlgBMkXSfzkuq9bXfCrymk.jpg?f=fotoalbum_large

• HyperBart
  • Nu online
RandomNick schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:22:
Ik heb een Eve Single Pro paal die in mijn vorige leasecontract is geleverd en waar ik nu eigenaar van ben. Mijn nieuwe auto is van dezelfde LM en de backoffice provider die de verrekening regelt is ook nog dezelfde. Ik zou graag meer op zonnestroom gaan laden. Ik heb echter helemaal niks van de paal, behalve dat ik er via de backoffice van de de paal kan zien en kan rebooten in geval van een storing. Wat heb ik nodig en waar zou ik moeten beginnen om zelf de paal te kunnen gaan aansturen? (Heb geen Home Assistant ofzo).
Heb je er dan wel kaas van gegeten om daar mee aan te slag te gaan? Iets makkelijker is evcc. Sowieso heb je dan het wachtwoord van de paal nodig of als hij oud genoeg is kan je er in zonder wachtwoord. Even testen met ACE Service Installer en hier een paar posts zoeken.

• HyperBart
  • Nu online
midas00 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:32:
Ik heb een mini eve plug and charge die ik nu voor mensen in de straat open wil zetten. Weet iemand of er een rfiezer in zit?[Afbeelding]
Er waren ooit modellen met RFID maar niet allemaal, ACE openen en paal uitlezen is meest zekere manier.

• RandomNick
HyperBart schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:09:
[...]

Heb je er dan wel kaas van gegeten om daar mee aan te slag te gaan? Iets makkelijker is evcc. Sowieso heb je dan het wachtwoord van de paal nodig of als hij oud genoeg is kan je er in zonder wachtwoord. Even testen met ACE Service Installer en hier een paar posts zoeken.
Ik kan het vast leren 😊.
EVCC ziet er uit als een mooi begin, ik heb een Synology draaien, dus daar kan ik mee beginnen. Ik ga me wat meer inlezen en onderzoeken hoe ik het werkende kan krijgen. De paal is van begin 2020, maar op dit moment nog niet door mij te benaderen. Er ligt alleen een netwerkkabel naar de meterkast voor loadbalancing.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:56
RandomNick schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:23:
[...]

Ik kan het vast leren 😊.
EVCC ziet er uit als een mooi begin, ik heb een Synology draaien, dus daar kan ik mee beginnen. Ik ga me wat meer inlezen en onderzoeken hoe ik het werkende kan krijgen. De paal is van begin 2020, maar op dit moment nog niet door mij te benaderen. Er ligt alleen een netwerkkabel naar de meterkast voor loadbalancing.
Toegang tot de paal is stap 1. Zonder wachtwoord kun je niks.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• HyperBart
  • Nu online
RandomNick schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:23:
[...]

Ik kan het vast leren 😊.
Dan moet je even kijken hoe die kabel gebruikt wordt (p1 poort of ethernet?).
Je moet hem uiteindelijk als ethernet gaan gebruiken, load balancing en zonsturing doe je dan via evcc.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-03 20:44
Ik heb een Alfen Eve Single S-Line gekocht bij Charge24, met de optie voor load balancing aangevinkt.
Als ik mij goed heb ingelezen, zou ik een aanvullende license key moeten ontvangen om de load balancing te activeren, maar er zit niets bij. (Of wordt het (tegenwoordig) gewoon unlocked obv station id?)

De doos is al open geweest, gezien er wat installatiemateriaal ontbreekt.
(De zak met schroeven e.d. is open gescheurd)
Dat laatste is niet per se erg; dat haal ik wel bij de bouwmarkt. Ik vraag mij dus af of mijn bestelling compleet is.
Helaas heb ik pas over een tijd de ruimte om hem te monteren, vandaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Valandin op 28-02-2026 11:36 ]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:56
Valandin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:33:
Ik heb een Alfen Eve Single S-Line gekocht bij Charge24, met de optie voor load balancing aangevinkt.
Als ik mij goed heb ingelezen, zou ik een aanvullende license key moeten ontvangen om de load balancing te activeren, maar er zit niets bij. (Of wordt het (tegenwoordig) gewoon unlocked obv station id?)

Dat laatste is niet per se erg; dat haal ik wel bij de bouwmarkt. Ik vraag mij dus af of mijn bestelling compleet is.
Staat het niet op de sticker op de doos? Iets van (a)lb. Anders even aansluiten met een oud net snoer op een WCD. Dan inloggen met ace en je weet het 100% zeker.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:28
Weet er iemand hoe de alfen juist met de homewizard p1 meter communiceert? Doet die periodieke http calls? Zo ja, weet er iemand welke juist?
Dit in het kader om in homeassistant een virtuele homewizard p1 meter te ontwikkelen om zo te gebruiken in combinatie met de homewizard batterij om zo bij het laden op zonne energie van de auto de batterij niet leeg te trekken.
Of bestaat dit al? Ik weet dat b2500 al bestaat maar die kan geen homewizard p1 meter simuleren (wel een shelly bv)

• Valandin
Inspired schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:43:
[...]

Staat het niet op de sticker op de doos? Iets van (a)lb. Anders even aansluiten met een oud net snoer op een WCD. Dan inloggen met ace en je weet het 100% zeker.
Staat inderdaad een sticker op de doos zie ik, “Smart charging: off” “authorization: rfid”
Dat is dus precies verkeerd om, ik heb zonder rfid, met ALB besteld. Argh…

• Dartlink
Valandin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Staat inderdaad een sticker op de doos zie ik, “Smart charging: off” “authorization: rfid”
Dat is dus precies verkeerd om, ik heb zonder rfid, met ALB besteld. Argh…
Volgens mij is Smart charging een SCN en niet ALB

Doe gewoon ff de paal aanslingeren met een normaal kabeltje, open ACE en je hebt je antwoord.

• RandomNick
Inspired schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:25:
[...]

Toegang tot de paal is stap 1. Zonder wachtwoord kun je niks.
Thanks, daar ga ik dan even met de backoffice die destijds de installatie heeft gedaan mee aan de slag.

• RandomNick
HyperBart schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:14:
[...]

Dan moet je even kijken hoe die kabel gebruikt wordt (p1 poort of ethernet?).
Je moet hem uiteindelijk als ethernet gaan gebruiken, load balancing en zonsturing doe je dan via evcc.
Nu gaat deze direct de P1 poort in de meterkast in.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 14:29
RandomNick schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:16:
[...]

Als het een ethernetkabel is, kun je twee andere paren in een rj45 stekker knijpen en in je router stoppen. Moet je wel de lader even openschroeven om ook aan de andere kant van de kabel een stekker te knijpen.
Zoek even in dit topic op bv RJ45 om wat foto's en instructies te zien van hoe andere het hebben gedaan.
Opzich hoef je niet direct met evcc of home assistant aan de slag. Als je de firmware update, zit er al een zonneladen optie in de mobiele app. Is misschien al genoeg voor jouw wensen.

[ Voor 8% gewijzigd door jouwheld op 28-02-2026 15:19 ]

• HyperBart
  • Nu online

Neen, dat is iets specifieks die licentiesleutel.
Als je merkt dat een feature niet actief is, even met ACE aanmelden en gewoon op de knop "update license key" klikken, hij haalt dan de nieuwe key op.
Als er niks wijzigt dan moet je even bellen naar charge24, 5 min later is het dan gepiept.

• HyperBart
  • Nu online
[...]

Dan ga je een RJ45 op beide kanten moeten crimpen en 'm op je netwerk hangen, dan ben je klaar.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:34
Ik heb een Alfen Eve single pro overgenomen van mijn werkgever (waar ik nu weg ben). Ik heb de backoffice gestopt en de paal werkt nu standalone op een pas die nig door de oude backoffice is geautoriseerd. Ik wil nu de paal zelf gaan beheren, maar begrijp niet goed wat daarvoor nodig is. Ik heb mij aangemeld voor ERE certificaten en moet daarvoor dus ook een koppeling maken. De paal is nog niet aangesloten op mijn netwerk, dus dat wordt stap 1. Wat is er nog meer nodig? (Ik heb van de oude backoffice een wachtwoord gekregen). Geen idee of dat werkt overigens, want nooit kunnen proberen. Ik heb geen Windows pc, alleen Apple, ik lees dat er ook beheerapps zijn, maar welke moet ik hebben?

Wat betreft de netwerkaansluiting: de paal is op mijn p1-poort aangesloten t.b.v. load balancing. Kan ik die kabel gebruiken om ook op mijn netwerk aan te sluiten of moet ik toch een gat boren voor een extra kabel?

[ Voor 13% gewijzigd door coinman63 op 28-02-2026 20:26 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Thanks, daar ga ik dan even met de backoffice die destijds de installatie heeft gedaan mee aan de slag.
Gezien de leeftijd van je laadstation is er ook nog een kans dat ie op een firmware draait waar nog geen sprake was van een toegangswachtwoord, als ik het goed heb begrepen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• RandomNick
JanHenk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Gezien de leeftijd van je laadstation is er ook nog een kans dat ie op een firmware draait waar nog geen sprake was van een toegangswachtwoord, als ik het goed heb begrepen.
Thanks voor je reactie.
Ben er nog even wat verder ingedoken en weet eigenlijk niet of ik nu wel zo'n goede businesscase heb. Technisch aan de praat krijgen gaat allemaal wel lukken, maar gezien ik met 5 paneeltjes slechts ~1.2kWh opwek op goede zomerdagen is het misschien allemaal een beetje veel werk voor weinig nut. Zou dan op 1 fase moeten gaan laden denk ik en gezien de laadefficiëntie bij deze lage laadsnelheid ook nog eens relatief laag is denk ik dat het veel moeite is voor weinig opbrengst.

• BartW_S
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-03 20:57
Goedemiddag allen, hier ook een 'tevreden' gebruiker van alfen.. /sarcasm.

Ik heb een Alfen Eve Single Pro-S in eigen beheer en probeer al een tijdje de firmware te updaten van versie 5.4.3-4073 naar een recentere versie, maar het lukt me simpelweg niet.

Wat ik geprobeerd heb:
- ACE Service Installer → initialiseert even en gooit dan een foutmelding
- MyEve app → firmware uploaden mislukt na ~45 seconden, met de suggestie om de lader te rebooten. Dat heb ik meerdere keren gedaan, helpt niks.
- Paal is via ethernet aangesloten, dus geen wifi/verbindingsproblemen
- Verschillende firmware versies geprobeerd uit de lijst, allemaal dezelfde timeout
- Ik heb het owners wachtwoord
- Uitgebreid contact met Alfen maar geen oplossing.

Het lijkt erop dat de upload server-side geblokkeerd wordt, maar ik weet het niet zeker.
Ik dacht nog aan een back end provider; misschien kan die nog de update pushen.

Mijn vraag: heeft iemand dit ooit werkend gekregen als particulier, zonder installateur? Of is dit praktisch onmogelijk zonder een zakelijk Alfen account?

Alle tips welkom!

• Dartlink
BartW_S schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:29:

Ik heb een Alfen Eve Single Pro-S in eigen beheer en probeer al een tijdje de firmware te updaten van versie 5.4.3-4073 naar een recentere versie, maar het lukt me simpelweg niet.

Wat ik geprobeerd heb:
- MyEve app → firmware uploaden mislukt na ~45 seconden, met de suggestie om de lader te rebooten. Dat heb ik meerdere keren gedaan, helpt niks.
- Verschillende firmware versies geprobeerd uit de lijst, allemaal dezelfde timeout

Het lijkt erop dat de upload server-side geblokkeerd wordt, maar ik weet het niet zeker.

Mijn vraag: heeft iemand dit ooit werkend gekregen als particulier, zonder installateur? Of is dit praktisch onmogelijk zonder een zakelijk Alfen account?

Alle tips welkom!
Eerste stap, van versie 5.4.3, naar welke exacte versie wil je gaan?

Deze pagina ken je? https://knowledge.alfen.c...are+update+do+you+need%3F

[ Voor 3% gewijzigd door Dartlink op 01-03-2026 13:45 ]

• BartW_S
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-03 20:57
Dartlink schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Eerste stap, van versie 5.4.3, naar welke exacte versie wil je gaan?

Deze pagina ken je? https://knowledge.alfen.c...are+update+do+you+need%3F
Jazeker. Volgend de upgrade wijzer is nu 'Update to intermediate firmware version 5.6.1 ‘B’' aan de beurt. Maar ongeacht of ik deze of een andere versie pak, krijg ik gewoon de time out. Ik ben eigenlijk zo ver dat ik het bijna opgeef, maar niet zonder nog even de wisdom van Tweakers geraadpleegd te hebben ;)

• stijnos1991
BartW_S schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Jazeker. Volgend de upgrade wijzer is nu 'Update to intermediate firmware version 5.6.1 ‘B’' aan de beurt. Maar ongeacht of ik deze of een andere versie pak, krijg ik gewoon de time out. Ik ben eigenlijk zo ver dat ik het bijna opgeef, maar niet zonder nog even de wisdom van Tweakers geraadpleegd te hebben ;)
Je bent niet toevallig tegelijkertijd aan het laden? Dat werkte bij mij namelijk niet.
Ook was er volgens mij een herstart nodig uiteindelijk. Ik heb 't lekker een tijdje laten draaien en pas na 10 min een reboot gedaan. Toen was ie opeens bijgewerkt.

• Dartlink
BartW_S schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Check! Meerdere gingen je voor door van 4.x naar 7.x rechtstreeks te willen namelijk :)

Ik heb dit ook ooit gehad van 6.x.x naar 7.0.5 ik heb echt mijn paal langere tijd (langer dan 30 minuten) van het stroom gehaald destijds. En toen werkte het plots.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:17
BartW_S schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:29:

Wat ik geprobeerd heb:

Alle tips welkom!
Ik heb de Alfen in prive beheer en zelf aangeschaft.
Ik heb al meerdere updates weten te installeren, meestal met de ace installer, maar ook wel een keer via de MyEve app, dus is gewoon mogelijk als particulier.

• Valandin

Heb vanuit Charge24 vandaag (Dus behoorlijk snel!) een net mailtje gehad met de code en aanvullende uitleg.
Heel netjes dus!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Heb al even in dit topic gezocht, maar zonder succes dus hierbij maar de vraag: ik zie bij Charge24 de Single S-line met vaste kabel voor een redelijke prijs staan. Zit hier gewoon een socket in waarin de kabel is vergrendeld, of zit dit anders? Zou namelijk een socket willen zodat ik ook een langere kabel kan gebruiken. Versie met socket is helaas niet in de aanbieding, vandaar de vraag.

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:11
S_Chief schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:58:
Heb al even in dit topic gezocht, maar zonder succes dus hierbij maar de vraag: ik zie bij Charge24 de Single S-line met vaste kabel voor een redelijke prijs staan. Zit hier gewoon een socket in waarin de kabel is vergrendeld, of zit dit anders? Zou namelijk een socket willen zodat ik ook een langere kabel kan gebruiken. Versie met socket is helaas niet in de aanbieding, vandaar de vraag.
Nee, "socket" is alleen om de stekker in te kunnen stoppen bij het opbergen van de kabel.

Kijk maar: Afbeeldingslocatie: https://charge24.nl/wp-content/uploads/Eve-Single-S-line-12-1-600x400.jpg

• HyperBart
  • Nu online
S_Chief schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:58:
Neen neen, is totaal andere laadpaal.

• HyperBart
  • Nu online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie nu pas dat je 2 laadkabels geprobeerd hebt. Ik concludeer dus dat dit een socket model is(?).
Dan ga je de box eens moeten open doen (kap er af) en een auto aan de stekker hangen (lees: gewoon alles insteken zoals het hoort) en dan moet je het hele traject nog eens nameten. Ik zou in dit geval beginnen bij het meten op het moederbord/powerboard in de Alfen zelf en kijken of je op de connectors op het moederbord al een spanning meet op alle fases. In het beste geval komt daar uit dat je spanning hebt op alle fases maar dat er dus een probleem is in de socket.

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 02-03-2026 10:04 ]

• stijnos1991
HyperBart schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:01:
[...]

Ik zie nu pas dat je 2 laadkabels geprobeerd hebt. Ik concludeer dus dat dit een socket model is(?).
Dan ga je de box eens moeten open doen (kap er af) en een auto aan de stekker hangen (lees: gewoon alles insteken zoals het hoort) en dan moet je het hele traject nog eens nameten. Ik zou in dit geval beginnen bij het meten op het moederbord/powerboard in de Alfen zelf en kijken of je op de connectors op het moederbord al een spanning meet op alle fases. In het beste geval komt daar uit dat je spanning hebt op alle fases maar dat er dus een probleem is in de socket.
Er komt binnenkort een kennis langs met wat meer ervaring en kennis op het gebied van elektrotechniek en dan gaan we proberen uit te zoeken aan welk component het ligt. Het is inderdaad een socket model ja. Zodra ik meer weet post ik het hier nog even.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 14:29
coinman63 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:24:
Wat betreft de netwerkaansluiting: de paal is op mijn p1-poort aangesloten t.b.v. load balancing. Kan ik die kabel gebruiken om ook op mijn netwerk aan te sluiten of moet ik toch een gat boren voor een extra kabel?
Je kan de kabel splitsen, één paar voor P1 en twee paren voor netwerk. Zie jouwheld in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Andere gebruiken alle paren voor een rj45 en halen P1 info dan via netwerk bij een HomeWizard dongle.

• Albatros24
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-03 07:29
Ik heb privé een Alfen Eve Pro met vaste laatkabel uit 2019. Nu heb ik gisteren een software update met de Ace Installer gedaan, van 4 nog wat naar 5 ..., zoals werd voorgesteld op de knowledge base van Alfen. Eerst kreeg ik een foutmelding en bij de tweede poging liep het proces door en moest ik een nieuw wachtwoord opgeven. Hier heb ik het "standaard" wachtwoord gebruikt welke ik van de Incharge (Vattenfall), de vorige beheerder, had gekregen. Ik vermoed het standaard wachtwoord van de paal. Het update proces liep door en kreeg een bevestiging dat het goed ging. De paal deed een reboot en vroeg mij om het "nieuwe" wachtwoord. Dat heb ik ingevuld maar nu zegt ie dat het niet het juiste wachtwoord is. Het is een paal van voor 2021 waar een pasword recovery code wordt geïntroduceerd. Dus deze kan ik niet gebruiken voor een reset. Alfen helpt niet dus vandaar de hulpvraag hier in dit forum. Hebben jullie enig idee hoe ik een password reset kan doen?

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:37
Albatros24 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:33:
Ik heb privé een Alfen Eve Pro met vaste laatkabel uit 2019. Nu heb ik gisteren een software update met de Ace Installer gedaan, van 4 nog wat naar 5 ..., zoals werd voorgesteld op de knowledge base van Alfen. Eerst kreeg ik een foutmelding en bij de tweede poging liep het proces door en moest ik een nieuw wachtwoord opgeven. Hier heb ik het "standaard" wachtwoord gebruikt welke ik van de Incharge (Vattenfall), de vorige beheerder, had gekregen. Ik vermoed het standaard wachtwoord van de paal. Het update proces liep door en kreeg een bevestiging dat het goed ging. De paal deed een reboot en vroeg mij om het "nieuwe" wachtwoord. Dat heb ik ingevuld maar nu zegt ie dat het niet het juiste wachtwoord is. Het is een paal van voor 2021 waar een pasword recovery code wordt geïntroduceerd. Dus deze kan ik niet gebruiken voor een reset. Alfen helpt niet dus vandaar de hulpvraag hier in dit forum. Hebben jullie enig idee hoe ik een password reset kan doen?
Bij mij is het standaard wachtwoord van de paal tevens het serienummer van de paal, dus "ACE1234578". Lijkt je wachtwoord hier op? anders kan je dat eens proberen. Met hoofdletters.

• Albatros24
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-03 07:29
Nee, helaas werkt dit ook niet

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:15

YJB

Vraag, kan ik de stand van de MID meter uitlezen via 1 van de app's, of moet ik het station openmaken.

Ik zit op FW 7.1.6, en kan geen transactiegeschiedenis via de Eve app zien.

• NTiBhohoSJ66vgJ
YJB schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:04:
Vraag, kan ik de stand van de MID meter uitlezen via 1 van de app's, of moet ik het station openmaken.

Heb je al eens geprobeerd om de app te verwijderen en opnieuw te installeren? Dat was in eerdere gevallen de oplossing voor dit gedrag?

• NTiBhohoSJ66vgJ
DrNizeGuy schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:23:
[...]

Bij mij is het standaard wachtwoord van de paal tevens het serienummer van de paal, dus "ACE1234578". Lijkt je wachtwoord hier op? anders kan je dat eens proberen. Met hoofdletters.
Heb je al geprobeerd de paal stroomloos te maken en daarna dan “gewoon” met het door jou nieuw opgegeven wachtwoord aan te melden? Hoe raar het ook klinkt: het zal niet de eerste keer zijn dat de paal je nieuwe wachtwoord na een aantal minuten wel accepteert.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:32
Volgens mij is dit een bekende bug in FW 7.1.6. Hier zit ik ook nog op en dat bevalt prima, behalve dan die ontbrekende transacties. Zelfs HA ziet ze niet.

Is de MID hetzelfde als "Meter Reading Socket 1" :?

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:29
JPD68 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Volgens mij is dit een bekende bug in FW 7.1.6. Hier zit ik ook nog op en dat bevalt prima, behalve dan die ontbrekende transacties. Zelfs HA ziet ze niet.

Is de MID hetzelfde als "Meter Reading Socket 1" :?

FW7.2 herstelt dit, maar 7.3 is ook een versie die je kan gebruiken.
Fixed an issue where the tag of stop transactions were shown as 'unknown' when retrieved via
the Restfull API. This caused the ACE Service Installer, MyEve and Eve Connect to not be able to
show transactions.
Daarmee heb je een stabiele FW incl transactieoverzicht in Eve Connect.

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50
Nou, ik heb ook mijn portie wachtwoord ellende van Alfen wel gehad. Via MP een Single S gescoord, inclusief owner wachtwoord. Unit is van april 2021 (dus geen PRC), geleverd door 50five.

Laatste versie van ACE installer geïnstalleerd om eea te configureren. Natuurlijk niet goed ingelezen, dus in mijn enthousiasme dacht ik gelijk firmware upgraden. Unit zat op 4.14, dus geen wachtwoord. Juiste stappen gevolgd, B-encryption 6.6.2 geïnstalleerd, waarna deze vroeg om een nieuw wachtwoord. Gezet vanuit password manager, daarna de gekende foutmelding dat het wachtwoord niet gezet kon worden. Hierna bijgewerkt tot 7.3.0, waarna zowel het nieuwe als het originele owner password niet werkten.

Alles geprobeerd, geen verschil. Totdat ik hier ergens een post zag over lettertypes en verschillen tussen 1,l, I en L. Dus ik nog eens het papiertje erbij met owner wachtwoord, en ik had idd 1 zo'n karakter erin zitten. Dus die aangepast van hoofdletter i naar kleine letter l, en eureka, ik kon er in.

Waar het denk ik fout gegaan is dat ik bij mijn eerste connectie vanuit ACE het 'verkeerde' owner password heb gegeven, maar dit werd wel geaccepteerd omdat de firmware toen nog geen wachtwoord check deed. Waarna ik dus dacht dat dat owner password goed moest zijn. Maar wat het dus niet was. Hopelijk heeft iemand hier wat aan in de toekomst.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:53
Heb zojuist Coolblue een mail gestuurd met daarin verzoek stopzetten backoffice abbonnement en overdracht van alle wachtwoorden (heb uiteraard de leaflet met daarop wachtwoord al, maar voor zekerheid..). Instructie om paal in stand-alone modus te draaien ook maar meteen gevraagd. Nu kan ik dat ook wel via dit forumtopic vinden, maar 'laat ze maar werken voor hun geld'. 50Five hoor ik niet veel goeds over, dus dat skip ik liever volledig.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:44
Vereist de alfen double proline een internetverbinding om firmware te updaten? Laptop direct verbonden. 5.8.1 update naar 6.6.2 (wil naar 7.1.6 maar ace zegt eerst naar 6.6.2) faalt vanwege signature verificatie. Zowel versie A als B en direct naar 7.1.6 allemaal zelfde fout.

Werkt ace service installer vanuit een ander subnet als de routing en firewall goed staat? Ik kwam gisteren in mac filter, firewall en quarantaine hell op bedraad ethernet. Ze wouden geen laptop toevoegen aan dat iot subnet maar hun oplossing was toegang geven vanuit het gast wifi netwerk.

Ik moet simpelweg een energie meter toevoegen voor active load balancing... De web interface daarvan kan ik benaderen met de laptop maar de twee alfens niet. Ping werkt naar de modbus server maar niet naar de alfen laadpunten dus het lijkt een ICT probleem met hun filters en firewall.

• Dartlink
Ricko1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 06:53:
Vereist de alfen double proline een internetverbinding om firmware te updaten? Laptop direct verbonden. 5.8.1 update naar 6.6.2 (wil naar 7.1.6 maar ace zegt eerst naar 6.6.2) faalt vanwege signature verificatie. Zowel versie A als B en direct naar 7.1.6 allemaal zelfde fout.

Werkt ace service installer vanuit een ander subnet als de routing en firewall goed staat? Ik kwam gisteren in mac filter, firewall en quarantaine hell op bedraad ethernet. Ze wouden geen laptop toevoegen aan dat iot subnet maar hun oplossing was toegang geven vanuit het gast wifi netwerk.

Ik moet simpelweg een energie meter toevoegen voor active load balancing... De web interface daarvan kan ik benaderen met de laptop maar de twee alfens niet. Ping werkt naar de modbus server maar niet naar de alfen laadpunten dus het lijkt een ICT probleem met hun filters en firewall.
Voor de tweede vraag. Nee in de praktijk werkt het niet vanuit een ander netwerk. Het zou kunnen maar dat moet je Eea met NAT gaan werken.

• Ricko1
Dartlink schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:58:
[...]

Voor de tweede vraag. Nee in de praktijk werkt het niet vanuit een ander netwerk. Het zou kunnen maar dat moet je Eea met NAT gaan werken.
Niet een ander netwerk. Zelfde layer 3 switches maar subnets met firewall ertussen. 2 Laadpunten en modbus server zitten in .20.x subnet. Laptop in .8.x gast subnet maar firewall staat verbindingen van en naar .20.x subnet toe.

Ik heb toegang tot tot de modbus server. Alleen ben ik niet zeker of hun mac filters goed staan voor de laadpunten. Het was sluitingstijd gisteren. Wat heeft NAT hiermee te maken?

Toen ik handmatig probeerde toe te voegen kreeg ik waarschuwingen dat de alfen in hetzelfde subnet moeten of is dat alleen als ze niet bereikbaar zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Ricko1 op 06-03-2026 08:48 ]

• HyperBart
  • Nu online
Ricko1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:44:
[...]

Niet een ander netwerk. Zelfde layer 3 switches maar subnets met firewall ertussen. 2 Laadpunten en modbus server zitten in .20.x subnet. Laptop in .8.x gast subnet maar firewall staat verbindingen van en naar .20.x subnet toe.

Ik heb toegang tot tot de modbus server. Alleen ben ik niet zeker of hun mac filters goed staan voor de laadpunten. Het was sluitingstijd gisteren. Wat heeft NAT hiermee te maken?

Toen ik handmatig probeerde toe te voegen kreeg ik waarschuwingen dat de alfen in hetzelfde subnet moeten of is dat alleen als ze niet bereikbaar zijn?
Best jezelf met een ethernet poortje in hetzelfde VLAN laten zetten, niet via L3 gaan. Iets lijkt daar toch altijd mis te gaan of Alfen gaat van sommige dingen uit die L3 onmogelijk maken.

• Ricko1
HyperBart schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Best jezelf met een ethernet poortje in hetzelfde VLAN laten zetten, niet via L3 gaan. Iets lijkt daar toch altijd mis te gaan of Alfen gaat van sommige dingen uit die L3 onmogelijk maken.
Ik hoop dat ze daaraan meewerken. Ze gebruiken die ethernet standaard dat zelfs bedrade apparaten per poort in een apart vlan gezet worden. Alleen na mac adres whitelist uit quarantaine vlan.

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50
@Ricko1 Kun je niet je laptop rechtstreeks in de laadpaal prikken? En dan eventueel je IP vast zetten zoals hier beschreven: https://aceservice.alfen....edgebase/article/KA-01127

• Ricko1
Ernste schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:49:
@Ricko1 Kun je niet je laptop rechtstreeks in de laadpaal prikken? En dan eventueel je IP vast zetten zoals hier beschreven: https://aceservice.alfen....edgebase/article/KA-01127
Dat heb ik gedaan om de mac adressen uit lezen en de gereserveerde ip adressen erin te zetten met de fixed ip optie onder "wired" in de verbinding opties. Gebruikt tot nu toe 4g voor ocpp.

Daarbij kreeg ik ook de foutmelding omdat een van de alfens niet wou updaten zodat ze allebei op 7.1.6 staan. Een staat nog op 5.8.1

Ik kan ze niet programeren op de modbus meter zonder communicatie tussen alles. Ik wacht nu op bevestiging van IT voor ik verder ga.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:20
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn auto de laadsessie "start" en de kabel vergrendelt als het laadpunt op "100% groen" staat ingesteld en er niet genoeg stroom beschikbaar is om daadwerkelijk te laden? Met de standaard instellingen zegt de auto na een 30 seconden dat er een probleem met het laadpunt is en wordt de kabel niet vergrendeld (niet aan de auto kant en niet aan de laadpunt kant).
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een instelling die bij "100% groen" toch even 1 minuut gaat laden zodat de vergrendeling wordt geactiveerd.

In het topic kon ik er niets over vinden. Ik zou natuurlijk zelf iets kunnen klussen met HomeAssistant, maar zou mooier zijn als het zonder kan.

• r2504
Hier is dat geen enkel probleem (BMW iX3)... ik vermoed dus dat het probleem bij je auto zit ?

• orillion
r2504 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:25:
Hier is dat geen enkel probleem (BMW iX3)... ik vermoed dus dat het probleem bij je auto zit ?
Ja, dat zal best. Volkswagen groep is niet de beste op software gebied. Mijn auto wil pas vergrendelen als de laadpaal hem een beetje heeft laten laden.

• HyperBart
  • Nu online
orillion schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Ja, dat zal best. Volkswagen groep is niet de beste op software gebied. Mijn auto wil pas vergrendelen als de laadpaal hem een beetje heeft laten laden.
Ik denk dat ze in evcc daar een optie/directive voor hebben ingebouwd.

• sparkly
  • Nu online
HyperBart schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:25:
[...]

Ik denk dat ze in evcc daar een optie/directive voor hebben ingebouwd.
Zeker weten:
Charge on connection optioneel
Charger will enable charging for short time when vehicle is connected, irrespective of configured charge mode. This is useful for vehicles that require power supply when connecting.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 30kWh LFP

• pm030
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-03 16:02
Ik las vandaag dat particulieren binnenkort deel kunnen nemen aan het ERE systeem en zo een bijdrage krijgen voor thuisgeladen kWh's. Nice.

Is er iemand die voor dit forum kan uitleggen hoe je een inboekingsdienstverlener op afstand je verbruik kan laten uitlezen? Is dat iets dat we zelf kunnen instellen? Moet daarvoor een heel backoffice actief zijn? (Dat is het bij mij bijv niet.)

Kortom: wie weet er veel van de regeling in combinatie met de Alfen laadpalen en kan ons hier iets over leren? Dank!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
pm030 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:44:
Ik las vandaag dat particulieren binnenkort deel kunnen nemen aan het ERE systeem en zo een bijdrage krijgen voor thuisgeladen kWh's. Nice.

Is er iemand die voor dit forum kan uitleggen hoe je een inboekingsdienstverlener op afstand je verbruik kan laten uitlezen? Is dat iets dat we zelf kunnen instellen? Moet daarvoor een heel backoffice actief zijn? (Dat is het bij mij bijv niet.)

Kortom: wie weet er veel van de regeling in combinatie met de Alfen laadpalen en kan ons hier iets over leren? Dank!
Check dit even: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen :)

• Kusterse
  • Laatst online: 17-03 21:09
Viashino schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:26:
Sinds gisteren is er hier ook een Alfen Eve Single S-line geïnstalleerd. Bij het kijken van het logboek via de MyEve app krijg ik toch ZEER veel CRC en Parse Property errors. Laadpaal was eerst via splitter geconnecteerd met digitale meter dus had de splitter er vantussen gehaald, maar geen beterschap. Verder lijkt hij wel normaal te werken, enkel wanneer ik probeer te laden via schema lukt dit niet.
Enig idee hoe die errors weg te krijgen? Kabel is maar 4 meter lang, dus aan de afstand ligt het zeker niet. Wel beschadigde kabel / connector? [Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt toch niet versie 7.2 op je laadpaal toevallig?
Daar zit een bug in en werkt in veel gevallen P1 niet afhankelijk van het gepruikte p1 protocol.

Down naar 7.1 of up naar 7.3 zou dan moeten helpen.

• Viashino
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17:58
Kusterse schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:28:
[...]

Je hebt toch niet versie 7.2 op je laadpaal toevallig?
Daar zit een bug in en werkt in veel gevallen P1 niet afhankelijk van het gepruikte p1 protocol.

Down naar 7.1 of up naar 7.3 zou dan moeten helpen.
'k zat op 7.3, nu op 7.1 en errors zijn weg...

• pksparks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-03 21:44
orillion schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:34:
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn auto de laadsessie "start" en de kabel vergrendelt als het laadpunt op "100% groen" staat ingesteld en er niet genoeg stroom beschikbaar is om daadwerkelijk te laden? Met de standaard instellingen zegt de auto na een 30 seconden dat er een probleem met het laadpunt is en wordt de kabel niet vergrendeld (niet aan de auto kant en niet aan de laadpunt kant).
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een instelling die bij "100% groen" toch even 1 minuut gaat laden zodat de vergrendeling wordt geactiveerd.

In het topic kon ik er niets over vinden. Ik zou natuurlijk zelf iets kunnen klussen met HomeAssistant, maar zou mooier zijn als het zonder kan.
Bij mij ging de auto in storing als ik een uitgestelde laadsessie had geprogrammeerd: dus kabelmin paal en auto en pas 2 uur later laden.

Bleek dat de 2 onderste settings quq time op 0 moesten (disabled). Via ace installer ingesteld

Gevonden via een andere deelnemer op dit forum. Maar nu kan ik uitgesteld laden, 100% zonnestroom laden etc, alles wat in my eve kan worden ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4whmJkcbCnU4m7FKqMrUcbCYEac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bGsCEHOcOmKKmEWtsjOudFDw.png?f=fotoalbum_large

• orillion
pksparks schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:48:
[...]

Bij mij ging de auto in storing als ik een uitgestelde laadsessie had geprogrammeerd: dus kabelmin paal en auto en pas 2 uur later laden.

Bleek dat de 2 onderste settings quq time op 0 moesten (disabled). Via ace installer ingesteld

Gevonden via een andere deelnemer op dit forum. Maar nu kan ik uitgesteld laden, 100% zonnestroom laden etc, alles wat in my eve kan worden ingesteld.

[Afbeelding]
Bedankt! Ik ga het testen. Zou ideaal zijn als het zo makkelijk kan.

• orillion
pksparks schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]
Helaas, die staan al op 0 in ACE installer zo te zien. Ik denk dat deze instellingen gaan over wanneer de auto een uitgesteld laden schema gebruikt. Mijn probleem komt vooral voor als de auto nergens weet van heeft en de laadpaal het laden uitstelt. Toch bedankt voor het meedenken!

[ Voor 10% gewijzigd door orillion op 08-03-2026 08:20 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:34
Ik krijg binnenkort een Alfen Single Pro Line geïnstalleerd. Hebben jullie nog tips?

- Ik wil een vaste kabel
- Load balancing
- RFID

Volgens mij ben ik dan ook gelijk voorbereid op de ERE certificaten.

[ Voor 20% gewijzigd door turkeyhakan op 08-03-2026 08:46 ]

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-03 22:29
orillion schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Helaas, die staan al op 0 in ACE installer zo te zien. Ik denk dat deze instellingen gaan over wanneer de auto een uitgesteld laden schema gebruikt. Mijn probleem komt vooral voor als de auto nergens weet van heeft en de laadpaal het laden uitstelt. Toch bedankt voor het meedenken!
Hier idem. Ik heb daar ook nog geen oplossing voor gevonden wanneer ik uitgesteld wil laden via evcc ipv via de Audi app.

• Allewijn
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:46:
Ik krijg binnenkort een Alfen Single Pro Line geïnstalleerd. Hebben jullie nog tips?

- Ik wil een vaste kabel
- Load balancing
- RFID

Volgens mij ben ik dan ook gelijk voorbereid op de ERE certificaten.
Mooie keus om jouw Tesla te gaan laden!
Gekozen ivm ERE-certificaten?
Hier in hetzelfde schuitje: Ik ben zoekende naar een slimme paal mét MID-meter die mijn domme Tesla TWC3 lader moet vervangen.
Wil nml klaar zijn voor ERE, maar ook moet hij load-balancen, kunnen schakelen tussen 1 en 3 fasen en volledig op overschot zonnepanelen kunnen laden.

Alfen palen kunnen dat in principe allemaal. Alleen ik begrijp dat je voor bepaalde functies licenties nodig hebt. Er is bijv een menu met license keys, die op locked/unlocked staan. Bijv:
- smart charging network
- active load balancing
- static load balancing
- 32A output per socket
- RFID reader
- ISO15118
- Personalized display
- Mobile technology 3G & 4G
- Direct Payment Solutions

Ik begrijp dat je als particulier die licenties niet zo maar bij Alfen kan kopen (wat kosten dit soort licenties sowieso?), en dus bepaalde functies niet achteraf kan unlocken. Volgens mij moet er een installateur of laadpaalprovider tussen zitten die dat kan(?).

Ook moet je volgens mij goed kijken welke inboekdienstverlener je gaat kiezen.
Ik begrijp dat er verschil zit in 'manier van aanleveren laadgegevens':
bij sommigen mag dat handmatig, bij anderen via een ev-backoffice en bij anderen kunnen ze via occp direct jouw laadpunt uitlezen.

Ik vraag me af hoe dat met Alfen kan. Ik wil nml als particulier liever geen ev-backoffice er bij, want daar moet je ook weer maandelijks wat centen voor betalen.

Ik ben tweedehands zoekende naar een geschikte Alfen laadpaal (model dit bovenstaande allemaal kan/certificaten geactiveerd heeft en een vaste 7.5m kabel), maar ik merk dat verkopers het vaak zelf ook niet snappen. Of ze al gekoppeld zijn aan een cpo en/of occp backoffice, of het ace-installer wachtwoord er wel bij zit, of hij dus van een particulier was of via een lease maatschappij die hem nog administratief beheert, etc.

Weet iemand toevallig eentje te koop voor mij volledig als particulier voldoet?

En als laatste: Ik heb op mijn laadplek geen utp. Ik zoek dus een model met wifi.
Als het goed is hebben de nieuwere Alfen laadpalen dit vanaf 2023. Hoe check ik dit?

• orillion
SkorpionNL schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:55:
[...]
Hier idem. Ik heb daar ook nog geen oplossing voor gevonden wanneer ik uitgesteld wil laden via evcc ipv via de Audi app.
Als je al evcc gebruikt is dat een optie: sparkly in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste