F2 FP is zojuist afgeblazen en "will be rescheduled" omdat de baan veel te nat is. Spa flashbacks incoming
het publiek ziet er hetzelfde uit in ieder geval.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 18:16
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Het regengebied blijft een beetje hangen in het noorden van Italië. Welja het weer heb je niet in de hand, maar dit geeft wel een flinke hindernis voor de trainingen 
https://www.weerplaza.nl/regenradar/europa/italie/
https://www.weerplaza.nl/regenradar/europa/italie/
Op woensdagen in totaal 8x en op donderdagen in totaal 6x, zit het niet zo?Ventrigo schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:52:
[...]
RBR/Williams hadden het al twee keer gedaan. Hele seizoen mag je max 8 keer.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Wat is er precies dom ? Het format, omdat er altijd kans is op regen ?DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:23:
In theorie zou het interessanter moeten zijn, maar in de praktijk betekend dit gewoon dat een aantal auto's gewoon voor geen meter vooruit komen en je zinloze crashes kan gaan krijgen. Voor een sport met een sportbond die het steeds over veiligheid heeft, is dit gewoon dom.
Tja, zonder sprintformat heb je inderdaad minder kans op regen in alle FP's....
Maar als ik dan terugdenk naar Spa 2021 (was er zelf het hele weekend), was tot de F1 race elke sessie interessant. Het weer was de hele tijd een verrassing.
In mijn ogen maakt regen het altijd interessanter. Kijken welke coureur/auto/team (in die volgorde) er het beste mee om kan gaan.
[ Voor 20% gewijzigd door Plenkske op 22-04-2022 11:34 ]
Ja dat klopt. Per dag is het verschillend hoe vaak je de tijd mag overschreden. Woensdag vaker dan donderdag, donderdag vaker dan vrijdag etc.Martinusz schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:29:
[...]
Op woensdagen in totaal 8x en op donderdagen in totaal 6x, zit het niet zo?
Verwacht vooral voor RB hierdoor ellende, de Ferrari lijkt veel makkelijker af te stellen en dus zullen die er wel gewoon staan.
Nu bekijk je het vanuit de techniek (auto) maar als het regent komt het veel meer op de coureur aan. Dat weten we onderhand toch allemaal wel?!meenkdrie schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:36:
Verwacht vooral voor RB hierdoor ellende, de Ferrari lijkt veel makkelijker af te stellen en dus zullen die er wel gewoon staan.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Omdat dit geen normale auto's zijn die je zo kan wegrijden. Ze hebben gewoon wat werk nodig en als dit niet kan omdat FP1 letterlijk in het water kan vallen, dan moeten ze maar gaan kwalificeren zonder setup werk. En als je auto dan bijvoorbeeld zware over of onderstuur heeft, dan zit je er de rest van het weekend aan vast.Plenkske schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:29:
[...]
Wat is er precies dom ? Het format, omdat er altijd kans is op regen ?
Tja, zonder sprintformat heb je inderdaad minder kans op regen in alle FP's....
Maar als ik dan terugdenk naar Spa 2021 (was er zelf het hele weekend), was tot de F1 race elke sessie interessant. Het weer was de hele tijd een verrassing.
In mijn ogen maakt regen het altijd interessanter. Kijken welke coureur/auto/team (in die volgorde) er het beste mee om kan gaan.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Me like it! meer spanning en onvoorspelbaarheid
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Dat snap ik, maar dat is dan maar zo. Elk team heeft daar last van.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:39:
[...]
Omdat dit geen normale auto's zijn die je zo kan wegrijden. Ze hebben gewoon wat werk nodig en als dit niet kan omdat FP1 letterlijk in het water kan vallen, dan moeten ze maar gaan kwalificeren zonder setup werk. En als je auto dan bijvoorbeeld zware over of onderstuur heeft, dan zit je er de rest van het weekend aan vast.
Om 1400 is het ook nog nat, maar om 1700 zou het best wel eens opgedroogd kunnen zijn en kunnen we een half natte sprint race kwalificatie krijgenG_Dragon schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:39:
[...]
Me like it! meer spanning en onvoorspelbaarheid

1400
:fill(white):strip_exif()/f/image/v5Ufk4zShK9R0VHSJ6kKP6QV.png?f=user_large)
1700
:fill(white):strip_exif()/f/image/HECHbDmWf4NRrXAKgPI81Lmt.png?f=user_large)
Vanmiddag is niet de sprint, alleen de kwalificatie voor de sprint.Ernemmer schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:43:
[...]
Om 1400 is het ook nog nat, maar om 1700 zou het best wel eens opgedroogd kunnen zijn en kunnen we een half droog half natte sprint race krijgen
Eh ja, ik heb het over het weekend. Lijkt erop dat we een FP1 hebben in de regen, Q bij een opdrogende baan en 2 races op een droge baan.Spotmatic schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:37:
[...]
Nu bekijk je het vanuit de techniek (auto) maar als het regent komt het veel meer op de coureur aan. Dat weten we onderhand toch allemaal wel?!
Dus vooral in de races problemen voor RB, verwacht ik.
Kan de regels niet helemaal vinden,maar wel het document van de FIA waarin het uitgelegd staatMartinusz schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:29:
[...]
Op woensdagen in totaal 8x en op donderdagen in totaal 6x, zit het niet zo?
Self reflection is the school of wisdom
De upgrades van de teams:
Las novedades de cada equipo
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) 22 april 2022
Every team upgrades.#F12022 pic.twitter.com/ZFhPu4gRQc
[ Voor 5% gewijzigd door M4YN3 op 22-04-2022 12:07 ]
O, ja, gelukkig is een half natte kwalificatie ook leuk om te kijkenParaDroid2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:44:
[...]
Vanmiddag is niet de sprint, alleen de kwalificatie voor de sprint.
- DaniëlWW2
- Niet online
Oh dat is wel erg mooi. Gewoon een lijst van de FIA en niet meer zoeken op foto's wat anders is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Haha ja ik heb het zo ook nog nooit gezien. Hopelijk krijgen we dit vanaf nu elke race te zien, dan weet ik waar ik moet kijkenDaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:09:
[...]
Oh dat is wel erg mooi. Gewoon een lijst van de FIA en niet meer zoeken op foto's wat anders is.
Ik vind die foto's en zoeken een stuk leuker dan zo'n kant en klaar lijstje.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:09:
[...]
Wilde even de F2 aanzetten maar die is gecanceld, ben benieuwd of we F1 FP wel kunnen gaan zien straks.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Er is een redelijke kans dat die ook niet doorgaat als het weer zo blijft zoals bij F2.Quad schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:17:
Wilde even de F2 aanzetten maar die is gecanceld, ben benieuwd of we F1 FP wel kunnen gaan zien straks.
Zal eigenlijk wel moeten als je later vandaag de Q hebt.DataGhost schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:18:
[...]
Er is een redelijke kans dat die ook niet doorgaat als het weer zo blijft zoals bij F2.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik ben inderdaad benieuwd hoe ze dat eventueel op willen lossen, er is totaal geen marge...
Quali gaat gewoon door (indien mogelijk) ook als FP1 niet door gaat.
Pre-event australian GP?
Foutje van F1? Of foutje van Fabrega?
Hoeft niet. Wenselijk? Nee. Maar het speelveld is gelijk, iedereen heeft evenveel track time gehad, namelijk niks. Hulkenberg is het ook gelukt op de Nurburgring twee jaar geleden, die kwam bij de quali pas aanwaaien. Sowieso, hoe wil je de boel opzetten voor een natte quali, waarschijnlijk natte sprint en droge race?hansvk schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:21:
[...]
Zal eigenlijk wel moeten als je later vandaag de Q hebt.
Scherp! Las daar zo overheenTrekDr0p schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:33:
[...]
Pre-event australian GP?
Foutje van F1? Of foutje van Fabrega?
FP1 stream staat in iedergeval al klaar om uit te zenden.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Wolkjes maar ziet er droog achtig uit?
- tweakduke
Nou, het regent nog steeds aan de paraplu's te zien.
Verschillende achtervleugels bij HAM en RUS
Mijn boefje is liev!
Leclerc de eerste die een spin maakt. Baan is zeiknat.
- tweakduke
Goed het valt mee met het aantal coureurs dat wil gaan rijden onder deze omstandigheden. Hopelijk droogt de baan redelijk snel op.
Charles doet ene rondje; heb het idee dat er zometeen een paar de muur ingaan...
De baan is anders nog goed nat, Leclerc al een keer rond, Latifi in de grindbak, gaat nog wat worden deze sessie.Illegal_Alien schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:27:
Wolkjes maar ziet er droog achtig uit?
Latifi is de grindbak alweer aan het verkennen.
Albon toch?xNikobellicx schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:40:
Latifi is de grindbak alweer aan het verkennen.
Ze moeten wel, dit is de enige sessie voor de Q, dus ze willen wel testen of alles het doet, en niet pas vanmiddag bij de start van de Q erachter komen dat er iets niet werkt.tweakduke schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:39:
Goed het valt mee met het aantal coureurs dat wil gaan rijden onder deze omstandigheden. Hopelijk droogt de baan redelijk snel op.
Dan doen ze later vandaag waarschijnlijk niet mee. Nu maar hopen dat Max op de baan blijft...Illegal_Alien schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:39:
Charles doet ene rondje; heb het idee dat er zometeen een paar de muur ingaan...
- DaniëlWW2
- Niet online
En ja hoor, Verstappen gaat weer als snelste in de regen.
Not anymore.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:42:
En ja hoor, Verstappen gaat weer als snelste in de regen.
- tweakduke
Ja dat is zeker waar, maar het is ook een risico met de huidige budget cap om te gaan rijden. De baan is kletsnat op sommige stukken.Transportman schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:41:
[...]
Ze moeten wel, dit is de enige sessie voor de Q, dus ze willen wel testen of alles het doet, en niet pas vanmiddag bij de start van de Q erachter komen dat er iets niet werkt.
Ook beschikbaar in het rood.
- DaniëlWW2
- Niet online
Dus?
Verstappen 2sec sneller haha
Baan wordt nu met de ronde sneller natuurlijk.
Baan wordt nu met de ronde sneller natuurlijk.
[ Voor 46% gewijzigd door xNikobellicx op 22-04-2022 13:44 ]
Booooh, ziet er spannend uit met al dat geglibber. Lijkt wel alsof je gewoon kunt zien dat de auto's zwaarder zijn dan vorig jaar hoe ze schaatsen en langzaam door bochten gaan.
In langzame bochten zijn ze op een droge baan ook al langzamer dan vorig jaar. Snelle bochten en rechte stukken wel snellerboxlessness schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:45:
Booooh, ziet er spannend uit met al dat geglibber. Lijkt wel alsof je gewoon kunt zien dat de auto's zwaarder zijn dan vorig jaar hoe ze schaatsen en langzaam door bochten gaan.
Welke minuut is ook alweer de 'Latifi Red Flag' in deze sessie?
Max rijdt de ene na de andere paarse sector. Prachtig om te zien haha. The rainmaster? 
Oeps, jinxed it.
Oeps, jinxed it.
[ Voor 10% gewijzigd door StefanVerkerk op 22-04-2022 13:46 ]
Een zwaardere auto zou toch stabieler op de baan moeten liggen...boxlessness schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:45:
Het is hard werken om die Aston Martin op de baan te houden.

Max kort naast de baan maar toch slechts 0,2 sec trager in S3. Haha.
TSU op een lekker plekkie. (3e)
- DaniëlWW2
- Niet online
De auto's staan wel merkbaar hoger dan normaal. Dat is ook handig als de rest van het weekend droog is.
Zeker.
Nu eindelijk enkel miezer (weer iets harder nu). Ochtend was echt veel regen. Zijn de bier tent niet uit geweest.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Zaterdag schijnt het droog te worden, maar zondag gaat het weer regenen? Wel mooi dat ze dan geen last hebben van porpoisingDaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:50:
De auto's staan wel merkbaar hoger dan normaal. Dat is ook handig als de rest van het weekend droog is.
[ Voor 8% gewijzigd door NeverSettle op 22-04-2022 13:53 ]
Gelukkig is er bier! EnjoyVidaR-9 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:52:
[...]
Zeker.
Nu eindelijk enkel miezer (weer iets harder nu). Ochtend was echt veel regen. Zijn de bier tent niet uit geweest.
Mijn boefje is liev!
Dat klinkt verschrikkelijk!VidaR-9 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:52:
[...]
Zeker.
Ze lijken er wel voor te gaan zitten vanwege de quali sprint.
https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||
NeverSettle schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:52:
[...]
Zaterdag schijnt het droog te worden, maar zondag gaat het weer regenen? Wel mooi dat ze dan geen last hebben van porpoising
:strip_exif()/f/image/doTogSJwjFiwpquNSAdyY5Ae.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: Weerplaza
- DaniëlWW2
- Niet online
En het lijkt harder te regenen. Dat was het dan.
Weer 2 rondjes rijden voor halve punten.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:56:
En het lijkt harder te regenen. Dat was het dan.

Volgens mij zag ik VET net porpoisingNeverSettle schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:52:
[...]
Zaterdag schijnt het droog te worden, maar zondag gaat het weer regenen? Wel mooi dat ze dan geen last hebben van porpoising
Edit: ALB en HAM/RUS? lijken ook last te hebben van porpoising.
[ Voor 20% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 22-04-2022 14:01 ]
Yup. Hij is nu 4e.EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:58:
[...]
Volgens mij zag ik VET net porpoising
Het lijkt er inderdaad op dat de meeste auto's weer een stuk lager staan?EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:58:
[...]
Niets zo veranderlijk als …
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
....een vrouw?
Enfin, het blijft lastig om het weer te voorspellen, dus we wachten het af..
(al zou ik een regenrace stiekem toch wel erg gaaf vinden!)
Heerlijk die regen, gebeurd nu genoeg!
Wat een actie zeg van die Ferrari ( zag zo snel even niet wie het was )
Wat een actie zeg van die Ferrari ( zag zo snel even niet wie het was )
[ Voor 49% gewijzigd door G_Dragon op 22-04-2022 14:12 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Tja... die autos voelen zich nu natuurlijk als een vis in het water...EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:58:
[...]
PSN: BUIZERD____NL 4x_. Battlenet: BuizerdNL#2451
Leclerc en Sainz voelen zich volgens mij zo goed in die wagens
Leclerc heeft toch nog veel moeite om de auto op de baan te houden.
PSN: BUIZERD____NL 4x_. Battlenet: BuizerdNL#2451
Inderdaad, gaat zo makkelijk weer, ga met de rest is best groot.jaapstobbe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:13:
Ferrari Heerst
1.3jaapstobbe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:17:
VER op 3 sec achterstand, geez
Idd, ik had mijn F1 stream gepauzeerd dus loop een paar minuten achter zie ik.

vrije training en regen... Tijden zeggen nog minder dan anders.jaapstobbe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:17:
VER op 3 sec achterstand, geez
Zegt ook niet zoveel maar Ferrari laat wel weer zien dat ze op dit moment echt een hele goede auto hebbenmajoh schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:19:
[...]
vrije training en regen... Tijden zeggen nog minder dan anders.
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Mjah, Ferrari ziet er zeker weer goed uit. Maar FP1, in de regen, zegt nog niet alles..jaapstobbe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:19:
[...]
Idd, ik had mijn F1 stream gepauzeerd dus loop een paar minuten achter zie ik.
RUS heeft de beste auto qua porpoising

Mijn boefje is liev!
Gat is mega groot tussen Ferrari en de rest.
Rode vlag, Norris..
Dit is inderdaad enorm, komt het bij Ferrari doordat ze met een nieuwe motor rijden en hierdoor deze meer kunnen openzetten?xNikobellicx schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:24:
Gat is mega groot tussen Ferrari en de rest.
Iets te vroeg op de rode vlag knop geduwd
Nou echt wel..StefanVerkerk schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:25:
Iets te vroeg op de rode vlag knop geduwd
Red Flag panic button?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2022
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |