EU DNS: 86.54.11.100
Daar ben ik dan ook al mee bezig. Mijn tante vangt vanaf morgenavond 3 mensen opAlpina schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:10:
[...]
Een betere wereld begint bij jezelf.
Onze gemeente is aan het wachten tot de eerste vluchtelingen hier aankomen ik verwacht ergens volgende week.
En ja ik ga zeker helpen ter plekke of financieel.
Beeromaniac
Heerlijk dat z'n speeltjes afgepakt worden:TIGER1125 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:51:
De gevolgschade voor de Rusland wordt met de dag groter volgens bericht op CNN, heeft FOM het contract met Rusland geheel verscheurd, en zal er zal na de geannuleerde race van dit seizoen ook niet meer gereden worden aldaar.
Russian President Vladimir Putin was key in establishing the event in 2014.
Putin, who remains closely associated with the race, has a palace in Sochi and St Petersburg is his home town.
The decision means F1 will not race in Russia for the foreseeable future - effectively, at least for as long as Putin remains in power.
Canada, Turkijke, UKc-nan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Haal VS+Turkije weg en je houd nog maar de helft over.
Dat zijn de stemmen voor een draft van een VN resolutie. Ik had het over de economische sancties. Daar staan een hoop van die groene landen een stuk neutraler in.
Top! Respect 🙏Thompson schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Daar ben ik dan ook al mee bezig. Mijn tante vangt vanaf morgenavond 3 mensen opik ga daar dit weekend langs om te koken voor ze. Daarnaast bezig om hier op het bedrijf (CMO in voedingssupplementen) e.e.a. te regelen aan hulpgoederen.
Turkije bedoel je? Dat is ook Europa. Net zo goed als Oekraine.Johan Bogle schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:39:
[...]
Ex-US is nog altijd veel meer dan alleen Europa.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Complete vrijheid zou ik het niet willen noemen. Bepaalde Russische kanalen zijn zojuist verbannen in de EU en Russen in de EU die zich niet nadrukkelijk uitspreken tegen het Russische beleid worden ontslagen of weggestuurd.SemperFidelis schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:02:
[...]
Hier krijgen we complete vrijheid en verantwoordelijkheid om zelf te bepalen wie de goodguys zijn.
In Rusland wordt alles op alles gezet om het beeld te vormen dat wij de badguys zijn.
Nogmaals, dat is wel een verschilletje.
En ook in Europa en Amerika wordt alles op alles gezet om het beeld te vormen dat de Russen de badguys zijn.
Tja de T-90 staat op hetzelfde platform. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet meer up-to-date is qua bewapening en middelen. Maar helaas voor de Russen valt het enorm tegen hoe veel T-72's, T80's en T90's aan de nieuwste standaarden voldoen. Actieve protectie hebben ze nog steeds niet (die zou de T-14 Armata krijgen maar die komt waarschijnlijk nooit in massaproductie).Freakie1NL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:35:
[...]
T72 is toch enorm oude troep. Nog van helemaal aan het begin van de koude oorlog?
Ah zie hierboven.
We hebben het (Wikipedia: List of equipment of the Russian Ground Forces) over:
- 285 T-90/T-90A en 85 T-90M's
- 310 T-80BV/T-80U en 140 T-80BVM's
- 550+ T-72B3M, 850 T-72B3 en 650 T-72B/T-72BA
Natuurlijk nog duizenden in storage. Maar het lijkt mij vreselijk sterk dat die allemaal in combat-ready staat zijn. T-90 heeft nog zo'n oude stinkdiesel die bij wijze van spreken (maar bijna letterlijk) al in de T-34 werd gebruikt. Natuurlijk wel geüpgraded met een turbo en sterkere internals en dergelijke (1100PK ipv 500PK).
Ik zou zelf wel een oude T-72 willen om over een wei mee te crossen hoor
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Super!Thompson schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Daar ben ik dan ook al mee bezig. Mijn tante vangt vanaf morgenavond 3 mensen opik ga daar dit weekend langs om te koken voor ze. Daarnaast bezig om hier op het bedrijf (CMO in voedingssupplementen) e.e.a. te regelen aan hulpgoederen.
Als je ergens hulp bij kan gebruiken laat het alsjeblieft weten
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik gooi er nog maar eentje in...Marzman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:46:
[...]
Turkije bedoel je? Dat is ook Europa. Net zo goed als Oekraine.
Er rijden nu een legio aan trucks met hulp/eten/drinken richting Melitopol.
Lekker makkelijk als ze je 26 uur van alles afsluit.....
Volgens mij zijn ze zelfs helemaal leeg en is dit puur voor de show.....
/f/image/AFHn2HMeGbGnXlYOCczdKImp.png?f=fotoalbum_large)
Video kan je kijken op telegram: @OSINTUKRAINE
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
En nu eentje van de grondtroepenMikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:48:
[...]
Ik gooi er nog maar eentje in...
[Afbeelding]
Dat we te weinig geinvesteerd hebben sinds WOII dat is inderdaad wel duidelijk.
Ja dat werkt goed, ook dat filmpje dat ze een russische soldaar eten geven en zijn moeder laten bellen.Bschnitz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:48:
Tegen propaganda komt nu goed op gang....
Volgens mij zijn ze zelfs helemaal leeg en is dit puur voor de show.....
[Afbeelding]
Video kan je kijken op telegram: @OSINTUKRAINE
[ Voor 43% gewijzigd door Marzman op 03-03-2022 13:52 ]
/▌
Die M1 Abrams zijn toch superieur dan die oude russische dingen of niet?Kuusj schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:47:
[...]
Tja de T-90 staat op hetzelfde platform. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet meer up-to-date is qua bewapening en middelen. Maar helaas voor de Russen valt het enorm tegen hoe veel T-72's, T80's en T90's aan de nieuwste standaarden voldoen. Actieve protectie hebben ze nog steeds niet (die zou de T-14 Armata krijgen maar die komt waarschijnlijk nooit in massaproductie).
We hebben het (Wikipedia: List of equipment of the Russian Ground Forces) over:
- 285 T-90/T-90A en 85 T-90M's
- 310 T-80BV/T-80U en 140 T-80BVM's
- 550+ T-72B3M, 850 T-72B3 en 650 T-72B/T-72BA
Natuurlijk nog duizenden in storage. Maar het lijkt mij vreselijk sterk dat die allemaal in combat-ready staat zijn. T-90 heeft nog zo'n oude stinkdiesel die bij wijze van spreken (maar bijna letterlijk) al in de T-34 werd gebruikt. Natuurlijk wel geüpgraded met een turbo en sterkere internals en dergelijke (1100PK ipv 500PK).
Ik zou zelf wel een oude T-72 willen om over een wei mee te crossen hoor
Meh, is maar net hoe je het bekijkt de originele T-72 komt uit '74 de originele Leopard 2 uit '79. De B3 variant van de T-72 is sinds 2013 in gebruik terwijl de Leopard 2A6 al in 2005 op het slagveld rond reed, en eigenlijk een doorontwikkeling zijn van de 2A5 uit 1995.Freakie1NL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:35:
[...]
T72 is toch enorm oude troep. Nog van helemaal aan het begin van de koude oorlog?
Ah zie hierboven.
De Amerikaanse M1 Abrams komt overigens ook uit dit tijdperk, waarbij de "vorige" variant uit 2020 stamt, en de volgende variant vorig jaar al had moeten volgen.
Dus ja wat is enorm oud/wat is nieuw, in de wereld van militaire technologie is dat ook redelijk relatief.
Net als dat de oorspronkelijke F-16 ook gewoon uit de jaren '70 stamt, en nog steeds volop gebruikt wordt wereldwijd.
[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 03-03-2022 13:56 ]
Volgens de Oekraïense vicepremier Olha Stefanishyna is de NAVO medeverantwoordelijk voor de burgerdoden in Oekraïne, door te weigeren om een 'no fly'-zone in te stellen boven het land. "Het is onmenselijk om te weten dat de burgerbevolking, dat er kinderen zullen gedood worden door deze beslissing niet te nemen", aldus Stefanishyna bij de BBC. "Het bloed van die burgers kleeft niet alleen aan Russische handen. Het spijt me dat ik niet diplomatisch antwoord, maar ik spreek met u terwijl ik in een schuilkelder zit."
"Heavy military equipment is being brought into Moscow, barricades of concrete blocks are being made around the military unit..." https://t.co/OWDwCzpEiz
— AlexandruC4 (@AlexandruC4) 3 maart 2022
Ukraine’s intelligence says Putin might consider imposing martial law in Russia on March 4.
— Illia Ponomarenko 🇺🇦 (@IAPonomarenko) 2 maart 2022
Absolute maniac has pit himself in a death trap with his own stupid lunacy.
[ Voor 35% gewijzigd door marshallq op 03-03-2022 13:54 ]
Wel als je Ukraine propaganda bent. De waarheid zal in het midden liggen ws.tiswat schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:34:
[...]
Dat afgetrapte materiaal zou ik ook niet filmen voor een propagandafilm.
Tja hele lastige kwestie, een no fly zone is een dermate grote escalatie. Je weet dat Rusland die gaat overtreden dus Russische vliegtuigen zullen uit de lucht geschoten moeten worden. In feite ga je direct het gevecht aan en maak je er echt een Europese oorlog van.oldgrumpy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:53:
Oekraïense vicepremier: "NAVO heeft ook bloed aan de handen"
Volgens de Oekraïense vicepremier Olha Stefanishyna is de NAVO medeverantwoordelijk voor de burgerdoden in Oekraïne, door te weigeren om een 'no fly'-zone in te stellen boven het land. "Het is onmenselijk om te weten dat de burgerbevolking, dat er kinderen zullen gedood worden door deze beslissing niet te nemen", aldus Stefanishyna bij de BBC. "Het bloed van die burgers kleeft niet alleen aan Russische handen. Het spijt me dat ik niet diplomatisch antwoord, maar ik spreek met u terwijl ik in een schuilkelder zit."
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik vraag me ook af of ze, gezien hun weinige bewegingen, niet gewoon vooral een eigen waarheid filmen in hun colonnes.De_Bastaard schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:07:
[...]
Mijn contact in Rusland denkt net zo hoor. Het is allemaal de schuld van de nazis in Oekraïne. Zij gebruiken burgers als menselijk schild, laten niemand de stad verlaten, Rusland schiet alleen op militaire doelen en ook zouden er maar 300 Russische soldaten gesneuveld zijn.
Oh en Putin is het beste wat ze is overkomen sinds de val van de Sovjet-Unie.
Sterker nog; de Russische voertuigen met dat halve nazisymbool op z’n kant (Z) zal me ook niet verbazen dat ze die aanwijzen als door de nazi’s gestolen materieel en gebruikt tegen de Russen…
Het idee is het daar niet op aan te laten komen. Maargoed, punt is dat het feitenvrij geleuter is om te stellen dat Rusland wel even Europa onder de voet loopt.Marzman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:51:
[...]
En nu eentje van de grondtroepen
[...]
Ja dat werkt goed, ook dat filmpje dat ze een russische soldaar eten geven en zijn moeder laten bellen.
Maar als de wetenschap zegt dat de aarde rond is en ik roep heel hard dat ie plat is wordt het niet opeens een soort rugby bal.
En als een rechter een moordenaar veroordeeld die zelf blijft roepen dat ie onschuldig is is het slachtoffer niet opeens invalide in plaats van dood.
Charly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:56:
Ik zie ook vandaag weer een aantal keer voorbij komen dat "de waarheid wel ergens in het midden zal liggen", maar besef je even dat dit een enorme mentale valkuil is.
Maar als de wetenschap zegt dat de aarde rond is en ik roep heel hard dat ie plat is wordt het niet opeens een soort rugby bal.
En als een rechter een moordenaar veroordeeld die zelf blijft roepen dat ie onschuldig is is het slachtoffer niet opeens invalide in plaats van dood.
De aarde is een ovaal door de centrifugale krachten
Dus beide hebben geen gelijk.
UK is nog steeds Europa, dus kan je gewoon meetellen.Johan Bogle schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:30:
Europa heeft veel praatjes, maar stelt militair echt weinig meer voor. Zonder UK en zeker US heeft Europa niet echt een indrukwekkend leger
Royal Navy:
4x Vanguard class (Ballistic missile submarine)
4x Astute class (Fleet submarine)
2x Trafalgar class (Fleet submarine)
1x QE class (Aircraft carrier)
6x Daring class (Anti Air Guided Missile Destroyer)
12x Duke class (Guided missile frigate)
Force d'action navale:
4x Triomphant class (Ballistic missile submarine)
5x Rubis class (Nuclear attack submarine)
1x Barracuda class (Nuclear attack submarine)
1x Charles de Gaulle (Aircraft carrier)
3x Mistral class (Landing helicopter dock)
2x Horizon class (Air-defence destroyer)
7x Aquitaine class (Anti-submarine destroyer)
1x Georges Leygues class (Anti-submarine destroyer)
5x La Fayette class (General-purpose frigate)
6x Floréal class (Surveillance frigate)
Marina Militare:
4x Todaro class (Attack submarine)
4x Sauro class (Attack submarine)
1x Cavour (Aircraft carrier)
1x Giuseppe Garibaldi (Aircaft carrier, wordt in 2022 vervangen)
3x San Giorgio class (Landing helicopter dock)
2x Orizzonte class (Air-defence destroyer)
2x Durand de la Penne class (Air-defence destroyer)
6x Bergamini class (General-purpose frigate)
4x Bergamini class (Anti-submarine frigate)
3x Maestrale class (Anti-submarine frigate)
En dan heb ik denk ik de 3 grootste marines uitgeschreven. Ik denk dat ze stuk voor stuk goede weerstand kunnen bieden tegen de marine van Rusland, laat staan allemaal samen.
Je moet alles in perspectief zien. De originele M1 was bedoeld tegen de originele T-72. Als je een M1A2 SEPv3 (nieuwste variant) tegen een T-90MS zet heb je ook weer een redelijk gelijk speelveld. Natuurlijk veegt een T-90MS de vloer aan met de originele M1 en andersom zou dat ook zo zijn.De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:52:
[...]
Die M1 Abrams zijn toch superieur dan die oude russische dingen of niet?
Maar.. er zijn zo veel factoren die meewegen.. Het is niet zo 1-2-3 te zeggen wat 'beter' is.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Kremlin propaganda is erg effectiefVorkie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:57:
[...]
offtopic:
De aarde is een ovaal door de centrifugale krachten
Dus beide hebben geen gelijk.
*knip* zie de topicstart, geen 'false balance' argumentatie aubCharly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:56:
Ik zie ook vandaag weer een aantal keer voorbij komen dat "de waarheid wel ergens in het midden zal liggen", maar besef je even dat dit een enorme mentale valkuil is.
[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 03-03-2022 15:49 ]
Het grote verschil:c-nan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:11:
[...]
Goede punten.
Stel we vervangen in punt 5 Rusland met een ander land. Zou dat uitmaken?
Wat ik probeer te begrijpen is zijn we gewoon anti Rusland en handelen we daarom op deze manier. Of zijn we oprecht pro-Oekraine en ongeacht welk land Oekraine zou binnenvallen zouden we op dezelfde manier reageren?
Irak, Syrie, Libie, Myanmar, Nicaragua, etc. zijn binnenlandse conflicten. Een dictator die zijn eigen volk mishandelt. Dat is een héél andere situatie dan wanneer een buitenlandse aggressor een ander land actief aanvalt. Dat andere land is een (vrijwel) onschuldige democratie.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Speciaal voor jou dan:de Peer schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:00:
[...]
Maar in dit geval gaat het om 2 partijen die er beiden belang bij hebben om de waarheid te verdraaien. Zo gek vind ik het dan niet om te stellen dat de waarheid ergens in het midden ligt.
Is niet te vergelijken met je wetenschapvoorbeeld.
RobinHood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:15:
En dat is dus de drogreden van de valse balans.
Er is geen middenweg hier. De waarheid ligt niet ergens in het midden.
In het ene kamp hebben we een praktische dictatuur/oligarchie waar vrije pers niet bestaat, vrijheid van meningsuiting niet bestaat, politicus zijn slecht voor je gezondheid is en zij zijn de oorlog begonnen.
Het andere kamp: Doorgaans functionerende democratieën, met een functionerende pers en vrijheid van meningsuiting. Nee, Polen, Hongarije en wat al niet meer zijn geen lichtende voorbeelden, maar alsnog beter dan Rusland.
Nu mag jij mij uitleggen waarom de waarheid ergens in het midden ligt.
Overigens is het hele idee van OSINT dat je het zelf ook na kan gaan, want open source.
ligt het aan mij of zag ik een krat westerse anti tankraketten in dat filmpje?tiswat schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:34:
[...]
Dat afgetrapte materiaal zou ik ook niet filmen voor een propagandafilm.
Ophouden hoor, met dergelijke budgetvergelijkingen ga je flink de mist in. In Rusland en China zal werkelijk alles (grondstoffen, mensen) factoren goedkoper zijn dan in de Verenigde Staten. Misschien zou het meewegen van %GDP dat wat verbeteren.MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Voor maarliefst de derde keer; de uitgaven van UK, Frankrijk en Duitsland zijn afzonderlijk al zowat zo hoog als heel Rusland...
[Afbeelding]
En nogmaals; voor dat budget heeft Rusland vooral ouwe teringzooi.
Het is echt geen enkele match. Los van het kernarsenaal.
MBT de funding van de NATO:
https://www.nato.int/cps/...%2C%20and%20command%20and
Toevalligerwijs beschikbaar in Engels, Frans, Russisch en Oekrains
En ondertussen geeft Putin de westerse wereld elke dag een dikke middelvinger door gewoon z’n jets oa Zweden in te laten vliegen. De enige die hij nog lijkt te respecteren daarin is Erdogan, die was vrij duidelijk in z’n reactie toen dat een keer met Turkije gebeurde.Tsurany schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:55:
[...]
Tja hele lastige kwestie, een no fly zone is een dermate grote escalatie. Je weet dat Rusland die gaat overtreden dus Russische vliegtuigen zullen uit de lucht geschoten moeten worden. In feite ga je direct het gevecht aan en maak je er echt een Europese oorlog van.
Zeg gewoon dat we niet alles precies weten. Door te roepen 'de waarheid ligt in het midden' zeg je zoveel als dat je denkt dat er inderdaad wel wat nazistisch aan de Oekraïense overheid is. Of dat er wel wat in zit dat Rusland Oekraïne bevrijdt van een naziregime. Ga zo maar even door. Dat zijn toch dingen waarvan het duidelijk moge zijn dat het niet klopt. Dat we twijfelen aan de hoeveelheid Russische doden die worden gemeld door het Oekraïense leger is niet meer dan logisch, maar er is niet echt een middenweg in dit hele conflict.de Peer schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:00:
[...]
Maar in dit geval gaat het om 2 partijen die er beiden belang bij hebben om de waarheid te verdraaien. Zo gek vind ik het dan niet om te stellen dat de waarheid ergens in het midden ligt.
Is niet te vergelijken met je wetenschapvoorbeeld.
Het ging mij puur om het aantal gesneuvelde soldaten. Niet over de andere zaken waar me nu woorden voor in de mond gelegd worden.Thomas schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:05:
[...]
Zeg gewoon dat we niet alles precies weten. Door te roepen 'de waarheid ligt in het midden' zeg je zoveel als dat je denkt dat er inderdaad wel wat nazistisch aan de Oekraïense overheid is. Of dat er wel wat in zit dat Rusland Oekraïne bevrijdt van een naziregime. Ga zo maar even door. Dat zijn toch dingen waarvan het duidelijk moge zijn dat het niet klopt. Dat we twijfelen aan de hoeveelheid Russische doden die worden gemeld door het Oekraïense leger is niet meer dan logisch, maar er is niet echt een middenweg in dit hele conflict.
Mariupol != MelitopolBschnitz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:48:
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 03-03-2022 14:09 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Inderdaad. En hoewel ik haar punt wel snap, betekent een No-fly zone (en de daarop volgende oorlog met de omringende landen) dus ook dat daar mensen sneuvelen.Tsurany schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:55:
[...]
Tja hele lastige kwestie, een no fly zone is een dermate grote escalatie. Je weet dat Rusland die gaat overtreden dus Russische vliegtuigen zullen uit de lucht geschoten moeten worden. In feite ga je direct het gevecht aan en maak je er echt een Europese oorlog van.
Zij schuilt voor de oorlog, en wenst anderen om te komen vechten, maar snapt niet dat NAVO-landen zelf ook willen schuilen? Beetje raar. Ik weet namelijk niet of het aantal kinderen dat zou sterven minder zou worden als die No-fly zone er war gekomen.
&
Dat was mij ook niet duidelijk. Ging mij meer om het algehele conflict, niet om de cijfers.de Peer schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:07:
[...]
Het ging mij puur om het aantal gesneuvelde soldaten. Niet over de andere zaken waar me nu woorden voor in de mond gelegd worden.
Inmiddels wel een behoorlijk oud plaatje. En het zegt ook niet zoveel.. Rusland heeft veel oude meuk, maar een paraat leger. Bij de meeste Navo landen in de EU zal dat vies tegenvallen, maar daarentegen wel veel moderner.MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:36:
[...]
Waar is dit op gebaseerd?
[Afbeelding]
Dat het beter en gecoordineerder kan ben ik met je eens. Maar ik denk dat UK, Frankrijk of Duitsland op zichzelf al een heel aardig eind komt.
Duitsland en UK geven bijna evenveel uit aan hun leger als Rusland.
En hebben daar een stuk moderner en beter onderhouden materieel voor.
Dat. Maar wij geven ook veel geld verkeerd uit. Sinds de Koude Oorlog hebben we er bijvoorbeeld veel helicopters en transportcapaciteit bij gekregen. Nuttig als je oorlog wilt voeren in Afghanistan of Mali. Maar geldverspilling als je Polen moet verdedigen en daardoor geen geld voor tanks en artillerie hebt.desmond schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:03:
[...]
Ophouden hoor, met dergelijke budgetvergelijkingen ga je flink de mist in. In Rusland en China zal werkelijk alles (grondstoffen, mensen) factoren goedkoper zijn dan in de Verenigde Staten. Misschien zou het meewegen van %GDP dat wat verbeteren.
Volgens mij bedoelt hij dus dat de RUSSEN die trucks laten rijden en dat die soldaat mocht bellen kwam omdat Oekrainers hem lieten bellen.Marzman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:51:
[...]
En nu eentje van de grondtroepen
[...]
Ja dat werkt goed, ook dat filmpje dat ze een russische soldaar eten geven en zijn moeder laten bellen.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Er is een groot verschil tussen je eigen grondgebied verdedigen en als relatieve buitenstaander in te grijpen in een oorlog tussen twee andere landen.olafmol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:05:
[...]
En ondertussen geeft Putin de westerse wereld elke dag een dikke middelvinger door gewoon z’n jets oa Zweden in te laten vliegen. De enige die hij nog lijkt te respecteren daarin is Erdogan, die was vrij duidelijk in z’n reactie toen dat een keer met Turkije gebeurde.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wikipedia: 2015 Russian Sukhoi Su-24 shootdownolafmol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:05:
[...]
En ondertussen geeft Putin de westerse wereld elke dag een dikke middelvinger door gewoon z’n jets oa Zweden in te laten vliegen. De enige die hij nog lijkt te respecteren daarin is Erdogan, die was vrij duidelijk in z’n reactie toen dat een keer met Turkije gebeurde.
Inderdaad. Er werd wel wat rotzooi over en weer gegooid, maar puntje bij paaltje liep het af met een sisser.
Rusland provoceert gewoon lekker. En daarmee hou je niet op tot je een keer gestopt wordt.
Lekker, al die "no-fly zones", maar daar hoeft Rusland zich geen bal van aan te trekken tot er daadwerkelijk een keer zero-tolerance wordt getoond.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Russia today in Europa is niet wat de Russen voorgeschoteld krijgen, het is toegespitst op de landen en de bevolking waar het wordt uitgezonden...Sjoerd001 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:11:
Wat ik overigens jammer/lichtelijk zorgwekkend vind, is dat we nu vanuit de Westerse wereld steeds minder toegang hebben tot het 'Russische verhaal'. Ook al is dat niet te vertrouwen, gaf het mij wel begrip voor het standpunt van de gemiddelde Rus. Sowieso interessant om te zien wat ze er daar van maken.
Het zijn bizarre tijden.
Dat ben ik met je oneens. Waarheid staat boven doel._Gast_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:46:
[...]
En ook in Europa en Amerika wordt alles op alles gezet om het beeld te vormen dat de Russen de badguys zijn.
Tuurlijk, nieuw is ook subjectief en soms slaat men de plank mis, maar er worden geen leugens verspreid zoals in Rusland.
Als Amerikaanse troepen zich misdragen wordt dat ook breed uitgemeten in de media. Dat is in Rusland echt ondenkbaar.
Dat komt door het stukje geschiedenisles dat Putin ons heeft gegeven.Sjoerd001 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:11:
Wat ik overigens jammer/lichtelijk zorgwekkend vind, is dat we nu vanuit de Westerse wereld steeds minder toegang hebben tot het 'Russische verhaal'. Ook al is dat niet te vertrouwen, gaf het mij wel begrip voor het standpunt van de gemiddelde Rus. Sowieso interessant om te zien wat ze er daar van maken.
/▌
Willen zij niet graag ergens tijdelijk buiten Charkiv zitten? Kan me goed voorstellen dat het ergste daar nog niet geweest is?RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:17:
Vriendin vraag net aan schoonvader hoe het gaat in Charkiv: "ach ja, je weet het, het gaat z'n gangetje. Er vallen verderop wat bommen en alles staat in de rook, dus een normale gang van zaken, weinig aan de hand. Je moeder drinkt wijn met een vriendin om alvast de overwinning te vieren".
Het zijn bizarre tijden.
Dan heb je het Trump tijdperk niet via Fox news meegemaakt.SemperFidelis schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:18:
[...]
Dat ben ik met je oneens. Waarheid staat boven doel.
Tuurlijk, nieuw is ook subjectief en soms slaat men de plank mis, maar er worden geen leugens verspreid zoals in Rusland.
Als Amerikaanse troepen zich misdragen wordt dat ook breed uitgemeten in de media. Dat is in Rusland echt ondenkbaar.
Ja andere zenders gaven met wat graag een alternatief beeld, maar als je bevolking maar naar 1 kanaal kijkt, krijg het toch genoeg leugens binnen.
Tanks en artillerie zijn ook vrij nutteloos in moderne oorlogsvoering.downtime schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:13:
[...]
Dat. Maar wij geven ook veel geld verkeerd uit. Sinds de Koude Oorlog hebben we er bijvoorbeeld veel helicopters en transportcapaciteit bij gekregen. Nuttig als je oorlog wilt voeren in Afghanistan of Mali. Maar geldverspilling als je Polen moet verdedigen en daardoor geen geld voor tanks en artillerie hebt.
Tegen een modern leger is je tank opgeblazen voordat die het front bereikt. En je artillerie wordt na 1x schieten opgeblazen.
Putin and Macron held a third phone call since the beginning of the Russian invasion of Ukraine.
— Status-6 (Military & Conflict News) (@Archer83Able) 3 maart 2022
Putin told Macron that the tasks of the Russian military will be fulfilled "no matter what," according to Kremlin.https://t.co/TC97u27cem
Op zich heeft Frankrijk best een goed leger, dat is zo'n beetje het enige EU-land wat vanuit militair oogpunt op zichzelf kan staan.Johan Bogle schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:30:
[...]
Door wie dan? Europa heeft veel praatjes, maar stelt militair echt weinig meer voor. Zonder UK en zeker US heeft Europa niet echt een indrukwekkend leger (en dan ook nog eens verspreid over meerdere landen, met veel overlap en weinig samenwerking)
Verder is de UK nog steeds lid van de NAVO, en hoort gewoon bij Europa.
Nu weet ik gelukkig niet alles, maar nazisme is wel een ding toch binnen de UA overheid?Thomas schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:05:
[...]
Zeg gewoon dat we niet alles precies weten. Door te roepen 'de waarheid ligt in het midden' zeg je zoveel als dat je denkt dat er inderdaad wel wat nazistisch aan de Oekraïense overheid is. Of dat er wel wat in zit dat Rusland Oekraïne bevrijdt van een naziregime. Ga zo maar even door. Dat zijn toch dingen waarvan het duidelijk moge zijn dat het niet klopt. Dat we twijfelen aan de hoeveelheid Russische doden die worden gemeld door het Oekraïense leger is niet meer dan logisch, maar er is niet echt een middenweg in dit hele conflict.
Of is dat Azov battaljon volgens jou een op zichzelf staand iets wat gedoogd wordt en verder buiten de overheid staat?
Zie bijv. https://www.aljazeera.com...who-are-the-azov-regiment
Ze vliegen Zweden niet in?olafmol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:05:
[...]
Meestal worden ze net buiten de territoriale wateren onderschept en begeleid.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En hoe was het gesprek volgens Macron?TheBrut3 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:24:
Poetin heeft nogmaals aan Macron aangegeven dat zijn doel gehaald moet en zal worden.
[Twitter]
Je weet dat Zelensky een jood is?Wolly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:25:
Nu weet ik gelukkig niet alles, maar nazisme is wel een ding toch binnen de UA overheid?
Enige "plus"-punt is dat de NAVO ook al maanden aan het mobiliseren is richting het oosten. Dus de paraatheid van "onze" legers is ook gewoon hoog. Is alleen niet echt in het nieuws geweest.Montaner schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:09:
[...]
Inmiddels wel een behoorlijk oud plaatje. En het zegt ook niet zoveel.. Rusland heeft veel oude meuk, maar een paraat leger. Bij de meeste Navo landen in de EU zal dat vies tegenvallen, maar daarentegen wel veel moderner.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Checkpoints installeren. Zorgen dat het volk geen coupe kan plegen lijkt mij.XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:28:
[...]
Maar concreet, wat zou dit betekenen? Moskou barricaderen, voor wat?
Nee, ze weigeren resoluut om weg te gaan.De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:20:
[...]
Willen zij niet graag ergens tijdelijk buiten Charkiv zitten? Kan me goed voorstellen dat het ergste daar nog niet geweest is?
Bevolking bang maken. Als ze hier dagelijks op journaal verkondigen dat Rusland ons wil Nuken en vervolgens word Binnenhof gebarricadeerd dan schijt half Nederland zich ook in de broekXWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:28:
[...]
Maar concreet, wat zou dit betekenen? Moskou barricaderen, voor wat?
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Precies. Russische tanks vallen zo ten prooi aan moderne drones.RocketKoen schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:24:
[...]
Tanks en artillerie zijn ook vrij nutteloos in moderne oorlogsvoering.
Tegen een modern leger is je tank opgeblazen voordat die het front bereikt. En je artillerie wordt na 1x schieten opgeblazen.
Dat sluit toch niet automatisch uit dat er nazi's in zijn apparaat zitten?
Azov Battalion (until September 2014), is a right-wing extremist[1] and neo-Nazi[2][3][4] unit of the National Guard of Ukraine
On 12 November 2014, Azov was incorporated into the National Guard of Ukraine, and since then all members are contract soldiers serving in the National Guard.[10]
Wikipedia: Azov BattalionThe Azov Battalion has been described as a far-right militia[32] with connections to neo-Nazism, with members wearing neo-Nazi and SS symbols and regalia and expressing neo-Nazi views.[82][83] The group's insignia features the Wolfsangel[51][84][83][85][86] and the Black Sun,[84][87][88] two neo-Nazi symbols.
Azov soldiers have been observed wearing Nazi-associated symbols on their uniforms.[89] In 2014, the German ZDF television network showed images of Azov fighters wearing helmets with swastika symbols and "the SS runes of Hitler's infamous black-uniformed elite corps".[90] In 2015, Marcin Ogdowski, a Polish war correspondent, gained access to one of Azov's bases located in the former holiday resort Majak; Azov fighters showed to him Nazi tattoos as well as Nazi emblems on their uniforms.[91
Geen idee of Macron zijn persmomentje heeft gehad, maar Al Jazeera meldt ook dat Reuters het meldt:Tristan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:28:
En hoe was het gesprek volgens Macron?
عاجل | رويترز: بوتين أبلغ ماكرون بأن العمليات العسكرية في أوكرانيا ستستكمل أهدافها
— الجزيرة - عاجل (@AJABreaking) 3 maart 2022
Alleen die tweet was niet in het Engels.
Ja, niet dat die barricade maar iets gaat doen dan, of is het een Wakanda barricade?Player1S schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:30:
[...]
Bevolking bang maken. Als ze hier dagelijks op journaal verkondigen dat Rusland ons wil Nuken en vervolgens word Binnenhof gebarricadeerd dan schijt half Nederland zich ook in de broek
Maar lastig, ik denk dat hij mogelijk voorbereid wilt zijn voor een volksopstand.
Nederland heeft gewoon operationele tanks hoor. Ja het zijn er een stuk minder, maar weinig is niet geen.Brazos schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:36:
[...]
Denk dat ze daar hier bij defensie al blij mee zouden zijn, een oude tank is beter dan geen tank.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Bin Laden vinden duurde ruim 10 jaarLensent schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:58:
[mbr]*knip* laten we niet beginnen over aanslagen plegen aub[/mbr]
Moet Nederland dan ook gedenazifikeerd worden om baudet en Wilders?Wolly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:31:
[...]
Dat sluit toch niet automatisch uit dat er nazi's in zijn apparaat zitten?
[...]
[...]
[...]
Wikipedia: Azov Battalion
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
BREAKING: Ukraine's Foreign Minister claims Russian forces might have pointed 'multiple rocket-launching systems' towards their own territory for a 'false flag operation'
— The Spectator Index (@spectatorindex) 3 maart 2022
Gecombineerd met martial law dreiging zou het me niet verbazen
Idd, ik was toen Noord Korea aan het schieten was met "projectielen" in Tokyo en toen hadden ze 3x anti missile units in en rondom de stad gezet.Player1S schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:30:
[...]
Bevolking bang maken. Als ze hier dagelijks op journaal verkondigen dat Rusland ons wil Nuken en vervolgens word Binnenhof gebarricadeerd dan schijt half Nederland zich ook in de broek
Dat was wel apart om te zien... ben toen nog langs degene die in de buurt van het paleis stond gelopen. Overal militairen en dan die SAM. Dan denk je ook wel even na, NK kan gek genoeg zijn om het te doen.
The General Staff of the Armed Forces of #Ukraine: we are now moving from the defense mode to the counteroffensive mode
— NEXTA (@nexta_tv) 3 maart 2022
Wat er ook van waar is, men probeert in ieder geval zelfvertrouwen uit te stralen. Gezien de beelden van gebieden die terugveroverd worden, zal er wel een kern van waarheid in zitten. Vraag voor mij is hoe het verder gaat in het zuiden, of ze nog iets kunnen betekenen in Cherson. Ik vrees dat Mariupol verloren is aangezien het kapot wordt geschoten door de Russen.
Tja als er iemand niets over nazis kan roepen is het Putin die de Wagner group inzet:
Wikipedia: Dmitry Utkin oprichter van de Wagner groep een Neo Nazi.
Even vertalen op de pagina zelf, maar plaatjes zeggen alles. Gast zit onder de SS symbolen etc.
https://www.respublica.lt/neonacizmas-rusijos-samdiniu-tarpe
Untappd: Louwke80
Niet in eigendom, volgens mij lenen ze 16 van Duitsland bij defensie.Freakie1NL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:32:
[...]
Nederland heeft gewoon operationele tanks hoor. Ja het zijn er een stuk minder, maar weinig is niet geen.
Meer tanks zijn er niet meer.
Waar worden er gebieden terugveroverd?RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:34:Gezien de beelden van gebieden die terugveroverd worden, zal er wel een kern van waarheid in zitten.
Is dat het wensdenken, nergens iets over gelezen tot nu toe.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
We gaan hier geen Kremlin propaganda lopen verkondigen.Player1S schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:33:
[...]
Moet Nederland dan ook gedenazifikeerd worden om baudet en Wilders?
[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-03-2022 16:54 ]
Logisch ook, alsof Oekraine dan niet al eerder militaire doelen had geraakt in Rusland zelf.user109731 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:33:
[Twitter]
Maar gelukkig vliegen de NAVO scanners over Polen etc... die detecteren zo goed als alle elektronische ontstekingen en verraad dus ook de plekken waar vandaan geschoten wordt. (ga mij niet vragen hoe dat vliegtuig heet... dat ben ik even vergeten)
/edit
@Brazos
Wikipedia: Lijst van materieel van de Nederlandse landmacht
Wel handig, onze middelen staan op Wiki...
[ Voor 15% gewijzigd door Vorkie op 03-03-2022 14:38 ]
Juist. En bovendien zit er nogal een verschil tussen een kamerlid en een paramilitaire groep die gewoon onderdeel is van het politie apparaat van Oekraïne.Wolly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:36:
[...]
Volgens mij gaat het hier over de aanwezigheid van nazi's in het overheidsapparaat van UA en niet over NL
Gebieden rondom Kyiv, de counterattacks bij Hostomel, gebied buiten Charkiv, etc. Er zijn in de afgelopen dagen wel wat dingetjes voorbijgekomen. Maar ik heb geen idee van de precieze verhoudingen, het zijn losse observaties.hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:36:
[...]
Waar worden er gebieden terugveroverd?
Is dat het wensdenken, nergens iets over gelezen tot nu toe.
Kan natuurlijk ook angst zijn voor een staatsgreep.user109731 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:33:
[Twitter]
Er is zelfs een club die de misdaden van Wagner in de gaten houdt: https://wagnera.org/Louwke schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:35:
[...]
Tja als er iemand niets over nazis kan roepen is het Putin die de Wagner group inzet:
Wikipedia: Dmitry Utkin oprichter van de Wagner groep een Neo Nazi.
Even vertalen op de pagina zelf, maar plaatjes zeggen alles. Gast zit onder de SS symbolen etc.
https://www.respublica.lt/neonacizmas-rusijos-samdiniu-tarpe
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Hoe zit het met de informatievoorziening binnen UA? Krijgen de mensen min of meer dezelfde pro-UA berichten die wij ook vooral zien of zien die weer andere berichten? Wordt hun een worst volgehouden van 'Nog even volhouden, de NATO zal zo ingrijpen' of is het wel een realistisch beeld wat geschetst wordt?RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:38:
[...]
Gebieden rondom Kyiv, de counterattacks bij Hostomel, gebied buiten Charkiv, etc. Er zijn in de afgelopen dagen wel wat dingetjes voorbijgekomen. Maar ik heb geen idee van de precieze verhoudingen, het zijn losse observaties.
En nog een vraag, wellicht heb je het erover gehad, wat is het idee van de Oekrainer als Kiev valt? Geen risico meer op bommen of denken ze dat Rusland dan begint met een grote 'schoonmaak' in de rest van het land?
Dit baart me dan juist zorgen. Rusland beschuldigt altijd alles en iedereen van wat ze zelf uitspoken. Dit betekent min of meer dat zij dus met de nucleaire gedachte spelen.Razr schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:47:
[Twitter]
(video in de tweet)
Deze berichten slaan ook alles. Het westen zou zich focussen op een nucleaire uitkomst, juist. Het zit ze ook niet mee in Rusland /s.
Dit dus.
Collega van me (uit Charkiv) schrijft me net dat ze verwachten dat het eten langzaam op aan het raken is in delen van Charkiv. Zij heeft ook familie over de grens in Rusland, en hoopt op humanitaire transporten vanuit Belgorod.RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:17:
Vriendin vraag net aan schoonvader hoe het gaat in Charkiv: "ach ja, je weet het, het gaat z'n gangetje. Er vallen verderop wat bommen en alles staat in de rook, dus een normale gang van zaken, weinig aan de hand. Je moeder drinkt wijn met een vriendin om alvast de overwinning te vieren".
Het zijn bizarre tijden.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Vraag hem hoe hij zijn volgende Iphone denkt te gaan kopen.De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:43:
Iemand nog tips over hoe om te gaan met whataboutism? Ik probeer die Rus waar ik mee in contact ben verstand in z'n kop te appen over die oorlog maar hij wilt er niets van weten.
En of die Samsung dan echt wel zo goed is of een laf excuus.
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Denk dat de makkelijkste optie blokkeren en verwijderen is?De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:43:
Iemand nog tips over hoe om te gaan met whataboutism? Ik probeer die Rus waar ik mee in contact ben verstand in z'n kop te appen over die oorlog maar hij wilt er niets van weten.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Op basis van vele van je reacties heb ik het idee dat je focust op de kleine zaken maar het grote plaatje mist. Daar lijkt ook wensdenken achter te zitten zoals iemand anders al opmerkt.RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:34:
[Twitter]
Wat er ook van waar is, men probeert in ieder geval zelfvertrouwen uit te stralen. Gezien de beelden van gebieden die terugveroverd worden, zal er wel een kern van waarheid in zitten. Vraag voor mij is hoe het verder gaat in het zuiden, of ze nog iets kunnen betekenen in Cherson. Ik vrees dat Mariupol verloren is aangezien het kapot wordt geschoten door de Russen.
Een oorlog is rommelig met vele ruisige data punten. Kijken we echter naar het grote plaatje dan is de toestand:
- Rusland heeft luchtoverwicht
- Rusland voert steeds meer troepen aan die steeds verder Oekraine indringen (langs logistieke lijnen) en zet steeds meer steden onder druk.
- Rusland bombardeert steden langzaam maar zeker naar puin
Als je op zoek bent naar een mogelijke wending dan zul je toch moeten afwachten tot een faseverandering of andere grote ontwikkeling, bv eventuele pogingen om steden in te nemen (waarom zou je, platbombarderen is makkelijker) of de overgang van een verovering naar bezetting, Poetin functie elders, etc.
Als Rusland ze komt bevrijden en zo fantastisch is, waarom vluchten vrijwel alle Oekrainers dan naar het westen?De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:43:
Als ze burgers komen bevrijden en willen sparen, waarom worden steden dan kapotgebombardeerd of wordt daarmee gedreigd? En waarom schieten ze dan communicatie als tv kapot als ze willen dat burgers tijdig weten wat kapot geschoten gaat worden?
Die hebben, mede dankzij Elon Musk, nog 'gewoon' internet.Wolly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:42:
[...]Hoe zit het met de informatievoorziening binnen UA? Krijgen de mensen min of meer dezelfde pro-UA berichten die wij ook vooral zien of zien die weer andere berichten? Wordt hun een worst volgehouden van 'Nog even volhouden, de NATO zal zo ingrijpen' of is het wel een realistisch beeld wat geschetst wordt?
Dus waarschijnlijk informatie genoeg.
Mits zij ook 'echt' van 'nep' kunnen onderscheiden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Laat hem naar Nederland komen... oh nee dat kan niet meerDe_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:43:
En:Wat weten de dataspecialisten van Bellingcat over dit Russische offensief? Grozev zegt deze invasie ‘in slow motion’ te hebben zien aankomen. Vanwege het profiel van zijn organisatie kwamen mensen, vorig jaar al, naar hem toe. Ook agenten van de FSB (de federale veiligheidsdienst van Rusland- vroeger KGB) die hem toen al meldden dat er in 2022 dingen zouden gaan veranderen in Rusland ‘zoals nooit eerder gezien’.
Rusland zou een volledige dictatuur worden en het land zou worden geleid als een leger, hoorde Grozev. ,,Dat waren waardevolle inzichten maar die konden we niet bevestigen. We hadden wel een idee waarover het ging in het Kremlin toen zich nóg iemand bij ons meldde die oorlog met Oekraïne aankondigde en ook dat Poetin overwoog indien nodig tactische nucleaire wapens in te zetten. Iedereen in het Kremlin was als de dood over dat alles, behalve een klein groepje militaire elite. Alleen die vertrouwt Poetin nu nog. Niet meer de bredere elite, de oligarchen die traditioneel zijn maatjes en jeugdvrienden zijn.”
En de reactie van Poetin's entourage:De aanval verloopt allerminst volgens plan, concludeert Bellingcat op basis van eigen data. Poetins plan was een blitzkrieg, maximaal drie dagen om Kiev eronder te krijgen. Grozev: ,,De Russen hadden klonen klaarliggen van de websites van alle Oekraïne overheidsinstellingen, met eigen info. Maar die zijn nog steeds niet ingezet.”
'De entourage van Poetin is totaal aan het flippen’Als Oekraïne nog twee weken stand zou weten te houden kan dat grote gevolgen hebben, schat de man van Bellingcat. ,,Houden ze de grote steden totdat de voorraadtekorten in het Russische leger gaan opspelen en ook tot het geld gaat ontbreken om te winnen.” ‘Bronnen’ melden dat mensen uit Poetins entourage totaal flippen door de westerse sancties, weet Grozev. ,,Ze doen alles om de schade voor zichzelf te beperken. Inclusief hoe ze van hem afkomen. Dat is geen complottheorie, maar zo denken machtige mensen die misschien alles kwijtraken door zulk onpragmatisch gedrag.”
Er vliegt daar van alles langs de grens en sommige zijn gewoon te volgen, maar denk dat je de Boeing E-8C bedoelt. Ze vliegen er ook met andere vliegtuigen zoals de RC-135 maar die zijn meer bedoelt om de communicatie af te vangen.Vorkie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:37:
[...]
Maar gelukkig vliegen de NAVO scanners over Polen etc... die detecteren zo goed als alle elektronische ontstekingen en verraad dus ook de plekken waar vandaan geschoten wordt. (ga mij niet vragen hoe dat vliegtuig heet... dat ben ik even vergeten)
*Correctie: Het is andersom. Gisteren zag ik de RC-135 Riverjoint daar vliegen en daar lees ik nu dat ze:
Its sensor suite allows the mission crew to detect, identify and geolocate signals throughout the electromagnetic spectrum
Vanmorgen zaten 2 NL Airbus tankers in die streek.
[ Voor 15% gewijzigd door AndereKoekoek op 03-03-2022 14:48 ]
De mensen waarmee ik spreek hebben ongeveer hetzelfde beeld als dat wij hebben. Ze hopen op NAVO, maar ze weten heus wel beter. Ze weten dat ze er min of meer alleen voor staan.Wolly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:42:
[...]
Hoe zit het met de informatievoorziening binnen UA? Krijgen de mensen min of meer dezelfde pro-UA berichten die wij ook vooral zien of zien die weer andere berichten? Wordt hun een worst volgehouden van 'Nog even volhouden, de NATO zal zo ingrijpen' of is het wel een realistisch beeld wat geschetst wordt?
En nog een vraag, wellicht heb je het erover gehad, wat is het idee van de Oekrainer als Kiev valt? Geen risico meer op bommen of denken ze dat Rusland dan begint met een grote 'schoonmaak' in de rest van het land?
Kyiv verliezen zou een grote klap zijn, maar de vraag is of Rusland het bezet kan houden. Iedereen haat Rusland in Kyiv en straatgevechten zijn de Russen nog niet goed afgegaan.
Misschien deze video van de bekende Khodorkovsky eens laten zien? Gaat voorbij aan whataboutism, zet het buiten spel door goed uit te leggen waarom specifiek Putin's acties niet in het voordeel van Rusland zijn op alle vlakken.De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:43:
Goed inzicht, op 24 Februari. Het is nog steeds relevant nu, en ook over een week is het nog een goede uitleg. Sowieso bijzonder dat hij al een week online staat en nog geen 10.000 views heeft. Hij is Engels ondertitelt, dus je kunt ook beoordelen of het een upvote waard is. Van mij mag het bereik hiervan wel wat groter worden.
[ Voor 15% gewijzigd door Sando op 03-03-2022 14:53 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Dit, samen met de martial law etc. lijkt het er op dat de Russen een excuus zoeken om verder te escaleren.FunkyTrip schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:42:
[...]
Dit baart me dan juist zorgen. Rusland beschuldigt altijd alles en iedereen van wat ze zelf uitspoken. Dit betekent min of meer dat zij dus met de nucleaire gedachte spelen.
*knip* we gaan niet nogmaals die Russische narratief proberen te pluggen hier
[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 04-03-2022 08:09 ]
Momenteel in de supermarkt bij m'n ouders, zijn er een aantal dingen niet (zoals vlees), maar er is genoeg eten. Wat er de komende dagen gaat gebeuren moeten we natuurlijk afwachten.Garyu schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:42:
[...]
Collega van me (uit Charkiv) schrijft me net dat ze verwachten dat het eten langzaam op aan het raken is in delen van Charkiv. Zij heeft ook familie over de grens in Rusland, en hoopt op humanitaire transporten vanuit Belgorod.
Humanitaire transporten vanuit Belgorod kun je vergeten. Er is nog nooit iets goed van over de grens gekomen.
Ja, ik weet dat het land langzaamaan platgeschoten wordt, dat heb ik eigenlijk al "geaccepteerd". De vraag voor mij is of Rusland het land gaat bezetten, of niet. Tot nu toe gaat het op de grond langzaam.Rukapul schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:46:
[...]
Op basis van vele van je reacties heb ik het idee dat je focust op de kleine zaken maar het grote plaatje mist. Daar lijkt ook wensdenken achter te zitten zoals iemand anders al opmerkt.
Een oorlog is rommelig met vele ruisige data punten. Kijken we echter naar het grote plaatje dan is de toestand:Vernietigd materieel, gewonde of dode soldaten, brakke convooien, etc. verandert op zich niets aan die toestand, want de richting van ontwikkeling blijft gelijk en er worden nog steeds nieuwe middelen aangevoerd.
- Rusland heeft luchtoverwicht
- Rusland voert steeds meer troepen aan die steeds verder Oekraine indringen (langs logistieke lijnen) en zet steeds meer steden onder druk.
- Rusland bombardeert steden langzaam maar zeker naar puin
Als je op zoek bent naar een mogelijke wending dan zul je toch moeten afwachten tot een faseverandering of andere grote ontwikkeling, bv eventuele pogingen om steden in te nemen (waarom zou je, platbombarderen is makkelijker) of de overgang van een verovering naar bezetting, Poetin functie elders, etc.
Ik weet ook wel dat het Russische leger in principe niet tegengehouden kan worden.
Dit topic is gesloten.
![]()
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid