[F1 2022] Race 1 GP van Bahrein Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:
  • 136.304 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:17
Wat mij opvalt is dat de Mercedes PU teams trager zijn. Zou dit komen omdat er nu een brandstofpomp vanuit de FIA is? Zouden ze voorgaande jaren niet meer verbruikt hebben dan toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:00
Heijmenberg99 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:11:
Wat mij opvalt is dat de Mercedes PU teams trager zijn. Zou dit komen omdat er nu een brandstofpomp vanuit de FIA is? Zouden ze voorgaande jaren niet meer verbruikt hebben dan toegestaan?
De pomp was vorig seizoen ook al een vastgesteld onderdeel, dus dat is niet de oorzaak. Gokje : E10 heeft impact.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:31

Spotmatic

Ken sent me

Heijmenberg99 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:11:
Je mag toch brandstof gebruiken zoveel je maar wilt, mits er aan de start maar een minimale hoeveelheid brandstof in de tank zit, en er ter controle minimaal 1 liter na afloop in zit?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 02:08
Gebruiken wel maar de doorvoer is vastgesteld op een maximum

herinner je de ferrari's nog 2 jaar terug ?
Spotmatic schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Je mag toch brandstof gebruiken zoveel je maar wilt, mits er aan de start maar een minimale hoeveelheid brandstof in de tank zit, en er ter controle minimaal 1 liter na afloop in zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:09

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Spotmatic schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Nee, je hebt een maximum brandstofverbruik per GP:
Elke F1-bolide mag maximaal 110 kilogram brandstof aan boord hebben voor een Grote Prijs

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:17
Ik dacht dat er ook een maximum was aan het hoeveelheid brandstof, dat er een aantal jaar geleden een aantal coureurs daarvoor bestraft zijn. Of ik ben inderdaad in de war met de doorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:55

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Alleen is die 110kg / 150L voldoende om elke race mee te rijden... Formule 1 auto's rijden zo'n 1 op 2,5 dus kunnen ze zo 375km rijden op een volle tank.

Ze zitten nu dus op zo'n 120L per race (zal af en toe wat meer of minder zijn, verschilt per circuit).

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:41

Dazzler2120

FP ProMod
Laten we ons ook niet te veel focussen op dat artikel van The Race... The Race is nu niet bepaald het meest betrouwbare F1 media outlet. Ze staan er om bekend om vooral artikelen te maken voor de clicks.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:11
Wetende dat het op geen enkele manier ook niet een beetje vergelijkbaar is: ik merk bij mijn eigen driepitter met turbootje dat ie 217/218 loopt op e10, terwijl ie 230 haalt met e5. Da's al een fors verschil op 182 pk fabrieksopgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:17

Osxy

Holy crap on a cracker

ArcticWolf schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:21:
Alleen is die 110kg / 150L voldoende om elke race mee te rijden... Formule 1 auto's rijden zo'n 1 op 2,5 dus kunnen ze zo 375km rijden op een volle tank.

Ze zitten nu dus op zo'n 120L per race (zal af en toe wat meer of minder zijn, verschilt per circuit).
Dan moeten ze dus brandstof sparen, hier hebben ze diverse methodes voor maar lift-and-coast word meeste toegepast.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Osxy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:25:
[...]

Dan moeten ze dus brandstof sparen, hier hebben ze diverse methodes voor maar lift-and-coast word meeste toegepast.
Hoezo? Bahrein is 5,4km lang * 57 rondes = 307km.

307 / 2,5 = 122,8L benzine. Dus voor deze race zullen ze met 124/125L hebben gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:25
En waarom dan die E10 in plaats van de oude brandstof? Met al die vliegbewegingen voor 23 GP's is de brandstof van de F1 wagens peanuts. Alsof daardoor de F1 opeens een duurzamer image zou krijgen.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Wat een wanvertoning van Red Bull Powertrains - 3 Motoren van de 4 gewoon vastgelopen.
Lees hier dat men maar wat graag de pomp de schuld wilt geven maar ik denk dat het gewoon een inschattingsfoutje is geweest. Deze week komt er wat Honda personeel over, en dan wordt het waarschijnlijk gewoon gefixed voor volgend race weekend.

Maar jongens, Ferrari voorop, Mercedes komt nog wel!!! - en Haas mag meer tijd steken in de windtunnel.
Zouden we voor het midden van het seizoen, VIER teams hebben? Of toch 3?

Leclerc overigens ijzersterk gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:25
Crashhill schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:32:
Wat een wanvertoning van Red Bull Powertrains - 3 Motoren van de 4 gewoon vastgelopen.
Lees hier dat men maar wat graag de pomp de schuld wilt geven maar ik denk dat het gewoon een inschattingsfoutje is geweest. Deze week komt er wat Honda personeel over, en dan wordt het waarschijnlijk gewoon gefixed voor volgend race weekend.

Maar jongens, Ferrari voorop, Mercedes komt nog wel!!! - en Haas mag meer tijd steken in de windtunnel.

Als zowel AT als RBR te weinig brandstof bij zich zouden hebben is het vreem dat Tsunoda wel kon finishen. En dan zullen we toch ook wel iets van de FIA gaan horen omdat RBR geen brandstofmonster kan overleggen?

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Wat ook zou kunnen is dat RBR en AlphaTauri ook problemen met hun eigen brandstofleverancier Esso hebben. Want dat er iets misgegaan lijkt te zijn met de brandstoftoevoer, lijkt me wel evident. Het kan ook goed een combinatie van een slechte brandstofpomp, E10 brandstof, specifiek de Honda motor en de Esso brandstof zijn waardoor het nu zo spectaculair misging.

Dat roept alleen de vraag op wat er gebeurde tijdens de testdagen. Want Vettel viel opeens uit, er waren problemen met Alfa Romeo en Haas en er staat me dacht ik nog een team bij. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:31
ArcticWolf schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:28:
[...]

307 / 2,5 = 122,8L benzine. Dus voor deze race zullen ze met 124/125L hebben gereden.
Zou kunnen, liter benzine weegt ongeveer 750 gram (volgens google :+ ) en ze mogen max 110 kg aan brandstof bij zich hebben meen ik. Dus dan kan je zo'n 137 liter bij je hebben, kwestie van een hoop rekenwerk om te bepalen wat dan het minimum is wat je mee kan nemen en tegelijkertijd competitief mee kan zijn.
Lekker Ventje schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:32:
En waarom dan die E10 in plaats van de oude brandstof? Met al die vliegbewegingen voor 23 GP's is de brandstof van de F1 wagens peanuts. Alsof daardoor de F1 opeens een duurzamer image zou krijgen.
Omdat de F1 dichter naar straatauto's wil. Dat zal ook iets te maken hebben met het binnenhalen van nieuwe teams en/of motorproducenten. Er is voor bijvoorbeeld een Volkswagen minder te halen voor je concern wanneer je een auto op speciale brandstof laat rijden en de motor daarvoor geschikt moet maken dan wanneer ze op normale brandstof rondrijden en de technologie daarvan "één-op-één" over zou kunnen naar een straat auto.
DaniëlWW2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:35:
Wat ook zou kunnen is dat RBR en AlphaTauri hun eigen brandstofleverancier in Esso hebben. Want dat er iets misgegaan lijkt te zijn met de brandstoftoevoer, lijkt me wel evident. Het kan ook goed een combinatie van een slechte brandstofpomp, E10 brandstof, specifiek de Honda motor en de Esso brandstof zijn waardoor het nu zo spectaculair misging.

Dat roept alleen de vraag op wat er gebeurde tijdens de testdagen. Want Vettel viel opeens uit, er waren problemen met Alfa Romeo en Haas en er staat me dacht ik nog een team bij. :/
Ik zat zojuist nog even het racecafé terug te luisteren, en daar hadden ze het over het feit dat er teams waren die juist problemen kregen tijdens de longruns. Iets met een combinatie van temperatuur en de brandstof. Dus die combinatie waar jij nu aan refereert zou inderdaad een grote rol gespeeld kunnen hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door TIGER1125 op 21-03-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

ArcticWolf schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Teams met zo min mogelijk brandstof rijden. Dus als ze inschatten het op 95KG te kunnen rijden doen ze er 95KG + 1 liter in (voor het FIA sample).
Elke KG die ze niet hoeven mee te slepen scheelt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lekker Ventje schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Als zowel AT als RBR te weinig brandstof bij zich zouden hebben is het vreem dat Tsunoda wel kon finishen. En dan zullen we toch ook wel iets van de FIA gaan horen omdat RBR geen brandstofmonster kan overleggen?
Dat geldt alleen als je niet uitvalt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Vertel, op basis van welke kennis en ervaring kan je dit zo stellig beweren...
Als het een inschattingsfoutje is geweest, dan zou er ook geen Honda personeel aan te pas komen, want het is geen motor issue of een issue met het brandstof probleem.

O.b.v. wat we nu daadwerkelijk weten kan je momenteel echt niet stellen of Red Bull het wel of niet verkloot heeft.
Afwachten tot we meer te weten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

TIGER1125 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Zou kunnen, liter benzine weegt ongeveer 750 gram (volgens google :+ ) en ze mogen max 110 kg aan brandstof bij zich hebben meen ik. Dus dan kan je zo'n 137 liter bij je hebben, kwestie van een hoop rekenwerk om te bepalen wat dan het minimum is wat je mee kan nemen en tegelijkertijd competitief mee kan zijn.

[...]

Omdat de F1 dichter naar straatauto's wil. Dat zal ook iets te maken hebben met het binnenhalen van nieuwe teams en/of motorproducenten. Er is voor bijvoorbeeld een Volkswagen minder te halen voor je concern wanneer je een auto op speciale brandstof laat rijden en de motor daarvoor geschikt moet maken dan wanneer ze op normale brandstof rondrijden en de technologie daarvan "één-op-één" over zou kunnen naar een straat auto.

[...]

Ik zat zojuist nog even het racecafé terug te luisteren, en daar hadden ze het over het feit dat er teams waren die juist problemen kregen tijdens de longruns. Iets met een combinatie van temperatuur en de brandstof. Dus die combinatie waar jij nu aan refereert zou inderdaad een grote rol gespeeld kunnen hebben.
https://coolconversion.co...liter--of--petrol--in--kg

Ik kom toch echt uit op 150L :?

150 * 0,75 = 112kg.

funfact; de V10 auto's verbruikten zo'n 190L per race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
ArcticWolf schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:41:
[...]

https://coolconversion.co...liter--of--petrol--in--kg

Ik kom toch echt uit op 150L :?

150 * 0,75 = 112kg.

funfact; de V10 auto's verbruikten zo'n 190L per race.
Heb even de eerste google hit genomen. :+ Weet persoonlijk ook niet of er een noemenswaardig verschil zit in gewicht per liter, tussen verschillende soorten benzine.

Zie ook een hoop variaties langskomen in een range van 710 tot 775 gram per liter.

[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 21-03-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
TIGER1125 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:46:
[...]

Heb even de eerste google hit genomen. :+ Weet persoonlijk ook niet of er een noemenswaardig verschil zit in gewicht per liter, tussen verschillende soorten benzine.
Daar zal zeker verschil in zitten. o.b.v. temperatuur verschilt de dichtheid van de brandstof ook. Daarom wordt er in technische omgeving in kg gerekend, i.p.v. in liters zoals wij dat aan de pomp gewend zijn.
35l benzine in de zomer is een andere hoeveelheid qua gewicht als 35l benzine in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]

Zie ook een hoop variaties langskomen in een range van 710 tot 775 gram per liter.
Dat klopt, deze benzine soort zal ergens rond of onder de 0,75 gram per L zitten.

Diesel en kerosine zijn een stuk zwaarder.
TIGER1125 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:37:
[...]
Dit is natuurlijk een wassenneus... elke (loodvrije) straatauto rijdt op E5, terwijl niet alle straatauto's op E10 rijden (die van mij bv niet). E5 is ook nog eens beter voor je motor omdat het schoner is en het verlaagd de kans op pingelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

Er is altijd een verschil. Al is het maar de verschillende typen olie die je gebruikt als basis voor je brandstof. Maar motoren kan je als leek nog een beetje begrijpen. Brandstof is echt "voodoo magie" waar het hopeloos is zonder een serieuze achtergrond in chemie. Geloof me, ik heb ooit een poging gedaan. :P

Maar ik wil inmiddels wel eens weten wat er echt gebeurd is. Want gezien de zorgen van de teams en de vermoede problemen met zowel Mercedes als Ferrari motoren tijdens de testdagen, begin ik te neigen naar E10 + brandstofpomp. En dat zou nogal een domper op dit seizoen kunnen zijn. Want ik persoonlijk zit er ook niet op te wachten dat bijvoorbeeld Ferrari de komende race hetzelfde overkomt. Dat zou misschien voor de spanning in het kampioenschap goed zijn, maar het verpest eigenlijk ook het hele kampioenschap als teams zomaar kunnen uitvallen. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:59
Soepstengel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:35:
Mark Hughes zegt dat "fuel cavitation" het waarschijnlijke issue is. De nieuwe brandstof heeft een hogere temperatuur en verdampt sneller als de tank bijna leeg is. Als de pomp daardoor lucht aan gaat zuigen dan stopt de boel met werken (als ik het zo goed begrepen heb in ieder geval). Hij gaat nog verder door te zeggen dat veel teams dit probleem al ontdekt hadden tijdens het testen, maar door de compacte test planning van Red Bull dit probleempje gemist is.

https://the-race.com/form...oots-of-red-bulls-defeat/
De reacties van de Britten daar zijn wel tenenkrommend. Zelfs onder een technische uitleg nog klagen over Verstappen. :D

Wat hij zegt dat Red Bull het niet had kunnen testen vind ik dan weer apart, want ze hoeven toch geen volledige race afstand te rijden om cavitation te krijgen. Kwestie van een bodempje brandstof in de tank en leeg rijden die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:07
Het is eigenlijk interessanter om te weten hoe de brandstofpomp zich gehouden heeft bij de andere teams.

Vertonen die na de race ook problemen en hebben ze het net vol kunnen houden. Of zien hun pompen er nog piekfijn uit.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:27

mb1

Soepstengel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:35:
Mark Hughes zegt dat "fuel cavitation" het waarschijnlijke issue is. De nieuwe brandstof heeft een hogere temperatuur en verdampt sneller als de tank bijna leeg is. Als de pomp daardoor lucht aan gaat zuigen dan stopt de boel met werken (als ik het zo goed begrepen heb in ieder geval). Hij gaat nog verder door te zeggen dat veel teams dit probleem al ontdekt hadden tijdens het testen, maar door de compacte test planning van Red Bull dit probleempje gemist is.

https://the-race.com/form...oots-of-red-bulls-defeat/
Cavitation of in goed Nederlands cavitatie is het ontstaan van dampbellen in de vloeistof, de dampbellen (gasvormige benzine in dit geval en geen lucht zoals in het artikel wordt genoemd!) Zijn niet aan te zuigen met de brandstofpomp en de auto kan hierdoor stilvallen.
Dit kan twee oorzaken hebben:
- tank raakt leger en de aanzuighoogte van de vloeistof wordt dientengevolge groter.
- de benzine in de tank wordt warmer waardoor er eerder damp gevormd wordt bij een bepaalde (onder) druk.

Ik vermoed dat het wellicht een combinatie van de twee is.
Als de pomp relatief hoog in de auto zit zou dit kunnen spelen, als de pomp op het laagste punt in de tank zit dan zie ik dit niet als oorzaak, cavitatie treed altijd op als gevolg van problemen aan de zuigzijde van de pomp, nooit aan de perszijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23
DaniëlWW2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:53:
[...]

Er is altijd een verschil. Al is het maar de verschillende typen olie die je gebruikt als basis voor je brandstof. Maar motoren kan je als leek nog een beetje begrijpen. Brandstof is echt "voodoo magie" waar het hopeloos is zonder een serieuze achtergrond in chemie. Geloof me, ik heb ooit een poging gedaan. :P

Maar ik wil inmiddels wel eens weten wat er echt gebeurd is. Want gezien de zorgen van de teams en de vermoede problemen met zowel Mercedes als Ferrari motoren tijdens de testdagen, begin ik te neigen naar E10 + brandstofpomp. En dat zou nogal een domper op dit seizoen kunnen zijn. Want ik persoonlijk zit er ook niet op te wachten dat bijvoorbeeld Ferrari de komende race hetzelfde overkomt. Dat zou misschien voor de spanning in het kampioenschap goed zijn, maar het verpest eigenlijk ook het hele kampioenschap als teams zomaar kunnen uitvallen. :/
Het wordt dan ook geen puur racen meer maar roulette: Welke brandstofpomp laat de auto niet in de steek en welke wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
Lees hier dat men maar wat graag de pomp de schuld wilt geven maar ik denk dat het gewoon een inschattingsfoutje is geweest.
Tsja wat moet je dan. RBR heeft dit als enige reden aangegeven tot dusver. De auto's zijn gisteravond direct helemaal uit elkaar getrokken voor nader onderzoek, alvorens ze verscheept worden.

Vergeet niet, meerde teams hebben tijdens de testdagen al problemen hier mee gehad, dus zie voorlopig geen reden om aan die lezing te twijfelen.

Daarnaast, de motor van Max is niet vastgelopen? Die is nog de pit in kunnen tuffen.

[ Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 21-03-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-04 21:45
mb1 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Cavitation of in goed Nederlands cavitatie is het ontstaan van dampbellen in de vloeistof, de dampbellen (gasvormige benzine in dit geval en geen lucht zoals in het artikel wordt genoemd!) Zijn niet aan te zuigen met de brandstofpomp en de auto kan hierdoor stilvallen.
Dit kan twee oorzaken hebben:
- tank raakt leger en de aanzuighoogte van de vloeistof wordt dientengevolge groter.
- de benzine in de tank wordt warmer waardoor er eerder damp gevormd wordt bij een bepaalde (onder) druk.

Ik vermoed dat het wellicht een combinatie van de twee is.
Als de pomp relatief hoog in de auto zit zou dit kunnen spelen, als de pomp op het laagste punt in de tank zit dan zie ik dit niet als oorzaak, cavitatie treed altijd op als gevolg van problemen aan de zuigzijde van de pomp, nooit aan de perszijde.
Mijn waaierpomp gaat anders best kapot door cavitatie als de druk aan de perszijde te hoog wordt. Ook al een keer gehad met een tandwiel pomp die continu door de overdruk heen moest pompen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:02

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik zat net even Scarbs bij te lezen, en jahoor: alles moet ingewikkeld in de F1: in de tank zit een pomp. Die pompt naar een reservoir (niet op het eerste plaatje, maar in de thread). Dan is er een hoge druk pomp, die weer de motor ingaat. In tegenstelling tot wat je denkt is er dus niet 1 direct pad van de tank (die zak met die spons erin openscheurde bij GRO).

Her en der open source componenten, spec componenten en overal dingen die kapot kunnen.

Ben benieuwd of er nog iets van RB zelf komt deze week.

[ Voor 6% gewijzigd door pjottum op 21-03-2022 11:23 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Laatst online: 20:27

mb1

stekkiekiller schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Mijn waaierpomp gaat anders best kapot door cavitatie als de druk aan de perszijde te hoog wordt. Ook al een keer gehad met een tandwiel pomp die continu door de overdruk heen moest pompen.
Alles kan kapot maar dat zal dan geen direct gevolg van cavitatie zijn geweest.
Wat wel kan is dat de persdruk zo hoog oploopt dat er geen flow met is en de pomp "in zijn eigen sop" gaat staan draaien dan loopt de temperatuur in de pomp zo hoog op dat de vloeit gaat koken en dan heb je alsnog een probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door mb1 op 21-03-2022 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Laatst online: 12:56

Het lijkt mij waarschijnlijker dat RBR naar een iets minder aggressieve motormapping is geschakelt nadat die van GAS in vlammen opging. Kan goed zijn dat daardoor dan weer een soort safety is aangesprongen bij zowel VER als PER toen hun motor op het randje van ploffen kwam. Een logische veiligheidsmaatregel is mi de brandstoftoevoer afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18

Ligt aan de oorzaak; als er een probleem zit in de spec brandstofpomp waardoor die het laatste restje brandstof niet oppakt dan is het een wanvertoning, want daar kan je op testen. Paar jaar terug was het gebruikelijk om out of fuel runs te doen.

Aan de andere kant; de FIA heeft wel uitzonderingen gemaakt op Parc Ferme dit weekend om brandstofpompen te controleren. Dat doen ze ook niet zomaar, dus ze weten dat er een probleem in die onderdelen zit. Het lijkt me logisch dat ze die uitzondering op Parc Ferme blijven herhalen totdat de problemen opgelost zijn; elke race dat er een brief uit gaat dat de pompen extra gecontroleerd mogen worden wordt dus billenknijpen voor de Honda powered teams.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05 12:05

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik ga ervan uit dat er na dit weekend nog wel een grondig onderzoek komt door de FIA naar hun spec brandstofpomp. Want wagens die niet voluit kunnen racen is natuurlijk wel een aanfluiting voor de F1. En dat heeft in mijn ogen niks te maken met het feit dat het nu in de race toevallig bij Red Bull en Alpha Tauri is gebeurd.

We moeten denk ik eerst maar de onderzoeken van de teams zelf afwachten van wat er nu echt gebeurd is.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 18:06
Wat ook zou kunnen is dat RBR en AlphaTauri ook problemen met hun eigen brandstofleverancier Esso hebben. Want dat er iets misgegaan lijkt te zijn met de brandstoftoevoer, lijkt me wel evident. Het kan ook goed een combinatie van een slechte brandstofpomp, E10 brandstof, specifiek de Honda motor en de Esso brandstof zijn waardoor het nu zo spectaculair misging.

Mclaren had voor de race de brandstofpomp laten vervangen meende ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:58

J8S

renegrunn schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Tsja wat moet je dan. RBR heeft dit als enige reden aangegeven tot dusver. De auto's zijn gisteravond direct helemaal uit elkaar getrokken voor nader onderzoek, alvorens ze verscheept worden.

Vergeet niet, meerde teams hebben tijdens de testdagen al problemen hier mee gehad, dus zie voorlopig geen reden om aan die lezing te twijfelen.

Daarnaast, de motor van Max is niet vastgelopen? Die is nog de pit in kunnen tuffen.
Is Max niet op de electrische aandrijflijn naar binnen gereden? Was wel een slakkengangetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De FIA lijkt het niet eens te zijn met de lezing van RB over de brandstofpomp:

https://nl.motorsport.com...omp-niet-van-ons/9171216/

Maargoed, dit zal nog wel even speculeren blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:14
MikeyMan schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:09:

RBR zal het niet toegeven als ze een fout hebben gemaakt, FIA zal het niet toegeven als dit onderdeel voor meerdere uitvallers heeft gezorgd, speculatie zal dus nog wel even blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Zolang er niet meerdere teams zijn die gaan klagen( en dan zie ik AT en RbR als een team) dan is er nog niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Edgenumber schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:24:
Zolang er niet meerdere teams zijn die gaan klagen( en dan zie ik AT en RbR als een team) dan is er nog niks aan de hand.
McLaren had deze eerder in het weekend al vervangen na FIA document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:31
Edgenumber schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:24:
Maar er waren er wel meer die wat op/aanmerkingen hadden en daarnaast klopt het verhaal van de FIA er niet mee dat de brandstofpomp nog gecontroleerd/vervangen mocht worden in het parc fermé.

Dus het kan best dat het een combinatie is waardoor het bij de een meer dan bij de ander speelt, maar het lijkt me overduidelijk dat er iets niet goed zit in de standaardonderdelen. Het is net als met de banden vorig jaar, er zou geen enkel probleem mee zijn, maar binnen een week waren ze plotseling verandert, precies op dat punt waar de problemen te zien waren.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
MikeyMan schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:09:

Na de klapbanden van Stroll en Verstappen in Baku was de FIA / Pirelli er ook als de kippen bij om de schuld bij Aston Martin & Red Bull te leggen. Dat ze deden sjoemelen met de minimale bandendruk. Vervolgens heeft Pirelli een tijdje een hogere minimale bandendruk opgegeven, wat al gek is want als de teams het zelf schuld zijn is het hun eigen probleem?! En een paar races later hadden ze heel toevallig nieuwe banden, en kon de bandenspanning weer wat lager. Toeval? Ik denk het niet. En dan is het dus ook niet de eerste keer dat de FIA op twijfelachtige wijze hun straatje schoon veegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-05 20:43
RobertMe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:16:
[...]

Na de klapbanden van Stroll en Verstappen in Baku was de FIA / Pirelli er ook als de kippen bij om de schuld bij Aston Martin & Red Bull te leggen. Dat ze deden sjoemelen met de minimale bandendruk. Vervolgens heeft Pirelli een tijdje een hogere minimale bandendruk opgegeven, wat al gek is want als de teams het zelf schuld zijn is het hun eigen probleem?! En een paar races later hadden ze heel toevallig nieuwe banden, en kon de bandenspanning weer wat lager. Toeval? Ik denk het niet. En dan is het dus ook niet de eerste keer dat de FIA op twijfelachtige wijze hun straatje schoon veegt.
Klopt, het schijnt dat Perez wat informatie over het opwarmen van de banden vanuit zijn RacingPoint tijd heeft meegenomen naar Red Bull. "Toevallig" gingen de banden van Lance Stroll en Max Verstappen stuk.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:54
Max and Charles having a nice chat about Max's problems after the race
https://streamable.com/rbp91w

Goed om te zien dat Max, zelfs met al zijn problemen, zo goed bij Leclerc in de buurt kon blijven.
Belooft veel goeds, wanneer RBR alles onder controle krijgt. :)

[ Voor 101% gewijzigd door Rivanov op 21-03-2022 13:21 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:03

De Williams van Latifi ging in de fik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

sebastiaan89 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Het lijkt mij waarschijnlijker dat RBR naar een iets minder aggressieve motormapping is geschakelt nadat die van GAS in vlammen opging. Kan goed zijn dat daardoor dan weer een soort safety is aangesprongen bij zowel VER als PER toen hun motor op het randje van ploffen kwam. Een logische veiligheidsmaatregel is mi de brandstoftoevoer afsluiten.
Motormappings mochten toch niet meer gewijzigd (aka "party mode")? Of mag je wel terugschakelen in geval van aantoonbare problemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

pjottum schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:22:
Ik zat net even Scarbs bij te lezen, en jahoor: alles moet ingewikkeld in de F1: in de tank zit een pomp. Die pompt naar een reservoir (niet op het eerste plaatje, maar in de thread). Dan is er een hoge druk pomp, die weer de motor ingaat. In tegenstelling tot wat je denkt is er dus niet 1 direct pad van de tank (die zak met die spons erin openscheurde bij GRO).

Her en der open source componenten, spec componenten en overal dingen die kapot kunnen.

Zo ingewikkeld is het niet hoor, dit type systeem kom je ook in straatauto's tegen (soms dmv 1 primer pump en fuel regulator ipv high pressure pump).
Er zitten meerdere lift pumps in de tank omdat de brandstof heen en weer klotst. Dat gaat naar een reservoir en vanuit daar via een primer pump naar de high pressure pump die de brandstof door de injectoren perst.
sebastiaan89 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Zijn motor is niet kapot gegaan, dit was een brandstof lek & brand.

[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 21-03-2022 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:25

Saffie_time

Why use this? 42!

CyBeRSPiN schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Motormappings mochten toch niet meer gewijzigd (aka "party mode")? Of mag je wel terugschakelen in geval van aantoonbare problemen?
Omlaag mag nog wel om schade/problemen te voorkomen maar dan kan je niet meer terug.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Toke_gt schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:25:
[...]

De Williams van Latifi ging in de fik.
Dat waren waarschijnlijk de remmen en had niks met de motor / brandstof / ... te maken. Vettel heeft wel in Spanje brand gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
CyBeRSPiN schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Je mag wel omlaag, maar dat moet dan echt op standje "ik rijd terug naar de pits" zijn, en terug omhoog schroeven mag zeer zeker niet. Volgens mij hoeven ze dus niet aan te tonen dat ze problemen hebben, maar het moet wel duidelijk zijn dat ze de motor hebben teruggeschroefd en niet van 1000pk naar 999pk zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Rivanov schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:19:
Max and Charles having a nice chat about Max's problems after the race
https://streamable.com/rbp91w

Goed om te zien dat Max, zelfs met al zijn problemen, zo goed bij Leclerc in de buurt kon blijven.
Belooft veel goeds, wanneer RBR alles onder controle krijgt. :)
Er speelt denk ik nog iets naast het drama rond de brandstofpomp en het stuur.
Ik denk namelijk dat Ferrari hun auto op het moment beter begrijpt dan RBR. Want dat Verstappen het zo makkelijk afging tijdens de vrije trainingen, Q1 en Q2 en het vanaf Q3 minder ging en tijdens de race ook, is niet goed. Ik weet ook niet of ze iets hebben aangepast tussen Q2 en Q3 of dat de auto al op de rand zat en het iets warmere weer gisteren niet hielp. Maar dit is wel iets dat RBR vaker lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
DaniëlWW2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Ik denk namelijk dat Ferrari hun auto op het moment beter begrijpt dan RBR. Want dat Verstappen het zo makkelijk afging tijdens de vrije trainingen, Q1 en Q2 en het vanaf Q3 minder ging en tijdens de race ook, is niet goed. Ik weet ook niet of ze iets hebben aangepast tussen Q2 en Q3 of dat de auto al op de rand zat en het iets warmere weer gisteren niet hielp. Maar dit is wel iets dat RBR vaker lijkt te hebben.
Ik begreep dat andere teams op zijn minst één volledige raceafstand stint hebben kunnen uitvoeren tijdens de testdagen. Bij Red Bull niet echt gebeurd vanwege de rode vlaggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
NeverSettle schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Ik begreep dat andere teams op zijn minst één volledige raceafstand stint hebben kunnen uitvoeren tijdens de testdagen. Bij Red Bull niet echt gebeurd vanwege de rode vlaggen.
Ik meen juist dat gisteren post race Gunter Steiner bij F1 Live ook al een opmerkelijk maakte van "dit is de eerste keer dat we een volledige race afstand hebben gereden. De simulaties werden altijd al onderbroken voor de eerste pitstop".
Maar ik vind het sowieso maar gek. In mijn herinnering zag je bv in 2020 ook dat teams echt een volledige simulatie deden waarbij ze met de grid trollies in de pitstraat stonden om ook de "pre race" procedure te doorlopen (dus wat ze normaliter op de start grid doen). Dat heb ik nu ook niet gezien. Maar dus ook altijd wel dat er minimaal één keer tegen de lunchpauze of einde dag een auto lekker rollende stil valt onder het motto "kijken wanneer de tank echt leeg is". Die dingen heb ik dit keer gewoon helemaal niet gezien met de tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:12
pjottum schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:22:

Dit is niet bijzonder ingewikkeld en brandstofsystemen die op een dergelijke wijze zijn ingericht vind je ook gewoon in de amateur racerij. Die reservoir zijn ook gewoon kant en klaar te koop en ze heten swirl pots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:08
Ik denk overigens wel dat die auto's nu per baan zich echt nog veel anders kunnen gaan gedragen met die aero aanpassingen. Wat denken jullie?

De volgende race is al zo'n stuiterbaan toch? zou zomaar weer een ander resultaat kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
De_Bastaard schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:51:
Ik denk overigens wel dat die auto's nu per baan zich echt nog veel anders kunnen gaan gedragen met die aero aanpassingen. Wat denken jullie?

De volgende race is al zo'n stuiterbaan toch? zou zomaar weer een ander resultaat kunnen opleveren.
Kan, van wat ik begreep is de auto in langzame bochten ook veel minder behendig dan bij snellere bochten, dat kan ook op circuits met veel langzame bochten weer hele andere resultaten opleveren dan op snellere circuits.

Bij Ziggo zaten ze gisteren al te filosoferen over een hoop contacten tussen auto's en muur in bijvoorbeeld Monaco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 14:24
jongens ik kan moeilijk de sfeer pijlen bij race cafe? Het lijkt wel alsof iedereen elkaar het bloed onder de nagels vandaan haalt hoe ze willen doen dat ze het zelf het beste weten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

7Sins schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:21:
jongens ik kan moeilijk de sfeer pijlen bij race cafe? Het lijkt wel alsof iedereen elkaar het bloed onder de nagels vandaan haalt hoe ze willen doen dat ze het zelf het beste weten
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3 daar mag je over het commentaar commentaar leveren. :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Het was toch niet de brandstofpomp.

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 21-03-2022 16:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

renegrunn schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:28:

[Embed]
Ik wacht eerst maar op officiele geluiden, i.p.v. een twitter account die wat roept. (Of dat account nu wel of niet betrouwbaar is boeit me niet.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57
Illegal_Alien schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:32:
[...]

Ik wacht eerst maar op officiele geluiden, i.p.v. een twitter account die wat roept. (Of dat account nu wel of niet betrouwbaar is boeit me niet.)
Fia was ook heilig overtuigd dat Baku niet aan de banden lag, maar aan de teams.

Even later en er zijn andere banden, dus ja hoeveel is het woord van de fia waard als het over stock onderdelen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:12
DaniëlWW2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Dat is wel wat kort door de bocht na 1 race. Het kan natuurlijk ook dat Ferrari boven hun eigen verwachting presteerde en Ferrari zelf niet zo goed weet waarom. Het is nog veel te vroeg voor conclusies.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Laatst online: 23:25

Saffie_time

Why use this? 42!

renegrunn schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:28:

[Embed]
Wij van wc-eend....
Laten we eens rustig wachten tot RBR met een statement komt en dan over elkaar heen gaan vallen ;)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 05:48
Terwijl we wachten op wat er er nou daadwerkelijk met Max zijn auto febeurde, waarom spinde Perez nou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:10
jaapstobbe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:42:
Terwijl we wachten op wat er er nou daadwerkelijk met Max zijn auto febeurde, waarom spinde Perez nou?
Kwam op mij over alsof de versnellingsbak vastsloeg.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
7Sins schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:21:
jongens ik kan moeilijk de sfeer pijlen bij race cafe?
Wordt tijd dat je een keer naar de kroeg gaat dat weet je meteen hoe het onderling met afzeiken, sarcastische opmerkingen etc gaat. Het race CAFE. Uitstekende plek om ongein te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Saffie_time schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:35:
[...]

Wij van wc-eend....
Laten we eens rustig wachten tot RBR met een statement komt en dan over elkaar heen gaan vallen ;)
Die net zo goed een wij van wc-eend bericht kunnen geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Osxy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Die net zo goed een wij van wc-eend bericht kunnen geven.
Nee nee, red bull spreekt waarheid, al het andere is natuurlijk fake news!

Zonder gekheid, dit gaat zo'n situatie zijn waarbij tenzij RB en de FIA met hetzelfde verhaal komen, er richting de media altijd naar de ander gewezen zal worden. Wat daadwerkelijk het issue is, wij zullen het dan niet (zeker) te weten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
Dazzler2120 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:42:
[...]

Zonder gekheid, dit gaat zo'n situatie zijn waarbij tenzij RB en de FIA met hetzelfde verhaal komen, er richting de media altijd naar de ander gewezen zal worden. Wat daadwerkelijk het issue is, wij zullen het dan niet (zeker) te weten komen.
Mee eens, al is het een fout van RB of FIA. Ze gaan het niet publiekelijk toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:20

Amphiebietje

In de blubber

[...]

...totdat het ook bij andere teams gebeurt, en iemand keihard de muur ingaat of in een vuurbal verandert. Grosjean is weg, dus allebei zal wel niet meer kunnen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Al komen ze met hetzelfde verhaal... Na Baku vorig jaar kwamen de FIA / Pirelli, Red Bull, en Aston Martin, met precies hetzelfde verhaal aanzetten, en dat was ook hartstikke verdacht. Ze publiceerden alle drie op dezelfde dag een persbericht met zo ongeveer exact dezelfde bewoording, waarin beide teams dus soort van schuld erkenden over dat "teams met trucjes de minimale bandenspanning omzeilen". Dat was gewoon super verdacht, en de aangepaste banden een paar races later maakte het verhaal natuurlijk compleet v.w.b. "hier klopt iets niet".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
RobertMe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:11:
[...]

Al komen ze met hetzelfde verhaal... Na Baku vorig jaar kwamen de FIA / Pirelli, Red Bull, en Aston Martin, met precies hetzelfde verhaal aanzetten, en dat was ook hartstikke verdacht. Ze publiceerden alle drie op dezelfde dag een persbericht met zo ongeveer exact dezelfde bewoording, waarin beide teams dus soort van schuld erkenden over dat "teams met trucjes de minimale bandenspanning omzeilen". Dat was gewoon super verdacht, en de aangepaste banden een paar races later maakte het verhaal natuurlijk compleet v.w.b. "hier klopt iets niet".
Of de conclusie van de teams waren dus, dat teams onnodig risico genomen hebben, maar dat tegelijk ook de banden niet presteerden zoals ze hoorden te presteren... Niet alles is een complot hé. Door constant te zeggen "harstikke verdacht", "super verdacht" en "hier klopt iets niet" zonder dat je überhaupt uitlegt waarom het daadwerkelijk verdacht zou zijn, maakt het niet dat je verhaal iets anders is dan een complottheorie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
NeverSettle schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:46:
[...]

Mee eens, al zit is het een fout van RB of FIA. Ze gaan het niet publiekelijk toegeven.
Niet helemaal wat ik bedoelde, in het verleden heeft RB altijd vrij snel geroepen dat de fout bij een andere partij ligt. Later blijkt vaak dat het verhaal meer in het midden ligt en schaaft RB haar verhaal bij.
Andersom is dit ook wel eens bij de FIA gebeurd (hoewel minder vaak dan dat RB verhalen 'moet' bijschaven.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:47
Dazzler2120 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:16:
[...]

Niet helemaal wat ik bedoelde, in het verleden heeft RB altijd vrij snel geroepen dat de fout bij een andere partij ligt. Later blijkt vaak dat het verhaal meer in het midden ligt en schaaft RB haar verhaal bij.
Andersom is dit ook wel eens bij de FIA gebeurd (hoewel minder vaak dan dat RB verhalen 'moet' bijschaven.)
Marko is een emotionele man inderdaad. Maar vanuit Red Bull zelf valt het verder wel mee toch?

Waarom haalde Max trouwens elke keer in bij het eerste rechte stuk? Had hij niet beter ernaast of erachter kunnen blijven om dan in die 2e DRS daarna meteen toe te slaan? Nu deed hij 2x hetzelfde en werd 2x ingehaald weer..

[ Voor 17% gewijzigd door AMARONE op 21-03-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:27

DON PAPA

Tweaker-fan

AMARONE schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:12:
[...]
Waarom haalde Max trouwens elke keer in bij het eerste rechte stuk? Had hij niet beter ernaast of erachter kunnen blijven om dan in die 2e DRS daarna meteen toe te slaan? Nu deed hij 2x hetzelfde en werd 2x ingehaald weer..
Daarom deed hij het volgens mij in ronde 19 ook anders dan in ronde 17 & 18, toen ging hij namelijk wel als tweede auto over de DRS-lijn aan het eind van het eerste rechte stuk, om daarna nog een keer DRS te krijgen. Alleen toen verremde hij zich, omdat hij ook nog is als eerste door de bocht wou en hierdoor had hij geen voordeel meer van zijn tweede DRS op het volgende rechte stuk.

[ Voor 20% gewijzigd door DON PAPA op 22-03-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Laatst online: 21:15
AMARONE schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:12:
[...]

Marko is een emotionele man inderdaad. Maar vanuit Red Bull zelf valt het verder wel mee toch?

Vroeg ik me eerst ook af, maar blijkbaar dacht hij er door de betere exit van de Ferrari niet kort genoeg op te kunnen blijven om het in de 2e drs te doen.

Pakken in de eerste en hopen hem achter je te houden was blijkbaar de enige/beste optie. (Hij schijnt dat ook zelf ergens gezegd te hebben maar dat heb ik niet gezien zelf, lang leve de internet geruchten en verklaringen ;) )

Acties:
  • +90 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:28

JB

Cédric roelt!

Nog even op de valreep :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W05wkqxX0TkSsl_I9DEwPOsVwo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTVM4GepY6rTf6f0JiSseQOv.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Laatst online: 23:41

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tleilaxu op 22-03-2022 08:57 . Reden: oud ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:43

Damian

Insane Obtrusion

m0ridin schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 06:57:
[...]

Vroeg ik me eerst ook af, maar blijkbaar dacht hij er door de betere exit van de Ferrari niet kort genoeg op te kunnen blijven om het in de 2e drs te doen.

Pakken in de eerste en hopen hem achter je te houden was blijkbaar de enige/beste optie. (Hij schijnt dat ook zelf ergens gezegd te hebben maar dat heb ik niet gezien zelf, lang leve de internet geruchten en verklaringen ;) )
Het schijnt ook dat Max Verstappen wel een beetje verstand heeft van racen...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Dazzler2120 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:14:
[...]
Of de conclusie van de teams waren dus, dat teams onnodig risico genomen hebben, maar dat tegelijk ook de banden niet presteerden zoals ze hoorden te presteren... Niet alles is een complot hé. Door constant te zeggen "harstikke verdacht", "super verdacht" en "hier klopt iets niet" zonder dat je überhaupt uitlegt waarom het daadwerkelijk verdacht zou zijn, maakt het niet dat je verhaal iets anders is dan een complottheorie...
Alleen als de waarheid op alle mogelijke manieren onder water wordt gehouden is het alsnog verdacht. Banden die volgens de FIA geen enkel probleem hebben, maar daarna wel binnen de kortste tijd aangepast worden op precies de punten waar problemen zaten klopt gewoon niet. En dan kan het best zijn dat sommige teams de grenzen aan het opzoeken waren (daarvoor is het F1), maar het blijft staan dat die banden aangepast zijn, terwijl de FIA nooit heeft toegegeven dat er iets mis wat met de banden.

En hetzelfde zie je hier nu ook gebeuren. Waarom mocht de brandstofpomp vervangen worden als er niets mee aan de hand is? En waarom zouden teams daarvan gebruik maken als ze geen enkel probleem hebben gezien met de pomp? De FIA maakt dit soort situaties zelf verdacht omdat ze geen openheid geven, ondanks dat er duidelijk iets aan de hand is. Ik verwacht dan ook dat straks de uitkomst is dat er een nieuwe/aangepaste brandstofpomp komt, maar dat het verhaal blijft dat er niets mee aan de hand was.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Laatst online: 21:15
Damian schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:31:
[...]

Het schijnt ook dat Max Verstappen wel een beetje verstand heeft van racen...
Haha, dat toch ook wel he? (maar ook dat hij niet altijd de meest geduldige persoon is en wel eens voor elke mogelijkheid wil gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Laatst online: 15:30
m0ridin schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Haha, dat toch ook wel he? (maar ook dat hij niet altijd de meest geduldige persoon is en wel eens voor elke mogelijkheid wil gaan)
Jep, en zoals iemand eens zei, tot nu toe levert hem dat meer op dan hem gekost heeft :)

Sowieso was het gewoon pech, want de laatste stint zat hij gewoon voor Leclerc omdat ze eerst Sainz binnenhaalde. In de wetenschap dat de vorige stint een gat van 4s in 1 ronde teniet werd gedaan was hij er nu 4-5s voor gekomen.

Andere optie was dat Leclerc buiten was gebleven, maar dan was hij sowieso de sitting duck.

Ferrari was op weg het weer te verprutsen met de strategie, maar had het geluk aan hun zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
redwing schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:39:
[...]

Alleen als de waarheid op alle mogelijke manieren onder water wordt gehouden is het alsnog verdacht. Banden die volgens de FIA geen enkel probleem hebben, maar daarna wel binnen de kortste tijd aangepast worden op precies de punten waar problemen zaten klopt gewoon niet. En dan kan het best zijn dat sommige teams de grenzen aan het opzoeken waren (daarvoor is het F1), maar het blijft staan dat die banden aangepast zijn, terwijl de FIA nooit heeft toegegeven dat er iets mis wat met de banden.

En hetzelfde zie je hier nu ook gebeuren. Waarom mocht de brandstofpomp vervangen worden als er niets mee aan de hand is? En waarom zouden teams daarvan gebruik maken als ze geen enkel probleem hebben gezien met de pomp? De FIA maakt dit soort situaties zelf verdacht omdat ze geen openheid geven, ondanks dat er duidelijk iets aan de hand is. Ik verwacht dan ook dat straks de uitkomst is dat er een nieuwe/aangepaste brandstofpomp komt, maar dat het verhaal blijft dat er niets mee aan de hand was.
  1. Men bouwt een brandstof pomp volgens specificaties.
  2. Teams krijgen deze, maar zoeken de randjes van de specificaties op. En misschien soms net er overheen (misschien nog geen eens een bewuste keuze, maar als je op het randje zit en de auto word warmer dan verwacht. dan zit je ineens over de grenzen heen).
  3. Door dat laatste ontstaan problemen met de brandstofpomp.
  4. De fabrikant en de FIA wil uitzoeken of het aan de pomp ligt of aan het overschrijden van de specificaties
  5. De FIA staat daarom extra inspecties toe het het laten vervangen van de pomp. omdat men de pompen die kapot zijn terug wil voor onderzoek.
Dat McLaren hun pomp hebben vervangen wil niet meteen zeggen dat het aan de pomp zelf ligt. Misschien zat McLaren ook wel te veel op het randje en hebben ze nu maatregelen genomen om binnen specs te blijven.

En het kan best zo zijn dat als de teams de pomp over de specs jagen dat de fabrikant een aanpassing doet omdat men een pomp wil leveren met betere specs.

Daarnaast gaat het gerucht dat RBR inmiddels ook van mening is dat het niet aan de pomp lag.

Maar je moet niet overal een complot achter zoeken. Vaak is een ei gewoon een ei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Edgenumber schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:05:
[...]
  1. Men bouwt een brandstof pomp volgens specificaties.
  2. Teams krijgen deze, maar zoeken de randjes van de specificaties op. En misschien soms net er overheen (misschien nog geen eens een bewuste keuze, maar als je op het randje zit en de auto word warmer dan verwacht. dan zit je ineens over de grenzen heen).
  3. Door dat laatste ontstaan problemen met de brandstofpomp.
  4. De fabrikant en de FIA wil uitzoeken of het aan de pomp ligt of aan het overschrijden van de specificaties
  5. De FIA staat daarom extra inspecties toe het het laten vervangen van de pomp. omdat men de pompen die kapot zijn terug wil voor onderzoek.
Dat McLaren hun pomp hebben vervangen wil niet meteen zeggen dat het aan de pomp zelf ligt. Misschien zat McLaren ook wel te veel op het randje en hebben ze nu maatregelen genomen om binnen specs te blijven.

En het kan best zo zijn dat als de teams de pomp over de specs jagen dat de fabrikant een aanpassing doet omdat men een pomp wil leveren met betere specs.

Daarnaast gaat het gerucht dat RBR inmiddels ook van mening is dat het niet aan de pomp lag.

Maar je moet niet overal een complot achter zoeken. Vaak is een ei gewoon een ei.
Punt is dat als je een organisatie hebt die niet verteld wat er aan de hand is, of waarom ze iets aanpassen, er meestal meer aan de hand is (oftewel het ei is geen ei). En dan kan het uiteindelijk best een keer voorkomen dat dat ei wel een ei is, maar dat daar twijfel over is, is dan ook logisch. Pak b.v. ook het gedoe met Ferrari, waarbij ook niets aan de hand was, maar Ferrari na wat opmerkingen van RB en inmenging van de FIA een stuk langzamer gingen. Officieel was daar nog steeds niets aan de hand.

De FIA veroorzaakt deze twijfel zelf door die openheid niet te geven en dingen juist weg te stoppen. Ik wacht wel af wat er in dit geval uitkomt, maar zoals ik al zei zou ik er niet raar van op kijken als we binnen een paar races een aangepaste pomp zien verschijnen, terwijl er officieel nog steeds niets aan de hand is.
Je weet wat voor race F1 is en dus ook dat dingen op de rand van de specs worden gebruikt en daarmee dus robuust moeten zijn.

En laten we wel wezen, uiteindelijk maakt dit allemaal niet zoveel uit, uitvallen door dit soort dingen hoort wat mij betreft bij de sport. Maar fatsoenlijke openheid in wat er gebeurt zou wel heel veel helpen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 20:51
meenkdrie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Jep, en zoals iemand eens zei, tot nu toe levert hem dat meer op dan hem gekost heeft :)

Sowieso was het gewoon pech, want de laatste stint zat hij gewoon voor Leclerc omdat ze eerst Sainz binnenhaalde. In de wetenschap dat de vorige stint een gat van 4s in 1 ronde teniet werd gedaan was hij er nu 4-5s voor gekomen.

Andere optie was dat Leclerc buiten was gebleven, maar dan was hij sowieso de sitting duck.

Ferrari was op weg het weer te verprutsen met de strategie, maar had het geluk aan hun zijde.
Onzin, als Leclerc buiten was gebleven had hij het nog makkelijk gehaald. Dan had Max 2s per rondje goed moeten maken, zie ook het post-race interview met Binotto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
Grimmie187 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Onzin, als Leclerc buiten was gebleven had hij het nog makkelijk gehaald. Dan had Max 2s per rondje goed moeten maken, zie ook het post-race interview met Binotto.
Slijtage was gigantisch, geloof er niks van. 3 stoppers worden niet gemaakt uit luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:34
Grimmie187 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Weet het niet. Waarom haalde Ferrari Sainz dan naar binnen voor de 3e stop? Zijn situatie ten opzichte van Perez was gelijk aan die van Leclerc versus Verstappen. Als ze het volle vertrouwen in het rubber hadden gehad hadden ze hem zelfs beter buiten kunnen laten aangezien hij na de stop van Verstappen 2e lag.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Blijft leuk zo'n race en de nabeschouwingen ervan. Zie ook bij de diverse Formule 1 gerelateerde sites een wisselend beeld over de race en beoordeling van de rijders. Veelal terecht wordt Ferrari (met Leclerc en Sainz) op een 9 a 10 gezet. RedBull met Verstappen krijg wisselen tussen de 6 en een 9. McLaren samen met Aston Martin vallen veelal tegen.

Gelukkig zijn we pas één race verder in het seizoen en kan er nog veel gebeuren.

Vooral benieuwd wat er met de RBR's gebeurd is en of ze hier ooit duidelijkheid over gaan geven. is het een bouwfout, strategiefout of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Woudloper schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:10:
Vooral benieuwd wat er met de RBR's gebeurd is en of ze hier ooit duidelijkheid over gaan geven. is het een bouwfout, strategiefout of iets anders?
Nadat Verstappen klaagde over de batterij wisten ze hem direct te vertellen dat ze niks konden zien aangaande de batterij. Toen hij daarna nogmaals klaagde dat er wel degelijk iets mis was, was het antwoord (iets in de trant van): 'ja, we zien wat het is, maar we kunnen er niks aan doen'. Met een beetje een terneergeslagen stem.

Daarom neig ik ernaar te denken dat ze er toen achter kwamen dat er domweg te weinig brandstof in de tank zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
wat die radioberichten betreft, met de vrije trainingen was het bij F1tv al zo dat we bijna niks hoorden, bijna niks. Dus wel iets.

is het dan nu ook zo, dat tijdens de race, waar we veel meer radio te horen krijgen, mogelijk nog berichten over en weer waren geweest die niet door ons te beluisteren waren?

met andere woorden, kan een team/engineer met de coureur praten en visa versa, zonder dat wij ( publiek ) dat horen?
( alle verkeer zal door de FIA te beluisteren moeten zijn vanwege regelgeving, lijkt me zo )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
HyperTrophy schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:44:
wat die radioberichten betreft, met de vrije trainingen was het bij F1tv al zo dat we bijna niks hoorden, bijna niks. Dus wel iets.

is het dan nu ook zo, dat tijdens de race, waar we veel meer radio te horen krijgen, mogelijk nog berichten over en weer waren geweest die niet door ons te beluisteren waren?

met andere woorden, kan een team/engineer met de coureur praten en visa versa, zonder dat wij ( publiek ) dat horen?
( alle verkeer zal door de FIA te beluisteren moeten zijn vanwege regelgeving, lijkt me zo )
Alle verkeer tussen auto en pits is verplicht "open". Maar, op basis waarvan schrijf je dat er weinig radioverkeer was? Want op de main feed wordt uiteraard maar een kleine smeuïge selectie uitgezonden. Alleen op basis van het onboard kanaal kun je dus de conclusie trekken dat er veel/weinig contact was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
alexbl69 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:20:
[...]

Nadat Verstappen klaagde over de batterij wisten ze hem direct te vertellen dat ze niks konden zien aangaande de batterij. Toen hij daarna nogmaals klaagde dat er wel degelijk iets mis was, was het antwoord (iets in de trant van): 'ja, we zien wat het is, maar we kunnen er niks aan doen'. Met een beetje een terneergeslagen stem.

Daarom neig ik ernaar te denken dat ze er toen achter kwamen dat er domweg te weinig brandstof in de tank zat.
Tsja, er zijn natuurlijk wel meer redenen v.w.v. terneergeslagen en "kunnen er niks aan doen". Ricciardo in Monaco was natuurlijk hetzelfde in dat opzicht "we zien het probleem, maar kunnen er niks aan doen" en die hebben ze gewoon laten doorrijden en won de race. En zo zullen er een berg technische problemen kunnen zijn die ze perfect zien in de data "maar niks aan kunnen doen onder het rijden".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Laatst online: 23:41

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Het opmerkelijke probleem waardoor beide Red Bull-bolides uitvielen in Bahrein

De F1-teams willen logischerwijs zo min mogelijk brandstof in de tanks van de bolides gooien. Meer brandstof betekent meer gewicht, wat zorgt voor een minder snelle auto. Tegen het einde van een race zit er weinig brandstof in de tank, wat in principe geen probleem is. Met weinig brandstof kan er echter een probleem ontstaan wat 'fuel cavitation' wordt genoemd.

Fuel cavitation vindt plaats als er minder brandstof naar de pomp vloeit, waardoor er een combinatie van brandstof en lucht door de pomp gaat. Hierdoor worden er bubbels richting de krachtbron gepompt, in plaats van een constante stroom aan benzine. Ook kan het zorgen voor een temperatuurstijging in de pomp, wat kan leiden tot forse schade aan het onderdeel met een uitvalbeurt als gevolg.

Het probleem met de 'bubbels' zagen we mogelijk bij Verstappen. De RB18 van de Nederlander begon te haperen en langzamer te rijden, waarna hij de pitstraat nog net kon bereiken en uitviel. Het tweede probleem, de schade aan de pomp, was vermoedelijk te zien bij Perez. De schade in de pomp zorgde ervoor dat de motor niet meer kon draaien, waarna de Mexicaan ineens stilviel. RacingNews365 heeft

Bron

[ Voor 6% gewijzigd door G_Dragon op 22-03-2022 12:52 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

alexbl69 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:20:
Waarom is het dan niet een DSQ geworden? Hij moet toch minimaal één liter brandstof overhouden aan einde van de race?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Laatst online: 08-05 10:45
Woudloper schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:52:
[...]

Waarom is het dan niet een DSQ geworden? Hij moet toch minimaal één liter brandstof overhouden aan einde van de race?
Dat is alleen als je ook echt de race finished.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

G_Dragon schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:52:
Het opmerkelijke probleem waardoor beide Red Bull-bolides uitvielen in Bahrein

[...]
Wil niet de grote zeikerd uithangen, maar Racingnews365 en dingen vernemen neem ik even met een grote zak zout...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meenkdrie
Illegal_Alien schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Wil niet de grote zeikerd uithangen, maar Racingnews365 en dingen vernemen neem ik even met een grote zak zout...
Ja, dit is gewoon een bericht van de aanname van Mark Hughes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
RobertMe schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Tsja, er zijn natuurlijk wel meer redenen v.w.v. terneergeslagen en "kunnen er niks aan doen". Ricciardo in Monaco was natuurlijk hetzelfde in dat opzicht "we zien het probleem, maar kunnen er niks aan doen" en die hebben ze gewoon laten doorrijden en won de race. En zo zullen er een berg technische problemen kunnen zijn die ze perfect zien in de data "maar niks aan kunnen doen onder het rijden".
Dat klopt, maar het is bijzonder dat ze nog niks naar buiten hebben gebracht aangaande de oorzaak terwijl het er tenminste op leek dat ze eigenlijk al direct doorhadden wat het probleem was. Voor zover mij bekend is er formeel enkel nog maar wat 'mist' verspreid (door Marko) dat het wel eens aan de standaard brandstofpomp kon liggen.

Maar het kan zijn dat ik wat berichten gemist heb :).

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord