Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.931 views

Onderwerpen

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dr.lowtune schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:15:
[...]

Tuurlijk, maar wie gaat die besturen? Het mag geen Amerikaan zijn…
Nee, dat mag best. Je moet het alleen nooit toegeven.. Gewoon op de Putin-manier dus.

Dat betekent, stam + t .

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:47

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Imperium schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:18:
[...]

Kan er niet een noodprocedure op touw worden gezet zodat iemand (lees: militairen) tijdelijk de Oekraïense nationaliteit aan kunnen nemen?
Daar wordt doorheen geprikt, en is PR-technisch een ramp. "Boots on the ground" is juist wat NAVO wil vermijden.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:20

polthemol

Moderator General Chat
Imperium schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:18:
[...]

Kan er niet een noodprocedure op touw worden gezet zodat iemand (lees: militairen) tijdelijk de Oekraïense nationaliteit aan kunnen nemen?
nee, je onderschat wat de implicaties hiervan zijn.

Die persoon zou dan naar Oekraïne moeten gaan, zjin andere paspoort opgeven, enz. Dat werkt niet, dan laat je hem dus in bv. de VS zitten, in dat geval is de VS rechtstreeks betrokken in die oorlog en geef je Putin een heel geldig excuus voor verdere escalatie en stel je de NATO voor een probleem.

Deze zaken zijn een heel gepasseerd station, buiten de logistiek die je nodig hebt voor aanvallende drones te hebben / onderhouden / gebruiken.

De beste gok zou nog zijn dat je zoveel mogelijk regulier materiaal kunt invoeren via Lviv / Poolse grens met bv. zware artillerie. Hiermee kan men stevige schade aanrichten en zou een dergelijk konvooi het niet lang redden. Maar wat we hier ook verzinnen, key is dat alles wat je stuurt daar infrastructuur moet hebben om te kunnen worden gebruikt, de kennis moet er zijn om het te gebruiken en de manschappen moeten er zijn om het te gebruiken, buiten het punt dat het materiaal dan ook nog redelijk veilig moet zijn van Russische middelen (als ik artillerie zou hebben, heb ik daar weinig aan als ik het niet kan beschermen tegen luchtaanvallen, als ik zware tanks zou krijgen, heb ik er weinig aan als ik geen diesel heb of de wegen ongeschikt zijn ervoor).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:05
Apache4u schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:21:
[...]

Nee, dat mag best. Je moet het alleen nooit toegeven.. Gewoon op de Putin-manier dus.
Levensgevaarlijk. Dan kan Putin aangeven dat een militair toestel van Amerikaanse makelij een aanval heeft gedaan op Russische troepen. Video beelden zijn genoeg bewijs.

Daarna raakt de poep de ventilator. Wat er daarna gebeurt hoef ik je niet uit te leggen denk ik.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:26
polthemol schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:22:
[...]

nee, je onderschat wat de implicaties hiervan zijn.

Die persoon zou dan naar Oekraïne moeten gaan, zjin andere paspoort opgeven, enz. Dat werkt niet, dan laat je hem dus in bv. de VS zitten, in dat geval is de VS rechtstreeks betrokken in die oorlog en geef je Putin een heel geldig excuus voor verdere escalatie en stel je de NATO voor een probleem.
Ironisch genoeg is dit wel exact wat Rusland afgelopen maanden heeft gedaan:
https://www.euronews.com/...-areas-of-eastern-ukraine

Maar eens hoor, dit moet je echt niet willen..

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
oldgrumpy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:42:
De Russische oppositieleider Aleksej Navalny roept de Russen via zijn twitteraccount op om massaal te protesteren tegen de invasie van Oekraïne.
De 45-jarige Navalny wordt beschouwd als de belangrijkste Kremlincriticus. Hij zit al ruim een jaar opgesloten in een Russisch strafkamp. De oppositieleider riskeert nog eens tien jaar cel in een nieuwe rechtszaak die eerder deze maand tegen hem is gestart. De oproep verscheen woensdagvoormiddag in het Russisch en in het Engels op zijn twitterpagina.
Die Navalny zal toch wel in volledige isolatie zijn opgesloten zonder contact met de buitenwereld :?

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:14

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wat betreft het langzaam rijdende transport; wat is er van andere regios aan Russische troepen onderweg? Is dat hetzelfde soort spul of zijn er profesionelere / beter uitgeruste eenheden vanaf andere delen onderweg?

Ik las wel dat een invasie bij Odessa mislukt was omdat de mariniers weigerden de landing in te zetten. Moraal lijkt dus een algeheel probleem.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:04

Thompson

Beeromaniac

asing schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:20:
[Twitter]

Effe klikken voor het plaatje. Koers maakt een duikvlucht naar -letterlijk- nul.
Volgens mij komt dat doordat handel volledig is stilgelegd, idem voor bijvoorbeeld Lukoil.

Beeromaniac

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-11 19:31
sh4d0wman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:26:
Wat betreft het langzaam rijdende transport; wat is er van andere regios aan Russische troepen onderweg? Is dat hetzelfde soort spul of zijn er profesionelere / beter uitgeruste eenheden vanaf andere delen onderweg?

Ik las wel dat een invasie bij Odessa mislukt was omdat de mariniers weigerden de landing in te zetten. Moraal lijkt dus een algeheel probleem.
Er zijn tanks onderweg vanuit het verre oosten van Rusland nabij Vladivostok (!).

[ Voor 14% gewijzigd door wauskoek op 02-03-2022 12:32 ]

• renegrunn
  • Laatst online: 19:26
Thompson schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:26:
[...]

Volgens mij komt dat doordat handel volledig is stilgelegd, idem voor bijvoorbeeld Lukoil.
Dit gaat om de Europese entiteit, aan de Londen Stock Exchange..

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:25:
[...]

[...]

Die Navalny zal toch wel in volledige isolatie zijn opgesloten zonder contact met de buitenwereld :?
Contact heeft hij (beperkt) nog wel maar zijn media accounts worden beheerd door zijn team.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35
Coldcat schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:13:
Het is wel jammer om te zien dat ook onze media sensatie boven kwaliteit kiest. Hierdoor ontstaat er toch een gekleurd beeld.

[...]

Omdat wij in de EU en NATO zitten zien we de wereld heel erg vanuit onze hoek. Het is goed om een gezamenlijke vijand te creëren want dat praat lekker mee.
De kleuring is hier de omdraaiing van het causaal verband en de projectie: 1. Het Kremlin creëert een vijandsbeeld van het Westen al zolang als er een Kremlin is, 2. Nu dat de Kremlin oligarchie Oekraïne als wingewest dreigt te verliezen (omdat ze daar de bui zien hangen en maar wat graag een fatsoenlijke samenleving zoals hier willen) ze gaan slopen totdat ze toegeven.

De 'uitbreiding' van de NAVO is een reactie daarop (geweest): in Oost-Europa weten ze hoe de hazen lopen en dat er niet iets is zoals een goede verstandhouding met het Kremlin. De NAVO is uitgebreid zoals een boekclub: leden wilden graag lid worden, niet per acquisitie. Het is kleuring dat om te keren.

Jij bent het die er een beeld op na houdt dat overduidelijk niet Oost-Europees is. Loop eens rond in Polen, Litouwen, en vraag mensen er daar naar. Die zullen zeggen dat jij een duffe Westerse Poetinversteher bent en integraal hun narratief overneemt.
Ik ben absoluut tegen elke vorm van agressie en het invallen. Maar hoe de media hier schreeuwt heeft ook een keerzijde. Ook Oekraine heeft de propoganda motor volop draaien, met veel succes.
Het is oorlog, waarbij dat land op eigen bodem burgerslachtoffers te verwerken heeft. Noem mij 1 land dat geen PR beoefent op zo'n moment.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Wolly
  • Niet online
cmndr_adama schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Contact heeft hij (beperkt) nog wel maar zijn media accounts worden beheerd door zijn team.
Dus het is meer een buro wat uit zijn naam boodschappen de wereld uitstuurt dan dat het daadwerkelijk Navalny zelf is die zo snel tot bepaalde acties uitroept?

Is er iets bekend over hoelang je wordt vastgehouden als je wordt opgepakt bij een protest? Wat zijn de consequenties, boete of direct baan/huis kwijt?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Update van 12:00 van de Oekraïense MoD. Belangrijkste claim van hun kant is dat ze menen dat Rusland het initiatief verliest op de grond.

Zitten meerdere tweets in dit draadje.

• tiswat
  • Laatst online: 19:52
wauskoek schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Er zijn tanks onderweg vanuit het verre oosten van Rusland nabij Vladivostok (!).

[Twitter]
Tja wat moet je met een tank in het centrum van Kyiv?

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:39:
[...]

En toch lijkt hij 'volgens bronnen' on the move:

[...]

Als dit klopt, neemt Putin het echt mee in zijn plan.
Zou kunnen. Wat ik al aangaf, Rusland kan elke theatershow opvoeren die ze willen. Maar de meest gehate man van Oekraïne ergens op een voetstuk plaatsen, daar schieten ze zichzelf mee in de voet.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
asing schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Levensgevaarlijk. Dan kan Putin aangeven dat een militair toestel van Amerikaanse makelij een aanval heeft gedaan op Russische troepen. Video beelden zijn genoeg bewijs.

Daarna raakt de poep de ventilator. Wat er daarna gebeurt hoef ik je niet uit te leggen denk ik.
Oorlog in Europa? Dat wil je ook niet inderdaad. Maar helaas zijn we daar al. En het ergste wat er nu kan gebeuren is laten zien dat oorlog, landjepik en grensjes trekken loont. Want dan krijg je het nog veel meer.

Oekraïne laten verliezen is een veel groter risico dan directe inmenging.

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:34
tiswat schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:35:
[...]

Dat snap ik niet, het blijkt nu toch dat tanks blijkbaar constant stilstaan wegens bevoorradingsproblemen. Wat gaat het sturen aan nog meer tanks aan dat probleem verhelpen? Integendeel zou ik zeggen

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:47

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

renegrunn schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:24:
[...]

Ironisch genoeg is dit wel exact wat Rusland afgelopen maanden heeft gedaan:
https://www.euronews.com/...-areas-of-eastern-ukraine

Maar eens hoor, dit moet je echt niet willen..
Er is een verschil om mensen een paspoort te geven om het leger in te gaan en te vechten, en om mensen een paspoort te geven om op een bepaalde locatie te gaan wonen.

Het eerste is een rechtstreekse militaire provocatie. Het tweede om in bezet gebied de invloed te vergroten.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• RoD
  • Niet online

RoD

Hier zagen we gisteren al bewijs van, US bronnen menen het nu ook zeker te weten. Ben nog steeds benieuwd naar de aantallen hiervan.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-11 10:48
dr.lowtune schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:15:
[...]

Tuurlijk, maar wie gaat die besturen? Het mag geen Amerikaan zijn…
Als piloot met zo’n toestel krijg je bij komst in Ukraine vast een paspoort erbij ;)

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17:50
[...]

Targetpractice voor Molotov’s…

• Brent
polthemol schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Jaap de Hoop Scheffer geeft hier op BNR een uitleg over de aanloop naar dit conflict en hoe Putin zich heeft ontwikkeld vanaf dat hij met hem te maken had vanuit zijn NATO rol, tot nu. Geeft erg veel context en inzichten.

link naar landingspage van BNR vanwaar men naar de verschillende podcastplatforms door verwijst.
https://www.bnr.nl/podcas...ine-jaap-de-hoop-scheffer
Linkje bij mij werkt niet

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:20

polthemol

Moderator General Chat
gorgi_19 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:37:
[...]

Er is een verschil om mensen een paspoort te geven om het leger in te gaan en te vechten, en om mensen een paspoort te geven om op een bepaalde locatie te gaan wonen.

Het eerste is een rechtstreekse militaire provocatie. Het tweede om in bezet gebied de invloed te vergroten.
het verschil is nog eenvoudiger: Oekraïne is geen lid van de NATO, dus waren er relatief weinig gevolgen voor die actie. Dit is de zogenaamde 'anschluss'-taktiek die men hanteerde voor de rest.

Had Rusland deze grap uitgehaald bij bv. een afvallige regio in Polen, dan werd het een heel ander verhaal en zou dat gewoon een verkapte oorlogsverklaring zijn geweest met navenante gevolgen voor NATO-inzet.

We moeten dus niet vergeten dat Oekraïne geen NATO-lid is, waardoor de NATO ook niets kan doen. Ze gaan daarom zelf ook geen enkele aanleiding willen geven richting Rusland om onnodige escalatie te voorkomen.

@Brent aangepast

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Brazos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Oorlog in Europa? Dat wil je ook niet inderdaad. Maar helaas zijn we daar al. En het ergste wat er nu kan gebeuren is laten zien dat oorlog, landjepik en grensjes trekken loont. Want dan krijg je het nog veel meer.

de +1 die ik voor je post gaf dekt de lading niet. Dat laatste is inderdaad zo waar. En dat moet misschien wel door een breder publiek gerealiseerd worden. Op de korte termijn is het logisch om te denken dat het innemen van UA door RU een "jammer-maar-helaas"-verhaal zal zijn. Echter op de langere termijn vrees ik voor veel meer shit als we het nu de kop niet indrukken.

Dat betekent, stam + t .

• Vorkie
  • Niet online
polthemol schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:40:
[...]

het verschil is nog eenvoudiger: Oekraïne is geen lid van de NATO, dus waren er relatief weinig gevolgen voor die actie. Dit is de zogenaamde 'anschluss'-taktiek die men hanteerde voor de rest.

Had Rusland deze grap uitgehaald bij bv. een afvallige regio in Polen, dan werd het een heel ander verhaal en zou dat gewoon een verkapte oorlogsverklaring zijn geweest met navenante gevolgen voor NATO-inzet.

We moeten dus niet vergeten dat Oekraïne geen NATO-lid is, waardoor de NATO ook niets kan doen. Ze gaan daarom zelf ook geen enkele aanleiding willen geven richting Rusland om onnodige escalatie te voorkomen.
Tenzij het pad van de VN resolutie een deur opent waar een VN / Navo actie mogelijk wordt.

Dan nog blijft het een precaire situatie natuurlijk met iemand die de rode knop dreiging uit.

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:10

H.Boss

Hugo Boss

[...]

Kun je mij uitleggen waarom Oekraine laten verliezen een groter risicio is? Ik geloof echt niet dat Rusland heel Europa wil overnemen.

*knip* we gaan geen discussie voeren over wanneer iets wel of niet 'landje pik' zou zijn

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 12:52 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25

TheBorg

Resistance is futile.

wauskoek schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:28:
[...]

[Twitter]
Gewoon lachwekkend. Dat is 9600km. Duurt een week voor ze er zijn. En als het Russische leger straks compleet is uitgehold dan ben ik bang dat die gekken niets anders kunnen dan gebruikt te maken van wapens die veel burger slachtoffers maken. Zoals het vanaf over de grens bestoken van steden met artillerie.

• wauskoek
[...]

Ik heb een filmpje gezien waar een Russische POW word overhoort. Overhoorder vroeg van waarom en hoe hij naar Kyiv moest. Hij antwoorden dat er gezegd was dat Zelensky zich over had gegeven en dat ze met hun tanks naar het centrum moest rijden. Waarop de vraag kwam waarom hij met zijn tank naar het centrum moest? Antwoorden met om te laten zien dat ze de overwinning konden bevestigen.

• Brent
YakuzA schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Als dit klopt, neemt Putin het echt mee in zijn plan.
Something something plan something planning ;) Hij kan dan waarschijnlijk in meerdere scenario's van pas komen.

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 20:49
H.Boss schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Kun je mij uitleggen waarom Oekraine laten verliezen een groter risicio is? Ik geloof echt niet dat Rusland heel Europa wil overnemen.

*knip* we gaan geen discussie voeren over wanneer iets wel of niet 'landje pik' zou zijn
Alles heeft een geschiedenis. Djzengis Khan had ook ooit het halve continent veroverd. Zullen we het land maar teruggeven aan de Mongolen ? ;)

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 12:52 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

wauskoek schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Hij antwoorden dat er gezegd was dat Zelensky overhad gegeven
Ik snap wel dat die man er kotsmisselijk van is, de hele situatie.

• RoD
  • Niet online

RoD

Oekraïne gaat niet de laatste zijn. We weten dat Poetin de onafhankelijkheid van de Baltische staten niet respecteert. Ze zitten ook al in Moldavië, in Georgië. Zweden wordt bedreigt als ze NAVO-aspiraties hebben. Finland wordt bedreigd als ze NAVO-aspiraties hebben. De rest van de wereld wordt bedreigd met kernwapens als ze een vinger uitsteken tegen Rusland.

Daarnaast mag je Oekraïne niet aan zijn lot overlaten. We zien nu al oorlogsmisdaden. Woonwijken worden bestookt, clustermunitie wordt afgevuurd, verboden wapens. En we weten dat Poetin de Oekraïners niet als volwaardige mensen ziet. Denk even terug aan de Holodomor. Er is qua mentaliteit niets verandert. Dit is wat Oekraïne te wachten staat en dat kunnen we niet laten gebeuren als we ook maar een beetje menselijkheid in ons hebben.

Daarnaast geeft je reactie een totale onwetendheid aan met betrekking tot wat Oekraïne is. Het land heeft decennia geleden onder de Sovjets, met letterlijk massamoord. Is dat "verleden" een goede reden om ze maar weer te herenigen? En dus maar gewoon weer deze aankomende massamoord te laten gebeuren? Oekraïne is meer eensgezind en meer een land dan welk ander land in Europa dan ook. Als zij geen land zijn, dan zijn wij het ook niet.

Verder, Oekraïne is NOOIT Rusland geweest. Rusland is de bezetter geweest, en doet dat nu weer. Niets meer dan dat.

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 12:52 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:27

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Wait wut? We leven nu, niet vroeger. Het is gewoon ordinair landjepik!
In jou geval zouden we ook even België kunnen annexeren, of delen van Amerika, of Indonesië, want 'we' hebben een geschiedenis... zo werkt het natuurlijk niet.
Verder zal Oekraïne zeker niet de laatste zijn, geef Putin een vinger en hij neemt je hele hand.

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 12:52 ]

Vaak bu'j te bang!

• tiswat
[...]

Kun je mij uitleggen waarom Oekraine laten verliezen een groter risicio is?
Nou het geeft wel direct een signaal dat Putin mag doen waar hij zin in heeft, zolang hij maar geen NAVO land aanvalt. Oftewel, hij kan grijpen wat er te grijpen valt binnen de 'grenzen'.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Na de grote puinhoop van deze invasie zal Putin misschien nog een paar keer nadenken. Maar ik ben er ook van overtuigd dat hij de Soviet Unie in ere wil herstellen. Praktisch gezien verwacht ik niet direct dat hij NAVO landen zal aanvallen, maar dat is niet omdat hij het niet wil. Moldavië vermoed ik wel dat dan redelijk snel de lul is. En van zat andere landen is er ook vast wel wat geschiedenis te fantaseren waarom ze eigenlijk echt bij Rusland horen.

Maar goed, dit kunnen we natuurlijk naar beide kanten doen. Polen kan nog wel een stukje Rusland terug pakken al je kijkt naar de geschiedenis. En op zijn minst moeten we eens beginnen met Kalinigrad binnenvallen. Ben jij daar voorstander van?
In zijn algemeenheid, waarom betekend dat er een geschiedenis is, dat het geen landjepik is? Als je kijkt hoe grenzen in Europa de afgelopen honderden jaren zijn gegaan, heeft dan zo ongeveer elk land wel een goed excuus om zijn buurlanden aan te vallen.

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 12:52 ]

• wauskoek
de Peer schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:46:
[...]

Ik snap wel dat die man er kotsmisselijk van is, de hele situatie.
fixed ;)

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Seraphin

Meep?

[...]

Rusland en Ukraine hebben een geschiedenis.
Doel je op de Holodomor?
Wikipedia: Holodomor

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-11 16:53
[...]

Duitsland en Nederland hebben ook geschiedenis van samen zijn, in de vorige eeuw notabene.

Dit is echt een heel slecht argument.
Frankrijk en Spanje hebben ook nul recht om ons binnen te vallen.

[ Voor 27% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 12:53 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Apache4u schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:21:
[...]

Er kan heel veel in het grijze gebied van verdragen en precedent. Tot op het moment dat het voor Putin niet meer loont om onze bemoeienis te slikken. Tot dat randje wil je gaan maar niemand weet waar die rand ligt, tot je er overheen bent gegaan.

Denk niet dat Putin moet bewijzen dat wij iets hebben gedaan. Hij bepaalt helemaal zelf waar de grens voor hem ligt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Brent schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Something something plan something planning ;) Hij kan dan waarschijnlijk in meerdere scenario's van pas komen.
Scenario ‘zelfmoord’, en claimen dat hij door Oekraïne is vermoord en dat ze dan een willekeurige andere pro-Rusland figuur naar voren schuiven zit natuurlijk ook in de trukendoos.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55
renegrunn schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Dit gaat om de Europese entiteit, aan de Londen Stock Exchange..
Incorrect, het is een ADR die (in dit geval) 4 onderliggende (lokale) aandelen vertegenwoordigd. Wikipedia: American depositary receipt

Ook Ahold is op deze manier in de US te koop bijvoorbeeld: https://www.aholddelhaize...ican-depository-receipts/

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:10

H.Boss

Hugo Boss

SemperFidelis schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Duitsland en Nederland hebben ook geschiedenis van samen zijn, in de vorige eeuw notabene.

Dit is echt een heel slecht argument.
Frankrijk en Spanje hebben ook nul recht om ons binnen te vallen.
Ik duid op het feit dat volgens mij Oekraine ooit onderdeel van de Sovjet is geweest.
Maar kan me niet herinneren dat Gelderland of Nederland onderdeel van Duitsland is geweest.
Ik heb het niet over WW2.

Anders correct me if im wrong.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Dus je zegt en vindt:
Vlaanderen spreken ze Nederlands, Nederland mag daar de tanks binnen rijden, allemaal prima nieuwe provincie voor Nederland.
De dorpjes net over de grens in Duitsland waar 90% Nederlanders woont: stuur de tanks maar?

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 12:53 ]

PSN

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hierop;

YouTube: Genocide in Ukraine: The Holodomor | Into Context | War in Ukraine 01

TimeGhost History en World War Two zijn trouwens echt aanraders, normaliter houden ze zich bezig met alle feiten van WW2

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 02-03-2022 12:51 ]

One World Concepts

• Brent
RoD schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:46:
[...]

Oekraïne gaat niet de laatste zijn. We weten dat Poetin de onafhankelijkheid van de Baltische staten niet respecteert. Ze zitten ook al in Moldavië, in Georgië. Zweden wordt bedreigt als ze NAVO-aspiraties hebben. Finland wordt bedreigd als ze NAVO-aspiraties hebben. De rest van de wereld wordt bedreigd met kernwapens als ze een vinger uitsteken tegen Rusland.

Daarnaast mag je Oekraïne niet aan zijn lot overlaten. We zien nu al oorlogsmisdaden. Woonwijken worden bestookt, clustermunitie wordt afgevuurd, verboden wapens. En we weten dat Poetin de Oekraïners niet als volwaardige mensen ziet. Denk even terug aan de Holodomor. Er is qua mentaliteit niets verandert. Dit is wat Oekraïne te wachten staat en dat kunnen we niet laten gebeuren als we ook maar een beetje menselijkheid in ons hebben.
Misschien goed om ook ons ervan bewust te zijn dat Rusland al een bundeling van eerdere veroveringen is. Misschien herinneren we ons de Tsjetsjeense oorlog nog, een regio die eigenlijk ook wel zelf verder wilde na de Sovjet Unie. Daar is ook tweemaal oorlog om geweest in het recente verleden. Draai nog verder terug, en je ontdekt waarom er zoveel 'republieken' zich in Rusland bevinden. Allemaal het resultaat van annexaties.

Het is een complexe geschiedenis, maar om nou te zeggen dat Rusland er net mee begonnen is? Het vergt niet heel veel leeswerk te ontdekken dat dit al eeuwen zo gaat. Het zou dom zijn ons daarvan niet bewust te zijn, bij de zoveelste (poging tot) annexatie. Het is een patroon.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:48

Nox

Noxiuz

[...]

Niet veel, maar je kan er in het buitengebied icm air superiority wel eenvoudig perimeters bewaken. Lopend, kruipend, fietsend, rijdend... je komt er niet langs. En in open veld zijn ze nog wel machtig.

Vanuit de lucht schiet je ze zo weg en in stedelijke omgeving kan je met simpele molotovs ze tijdelijk of geheel uitschakelen, dus lekker op het platteland parkeren.

[ Voor 23% gewijzigd door Nox op 02-03-2022 12:52 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• RoD
  • Niet online

RoD

Brent schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Misschien goed om ook ons ervan bewust te zijn dat Rusland al een bundeling van eerdere veroveringen is. Misschien herinneren we ons de Tsjetsjeense oorlog nog, een regio die eigenlijk ook wel zelf verder wilde na de Sovjet Unie. Daar is ook tweemaal oorlog om geweest in het recente verleden. Draai nog verder terug, en je ontdekt waarom er zoveel 'republieken' zich in Rusland bevinden. Allemaal het resultaat van annexaties.

Het is een complexe geschiedenis, maar om nou te zeggen dat Rusland er net mee begonnen is? Het vergt niet heel veel leeswerk te ontdekken dat dit al eeuwen zo gaat. Het zou dom zijn ons daarvan niet bewust te zijn, bij de zoveelste (poging tot) annexatie. Het is een patroon.
Wat je zegt sluit aan bij wat ik al zei. Rusland is in deze de bezetter en heeft geen enkele historische claim op Oekraïne, los even van het feit dat dat soort maniakale imperialistische geleuter geen plek meer heeft in de 21ste eeuw.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

-tom-562 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:45:
Offtopic: heb jij toevallig nog zoektips m.b.t. grote bedrijven in Rusland en hun links met oligarchen/Putin? Mijn werkgever heeft een aantal projecten bij een grote Russische klant, de eigenaren komen (als ik Google moet geloven) voor in de top-10 rijkste families/zakenlui van Rusland. Ik ben erg benieuwd hoe deze klant in deze kwestie 'staat'.
Mag evt. ook via PM (graag zelfs, i.v.m. topicvervuling)
De enige links die ik zo even kan geven zijn de longreads van Virtuozzo in de vorige iteratie van dit topic.
En de linkjes naar goodreads.

Gaat u er maar vanuit dat des te groter het bedrijf is, des te schuldiger en des te verwevener met de politieke elite het is.
Even ter illustratie, een Russisch zakenman wil eens met mij dineren om het te hebben over een mogelijke zakelijke samenwerking. Op het afgesproken tijdstip in Waldorf Astoria in Amsterdam, komt er inderdaad een Rus op me afgelopen: keurig Armani pak en van die Gucci instappertjes (even schiet dat vooroordeel over Aziaten en instappers door mijn hoofd). Ik bekijk zijn visitekaartje, en concludeer dat hij inderdaad werkt bij het bedrijf waarvan ik onderweg in de trein nog even de website van had bestudeerd. In mijn hoofd rijzen dan een aantal mogelijkheden:
  1. De man is inderdaad wie hij zegt te zijn, en werkt bij dat bedrijf.
  2. De man is lid van een maffiaclan.
  3. De man werkt bij een inlichtingen/veiligheidsdienst.
Lastige keuze? De meest waarschijnlijke is de 4e mogelijkheid: alle drie bovenstaande opties tegelijkertijd, waarbij geen van zijn werk/opdrachtgevers bezwaar heeft dat die ook bij de ander op de loonlijst staat. Dát is de innovatie die Putin heeft geïntroduceerd onder zijn bewind. Sectoren, bedrijven, criminele organisaties en overheden zijn in het Rusland van Putin geen gescheiden domeinen.

Ja, de klant kan best met uw werkgever vooral optie 1 zijn, terwijl ze ergens anders nog optie 2 en 3 zijn. Maar waait er een andere wind, dient er zich een andere mogelijkheid of uitdaging voor, dan draait het zich om en zijn optie 2 en 3 ineens van toepassing.
De 'terroristen uitroken' die zich tussen de puinhopen hebben verschanst.

Het duurt nog wel even tot die tanks van letterlijk de andere kant van de aardbol bij de grens van Oekraïne zijn. Doet me bijna denken aan die keer dat de Russen hun schepen uit de Baltische Zee en de Zwarte Zee helemaal om Afrika heen stuurden (bindende leestip) om bij Tsushima aan bonken geschoten te worden.
oldgrumpy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:37:
Dat snap ik niet, het blijkt nu toch dat tanks blijkbaar constant stilstaan wegens bevoorradingsproblemen. Wat gaat het sturen aan nog meer tanks aan dat probleem verhelpen? Integendeel zou ik zeggen
Omdat - as we speak - ook honderden (niet-militaire) vrachtwagens met brandstof, voedsel en wat dies meer zij, uit alle hoeken van Rusland komen rijden.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Wat je zegt sluit aan bij wat ik al zei. Rusland is in deze de bezetter en heeft geen enkele historische claim op Oekraïne, los even van het feit dat dat soort maniakale imperialistische geleuter geen plek meer heeft in de 21ste eeuw.
Als we dan toch kijken naar geschiedenis, waarom niet terug naar het Kievrus/Kievse rijk?

De voorloper immers van vrijwel het hele gebied.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

H.Boss schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Ik duid op het feit dat volgens mij Oekraine ooit onderdeel van de Sovjet is geweest.
Maar kan me niet herinneren dat Gelderland of Nederland onderdeel van Duitsland is geweest.

Heilige Roomse Rijk. Zover moet je dan terug gaan.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 16:06

Qwerty-273

Meukposter

Moby schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:55:
Uit het Nu.nl liveblog. Zeer vreemd inderdaad.
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat er wel communicatie is tussen het konvooi en mensen in Oekraïne. En dat het konvooi express de tijd neemt en hoopt dat ze pas Kyiv zouden bereiken na een eventueel staak het vuren of andere beslissing waarmee het conflict stopt. Een beetje het midden tussen een bevel weigeren en uitvoeren om eventuele gevolgen van een weigering te ontlopen.

Het is puur gissen vanuit onze kant waarom dat konvooi beweegt zoals het doet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• wauskoek
[...]

*knip* als je een post al moet starten met 'offtopic', dan is het offtopic en hoort die niet hier te staan

[ Voor 44% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 13:05 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Fly-guy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Als we dan toch kijken naar geschiedenis, waarom niet terug naar het Kievrus/Kievse rijk?

De voorloper immers van vrijwel het hele gebied.
Absoluut. Kiev de hoofdstad van het nieuwe Rusland en Moskou wordt een provinciehoofdstad. Lijkt mij prima.

Dat heeft in ieder geval meer waarde dan de verzonnen claims over Novorossia die tijdens 2014 begonnen.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
[...]

Oekraïne gaat verliezen. Een scenario waarbij Oekraine het leger van Rusland volledig verslaat is erg onwaarschijnlijk. Rusland heeft te veel troepen en materiaal. Oekraïne kan de oorlog rekken, winnen is lastig. Een Scenario waarin Poetin opgeeft is lastig voorstelbaar. Voor een paleis coupe is geen zinnige inschatting te maken, maar lijkt voorlopig nog onwaarschijnlijk. Bevolking steunt Poetin grotendeels en komt (voorlopig) niet in opstand. NAVO blijft wapens leveren. Veel ingrediënten voor een langdurige oorlog.

Het Westen geeft vooral aan geen teen op NAVO gebied anders breekt de pleuris echt uit.

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24
[...]

Rusland en Ukraine hebben een geschiedenis.
Zeker, ze hebben een geschiedenis, niet in alle opzichten een even fraaie - en daarom zijn de landen enigszins met elkaar verbonden. Echter, dat is geen 'vrije' geschiedenis geweest, Oekraine is niet voor niets een soeverein land. Wat er nu gebeurt is zeker landjepik, Rusland, nou ja Putin, valt een soeverein land binnen met als doel het al la de Krim in te nemen en er vervolgens met een marionettenregering een vazalstaat van te maken, zoals Belarus

Er is niks, en dan ook echt helemaal niks, wat dat ook maar in de verste verte kan rechtvaardigen.

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 13:06 ]

• B_FORCE
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Puur persoonlijke mening, maar naar mijn idee heeft niemand recht op iets, laat staan claimen.

Dan ben je namelijk volledig afhankelijk van hoe en wanneer bepaalde dingen in het verleden zijn gebeurt en hoe je die dan subjectief interpreteert.
Denk maar aan landen als US (met native americans) of Nieuw Zeeland ed.
In sommige gevallen moet je dan nog veel verder terug in de tijd.

Maar goed, dat gaat wellicht wat offtopic.

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 02-03-2022 13:00 ]

One World Concepts

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:06
[...]

Nou en?

Alsof dat enige vorm van rechtvaardiging biedt; is te vergelijken met dat je je ex geen nieuwe liefde gunt en dan je ex in elkaar mag rossen (hint: dat mag dus niet ;) )

• oldgrumpy
unclero schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:54:
[...]

[...]

Omdat - as we speak - ook honderden (niet-militaire) vrachtwagens met brandstof, voedsel en wat dies meer zij, uit alle hoeken van Rusland komen rijden.
Maar die hadden er toch al lang moeten zijn, er zijn wat mij betreft zovele rare hoeken aan deze invasie.
Is het propaganda van Oekraine? Is het totaal amateurisme van rusland?
Het is in elk geval duidelijk dat het niet de Blitzkrieg is die verwacht werd

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
oldgrumpy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Maar die hadden er toch al lang moeten zijn, er zijn wat mij betreft zovele rare hoeken aan deze invasie.
Is het propaganda van Oekraine? Is het totaal amateurisme van rusland?
Het is in elk geval duidelijk dat het niet de Blitzkrieg is die verwacht werd
Dat konvooi schijnt soms maar 5km per dag te bewegen, het schiet wegens onduidelijke redenen maar niet op.

March of the Eagles

• Brazos
  • Niet online
Apache4u schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:42:
[...]

de +1 die ik voor je post gaf dekt de lading niet. Dat laatste is inderdaad zo waar. En dat moet misschien wel door een breder publiek gerealiseerd worden. Op de korte termijn is het logisch om te denken dat het innemen van UA door RU een "jammer-maar-helaas"-verhaal zal zijn. Echter op de langere termijn vrees ik voor veel meer shit als we het nu de kop niet indrukken.
We zullen deze afweging opnieuw moeten maken als ze in de Baltische staten staan. Alleen zullen die landen niet in staat zijn zoveel verzet te geven. Estland heeft minder inwoners dan Charkov. Dat wordt niks. Litouwen en Letland zal niet veel anders zijn.

Moldavië zullen niet veel mensen van wakker liggen.

Eenzelfde kans krijgen we misschien in Polen, maar tegen die tijd is de situatie in Europa dermate verslechterd dat het nog maar de vraag is of Europa effectief in staat is oorlog te voeren, of überhaupt nog in staat is gezamenlijk te reageren.

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-11 13:52
Odessa wordt nu aangevallen; schoonfamilie is onderweg naar de schuilkelders.

• tiswat
XWB schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Dat konvooi schijnt soms maar 5km per dag te bewegen, het schiet wegens onduidelijke redenen maar niet op.
Kunnen wel een gok wagen denk ik? Slecht wegdek, modder, weinig brandstof, er hoeft maar een vrachtwagen uit te vallen of de boel staat weer stil. Misschien willen ze deze konvooi pas inzetten wanneer de Kyiv is gevallen.

• wauskoek
stefanass schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:00:
Sterkte!

• B_FORCE
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Een file is een file omdat het een file is.

De enige manier is om tenminste de dubbele capaciteit weg te kunnen voeren of wanneer er niemand meer bijkomt. Het wegdek zal daar ook niet al te best zijn

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 02-03-2022 13:04 ]

One World Concepts

• Wolly
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Oekraïne gaat verliezen. Een scenario waarbij Oekraine het leger van Rusland volledig verslaat is erg onwaarschijnlijk. Rusland heeft te veel troepen en materiaal. Oekraïne kan de oorlog rekken, winnen is lastig. Een Scenario waarin Poetin opgeeft is lastig voorstelbaar. Voor een paleis coupe is geen zinnige inschatting te maken, maar lijkt voorlopig nog onwaarschijnlijk. Bevolking steunt Poetin grotendeels en komt (voorlopig) niet in opstand. NAVO blijft wapens leveren. Veel ingrediënten voor een langdurige oorlog.

Het Westen geeft vooral aan geen teen op NAVO gebied anders breekt de pleuris echt uit.
Je schrijft "Navo blijft wapens leveren", maar bedoel je niet de landen die deel uitmaken van de Navo? Of zijn er al wapens met het label "Kindly given to you by Nato" gestuurd?

Volgens mij staat Navo als organisatie bij de grens te kijken met alles wat ze hebben maar blijven zij vooralsnog uit het conflict.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een slapstick:

The Moldovan Foreign Ministry summoned the Belarusian ambassador after a map shown by Lukashenka.

Wie de f dacht dat het een goed idee was in Belarus om dit soort foto's van hun 'sterke leider' te publiceren.

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2022 13:06 ]

PSN

• oldgrumpy
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Je schrijft "Navo blijft wapens leveren", maar bedoel je niet de landen die deel uitmaken van de Navo? Of zijn er al wapens met het label "Kindly given to you by Nato" gestuurd?

Volgens mij staat Navo als organisatie bij de grens te kijken met alles wat ze hebben maar blijven zij vooralsnog uit het conflict.
In diezelfde redenering zou je dus kunnen zeggen dat een land wel actief mag meehelpen en dat houdt dus geen steek,sorry

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:15
stefanass schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:00:
Sterkte ! Verschrikkelijke tijden , je kan tot Sint juttemis proberen te duiden wat er gebeurd en waarom. En dat is ook nodig. En belangrijk om met in mijn geval een gevoel van machteloosheid te beteugelen.

Maar waar het op neer komt is dat gewone mensen de pineut zijn en in een verschrikkelijke nachtmerrie terecht zijn gekomen.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
DiscoNootje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:57:
[...]

Dit zijn hoogopgeleide mensen met toegang tot geld, internet etc. En tot voor kort waren ze meer aanwezig in Europa dan in Rusland. Je ziet dat de PR van Putin dus goed zijn werk doet. Het zal me dan ook niet verbazen als het grootste deel van het Russische volk achter Putin staat.

Verbazingwekkend. En ik vrees het ergste voor Oekraïne.
Ik ben zelf nogal innig verweven met Russische expats. Oke, met name dus mensen die veel/regelmatig buiten Rusland wonen, dus dat zal het beeld beinvloeden.

Echter deel ik je observaties totaal niet. Meeste van hen zijn bevriend met mensen uit Oekraiene, zijn anti-putin, zijn anti-oorlog, hebben zelfs Oekraiense vlaggen in hun Facebook/Instagram profielen.

Zag laatst ook een set interviews van willekeurige mensen op straat en 70% +- van de geinterviewden waren anti-oorlog. De 30%? Meest oudere mensen uit het USSR tijdperk.

Dit beeld komt terug in de verhaalvoering van mijn russische vrienden: Volgens hen is het merendeel van de bevolking sterk tegen de oorlog gekeerd, maar zijn ze erg bang om iets te zeggen. Er staan zware boetes op het ondersteunen van Oekraiene, bijv. als je geld zou overmaken naar een goed doel wat iets in Oekraine doet dan ga je het gevang in. Zijn letterlijke worden waren "Het is alsof je in Noord-Korea leeft".

Hoogopgeleid, rijk, meestal Sint Petersburg maar ook mensen uit Moscow.

• Wolly
  • Niet online
oldgrumpy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:05:
[...]

In diezelfde redenering zou je dus kunnen zeggen dat een land wel actief mag meehelpen en dat houdt dus geen steek,sorry
Heb jij dan bronnen dat de Navo wapens levert? Naar ik begrijp bepaalt elk land zelf of én wat ze sturen, het is niet de Navo die een picklist stuurt naar de leden en deze vervolgens verzamelt en inpakt.

• SemperFidelis
[...]

Jij denkt dat Nederland aparte wapens heeft voor de NAVO en zichzelf?

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:57
Brazos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:00:
[...]

We zullen deze afweging opnieuw moeten maken als ze in de Baltische staten staan. Alleen zullen die landen niet in staat zijn zoveel verzet te geven. Estland heeft minder inwoners dan Charkov. Dat wordt niks. Litouwen en Letland zal niet veel anders zijn.

Moldavië zullen niet veel mensen van wakker liggen.

Eenzelfde kans krijgen we misschien in Polen, maar tegen die tijd is de situatie in Europa dermate verslechterd dat het nog maar de vraag is of Europa effectief in staat is oorlog te voeren, of überhaupt nog in staat is gezamenlijk te reageren.
V.w.b. de Baltische staten en Polen valt er niet veel af te wegen. Dat zijn NAVO leden, en dus is de NAVO in dat geval in oorlog met Rusland.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 20:58

Macron vanavond 8u met een toespraak.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
een niet zo handig momentje van Biden in zijn State of the Union gisteren;

"Putin may circle Kiev with tanks but he'll never gain the hearts and souls of the Iranian people."

het gezicht van VP Harris na deze uitspraak.... O-)

https://twitter.com/Fiore...aalt-zelfs-dan%2Fcomments

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:57
Ik moest even gniffelen:

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Wolly
  • Niet online
SemperFidelis schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Nee waarom zou ik dat denken? NL heeft wapens, NL is bereid die wapens in te zetten voor conflicten waarbij de NAVO coordinerend is (verdediging dus).

Nu sturen we die wapens uit onszelf naar UA en moeten we als de donder nieuwe wapens bestellen voor het geval de NAVO ons vraagt om onze verdedigingsplicht uit te voeren.

Denk jij dat de NAVO wapens levert? Lijkt mij nogal een claim omdat overal gezegd wordt dat de NAVO niet ingrijpt en alleen verdedigt in dit geval.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:17:
[...]
Nee waarom zou ik dat denken? NL heeft wapens, NL is bereid die wapens in te zetten voor conflicten waarbij de NAVO coordinerend is (verdediging dus).

Nu sturen we die wapens uit onszelf naar UA en moeten we als de donder nieuwe wapens bestellen voor het geval de NAVO ons vraagt om onze verdedigingsplicht uit te voeren.

Denk jij dat de NAVO wapens levert? Lijkt mij nogal een claim omdat overal gezegd wordt dat de NAVO niet ingrijpt en alleen verdedigt in dit geval.
Het zijn sowieso allemaal vruchteloze/kromme redenaties, de wapens die Rusland gebruikt, gebruikt Rusland ook voor VN missies.
Dat betekent niet dat de VN met Rusland mee doet en wapens levert.

PSN

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
SemperFidelis schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Als een random burger een aanrijding heeft die is veroorzaakt door een medewerker van het ministerie van Onderwijs, is die burger dan door de Nederlandse overheid aangereden?

De EU is actief betrokken bij wapenleveranties, de NATO niet. NATO lidstaten dan weer wel, maar wel op eigen verantwoordelijkheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Bundin op 02-03-2022 13:21 ]

• Emgeebee
  • Laatst online: 19:33
majic schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:07:
[...]

Ik ben zelf nogal innig verweven met Russische expats. Oke, met name dus mensen die veel/regelmatig buiten Rusland wonen, dus dat zal het beeld beinvloeden.

Echter deel ik je observaties totaal niet. Meeste van hen zijn bevriend met mensen uit Oekraiene, zijn anti-putin, zijn anti-oorlog, hebben zelfs Oekraiense vlaggen in hun Facebook/Instagram profielen.

Zag laatst ook een set interviews van willekeurige mensen op straat en 70% +- van de geinterviewden waren anti-oorlog. De 30%? Meest oudere mensen uit het USSR tijdperk.

Dit beeld komt terug in de verhaalvoering van mijn russische vrienden: Volgens hen is het merendeel van de bevolking sterk tegen de oorlog gekeerd, maar zijn ze erg bang om iets te zeggen. Er staan zware boetes op het ondersteunen van Oekraiene, bijv. als je geld zou overmaken naar een goed doel wat iets in Oekraine doet dan ga je het gevang in. Zijn letterlijke worden waren "Het is alsof je in Noord-Korea leeft".

Hoogopgeleid, rijk, meestal Sint Petersburg maar ook mensen uit Moscow.
Hier een n=2 Russische collega's; voor deze hele invasie was het altijd wijzen naar de VS, persvrijheid en democratie afdoen als westerse luxe, Putin idd gedogen. Maar met deze oorlog zijn ze allebei 180 graden gedraaid. d:)b

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:23:
[...]

Tank schiet niet op gebouw.
Speel het filmpje slowmo af en kijk waar het projectiel terecht komt.
Waarop dan wel?

• Brazos
  • Niet online
autje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:11:
[...]

V.w.b. de Baltische staten en Polen valt er niet veel af te wegen. Dat zijn NAVO leden, en dus is de NAVO in dat geval in oorlog met Rusland.
Ik zie dat niet zo. Immers inmenging bij de Baltische staten komt met dezelfde risico's (of eigenlijk nog veel meer) als (directe) inmenging in Oekraïne.

Als nu wordt besloten dat die risico's het niet waard zijn dan zal dat bij andere landen niet anders liggen vermoed ik zo. Of je moet echt denken dat niet menselijkheid, maar een verdrag het verschil gaat maken.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:28

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Dat dachten ze iets meer dan 80 jaar geleden ook over een bepaald persoon...
De enige taal die figuren als Poetin begrijpen is een harde aanpak. Helaas moet dat via de bevolking van Rusland zelf, zij moeten hem zelf wegwerken niet wij...

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
[...]

NAVO is een collectief van landen. Ik weet niet of de NAVO vlag op de wapens staan die Nederland levert. Maar dat maakt voor Rusland en Oekraïne geen verschil.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
_Bailey_ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:16:
een niet zo handig momentje van Biden in zijn State of the Union gisteren;

"Putin may circle Kiev with tanks but he'll never gain the hearts and souls of the Iranian people."

het gezicht van VP Harris na deze uitspraak.... O-)

https://twitter.com/Fiore...aalt-zelfs-dan%2Fcomments
Was ook niet handig maar wel een verspreking. Hij zei duidelijk Urainian IPV Iranian.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:06
Brazos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:22:
[...]

Ik zie dat niet zo. Immers inmenging bij de Baltische staten komt met dezelfde risico's (of eigenlijk nog veel meer) als (directe) inmenging in Oekraïne.

Als nu wordt besloten dat die risico's het niet waard zijn dan zal dat bij andere landen niet anders liggen vermoed ik zo. Of je moet echt denken dat niet menselijkheid, maar een verdrag het verschil gaat maken.
Dat verdrag maakt dat we verplicht zijn militair te reageren; bij Oekraine is het een keus.

• dylan_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-10 16:54
*knip* niet geverifieerd, niet te controleren en voegt qua beeldmateriaal dus ook niets toe voorlopig aan de discussie

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 13:37 ]

• autje
[...]

Jij kunt dat niet zo zien, maar als Rusland nu Estland binnenvalt dan zijn wij (Nederland) de facto in oorlog met Rusland, net als elk ander NAVO lid. Een aanval op één lid is nl. een aanval op allemaal, daarom is dat hele verdrag er. Het is een verplichting.

• SemperFidelis
Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Het is beetje een semantische discussie. NAVO landen leveren wapens, of je dat dan betiteld als NAVO wapens of niet is een beetje om en om.

• oldgrumpy
[...]

Wat mij het meest stoort en waarop mijn inziens veel te weinig op gewezen wordt, is dat er een belofte aan Oekraine is gedaan:
Oekraine wou in eerste instantie niet ontwapenen
Uiteindelijk is Oekraïne overstag gegaan. Hoewel er in het land zelf nog twijfel heerste ―met name vanwege mogelijk toekomstige Russische dreigingen― bleken de internationale toezeggingen voor de ontwapening doorslaggevend. Zo ontving Oekraïne een fikse financiële compensatie, even als de belofte van de Russen, Britten en Amerikanen "dat de territoriale integriteit en onafhankelijk van Oekraïne gerespecteerd zou worden."

En nu verschuilt men zich dus achter het beachelijk excuus dat Oekraine geen lid is van de NAVO
Ik vind dit beschamend, eerlijk gezegd

• Wolly
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:23:
[...]

NAVO is een collectief van landen. Ik weet niet of de NAVO vlag op de wapens staan die Nederland levert. Maar dat maakt voor Rusland en Oekraïne geen verschil.
Dat maakt zeker een verschil, namelijk dat tussen een proxy oorlog of een full scale wereldoorlog.

Als Oekraine nu verliest zeggen we "Jammer, we hebben er zoveel mogelijk aan gedaan maar het is de Oekrainers niet gelukt". Als de Navo verliest (door directe betrokkenheid) dan zijn de consequenties wel iets groter.

Doet mij denken aan de oorlog in Irak, eenmaal het verzet gebroken was toen de vraag of er moest worden doorgestoten naar Baghdad. Krijg je dan de vraag bij verlies van de Navo of Rusland door moet stoten naar Berlijn, Amsterdam en Parijs?

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
*knip* voegt niets toe deze reactie

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 13:31 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Brazos
  • Niet online
-Bonalds schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Dat verdrag maakt dat we verplicht zijn militair te reageren; bij Oekraine is het een keus.
Maar datzelfde geldt voor het Budapest memorandum. De VS en VK en Frankrijk zijn ook verplicht te reageren voor Oekraïne. Nu kun je natuurlijke het ene verdrag negeren en het andere wel eren, maar veel vertrouwen zou ik er niet in hebben.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:06
servies schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:22:
[...]

[/quote]
Dat dachten ze iets meer dan 80 jaar geleden ook over een bepaald persoon...
De enige taal die figuren als Poetin begrijpen is een harde aanpak. Helaas moet dat via de bevolking van Rusland zelf, zij moeten hem zelf wegwerken niet wij...
Tja. Het zijn altijd “de anderen” die het moeten opknappen. Wij staan vanaf de zijlijn te supporteren.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brazos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Maar datzelfde geldt voor het Budapest memorandum. De VS en VK en Frankrijk zijn ook verplicht te reageren voor Oekraïne. Nu kun je natuurlijke het ene verdrag negeren en het andere wel eren, maar veel vertrouwen zou ik er niet in hebben.
Budapest memorandum had Rusland in 2014 vakkundig onschadelijk gemaakt...

PSN

• oldgrumpy
autje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Jij kunt dat niet zo zien, maar als Rusland nu Estland binnenvalt dan zijn wij (Nederland) de facto in oorlog met Rusland, net als elk ander NAVO lid. Een aanval op één lid is nl. een aanval op allemaal, daarom is dat hele verdrag er. Het is een verplichting.
Maar die verplichting is er nu ook, er is de belofte gedaan, na de ontwapening van Oekraine dat de soevereiniteit van Oekraine zou gegarandeerd worden!
Ik blijf dit herhalen,omdat dit volgens mij zo belangrijk is en er zo weinig op gewezen wordt

• autje
Brazos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Dat is niet wat in het Budapest Memorandum is afgesproken. Rusland verbreekt dat memorandum, maar nergens staat dat de VS of het VK verplicht is daarop te reageren (anders dan evt. via de VN Veiligheidsraad).

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:55
[...]

Navo gaat echt wel reageren als er een navo land is aangevallen. Biden heeft ook nog gemeld in zijn state of the uniek dat als er ook maar 1 meter van navo grond gebied wordt aangevallen de vijanden met de full force van de US te maken krijgt.

Staat niet voor niks al een groot deel van navo eenheden bij de oostgrenzen. Anders kan je de navo wel opheven als ze hun leden niet gaan verdedigen..

Ik ben er in ieder geval 100 % van overtuigd dat ze dit wel zullen gaan doen. En wees maar blij ook anders zou Amerika ook kunnen zeggen fuck Europa als het erop aankomt, doen ze echt niet hoor.

Playstation 5

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:36

SpamLame

niks

oldgrumpy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Maar die verplichting is er nu ook, er is de belofte gedaan, na de ontwapening van Oekraine dat de soevereiniteit van Oekraine zou gegarandeerd worden!
Ik blijf dit herhalen,omdat dit volgens mij zo belangrijk is en er zo weinig op gewezen wordt
UK US & RU deden dat idd

• MrMonkE
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

olafmol schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Tja. Het zijn altijd “de anderen” die het moeten opknappen. Wij staan vanaf de zijlijn te supporteren.
Wij zijn bereid "de anderen" tot de laatste man te laten vechten

★ What does that mean? ★

Pagina: 1 ... 87 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid