• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:27:
[...]

Nederland had 1 pacifistische partij: de PSP. Maar die heeft zich (ironisch genoeg) in 1991 opgeheven. Groenlinks was wel redelijk pacifistisch maar heeft nooit geregeerd.
Tja mod, of deze post in dit topic hoort of een Nederlandse politiek topic, ik denk voor verloop en context hier. Misschien in topic heropbouw Nederlandse strijdkrachten.

Ironisch is dat niet, gezien hun aandeel slonk. PSP is opgegaan in Groen Links, en de vredesbeweging was los-vast groter dan PSP aanhang. Echter, CPN was pro-Sovjet-Unie; PSP op papier niet. Uit Wikipedia artikel PSP:
De PSP was een typische getuigenispartij, die een bescheiden rol speelde in de Nederlandse parlementaire politieke geschiedenis. De partij werd opgericht door kiesgerechtigden die zich niet in de pro-Russische koers van de Communistische Partij van Nederland of de pro-Amerikaanse koers van de Partij van de Arbeid konden vinden. De geschiedenis van de partij werd gekenmerkt door grote interne tegenstellingen over de koers van de partij, en in het bijzonder over samenwerking met andere partijen. Met name in de jaren 70 waren vele leden van de partij actief in buitenparlementaire acties. De partij is in 1990 opgegaan in GroenLinks samen met de CPN, de Politieke Partij Radikalen en de progressief-christelijke Evangelische Volkspartij.

De partij heeft bestaan tussen 1957 en 1991. De Tweede Kamerfractie van de partij bestond uit tussen de een en de vier zetels. De PSP had veel kiezers onder studenten, wetenschappers en kunstenaars, alsmede doopsgezinden en andere ‘progressieve christenen’, vanaf de jaren '70 trok de PSP ook feministen en homo’s aan.
Met 'buitenparlementaire acties' doelt men niet op 'buitenparlementaire enquêtes' ;)

Een deel van de vredesbeweging was Christelijk. Ik zat zelf in dat wereldje, en weet nog hoe die vleugel botste met (extreem)links-Amsterdam.

Ook binnen SP, waren zat mensen anti-oorlog. Bij de grote Irak demonstratie tegen de oorlog in Irak in Amsterdam liep ik mee, en daar deed de SP ook actief aan mee, inclusief merchandise. Ook Harry van Bommel nog gezien (die later banden met Rusland bleek te hebben). Maar ook zat mensen die PvdA stemden, liepen mee.

Ik kan me nog een leuke actie herinneren van die tijd. Men wierf (tijdens o.a. deze eerdergenoemde demonstratie) mensen om op strand Den Haag actie te houden om alle vlaggen vast te houden van de wereld (1 pers. per vlag), met VS er voor, geheel alleen. Omdat de VS tegen het ICC was (en is), en deze niet erkent. Waarbij het visuele effect was dat bij vloed de vlag van VS langzaam zou zinken. Ik vond dit een goede actie, behalve één klein detail: de VS stond helemaal niet alleen in deze kwestie. Volgens mij is de actie doorgegaan zoals omschreven.

Het is trouwens ongebruikelijk om openlijk te communiceren over wie onderdeel was of is van een actie, vooral wanneer er geweld bij komt kijken. Waarom is dat? Groeperingen zijn los-vast en werkten in cellen. Daardoor wist je niet wie wat deed, of wat er zoal in detail gebeurde. Je hoorde of las er achteraf in grote lijnen over. Dit is ook een beproefde tactiek om infiltratie of het lekken van informatie tegen te gaan. Zowel terroristen netwerken als inlichtingendiensten werken ook gecompartimenteerd, op een 'need to know' basis.
Dus voor de bezuinigingen en vooral het totaal ombuigen van de rol van het nederlandse leger moeten we naar andere partijen kijken. We gingen bijvoorbeeld heel graag de VS helpen in Irak. Niet erg pacifistisch, maar de focus op rusland waren we totaal kwijt.
Als je in vredestijd veel geld steekt in Defensie, kun je dat niet uitgeven aan andere zaken (zoals onze verzorgingsstaat, of wat daar van over is, want die is al sinds jaren '80 afgebroken), en heb je als de oorlog later uitbreekt oud materiaal. Vb in de geschiedenis: Hitler daarentegen had modern materiaal, vanwege Verdrag van Versailles.

Daarnaast hadden we net een wereldwijde wapenwedloop achter de rug (met twee primaire partijen, waarbij eentje failliet is gegaan met als gevolg de val van het IJzeren Gordijn), en een deel van die wapens vond je terug op de zwarte markt, en de onderwereld (denk aan de AK-47). We hebben in Nederland nog steeds die gezellige Joegoslavische handgranaten. Al hebben we nu ook Chinese explosieven met de naam 'vuurwerk'.

En we hebben ook onder vergrootglas gezien wat pacifistisch niets doen en vrede bewaren ons zoal brengt: Srebrenica. Ondanks onze aanwezigheid hebben we deze etnische zuivering niet kunnen voorkomen. Echter, als wij daar niet waren geweest, dan had dat al veel eerder plaatsgevonden, en om de vrede te bewaren.... heb je toch wapens, materieel, en uitrusting nodig. We hebben onder de streep daadwerkelijk levens gered in Srebrenica (we hebben helaas deels ook valse hoop gegeven).

Binnen links was grofweg PvdA pro Amerika, CPN pro Sovjet-Unie, en PSP was geen van beide. Ja, in de jaren '90 had je na Lubbers 2x Kok, maar die regeerde samen met VVD en D66. Zo links waren die kabinetten niet. De afgelopen kwart eeuw hebben tot Schoof-1 (een uiterst rechts kabinet) & Jetten-1 met name CDA en VVD geregeerd. Sterker nog, VVD deed (en doet) ook vrolijk mee in eerdergenoemde twee. De afbraak van Defensie kun je dus op conto schrijven van CDA, VVD, en PvdA. Dat alles aan linkerkant van PvdA het ermee eens was, kun je terugzien in moties ed. maar die hadden het niet voor het zeggen. Dat links (PvdA) steeds de schuld krijgt van vanalles, met grijze muizen CDA en VVD, komt door radicaalrechts. Maar als je helemaal aan de rechterkant van de vleugel zit, is alles ter linkerzijde links. Ik zat aan de linkerkant van de linkervleugel, en men zag aldaar zag PvdA als rechts, en vooral 'de gevestigde orde'. Men stemde meestal niet, of misschien SP, heel misschien Groen Links. Maar men had vooral geen vertrouwen in de politiek; vandaar activisme.

Zoomen we uit naar de periode jaren '90 was er vooral hoop op vrede. Terwijl er destijds zat conflicten waren. Maar de grote voormalige vijand (Sovjet-Unie) viel in stukjes uiteen, inclusief een verzelfstandiging van ex-Sovjetstaten. Het grootste land dat overbleef (Rusland) onderging veranderingen. Het is de Russen nogal in hun bol geslagen, toen de Duitsers nabij Moskou stonden sprak Stalin het Russische nationalisme aan, terwijl het Sovjet-leger niet enkel bestond uit Russen. Dat heimelijk (zonder reuring) uitspelen van verschillende bevolkingsgroepen tegen elkaar, daar was Stalin's NKVD heer en meester in. Hetzelfde trucje pastte Poetin niet alleen toe in Oost-Oekraïne of Georgië. Dat gelul over beschermen etnische Russen is al veel ouder, zo uit het boekje.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Wat betreft de Patriots en Oekraïne kon ik me niet aan de gedachte onttrekken dat Trump mooi weer heeft gespeeld, en ze aan het lijntje heeft gehouden, zoals Rutte met Trump doet. Aan de andere kant is de simpele verklaring dat Trump dat helemaal niet met US MIC had gesproken (Raytheon) een veel eenvoudigere verklaring.
3raser schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:52:
[...]

Je kunt hier heel veel achter zoeken. Ook een prik-actie van de Russen om te zien hoe scherp de beveiliging is. Zo te lezen is of wordt het ding onschadelijk gemaakt door hem gecontroleerd op te blazen. Dan is het bewijsmateriaal ook direct weg lijkt me. Maar als de dreiging echt zo groot is als dat het lijkt dan mag ik hopen dat er met man en macht wordt achterhaald waar deze drone vandaan komt.

[edit]
Naar aanleiding van het Duitse artikel in BILD pas ik mijn bewoording iets aan. De drone wordt blijkbaar niet opgeblazen. De ontsteker werkte niet en de drone gaat worden onderzocht. Vraag is dan of dit een mislukte aanslag is of niet.

[...]

Foto van de drone met bom:
[Afbeelding]
Als dit de Oekraïners zijn geweest, dan hebben ze een heel groot probleem, maar je kunt ze als Rusland zijnde natuurlijk wel verdacht maken. Ze hebben voor sommigen sinds NS2 de schijn tegen zich bij dit soort dingen. Maar bij NS2 had men belangen, was het intern ook een halt toe geroepen. Dat is hier niet zo.

Dat de ontsteker heeft gefaald, kan een intentie zijn, maar dat hoeft niet.

Ik zou het artikel niet opblazen maar in een afgesloten container binnen een kooi van Faraday zetten die tegen explosieven van deze aard kan. Dit is te interessant om te onderzoeken. Want de gebruikte onderdelen, gebruikte software, en zelfs vingerafdrukken kunnen e.e.a. weggeven. Dit is waarschijnlijk belangrijk bewijsmateriaal om de dader(s) te achterhalen.

Hier is het laatste nog niet over gehoord. Kan niet wachten op de volgende Veldheren episode. Ze hebben genoeg materiaal, 'where to start'.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@Jerie wat ook niet helpt is dat er Oekraïners zijn die wel voor Putin (en dus Rusland) vechten en andersom ook... Russen die voor de Oekraïners vechten (in en buiten Rusland).
Dit soort onderzoeken zijn erg lastig, zeker als er geen mensen aangehouden zijn.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:56
Jerie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:18:
Wat betreft de Patriots en Oekraïne kon ik me niet aan de gedachte onttrekken dat Trump mooi weer heeft gespeeld, en ze aan het lijntje heeft gehouden, zoals Rutte met Trump doet. Aan de andere kant is de simpele verklaring dat Trump dat helemaal niet met US MIC had gesproken (Raytheon) een veel eenvoudigere verklaring.

[...]

Als dit de Oekraïners zijn geweest, dan hebben ze een heel groot probleem, maar je kunt ze als Rusland zijnde natuurlijk wel verdacht maken. Ze hebben voor sommigen sinds NS2 de schijn tegen zich bij dit soort dingen. Maar bij NS2 had men belangen, was het intern ook een halt toe geroepen. Dat is hier niet zo.

Dat de ontsteker heeft gefaald, kan een intentie zijn, maar dat hoeft niet.

Ik zou het artikel niet opblazen maar in een afgesloten container binnen een kooi van Faraday zetten die tegen explosieven van deze aard kan. Dit is te interessant om te onderzoeken. Want de gebruikte onderdelen, gebruikte software, en zelfs vingerafdrukken kunnen e.e.a. weggeven. Dit is waarschijnlijk belangrijk bewijsmateriaal om de dader(s) te achterhalen.

Hier is het laatste nog niet over gehoord. Kan niet wachten op de volgende Veldheren episode. Ze hebben genoeg materiaal, 'where to start'.
Bij NS2 was het logisch dat Oekraïne het had gedaan (riep ik b.v. al vanaf het begin). In dat geval had vooral Oekraïne nl. iets te winnen als ie weg was, want het was voor Rusland juist een mooi chantage middel.
In dit geval heeft Oekraïne er helemaal niets mee te winnen. Dus lijkt het me sterk dat dit iets anders is dan of Rusland, of individuen die voor Rusland aan het klooien zijn.

[removed]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36
Jerie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:18:
Er is een hele simpele verklaring : TACO. En hij is niet zo intelligent, al denkt hij dat zelf wel. Hij denkt in deals en iets verdienen (licenties) met alleen wat papier schuiven is altijd een goede deal.

Dat neemt niet weg dat er exportrestricties voor bepaalde software gelden, er zijn patenten, know how en dan heb je bijvoorbeeld nog de simpele vraag : versie 2 of versie 3. En je geeft het aan een land wat bewezen heeft dat ze op technologisch gebied absoluut niet onderschat moeten worden. Een paar jaar geleden was een long distance strike 300km ver. Wat doen ze nu? 2000km. Op eigen ontwikkeling.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
asing schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:25:
[...]

Er is een hele simpele verklaring : TACO. En hij is niet zo intelligent, al denkt hij dat zelf wel. Hij denkt in deals en iets verdienen (licenties) met alleen wat papier schuiven is altijd een goede deal.

Dat neemt niet weg dat er exportrestricties voor bepaalde software gelden, er zijn patenten, know how en dan heb je bijvoorbeeld nog de simpele vraag : versie 2 of versie 3. En je geeft het aan een land wat bewezen heeft dat ze op technologisch gebied absoluut niet onderschat moeten worden. Een paar jaar geleden was een long distance strike 300km ver. Wat doen ze nu? 2000km. Op eigen ontwikkeling.
Ik vrees ergens dat het nog erger is. Namelijk dat hij dit zei omdat iemand hem er net ervoor, ervan overtuigd had. En toen kwam hij weer terug in de VS en is het uit hem gepraat. Dit lijken we namelijk al vaker gezien te hebben.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:44
DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:27:
[...]

Ik vrees ergens dat het nog erger is. Namelijk dat hij dit zei omdat iemand hem er net ervoor, ervan overtuigd had. En toen kwam hij weer terug in de VS en is het uit hem gepraat. Dit lijken we namelijk al vaker gezien te hebben.
Dat lijkt het standaardmechanisme achter TACO: Trump neemt, zonder enig contact met zijn adviseurs een impulsieve beslissing en maakt die publiek. Vervolgens krijgt hij, tot zijn eigen verbijstering, te horen dat zo'n deal ook nadelen heeft of zelfs volkomen onmogelijk is en bij het volgende persmoment is de beslissing verdwenen en wordt de deal geacht nooit bestaan te hebben.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-08 19:18
Iedereen die weleens wat over Trump en zijn 'art of the deal' heeft gelezen kent die modus operandi nu wel. Ook de ayatollah. En Poetin alweer sinds dat ene filmpje.

Ondertussen is 80% van het arsenaal verschoten in een choice war en is die """""essentiele rol"""" in de Navo dat inmiddels niet meer. Wie 'm wel heeft, dat gaan we zien. Feit is: die veiligheidsgarantie is met de dag minder waard, en zelfs al hielden we de Amerikanen aan boord, dan nog zorgt dit regime ervoor dat we er feitelijk nog maar weinig aan hebben. Die broek moeten we sowieso zelf gaan ophouden, en gelukkig hebben we Oekraine die ons daarmee helpt. Zou zomaar kunnen dat over 10-20 jaar Amerikanen hier aankloppen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:23
redwing schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:54:
Bij NS2 was het logisch dat Oekraïne het had gedaan (riep ik b.v. al vanaf het begin).
NS2 heeft alle kenmerken van een false flag operation. Wie huurt er een ongeschikte boot die extra opvalt. Gaat ook rond om de operatie allerlei havens aandoen. De plaats van de operatie is ook een van de meest ongeschikte maar ligt wel netjes precies tussen Zweden en Denemarken in. En nog een paar opvallende details.

• redwing
phicoh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

NS2 heeft alle kenmerken van een false flag operation. Wie huurt er een ongeschikte boot die extra opvalt. Gaat ook rond om de operatie allerlei havens aandoen. De plaats van de operatie is ook een van de meest ongeschikte maar ligt wel netjes precies tussen Zweden en Denemarken in. En nog een paar opvallende details.
Rusland had met NS2 het beste middel om verdeeldheid in Europa te houden. Dus Rusland gaat geen false flag doen met een asset die ze willen houden. Waarmee dat voor UA ook niet werkt, omdat een false flag alleen logisch is op iets dat de andere partij juist kapot wil hebben. En dat is hier dus niet het geval.

[removed]

• phicoh
redwing schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:47:
Rusland had met NS2 het beste middel om verdeeldheid in Europa te houden. Dus Rusland gaat geen false flag doen met een asset die ze willen houden. Waarmee dat voor UA ook niet werkt, omdat een false flag alleen logisch is op iets dat de andere partij juist kapot wil hebben. En dat is hier dus niet het geval.
Ten eerste is het niet logisch dat Oekraïne een false flag operation tegen zichzelf in zou zetten. Voor Oekraïne zou het veel logischer zijn als sporen richting rusland zouden leiden. Met bij voorkeur zo min mogelijk sporen.

Ten tweede, rusland is gaan rommelen met gasleveringen een half jaar voordat ze Oekraïne binnenvielen. Het doel was om EU landen buiten de oorlog te houden, maar dat is niet gelukt. De EU was het gebruik van russisch gas al aan het afbouwen en ingebuikname van NS2 was al door Duitsland geblokkeerd.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
Brent schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:59:
Iedereen die weleens wat over Trump en zijn 'art of the deal' heeft gelezen kent die modus operandi nu wel. Ook de ayatollah. En Poetin alweer sinds dat ene filmpje.

Ondertussen is 80% van het arsenaal verschoten in een choice war en is die """""essentiele rol"""" in de Navo dat inmiddels niet meer. Wie 'm wel heeft, dat gaan we zien. Feit is: die veiligheidsgarantie is met de dag minder waard, en zelfs al hielden we de Amerikanen aan boord, dan nog zorgt dit regime ervoor dat we er feitelijk nog maar weinig aan hebben. Die broek moeten we sowieso zelf gaan ophouden, en gelukkig hebben we Oekraine die ons daarmee helpt. Zou zomaar kunnen dat over 10-20 jaar Amerikanen hier aankloppen.
Die veiligheidsgarantie gaat natuurlijk veel verder dan conventionele wapens. Nucleair, maar vergeet ook niet economisch. De US is helaas nog altijd economisch superieur machtig, als ze een volledige blokkade op Russische sectors invoeren dan gaat ze dat lukken.

Die backing hebben we zeker nodig, het is een enorme afschrikking voor Poetin en z'n oligarchjes.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-08 19:18
Emgeebee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

Die veiligheidsgarantie gaat natuurlijk veel verder dan conventionele wapens. Nucleair, maar vergeet ook niet economisch. De US is helaas nog altijd economisch superieur machtig, als ze een volledige blokkade op Russische sectors invoeren dan gaat ze dat lukken.

Die backing hebben we zeker nodig, het is een enorme afschrikking voor Poetin en z'n oligarchjes.
Voor het nucleaire deel zijn we volgens mij in overleg met de Fransen. Volgens mij hebben we in eigen wateren geen Amerikaanse marine nodig. Economische blokkade, zeker, domweg omdat de VS een belangrijke markt is.

Feit is dat zonder (conventionele) munitie er weinig middelen zijn om de bluf af te dwingen. Iran lijkt hiermee het Afganistan van de VS te worden, in de zin dat iedereen nu weet dat er grenzen zijn aan de vermogens van de VS en dat het eigenlijk heel makkelijk was ze naar die grens toe te drijven.

Mijn punt was: de VS werkt er nu zelf ook hard aan dat deze backing minder en minder nodig is, omdat die minder en minder voorstelt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• redwing
phicoh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:24:
[...]
Ten eerste is het niet logisch dat Oekraïne een false flag operation tegen zichzelf in zou zetten. Voor Oekraïne zou het veel logischer zijn als sporen richting rusland zouden leiden. Met bij voorkeur zo min mogelijk sporen.
Alleen was er dus geen enkele reden voor Rusland on dat ding op te blazen. Rusland gebruikte het gas juist als drukmiddel om hulp aan Oekraïne te blokkeren, en dat werkt alleen als er daadwerkelijk een optie is om gas te leveren.
Ten tweede, rusland is gaan rommelen met gasleveringen een half jaar voordat ze Oekraïne binnenvielen. Het doel was om EU landen buiten de oorlog te houden, maar dat is niet gelukt. De EU was het gebruik van russisch gas al aan het afbouwen en ingebuikname van NS2 was al door Duitsland geblokkeerd.
En toch ging Duitsland pas overstag met hun hulp aan Oekraïne zodra de NS2 was opgeblazen en ze zeker geen gas meer gingen krijgen. Er was in die tijd nog heel veel weerstand vanuit de industrie om toch de banden met Rusland aan te houden ivm goedkoop gas.

Uiteindelijk is het heel simpel met wat ik hierboven al aangaf, Rusland wilde gas/de gasprijs gebruiken om Europa buiten de oorlog te houden. En dat kan alleen als er (veel) gas geleverd kan worden. En zonder NS2 hadden ze die optie niet meer.

Daarbij is het intussen wel duidelijk dat het inderdaad Oekraïne is geweest.

[removed]

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:47:
[...]

Daarbij is het intussen wel duidelijk dat het inderdaad Oekraïne is geweest.
De reconstructie en rol MIVD om Oekraïne via VS op andere gedachte te brengen maakt het vooralsnog onduidelijk wie dit plan geaccordeerd had nadat het door Zelenskyi was afgeblazen. Ik vermoed dat dat Zaluzhnyi is geweest, en dat hij om die reden is weggepromoveerd.

• phicoh
redwing schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:47:
En toch ging Duitsland pas overstag met hun hulp aan Oekraïne zodra de NS2 was opgeblazen en ze zeker geen gas meer gingen krijgen. Er was in die tijd nog heel veel weerstand vanuit de industrie om toch de banden met Rusland aan te houden ivm goedkoop gas.

Uiteindelijk is het heel simpel met wat ik hierboven al aangaf, Rusland wilde gas/de gasprijs gebruiken om Europa buiten de oorlog te houden. En dat kan alleen als er (veel) gas geleverd kan worden. En zonder NS2 hadden ze die optie niet meer.
Overstag gaan is in dit geval meer een semantische kwestie. Het duitse 'Ringtausch' progamma was al actief voor de sabotage. Duitsland heeft vanaf het begin wapens geleverd aan Oekraïne, vooral handwapens en anti-tank wapens. Ook na het opblazen van NS2 bleef duitsland nog heel lang moeilijk doen over het leveren van zware wapen.

Er klopt iets niet in dit verhaal. Vooral omdat Oekraïne in het algemeen acties ontzettend professioneel uitvooert. Zelfs bij acties in rusland gaat nauwelijks iets mis. En dan zouden ze wel achter zo'n ontzettend mislukte actie zitten die niet eens NS2 volledig platgelegd heeft. Volstrekt niet logisch. Ik neem aan dat er een groep inlichtingendiensten belang bij heeft dat de waarheid niet boven tafel komt. Dus mag de duitse justitie wat aan blijven modderen.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:22

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant

Voormalig rechter Hooggerechtshof Baka voorgedragen als president van Hongarije
Hongarije heeft na enig zoeken een vervangende presidents kandidaat voor de inmiddels weggestuurde Tamás Sulyok (van Orbans Fidesz partij).

De Magyar partij heeft eerder getracht de Hongaars schaakgrootmeester Judit Polgár naar voren te schuiven, maar die zag er vanaf (Guardian, 20 jul).

Zo op het eerste gezicht lijkt András Baka wel oke:
Volkskrant:
Baka was lange tijd lid van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Van 2009 tot 2011 was hij de president van het Hongaarse Hooggerechtshof, tot hij door Orbán met een wetswijziging werd weggestuurd.
Politico
“Throughout his career, Dr. András Baka has considered the principle of the separation of powers to be of paramount importance and has consistently stood up for the rule of law and judicial independence,” Tisza said in a Facebook post.

He is “the strongest guarantee that the office of President of the Republic will regain its true dignity and its ability to unite the nation and serve as a counterbalance to the ruling majority,” it added.
Komende donderdag wordt dit in stemming gebracht. Op zich is dat Presidentschap een vooral ceremoniële functie. Van belang is wel dat de functie wordt bekleed door een verbinder die geen controverses veroorzaakt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Pagina: 1 ... 145 146 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid