'Prima' is nogal overstatement. Na de val de Sovetjunie ging Rusland door een heel diep dal, toen Putin opkwam was hij in eerste instantie de sterke man die Rusland er bovenop kon help. En inderdaad, de eerste jaren ging het beter, met meer geluk dan wijsheid (aantrekkende economie, hoge(re) olie- en gasprijzen etc) maar de levenstandaard ging omhoog. Vergeet niet dat in '98 Rusland echt failliet is gegaan.
Na de Medvedev tandem werd het al minder maar ging het nog aardig, nu is dat echt wel anders. Maar oppositie wordt onderdrukt, critici vermoord of vergiftigd. Rusland kent geen overheid, er is niet eens echt een woord voor, maar wel 'macht'. En die ligt nu helaas nog bij Putin en zijn cronies, vergelijk het met maffia.
Je ziet nu dat de bevolking protesteert, dit wordt direct onderdrukt en men wordt opgepakt. Demonstraties zijn daar verboden. Verkiezingen zijn frauduleus, gekocht. Putin en zijn kliek zijn zeker niet de bevolking. Staatsburgers zoals wij zijn de Russen niet en nooit geweest.
Ik hoop dat de protesten doorzetten, tot dat ze zo groot worden dat ze niet meer te onderdrukken zijn en er verandering komt, Putin moet weg, en zijn kliek ook.
Wat er gebeurt is verschrikkelijk en is zeker geen wens van de 'gewone' Rus, die gun ik ook echt wat beters dan Putin en zijn boeven.
RoD schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:13:
[...]
Toch nog een voordeeltje voor ons in deze oorlog. Mijn vriendin heeft nog een Oekraïens paspoort.
Grapje uiteraard.
Mooi gebaar van de NS. Ik geloof dat op dit moment heel Europa zich op deze manier aan het opstellen is. Ik heb het idee dat het met vluchtelingenopvang wel goed gaat komen, al vrees ik voor de enorme aantallen nu Rusland woonwijken bombardeert.
Erg mooi om te zien inderdaad, dit soort gebaren zijn nodig en goed dat het steeds meer gebeurt

Hoe is het nu met je familie in Oekraïne?