Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:56:
[...]
Als dit oost Polen was had Rusland een heel andere tactiek gebruikt... Onderschat het Russische leger niet. Putin hoopte met bloemen als een soort bevrijder te worden onthaald, zeker in oost Oekraïne.
Dat maakt t juist gevaarlijk... Hij zal niet verliezen en nu minder burgerslachtoffers vermijden. En hoe langer het duurt hoe erger het wordt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Oekraïne maar de witte vlag moet hijsen.
Het is gewoon een vreselijk drama.

Heb altijd gedacht dat het Russische leger bij een daadwerkelijk conflict veel sterker zou zijn dan verwacht. Met name omdat ik in de veronderstelling leefde dat hun hardware veel robuuster was en beter bestand zou zijn tegen de harde omstandigheden in een oorlog, terwijl onze hardware veel gevoeliger is en derhalve in een oorlogssituatie kwetsbaarder.
Maar heb duidelijk geen rekening gehouden met de schade die de wijdverbreide corruptie aanricht, alsmede het lage moraal van de troepen.
Vermoed ook niet dat de Russen dit gaan 'winnen' in de traditionele zin van het woord. De Russische strijdmachten zijn letterlijk vastgelopen in de modder en hun eigen corruptie. Er zal een soort schaakmat situatie ontstaan (of eigenlijk is dat al het geval) waarbij beide partijen nog maar beperkte winst weten te boeken. Het enige dat de Russen rest is om het moraal middels bombardementen en artilleriebeschietingen op bewoonde gebieden te breken. Maar daar zullen ze niet in slagen.
Bottom line: ik schat de potentie van het huidige Russische leger niet meer veel hoger in dan dat van een goed uitgeruste groep partizanen. Tegen een Navo in zelfs haar huidige staat zouden ze het geen 48 uur volhouden.
Het is dat Rusland kernwapens heeft (hoe effectief die nog zijn is maar de vraag, maar daar ga je niet mee gokken), anders zou dit zooitje ongeregeld zo in de pan zijn gehakt.