Vraag

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:26
Hallo,

Ik heb een Alfen ICU EVe 2x22kw laadpaal bij mijn bedrijfspand staan. Deze is de afgelopen 4 jaar niet gebruikt. Er is dan ook geen informatie beschikbaar en ik heb geen tags. Laadpaal kunnen we dus niet gebruiken.
De laadpaal is van 2015. En heeft zover ik weet geen draadloze verbinding, en er is ook geen bedrade netwerk verbinding.

Na contact met Alfen, die me weer doorstuurt naar Technische Unie BV (waar de paal blijkbaar vandaan komt) heb ik het volgende verkregen;
- wachtwoord en licentiesleutel van de laadpaal
- handleiding
- ACE service installerer + account.

Ik heb vandaag de kap verwijderd en verbonden met datakabel. Ledjes branden. Kreeg direct meldingen in de service installer;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oefoZ1-CmBRShJOFdvB8DhYTAJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkpfIT2KbsYn6CVzQhixrQzM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijQyxxloV3IR0mYSvqNg-FH8eBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OICiHSvabSOqP86wmlsjimYb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDLEGip7h70Tic8WtxtwDJ8fKHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTRzGo3a7MTmODHnneIacqvW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Imtx8kzD7uccrfx9cjeoLc-2-b0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QkqmEtTTGPkaHVlkTvW7IL7.jpg?f=fotoalbum_tile
Dat begon veelbelovend, ergens werd er gedetecteerd dat er updates zijn. Dus deze heb ik gedownload.

Daarna helaas geen device te vinden. Gekeken in ethernet instellingen, en met IP scanner gekeken of ik misschien ook een IP adres van de laadpaal kon vinden,maar was niet het geval.
Ik kan dus niet in de laadpaal komen om instellingen aan te passen en nieuwe tags te koppelen.

Laadpaal uit/aan gezet met werkschakelaar haalde ook niets uit.
Wifi uitgeschakeld hielp ook niet.

Iemand hier die er ervaring mee heeft en tips over wat ik kan proberen?

Dit vond ik net nog online. Maar hoe kom je dan in een 2015 model?
Are you connecting to a charger of our NG-series?
The ACE Service Installer can only be used to connect to our recent chargers (produced after mid 2017)
You can not use the program with chargers that are produced prior to this date.
Mijn dank is groot!

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 06-02-2026 15:55 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Alle reacties

• pentaw1nz
Na contact met Alfen;
Deze 2015 laadpaal is geen 'NG platform' en daarom niet te configureren met de ACE service installer.
Mijn vraag hoe ze dit in 2015 hebben geconfigureerd kunnen ze niet beantwoorden.
Er zou geen ondersteuning meer zijn en mensen die deze laadpaal hebben zouden ze hebben vervangen...

Mijn hoop is gevestigd op iemand hier.
Ik heb geen RFID tags bij deze laadpaal, dus kan deze niet gebruiken.

Een workaround mag ook, om de RFID er helemaal af te krijgen

[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 06-02-2026 17:25 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:03
Ik zou eerst uitzoeken hoe de kabels lopen en welke aansluitingen van de hardware verbonden zijn met de software module. Hier desnoods een schema van maken.

Hopelijk stuurt de module die de NFC uitleest uiteindelijk een goedkeuringssignaal, dus als je een idee hebt kun je daarna uitzoeken wat de volgende stap is. Als je geluk hebt wordt er uiteindelijk via software een schakelaar aangezet, en kun je die met de hand aanzetten om de software te omzeilen.

• pentaw1nz
Dat is een optie, maar dat stel ik liever even uit ivm beperkte kennis.

Het mooiste zou zijn als iemand hier ervaring heeft met configuratie van een 2015 model en dat hier misschien toch nog opties voor zijn

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:39
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:20:
Na contact met Alfen;
Deze 2015 laadpaal is geen 'NG platform' en daarom niet te configureren met de ACE service installer.
Mijn vraag hoe ze dit in 2015 hebben geconfigureerd kunnen ze niet beantwoorden.
Er zou geen ondersteuning meer zijn en mensen die deze laadpaal hebben zouden ze hebben vervangen...

Mijn hoop is gevestigd op iemand hier.
Ik heb geen RFID tags bij deze laadpaal, dus kan deze niet gebruiken.

Een workaround mag ook, om de RFID er helemaal af te krijgen
Ik heb veel van deze laders gerepareerd maar hiervoor heb je speciale software (ICU installer draaiend op een Windows 7 PC, nieuwere Windows versie werken niet) nodig en een canbus adapter met een speciaal op maat gemaakte kabel.
Dan heb je ook nog een op maat gemaakte rs232 kabel nodig om de log uit te lezen en nog niet te hebben als er oude software op staat heb je IC Pickit programmer nodig.
Simpel weg gezegd, dit ga je nooit lukken, je hebt nu gewoon een anker waar je niets aan hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Daveth op 06-02-2026 18:52 ]

• pentaw1nz
Daveth schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:50:
[...]

Ik heb veel van deze laders gerepareerd maar hiervoor heb je speciale software (ICU installer draaiend op een Windows 7 PC, nieuwere Windows versie werken niet) nodig en een canbus adapter met een speciaal op maat gemaakte kabel.
Dan heb je ook nog een op maat gemaakte rs232 kabel nodig om de log uit te lezen en nog niet te hebben als er oude software op staat heb je ic Pickit programmer nodig.
Simpel weg gezegd, dit ga je nooit lukken, je hebt nu gewoon een anker waar je niets aan hebt.
Dat zou heel jammer zijn.
Waarvoor is de UTP aansluiting bedoeld?

Zouden er nog installateurs zijn die er iets mee kunnen? De hardware is nog perfect. Een vergelijkbare kost 3000 euro.
Jammer om te vervangen...

• Daveth
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:52:
[...]

Dat zou heel jammer zijn.
Waarvoor is de UTP aansluiting bedoeld?

Zouden er nog installateurs zijn die er iets mee kunnen? De hardware is nog perfect. Een vergelijkbare kost 3000 euro.
Jammer om te vervangen...
Dat was een eerste soort van loadbalancing, hier kan je niets mee.
Ik vermoed dat ik 1 van de weinige ben die hier nog mee kan werken.
Ik heb jaren voor Alfen gewerkt (vooral in de tijd dat deze laders nog veel gebruikt werden).

Ik begrijp dat je het nog probeert maar het is niet voor niets dat Alfen hier niets meer mee te maken wil hebben, dit waren 1 van de eerste laders en daar hebben ze hoop van geleerd maar er was een hoop niet goed mee en is pas opgelost met de NG platform.

[ Voor 34% gewijzigd door Daveth op 06-02-2026 18:59 ]

• pentaw1nz
Daveth schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:53:
[...]

Dat was een eerste soort van loadbalancing, hier kan je niets mee.
Ik vermoed dat ik 1 van de weinige ben die hier nog mee kan werken.
Ik heb jaren voor Alfen gewerkt (vooral in de tijd dat deze laders nog veel gebruikt werden).
Is er nog iets van een optie om deze hardware te gebruiken? Mijn probleem is vooral dat ik geen RFID tags heb.
Als dat er tussenuit kan dan hebben we nog een optie.

De benodigdheden om hier nog nieuwe tags aan te koppelen heeft niemand meer? Ook een 'beheerder' als Technische Unie niet?
Of jij zelf?

Doet me zeer om het weg te doen... aan de andere kant is vervangen relatief eenvoudig omdat er wel goede bekabeling ligt.

• Daveth
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:00:
[...]

Is er nog iets van een optie om deze hardware te gebruiken? Mijn probleem is vooral dat ik geen RFID tags heb.
Als dat er tussenuit kan dan hebben we nog een optie.

De benodigdheden om hier nog nieuwe tags aan te koppelen heeft niemand meer? Ook een 'beheerder' als Technische Unie niet?
Of jij zelf?

Doet me zeer om het weg te doen... aan de andere kant is vervangen relatief eenvoudig omdat er wel goede bekabeling ligt.
Technisch gezien is het nog steeds mogelijk maar om aan de juiste kabels te komen en de software is niet meer mogelijk.
Een nieuwe kopen is echt de beste optie.

• pentaw1nz
Daveth schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:04:
[...]

Technisch gezien is het nog steeds mogelijk maar om aan de juiste kabels te komen en de software is niet meer mogelijk.
Een nieuwe kopen is echt de beste optie.
En een tussentijdse bypass om RFID er uit te krijgen?

• Daveth
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:11:
[...]

En een tussentijdse bypass om RFID er uit te krijgen?
Je kan alleen in de software hem op P&C zetten maar dan heb je de software nodig en een speciale canbus kabel

Dit is zo'n kabel, niet dat je er wat aan hebt, maar dit geeft aan dat je deze niet zomaar kan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP_RXImCynRqWMirWLR8Qkbo0sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFX8NrJxMDgLiGQo3CPTPJ25.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heb je deze nodig om de log uit te lezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyae9PJCRYkSuZ0MYmlI7znaCY4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ehxpke2c1BBFtkEObAndXeP4.jpg?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door Daveth op 06-02-2026 19:16 ]

• pentaw1nz
Daveth schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Je kan alleen in de software hem op P&C zetten maar dan heb je de software nodig en een speciale canbus kabel

Dit is zo'n kabel, niet dat je er wat aan hebt, maar dit geeft aan dat je deze niet zomaar kan maken.
[Afbeelding]
Oke, dus zelf blijven klooien met laptop (ik las ook iets over toegang via webinterface) heeft geen zin en kan ik mee stoppen.

Hopelijk kan technische unie nog iets, maar waarschijnlijk zal het overal wel end of Life zijn.

Jij komt niet toevallig een keer in regio Twente? :p

Er ligt ook een afgeknipte data kabel in de behuizing die de grond in gaat. Geen idee of dat ooit aangesloten heeft gezeten. Anders kan ik er wellicht nog iets mee in nieuwe laadpaal.

[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 06-02-2026 19:19 ]

• Daveth
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:17:
[...]

Oke, dus zelf blijven klooien met laptop (ik las ook iets over toegang via webinterface) heeft geen zin en kan ik mee stoppen.

Hopelijk kan technische unie nog iets, maar waarschijnlijk zal het overal wel end of Life zijn.

Jij komt niet toevallig een keer in regio Twente? :p

Er ligt ook een afgeknipte data kabel in de behuizing die de grond in gaat. Geen idee of dat ooit aangesloten heeft gezeten. Anders kan ik er wellicht nog iets mee in nieuwe laadpaal.
Nee ik woon in zuid holland, niet echt in de buurt dus.

Lader heeft geen web interface dus helaas gaat je dat ook niet lukken.

[ Voor 34% gewijzigd door Daveth op 06-02-2026 19:28 ]

• pentaw1nz
Daveth schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:20:
[...]

Nee ik woon in zuid holland, niet echt in de buurt dus.
Helaas, maar bedankt voor het meedenken en de verduidelijking . Wel erg jammer dat hardware zo waardeloos wordt. 90% van wat er in zit, zit ook weer in een nieuwe

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Daveth

Is die 'speciale' RS232 kabel welke je schijnbaar nodig lijkt te hebben niet stiekem gewoon een 'Roll-Over' kabel?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 06-02-2026 19:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Daveth
Will_M schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:26:
@Daveth

Is die 'speciale' RS232 kabel welke je schijnbaar nodig lijkt te hebben niet gewoon een 'Roll-Over' kabel?
Wat is een Roll-Over kabel?

• Daveth
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:23:
[...]

Helaas, maar bedankt voor het meedenken en de verduidelijking . Wel erg jammer dat hardware zo waardeloos wordt. 90% van wat er in zit, zit ook weer in een nieuwe
Je kan hem volledig ombouwen en zelf een controller maken of kopen, zoiets als deze https://www.openevse.com/ of https://euracharge.com/Vi...tocol-controller-tethered
En dan de aardlekautomaten, kwh meters, sockets, actuators, relais en behuizing behouden.
Wel handig als je weet wat je doet dan zodat je zelf niet onderstroom zet of je auto sloopt.

[ Voor 15% gewijzigd door Daveth op 06-02-2026 19:37 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Daveth schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Wat is een Roll-Over kabel?
Vaak een 'slecht' geknepen UTP kabel met een DB9 connector :9

https://www.comparitech.c...rossover-rollover-cables/

* Will_M werkt veel met netwerkapparatuur welke je initieel vaak ook alleen maar middels RS232 kunt benaderen over een 'console-port'

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 06-02-2026 19:40 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Daveth
Will_M schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:29:
[...]

Een 'slecht' geknepen UTP kapbel :9

https://www.comparitech.c...rossover-rollover-cables/

* Will_M werkt veel met netwerkapparatuur welke je initieel vaak ook alleen maar middels RS232 kunt benaderen over een 'console-port'
Nee dit is een rs232 kabel met een opmaat gemaakt stekkertje er aan.

• pentaw1nz
Mocht ik de rfid tags nog kunnen verkrijgen, zijn er de opties om laad data te verkrijgen dan ook zo complex?

Ik vond onderstaande nog;

CAN-bus adapter en RS232 kabels:
​Deze kabels zijn nodig voor low-level reparaties, zoals het handmatig flashen van een "dode" controller of het uitlezen van diepe foutlogs als de paal helemaal niet meer opstart.
​De nuance: Voor 95% van de configuraties (zoals tags) is de Ethernetpoort de officiële ingang.

Kan ik daadwerkelijk niets via de ethernet ingang? Ik lees dat het mogelijk met een oude versie van de software nog zou kunnen (v3.6.x) en de ethernet poort op de master unit

[ Voor 71% gewijzigd door pentaw1nz op 06-02-2026 20:52 ]

• Daveth
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:32:
Mocht ik de rfid tags nog kunnen verkrijgen, zijn er de opties om laad data te verkrijgen dan ook zo complex?

Ik vond onderstaande nog;

CAN-bus adapter en RS232 kabels:
​Deze kabels zijn nodig voor low-level reparaties, zoals het handmatig flashen van een "dode" controller of het uitlezen van diepe foutlogs als de paal helemaal niet meer opstart.
​De nuance: Voor 95% van de configuraties (zoals tags) is de Ethernetpoort de officiële ingang.

Kan ik daadwerkelijk niets via de ethernet ingang? Ik lees dat het mogelijk met een oude versie van de software nog zou kunnen (v3.6.x) en de ethernet poort op de master unit
Klopt niet de ethernet poort is niet om de lader uit te lezen, dit werd gebruikt voor een loadbalancing en dit heeft eigenlijk nooit goed gewerkt

• surcharge
Als ik dit topic zo lees dan is het het eenvoudigst om de hardware te vervangen.

• pentaw1nz
surcharge schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:41:
Als ik dit topic zo lees dan is het het eenvoudigst om de hardware te vervangen.
Inderdaad, maar wel erg jammer!
Prijzige laadpalen en alle hardware vervangen puur en alleen door gebrekkige aansturingsmogelijkheden is toch wel verspilling

• surcharge
Is niet zo erg, de techniek is ook ondertussen flink verbeterd in 10 jaar. :)
Pagina: 1