Zou fijn als dit geolocated wordt. Als dit "het konvooi" is, is het goed om te zien dat er actie tegen ondernomen kan worden.
Twente komt eraan!
Information on Russian invasion
— MFA of Ukraine 🇺🇦 (@MFA_Ukraine) 3 maart 2022
Losses of the Russian occupying forces in Ukraine, March 3 pic.twitter.com/HwJjt1N4wk
Klik op tweet voor het plaatje. Oekraïne houdt de getallen van 9000 dode Russen vol. Zoals gebruikelijk, slag om de arm, niet te verifiëren, etc, maar we weten dat de getallen indicatief zijn op basis van US en EU intelligence (EU denkt dat het redelijk accuraat is, US denkt de helft minder... ben benieuwd naar updates wanneer ze komen).
Dat zal Rusland worst wezen, dat is peanuts in het totaal van hun troepenmachtRoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:43:
[Twitter]
Klik op tweet voor het plaatje. Oekraïne houdt de getallen van 9000 dode Russen vol. Zoals gebruikelijk, slag om de arm, niet te verifiëren, etc, maar we weten dat de getallen indicatief zijn op basis van US en EU intelligence (EU denkt dat het redelijk accuraat is, US denkt de helft minder... ben benieuwd naar updates wanneer ze komen).
Als het er over 4 weken 40.000 zijn dan begint het minder peanuts te worden. Maar ja, de waarheid zal natuurlijk altijd in het midden liggen.oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:44:
[...]
Dat zal Rusland worst wezen, dat is peanuts in het totaal van hun troepenmacht
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Twente komt eraan!
In het antwoord daaronder ook, dat de Russen kennelijk hun medische voertuigen ook gebruiken om ammo heen en weer te vervoeren.RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:41:
[Twitter]
Zou fijn als dit geolocated wordt. Als dit "het konvooi" is, is het goed om te zien dat er actie tegen ondernomen kan worden.
Het interesseert Poetin geen bal, de vraag is in welke mate dit bij het thuisfront terecht komt. Na Maidan werd dit een dingetje, maar dit was vele malen kleiner dan de oorlog nu. Dus het kan een probleem worden. Maar: de mogelijkheden om iets naar buiten te brengen zijn vrijwel onmogelijk gemaakt, dus ik ben nog steeds niet hoopvol. Ik kan alleen maar hopen dat het de moraal verder verzwakt en de interne druk in Rusland toch opgevoerd wordt.oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:44:
[...]
Dat zal Rusland worst wezen, dat is peanuts in het totaal van hun troepenmacht
Zie alleen flares, en om te bombarderen hoef je toch niet zo laag te vliegen? Veel te veel risico, denk eerder dat de onboard gun gebruikt isRoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:41:
[Twitter]
Yep, en gisteren de melding dat normale transportvoertuigen worden gebruikt voor transporteren van brandstof. Ze voelen zich blijkbaar kwetsbaar.FabianGTI schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:47:
[...]
In het antwoord daaronder ook, dat de Russen kennelijk hun medische voertuigen ook gebruiken om ammo heen en weer te vervoeren.
Ondanks alles klinkt mijn familie ook positief, momenteel zou het leger zelfs geen vrijwilligers aannamen omdat het zo vol zit en als ik de verhalen hoor van mijn vader ligt het moraal erg hoog.RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:33:
Update van schoonouders: "er vallen weer raketten in Charkiv, maar de kat is ok. Oh en wij trouwens ook"
We proberen de humor er maar een beetje in te houden.
Grappig genoeg zijn zij juist de Russisch sprekende mensen die bevrijd moeten worden van de nazi's
Grotendeels zit mijn familie in Zaporozhye, maar ook in Charkov en de rest van het land.
Het zou me verbazen als Rusland dan zijn doel allang niet heeft bereikt.Kuusj schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:46:
[...]
Als het er over 4 weken 40.000 zijn dan begint het minder peanuts te worden. Maar ja, de waarheid zal natuurlijk altijd in het midden liggen.
Hoe je het ook draait of keert, de Russen rukken steeds verder op.
Als er niets onverwachts gebeurt is binnenkort Kyiv een omsingelde stad en een vogel voor de kat.
Ik heb er nul verstand van. Ik zie alleen aan het eind een rookpluim daar bij het konvooi. Maar ik ben heel benieuwd naar meer informatie, als het er is.GrooV schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:47:
[...]
Zie alleen flares, en om te bombarderen hoef je toch niet zo laag te vliegen? Veel te veel risico, denk eerder dat de onboard gun gebruikt is
Het feit dat na 8 dagen invasie dat Oekraïense toestel daar vrij rond kan vliegen is opmerkelijk, weten we zeker dat dit recent is?GrooV schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:47:
Zie alleen flares, en om te bombarderen hoef je toch niet zo laag te vliegen? Veel te veel risico, denk eerder dat de onboard gun gebruikt is
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Is net ten NW van Cherson.RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:41:
[Twitter]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Heb ik iets gemist op de livestream of heeft alleen Rutte een praatje gehouden en staan Hoekstra en Ollongren er alleen om eventuele vragen te beantwoorden?De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:48:
Ik had eigenlijk wel een belangrijke update verwacht rondom Oekraine. Matige persconferentie tot nu toe.
Verder weinig nieuws, we doen er alles aan blabla en er komen vluchtelingen. Oja, Hoekstra heeft het initiatief genomen om iets met oorlogsmisdaden te doen.
Ik zou niet zeggen dat hij vrij rondvliegt, gezien de flares. Het kan heel goed zijn dat de piloot op dat moment goed de gelegenheid had.hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:49:
[...]
Het feit dat na 8 dagen invasie dat Oekraïense toestel daar vrij rond kan vliegen is opmerkelijk, weten we zeker dat dit recent is?
Ik heb alleen dit beeld, maar precies hierom dus de vraag om meer info. Het is geretweet door Oryx, die een heel goed beeld heeft van wat er zoal speelt qua militaire actie / voertuigen, etc.hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:49:
[...]
Het feit dat na 8 dagen invasie dat Oekraïense toestel daar vrij rond kan vliegen is opmerkelijk, weten we zeker dat dit recent is?
Maar ik zie graag meer info om dit te bevestigen danwel te ontkrachten.
[ Voor 95% gewijzigd door Kenny_026 op 03-03-2022 11:54 ]
Het is gewoon een vragenuurtje, geen persco.xzaz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:50:
Was dit een persco waardig? Heb ik wat gemist?
Aljazeera heeft daar iets over geschreven:hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:49:
[...]
https://www.aljazeera.com...air-power-against-ukraine
Heb het nog niet helemaal gelezen dus is het mij ook niet helemaal duidelijk.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
https://www.facebook.com/...s/posts/2497527390383580]
(Bovenstaande Facebookpost is van de burgemeester van Vilnius).
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Tja wie zal het zeggen. Alles bij elkaar genomen zal Oekraïne waarschijnlijk verliezen ja, maar hoe lang dat gaat duren is maar even de vraag. Dat de invasie niet volgens plan gaat is inmiddels wel pijnlijk duidelijk.oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Het zou me verbazen als Rusland dan zijn doel allang niet heeft bereikt.
Als er niets onverwachts gebeurt is binnenkort Kyiv een omsingelde stad en een vogel voor de kat.
[Twitter: https://twitter.com/RicardParreir/status/1498747485266878465?s=20&t=J5-aAzRNt9hHSv_xosNjLA]
stad is daarbij zo goed als weggeveegd aldus via-via contact daar
[ Voor 10% gewijzigd door himlims_ op 03-03-2022 11:56 ]
Poetin heeft heel goed gekeken naar het westen. De kisten met vlaggen is een belangrijk onderdeel waarom de VS en EU erg veel problemen hadden in hun thuisland. Hij doet veel om dat beeld te voorkomen.RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:47:
[...]
Het interesseert Poetin geen bal, de vraag is in welke mate dit bij het thuisfront terecht komt. Na Maidan werd dit een dingetje, maar dit was vele malen kleiner dan de oorlog nu. Dus het kan een probleem worden. Maar: de mogelijkheden om iets naar buiten te brengen zijn vrijwel onmogelijk gemaakt, dus ik ben nog steeds niet hoopvol. Ik kan alleen maar hopen dat het de moraal verder verzwakt en de interne druk in Rusland toch opgevoerd wordt.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Een bericht van 1 maart. Was dat niet het munitiedepot?himlims_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:55:
wat ik hoor schijnt het onderstaande accuraat/werkelijk te zijn
[Twitter]
stad is daarbij zo goed als weggeveegd
Dat weten we niet, want wat was het plan van rusland?Kuusj schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:54:
[...]
Tja wie zal het zeggen. Alles bij elkaar genomen zal Oekraïne waarschijnlijk verliezen ja, maar hoe lang dat gaat duren is maar even de vraag. Dat de invasie niet volgens plan gaat is inmiddels wel pijnlijk duidelijk.
Wij gaan ervan uit dat het plan een snelle inname van Kiev was, maar dat is niet zeker.
Dat Rusland niet zonder slag of stoot Oekraine zou kunnen innemen, daar ullen ze wel rekening mee hebben gehouden.
Misschien loopt dus alles wel zo goed als volgens plan voor de Russen, we zullen het misschien ooit eens vernemen
zou kunnen, had m eerder langs zien komen. twijfel over accuraatheid daarvan, wat wij vernemen van contacten daar zou dit wel authentiek zijn. vacuum bomb?Wolly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:56:
[...]
Een bericht van 1 maart. Was dat niet het munitiedepot?
Munitiedepot toch? Je ziet die kerel toch ook filmen vanuit een flatgebouw - wat me in de stad zelf lijkt te staan?himlims_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:55:
wat ik hoor schijnt het onderstaande accuraat/werkelijk te zijn (beelden van 1 maart)
[Twitter]
Dat vrees ik ook. Marioepol wordt nu al meer dan 24 uur onafgebroken gebombardeerd. Alles moet gewoon met de grond gelijk gemaakt worden tot ze zich overgeven. Gezichtsverlies is voor Poetin geen optie.oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:40:
[...]
Maar het zal helaas Rusland niet stoppen om deze oorlog te winnen
Dit was inderdaad het munitie depothimlims_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:55:
wat ik hoor schijnt het onderstaande accuraat/werkelijk te zijn (beelden van 1 maart)
[Twitter]
Ik neem aan dat twee dagen later (bericht was van 1mrt) er wel breder bericht was dat een stad is weggevaagd...himlims_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:57:
[...]
zou kunnen, had m eerder langs zien komen. twijfel over accuraatheid daarvan, wat wij vernemen van contacten daar zou dit wel authentiek zijn. vacuum bomb?
Wellicht hadden ze het over Yakivlivka?himlims_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:57:
[...]
zou kunnen, had m eerder langs zien komen. twijfel over accuraatheid daarvan, wat wij vernemen van contacten daar zou dit wel authentiek zijn. vacuum bomb?
Dat ligt in de buurt en is vannacht compleet weggevaagd.
https://twitter.com/danriversitv/status/1499316007214669824
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 03-03-2022 12:00 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Twente komt eraan!
hebben het er vaker over gehad, en krijg steeds meer indruk dat het 'volgens plan is'oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:57:
[...]
Dat weten we niet, want wat was het plan van rusland?
Wij gaan ervan uit dat het plan een snelle inname van Kiev was, maar dat is niet zeker.
Dat Rusland niet zonder slag of stoot Oekraine zou kunnen innemen, daar ullen ze wel rekening mee hebben gehouden.
Misschien loopt dus alles wel zo goed als volgens plan voor de Russen, we zullen het misschien ooit eens vernemen
als in; dit is geen plan/aanval van paar weken/maanden, maar geo-politiek op kalenderjaren; rusland bakken reserves opgebouwd, miljarden deal met china, beetje bij beetje EU onderuit krijgen.
de acties hiervan zijn gericht op jaren/decennia, op economisch vlak, door verschillende facetten in te zetten; vluchtelingen stroom, inflatie, fossiele brandstof, dit gaat veel breder getrokken worden dan oekraiene. (het is pas het begin).
Wat verwachtte je dan?JoteW schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:00:
Waardeloze persconferentie, ongelovelijk.
1) Echte geheimen hebben ze niet of mogen ze niet delen
2) Informatie op internet gaat sneller als zij krijgen
3) NL is volgend aan de grotere bondgenoten
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Sjah, wanneer er niets te melden valt dan ga je zeker met deze drie figuren geen fantastisch verhaal neerzetten.JoteW schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:00:
Waardeloze persconferentie, ongelovelijk.
Misschien wel, maar ik denk zelf dat Kiev tot de laatste motolov cocktail verdedigd zal worden.oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Het zou me verbazen als Rusland dan zijn doel allang niet heeft bereikt.
Wat een dapper volk, respect!
Maar wat de uitkomst daarna is durf ik geen uitspraken over te doen.
Je verwacht dat ze zich dan iets meer op hoofdlijnen houden en gewoon zeggen 'we sluiten ons aan bij de coalitie van landen die tegen de invasie is.'Cyberpope schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:02:
[...]
Wat verwachtte je dan?
1) Echte geheimen hebben ze niet of mogen ze niet delen
2) Informatie op internet gaat sneller als zij krijgen
3) NL is volgend aan de grotere bondgenoten
Nu hoor je Ollongren over de hacks op routers van particulieren (vorig jaar). Lekker micro managen op zo'n persconferentie op een afleidingsbericht wat vanmorgen is gepubliceerd.
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1499304940438790151]
Ja en nee.himlims_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:01:
[...]
hebben het er vaker over gehad, en krijg steeds meer indruk dat het 'volgens plan is'
als in; dit is geen plan/aanval van paar weken/maanden, maar geo-politiek op kalenderjaren; rusland bakken reserves opgebouwd, miljarden deal met china, beetje bij beetje EU onderuit krijgen.
de acties hiervan zijn gericht op jaren/decennia, op economisch vlak, door verschillende facetten in te zetten; vluchtelingen stroom, inflatie, fossiele brandstof, dit gaat veel breder getrokken worden dan oekraiene. (het is pas het begin).
Ik geloof niet dat ze Russen verwacht hadden dat Europa en de wereld zou reageren zoals zij nu reageert.
Ik denk dat ze echt verwacht hadden dat wij onszelf niet pijn zouden durven doen met onze maatregelen en al helemaal niet dat wij wapens zouden leveren.
Denk meer het scenario van langzaam landje pik (Krim, Georgie, Moldavie) met paar jaar ertussen om de boel weer tot bedaren te brengen.
Voorbeeldje? Grozny nadat het de russen te lang duurde.Alpina schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Misschien wel, maar ik denk zelf dat Kiev tot de laatste motolov cocktail verdedigd zal worden.
Wat een dapper volk, respect!
Maar wat de uitkomst daarna is durf ik geen uitspraken over te doen.

Enige verschil is dat er nu veel meer aandacht voor is in de wereld en dat Rusland wel echt zware sancties heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door De_Bastaard op 03-03-2022 12:06 ]
Ik had iets gehoord dat ze goedkope Chinese banden gebruiken die dus makkelijk lek gaan. Kan het alleen niet meer terugvinden of verifiëren.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Medische voertuigen inzetten voor ammunitie vervoer. Ach ja nog een schending kan er wel bij toch?
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
En de verdedigers van Grozny gingen alleen maar weg uit de stad omdat er letterlijk niets meer te verdedigen was.De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:05:
[...]
Voorbeeldje? Grozny nadat het de russen te lang duurde.
[Afbeelding]
Enige verschil is dat er nu veel meer aandacht voor is in de wereld en dat Rusland wel echt zware sancties heeft.
Rusland heeft schijt aan schendingen, so what do they care?Player1S schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:06:
[...]
Medische voertuigen inzetten voor ammunitie vervoer. Ach ja nog een schending kan er wel bij toch?
De prijs voor onze lafheid zal heel zwaar zijn voor Oekraine, wees daar maar zeker van
Volgens mij mis je het daadwerkelijke punt...
Haha ja, nogmaals, wie zal het zeggen?oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:57:
[...]
Je zou best gelijk kunnen hebben, maar ik denk dat de slag of stoot net iets harder is gebleken dan van tevoren gedacht. Er zijn best wel redenen voor Poetin om Oekraïne te willen natuurlijk (bufferzone, grondstoffen, waterkanaal Krim etc.), maar op de huidige manier wordt het wel een erg duur prijskaartje om te betalen. Zeker omdat je nu dus gegarandeerd opstanden gaat krijgen die je wellicht lastig onder de duim kunt krijgen. Denk dat je zeker de eerste periode wel aardig wat troepen kwijt gaat zijn aan 'peacekeeping' (100-200K manschappen).
Natuurlijk is dit onderdeel van een groter plan. Maar je kunt ook je hand overspelen. Een land als China heeft nog steeds het westen nodig om de huidige welvaart (en groei) vol te kunnen houden.himlims_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:01:
[...]
hebben het er vaker over gehad, en krijg steeds meer indruk dat het 'volgens plan is'
Ik ken mijn geschiedenis, besef zelf aub ook dat dit andere tijden zijn en we nu WEL tegen de navo grens aanliggen.De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:05:
[...]
[Afbeelding]
Lavrov: 'Militaire operatie stopt niet tijdens onderhandelingen
De Russische troepen zullen niet stoppen met het bombarderen en beschieten van Oekraïense steden tijdens onderhandelingen. Dat zegt de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergey Lavrov. Van Oekraïense zijde werd juist meerdere malen gevraagd om een wapenstilstand tijdens de gesprekken, maar daar gaat Rusland dus niet mee akkoord. Ook blijft de infrastructuur van Oekraïne een doelwit, aldus de minister.
Daarnaast zegt Lavrov volgens het Russische staatspersbureau TASS dat er geen Russische troepen in Charkov zijn. Die opmerking staat haaks op de bevindingen van Oekraïense, Amerikaanse en Britse inlichtingendiensten.
Werd in dit topic volgens mij ook al gemeld. Goedkope banden i.c.m. uitdroging door lang stilstaan die vervolgens in de zachte modder kapotlopen.DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:06:
[...]
Ik had iets gehoord dat ze goedkope Chinese banden gebruiken die dus makkelijk lek gaan. Kan het alleen niet meer terugvinden of verifiëren.
Ik begrijp niet zo goed waarom lekke banden worden genoemd als bewijs van dat het misgaat door inferieure kwaliteit. Het enige wat je nodig hebt is een kogel uit een simpel pistool en de band is lek. Of heb ik iets gemist?DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:06:
[...]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Er hadden nog interessante vragen gesteld kunnen worden, maar ook dat was weer vragen stellen om de al bekende antwoorden te kunnen noteren.JoteW schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:04:
@eric.1 @Cyberpope Snap ik allemaal wel, maar hou dan alsjeblieft geen persconferentie..
Net Rotterdam. Echt verschrikkelijk. Ik heb er echt moeite mee dat we dit vanaf de zijlijn toestaan. Alsof iemand op de grond ligt, tegen zijn hoofd wordt aangeschopt en er een hele grote groep omheen roept "stop ermee!", maar niet fysiek durft in te grijpen in de angst dat wij ook schoppen zullen krijgen. Het voelt echt als onrecht.De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:05:
[...]
[Afbeelding]
Dat was al bevestigd een munitie depot te zijn.himlims_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:55:
[Twitter]
Ben jij pers? Ik bedoel, laat de pers daar lekker heen gaan en het voor ons samenvatten.JoteW schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:04:
@eric.1 @Cyberpope Snap ik allemaal wel, maar hou dan alsjeblieft geen persconferentie..
Als er niks te melden was kan het af met een paar zinnen en heb jij niet een uur van je leven hoeven verspillen
Dus conclusie?eric.1 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:09:
[...]
Er hadden nog interessante vragen gesteld kunnen worden, maar ook dat was weer vragen stellen om de al bekende antwoorden te kunnen noteren.
Twente komt eraan!
Verwijderd
Dat artikel praat wel erg makkelijk over het uitschakelen van het luchtafweer en gebruik maken van overwicht in de lucht. Een competente en goed gemotiveerde afweer is nog niet zo makkelijk uit te schakelen. Als klassiek voorbeeld geldt daarvoor de Kosovo oorlog, die na later onderzoek een aanfluiting bleek wat betreft het daadwerkelijk treffen van grondtroepen in vergelijking met de geclaimde resultaten.ArcticWolf schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:53:
[...]
Aljazeera heeft daar iets over geschreven:
https://www.aljazeera.com...air-power-against-ukraine
Heb het nog niet helemaal gelezen dus is het mij ook niet helemaal duidelijk.
Bron: Wikipedia: Kosovo War
Schijnbaar heeft het Russische leger daar niet goed naar gekeken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2022 12:20 ]
Maar het werkt wel.Tristan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:10:
Net Rotterdam. Echt verschrikkelijk.
Grootste uitdaging voor de Russen wordt het aanvoeren van genoeg munitie, dit is van een heel andere schaal dan Grozny.
Lavrov is een beetje van het padje af, claimt nu ook dat het westen zou overwegen om een nucleaire oorlog tegen Rusland te beginnen:Vorkie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:08:
Met een mes op de keel de onderhandelingen in
[...]
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov beschuldigt het Westen ervan na te denken over een nucleaire oorlog tegen Rusland. ,,Dit idee leeft in de hoofden van de westerse leiders, niet in dat van de Russen."
Wat maakt die grens nu uit? Het is toch duidelijk gebleken dat het niet uitmaakt of je nu een een stad aan de oost- of westkant platbombardeert?Alpina schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:08:
[...]
Ik ken mijn geschiedenis, besef zelf aub ook dat dit andere tijden zijn en we nu WEL tegen de navo grens aanliggen.
Het gebeurt niet in een NAVO land dus doet de EU/NAVO niets behalve hulp bieden/wapens/materiaal leveren. Het enige moment dat ik de NAVO nog in zie grijpen is als er een biowapen of atoombom gebruikt wordt, of wanneer er genocide wordt gepleegd zoals in de tweede wereld oorlog.
Wat je mist is dat dit uitingen zijn van een structureel probleem binnen het leger van Rusland.Spotmatic schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:09:
[...]
Ik begrijp niet zo goed waarom lekke banden worden genoemd als bewijs van dat het misgaat door inferieure kwaliteit. Het enige wat je nodig hebt is een kogel uit een simpel pistool en de band is lek. Of heb ik iets gemist?
Corruptie heeft dus ook daar zijn uitwerking van slechte producten die gekocht worden.
Probleem is dan wel dat ze alleen maar kunnen grijpen naar nog zwaardere wapens om hun zin te krijgen.
daarom dat vliegvelden bezetten 1 van de eerste doelen ishoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:12:
[...]
Maar het werkt wel.
Grootste uitdaging voor de Russen wordt het aanvoeren van genoeg munitie, dit is van een heel andere schaal dan Grozny.
Nou ja, een ander, en groot, verschil is dat Kyiv de historische hoofdstad en bakermat is van het Russische rijk waarnaar Poetin zo terugverlangt. Vanwege die historische en symbolische waarde zal Poetin op zijn minst aarzelen om de stad plat te gooien; het zou zijn alsof een katholiek leger de Sint Pieter zou bombarderen.De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:05:
[...]
[Afbeelding]
Ja ze zeggen hoe langer het duurt hoe meer voordeel Oekraine heeft omdat men extra materiaal van de NATO landen kan verschepen, maar dat werkt twee kanten op natuurlijk. De russen hebben ook tijd om hun linies te versterken.hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:12:
[...]
Maar het werkt wel.
'werkt wel' is betrekkelijk. Vanaf een zeker punt heeft bombarderen geen enkel effect meer: je maakt alleen maar meer dekking voor mensen en je zult de verdedigers alleen maar bozer krijgen.hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:12:
[...]
Maar het werkt wel.
Het grootste issue zal zijn: resources. Zolang je eten, drinken en munitie de stad in kunt krijgen, is er verdediging mogelijk.
Wat ook gaat spelen is hoe kwetsbaar je linie gaat zijn vanuit Russisch perspectief: je zit daar in een cirkel om de stad heen en heel veel van Oekraïne heeft ook nog vijandige troepen rondlopen wat je kwetsbaar maakt voor aanvallen in de rug of bombardementen vnauit de kant van Lviv.
Dit is dus geen 'walk in the park', verre van.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Als Kyiv omsingeld is, dan houdt ook dat opTristan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:14:
[...]
Ja ze zeggen hoe langer het duurt hoe meer voordeel Oekraine heeft omdat men extra materiaal van de NATO landen kan verschepen, maar dat werkt twee kanten op natuurlijk. De russen hebben ook tijd om hun linies te versterken.
Laat de Nederlandse overheid zich bezig houden met andere zaken. Wapens en medicijnen etc sturen en verder gewoon koest houden als je niks kunt doen.Wolly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:07:
Opvallend bericht in de persconferentie: Vanmiddag worden er opnames gemaakt van Rutte voor een video voor het Oekraiense volk.
Wat moet hij zeggen dan tegen de Oekraïne? Zet um op? Wat een flauwekul, begin me gewoon te schamen zo. Dit heeft geen nut en je wekt eerder de irritatie van Rusland lijkt me.
We kunnen niks doen, dan heb je een wereldoorlog en wie weet wat er dan gebeurt. Dan heb je een veelvoud aan slachtoffers.
Maar blijf dan ook weg met dit soort onzinnigheden.
Als er een nucleaire oorlog komt, zijn we allemaal van dit forum af. Gebruik je verstand
[ Voor 5% gewijzigd door Harribo op 03-03-2022 12:18 ]
Hoe heet dat ook alweer?XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:13:
[...]
Lavrov is een beetje van het padje af, claimt nu ook dat het westen zou overwegen om een nucleaire oorlog tegen Rusland te beginnen:
[...]
Iets zeggen wat je zelf van plan bent, maar verleggen naar een ander?
Zeker niet, maar als het lukt spreekt over een paar maanden niemand in Rusland over tienduizenden gedode soldaten. Footnote in history...polthemol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:15:
Dit is dus geen 'walk in the park', verre van.
Gelukkig is Oekraine een stuk groter dan alleen Kiev. En je kan vanuit de stad, maar natuurlijk ook van buiten de stad aanvallen.oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:16:
[...]
Als Kyiv omsingeld is, dan houdt ook dat op
Cheap shot. Moet Rutte op de vrachtwagen?Harribo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:16:
[...]
Laat de Nederlandse overheid zich bezig houden met andere zaken. Wapens en medicijnen etc sturen en verder gewoon koest houden als je niks kunt doen.
Wat moet hij zeggen dan tegen de Oekraïne? Zet um op? Wat een flauwekul, begin me gewoon te schamen zo. Dit heeft geen nut en je wekt eerder de irritatie van Rusland lijkt me.
We kunnen niks doen, dan heb je een wereldoorlog en wie weet wat er dan gebeurt. Dan heb je een veelvoud aan slachtoffers.
Maar blijf dan ook weg met dit soort onzinnigheden
ze kunnen nu al die kolonne niet aanvallen, wat gaan ze het dan kunnengustaveau schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:17:
[...]
Gelukkig is Oekraine een stuk groter dan alleen Kiev. En je kan vanuit de stad, maar natuurlijk ook van buiten de stad aanvallen.
Daarenboven zal er op dat oment dagelijks troepen en materieel over de lucht worden ingevlogen.
Sorry maar Oekraine is een vogel voor de kat
Achja, het is een lief en meegaand gebaar richting de Oekrainers. Anderzijds zullen zij ook denken: "Lief Markie, maar maak een beetje aan met wapens en munitie. Wij zitten er middenin, woorden hebben we niet veel aan."
Twente komt eraan!
met als toppunt; we sturen 50k mondkapjesHarribo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:16:
[...]
Laat de Nederlandse overheid zich bezig houden met andere zaken. Wapens en medicijnen etc sturen en verder gewoon koest houden als je niks kunt doen.
Maar blijf dan ook weg met dit soort onzinnigheden.
Als er een nucleaire oorlog komt, zijn we allemaal van dit forum af. Gebruik je verstand
Het gebeurd op verzoek. Op verzoek van een land dat onder vuur ligt, maar de informatieoorlog dik aan het winnen is. De dienst die ze daarvoor hebben opgericht is dus heel succes.Harribo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:16:
Maar blijf dan ook weg met dit soort onzinnigheden
Je mag dus aannemen dat als deze vraag komt, van deze deskundigen die het erg goed doen, het niet onzinnig is. Mag jij wel vinden natuurlijk, maar je zou er ook naast kunnen zitten.
Een kolonne die amper beweegt hoef je ook niet direct grootschalig aan te vallen. We weten niet of het een tactiek is of een onmogelijkheid.oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:19:
[...]
ze kunnen nu al die kolonne niet aanvallen, wat gaan ze het dan kunnen
Daarenboven zal er op dat oment dagelijks troepen en materieel over de lucht worden ingevlogen.
Sorry maar Oekraine is een vogel voor de kat
Dus ze hebben het verhaal van “vredesmissie” nu officieel losgelaten?Vorkie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:08:
Met een mes op de keel de onderhandelingen in
[...]
Geef mij een goede reden dan?Cyberpope schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:20:
[...]
Het gebeurd op verzoek. Op verzoek van een land dat onder vuur ligt, maar de informatieoorlog dik aan het winnen is. De dienst die ze daarvoor hebben opgericht is dus heel succes.
Je mag dus aannemen dat als deze vraag komt, van deze deskundigen die het erg goed doen, het niet onzinnig is. Mag jij wel vinden natuurlijk, maar je zou er ook naast kunnen zitten.
Met informatie en pr win je geen oorlog.
Ik wil in ieder geval nog niet dood
De Russische historie kent ook nog een vrij recente belegering van een stad en die heeft meer dan 2 jaar lang geduurd.hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:16:
[...]
Zeker niet, maar als het lukt spreekt over een paar maanden niemand in Rusland over tienduizenden gedode soldaten. Footnote in history...
Er spelen wat factoren mee hier:
1. Rusland is op vreemde grond, zij vallen aan. Dan ben je altijd in het nadeel ten opzichte van de lokale macht. Niet alleen psychologisch, maar ook fysiek (je moet alles aanvoeren, maar echt alles en dat door land wat niet op jouw hand is en niet wil meewerken).
2. Oekraïne krijgt vanuit de hele wereld materiaal aangeleverd, wat in veel gevallen meer dan opgewassen is tegen het Russische materiaal (denk aan de anti-tank middelen bv.).
3. Hoe langer het conflict je kost als Rusland zijnde, hoe dieper de motivatie van je militairen in gaat zakken. Tijd zal dus de vriend zijn van Oekraïne: hoe meer tijd ze kunnen winnen op welke wijze dan ook, hoe beter
4. Gerelateerd aan de bovenstaande punten: verliezen. De aanvallende partij (Rusland) heeft zwaar oplopende verliezen omdat ze in het nadeel zijn (Dat is een aanvallende partij vaak standaard al), hoe langer het duurt, hoe meer materiaal Oekraïne krijgt, hoe harder dat gaat oplopen en doorwerkt. Punt hiervan zal wel zijn dat Oekraine in staat moet blijven om terug te slaan, keer op keer.
ALs het wel zou lukken, dan gaat Rusland nog altijd te maken krijgen met een rotlading aan sancties. De waarde van wat ze doen zal dan slechts bestaan in het hoofd van Putin. Economische hebben ze dan hun eigen taktieken van weleer ervaren: verschroeide aarde
Hij blijft wel consistent steeds alles omdraaien. Dat moet je hem toegeven.XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:13:
[...]
Lavrov is een beetje van het padje af, claimt nu ook dat het westen zou overwegen om een nucleaire oorlog tegen Rusland te beginnen:
[...]
Welke tactiek zou dat dan moeten zijn?eric.1 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:21:
[...]
Een kolonne die amper beweegt hoef je ook niet direct grootschalig aan te vallen. We weten niet of het een tactiek is of een onmogelijkheid.
Ik kan me geen enkele tactiek inbeelden eerlijk gezegd, ik ben echt benieuwd welke tactiek dan???
Dat verneem je hier en nu van mij. Alles verloopt volgens plan. Zo gaan wij ook altijd op vakantie. “Liggen we nog op schema?” “Ja, we liggen op schema”!oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:57:
[...]
een treffende spreuk
In die context: een week geleden heeft Oekraïne gemobiliseerd, dan zou je inmiddels honderdduizenden extra manschappen verwachten. Met de russen gehinderd door logistieke problemen, doden en gewonden zouden die de 150k op de grond op verschillende plekken toch serieus terug moeten kunnen dringen.polthemol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:22:
De aanvallende partij (Rusland) heeft zwaar oplopende verliezen omdat ze in het nadeel zijn (Dat is een aanvallende partij vaak standaard al), hoe langer het duurt, hoe meer materiaal Oekraïne krijgt, hoe harder dat gaat oplopen en doorwerkt. Punt hiervan zal wel zijn dat Oekraine in staat moet blijven om terug te slaan, keer op keer.
Voorlopig zie ik daar nog weinig van.
logistiek opbouwen, de tijd nemen zodat je luchtafweer mee kan bewegen en je kolonne beschermd blijft omdat je kwetsbaar bent, wachten tot de voorhoede van je kolonne de weg voor je veilig heeft gemaakt. Er zijn heel veel opties en het enige antwoord tot nu toe lijkt te zijn: 'we weten het niet'.oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:25:
[...]
Welke tactiek zou dat dan moeten zijn?
Ik kan me geen enkele tactiek inbeelden eerlijk gezegd, ik ben echt benieuwd welke tactiek dan???
Feit is wel dat een kolonne van die omvang rijden een beste klus is. Een kolonne van 100 vrachtwagens in formatie op een goede weg is al een beste klus, laat staan dit.
@hoevenpe dan ga je het issue krijgen van materiaal. Een tank zonder 'boots on the ground' is niet veel waard, maar alleen 'boots on the ground' is aanvallend ook weinig waard. Je kunt dus een patstelling krijgen. Het hangt heel veel af van welk materiaal er is. Ik kan me voorstellen dat je als verdediger nu weinig zin hebt om je de stad uit te laten lokken waar je de Russische luchtmacht op je kop krijgt en waarshcijnlijk een berg artillerie.
[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 12:29 ]
Om de parallel te trekken: als je dan na 15 uur rijden en eindeloze files je bestemming bereikt hebt gaat er een fles wijn of een biertje open en is de heenreis snel vergeten. Dan heb je alsnog een goede vakantie.pro_6or schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:27:
Dat verneem je hier en nu van mij. Alles verloopt volgens plan. Zo gaan wij ook altijd op vakantie. “Liggen we nog op schema?” “Ja, we liggen op schema”!
Imponeren? Het gevoel geven dat zodra je de stad verlaat dat je aan de beurt bent?oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:25:
[...]
Of ze stonden er om aan te vallen, dat bleek een misrekening, dus sturen ze eerst raketten om daarna met de cologne er alsnog heen te rijden?
Kan wel wat bedenken, de de laatste als je mij vraagt
Over de plannen van Rusland, ze willen Oekraïne. En Oekraïne wil dat niet. Denk ik
Poetin ergert zich al decennia aan de ontwikkelingen in de Oekraïne en hij noemt niet voor niets Oekraïne Rusland
[ Voor 15% gewijzigd door Harribo op 03-03-2022 12:31 ]
Dat is koffiedik kijken. Dat jij (of ik) geen tactiek kan bedenken op basis van zeer beperkte en niet-accurate info zegt natuurlijk niets.oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:25:
[...]
Op dit moment staan ze stil buiten bereik van Oekraïne en hun geschut. Hoogstwaarschijnlijk zijn ze nu hun forward operating bases aan het opzetten van uit waar ze een komende operatie gaan bedienen.
Al met al lijkt dit alles in de doctrine te zitten van de Russen.
Untappd: Louwke80
Ik bedoelde het andersom, welke tactiek Oekraine zou hebben om deze kolonne niet aan te vallenpolthemol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:27:
[...]
logistiek opbouwen, de tijd nemen zodat je luchtafweer mee kan bewegen en je kolonne beschermd blijft omdat je kwetsbaar bent, wachten tot de voorhoede van je kolonne de weg voor je veilig heeft gemaakt. Er zijn heel veel opties en het enige antwoord tot nu toe lijkt te zijn: 'we weten het niet'.
Feit is wel dat een kolonne van die omvang rijden een beste klus is. Een kolonne van 100 vrachtwagens in formatie op een goede weg is al een beste klus, laat staan dit.
@hoevenpe dan ga je het issue krijgen van materiaal. Een tank zonder 'boots on the ground' is niet veel waard, maar alleen 'boots on the ground' is aanvallend ook weinig waard. Je kunt dus een patstelling krijgen. Het hangt heel veel af van welk materiaal er is. Ik kan me voorstellen dat je als verdediger nu weinig zin hebt om je de stad uit te laten lokken waar je de Russische luchtmacht op je kop krijgt en waarshcijnlijk een berg artillerie.
Dat je ogenschijnlijk inzet op Kiev, waardoor je je het leger van Oekraïne daar op laat focussen, terwijl je ondertussen op andere plekken makkelijker vooruitgang kan boeken.oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:25:
[...]
Ukraine Forces Reportedly Kill Russia General Andrei Sukhovetsky in Blow to Invading Army
er zijn zeer sterke vermoedens dat de Oekrainers mogelijk een relatief hoge russische generaal, en uitvoerend bevelhebber van het 41st Combined Arms Army of the Central Military District gedood hebben.
ook een russische bron lijkt dat bericht te bevestigen (een bericht op een rusissche militaire site meldde een obituarium aan zn kameraden).
Alhoewel men kan beweren dat Putin zulke verliezen niks uitmaakt, moet hij het wel hebben van steun van datzelfde leger en is het voor de moraal nooit leuk als hoge bevelhebbers zo eenvoudig vallen in de strijd en een teken dat ze lang niet zo succesvol zijn als misschien vooraf gehoopt was.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Oekraïne kan zijn resources beter sparen voor echte aanvallers. Komt bij dat dit midden in het land is, in een stad is het lastiger voor de Russenoldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:32:
[...]
Ik bedoelde het andersom, welke tactiek Oekraine zou hebben om deze kolonne niet aan te vallen
Lijkt me toch fijn als Oekrainer zijnde dat er overal berichten van steun uit de wereld komen. Ik heb nog nooit in een oorlogssituatie gezeten en me zo wanhopig gevoeld als dat die mensen zich nu zullen voelen. Gok jij/jullie ook niet dus laten we vooral niet die kansloze discussie gaan voeren.JoteW schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:19:
[...]
Achja, het is een lief en meegaand gebaar richting de Oekrainers. Anderzijds zullen zij ook denken: "Lief Markie, maar maak een beetje aan met wapens en munitie. Wij zitten er middenin, woorden hebben we niet veel aan."
Dit topic is gesloten.
![]()
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid