Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.920 views

Onderwerpen

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:57
mark-k schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:54:
[...]

Er gaan verhalen dat Kyiv innemen op dag 1 had moeten gebeuren (of het waar is zullen we nooit weten maar klinkt aannemelijk), dus wat dat betreft hebben ze het wel enorm onderschat. Ik geloof nooit dat Putin een meerjarenplan in gedachten had voor het overnemen van UA, dat had echt wel redelijk snel gemoeten.
Ik zie hem vaker voorbij komen maar dat is wat mij betreft helemaal geen logische verklaring. Waarom ga je 150.000 manschappen verzamelen als je werkt vanuit het idee dat het 10.000 man gaat lukken? Voor het geval het factor 15 tegen zit?

Voor een logischere verklaring moet je even afstappen van het idee dat het verliezen van soldaten problematisch is. Je kunt eerst kijken hoe ver je komt met beperkte inzet. Daarna kun je in je onderhandelingen verwijzen naar de grootte van het leger dat je nog klaar hebt staan en win je wellicht zonder ooit je legert volledig in te zetten. Is dat niet het geval dan kun je op basis van de informatie van de kleine aanval een echte aanval gericht opzetten. Het is namelijk niet zo handig als jij 75.000 troepen in gebied X zet terwijl de tegenstander in gebied Y blijkt te staan. Niet zo lang je doel niet is om alles en iedereen die je tegenkomt op te blazen. In de basis merk je tot nu toe dat alles erop is gericht om tegen het leger/regering te vechten en niet tegen de burgers. (Ik verwacht overigens wel dat dit gaat veranderen, zie eerdere posts. Eigenlijk is het al veranderd.)

Kan natuurlijk prima tegenvallen dat er verzet is én dat men niet wilde overgeven. Maar militair gezien zou ik niet te vroeg juichen. De echte macht moet nog worden ingezet.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
sdk1985 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:05:
[...]

Ik zie hem vaker voorbij komen maar dat is wat mij betreft helemaal geen logische verklaring. Waarom ga je 150.000 manschappen verzamelen als je werkt vanuit het idee dat het 10.000 man gaat lukken? Voor het geval het factor 15 tegen zit?
Omdat Oekraïne meer dan één stad heeft. Als er per stad 10.000 manschappen nodig zijn dan is er al snel een factor 10 nodig om het hele land te bezetten.

March of the Eagles

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:51:
⚡️🇺🇦BREAKING: SECRETARY OF UKRAINE'S NATIONAL SECURITY COUNCIL DANILOV SAYS CHECHEN HIT SQUAD SENT TO ASSASSINATE PRESIDENT ZELENSKY WAS NEUTRALIZED
Das al de derde keer vandaag/gister :)
Weer die gasten voor de Porsche met de missende ‘c’?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

XWB schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:02:
Maar ook heel erg gebruikelijk voor Poetin. Toen de oorlog in Tsjetsjenië 'officieel' voorbij was zijn de jaren daarna nog duizenden mensen geliquideerd door het regime van Kadyrov en de FSB. Dat is net zolang doorgegaan tot wanneer de rust teruggekeerd was.
Dat ging nog door tot zeer recentelijk. Denk maar aan oppositieleider Nemtsov op de trappen van het Kremlin. Of die dissident in Berlijn. Of die federale rechter die bij Kadyrov thuis op de bank zijn verontschuldigingen aan zat te bieden, terwijl zijn moeder naast hem in huilen uitbarstte 'dat ze gefaald had in de opvoeding'.
En vlak vóór de inval in Oekraïne was men in Rusland nog de wenkbrauwen aan het fronzen, omdat Kadyrov de hoogbejaarde ouders van een gevluchte rechter had op laten pakken 'op verdenking van terrorisme'.

In het Rusland van Poetin is álles te koop, ook macht. En Poetin heeft maar één regel: "Voor mijn vrienden, alles! Voor mijn vijanden, de wet!".

Daarom kon een goede vriend van Kadyrov, een oudere politiecommissaris, een 16-jarige bruid als derde vrouw nemen. Toen een journalist dit naar buiten bracht (inclusief de vermoedens van dwang), moest de journalist naar het buitenland vluchten, terwijl de kinderombudsman op televisie verklaarde dat er niks onwettigs was geconstateerd en dat iedere Russische vrouw nu eenmaal droomt van een goede man, maar dat goede mannen schaars zijn, en de weinige goede mannen daarom meerdere vrouwen moeten trouwen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Wolly schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:02:
[...]

Of een mooie illustratie van propaganda, who knows?
maakt op zich niet uit, ik geloof gerust dat Putin en de zijnen Zelensky gevangen willen nemen of willen vermoorden. Vergeet niet dat Putin al zoveel tegenstanders gevangen heeft genomen of heeft vermoord.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:05

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Nederlanders die in Oekraïne gaan vechten, plegen een strafbaar feit, bevestigen deskundigen en het ministerie van Defensie, maar militair historicus Christ Klep zegt in Nieuwsuur dat het, vanwege alle sympathie voor Oekraïne, wellicht zal loslopen.
Op grond waarvan, en welke wet is meevechten in een Vreemdelingen-legioen strafbaar?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AW_Bos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:23:
[...]

Op grond waarvan, en welke wet is meevechten in een Vreemdelingen-legioen strafbaar?
Alleen militairen die nog in dienst zijn oid.

PSN

• AW_Bos
  • Laatst online: 15:05

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Salvatron schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:23:
[...]

maakt op zich niet uit, ik geloof gerust dat Putin en de zijnen Zelensky gevangen willen nemen of willen vermoorden. Vergeet niet dat Putin al zoveel tegenstanders gevangen heeft genomen of heeft vermoord.
Stel dat Putin hem inderdaad om laat leggen. Wat zou er dan voor consequenties komen?
Gaan we dan bijv. zien dat het Kremlin in een ruïne verandert?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Eli3l schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:34:
[...]

Ja, is vandaag al een paar keer voorbij gekomen. Die man heeft ballen van staal, zo kalm dat hij blijft.
Excuses, het is lastig om alle updates bij te houden :p Was deze drone strike al voorbijgekomen?

March of the Eagles

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

XWB schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:02:
[...]

Maar ook heel erg gebruikelijk voor Poetin.
Woorden zijn voor Putin en de zijnen (net als voor alle maffia-leiders) niets anders dan een instrument om de ander ergens van te overtuigen of in slaap te sussen:

'we zijn alleen maar aan het oefenen, we gaan Oekraine echt niet binnenvallen' -> ze vallen oekraine binnen
'we willen onderhandelen' -> ze willen je vermoorden

Daarom moet Zelensky uitkijken met onderhandelen, want als Putin zegt dat hij wil onderhandelen wil hij je eigenlijk vermoorden. 'We willen onderhandelen' lees ik als: 'we gaan je vermoorden'.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

AW_Bos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:25:
[...]

Stel dat Putin hem inderdaad om laat leggen. Wat zou er dan voor consequenties komen?
Sancties, geleuter dat Oekraine bij de EU moet, veroordelingen door westerse politici dat het toch echt niet kan en hier en daar een traantje.

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-11 12:29

Heel lang draadje wel, maar misschien een goed perspectief. De uitkomst niet gegarandeerd natuurlijk, maar een hoopvolle beschrijving.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
AW_Bos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:25:
[...]

Het omleggen van Zelensky kan betekenen dat het leger de wapens neerlegt. Tenminste, dat is de gok.

Voor het Kremlin zou het beter zijn als Zelensky gepakt wordt én het Oekraïense leger verslagen wordt. Zonder militair verzet kan er vervolgens pro-Russisch bestuur geïnstalleerd worden, en kan er de komende jaren verder gegaan worden met het liquideren van mensen die zich durven uitspreken tegen het nieuwe regime.

March of the Eagles

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sampoo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:26:
[...]

De kans is heel groot dat het propaganda is. Het is helemaal niet aannemelijk dat Russische gewonden worden doodgeschoten.
Ik kan me maar één situatie voorstellen waar een leger dat doet: Als er gewoon geen medevac is geregeld en zwaargewonden bij gebrek aan beter maar gewoon een genadeschot krijgen. Dan kun je het de officieren in het veld niet eens kwalijk nemen.

Voor westerse legers is medevac een prioriteit maar Rusland vindt het misschien zonde om daar transportcapaciteit aan te spenderen als je ook gewoon nieuwe soldaten aan kunt voeren.

Maar het is een extreem cynische manier om met mensen om te gaan die ook nooit goed voor het moreel kan zijn. Ik wil wel wat bewijs zien voor ik geloof dat ze echt zo met gewonden omgaan.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-11 02:12
wimpo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:32:
[Twitter]

Heel lang draadje wel, maar misschien een goed perspectief. De uitkomst niet gegarandeerd natuurlijk, maar een hoopvolle beschrijving.
Wel van 27 feb. Zaken gaan er niet beter uitzien zo langzamerhand. Als je nu kijkt naar de ontwikkelingen en er niks geks gebeurt, gaat Rusland toch minimaal alles ten oosten van de Djnepr innemen?
Niet dat er dan geen guerilla meer zal zijn. Maar het lijkt niet houdbaar voor Oekraïne. En we zijn nog geen week onderweg. Ik mis totaal effecten van de mobilisatie. Waar blijven al die versterkingen?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:36:
[...]

Ik kan me maar één situatie voorstellen waar een leger dat doet: Als er gewoon geen medevac is geregeld en zwaargewonden bij gebrek aan beter maar gewoon een genadeschot krijgen. Dan kun je het de officieren in het veld niet eens kwalijk nemen.

Voor westerse legers is medevac een prioriteit maar Rusland vindt het misschien zonde om daar transportcapaciteit aan te spenderen als je ook gewoon nieuwe soldaten aan kunt voeren.

Maar het is een extreem cynische manier om met mensen om te gaan die ook nooit goed voor het moreel kan zijn. Ik wil wel wat bewijs zien voor ik geloof dat ze echt zo met gewonden omgaan.
Ze worden iig wel gedeeltelijk weer naar Belarus terug gereden, schijnbaar:

PSN

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-11 02:12
Edit: never mind. Topic is zelfreinigend :)

[ Voor 81% gewijzigd door PLAE op 02-03-2022 01:52 ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

n0pe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:04:
[...]

Nee. Het is een vorm van machtsvertoon. Hij zegt het omdat het effectief is, als hij serieus de wereld zou willen nuken dan zegt ie niks en lanceert hij ze gewoon.
Hij heeft er belang bij dat iedereen in het westen bang is dat hij het doet.
Het feit dat Putin angst probeert aan te jagen sluit niet uit dat hij daadwerkelijk de daad bij het woord voegt.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:08
Salvatron schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 02:15:
[...]

Het feit dat Putin angst probeert aan te jagen sluit niet uit dat hij daadwerkelijk de daad bij het woord voegt.
Klopt maar het primaire doel is angst zaaien, de mogelijkheid heeft hij al meer dan 20 jaar. Het enige wat hij tot nu toe gezegd heeft is dat ze in een verhoogde staat van paraatheid staan.

Tot nu toe heeft hij de afgelopen dagen precies gekregen waar hij bang voor was. Sterkere EU, sterkere NAVO, eensgezindheid en daarnaast zijn complete economie om zeep geholpen wat het gevaar met zich meebrengt dat het volk en de oligarchen zich tegen hem keren.

[ Voor 7% gewijzigd door n0pe op 02-03-2022 02:38 ]

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Salvatron schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 02:15:
[...]
Als we niks doen gaan andere landen ook last krijgen van zijn terreur. Ja we lopen een risico door terug te slaan maar een groter risico door niks te doen.

Daarom was het in mijn ogen ook een goed idee om Belarus te beschieten. Dus geen boots on the ground maar tactische doelen met kruisraketten. Het is geen Russisch gebied maar je geeft wel een boodschap aan Putin.

edit: zie o.a. deze video: YouTube: Is war with Ukraine just the beginning of Vladimir Putin's master pl...

Wereldwijd beginnen we meer problemen te zien tussen democratie en autocratie. Als we dan als democratische landen niet samen een vuist maken lopen we de kans een voor een te vallen. Hier in de regio blijven b.v. Thailand en Cambodja semi neutraal. Beiden hebben meer op met autocratie en kijken naar Chinees + Russisch geld...

[ Voor 32% gewijzigd door sh4d0wman op 02-03-2022 03:37 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
wimpo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:32:
[Twitter]

Niet alles doorgenomen, hij kan gelijk hebben dat Rusland deze oorlog niet gaat winnen, maar hij doet alsof het alleen van Oekraïne afhangt en hulp van buiten af geen belangrijke rol speelt. Ik vind verder dat hij iets te stellige aannames maakt over Poetin's beweegredenen. Daar moet je toch voorzichtig mee zijn tenzij je dat ergens op kunt baseren.

• wimpo
sampoo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 03:05:
[...]

Niet alles doorgenomen, hij kan gelijk hebben dat Rusland deze oorlog niet gaat winnen, maar hij doet alsof het alleen van Oekraïne afhangt en hulp van buiten af geen belangrijke rol speelt. Ik vind verder dat hij iets te stellige aannames maakt over Poetin's beweegredenen. Daar moet je toch voorzichtig mee zijn tenzij je dat ergens op kunt baseren.
[Twitter]
Ja dat ben ik wel met je eens. Het is ook een opinie stuk, maar niet compleet ongefundeerd. Het was in ieder geval een perspectief wat wat hoopvoller is. De tijd zal het leren.

• wimpo
PLAE schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:41:
[...]

Wel van 27 feb. Zaken gaan er niet beter uitzien zo langzamerhand. Als je nu kijkt naar de ontwikkelingen en er niks geks gebeurt, gaat Rusland toch minimaal alles ten oosten van de Djnepr innemen?
Niet dat er dan geen guerilla meer zal zijn. Maar het lijkt niet houdbaar voor Oekraïne. En we zijn nog geen week onderweg. Ik mis totaal effecten van de mobilisatie. Waar blijven al die versterkingen?
Ja inderdaad, het is en blijft een onzekerheid. Ik sluit nog steeds niet uit dat het nog extremere vormen aan kan gaan nemen. Ondanks de verbeelding het bijna niet meer toelaat.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11 08:12
wimpo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 03:12:
[...]

Ja inderdaad, het is en blijft een onzekerheid. Ik sluit nog steeds niet uit dat het nog extremere vormen aan kan gaan nemen. Ondanks de verbeelding het bijna niet meer toelaat.
Wat mij zorgen baart is dat Poetin dit begonnen is met alle intentie om door te zetten en dat alle opties ingezet kunnen worden. Als ik onderstaand stuk uit zijn speech (oorlogsverklaring) lees, dan lijkt er zelfs al goedkeuring gegeven te zijn voor inzetten atoombommen in bepaalde draaiboeken.
Now a few important, very important words for those who may be tempted to intervene in ongoing events. Whoever tries to hinder us, and even more so to create threats for our country, for our people, should know that Russia's response will be immediate and will lead you to such consequences that you have never experienced in your history. We are ready for any development of events. All necessary decisions in this regard have been made. I hope that I will be heard.

• wimpo
downtime schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:36:
[...]

Ik heb gelukkig verder geen bewijs dat dit in Oekraïne ook zou plaats vinden. Maar om maar een voorbeeld te geven dat het soms gruwelijk uit kan pakken ondanks een westers leger.

https://www.abc.net.au/ne...y-australian-sas/12028512

Ik stel voor om het filmpje niet te bekijken, het artikel beschrijft de situatie al in detail.

Je kunt stellen dat dit in een gecontroleerde omgeving is. Ik wil me niet verplaatsen in de Oekraïense soldaten, maar ik kan me wel voorstellen dat het zo kan lopen, dat ze die keuzes maken.

• wimpo
Hertog_Martin schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 03:21:
[...]

Wat mij zorgen baart is dat Poetin dit begonnen is met alle intentie om door te zetten en dat alle opties ingezet kunnen worden. Als ik onderstaand stuk uit zijn speech (oorlogsverklaring) lees, dan lijkt er zelfs al goedkeuring gegeven te zijn voor inzetten atoombommen in bepaalde draaiboeken.

[...]
Ja het is en blijft een gevaarlijke man. Helaas, je probeert de hoop te houden. Maar dat biedt geen garanties.

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Deze man/vrouw heeft ook een engeltje op de schouder zitten.... :o

https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

(geen idee hoe je alleen de video embed vanaf reddit)

Dit is de keerzijde van die 20 jarige knulletjes niet afknallen wanneer je de kans hebt in een oorlog. Dan ben je zelf de lul.

edit:
Engeland begint ook langzaam op stoom te komen. Zuid-As next? Name and shame...

NYC ook wakker. Ik vraag mij af of het makkelijk te realiseren is maar het is positief dat men er naar kijkt:

[ Voor 32% gewijzigd door sh4d0wman op 02-03-2022 04:46 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

user109731 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:35:
Ik heb gezocht en deze nog niet gezien in dit topic. Een interview met Fiona Hill, een Amerikaanse Rusland/Poetin expert:
‘Yes, He Would’: Fiona Hill on Putin and Nukes

Erg interessant interview vond ik. Wat quotes:

[...]

[...]

[...]
Interessant verhaal, sluit aan bij wat de BBC zegt:

Salvatron in "De oorlog in Oekraïne"

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p0brn95p
Former advisor Andrei Illarionov on why he believes Putin's nuclear threat.

op circa 2min40sec:

interviewer: can you imagine that he would seriously consider using nuclear weapons?
Adviseur: Certainly yes. Mister Putin is a very serious person and i have seen him not saying something and not doing that that he promised before. It was his style of doing what he promised.
interviewer: so how dangerous do you think the situation is we're in at the moment?
Adviseur: extremely dangerous. And once again, that is war not on the Ukrain.

Dus wat die amerikaanse expert op politico zegt sluit aan bij wat die ex-adviseur van Putin zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door Salvatron op 02-03-2022 05:43 ]

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik zie dat de meeste videos die op Twitter etc worden gepost van Telegram afkomen. Wellicht handig als iemand even een opsomming maakt van interessante kanalen en deze in de OP zetten.

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Salvatron schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 05:36:
[...]

Interessant verhaal, sluit aan bij wat de BBC zegt:

Salvatron in "De oorlog in Oekraïne"

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p0brn95p
Former advisor Andrei Illarionov on why he believes Putin's nuclear threat.

op circa 2min40sec:

interviewer: can you imagine that he would seriously consider using nuclear weapons?
Adviseur: Certainly yes. Mister Putin is a very serious person and i have seen him not saying something and not doing that that he promised before. It was his style of doing what he promised.
interviewer: so how dangerous do you think the situation is we're in at the moment?
Adviseur: extremely dangerous. And once again, that is war not on the Ukrain.

Dus wat die amerikaanse expert op politico zegt sluit aan bij wat die ex-adviseur van Putin zegt.
Ja daarom is het belangrijk om poetin een uitweg te geven zonder dat zijn ego te veel wordt geraakt, dat hebben meerdere kenners ook al aangegeven.

Las ook op de voorpagina van de FD dat China wil gaan bemiddelen? Als ik op het artikel wil klikken zit het alleen achter een paywall dus kan geen link delen hier. Iemand anders een update hierover? Dat zou denk ik wel een land zijn waar poetin mee wil praten.

Playstation 5

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:41:
Je zou maar nu een Rus zijn.....al je toekomstplannen zijn in 1x kapot. De wereld haat je en sluit je af. Alles waar ze afgelopen 70 jaar aan hebben gewerkt in 1 week weg....Allemaal door 1 persoon.

Waar is de Russische held die de wereld kan bevrijden van een idioot als Putin
Je gaat er van uit dat alle Russen negatief denken over Poetin en deze oorlogvredesmissie. Die aanname lijkt mij net zo naïef als het bezetten van Ukraine in vier dagen. Men hoort daar al tientallen jaren dat het westen kwade bedoelingen heeft, Ukraine vol zit met Nazi's en bij de eerste poging om al die arme Oekraïners te ontzetten keert de hele wereld zich tegen Rusland.
Als de Russische inwoner al negatief dacht over het westen, dan is die nu niet veel positiever geworden sinds de pinautomaten niet meer werken. :+

'Keep the mushrooms in the dark and feed them lots of shit' werkt niet alleen in de moestuin, het is ook erg effectief op mensen.

Misschien moeten we Maurice de Hond even die kant op sturen voor een peiling. :X

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 08:46 ]

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:57
jadjong schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 06:54:
Misschien moeten we Maurice de Hond even die kant op sturen voor een peiling. :X
Ik heb nog geen cijfers gezien van na de inval. Maar (net) ervoor vond 2x zoveel Russen het beter idee om het wel te doen dan om het niet doen.
One out of every two Russians (50%) says it would be right, while only a quarter (25%) say it would be wrong. The other quarter (25%) are unsure, according to the survey.
source

Nu het Westen zo gereageerd heeft, en Rusland "raken" denk ik dat dat er niet beter op geworden is.

Wie hoopt op een opstand van de russen tegen hun leider kan lang wachten denk ik.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-11 21:23

Freakie1NL

Grote Baas

Semyon schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:05:
[...]

Wie hoopt op een opstand van de russen tegen hun leider kan lang wachten denk ik.
Denk dat je daar gelijk heb mee hebt. De sancties moeten zich dan ook richten op de oligarchie en de matties van Putin. Als het hun maar hard genoeg in de portemonnee raakt en ze bezittingen kwijt raken (daarom inderdaad name and shame de London en Zuidas advocaten) dan vermoed ik wel dat die invloed kunnen uitoefenen. Maar de Henksky en Ingridksy die slaan denk ik nog niet eens een duik je in een pak boter in Rusland.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Eli3l schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:34:
[...]

Ja, is vandaag al een paar keer voorbij gekomen. Die man heeft ballen van staal, zo kalm dat hij blijft.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat angst er niet voor zorgt dat je gaat lopen gillen of je stem anderzijds gaat verheffen. Deze man zou dus ook angstig kunnen zijn.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:05
mark-k schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:38:
[...]

Klopt, maar Putin heeft geen 20 jaar meer te leven, deze hele operatie had iets van dagen moeten worden, om dan nog 20 jaar door te gaan kan ik me echt niet voorstellen.
Waarom zou hij geen 20 jaar te leven meer hebben? Levensverwachting is normaliter vooral lager omdat een grote groep niet oud wordt. Want slechtere zorg/ leefomstandigheden, maar die groep zit zelden bij de elite van een land

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Freakie1NL schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:14:
[...]

Denk dat je daar gelijk heb mee hebt. De sancties moeten zich dan ook richten op de oligarchie en de matties van Putin. Als het hun maar hard genoeg in de portemonnee raakt en ze bezittingen kwijt raken (daarom inderdaad name and shame de London en Zuidas advocaten) dan vermoed ik wel dat die invloed kunnen uitoefenen. Maar de Henksky en Ingridksy die slaan denk ik nog niet eens een duik je in een pak boter in Rusland.
Die spreken zich al uit, en daar gebeurd niks mee. Putin gedoogt de oligarchen en laat ze delen in het corrupte geld maar heb geen illusies over hun invloedssfeer. Neem bijvoorbeeld Khodorkovsky, dat was ooit een van de rijkste oligarchen, kaal geplukt en verbannen om z'n kritiek.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-11 21:23

Freakie1NL

Grote Baas

nst6ldr schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:24:
[...]

Die spreken zich al uit, en daar gebeurd niks mee. Putin gedoogt de oligarchen en laat ze delen in het corrupte geld maar heb geen illusies over hun invloedssfeer. Neem bijvoorbeeld Khodorkovsky, dat was ooit een van de rijkste oligarchen, kaal geplukt en verbannen om z'n kritiek.
Ja met een aantal kan dan wel gebeuren, maar als het collectief zich arm ziet worden acht ik het niet onwaarschijnlijk als er even wat geld naar wat huurlingen gaat om een staatsgreep te forceren.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:23
Informatie bevestigd krijgen blijft lastig, maar over die colonnes:

Wat impliceert dat er wel degelijk aanvallen op plaatsvinden, maar of er zit een strategie aan vast (voorzijde, linies lang laten) of er kan gewoon niet meer dan dit.

Dronebeeld is nog niet bevestigd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:53
Zojuist was er op CNN een interessante analyse van een Amerikaanse Kolonel ten aanzien van de volgende fase de invasie. Urban Warfare, de betreffende Kolonel is een expert op het gebied van Urban Warfare en hij verwacht dat de Russen een zeer zware kluif tegemoet gaan.

Hij geeft aan dat de tactieken en moraal van de Russische troepen nog veel zwaarder zullen lijden onder gevechten in bijvoorbeeld Kyiv.

Hij trekt tevens een vergelijk met Iraq, dat in zijn woorden "licht bewaakt" was. Tijdens de slag om Mosul kostte het 100.000 Iraakse veiligheidstroepen, 9 maanden om 5.000 opstandelingen te verslaan. Er was gedurende die slag zelfs een volledig luchtoverwicht in het gebied. Iets waar nu niet eens sprake van is.

Dat geeft volgens hem ook te denken wat een gemotiveerd verzet van vele 10-duizenden, zo niet meer, burgers en getrainde militairen, zowel binnen als buiten de stad zou kunnen bereiken om de Russen op te breken.
NiGeLaToR schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:35:

[Embed]

Wat impliceert dat er wel degelijk aanvallen op plaatsvinden, maar of er zit een strategie aan vast (voorzijde, linies lang laten) of er kan gewoon niet meer dan dit.

Misschien zijn er ook al, gezien de situatie, keuzes gemaakt om over te gaan op asymmetrische oorlogsvoering, waarbij de Oekraïners de Russen in hinderlagen lokken en/of hun aanvoerlijnen blijven bestoken en zoveel mogelijke "normale" oorlogsvoering uit de weg gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2022 07:39 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

NiGeLaToR schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:35:

[Embed]

Ik kan me dit heel moeilijk voorstellen. Het kost simpelweg zoveel munitie en mankracht om dat voor elkaar te krijgen. Het klinkt als een klus die gewoon te groot is afgezet tegen wat de afgelopen dagen gebeurd is, nog geheel los van wel of geen Russische tegenstand.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:47

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:topic is wat bijgewerkt.

Gaarne verzoek om
  • TR te gebruiken in plaats van te reageren op overduidelijk slechte reacties
  • te zorgen dat je post ook wat bijdraagt: 'haha' of 'lol' heeft geen enkele meerwaarde en zorgt alleen maar voor irritatie bij mensen
  • blijf bij het onderwerp van het topic
  • speel niet op de man

[ Voor 76% gewijzigd door polthemol op 02-03-2022 08:51 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
TIGER1125 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:37:

Hij trekt tevens een vergelijk met Iraq, dat in zijn woorden "licht bewaakt" was. Tijdens de slag om Mosul kostte het 100.000 Iraakse veiligheidstroepen, 9 maanden om 5.000 opstandelingen te verslaan. Er was gedurende die slag zelfs een volledig luchtoverwicht in het gebied. Iets waar nu niet eens sprake van is.
Is dat zo?

The best is yet to come

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:22
Het Russische leger maakt nu toch wel gestaag vorderingen. We zijn in een nieuwe fase beland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8sgPOS9cCQ670D8y11t7ODfKe0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gRyC1YuGBvFgmabMmLZ0m6v6.png?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door jaapstobbe op 02-03-2022 08:56 ]

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
jaapstobbe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:55:
Het Russische leger maakt nu toch wel gestaag vorderingen. We zijn in een nieuwe fase beland:

[Afbeelding]
Vergeet niet dat de Krim en Donbas al bezet was, die 2 gebieden laten het groter lijken. Ondanks dat het een 'vredesmissie' voor de LPR en DPR is lijkt er daar rondomheen weinig te gebeuren anders dan het bereiken van Mariupol

• wisselwerking
  • Laatst online: 15:02

[Afbeelding]
Maar dit kaartbeeld zie je toch al dagen? Zo op het eerste oog lijkt er in elk geval niet heel veel veranderd te zijn.

• hoevenpe
  • Laatst online: 14:24
Het Russische leger maakt nu toch wel gestaag vorderingen.
De vraag is in hoeverre ze die gebieden echt controleren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dat je elke dag wat drone filmpjes ziet van Oekrainse drones die tegenaanvallen uitvoeren, geven al aan dat de Russen geen compleet luchtoverwicht heeft?
+

De geupdate telling van de verliezen:

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2022 09:00 ]

PSN

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

[Afbeelding]
Eerlijk? Ze hebben hun efforts moeten verdubbelen om zo "ver" te komen en eigenlijk alleen maar door steden te bombarderen. Vind het nog steeds langzaam gaan... en maar goed ook.

Zie het helaas wel somber in op dit moment voor Oekraïne, zolang de NAVO niet gaat bijstaan (die kans is erg klein) zullen ze het waarschijnlijk niet winnen.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:00:
[...]

Eerlijk? Ze hebben hun efforts moeten verdubbelen om zo "ver" te komen en eigenlijk alleen maar door steden te bombarderen. Vind het nog steeds langzaam gaan... en maar goed ook.

Zie het helaas wel somber in op dit moment voor Oekraïne, zolang de NAVO niet gaat bijstaan (die kans is erg klein) zullen ze het waarschijnlijk niet winnen.
En dan hebben ze een land gewonnen, niet de bevolking en is Rusland zelf failliet.

Klinkt niet echt als een winnen.

Daarom... wat wordt het doel? landjepik gaat niet werken zonder dat Rusland failliet gaat.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Deze oorlog gaat sowieso niemand 'winnen'. Rusland verliest, Oekraine verliest, de wereld verliest. :/

PSN

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
wisselwerking schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:57:
[...]

Maar dit kaartbeeld zie je toch al dagen? Zo op het eerste oog lijkt er in elk geval niet heel veel veranderd te zijn.
Klopt. De Russen hebben eigenlijk nog nauwelijks echt iets veroverd. Uitzondering is het zuiden waar bezettingen zijn, en nu mogelijk Cherson. Maar de belangrijkste steden "staan" nog.

Oekraïne is een enorm land, die gaan niet dat gehele oppervlakte verdedigen. Gevechten concentreren zich vooral op het pakken van de grote steden.

Er gaan nu veel geluiden dat het Oekraïense leger juist Horlivka terugveroverd heeft. Daar waren in 2014 grote gevechten en werd toen op het nippertje behouden door de separatisten (overigens, met hulp van het Russische leger).

Maar als er een stad valt, zoals Kyiv, of Charkiv, dan kan het sneller gaan. De vraag is of ze die steden bezet kunnen houden met een bevolking die Russen haat (ja, het is nu haat geworden) terwijl ze verder doorstoten.

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:01:
[...]

Deze oorlog gaat sowieso niemand 'winnen'. Rusland verliest, Oekraine verliest, de wereld verliest. :/
En zowel Rusland als Oekraïne hebben al verloren. De vraag is nu hoe dit stopt en wat er nog meer verloren moet gaan.

Mijn schoonouders en vrienden leven in ieder geval nog. Weer een dag erbij. Momenteel relatief rustig in Charkiv.

• hoevenpe
Vind het nog steeds langzaam gaan... en maar goed ook.
Dat konvooi bij Kyiv staat inmiddels 48 uur of langer vrijwel stil? Het is daar rond het vriespunt, zelfs stationair raakt op een gegeven moment de diesel op.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:26
@RoD Hopelijk is het het goed gekomen met je schoonouders afgelopen nacht? De beelden die je gisteravond zag was wel echt als of het daar de hel op aarde was zeg.

Als ik zo verder naar het platje kijk zijn ze de wel de Dnepr over bij Kherson. Hopelijk kunnen ze in die regio wel genoeg tegenstand kunnen gaan bieden. Dit omdat ze anders wellicht een pincher kunnen maken richting Kyiv waardoor ze het land doorklieven als het ware

Untappd: Louwke80

• hoevenpe
RoD schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:02:
Mijn schoonouders en vrienden leven in ieder geval nog. Weer een dag erbij. Momenteel relatief rustig in Charkiv.
Enige nieuws over die parachutisten?
Klonk redelijk serieus.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:36
[...]

Klopt. De Russen hebben eigenlijk nog nauwelijks echt iets veroverd. Uitzondering is het zuiden waar bezettingen zijn, en nu mogelijk Cherson. Maar de belangrijkste steden "staan" nog.

Oekraïne is een enorm land, die gaan niet dat gehele oppervlakte verdedigen. Gevechten concentreren zich vooral op het pakken van de grote steden.

Er gaan nu veel geluiden dat het Oekraïense leger juist Horlivka terugveroverd heeft. Daar waren in 2014 grote gevechten en werd toen op het nippertje behouden door de separatisten (overigens, met hulp van het Russische leger).

Maar als er een stad valt, zoals Kyiv, of Charkiv, dan kan het sneller gaan. De vraag is of ze die steden bezet kunnen houden met een bevolking die Russen haat (ja, het is nu haat geworden) terwijl ze verder doorstoten.
Rusland hoeft ook niet het enorme land te veroveren, enkel de grote steden is voldoende om voldoende controle te hebben.

Uiteindelijk zullen ze het volk nooit onder controle krijgen, ze willen een pro-Russische regering zoals Belarus om een slaafje te hebben als het nodig is.

• RoD
  • Niet online

RoD

Louwke schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:03:
@RoD Hopelijk is het het goed gekomen met je schoonouders afgelopen nacht? De beelden die je gisteravond zag was wel echt als of het daar de hel op aarde was zeg.
Ja! Ze zijn het goed doorgekomen. Dat geldt niet voor heel Charkiv, maar bij hen is het nu ok.
Als ik zo verder naar het platje kijk zijn ze de wel de Dnepr over bij Kherson. Hopelijk kunnen ze in die regio wel genoeg tegenstand kunnen gaan bieden. Dit omdat ze anders wellicht een pincher kunnen maken richting Kyiv waardoor ze het land doorklieven als het ware
Als het goed is wordt er nog gevochten, de vraag is ook of ze de stad daadwerkelijk bezet kunnen houden zonder verdere tegenreactie van de Oekraïners.

• TIGER1125
Je stelt de vraag op welk punt?

Irak:
Situatie boven Mosul was een uitspraak van de Kolonel in het interview.

Oekraïne:
Ik heb nog nergens tekenen gezien dat de Russen volledig luchtoverwicht hebben.

Het nog steeds uit kunnen voeren van drones strikes, evenals het feit dat men gevechtsvliegtuigen kan ophalen en blijkbaar ergens kan stallen, zijn duidelijk tekenen dat er nog geen sprake is van een volledig Russisch luchtoverwicht.

Daarnaast schijnen die vermeende 800 vernietigde voertuigen volgens de berichten door o.a. de luchtmacht te zijn vernietigd.
https://www.ukrinform.net...sted-of-800-vehicles.html
https://www.reddit.com/r/...ussian_military_vehicles/
https://dumskaya.net/news...chtozheno-bolee-8-160571/ (Oekraïens)

[ Voor 35% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2022 09:10 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:03:
[...]

Enige nieuws over die parachutisten?
Klonk redelijk serieus.
Niet vanuit de ogen en oren die ik in Charkiv heb, maar het is een enorme stad, dus kan zijn dat die elders zijn.

• ArcticWolf
  • Niet online
Vorkie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:01:
[...]

En dan hebben ze een land gewonnen, niet de bevolking en is Rusland zelf failliet.

Klinkt niet echt als een winnen.

Daarom... wat wordt het doel? landjepik gaat niet werken zonder dat Rusland failliet gaat.
Nee dat is zeker zo. Overigens moet dit sowieso raar voelen voor beide partijen... een beetje dat wij Nederlanders België binnen zouden vallen met het doel ze te bevrijden van het terreur bewind van Koning Philip 8)7

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:57:
[...]

De vraag is in hoeverre ze die gebieden echt controleren.
Dat vraag ik me dus ook af. Hoe gaat Rusland het land bezetten. Ik verwacht dat er veel burgers zullen zijn die met molotov cocktails zullen gooien of anderzijds een poging zullen doen om de russen te verdrijven. Maar misschien zijn die veranderingen met betrekking tot de controle over een bepaald gebied ook niet te volgen voor ons als buitenstaanders.

• RoD
  • Niet online

RoD

Bender schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:04:
[...]

Rusland hoeft ook niet het enorme land te veroveren, enkel de grote steden is voldoende om voldoende controle te hebben.
Dat is toch precies wat ik zeg, eigenlijk? :P
Uiteindelijk zullen ze het volk nooit onder controle krijgen, ze willen een pro-Russische regering zoals Belarus om een slaafje te hebben als het nodig is.
Klopt, maar een pro-Russische regering met een stel marionetten gaat men niet accepteren. Dat was bij Maidan wel duidelijk, en sindsdien is het alleen maar meer Europees geworden. En nu met deze oorlog heb ik het idee dat er echt een point of no return is bereikt.

Natuurlijk kan Rusland de touwtjes in handen houden, maar dat zal dan met militaire macht moeten.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TIGER1125 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:05:
[...]

Je stelt de vraag op welk punt?

Irak:
Situatie boven Mosul was een uitspraak van de Kolonel in het interview.

Oekraïne:
Ik heb nog nergens tekenen gezien dat de Russen volledig luchtoverwicht hebben. De talloze drones strikes die de Oekraïners nog steeds kunnen uitvoeren evenals het feit dat men gevechtsvliegtuigen kan ophalen en blijkbaar ergens kan stallen, zijn duidelijk tekenen dat er nog geen sprake is van een volledig Russisch luchtoverwicht.
Ik vroeg me af:
Zijn er eigenlijk nog Oost-Europese landen die oude sovjet luchtafweer nog hebben staan in de opslag?

PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-11 23:43

Het gaat niet snel maar het begint te bijten.

Over de parachutisten:

Verder zie je op twitter dat men zich realiseert dat de oligarchen hun geld in "plain sight" hebben verstopt in de financiële districten. Dus men gaat achter het buitenlandse privé bezit aan. Amsterdam, Londen, New York etc.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

4 vliegtuigen gezien, brug nog in hun handen en geen Russen in de stad, voor zover mijn Russisch begrip.

PSN

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 20:58
[...]

Als de democratie maar overwint.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
asing schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:07:
[Twitter]

Over de parachutisten:

[Twitter]

Verder zie je op twitter dat men zich realiseert dat de oligarchen hun geld in "plain sight" hebben verstopt in de financiële districten. Dus men gaat achter het buitenlandse privé bezit aan. Amsterdam, Londen, New York etc.
https://nos.nl/index.php/...rote-gevolgen-voor-zuidas
Er komt ook eindelijk beweging vanuit de Nederlandse overheid hierop. Ook in de VS gaat men het vizier richten op de oligarchen en hun bezittingen. Ik neem nog een slag om de arm of dit effectieve maatregelen gaan worden of dat het uit gaat draaien op window dressing, maar het is in ieder geval nu 'out in the open'.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:36

Spotmatic

Ken sent me

[Twitter]
Het werd en wordt opzichtig gedoogd. Ben benieuwd onder welke noemer dat geld wordt geconfisqueerd. Lijkt me, zeker bij dergelijke mensen die hun geld over een heleboel schijven laten lopen, lastig aan te tonen zonder jaren financieel onderzoek.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Tristan
[Twitter]

Precies! Als we maar meer en meer van deze geluiden horen is er een kleine kans op een Russische revolutie.

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:03
[...]

Dat verbaast mij ook aan deze oorlog, dat die überhaupt begonnen is. Iedereen weet toch, dat oorlog alleen maar verliezers kent?

• asing
polthemol schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:10:
[...]

https://nos.nl/index.php/...rote-gevolgen-voor-zuidas
Er komt ook eindelijk beweging vanuit de Nederlandse overheid hierop. Ook in de VS gaat men het vizier richten op de oligarchen en hun bezittingen. Ik neem nog een slag om de arm of dit effectieve maatregelen gaan worden of dat het uit gaat draaien op window dressing, maar het is in ieder geval nu 'out in the open'.
Hit them where it hurts zeggen ze. Dus als een oligarch zijn geld heeft "belegd" in dure huizen, boten en belangen in het buitenland, dan is het reden om daarop te jagen. Ik denk niet dat ze blij worden als al hun bezit wordt afgepakt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FairPCsPlease schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Dat verbaast mij ook aan deze oorlog, dat die überhaupt begonnen is. Iedereen weet toch, dat oorlog alleen maar verliezers kent?
Voor Putin is alles zero-sum.
Rusland meer grondgebied = meer vreten/geld = win.

De mensenlevens zijn voor hem slechts brandstof die in de tank gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2022 09:17 ]

PSN

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]
Rusland heeft een aantal keer sinds 1990 een oorlog met, in ieder geval in de ogen van Putin, winst afgesloten. De Krim, stukjes Georgie, Tsjetsjenie, Donbas vazallen, allemaal dingen die hij als een positieve uitkomst ziet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Ik denk niet dat dit waar is. Het gros van de mensen zal verliezer zijn, er zijn er die hier prima mee winnen.
Loekasjenko profiteert al jaren van zeer gewelddadige ingrepen op zijn eigen volk. De oligarchenclub rond Putin heeft heel veel jaren miljarden bij elkaar geharkt dankzij keihard geweld, onderdrukking en oorlogen die gevoerd werden.

Wat we nu zien in Oekraïne is soortgelijk aan hoe Georgië of een Tjetjenië werden aangepakt: niets-ontziend geweld tegen alles en iedereen, waarna er een 'puppet' werd geinstalleerd die wle naar Moskou luisterde. Daarna kon het parrasiteren beginnen en werden de zakken gevuld van de het clubje rondom Putin.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

YakuzA schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:16:
[...]

Rusland meer grondgebied = meer vreten = win.

Helaas waar, maar ik vraag me af of hij er rekening mee heeft gehouden dat de publieke opinie steeds meer anti Rusland wordt en men roept om alternatieve bronnen. Als we Noors gas gaan gebruiken, en/of LNG en waar mogelijk andere grondstoffen uit andere landen kopen, tja, dan zit je daar met je veel minder verkoopbare spul.

Ik denk dat hij zich heeft verkeken op de reactie van het westen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Samenvatting van de status om 6:00 volgens Oekraïne. (Zitten meerdere tweets in dit draadje)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

asing schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:15:
[...]

Hit them where it hurts zeggen ze. Dus als een oligarch zijn geld heeft "belegd" in dure huizen, boten en belangen in het buitenland, dan is het reden om daarop te jagen. Ik denk niet dat ze blij worden als al hun bezit wordt afgepakt.
Ik vraag me af in hoeverre er juridische onderbouwing is om eigendommen te onteigenen en te verkopen, kunnen wij dat met onze huidige wetgeving bereiken of moet daar nieuwe wetgeving voor komen? Moet er nog een oordeel van een rechter achter zitten of mogen we simpelweg alles van iemand met Russische achtergrond onteigenen?
Het bevriezen van eigendommen en tegoeden is heel wat anders dan het daadwerkelijk onteigenen daarvan. Volgens mij zijn eigendommen onschendbaar en moet er schadeloosstelling plaatsvinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 02-03-2022 09:22 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

[Twitter]

Het is natuurlijk nog afwachten of die criticasters niet allemaal gezelfmoord gaan worden door Putin's troepen.

Van de duizenden mensen die bij demonstraties zijn opgepakt is ook weinig nieuws... :|

• Thompson
  • Laatst online: 15:00

Thompson

Beeromaniac

asing schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:15:
[...]

In hoeverre kunnen we (Nederland, London, New York) dat bezit gewoon onteigenen?
Dat kan een mooie som geld opleveren wat linea recta aan Oekraïne geschonken kan worden.

/edit; Wat @Tsurany zich hier net boven mij dus ook afvraagt.

[ Voor 5% gewijzigd door Thompson op 02-03-2022 09:23 ]

Beeromaniac

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:43
TIGER1125 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:05:
[...]

Daarnaast schijnen die vermeende 800 vernietigde voertuigen volgens de berichten door o.a. de luchtmacht te zijn vernietigd.
https://www.ukrinform.net...sted-of-800-vehicles.html
https://www.reddit.com/r/...ussian_military_vehicles/
https://dumskaya.net/news...chtozheno-bolee-8-160571/ (Oekraïens)
Is dit al verder bevestigd? Nieuws is al een paar uur oud?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:18

Sebazzz

3dp

IJzerlijm schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:16:
[...]

Rusland heeft een aantal keer sinds 1990 een oorlog met, in ieder geval in de ogen van Putin, winst afgesloten. De Krim, stukjes Georgie, Tsjetsjenie, Donbas vazallen, allemaal dingen die hij als een positieve uitkomst ziet.
Dat is ook mijn vrees: dat hij - of hij nou half of heel Oekraïne straks heeft, hij daarna doorgaat. De nepnieuwscampagne en sponsoring van de Baudets en Le Pens van de wereld weer opstarten.

Daarna paar jaar later stukje Moldavië annexeren, het is toch geen NATO land. Misschien een stukje Roemenië of Letland annexeren, dat zijn toch kleine "onbelangrijke" staten dus met de rode knop in het achterhoofd zal de NATO toch ondanks Artikel 5 niet te hard blaffen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:14
[...]

En zowel Rusland als Oekraïne hebben al verloren. De vraag is nu hoe dit stopt en wat er nog meer verloren moet gaan.

Enorm knap dat je hier nog post, ik kan mij geen voorstelling maken van de enorme spanning waaronder je staat. Nogmaals veel sterkte, ik waardeer het zeer dat je post over de situatie daar.

• Sebazzz
  • Laatst online: 12:18

Sebazzz

3dp

Thompson schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:22:
[...]

In hoeverre kunnen we (Nederland, London, New York) dat bezit gewoon onteigenen?
Dat kan een mooie som geld opleveren wat linea recta aan Oekraïne geschonken kan worden.

/edit; Wat @Tsurany zich hier net boven mij dus ook afvraagt.
Volgens mij wat gisteren in Op1 werd gezegd, is dit grondwettelijk niet mogelijk (in Nederland). Daarnaast is het ook een zoektocht naar de bezittingen, ze kunnen niet met een vingerknip een lijst uitdraaien.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• RoD
  • Niet online

RoD

praliwi schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Ik heb gezocht, maar kan niets vinden. Het is al een poosje licht en als zo'n konvooi vernietigd zou zijn, hadden we daar nu vermoedelijk al lang meer beelden van gezien. Ik vrees dus dat het niet waar is.

• ArcticWolf
  • Niet online
dr.lowtune schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:20:
[...]

Helaas waar, maar ik vraag me af of hij er rekening mee heeft gehouden dat de publieke opinie steeds meer anti Rusland wordt en men roept om alternatieve bronnen. Als we Noors gas gaan gebruiken, en/of LNG en waar mogelijk andere grondstoffen uit andere landen kopen, tja, dan zit je daar met je veel minder verkoopbare spul.

Ik denk dat hij zich heeft verkeken op de reactie van het westen.
Hij heeft inderdaad de reactie van het westen onderschat. Denk overigens dat het westen zichzelf ook heeft onderschat, de EU is altijd afwachtend geweest maar slaat nu (niet militair) hard terug en je ziet dat landen massaal samen komen.

Gas wordt wel een dingetje... Noorwegen kan 120 miljard m3 gas leveren en Nederland met veel pijn en moeite zou rond de 80 miljard m3 komen. Volgens mij is er een ca. een maximum van 100 miljard m3 gas LNG leverbaar op dit moment... dan komen we nog ergens 150 miljard m3 gas te kort :+

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

YakuzA schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:16:
[...]

Rusland meer grondgebied = meer vreten/geld = win.

Het stupide is dat zelfs al lukt het Rusland Oekraïne in te nemen, het laatste land in zo'n puin zal liggen dat eventuele Russische toeristen er vanzelf achter gaan komen dat het nieuws in Rusland keihard heeft zitten liegen over de situatie 7(8)7 ...en je moet je afvragen wat mensen ervan zullen vinden dat de bakermat van de Russische beschaving van de kaart is geveegd door de Russische president...

• Tens
  • Laatst online: 09:27
Bender schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:04:
[...]

En dat is wat er in eerste instantie al mis ging, ze hebben nog steeds geen (nu nog bruikbaar) vliegveld in de buurt van Kiev.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11 19:51
Sebazzz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:22:
[...]
Misschien een stukje Roemenië of Letland annexeren
Op de kaart die Wit-Rusland liet zien zijn hier geen aanwijzingen voor en ik denk dat Europa / NAVO / EU op dit moment in staat is om elke teen die op NAVO grondgebied wordt gezet direct de kop in te drukken.

Als je alleen al kijkt wat er boven Roemenië vliegt...

[ Voor 7% gewijzigd door xzaz op 02-03-2022 09:27 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• TIGER1125
YakuzA schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:07:
[...]

Ik vroeg me af:
Zijn er eigenlijk nog Oost-Europese landen die oude sovjet luchtafweer nog hebben staan in de opslag?
De vraag in die zin is vooral wat oude soviet luchtafweer is. :+

Wanneer je kijkt naar de opbouw van de luchtafweer in een gemiddeld Oost-Europees land vermoed ik van wel, daar zijn toch al flink wat moderniseringsslagen richting westers materieel geweest.

Kijk je naar Rusland dan zie je dat daar ook moderniseringsslagen zijn geweest de welbekende Buk of SA-11 Gadfly. Is in 1980 in dienst getreden en een doorontwikkeling geweest van de Kub of SA-6 Gainful, maar ook nu zijn er nog steeds in ontwikkelingen in bijvoorbeeld de Buk met de laatste variant die uit 2007 stamt is de Buk-M2E of SA-17 Grizzly.

In bijvoorbeeld Polen is tot in ieder geval 2015 nog steeds een variant van de uit jaren '70 stammende Kub-M in gebruik geweest naast veel moderner materieel.

Dus het is lastig te zeggen wat er nog in de reserves van ex-soviet landen staat. Daarbij moet ook aangetekend worden dat het nog maar de vraag is of die eenheden/materieel nog daadwerkelijk effectief inzetbaar zijn. Ik bedoel wij hebben tot 2006 de Cheetah PRTL luchtdoelartillerie inzetbaar gehad en die heeft daarna nog tot 2016 in de opslag gestaan voordat ze verkocht werden aan Jordanië.
praliwi schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Voor zover ik weet niet anders dan de oorspronkelijke berichtgeving door de Oekraïense autoriteiten, datzelfde geldt voor dat aantal van 800 dat is allemaal beweerd/vermeend.

[ Voor 22% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2022 09:42 ]

• Tristan
Amphiebietje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:25:
[...]

Het stupide is dat zelfs al lukt het Rusland Oekraïne in te nemen, het laatste land in zo'n puin zal liggen dat eventuele Russische toeristen er vanzelf achter gaan komen dat het nieuws in Rusland keihard heeft zitten liegen over de situatie 7(8)7 ...en je moet je afvragen wat mensen ervan zullen vinden dat de bakermat van de Russische beschaving van de kaart is geveegd door de Russische president...
Houdt er maar rekening mee dat het Russische nieuws het zo verdraaid dat men claimed dat de Oekraïners al hun eigen gebouwen hebben opgeblazen zodat deze niet in Russische handen konden vallen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Tristan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Houdt er maar rekening mee dat het Russische nieuws het zo verdraaid dat men claimed dat de Oekraïners al hun eigen gebouwen hebben opgeblazen zodat deze niet in Russische handen konden vallen.
Klopt. Dat gebeurt al op zowel de Russische als Wit-Russische staatstelevisie. Gisteren kwamen beelden voorbij dat Oekraïne zelf het provinciegebouw in Charkiv heeft opgeblazen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:26
Ik denk echt dat je hier de impact van een leven lang vol propaganda onderschat.

• renegrunn
  • Laatst online: 15:10
Tristan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:04:
[...]

Ik verwacht ook dat Rusland gaat handelen via Crypto. Zo kunnen ze alle financiële blokkades omzeilen.
Komt ook steeds meer kritiek op. De grootste exchanges willen niet aan een blokkade (goh). Vanochtend toevallig nog een column over in het FD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-GcpdfTPK1B3ZdM2m4ik7uyRkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YR4QJg6dPmYeQTXIZi9Mx1MW.png?f=fotoalbum_large

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
renegrunn schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Komt ook steeds meer kritiek op. De grootste exchanges willen niet aan een blokkade (goh). Vanochtend toevallig nog een column over in het FD.

[Afbeelding]
En dan zorgen ze voor hun eigen ondergang als de hele wereld tegen ze gaat draaien en is Crypto de boosdoener.

Stom om gelijk afwijzend te reageren.

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:52
Spotmatic schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Het werd en wordt opzichtig gedoogd. Ben benieuwd onder welke noemer dat geld wordt geconfisqueerd. Lijkt me, zeker bij dergelijke mensen die hun geld over een heleboel schijven laten lopen, lastig aan te tonen zonder jaren financieel onderzoek.
Bewijslast omkeren; Afpakken, als ze het geld terug willen moeten ze maar bewijzen hoe ze er aan zijn gekomen.

• asing
Tsurany schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:21:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre er juridische onderbouwing is om eigendommen te onteigenen en te verkopen, kunnen wij dat met onze huidige wetgeving bereiken of moet daar nieuwe wetgeving voor komen? Moet er nog een oordeel van een rechter achter zitten of mogen we simpelweg alles van iemand met Russische achtergrond onteigenen?
Het bevriezen van eigendommen en tegoeden is heel wat anders dan het daadwerkelijk onteigenen daarvan. Volgens mij zijn eigendommen onschendbaar en moet er schadeloosstelling plaatsvinden.
Ik had mijn woorden misschien iets beter moeten kiezen. Bevriezen is ook een soort van afpakken. Je kan er niet meer bij. Maar soit.

In Nederland kennen we de plukze wetgeving. Eigendommen die verkregen zijn met geld uit criminele activiteiten kunnen worden afgenomen. Dienst Domeinen is er bijvoorbeeld voor roerende zaken.

Of je de Oligarchen oorlogsmisdaden in de schoenen kan schuiven is een tweede.

Laat ik stellen dat het identificeren van het bezit en het bevriezen ervan een goede eerste stap is.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik vraag mij af wat occupied precies betekend. Want met de genoemde aantallen militairen (<200.000 waarvan nog steeds niet allemaal ingezet én grotendeels ook nog bezig met offensieve operaties) lijkt het mij lang niet zeker dat de russen ook écht controle hebben over het hele gebied.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Het stupide is dat ze alleen maar hoeven te zeggen dat de Nazi's dat gedaan hebben en dan gaat dat als zoete koek erin na een 15 jaar indoctrinatie.

PSN

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

ArcticWolf schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:25:
[...]

Hij heeft inderdaad de reactie van het westen onderschat. Denk overigens dat het westen zichzelf ook heeft onderschat, de EU is altijd afwachtend geweest maar slaat nu (niet militair) hard terug en je ziet dat landen massaal samen komen.

Gas wordt wel een dingetje... Noorwegen kan 120 miljard m3 gas leveren en Nederland met veel pijn en moeite zou rond de 80 miljard m3 komen. Volgens mij is er een ca. een maximum van 100 miljard m3 gas LNG leverbaar op dit moment... dan komen we nog ergens 150 miljard m3 gas te kort :+
Dus toch die energie transitie die we in Europa versneld nodig gaan hebben en daar serieus in investeren . Zou misschien ook een goed signaal zijn als Ursula dat eens zo expliciet uitspreekt, en dan benadrukt dat het geopolitieke aspect zwaar drukt op dat besluit.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
stefanass schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Bewijslast omkeren; Afpakken, als ze het geld terug willen moeten ze maar bewijzen hoe ze er aan zijn gekomen.
Zo werkt het niet. De weg die men lijkt te gaan volgen is dat de kantoren op oa. de Zuid-As die oligarchen helpen geld te verduisteren/ daarmee sancties ontwijken. Dat is dan wel een strafbaar iets.

Je hoeft het nog eens niet effectief af te kunnen nemen, als je maar genoeg van hun geld muurvast kunt zetten, ben je al een heel eind.

Ik verwacht dat je daarna een FIOD, IRS of welke dienst ook erop los gaat laten om die bankrekeningen helemaal overhoop te halen en elk strafbaar iets te ontdekken. Een beetje zoals men bv. Blatter heeft aangepakt destijds of de maffia in de VS.

Pagina: 1 ... 84 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid