De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.484 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Luistertip: een Reddit live talk met deskundigen en oud-militairen die met elkaar een gesprek houden over de ontwikkelingen. Is net begonnen en moet nog een beetje op stoom komen, maar wellicht interessant als je iets op de achtergrond wilt aanzetten.

Nu aan het woord, Twitter handle @walterlekh, die de afgelopen 2 dagen veel waardevolle on-site informatie heeft gegeven.

[ Voor 28% gewijzigd door Jedi_Pimp op 26-02-2022 19:22 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
RoD schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:12:
Ik krijg meerdere filmpjes doorgestuurd van raketinslagen in Charkiv. Sommige van vanmiddag, maar ook van zonet. Locaties ten noorden van de stad, maar ook in het Saltivka-district waar mijn schoonouders wonen. Fuck.
Pffff, sterkte man! Duim voor je familie 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
anon054630 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:14:
[...]

Ik begrijp niet goed waarom Putin zo met Hitler wordt vergeleken? Putin valt Kiev aan omdat die laatste de nato mee in wil schakelen om een conflict tussen beide landen te beslechten. Toch niet gek dat hij dat wil voorkomen? Of zijn er zaken die ik mis? (Oprechte vraag, ik heb wel wat in dit topic gelezen maar lijk iets te missen, ik volg het nieuws niet dagelijks)
eh, Putin creëert een conflict en wil het militair beslechten, ja dat is gek.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:19:
Luistertip: een Reddit live talk met deskundigen en oud-militairen die met elkaar een gesprek houden over de ontwikkelingen. Is net begonnen en moet nog een beetje op stoom komen, maar wellicht interessant als je iets op de achtergrond wilt aanzetten.
Aanvulling met link: https://www.reddit.com/r/...kraine_a_live_discussion/

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
Phusebox schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Over jou. Maar goed ik wil de discussie niet aangaan, alleen dat je zegt dat je Putin begrijpt is al genoeg.
*knip*
Idem met voorgaande knip.

[ Voor 37% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 19:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Ik begrijp niet goed waarom Putin zo met Hitler wordt vergeleken? *knip*
Putin met Hitler vergelijken is dwaasheid van mensen zonder kennis. Brezhnev zou meer voor de hand liggen (startte de oorlog in Afganistan).

Dat Kiev de NATO zou willen inschakelen om de 'burgeroorlog te beëindigen is eigenlijk net zo dwaas. NATO kan dat helemaal niet, en wil het ook niet. Het is een van de verhalen die de Russische PR heeft verzonnen om deze oorlog te rechtvaardigen.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 20:03 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
Tens schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:22:
[...]

eh, Putin creëert een conflict en wil het militair beslechten, ja dat is gek.
Ik dacht het conflict er al jaren was en dat het nu was ontspoort doordat Kiev hulp van Nato wou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:46
Ik zie een onoverzichtelijk topic met ongestructureerde vragen. Hoe volg je zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
SemperFidelis schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:52:
Dat swift verbod zou echt een goeie stap zijn.
Het probleem dat je dan krijgt is dat andere mogelijke agressoren de bui ook zien hangen voor hun toekomstige daden, en hun eigen systemen gaan promoten om deze afhankelijkheid te voorkomen. Uiteindelijk zijn we daar allemaal slechter mee af. Dan kunnen we straks een WeChat account gaan aanmaken om bij aliexpress te bestellen. Met alle datamining erbij..

Ik zeg niet dat het geen optie is want wat hier gebeurt in Oekraine moet echt harde sancties krijgen. Maar het is wel iets dat in overweging genomen moet worden (al gebeurt dat natuurlijk ook wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
VS Intelligence Assesment van gisteren. Vorig topic voorbij gekomen. Als ik het goed heb stond er vandaag ook in the Guardian vermelding van.

Vermeld dan even de bron, dat is 1) wel zo vriendelijke en 2) voorkomt het gekibbel wat we nu hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 19:57 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
wowly schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:17:
[...]
Wat vinden we van de (imho) walgelijke opportunistische attitude vande EU. Nog steeds neoliberaal aan het denken. Waar zien we dat? Waarom is Rusland zo belangrijk voor NL of de EU.
Je post is een mooie oproep. Als ik deze vraag er uitpak zou ik daar nog een vraag aan toe willen voegen hoe Duitsland uit deze oorlog gaat komen. Als leider van de EU is dit een reus van wie het lijkt dat die niet met zijn eigen formaat over weg kan gaan en eigenlijk hinderlijk/dodelijk in de weg staat.

Ik hoop dat in Dld hier toch wat journalistieke artillerie op ingezet gaat worden. Als Dld niet uit die vreemde pacifistische kramp komt gaat ons dat nog heel wat kosten. @Virtuozzo heeft vaker Ostpolitik genoemd, maar tering, hoe sloom kan je schakelen. Mss is dat ook nog een stukje Duitse cultuur wat hier mee speelt, maar als de hele wereld om je heen zich zit op te vreten van frustratie en je staat nog aan je kont te krabben, dan zit er iets grondigs mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:36

Liberteh

All your base belong to me

anon054630 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:25:
[...]

Ik dacht het conflict er al jaren was en dat het nu was ontspoort doordat Kiev hulp van Nato wou.
*knip*
Troll.

[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 19:58 ]

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Dat wil Kiev al sinds de Maidan revolutie, ze willen zelfs lid worden, daar is recent niets aan veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:55
HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Ik zie een onoverzichtelijk topic met ongestructureerde vragen. Hoe volg je zoiets?
Het is een gesprek via audio. De vragen zijn gewoon vragen aan de mensen die in het gesprek zelf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh

Liberteh

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Dat wil Kiev al sinds de Maidan revolutie, ze willen zelfs lid worden, daar is recent niets aan veranderd.
Is het nu een revolutie?

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:21
HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:26:
[...]

klik op de button naar de nieuwe reddit versie. daarna kan je de talk joinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:03
De Maidanrevolutie was een gebeurtenis in 2014.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Het probleem dat je dan krijgt is dat andere mogelijke agressoren de bui ook zien hangen voor hun toekomstige daden, en hun eigen systemen gaan promoten om deze afhankelijkheid te voorkomen. Uiteindelijk zijn we daar allemaal slechter mee af. Dan kunnen we straks een WeChat account gaan aanmaken om bij aliexpress te bestellen. Met alle datamining erbij..

Ik zeg niet dat het geen optie is want wat hier gebeurt in Oekraine moet echt harde sancties krijgen. Maar het is wel iets dat in overweging genomen moet worden (al gebeurt dat natuurlijk ook wel).
Ja, en dat zou eigenlijk best prima zijn. Poortwachter functies, voor- en achterdeur.

Denk er eens over na, wie wil dat alternatieve systeem? Schurkenstaten.
Wie verzorgt de lobby? Partijen die er aan willen verdienen.
Waar komt alle ruimte voor het Kremlin vandaan? Dergelijke partijen.

Waarom is die lobby zo bang voor een SWIFT sanctie?
Ze zijn dan zichtbaar met hun praktijken …

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh

Liberteh

BeefHazard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:29:
[...]

De Maidanrevolutie was een gebeurtenis in 2014.
*knip*
Reageer dan gewoon niet.

[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:18:
[...]

Het pijnlijke is: Oekraïne had een groot nucleair arsenaal.
In '94 hebben ze daar afstand van gedaan (samen met Belarus en Khazachstan), onder garanties over het beschermen van de territoriale integriteit door VS, UK en Rusland.
Dat wordt vaak genoemd maar hadden ze een andere optie? Ik dacht dat het onderhoud van een nucleair arsenaal een hele dure grap is en onbetaalbaar voor een straatarm land als Oekraine toen was. Vooral omdat je zonder (eveneens dure) delivery systems (raketten, bommenwerpers) niets aan die nukes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
GekkePrutser schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Als China een hun eigen systemen afschermen om zich te kunnen misdragen lijkt dat een probleem wat zich dan zelf oplost. Misschien moeten we maar eens minder bij Ali bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 12:24
RoD schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:12:
Ik krijg meerdere filmpjes doorgestuurd van raketinslagen in Charkiv. Sommige van vanmiddag, maar ook van zonet. Locaties ten noorden van de stad, maar ook in het Saltivka-district waar mijn schoonouders wonen. Fuck.
Sterkte! Hopen dat ze (en anderen) zonder kleerscheuren er vanaf komen.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
[...]

Rusland wil macht over een zelfstandig land, en het verbieden om zelf keuzes te maken, en probeert dat nu militair af te dwingen. Rusland heeft niks te zeggen over keuzes van Oekraïne. Kiev wil al jaren bij de NATO dus dat is geen nieuws

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:29:
[...]

Ja, en dat zou eigenlijk best prima zijn. Poortwachter functies, voor- en achterdeur.

Denk er eens over na, wie wil dat alternatieve systeem? Schurkenstaten.
Wie verzorgt de lobby? Partijen die er aan willen verdienen.
Waar komt alle ruimte voor het Kremlin vandaan? Dergelijke partijen.

Waarom is die lobby zo bang voor een SWIFT sanctie?
Ze zijn dan zichtbaar met hun praktijken …
Ja dat is ook weer waar.. Maar ik ben een beetje bang dat het met name de deur voor China weer een beetje meer open zet als wereldmacht. SWIFT is toch weer een van de pilaren van de westerse beschaving.

Ik heb het gevoel (niet echt onderbouwd ivm gebrek aan kennis) dat zij de positie van Amerika als top 1 supermacht wil overnemen. En ik denk dat wij daarmee een stuk minder goed af zijn.

Over het algemeen denk ik dat politisering van dergelijke mechanismen niet zo'n goed idee is. Ook als we bijvoorbeeld Rusland van het internet af zouden sluiten bijvoorbeeld. Uiteindelijk gaan ze dan gewoon met andere landen een internet vormen en hebben we er helemaal geen controle meer over.

Het verbaast me trouwens wel dat dat nog niet geopperd is, want Rusland houdt hier zeker rekening mee.. Ze hebben juist zelf allerlei tests gedaan om te zorgen dat hun deel van het internet onafhankelijk kan werken. https://spectrum.ieee.org...ts-own-alternate-internet
SemperFidelis schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:31:
[...]
Als China een hun eigen systemen afschermen om zich te kunnen misdragen lijkt dat een probleem wat zich dan zelf oplost. Misschien moeten we maar eens minder bij Ali bestellen.
Dat ook ja. Maar we zijn er lang niet klaar voor om niet van China afhankelijk te zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door GekkePrutser op 26-02-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ondertussen een eerste interview met Biden:

https://edition.cnn.com/e...-news-02-26-22/index.html

En

Duitsland is overstag als het gaat om de Swiftban!

[ Voor 24% gewijzigd door Falcon op 26-02-2022 19:34 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 12:24

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:56

GG85

.......

[...]

Ik begrijp niet goed waarom Putin zo met Hitler wordt vergeleken? Putin valt Kiev aan omdat die laatste de nato mee in wil schakelen om een conflict tussen beide landen te beslechten. Toch niet gek dat hij dat wil voorkomen? Of zijn er zaken die ik mis? (Oprechte vraag, ik heb wel wat in dit topic gelezen maar lijk iets te missen, ik volg het nieuws niet dagelijks)
Er was helemaal geen conflict tussen 2 landen. Wat al heel lang aan de gang is is dat voormalige sovjet landen de EU en/of NAVO joinen, een democratisch bestuur krijgen en er dan ineens op vooruit gaan. Levensverwachting omhoog, meer rijkdom etc etc.
Kijk naar Polen en Roemenië.
Rusland daarentegen heeft een man nog altijd een levensverwachting tussen de 60 en 65 en is 95% straatarm. Ondertussen wordt alles qua grondstoffen leeggeroofd door de oligarchie, een relatief klein clubje rondom het kremlin.
Nu Oekraïne de laatste jaren een stuk democratischer en minder corrupt is geworden en meer flirt met de EU en NAVO is dat voor Poetin een bedreiging. Want stel dat ineens meer russen dan denken "hmm dat is zo gek nog niet".
Daarnaast heeft Rusland bijzonder weinig export behalve olie en gas en laten we daar nu net langzaamaan vanaf aan het stappen zijn. Dus wat kunnen ze over 20 jaar nog bieden? Oekraine daarentegen heeft heel veel andere delfstoffen die de moeite waard zijn.
En wie weet is Poetin ondertussen zo omringt door ja-knikkers en zich bewust van zijn eigen sterfelijkheid (ook al bijna 70) dat hij voor zijn dood nog even de sovietglorie in ere wil herstellen...

Doe vooral niet alsof het gelijkwaardige regimes zijn die een conflict hebben en we dus een soort van neutraal kunnen zijn. Rusland is een kleptocratie die nergens om geeft behalve de kleine groep rondom het kremlin en is in deze dus echt onbetwist de badguy.

En Oekraïne moet zelf weten of ze bij de NAVO willen of niet. Ze zijn een soeverein land dus daar heeft Rusland niets mee te schaften. NAVO is er niet op uit om Rusland aan te vallen he, de NAVO is een defensieve organisatie.

[ Voor 5% gewijzigd door GG85 op 26-02-2022 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
-Bonalds schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:32:
[...]

Had hij nou maar het aanbod van de VS geaccepteerd...
Ik blijf het moeilijk vinden. Maar goed, dat heb ik tot in detail uitgewerkt in het vorige topic. Ik respecteer zijn beslissing, er zijn ook goede redenen voor, maar de risico’s zijn groot. En zoals eerder uitgewerkt, het is ook signaal naar ons toe. Dat kan ik begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
NL stuurt ook 50 raketwerkers en 400 raketten. Belangrijkste is wanneer ze aankomen en of het nog zin heeft nu Kiev opnieuw een helse nacht in gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:24:
[...]

Dat Kiev de NATO zou willen inschakelen om de 'burgeroorlog te beëindigen is eigenlijk net zo dwaas. NATO kan dat helemaal niet, en wil het ook niet. Het is een van de verhalen die de Russische PR heeft verzonnen om deze oorlog te rechtvaardigen.
Die eerste zin snap ik niet helemaal. Is het dwaas van Kiev of is het iets wat niet waar is? Wat ik begreep is dat Nato ‘alles’ zou doen om landen die lid zijn te beschermen en daarom dat Kiev zo graag lid wil zijn. Waarom zouden ze dit conflict dan niet kunnen/willen oplossen? Is Rusland militaristisch gezien zoveel sterker?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Duitsland lijkt nu helemaal om:

1000 anti tank en 500 stingers.
Dat is een hele wende vandaag.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2022 19:36 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:31:
[...]

Ik ga andermans huiswerk niet doen. Welkom op T.net, er wordt hier meer gevraagd dan elders, voor goede redenen. Ik heb in mijn berichten een consistente opbouw, onderbouwing en verwijzing, ik voorzie tot op grote hoogte in herhaling daarbij. Er zijn echter grenzen. We zitten inmiddels in deel twee van het topic. Deel één is beschikbaar.
*knip*
Niet op de man spelen aub.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 19:50 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:46
Caelorum schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Het is een gesprek via audio. De vragen zijn gewoon vragen aan de mensen die in het gesprek zelf zitten.
Via de link heb ik geen audio en kom ik dus alleen in het vragen topic. Via r/worldNews kon ik wel de link vinden met audio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:24
bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Je post is een mooie oproep. Als ik deze vraag er uitpak zou ik daar nog een vraag aan toe willen voegen hoe Duitsland uit deze oorlog gaat komen. Als leider van de EU is dit een reus van wie het lijkt dat die niet met zijn eigen formaat over weg kan gaan en eigenlijk hinderlijk/dodelijk in de weg staat.

Ik hoop dat in Dld hier toch wat journalistieke artillerie op ingezet gaat worden. Als Dld niet uit die vreemde pacifistische kramp komt gaat ons dat nog heel wat kosten. @Virtuozzo heeft vaker Ostpolitik genoemd, maar tering, hoe sloom kan je schakelen. Mss is dat ook nog een stukje Duitse cultuur wat hier mee speelt, maar als de hele wereld om je heen zich zit op te vreten van frustratie en je staat nog aan je kont te krabben, dan zit er iets grondigs mis.
Ik zou zeggen dat de Duitsers aan een pijnlijk proces zijn begonnen, en ik waardeer dat. Soms is een event noodzakelijk om een land aan het denken te zetten. Ik wens ze daar succes bij, e; hoop dat ze niet het kind met het badwater weggooien. Ik persoonlijk waardeer het pacifistische ZEER aan de Duitsers.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Er is geen sprake van een op de man. Projectie is hier niet van toepassing.

[ Voor 24% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 20:14 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
Dien volgende keer een Tr in aub.

[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2022 20:00 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:30:
[...]

Dat wordt vaak genoemd maar hadden ze een andere optie? Ik dacht dat het onderhoud van een nucleair arsenaal een hele dure grap is en onbetaalbaar voor een straatarm land als Oekraine toen was. Vooral omdat je zonder (eveneens dure) delivery systems (raketten, bommenwerpers) niets aan die nukes hebt.
Die raketten hadden ze, zowel in bunkers als mobiel, bommenwerpers ook, maar veel keus hadden ze inderdaad niet.

Feit blijft dat Rusland de integriteit van Oekraïne garandeerde en daar vervolgens de bips mee afveegt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:34:
[Embed]
Vertaling:

Duitsland is om inderdaad. Wapens stromen nu binnen van verscheidene landen. Het is te hopen dat het allemaal op tijd komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

hoe worden russische soldaten eigenlijk betaald? Ik dacht misschien kunnen ze hun salaris blokkeren door rusland van swift af te gooien en misschien nog wel meer. Als de soldaten geen loon meer krijgen zijn ze ook minder bereid om te vechten lijkt me.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
anon054630 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:34:
[...]

Die eerste zin snap ik niet helemaal. Is het dwaas van Kiev of is het iets wat niet waar is? Wat ik begreep is dat Nato ‘alles’ zou doen om landen die lid zijn te beschermen en daarom dat Kiev zo graag lid wil zijn. Waarom zouden ze dit conflict dan niet kunnen/willen oplossen? Is Rusland militaristisch gezien zoveel sterker?
Lees deel 1 van het topic door. Kom dan terug. Je hebt dan breed inzicht en opbouw in onderbouwing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 10:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:35:
[...]
Via de link heb ik geen audio en kom ik dus alleen in het vragen topic. Via r/worldNews kon ik wel de link vinden met audio.
Ahja als ik de link open opentsl de app automatisch met een knop om de audio chat te joinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

24 feb...

@Virtuozzo claimt dat ze al in Kiev zitten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Humma Kavula op 26-02-2022 19:38 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Die omslag is al ingezet, maar zal nog even duren om volledig te materialiseren. Vergeet niet dit een complete paradigm shift vergt inclusief maatschappelijke steun van deze nieuw in te zetten visie. Zoals je zelf zegt, de Duitsers (en in het bijzonder kinderen van de Ostpolitik van Brandt als Schmidt en Merkel) hebben nog steeds een enorm schuldgevoel - met name jegens hun Oosterburen.

Merkel heeft ingezet op het positieve narratief voor Rusland: als Rusland een florerende democratie was geworden met minder inkomensongelijkheid en daadwerkelijke vrijheden, hadden we deze ellende niet gehad. Je kan zeggen dat dat een verkeerde strategie is geweest, maar in hindsight is alles recht te praten ;)

Na Navalny is Merkel wakker geworden en is het nu aan de nieuwe generatie politici als Baerbock die al vóór de campagne als eerste een dreigende toon aansloeg over Nordstream II, wat toen echt not done was. Alles op Duitsland gooien is m.i. niet netjes, Macron heeft in zijn Putinverstehen 2.0 meermaals de plank misgeslagen. Het blijkt een ongeleid projectiel te zijn dat door niemand getemd kan worden. Hence, hard power uitstralen is de enige optie. En dan heb je inderdaad een sterk Duitsland nodig, dat samen met Frankrijk de machtspolitieke tandem van het nieuwe Europa zullen moeten worden.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:34:
[Embed]
Dat is een hele wende vandaag.
Geen bron, maar ik krijg aanzienlijk het gevoel dat Merkel toch nog wel e.e.a. aan adviserende invloed heeft. Mede gezien haar sterke kwaliteiten in het onderhandelen in de EU waar ze bekend om stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:59
RoD schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:36:
Duitsland is om inderdaad. Wapens stromen nu binnen van verscheidene landen. Het is te hopen dat het allemaal op tijd komt.
Is Duitsland niet juist het land wat momenteel nog de SWIFT blokkade blokkeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
wowly schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:17:
[...]

Wat vinden we van de (imho) walgelijke opportunistische attitude vande EU. Nog steeds neoliberaal aan het denken. Waar zien we dat? Waarom is Rusland zo belangrijk voor NL of de EU.
Ik ben niet sterk in dit onderwerp maar het is al een poos duidelijk dat het huidige democratisch politieke systeem ziek is. En waar te beginnen? Geen flauw idee hoe dat omgegooid kan worden…

Maar de druik vanuit het volk is enorm. Stel je voor dat je partij zetels verliest omdat de gas en olieprijzen te hoog zijn. Iets wat we afgelopen maanden prima gezien hebben.

Ik heb makkelijk praten, dan betalen we maar meer voor energie, dan wordt het maar effe lastig op sommige fronten, ik kom daar met mijn gezin wel uit. Maar geldt dat ook voor 75% van de rest van het land? Vokr mij gaan principes voorop maar bij de politiek is dat ver te zoeken en volgens mij niet eens meer mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:32:
[...]

Ja dat is ook weer waar.. Maar ik ben een beetje bang dat het met name de deur voor China weer een beetje meer open zet als wereldmacht. SWIFT is toch weer een van de pilaren van de westerse beschaving.

Ik heb het gevoel (niet echt onderbouwd ivm gebrek aan kennis) dat zij de positie van Amerika als top 1 supermacht wil overnemen. En ik denk dat wij daarmee een stuk minder goed af zijn.

[...]

Dat ook ja. Maar we zijn er lang niet klaar voor om niet van China afhankelijk te zijn.
Als wij ons het komende decennium/decennia loskoppelen van China en Rusland en een systeem bakken waarin je alleen kan opereren met functionerende democratie, rechtstaat ed, dan knijpen we autoritaire regimes af en blijft de welvaart binnen het democratisch blok. Dat schept een prikkel voor andere landen, mee doen met verdrogende totalitaire regimes, of de innoverende, vrije wereld waar welvaart en recht te vinden is?

Dat zou dan een multi/bi-polaire wereld worden, en dan zie je natuurlijk daarvan ook wel een eindconflict opdoemen. Maar zo kwetsbaar als onze democratieën nu zijn is geen beter alternatief denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

TheBrut3 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Is Duitsland niet juist het land wat momenteel nog de SWIFT blokkade blokkeert?
Dat hebben ze iig publiekelijk nooit zo hard uitgesproken, alleen dat het moeilijk was en niet zomaar kan. De situatie is echter veranderd gezien de draai van meerdere landen, dus ik ben heel erg benieuwd naar een nieuw statement van de Duitsers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
  • Laatst online: 25-05 03:09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:36:
[...]

Lees deel 1 van het topic door. Kom dan terug. Je hebt dan breed inzicht en opbouw in onderbouwing.
Ga ik eens doen, dank ook de anderen voor toelichting!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Virtuozzo doelt op dat je even in de vorige deel van dit topic kan zoeken op Wagner: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne

Ik loop dit topic ook al vanaf het begin aan mee en kan beamen dat Wagner inderdaad al eerder is gesignaleerd.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
BeefHazard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:40:
[...]

Video is al eerder langs gekomen, oude beelden van eerder conflict.
Ah dank. Dan delete ik de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-09 12:48
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:33:
[...]

Ik blijf het moeilijk vinden. Maar goed, dat heb ik tot in detail uitgewerkt in het vorige topic. Ik respecteer zijn beslissing, er zijn ook goede redenen voor, maar de risico’s zijn groot. En zoals eerder uitgewerkt, het is ook signaal naar ons toe. Dat kan ik begrijpen.
Valt Kiev, valt Zelensky, verwacht dat dit een breekpunt is, mogelijk dat commando structuur ook wegvalt dan (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Falcon schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:40:
[...]

@Virtuozzo doelt op dat je even in de vorige deel van dit topic kan zoeken op Wagner: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne

Ik loop dit topic ook al vanaf het begin aan mee en kan beamen dat Wagner inderdaad al eerder is gesignaleerd.
Ik loop ook beide topics te intensief door en nergens bewijs staat dat ze al in Kiev zijn ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:36:
[...]

Vertaling:
[Embed]
Ik vraag mij af, NATO kan/wil niet militair ingrijpen. Maar de westerse landen sturen wel heel veel wapens die kant op. Zitten wij er dan al niet heel diep in?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:40:
[...]
Ah dank. Dan delete ik de post.
Je kan die bron ook wel meteen van je lijstje afstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
rik86 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:16:
[...]

Hij gebruikt de nato als excuus. Rusland is leeggeroofd door putin en z’n kliek, Oekraïne valt veel te roven
En Oekraïne laat zien dat de inwoners t in een democratisch regime aanmerkelijk beter hebben dan in Rusland, dus hij ziet t als een bedreiging voor z’n eigen dictatorschap en die van z’n kliek oligarchen
Toch betwijfel ik dat.

Rusland grenst al lang aan diverse democratieën waarvan meerdere het significant beter hebben dan een land als Oekraïne. Denk bijvoorbeeld Finland. Denk aan de Baltische staten.

Oekraïne is in vergelijking met voornamelijk de Baltische staten nu niet zozeer een schoolvoorbeeld voor democratie dat nu echt een verschil maakt.

Daarnaast, Rusland is om in te wonen nu ook niet bepaald een derde wereld land. Zeker niet voor wat betreft het wonen in bijvoorbeeld Moskou of St. Petersburg. En hoewel er uiteraard vanuit ons westers perspectief nadelen zitten aan het leven onder Putin, moet je je bewust zijn dat voor een groot deel van de bevolking er gewoon een soort gedoogconstructie is / was. Qua zaken als armoede dat er de afgelopen 30 jaar binnen Rusland echt een duidelijke inhaalslag gemaakt is.

Indien je namelijk gewoon een regulier leventje hebt, waren er namelijk weinig problemen als burger zijnde.

De dreiging die Putin voelt vanuit de NAVO daarentegen, is iets dat hij al jaren oppert. Ik zie dit persoonlijk dan ook helemaal niet als excuus. Dat wil niet zeggen dat de dreiging valide is of dit de invasie van Oekraïne legitimeert. Maar enkel en alleen dat ik geloof dat vanuit Putin zijn perspectief, de potentiële inclusie van Oekraïne binnen de NAVO reden is geweest om tot deze daad over te gaan.

En dat zegt verder vervolgens natuurlijk nog helemaal niets over hoe Rusland als bevolking er vervolgens verder over denkt.

Indien je de woorden hoort van jongere Russen in het bijzonder, wordt de Oorlog met Oekraïne als zinloos afgedaan.

Een lastig dilemma is natuurlijk wel de vraag, wat doe je er tegen. Vermoedelijk op het moment dat de gemiddelde Rus zelf zware gevolgen van deze oorlog begint te voelen, dat er op grotere schaal een gevoel tot verandering zal ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:39:
Het motovcocktailverhaal lijkt in dit filmpje serieus te worden opgepakt door burgers. Onduidelijk waar dit precies is.
Al heeft men het over Kiev.

[Embed]
Is al debunked als fake en Oekraïense propaganda. Dit zijn beelden uit 2014.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eli3l
  • Laatst online: 25-05 03:09
Als we bekijken wat er nu allemaal onderweg is, kunnen we niet anders constateren dat als die wapens ingezet gaan worden er een hele hoop burgerslachtoffers gaan vallen. Escalatie lijkt dan niet meer tegen te houden.

Ik hou m'n hart vast voor vannacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ashilh
  • Laatst online: 11-09 10:06
https://inews.co.uk/news/...ries-behind-lines-1483303

De directe bron van de uitspraak van gisteren heb ik niet meer open staan, sorry. @Humma Kavula

[ Voor 3% gewijzigd door Ashilh op 26-02-2022 19:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Salvatron schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:36:
hoe worden russische soldaten eigenlijk betaald? Ik dacht misschien kunnen ze hun salaris blokkeren door rusland van swift af te gooien en misschien nog wel meer. Als de soldaten geen loon meer krijgen zijn ze ook minder bereid om te vechten lijkt me.
SWIFT is voor internationaal betalingsverkeer. Russische soldaten hebben een bankrekening in Rusland dus dat gaat niet helpen.

Ze zullen wel moeite hebben hun soldij uit de pinautomaat te trekken in Oekraine dan. Maar ik denk niet dat dat echt iets is waar ze wakker van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:39

HugoBoss1985

Xenotech

XWB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:41:
[...]

Ik vraag mij af, NATO kan/wil niet militair ingrijpen. Maar de westerse landen sturen wel heel veel wapens die kant op. Zitten wij er dan al niet heel diep in?
Wapenleveringen zijn toch wel echt een risico en kunnen zeer provocerend werken bij Putin, denk ik.

Dat vroeg ik mij ook af toen de Franse marine dat Russische vrachtschip tegenhield...

Zo gebeurd er nog wel meer en houdt het "neutrale" Zwitserland zich ook aan de afspraken m.b.t. Russische rekeningen/financiën.

Indirect vind ik ook dat Westerse landen zich er aardig mee bemoeien (dat bedoel ik positief, omdat ik dat goed vind).
Maar ik vind het niet genoeg.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-02-2022 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
wowly schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:35:
[...]

Ik zou zeggen dat de Duitsers aan een pijnlijk proces zijn begonnen, en ik waardeer dat. Soms is een event noodzakelijk om een land aan het denken te zetten. Ik wens ze daar succes bij, e; hoop dat ze niet het kind met het badwater weggooien. Ik persoonlijk waardeer het pacifistische ZEER aan de Duitsers.
Die laatste zin: eens, dat bespaart binnen Europees verband zorgen die vroeger meer gebruikelijk waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:43:
[...]

Wapenleveringen zijn toch wel echt een risico en kunnen zeer provocerend werken bij Putin, denk ik.

Dat vroeg ik mij ook af toen de Franse marine dat Russische vrachtschip tegenhield...

Zo gebeurd er nog wel meer en houdt het "neutrale" Zwitserland zich ook aan de afspraken m.b.t. Russische rekeningen/financiën.

Indirect vind ik ook dat Westerse landen zich er aardig mee bemoeien (dat bedoel ik positief, omdat ik dat goed vind).
Maar ik vind het niet genoeg.
Stukje bij beetje worden de handschoenen uitgetrokken. Dat zal nog wel even doorgaan naarmate Putin doorzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Ja, maar we schieten niet direct op Rusland.. dus dat mag :+

Triest eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ashilh schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:42:
https://inews.co.uk/news/...ries-behind-lines-1483303

De directe bron van de uitspraak van gisteren heb ik niet meer open staan, sorry. @Humma Kavula
Dank maar special forces kan van alles zijn, @Virtuozzo claimt dat Wagner er al zit en dat dat al bevestigd is in het vorige topic inclusief bewijs.
Ik kan het niet vinden jammer genoeg.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Ja en nee.
Zelf militairen sturen met wapens blijft ivm de nucleaire dreiging te ver te gaan.
Al kan ik me niet herinneren dat er in een ander conflict zo openlijk deze transacties zichtbaar waren.

Verder nog wat cybernieuws over een flink aantal Russische websites die momenteel eruit liggen.
https://www.ukrinform.net...er-countrys-websites.html

Weet alleen niet wat ze hier met blocked resources bedoelen? Website eruit of alleen dan verkloot oid?

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2022 19:52 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:57

Toch lastige letter...

Er worden ook overal verkeersborden weggehaald of voorzien van "alternatieve informatie".

Eerder ook al gedeeld richting de dorpen en steden buiten de grote steden om achter een tankcolonne de boel te blokkeren omdat daarna de ondersteunende voertuigen komen.

[ Voor 57% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 26-02-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BeefHazard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:48:
[...]

Stukje bij beetje worden de handschoenen uitgetrokken. Dat zal nog wel even doorgaan naarmate Putin doorzet.
Rob de Wijk geeft dit ook herhaaldelijk aan in hun go-politieke podcast, het duurt altijd even in democratieën, maar als er eenmaal beweging is een consensus over de richting, gaan ze / we er ook wel als een dijk achter staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
anon054630 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:34:
"Dat Kiev de NATO zou willen inschakelen om de 'burgeroorlog te beëindigen is eigenlijk net zo dwaas. "
[...]

Die bewering is dwaas om twee redenen.

Kiev mag dat willen, NATO wil ze er niet bij, verder dan een 'associatie' hebben ze nooit willen gaan en zelfs dat is er niet van gekomen.

Tweede reden: NATO mag niet optreden in een binnenlands conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:49:
[...]

Ja en nee.
Zelf militairen sturen met wapens blijft ivm de nucleaire dreiging te ver te gaan.
Al kan ik me niet herinneren dat er in een ander conflict zo openlijk deze transacties zichtbaar waren.

Verder nog wat cybernieuws over een flink aantal Russische websites die momenteel eruit liggen.

Weet alleen niet wat ze hier met blocked resources bedoelen? Website eruit of alleen dan verkloot oid?
Anonymous waarschijnlijk

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:49:
[...]

Ja en nee.

En hoe komt dit spul dan allemaal op de juiste bestemming?
Wordt het aan een grens met Ukraïne overgedragen en "succes ermee"?

En kan Rusland iets met deze info m.b.t. het onderscheppen van de wapens?

Op Twitter wordt er bijvoorbeeld heel vaak verzocht om geen beeldmateriaal (van UA) te delen, i.v.m. het potentieel localiseren van UA troepen/materiaal door Rusland.

Ik vraag me ook af hoeveel wapens er naar Ukraïne gegaan zijn zonder dat dit openlijk gedeeld werd ;)
Immers hebben ze o.a. al volop Stingers en anti-tank wapens.

Ik vind dat je een heel goed punt bespreekt en ik vind het vreemd/verkeerd dat dit in de media komt.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-02-2022 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:56
Nu ook via Reuters bevestigd:

https://www.reuters.com/w...ence-ministry-2022-02-26/

"Netherlands to supply anti-tank weapons to Ukraine - DefenCe Ministry"

[ Voor 20% gewijzigd door Stroopwafels op 26-02-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

ArcticWolf schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:48:
[...]

Ja, maar we schieten niet direct op Rusland.. dus dat mag :+

Triest eigenlijk...
De hele wereld draait op loopholes. Zonder die loopholes zou deze oorlog misschien niet eens bestaan want dan had Putin niet zelf ff zijn termijn kunnen resetten.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Grote angst momenteel in Charkiv. Iedereen verwacht een aanval vannacht en iedereen verwacht dat het smerig gaat worden. Kennis kreeg belletje van z'n ouders: die kwamen afscheid nemen omdat ze denken mogelijk de nacht niet te overleven. Mijn maag keert om.

Ik hoop dat het mee gaat vallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ruut88
  • Laatst online: 08:29
https://www.chelseafc.com...=orgsoc&utm_campaign=none

Dit is ook een verassende ontwikkeling: Abramovich geeft leiding Chelsea uit handen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruut88 op 26-02-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38

Yucon

*broem*

Duitsland levert nu zelf ook wapens
Germany will deliver weapons to Ukraine in a major policy shift after resisting Kyiv's previous calls for defensive weaponry.

In its coalition agreement, the German government had agreed on a restrictive arms export policy that does not allow any weapons deliveries to crisis regions. The delivery of such weapons also has historical connotations post-World War II.

"The Russian attack marks a change in times. It is our duty to support Ukraine as much as we can defending themselves against Putin's invasion army. Therefore we will deliver 1,000 antitank weapons and 500 stinger missiles to our friends in Ukraine," German Chancellor Olaf Scholz tweeted Saturday after a meeting with Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki and Lithuania's President Gitanas Nauseda.
Bron: https://edition.cnn.com/e...-news-02-26-22/index.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
[...]

Tja dat is de grote vraag hé. Op welk punt begint Poetin zich bedreigd te voelen? Kan me niet voorstellen dat hij deze hulp vanuit militair standpunt lang kan/mag tolereren namelijk. Binnen de kortste keren is het anders een proxy oorlog Rusland/ Navo en conventioneel kan hij dit niet winnen.

Een dier in de hoek doet gekke dingen... Ik meen me een end game scenario te herinneren vorig topic door Virtuozzo waarin de Russen misschien wel het "minst" verliezend zouden zijn in een atoomoorlog.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Oekraïne krijgt nu steeds meer materieel. Heeft iemand zicht of daar ook de tekorten bevinden of is mankracht belangrijker op het moment?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Laatst online: 17-09 11:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 17-09 22:20
Kunnen ze er weer wat neerhalen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:53:
Grote angst momenteel in Charkiv. Iedereen verwacht een aanval vannacht en iedereen verwacht dat het smerig gaat worden. Kennis kreeg belletje van z'n ouders: die kwamen afscheid nemen omdat ze denken mogelijk de nacht niet te overleven. Mijn maag keert om.

Ik hoop dat het mee gaat vallen.
Bah, onvoorstelbaar. Echt bizar hoe dit gewoon gebeurd in 2022 he. Natuurlijk is er altijd wel een conflict tussen landen, maar nu voor het eerst dat het mij echt zo raakt.

Alles om macht, zo zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Kenny_026 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:39:
[...]

Ik ben niet sterk in dit onderwerp maar het is al een poos duidelijk dat het huidige democratisch politieke systeem ziek is. En waar te beginnen? Geen flauw idee hoe dat omgegooid kan worden…

Maar de druik vanuit het volk is enorm. Stel je voor dat je partij zetels verliest omdat de gas en olieprijzen te hoog zijn. Iets wat we afgelopen maanden prima gezien hebben.

Ik heb makkelijk praten, dan betalen we maar meer voor energie, dan wordt het maar effe lastig op sommige fronten, ik kom daar met mijn gezin wel uit. Maar geldt dat ook voor 75% van de rest van het land? Vokr mij gaan principes voorop maar bij de politiek is dat ver te zoeken en volgens mij niet eens meer mogelijk.
I am not sure. Ik denk dat partijen die fout geweest zijn in deze oorlog het nog eens lastig kunnen gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Sebazzz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:57:
Oekraïne krijgt nu steeds meer materieel. Heeft iemand zicht of daar ook de tekorten bevinden of is mankracht belangrijker op het moment?
Ik denk, voorlopig, genoeg mankracht (effectief/inzetbaar is een ander verhaal) aangezien alle mannen tussen de 18 en de 60 jaar gemobiliseerd zijn.
En wellicht telt een UA militair voor 1,5 - 2 Russen qua moreel. ;)

Daarom vind ik het wel mooi dat er wapens geleverd worden vanuit alle hoeken. :)
Zelensky doet overigens geloven ze ze genoeg wapens hebben, hopelijk is en blijft dat zo.
"Als je met ons mee wilt komen vechten tegen de Russen, ben je welkom: we zullen je bewapenen".

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-02-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Laatst online: 17-09 11:39
Mektheb schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:57:
[...]

Nee, die lanceren hun raketten van grote afstand, boven Rusland. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 21:05

bloody

0.000 KB!!

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Daarom vind ik het wel mooi dat er wapens geleverd worden vanuit alle hoeken :)
Ja, alleen zou dat niet een beetje te laat zijn?

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 22:32
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Ik denk, voorlopig, genoeg mankracht (effectief/inzetbaar is een ander verhaal) hebben aangezien alle mannen tussen de 18 en de 60 jaar gemobiliseerd zijn.

Daarom vind ik het wel mooi dat er wapens geleverd worden vanuit alle hoeken :)
Ik vind het ook mooi, maar vind het ook lastig inschatten wat het effect is. Bij wie komen deze wapens uiteindelijk terecht? En is dit niet nog meer olie op het vuur voor Poetin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:54
Is een oud filmpje van afgelopen nacht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Daar zit historie achter. Al sinds WO2 zorgen de supermachten dat ze niet beide in hetzelfde land actief zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ze zich er niet mee bemoeien. De VS vocht in Korea: De Sovjetunie stuurde "vrijwilligers" zodat ze niet officieel onder Sovjetvlag vochten. De VS vocht in Vietnam: De Sovjets stuurden schepen met wapens en de VS zorgden dat ze de haven in kwestie niet bombardeerden. De Sovjets vochten in Afghanistan: De VS steunden de Mujahaddin met wapens. En zo kun je doorgaan. Die landen vechten wel maar alleen via proxies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Zou ChVK Wagner (het bedrijf) ook financiële sancties/blokkades opgelegd zijn :+ ?

Wikipedia: Wagner Group

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-02-2022 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:36:
[...]

Er is geen sprake van een op de man. Projectie is hier niet van toepassing.
Maar jij beweert iets, dan is het niet gek dat om bewijs wordt gevraagd.

Zoek maar ergens in een topic is niet tweaker waardig.

Jij beweert een stelling, daar mag je dan best ook bewijs voor leveren. Dat is wat op Tweakers van je verwacht wordt. Iets meer moeite dan gewoon dingen neer plempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Mektheb schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:57:
[...]

Nee want die bommenwerpers komen niet in de buurt van Oekraine. Die vuren hun kruisraketten ver boven Rusland af. Edit: Sorry @Jason X was me voor

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 26-02-2022 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik mag hopen dat onze commandant der strijdkrachten haar ook wel goed instrueert en niet dat wij straks met potten en pannen moeten gaan klapperen.

Stukje uit het NOS liveblog.
Volgens Ollongren heeft de levering van de extra wapens gevolgen voor de gereedheid van het Nederlandse leger, maar dit is volgens de minister acceptabel "gezien de huidige omstandigheden".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00
Putin moet zich toch al beginnen te irriteren nu dat het zo lang duurt om Kiev in te nemen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hoe langer dit duurt, hoe lastiger het wordt om te deëscaleren. Is er ergens nog recent nieuws voorbij gekomen over onderhandelingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:58
De_Bastaard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:07:
Putin moet zich toch al beginnen te irriteren nu dat het zo lang duurt om Kiev in te nemen >:)
Zal niet gezellig zijn in het kremlin nee,
Maar probleem is dat hij daardoor nu voor groot geschut lijkt te gaan wat voor veel narigheid kan gaan zorgen..

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zonder zijn verwachtingen te kennen is daar niks zinnigs over te zeggen. Voor hetzelfde geld voorzag hij weken van straatgevechten met duizenden doden en haalt ie daar zijn schouders over op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Ik ben vooral benieuwd hoe nerveus zijn adviseurs nu zijn(en hun families). Hopelijk hebben die goede winterkleding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
olafmol schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:07:
Hoe langer dit duurt, hoe lastiger het wordt om te deëscaleren. Is er ergens nog recent nieuws voorbij gekomen over onderhandelingen?
Welke onderhandelingen? :o Rusland wilt alleen onderhandelingen in Minsk, de rest van de wereld niet.
Pagina: 1 ... 8 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid