Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.937 views

Onderwerpen

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:31
Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:17:
Rusland heeft ook smart bombs en ander modern spul maar ik denk dat ze de oude spullen wilden gebruiken om zich niet in de kaarten laten kijken en een beetje ouwe munitie opmaken is natuurlijk efficiënter dan nieuwe.... FIFO methode...
Als ze die in significante aantallen beschikbaar hadden gehad waren die in de eerste fase wel gebruikt. Decapitatie doe je met een smart bom, hoef je geen enorme voorraden voor te hebben.

Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat het machtige russische leger voor een groot deel propaganda is, wij in het westen daarin zijn gaan geloven zoals de Moskovieten ook gehersenspoeld zijn.

Het is dag 8, op het zuiden na schiet het nog niet echt op. Dat konvooi staat inmiddels 72u praktisch stil???

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stylze schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:08:
[...]

Je hoort van iedereen andere verhalen, wat wel zeker is, is dat er te weinig geld naar het leger is gegaan in bijna alle eu landen de afgelopen jaren.

Maar het schijnt ook dat de eu zich zwakker voordoet dan ze zijn en een aanvaller dus nog wel is zou kunnen verrassen.

Lijkt me sowieso dat legers in de eu veel betere trainingen hebben gehad dan de russen.
Als Rusland geen kernwapens had gehad, dan was dit een no-brainer.

Misschien 10% van het Russische leger is bedreigend voor een leger zoals NL. De rest is trainingsmateriaal.
Neem bijvoorbeeld de kruisraketten. We praten hier schande over de burgerslachtoffers in Oekraïne, maar meer dan de helft van die dingen mist gewoon z'n doel. Dat zijn apparaten van 25 miljoen per stuk die gewoon volledig hun doel missen. Die dingen horen niet meer dan 1-2 meter af te wijken.

Verwijderd

Rofdof schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:18:
[...]

dat erdogan opeens zo gedraaid is.
Of zou die denken:
"fuck als het westen zo een is en harde sancties oplegt dan kan ik beter aan de goede kant staan"
Rusland was al niet zo blij met hem vanwege de levering van Turkse drones aan Oekraïne en de aankondiging dat de twee landen meer zouden gaan samenwerken met de productie daarvan.

Bron: https://www.aljazeera.com...ish-armed-drones-minister

Als het puntje bij paaltje komt weet, ook Erdogan, dat hij beter af is met lidmaatschap van een sterkere Navo dan bij Putin.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Stylze schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:19:
[...]

Mja eerst maar is een betrouwbare bron daarvan zien heb zoveel van dit berichten de afgelopen week gezien wat later niet waar blijkt.

Lijkt me sterk dat Turkije echt van die gigantische oorlogsschepen van de russen durft tegen te houden. Hoop het wel maar wil het eerst echt zien:)
Ze hebben een verdrag waar ze zich aan moeten houden, en datzelfde verdrag kan dus worden gebruikt als reden voor deze acties. Als Rusland (of een ander land) besluit dat verdrag te verbreken, dan zal dat waarschijnlijk verdere consequenties hebben.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:17:
[...]

Ik denk dat degene die verantwoordelijk is voor de staat van die oude meuk moet vrezen voor zijn baan... Of erger... En ik kan me voorstellen dat er niet altijd helemaal waarheidsgetrouwe rapporten worden doorgegeven aan de leiding en dat komt nu boven...

Rusland heeft ook smart bombs en ander modern spul maar ik denk dat ze de oude spullen wilden gebruiken om zich niet in de kaarten laten kijken en een beetje ouwe munitie opmaken is natuurlijk efficiënter dan nieuwe.... FIFO methode...
Schijnt dat de vorige minister van defensie best aardig bezig was. Maar dat de huidige zijn ziel aan de oligarchie heeft verkocht.

Kan het exacte artikel dat ik vandeweek daarover las niet meer terug vinden. Maar dit is een begin:

https://www.refworld.org/docid/519c7bc04.html

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:05:
[...]

Puur de cijfers:

[Afbeelding]

Maar dat zijn de aantallen.
Als je hier leeftijd van het spul en staat van onderhoud in meeneemt wordt het verschil alleen maar groter.
Bedankt maar de aantallen in dit plaatje wijken gigantisch af van het filmpje wat ik linkte. Dat is dus een beetje wat ik bedoel. Het is heel onduidelijk wat de verhoudingen nu zijn.
In mijn beleving zouden wij als EU een gigantisch superieur leger moeten hebben tov Rusland gezien men hier in het Westen een stuk rijker is. Daar tegen over staat natuurlijk wel dat we vanuit de EU meer anti oorlog zijn en dus minder in defensie stoppen en Rusland zich altijd oorlog paraat houdt ivm de verstandhouding met de VS bijv.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Stukje uit: https://www.nu.nl/spannin...zijn-we-al-betrokken.html
Zandee: "Het gaat om normale wapenleveranties. Zolang er geen aantoonbaar personeel van die landen in Oekraïne aanwezig is om die wapensystemen te bedienen, hebben ze een vrij sterke afweerlijn om te zeggen dat we er niet bij betrokken zijn. Al gaan de Russen dat wel zo framen."
Toen ik dat las dacht ik: Poetin is in zijn eigen leugens gaan geloven. Dat deed me afvragen wat het effect van propaganda is op de mensen die het verzinnen. Worden het dan allemaal pathologische leugenaars? Ik wil geen diagnose stellen, enkel het effect van propaganda aan de kant van de makers bespreken. Iemand een idee?

• hoevenpe
*knip* offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 09:20 ]

Verwijderd

Stylze schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:19:
[...]

Mja eerst maar is een betrouwbare bron daarvan zien heb zoveel van dit berichten de afgelopen week gezien wat later niet waar blijkt.

Lijkt me sterk dat Turkije echt van die gigantische oorlogsschepen van de russen durft tegen te houden. Hoop het wel maar wil het eerst echt zien:)
Je wilt, ook (of zelfs: juist) als gigantisch oorlogschip, daar absoluut niet zonder toestemming proberen doorheen te varen als je dat gebied niet volledig onder controle hebt.

Bron: Wikipedia: Bosporus

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2022 08:39 ]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:24
Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:56:
[...]

Als dit oost Polen was had Rusland een heel andere tactiek gebruikt... Onderschat het Russische leger niet. Putin hoopte met bloemen als een soort bevrijder te worden onthaald, zeker in oost Oekraïne.
Dat maakt t juist gevaarlijk... Hij zal niet verliezen en nu minder burgerslachtoffers vermijden. En hoe langer het duurt hoe erger het wordt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Oekraïne maar de witte vlag moet hijsen.
Het is gewoon een vreselijk drama. :/
Heb altijd gedacht dat het Russische leger bij een daadwerkelijk conflict veel sterker zou zijn dan verwacht. Met name omdat ik in de veronderstelling leefde dat hun hardware veel robuuster was en beter bestand zou zijn tegen de harde omstandigheden in een oorlog, terwijl onze hardware veel gevoeliger is en derhalve in een oorlogssituatie kwetsbaarder.

Maar heb duidelijk geen rekening gehouden met de schade die de wijdverbreide corruptie aanricht, alsmede het lage moraal van de troepen.

Vermoed ook niet dat de Russen dit gaan 'winnen' in de traditionele zin van het woord. De Russische strijdmachten zijn letterlijk vastgelopen in de modder en hun eigen corruptie. Er zal een soort schaakmat situatie ontstaan (of eigenlijk is dat al het geval) waarbij beide partijen nog maar beperkte winst weten te boeken. Het enige dat de Russen rest is om het moraal middels bombardementen en artilleriebeschietingen op bewoonde gebieden te breken. Maar daar zullen ze niet in slagen.

Bottom line: ik schat de potentie van het huidige Russische leger niet meer veel hoger in dan dat van een goed uitgeruste groep partizanen. Tegen een Navo in zelfs haar huidige staat zouden ze het geen 48 uur volhouden.

Het is dat Rusland kernwapens heeft (hoe effectief die nog zijn is maar de vraag, maar daar ga je niet mee gokken), anders zou dit zooitje ongeregeld zo in de pan zijn gehakt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
Lethalis schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:16:
Alleen wetenschappers hebben al vaker gezegd dat een totale nucleaire oorlog waarbij al die bommen ook daadwerkelijk worden gebruikt, ertoe zal leiden dat de aarde onbewoonbaar wordt. Ik zie mensen regelmatig over nukemap schrijven en denken dat ze dan veilig zijn als ze buiten de impact van zo'n bom zouden staan.
Ja en iedereen die logisch nadenkt snapt dat dit alleen maar verliezers geeft. Maar dat is dus het probleem. Hoe logisch kan Putin nog nadenken. Niemand weet of hij het bijv wel prima vind en dit zijn grote afscheid is en hij wil dat hij de boeken in gaat als naja in ieder geval iemand die gigantische invloed heeft gehad op de wereld.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

thewizard2006 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:26:
[...]

Bedankt maar de aantallen in dit plaatje wijken gigantisch af van het filmpje wat ik linkte. Dat is dus een beetje wat ik bedoel. Het is heel onduidelijk wat de verhoudingen nu zijn.
In mijn beleving zouden wij als EU een gigantisch superieur leger moeten hebben tov Rusland gezien men hier in het Westen een stuk rijker is. Daar tegen over staat natuurlijk wel dat we vanuit de EU meer anti oorlog zijn en dus minder in defensie stoppen en Rusland zich altijd oorlog paraat houdt ivm de verstandhouding met de VS bijv.
Deze cijfers lijken redelijk betrouwbaar. Pak er wat wikis bij van de onafhankelijke landen bijvoorbeeld.

NATO heeft het zelf ook over 3mil+ personeel.
https://shape.nato.int/pa...and%20civilian%20combined.

https://www.statista.com/...sonnel-in-nato-countries/

Helemaal accuraat zal het nooit worden.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2022 08:41 ]

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:48
TheGhostInc schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:22:
[...]

Als Rusland geen kernwapens had gehad, dan was dit een no-brainer.

Misschien 10% van het Russische leger is bedreigend voor een leger zoals NL. De rest is trainingsmateriaal.
Neem bijvoorbeeld de kruisraketten. We praten hier schande over de burgerslachtoffers in Oekraïne, maar meer dan de helft van die dingen mist gewoon z'n doel. Dat zijn apparaten van 25 miljoen per stuk die gewoon volledig hun doel missen. Die dingen horen niet meer dan 1-2 meter af te wijken.
Je bedoelt dat Nederlandse leger dat al jaren ‘Pang pang’ moet roepen en daar tegenwoordig ook de vingers bij op moet steken (want alle wapens hebben we uitgeleend). 😉 Als Rusland ons aan zou vallen zijn we hopeloos de sjaak.

Verenigde naties heeft schijnbaar ook gestemd vannacht. Gaat daar nog iets uitkomen / gebeuren nu? Of bevestigd het enkel wat we al wisten; dat niemand er blij mee is. Want wat is dan het nut van zo’n VN? Lijkt me een hoop gedoe om effectief niks. De hele wereld had zich al uitgesproken.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:42

Dennis1812

Amateur prutser

thewizard2006 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:36:
[...]

Ja en iedereen die logisch nadenkt snapt dat dit alleen maar verliezers geeft. Maar dat is dus het probleem. Hoe logisch kan Putin nog nadenken. Niemand weet of hij het bijv wel prima vind en dit zijn grote afscheid is en hij wil dat hij de boeken in gaat als naja in ieder geval iemand die gigantische invloed heeft gehad op de wereld.
Hij gaat dan alleen geen boek meer in. Niemand meer om die te schrijven

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 17:50
MagniArtistique schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Je bedoelt dat Nederlandse leger dat al jaren ‘Pang pang’ moet roepen en daar tegenwoordig ook de vingers bij op moet steken (want alle wapens hebben we uitgeleend). 😉 Als Rusland ons aan zou vallen zijn we hopeloos de sjaak.

Verenigde naties heeft schijnbaar ook gestemd vannacht. Gaat daar nog iets uitkomen / gebeuren nu? Of bevestigd het enkel wat we al wisten; dat niemand er blij mee is. Want wat is dan het nut van zo’n VN? Lijkt me een hoop gedoe om effectief niks. De hele wereld had zich al uitgesproken.
Nee, maar het maakte bij eerdere vergelijkbare situaties ook niet echt uit. Die club is vanwege dat veto echt overbodig gewoon.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:48
Eli3l schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:13:
Hier een interessante thread met uitleg omtrent het falen van de vele voertuigen.

[Twitter]

In het kort komt het erop neer dat de meeste voertuigen waarschijnlijk veel te lang hebben stilgestaan, waardoor de elementen onder andere (zo'n, wind en regen) de wangen van de banden broos hebben gemaakt. Die banden scheuren dan zodra ze in diepe modder komen. Dat verklaart ook de trage beweging van het konvooi in het noorden. In het drogere zuiden, lijk ze er geen last van te hebben.
Leeftijd van de band is de grootste oorzaak van uitdrogen van rubber. Dat heeft helemaal niks te maken met het lang stil staan. Wat je van lang stil staan wel krijgt is vlakke kanten aan je banden, als die banden dan ook nog eens uitgedroogd zijn door leeftijd en ja de zon helpt daar bij, dan heb je kans dat het gaat scheuren als je er na maanden of jaren weer mee rijd.

Wat je hieronder ziet, is niet de band die kapot gaat, de velg is in zijn geheel van de naaf afgebroken. Hoe komt dat door uitgedroogde banden?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMydRVkVcAEcbDY?format=jpg&name=large

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 03-03-2022 08:47 ]

• hoevenpe
MagniArtistique schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:41:
Moeten ze eerst door Polen heen, die hebben hun zaakjes goed op orde.

Los daarvan: onderschat de schade niet die een enkele AH-64's kunnen uitrichten, daar hebben we er 28 van.

• MagniArtistique
Eli3l schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:13:
Hier een interessante thread met uitleg omtrent het falen van de vele voertuigen.

[Twitter]

In het kort komt het erop neer dat de meeste voertuigen waarschijnlijk veel te lang hebben stilgestaan, waardoor de elementen onder andere (zo'n, wind en regen) de wangen van de banden broos hebben gemaakt. Die banden scheuren dan zodra ze in diepe modder komen. Dat verklaart ook de trage beweging van het konvooi in het noorden. In het drogere zuiden, lijk ze er geen last van te hebben.
In aanvulling: het lijkt erop dat die 60km aan colonne waar het de hele week over ging gewoon meerdere kleinere colonnes zijn die op elkaar zijn vastgelopen 😂 Ben nog even zoekende naar een betrouwbare bron maar dat is wel hilarisch slecht.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-11 19:31
FastFred schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:43:
[...]

Leeftijd van de band is de grootste oorzaak van uitdrogen van rubber. Dat heeft helemaal niks te maken met het lang stil staan. Wat je van lang stil staan wel krijgt is vlakke kanten aan je banden, als die banden dan ook nog eens uitgedroogd zijn door de zon, dan heb je kans dat het gaat scheuren als je er na maanden of jaren weer mee rijd.

Wat je hieronder ziet, is niet de band die kapot gaat, de velg is in zijn geheel van de naaf afgebroken. Hoe komt dat door uitgedroogde banden?

[Afbeelding]
Kan zijn door de lekke band van de andere hub op de foto. Door de lekke band rust er teveel gewicht op de goede band en breekt af.

Lijkt me ook wel een stukje kwaliteit gebrek.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb er al een keer eerder iets over gezegd maar laten we niet vergeten dat de Oekrainers zo'n 6000 man van de Russen hebben uitgeschakeld. Dan blijven er nog hoeveel over?

Die Russen kunnen nog wel wat kwaad doen indien nodig.

Tuurlijk zijn ze ongeorganiseerd, logistiek ie een puinhoop etc etc. Maar er staan er nog 200.000 en dat is zonder Wit-russen en Tjetjenen.

een 60 km lang convooi (als het dat al is) met op de foto's geringe onderlinge afstand is zo maar 2- tot 3000 voertuigen of nog meer. Ze zijn nu al dagen niet aangevallen en/of vernietigd dus ze zijn blijkbaar veilig waar ze staan. Het kan zo zijn dat ze zonder brandstof zitten maar het kan ook dat ze wachten op het signaal om op te rukken naar Kyiv en te deployen. Misschien moet eerst de airsupport nog geregeld worden of de lange afstands artillerie.

Het kan echt nog alle kanten op, die Russen zijn nog niet verslagen (ja, een paar % ervan) En als ze willen maken ze heel Kyiv met de grond gelijk. Of ze dat gaan doen is wat anders, je hebt niets aan een compleet afgebrande en kapot geschoten stad.

Maar laten we ook niet vergeten dat de Russen er geen moeite mee hebben om dat te doen. Dat hebben ze al eerder gedaan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MagniArtistique schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:46:
[...]

In aanvulling: het lijkt erop dat die 60km aan colonne waar het de hele week over ging gewoon meerdere kleinere colonnes zijn die op elkaar zijn vastgelopen 😂 Ben nog even zoekende naar een betrouwbare bron maar dat is wel hilarisch slecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDC2URf6E1LKfbmYJZZNJRuGfMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0aoozPPNozJNOoxt1FD3KS4.jpg?f=fotoalbum_large

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:33
Indoubt schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:49:
[...]
Maar laten we ook niet vergeten dat de Russen er geen moeite mee hebben om dat te doen. Dat hebben ze al eerder gedaan.
Dat zal zelfs voor de Russen wel lastig framen zijn naar hun eigen bevolking. "Ja, sorry, we kwamen als vredesmacht, maar ze wilden echt niet weg, dus we moesten de stad van jullie broedervolg wel met de grond gelijk maken!"

Nu ik het zo schrijf zal het ze misschiennog lukken ook nog.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Caelorum schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:52:
[...]

Dat zal zelfs voor de Russen wel lastig framen zijn naar hun eigen bevolking. "Ja, sorry, we kwamen als vredesmacht, maar ze wilden echt niet weg, dus we moesten de stad van jullie broedervolg wel met de grond gelijk maken!"

De Nazi's zaten in Kiev toch?

(Kiev bewust op Russische wijze geschreven)

• MagniArtistique
Maar zou dit nou fake news zijn? Of een bewuste bluf van poetin? Zo kan iedereen een militaire colonne samenstellen.

Of wil Putin gewoon graag van al zijn schroot af en is dit de manier om relatief goedkoop alles in een ander land te duwen?

• FastFred
wauskoek schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:47:
[...]

Kan zijn door de lekke band van de andere hub op de foto. Door de lekke band rust er teveel gewicht op de goede band en breekt af.

Lijkt me ook wel een stukje kwaliteit gebrek.
Dat zou kunnen inderdaad, maar die persoon op Twitter ziet 1 foto van een lekke band en baseert daar een heel verhaal op dat ze niet eens per maand even een rondje met die wagens rijden om te voorkomen dat banden uitdrogen, wat onzin is.

Je kunt niet hard bewijzen dat die band geklapt is omdat ie uitgedroogd is, dat is op deze foto niet te zeggen. Ze kunnen ook de lucht eraf gelaten hebben voor meer grip in de modder en/of er kan een steen tussen velg en band gekomen zijn waardoor de lucht weg kon.

Ik heb vorige week mijn 7 jaar oude Seat Leon verkocht, de achterbanden zaten er vanaf nieuw onder, wordt iedere dag mee gereden en ook die banden vertoonden droogtescheurtjes. Dus dat je van stil staan uitdrogende banden krijgt, klopt niet.

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 03-03-2022 09:05 ]

• hoevenpe
Uitgebreide analyse van de eerste oorlogsweek door OSINT, tot nu tot één van de betrouwbaarder bronnen:
I do expect Russian forces to continue to make gains as they get their supply situation sorted out, especially to the west of Kyiv, but they will also continue to take heavy losses. The Ukrainians are receiving large shipments of NATO munitions, and they continue to receive TB2s.
(klik voor gedetailleerde beschrijving)

• FastFred
Ik heb er al een keer eerder iets over gezegd maar laten we niet vergeten dat de Oekrainers zo'n 6000 man van de Russen hebben uitgeschakeld. Dan blijven er nog hoeveel over?
Vergeef mij als ik informatie van Oekraïne met een korreltje zout neem, volgens mij zijn die net zo goed in het verspreiden van desinformatie als de Russen. Het is lastig om echte berichten te onderscheiden van propaganda/fakenews om moraal hoog te houden. Laat ze die 6000 maar eens aantonen.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Het is wel interessant wat gisteren op BNR langskwam: er zijn nog meer sancties mogelijk. Zoals een totaalverbod op import van Russisch gas. Ook zijn twee Russische banken niet onderhevig aan sacties, omdat via deze banken de transacties lopen voor het gas.

Het is makkelijk om te roepen we moeten van Russische gas af (dat is ook zo), maar op kort termijn kan het wel grote gevolgen hebben. Prijzen van olie/gas kunnen nog véél verder stijgen. Het is makkelijk roepen als je dubbel modaal verdient: ik betaal wel wat euro's extra. Veel gezinnen kunnen het niet missen.

Ook kan een verdere blok van olie/gas/andere exportproducten vanuit Rusland een domino-effect geven in de economie. De inflatie is nu al torenhoog (heel zorgelijk), waardoor de hele wereld in een nieuwe crisis kan belanden.

Dit laat ook de complexiteit van onze hedendaagse wereld zien. Zeker een troef voor Putin. Los van het leed voor Oekraïne heeft het grote gevolgen allemaal.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Die Russen kunnen nog wel wat kwaad doen indien nodig.

Tuurlijk zijn ze ongeorganiseerd, logistiek ie een puinhoop etc etc. Maar er staan er nog 200.000 en dat is zonder Wit-russen en Tjetjenen.

een 60 km lang convooi (als het dat al is) met op de foto's geringe onderlinge afstand is zo maar 2- tot 3000 voertuigen of nog meer. Ze zijn nu al dagen niet aangevallen en/of vernietigd dus ze zijn blijkbaar veilig waar ze staan. Het kan zo zijn dat ze zonder brandstof zitten maar het kan ook dat ze wachten op het signaal om op te rukken naar Kyiv en te deployen. Misschien moet eerst de airsupport nog geregeld worden of de lange afstands artillerie.

Het kan echt nog alle kanten op, die Russen zijn nog niet verslagen (ja, een paar % ervan) En als ze willen maken ze heel Kyiv met de grond gelijk. Of ze dat gaan doen is wat anders, je hebt niets aan een compleet afgebrande en kapot geschoten stad.

Zeker. Rusland staat er nog steeds erg goed voor. En zal deze oorlog militair zeker kunnen winnen. Zonder enige twijfel. De vraag alleen is de kosten (in mensenlevens) zo hoog worden dat er in Rusland zelf er onrust ontstaat dan wel dat internationaal het zo vergaat dat ingrijpen onvermijdelijk wordt.

Soldaten zijn in Rusland slechts een wegwerpmiddel. Dus dat is niet boeiend.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-11 13:42
Indoubt schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:54:
[...]

(Kiev bewust op Russische Nederlandse wijze geschreven)
FTFY. :P

&

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-10 09:24

GS88

π raat

FastFred schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:57:
[...]

Vergeef mij als ik informatie van Oekraïne met een korreltje zout neem, volgens mij zijn die net zo goed in het verspreiden van desinformatie als de Russen. Het is lastig om echte berichten te onderscheiden van propaganda/fakenews om moraal hoog te houden. Laat ze die 6000 maar eens aantonen.
Precies dit. Alles om het moraal te voeden... net als de doden van Slangeneiland, die later toch niet zo dood waren. Maar wel gelijk helden! Spook van Kiev en ga zo maar door; aan de andere kant hebben de Russen het bijv. nog steeds over een vredesmissie.

Rotterdam

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
[...]

Leeftijd van de band is de grootste oorzaak van uitdrogen van rubber. Dat heeft helemaal niks te maken met het lang stil staan. Wat je van lang stil staan wel krijgt is vlakke kanten aan je banden, als die banden dan ook nog eens uitgedroogd zijn door leeftijd en ja de zon helpt daar bij, dan heb je kans dat het gaat scheuren als je er na maanden of jaren weer mee rijd.

[Afbeelding]
Ik vind dit zullen bizarre beelden als je iets beter wist zou je bijna denken dat het gewoon iemand van de wegenwacht is die even de boel komt fixen. Lijken allemaal zulke normale mensen en alledaagse bezigheden als je het op zo'n foto ziet dat die vent er best relaxed bij staat ook.

Playstation 5

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Maar als het Kremlin zulke getallen roept zoals ze nu doen is dat maar een topje van de ijsberg.

Dus laat het Kremlin maar eens die 500 aantonen en of het er niet meer zijn?

:-)

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
[...]

Deze deur hoef je niet meer in te trappen want die staat al wagenwijd open. Daadwerkelijke cijfers ga je nooit horen. Als dit de mensen in Oekraine helpt in moraal, so be it!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:53
Caelorum schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:52:
[...]

Tot nu toe is de frame dat boze Nazis van Oekraine
de schade zelf aanrichten. Die leugen is volgens mij best schaalbaar.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:05
Laat ze die 6000 maar eens aantonen.
De russen hebben iets van 500 toegegeven. Gekleurde berichten, Bij demonstraties zie je hetzelfde: de organisatie claimt 10.000 demonstranten, de politie zegt 1000.

de waarheid in het midden?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• hoevenpe
Cyberpope schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:59:
Zeker. Rusland staat er nog steeds erg goed voor. En zal deze oorlog militair zeker kunnen winnen. Zonder enige twijfel.
Dan hebben ze toch echt veel meer troepen nodig, van de 150k-200k waar ze mee begonnen zal 10k-20k inmiddels gedood, gewond, gedeserteerd of zonder brandstof/munitie zitten.

Oekraïne heeft totale mobilisatie afgekondigd, westerse wapens en munitie stromen het land in. Honderdduizenden reservisten en burgers die voor een guerrilla oorlog ingezet kunnen worden, zie niet hoe de Russen dat volhouden tenzij ze letterlijk alles en iedereen uitmoorden.

• hoevenpe
Vorkie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:01:
Maar als het Kremlin zulke getallen roept zoals ze nu doen is dat maar een topje van de ijsberg.
Vermoed dat hun mobiele crematoria niet niet bij kunnen houden, de aantallen gewoon te groot zijn.

In de Sovjettijd was de stelregel x10, dan kom je inderdaad in de buurt van die 6000.

Verwijderd

[...]

Voor het argument dat er nog steeds bijzonder veel Russen over zijn om de invasie door te zetten maakt het niet uit. Tenzij die 6000 een forse onderschatting van het aantal is, wat mij wel heel erg sterk lijkt.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:14
MagniArtistique schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Dat werd afgelopen week al eens geroepen op RTL door een of ander expert. Vooraan het convoy rijden sowieso voertuigen op rupsbanden en die hebben een andere snelheid dan de voertuigen met normale banden. Dit + tekorten aan brandstof + materiaal wat het begeeft zorgt voor een file. Denk dat we daar inmiddels over kunnen spreken ipv over een convoy....
[...]

Wat maakt het cijfer met militaire slachtoffers uberhaupt uit? Ja voor propaganda doeleinden wellicht handig voor het moraal maar geen van de landen gaat stoppen als het aantal slachtoffers X, Y of Z heeft bereikt toch?

[ Voor 30% gewijzigd door Bo0bz op 03-03-2022 09:10 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:05:
[...]

Dan hebben ze toch echt veel meer troepen nodig, van de 150k-200k waar ze mee begonnen zal 10k-20k inmiddels gedood, gewond, gedeserteerd of zonder brandstof/munitie zitten.

Oekraïne heeft totale mobilisatie afgekondigd, westerse wapens en munitie stromen het land in. Honderdduizenden reservisten en burgers die voor een guerrilla oorlog ingezet kunnen worden, zie niet hoe de Russen dat volhouden tenzij ze letterlijk alles en iedereen uitmoorden.
En dat laatste zie ik wel gebeuren. Volgens mij snijden ze nu al steden van gas, water en licht af. Ontzeg de bevolking vervolgens een vluchtroute en je hebt honderdduizenden gijzelaars die je langzaam uit kan hongeren.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:05

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Je loopt nog achter ook, want volgens Zelensky zijn het er inmiddels 9000. Dan zou die 6000 best kunnen kloppen..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:42

Galois

1811 - 1832

Wat ik niet goed snap is dat Oekraïne kennelijk geen raket-achtige dingen heeft? Want die colonne, die is zo zichtbaar als wat. Als daar een paar raketten aan de voorkant op geschoten worden, dan is die toch klaar?

En die parachutisten. Ook dat snap ik niet goed. Ik bedoel als die gefilmd kunnen worden, dan kunnen die toch ook uit de lucht geschoten worden?

Maar goed... ik ben dan ook een pacifist in hart en nieren en snap hier helemaal niets van of in oorlogstrategieën...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:03:
[...]

Er is nog niks gebeurd (in tegenstelling tot het bombarderen van burgerdoelen wat dit dreigement tot gevolg heeft)

Als ze dit dreigement waar maken is het een oorlogsmisdaad imho, maar zolang ze het niet gedaan hebben niet.
Daar heb je inderdaad gelijk in, het is pas een mogelijke oorlogsmisdaad als ze het doen.

Het is op dit moment een duidelijke boodschap die de manschappen op het veld aan beide kanten goed in hun oren zullen knopen, simpeler zal het er niet van worden.

• hoevenpe
Fanta schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:08:
Je loopt nog achter ook, want volgens Zelensky zijn het er inmiddels 9000. Dan zou die 6000 best kunnen kloppen..
Doden zijn niet eens zo'n logistiek probleem, die kan je laten liggen. Gewonden moet je afvoeren, behandelen, die praten met het thuisfront, etc.

Als er echt 6000 gedood zijn dan is het aantal Russische gewonden een veelvoud daarvan. Alleen dat is al een logistieke nachtmerrie.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:05

Lordy79

Vastberaden

alexbl69 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:36:
[...]

Het is dat Rusland kernwapens heeft (hoe effectief die nog zijn is maar de vraag, maar daar ga je niet mee gokken), anders zou dit zooitje ongeregeld zo in de pan zijn gehakt.
Je gaat er niet mee gokken en Rusland gaat ook niet gokken dat wij callen en ze dan de klos zijn... reken maar dat er genoeg netjes onderhouden spul is als levensverzekering.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Bo0bz
Galois schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:09:
En die parachutisten. Ook dat snap ik niet goed. Ik bedoel als die gefilmd kunnen worden, dan kunnen die toch ook uit de lucht geschoten worden?
Het schieten op parachutisten is een oorlogsmisdaad....

Mag toch ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Bo0bz op 03-03-2022 09:25 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• hoevenpe
Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:12:
Je gaat er niet mee gokken en Rusland gaat ook niet gokken dat wij callen en ze dan de klos zijn... reken maar dat er genoeg netjes onderhouden spul is als levensverzekering.
Ik reken nergens meer op bij die lui, maar je wilt daar niet op gokken.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:37
Bo0bz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:12:
[...]

Het is oorlog, dus regels zijn eigenlijk sowieso flauwe kul.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• hoevenpe
Niet als het luchtlandingstroepen zijn.

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
FastFred schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:55:
[...]
Ik heb vorige week mijn 7 jaar oude Seat Leon verkocht, de achterbanden zaten er vanaf nieuw onder, wordt iedere dag mee gereden en ook die banden vertoonden droogtescheurtjes. Dus dat je van stil staan uitdrogende banden krijgt, klopt niet.
Die Seat Leon wordt zeker ook in oorlogssituaties gebruikt he? Is toch niet met elkaar vergelijkbaar... een Duitse sjoemelbak vs een Russische legervoertuig, welke wellicht ook nog beschoten wordt en misschien wel de banden geraakt worden.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:10

Thompson

Beeromaniac

hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Doden zijn niet eens zo'n logistiek probleem, die kan je laten liggen. Gewonden moet je afvoeren, behandelen, die praten met het thuisfront, etc.

Als er echt 6000 gedood zijn dan is het aantal Russische gewonden een veelvoud daarvan. Alleen dat is al een logistieke nachtmerrie.
Behalve als de horrorverhalen waar zijn dat de gewonden worden afgemaakt door hun eigen officieren zodat ze er niet mee hoeven te dealen.

Ja Rusland is de kwade in deze oorlog, maar godsakker je zou nu maar een Russische tiener zijn die uit wanhoop en half gedwongen maar het leger in is gegaan om een zeer schraal belegde boterham te verdienen. En nu sta je daar vrijwel volledig ongetraind met een boel ouderwetse troep te wachten tot je wordt afgemaakt, is het niet door de vijand dan misschien wel door je eigen officier omdat je teveel tot last bent.

Beeromaniac

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-11 12:51
[...]

Da's alleen zo als ze uit het vliegtuig springen in geval van nood.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• FastFred
Weissbier schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Die Seat Leon wordt zeker ook in oorlogssituaties gebruikt he? Is toch niet met elkaar vergelijkbaar... een Duitse sjoemelbak vs een Russische legervoertuig, welke wellicht ook nog beschoten wordt en misschien wel de banden geraakt worden.
Dat zeg ik toch ook niet? Het argument was dat banden uitdrogen van stilstaan. Dat is niet waar. Banden drogen ook uit als er dagelijks mee gereden wordt. Het uitdrogen komt van ouderdom.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:02
[...]

Waar staat dat dan? Ik zie het niet.

EU DNS: 86.54.11.100

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 10:36
hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Niet als het luchtlandingstroepen zijn.
Attacks on parachutists, as defined by the law of war, is when pilots, aircrews, and passengers are attacked while descending by parachute from disabled aircraft during wartime.
Lijkt mij dat het droppen van een tropenmacht daar niet onder valt. Zou ook raar zijn, als ze nog in het vliegtuig zitten mag je er op schieten, en anders moet je braaf wachten tot ze op de grond op jou kunnen schieten?

Dat als er 1 iemand eject snap ik nog wel, die kun je ook gevangen nemen maar als er een vloot vliegtuigen gewapend volk dropt is dat toch wat anders.

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10 22:33
Indoubt schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:54:
[...]

(Kiev bewust op Russische wijze geschreven)
De 'echte' nazi's zitten in Marioepol en dat hebben ze al omsingeld. Want dat is de thuisbasis van het Azov Batallion.

Dus daarna zal de oorlog wel afgelopen zijn toch? /s

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Heb je die bron zelf gelezen? “ Firing on airborne forces who are descending by parachute is not prohibited.”

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Dat is dus een angst die veel mensen hebben. Dat het straks met de grond gelijk gemaakt wordt. Kunnen ze net zoals in Grozny een soort Dubai ervoor terugbouwen.

Het zou niet de eerste keer zijn... Boris Johnson heeft er ook al voor gewaarschuwd:

Boris Johnson warns Putin might try to ‘Grozny-fy’ Kyiv and destroy it – as it happened

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• c-nan
LOTG schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:17:
[...]

[...]

Lijkt mij dat het droppen van een tropenmacht daar niet onder valt. Zou ook raar zijn, als ze nog in het vliegtuig zitten mag je er op schieten, en anders moet je braaf wachten tot ze op de grond op jou kunnen schieten?

Dat als er 1 iemand eject snap ik nog wel, die kun je ook gevangen nemen maar als er een vloot vliegtuigen gewapend volk dropt is dat toch wat anders.
Er staat letterlijk:
Airborne troops are not protected by this Article.

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24

Tijntje

Hello?!

FastFred schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:16:
[...]

Dat zeg ik toch ook niet? Het argument was dat banden uitdrogen van stilstaan. Dat is niet waar. Banden drogen ook uit als er dagelijks mee gereden wordt. Het uitdrogen komt van ouderdom.
Het argument op Twitter is dat rubber in de zon uitdroogt, als je dan een band maanden aan één op dezelfde plaats laat staan heeft de zon vrij spel op 1 deel van de band wat harder uitdroogt dan de rest.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Vorkie
  • Niet online
[...]

Je eigen bron, eerste zin eigenlijk:
Attacks on parachutists, as defined by the law of war, is when pilots, aircrews, and passengers are attacked while descending by parachute from disabled aircraft during wartime.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Soms heb ik het idee dat ik het plot van Enemy at the gates zit te lezen hier. Uiterarad kloppen de cijfers van Oekraine en Rusland mbt de 6000 resp. 500 doden niet en het moraal van de Russen zal ook niet super zijn, maar om nou te doen alsof gewonden echt massaal worden afgeknald door de officieren van Rusland lijkt me toch echt iets wat we met een korrel zout moeten nemen.

We hebben simpelweg weinig tot geen objectieve bronnen momenteel.
Tijntje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:17:
[...]

Het argument op Twitter is dat rubber in de zon uitdroogt, als je dan een band maanden aan één op dezelfde plaats laat staan heeft de zon vrij spel op 1 deel van de band wat harder uitdroogt dan de rest.
Slap rubber dan want genoeg auto's hier in NL hebben ook een 'vaste' parkeerplek waar ze jaren staan

[ Voor 32% gewijzigd door Michael_OsGroot op 03-03-2022 09:20 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:04

Player1S

Probably out in the dark

[...]

Het neerhalen van het vliegtuig waar ze in zitten dan weer niet.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:34
Vorkie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:17:
[...]

Je eigen bron, eerste zin eigenlijk:

[...]
Vind ik de laatste zin uit de eerste alinea van diezelfde bron nog veel duidelijker:
Firing on airborne forces who are descending by parachute is not prohibited.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Uithongeren en uitroken is ook een wapen. Je hoeft niet een militair in elke kamer en kelder te hebben om honger, dorst en andere zaken hun werk te laten doen. Rusland heeft nu nog steeds een groot militair overwicht.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:22:
[...]
Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat het machtige russische leger voor een groot deel propaganda is, wij in het westen daarin zijn gaan geloven zoals de Moskovieten ook gehersenspoeld zijn.
Moeilijk, wie heeft dan wie voor het lapje gehouden als het machtige russische leger voor een groot deel propaganda is?

Hebben de Russen ons goed beetgenomen? Een beetje het idee dat wij ons lieten afschrikken door de jaarlijkse parades? Die rondjes om Ameland elke paar maanden met de enige bomvliegtuigen die schijnbaar nog wel wilden opstijgen?

Of zaten we zelf fout met onze overdrijvingen? Hollywood die zichzelf een beetje liet gaan? Maar hoe zit het dan met de enorme budgetten die wij (als Westen) dan hebben voor de militairen, wij hebben toch inlichtingendiensten die toch inzicht hebben in de staat van zo'n Russisch leger?

Of, wat ook kan, is dat wij in het Westen de indruk hebben gekregen dat een oorlog met een paar weken wel gedaan is met heel weinig collateral damage. Het is dan wel te begrijpen dat we nu naar deze oorlog kijken en denken "Wat is dat nou voor G team daarzo??".

• HvdBent
  • Laatst online: 17:35
hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:56:
Uitgebreide analyse van de eerste oorlogsweek door OSINT, tot nu tot één van de betrouwbaarder bronnen:

[...]

(klik voor gedetailleerde beschrijving)
On the side of air support, the Russian failure to gain air superiority has hurt them. Ukrainian TB2s have hit rear area units, including advanced SAM systems like the BUK.
hmmm BUK advanced?

Hoewel Osint redelijk goed geinformeerd lijkt heb ik zo hier en daar ook wel wat het gevoel dat e.e.a. te rooskleurig wordt weergegeven.

• Vorkie
  • Niet online
Als je het over censuur wilt hebben, dit is er een echt voorbeeld van. In binnenlands radio station wordt verboden en moet ermee stoppen.
De Russische radiozender Echo Moskvy stopt nu het station uit de lucht is gehaald vanwege kritische berichtgeving over de oorlog in Oekraïne. Het onafhankelijke station trok dagelijks zo'n 1,8 miljoen luisteraars.

De raad van bestuur van Echo Moskvy heeft met een meerderheid besloten het radiostation en de website te sluiten, laat hoofdredacteur Aleksej Venediktov via Telegram weten. De toegang tot Echo Moskvy werd dinsdag geblokkeerd na kritiek van de Russische autoriteiten.

Het station wordt ervan beschuldigd 'bewust onjuiste informatie' te verspreiden over de oorlog in Oekraïne. Volgens Moskou is de Russische invasie een 'speciale militaire operatie'. Media mogen woorden zoals 'aanval' of 'invasie' niet gebruiken.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:13
Cyberpope schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:21:
[...]

Uithongeren en uitroken is ook een wapen. Je hoeft niet een militair in elke kamer en kelder te hebben om honger, dorst en andere zaken hun werk te laten doen. Rusland heeft nu nog steeds een groot militair overwicht.
Maar andersom worden de russen ook uitgehongerd en uitgerookt, zij het op monetair vlak.. Hopelijk voldoende opdat hun oorlogsmachine tot stillstand komt.. Immers elke raket die ze afvuren, moet vervangen worden.. Ik vraag me af, hoe lang de russen het vol gaan houden.

• Fly-guy
  • Niet online
Thompson schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:14:
[...]
Ja Rusland is de kwade in deze oorlog, maar godsakker je zou nu maar een Russische tiener zijn die uit wanhoop en half gedwongen maar het leger in is gegaan om een zeer schraal belegde boterham te verdienen. En nu sta je daar vrijwel volledig ongetraind met een boel ouderwetse troep te wachten tot je wordt afgemaakt, is het niet door de vijand dan misschien wel door je eigen officier omdat je teveel tot last bent.
Blijkbaar zijn een aantal/veel soldaten "gewone" mensen die onder het mom van militaire oefening zich ineens midden in Oekraïene bevonden met een geweer in hun handen of dienstplichtigen die de garantie hadden niet ingezet te worden bij invasies ineens een contract met hun handtekening onder ogen kregen, beroeps waren geworden en ook richting de invasie moesten.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Michael_OsGroot schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:19:
Soms heb ik het idee dat ik het plot van Enemy at the gates zit te lezen hier. Uiterarad kloppen de cijfers van Oekraine en Rusland mbt de 6000 resp. 500 doden niet en het moraal van de Russen zal ook niet super zijn, maar om nou te doen alsof gewonden echt massaal worden afgeknald door de officieren van Rusland lijkt me toch echt iets wat we met een korrel zout moeten nemen.
Waarom? Of is dit weer een verhaal van "zo gek, dat kan toch niet" waarna we het verhaal maar negeren (en veel later toch blijkt te kloppen". Ook in de vorige oorlogen (Tsjetsjenië, Syrie) hadden de russen procentueel weinig gewonden. Dat kun je ook verklaren door slechte zorg aan het front en nog wat meer dngen, maar het is wel opvallend. En mobiele crematoria? Waarom heb je die? Denk daar eens over na.

Maar bewijs is er niet, daarin heb je gelijk. Maar om het zo maar af te doen als iets wat niet zou kunnen, gaat me ook te ver.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 03-03-2022 09:26 ]

• c-nan
HvdBent schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:21:
[...]

On the side of air support, the Russian failure to gain air superiority has hurt them. Ukrainian TB2s have hit rear area units, including advanced SAM systems like the BUK.
hmmm BUK advanced?

Hoewel Osint redelijk goed geinformeerd lijkt heb ik zo hier en daar ook wel wat het gevoel dat e.e.a. te rooskleurig wordt weergegeven.
Turkije heeft met de TB2 al eens een S300 unit uitgeschakeld

• LOTG
HvdBent schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:21:
[...]

hmmm BUK advanced?

Ligt er natuurlijk aan wat je geavanceerd noemt. Het is best een effectief wapen, maar het hangt voor een deel wel af waar je op schiet. Sowieso zijn er verschillende versies van, want het is gewoon ook door ontwikkelt.

• Bo0bz
[...]

Mag toch ;-)
Alright bedankt allemaal voor de correctie! Het is nog vroeg en wil zeker geen verkeerde informatie delen
@hoevenpe @Nat-Water @c-nan @dr.lowtune @Vorkie

• Spotmatic
  • Laatst online: 22:19

Spotmatic

Ken sent me

Vorkie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:23:
Als je het over censuur wilt hebben, dit is er een echt voorbeeld van. In binnenlands radio station wordt verboden en moet ermee stoppen.
[...]
Kan de NAVO niet gewoon Oekraïne binnenvallen zonder een schot te lossen, onder het mom van "Speciale Militaire Operatie" of "Vredesmissie"? Dus onder precies dezelfde naampjes die Rusland er aan geeft. Als Rusland het onder die noemers mag, mogen wij het ook. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• LOTG
Spotmatic schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:26:
[...]

Kan de NAVO niet gewoon Oekraïne binnenvallen zonder een schot te lossen, onder het mom van "Speciale Militaire Operatie" of "Vredesmissie"? Dus onder precies dezelfde naampjes die Rusland er aan geeft. Als Rusland het onder die noemers mag, mogen wij het ook. ;)
@Spotmatic Rusland speelt een compleet ander spel, dus als we dat doen is het gewoon oorlog. Poetin bepaald de regels en wil dat wij ons daar aan houden.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:36

Nox

Noxiuz

[...]

Dan kan je beter zo'n walrusklasse sub de zee in sturen en die vloot tot zinken brengen.

Daarvan kan je oprecht zeggen: wasn't me. Want die doet dat ongezien :*)

Maar zoiets wordt door Putin anders gezien, die ziet dat als bezetting en dreiging en dan mag je ze neerschieten. Gaat dus averechts werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 03-03-2022 09:28 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Stylze
[...]

Denk niet dat poetin daarin trapt:)
Dus liever niet een extra reden geven om die nukes onze kant op te sturen

Playstation 5

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:13
Rusland zal uiteindelijk gaan voor uithongeren van de bevolking. Je ziet nu al dat ze mensen niet weg laten vluchten. Zoveel mogelijk bevolking laten uithongeren zodat ze zich wel moeten overgeven.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:04

Player1S

Probably out in the dark

[...]

Dan zijn we allemaal dood want dat Triggert een atoomoorlog.

Enige wat misschien zou werken is een VN vredesmacht maar dat zal sowieso door Rusland gevetoed worden.
En dan zul je nog uitkomen bij de VS en andere nato leden vrees ik waardoor je alsnog in die atoomoorlog rolt

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Vorkie
  • Niet online
Stylze schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:28:
[...]

Denk niet dat poetin daarin trapt:)
Dus liever niet een extra reden geven om die nukes onze kant op te sturen
Laat nukes aub niet de overheersende NOGO zijn, inzetten is verliezen voor de hele wereld en er keuzes op laten baseren zorgt voor een niet stoppende opmars en dan niet alleen van Rusland, als niemand ingrijpt na een kerndreigement is het hek van de dam natuurlijk...

• LOTG
technoaddict schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:29:
Rusland zal uiteindelijk gaan voor uithongeren van de bevolking. Je ziet nu al dat ze mensen niet weg laten vluchten. Zoveel mogelijk bevolking laten uithongeren zodat ze zich wel moeten overgeven.
Eerlijk gezegd is dat wat er nu ook in Rusland zelf gebeurt. Door hun compleet af te snijden begint het daar ook langzaam allemaal op te drogen.

Maar ik denk dat Rusland voor de vernietiging gaat voor dat honger echt een probleem word.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

LOTG schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:31:
[...]

Eerlijk gezegd is dat wat er nu ook in Rusland zelf gebeurt. Door hun compleet af te snijden begint het daar ook langzaam allemaal op te drogen.

Maar ik denk dat Rusland voor de vernietiging gaat voor dat honger echt een probleem word.
Ze zijn een van de grootste graanexporteurs uit de wereld. Dus gok dat het wel mee zal vallen met de honger in Rusland.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:31
technoaddict schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:29:
https://www.rodekruis.be/...20gekwalificeerd%20worden.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:09
Rofdof schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:18:
dat erdogan opeens zo gedraaid is.
Of zou die denken:
"fuck als het westen zo een is en harde sancties oplegt dan kan ik beter aan de goede kant staan"
Hoe bedoel je? Turkije is lid van de NAVO en volgens mij ook kandidaat lid voor de EU. Het is dus niet geheel onlogisch.

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10 22:33
[...]

Slap rubber dan want genoeg auto's hier in NL hebben ook een 'vaste' parkeerplek waar ze jaren staan
[/quote]

Op de meeste banden voor personenauto's staat ook geen 9/10 bar. Die banden gedragen zich heel anders.
Dus ik snap prima dat er zo veel banden aflopen/kapot gaan daar van al dat materiaal.

• Wolly
  • Niet online
Morpheusk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Het is begrijpelijk dat je dat denkt, echter zijn regels allesbehalve flauwekul.

Wanneer je de regels niet meer in acht neemt verval je in toestanden waarvan je je later op een jaarlijkse herdenkingsdag gaat afvragen hoe het ooit zover heeft kunnen komen. Ook zal het proces van genezing tussen partijen dan langer duren met alle consequenties van dien.

• HvdBent
  • Laatst online: 17:35
TheBrut3 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:33:
[...]

Hoe bedoel je? Turkije is lid van de NAVO en volgens mij ook kandidaat lid voor de EU. Het is dus niet geheel onlogisch.
Turkije wordt geregeerd door iemand die als opportunist de ene keer met Putin meewaait, de andere keer met het westen.
Turkije heeft zowel westers als russisch legermateriaal, (hun luchtafweer komt uit Rusland grotendeels als ik het goed begrepen heb) daar heb je reserveonderdelen voor nodig dus wil je enigzins bevriend blijven. Maar voor Turkije lijkt de vriendschap met het westen nu het meest lucratief. En bovendien, ze laten geen schepen door van zowel Rusland als Oekraïne : :+

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Player1S schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Enige wat misschien zou werken is een VN vredesmacht maar dat zal sowieso door Rusland gevetoed worden.
En dan zul je nog uitkomen bij de VS en andere nato leden vrees ik waardoor je alsnog in die atoomoorlog rolt
Waarom zou de VN handelen naar het veto van de Russen als de Russen zelf ook nergens naar luisteren? Waarom moet de VN dan wel het braafste jongetje/meisje/x van de klas zijn terwijl de Russen maar wat aanklooien?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

harmrh schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Waarom zou de VN handelen naar het veto van de Russen als de Russen zelf ook nergens naar luisteren? Waarom moet de VN dan wel het braafste jongetje/meisje/x van de klas zijn terwijl de Russen maar wat aanklooien?
Hebben ze jou vroeger nooit geleerd: als jantje in de sloot springt, wil niet zeggen dat jij het ook moet doen.?

Iets met verlagen naar het niveau van de ander.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 03-03-2022 09:39 ]

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:19
[...]

Omdat de VN niet alleen Rusland is die tegen is.

China is ook permanent lid van de veiligheidsraad en die gaan ook echt wel een veto uitspreken.

En zo zijn er meer landen die tegen zullen zijn.

• LOTG
Cyberpope schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Ze zijn een van de grootste graanexporteurs uit de wereld. Dus gok dat het wel mee zal vallen met de honger in Rusland.
Bleek toch gisteren op het nieuws dat bevoorrading van winkels een probleem aan het worden was. Plus de prijzen stijgen behoorlijk.

Wel opmerkelijk dat Machinery and equipment op nummer 1 van de import staat, en misschien belangrijker Medicijnen op 2.

Lijken mij voor de oorlogsvoering wel twee belangrijke zaken.

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Intussen aan de Zwarte Zee, ten westen van de Krim. Wellicht voor Odessa?

[ Voor 7% gewijzigd door MeteoVir op 03-03-2022 09:40 ]

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:39:
[...]

Omdat de VN niet alleen Rusland is die tegen is.

China is ook permanent lid van de veiligheidsraad en die gaan ook echt wel een veto uitspreken.

En zo zijn er meer landen die tegen zullen zijn.
Vooralsnog (dat ging dan niet over ingrijpen imho) heeft China neutraal gestemd, het "die gaan ook echt wel" is misschien nog niet zo vanzelfsprekend als je denkt.

Daarnaast is het natuurlijk mega krom dat Rusland uberhaupt mee mag stemmen (met veto mogelijkheid) terwijl ze zelf onderdeel zijn van het conflict, nota bene als aggressor.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Kenny_026 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:48:
@RoD hoe is het nu met je schoonfamilie daar maar ook met jou en je vrouw? Komen jullie de nachten ook wel een beetje door?
Vannacht was het rustig in Charkiv :) Ik weet niet waarom, ik verwachtte grote bombardementen omdat Charkiv een belangrijke stad is voor de Russen, maar het is relatief goed gegaan.

Met mijn vriendin gaat het niet geweldig. Soms komt het even heel erg binnen dat je mogelijk je ouders gaat verliezen in een zinloze oorlog, terwijl je er verder niets aan kan doen. Andere momenten gaat het beter en is er wat afleiding, bijvoorbeeld door werk, etc. Het blijft een rare, beangstigende, boosmakende, bizarre situatie.

• Thalaron
  • Laatst online: 01:03
Morpheusk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Ik heb mij hier ook altijd over verbaasd inderdaad. Oorlogsmisdaden... de gehele oorlog is een grote misdaad waarbij de verantwoordelijke mijn inziens gestraft dienen te worden en niet die ene persoon die vanuit zware emoties/trauma/geen andere optie ziet dan een ongewapende rus door zijn hoofd te schieten.

En daarbij vraag ik mij af wie bepaald wat een wel en niet mag in een oorlog? Is elk land op deze aardkloot daar unaniem over eens en akkoord gegaan? Want tenzij dat het geval is lijkt het mij dat men daar weinig boodschap aan zal hebben. En China is ook bezig met de Oeigoeren uit te roeien en volgens mij 'mag' dat ook niet van het brave Westen zonder dat we maatregelen treffen of er al te fel over doen (stel je voor dat je geen goedkope shit kan importeren...).

Dat het triest/jammer zou zijn wanneer je krijgsgevangen gaat lopen executeren omdat daar geen tijd/plek of zin voor is tsja... dan had men wellicht geen oorlog moeten starten.

In een ideale wereld zijn geen regels nodig voor oorlog daar er dan geen oorlog zou voorkomen. Ik ben eerlijk gezegd allang blij dat ze nog niet met kernwapens hebben lopen smijten...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:18
[...]

[Afbeelding]
Bij die pax zie ik wat vlammen en de deur lijkt ook zwart gebladerd, dat voertuig heeft vast wat meegemaakt.

verder is het niet heel gek dat er eens iets afbreekt bij zo'n voertuig. Die dingen zijn zwaar, zeker bij volledige uitrusting en het rijden in terein vergt nogal wat van het materiaal.
Denk maar niet dat dit ook niet gebeurd bij westers materiaal. Dit heeft echt 0.0 te maken met ouderdom van de banden of slecht onderhoud. Er gaan niet voor niks monteurs en bergingsvoertuigen mee met elke opdracht/verplaatsing.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MeteoVir schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:39:
Intussen aan de Zwarte Zee, ten westen van de Krim. Wellicht voor Odessa?
[Twitter]
Hier was eerder al sprake van. Toen is een invasie niet doorgegaan omdat de Krim-soldaten niet wilden vechten, zo ging het gerucht. Dus toen zou het weer zijn afgeblazen. Niet direct te verifiëren, wel is gezien dat de landingstroepen weer zijn teruggetrokken.

Ze zullen wel een nieuw setje hebben gevonden.

• LOTG
[...]

Ja dat gaat niet werken. Rusland heeft zich zo in zijn hoekje ingegraven dat ze gewoon schieten op alles wat niet Rusland is om maar de oorlog te winnen.

Dit is gewoon hoe Putin de wereld altijd gezien heeft. Ik en de rest van de wereld.

Interventie van de VN is gewoon het zelfde als interventie van de NAVO. Zie ook de stemming gisteren. Rusland stond vooraan om te zeggen dat ze hun kont er mee afvegen.
Pagina: 1 ... 98 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid