De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.570 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
martwoutnl schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:56:
[...]

Dat was hem. Ik dacht eerst dat de weg geraakt werd maar na het wegrijden van de auto denk ik dat het gebouw geraakt is. Verder eens met je gedachte.
Nee het gebouw is nog intact, er is ook filmpje onder in de link van na de klap en de ravage die het aangericht heeft. Het was dus inderdaad de weg die geraakt is, maar ik ga er vanuit dat het gebouw het doel was.

Naja intact is trouwens een groot woord als je verder scrolt bij die link dan zie je ook afbeeldingen van binnen in het gebouw. :/

[ Voor 12% gewijzigd door Andyk125 op 01-03-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:00
*knip* offtopic slowchat

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 01-03-2022 09:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Vreselijk, die aanval op Charkiv. Het provinciegebouw geraakt, bommen op andere delen van Charkiv, elektriciteit die is uitgevallen in sommige delen, geen water, geen internet. En het blijft maar doorgaan. Geen soldaten in de stad, alleen onophoudelijke bombardementen.

Er is hier een massamoord op burgers in de maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
hoevenpe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:56:
[...]

Die lui staan daar dus al meer dan 24 uur, zonder slaap en de gedachte dat elke seconde een drone ze aan flarden kan schieten...
Mijn vrouw werkt voor een bedrijf met locaties in de meeste landen en dus ook Rusland. Een colega legde uit dat door armoede en werkloosheid veel jonge Russen het leger in gaan (dus wel jong, geen dienstplicht) en na 2 dagen training zijn opgeroepen voor een training in het zuiden. Die jongens zie je nu dus ook terug op de beelden en ik durf wel te geloven dat er genoeg zijn die echt niets weten van wat ze aan het doen zijn. Ik vind dit betrouwbaar omdat het uit de eerste hand komt van iemand in Rusland, maar blijf momenteel bij alles bedenkingen hebben uiteraard.

Dus wie weet staan ze lekker te zingen in de file in de verwachting dat ze gaan oefenen. Geen idee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

*knip* Karel van Wolteren staat bekend als complotdenker en kan dus niet als een goede bron worden gezien

[ Voor 77% gewijzigd door polthemol op 01-03-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-09 21:39
Andyk125 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:58:
[...]

Nee het gebouw is nog intact, er is ook filmpje onder in de link van na de klap en de ravage die het aangericht heeft. Het was dus inderdaad de weg die geraakt is, maar ik ga er vanuit dat het gebouw het doel was.
Gebouw is niet helemaal meer intact ..

[ Voor 3% gewijzigd door JoteW op 01-03-2022 09:02 ]

Twente komt eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
Kenny_026 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:55:
[...]

En ik maar denken dat een tank gemaakt was om ook van de weg af te rijden. Maar alle gekheid opzij, wie gaat dit doen?
De dooi is ingetreden: ik heb veel beelden van vastgelopen tanks gezien. Tis nu erg modderig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
JoteW schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:01:
[...]

Gebouw is gewoon geraakt...

[Twitter]
Ja door de drukgolf, je ziet toch echt dat de inslag op de weg is, scrol maar naar beneden in die link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoteW
Andyk125 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:02:
[...]

Ja door de drukgolf, je ziet toch echt dat de inslag op de weg is, scrol maar naar beneden in die link.
Had m'n post al aangepast. Intact is ook niet helemaal meer aan de orde :P

Twente komt eraan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:50
Kenny_026 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:55:
[...]

En ik maar denken dat een tank gemaakt was om ook van de weg af te rijden. Maar alle gekheid opzij, wie gaat dit doen?
niet overal:
https://archeologieonline...ank-gevonden-in-groningen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
De_Bastaard schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:59:
[...]

Haha ja indeed. Die maken gehakt van die kolonne. Brrrrrrrt
*knip* niet op de man spelen, dit helpt niet in een discussie

[ Voor 38% gewijzigd door polthemol op 01-03-2022 09:09 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoteW

Twente komt eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
martwoutnl schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:56:
[...]

Dat was hem. Ik dacht eerst dat de weg geraakt werd maar na het wegrijden van de auto denk ik dat het gebouw geraakt is. Verder eens met je gedachte.
Het doelwit schijnt een recruteringsstand geweest te zijn van de AZOV, die om 10.00 zou beginnen. De aanval was om 8.00 dus dit moet je als een "waarschuwing" zien van de Russen.

Als die gekleurde tent (staat er al sinds 2014) of het historische gebouw van het archief het doelwit was, hadden ze dat echt wel geraakt met die raket.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:46

Pierre

Van nature lui!

Als je als Nederlander aanmeld voor het "vreemdelingenlegioen" wat kan je dan gaan doen, vechten tegen de Russen, en wat gebeurt met je status als Nederlander?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:53:
[...]

Heel veel TB2 drones heeft Oekraïne volgens mij ook niet. Daarnaast moet je de drones ook aansturen. Niet iedereen kan dat denk ik en je loopt een hoog risico. Als Rusland zo een control center uitschakelt dan heb je niet veel meer aan je drones.

Daarnaast zijn er sancties opgelegd tegen Turkije vanwege de Nagorno-Karabakh oorlog. Productie van TB2 hebben daardoor wellicht vertraging opgelopen waardoor Oekraïne er minder heeft kunnen afnemen.
De TB2 drones worden ook in Oekraïne geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pierre schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:07:
Als je als Nederlander aanmeld voor het "vreemdelingenlegioen" wat kan je dan gaan doen, vechten tegen de Russen, en wat gebeurt met je status als Nederlander?
https://www.hartvannederl...ag-maar-is-zeer-afgeraden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

*knip* offtopic slowchat
Je blijft Nederlander, alleen krijg je een verassing van de KMar bij terugkeer op Schiphol.

Herstel: iemand bij de krijgsmacht krijgt een verassing. Als burger mag je dit schijnbaar doen, toch zou ik het sterk afraden. Anders krijg je Russische taferelen aan de Oekraïnse kant. Je moet niet vergeten dat de huidige patstelling komt door het gebrek aan training en communicatie.

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 01-03-2022 09:20 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een kleine propaganda oepsie:
A Russian news agency has published and then deleted an article prematurely praising Russia's success in invading Ukraine.

It applauds Russian President Vladimir Putin for solving the Ukraine "problem", saying that "Ukraine has returned to Russia" through military action. It suggests the author anticipated a rapid victory and the piece was published prematurely.
Je zou bijna gaan denken dat iemand per ongeluk expres op een verkeerde knop geklikt heeft.

Bron, BBC: https://www.bbc.com/news/technology-60562240

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:03
Andyk125 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:58:
[...]

Naja intact is trouwens een groot woord als je verder scrolt bij die link dan zie je ook afbeeldingen van binnen in het gebouw. :/
Ik heb alleen de 1e video gezien maar na deze opmerking ook de rest bekeken. Inderdaad veel schade. Dan is het een wonder dat die auto nog doorreed. Of hij moet door de druk zijn gaan rollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Ik heb begrepen dat dat niets met je status doet. Je paspoort wordt hier niet voor ingenomen. Een burger mag meevechten, een soldaat niet (bron: https://www.telegraaf.nl/...te-vechten-in-oekraine)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
nu dat enorme Russische militaire konvooi onderweg is naar Kiev en dit letterlijk de gehele wereld ziet (en dus erg kwetsbaar voor dat Russische konvooi); dan zou Putin toch vrijwel zeker weten dat hij airborne sterker is dan Ukraine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:59
Die gigantische Russische colonne: zijn er goede argumenten te verzinnen waarom die nog niet kapot gebombardeerd is? Vooral als je hoort over andere strikes? Bijvoorbeeld met een drone?

Daarnaast waren ze gisteren nog 30 kilometer verwijderd, nu zijn ze er nog steeds niet? Dat klinkt totaal niet logisch... Dan ben je toch een rijdende schietschijf...? Vooral als ze nu ergens gestationeerd staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Dit was vanmorgen op de radio. Het is uiteindelijk wel strafbaar, maar in Syrië heeft men alleen de paspoorten afgepakt en ingetrokken van de mensen die voor IS aan het strijden waren. Bij de mensen die zich voor de "goede" kant hebben aangesloten hebben ze dit door de vingers gezien maar die zijn bij terugkomst initieel wel opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
JoteW schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:06:
Dit is, mits waar, ook wel weer bizar..

[Twitter]
Dit klinkt bijna als nep nieuws. Ik hoop van harte dat het waar is hoor, maar het klinkt niet logisch.
Er zullen vast Russische soldaten vluchten, maar je leest dit voor mijn gevoel net te vaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:24
in de 2e wereld oorlog had je van die vrijwilligers zoals in CHina had je een squadron met Amerikanen die vlogen met Amerikaans materiaal tegen de *knip* Japanners maar zonder dat de US officieel in oorlog was.

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 01-03-2022 13:47 ]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:57
Fuujii schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:09:
Die gigantische Russische colonne: zijn er goede argumenten te verzinnen waarom die nog niet kapot gebombardeerd is? Vooral als je hoort over andere strikes? Bijvoorbeeld met een drone?

Daarnaast waren ze gisteren nog 30 kilometer verwijderd, nu zijn ze er nog steeds niet? Dat klinkt totaal niet logisch... Dan ben je toch een rijdende schietschijf...? Vooral als ze nu ergens gestationeerd staan...
Zoals ik zeg, ik vermoed ze wachten tot ze op een plek zijn waar ze mooi de boel blokkeren als ze kapot zijn..... 60+km aan zooi waar je niet meer langs kan is toch best lastig.....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:05

Ze komen niet vooruit , en eten hun eigen voorraad op die manier op , zou dat een reden zijn om het nog niet aan flarden te schieten ?

En de munitie te gebruiken tegen wat nu aan het front staat , en straks dus geen kant op kan omdat ze niet bevoorraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ik mag niet zeggen dat de hele colonne een schietschijf is? Lees ook even mijn andere opmerkingen hierover voordat je oordeelt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
_Bailey_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:09:
nu dat enorme Russische militaire konvooi onderweg is naar Kiev en dit letterlijk de gehele wereld ziet (en dus erg kwetsbaar voor dat Russische konvooi); dan zou Putin toch vrijwel zeker weten dat hij airborne sterker is dan Ukraine?
Dat is hij ook. Door de lading luchtafweergeschut hebben Russiche toestellen niet vrij spel, maar Oekraïnse hebben dat zeker ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 01-10 01:40

marapuru

db.

Ik ben toch ergens bang dat het een soort decoy of false flag operatie gaat worden. Maar Putin bewust een groot deel van zijn (wellicht alleen verouderde) materieel zal gaan vernietigen als excuus om er harder in te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:12:
[...]

Ik mag niet zeggen dat de hele colonne een schietschijf is? Lees ook even mijn andere opmerkingen hierover voordat je oordeelt.
Tegelijk als het zo simpel was, waarom staat die colonne er nog? Blijkbaar is het toch een heel stuk makkelijker gedaan om te bedenken die te vernietigen, dan het daadwerkelijk te doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Animal_X

Rodin

MrJames schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:01:
[mbr]*knip* Karel van Wolteren staat bekend als complotdenker en kunnen dus niet als een goede bron worden gezien[/mbr]
Denk er van wat je wilt. Echter, Van Wolferen zit in de hoek Baudet, The Post Online, Russia today, etc. Die denkt ook dat Amerika achter 9/11, Charlie hebdo, etc zit... Type Academicus met een te groot ego die doorslaat in het complotdenken.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
*knip* commentaar op moderaties kan via DM

[ Voor 82% gewijzigd door polthemol op 01-03-2022 09:17 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Bschnitz schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Zoals ik zeg, ik vermoed ze wachten tot ze op een plek zijn waar ze mooi de boel blokkeren als ze kapot zijn..... 60+km aan zooi waar je niet meer langs kan is toch best lastig.....
Tjah, ik ben geen expert op dit gebied, maar als leek lijkt me het een gewaagde strategie. Ik hoop dat je gelijk hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 11:06

SpamLame

niks

Ik meen dat eerder gelezen te hebben in dit topic of voorgangers van.
Opzich niet veel zolang je maar niet tegen de nederlandse staat vecht.
Indien de orginisatie waarvoor je vecht word/is gekenmerkt als terroristisch kan dat mogelijk anders worden, ik weet niet of je stateloos gemaakt kan/mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 18:17
marapuru schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:13:
Ik ben toch ergens bang dat het een soort decoy of false flag operatie gaat worden. Maar Putin bewust een groot deel van zijn (wellicht alleen verouderde) materieel zal gaan vernietigen als excuus om er harder in te gaan.
Hier dacht ik vanochtend dus ook aan, in eerste instantie op ''vredesmissie'' waar een deel van de bevolking gewoon in gelooft. Zodra de colonne aangepakt word heb je meteen een goed reden voor de thuisbevolking om all-in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andyk125 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Dit was vanmorgen op de radio. Het is uiteindelijk wel strafbaar, ...
Dat klopt niet. Het is voor burgers strafbaar om te gaan moorden, maar als je in vreemde krijgsdienst treed (in een leger van een overheid, dus) dan ben je, dankzij de geweldsbevoegdheid van die overheid, niet strafbaar, uiteraard met de proviso dat het geen vijandelijke overheid mag zijn.

Bron: https://puc.overheid.nl/mrt/doc/PUC_39515_11/1/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2022 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 12:14
Als Oekraïne inderdaad de mogelijkheid heeft om de kolone aan te vallen dan is het beste om dat op tactische plekken te doen. De hele boel kapot schieten gaat toch niet lukken en als je op een handje vol plekken een aanval kan doen dan houd dat behoorlijk op. En dat uitspreiden over langere tijd.

Maar dan moet je daar wel de middelen voor hebben, en ik denk dat ze daar ook niet gek zijn en weten wat gaat komen. Ze hebben het niet voor niets zo lang al uitgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Sissors schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Tegelijk als het zo simpel was, waarom staat die colonne er nog? Blijkbaar is het toch een heel stuk makkelijker gedaan om te bedenken die te vernietigen, dan het daadwerkelijk te doen ;)
hij staat stil, het zou zo maar kunnen dat er helemaal vooraan een aantal uitgebrande wrakken staan die de boel blokkeren. En zo de hele colonne in elk geval tijdelijk onschadelijk gemaakt is. Staat stil voor een kapotte brug. OF ze zitten zonder brandstof of ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Ik gok een gebrek aan vliegtuigen en stand off wapens. Plus hij is gewoon verdedigd met mobiele afweer. Ze gek zijn die Russen ook weer niet.

Het Oekraïense leger is gewoonweg niet het Amerikaanse leger.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Waar ik benieuwd naar ben: hoe accuraat zijn de schattingen over het arsenaal van het Russische leger eigenlijk? Ik lees bijvoorbeeld hier dat Rusland 12,500 tanks zou hebben totaal.

Zijn er betrouwbare bronnen over de schattingen? Kan het zijn dat Rusland tóch meer (en betere, moderne) voertuigen achter de hand houdt, waar we simpelweg niets van weten?

en ja ik weet dat Rusland een verouderd leger heeft. ;)

[ Voor 192% gewijzigd door polthemol op 01-03-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:15

Player1S

Probably out in the dark

icecreamfarmer schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:17:
[...]

Ik gok een gebrek aan vliegtuigen en stand off wapens. Plus hij is gewoon verdedigd met mobiele afweer. Ze gek zijn die Russen ook weer niet.

Het Oekraïense leger is gewoonweg niet het Amerikaanse leger.
Ze hebben wel paar SU-25 vliegtuigen gekregen (of komen er aan).
Dat is wel de Russische versie van een A-10. Dus als ze die in de buurt weten te krijgen…..

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dindr schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:15:
[...]

Hier dacht ik vanochtend dus ook aan, in eerste instantie op ''vredesmissie'' waar een deel van de bevolking gewoon in gelooft. Zodra de colonne aangepakt word heb je meteen een goed reden voor de thuisbevolking om all-in te gaan.
Maar die had hij al. Het is niet alsof er eerst een referendum moet worden uitgeschreven. Als hij in één keer Oekraïne had ingenomen, dan was het klaar en voorbij geweest. Net als ideeën dat hij eerst het kanonnenvoer wil opofferen. Daar is wat voor te zeggen als China nu bijvoorbeeld Rusland zou binnenvallen en die over duizenden kilometers vertraagd moeten worden. Niet als je een heel veel kleiner buurlandje wil bezetten, dan wil je gewoon laten zien dat jouw leger dat in één keer doet.

Als over een week Oekraïne zich wel overgeeft, dan heeft hij een stuk sneller gewonnen dan Amerika in Irak. Maar desondanks zal toch bij iedereen blijven hangen dat dat leger van hem nou niet bepaald indrukwekkend was en toch wel heel veel moeite had met Oekraïne. Want nu wil ik niet teveel een internet-generaal worden, maar ik heb niet bepaald het idee als ik dit zie dat het Russische leger een echt gevaar is voor het Westen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Fuujii schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Dit klinkt bijna als nep nieuws. Ik hoop van harte dat het waar is hoor, maar het klinkt niet logisch.
Er zullen vast Russische soldaten vluchten, maar je leest dit voor mijn gevoel net te vaak...
Is dit niet gewoon in iedere oorlog maar ligt het door social media nu niet gewoon veel meer onder een vergrootglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:52
Tristan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:35:
[Twitter]

Ik ben niet in staat om te verifiëren of dit daadwerkelijk een vacuüm bom is.
Een thermobarisch wapen ontploft (tenzij malfunction) boven de grond en werpt dus amper grond op. Dit lijkt meer op een directe (grond)inslag dan een fuel-air-bomb. Dat of een secundaire explosie. Is dus geen direct bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Player1S schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:21:
[...]

Ze hebben wel paar SU-25 vliegtuigen gekregen (of komen er aan).
Dat is wel de Russische versie van een A-10. Dus als ze die in de buurt weten te krijgen…..
Heeft de oekraine daar de mankracht voor en staat er in die file ook niet genoeg wat dat uit de lucht schiet?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:10
Er is waarschijnlijk geen begoefte om die colonne te vernietigen. Ten eerste is deze (nog) te ver weg, ten tweede is het een enorme logistieke uitdaging voor de Russen om dit in goede banen te leiden.

Ook moet deze colonne straks opgebroken worden. De stad heeft (volgens wiki) een oppervlakte van 839 km2. Trek ik in Maps een ring rond de stad dan heeft deze een omtrek van ca. 85 km.

Het is niet zo dat ze naar binnen rijden zoals op het rode plein in Moskou tijdens de jaarlijkse overwinnings parade ;). Zet het even in perspectief, een jaarlijkse parade heeft vele maanden voorbereiding nodig achter de schermen, coordinatie van de assets etc. Hier (volgens wat bierviltjesberekeningen) verwachten we dat mogelijk 30.000 voertuigen even gecoordineerd de stad inrijden zonder planning. Daar geloof ik helemaal niks van.

Zeg dat het 30.000 voertuigen zijn, welke allemaal 3 liter per uur aan brandstof verbruiken als ze stilstaan. Dan praten we over dik 1.000.000 liter per dag. Aan het front is het verbruik nog hoger. Iedereen moet ook eten hebben, en slapen. Dit lijkt me gewoon een katastrofe.

Overigens denk ik wel dat Poetin hier de geschiedenisboeken inkan met de langste colonne groot materieel ooit ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

SpamLame schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:15:
[...]

Ik meen dat eerder gelezen te hebben in dit topic of voorgangers van.
Opzich niet veel zolang je maar niet tegen de nederlandse staat vecht.
Indien de orginisatie waarvoor je vecht word/is gekenmerkt als terroristisch kan dat mogelijk anders worden, ik weet niet of je stateloos gemaakt kan/mag worden.
Je moet het in elk geval niet doen als je zelf al militair bent in Nederland. Dat willen ze echt niet, want dan lijkt het vanuit het buitenland alsof Nederland tóch meevecht. Normaal gesproken zul je waarschijnlijk wel aangehouden worden bij terugkomst heb ik begrepen. Dat leidt dan mogelijk tot een rechtszaak maar als je aan de goede kant gevochten hebt, is daar bij het publiek zeer weinig tot geen draagvlak voor (is in het verleden gebleken). Waardoor men zo'n zaak laat vallen.

Nu is het wel een beetje anders, vanwege twee redenen. Oekraïne vraagt er zelf om én de Nederlandse overheid heeft ook zelf publiekelijk gezegd heeft dat het wel mág maar heel sterk afgeraden wordt. Ik denk dat je er daardoor wel een beetje vanuit kunt gaan dat je er zonder gevolgen in Nederland mee weg zou kunnen komen. Je moet je uiteraard wel normaal gedragen daar en niet full Blackwater huurling gaan.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JoteW schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:06:
Dit is, mits waar, ook wel weer bizar..

[Twitter]
Wel in lijn met de 18/19-jarigen die deze oorlog nooit gewild hadden van Russische kant.
Vraag is altijd wel in hoeverre het verhaal klopt.

https://www.ukrinform.net...-of-ukraine-invasion.html
Inmiddels staat het al op ca 5.700 slachtoffers aan Russische kant.
(Oekrainse kant staat er niet, maar die zulen ongetwijfeld ook hard geraakt worden)
Met common sense kun je daar toch gewoon niet bij?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:12
YakuzA schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:23:
[...]

Wel in lijn met de 18/19-jarigen die deze oorlog nooit gewild hadden van Russische kant.
Vraag is altijd wel in hoeverre het verhaal klopt.

https://www.ukrinform.net...-of-ukraine-invasion.html
Inmiddels staat het al op ca 5.700 slachtoffers aan Russische kant.
(Oekrainse kant staat er niet, maar die zulen ongetwijfeld ook hard geraakt worden)
Met common sense kun je daar toch gewoon niet bij?
Je zou denken dat anno 2022 de geschiedenis genoeg wijze lessen heeft opgeleverd, niet dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Rene schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:23:
Er is waarschijnlijk geen begoefte om die colonne te vernietigen. Ten eerste is deze (nog) te ver weg, ten tweede is het een enorme logistieke uitdaging voor de Russen om dit in goede banen te leiden.

Ook moet deze colonne straks opgebroken worden. De stad heeft (volgens wiki) een oppervlakte van 839 km2. Trek ik in Maps een ring rond de stad dan heeft deze een omtrek van ca. 85 km.

Het is niet zo dat ze naar binnen rijden zoals op het rode plein in Moskou tijdens de jaarlijkse overwinnings parade ;). Zet het even in perspectief, een jaarlijkse parade heeft vele maanden voorbereiding nodig achter de schermen, coordinatie van de assets etc. Hier (volgens wat bierviltjesberekeningen) verwachten we dat mogelijk 30.000 voertuigen even gecoordineerd de stad inrijden zonder planning. Daar geloof ik helemaal niks van.

Zeg dat het 30.000 voertuigen zijn, welke allemaal 3 liter per uur aan brandstof verbruiken als ze stilstaan. Dan praten we over dik 1.000.000 liter per dag. Aan het front is het verbruik nog hoger. Iedereen moet ook eten hebben, en slapen. Dit lijkt me gewoon een katastrofe.

Overigens denk ik wel dat Poetin hier de geschiedenisboeken inkan met de langste colonne groot materieel ooit ;)
Iemand die het snapt. Hoe dichterbij die collonne komt, hoe duurder hij is geweest, hoe pijnlijker het is als hij vast komt te staan. Het is niet in het belang van Oekraïne om deze nu al aan te vallen. Vergeet ook niet dat bij iedere afgelegde kilometer het steeds lastiger wordt om de boel terug te halen wanneer het vastloopt.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 11:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

spartacusNLD schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:28:
Ik werk bij een vrij grote financiële instelling in Nederland. Net een bericht van onze directie ontvangen over deze situatie:

***members only***

Die laatste alinea 8)7 |:(
De mail die mijn werkgever gisteren stuurde is vandaag compleet verkeerd gevallen binnen het bedrijf. Een hoop blowback richting directie.. reacties als ''waar mogen wij als medewerkers onze post op social media vervolgens laten controleren''

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:30
Neem aan dat de stad en daarbuiten een hoop wegblokkades hebben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

pcies wat ik eerder zei: een stilstaande colonne is geen directe dreiging, meer een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Cloud schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:23:
[...]

Je moet het in elk geval niet doen als je zelf al militair bent in Nederland. Dat willen ze echt niet, want dan lijkt het vanuit het buitenland alsof Nederland tóch meevecht. Normaal gesproken zul je waarschijnlijk wel aangehouden worden bij terugkomst heb ik begrepen. Dat leidt dan mogelijk tot een rechtszaak maar als je aan de goede kant gevochten hebt, is daar bij het publiek zeer weinig tot geen draagvlak voor (is in het verleden gebleken). Waardoor men zo'n zaak laat vallen.

Nu is het wel een beetje anders, vanwege twee redenen. Oekraïne vraagt er zelf om én de Nederlandse overheid heeft ook zelf publiekelijk gezegd heeft dat het wel mág maar heel sterk afgeraden wordt. Ik denk dat je er daardoor wel een beetje vanuit kunt gaan dat je er zonder gevolgen in Nederland mee weg zou kunnen komen. Je moet je uiteraard wel normaal gedragen daar en niet full Blackwater huurling gaan.
Dit dus.
Daarover gesproken zijn er vanuit het westen al huurlingen/vrijwilligers ingezet?
Dat zou een ideale manier zijn om middels geld (waar we toch genoeg van hebben) vele 1000den goedgetrainde en bewapende troepen daar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

nst6ldr schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:26:
[...]

Iemand die het snapt. Hoe dichterbij die collonne komt, hoe duurder hij is geweest, hoe pijnlijker het is als hij vast komt te staan. Het is niet in het belang van Oekraïne om deze nu al aan te vallen. Vergeet ook niet dat bij iedere afgelegde kilometer het steeds lastiger wordt om de boel terug te halen wanneer het vastloopt.
Klopt, dit lijkt mij ook het meest logisch.

Sowieso, als de hele kolonne vernietigd wordt verbruikt hij geen resources meer; zolang hij nog actief is wel. Dit forceert Rusland om óf die kolonne op te geven, óf te blijven bevoorraden ondanks de enorme hoeveelheid resources die de kolonne nodig heeft. Er gaat op dit moment helemaal geen risico van die kolonne uit voor Oekraïne. Pas als de kolonne dichterbij komt hoeft Oekraïne hier een keuze in te maken. Op dit moment graaft de Russische krijgsmacht namelijk kosteloos (voor Oekraïne dan) hun eigen 60km lange graf daar.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

spartacusNLD schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:26:
[...]

De mail die mijn werkgever gisteren stuurde is vandaag compleet verkeerd gevallen binnen het bedrijf. Een hoop blowback richting directie.. reacties als ''waar mogen wij als medewerkers onze post op social media vervolgens laten controleren''
Heel goed. Laat de medewerkers vrij om een eigen mening te geven zolang ze maar geen bedrijfsgevoelige data posten. En elkaar op het werk niet afrekenen op standpunten die ze op social media maken. Dan maar snel meer investeren in cyber security als men zo bang is om gehackt te worden. :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 08:16
tiswat schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:27:
Neem aan dat de stad en daarbuiten een hoop wegblokkades hebben, toch?
Ik zie genoeg beelden dat de voertuigen "afgeslacht" worden als ze eenmaal in stedelijke omgeving komen.
Vandaag ook weer vanuit het Westen van Kiev aardige zwartgeblakerde colonnes.
Op de snelwegen schijnt het ook raak te zijn, zag twee Oekrainers via een nooduitgang de snelweg opstappen, twee raketten een colonne inschieten en weer verdwijnen achter de barrieres. Ook vrij effectief blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 22:32

Oekraïne gaat dit gewoon als tower defense game op kunnen lossen. Vier goed geplaatste units die zo'n hele slang aan vehikels van de kaart vagen bij entree binnen de stad :+.

De intentie zal vermoedelijk zijn geweest om afschrikwekkend te werken. Maar die Oekraïners laten zich niet gek maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Laatst online: 21:15

Player1S

Probably out in the dark

Kenny_026 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Heeft de oekraine daar de mankracht voor en staat er in die file ook niet genoeg wat dat uit de lucht schiet?
Ben zeker geen expert maar volgens mij zijn de meeste ground-to-air installaties stationair. En kunnen die ook niet in paar tellen in paraatheid gebracht worden.

Dus blijven Russische versie van de stinger en afweergeschut over.

Maar misschien hebben ze ook allang artillerie ingesteld op een punt waar de colonne langs komt

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

nst6ldr schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:26:
[...]

Hoe dichter bij de stad, hoe nauwer de fuik. Daarbij, als je de keuze hebt als verdedigende partij tussen open veld, of beschut tussen gebouwen het konvooi bestoken, tja….en dan inderdaad nog dat repatriëring en reparatie gewoon meer effort kost voor de agressor als de afstand groter is. En: hoe langer ze wachten, hoe meer wapens ze kunnen verzamelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

En terecht, zie je het al voor je dat je op je functioneringsgesprek de niet welgevallige tweetjes op een A4'tje onder je neus geschoven krijgt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

icecreamfarmer schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:28:
[...]
Dit dus.
Daarover gesproken zijn er vanuit het westen al huurlingen/vrijwilligers ingezet?
Dat zou een ideale manier zijn om middels geld (waar we toch genoeg van hebben) vele 1000den goedgetrainde en bewapende troepen daar te krijgen.
Dat is mij beetje onduidelijk eigenlijk. Op diverse subreddits wordt er wel druk over gesproken, en waren mensen dit weekend al onderweg of aangekomen in Polen. Er zullen er vast een paar opscheppers tussen zitten, maar het waren er behoorlijk wat dus het zal niet allemaal onzin geweest zijn. Als ik de Oekraïnse ambassade mag geloven hebben ook een flink aantal Nederlanders zich aangemeld.

Maar ja, het blijft social media dus het is onduidelijk hoeveel er nu echt zijn / naar toe gaan. Ik denk dat we dat soort dingen pas over een tijd zullen leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:55

Nox

Noxiuz

[...]

Ik snap dat je je medewerkers vraagt terughoudend te zijn in communicatie op de socials om geen doelwit te worden. Maargoed, ik ben ook niet iemand die het idee heeft dat als ik ergens een vlaggetje achter mijn naam zet dat dat enigszins invloed heeft. Ik heb ook niet mijn werkgever op de socials staan. Straks gaan mensen dingen aan mij vragen van 'jij bent goed met computers zag ik'. Genoeg van die grappen meegemaakt, vind ik niks. M.a.w. ik snap dat je werkgever graag wenst dat je geen communicatie indirect namens het bedrijf plaatst. Hoezeer je ook vindt dat jij het persoonlijk uitdraagt, als je je werkgever op je socials hebt of op linkedin reageer je al snel als medewerker van bedrijf X. Dat is hoe anderen het zien.

Wat mij betreft maakt het geen moer uit hoor overigens, ik probeer gewoon even de kant van de directie toe te lichten (die zij graag niet zo open communiceren omdat het kan leiden tot verkeerde opvattingen en onnodige discussies).

[ Voor 10% gewijzigd door Nox op 01-03-2022 09:34 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

icecreamfarmer schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:28:
[...]
Dit dus.
Al voor de oorlog begon waren er ca 17.000 buitenlandse vrijwilligers in Oekraine aan het trainen.
Van het vliegveld bij Kyiv had ik ook van een groepje uit de UK filmpjes gezien.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cloud schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Klopt, dit lijkt mij ook het meest logisch.

Sowieso, als de hele kolonne vernietigd wordt verbruikt hij geen resources meer; zolang hij nog actief is wel. Dit forceert Rusland om óf die kolonne op te geven, óf te blijven bevoorraden ondanks de enorme hoeveelheid resources die de kolonne nodig heeft. Er gaat op dit moment helemaal geen risico van die kolonne uit voor Oekraïne. Pas als de kolonne dichterbij komt hoeft Oekraïne hier een keuze in te maken. Op dit moment graaft de Russische krijgsmacht namelijk kosteloos (voor Oekraïne dan) hun eigen 60km lange graf daar.
En tegelijk heeft die kolonne ook veel voorraden bij zich. Als je die vernietigd, dan zijn ze er niet meer. (Jaja, is logisch :P ). Ik geloof zelf niet dat zo'n kolonne daar ongeschonden staat omdat Oekraïne 5D chess aan het spelen is, maar meer omdat ze gewoon niet de mogelijkheden hebben hem te vernietigen, of iig niet zonder hoge kosten aan hun kant ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
Nox schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:33:
[...]

Ik snap dat je je medewerkers vraagt terughoudend te zijn in communicatie op de socials om geen doelwit te worden. Maargoed, ik ben ook niet iemand die het idee heeft dat als ik ergens een vlaggetje achter mijn naam zet dat dat enigszins invloed heeft. Ik heb ook niet mijn werkgever op de socials staan. Straks gaan mensen dingen aan mij vragen van 'jij bent goed met computers zag ik'. Genoeg van die grappen meegemaakt, vind ik niks. M.a.w. ik snap dat je werkgever graag wenst dat je geen communicatie indirect namens het bedrijf plaatst. Hoezeer je ook vindt dat jij het persoonlijk uitdraagt, als je je werkgever op je socials hebt of op linkedin reageer je al snel als medewerker van bedrijf X. Dat is hoe anderen het zien.

Wat mij betreft maakt het geen moer uit hoor overigens, ik probeer gewoon even de kant van de directie toe te lichten (die zij graag niet zo open communiceren omdat het kan leiden tot verkeerde opvattingen en onnodige discussies).
Ik snap dat niet. Werk is werk en privé is privé
Van zodra je die lijn laat verdwijnen, waar eindigt het dan?
Maar goed, dat is een andere discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:30
Sissors schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:38:
[...]

En tegelijk heeft die kolonne ook veel voorraden bij zich. Als je die vernietigd, dan zijn ze er niet meer. (Jaja, is logisch :P ). Ik geloof zelf niet dat zo'n kolonne daar ongeschonden staat omdat Oekraïne 5D chess aan het spelen is, maar meer omdat ze gewoon niet de mogelijkheden hebben hem te vernietigen, of iig niet zonder hoge kosten aan hun kant ook.
Of ze wachten tot ze dichterbij Kyiv zijn. Als er dan het e.e.a wordt kapot gemaakt, kunnen ze helemaal geen kant op. Een opstopping van jewelste en een schiet schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:20:
[...]

Interessant artikel. zou dat ook de reden zijn dat de VS zich redelijk afzijdig houden? nu is het echt de EU die actief is met supplies etc.
De VS is niet redelijk afzijdig. die geven honderden miljoenen uit.
President Biden heeft een memorandum ondertekend om tot 600 miljoen dollar aan "onmiddellijke militaire bijstand" aan Oekraïne te kunnen verlenen.
https://www.vrt.be/vrtnws...ische-steun-aan-oekraine/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldgrumpy
Ik heb de indruk dat de oligarchen de sancties beginnen te voelen:

De Russische miljardair Oleg Deripaska, oprichter van het aluminiumbedrijf Rusal, wil dat echte crisismanagers de leiding opnemen in de huidige crisis. "Er moet absoluut een ander economisch beleid komen, en er moet een einde gemaakt worden aan al dit staatskapitalisme", aldus Deripaska op Telegram.

Anders dan in 2014, toen de eerste Westerse sancties Rusland troffen, zal "gewoon wachten" niet langer mogelijk zijn, aldus de oligarch, een van de 50 rijkste Russen. Van de regering verwacht hij nu "verduidelijkingen en commentaar over het economisch beleid voor de drie komende maanden". De vorige week aangekondigde verscherpte Westerse sancties lijken de Russische economie zwaar te treffen, en de oligarchen voelen die pijn ook .

Het is zeldzaam dat oligarchen kritiek laten horen op het Kremlin. Nog op maandag liet ook Oleg Tinkov, oprichter van de Tinkoff Bank en eveneens miljardair, zijn ongenoegen blijken naar aanleiding van de Russische aanval op Oekraïne. "Vandaag sterven in Oekraïne elke dag onschuldigen, dat is ondenkbaar en onaanvaardbaar", aldus Tinkov op Instagram.

In oktober vorig jaar heeft de Amerikaanse federale politie FBI huiszoekingen uitgevoerd in twee woningen die gelinkt zijn aan de Russische oligarch Oleg Deripaska. Hij behoort tot de nauwe kring van de Russische president Vladimir Poetin.

De huiszoekingen vonden plaats in Washington D.C. en New York en zijn gelinkt aan een onderzoek naar mogelijke schendingen van de sancties die de VS oplegden aan de Rus.

Roman Abramovitsj, een andere oligarch die onder meer bekend is als eigenaar van voetbalclub Chelsea, is dan weer door Oekraïne aangezocht om mee te bemiddelen, liet zijn woordvoerster vandaag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:19
[...]

Precies ik denk dat door de afgelopen dagen nu wel heel makkelijk gedacht wordt over bepaalde dingen hier. Zo'n 60 km lange kolonne schiet je niet eventjes aan puin he wie zegt dat de russen niet de kracht hebben die kolonne te verdedigen? Ze zullen dat echt niet zonder goede anti air en misschien ook air support als ze dichterbij komen onbewaakt de stad laten inrijden.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
Eindloos respect voor dit, ook al weet je dat de russische speelster hier zelf niet aan kan doen maar elk statement telt.
Dat is alleszins mijn mening

Opvallend nieuws vanuit het Mexicaanse Monterrey, waar het eerste reekshoofd niet in actie wil komen.

Normaal gezien speelt Elina Svitolina (WTA-15) als eerste reekshoofd op dinsdag haar 1/16e finales tegen de 20-jarige Russische Anastasia Potapova (WTA-81).

Maar: de tennister uit Oekraïne wil niet spelen tegen de Russische, door de invasie van de Russen in haar land.

Atleten niet verantwoordelijk
"Ik zal in geen elk ander toernooi tegen een Russische of Wit-Russische tennisster spelen totdat de bevoegde instanties de nodige maatregelen hebben getroffen", aldus Svitolina.

Al wil ze vooral de atleten niet met de vinger wijzen: "Zij zijn niet verantwoordelijk. Ik wil hulde brengen aan iedereen die standpunt inneemt."

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:05

Dit is me ook een dingetje hoor. Als ze eropin gaan wordt Rusland echt compleet geïsoleerd van de rest van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:34

backupdevice

No Risk , Full Push

Stylze schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Precies ik denk dat door de afgelopen dagen nu wel heel makkelijk gedacht wordt over bepaalde dingen hier. Zo'n 60 km lange kolonne schiet je niet eventjes aan puin he wie zegt dat de russen niet de kracht hebben die kolonne te verdedigen? Ze zullen dat echt niet zonder goede anti air en misschien ook air support als ze dichterbij komen onbewaakt de stad laten inrijden.
Je hoeft ook niet de gehele colonne te vernietigen. Je pakt de voorkant en als je kan de achterkant en voila , er zijn serieuze problemen.

Van NOS https://nos.nl/collectie/...aar-ook-kwetsbaar-doelwit

De Oekraïners zijn zich hiervan bewust, zegt Groot Koerkamp. "Ze weten precies waar dit konvooi vandaan komt. Er is zeker één brug opgeblazen die het moeilijk maakt om door te dringen tot Kiev. Men wacht op dit konvooi. Dit is een prelude op de gevechten die nog gaan komen."

[ Voor 24% gewijzigd door backupdevice op 01-03-2022 09:45 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

oldgrumpy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:39:
[...]

Ik snap dat niet. Werk is werk en privé is privé
Van zodra je die lijn laat verdwijnen, waar eindigt het dan?
Ja, maar als je als werknemer die lijn niet trekt (je werkgever online op je social-profiel vermelden) dan moet je niet zeuren dat je werkgever daar een mening over heeft vind ik.

Het is een beetje als provoceren op vrijdagmiddag in een kroeg zijn terwijl je toevallig nog het shirt van je werkgever aan hebt. Je werkgever ziet je dat uberhaupt liever niet doen, maar al helemaal niet in bedrijfskleding. Mag dat wel je eigen tijd zijn, maar maak dan geen links naar je werkgever.

Je werkgever is bovendien een veel beter doelwit dan jouw privénetwerk. Ik snap het volkomen dat men zoiets heeft van: ga geen Russen uitschelden, provoceren etc. en onheil op je afroepen.

Denk dat niemand er moeite mee heeft als je online iets reageert als 'wat erg' of 'onze gedachten zijn bij de nabestaanden' maar zodra je op een Russische pagina van socials gaat reageren van 'Putin is enorme klootzak hij moet doet en alle Russen zijn moordenaars' dan is dat een ander verhaal. Bovendien schiet je er niks mee op wmb.

Hier is er overigens contact met externe collega's in oekraïne ontboden, maar dat leg ik even naast me neer. Mensen waar we jaren samen mee hebben gewerkt mogen we opeens niet meer contacten ofzo. Maar denk dat dat een paniekreactie is geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 01-03-2022 09:46 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

[Twitter: https://twitter.com/verkhovna_rada/status/1498401469422256136]
Misschien hebben ze ook wel honger? Rantsoen lijkt over datum te zijn...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tristan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:44:
[Twitter]

Dit is me ook een dingetje hoor. Als ze eropin gaan wordt Rusland echt compleet geïsoleerd van de rest van de wereld.
Het lijkt me wel goed als de inwoners juist nog informatie/medie van buiten Rusland kunnen zien (hoever dat nu al mogelijk is). Anders blijft echt alleen de media van binnen de grenzen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:35
oldgrumpy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:42:
Ik heb de indruk dat de oligarchen de sancties beginnen te voelen.
Op dit moment hebben veel landen tegoeden bevroren. In onder andere de VS zijn nu wetten/mogelijkheden in de maak om dat om te zetten naar inbeslagname. Ik denk dat dat mogelijke het volgende financiële drukmiddel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:30
souljah1h schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:45:
[Twitter]

die pakketten zijn vrij lang naar houdbaarheid datum nog te eten. minder smaak wellicht, maar te ten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[...]

Het is toch een kwestie van prioriteiten stellen? Er gaat op dit moment betrekkelijk weinig dreiging van die kolonne uit, terwijl op diverse plaatsen andere Russische troepen veel dichterbij zijn. Tenzij je een ongelimiteerde strijdmacht hebt, moet je dan keuzes maken. Alles wat je inzet tegen die kolonne die uit hun neus staat te vreten, kun je niet inzetten tegen dreigingen veel dichterbij.

Het stellen van prioriteiten in tijden van oorlog lijkt mij niet een stukje 5D chess maar iets wat je moet doen uit pure noodzaak voor het behoud van je land. Hoe dan ook, de reden doet er niet toe. Oekraïne weet dondersgoed dat ie er is, de hele wereld weet het. Eén ding is duidelijk en ze hebben die kolonne met rust gelaten. We kunnen met zijn allen gissen naar de reden maar ze zullen er ongetwijfeld over nagedacht hebben. Dat is een ding dat zeker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
souljah1h schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:45:
[Twitter]
Gisteren ook al langsgekomen: hoeft geen probleem te zijn, je wordt er niet ziek van.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

hoevenpe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:47:
[...]

Gisteren ook al langsgekomen: hoeft geen probleem te zijn, je wordt er niet ziek van.
Maar je moraal daalt wel fors. 'We krijgen eten wat 7 jaar over datum is, wat een skere bedoening'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:24
Even een andere vraag. Stel dat Rusland zich terug trekt. De hele wereld heeft net veel wapens aan Oekraïne gegeven. Dan is Oekraïne erg goed bewapend. Gaat oekraïne de wapens dan ook teruggeven?

Gewoon even een gedachtensprong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:24
Market Garden is een mooi voorbeeld van een smalle weg, tanks en wat er fout kon gaan. Veel tanks moesten wachten. Naast de weg was het erg slecht dus wanneer een tank ging was het lastig deze verwijderen en te omzeilen. Op bepaalde momenten was het prijs schieten voor de duitsers omdat er geen ruimte was om te bewegen.

Al met al een lange collone is leuk maar als je de weg niet af kunt kan het ook erg tegen je gaan werken.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Cloud schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Het is toch een kwestie van prioriteiten stellen? Er gaat op dit moment betrekkelijk weinig dreiging van die kolonne uit, terwijl op diverse plaatsen andere Russische troepen veel dichterbij zijn. Tenzij je een ongelimiteerde strijdmacht hebt, moet je dan keuzes maken. Alles wat je inzet tegen die kolonne die uit hun neus staat te vreten, kun je niet inzetten tegen dreigingen veel dichterbij.

Het stellen van prioriteiten in tijden van oorlog lijkt mij niet een stukje 5D chess maar iets wat je moet doen uit pure noodzaak voor het behoud van je land. Hoe dan ook, de reden doet er niet toe. Oekraïne weet dondersgoed dat ie er is, de hele wereld weet het. Eén ding is duidelijk en ze hebben die kolonne met rust gelaten. We kunnen met zijn allen gissen naar de reden maar ze zullen er ongetwijfeld over nagedacht hebben. Dat is een ding dat zeker is :)
Buiten dat, een colonne die geen dreiging vormt aanvallen is gewoon olie op het vuur. Ik denk dat Oekraïnse soldaten ook liever vrede hebben. Colonne stoppen is prima, maar helemaal de puinpoeier inschieten is ook een beetje zinloos bloedvergieten, iets wat iedereen op een handvol personen na wil voorkomen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Milo85 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:49:
Even een andere vraag. Stel dat Rusland zich terug trekt. De hele wereld heeft net veel wapens aan Oekraïne gegeven. Dan is Oekraïne erg goed bewapend. Gaat oekraïne de wapens dan ook teruggeven?

Gewoon even een gedachtensprong.
Die mogen ze van mij apart houden. In het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cloud schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Eens hoor. Mijn punt is alleen dat ik niet geloof dat ze die kolonne met rust laten omdat ze hem eigenlijk liever intact hebben. Maar dat ze het doen omdat de kosten van hem te vernietigen op dit moment niet opweegt tegen de voordelen ervan. En in hoeverre dat is omdat ze hun eenheden liever ergens gebruiken waar een directere dreiging is, of omdat ze gewoon hun overgebleven luchtmacht zouden weggooien voor weinig resultaat als ze hem aanvallen, dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Nox schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Buiten dat, een colonne die geen dreiging vormt aanvallen is gewoon olie op het vuur. Ik denk dat Oekraïnse soldaten ook liever vrede hebben. Colonne stoppen is prima, maar helemaal de puinpoeier inschieten is ook een beetje zinloos bloedvergieten, iets wat iedereen op een handvol personen na wil voorkomen denk ik.
Dat is juist heel zinvol, als er iets slecht is voor het moreel van de de bevolking en leger dan zijn het wel 10.000den lijken en een half onklaar gemaakt leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Sissors schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:51:
Eens hoor. Mijn punt is alleen dat ik niet geloof dat ze die kolonne met rust laten omdat ze hem eigenlijk liever intact hebben.
Wat speldenprikken doen het goed genoeg, vermoed dat er momenteel meer gebeurd dan wat wij zien.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

En dat bedoel ik dus. Een militaire colonne vol met voorraden voor een binnenvallend leger laat je maar met rust omdat dat olie op het vuur zou zijn? Dat gaat er bij mij niet in. En ik ben iig ten opzichte van sommige andere hier iemand die juist zegt dat je Rusland wel een weg hieruit moet geven om bloedvergieten te verminderen. Maar je laat niet zoiets met rust omdat je Rusland niet boos op je wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Nox schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:45:
[...]
Ja, maar als je als werknemer die lijn niet trekt (je werkgever online op je social-profiel vermelden) dan moet je niet zeuren dat je werkgever daar een mening over heeft vind ik.
Zoiets zou je inderdaad niet op je LinkedIn moeten gooien. Maar als je prive Facebook gebruikt dan kun je daar best posten dat Putin een grote lul is.

Verder ging het in het voorbeeld over een bedrijf wat door omvang en branche al lang op een (lange) lijst van mogelijke doelwitten voor Russische hackers te vinden is (denk ik). ;)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 08:16
In het Zuiden gaat het toch aardig door voor de Russen. Marioepol bijna omsingeld en inmiddels trekken er ook Russische eenheden Kherson binnen. Als men Marioepol veroverd, dan is de landbrug met de Krim gerealiseerd. Een toch wel belangrijk moment voor de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Vanuit het perspectief van oorlogsvoering wil je zoveel mogelijk uitschakelen tegen zo weinig mogelijk verlies. Dus als het op een gegeven moment de moeite waard is voor het Oekraïense leger schieten ze die colonne wel degelijk de puinpoeier in. Waarschijnlijk met een bepaald plezier ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Prosac schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:54:
In het Zuiden gaat het toch aardig door voor de Russen. Marioepol bijna omsingeld en inmiddels trekken er ook Russische eenheden Kherson binnen. Als men Marioepol veroverd, dan is de landbrug met de Krim gerealiseerd. Een toch wel belangrijk moment voor de Russen.
Ik denk dat dit er wel van gaat komen. Vraag is of ze dit dan bezet kunnen gaan houden en verder Oekraïne in trekken. Het begint dan een aardige landmassa te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

[...]

Sorry hoor , maar in een van die vrachtwagens kan een kist met een handgranaat zitten die jou of onschuldigen dood gaat maken. Er is geen romantiek in oorlog, het is simpel hij of jij .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

spartacusNLD schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:28:
Ik werk bij een vrij grote financiële instelling in Nederland. Net een bericht van onze directie ontvangen over deze situatie:

***members only***

Die laatste alinea 8)7 |:(
Jeetje. Hoewel ik er zelf ook altijd voor ben om me enigszins in te houden op sociale media (en dan m.n. LinkedIn, die is namelijk niet afgeschermd) is dit wel even andere koek. Hoe haal je het als bedrijf in je hoofd. Ik vind het al erg genoeg dat een aardige hoeveelheid organisaties zich niet lijken te durven uitspreken. De (Nederlandse) universiteit waaraan ik heb gestudeerd is zichtbaar voorzichtig met uitingen op social media over dit hele gebeuren om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Sissors schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Eens hoor. Mijn punt is alleen dat ik niet geloof dat ze die kolonne met rust laten omdat ze hem eigenlijk liever intact hebben. Maar dat ze het doen omdat de kosten van hem te vernietigen op dit moment niet opweegt tegen de voordelen ervan. En in hoeverre dat is omdat ze hun eenheden liever ergens gebruiken waar een directere dreiging is, of omdat ze gewoon hun overgebleven luchtmacht zouden weggooien voor weinig resultaat als ze hem aanvallen, dat weet ik niet.
Misschien dat ze eerst het hele konvooi eerst goed bestuderen en kijken wat de grootste bedreiging is en later een aanval erop wagen. De 'brandstof trein' dat gisteren werd aangevallen door een drone is bijvoorbeeld zo iets. Dat is in mijn ogen een tactische doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

RoD schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Ik denk dat dit er wel van gaat komen. Vraag is of ze dit dan bezet kunnen gaan houden en verder Oekraïne in trekken. Het begint dan een aardige landmassa te worden.
Als ze slim zijn trekt Ukraine nu de troepen terug naar het westen . Ja je verliest een groot stuk land maar de soldaten kunnen dan wel ingezet worden elders ipv in de pan gehakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 23:33
Is het strategisch gezien niet heel dom om zoveel EU wapentuig daar naartoe te zenden? De Russen hoeven maar een paar bommen erop te gooien en de halve EU voorraad aan wapentuig is vernietigd.

Gisteren zat bij Jinek de voorzitter van de vereniging van officieren te vertellen dat de Nederlandse strijdkracht in al die jaren kapot bezuinigd is. Dat we feitelijk slechts een krijgsmacht in opbouw hebben. Dus ik denk ook niet dat we nog 5000 van die stingers (of wat de regering dan ook stuurt) nog ergens hebben liggen.

Ik bedoel te zeggen, kunnen we onszelf nog wel verdedigen als je zoveel materiaal wegstuurt?
Paar jaar geleden moesten de soldaten nog pang pang roepen ( https://www.trouw.nl/nieu...ang-pang-roepen~b178472b/ )

En in artikel van 1 jaar geleden (https://magazines.defensi.../02_reactie-rekenkamer_14 ) , staat dat ze de afgelopen 10 jaar bezuinigd hebben, dus sinds pang pang roepen, is er niet meer bijgekomen, zelfs minder.

Het lijkt wel alsof de Rus wacht totdat die toegezegde wapens er werkelijk zijn, en dan komt die voor heel de EU. Hoe gaan wij hem stoppen zonder kogels, zonder wapens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

MrDirect schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:56:
Is het strategisch gezien niet heel dom om zoveel EU wapentuig daar naartoe te zenden? De Russen hoeven maar een paar bommen erop te gooien en de halve EU voorraad aan wapentuig is vernietigd.

Gisteren zat bij Jinek de voorzitter van de vereniging van officieren te vertellen dat de Nederlandse strijdkracht in al die jaren kapot bezuinigd is. Dat we feitelijk slechts een krijgsmacht in opbouw hebben. Dus ik denk ook niet dat we nog 5000 van die stingers (of wat de regering dan ook stuurt) nog ergens hebben liggen.

Ik bedoel te zeggen, kunnen we onszelf nog wel verdedigen als je zoveel materiaal wegstuurt?
Paar jaar geleden moesten de soldaten nog pang pang roepen ( https://www.trouw.nl/nieu...ang-pang-roepen~b178472b/ )

En in artikel van 1 jaar geleden (https://magazines.defensi.../02_reactie-rekenkamer_14 ) , staat dat ze de afgelopen 10 jaar bezuinigd hebben, dus sinds pang pang roepen, is er niet meer bijgekomen, zelfs minder.

Het lijkt wel alsof de Rus wacht totdat die toegezegde wapens er werkelijk zijn, en dan komt die voor heel de EU. Hoe gaan wij hem stoppen zonder kogels, zonder wapens?
Rusland moet eerst door een paar landen heen voordat zij aan de grens bij Venlo staan. En het eerste NATO land betekend meteen full scale war tegen de NATO>

Pagina: 1 ... 65 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid