Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.937 views

Onderwerpen

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:11
LED-Maniak schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:50:
Er duiken nu zoveel van deze video's op dat ik mij afvraag hoeveel hiervan propaganda vanuit oekraine is..

Zijn deze mensen uberhaupt al geverifieerd?
Ik kan mij indenken dat dit niet per se propaganda is, maar dat de Oekraïners hun gevangen verplichten dit te doen.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:38

gws24

Thinking is hard!

Eli3l schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:46:
[...]

Dat is wat die gek beweerd ja.
Snap ik, was ook meer een sneer naar het feit dat het weer hetzelfde propaganda riedeltje was dat nu al zo vaak is langsgekomen hier. Had misschien 8)7 moeten gebruiken :P

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Sissors schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:51:
[...]

En denk je dan dat wij intelligenter zijn dan Russen? Ik denk van niet, en toch heeft de gemiddelde burger hele andere ideeën over die oorlog. Geheel door zulk soort misinformatie.
Wij zijn sowieso beter geinformeerd dan de Russen, en gemiddeld ook wel ietsje intelligenter.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:47:
[...]

Liever vechtend ten onder dan onder een tank terecht komen/een raket koppen/door een BMP2 zonder aanleiding doodgeschoten worden/in een ziekenhuis liggen dat met clusterbommen word aangevallen.

En dan is advies welkom.
Valse dilemma. Alsof je moet kiezen tussen als burger zijnde vechten of onder een tank komen.

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:52:
[...]

Ik kan mij indenken dat dit niet per se propaganda is, maar dat de Oekraïners hun gevangen verplichten dit te doen.
Dan is het dus als nog propaganda, ik twijfel ook zeer over al dit soort videos moet ik zeggen..

hoi

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
[...]

En denk je dan dat wij intelligenter zijn dan Russen? Ik denk van niet, en toch heeft de gemiddelde burger hele andere ideeën over die oorlog. Geheel door zulk soort misinformatie.
Ik durf hem wel aan dat ernome delen van het land staats televisie uit de ether trekken en een compleet verdraaide realiteit voorgeschoteld krijgen ja. Dus ja, ik denk dat we op veel fronten enorm voor lopen.

• Wolly
  • Niet online
_Gast_ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:34:
[Afbeelding]

Wat vinden jullie hier van? Ik vind dat ze ons belangrijke informatie onthouden. Zowel vriend als vijand zou interesse moeten hebben in het verhaal van Ruslands zijde.

Eigenlijk is het een belediging voor de burgers van de EU. Alsof ze niet intelligent genoeg zouden zijn om te bepalen wat onzin is en wat niet.

Wat is er gebeurd met de vrijheid van informatie?
Ik denk dat de NVJ gelijk heeft.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-11 09:47
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:47:
[...]

De aantallen die nu genoemd worden zijn nou niet dermate hoog dat ik denk dat ze doelbewust de bevolking aan het uitmoorden zijn.

Daarnaast gaven ze ook waarschuwingen aan burgers om bepaalde plekken te mijden ivm acties, ook niet echt iets wat je doet als je die juist wel zou willen doden.

En ja, er gaan burgers dood en dat is verschrikkelijk.
Die waarschuwingen en corridors zijn voor de buhne. Gistermiddag zouden ze gezegd hebben tegen de burgers van Mariupol dat ze via een corridor de stad uitkonden, maar daar wonen honderdduizenden mensen en ze waren vanmiddag al 15 uur lang onafgebroken aan het bombarderen. Dat lijkt niet op burgers de kans geven weg te gaan.
Konotop werd ronduit gedreigd de stad weg te vagen als die zich niet zou overgeven. Bij een burgerblokkade heeft men geschoten omdat men de blokkade zat was. En dan heb ik het nog niet over Kharkiv, Bordyanka of het fabeltje dat de Russen er alles aan doen om burgers te waarschuwen, maar dat men vervolgens nu mogelijke communicatie richting burgers plat legt (tv-torens e.d.). |:(

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:19
ph4ge schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:50:
Stel je niet zo aan! Je hebt nooit een recht op een podium gehad. RT was hier überhaupt al niet te zien.
Niet dat ik een reguliere kijker was, maar heb regelmatig RT gekeken juist om het perspectief van de gemiddelde Rus beter te begrijpen. Net als FoxNews om Trump te duiden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-11 15:04
[...]

Heeft meer met belangen te maken dan met intelligentie

Ik blijf echter bij mijn punt dat informatie openlijk beschikbaar moet blijven.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
_Gast_ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:56:
[...]

Dat je die mafkees van de TV haalt kan ik wel begrijpen maar wat mij betreft blijft de website inderdaad bereikbaar. Soms kan het lezen van die propaganda de gedachte van de gemiddelde gehersenspoelde Rus wel duidelijk maken.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:19

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Informatie gebaseerd op feiten; eens.
Maar complete onzin en leugens verspreiden? Nee, prima dat die zenders niet meer te ontvangen zijn.

Vaak bu'j te bang!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Want een TV zender niet beschikbaar maken is vergelijkbaar met het intrekken van stemrecht. En dat omdat Rutte het zo gepland heeft nota bene.

Denk eerst eens na voordat je iets post.
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:53:
[...]

Valse dilemma. Alsof je moet kiezen tussen als burger zijnde vechten of onder een tank komen.
De items die ik noemde zijn zover daadwerkelijk gebeurd, en de Russen laten tot zover zien eigenlijk op alles te schieten wat ze tegenkomen ongeacht dreiging. Standbeelden, bushokjes met mensen erin, scholen, ziekenhuizen, etc.

Dus die 'burgerdoden' zijn er toch al. In overvloed. Dan kan je je daar bij neerleggen, of weerstand bieden. De Oekraïense bevolking weet wat er voor leven op ze staat te wachten als ze het niet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 02-03-2022 23:08 . Reden: Quote aangepast ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-11 22:40
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:55:
[...]

[Twitter]
Voortaan tijdens het NOS journaal ook maar taliban recruitment filmpjes laten zien dan?
Verplicht een uur per dag het Noord Koreaanse nieuws op TV?

TheS4ndm4n#1919

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 21:08
hoevenpe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:56:
[...]

Niet dat ik een reguliere kijker was, maar heb regelmatig RT gekeken juist om het perspectief van de gemiddelde Rus beter te begrijpen. Net als FoxNews om Trump te duiden.
Jij keek RT op de televisie hier?

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Inzake censuur:

Volgens mij wordt bij elke oorlog met opzet veel desinformatie verspreid om de publieke opinie te beïnvloeden. Door alle partijen. Zoals in dit topic al wel te zien is wordt ook hier genoeg twijfelachtigs geplaatst, en er zijn genoeg mensen die dat lezen en denken "Zie je nou wel, dat bevestigd mijn vermoeden dat XXX nog erger is dan ik dacht" Deze persoon ziet nooit meer dat er een kwartier later hoax geroepen wordt, of een post inhoudelijk tot spaanders wordt gehakt.

Daarnaast proberen overheden ook hun in het buitenland wonende medelanders te beïnvloeden. Kijk bijvoorbeeld naar de Turkse stembus gang en het flitsbezoek van de Turkse minister van Buza aan Rotterdam. Er zijn landen die ook propaganda verspreiden om hun medelanders in het buitenland te bewerken. En doortrekkend naar dit conflict: zouden we willen dat Putin zijn landgenoten elders in Europa oproept om burgerlijk ongehoorzaam te zijn? Te gaan lobbyen? Of om extra donaties te vragen? Apples en Nikes per post op te sturen?

Het afsnijden van de propaganda machine lijkt mij persoonlijk dus een prima stap in de eerste fase van een conflict. En mocht je denken "Dat hoeft toch niet? Daar prikt iedereen doorheen?" dan maar een Godwin: ik denk dat een bepaalde oorlog nog niet zo lang geleden prima heeft laten zien dat propaganda macht is.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

CynicRelief schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:46:
[...]

zoals Einstein ooit zei: “If you can't explain it simply, perhaps you don't understand it well enough”, dus mja, leg voor ons leken eerst es uit wat een IK is
Volgens mij was de originele quote "Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler"

En die fijne nuance geeft meteen een heel andere wending aan het verhaal. Zo simpel als mogelijk. Dan kan het alsnog zo zijn dat complexe zaken een complexe uitleg behoeven. Alleen niet onnodig complex.

Overigens heeft Einstein het zelf niet opgeschreven maar er zijn wel verschillende personen uit zijn directe omgeving die het hem hebben horen gebruiken.

Het is eigenlijk best wel van toepassing pp de oorlog in Ukraine en vooral alle informatie en desinformatie die daarmee samenhangt.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

[...]

Ik vind dit lastig. Enerzijds ben ik het met je eens, geen censuur.
Anderzijds, zie ik die 'informatiebron' als een 'wapen' wat pro-actief wordt ingezet om de bevolking te beïnvloeden en te misleiden. Nu kunnen we allemaal denken dat we daar niet vatbaar voor zijn, maar dat is natuurlijk onzin.

Moeten we dat dan toelaten?
Als ik dan kijk naar Amerika, met Fox en Trump; wat het resultaat is van dergelijke misleiding waarbij groepen zo tegen elkaar worden opgezet, dan lijkt het mij echt beter om Europa daartegen te beschermen.

Ik probeer echt om je argumenten te begrijpen, maar met de recente gebeurtenissen zoals Trump, Covid, Baudet denk ik dat deze censuur de minst kwade optie is.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• Wolly
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Voortaan tijdens het NOS journaal ook maar taliban recruitment filmpjes laten zien dan?
Verplicht een uur per dag het Noord Koreaanse nieuws op TV?
Want het NOS journaal zond voorheen elke dag RT poep uit?

Waar wil je heen?

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:12
RT is geen journalisme.
Als er een Rus op de Dam flyers uit gaat delen dat Putin op vredesmissie is om Oekraïne te denazificeren, dan vinden we daar allemaal wat van. Als een Rus dat op een site gooit is het opeens 'we moeten journalisten beschermen blabla geen haar beter'.

Ze hebben een direct lijntje met het Kremlin, het voornaamste doel is propaganda en ons verdelen, het is een zeer actueel wapen van Rusland. Weg ermee.

• _Gast_
nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Want een TV zender niet beschikbaar maken is vergelijkbaar met het intrekken van stemrecht. En dat omdat Rutte het zo gepland heeft nota bene.

Denk eerst eens na voordat je iets post.

[...]
maak het niet persoonlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-03-2022 21:14 ]

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
DSK schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:37:
Weet niet of het hier al gepost is maar ik zie veel reacties terugkomen met onbegrip over waarom Rusland dit allemaal doet en wat er te winnen valt voor hen.

*knip*

De video duurt even maar de eerste 20-25 minuten zijn het belangrijkste.

Ik kan iedereen aanraden om dit te bekijken, gezien het toch een hele andere kijk geeft op de situatie waar we nu inzitten en jammer genoeg ook hoe moeilijk het zal zijn om hier uit te raken.
Niet dat dit alles zomaar goedpraat, helemaal niet, maar het laat je wat beter begrijpen hoe dit is ontstaan en wat de achterliggende redenen (kunnen) zijn.
Zucht ...

Weer Mearsheimer. Die is al zo vaak langsgekomen hier.
De kern van zijn verhaal is dat het Nato en EU's schuld is, vanwege hun uitbreiding naar het oosten. Hij negeert compleet dat het de uitdrukkelijke wens van die landen was om deel uit te maken van Nato en/of EU. Daar hadden ze een reden voor: ze wisten wat het betekende om vriend van de USSR te zijn en dat wilden ze niet nog een keer laten gebeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 02-03-2022 23:09 . Reden: Quote aangepast ]

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:33

Player1S

Probably out in the dark

Over de "censuur".

Bepaalde zenders en sites mogen niet meer actief hun leugens verspreiden maar het gewone nieuws maakt nog steeds gewoon melding over wat Rusland/Putin beweerd wat de reden van de oorlog is.

Hun kant wordt je dus echt niet onthouden.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:25
[...]

Voor nu is het goed zo. Lange termijn moeten we heruitvinden.

Net m’n auto opgehaald bij een bedrijf wat vol hangt met FvD posters. Echt 10+ keer ‘great reset’ en ‘word wakker’ meuk. Die zitten vast in een RT-tunnel waar ze niet meer uit komen. De tunnel weghalen helpt, ook al wil je liever de mensen zo slim maken dat ze het zelf herkennen.

Over perspectief gesproken - welke kaart geeft de realiteit beter weer?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ik ben er niet voor om media te weren, behalve als ze daadwerkelijk de waarheid schade aandoen. En dat mag niet geverifieerd worden door 1 natie. Echter is dit geval gaat RT echt nergens over, dus blokken die hap. For the greater good.

Overigens ben ik wel van mening dat er weinig wordt gedaan met de gedachten van Poetin. Het kan er bij mij niet meer in dat hij dit alleen doet om zijn criminele vrienden een plezier te doen. Ik denk dat hij naar het grote plaatje kijkt en ziet dat Rusland en zijn invloedssfeer steeds kleiner wordt. En ik denk dat ie dat goed ziet.

Waar hij aan voorbij gaat is dat daar een reden achter zit, namelijk zijn eigen handelen. Hij zit er nu zo lang dat duidelijk is dat HIJ degene is die heeft gefaald de afgelopen tientallen jaren. Dat hij terug gaat naar Lenin zegt een boel.

Hij heeft zelfs zichzelf klem gezet, als een stier die naar voren stormt. Oekraïne gaat nog jarenlang in verzet, en Rusland wordt terug geschopt naar de 60’s in 3 jaar tijd door de giga sancties…..

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:24
ph4ge schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:50:
[...]

Stel je niet zo aan! Je hebt nooit een recht op een podium gehad. RT was hier überhaupt al niet te zien. De Noord Koreaanse media is hier ook niet te zien, daar heeft nooit een haan naar gekraaid.

Te pas en te onpas klagen dat je rechten worden aangetast zonder te snappen wat je rechten zijn is misplaatst.

Wees verdomme blij dat we een keer terug vechten.
Wow oke. Ik ben niet aan het klagen dat mijn rechten worden aangetast. Ik zeg: ik heb liever een medialandschap waarin deze wappies kunnen uitzenden omdat ik liever niet over ga op verbieden ervan. Maar jeetje wat een agressiviteit zeg. Ik onthoudt mij even verder van andere opmerkingen.

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

Je ziet dezelfde beelden, maar even los van de taalbarrière(1), verkrijg je daarmee niet automatisch hetzelfde perspectief. Hoe de gemiddelde Rus dat allemaal interpreteert, in zijn eigen context plaatst, etc. of zelfs in welke mate echt serieus neemt, is tamelijk giswerk. Ik zou daarom heel voorzichtig zijn met conclusies te trekken. Wat wel bekend is, is dat RT soms berichten via verschillende substations een net iets andere boodschap naar buiten brengt. Gewoon om de reactie te polsen, of om intern (Rusland) en extern (wij) een ander verhaal te geven. Het zijn precies die tactieken waarom de EU meent dat een blokkade nu geoorloofd is. Zelf durf ik niet te zeggen wat wijsheid is.

(1) een barrière die niet onderschat moet worden - Russische woorden hebben soms heel specifieke lading of betekenis die je niet goed vertaalt krijgt

• hoevenpe
Eli3l schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:00:
Jij keek RT op de televisie hier?
Online volgens mij, was niet vaak.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:54
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:55:
[...]

[Twitter]
Hadden we de streams van IS dan ook moeten blijven doorgeven of hun propaganda? Moskee bezoekers kunnen ook hun eigen imam wel kiezen en als die met IS sympathiseert, tsja vrijheid van meningsuiting. Daar denkt de rechterzijde weer heel anders als over.

Vraag is meer waar leg je de grens. Dat is een lastige. Ik denk als het doel van jouw media outlet het vergoelijken van oorlogsmisdaden is dan heb je wat mij betreft geen podium. RT voldoet daar wel aan.

• Eli3l
hoevenpe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:08:
[...]

Online volgens mij, was niet vaak.
Online kan je het nog steeds kijken ;) Het is alleen lastiger gemaakt.

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
SemperFidelis schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:04:
Ze hebben een direct lijntje met het Kremlin, het voornaamste doel is propaganda en ons verdelen, het is een zeer actueel wapen van Rusland. Weg ermee.
*knip*
Hou aub op met de drogredeneringen.

[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 02-03-2022 23:11 ]

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

_Gast_ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:04:
[...]

Denk jij maar beter na..

Het punt is dat het argument van ''niet geschikt zijn om onderscheid te maken van waarheid en onzin'' alleen gebruikt wordt als het men goed uitkomt.
En dat is pertinent onzin, je bent zuur omdat je jouw wereldbeeld niet bevestigd ziet worden door de kanalen die nog iets van journalistiek doen, en de overduidelijke propaganda nu een halte wordt toegeroepen.

De waarheid ligt niet in het midden, tegenpolen interpreteren brengt niet het juiste beeld, en Rutte mocht willen dat hij invloed op de media had. Dat verband maak je zelf.
Eli3l schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:05:
Er lijkt inderdaad bevestiging te zijn, of in ieder geval een waarschuwing te zijn, dat alle Russische artillerie soldaten gedood zullen worden.

[Twitter]
Had 't gelezen ja, na 15 uur onder vuur te liggen met je gezin zal het lontje wel op zijn ja.

• _Gast_
RT is geen journalisme.
Als er een Rus op de Dam flyers uit gaat delen dat Putin op vredesmissie is om Oekraïne te denazificeren, dan vinden we daar allemaal wat van. Als een Rus dat op een site gooit is het opeens 'we moeten journalisten beschermen blabla geen haar beter'.

Ok maar hou er rekening mee dat het omgekeerd nu ook aan het gebeuren is met hetzelfde argument.

Verder is het hypocriet om bepaalde Westerse idealen zwart op wit vast te leggen, maar het in de praktijk te negeren

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 23:27
Er lijkt inderdaad bevestiging te zijn, of in ieder geval een waarschuwing te zijn, dat alle Russische artillerie soldaten gedood zullen worden.

[Twitter]
En zo vallen de regels/afspraken over oorlog steeds meer weg..

En ja Rusland doet dit al langer, maar zo schuift de grens steeds meer en sneller op.

• Wolly
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:08:
[...]

Hadden we de streams van IS dan ook moeten blijven doorgeven of hun propaganda? Moskee bezoekers kunnen ook hun eigen imam wel kiezen en als die met IS sympathiseert, tsja vrijheid van meningsuiting. Daar denkt de rechterzijde weer heel anders als over.

Vraag is meer waar leg je de grens. Dat is een lastige. Ik denk als het doel van jouw media outlet het vergoelijken van oorlogsmisdaden is dan heb je wat mij betreft geen podium. RT voldoet daar wel aan.
Werden de IS streams (ik wist niet eens dat die er waren trouwens) ook geblokkeerd door de EU?

• hoevenpe
nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:11:
Had 't gelezen ja, na 15 uur onder vuur te liggen met je gezin zal het lontje wel op zijn ja.
Begrijpelijk maar dom: zo 'bevestig' je het Russische narratief over de-nazificatie.

• _Gast_
nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:11:
[...]

En dat is pertinent onzin, je bent zuur omdat je jouw wereldbeeld niet bevestigd ziet worden door de kanalen die nog iets van journalistiek doen, en de overduidelijke propaganda nu een halte wordt toegeroepen.

De waarheid ligt niet in het midden, tegenpolen interpreteren brengt niet het juiste beeld, en Rutte mocht willen dat hij invloed op de media had. Dat verband maak je zelf.
*troll*
Bovendien de persvrijheid gaan we hier niet zo goedkoop wegzetten als onbetrouwbaar. extraordinary claims require extraordinary evidence.
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 02-03-2022 23:18 ]

• Wolly
  • Niet online

[Twitter]
Het wordt nog druk in Den Haag, POW's moet je volgens oorlogsrecht humaan behandelen onder alle omstandigheden. Dus niet dood maken en overigens ook niet herkenbaar tonen op televisie.

• Eli3l
Hier een interview met voormalig RT presentatrice Liz Wahl, die live op TV ontslag nam.

https://www.euractiv.com/...sinformation-is-a-weapon/
I was covering domestic issues for the most part. So I could pitch a story and had to get it approved by the Russian news director. And you learned it would only get approved if it fit a general mould of making the US or the West look bad. If one would watch just one story at a time it can be 100% true but if you take a step back and see a greater context, the general narrative is manipulated to show that western democracy doesn’t work.
Why do they come back to this channel?

A lack of trust to the media, government and political class persists among Americans. It is really easy to work on this distrust. And RT does it well, spinning conspiracy theories that find fertile ground among frustrated and disaffected Americans. And so the channel incites paranoia about the global elite pulling the and Western governments are corrupted. This message speaks to the anti-establishment audience. Just a few years ago people who would think like this would be on the fringes, now the fringe has become mainstream.
Het is een propaganda kanaal. Kunnen we de discussie over RT naar de prullenbak verwijzen?

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:23
prodesk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:09:
[...]
De NOS heeft ook een direct lijntje met het Torentje. Hoe verklaar je dan het 'toevallige' interview met Rutte toen hij op de fiets was?
En de rest van de post die je quote? Nederland is een land waar persvrijheid hoog in het vaandel staat. Er is zelfs zo veel vrijheid dat je zelf je eigen omroep kunt beginnen die op de staatszender uitgezonden wordt waar je zelf complete redactionele vrijheid hebt. Zelfs voor een omroep als ongehoord nederland is er plaats…

Je kunt goede banden hebben met Den Haag omdat je graag als eerste informatie krijgt. Je kunt ook goede banden hebben met de overheid omdat je een uithangbord bent om de Russische versie van de waarheid de wereld in te slingeren. Zie je dat onderscheid niet?

• Eli3l
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:14:
[...]

Werden de IS streams (ik wist niet eens dat die er waren trouwens) ook geblokkeerd door de EU?
Die werden geblokkeerd door bijna iedereen. Bij bijna elke hosting provider, content provider of sociale media.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Basekid schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:13:
[...]

En zo vallen de regels/afspraken over oorlog steeds meer weg..

En ja Rusland doet dit al langer, maar zo schuift de grens steeds meer en sneller op.
Afgezien van de emotie zit er ook een praktische kant aan: artillerie staat veelal achterin opgesteld. Het is zelfmoord om gevangenen mee terug te nemen, maar gezien de aanhoudende grove schending van internationale verdragen met betrekking tot ROE is het eigenlijk onmogelijk om daar geen actie op te ondernemen.

In principe is dit noodgedwongen. De tweet/post an sich is wel erg emotioneel geschreven.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

[Twitter]
Hoewel ik de emotie begrijp snij je jezelf hiermee in de vingers. Een soldaat die weet dat hij goed behandeld wordt zal eerder geneigd zijn zich over te geven, een soldaat die weet dat overgeven de dood betekent vecht tot het einde. En dat wil je niet, want dat kost jezelf ook meer levens.

• Wolly
  • Niet online
Eli3l schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:18:
[...]

Die werden geblokkeerd door bijna iedereen. Bij bijna elke hosting provider, content provider of sociale media.
En was dat geïnitieerd vanuit de EU? Of was dat omdat die bedrijven toch ook wel iets van ethiek bleken te hebben?

Daar zit namelijk nogal een verschil in.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 23:39
Ik krijg het volgende plaatje doorgestuurd van mijn Oekraïense collega. -O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqV3rGZ_XC-D8E6j5dLIGwS_1Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqsB0H9m4yXnueHfi1vdMlRt.jpg?f=fotoalbum_large

• Eli3l
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:16:
[...]

Het wordt nog druk in Den Haag, POW's moet je volgens oorlogsrecht humaan behandelen onder alle omstandigheden. Dus niet dood maken en overigens ook niet herkenbaar tonen op televisie.
Er staat not capture, dus het zijn geen POWs. Waar ze eerst misschien hun best deden om gevangenen te nemen, zullen ze nu gewoon hard toeslaan.

Edit: @nst6ldr maakt een goede opmerking. Het gaat over speciale eenheden die achter vijandelijke linies opereren. Die gaan geen gevangenen nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Eli3l op 03-03-2022 00:07 ]

• Wolly
  • Niet online
Eli3l schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:21:
[...]

Er staat not capture, dus het zijn geen POWs. Waar ze eerst misschien hun best deden om gevangenen te nemen, zullen ze nu gewoon hard toeslaan.
Uhm, de tweede zin heeft het duidelijk over het doden van gevangen POW's.
The command of Ukraine’s Special Operations Forces has warned that it will kill captured Russian artillerymen in response to their “brutal shelling” of civilians and cities.

• Eli3l
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:20:
[...]

En was dat geïnitieerd vanuit de EU? Of was dat omdat die bedrijven toch ook wel iets van ethiek bleken te hebben?

Daar zit namelijk nogal een verschil in.
Geen idee, maar zou me niks verbazen als het in veel landen al bij wet verboden was.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:25
Brazos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:19:
[...]

Hoewel ik de emotie begrijp snij je jezelf hiermee in de vingers. Een soldaat die weet dat hij goed behandeld wordt zal eerder geneigd zijn zich over te geven, een soldaat die weet dat overgeven de dood betekent vecht tot het einde. En dat wil je niet, want dat kost jezelf ook meer levens.
Er zit nuance in de vertaling - maar bedenk mezelf verder dat de meeste POW's nauwelijks weten waar ze zijn en teven gewoon propaganda over hun tegenstanders gevoerd kregen.

Edit: of er zit geen nuance in de vertaling. Tis in ieder geval waarschuwing voor vergelding voor burgerslachtoffers.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-03-2022 23:24 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:16:
[...]

Ze worden niet gevangen genomen dus het zijn geen POW's. Ze kunnen ze niet gevangen nemen omdat ze achter de linies zitten, en wegens de aanhoudende bombardementen op burgers kunnen ze het ook niet negeren.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
RT is geen journalisme.

Nou, als je wil proberen te begrijpen wat er in de gewone rus omgaat is het zinvolle informatie.

Bijvoorbeeld over de vraag waarom en geen grotere demonstraties tegen zijn (nu ik er over nadenk: waarom zo weinig betogingen voor?). Medusa heeft daar een verhaal over.

• sampoo
  • Niet online
Interessante discussie over de voorgeschiedenis. Voor wie denkt dat alleen Poetin dit had kunnen bedenken, Gorbatsjov waarschuwde in 1997 al en dat was toen Rusland een schim was van wat het nu is, hij zei toen over de geplande toetreding van Polen, Tsjechië en Hongarije tot de NAVO:

"You may not humiliate a nation, a people and think that it will have no consequences".

Niet dat het daarmee terecht is wat Rusland nu doet, voordat we die discussie oprakelen. Je zou zelf kunnen stellen dat wat Gorbatsjov daar zegt net zo goed opgaat voor de Oekraïners ten aanzien van deze invasie nu en de inlijving van de Krim in 2014.

• Eli3l
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:22:
[...]

Uhm, de tweede zin heeft het duidelijk over het doden van gevangen POW's.

[...]
My bad. Ik zit in de thread te lezen, vergat dat mijn geplaatste tweet dat inderdaad zegt.

Het lijkt dat de quote verkeerd vertaald is.

Andere spreken van "no quarters given", "no new prisoners taken" etc.

Lijkt dus op een slechte vertaling.

• Eli3l
NiGeLaToR schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:23:
[...]

Er zit nuance in de vertaling - maar bedenk mezelf verder dat de meeste POW's nauwelijks weten waar ze zijn en teven gewoon propaganda over hun tegenstanders gevoerd kregen.

Edit: of er zit geen nuance in de vertaling. Tis in ieder geval waarschuwing voor vergelding voor burgerslachtoffers.
Te snel gereageerd, ik ga verder lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Eli3l op 02-03-2022 23:30 ]

• Wolly
  • Niet online
nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:24:
[...]

Ze worden niet gevangen genomen dus het zijn geen POW's. Ze kunnen ze niet gevangen nemen omdat ze achter de linies zitten, en wegens de aanhoudende bombardementen op burgers kunnen ze het ook niet negeren.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FM3XVb-UUAANaJ-?format=jpg&name=small
Bron
Het stukje over "No mercy, no "please do not kill, I surrender will not pass " en de zin erna geeft toch wel aan dat ze soldaten die zich overgeven ter plekke slachten.

• SemperFidelis
_Gast_ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:12:
[...]

Ok maar hou er rekening mee dat het omgekeerd nu ook aan het gebeuren is met hetzelfde argument.

Verder is het hypocriet om bepaalde Westerse idealen zwart op wit vast te leggen, maar het in de praktijk te negeren
Dat Rusland een Wikipedia nu censureert is alles behalve 'het omgekeerse'. Het is totaal niet te vergelijken en dus alles behalve hypocriet.

Het gaat niet om normen en waarden, maar om geverifieerde waarheid.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

sampoo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:25:

"You may not humiliate a nation, a people and and think it will have no consequences".
Wat precies is waarom Polen, Tsjechië, de baltische Staten zich als de gesmeerde bliksem vrijwillig aansloten bij de eu en navo zodra ze de kans hebben

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• SemperFidelis
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:25:
[...]

Nou, als je wil proberen te begrijpen wat er in de gewone rus omgaat is het zinvolle informatie.

Bijvoorbeeld over de vraag waarom en geen grotere demonstraties tegen zijn (nu ik er over nadenk: waarom zo weinig betogingen voor?). Medusa heeft daar een verhaal over.
Een journalist met een klein beetje niveau heeft niet per se RT nodig om erachter te komen wat er in de gewone Rus omgaat?

• Eli3l
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:26:
[...]

[Afbeelding]
Bron
Het stukje over "No mercy, no "please do not kill, I surrender will not pass " en de zin erna geeft toch wel aan dat ze soldaten die zich overgeven ter plekke slachten.
Iemand een link naar dat originele kanaal?

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

[Afbeelding]
Bron
Dus wat ik zeg klopt gewoon.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-11 22:18
[...]

[Afbeelding]
Bron
100% fake
Denk na!

Verwijderd

[...]

[Afbeelding]
Bron
Of dat ze de tijd niet zullen krijgen om zich over te geven.

• Wolly
  • Niet online
Eli3l schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:29:
[...]

Iemand een link naar dat originele kanaal?
Deze? (zie pic)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
SemperFidelis schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:28:
[...]

Een journalist met een klein beetje niveau heeft niet per se RT nodig om erachter te komen wat er in de gewone Rus omgaat?
Het is ongelofelijk dat mensen nog steeds niet begrijpen wat RT is. Het is geen media. Het is een propagandakanaal bedoeld voor buitenlandse consumptie. Full stop.

• _Gast_
SemperFidelis schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:27:
[...]

Dat Rusland een Wikipedia nu censureert is alles behalve 'het omgekeerse'. Het is totaal niet te vergelijken en dus alles behalve hypocriet.

Het gaat niet om normen en waarden, maar om geverifieerde waarheid.
Ik heb het niet over Wikipedia, maar oa. over dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FJlN7o6.png

https://twitter.com/HugoS...93276649473widget%3DTweet

[ Voor 25% gewijzigd door _Gast_ op 02-03-2022 23:35 ]

• Wolly
  • Niet online
Who knows.
@Eli3l kwam met het bericht van een UA kanaal.

Onder die tweet staan het originele bericht (ook van een UA account met 800k volgers) en daaronder die vertaling (die ik niet gecontroleerd heb overigens).

• sampoo
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:28:
[...]

Wat precies is waarom Polen, Tsjechië, de baltische Staten zich als de gesmeerde bliksem vrijwillig aansloten bij de eu en navo zodra ze de kans hebben
Dat wil ik onmiddellijk geloven, maar de Russen voelen zich door de beloftes die ze dachten te hebben van de VS om de NAVO niet uit te breiden richting het Oosten daarmee wel belazerd. De bekende discussie over of dat terecht is doet er verder niet toe. Het heeft het Russische wantrouwen richting het Westen, met name ten aanzien van de NAVO, enorm vergroot.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RoD schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:33:
[...]

Het is ongelofelijk dat mensen nog steeds niet begrijpen wat RT is. Het is geen media. Het is een propagandakanaal bedoeld voor buitenlandse consumptie. Full stop.
Maar ze schrijven wel de dingen waar uitwas het mee eens zijn, ook wel de 'alternatieve feiten' genoemd. Voor deze mensen is dat zo goed als de waarheid omdat ze dat als een spectrum zien, dus kunnen ze oprecht niet begrijpen dat kijkers daar tegen beschermd moeten worden.

• Eli3l
Ja, als daar verder klikt kom je op een vertaling die overeenkomt met wat je poster inderdaad. Maar niemand linkt naar de originele bron.

Maar goed, zoals ik het zou interpreteren, aangezien het om special forces gaat, is dat ze niet eens de tijd zullen krijgen voor een overgave.

Ik hoop dat ze inderdaad geen oorlogsmisdaden zullen begaan. Aan de andere kant begrijp ik hun dorst naar wraak op die gasten die complete woonwijken plat leggen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Die vertaling klopt min of meer. Letterlijk staat er "cut like pigs".

• Wolly
  • Niet online
nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:31:
[...]

Dus wat ik zeg klopt gewoon.
Jij zegt ze worden niet gevangen genomen dus het zijn geen POW's.

Wat zijn soldaten die zich overgeven en mag je die volgens oorlogsrecht doden?

• HEY_DUDE
sampoo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:25:
Interessante discussie over de voorgeschiedenis. Voor wie denkt dat alleen Poetin dit had kunnen bedenken, Gorbatsjov waarschuwde in 1997 al en dat was toen Rusland een schim was van wat het nu is, hij zei toen over de geplande toetreding van Polen, Tsjechië en Hongarije tot de NAVO:

"You may not humiliate a nation, a people and think that it will have no consequences".

Niet dat het daarmee terecht is wat Rusland nu doet, voordat we die discussie oprakelen. Je zou zelf kunnen stellen dat wat Gorbatsjov daar zegt net zo goed opgaat voor de Oekraïners ten aanzien van deze invasie nu en de inlijving van de Krim in 2014.

[YouTube: Kim Iversen: ”Ukraine Will Be Wrecked." OMINOUS Warnings Of NATO-Provoked War Given For DECADES]
De enige fout die we hebben gemaakt is Oekraine niet lid maken van de NAVO. In alle NAVO leden wordt in veiligheid en vrijheid geleefd, dat had ik Oekraine ook gegund. Een fout die we niet meer kunnen herstellen. De beer zet ongezien zijn tanden in alle omliggende landen en scheurt landen ongezien aan flarden.

• RoD
  • Niet online

RoD

nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:36:
[...]

Maar ze schrijven wel de dingen waar uitwas het mee eens zijn, ook wel de 'alternatieve feiten' genoemd. Voor deze mensen is dat zo goed als de waarheid omdat ze dat als een spectrum zien, dus kunnen ze oprecht niet begrijpen dat kijkers daar tegen beschermd moeten worden.
Dit is precies het instrumentarium, en dit is precies waarom het gif is die de echte mediawereld infecteert, en daarom weg moet.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 23:39
@RoD hoe gaat het nu met je schoonfamilie? Ik sprak net m'n collega weer en die blijft maar geloven dat Rusland niet heel Oekraïne over wil nemen, ondanks dat zijn universiteit vandaag dus op de voorpagina van de krant stond. Compleet in puin. Zijn familie blijft gewoon in de buurt van Kharkiv zitten, die geloven het ook allemaal wel. Ik kan er inmiddels aardig boos om worden van die naïviteit :( Zo frustrerend. Ik smeek hem om op z'n familie in te praten om ze op de trein te krijgen maar ze zijn zo koppig. Verschrikkelijk!

• sampoo
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Bron
Dit zou zonder meer kwalificeren als oorlogsmisdaden. Erg kwalijk, en al helemaal brutaal dat ze dit in het openbaar zeggen.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Als dat alles is? Journalisten die een kritieke noot bij Putin plaatsen krijgen normaliter een kop thee aangeboden. Putin's score op journalisten is 21 inmiddels.

• Eli3l
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:35:
[...]

Who knows.
@Eli3l kwam met het bericht van een UA kanaal.

Onder die tweet staan het originele bericht (ook van een UA account met 800k volgers) en daaronder die vertaling (die ik niet gecontroleerd heb overigens).
Het probleem is alleen dat alles herleidbaar is naar een eerste screenshot. Dat zou van een officieel kanaal zijn, maar dat kan ik niet checken. Want er zijn geen links, alleen screenshots en op mobiel cyrillische tekens overtypen gaat lastig nu.

Ik zou graag het originele bericht vinden, als je daar bij zou kunnen helpen ben je een held :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Tristan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:39:
@RoD hoe gaat het nu met je schoonfamilie? Ik sprak net m'n collega weer en die blijft maar geloven dat Rusland niet heel Oekraïne over wil nemen, ondanks dat zijn universiteit vandaag dus op de voorpagina van de krant stond. Compleet in puin. Zijn familie blijft gewoon in de buurt van Kharkiv zitten, die geloven het ook allemaal wel. Ik kan er inmiddels aardig boos om worden van die naïviteit :( Zo frustrerend. Ik smeek hem om op z'n familie in te praten om ze op de trein te krijgen maar ze zijn zo koppig. Verschrikkelijk!
Mijn schoonouders, overige familie en vrienden leven allemaal nog. Momenteel is het in Charkiv ok, maar dat kan elke minuut veranderen. Mijn schoonouders willen nog steeds niet weg. Niet uit naïviteit, maar omdat ze hun land niet achter willen laten en willen helpen.

Zo dapper. Hier voelen we dat anders.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:37:
[...]

Jij zegt ze worden niet gevangen genomen dus het zijn geen POW's.

Wat zijn soldaten die zich overgeven en mag je die volgens oorlogsrecht doden?
In deze omstandigheden hebben ze geen keuze, ik ga dat niet een derde keer toelichten.

Het zijn pas gevangenen als ze ontwapend en onder controle zijn, en dat gaat in dit geval niet.

• Wolly
  • Niet online
Eli3l schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:36:
[...]

Ja, als daar verder klikt kom je op een vertaling die overeenkomt met wat je poster inderdaad. Maar niemand linkt naar de originele bron.

[Twitter]

Maar goed, zoals ik het zou interpreteren, aangezien het om special forces gaat, is dat ze niet eens de tijd zullen krijgen voor een overgave.

Ik hoop dat ze inderdaad geen oorlogsmisdaden zullen begaan. Aan de andere kant begrijp ik hun dorst naar wraak op die gasten die complete woonwijken plat leggen.
Het originele bericht staat er volgens mij gewoon, lijkt een twitter account maar ik heb geen toetsenbord waar ik ze mee kan opzoeken :+

Zie https://pbs.twimg.com/med...HS3?format=jpg&name=small

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 02-03-2022 23:43 ]

• Eli3l
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:43:
[...]

Het originele bericht staat er volgens mij gewoon, lijkt een twitter account maar ik heb geen toetsenbord waar ik ze mee kan opzoeken :+

Het is een screenshot van het bericht. Ik ga even proberen met cyrillische tekens te typen

• HEY_DUDE
sampoo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:39:
[...]

Dit zou zonder meer kwalificeren als oorlogsmisdaden. Erg kwalijk, en al helemaal brutaal dat ze dit in het openbaar zeggen.
Oorlogstaal valt niet onder oorlogsmisdaden. Daden zijn wat anders, laten we nou niet de uitspraken van soldaten die in de vuurlinie liggen afzetten tegen de geneefse conventie. Dan gaat het inderdaad druk worden in Den Haag.

Verder maak ik me geen illusies. Oekraine gaat ook oorlogsdaden plegen. Zou fijn zijn als beide partijen zich moeten verantwoorden in Den Haag. Ik heb zo’n vermoeden dat die dag niet komt.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:09
Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met de hele discussie over het uitbreiden van de EU en de NAVO.
Veelal wordt er door critici een beeld geschetst dat de NAVO telkens uitbreid richting Rusland en dat we daarmee zogenaamd onheil over onszelf afroepen.

Zowel de EU als de NAVO zijn verbanden waar een land zelf over beslist of deze hier lid van word. Niemand heeft ze gedwongen om lid te worden. Als een land er voor kiest om lid te worden dan is dat hun goed recht. Sterker nog, er is een goede reden waarom deze landen lid willen worden.

Gooit de EU olie op het vuur door de deur open te zetten voor een EU Lidmaatschap voor Oekraïne? Ja. Is het aan Rusland om te beslissen wat de EU of Oekraïne wel of niet kan doen? Nee. Moet de EU zich inhouden omdat anders de situatie kan escaleren? Nee. Onderaan de streep heeft Rusland niets over de EU te zeggen. Het feit dat ze nu hun wil willen opleggen middels geweld onderstreept dit maar weer eens.

Als Rusland liever had dat Oekraïne lid werd van de CVVO in de plaats van de NAVO dan zouden ze het lidmaatschap van de CCVO interessanter moeten maken. Maar goed, als je eenmaal Rusland als je vijand ziet dan zijn er niet veel opties meer.

Ik zie dit conflict nog niet snel eindigen, maar verwacht dat er een oost/west Oekraïne gaat ontstaan waarbij Oekraïne door de Dnjepr opgesplitst zal gaan worden. Een Russisch gezind Oost Oekraïne en een Europees gezind West Oekraïne. Waarbij Rusland zijn bufferzone heeft, en het westerse deel pas kan toetreden tot de NAVO als deze Oost Oekraïne niet meer als eigen grondgebied beschouwd.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 21:54
nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:42:
[...]

In deze omstandigheden hebben ze geen keuze, ik ga dat niet een derde keer toelichten.

Het zijn pas gevangenen als ze ontwapend en onder controle zijn, en dat gaat in dit geval niet.
Proportioneel. Indien je niet in de gelegenheid bent om gevangenen te nemen omdat je iedereen nodg hebt om te vechten en continue onder aanval staat, mag je ze executeren.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:09

St@m

@ Your Service

Linksom of rechtsom, als iemand zich overgeeft ben je verplicht om diegene niets aan te doen, exacte bewoording weet ik niet maar vanavond nog gezien bij het klokhuis :p . Dus beter nemen ze de Russen die zich overgeven gewoon gevangen (of ze gewoon de kans niet geven om zich over te geven).

Maar ik snap het doel niet helemaal van deze discussie. Moet er aangetoond worden dat er ook Oekraïnse klootzakken zijn? In iedere oorlog heb je 'foute' aan beide kanten.
Johan Bogle schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:51:
[...]
Proportioneel. Indien je niet in de gelegenheid bent om gevangenen te nemen omdat je iedereen nodg hebt om te vechten en continue onder aanval staat, mag je ze executeren.
Ik kan lastig bronnen toevoegen op de telefoon, maar een korte google lijkt jouw bewering niet te staven. Ik kom nergens tegen dat je soldaten die zich overgeven mag executeren als het even beter uitkomt.

[ Voor 35% gewijzigd door St@m op 02-03-2022 23:58 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• _Gast_
nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:40:
[...]

Als dat alles is? Journalisten die een kritieke noot bij Putin plaatsen krijgen normaliter een kop thee aangeboden. Putin's score op journalisten is 21 inmiddels.
Dat is niet relevant in deze situatie.

Het punt is dat het weren van Westerse journalisten in Rusland wel degelijk te beschrijven is als een ''omgekeerd'' effect.

Je probeert nu een discussie te starten over persvrijheid in het algemeen. En daar ga ik niet op in aangezien de moderator al een keer mijn bericht op jouw heeft verwijderd.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Hm, dergelijke taal van het command center

Jongens, dit is uiterst vreemd. onwaarschijnlijk zelfs

I'm not buying :+

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Johan Bogle schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:51:
[...]
Niet omdat je iedereen nodig hebt om te vechten, maar omdat je ugh kilometer achter vijandelijke linies zit en met geen mogelijkheid die gevangenen terug krijgt naar de nederzetting zonder daarbij zelf het leven te laten.

Maar het is óók geen optie om niet te gaan jagen op deze batterijen omdat ze honderden burgerslachtoffers maken en daar voorlopig niet mee gaan stoppen.

En nu ga ik het niet meer herhalen, word er moe van. Oorlog komt nu eenmaal met ethische dilemma's, laat dit nu een van de minst complexe zijn gezien behoud van levens van vele onschuldige burgers (in ziekenhuizen en scholen nota bene).

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-11 21:23
[...]

Volgens mij is dit de bron: https://m.facebook.com/usofcom/posts/3212999028931719

• Wolly
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:53:
Hm, dergelijke taal van het command center

Jongens, dit is uiterst vreemd. onwaarschijnlijk zelfs

I'm not buying :+
Zou inderdaad erg dom zijn, ze waren zo goed bezig met het media offensief en om dat dan zo gemakkelijk weg te gooien…

Ik begrijp alleen niet hoe zo’n overduidelijk UA kanaal met enorme aantallen volgers zoiets zou tweeten. Enige vorm van censorship zullen ze toch wel hebben neem ik aan.

• Eli3l
[...]

Het was even oefenen met het typen, maar heb het gevonden.

Origineel is op een Facebook account. Hier de link
https://www.facebook.com/...212999028931719/?sfnsn=mo

Account lijkt van een van hun speciale eenheden.

En @nst6ldr heeft gewoon gelijk. Het is achter vijandelijke linies, daar gaan ze geen gevangen mee terug naar huis nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Eli3l op 03-03-2022 00:03 ]

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

_Gast_ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:53:
[...]

Dat is niet relevant in deze situatie.

Het punt is dat het weren van Westerse journalisten in Rusland wel degelijk te beschrijven is als een ''omgekeerde'' effect.

Je probeert nu een discussie te starten over persvrijheid in het algemeen. En daar ga ik niet op in aangezien de moderator al een keer mijn bericht op jouw heeft verwijderd.
Het is heel relevant zelfs: wat is de waarde van journalistiek van deze bodem als tegenover de daadwerkelijk kritische verhalen praktisch de doodstraf staat? De items over de markt en maatschappij kunnen we overal wel krijgen, maar de items die onderzoek behoeven worden niet in dank afgenomen.

• _Gast_
nst6ldr schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:01:
[...]

Het is heel relevant zelfs: wat is de waarde van journalistiek van deze bodem als tegenover de daadwerkelijk kritische verhalen praktisch de doodstraf staat? De items over de markt en maatschappij kunnen we overal wel krijgen, maar de items die onderzoek behoeven worden niet in dank afgenomen.
Totaal niet relevant.

De tweet die ik plaatste was om aan te tonen dat het weren van Westerse journalisten in Rusland wel degelijk te beschrijven is als een ''omgekeerd'' effect.

Dat de persvrijheid in Rusland minder is dan in het Westen is bekend en verder niet relevant in die discussie

• hoevenpe
nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:57:
En nu ga ik het niet meer herhalen, word er moe van. Oorlog komt nu eenmaal met ethische dilemma's, laat dit nu een van de minst complexe zijn gezien behoud van levens van vele onschuldige burgers (in ziekenhuizen en scholen nota bene).
Het maakt het wel een land wat geen (aspirant) lidmaatschap van de EU kan nastreven, alleen al daarom gooien ze hiermee hun eigen glazen in.

• Eli3l
hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:08:
[...]

Het maakt het wel een land wat geen (aspirant) lidmaatschap van de EU kan nastreven, alleen al daarom gooien ze hiermee hun eigen glazen in.
Hoe dan?

Edit: ter verduidelijking het onderstaande antwoord is vaak een veteraan uit het Duitse leger, tevens auteur.
Answer to Do special forces take prisoners (e.g. if the enemy tries to surrender to them)?

Unless their mission is to snatch an enemy soldier, special forces (SF) don’t take prisoners. This has several reasons:

Special operations forces(SOF) usually operate in small teams. However, taking care of a prisoner requires personnel that SOF teams simply don’t have. They can’t accomplish their mission and deal with prisoners.

SOF often operate behind enemy lines and stealth is a very important element of their mission. A prisoner will make noise and the risk to be detected becomes much higher.

The biggest problem of taking prisoners is related to SOF extraction tactics, the way they leave an area after they accomplished (or aborted) their mission. These extraction methods often require special skills (like scuba diving, rappelling or kayaking) which an enemy prisoner most often does not possess.

Another problem is the physical stamina: SF often cover long distances by foot and are in perfect shape. A prisoner most likely wouldn’t be able to keep up with them and would slow them down.

Prisoners are a liability on a SF mission.
https://www.quora.com/Do-...ries-to-surrender-to-them

[ Voor 3% gewijzigd door Eli3l op 03-03-2022 00:25 ]

• sampoo
  • Niet online
RT is geen journalisme.

Zelfs al is het geen journalistiek, dan is dat nog steeds geen reden om het te verbieden. Iedereen weet dat Russia Today een direct lijntje heeft met het Kremlin. Dus waar het je dan om gaat is dat je vind dat je voor anderen bepaalt of ze naar Russische propaganda kunnen kijken in een voor hun te verstane taal, want het is zoals je zelf zegt een "zeer actueel wapen". Maar als de Russen een Oekraïens tv-toren bombarderen dan noemen we het een burgerdoel en als ze zenders afsluiten in RUsland dan staan we op onze achterste benen. Dat rijmt niet met elkaar, media is of een wapen of niet, ongeacht wat je er verder van mag vinden. Maar wat wij nu doen is Russisch beleid overnemen.

RT werd daarnaast nauwelijks bekeken, en het is behoorlijk verdund wat de Kremlin-retoriek betreft vergeleken met wat de Russen in eigen land voorgeschoteld krijgen. Dus het idee dat het ons verdelen kan is erg vergezocht. Het is vooral een symbolische maatregel, iedereen die het wil kan nog steeds alle geboycotte content volgen en misschien dat sommigen door de boycot juist vaker gaan kijken.

• Eli3l
sampoo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:12:
[...]

Zelfs al is het geen journalistiek, dan is dat nog steeds geen reden om het te verbieden. Iedereen weet dat Russia Today een direct lijntje heeft met het Kremlin. Dus waar het je dan om gaat is dat je vind dat je voor anderen bepaalt of ze naar Russische propaganda kunnen kijken in een voor hun te verstane taal, want het is zoals je zelf zegt een "zeer actueel wapen". Maar als de Russen een Oekraïens tv-toren bombarderen dan noemen we het een burgerdoel en als ze zenders afsluiten in RUsland dan staan we op onze achterste benen. Dat rijmt niet met elkaar, media is of een wapen of niet, ongeacht wat je er verder van mag vinden. Maar wat wij nu doen is Russisch beleid overnemen.

RT werd daarnaast nauwelijks bekeken, en het is behoorlijk verdund wat de Kremlin-retoriek betreft vergeleken met wat de Russen in eigen land voorgeschoteld krijgen. Dus het idee dat het ons verdelen kan is erg vergezocht. Het is vooral een symbolische maatregel, iedereen die het wil kan nog steeds alle geboycotte content volgen en misschien dat sommigen door de boycot juist vaker gaan kijken.
Hoog tijd dat je dit artikel gaat lezen dat al eerder gelinkt is.

En lees wat je typt voor je post, het aantal drogredenen in een post is werkelijk ongelooflijk.

https://www.euractiv.com/...sinformation-is-a-weapon/

[ Voor 3% gewijzigd door Eli3l op 03-03-2022 00:17 ]

• Eli3l
VN waarnemer in Kharkiv om het leven gekomen.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
@sampoo jouw "fout" is dat je denkt dat iedereen weet dat RT propaganda is en compleet onwaar. Ik heb meerdere mensen op moeten wijzen in de afgelopen weken dat het geen nieuws is. Dat het zelfs amper op feiten is gebaseerd. Dat het gewoon onderdeel is van het Russisch regime.

En dit zijn geen domme mensen, maar gewoon mensen met stuk voor stuk boven modaal inkomen en elke minimaal een hbo diploma.

Ik wil er overigens niet mee zeggen dat ik het er mee eens ben, maar het is ook niet zomaar onschuldig.

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 03-03-2022 00:19 ]

Pagina: 1 ... 96 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid