Thanks. Ja, zeldfde ip adres range, zelfde segment. Alles al eens herstart, homewizard al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd, ...DaRealRenzel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:57:
[...]
Zit je LAN en je WLAN in hetzelfde ethernet segment ? Zelfde IP Adres reeks ? Alfen heeft een zeer magere IP Stack aan boord, die niet zo heel goed met verschillende netwerken overweg kan
Alsof een P1 splitter en soms langere afstanden geen "point of failures" zijn... voor mij werkt de HW P1 perfect en heb er nog nooit een probleem mee gehad.YJB schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:45:
[...]
Tja, je introduceert toch weer 2 extra "potential points of failure" wifi en je HW P1 meter. Dus ik zie het als een prima workaround als je niet anders kan, maar anders heeft mijn voorkeur toch echt gewoon een directe P1 verbinding.
En wat krijg je als je in je browser http://ip-adres-van-de-p1/api/v1/data ingeeft ?LDhondt schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:01:
[...]
Api staat aan, zelfde ip range, ik kan zelf bij het ip adres van homewizard. Zowel laadpaal als homewizard in laatste versie.
Trouwens in de ACE installer moet je zelfs het adres van de HW P1 meter niet ingeven... hij vindt die normaal zelf.
Wat zie je trouwen in je log van je Alfen ?
stuur ik volgende week: uit het hoofd:r2504 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:38:
[...]
En wat krijg je als je in je browser http://ip-adres-van-de-p1/api/v1/data ingeeft ? Zal ik volgende week eens proberen (ben nu op skireis)
Trouwens in de ACE installer moet je zelfs het adres van de HW P1 meter niet ingeven... hij vindt die normaal zelf. Inderdaad, vindt hij zelf.
Wat zie je trouwen in je log van je Alfen ?
om de 5 minuten 2 boodschappen op zelfde moment:
Hw P1 api enabled
Hw P1 api disabled
Heb nu 2 jaar een Alfen hier, en dit ging altijd vrij goed. Maar de laatste tijd blijft hij heel vaak hangen in de status "Load Balancing Forced Off". Dit gebeurd vaak als andere grootverbruikers ook actief zijn zoals boiler en warmtepomp.
Het laden van de auto wordt niet direct gestart. Maar als eenmaal het laden is gestart, dan maakt het niet meer uit als de boiler en warmtepomp weer tegelijk draaien.
Wat gaat hier mis? Heb 3 fases van 25A.
- Max Station current = 25A.
- Max Allowed Phaes = 3
- Load Balancing Data Source = Meter (P1 werkt)
- Load Balancing DSMR/SMR interface = Serial
- Load Balanding Enable Phase Switching = Enabled
- Load Balancing Max Meter Current = 25A
- Load Balancing Mode = uitgegrijsd (maar in ACE stond deze volgens mij wel goed ingesteld)
- Load Balanding Phase Connection = L1,L2,L3
- Load Balancing Received Measurements = Include Charging Ev
- Load Balancing Safe Current = 5A
- License Active Loadbalancing = Aan
- License Static Loadbalancing = uit
- Status Code Socket 1 = Load Balancing Forced Off
Iemand een idee wat fout kan zijn?
Het laden van de auto wordt niet direct gestart. Maar als eenmaal het laden is gestart, dan maakt het niet meer uit als de boiler en warmtepomp weer tegelijk draaien.
- Max Allowed Phaes = 3
- Load Balancing Mode = uitgegrijsd (maar in ACE stond deze volgens mij wel goed ingesteld)
Safe current <6A zal resulteren in afschakelen als er geen signaal is want minimaal 6A nodig.JP1980 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:45:
Heb nu 2 jaar een Alfen hier, en dit ging altijd vrij goed. Maar de laatste tijd blijft hij heel vaak hangen in de status "Load Balancing Forced Off". Dit gebeurd vaak als andere grootverbruikers ook actief zijn zoals boiler en warmtepomp.
- Max Allowed Phaes = 3
Station current zou 16A moeten zijn bij een 11 kW lader.
En de vraag is wat de andere fases daadwerkelijk doen. En hoeveel ruimte is er dan nog op de zwaarste belaste fase. 3 fase laden gaat altijd symmetrisch, dus evenveel A op elke fase. Als er op 1 van de fases in huis >17 a 18 A getrokken wordt is er dus geen ruimte voor 6A laden meer.
Persoonlijk zou is phase switching uitzetten. Kies voordat je de sessie begint of je op 1 of 3 fase wil laden. Switchen zal resulteren in tijdelijk stoppen van het laden en dus onnodig schommelen van belasting. Afhankelijk van je auto is er ook nog de kans dat je zaken (eerder) sloopt.
[ Voor 17% gewijzigd door V_ger op 25-01-2026 16:05 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Bij mij schijnt het na een berg zoeken dat het ergens aan mijn auto ligt. Bij mijn Tesla Model S is er geen issue's maar als ik mijn Audi Etron verbind krijg ik continu micro disconnects.flupp schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:12:
[...]
Ik moet intussen ook terugkomen op mijn bewering dat mijn 6.6.2 probleem nooit nog voorkwam bij mijn 7.3.0. Want voorzover ik het kan zien, had ik vannacht opnieuw een virtuele ont- en aankoppeling. Dit zie ik omdat ik met mijn domotica de laadpaal-status bijhoud in een log. Maar dan toch is dit heel wat minder frekwent met de 7.3.0 dan voorheen met de 6.6.2.
Misschien, als je ook de mogelijkheid hebt om de laadpaalstatus te loggen, kun je eens kijken wat er tijdens zo’n stop/startgebeurtenis van jou gebeurt met (de waardes van) de laadpaalstatus. Ik denk zo’n beetje dat hetgeen er bij jou gebeurt ook iets gelijkaardigs kan zijn als hetgeen ik voorheb.
Dank je.V_ger schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:00:
[...]
Safe current <6A zal resulteren in afschakelen als er geen signaal is want minimaal 6A nodig.
Station current zou 16A moeten zijn bij een 11 kW lader.
En de vraag is wat de andere fases daadwerkelijk doen. En hoeveel ruimte is er dan nog op de zwaarste belaste fase. 3 fase laden gaat altijd symmetrisch, dus evenveel A op elke fase. Als er op 1 van de fases in huis >17 a 18 A getrokken wordt is er dus geen ruimte voor 6A laden meer.
Persoonlijk zou is phase switching uitzetten. Kies voordat je de sessie begint of je op 1 of 3 fase wil laden. Switchen zal resulteren in tijdelijk stoppen van het laden en dus onnodig schommelen van belasting. Afhankelijk van je auto is er ook nog de kans dat je zaken (eerder) sloopt.
Safe current heb ik verhoogd naar 10A (die 5A was een suggestie van chatgpt, hij stond volgens mij stond voorheen ook hoger). Phase switching uitgezet. Max current staat nu op 16A. Geen reactie van de laadpaal.
Het hele huis trekt nu 1000W waarvan veel wel op 1 fase.
Status is overigens wel 'Wait Vehicle Charging' geworden, al voor bovenstaande aanpassingen. Hij switcht zo af en toe tussen'Load Balancing Forced Off' en 'Wait Vehicle Charging', maar active power blijft 0.
Dingen als solar charging uitzetten. Mocht je ooit via de app settings hebben veranderd, die gaan boven deze...JP1980 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:53:
[...]
Dank je.
Safe current heb ik verhoogd naar 10A (die 5A was een suggestie van chatgpt, hij stond volgens mij stond voorheen ook hoger). Phase switching uitgezet. Max current staat nu op 16A. Geen reactie van de laadpaal.
Het hele huis trekt nu 1000W waarvan veel wel op 1 fase.
Status is overigens wel 'Wait Vehicle Charging' geworden, al voor bovenstaande aanpassingen. Hij switcht zo af en toe tussen'Load Balancing Forced Off' en 'Wait Vehicle Charging', maar active power blijft 0.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik heb de oorzaak inmiddels kunnen herleiden, dus even een terugkoppeling voor wie hier later tegenaan loopt.flupp schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:12:
[...]
Ik moet intussen ook terugkomen op mijn bewering dat mijn 6.6.2 probleem nooit nog voorkwam bij mijn 7.3.0. Want voorzover ik het kan zien, had ik vannacht opnieuw een virtuele ont- en aankoppeling. Dit zie ik omdat ik met mijn domotica de laadpaal-status bijhoud in een log. Maar dan toch is dit heel wat minder frekwent met de 7.3.0 dan voorheen met de 6.6.2.
Misschien, als je ook de mogelijkheid hebt om de laadpaalstatus te loggen, kun je eens kijken wat er tijdens zo’n stop/startgebeurtenis van jou gebeurt met (de waardes van) de laadpaalstatus. Ik denk zo’n beetje dat hetgeen er bij jou gebeurt ook iets gelijkaardigs kan zijn als hetgeen ik voorheb.
Bij mijn Audi e-tron (MY2019) trad bij AC-laden in standby vreemd gedrag op zodra de auto ingeplugd was maar niet actief wilde laden (bijvoorbeeld door een ingestelde SoC-limiet). De laadverbinding kwam telkens kort tot stand en werd binnen circa 8–9 seconden weer verbroken. Dit resulteerde in een continue lus van connect/disconnect, zonder stroomafname (0 A / 0 kWh), en een grote hoeveelheid zeer korte transacties. Zodra de auto daadwerkelijk een laadsessie initieerde, verliep het AC-laden overigens volledig normaal en stabiel.
Om externe oorzaken uit te sluiten zijn meerdere Type-2 laadkabels getest en zijn beide AC-laadpoorten van de Audi gebruikt, zonder verschil in gedrag. Daarnaast is op exact dezelfde Alfen laadpaal een Tesla aangesloten, die daar wél stabiel verbonden bleef. EVCC bleek uitsluitend registrerend en niet sturend in dit proces. Daarmee konden kabel, EVCC en laadpaalhardware effectief worden uitgesloten en bleef een voertuig-specifieke of compatibiliteitsgerelateerde oorzaak over.
Via een ander Tweakers-topic kwam naar voren dat Alfen firmware 7.3.0 bij bepaalde voertuigen, waaronder Audi e-tron, problemen kan veroorzaken in de IEC 61851 handshake tijdens de AC-standbyfase. Op basis daarvan is de Alfen laadpaal gedowngraded van firmware 7.3.0 naar 7.1.6, gevolgd door een volledige herstart.
Na deze downgrade verdween het hoofdprobleem direct. De Audi blijft nu rustig verbonden wanneer hij ingeplugd is maar niet actief laadt; er treden geen herhaalde A↔B-overgangen meer op en er worden geen micro-transacties meer aangemaakt. In de Alfen-app is het gedrag stabiel. EVCC ziet de auto alleen tijdens actieve laadsessies (bewust ingesteld op update behaviour = charging), wat nu logisch en consistent werkt.
Aanvulling / nuance:
In de Alfen-log zijn nog wel periodieke statusregels zichtbaar (ongeveer elke 8–10 seconden), zoals wisselingen tussen CABLE_CONNECTED en AVAILABLE met CP-waarden, maar zonder PWM-activatie, zonder sessie-opbouw en zonder energieoverdracht. Dit betreft interne kabel/CP-her-evaluatie in standby en heeft geen functionele impact. Het eerdere probleem — continue korte transacties door handshake-failures — is hiermee opgelost.
/f/image/vrMT9PgO6bMR0T6ITELmoE1B.png?f=fotoalbum_large)
Conclusie: geen defecte kabel, geen Audi-hardwareprobleem en geen EVCC-issue, maar een firmware-regressie/incompatibiliteit in Alfen FW 7.3.0 in combinatie met de Audi e-tron (MY2019). Downgrade naar Alfen FW 7.1.6 herstelt stabiel AC-standby-gedrag.
Hopelijk helpt dit anderen die vergelijkbaar IEC-61851-gerelateerd gedrag tegenkomen.
Tevens is de om de 8seconden issue ook gelijk opgepakt.. Dit is omdat ik een Alfen heb zonder vaste kabel, en die heb ik laten denken dat het een vaste kabel variant is.
ik zie nu in ACE installer allemaal foutmeldingen:V_ger schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:25:
[...]
Dingen als solar charging uitzetten. Mocht je ooit via de app settings hebben veranderd, die gaan boven deze...
P1 Device failure: Read CRC Error
Dus maar eens kijken of dat te fixen is, maar dit lijkt mij in 1e instantie de boosdoener.
Beste,
Weet er iemand hoe ik home assistant kan gebruiken als datasource voor de load balancing op de Alfen? Ik lees mijn DSMR meter uit met een P1 lezer van Zuidwijk en zo komt die data in HA terecht. Ik zou graag zorgen dat Alfen HA gebruikt als datasource voor zijn load balancing. Zo moet ik niet nóg een extra P1 meter gaan aansluiten (en gaan zitten klooien met splitters en allerhande).
Ik heb al gelezen dat Alfen verschillende bronnen kan gebruiken in de ACE service installer (heb er screenshots van gezien), maar hoe werkt dit concreet?
Een soort van virtuele P1 meter toevoegen in HA (dat doe ik nu al voor mijn Marstek batterij: er wordt een Shelly EM Pro gevirtualiseerd aangeboden aan de plugin batterij)?
Weet er iemand hoe ik home assistant kan gebruiken als datasource voor de load balancing op de Alfen? Ik lees mijn DSMR meter uit met een P1 lezer van Zuidwijk en zo komt die data in HA terecht. Ik zou graag zorgen dat Alfen HA gebruikt als datasource voor zijn load balancing. Zo moet ik niet nóg een extra P1 meter gaan aansluiten (en gaan zitten klooien met splitters en allerhande).
Ik heb al gelezen dat Alfen verschillende bronnen kan gebruiken in de ACE service installer (heb er screenshots van gezien), maar hoe werkt dit concreet?
Een soort van virtuele P1 meter toevoegen in HA (dat doe ik nu al voor mijn Marstek batterij: er wordt een Shelly EM Pro gevirtualiseerd aangeboden aan de plugin batterij)?
De Zuidwijk meter ondersteunt meerdere verbindingen. Die kan je rechtstreeks in je Alfen toevoegen als telnet meter.Pharos1985 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:54:
Beste,
Source: "Doe het zelf ook zo"
Bij een vriend van mij exact hetzelfde afgelopen week, na wat werkzaamheden in de groepenkast die totaal niet aan de laadpaal gerelateerd waren. Hij is nu stuk (geen leven), wacht op een monteur.VidaR-9 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:46:
Hier is de Alfen Pro voor de tweede keer in paar maanden “stuk”. Vorige keer gebeurde dat na wat elektriciteit werkzaamheden, toen is er een zekering vervangen. Nu is weer de stroom er even afgeweest en toen de stroom erop is alles op zwart gegaan, dus vermoed hetzelfde issue.
Zijn de palen hier gevoelig voor? Ik heb nog nooit apparatuur gehad die stuk ging door zoiets.
Ik ben eerlijk gezegd niet (meer) verbaasd. Wel teleurgesteld.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Goedendag,
Ik heb een Alfen Eve Single Pro laadpaal uit 2020 (dus zonder password)
• Huidige firmwareversie is v4.15.7-4054.
• De laadpaal wordt geactiveerd dmv een Eneco RFID-pas met zo'n 3 euro maand abonnement.
Ik heb hier gelezen over het upgraden (volgorde , versies etcetc). Mijn grootste angst is om buitengesloten (bricked) te worden na zetten van het password, zoals beschreven in meerdere bijdragen.
1- Zou Eneco Mobility, remote, de upgrade als een service kunnen leveren? Zo ja, heeft iemand hier ervaring mee?
2- Welke firmware versie is aan te raden m.b.t. Solar Charging?
Ik heb een Alfen Eve Single Pro laadpaal uit 2020 (dus zonder password)
• Huidige firmwareversie is v4.15.7-4054.
• De laadpaal wordt geactiveerd dmv een Eneco RFID-pas met zo'n 3 euro maand abonnement.
Ik heb hier gelezen over het upgraden (volgorde , versies etcetc). Mijn grootste angst is om buitengesloten (bricked) te worden na zetten van het password, zoals beschreven in meerdere bijdragen.
1- Zou Eneco Mobility, remote, de upgrade als een service kunnen leveren? Zo ja, heeft iemand hier ervaring mee?
2- Welke firmware versie is aan te raden m.b.t. Solar Charging?
[ Voor 4% gewijzigd door mokat op 25-01-2026 23:38 ]
Indien jullie zelf opnieuw mochten kiezen voor een andere laadpaal: wat zouden jullie verkiezen?
Ik twijfel tussen een Alfen en een Peblar. Noden zijn een vaste kabel, 11kwh is genoeg, RFID "beveiligd" en hem aan een backoffice kunnen hangen (OCPP).
Ik ben geneigd naar Alfen, maar ik twijfel toch wat doordat ik soms firmware issues zie, nu ook die bricked palen hierboven na ene power outage...
Ik twijfel tussen een Alfen en een Peblar. Noden zijn een vaste kabel, 11kwh is genoeg, RFID "beveiligd" en hem aan een backoffice kunnen hangen (OCPP).
Ik ben geneigd naar Alfen, maar ik twijfel toch wat doordat ik soms firmware issues zie, nu ook die bricked palen hierboven na ene power outage...
[ Voor 23% gewijzigd door Pharos1985 op 25-01-2026 23:36 ]