Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 00:13
VS wil 500% tariffs op landen die Russische energie kopen (olie, gas, uranium) als Putin niet wil onderhandelen.

Nu kan hij natuurlijk wel aan de tafel verschijnen en de boel oneindig vertragen met idiote eisen.

https://www.dailymail.co....-Ukraine-peace-talks.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:24

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
teacup schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:05:
Een Democratisch congreslid zei het zo:
" Putin, he added, “thinks there can be a settlement, and it simply won’t be enforced.”
En daarin heeft hij denk ik helaas geen ongelijk, alle voorgaande bestanden waren immers ook niet enforced. En daarom is ook het ook zo pijnlijk dat het westen zelf nooit serieus een strategie en commitment heeft uitgedacht over de eindstrategie en hoe die te bereiken. Er waren altijd maar eigenlijk 2 serieuze uitkomsten die niet geheel in het voordeel zijn van Rusland en volledig in het nadeel van Oekraïne: Oekraïne krijg de militaire steun om de invasie ook daadwerkelijk volledig terug te dringen of Oekraïne krijgt harde veiligheidsgaranties.

Zowel de VS als de EU zijn ambivalent geweest op beide scenario's. En daarmee geef je ook impliciet het signaal aan Rusland dat je de Russische visie op de invasie feitelijk impliciet accepteert. Echter, er bestaat niet zoiets als een natuurwet van zogenaamde geopolitiek realisme, alles is menselijk gedrag.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
teacup schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:05:
In een CNN artikel wordt betoogd dat het vizier van Poetin wat wegdraait bij de oorlog in Oekraïne ten gunste van het vergroten van de invloed op de bezette gebieden en de staat van de Russische economie, althans voor nu:

CNN - Intelligence suggests Putin’s immediate goals for Ukraine war may have shifted

Deze verandering wordt tenminste vastgesteld door Amerikaanse en Westerse inlichtingendiensten. Nu vind ik het zelf lastig om de Amerikaanse inlichtingendiensten als waarachtig te beschouwen. Een half jaar terug zou ik daar anders naar kijken.
Het is “Wij van WC Eend”
Het artikel noemt echter ook westerse inlichtingendiensten. Als bron voert het echter een Annual Threat Report of the U.S. Inteligence Community[PDF] aan.
Dat komt altijd neer op hetzelfde. Selectie van Amerikanen binnen verbonden en gelieerde diensten en niet-Amerikaanse personen die primair daar voetafdruk in hebben maar tevens functie bij andere organisaties en diensten, in de VS heet dat altijd “Westers” als classificatie bij verwijzing.
Ook dat rapport praat eufemistisch over Westerse inlichtingendiensten. Hoe ik die term nu moet interpreteren vind ik lastig. Lastig door hoe het huidige Trump bewind omgaat met feiten en waarheid, maar ook omdat deze analyse van de inlichtingendiensten in de pas loopt met de Amerikaanse overheid, die maar wat graag een Poetin in beweging wil zien. Toch kan hier ook anders naar gekeken worden. Trump kan, zich baserend op deze informatie, in de misvatting zijn gekomen dat bereid zou zijn tot een deal. Dat is de laatste tijd niet de waarheid geworden.
Het is gewoon een snapshot brief.

Je neemt een selectie van tijdlijn en beweging maar presenteert die niet als situationeel maar strategisch.

Zo komt het dus over alsof een reguliere cyclus een trend of potentieel van trend is. Terwijl het patroon van focus / translocatie / situationele versterking / volgende focus et cetera de standaard is. Dat heet opbouw bij allocatie van middelen.
Met de bovenstaande reserves het volgende uit het CNN artikel over wat de Inlichtingendiensten vaststellen:

[...]

Toch lijken Westerse en ook Amerikaanse officials realistisch:

[...]

Poetin lijkt het veroveren van heel Oekraïne nog steeds als (lange termijn doelstelling te hebben de interactie met de VS ziet het als een afleiding hiervan:

[...]

Een Democratisch congreslid zei het zo:

[...]

Dit is dan een democratische stem. Maar ook uit Republikeinse hoek komen dergelijke bedenkingen:

[...]

Het CNN artikel zo lezende lijken de inlichtingendiensten nog steeds onderscheid te kunnen maken tussen korte termijn tactiek en lange termijn strategie. Poetin draait nu tactisch weg bij de strijd in Oekraïne omdat andere zaken aandacht behoeven maar zijn lange termijn strategie is niet veranderd. Dat de veiligheidsdiensten dit onderscheid nog steeds maken duidt mij erop dat ze nog steeds hun professie verstaan. De Trump administratie zelf lijkt echter tactiek met strategie te verwarren en baseert haar strategie op een tactische beweging van Poetin. De inlichtingendiensten lijken dit ook te onderkennen.
Ja en nee. Je kan als Dienst wel patroon onderkennen, maar dat is niet hetzelfde als je taak vervullen en de politieke sturing corrigeren. Er is een format gekozen wat botweg maar een klein deel van de functie opneemt, en dus ligt er weer ruimte die genomen wordt door wat non-conform / toxisch is. Waar met geen woord over gerept wordt.

Het is hier geen moment van opluchting bij bevestiging van professionaliteit, het is een punt van zorg omdat opdracht niet langer conform ingevuld wordt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
M411007 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:13:
VS wil 500% tariffs op landen die Russische energie kopen (olie, gas, uranium) als Putin niet wil onderhandelen.

Nu kan hij natuurlijk wel aan de tafel verschijnen en de boel oneindig vertragen met idiote eisen.

https://www.dailymail.co....-Ukraine-peace-talks.html
Nja. Wat haalt de VS uit voormalig Rusland nog. Versus wat haalt het Kremlin uit de overname van al die grondstoffen en economische reservoirs die het Palantir regime in de VS te grabbel gooit.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:37
Virtuozzo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 01:01:
[...]

Nja. Wat haalt de VS uit voormalig Rusland nog. Versus wat haalt het Kremlin uit de overname van al die grondstoffen en economische reservoirs die het Palantir regime in de VS te grabbel gooit.
Het gaat in dit geval niet om de handelsbalans tussen Rusland en de VS, maar om derde landen die handelen met Rusland en hun handel met de VS. (India?)

Mocht dit geïmplementeerd worden dan kan dit wel degelijk invloed hebben op de Russische economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

gustaveau schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:09:
[...]

Het gaat in dit geval niet om de handelsbalans tussen Rusland en de VS, maar om derde landen die handelen met Rusland en hun handel met de VS. (India?)

Mocht dit geïmplementeerd worden dan kan dit wel degelijk invloed hebben op de Russische economie.
De EU landen kopen nog voor tientallen miljarden per jaar Russsich gas.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:30

Amphiebietje

In de blubber

IJzerlijm schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:32:
[...]

China zal er ook wel wat kopen. Zo ook tientallen andere landen.

Korte versie: Dit gaat de wereld onafhankelijk maken van de VS, want daar moet je gewoon geen zaken mee doen. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:32:
[...]

Wel met afbouw:
https://ec.europa.eu/euro...ed/index.php?oldid=558089

...maar met vertraging:
https://www.reuters.com/b...nergy-imports-2025-03-05/

De vraag is nu ook: team Trump heeft laten zien dat ze net als Rusland dit soort zaken als machtstool gaan gebruiken voor afpersing, dus er zijn stemmen die bv. meer gas uit de VS ook niet zien zitten. Ga je dan mee in een situatie waar je juist uit probeert te komen?

Als ik het me goed herinner hebben delen van Europa (Hongarije, enz) hier ook een hand in. De corruptie van o.a. Orban en de wens van Putin om vazalstaten te hebben in Belarus en Hongarije lijkt herleidbaar te zijn naar dit soort contracten.

Ik weet overigens niet 100% zeker of dit dezelfde contracten zijn als waarover wordt gesproken op de AP/EU-links hierboven, dus dat moet nog bevestigd worden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Je hoeft niet te wijzen naar Orban en Fico, alle Europese landen hebben zichzelf afhankelijk gemaakt van buitenlands gas, meestal afkomstig van schurkenstaten, om binnenlandse politieke punten te scoren door de eigen energiewinning af te bouwen. In dat opzicht zijn wij hier ook een vazal, van Amerika voor defensie en Rusland voor energie waardoor we niet kunnen doen wat we misschien wel zouden willen om met ze te breken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Virtuozzo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:59:
[...]
Het is “Wij van WC Eend”
[...]
Dat komt altijd neer op hetzelfde. Selectie van Amerikanen binnen verbonden en gelieerde diensten en niet-Amerikaanse personen die primair daar voetafdruk in hebben maar tevens functie bij andere organisaties en diensten, in de VS heet dat altijd “Westers” als classificatie bij verwijzing.
[...]
Het is gewoon een snapshot brief.
Dit is ook bij mij wel in gedachten gekomen. De Trump administratie is nog maar 4 maanden oud. In hoeverre is het beleid van de inlichtingendiensten nog een erfenis uit de Biden tijd? De manier waarop over "Westerse" gesproken wordt herken ik wat dat betreft meer als iets wat Biden in de mond zou nemen dan dat Trump dat doet. Hoe meer ik erover nadenk heb ik Trump de term nog niet zien gebruiken.
Je neemt een selectie van tijdlijn en beweging maar presenteert die niet als situationeel maar strategisch.

Zo komt het dus over alsof een reguliere cyclus een trend of potentieel van trend is. Terwijl het patroon van focus / translocatie / situationele versterking / volgende focus et cetera de standaard is. Dat heet opbouw bij allocatie van middelen.
Hier ben je mij toch even kwijt. Dit gaat over de focus verandering van het Poetin bewind van het Oekraïne strijdperk naar de Russische economie en gebiedsconsolidatie? Er is weinig reden om aan te nemen dat die verandering deel uitmaakt van een potentiële trend. Dit dan afzettend tegen de context van de doelen die Poetin zich heeft gesteld (even kort door de bocht: herstel invloed Rusland tot aan eerdere Sovjet Unie grenzen). De inlichtingendiensten lijken afgaande op dat jaarrapport nog geen potentiële trend te zien die afwijkt van die context. Wat ze met die kennis doen is inderdaad een tweede.
Ja en nee. Je kan als Dienst wel patroon onderkennen, maar dat is niet hetzelfde als je taak vervullen en de politieke sturing corrigeren. Er is een format gekozen wat botweg maar een klein deel van de functie opneemt, en dus ligt er weer ruimte die genomen wordt door wat non-conform / toxisch is. Waar met geen woord over gerept wordt.

Het is hier geen moment van opluchting bij bevestiging van professionaliteit, het is een punt van zorg omdat opdracht niet langer conform ingevuld wordt.
Opluchting was bij mij in ieder geval niet het gevoel. Meer vertwijfeling denk ik.

Om eerlijk te zijn weet ik wat te weinig over het samenspel tussen inlichtingendiensten en een overheid om een verwachting te hebben over hoe een inlichtingendienst zich tegenover haar overheid kan opstellen.

Als ik even naar de VS kijk dan kennen die een lange periode waarin overheid en inlichtingendiensten in redelijke harmonie met elkaar samenspel hebben gehad. Althans dat is het beeld dat ik ervan heb. Misschien heeft de relatie ten tijde van bijvoorbeeld Watergate ook onder druk gestaan. Ik weet het niet.

Waar ik voor mijzelf een vraag over heb, zijn Amerikaanse inlichtingendiensten in staat om tegendruk te leveren tegen haar overheid als dat nodig is? Jij lijkt dat te verwachten als ik het zo lees. Ik vraag mij af of het wel in het DNA van een inlichtingendienst zit om een tegenstribbelende overheid op sleeptouw te nemen. Een extra handicap is dat de toplaag van deze diensten nu een extentie van de Trump overheid zijn geworden. Hebben we historische voorbeelden waarin een inlichtingendienst zo'n rol heeft vervult? Ik krabbel op dit vlak wat aan het oppervlak.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
teacup schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:23:
[...]

Dit is ook bij mij wel in gedachten gekomen. De Trump administratie is nog maar 4 maanden oud. In hoeverre is het beleid van de inlichtingendiensten nog een erfenis uit de Biden tijd? De manier waarop over "Westerse" gesproken wordt herken ik wat dat betreft meer als iets wat Biden in de mond zou nemen dan dat Trump dat doet. Hoe meer ik erover nadenk heb ik Trump de term nog niet zien gebruiken.
In de VS is dit een heel eigen onderwerp van de afgelopen decennia. Complex, gevoelig. Vergeet even niet dat er al een president geweest is van dat domein, en meerdere presidenten die het als eigen gereedschap gebruikten, en dat er al sinds de Koude Oorlog structurele breuklijnen liggen in het "trusting trust" paradigma van democratie en inlichtingen.

Het is een oudere reflex vanuit het formele / zichtbare deel van het domein bij condities waar het grijze vele malen groter is, en intrinsiek verbonden met het cyclische probleem van insurrectie door oligarchie.

Vergeet even niet dat men Trump geen strobreed in de weg gelegd heeft. En dat er een vector aanwezig is die geworteld is in het domein, en dan met name het grijze én bruine daarvan.
[...]

Hier ben je mij toch even kwijt. Dit gaat over de focus verandering van het Poetin bewind van het Oekraïne strijdperk naar de Russische economie en gebiedsconsolidatie? Er is weinig reden om aan te nemen dat die verandering deel uitmaakt van een potentiële trend. Dit dan afzettend tegen de context van de doelen die Poetin zich heeft gesteld (even kort door de bocht: herstel invloed Rusland tot aan eerdere Sovjet Unie grenzen). De inlichtingendiensten lijken afgaande op dat jaarrapport nog geen potentiële trend te zien die afwijkt van die context. Wat ze met die kennis doen is inderdaad een tweede.
Zie het als draaiboek / reflex bij Diensten die onder druk staan vanuit langdurige schizofrenie, in hoge mate inherent aan het landschap. Die zich geconfronteerd zien met een dynamiek die zowel verleidend is als ondermijnend. Technisch-economisch taalgebruik, pogingen tot neutrale positie als zijnde objectief, dit is in de VS al langer een probleem. Al was het meer zo dat het grijze van dat domein meer dominant was dan het politieke wat er gebruik / misbruik van maakte.

In plaats van er op te wijzen dat er geen afwijking is bij wat men observeert ten aanzien van de reguliere cyclus laat men in rapportage ruimte voor noopolitik.
[...]

Opluchting was bij mij in ieder geval niet het gevoel. Meer vertwijfeling denk ik.

Om eerlijk te zijn weet ik wat te weinig over het samenspel tussen inlichtingendiensten en een overheid om een verwachting te hebben over hoe een inlichtingendienst zich tegenover haar overheid kan opstellen.

Als ik even naar de VS kijk dan kennen die een lange periode waarin overheid en inlichtingendiensten in redelijke harmonie met elkaar samenspel hebben gehad. Althans dat is het beeld dat ik ervan heb. Misschien heeft de relatie ten tijde van bijvoorbeeld Watergate ook onder druk gestaan. Ik weet het niet.
Watergate is juist tekstboek voorbeeld van hoe inherent verweven dat domein in de VS is met varianten van netwerkcorruptie, denken van segregatie, deus le vult drama en het met de voeten treden van het concept van gescheiden machten. Het maakt niet zoveel uit of we de methodologie gebruikt om Nixon te verwijderen erkennen, of ons bij observatie beperken tot zijn eigen gebruik van ecosysteem voor eigen netwerkcorruptie. De crux zit hem er helaas in dat als domein Inlichtingen in de VS niet beperkt is tot het formele gestructureerde zoals wij dat kennen. En dat is geen nieuwe ontwikkeling, dit zit ingebakken in en vanuit de selecties bij ontstaan van dat domein. Old Boys of the OSS.
Waar ik voor mijzelf een vraag over heb, zijn Amerikaanse inlichtingendiensten in staat om tegendruk te leveren tegen haar overheid als dat nodig is? Jij lijkt dat te verwachten als ik het zo lees. Ik vraag mij af of het wel in het DNA van een inlichtingendienst zit om een tegenstribbelende overheid op sleeptouw te nemen. Een extra handicap is dat de toplaag van deze diensten nu een extentie van de Trump overheid zijn geworden. Hebben we historische voorbeelden waarin een inlichtingendienst zo'n rol heeft vervult? Ik krabbel op dit vlak wat aan het oppervlak.
Nee, ik verwacht juist dat men zich volledig in dienst stelt van autocratie. Daar is het landschap naar, daar is de geschiedenis naar, daar zijn ook de systemische en culturele stimuli naar. En ja, de verwevenheid van transnationalisme is inherent, en de verstrengelingen met gereedschap als Surveillance Capitalism zijn dat ook.

Het is een domein wat fundamenteel anders in elkaar zit dan de Europese equivalenten. Fundamenteel. Maar ook in het Europese zijn er indicatoren van verschuivingen en disfuncties. Kijk naar een AIVD en het onderwerp van subversie, extreem en radicaal. Beperkte rapportage over beperkte selecties in weerwil van mandaat en opdracht, en ja, ook in het Nederlandse is sprake van een verzelfstandigen als machtsdynamiek van wat dat niet zomaar zou mogen zijn. Compleet met politiek frontje van club van meelifters als Schoof.

Wij hier spreken niet zonder redenen over het Palantir Regime. Als verwijzing dekt het niet volledig de lading, maar wel de kar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:30

Amphiebietje

In de blubber

teacup schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:23:
[...]

Als Amerikanen het over "Western" of "the West" hebben, bedoelen ze 9 van de 10 keer "de VS" of "Noord Amerika". Met wat geluk wordt het Verenigd Koninkrijk er ook nog bij geteld, maar vooral niet het Europees continent (Ierland en IJsland bestaan voor het gemak niet).

[ Voor 3% gewijzigd door Amphiebietje op 04-05-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als de polls je uitspraken tegenspreken moet je maar weer de ‘ja maar Brussel’ kaart trekken:

Orban responded to Zelenskyy: “Without Hungary, there will be no accession. Every Hungarian will have their say — whether you like it or not,” dismissing a poll cited by Zelenskyy showing 70% of Hungarians support Ukraine’s EU bid.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 4 mei 2025

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid