Zover ik weet heeft Eneco eMobility de toegang voor voor o.a. Home Assistant voor 'hun' Alfen laadpalen afgeschermd. Als Eneco een api gaat vrijgeven hoop ik alsnog mijn Alfen laadpaal via HA uit te lezen en/of aan te sturen.Ugchel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:33:
[...]
Misschien begrijp ik het helemaal niet goed, maar wat voegt die API toe ten opzichte van wat nu al mogelijk is binnen o.a. HA ?
Als je het wachtwoord van de paal hebt kun je er alles mee wat je zelf wil. Ook met een Eneco backoffice.benvanzijl schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:51:
[...]
Zover ik weet heeft Eneco eMobility de toegang voor voor o.a. Home Assistant voor 'hun' Alfen laadpalen afgeschermd. Als Eneco een api gaat vrijgeven hoop ik alsnog mijn Alfen laadpaal via HA uit te lezen en/of aan te sturen.
Nu is dat wachtwoord soms wel een probleem om te verkrijgen als je hem niet al hebt, daar niet van.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ik zag dat hier al een aantal mensen de Alfen Single eve plus hebben.
Iemand al ervaring om deze te sturen via modbus en de V2X? Deze lijkt mij interessant om aan te kopen maar als ik het goed begrijp is het nog wachten op software van Alfen en auto constructeurs (heb momenteel een Kia EV6 en EV9)
Ondertussen wel dit linkje gevonden:
https://knowledge.alfen.c...n+Hardware+Platform+(AHP)
Nog even wachten dus helaas. Zowel voor v2x als de modbus load balancing...
Iemand al ervaring om deze te sturen via modbus en de V2X? Deze lijkt mij interessant om aan te kopen maar als ik het goed begrijp is het nog wachten op software van Alfen en auto constructeurs (heb momenteel een Kia EV6 en EV9)
Ondertussen wel dit linkje gevonden:
https://knowledge.alfen.c...n+Hardware+Platform+(AHP)
Nog even wachten dus helaas. Zowel voor v2x als de modbus load balancing...
[ Voor 27% gewijzigd door Itsme. op 08-03-2026 21:09 ]
Dag allemaal,
Zie hier mijn initiele vraag
Undersound3 in "Thuisladen van je EV deel 2"
En hier mijn vervolgvraag......
Ik heb de Alfen Eve Connect app geinstalleerd maar krijg de boodschap dat met de huidige firmwareversie 7.0.5 er beperkingen zitten op de zichtbaarheid van de laadsessies. Ik kan de laadsessies ook nergens zien in de ACE applicatie die ik inmiddels ook heb weten te installeren. Is het veilig om te updaten naar 7.3.0-477?
Hij geeft ook aan dat de paal nog beheerd word door een backoffice provider dus misschien even afwachten totdat die mijn opzegging hebben verwerkt?
Ik heb de Alfen Eve Connect app geinstalleerd maar krijg de boodschap dat met de huidige firmwareversie 7.0.5 er beperkingen zitten op de zichtbaarheid van de laadsessies. Ik kan de laadsessies ook nergens zien in de ACE applicatie die ik inmiddels ook heb weten te installeren. Is het veilig om te updaten naar 7.3.0-477?
Hij geeft ook aan dat de paal nog beheerd word door een backoffice provider dus misschien even afwachten totdat die mijn opzegging hebben verwerkt?
Er zijn wat wisselende ervaringen met 7.3.0 maar over het algemeen is dit wel een stabiele release. Als je zoekt op 7.3.0 in dit topic dan zie je wat ik bedoel. Ik ben zelf erg tevreden over deze release. Bij mij draait 7.3.0 echt super (6.6.2 was ook niet slecht, maar daar had ik af en toe nog een scherm wat veelkleurig werd; dat is niet meer het geval bij 7.3.0). Zie deze post voor wat tips en tricks bij de upgrade. Ik denk niet dat het nodig is om te wachten op de opzegging. Velen van de forumleden (waaronder ikzelf) hebben gewoon de upgrade uitgevoerd met een lopend backoffice abonnement. En ter geruststelling: je kunt eigenlijk altijd weer terug (zeker omdat jij al in de 7-reeks zit).Undersound3 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:27:
Dag allemaal,
Dankjewel, dat stelt gerust. Vandaag iemand gesproken van JustPlugin en die gaf aan dat het feit dat de laadsessies niet getoond werden in de eve app zou kunnen komen omdat hun nog als backoffice provider ingesteld staan. Verder gaf hij aan dat de 7.0.5 versie waarop ik nu zit een firmware versie is die zij zelf niet veel gebruiken en dat dit waarschijnlijk komt doordat ik van vandenbron kom en dat hun die firmware versie gebruikten.NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:58:
[...]
Er zijn wat wisselende ervaringen met 7.3.0 maar over het algemeen is dit wel een stabiele release. Als je zoekt op 7.3.0 in dit topic dan zie je wat ik bedoel. Ik ben zelf erg tevreden over deze release. Bij mij draait 7.3.0 echt super (6.6.2 was ook niet slecht, maar daar had ik af en toe nog een scherm wat veelkleurig werd; dat is niet meer het geval bij 7.3.0). Zie deze post voor wat tips en tricks bij de upgrade. Ik denk niet dat het nodig is om te wachten op de opzegging. Velen van de forumleden (waaronder ikzelf) hebben gewoon de upgrade uitgevoerd met een lopend backoffice abonnement. En ter geruststelling: je kunt eigenlijk altijd weer terug (zeker omdat jij al in de 7-reeks zit).