De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.485 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Iemand wilde meer geopolitiek, dus bij deze mijn visie over twee vermeende 'bondgenoten' van Rusland.

China
China is al vanaf het ontstaan een uitgesproken voorstander van het Normandy Format (Frankrijk, Duitsland, Rusland & Oekraïne) en haar ambities om een vreedzame oplossing te komen voor de Oekraïens/Russische kwestie (na de annexatie van de Krim in 2014). Ook nu heeft Xi opgeroepen om het huidige conflict op te lossen door met elkaar aan tafel te gaan zitten. Kort samengevat veroordeelt China de aggressies van Rusland niet expliciet en drukt op het bereiken van een akkoord c.q. vreedzame oplossing voor zover dat nog mogelijk is.

Ik denk dat China onder de indruk is van hoe Europa en de Navo in een korte tijd een sterk sanctiepakket hebben weten samen te stellen én vooralsnog niet terug lijken te deinzen om ook interne economische verliezen te gaan nemen. Daarnaast denk ik ook dat China met name in haar portomonnee kijkt en bewust is van het feit dat de handelsrelaties met de VS veel belangrijker zijn dan het moreel steunen van een idioot in een ander continent.
Los hiervan lijkt de grote angst van een eventuele provocatie van China jegens Taiwan uit te blijven, wat natuurlijk helemaal een ramp zou zijn.

India
India is nog een stapje toegeeflijker dan China en veroordeelt Rusland al helemaal niet, ondanks verzoeken van de VS. India heeft historisch gezien een sterke band met Rusland door onder andere wapenleveranties. Bovendien balanceert India op een dunner koord dan wij denken vanwege aanhoudende spanningen met Pakistan (dat weer gesteund wordt door China) en uiteraard met China. Mind you, er is nog een korte grensoorlog geweest met China in 2020.
Conclusie: aan India heb je diplomatiek gezien niets de komende tijd.

---

Al met al ben ik tot nu toe positief verrast over de reacties en de eensgezindheid van verschillende wereldleiders. Het is er op of er onder voor Poetin dit weekend, als hij binnen een paar dagen Kiev kan veroveren is er wellicht nog een manier hoe hij als winnaar uit de bus kan komen waardoor we over kunnen gaan op onderhandelingen. Als het verzet aanhoudt en er nog veel meer (burger)slachtoffers gaan vallen, kan het erg ingewikkeld gaan worden.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
olafmol schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:07:
Hoe langer dit duurt, hoe lastiger het wordt om te deëscaleren. Is er ergens nog recent nieuws voorbij gekomen over onderhandelingen?
Daar geloof ik helemaal niets van.

“Volgens de diverse telegram groepen”
Rusland geeft aan open te staan voor onderhandelingen.

Vervolgens geeft Ukraine aan, prima, maar niet in Rusland.

En de dag erna: “Ukraine heeft de onderhandelingen afgeslagen”.

Rusland wil niet overleggen, ze zeggen het alleen maar om het Russische volk te overtuigen, is mijn idee.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Het samenspel om elkaar te informeren en aan de andere kant stellingen te bewijzen met bronnen loopt een beetje scheef.

Voor de constructieve discussie probeer weer de balans te vinden en ga elkaar niet de tent uitvechten. Ik ben nog aan het opruimen, er kan dus nog wat sneuvelen aan posts.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
*knip*
Off-topic en dus niet relevant voor het topic.

[ Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:07:
Putin moet zich toch al beginnen te irriteren nu dat het zo lang duurt om Kiev in te nemen >:)
Lijkt mij ook. Oorlog kost altijd geld, het westen begint meer en meer wakker te worden en ook binnen Rusland begint het volk toch meer en meer te protesteren. Ik denk niet dat hij had verwacht dat er zoveel weerstand zou komen vanuit Oekraïne en dat de president daar nog zou blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
XWB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:41:
[...]

Ik vraag mij af, NATO kan/wil niet militair ingrijpen. Maar de westerse landen sturen wel heel veel wapens die kant op. Zitten wij er dan al niet heel diep in?
Nuance verschilletje. Voor nu zijn we vooral *knip* dit zul je toch moeten toelichten, anders is dit een claim zonder toelichting/bewijs.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 26-02-2022 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:13:
[...]

Lijkt mij ook. Oorlog kost altijd geld, het westen begint meer en meer wakker te worden en ook binnen Rusland begint het volk toch meer en meer te protesteren. Ik denk niet dat hij had verwacht dat er zoveel weerstand zou komen vanuit Oekraïne en dat de president daar nog zou blijven.
Juist omdat hij daar blijft moet dat wel wat doen met het moraal lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:13
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:13:
[...]

Laten we het hopen. Het moraal wordt ook beter in Oekraïne en alle mannen tussen de 18 en 65 moeten mee vechten. Die zijn zeer gedreven.

Putin de paria van de wereld.

Ellende voor alle gezinnen en op de vlucht.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:44

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:09:
Iemand wilde meer geopolitiek, dus bij deze mijn visie over twee vermeende 'bondgenoten' van Rusland.

(...)
Goed bedoeld, maar dit mist fundamenten. Als je bijvoorbeeld het economisch aspect er bij pakt dan is er een hele goeie reden waarom China Rusland het hand boven het hoofd gaat. Daar is een voordeel op korte en lange termijn.
VAE is was ook bereid de andere kant op te kijken.

Als je die aspecten er de volgeden bij pakt dan valt hun gedrag heel snel op hun plaats.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Mektheb schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:57:
[...]

Kunnen ze er weer wat neerhalen.
Een strategische bommenwerper vliegt veel te hoog en veel te ver om vanaf de grond uit de lucht te kunnen halen. In elk geval niet met het materieel wat Oekraïne heeft.

Wikipedia: Strategische bommenwerper

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:55
Mooi om te zien hoeveel burgers zich zo betrokken voelen en het leger in gaan enzo. Dit gaat nog wel een smerige oorlog worden, hoop dat er genoeg hulp op gang komt vanuit het westen om die Oekraïners te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Tweak_ers schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:10:
[...]

Daar geloof ik helemaal niets van.

“Volgens de diverse telegram groepen”
Rusland geeft aan open te staan voor onderhandelingen.

Vervolgens geeft Ukraine aan, prima, maar niet in Rusland.

En de dag erna: “Ukraine heeft de onderhandelingen afgeslagen”.

Rusland wil niet overleggen, ze zeggen het alleen maar om het Russische volk te overtuigen, is mijn idee.
Waar geloof je niets van? Mijn vraag is of er nog recent nieuws is over onderhandelingen.

Ik krijg af en toe het idee dat sommigen het wel “spannend en tof” vinden dat Ukraine zo goed weerstand biedt. Dat is natuurlijk ook heel goed, maar het is ook zeker in hun eigen belang om naar een bestand te werken. Zero sum games schieten niets op hier, aan een platgebombardeerde winnaar met gigantische aantallen verliezen heb je ook niks. Dus het lijkt me dat ze wel degelijk richting een onderhandelingstafel proberen te bewegen. Ik las iets over Hongarije of Israël als bemiddelaar? De realiteit is niet als in CoD of DieHard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:34

HugoBoss1985

Xenotech

MagniArtistique schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:14:
[...]

Nuance verschilletje. Voor nu zijn we vooral *knip*
Kun je dat uitleggen?
Ik begrijp niet hoe wij hier geld mee verdienen.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 26-02-2022 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CrystalViriS schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Juist omdat hij daar blijft moet dat wel wat doen met het moraal lijkt me.
Ja inderdaad, dat lijkt mij ook! Denk niet dat Putin dit verwacht had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
Was deze al gepost?

https://mobile.twitter.co...tatus/1497537193346220038

Lijkt erop dat Rusland maar wat aan t aanklooien is en met 10 dagen niets meer kan.

Debunked

[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 26-02-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

MaStar schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Laten we het hopen. Het moraal wordt ook beter in Oekraïne en alle mannen tussen de 18 en 65 moeten mee vechten. Die zijn zeer gedreven.

Putin de paria van de wereld.

Ellende voor alle gezinnen en op de vlucht.....
*Mannen tussen de 18 en 60.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-02-2022 20:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:43
MagniArtistique schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:17:
Was deze al gepost?

Lijkt erop dat Rusland maar wat aan t aanklooien is en met 10 dagen niets meer kan.
2x eerder, debunked

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-08 19:33
MagniArtistique schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:17:
Was deze al gepost?

Meerdere keren en is al debunked ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 22:32
Ik vraag mij wel af hoe dit nu nog goed kan eindigen. Ik zie Rusland nog niet zo snel terugtrekken en de NAVO ook niet snel meedoen. Dan lijkt me de enige acceptabele uitweg toch om te onderhandelen tot een soort neutrale status te komen waarbij Oekraïne in ieder geval de twee oostelijke regio’s verliest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
[...]

Wie betaalt deze wapens? Juist het westen. Ik zie niet in hoe we hier geld verdienen. Kun je dat uitleggen?

Dat is nog even los van de enorme verliezen die we gaan lijden door de sancties. Een bezoekje aan de benzine pomp zal toch al wel een duidelijk signaal zijn dat ‘we’ geen geld aan het verdienen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 26-02-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
olafmol schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Waar geloof je niets van? Mijn vraag is of er nog recent nieuws is over onderhandelingen.

Ik krijg af en toe het idee dat sommigen het wel “spannend en tof” vinden dat Ukraine zo goed weerstand biedt. Dat is natuurlijk ook heel goed, maar het is ook zeker in hun eigen belang om naar een bestand te werken. Zero sum games schieten niets op hier, aan een platgebombardeerde winnaar met gigantische aantallen verliezen heb je ook niks. Dus het lijkt me dat ze wel degelijk richting een onderhandelingstafel proberen te bewegen. Ik las iets over Hongarije of Israël als bemiddelaar? De realiteit is niet als in CoD of DieHard.
Sorry niet duidelijk genoeg, ik geloof niets van het Russische verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:19:
[...]

Wie betaalt deze wapens? Juist het westen. Ik zie niet in hoe we hier geld verdienen. Kun je dat uitleggen?

Dat is nog even los van de enorme verliezen die we gaan lijden door de sancties. Een bezoekje aan de benzine pomp zal toch al wel een duidelijk signaal zijn dat ‘we’ geen geld aan het verdienen zijn.
Plus de vluchtelingen stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

https://www.flightradar24.com/086205/2af34517

US MC-130... lijkt onderweg naar Oekraine?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Iris1234 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:19:
Ik vraag mij wel af hoe dit nu nog goed kan eindigen. Ik zie Rusland nog niet zo snel terugtrekken en de NAVO ook niet snel meedoen. Dan lijkt me de enige acceptabele uitweg toch om te onderhandelen tot een soort neutrale status te komen waarbij Oekraïne in ieder geval de twee oostelijke regio’s verliest.
Volgens mij interesseren hem die 2 provincies geen moer maar wilt hij gewoon een pro Russische regering hebben daar in Oekraïne en daarna door naar andere Ex Sovjet landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-08 19:33
100% gaat die de grens niet over, dan is er stront aan de knikker. Zal wel gewoon recon vliegen in EU staten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
DevWouter schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Goed bedoeld, maar dit mist fundamenten.
Dat klopt, het is een zeer korte samenvatting die meer als doel heeft discussie/andere blikken te triggeren dan een 100% compleet beeld te schetsen :P
Als je bijvoorbeeld het economisch aspect er bij pakt dan is er een hele goeie reden waarom China Rusland het hand boven het hoofd gaat. Daar is een voordeel op korte en lange termijn.
VAE is was ook bereid de andere kant op te kijken.

Als je die aspecten er de volgeden bij pakt dan valt hun gedrag heel snel op hun plaats.
Een China dat niet direct vervalt in uitspraken van steun is wat mij betreft goed nieuws op de korte termijn. Stapje voor stapje.

[Twitter: https://twitter.com/MaxKennerly/status/1497643853851021314?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1497643853851021314%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.redditmedia.com%2Fmediaembed%2Fliveupdate%2F18hnzysb1elcs%2FLiveUpdate_add38ce2-9739-11ec-8634-e2e0e274b8b1%2F0]

[ Voor 16% gewijzigd door Jedi_Pimp op 26-02-2022 20:25 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
olafmol schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:07:
Hoe langer dit duurt, hoe lastiger het wordt om te deëscaleren. Is er ergens nog recent nieuws voorbij gekomen over onderhandelingen?
Die zijn er niet geweest. In die zin, of het nu bij Europees overleg was, OSCE Wenen, VN, waar dan ook - het Kremlin gaf geen thuis. Er is gewoon geen onderhandelingsproces geweest.

Laat ik dit zeggen, het is in IB een bijzonder moment wanneer de andere afvaardiging aangeeft geen gesprek te kunnen voeren want hem is geen mandaat gegeven voor overleg met de regering die hij vertegenwoordigt.

Dat is tot nu toe niet veranderd.

Bijkomende complicatie is dat het Kremlin ook niet langer geloofd wordt. Wat niet vreemd is, prima verklaarbaar. Dat introduceert echter potentieel voor escalatie. Stel je voor Lavrov zou bijvoorbeeld eens serieus zijn, wie kijkt nog naar hem?

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
Met veel te veel doden, en hopelijk een punt waarop de Russische bevolking zegt: "Het is genoeg!" en zich keert tegen het Kremlin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nu.nl: Oekraïne vraagt Apple te stoppen met activiteiten in Rusland

Slechts een vraag maar als Google hetzelfde doet hebben ze alleen hun SailfishOS (Finland hebben ze ook bedreigd dus wie weet), dumbphones, en China spul nog. Als Apple Rusland zou boycotten, dan heb je m.i. een maatregel die hoofdzakelijk de rijke Russen raakt.

Ander nieuws:

Nu.nl: Rusland blokkeert toegang tot Twitter en mogelijk Facebook

Ben benieuwd of/wanneer Rusland van het internet wordt geweerd. Hoewel er vast ook bijv C&C servers vanuit het Westen worden bestuurd.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Tweak_ers schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:20:
[...]

Sorry niet duidelijk genoeg, ik geloof niets van het Russische verhaal.
Zou kunnen. Mij gaat het om Ukraine. Een dode held is niet zo heel geweldig.

Een gefrustreerde Putin kan nog een hele lading extreem heftige wapens uit de kast trekken, daar gaat Ukraine dan zeker aan onderdoor, en/of wij worden met z’n allen in een WW3 scenario getrokken omdat we dan niet meer kunnen stilzitten. Kortom: de-escalatie is voor iedereen essentieel, behalve mss voor Putin dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

RubenSaurus schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:22:
[...]

100% gaat die de grens niet over, dan is er stront aan de knikker. Zal wel gewoon recon vliegen in EU staten.
Lijkt mij ook. Maar goed. Viel me gewoon op dat die erg richting de grens gaat.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:19:
[...]

Maakt het wat uit dan? Er is altijd een partij die geld verliest en geld verdient in een oorlog. Deze oorlog loopt al minstens 10 jaar... Oekraïne wilt bij de EU/NAVO horen en Rusland wilt dat niet (zit veel meer achter maar goed even kort...).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:22:
[...]

Dat klopt, het is een zeer korte samenvatting die meer als doel heeft discussie/andere blikken te triggeren dan een 100% compleet beeld te schetsen :P
Daarom ook de interactie ;)
[...]

Een China dat niet direct vervalt in uitspraken van steun is wat mij betreft goed nieuws op de korte termijn. Stapje voor stapje.
De steun was vooraf al gegeven. Er waren afspraken gemaakt over garanties van graan om maar één ding te noemen. Maar China leest mee en ziet dat de zaken zeer nadelig staan voor het Kremlin waardoor het geen nieuwe garanties wilt aangaan.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:44

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Whuzz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:24:
[...]

Lijkt mij ook. Maar goed. Viel me gewoon op dat die erg richting de grens gaat.
Staat geparkeerd op een vliegveld nu.

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheVMaster schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:44:
[...]
Is er geen mogelijkheid om Rusland uit die voorzittersstoel te duwen? Aangezien ze de agressor zijn in dit conflict?
En dan?
Ookal zijn ze geen voorzitter, dat veto hebben ze altijd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 21:05

bloody

0.000 KB!!

Ik vraag mij wel af hoe dit nu nog goed kan eindigen.
Misschien is de beste 'oplossing' wel dat iemand uit het kringetje van Putin spijt krijgt en z'n baas doodschiet..
Klinkt cru, maar er zitten best veel voordelen aan denk ik.

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Duitsland en SWIFT:
Germany changed its position on Saturday about imposing restrictions on Russia's access to the SWIFT global interbank payment system, joining other Western powers in support of harsher sanctions aimed at halting Russia's invasion of Ukraine.

"We are urgently working on how to limit the collateral damage of decoupling from SWIFT in such a way that it affects the right people. What we need is a targeted and functional restriction of SWIFT," Germany's Foreign Minister Annalena Baerbock and Economy Minister Robert Habeck said in a statement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:36
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:21:
[...]

De telegraaf kop die ik zag was 'Rusland dreigt ISS op EU neer te laten storten'.

Ze dreigden helemaal niet met neer laten storten (wat een actieve handeling impliceert), maar riepen dat als ze uitgesloten zouden worden door sancties ze niet meer gingen boosten (wat logisch is, als je er uitgeknikkerd wordt ga niet meer middelen aan boosts besteden) en overdreven daarna schromelijk de gevolgen daarvan; namelijk dat het ISS dan ongecontroleerd ergens neer zou storten.

Ze maakten het een stuk dramatischer door volkomen te negeren dat Cynus in principe ook kan boosten en er minimaal maanden overheen gaan voor het uberhaupt een probleem wordt. Dat kan je serieus niet dreigen noemen, hooguit aandikken van het verhaal.

Als de russen zich terugtrekken of eruit gegooid worden acht ik het aannemelijker dat de stekker eruit getrokken wordt en cygnussen gebruikt worden om het gecontroleeerd neer te laten storten. Het ISS is op een paar modules na dicht bij het einde van de bruikbare levensduur en het het slaat economisch nergens op om de functionaliteit die je kwijt raakt als de russen eruit gaan op te gaan vangen met nieuwe modules. Dat budget kan je dan beter besteden aan een vervanging.
Ik hoef deze discussie niet koste wat kost te winnen maar ik haal een totaal andere strekking uit de berichten:
...
Dit is hoe u dit al doet en van plan bent om vanaf 1 januari 2023 eindelijk de wereldwijde ruimtevaartmarkt te vernietigen door sancties op te leggen aan onze draagraketten. We zijn bewust. Dit is ook geen nieuws. Ook hier zijn we klaar om in actie te komen.
3. Wil je onze samenwerking op het ISS vernietigen?
...
...wordt uitsluitend geproduceerd door de motoren van de Russische Progress MS-vrachtschepen. Als u de samenwerking met ons blokkeert, wie zal het ISS dan redden van een ongecontroleerde deorbit en op het grondgebied van de Verenigde Staten of ... Europa vallen? Er is ook de mogelijkheid om een ​​constructie van 500 ton naar India en China te droppen. Wil je ze met zo'n vooruitzicht bedreigen? Het ISS vliegt niet over Rusland, dus alle risico's zijn voor jou. Ben jij er klaar voor?
Heren, controleer bij het plannen van sancties degenen die ze veroorzaken op ziekte
Wat jij hier aan duiding toevoegt heeft eigenlijk niets te maken met de mannier waarop gecommuniceerd wordt. De toon is aanvallend en er wordt gedreigd met consequenties. Verder zie ik er impliciet vermeld staan dat het aan deze persoon is op welk grond gebied ISS neer gaat komen, hij heeft het over mogelijkheden (en dat lijkt mij verder logisch als je de thurst bestuurt). Maar of er echt die ondertoon in zit kan alleen een tolk ons vertellen.

Het ad vond ik vandaag eerlijk gezegd met een dubieuzere kop komen 'Handelt Poetin uit angst voor zijn positie? ‘Hij weet dat ze hem ooit zullen komen halen’'. Laten we niet gaan doen of Rusland dit conflict niet kan winnen op het moment dat er 3000 van de 150.000 troepen gesneuveld zijn.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 23:28
ArcticWolf schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:24:
[...]

Maakt het wat uit dan? Er is altijd een partij die geld verliest en geld verdient in een oorlog. Deze oorlog loopt al minstens 10 jaar... Oekraïne wilt bij de EU/NAVO horen en Rusland wilt dat niet (zit veel meer achter maar goed even kort...).
nog maarweer even voor de duidelijkheid...
ctrl c ctrl v
Dit conflict gaat niet over de NAVO, het gedonder in Oekraïne begon nadat de bevolking genoeg had van Poetins marionet, het associatie verdrag ging ondertekenen en nieuwe verkiezingen uitschreef.
NAVO lidmaatschap was destijds niet aan de orde bij de bevolking.

Putin's is vooral bezig met zichzelf, als Oekraïne democratisch en succesvol wordt zou het kunnen dat Russen over de grens kijken en denken dat willen wij ook. Dat is de bedreiging. De Baltische staten, Polen, Slowakije willen vooral met rust gelaten worden en hun land opbouwen. Oekraïne ditto geen van die landen denkt serieus na over oorlog met Rusland. Putin doet alsof Rusland bedreigt wordt omdat zijn oligarchische kleptocratische machtsbasis bedreigt wordt.

Dat gezeur over de NAVO is een slap excuus om oorlog te beginnen. Dat narratief is rechtstreeks gekopieerd van het Kremlin en is gewoon niet waar.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
psychodude schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:22:
[...]

Met veel te veel doden, en hopelijk een punt waarop de Russische bevolking zegt: "Het is genoeg!" en zich keert tegen het Kremlin.
Dat is denk ik de enige hoop, maar dat vereist dat mensen massaal geïnformeerd worden. Of vanuit zichzelf besluiten dat het regime niet werkt voor ze. Het kan wel , de DDR val begon ook in Dresden in een kerk. Met bijeenkomsten.

Ik hoop het , maar ik zie voorlopig geen aanwijzingen in die richting. Niet massaal genoeg in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 15-09 19:40
Als er overal Russen zitten, Kiev omsingelen, hoe krijgen ze in godsnaam de wapens bij de soldaten van Ukraine? Het zou toch erg vervelend zijn als de Russen gaan schieten met onze wapens.

Ik neem aan dat ze er niet heen kunnen vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

sdk1985 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:27:
[...]

Ik hoef deze discussie niet koste wat kost te winnen maar ik haal een totaal andere strekking uit de berichten:

[...]

Wat jij hier aan duiding toevoegt heeft eigenlijk niets te maken met de mannier waarop gecommuniceerd wordt. De toon is aanvallend en er wordt gedreigd met consequenties. Verder zie ik er impliciet vermeld staan dat het aan deze persoon is op welk grond gebied ISS neer gaat komen, hij heeft het over mogelijkheden (en dat lijkt mij verder logisch als je de thurst bestuurd). Maar of er echt die ondertoon in zit kan alleen een tolk ons vertellen.

Het ad vond ik vandaag eerlijk gezegd met een dubieuzere kop komen 'Handelt Poetin uit angst voor zijn positie? ‘Hij weet dat ze hem ooit zullen komen halen’'. Laten we niet gaan doen of Rusland dit conflict niet kan winnen op het moment dat er 3000 van de 150.000 troepen gesneuveld zijn.
Verschil zit in de subtekst. De kop van de telegraaf gaat uit van intentie en voorbedachte rade. De oorspronkelijk uitspraak hoewel een dreigement spreekt over een potentieel gevolg.

De Telegraaf geeft veel meer gewicht aan de woorden om meer oplages te verkopen (nou ja, er is nog een tweede theorie, maar dan gaan we richting corruptie van een nieuwsblad en die discussie wil ik niet aan gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:22:
[...]

Laat ik dit zeggen, het is in IB een bijzonder moment wanneer de andere afvaardiging aangeeft geen gesprek te kunnen voeren want hem is geen mandaat gegeven voor overleg met de regering die hij vertegenwoordigt.
Is dat bij conflicten niet vaker het geval? Of misschien: de delegatie is simpelweg niet op de hoogte van de plannen en dat is precies de bedoeling, dus ieder gesprek is wat betreft inhoud weinig relevant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
honey schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:30:
Als er overal Russen zitten, Kiev omsingelen, hoe krijgen ze in godsnaam de wapens bij de soldaten van Ukraine? Het zou toch erg vervelend zijn als de Russen gaan schieten met onze wapens.

Als ik het goed heb gelezen ergens dan heeft een Amerikaans vliegtuig laatst ook gewoon wapens kunnen leveren aan Kyiv.
Dus het kan dus nog wel, op eigen risico...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
DevWouter schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:25:
De steun was vooraf al gegeven. Er waren afspraken gemaakt over garanties van graan om maar één ding te noemen. Maar China leest mee en ziet dat de zaken zeer nadelig staan voor het Kremlin waardoor het geen nieuwe garanties wilt aangaan.
Helemaal eens. En dat laatste zie ik als iets positiefs - in China zitten ze met argusogen dit conflict in de gaten te houden. Hoe slechter het ervoor staat met Rusland, hoe terughoudender China zal zijn in haar eigen expansie- en beïnvloedingsdrift, althans op de korte termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CornermanNL schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:29:
[...]

Dat is denk ik de enige hoop, maar dat vereist dat mensen massaal geïnformeerd worden. Of vanuit zichzelf besluiten dat het regime niet werkt voor ze. Het kan wel , de DDR val begon ook in Dresden in een kerk. Met bijeenkomsten.

Ik hoop het , maar ik zie voorlopig geen aanwijzingen in die richting. Niet massaal genoeg in ieder geval.
Het is gewoon een fantasie. Ja, er zijn voorbeelden van landen die tijdens een oorlog in opstand komen tegen hun leiders (Russische Revolutie is een voorbeeld), maar het komt zelden voor en dan ook pas na jaren van nederlagen. Dat gaat deze oorlog op geen enkele manier beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
klaw schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:28:
[...]

nog maarweer even voor de duidelijkheid...
ctrl c ctrl v
Dit conflict gaat niet over de NAVO, het gedonder in Oekraïne begon nadat de bevolking genoeg had van Poetins marionet, het associatie verdrag ging ondertekenen en nieuwe verkiezingen uitschreef.
NAVO lidmaatschap was destijds niet aan de orde bij de bevolking.

Putin's is vooral bezig met zichzelf, als Oekraïne democratisch en succesvol wordt zou het kunnen dat Russen over de grens kijken en denken dat willen wij ook. Dat is de bedreiging. De Baltische staten, Polen, Slowakije willen vooral met rust gelaten worden en hun land opbouwen. Oekraïne ditto geen van die landen denkt serieus na over oorlog met Rusland. Putin doet alsof Rusland bedreigt wordt omdat zijn oligarchische kleptocratische machtsbasis bedreigt wordt.

Dat gezeur over de NAVO is een slap excuus om oorlog te beginnen. Dat narratief is rechtstreeks gekopieerd van het Kremlin en is gewoon niet waar.
Net op televisie ook een vrouw (weet even niet meer haar functie) die uitlegde dat Poetin ook persoonlijk een probleem had met Zelensky. En al langere tijd weigerde met hem te praten waarbij hij hem steevast een neonazi benoemde. Die vrouw legde ook uit dat Oekraïne heel was grondstoffen had die Rusland begeerde. Zal nog even een bronvermelding zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Dat vraag ik mij ook af maar eigenlijk hoop ik dat ik het niet te weten kom via openbare bronnen. Want OSINT 101 de vijand leest ook mee. Hoogstens voer voor later, als Netflix de rechten heeft enzo...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23

Waarom zou het innemen van Kiev opeens het einde zijn?
Gewoon een counter offensief opzetten vanuit de rest van het land en zoals de kaarten nu liggen ziet het er niet uit dat Rusland de resources heeft om een sustained oorlog vol te houden. Zeker als het een proxy oorlog wordt met quasi eindeloze support vanuit het Westen eens op gang.

God does not play dice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Ik zie dat echt niet als een serieus scenario, als je al zag hoe de baas van de inlichtingendienst bijna van z'n stokje ging toen ie werd afgeblaft. Denk je dat de gemiddelde Rus, na zoveel jaren van propaganda, icm een keiharde afstraffing bij weerstand, ook maar iets kan betekenen in deze? Ik denk van niet. Als er al iets kan veranderen zal het snel moeten gebeuren voordat Ukraine een "dode held" is geworden, en zal het uit de directe kring rond Putin moeten komen. En die lijken dus allemaal doodsbang voor hem te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Vertel? Ben wel benieuwd naar wat bronnen met zo’n een opmerking.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 26-02-2022 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Die is toch in Rzeszow geland?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

ArcticWolf schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:32:
[...]

Als ik het goed heb gelezen ergens dan heeft een Amerikaans vliegtuig laatst ook gewoon wapens kunnen leveren aan Kyiv.
Dus het kan dus nog wel, op eigen risico...
Was dat een airdrop of ook echt een touchdown?

Voor Nederland:
Gaan er dan F-35's mee?
Ik het laatse geval neem ik aan dat er ook Nederlandse Special Forces mee gaan?
Of hoe ga je in hemelsnaam zo'n vliegtuig beschermen?

Ik vind het zowieso appart en ingewikkeld... wat nou als een US of NL vliegtuig boven Ukraïne wordt neergehaald?
Dan "bemoeid de NATO zich er toch mee" en heb je alsnog WW3?

Het linkt mij logischer/veiliger om het (op een of andere manier) aan de grens over te dragen.

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-02-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Dan heb je de B52 bommenwerper van de US in Polen zeker gemist eergisteren?

Dat vond ik wel een spannende. Bizar om te zien dat dat ding boven Polen rondvloog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
DevWouter schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:25:
[...]

Daarom ook de interactie ;)

[...]

Bovendien, heeft China er ook geen handje van om afspraken wat anders te interpreteren naderhand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Iris1234 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:32:
[...]

Net op televisie ook een vrouw (weet even niet meer haar functie) die uitlegde dat Poetin ook persoonlijk een probleem had met Zelensky. En al langere tijd weigerde met hem te praten waarbij hij hem steevast een neonazi benoemde. Die vrouw legde ook uit dat Oekraïne heel was grondstoffen had die Rusland begeerde. Zal nog even een bronvermelding zoeken.
Ik snap het wel. Zelensky was tot zijn verkiezingen "maar" een TV-komiek die toevallig president is geworden. Er waren wel meer mensen die Zelensky niet serieus namen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 16:43

gws24

Thinking is hard!

Als de Russen Kiev omsingelen moeten ze wel hun achterkant/flank verdedigen tegen aanvallen van het Oekraïense leger van buiten Kiev, bijvoorbeeld uit de richting van Lviv. Dus je hoeft niet perse die wapens in Kiev te krijgen maar ze zijn ook zeer nuttig voor de Oekraïense eenheden buiten de omsingeling.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:17
Tweak_ers schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Dat vond ik wel een spannende. Bizar om te zien dat dat ding boven Polen rondvloog.
Dat was de NOBLE42 volgens mij, en de NOBLE41 boog af richting Zweden/Noorwegen dacht ik.

https://uk.flightaware.com/live/flight/NOBLE42

[ Voor 6% gewijzigd door The-Priest-NL op 26-02-2022 20:46 ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 16:43

gws24

Thinking is hard!

Iris1234 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:32:
[...]

Persoonlijk in de zin dat Zelensky niet deed wat Putin hem opdroeg...

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
-AzErTy- schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:33:
[...]

Waarom zou het innemen van Kiev opeens het einde zijn?
Gewoon een counter offensief opzetten vanuit de rest van het land en zoals de kaarten nu liggen ziet het er niet uit dat Rusland de resources heeft om een sustained oorlog vol te houden. Zeker als het een proxy oorlog wordt met quasi eindeloze support vanuit het Westen eens op gang.
Waarom denk je dat?
Naar schatting zet rusland nu nog geen 3e van zijn troepenmacht aan de grenzen in.

Speculatie waarom zo weinig is dat men hoopte dat oekraine snel en makkelijk zou vallen en ze een puppet regime konden instaleren. Nu dat dit duidelijk gelukt is zal normaal het zware volle offensief komen.

Zelfs indien dat niet slaagt kan rusland meer troepen halen en dit een pak langer volhouden dan oekraine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Kan iemand dan uitleggen dat de Russische koers van de RTS niet in een vrije val verkeerd?

Vandaag gewoon weer dik in de plus, na een laag slot gisteren:
https://www.iex.nl/Index-Koers/190118613/RUSLAND-RTS.aspx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:32:
[...]

Helemaal eens. En dat laatste zie ik als iets positiefs - in China zitten ze met argusogen dit conflict in de gaten te houden. Hoe slechter het ervoor staat met Rusland, hoe terughoudender China zal zijn in haar eigen expansie- en beïnvloedingsdrift, althans op de korte termijn.
Laten we het er maar op houden dat het niet slechter is. ;)

China ziet als land gewoon een kans. Een conflict met een lastige partij, een partner die nagenoeg exclusief bij hun zou verkopen. De oorlog was nog geen dag aan gaande of China liet al vliegtuigen langs Taiwan vliegen om te kijken hoe de wereld zou reageren. Waarna Amerika hun snel even op hun vingers tikte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• olafmol
Volgens mij zitten we met z'n allen behoorlijk aan "wishfull thinking" te doen. Ook hier. Als dit, als dat. Het feit is dat het Russische leger genoeg capaciteiten (achter de hand) heeft om Ukraine compleet met de grond gelijk te maken, dat het Ukrainse leger en volk dapper stand houdt maar dit nooit nog een paar dagen kan volhouden, en dat Putin volledig z'n gang kan gaan zonder interne weerstand of feedback, en dus de kans op steeds heftigere wapens en uitbreiding van het conflict groter en groter wordt.

Wat is precies het scenario dat we verwachten? Dat Putin zegt "sorry, ik heb me vergist, ik trek me terug"? Datt ie wordt afgezet door z'n eigen bevolking? Dat gaat echt niet gebeuren imho.

Ik zie zo snel niet echt een heel positief einde, voor Ukraine niet, en voor Europa / de wereld niet. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 21:05

bloody

0.000 KB!!

Tweak_ers schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:38:
[...]

Kan iemand dan uitleggen dat de Russische koers van de RTS niet in een vrije val verkeerd?

Dat is interessant inderdaad. Toevallig was dat aan de orde op BNR vandaag.
De (analist?) had er niet meteen een heel goede verklaring voor, maar zei wel dat er een oude beurswijsheid is: "Koop wanneer het bloed door de straten loopt"

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Vorkie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:33:
[...]

Vertel? Ben wel benieuwd naar wat bronnen met zo’n een opmerking.
Als onze leiders ons iets hebben laten zien de afgelopen dagen dan is het wel dat onze economische belangen belangrijker zijn dan menselijk leed.

Dat er nu ineens vanalles kan en er zelfs sprake is van SWIFT uitsluiting (ten opzichte van gisteren is er geen reedt veranderd) doet in ieder geval sterk vermoeden dat er afspraken zijn gemaakt en dat eenieder die nu bijdraagt bij een positieve afloop (een deel van) de grondstoffen mag delven daar.

Dat verklaard ook waarom een hardcore moslim als erdogan zijn chechen moslimbroeders verraad door de straat te sluiten.

Vergeet niet dat ukraine wat betreft grondstoffen een hele belangrijke speler is en dat we gisteren nog liepen te emmeren over gucci tasjes.

[ Voor 17% gewijzigd door MagniArtistique op 26-02-2022 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hier werd al eerder gepost (met een uitgebreide opsomming) hoeveel grondstoffen Ukraïne wel niet heeft, o.a. gas.

Is dat niet een extra excuus/reden voor ons (de NAVO) om militair in te grijpen? O-)

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-02-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
The-Priest-NL schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:36:
[...]

Dat was de NOBLE42 volgens mij, en de NOBLE41 boog af richting Zweden/Noorwegen dacht ik.
Ze stegen op in UK en één was in Polen rondjes aan het vliegen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 11:39

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Iets luchtigs tussendoor om de stress een beetje omlaag te halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jeGJfBF3WP9dBjPfk_U6G78yP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfymD5NT62Lv2SKCO127Pc4m.png?f=fotoalbum_large

NATO003 moet zijn GPS opnieuw calibreren. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -AzErTy-
k995 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:38:
[...]

Waarom denk je dat?
Naar schatting zet rusland nu nog geen 3e van zijn troepenmacht aan de grenzen in.

Speculatie waarom zo weinig is dat men hoopte dat oekraine snel en makkelijk zou vallen en ze een puppet regime konden instaleren. Nu dat dit duidelijk gelukt is zal normaal het zware volle offensief komen.

Zelfs indien dat niet slaagt kan rusland meer troepen halen en dit een pak langer volhouden dan oekraine.
Als de voorbije dagen voor mij iets duidelijk gemaakt hebben is dat het materieel van Rusland echt niet zo geavanceerd is. Het moreel van de troepen van Rusland niet bijster hoog ligt.
Oekraïne over extreem gemotiveerd leger beschikt dat enkel kogels en modern materieel mist. Laat dat net hetgeen zijn dat Duitsland, Nederland, Polen, België etc beloofd hebben de komende uren, dagen te sturen.

Met hetgeen DE en NL aan antitank wapens toegezegd hebben zou ik toch echt schrik krijgen naar te verwachten verliezen hoor als RU zijnde.

Bovendien zijn de aangehaalde aantallen troepen voor gans RU extreem enthousiast gesteld. Ze kunnen onmogelijk al die troepen inzetten/verplaatsen laat staan op korte termijn van genoeg logistiek proviand etc voorzien om een betekenisvolle rol te spelen. Terwijl Oekraine zijn volledige leger kan inzetten en een burgerbevolking heeft die toch echt redelijk gemotiveerd lijkt te zijn.

Beste scenario voor Putin lijkt me nog steeds Donestk, Luhansk pakken de Krim Marioepol en dan dan aan de Djnepr gaan kamperen en hopen op een staakt het vuren met aanvaardbare voorwaarden.

God does not play dice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17:55
Hoor van een Finse maat dat Finland op t punt zou staan om howitzers naar Kiev te sturen. Goede zaak, keep m coming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit zou echt fantastisch zijn. Ik hoop vurig dat dit klopt. Ik ben erg bezorgd over die hoek van het land.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 11:39
-AzErTy- schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:50:
[...]

Als de voorbije dagen voor mij iets duidelijk gemaakt hebben is dat het materieel van Rusland echt niet zo geavanceerd is. Het moreel van de troepen van Rusland niet bijster hoog ligt.
Oekraïne over extreem gemotiveerd leger beschikt dat enkel kogels en modern materieel mist. Laat dat net hetgeen zijn dat Duitsland, Nederland, Polen, België etc beloofd hebben de komende uren, dagen te sturen.

Met hetgeen DE en NL aan antitank wapens toegezegd hebben zou ik toch echt schrik krijgen naar te verwachten verliezen hoor als RU zijnde.

Bovendien zijn de aangehaalde aantallen troepen voor gans RU extreem enthousiast gesteld. Ze kunnen onmogelijk al die troepen inzetten/verplaatsen laat staan op korte termijn van genoeg logistiek proviand etc voorzien om een betekenisvolle rol te spelen. Terwijl Oekraine zijn volledige leger kan inzetten en een burgerbevolking heeft die toch echt redelijk gemotiveerd lijkt te zijn.

Beste scenario voor Putin lijkt me nog steeds Donestk, Luhansk pakken de Krim Marioepol en dan dan aan de Djnepr gaan kamperen en hopen op een staakt het vuren met aanvaardbare voorwaarden.
[Twitter: https://twitter.com/MaxKennerly/status/1497643853851021314]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Simpel, niet alle handelaren zijn ethisch. En tenzij Rusland verdwijnt is het gewoon verstandig om nu weer te kopen.

Zoals @Virtuozzo zei: We moeten verslaggevers hebben op de Zuidas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 17-09 19:32
De_Bastaard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:50:
Hoor van een Finse maat dat Finland op t punt zou staan om howitzers naar Kiev te sturen. Goede zaak, keep m coming.
Dat is wel zeer gevaarlijk. Finland dat geen lid van de NATO is. Dat zal niet zo lekker vallen bij Putin. Die wil van Finland ook het liefst 1 groot parkeerterrein maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Vipertje schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:53:
[...]

Dat is wel zeer gevaarlijk. Finland dat geen lid van de NATO is. Dat zal niet zo lekker vallen bij Putin. Die wil van Finland ook het liefst 1 groot parkeerterrein maken
Maar EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Je post is een mooie oproep. Als ik deze vraag er uitpak zou ik daar nog een vraag aan toe willen voegen hoe Duitsland uit deze oorlog gaat komen. Als leider van de EU is dit een reus van wie het lijkt dat die niet met zijn eigen formaat over weg kan gaan en eigenlijk hinderlijk/dodelijk in de weg staat.

Ik hoop dat in Dld hier toch wat journalistieke artillerie op ingezet gaat worden. Als Dld niet uit die vreemde pacifistische kramp komt gaat ons dat nog heel wat kosten. @Virtuozzo heeft vaker Ostpolitik genoemd, maar tering, hoe sloom kan je schakelen. Mss is dat ook nog een stukje Duitse cultuur wat hier mee speelt, maar als de hele wereld om je heen zich zit op te vreten van frustratie en je staat nog aan je kont te krabben, dan zit er iets grondigs mis.
Ze lijken nu wat te bewegen en ze hadden vanuit historie gezien meer hobbels om overheen te komen.
Kost helaas tijd, aan de andere kant is deze verschuiving naar militair gezien actiever handelen door wapenleveranties toch een behoorlijke voor die paar dagen dat we nu echt onderweg zijn, daarvoor zal er nog voldoende ongeloof zijn geweest dat het zich zo zou ontvouwen dat die hobbels niet vooraf al te nemen waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
De_Bastaard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:50:
Dat zijn niet die Estland wil gaan leveren, die ze had overgekocht van de Finnen, die ze hadden overgekocht van Duitsland, die kwamen uit de DDR ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
olafmol schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:40:
Wat is precies het scenario dat we verwachten? Dat Putin zegt "sorry, ik heb me vergist, ik trek me terug"? Datt ie wordt afgezet door z'n eigen bevolking? Dat gaat echt niet gebeuren imho.

Ik zie zo snel niet echt een heel positief einde, voor Ukraine niet, en voor Europa / de wereld niet. Sorry.
Challenge: heb je als Westerse maatschappij niet inherent de taak om altijd met een optimistische insteek richting een dergelijk conflict te kijken, al is het maar vanwege de morele plicht jegens het Oekraïense volk?

Tuurlijk trekt Poetin zich niet zomaar terug. Zoals ik in mijn vorige post benoemde, zou het, pragmatisch gezien, wellicht handig zijn als Poetin zich als winnaar kan bekronen door bijvoorbeeld Kiev te doen capituleren. Als dat gebeurt, zouden er 'neutraliteits'onderhandelingen opgestart kunnen worden, hoe krom dat ook mag klinken. Als het verzet in/rondom Kiev dapper stand houdt en de aanvallen voorlopig kan af blijven slaan, wordt dit scenario wel lastiger, m.i..

---

disclaimer: niet bevestigd, maar wel van een Twitter handle die op diverse andere kanalen wordt gequoot. Hence zou gesneuveld zijn.

Een belangrijke generaal van Kadyrov zou zijn gesneuveld bij het Hostomel vliegveld, waar al enorm lang wordt gevochten. Pardon my French, maar wat mij betreft goed nieuws. Deze kwaadaardige boeven wil je gewoon niet betrokken zien in dit conflict.

[ Voor 4% gewijzigd door Jedi_Pimp op 26-02-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
EU is toch geen militair bondgenootschap? Of zijn er ook afspraken gemaakt over een aanval op 1 lidstaat? Wat dat betreft had UA gerust kunnen zeggen niet bij NAVO te gaan om vervolgens de EU te joinen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:40
RubenSaurus schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:22:
[...]

MC-130J : tanker/SOPS support.

Best kans dat die "effe" een tijdje bij de grens blijft rondhangen.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Waarom? NAVO heeft duidelijk aangegeven dat er verplaatsing van troepen naar oosten plaatsvindt. Ook dat er oefeningen plaats zouden vinden. Dat het een een dekmantel kan zijn voor het andere is daarbij handig.

Dat de NATO troepen naar oosten verplaatst had ook Poetin van te voren wel verwacht. Daarom is z'n narrative dat hij minder NATO wil zo idioot. Compleet het tegenovergestelde van hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
-AzErTy- schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:50:
[...]

Omdat dit het ouder materiaal is van rusland, ze hebben beter moderner materiaal maar dat word amper/niet ingezet, weeral reden onbekend.
"modern", het meestevan die steun moet dan nog aan het front geraken en buiten anti-tank en AA zal dat geen verschil maken.
Wat nederland stuurt is tegen licht bepantserde voertuigen, nuttig maar niet om een oorlog te winnen, duitsland is onbekend wat ze sturen.
Oekraine is intern ook enorm versnipperd en in chaos hoor, niet zo eenvoudig . Het voordeel ligt hier echt bij rusland dat nog maar een deel gebruikte heeft van hun troepen die nu al ver in oekraine zitten.
Ik denk dat die niet stopt tot er een ander regime is, of als oekraine zich overgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:55:
[...]

Een belangrijke generaal van Kadyrov zou zijn gesneuveld bij het Hostomel vliegveld, waar al enorm lang wordt gevochten. Pardon my French, maar wat mij betreft goed nieuws. Deze kwaadaardige boeven wil je gewoon niet betrokken zien in dit conflict.

[Twitter]
Illia is wel erg enthousiast in het doorgeven van goed nieuws, dus ik hoop dat we nog een onafhankelijke bevestiging krijgen. Zou goed nieuws zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Challenge: heb je als Westerse maatschappij niet inherent de taak om altijd met een optimistische insteek richting een dergelijk conflict te kijken, al is het maar vanwege de morele plicht jegens het Oekraïense volk?

Tuurlijk trekt Poetin zich niet zomaar terug. Zoals ik in mijn vorige post benoemde, zou het, pragmatisch gezien, wellicht handig zijn als Poetin zich als winnaar kan bekronen door bijvoorbeeld Kiev te doen capituleren. Als dat gebeurt, zouden er 'neutraliteits'onderhandelingen opgestart kunnen worden, hoe krom dat ook mag klinken. Als het verzet in/rondom Kiev dapper stand houdt en de aanvallen voorlopig kan af blijven slaan, wordt dit scenario wel lastiger, m.i..
Was het maar zo makkelijk. Elke ruimte die gegeven wordt zal door Poetin gebruikt worden om zich te postioneren. Als hij verliest kunnen we hem geen goude medaile geven en het prijsgeld houden.
Geef een vinger en je bent je onderarm kwijt, niet alleen je hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -AzErTy-
Ik begrijp niet goed waarom Polen niet gewoon de grens fatsoenlijk opent als je de berichten bekijkt op alle grote media-sites over files van +40 km aan de grens in temperaturen die 's nachts onder het vriespunt gaan?

Op een moment als deze zou je toch verwachten dat het humanitaire primeert over bureaucratie?

God does not play dice

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
[...]

Aantallen zijn natuurlijk klein, maar wel consistent. En de vraag is natuurlijk een beetje, hoe lang kan Rusland door blijven gaan met het oppakken van de eigen bevolking.

Bovenstaande video van een ruime week geleden, is één van meerdere waarin met name een jonge populatie binnen Rusland al te kennen geeft geen oorlog te willen.

Dit zijn enkele van de protest compilatie video's van eergisteren.

Gisteren meer protesten.

Maar ondanks de arrestaties en optreden tegen het eigen volk, gaan de protesten door. Onderstaande video is van vandaag.

En zoals in deze video bijvoorbeeld ook meermaals naar voren komt, is dat de bevolking realiseert dat zij in deze de aggressor zijn en het hier niet mee eens zijn.

Koppel dat nog eens aan het feit dat de gehele wereld je land tot paria maakt, binnen de internationale belangen die ook Russen hebben vormt dit gewoon een groot probleem. De bevolking wordt hier echt door geraakt.

En dat is natuurlijk totaal anders dan de situatie voorheen met Putin voor het volk. Deed geen gekke dingen, was politiek niet te expressief, en je hebt in Rusland eigenlijk gewoon een degelijk leven. Maar dat begint op deze manier natuurlijk te veranderen.

En bovenstaand is als Rus natuurlijk gewaagd om te zeggen, maar een sentiment dat vermoedelijk meer en meer verspreid zal raken.

Putin lijkt hier toch echt gewoon zijn kaarten richting zijn volk overspeeld te hebben. En des te langer dit voortduurt, des te groter de weerstand onder het eigen volk vermoedelijk ook zal komen. De bevolking daar is niet dom. Ook niet achtergesteld. Ze leven mogelijk wel niet in een moderne democratie, maar hebben wel toegang tot veel van dezelfde online media als ons. En weten dan ook dondersgoed wat er gaande is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 17-09 22:20
Zie nu een stream van die Warlord, waarbij de comments zeggen dat hij zegt : hij niet zoveel power van Oekraïne had verwacht en min of meer nu ze keutel intrekt.

Iemand vergelijkbare dingen gehoord?, ik kan geen Russisch of Tjetchients

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
k995 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:58:

[...]

Wat nederland stuurt is tegen licht bepantserde voertuigen, nuttig maar niet om een oorlog te winnen, duitsland is onbekend wat ze sturen.

[...]
Wat Nederland stuurt is zeer nuttig tegen gevechtshelikopters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:06

KrazyJay

[...]

---

[Twitter]
ALS het waar is en niet fake:

https://twitter.com/standwith_ua/status/1497659366945832965

Kadyrov: "We are shocked, Don, that the Ukrainians have so many weapons, Don, and we now have no desire to fight against Ukraine, Don."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

-AzErTy- schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:59:
Ik begrijp niet goed waarom Polen niet gewoon de grens fatsoenlijk opent als je de berichten bekijkt op alle grote media-sites over files van +40 km aan de grens in temperaturen die 's nachts onder het vriespunt gaan?

Op een moment als deze zou je toch verwachten dat het humanitaire primeert over bureaucratie?
Het is Oekraine die controleert dat niet iedereen (mannen) de grens over gaat.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 10:06

Kennissen van mijn partners familie waren in 2 uur binnen gisteren. Super netjes en vlot geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]

Het valt niet te bevestigen, maar die 600 miljard dollar aan oorlogskas van Poetin wordt natuurlijk ook ingezet voor economische doeleinden. Kan zomaar zijn dat de Russische centrale bank Roebel opkoopt met die dollars. Enkele honderden miljoenen kan al genoeg zijn om op 1 dag een koers in stand te houden / te doen stijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De grenzen staan al flink open.
Momenteel zijn zelfs de requirements van een internationaal paspoort laten vervallen vziw.
(Oekraïners hebben een apart international en nationaal paspoort. De nationale heeft iedereen en de internationale is een aparte speciaal aan te vragen zoals wij die kennen)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Apache4u schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:55:
[...]

EU is toch geen militair bondgenootschap? Of zijn er ook afspraken gemaakt over een aanval op 1 lidstaat? Wat dat betreft had UA gerust kunnen zeggen niet bij NAVO te gaan om vervolgens de EU te joinen.
EU heeft een Mutual Defence Clause, art 42.7. Dus praktisch gezien wel ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

KrazyJay schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:00:
[...]

ALS het waar is en niet fake:

https://twitter.com/standwith_ua/status/1497659366945832965

Kadyrov: "We are shocked, Don, that the Ukrainians have so many weapons, Don, and we now have no desire to fight against Ukraine, Don."
Zou mij niks verbazen. Moraal is volgens mij al laag bij het leger van rusland. Putin denkt overigens van niet :+

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MagniArtistique schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:40:
[...]

Als onze leiders ons iets hebben laten zien de afgelopen dagen dan is het wel dat onze economische belangen belangrijker zijn dan menselijk leed.

Dat er nu ineens vanalles kan en er zelfs sprake is van SWIFT uitsluiting (ten opzichte van gisteren is er geen reedt veranderd) doet in ieder geval sterk vermoeden dat er afspraken zijn gemaakt en dat eenieder die nu bijdraagt bij een positieve afloop (een deel van) de grondstoffen mag delven daar.

Dat verklaard ook waarom een hardcore moslim als erdogan zijn chechen moslimbroeders verraad door de straat te sluiten.

Vergeet niet dat ukraine wat betreft grondstoffen een hele belangrijke speler is en dat we gisteren nog liepen te emmeren over gucci tasjes.
Wacht even je gaat van de hak op de tak.

De afgelopen tijd, zeg, na het zogenaamd aflopen van de koude oorlog zijn er, zoals @Virtuozzo ook al 1000maal heeft uitgelegd allerlei financiële markten samengevoegd of beter gezegd afhankelijk geworden van elkaar. Geldstromen waren belangrijker en zolang dat geld maar bleef vloeien was er niets aan de hand, langzaamaan kwamen er steeds meer Russische brievenbussen in Amsterdam, London werd half Russisch en de sky was de limit.

Nu naar vandaag de dag, sancties, bevriezen van goederen, contracten opbreken, gaskraan en olie levering tot een halt roepen, SWIft stoppen, export van goederen, allemaal een zooi wat juist de navo en EU miljarden gaat kosten. (Biden, Wall Street, Cyprus, Rutte hebben die allen gezegd in diverse berichten)

Erdogan snap ik niet in je betoog, zijn kring heeft naar het schijnt juist veel investeringen lopen in de EU.

Puntje bij paaltje, waar zijn je bronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 17-09 22:20
Humma Kavula schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:02:
[...]

Zou mij niks verbazen. Moraal is volgens mij al laag bij het leger van rusland. Putin denkt overigens van niet :+
Als het waar is is dat de 2e die een vinger naar Putin opsteekt.
Weliswaar achteraf, maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Wat Nederland stuurt is zeer nuttig tegen gevechtshelikopters.
Moderne gevechtshelicopters zijn hierop voorbereid hoor. Zeer zeker nuttig maar ingecalculeerd door de russen.

Alle kleine beetjes helpen maar zoiets keert een oorlog niet.
Pagina: 1 ... 9 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid