Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.949 views

Onderwerpen

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:48
DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:06:
[...]

Ik had iets gehoord dat ze goedkope Chinese banden gebruiken die dus makkelijk lek gaan. Kan het alleen niet meer terugvinden of verifiëren.
Het lijkt mij voordehand-liggend dat men gebruik maakt van spikestrips of iets in die trant om een konvooi op te houden dan wel te vertragen.

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:25
Kenny_026 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:35:
[...]

Lijkt me toch fijn als Oekrainer zijnde dat er overal berichten van steun uit de wereld komen. Ik heb nog nooit in een oorlogssituatie gezeten en me zo wanhopig gevoeld als dat die mensen zich nu zullen voelen. Gok jij/jullie ook niet dus laten we vooral niet die kansloze discussie gaan voeren.
Zelensky was een paar dagen geleden anders heel duidelijk, hij wou geen lift , hij wou wapens

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:07
Louwke schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:31:
De colonne gaat mogelijk zo langzaam omdat ze wachten op de Oost flank.
Dat is inderdaad wat ze (zo'n ex generaal) bij CCN aangaven.
Op https://liveuamap.com/ zie je ook 2 rode strepen aan het oosten ontstaan. Bij CNN gaven ze ook aan dat hier mogelijk op wordt gewacht.

• TheBrut3
Interessante tweet indien waar. Moeilijk te bevestigen.

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:11
Kenny_026 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:35:
[...]

Lijkt me toch fijn als Oekrainer zijnde dat er overal berichten van steun uit de wereld komen. Ik heb nog nooit in een oorlogssituatie gezeten en me zo wanhopig gevoeld als dat die mensen zich nu zullen voelen. Gok jij/jullie ook niet dus laten we vooral niet die kansloze discussie gaan voeren.
Tsja en als ik er zou zitten, als he, zou ik waarschijnlijk denken: ja mooi dat gelul in de rondte, maar woorden hebben we op dit moment niks aan. Die mensen denken: maak die Russen af, grijp in, i.p.v. alleen maar lieve woorden en wat wapens onze kant op te sturen. Daarnaast is Zelensky in z'n toespraken duidelijk genoeg dat het westen achter hen staat. Het is maar hoe je er in staat. Verder inderdaad een nutteloze discussie! :)

Twente komt eraan!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

polthemol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:22:
ALs het wel zou lukken, dan gaat Rusland nog altijd te maken krijgen met een rotlading aan sancties. De waarde van wat ze doen zal dan slechts bestaan in het hoofd van Putin. Economische hebben ze dan hun eigen taktieken van weleer ervaren: verschroeide aarde
Maar hoe lang? Ik hoop dat dit een keerpunt is en dat we dark money gaan aanpakken. Maar vraag het me erg af. Ik ben niet graag de cynische rotzak, maar gok dat het dan toch weer snel is dat we over gaan naar de orde van de dag. Een Orban die niet meegaat in de sancties, waarna de EU bodem eronderuit valt. Zuidas die het voor de 800 euro per uur weer hun lobby starten Trump in de US die terugkeert en Poetin stiekem wel een getapte vent vind...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42
RM-rf schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:33:
https://www.newsweek.com/...hovetsky-conflict-1684441

Ukraine Forces Reportedly Kill Russia General Andrei Sukhovetsky in Blow to Invading Army

er zijn zeer sterke vermoedens dat de Oekrainers mogelijk een relatief hoge russische generaal, en uitvoerend bevelhebber van het 41st Combined Arms Army of the Central Military District gedood hebben.
ook een russische bron lijkt dat bericht te bevestigen (een bericht op een rusissche militaire site meldde een obituarium aan zn kameraden).

Alhoewel men kan beweren dat Putin zulke verliezen niks uitmaakt, moet hij het wel hebben van steun van datzelfde leger en is het voor de moraal nooit leuk als hoge bevelhebbers zo eenvoudig vallen in de strijd en een teken dat ze lang niet zo succesvol zijn als misschien vooraf gehoopt was.
Ik begin wel beetje klaar te zijn met “zo eenvoudig” etc. Hoeveel doden en platgebombardeerde steden moet je slikken voordat het volgens ons, toekijkend aan de zijlijn, niet meer “zo eenvoudig” is voor de Ukrainers?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zou het graag anders zien maar
4. Gerelateerd aan de bovenstaande punten: verliezen. De aanvallende partij (Rusland) heeft zwaar oplopende verliezen omdat ze in het nadeel zijn (Dat is een aanvallende partij vaak standaard al), hoe langer het duurt, hoe meer materiaal Oekraïne krijgt, hoe harder dat gaat oplopen en doorwerkt. Punt hiervan zal wel zijn dat Oekraine in staat moet blijven om terug te slaan, keer op keer.
Dat draait om zodra er op een punt (bv. de rivier) wordt gestopt en de focus op verdedigen zou gaan liggen. Het is minder dan (althans volgens die 'oepsie' getoonde kaart) gepland maar zou gezichtsverlies voorkomen: kijk ons eens alle Russisch-gezinden te hebben bevrijd van de ev0l nazi west-Oekrainers.

Ik vraag me af of ladingen vol raketten veel uit zal maken als Oekraine zou moeten overgaan naar de aanval. Halfgetrainde vrijwilligers kunnen daar ook weinig in betekenen.
Als het wel zou lukken, dan gaat Rusland nog altijd te maken krijgen met een rotlading aan sancties. De waarde van wat ze doen zal dan slechts bestaan in het hoofd van Putin. Economische hebben ze dan hun eigen taktieken van weleer ervaren: verschroeide aarde
En dan komt de vraag hoe lang die sancties in stand worden gehouden als er een 'fait accompli' lijkt te zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

himlims_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:01:
[...]

hebben het er vaker over gehad, en krijg steeds meer indruk dat het 'volgens plan is'

als in; dit is geen plan/aanval van paar weken/maanden, maar geo-politiek op kalenderjaren; rusland bakken reserves opgebouwd, miljarden deal met china, beetje bij beetje EU onderuit krijgen.

de acties hiervan zijn gericht op jaren/decennia, op economisch vlak, door verschillende facetten in te zetten; vluchtelingen stroom, inflatie, fossiele brandstof, dit gaat veel breder getrokken worden dan oekraiene. (het is pas het begin).
Maar Rusland kan dat niet volhouden. De hele strategie van afgelopen jaren was juist gebaseerd op het idee dat een kreeft wel in de pan blijft zitten als je het water maar langzaam aan de kook brengt. Er is van alles gebeurd maar we deden er weinig aan. Het westen werd stapje voor stapje uit elkaar gespeeld tegen minimale kosten voor Rusland.

Dit keer heeft Putin zijn hand volledig overspeeld. Dit is geen stap uit het (succesvolle) standaard playbook maar een poging om iets te forceren. Dat lukte in de Krim en het had weer goed kunnen gaan als het Russische leger ongehinderd Kiev binnen was getrokken om een nieuwe regering te installeren. Dan hadden wij geprotesteerd maar uiteindelijk hadden we dat wel geslikt met wat minimale sancties.
Maar de race op Kiev is mislukt, mede doordat het Russische leger door jarenlange ongehinderde corruptie een lege huls is, en nu is het een oorlog geworden die weken maar ook (vele) maanden kan duren. Dat is economisch een uitputtingsslag voor Rusland. Oekraine zal de oorlog misschien verliezen maar China profiteert. Rusland is terug waar het in 2000 was. Putin heeft met één afwijking van zijn playbook vele jaren aan resultaten door de goot gespoeld.

• oldgrumpy
*knip* lees ons beleid inzake linkdrops https://gathering.tweaker...essages/1758009#linkdrops

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 13:04 ]

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

(video in de tweet)

Deze berichten slaan ook alles. Het westen zou zich focussen op een nucleaire uitkomst, juist. Het zit ze ook niet mee in Rusland /s.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
[...]

3. Hoe langer het conflict je kost als Rusland zijnde, hoe dieper de motivatie van je militairen in gaat zakken. Tijd zal dus de vriend zijn van Oekraïne: hoe meer tijd ze kunnen winnen op welke wijze dan ook, hoe beter
4. Gerelateerd aan de bovenstaande punten: verliezen. De aanvallende partij (Rusland) heeft zwaar oplopende verliezen omdat ze in het nadeel zijn (Dat is een aanvallende partij vaak standaard al), hoe langer het duurt, hoe meer materiaal Oekraïne krijgt, hoe harder dat gaat oplopen en doorwerkt. Punt hiervan zal wel zijn dat Oekraine in staat moet blijven om terug te slaan, keer op keer.
Het probleem is dat Rusland de mogelijkheid heeft om op grote schaal de burgerbevolking te gaan bombarderen. Precies zoals ze in Tsjetsjenië hebben gedaan. Dan heb je het snel over honderdduizenden doden. Wat gaat dat dan doen met de motivatie van de Oekraïners? De dood is heel permanent, misschien dan toch maar Russische overheersing.

Als Poetin dit gaan doen, dan komt het westen ook flink in de problemen. Wat volgens mij kunnen wij niet zoveel meer doen qua sancties. Of hebben wij nog meer in het vat zitten?
Rusland kan dus echter nog wel veel verder escaleren. Het kan er op uit komen dat het westen moet toekijken hoe er honderdduizenden Oekraïners worden vermoord. Kan het westen dat? Of wordt de verleiding dan toch te groot om militair in te grijpen?
Als we het niet doen dan lopen we allemaal een flink trauma op. We stonden er bij en we keken er naar (...maar we hadden natuurlijk geen zin om risico op vliegende kernbommen)

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:02
De gevolgschade voor de Rusland wordt met de dag groter volgens bericht op CNN, heeft FOM het contract met Rusland geheel verscheurd, en zal er zal na de geannuleerde race van dit seizoen ook niet meer gereden worden aldaar.
Formula One will no longer race in Russia, it announced Thursday.

Formula 1 can confirm it has terminated its contract with the Russian Grand Prix promoter, meaning Russia will not have a race in the future,” a spokesperson told CNN.
The 2022 running of the event, which was due to take place in September at Sochi’s Olympic Park, was cancelled last week following Russia’s invasion of Ukraine.

The Russian Grand Prix was due to move from Sochi to a new purpose-built circuit just outside St Petersburg in 2023, but this will now no longer happen.
https://edition.cnn.com/e...-news-03-03-22/index.html

Het is toch bizar om te zien dat de Russen de fallout van deze invasie totaal hebben onderschat, ze komen op deze manier steeds geïsoleerder te staan. Zal ook geen gezellige lunchtafel zijn meer voor de VN ambassadeur in New York als je min of meer weggezet wordt bij de schurkenstaten. :+

[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 03-03-2022 12:54 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RM-rf schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:33:
https://www.newsweek.com/...hovetsky-conflict-1684441

Ukraine Forces Reportedly Kill Russia General Andrei Sukhovetsky in Blow to Invading Army

er zijn zeer sterke vermoedens dat de Oekrainers mogelijk een relatief hoge russische generaal, en uitvoerend bevelhebber van het 41st Combined Arms Army of the Central Military District gedood hebben.
ook een russische bron lijkt dat bericht te bevestigen (een bericht op een rusissche militaire site meldde een obituarium aan zn kameraden).

Alhoewel men kan beweren dat Putin zulke verliezen niks uitmaakt, moet hij het wel hebben van steun van datzelfde leger en is het voor de moraal nooit leuk als hoge bevelhebbers zo eenvoudig vallen in de strijd en een teken dat ze lang niet zo succesvol zijn als misschien vooraf gehoopt was.
Risico van het vak. Ik denk niet dat zijn collega's er wakker van liggen. WO1 roeide de halve Britse adel uit omdat officieren nu eenmaal veel risico lopen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Spotmatic schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom lekke banden worden genoemd als bewijs van dat het misgaat door inferieure kwaliteit. Het enige wat je nodig hebt is een kogel uit een simpel pistool en de band is lek. Of heb ik iets gemist?
Het konvooi valt van ellende uit elkaar, dat zorgt er mede voor dat het niet opschiet daar in het noorden van Kyiv. En het Oekraïense leger ligt natuurlijk niet in de berm te wachten om op banden te kunnen schieten, die zullen het konvooi beschieten zodra het binnen bereik komt van hun artillerie.

March of the Eagles

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het is allang niet meer eenvoudig voor de Oekrainers en dat is het eigenlijk ook nooit geweest.

De oorlog duurt nu net iets meer dan een week. Misschien dat Rusland had verwacht dat het maakelijk zou gaan maar ze zijn er op voorbereid dat het niet makkelijk gaat. De meeste problemen met logistiek etc gaan ze wel op lossen, ook al is dat niet gemakkelijk. Het 60km lange konvooi staat blijkbaar redelijk onbedreigd op dit moment en wacht mogelijk op de bevoorrading of op een tweede konvooi.

Of ze wachten op luchtsteun en zware artillerie. Kijk maar eens wat er in Grozny is gebeurd. Voor een houwitser maakt het niet uit of die 40 jaar oud is, schieten kan die nog wel en zolang je dat onbedreigd langdurig kan doen leg je bijna alles in puin. Overigens bij de tweed eslag om Grozny zijn ze pas na 2 maanden begonnen met de stad te bombarderen maar het uiteindelijke resultaat was nagenoeg complete verwoesting.

De Oekraïners zijn dapperder en gemotiveerder maar hebben meer nodig dan dat. Ik hoop dat de omringende landen kunnen helpen met de aanvoerlijnen en met goederen om aan te voeren. Anders wordt het nog erg zwaar.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TIGER1125 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:51:
De gevolgschade voor de Rusland wordt met de dag groter volgens bericht op CNN, heeft FOM het contract met Rusland geheel verscheurd, en zal er ook niet meer gereden worden aldaar.

[...]

Nou.. van alle schade is dit wel de grootste klap voor Rusland denk je niet? Ook niet weer met 1 pennestreek weer te herstellen als het weer een beetje gedraaid is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• olafmol
XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Het konvooi valt van ellende uit elkaar, dat zorgt er mede voor dat het niet opschiet daar in het noorden van Kyiv. En het Oekraïense leger ligt natuurlijk niet in de berm te wachten om op banden te kunnen schieten, die zullen het konvooi beschieten zodra het binnen bereik komt van hun artillerie.
Er is een tweet van het ukrainse leger dat het konvooi als een decoy en/of val wordt gezien. Dat het niet mag worden aangevallen omdat ze vermoeden dat de Russen dat als excuus voor escalatie gaan gebruiken. Kan de tweet niet meer zo snel vinden en weet ook niet of deze gevalideerd is.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:22
*knip* laten we niet beginnen over aanslagen plegen aub

[ Voor 62% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 14:14 ]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:48
Het is natuurlijk erg wat er gebeurt, maar dit is in veel andere landen al jaren zo. Dit is niet erger dan dat.
Het doet me dan ook niet heel veel wat er daar gebeurt, zolang er hier geen fysieke oorlog komt.

• olafmol
Indoubt schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:54:
Het is allang niet meer eenvoudig voor de Oekrainers en dat is het eigenlijk ook nooit geweest.

De oorlog duurt nu net iets meer dan een week. Misschien dat Rusland had verwacht dat het maakelijk zou gaan maar ze zijn er op voorbereid dat het niet makkelijk gaat. De meeste problemen met logistiek etc gaan ze wel op lossen, ook al is dat niet gemakkelijk. Het 60km lange konvooi staat blijkbaar redelijk onbedreigd op dit moment en wacht mogelijk op de bevoorrading of op een tweede konvooi.

Of ze wachten op luchtsteun en zware artillerie. Kijk maar eens wat er in Grozny is gebeurd. Voor een houwitser maakt het niet uit of die 40 jaar oud is, schieten kan die nog wel en zolang je dat onbedreigd langdurig kan doen leg je bijna alles in puin. Overigens bij de tweed eslag om Grozny zijn ze pas na 2 maanden begonnen met de stad te bombarderen maar het uiteindelijke resultaat was nagenoeg complete verwoesting.

De Oekraïners zijn dapperder en gemotiveerder maar hebben meer nodig dan dat. Ik hoop dat de omringende landen kunnen helpen met de aanvoerlijnen en met goederen om aan te voeren. Anders wordt het nog erg zwaar.
Ik zag gisteren (niet gevalideerde) foto’s van buitgemaakte aanvalsplannen ed en daarin was een schema met voor 14 dagen aan Call signs en frequenties. Dus de Russen rekenen minimaal op 2 weken strijd.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-11 11:41

TommyGun

Stik er maar in!

Lensent schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:58:
*knip* voegt niets toe

[ Voor 31% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 14:13 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:33
*knip* laten we deze discussie niet gaan voeren

[ Voor 43% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 14:15 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:05

Bloodclot

Jawier!

olafmol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Er is een tweet van het ukrainse leger dat het konvooi als een decoy en/of val wordt gezien. Dat het niet mag worden aangevallen omdat ze vermoeden dat de Russen dat als excuus voor escalatie gaan gebruiken. Kan de tweet niet meer zo snel vinden en weet ook niet of deze gevalideerd is.
Kan kloppen, zie voornamelijk ook vrachtwagens op die satellietbeelden.
Volgestouwd met levenshulpmiddelen/voedesl/babyvoeding etc.
Volgestouwd met 18jarige soldaten die denken op een trainings/vredesbevooradingsmissie zijn.

Paar bommen erop en je hebt een mooi beeld van dode jonge soldaten die opweg waren om de arme onderdrukte bevolking van oekraine te helpen.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
TIGER1125 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:51:
De gevolgschade voor de Rusland wordt met de dag groter volgens bericht op CNN, heeft FOM het contract met Rusland geheel verscheurd, en zal er zal na de geannuleerde race van dit seizoen ook niet meer gereden worden aldaar.

[...]

Het is toch bizar om te zien dat de Russen de fallout van deze invasie totaal hebben onderschat, ze komen op deze manier steeds geïsoleerder te staan. Zal ook geen gezellige lunchtafel zijn meer voor de VN ambassadeur in New York als je min of meer weggezet wordt bij de schurkenstaten. :+
Ik vraag me echt af hoe ver ze bereid zijn te gaan. Op een gegeven moment houden de sancties op. Zet Rusland alsnog door? Daar lijkt het wel op. Nu terugtreden zou enorme gezichtsverlies zijn.

Los van het leed van de Russische volk: kan Rusland de oorlog op deze manier lang volhouden? (financieel gezien).

De enige 'positive' uitkomst die ik zie gebeuren is een deel van de grootste sancties terugdraaien door het Westen, in ruil voor bijvoorbeeld de Donetsk...

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:33:
Update van schoonouders: "er vallen weer raketten in Charkiv, maar de kat is ok. Oh en wij trouwens ook"

8)7

We proberen de humor er maar een beetje in te houden.
Mijn collega heeft eindelijk na dagen smeken het voor elkaar gekregen dat zijn ouders Kiev gaan ontvluchten. Diens ouders waren een beetje gehersenspoeld door Russische propaganda, dus die kregen ook het nieuws over de woonwijken in Charkiv enzo niet binnen.

Dit dus.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:51

backupdevice

No Risk , Full Push

olafmol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:58:
[...]

Ik zag gisteren (niet gevalideerde) foto’s van buitgemaakte aanvalsplannen ed en daarin was een schema met voor 14 dagen aan Call signs en frequenties. Dus de Russen rekenen minimaal op 2 weken strijd.
Zowiezo duurt het wel ff voordat je de stad kan omsingelen. Giseren tijdens Nieuwsuur werd ook aangegeven dat de stad zo groot is dat je die nooit helemaal kan omsingelen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:43:
[Twitter]
Klik op tweet voor het plaatje. Oekraïne houdt de getallen van 9000 dode Russen vol. Zoals gebruikelijk, slag om de arm, niet te verifiëren, etc, maar we weten dat de getallen indicatief zijn op basis van US en EU intelligence (EU denkt dat het redelijk accuraat is, US denkt de helft minder... ben benieuwd naar updates wanneer ze komen).
Ik kan haast niet geloven dat er al zoveel Russische doden zouden zijn. Als we kijken naar gelijkaardige oorlogen dan duurt het normaliter veel langer voor deze aantallen bereikt worden.

(En ik zei nadrukkelijk gelijkaardige oorlogen, alvorens iemand met de meat grinder uit WO1 komt aanzetten)

Qua materieel, er zouden een paar duizend voertuigen kapot zijn maar er komen nog enkele tienduizenden die kant op. Voor Oekraïne zal het belangrijk zijn dat er voldoende munitie aangeleverd blijft worden.

March of the Eagles

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:02

[ Voor 43% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 14:16 ]

• oldgrumpy
*knip* laten we deze discussie niet voeren

[ Voor 46% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 14:17 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:25
Wat is de reden dat Europa/Europeanen (en andere landen) anders handelen/reageren dan bij bijvoorbeeld Syrie, Irak, Libië? Begrijp mij niet verkeerd, Oekraïne verdient alle steun en Putin moet zich gewoon terugtrekken.

Maar bij de eerder genoemde landen werd er alles gedaan om de vluchtelingen buiten de deur te houden. Turkije krijgt zelfs miljarden toe om de vluchtelingen buiten de Europese grenzen te houden. De Oekraïners worden met open armen ontvangen. De NS zegt zelfs jullie paspoort is jullie treinticket.

Niet alleen dat, enkele Westerse landen hebben zelfs militairen gestuurd naar de eerder genoemde landen, zo heeft Nederland bombardementen uitgevoerd.

Waardoor komt dit? Is dat omdat we voornamelijk anti-Rusland zijn of zijn we juist pro-Oekraïne omdat het een Europese land is en de eerder genoemde landen niet.

Zouden we op dezelfde manier reageren/handelen als bijvoorbeeld Moldavie/Roemenie Oekraine was binnengevallen?

EU DNS: 86.54.11.100

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

backupdevice schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Zowiezo duurt het wel ff voordat je de stad kan omsingelen. Giseren tijdens Nieuwsuur werd ook aangegeven dat de stad zo groot is dat je die nooit helemaal kan omsingelen.
Nuance: Niet volledig. Het zal altijd mogelijk zijn om te voet en via omwegen erin of eruit te komen.
Maar dat zijn geen lijntjes waarmee je genoeg spullen (voedsel, medicatie en ook wapens) de stad in gaat krijgen om een zinvolle verdediging op te zetten.

• olafmol
Fuujii schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Ik vraag me echt af hoe ver ze bereid zijn te gaan. Op een gegeven moment houden de sancties op. Zet Rusland alsnog door? Daar lijkt het wel op. Nu terugtreden zou enorme gezichtsverlies zijn.

Los van het leed van de Russische volk: kan Rusland de oorlog op deze manier lang volhouden? (financieel gezien).

De enige 'positive' uitkomst die ik zie gebeuren is een deel van de grootste sancties terugdraaien door het Westen, in ruil voor bijvoorbeeld de Donetsk...
Pjotr op het platteland van Rusland gaat echt stuk omdat de F1 er niet komt racen.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:01:
Wat is de reden dat Europa/Europeanen (en andere landen) anders handelen/reageren dan bij bijvoorbeeld Syrie, Irak, Libië? Begrijp mij niet verkeerd, Oekraïne verdient alle steun en Putin moet zich gewoon terugtrekken.

Maar bij de eerder genoemde landen werd er alles gedaan om de vluchtelingen buiten de deur te houden. Turkije krijgt zelfs miljarden toe om de vluchtelingen buiten de Europese grenzen te houden. De Oekraïners worden met open armen ontvangen. De NS zegt zelfs jullie paspoort is jullie treinticket.

Niet alleen dat, enkele Westerse landen hebben zelfs militairen gestuurd naar de eerder genoemde landen, zo heeft Nederland bombardementen uitgevoerd.

Waardoor komt dit? Is dat omdat we voornamelijk anti-Rusland zijn of zijn we juist pro-Oekraïne omdat het een Europese land is en de eerder genoemde landen niet.

Zouden we op dezelfde manier reageren/handelen als bijvoorbeeld Moldavie/Roemenie Oekraine was binnengevallen?
Roemenië is op 1 januari 2007 lid geworden van de Europese Unie.

Dan zaten wij nu in oorlog.

Moldavië is een ander verhaal.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:41
TIGER1125 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Alsof Poetin niet te vinden is... 8)7

Alsof je niet een beetje in de kaart van de Russen speelt dan hè? Was het westen toch de agressor...

[ Voor 36% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 14:17 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iets met dreiging van veel vervelender wapens als het tot een hoger niveau escaleert.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008

Player1S

Probably out in the dark

XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Ik kan haast niet geloven dat er al zoveel Russische doden zouden zijn. Als we kijken naar gelijkaardige oorlogen dan duurt het normaliter veel langer voor deze aantallen bereikt worden.

(En ik zei nadrukkelijk gelijkaardige oorlogen, alvorens iemand met de meat grinder uit WO1 komt aanzetten)

Qua materieel, er zouden een paar duizend voertuigen kapot zijn maar er komen nog enkele tienduizenden die kant op. Voor Oekraïne zal het belangrijk zijn dat er voldoende munitie aangeleverd blijft worden.
Paar vastgelopen convooien waar ook vrachtwagens vol troepen bij zit en het gaat hard :X

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:20

[ Voor 53% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 14:15 ]

• c-nan
Vorkie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:04:
[...]

Roemenië is op 1 januari 2007 lid geworden van de Europese Unie.

Dan zaten wij nu in oorlog.

Moldavië is een ander verhaal.
Roemenie is ook lid van de NATO. Maar ik bedoelde eigenlijk, als het in plaats van Rusland en ander zou geweest zijn. Had de wereld dan ook opdezelfde manier gereageerd?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

1) Het is dichterbij
2) Deze mensen lijken meer op ons
3) De cultuur lijkt meer op ons, dus beelden (straat / etc) is beter herkenbaar voor ons
4) Het was een functionerende democratie
5) Rusland is een meer bekende vijand met bijbehorend vijandsbeeld als jaren lang

Dat maakt dat jan met de pet er meer mee heeft en wij <> zij wat lastiger is (lees ook Rene Girard met de zondebok).

• RobinNL
  • Laatst online: 15:33
martwoutnl schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Nieuwsuur had laatst een item over de mensen om hem heen. Eentje die hem dan zeer waarschijnlijk opvolgt, schijnt een echte havik te zijn. Ik kan het item even niet vinden. Het was, denk ik, een paar dagen terug.
Dat misschien ook ja, maar ik doelde meer op eventuele (grote) aanvallen.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
martwoutnl schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Nieuwsuur had laatst een item over de mensen om hem heen. Eentje die hem dan zeer waarschijnlijk opvolgt, schijnt een echte havik te zijn. Ik kan het item even niet vinden. Het was, denk ik, een paar dagen terug.
Waarschijnlijk een lid van deze club:

Wikipedia: Silovik

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:38

Thompson

Beeromaniac

Een gratis reparatie en een knuffelbeer???

Ik mag toch nondeju hopen dat die mensen ook verder begeleid worden om z.s.m. ergens fatsoenlijk een nacht door te kunnen brengen, een degelijke maaltijd te krijgen etc.

Beeromaniac

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09
Cyberpope schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:06:
[...]

1) Het is dichterbij
3) De cultuur lijkt meer op ons, dus beelden (straat / etc) is beter herkenbaar voor ons
5) Rusland is een meer bekende vijand met bijbehorend vijandsbeeld als jaren lang

Dat maakt dat jan met de pet er meer meer heeft en wij <> zij wat lastiger is (lees ook Rene Girard met de zondebok).
En niet onbelangrijk: Oekrainers mochten al zonder beperkingen/asielaavraag 90 dagen NL (EU) in

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• oldgrumpy
[...]

1) Het is dichterbij

Dat maakt dat jan met de pet er meer meer heeft en wij <> zij wat lastiger is (lees ook Rene Girard met de zondebok).
Je vergeet nog punt 6 : Het zijn voornamelijk vrouwen en kinderen, de mannen (moeten) blijven om al dan niet te vechten.Daar waar de overgrote meerderheid van andere vluchtelingen jonge mannen blijken te zijn. Dat schept een heel ander gevoel.

• c-nan
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Iets met dreiging van veel vervelender wapens als het tot een hoger niveau escaleert.
Als de Westerse wereld niet op deze manier had gereageerd zou het ook niet escaleren. Mijn vraag is juist waarom er zo wordt gereageerd en dat dat bij de eerdere genoemde land juist het tegenovergestelde was.

Waarom willen we zo graag de Oekraïners opvangen, waarom wilden we dat met de Syriers niet?

• SemperFidelis
  • Laatst online: 19-11 23:48
[...]

1) Het is dichterbij

Ik ben bang dat het ook vooral wel een racistisch onderbuikgevoeltje heeft. Daarnaast is dit land binnengevallen, bij een Syrië is de strekking soms ook te vaak 'och ja het volk heeft dit bewind gekozen, tough luck'. In Nederland is men niet bang dat zo'n scenario ooit plaatsvindt dus maakt het ook afstandelijker. De Russen vallen binnen is ook niet echt waarschijnlijk maar voelt voor veel mensen meer aanwezig.

[ Voor 11% gewijzigd door SemperFidelis op 03-03-2022 13:09 ]

• TheBrut3

Omdat Europa is voor opvang in eigen regio, nu zijn wij als Europa de eigen regio. Tevens zijn Oekraïense vluchtelingen in principe geen asielzoekers.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

c-nan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Roemenie is ook lid van de NATO. Maar ik bedoelde eigenlijk, als het in plaats van Rusland en ander zou geweest zijn. Had de wereld dan ook opdezelfde manier gereageerd?
Nee. Maar dan had Oekraïne het makkelijker zelf afgekund zonder interventie. En was het überhaupt niet aan de orde geweest.

Maar, als Rusland geen kernarsenaal had gehad, waren ze m.i. al opgerold.

• Vorkie
  • Niet online
[...]

Lastig te bepalen eerlijk gezegd, Ukraine staat al sinds 2013 in de picture, op weg naar EU, democratie, aanpak van corruptie.

De beginselen zijn alleen niet te vergelijken met andere landen, want ik vindt het net zo erg voor wat er allemaal meer naar het oosten gebeurt...

Oorlog is gewoon niet meer van deze tijd, een moderne samenleving met een stel hersens welke ons zelfs ver van de aarde heeft gebracht.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:59
Die bordjes 'max 10t' staan er niets voor niets... O-)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Thompson schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:07:
[...]

Een gratis reparatie en een knuffelbeer???

Ik mag toch nondeju hopen dat die mensen ook verder begeleid worden om z.s.m. ergens fatsoenlijk een nacht door te kunnen brengen, een degelijke maaltijd te krijgen etc.
Een betere wereld begint bij jezelf.
Onze gemeente is aan het wachten tot de eerste vluchtelingen hier aankomen ik verwacht ergens volgende week.
En ja ik ga zeker helpen ter plekke of financieel.

• oldgrumpy
c-nan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Als de Westerse wereld niet op deze manier had gereageerd zou het ook niet escaleren. Mijn vraag is juist waarom er zo wordt gereageerd en dat dat bij de eerdere genoemde land juist het tegenovergestelde was.

Waarom willen we zo graag de Oekraïners opvangen, waarom wilden we dat met de Syriers niet?
Er worden toch Syriers opgvangen?

Hier enkele cijfers uit België
Sinds 2013 heeft België een structureel hervestigingsprogramma en engageert ons land zich ertoe om elk jaar een aantal kwetsbare vluchtelingen op te vangen. Sindsdien zijn er 4.438 vluchtelingen hervestigd in België, waaronder 3.980 Syrische vluchtelingen en 315 Congolese vluchtelingen.

• c-nan
[...]

1) Het is dichterbij

Dat maakt dat jan met de pet er meer mee heeft en wij <> zij wat lastiger is (lees ook Rene Girard met de zondebok).
Goede punten.

Stel we vervangen in punt 5 Rusland met een ander land. Zou dat uitmaken?

Wat ik probeer te begrijpen is zijn we gewoon anti Rusland en handelen we daarom op deze manier. Of zijn we oprecht pro-Oekraine en ongeacht welk land Oekraine zou binnenvallen zouden we op dezelfde manier reageren?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

1) Het is dichterbij

Best confronterend vind ik zelf. Toen Baghdad wekenlang werd platgegooid maakten we ons niet zo druk om dat Iraakse leed, ver van ons bed en die mensen/cultuur lijken niet op ons.

Nu wel (ook om je andere genoemde redenen).

Voor mij wel een spiegel om te zien dat je onbewust toch wel blind kan zijn.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-11 08:57
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Daarnaast is het devies altijd: opvang in de regio. Alleen is die regio in dit geval Europa.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Als een ander land dan Rusland de aanvaller was had je met een VN resolutie en de NAVO luchtmacht de aanvaller weer zijn eigen land in gestuurd?

Omdat het Rusland is, doet iedereen alles met 'soft' power ipv 'hard' power omdat we bang zijn voor een atoombom die onze kant op gegooid wordt of het starten van WO3.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:22
*knip* laten we deze discussie niet zo voeren

[ Voor 27% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 14:14 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15

Qwerty-273

Meukposter

*knip* laten we deze discussie niet voeren

[ Voor 63% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 14:17 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:59
c-nan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:11:
Wat ik probeer te begrijpen is zijn we gewoon anti Rusland en handelen we daarom op deze manier. Of zijn we oprecht pro-Oekraine en ongeacht welk land Oekraine zou binnenvallen zouden we op dezelfde manier reageren?
Vooral het eerste vermoed ik: Oekraïne vecht indirect voor onze veiligheid, zolang zij standhouden staan de russen niet bij de Grebbeberg...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:20
TheekAzzaBreek schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:49:
Opvallend: op de nieuwste EU sanctielijst staat Fridman, de zich eerder tegen de invasie uitsprak.
Hij heeft met zijn bedrijf een belang in Holland en Barrett alsmede Tui zie https://www.nu.nl/economi...ncties-tegen-rusland.html

Ik kon niet een vergelijkbare post vinden dus bij deze. Mocht het wel al zijn gepost dan excuses.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Goede punten.

Ja. Dat maakt uit. Wij hebben al een vijandsbeeld bij Rusland. Een beeld dat ook de aflopen eeuw terecht is gebleken overigens, maar dat maakt niet uit.

Maar de rest is ook een beetje hypothetisch. Want de anderen rondom heen zouden UA niet binnenvallen.
Dat is alleen Rusland die dat doet. Meestal beginnen autocratieen oorlogen. (ja, er zijn een paar uitzonderingen, niets is absoluut).

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-11 09:43
Wolly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Best confronterend vind ik zelf. Toen Baghdad wekenlang werd platgegooid maakten we ons niet zo druk om dat Iraakse leed, ver van ons bed en die mensen/cultuur lijken niet op ons.

Nu wel (ook om je andere genoemde redenen).

Voor mij wel een spiegel om te zien dat je onbewust toch wel blind kan zijn.
Is toch volstrekt normaal en logisch? Zo werkt het met alles. Als je partner kanker krijgt is da verschrikkelijk. Als de partner van je collega kanker krijgt is dat ook erg, maar wel minder heftig. Als piet in Cuba kanker krijgt doet dat je niet veel. Is m.i. niet confronterend en heel normaal?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:32
[...]

1) Het is dichterbij

De dreiging van Rusland treft ons allen - er is volgens mij ook een 'de maat is vol'-factor.
Verder is Oekraine een soeverein land wat wordt binnengevallen en ik denk door het punt van vrij reizen in de EU: We kennen vaak direct of indirect Oekrainse mensen. Ik heb al dagen updates over het in veiligheid brengen van (schoon)familie van vrienden van mij gehad en er zijn meer mensen in dit topic met familie en/of vrienden daar (zoals @RoD ).

Ik ben vooral ook voor interventie die verder gaat dan foei zeggen omdat we dit probleem zelf hebben laten ontstaan en nu wel een keer verantwoording moeten nemen om het op te lossen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 23:07
c-nan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:11: Of zijn we oprecht pro-Oekraine en ongeacht welk land Oekraine zou binnenvallen zouden we op dezelfde manier reageren?
Nog een puntje, het is dicht bij huis. Het is 1400 km met de auto naar Lviv een afstand die genoeg mensen in een dag rijden als ze op vakantie gaan.

• TheBrut3
En door welk land dan? Van Wit-Rusland alleen worden ze in Oekraïne niet bang, net als van Moldavië. Dus er kan in dit geval geen andere agressor zijn.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

*knip* laten we deze onzinnige discussie niet gaan voeren

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 14:14 ]

• Wolly
  • Niet online
praliwi schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Is toch volstrekt normaal en logisch? Zo werkt het met alles. Als je partner kanker krijgt is da verschrikkelijk. Als de partner van je collega kanker krijgt is dat ook erg, maar wel minder heftig. Als piet in Cuba kanker krijgt doet dat je niet veel. Is m.i. niet confronterend en heel normaal?
Ik ben er nog niet over uit. Kanker is niet te voorkomen, oorlogen (uiteindelijk) wel.

We liepen allemaal in de val van de US met de weapons of mass destructions, we hebben honderdduizenden mensen daarvoor omgelegd en steden platgebombardeerd. Uiteindelijk hoor je daar niets over maar huilen we nu wel mee met Oekraine waar tot nu toe een paar flatgebouwen zijn geraakt (even scherp gesteld voor het contrast).

Aan de andere kant heb ik dan weer wel meelij met mensen die iets van hun leven proberen te maken op een manier die ik zelf ook begrijp zoals in UA.

• Tristan
  • Laatst online: 18-11 23:39
FunkyTrip schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Mijn collega heeft eindelijk na dagen smeken het voor elkaar gekregen dat zijn ouders Kiev gaan ontvluchten. Diens ouders waren een beetje gehersenspoeld door Russische propaganda, dus die kregen ook het nieuws over de woonwijken in Charkiv enzo niet binnen.
Ik ben ook nog steeds bezig mijn collega over te halen. Hij ziet de beelden wel en snapt de ernst. Hij belt elk uur met zijn familie, maar die lijken er niet over te pijnsen om te vertrekken. Ik heb ze de kaart van de nog werkende trein stations gestuurd. Maar ze zijn de bang om die trip te ondernemen. Het is ook niet een kleine stukje rijden ofzo :| Zie rode pijl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TE_2HOE273tPDTf9GzrrwZrpy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiKrskZ16VvFdVY6mMOa5l7q.jpg?f=fotoalbum_large

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

praliwi schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Eens. Oekraïne is buurland van de EU. Ikzelf heb gestudeerd met een aantal Oekraïners dus heb zelf toch ook echt meer een band met dat land dan Irak (noem maar wat). Rusland is voor ons allemaal een realistischere vijand dan de zoveelste extremistengroep uit het Midden-Oosten (de koude oorlog is pas een paar decennia voorbij!). Voor mij ook niet onbelangrijk: die beelden op TV zijn gevoelsmatig veel dichterbij. I.p.v. beelden van een stad in Irak waar amper een Nederlander is geweest zie je steden zoals veel andere steden in de voormalige SU die plat worden gebombardeerd. Ik kijk daar toch anders naar.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41

De meeste redenen zijn al genoemd.

En ja, het is absoluut deels selectieve verontwaardiging. Waar ook een flink stuk hypocrisie in zit vanuit Het Westen.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wolly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:20:
[...]

Ik ben er nog niet over uit. Kanker is niet te voorkomen, oorlogen (uiteindelijk) wel.

We liepen allemaal in de val van de US met de weapons of mass destructions, we hebben honderdduizenden mensen daarvoor omgelegd en steden platgebombardeerd. Uiteindelijk hoor je daar niets over maar huilen we nu wel mee met Oekraine waar tot nu toe een paar flatgebouwen zijn geraakt (even scherp gesteld voor het contrast).

Aan de andere kant heb ik dan weer wel meelij die iets van hun leven proberen te maken op een manier die ik zelf ook begrijp zoals in UA.
Ga je ook niet gemakkelijk uitkomen. Hypocritisch zijn is een wezenlijk onderdeel van mens zijn. We doen het allemaal wel in meer of mindere mate. Nogmaals eerder ga ik al een leestip van Rene Girard een goed startpunt om beetje inzicht in dit soort fenomenen te krijgen.

Overigens durf ik te voorspellen dat ook hiervoor de aandacht afneemt en we gaan afstompen als het maar lang genoeg duurt.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:09:
Die bordjes 'max 10t' staan er niets voor niets... O-)
[Embed]
Dat lijkt eerder opgeblazen dan ingezakt.

• TheBrut3
Hele dikke rookpluimen boven west Kiev.

[Twitter: https://twitter.com/iddqd_ua/status/1499355446548828161]

• Astennu
  • Laatst online: 08-11 09:45
Alpina schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Een betere wereld begint bij jezelf.
Onze gemeente is aan het wachten tot de eerste vluchtelingen hier aankomen ik verwacht ergens volgende week.
En ja ik ga zeker helpen ter plekke of financieel.
Inderdaad ik ga ook eens informeren of er hier in de buurt wat gedaan wordt/mensen opgevangen worden.
Ik wil sowieso wat projecten gaan steunen en ik zou ook wel 1-2 dagen in de week mee willen helpen op locatie.Als er concreet veel te doen ik wil ik er ook best wel de hele week voor uittrekken maar moet dat dan met het werk even overleggen.

Krijg steeds meer het gevoel dat ik iets wil doen vooral ook fysiek ergens mee helpen niet alleen met geld.
Daar mee vechten heeft denk ik geen nut met mijn vaardigheden en zwakke knieen en als je dan dood bent op dag 1 heb je nog amper wat kunnen betekenen.

Met de mensen hier opvangen en gerichte doelen steuenen kan ik dan wellicht meer voor die mensen doen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 21:54
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Nee. Maar dan had Oekraïne het makkelijker zelf afgekund zonder interventie. En was het überhaupt niet aan de orde geweest.

Maar, als Rusland geen kernarsenaal had gehad, waren ze m.i. al opgerold.
Door wie dan? Europa heeft veel praatjes, maar stelt militair echt weinig meer voor. Zonder UK en zeker US heeft Europa niet echt een indrukwekkend leger (en dan ook nog eens verspreid over meerdere landen, met veel overlap en weinig samenwerking)

• Tristan

Zo afgetrapt oogt dit materiaal niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Tristan op 03-03-2022 13:31 ]

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-11 16:29

Vae Victus

Awesome God

*knip* met deze termen spreken we niet over vluchtelingen

[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 14:10 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• Astennu
Tristan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:20:
[...]

Ik ben ook nog steeds bezig mijn collega over te halen. Hij ziet de beelden wel en snapt de ernst. Hij belt elk uur met zijn familie, maar die lijken er niet over te pijnsen om te vertrekken. Ik heb ze de kaart van de nog werkende trein stations gestuurd. Maar ze zijn de bang om die trip te ondernemen. Het is ook niet een kleine stukje rijden ofzo :| Zie rode pijl.

[Afbeelding]
Is het dat of willen ze ook gewoon hun lang en landgenoten niet in de steek laten? dat kan ik mij ook voorstellen. En dat je eventueel daar wilt helpen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Tristan
Astennu schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Is het dat of willen ze ook gewoon hun lang en landgenoten niet in de steek laten? dat kan ik mij ook voorstellen. En dat je eventueel daar wilt helpen.
Ik weet het niet, dat zal absoluut meespelen. Maar zijn moeder en twee zussen kunnen uiteindelijk niet heel veel betekenen als ze aan je voordeur kloppen lijkt mij. Ik zou ze op de trein hebben gezet.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-11 08:57
Fuujii schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:26:
[...]

De meeste redenen zijn al genoemd.

En ja, het is absoluut deels selectieve verontwaardiging. Waar ook een flink stuk hypocrisie in zit vanuit Het Westen.
Op zich is die er ook andersom. Ik ken genoeg Zuid Amerikanen die op dit moment zoiets hebben van, "Het zal allemaal wel". Kijk bijvoorbeeld ook naar de landen die aan de sancties meedoen: vrijwel alleen maar Westerse landen, de rest blijft neutraal, op het veroordelen van de inval na (maar zo'n veroordeling heeft weinig directe consequenties voor dergelijke landen). En als je dan dit soort berichten leest, dan begrijp ik dat ook wel een beetje.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:42
Tristan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:30:
[Twitter]
Dat afgetrapte materiaal zou ik ook niet filmen voor een propagandafilm.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:13:
Lavrov is een beetje van het padje af, claimt nu ook dat het westen zou overwegen om een nucleaire oorlog tegen Rusland te beginnen:
Als we Ruslandkenner Hubert Smeets en Oost-Europadeskundige Bob Deen mogen geloven, dan is Lavrov niet meer dan een spreekbuis van Poetin (zonder eigen mening):
Wie denkt dat de minister van Buitenlandse Zaken Lavrov er ook bij hoort, heeft het mis. Deen: "Hij is niet meer dan Poetins spreekbuis, een woordvoerder."
Bron: https://nos.nl/artikel/24...naar-wie-luistert-hij-nog

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-11 18:14

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[Twitter]
Een paar BMP's, een T-72, BTR-achtigen.. En een (1) Mi-24 Hind. Afgetrapt? Nee. Maar erg 21ste eeuw kun je het ook niet noemen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:26

Freakie1NL

Grote Baas

Brazos schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Dat lijkt eerder opgeblazen dan ingezakt.
T72 is toch enorm oude troep. Nog van helemaal aan het begin van de koude oorlog?

Ah zie hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door Freakie1NL op 03-03-2022 13:35 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[Twitter]
Natuurlijk pure propaganda, het mooiste materiaal laten zien. Dat zegt niks over de staat van het overige materiaal.
Johan Bogle schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:30:
[...]
Door wie dan? Europa heeft veel praatjes, maar stelt militair echt weinig meer voor. Zonder UK en zeker US heeft Europa niet echt een indrukwekkend leger (en dan ook nog eens verspreid over meerdere landen, met veel overlap en weinig samenwerking)
Een gezamenlijke Europese krijgsmacht, ook zonder de UK en de US, is in staat om Rusland op militair gebied te verslaan. Qua materieel staat Europa er beter voor, modern en goed onderhouden materiaal, veel manschappen die goed getraind zijn en goed uitgerust zijn en veel moderne wapens zoals drones.
Maar ongeacht materiaal, ik zie een invasie van Rusland niet als realistische optie, dan lopen ze tegen dezelfde problemen aan als Rusland nu in Oekraïne. Het doel is dan om Rusland dan volledig binnen de eigen landsgrenzen te houden en zichzelf te laten vernietigen door het volledig te isoleren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Freakie1NL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:35:
[...]

T72 is toch enorm oude troep. Nog van helemaal aan het begin van de koude oorlog?

Ah zie hierboven.
Denk dat ze daar hier bij defensie al blij mee zouden zijn, een oude tank is beter dan geen tank.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Johan Bogle schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:30:
[...]
Waar is dit op gebaseerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXYcrygY7T5WdwKMm6Y1I8opgJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pf3NhUQwhqI4o1zscBIPg7MH.jpg?f=fotoalbum_large

Dat het beter en gecoordineerder kan ben ik met je eens. Maar ik denk dat UK, Frankrijk of Duitsland op zichzelf al een heel aardig eind komt.

Duitsland en UK geven bijna evenveel uit aan hun leger als Rusland.
En hebben daar een stuk moderner en beter onderhouden materieel voor.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2022 13:38 ]

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008

Player1S

Probably out in the dark

[Twitter]
Oogt wel heel erg als een defensie promotie filmpje

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Wolly
  • Niet online
Kuusj schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Een paar BMP's, een T-72, BTR-achtigen.. En een (1) Mi-24 Hind. Afgetrapt? Nee. Maar erg 21ste eeuw kun je het ook niet noemen.
Het is ook niet bepaald een 21e eeuw oorlog zo zonder overwicht in de lucht en tanks die honderden kilometers moeten rollen.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:55
autje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:33:
[...]
vrijwel alleen maar Westerse landen, de rest blijft neutraal
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/oucdj2k2a0l81.png

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Johan Bogle
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Waar is dit op gebaseerd?

[Afbeelding]

Dat het beter en gecoordineerder kan ben ik met je eens. Maar ik denk dat UK, Frankrijk of Duitsland op zichzelf al een heel aardig eind komt.
Dat is NATO. Klein verschilletje met alleen Europa.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Freakie1NL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Ah zie hierboven.
Min of meer generatiegenoot van een Abrams of een Leopard 2. Ze worden nog steeds gemaakt en zullen vast gemoderniseerd zijn.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Johan Bogle schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:38:
[...]
NATO ex US staat er ook bij.

Maargoed, zoals ik zei; UK en Duitsland geven haast 60 miljard uit aan defensie. Rusland maar iets meer.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:55
Johan Bogle schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:38:
[...]
Lees je wel? Onderaan staat gewoon netjes vermeld wat het aandeel is van de VS.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Johan Bogle
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:39:
[...]

NATO ex US staat er ook bij.

Maargoed, zoals ik zei; UK en Duitsland geven haast 60 miljard uit aan defensie. Rusland maar iets meer.
Ex-US is nog altijd veel meer dan alleen Europa.

• Johan Bogle
xzaz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Lees je wel? Onderaan staat gewoon netjes vermeld wat het aandeel is van de VS.
Denk je wel? ;) Zie hierboven.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Johan Bogle schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:39:
[...]
Ex-US is nog altijd veel meer dan alleen Europa.
Voor maarliefst de derde keer; de uitgaven van UK, Frankrijk en Duitsland zijn afzonderlijk al zowat zo hoog als heel Rusland...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsifWQutG3WXTsntn29vaXB03cc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9wdJS4lKsdUqNsv3bz5wlx92.png?f=user_large

En nogmaals; voor dat budget heeft Rusland vooral ouwe teringzooi.

Het is echt geen enkele match. Los van het kernarsenaal.

MBT de funding van de NATO:
https://www.nato.int/cps/...%2C%20and%20command%20and

Toevalligerwijs beschikbaar in Engels, Frans, Russisch en Oekrains

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2022 13:44 ]

• Astennu
Tristan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Ik weet het niet, dat zal absoluut meespelen. Maar zijn moeder en twee zussen kunnen uiteindelijk niet heel veel betekenen als ze aan je voordeur kloppen lijkt mij. Ik zou ze op de trein hebben gezet.
Ik zou ze die optie wel geven. Maaar ze kunnen zeker wat betekenen. Ze kunnen helpen met camouflage netten maken of molotov cocktails. Of als ze oud genoeg zijn helpen met het verplegen van de gewonden.

Ik zeg niet dat ze het moeten doen he dont get me wrong. Maar met een oorlog van zo'n schaal is er vast iets waar je bij kan helpen.

Pagina: 1 ... 101 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid