Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.937 views

Onderwerpen

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:57

pro_6or

amateur_60r

ReVision. schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:54:
[...]

Dan is het dus als nog propaganda, ik twijfel ook zeer over al dit soort videos moet ik zeggen..
Overduidelijk. De soldaten komen eerst zelf met hun riedeltje, training, wist niet dat het echt was, ik heb niet geschoten. Allemaal op instructie. En dan komt het lulverhaal dat ze moeten ophangen van de Oekraïners.

Ik snap het wel maar beter zouden ze dat niet doen. Voor mij werkt het averechts. Natuurlijk sta ik volledig achter Oekraïne. Ook, juist, zonder propaganda. Maar ja. Overigens, die soldaten van de Russen weten echt wel wat ze doen. Maar die jonge jochies/mannen, en uit arme omstandigheden, ook zeer oneerlijk.

Een grote clusterfuck zonder ene goede reden. Klote Putin.

een treffende spreuk

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-11 15:04
sampoo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:12:
[...]
Maar wat wij nu doen is Russisch beleid overnemen.
Precies, ze hebben niet door dat ze datgene worden wat ze bekritiseren _O-

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:09

St@m

@ Your Service

Dat is gewoon een forum waar iemand die reactie op heeft geplaatst he.

Als jij wordt gespot tijdens je geheime missie achter de linies, en die soldaat die jou ziet geeft zich over, en jij besluit die dan maar te executeren.. das een oorlogsmisdaad. Kom je er mee weg? Vast wel.

https://ihl-databases.icr...ex/v2_rul_rule47_sectionb

Maar goed, wat ik al zei: foute heb je aan beide kanten en hoe langer deze oorlog gaat duren, hoe harder het wordt. Als 'zij' zich niet aan de regels houden, waarom moeten 'wij' het dan wel? Gaan we dus niet doen.

Imo wel een logische reactie. Ga me er verder ook niet druk over maken.:p

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 03-03-2022 00:23 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 23:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

sampoo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:12:
RT werd daarnaast nauwelijks bekeken, en het is behoorlijk verdund wat de Kremlin-retoriek betreft vergeleken met wat de Russen in eigen land voorgeschoteld krijgen. Dus het idee dat het ons verdelen kan is erg vergezocht. Het is vooral een symbolische maatregel, iedereen die het wil kan nog steeds alle geboycotte content volgen en misschien dat sommigen door de boycot juist vaker gaan kijken.
Ah, in een oorlog vijandelijke propaganda-zenders vrijuit laten zenden. Goed plan :')
Misschien de hele discussie gemist over hoe subtiel RT al jaren de polarisatie in Europa aanwakkert? Al die subtiele nieuws over hoe slecht de EU is, hoe corrupt de regering. Als je het hele patroon beziet is het allemaal vrij helder hoor. En miljoenen Europeanen vallen er als een blok voor.

Het idee dat het ons kan verdelen is helemaal niet vergezocht. Het ís al gebeurd. Zie covid, zie de polarisatie in de VS, zie de steun in ons eigen land voor een land dat hele woonwijken platbombardeert.

Dit dus.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 21:08
St@m schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:19:
[...]

Als jij wordt gespot tijdens je geheime missie achter de linies, en die soldaat die jou ziet geeft zich over, en jij besluit die dan maar te executeren.. das een oorlogsmisdaad. Kom je er mee weg? Vast wel.

Maar goed, wat ik al zei: foute heb je aan beide kanten en hoe langer deze oorlog gaat duren, hoe harder het wordt. Als 'zij' zich niet aan de regels houden, waarom moeten 'wij' het dan wel? Gaan we dus niet doen.

Heb je gelezen wie het antwoord geeft? Juist, een veteraan.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FunkyTrip schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:20:
[...]

Ah, in een oorlog vijandelijke propaganda-zenders vrijuit laten zenden. Goed plan :')
Misschien de hele discussie gemist over hoe subtiel RT al jaren de polarisatie in Europa aanwakkert? Al die subtiele nieuws over hoe slecht de EU is, hoe corrupt de regering. Als je het hele patroon beziet is het allemaal vrij helder hoor. En miljoenen Europeanen vallen er als een blok voor.

Het idee dat het ons kan verdelen is helemaal niet vergezocht. Het ís al gebeurd. Zie covid, zie de polarisatie in de VS, zie de steun in ons eigen land voor een land dat hele woonwijken platbombardeert.
*knip* klaar met je sealioning https://en.wikipedia.org/wiki/Sealioning

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 07:39 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Eli3l schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:22:
[...]

Ja dus (als het al een veteraan is uiteraard)?

[ Voor 9% gewijzigd door St@m op 03-03-2022 00:26 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:49:
[...]

Oorlogstaal valt niet onder oorlogsmisdaden. Daden zijn wat anders, laten we nou niet de uitspraken van soldaten die in de vuurlinie liggen afzetten tegen de geneefse conventie. Dan gaat het inderdaad druk worden in Den Haag.

Verder maak ik me geen illusies. Oekraine gaat ook oorlogsdaden plegen. Zou fijn zijn als beide partijen zich moeten verantwoorden in Den Haag. Ik heb zo’n vermoeden dat die dag niet komt.
Het is een boodschap van de officiële Facebook account van de leiding van de speciale operaties, zonder een woord van afkeuring. Dit kan dus zeker gezien worden als het goedkeuren van zulke executies, zo niet een oproep daartoe.

https://www.facebook.com/usofcom/posts/3212999028931719

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:36

Nox

Noxiuz

St@m schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:19:
[...]

Ik denk niet dat ze de kans hebben zich over te geven. Die worden gewoon op afstand uitgeschakeld. En verder heb ik er niet zoveel problemen mee, hoezeer je eigenlijk ook niet tot het niveau moet verlagen van de vijand en 'netjes' moet werken om zinloos bloedvergieten te voorkomen is die grens allang passé voor de vijand. Die mensen die je daar hebt neergeschoten waren er toch niet? :+ Problem solved :D

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 03-03-2022 00:27 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• _Gast_
FunkyTrip schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:20:
[...]

De verdeeldheid in de EU zou er ook al zijn zonder de RT. Het is een feit dat een groeiende deel van de bevolking ontevreden is met het EU beleid. De RT maakt er goed gebruik van, maar helemaal fake is het nieuws over de EU ook weer niet.

[ Voor 5% gewijzigd door _Gast_ op 03-03-2022 00:28 ]

• Eli3l
Je doet alsof de bron van het antwoord geen waarde heeft, omdat het een random forum zou zijn. Het is een veteraan die hier uitleg geeft over dat soort situaties, bovendien geverifieerd persoon.

Edit: ook na je edit blijkt dat je niet eens de moeite hebt genomen te klikken

[ Voor 11% gewijzigd door Eli3l op 03-03-2022 00:28 ]

• Wolly
  • Niet online
Eli3l schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:22:
[...]

*knip* klaar met je sealioning https://en.wikipedia.org/wiki/Sealioning

[ Voor 36% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 07:40 ]

• Eli3l
Dat heb ik niet gezegd en hij ook niet. Het is een uitleg van wat ze doen in dat soort situaties. Je hoeft mij geen woorden in de mond te leggen.

[ Voor 28% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 07:40 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Eli3l schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:26:
[...]

Je doet alsof de bron van het antwoord geen waarde heeft, omdat het een random forum zou zijn. Het is een veteraan die hier uitleg geeft over dat soort situaties, bovendien geverifieerd persoon.
Ja, en dan nog.. het is en blijft een oorlogsmisdaad om een soldaat die zich wil overgeven te executeren.
Dat die betreffende soldaat niet in de gelegenheid zal komen om zich daadwerkelijk over te geven doet niet ter zake. Kan het nog een veteraan zijn, betekent niet dat het dan maar allemaal mag..

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

sampoo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:26:
[...]

Het is een boodschap van de officiële Facebook account van de leiding van de speciale operaties, zonder een woord van afkeuring. Dit kan dus zeker gezien worden als het goedkeuren van zulke executies, zo niet een oproep daartoe.

https://www.facebook.com/usofcom/posts/3212999028931719
En je denkt dat de leiding van de special ops dit soort dingen op een facebook account zet?

Ik verwacht het niet eIgenlijk. Ik snap ook niet waarom ik het niet geloof :X

Dat het gebeurt intentioneel of niet, dat geloof ik dan weer wel.

• Eli3l
St@m schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:29:
[...]

Ja, en dan nog.. het is en blijft een oorlogsmisdaad om een soldaat die zich wil overgeven te executeren.
Dat die betreffende soldaat niet in de gelegenheid zal komen om zich daadwerkelijk over te geven doet niet ter zake. Kan het nog een veteraan zijn, betekent niet dat het dan maar allemaal mag..
Again, niemand die dat zegt. Ik niet in ieder geval.

Zo moeilijk is het niet toch? Het is een veteraan die uitlegt wat ze normaalgezien doen bij dat soort missies. Niet meer niet minder.

• Wolly
  • Niet online
Eli3l schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:28:
[...]

Dat heb ik niet gezegd en hij ook niet. Het is een uitleg van wat ze doen in dat soort situaties. Je hoeft mij geen woorden in de mond te leggen.
*knip* dit semantische spelletje is wel genoeg geweest, je kunt scenarios blijven verzinnen: als een militair aangeeft geen gevangenen meer te nemen, is het vrij evident wat men bedoelt.

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 07:41 ]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 18:02
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:26:
[...]
[Afbeelding]
Bron
Het stukje over "No mercy, no "please do not kill, I surrender will not pass " en de zin erna geeft toch wel aan dat ze soldaten die zich overgeven ter plekke slachten.
Ziet er uit als een stukje broddel knip en plak werk.
Wellicht een Oekraïner die denkt dat hij z'n land hiermee een plezier doet maar de mogelijke implicaties zoals verminderde wil tot overgave niet geheel over ziet. En dat is jammer wat tot nu toe lijken er nog steeds Russen zich te willen overgeven. En ik vraag me af of die "domme" konvooien van de Russen niet deels dat doel dienen, ogen van voren en ogen van achteren in een grote groep, zodat deserteren lastiger is.
Weinig vertrouwen en iets dat ze parten zal blijven spelen denk ik, maar wel zoals de Russische samenleving helaas ook na de USSR nog steeds functioneert.

• Eli3l
Wolly schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:31:
[...]

*knip* dit semantische spelletje is wel genoeg geweest, je kunt scenarios blijven verzinnen: als een militair aangeeft geen gevangenen meer te nemen, is het vrij evident wat men bedoelt.
*knip* gebruik de TRfunctie de volgende keer

[ Voor 56% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 07:42 ]

• _Gast_
Al met al kunnen we het erover eens zijn dat het triest is dat de gewone simpele mensen het hardst worden getroffen.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:05
_Gast_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:19:
[...]

Precies, ze hebben niet door dat ze datgene worden wat ze bekritiseren _O-
Het kwartje valt niet hè? Misinformatie inzetten als wapen moet niet kunnen. Dat is iets anders als censuur. Waarheid is geen spectrum ondanks dat het lijkt alsof we die kant op gaan.

Het is een dunne lijn maar in dit geval ben ik van mening dat dit de juiste beslissing is geweest. Het is niet voor niks dat er zo veel mensen zelf ontslag hebben genomen bij RT in de dagen vóór de sancties met als reden dat ze niet meer mee willen werken aan de Russische misinformatie machine. De Corona crisis heeft het gevaar van misinformatie laten zien, ontwrichting in de samenleving en polarisatie. In de VS is nieuws nu zo gepolitiseerd dat er Republikeins nieuws is en Democratisch nieuws.

Je kunt het censuur noemen maar persoonlijk vind ik het verkondigen van een alternatieve waarheid met als doel ontwrichting van de samenleving bespottelijk.

• St@m

St@m

@ Your Service

Eli3l schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:30:
[...]

Again, niemand die dat zegt. Ik niet in ieder geval.

Zo moeilijk is het niet toch? Het is een veteraan die uitlegt wat ze normaalgezien doen bij dat soort missies. Niet meer niet minder.
Zeker wel dat het wordt gezegd:
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:37:
[...]

Jij zegt ze worden niet gevangen genomen dus het zijn geen POW's.

Wat zijn soldaten die zich overgeven en mag je die volgens oorlogsrecht doden?
Johan Bogle schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:51:
[...]
Proportioneel. Indien je niet in de gelegenheid bent om gevangenen te nemen omdat je iedereen nodg hebt om te vechten en continue onder aanval staat, mag je ze executeren.
nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:42:
[...]

In deze omstandigheden hebben ze geen keuze, ik ga dat niet een derde keer toelichten.

Het zijn pas gevangenen als ze ontwapend en onder controle zijn, en dat gaat in dit geval niet.
En het antwoord is dus: nee, je mag ze niet executeren. Dus je moet ook niet gaan roeptoeteren dat je soldaten als varkens gaat afslachten als ze zich willen overgeven. Dat is dus gewoon niet handig en daarmee gooien ze hun eigen glazen in. Wat @hoevenpe al zei.

Edit: en ook nog maar eens mijn bron. Van de andere beweringen heb ik nog geen bron gezien.

[ Voor 36% gewijzigd door St@m op 03-03-2022 00:51 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Over RT, we vinden het allemaal prima dat de Russen binnenkort geen spullen van H&M, Nike, Apple, benzine van Shell etc meer kunnen kopen omdat Westerse bedrijven zich terugtrekken.

Banktegoeden bevroren, vliegruim dicht. Export mogelijkheden beperkt.

Maar we moeten wel de openlijke propaganda kanalen van Rusland vrij baan blijven geven?

Als je het wil kunnen bekijken, zoek een VPN op als het uit de lucht gaat, want momenteel is het niet zo ver en leef je uit.

Op straat krijgen de Westerse journalisten al geen antwoorden of gewenste antwoorden omdat de Russen al weten hoe de vlag er bij hangt als ze zich kritisch uitlaten. Blijkbaar is er een wet in de maak om het strafbaar maken (15 jaar gevangenis) voor het verspreiden van "fakenews" . Mag je uittellen hoe dat gaat verlopen met de buitenlandse correspondenten die precies vertellen wat Rusland niet wil vertellen aka "fake-news".

• _Gast_
n0pe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:35:
[...]

Het kwartje valt niet hè? Misinformatie inzetten als wapen moet niet kunnen. Dat is iets anders als censuur. Waarheid is geen spectrum ondanks dat het lijkt alsof we die kant op gaan.

Het is een dunne lijn maar in dit geval ben ik van mening dat dit de juiste beslissing is geweest. Het is niet voor niks dat er zo veel mensen zelf ontslag hebben genomen bij RT in de dagen vóór de sancties met als reden dat ze niet meer mee willen werken aan de Russische misinformatie machine. De Corona crisis heeft het gevaar van misinformatie laten zien, ontwrichting in de samenleving en polarisatie. In de VS is nieuws nu zo gepolitiseerd dat er Republikeins nieuws is en Democratisch nieuws.

Je kunt het censuur noemen maar persoonlijk vind ik het verkondigen van een alternatieve waarheid met als doel ontwrichting van de samenleving bespottelijk.
Het kwartje valt bij jouw niet...

''We are the good guys and they are the bad guys''

En daar denken ze hetzelfde...

• Indoubt
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Barrycade schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:37:
Over RT, we vinden het allemaal prima dat de Russen binnenkort geen spullen van H&M, Nike, Apple, benzine van Shell etc meer kunnen kopen omdat Westerse bedrijven zich terugtrekken.

Banktegoeden bevroren, vliegruim dicht. Export mogelijkheden beperkt.

Maar we moeten wel de openlijke propaganda kanalen van Rusland vrij baan blijven geven?

Als je het wil kunnen bekijken, zoek een VPN op als het uit de lucht gaat, want momenteel is het niet zo ver en leef je uit.

Op straat krijgen de Westerse journalisten al geen antwoorden of gewenste antwoorden omdat de Russen al weten hoe de vlag er bij hangt als ze zich kritisch uitlaten. Blijkbaar is er een wet in de maak om het strafbaar maken (15 jaar gevangenis) voor het verspreiden van "fakenews" . Mag je uittellen hoe dat gaat verlopen met de buitenlandse correspondenten die precies vertellen wat Rusland niet wil vertellen aka "fake-news".
Dus het wordt nu in een wet verankerd. Maar elke Rus wist allang welke straf er werd uitgedeeld, Dat is namelijk al heel lang zo en algemeen bekend. Hoeft ook geen 15 jaar te zijn. Er zijn ook voldoende alternatieven.

• n0pe
_Gast_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:39:
[...]

Nee je vergelijkt dingen die je niet kunt vergelijken.

Situatie 1:
Je verbant alle vormen van persvrijheid en zorgt dat je burger alleen maar misinformatie voorgeschoteld krijgt omdat de waarheid je machtspositie in gevaar brengt.

Situatie 2:
Je zorgt dat er zo min mogelijk misinformatie vanuit een vijandelijk land komt waarvan het primaire doel is doel begrip kweken voor oorlogsmisdaden.

[ Voor 3% gewijzigd door n0pe op 03-03-2022 00:47 ]

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:15
Er is een losprijs op Poetins hoofd gezet:

https://www.ibtimes.com/r...ion-putins-arrest-3419691

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 21:40
n0pe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:35:
[...]

Het is zelfs zo erg nu, hier in de VS, dat ik het nieuws gewoon bijna niet meer volg omdat ik niet meer weet wat ik moet geloven. Het rechtse nieuws (bijv. Fox) vertrouwde ik al voor geen meter, maar de alternatieven worden ook steeds slechter (las jarenlang de NY Times, maar dat is nu ook gewoon complete onzin, zware bias in al hun verslaggeving).

• _Gast_
n0pe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:44:
[...]

Nee je vergelijkt dingen die je niet kunt vergelijken.

Situatie 1:
Je verbant alle vormen van persvrijheid en zorgt dat je burger alleen maar misinformatie voorgeschoteld krijgt omdat de waarheid je machtspositie in gevaar brengt.

Situatie 2:
Je zorgt dat er zo min mogelijk misinformatie vanuit een vijandelijk land komt die als doel heeft begrip te kweken oorlogsmisdaden.
Met hetzelfde argument nemen de Russen nu tegenmaatregelen...

• n0pe
Verwijderd, Off topic

[ Voor 91% gewijzigd door n0pe op 03-03-2022 00:59 ]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 18:02
Sakete schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:48:
[...]
Het is zelfs zo erg nu, hier in de VS, dat ik het nieuws gewoon bijna niet meer volg omdat ik niet meer weet wat ik moet geloven. Het rechtse nieuws (bijv. Fox) vertrouwde ik al voor geen meter, maar de alternatieven worden ook steeds slechter (las jarenlang de NY Times, maar dat is nu ook gewoon complete onzin, zware bias in al hun verslaggeving).
Op zich ook een prima uitkomst voor de propagandist lijkt me, naast actief verspreiden en geloven en wellicht tot actie overgaan, is collectief wantrouwen creëren (nieuws, overheid, samenleving) ook al een waardevol resultaat. Ze weten wat dat betreft onze normale insteek in de tolerantieparadox aangaande de media prima uit te spelen.

• Eli3l
St@m schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:35:
[...]

Zeker wel dat het wordt gezegd:

[...]

[...]

[...]

En het antwoord is dus: nee, je mag ze niet executeren. Dus je moet ook niet gaan roeptoeteren dat je soldaten als varkens gaat afslachten als ze zich willen overgeven. Dat is dus gewoon niet handig en daarmee gooien ze hun eigen glazen in. Wat @hoevenpe al zei.
Iemand aanvallen is niet hetzelfde als executeren. Een overgave is gebonden aan voorwaarden die voldaan moeten worden voordat het een rechtmatige overgave is. Dus nee, het is niet zo simpel als jij stelt.

https://link.springer.com...1007/978-3-030-39169-0_12
Rule 103
In order to be valid, surrender must meet the following conditions:

(a) The offer to surrender is communicated in a clear manner to the enemy.
(b) The offer to surrender is genuine.

Whether an offer to surrender must be regarded
as genuine relies on a balancing of several
factors, including:
a. Time available for deliberation and for consideration of ambiguous offers of surrender.

b. Risk to the attacking party.

c. Cultural mores of the enemy forces with
respect to surrender.

d. Prior history with respect to the conduct of the enemy forces in similar situations.

e. Enemy history of compliance with LOAC, including with respect to perfidy.

f. Other considerations that may bear on the genuineness of the offer.

(d) Those offering to surrender have laid down their arms and do not engage in any further hostile acts.

3.
Hostile acts may include acts like transmitting intelligence to the enemy. Such acts are not compatible with surrender.

Rule 104
An offer to surrender may not be genuine if manifested in circumstances in which it is not feasible for the opposing party to accept the surrender.
Zoals je ziet is het een stuk ingewikkelder dan je probeert te stellen. Is ook niet gek, anders hadden we een hoop tribunalen gehad voor al die speciale eenheden over de hele wereld.

Neemt niet weg dat ik het ook geen slimme actie van ze vind om dat soort dingen te roepen op Facebook.

• _Gast_
n0pe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:56:
[...]

*knip* gebruik de TRfunctie de volgende keer
*knip* 'muddying the waters' noemen we deze argumentatietechniek en die is niet geaccepteerd

[ Voor 103% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 07:44 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Op de Kiev livecams was weer een flits te zien en daarna een explosie te horen. Lijkt er op dat Kiev vannacht zwaarder wordt bestookt dan voorheen

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

_Gast_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:49:
[...]

Met hetzelfde argument nemen de Russen nu tegenmaatregelen...
Kijk, het is helemaal prima om tegen censuur te waarschuwen, maar kom dan wel met iets wat we niet al weten.

Het heeft alleen wel een heel naar bijsmaakje als die waarschuwingen komen op het moment dat oorlogspropaganda uitgeschakeld wordt en niet als echte journalisten verboden worden. Dat je RT daarmee gelijk stelt geeft al aan hoe ver je in de fuik gevallen bent.

Maar zeer waarschijnlijk ben je niet zo dom en gewoon aan het trollen.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 03-03-2022 01:06 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-11 14:24
Ik vroeg me al af of er al zoiets was opgezet. Eigenlijk moet er een crowdfunding worden gedaan om deze moderne Adolf Hitler te doden. Anders vrees ik dat er nog vele slachtoffers gaan bijkomen. Klinkt hard natuurlijk, maar is wel de enige manier om ooit nog van deze akelige man af te komen. Het rechtssysteem zal deze man toch nooit te pakken krijgen doordat Rusland volledig in zijn greep zit.

[ Voor 25% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 03-03-2022 01:15 ]

• Eli3l
Mariupol geen electriciteit en verwarming meer. Weerbericht is de hele week rond het vriespunt...

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat er niet alleen veel burgerdoden komen door de bombardementen, maar dat het grotendeel gaat omkomen door kou en gebrek aan water en voeding.

• sampoo
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:17:
@sampoo jouw "fout" is dat je denkt dat iedereen weet dat RT propaganda is en compleet onwaar. Ik heb meerdere mensen op moeten wijzen in de afgelopen weken dat het geen nieuws is. Dat het zelfs amper op feiten is gebaseerd. Dat het gewoon onderdeel is van het Russisch regime.
false balance en whatabout zijn geen goede argumentatietechnieken, zie ook de TS.

[ Voor 69% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 07:36 ]

• n0pe
TheBrut3 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:08:
Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat er niet alleen veel burgerdoden komen door de bombardementen, maar dat het grotendeel gaat omkomen door kou en gebrek aan water en voeding.
Humanitaire hulp door middel van veilige corridors is helaas nog niet mogelijk. Hoop dat hier snel een oplossing voor gevonden kan worden via de WHO maar vrees dat Kiev voorlopig onbereikbaar blijft.

• Eli3l
TheBrut3 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:00:
Op de Kiev livecams was weer een flits te zien en daarna een explosie te horen. Lijkt er op dat Kiev vannacht zwaarder wordt bestookt dan voorheen
Schijnen enorme explosies te zijn geweest.

• _Gast_
fsfikke schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:01:
[...]

Kijk, het is helemaal prima om tegen censuur te waarschuwen, maar kom dan wel met iets wat we niet al weten.

Het heeft alleen wel een heel naar bijsmaakje als die waarschuwingen komen op het moment dat oorlogspropaganda uitgeschakeld wordt en niet als echte journalisten verboden worden. Dat je RT daarmee gelijk stelt geeft al aan hoe ver je in de fuik gevallen bent.

Maar zeer waarschijnlijk ben je niet zo dom en gewoon aan het trollen.
Ik stel RT niet in het gelijk. Ik ben niet pro RT of pro NOS...

Het gaat mij om de normen en het beleid, maar dat heb ik hierboven al genoeg uitgelegd.

De ene beperking brengt de volgende beperking dichterbij.

*knip* dit gaat neit over Nederlandse politiek

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 07:37 ]

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Eli3l schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:15:
[...]

Schijnen enorme explosies te zijn geweest.

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Live beelden doorzocht en ik heb niets kunnen vinden.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBMSEtwpaFEaKAfJPTe3sFsHX9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3hwl29i7qX1p1gu5muw1KsQ7.png?f=user_large

Lijkt er op dat er een groot lucht offensief gaande is.

• n0pe
prodesk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:22:
[...]
Live beelden doorzocht en ik heb niets kunnen vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door n0pe op 03-03-2022 01:26 ]

• sampoo
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:30:
[...]

En je denkt dat de leiding van de special ops dit soort dingen op een facebook account zet?

Ik verwacht het niet eIgenlijk. Ik snap ook niet waarom ik het niet geloof :X

Dat het gebeurt intentioneel of niet, dat geloof ik dan weer wel.
Het staat er al 6 uur lang op, en er is veel aandacht geweest over de hele wereld dat het een oproep tot oorlogsmisdaden is. Een selectie:

Guardian columnist:

Duitse journalist:

Hoogleraar Rechten:

Newsmax journalist:

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Hoe kan ik vertrouwen dat het echt is?

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:36
prodesk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:42:
[...]
Hoe jij dat kan vertrouwen? Door onderzoek te doen, fact checken. En dan nog vertrouw je het mogelijk niet…

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• n0pe
prodesk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:42:
[...]
Verschillende bronnen checken, in dit geval zijn er meerdere hoeken van dezelfde explosie.

Hier een andere hoek van een nieuwsreporter die net klaar was met een live verslag.

https://twitter.com/redma.../1499180156325445640?s=21

[ Voor 28% gewijzigd door n0pe op 03-03-2022 01:47 ]

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:36
Een metrostation is ook geraakt. Hopelijk geen burgerslachtoffers. Dat lijken mij toch geen militaire doelen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• sampoo
  • Niet online
St@m schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:51:
Linksom of rechtsom, als iemand zich overgeeft ben je verplicht om diegene niets aan te doen, exacte bewoording weet ik niet maar vanavond nog gezien bij het klokhuis :p . Dus beter nemen ze de Russen die zich overgeven gewoon gevangen (of ze gewoon de kans niet geven om zich over te geven).
Je mag niet alleen geen soldaten executeren die zich overgeven, je mag ook gewonde soldaten die uitgeschakeld zijn niet doden. Zo'n voorbeeld heb ik al voorbij zien komen, een soldaat die gewond van een legervoertuig valt, geen wapen bij zich heeft, en vervolgens met een aantal gerichte schoten wordt doodgeschoten. Zie artikel 3 van de Geneefse conventie voor gewonde en zieke soldaten:

ART. 3. — ...
1) Persons taking no active part in the hostilities, including members of armed forces who have laid down their arms and those placed hors de combat by sickness, wounds, detention, or any other cause, shall in all circumstances be treated humanely, without any adverse distinction founded on race, colour, religion or faith, sex, birth or wealth, or any other similar criteria.

To this end, the following acts are and shall remain prohibited at any time and in any place whatsoever with respect to the above-mentioned persons:

a) violence to life and person, in particular murder of all kinds, mutilation, cruel treatment and torture;

d) the passing of sentences and the carrying out of executions without previous judgment pronounced by a regularly constituted court, affording all the judicial guarantees which are recognized as indispensable by civilized peoples.

https://ihl-databases.icr...6B0B/FULLTEXT/GC-I-EN.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door sampoo op 03-03-2022 02:05 ]

• Wolly
  • Niet online
Ik zie net op youtube een filmpje van mensen in burgerkleding die schijnbaar bezig waren om molotovs te gooien.

Nu ben ik wel wat gewend op internet maar dit is echt een stap verder, zelfs de bomen waar ze achter schuilden zijn compleet doormidden geschoten net als iets wat op een stenen muur lijkt.

De commentaren eronder (google vertaalt ze) zijn wel bijzonder, er spreekt maar weinig medeleven uit zal ik maar zeggen.

Molotovs tegen enorme kogels en nachtkijkers, het is geen combinatie die aan te raden is :S :r

Betreft overigens Kherson, 1 maart.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 03-03-2022 02:08 ]

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Tja er mag zo veel niet maar het is oorlog. SAS units beschreven ook wel hoe ze door een burger werden ontdekt die dan werd geneutraliseerd om alarm te voorkomen. Liever doet men dat niet maar als het alternatief is dat een grote overmacht je overloopt en dood maakt dan is de keuze snel gemaakt. In de oorlog is het hij of ik.

Gewonden kun je laten liggen. Medicatie wordt schaars dus die moest je toevallig voor je eigen burgers/kameraden gebruiken. Valt niet te verifieren. Gevangenen wordt een lastig verhaal. Zeker als eten en drinken schaarser is. En ze vormen continue een gevaar, er moet bewaking bij.

Ik ben bang dat Oekraine dit niet veel langer vol kan / wil houden. Het Westen blijft helaas toekijken zonder te helpen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sampoo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:32:
[...]

Het staat er al 6 uur lang op, en er is veel aandacht geweest over de hele wereld dat het een oproep tot oorlogsmisdaden is. Een selectie:

Guardian columnist:
[Twitter]
Duitse journalist:
[Twitter]
Hoogleraar Rechten:
[Twitter]
Newsmax journalist:
[Twitter]
Het wordt zo wel erg filosofisch.
Het is een mogelijke oproep tot oorlogsmisdaad om Twitter te zeggen dat ‘mensen die oorlogsmisdaden plegen geen genade verdienen’?

Volgens de VS DoD lijken verdere versterkingen niet onderweg.
Ook de troepen van Belarus lijken nog niet echt klaar te staan om mee te doen.
The U.S. Department of Defense sees no indication that the Belarusian military is getting involved or preparing to get involved in the hostilities in Ukraine.
“We have not,” Pentagon Press Secretary John Kirby said at a press briefing when asked if the Pentagon sees any indication that the Belarusian military is getting involved or preparing to get involved in hostilities in Ukraine.

He also noted that U.S. intelligence had not seen any indications that Putin was bringing in additional reinforcements from elsewhere in the country. According to Kirby, Putin has built up about 150,000 troops near Ukraine since last fall, and the majority of that combat power is now in Ukraine.
https://www.ukrinform.net...-fighting-in-ukraine.html

[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 03-03-2022 03:43 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• sampoo
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 03:31:
[...]

Het wordt zo wel erg filosofisch.
Het is een mogelijke oproep tot oorlogsmisdaad om Twitter te zeggen dat ‘mensen die oorlogsmisdaden plegen geen genade verdienen’?
Er is geen woord filosofie bij betrokken. Het antwoord is zelfs dan ja, maar het gaat hier niet zonder meer om Russische soldaten die oorlogmisdaden plegen. Dat iemand een Russisch uniform aan heeft is geen bewijs dat diegene ook oorlogsmisdaden heeft gepleegd.
sh4d0wman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 02:47:
Tja er mag zo veel niet maar het is oorlog. SAS units beschreven ook wel hoe ze door een burger werden ontdekt die dan werd geneutraliseerd om alarm te voorkomen. Liever doet men dat niet maar als het alternatief is dat een grote overmacht je overloopt en dood maakt dan is de keuze snel gemaakt. In de oorlog is het hij of ik.
Als je als SAS geen oorlog kunt voeren zonder burgers te vermoorden, want zo heet dat en niet neutraliseren, dan moet je er niet aan beginnen. Simpel zat. Hoe ver wil je daar eigenlijk in gaan? Een kind van 10 "neutraliseren" om alarm te voorkomen of is dat wel een rode grens?

Maar in dit geval wordt zelfs zo'n voorbehoud niet gemaakt. De leiding doet hiermee in feite een aanwijzing zo niet een bevel, om niemand van de tegenstander te sparen die zich overgeeft of die gewond is.
Gewonden kun je laten liggen. Medicatie wordt schaars dus die moest je toevallig voor je eigen burgers/kameraden gebruiken. Valt niet te verifiëren. Gevangenen wordt een lastig verhaal. Zeker als eten en drinken schaarser is. En ze vormen continue een gevaar, er moet bewaking bij.
Je kunt ze vastbinden en daar hoeft echt geen continu bewaking bij, daarnaast kun je ze altijd nog in een gevangenruil inzetten, dus zelfs als je meedogenloos genoeg bent om ze te vermoorden na ze gevangen te hebben genomen dan doe je dat niet uit eigen belang.
Ik ben bang dat Oekraine dit niet veel langer vol kan / wil houden. Het Westen blijft helaas toekijken zonder te helpen.
Het Westen helpt meer dan ik had verwacht, maar als NAVO-landen actief zouden gaan vechten tegen de Russen dan zou dat jou nog veel banger moeten maken.

[ Voor 61% gewijzigd door sampoo op 03-03-2022 04:39 ]

Verwijderd

Japanse overheid zegt liever geen werving op haar grondgebied te hebben:
TOKYO -- The Embassy of Ukraine in Japan has removed a Twitter post soliciting volunteer foreign soldiers in Ukraine to fight against Russia, apparently after the Japanese government expressed reservations about the move and requested the post's removal.

As of March 1, about 70 Japanese nationals had applied for the position. The Japanese government, however, has frowned on the move from the viewpoint of securing the safety of Japanese citizens. The tweet was taken down by March 2.

...

The embassy received a flood of applications from Japanese people, primarily former members of the Japanese Self-Defense Forces.
Bron: https://mainichi.jp/engli...20303/p2a/00m/0na/001000c

• Eli3l
sampoo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 04:20:
[...]

Er is geen woord filosofie bij betrokken. Het antwoord is zelfs dan ja, maar het gaat hier niet zonder meer om Russische soldaten die oorlogmisdaden plegen. Dat iemand een Russisch uniform aan heeft is geen bewijs dat diegene ook oorlogsmisdaden heeft gepleegd.

[...]

Als je als SAS geen oorlog kunt voeren zonder burgers te vermoorden, want zo heet dat en niet neutraliseren, dan moet je er niet aan beginnen. Simpel zat. Hoe ver wil je daar eigenlijk in gaan? Een kind van 10 "neutraliseren" om alarm te voorkomen of is dat wel een rode grens?

Maar in dit geval wordt zelfs zo'n voorbehoud niet gemaakt. De leiding doet hiermee in feite een aanwijzing zo niet een bevel, om niemand van de tegenstander te sparen die zich overgeeft of die gewond is.

[...]

Je kunt ze vastbinden en daar hoeft echt geen continu bewaking bij, daarnaast kun je ze altijd nog in een gevangenruil inzetten, dus zelfs als je meedogenloos genoeg bent om ze te vermoorden na ze gevangen te hebben genomen dan doe je dat niet uit eigen belang.

[...]

Het Westen helpt meer dan ik had verwacht, maar als NAVO-landen actief zouden gaan vechten tegen de Russen dan zou dat jou nog veel banger moeten maken.
Je hebt en het originele bericht niet goed gelezen en je hebt duidelijk mijn post niet gelezen.

Ze hebben het erover dat ze geen gevangen zullen nemen, niet dat ze gevangenen zullen doden. Die artillerie staat achter vijandelijke linies, met andere woorden, ze moeten er snel in en weer uit. Dat is een belangrijk gegeven in deze hele non-discussie.

Voordat je als POW telt, moet je aan allerlei condities voldoen en daar hoeft de vijand je niet bij te helpen. Er zijn zelfs expliciete uitzonderingen voor het accepteren van capitulatie, waarbij de aanvaller zijn eigenbelang voor mag laten gaan.

Is het netjes wat ze roepen? Nee, misschien niet.
Zou het een oorlogsmisdaad zijn? Nee, niet zonder meer.

Link naar post: Eli3l in "De oorlog in Oekraïne"

Verwijderd

*knip* gebruik de TR hiervoor

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 08:04 ]

• CornermanNL
  • Laatst online: 17:01
Tristan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:39:
@RoD hoe gaat het nu met je schoonfamilie? Ik sprak net m'n collega weer en die blijft maar geloven dat Rusland niet heel Oekraïne over wil nemen, ondanks dat zijn universiteit vandaag dus op de voorpagina van de krant stond. Compleet in puin. Zijn familie blijft gewoon in de buurt van Kharkiv zitten, die geloven het ook allemaal wel. Ik kan er inmiddels aardig boos om worden van die naïviteit :( Zo frustrerend. Ik smeek hem om op z'n familie in te praten om ze op de trein te krijgen maar ze zijn zo koppig. Verschrikkelijk!
Ik snap de frustratie in deze , maar vergeet niet je laat alles achter , familie vrienden huis en haard. Je thuisland.

Dat is geen beslissing die mensen zomaar nemen , ook niet onder de meest erbarmelijke omstandigheden

Wij hebben hier door het politiek maken van vluchtelingen en buitenlanders in het algemeen het idee dat mensen snel vluchten om het elders ‘beter’ te hebben. Dat is absoluut niet waar.

Iemand heeft het weleens treffend verwoord tegen mij, de dag dat ik mijn stad en land ontvluchtte ben ik eigenlijk gestorven. En ook al wist men dat het de rationeel juiste beslissing was, het gevoel waar mensen mee blijven zitten is verschrikkelijk. Vluchten is verschrikkelijk, die beslissing is loodzwaar.

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:13
Ik maak me erge zorgen nog om die konvooi, ze gaan dus blijkbaar langzaamaan Kiev omsingelen en dan die hele stad kapot schieten zoals het er naar uit ziet omdat ze inmiddels wel weten dat troepen de steden insturen ze veel verliezen toebrengt.

Heb langzamerhand het idee dat het helemaal niet zo slecht gaat met Rusland als dan onze media ons doen geloven. Tuurlijk zijn al die positieve berichten een stuk beter voor onze gemoed toestand maar vraag me af of niet alles gewoon volgens plan gaat voor Poetin.

Zijn wel weer veel protesten geweest in onder andere St Petersburg waar meer dan 1000 man is opgepakt (bron CNN liveblog) maar het zal wel grootschaliger moeten wil het enig effect hebben in Rusland lijkt me.

Playstation 5

• Eli3l
Hier een interessante thread met uitleg omtrent het falen van de vele voertuigen.

In het kort komt het erop neer dat de meeste voertuigen waarschijnlijk veel te lang hebben stilgestaan, waardoor de elementen onder andere (zo'n, wind en regen) de wangen van de banden broos hebben gemaakt. Die banden scheuren dan zodra ze in diepe modder komen. Dat verklaart ook de trage beweging van het konvooi in het noorden. In het drogere zuiden, lijk ze er geen last van te hebben.

Edit: de banden worden door lang stilstaan minder soepel, en door ouderdom en de zon worden de wangen broos.

[ Voor 8% gewijzigd door Eli3l op 03-03-2022 09:57 ]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:23
sampoo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 04:20:
[...]

[...]

[...]

[...]

Je hebt in theorie gelijk, maar in de praktijk ben je duidelijk nooit in een oorlogsgebied actief geweest.

Omgekeerd voorbeeld: kinderen van 10 horen in een oorlogszone niet alleen ergens rond te hangen. Die blijven binnen of bij een groep volwassen burgers die onderweg zijn of ergens aan het werk zijn. Het blijft slecht om een ander te doden, zeker een kind.

In een oorlog is het hectisch en levensgevaarlijk. Meer dan wat CoD-gamers en keyboardwarriors kunnen voorstellen. Je strijdt tegen getrainde tegenstanders en hebt maar één leven, plus er staan nog meer levens van anderen op het spel. Getrainde mannen komen met levenslange trauma's terug.

Dit is precies waarom de wereld zo fel tegen Putin is. Hij weet dat een oorlog veel onschuldigen treft met enorme ellende. Toch begon hij bewust deze actie. Hoe die man elke nacht nog kan slapen, is voor mij (ons) een wonder.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

She is a survivor of the Siege of Leningrad, which lasted 2 years.
ze is een overlevende van het 2 jaar lang durende beleg van Leningrad

[ Voor 55% gewijzigd door polthemol op 03-03-2022 08:07 . Reden: nederlandse vertaling toegevoegd ]

• Eli3l
Wat de sancties zullen betekenen voor het Russische volk. Maxim Mironov is professor in de VS en probeert de Russen duidelijk te maken wat er komen gaat. En dat is niet mals in zijn ogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfIUJV-6RM0-DR4CsrviUah5Gc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fcooAg7OeUFCtNRgrHT5CCin.png?f=fotoalbum_large

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Eli3l schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:13:
Hier een interessante thread met uitleg omtrent het falen van de vele voertuigen.

[Twitter]

In het kort komt het erop neer dat de meeste voertuigen waarschijnlijk veel te lang hebben stilgestaan, waardoor de elementen onder andere (zo'n, wind en regen) de wangen van de banden broos hebben gemaakt. Die banden scheuren dan zodra ze in diepe modder komen. Dat verklaart ook de trage beweging van het konvooi in het noorden. In het drogere zuiden, lijk ze er geen last van te hebben.
Elders stond ook nog dat de banden hele slechte Chinese imitaties waren van goede Michelin banden.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eli3l schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:24:
Wat de sancties zullen betekenen voor het Russische volk. Maxim Mironov is professor in de VS en probeert de Russen duidelijk te maken wat er komen gaat. En dat is niet mals in zijn ogen.[Twitter]
[Afbeelding]
Die $600 miljard gaat dadelijk betaald worden aan Oekraïne, als het niet meer wordt.

Rusland kan de Oekraïne niet bezetten, ze kunnen proberen het land te slopen en de bevolking te breken. Maar voor een bezetting hebben ze te weinig troepen.
De enige 'hoop' voor Rusland is dat de huidige regering valt en ze een nieuwe kunnen plaatsen die afziet van een claim.

Maar anders komt er een rechtzaak, Rusland wordt veroordeelt en het (bevroren) geld gaat naar de Oekraïne.
Na een lange proxy oorlog.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
Wat de sancties zullen betekenen voor het Russische volk. Maxim Mironov is professor in de VS en probeert de Russen duidelijk te maken wat er komen gaat. En dat is niet mals in zijn ogen.[Twitter]
[Afbeelding]
Maar kan bijv China dat gat niet opvullen. Die doen volgens mij nog niet echt mee met sancties toch?

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Afbeelding]
Das deel 1 van dit verhaal.

Deel 2 is: 'kijk eens wat de rest van de wereld ons aandoet'.

• Rofdof
[Afbeelding]
Ik hoop zo dat de Russische bevolking in opstand komt dat ze Putin en al zijn oligarchen afzet. In principe kon Rusland een heel rijk land zijn als ze dat corrupte regime niet hadden.
Mijn grootste angst is dat Putin het met zijn propaganda zo voor elkaar krijgt dat de Rus het westen de schuld geeft.

Maar ik hoop dat Putin een ceausescu tje ondergaat.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TheGhostInc schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:37:
[...]

Die $600 miljard gaat dadelijk betaald worden aan Oekraïne, als het niet meer wordt.

Rusland kan de Oekraïne niet bezetten, ze kunnen proberen het land te slopen en de bevolking te breken. Maar voor een bezetting hebben ze te weinig troepen.
De enige 'hoop' voor Rusland is dat de huidige regering valt en ze een nieuwe kunnen plaatsen die afziet van een claim.

Maar anders komt er een rechtzaak, Rusland wordt veroordeelt en het (bevroren) geld gaat naar de Oekraïne.
Na een lange proxy oorlog.
Gebruik aub gewoon Oekraïne :-)

De Oekraïne is niet juist, is net zoals de Veluwe.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:06
thewizard2006 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:40:
[...]

Maar kan bijv China dat gat niet opvullen. Die doen volgens mij nog niet echt mee met sancties toch?
China wil vermoedelijk hun vingers niet te veel branden aan Rusland. Vergeet niet, het westen is een zeer belangrijke export partner voor China. Zij zullen onwaarschijnlijk in sancties gezogen willen worden door het vullen van deze gaten.

En hoewel China zelf zozeer meedoet met onze westerse sancties, hebben ook zij zich wel redelijk uitgesproken tegen de huidige stappen van Rusland.

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:40:
Das deel 1 van dit verhaal.

Deel 2 is: 'kijk eens wat de rest van de wereld ons aandoet'.
Zolang Rusland in hoog tempo manschappen, materieel, munitie en geloofwaardigheid erdoorheen jaagt wordt de kans op een aanval op NAVO grondgebied met de dag kleiner.

Een decennialange guerilla in Oekraïene maakt significante aanvallen elders een illusie, als dit Oost-Polen was geweest had de NAVO luchtmacht ze aan flarden geschoten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
@RoD hoe is het nu met je schoonfamilie daar maar ook met jou en je vrouw? Komen jullie de nachten ook wel een beetje door?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:46:
[...]

Zolang Rusland in hoog tempo manschappen, materieel, munitie en geloofwaardigheid erdoorheen jaagt wordt de kans op een aanval op NAVO grondgebied met de dag kleiner.

Een decennialange guerilla in Oekraïene maakt significante aanvallen elders een illusie, als dit Oost-Polen was geweest had de NAVO luchtmacht ze aan flarden geschoten.
Oh dat was nieteens mijn punt. De afgelopen week is wel duidelijk geworden dat een normale oorlog tussen Rusland en de NAVO zo voorbij is.

Vervelende is alleen dat hier richting het volk prima een anti westers verhaal van te maken is.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
en het dichtsbijzijnde vliegveld voor een noodlanding was in UA?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:49:
Vervelende is alleen dat hier richting het volk prima een anti westers verhaal van te maken is.
Laten we het Russische volk niet overdrijven: het is een zwaar vergrijsde maatschappij met slechts 144 miljoen inwoners.

Alleen de EU heeft er meer dan 3x zoveel, de NAVO 6x zoveel.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:38
@Vorkie
De Oekraïne kan taal technisch gewoon geen enkel probleem net als Oekraïne. Alleen de weg laten wil men nu om te benadrukken dat ze zelfstandig zijn. Maar taaltechnisch is het gewoon ok.

https://www.trouw.nl/cult...ie-van-het-land~bc96906a/

Untappd: Louwke80

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:05

Lordy79

Vastberaden

hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:46:
[...]

als dit Oost-Polen was geweest had de NAVO luchtmacht ze aan flarden geschoten.
Als dit oost Polen was had Rusland een heel andere tactiek gebruikt... Onderschat het Russische leger niet. Putin hoopte met bloemen als een soort bevrijder te worden onthaald, zeker in oost Oekraïne.
Dat maakt t juist gevaarlijk... Hij zal niet verliezen en nu minder burgerslachtoffers vermijden. En hoe langer het duurt hoe erger het wordt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Oekraïne maar de witte vlag moet hijsen.
Het is gewoon een vreselijk drama. :/

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Eli3l
Turkije heeft meerdere Russische schepen geblokkeerd. Dat is wel mooi

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
Hoe staan nou de verhoudingen met het Russische leger en die van de EU (dus niet de NAVO incl US). Ik zie zoveel verschillende vergelijkingen. En ook een aantal zaken die ik niet zo goed begrijp.
Zie bijv YouTube: European Union vs Russia Military Power Comparison 2022 | EU vs Russ...
Hier zie je bijv dat het defence budget van de EU 6x zo hoog is als in Rusland maar dat ze daar echt veel meer wapens en personeel hebben. Ik begrijp dat het daar wellicht goedkoper is maar die verhoudingen lijken compleet weg. Wellicht is het allemaal hele oude meuk en van de EU technologisch veel beter? Geen idee.
Wie kan hier een goede toelichting op geven. Het enige waar ik me stiekem een klein beetje zorgen om maak is dat ze daar 6k nucleaire bommen hebben (en wij "maar" 300) mocht het zover komen.

Ik zag recent ook tijdens een debat over Ukraine een kamerlid voorstellen om het defensiebudget van NL te verhogen waarna een ander kamerlid dus verwees daar bovenstaande soortgelijke getallen dat wij als EU al zoveel meer uitgeven aan het leger en dat verhogen van defensie budgetten dus nergens op sloeg.

[ Voor 18% gewijzigd door thewizard2006 op 03-03-2022 08:03 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:56:
[...]

Als dit oost Polen was had Rusland een heel andere tactiek gebruikt... Onderschat het Russische leger niet. Putin hoopte met bloemen als een soort bevrijder te worden onthaald, zeker in oost Oekraïne.
Dat maakt t juist gevaarlijk... Hij zal niet verliezen en nu minder burgerslachtoffers vermijden. En hoe langer het duurt hoe erger het wordt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Oekraïne maar de witte vlag moet hijsen.
Het is gewoon een vreselijk drama. :/
Wat de tactiek ook is, als het spul vast staat of kapot is, sta je stil. En dan ben je met deze ouwe meuk gewoon het haasje.

Ben er inmiddels wel van overtuigd dat we los van het kernarsenaal niet zoveel te vrezen hebben.

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:12
_Gast_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:39:
[...]

Hier krijgen we complete vrijheid en verantwoordelijkheid om zelf te bepalen wie de goodguys zijn.

In Rusland wordt alles op alles gezet om het beeld te vormen dat wij de badguys zijn.

Nogmaals, dat is wel een verschilletje.

• Tens
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:26:
[...]

[Afbeelding]
Bron
Het stukje over "No mercy, no "please do not kill, I surrender will not pass " en de zin erna geeft toch wel aan dat ze soldaten die zich overgeven ter plekke slachten.
Er is nog niks gebeurd (in tegenstelling tot het bombarderen van burgerdoelen wat dit dreigement tot gevolg heeft)

Als ze dit dreigement waar maken is het een oorlogsmisdaad imho, maar zolang ze het niet gedaan hebben niet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

thewizard2006 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:00:
Hoe staan nou de verhoudingen met het Russische leger en die van de EU (dus niet de NAVO incl US). Ik zie zoveel verschillende vergelijkingen. En ook een aantal zaken die ik niet zo goed begrijp.
Zie bijv YouTube: European Union vs Russia Military Power Comparison 2022 | EU vs Russ...
Hier zie je bijv dat het defence budget van de EU 6x zo hoog is als in Rusland maar dat ze daar echt veel meer wapens en personeel hebben. Ik begrijp dat het daar wellicht goedkoper is maar die verhoudingen lijken compleet weg. Wellicht is het allemaal hele oude meuk en van de EU technologisch veel beter? Geen idee.
Wie kan hier een goede toelichting op geven. Het enige waar ik me stiekem een klein beetje zorgen om maak is dat ze daar 6k nucleaire bommen hebben (en wij "maar" 300) mocht het zover komen.

Ik zag recent ook tijdens een debat over Ukraine een kamerlid voorstellen om het defensiebudget van NL te verhogen waarna een ander kamerlid dus verwees daar bovenstaande soortgelijke getallen dat wij als EU al zoveel meer uitgeven aan het leger en dat verhogen van defensie budgetten dus nergens op sloeg.
Puur de cijfers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXYcrygY7T5WdwKMm6Y1I8opgJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pf3NhUQwhqI4o1zscBIPg7MH.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat zijn de aantallen.
Als je hier leeftijd van het spul en staat van onderhoud in meeneemt wordt het verschil alleen maar groter.

• Vorkie
  • Niet online
Louwke schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:53:
@Vorkie
De Oekraïne kan taal technisch gewoon geen enkel probleem net als Oekraïne. Alleen de weg laten wil men nu om te benadrukken dat ze zelfstandig zijn. Maar taaltechnisch is het gewoon ok.

https://www.trouw.nl/cult...ie-van-het-land~bc96906a/
Kleine moeite toch? Ipv er helemaal omheen draaien en met bewijzen dat het taaltechnisch allemaal kan, kan je ook gewoon ervoor kiezen om te steunen.

• Stylze

Je hoort van iedereen andere verhalen, wat wel zeker is, is dat er te weinig geld naar het leger is gegaan in bijna alle eu landen de afgelopen jaren.

Maar het schijnt ook dat de eu zich zwakker voordoet dan ze zijn en een aanvaller dus nog wel is zou kunnen verrassen.

Lijkt me sowieso dat legers in de eu veel betere trainingen hebben gehad dan de russen.

Probleem is wel dat je nooit weet wat china gaat doen als het erop aan komt willen ze denk ik liever dictaturen dan democratie dus die zouden met een wereld oorlog de russen wel helpen denk ik zo..

[ Voor 5% gewijzigd door Stylze op 03-03-2022 08:11 ]

Playstation 5

• hoevenpe
  • Nu online
Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:56:
Het zou in grote lijnen dezelfde dienstplichtigen en materiaal zijn geweest, er is geen magisch hightech gemotiveerd leger.

Het grootste probleem voor de A-10's, AH-64's en B52 zou een gebrek aan kogels en bommen zijn geweest. Als Rusland geen kernwapens had gehad hadden die allang boven Oekraïne gezeten.

Rusland is een middelgroot land met een matig leger en een economie die straks vergelijkbaar is met die van ons. Zonder kernwapens stelt het weinig voor.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58

JB

Cédric roelt!

@hoevenpe Rusland een economie zoals die van ons :?

Mijn boefje is liev!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:40
JB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:13:
De economie van Rusland is te vergelijken met die van de Benelux. Voor zo'n groot land niet geweldig. Het gaat al jaren economisch slecht daar. Rusland zat ooit bij de G8.

• Tens
is nu maar een beetje groter dan NL, kleiner dan de Benelux.

(aldus spuit elf >:) )

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 03-03-2022 08:15 ]

• hoevenpe
  • Nu online
Voor de inval had de economie de omvang van de Benelux.

Besef dat het westen dit weekend een economische vacuumbom op Moskou gegooid heeft, over een paar maanden is daar wel een 'België' vanaf...

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jaapstobbe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:14:
[...]

De economie van Rusland is te vergelijken met die van de Benelux. Voor zo'n groot land niet geweldig. Het gaat al jaren economisch slecht daar. Rusland zat ooit bij de G8.
Let wel, van diezelfde russische economie wordt ook het leger betaald.

You pay peanuts, you get (lots of) monkeys.

Overigens was de G8 altijd al 'G7 + Rusland'. Niet omdat ze op Merit de achtste economie waren.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2022 08:18 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het enige waar ik me stiekem een klein beetje zorgen om maak is dat ze daar 6k nucleaire bommen hebben (en wij "maar" 300) mocht het zover komen.
Als ze op NAVO lidstaten gaan schieten moet de VS wel ingrijpen.

Alleen wetenschappers hebben al vaker gezegd dat een totale nucleaire oorlog waarbij al die bommen ook daadwerkelijk worden gebruikt, ertoe zal leiden dat de aarde onbewoonbaar wordt. Ik zie mensen regelmatig over nukemap schrijven en denken dat ze dan veilig zijn als ze buiten de impact van zo'n bom zouden staan.

Maar als al die bommen gebruikt worden, heeft het ook een impact op het klimaat, zal er hongersnood uitbreken, blijft er behoorlijk veel straling hangen etc. Het zou zomaar het einde voor iedereen kunnen zijn. Je moet dus wel heel gek zijn om daadwerkelijk een kernoorlog te beginnen. Kun je wel in een bunker zitten, maar als je daar voorlopig nooit meer uit kan komen heb je ook geen leven meer.

Wikipedia: Nuclear warfare survival
Wikipedia: Nuclear famine

Het wordt natuurlijk anders als Rusland een kernwapen tegen een niet NAVO staat gebruikt. Dan durven we waarschijnlijk nog steeds niks te doen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:01:
[...]

Wat de tactiek ook is, als het spul vast staat of kapot is, sta je stil. En dan ben je met deze ouwe meuk gewoon het haasje.

Ben er inmiddels wel van overtuigd dat we los van het kernarsenaal niet zoveel te vrezen hebben.
Ik denk dat degene die verantwoordelijk is voor de staat van die oude meuk moet vrezen voor zijn baan... Of erger... En ik kan me voorstellen dat er niet altijd helemaal waarheidsgetrouwe rapporten worden doorgegeven aan de leiding en dat komt nu boven...

Rusland heeft ook smart bombs en ander modern spul maar ik denk dat ze de oude spullen wilden gebruiken om zich niet in de kaarten laten kijken en een beetje ouwe munitie opmaken is natuurlijk efficiënter dan nieuwe.... FIFO methode...

• Rofdof
Eli3l schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:59:
Turkije heeft meerdere Russische schepen geblokkeerd. Dat is wel mooi
[Twitter]
dat erdogan opeens zo gedraaid is.
Of zou die denken:
"fuck als het westen zo een is en harde sancties oplegt dan kan ik beter aan de goede kant staan"

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rofdof schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:18:
[...]

Of zou die denken:
"fuck als het westen zo een is en harde sancties oplegt dan kan ik beter aan de goede kant staan"
Opportunisme. Als ze niet van Rusland willen kopen heb ik nog wel iets in de aanbieding.

• Tens
[...]

Of zou die denken:
is niet plotseling, ze leverden ook al drones.

• Stylze
[...]

Of zou die denken:
Mja eerst maar is een betrouwbare bron daarvan zien heb zoveel van dit berichten de afgelopen week gezien wat later niet waar blijkt.

Lijkt me sterk dat Turkije echt van die gigantische oorlogsschepen van de russen durft tegen te houden. Hoop het wel maar wil het eerst echt zien:)

[ Voor 4% gewijzigd door Stylze op 03-03-2022 08:20 ]

Playstation 5

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

jaapstobbe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:14:
[...]

Hier wil ik nog aan toevoegen dat ze inderdaad een BNP hebben zoals de Benelux maar dat dit grotendeels afhankelijk is van grondstoffen... Nederland en België hebben een veel hoogwaardiger economie wat misschien belangrijker is dan de hoogte van het BNP.
En dan nog de taart verdelen: ik las dat er 140M Russen zijn en NL en België zijn samen denk ik nog geen 30 miljoen mensen. Dus zeg 25pct dus 4x zoveel per inwoner.

Ten slotte: Rusland is enorm vergrijsd en de bevolking krimpt.

• Vorkie
  • Niet online
Stylze schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:19:
[...]

Mja eerst maar is een betrouwbare bron daarvan zien heb zoveel van dit berichten de afgelopen week gezien wat later niet waar blijkt.

Lijkt me sterk dat Turkije echt van die gigantische oorlogsschepen van de russen durft tegen te houden. Hoop het wel maar wil het eerst echt zien:)
Dat doen ze al…

En als Rusland aanvalt, navo en het verbreken van een overeenkomst.
Pagina: 1 ... 97 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid