toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Er it vast een plan achter, echter lijkt de uitvoering momenteel ondermaats. Ik zie niet in wat het nut is van je logistieke lijn letterlijk als file in lijn op een snelweg parkeren voor strategisch voordeel oplevert. Maar het zou goed kunnen natuurlijk dat er iets is dat ik niet kan verzinnen, ik heb nooit enige militaire training gehad.Palomar schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:45:
[...]
Ik zou die Russen niet onderschatten. Denk niet dat het allemaal zo simpel ligt als jij schetst. Er zal vast een plan achter zitten...
Laten we hopen dat het gewoon allemaal misgaat voor de Russen.
Ukrainian national anthem in the metro station (bomb shelter) #Ukraine pic.twitter.com/F30QT5dqZY
— Kristina Berdynskykh (@berdynskykh_k) 28 februari 2022
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Maar wat waren de Amerikaanse verliezen in Irak? Een fractie van een fractie van wat het de Russen nu al gekost heeft.ph4ge schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:46:
[...]
Helemaal mee eens, maar het is nog geen week. Saddam hield het ook een week lang vrij goed vol tegen de Amerikanen (de verschillen zijn enorm natuurlijk, maar toch).
edit, nu ook een bevestiging en een geolocation, dus bij deze. Geen NSFW maar kan wel als schokkend ervaren worden:
Russia is waging war in violation of international humanitarian law. Kills civilians, destroys civilian infrastructure. Russiaʼs main target is large cities that now fired at by its missiles.
— MFA of Ukraine 🇺🇦 (@MFA_Ukraine) 1 maart 2022
📍Kharkiv, Administration building pic.twitter.com/BJgyNnDp1h
[ Voor 47% gewijzigd door Jedi_Pimp op 01-03-2022 08:00 ]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
sh4d0wman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:37:
[...]
De vraag is dus eigenlijk of die al uitgeschakeld zijn en hoe snel Turkije dan nieuwe kan leveren. Dit is inderdaad wel een uitgelezen kans, prijsschieten. Komt dit konvooi aan bij de stad dan zullen ze wijk voor wijk plat leggen voordat ze andere troepen naar binnen sturen ben ik bang.
Mogelijk, maar dat geeft toch geen antwoord op de vraag waarom de Russen het niet beter lijken te beschermen? Vanuit Russisch oogpunt maken een paar kapot geschoten voertuigen op zich niet veel uit. Het zijn zoveel voertuigen dat het onbegonnen werk is ze allemaal kapot te schieten, maar ook een paar kapotte voertuigen staan toch wel aardig in de weg. Daarom had ik verwacht dat ze op z'n minst zouden proberen de lucht daar veilig te houden. Voor zover we hier kunnen nagaan is daar echter helemaal geen sprake van.CornermanNL schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:39:
[...]
Wellicht kan de helft niet vliegen door gebrek aan onderdelen , brandstof , en andere problemen van logistieke aard ? De spullen er neerzetten is 1 , ze operationeel krijgen en houden 2.
Alles lijkt (en ik kijk er erg bleu tegenaan) erop dat de hele opbouw en oefeningen vooral gericht waren op angst zaaien, het idee was dat als de eerste tanks de grens over gingen dat het Oekraïense leger zich uit pure angst wel snel zou overgeven. En dat Kviv snel zou worden ingenomen en er een marionetten regering geïnstalleerd zou worden.
Nu blijkt de tegenstand groot en behoorlijk effectief, voor zover ik dat kan beoordelen. Een grove inschattngsfout van de Russen.
Geloof me, ik onderschat ze niet. Ze hebben zichzelf overschat. Gezien ook deze oeeps van het nieuws.Palomar schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:45:
[...]
Ik zou die Russen niet onderschatten. Denk niet dat het allemaal zo simpel ligt als jij schetst. Er zal vast een plan achter zitten dat jij en ik nog niet zien...
https://web.archive.org/w...6/rossiya-1775162336.html
Vertaling: https://bit.ly/3C1WpsL
Die Russen komen en het is duidelijk wat ze willen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Met 700 Duitse en Nederlandse stingers op de grond heb je als Russische helicopter of vliegtuig snel een probleem.Yucon schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:50:
Daarom had ik verwacht dat ze op z'n minst zouden proberen de lucht daar veilig te houden. Voor zover we hier kunnen nagaan is daar echter helemaal geen sprake van.
Besef dat een deel van de kracht van die wapens afschrikking is.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat snap ik ook niet, nu is toch perfect voor de drones om aan te vallen? Kan Turkije die 48 drones die in bestelling stonden niet snel leveren?ByteMe_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:22:
Een konvooi van 60+ km lang... Nog altijd op xx km afstand van Kiev (staan ze samen stil en willen ze er 100 van maken ofzo). Iedereen weet dat ze er staan en met groot target op hun rug wachten ( of erg langzaam rijden)... Dat lijkt me toch een flinke casualtystapel als de gevechtsvliegtuigen in actie komen? Of komen die te laat?
Als je kijkt naar luchtoverwicht, dat was gigantisch , dat volhouden bestond voornamelijk uit veel lichtspoormunitie de lucht inschieten en afwachten. Zodra iedereen murw gebeukt was gingen de tanks pas de grens over. En toen gaf het ene na het andere deel van het Iraakse leger zich over.ph4ge schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:46:
[...]
Helemaal mee eens, maar het is nog geen week. Saddam hield het ook een week lang vrij goed vol tegen de Amerikanen (de verschillen zijn enorm natuurlijk, maar toch).
Dat overwicht hebben de Russen niet, ze zijn gelijk de grens over gegaan. Wellicht met verkeerde aannames over slagkracht van de tegenstander een illusie van superioriteit , geen idee. De situatie is in ieder geval onvergelijkbaar. Zelfs het vliegveld bij Kviv met Spetsnaz als inzet is geen walkover gebleken.
Het lijkt erop alsof de rapporten geschreven voor de legertop vooraf schromelijk overdreven in paraatheid, inschatting van de tegenstander en ga zo maar door. Net als velen deden ten tijde van het Soviet tijdperk. Uit angst om in een Goelag of erger te verdwijnen.
Oekraïne vaart op dit moment op de inlichtingen van de NAVO. Reken maar dat die deze club in het vizier hebben, en als er nog niet geschoten is, dat daar een reden voor is.Yucon schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:50:
[...]
[...]
Mogelijk, maar dat geeft toch geen antwoord op de vraag waarom de Russen het niet beter lijken te beschermen? Vanuit Russisch oogpunt maken een paar kapot geschoten voertuigen op zich niet veel uit. Het zijn zoveel voertuigen dat het onbegonnen werk is ze allemaal kapot te schieten, maar ook een paar kapotte voertuigen staan toch wel aardig in de weg. Daarom had ik verwacht dat ze op z'n minst zouden proberen de lucht daar veilig te houden. Voor zover we hier kunnen nagaan is daar echter helemaal geen sprake van.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Voor Putin zijn mensen vervangbaar, dat is een heel andere insteek dan die van de Amerikanen. Niet te vergelijken.Kheos schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:48:
[...]
Maar wat waren de Amerikaanse verliezen in Irak? Een fractie van een fractie van wat het de Russen nu al gekost heeft.
Ik houd er ook nog steeds rekening mee dat de échte serieuze soldaten nog gaan komen, of nu ingezet worden.
Onvergelijkbaar: de VS deden exact wat je in zo'n conflict zou moeten doen, niet te snel optrekken om te zorgen dat het achterland veilig is en voorraden goed doorkomen.ph4ge schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:46:
Saddam hield het ook een week lang vrij goed vol tegen de Amerikanen (de verschillen zijn enorm natuurlijk, maar toch).
Tegelijkertijd het Iraakse leger vanuit de lucht decimeren zodat de tegenstander bij aankomst zich direct overgaf. In Oekraïne gebeurd precies het tegenovergestelde, aanvallen op burgerdoelen zijn een teken van zwakte en militair weinig effectief.
Wat ik al aanhaalde, wellicht is de luchtmacht operationeel niet gevechtsklaar en kunnen ze eenvoudigweg dat konvooi niet beschermen en moeten ze voorrang geven aan andere taken. Ik zie geen andere reden om het niet te doen. En dan nog, hoe ga je zo'n lang convooi beschermen ? Dat kost enorme rotatie en haalt vliegend materieel weg bij de frontlinie. Dan wordt je daar in de pan gehakt met een beetje pech en heb je aan die supply chain ook niets meer.Yucon schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:50:
[...]
[...]
Mogelijk, maar dat geeft toch geen antwoord op de vraag waarom de Russen het niet beter lijken te beschermen? Vanuit Russisch oogpunt maken een paar kapot geschoten voertuigen op zich niet veel uit. Het zijn zoveel voertuigen dat het onbegonnen werk is ze allemaal kapot te schieten, maar ook een paar kapotte voertuigen staan toch wel aardig in de weg. Daarom had ik verwacht dat ze op z'n minst zouden proberen de lucht daar veilig te houden. Voor zover we hier kunnen nagaan is daar echter helemaal geen sprake van.
Ik snap er weinig van tot nu toe, maar ik heb te weinig kennis van zaken om er echt chocola van te kunnen maken.
⚡️ In #Kharkiv, the occupiers carry out massive air strikes on the city's infrastructure. pic.twitter.com/bkOjoRBCby
— NEXTA (@nexta_tv) 1 maart 2022
[ Voor 4% gewijzigd door Pierre op 01-03-2022 08:01 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Zie een paar posts boven je. De aftermath:Pierre schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:00:
Dit zie ik net op Twitter een raketaanval in centrum van Charkov.
[Twitter]
Aftermath of the Russian Strike this morning in Kharkiv. pic.twitter.com/vZrs1w91wr
— OSINTdefender (@sentdefender) 1 maart 2022
Hoe krijg je het voor elkaar om dan ook nog je target te missen en een verkeersplein te raken waar allemaal burgers aan het rijden zijn. Misselijkmakend. OSINT denkt dat het een vliegtuigbom is overigens en geen (kruis)raket, maar dat is vooralsnog speculeren.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Ja een paar posts geleden zelfs al. Kunnen we aub stoppen met die onzinnige linkdumps uit het NOS liveblog? Mensen die deze oorlog volgen, hebben waarschijnlijk ook wel dat liveblog open staan.Pierre schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:00:
Dit zie ik net op Twitter een raketaanval in centrum van Charkov.
[Twitter]
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
75% zou reeds ingezet zijn, dan ben je inmiddels aan de reserves toe.Tweak_ers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:59:
Ik houd er ook nog steeds rekening mee dat de échte serieuze soldaten nog gaan komen, of nu ingezet worden.
Het begint erop de lijken dat het Russische leger enorm uitgehold is, goed getrainde special forces en huurlingen (Wagner) maar de dienstplichtigen stellen weinig voor. De eerste Russische aanvallen waren veel professioneler dan wat nu gebeurd.
Echt misselijkmakend dit, niks Oekraïne zuiveren van de overheid. Complete destructie van het volk, aka het zuiveren wat de Duitsers deden.Pierre schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:00:
Dit zie ik net op de NOS een raketaanval in centrum van Charkov.
[Twitter]
Ik zal er beter opletten dan even een link dumpen hier, er moet hier eerst koffie in.Fanta schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:03:
[...]
Ja een paar posts geleden zelfs al. Kunnen we aub stoppen met die onzinnige linkdumps uit het NOS liveblog? Mensen die deze oorlog volgen, hebben waarschijnlijk ook wel dat liveblog open staan.
Same is al door meerdere generale in nieuws programma's gemeld dat de russen echt nog wel een Plan B en plan C hebben, ik heb het gevoel dat ze nu pas echt gas gaan geven zoals je ziet met die kilometers lange kolone. Zo makkelijk is dat niet uit te schakelen als ze luchtafweer mee hebben lijkt me?Tweak_ers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:59:
[...]
Voor Putin zijn mensen vervangbaar, dat is een heel andere insteek dan die van de Amerikanen. Niet te vergelijken.
Playstation 5
Kijk eens op Google Maps.FlowSnake schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:28:
Manmanman, als ik naar die colonne kijk. Sorry, ik ben geen generaal, maar dit is toch totaal niet strategisch!? Dan deel je dit toch tenminste op in 2/3 parallele stromen?
Er zijn geen wegen waaroverheen je kunt transporteren.
Driekwart van Oekraïne bestaat uit landerijen, bossen en moeras.
En het is ook nog eens heuvelachtig terrein.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Het zouden andere vliegtuigen zijn dus er is geen kannibalisme. Aan het front gebruiken ze voornamelijk aanvalsvliegtuigen zoals su-25's, terwijl je voor luchtbescherming eerder jachtvliegtuigen zoals een mig-29 nodig hebt. Die trouwens ook gelijk een stuk minder kwetsbaar zijn voor lichte luchtafweer vanaf de grond.CornermanNL schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:00:
[...]
Wat ik al aanhaalde, wellicht is de luchtmacht operationeel niet gevechtsklaar en kunnen ze eenvoudigweg dat konvooi niet beschermen en moeten ze voorrang geven aan andere taken. Ik zie geen andere reden om het niet te doen. En dan nog, hoe ga je zo'n lang convooi beschermen ? Dat kost enorme rotatie en haalt vliegend materieel weg bij de frontlinie. Dan wordt je daar in de pan gehakt met een beetje pech en heb je aan die supply chain ook niets meer.
Ik snap er weinig van tot nu toe, maar ik heb te weinig kennis van zaken om er echt chocola van te kunnen maken.
Maar hij heeft wel gelijk... makkelijk doelwit. Hopelijk komen die beloofde vliegtuigen snel in actie...Yaksa schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:05:
[...]
Kijk eens op Google Maps.
Maar wat bereiken ze er militair mee?Westland1940 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:03:
Echt misselijkmakend dit, niks Oekraïne zuiveren van de overheid. Complete destructie van het volk, aka het zuiveren wat de Duitsers deden.
Verspilde schaarse munitie die ze niet meer op Oekraïnse troepen kunnen gooien...
De Duitsers hebben de Battle of Britain mede verloren door hun obsessie met Londen. Schokkende beelden en veel burgerslachtoffers maar militair van weinig waarde.
Groot formaat artillerie (helaas geen Dikke Bertha beschikbaar als je er een nodig hebt...) + mijnenvelden + hopelijk wat bruggen die boem doen op het moment dat ze worden overgestoken.Stylze schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:05:
[...]
Same is al door meerdere generale in nieuws programma's gemeld dat de russen echt nog wel een Plan B en plan C hebben, ik heb het gevoel dat ze nu pas echt gas gaan geven zoals je ziet met die kilometers lange kolone. Zo makkelijk is dat niet uit te schakelen als ze luchtafweer mee hebben lijkt me?
En vanwege de Olympische spelen heeft Putin gewacht en nu is de dooi ingetreden. Het ‘modderseizoen’ is gearriveerd.Yaksa schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:05:
[...]
Kijk eens op Google Maps.
A few thoughts about Putin's failure in Ukraine.
— Anders Åslund (@anders_aslund) 1 maart 2022
1. He knows nothing about Ukraine but believes his own lies. The Russian Embassy in Kyiv has nobody who actually reads Ukrainian sources. Moscow has nobody who does.
2. Sergei Shoigu has destroyed Serdyukov's military reforms.
Draadje over de reden waarom Putin mogelijk gelooft in het succes van deze missie en dat de mensen graag bevrijd worden. Ik heb een aantal dagen terug al de theorie van de tunnelzicht aangehaald: alleen maar ja-knikkers om zich heen die hem voeden wat hij wilt horen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dit... maar we weten ook niet wat er uberhaupt nog kan vliegen van Ukraine. Als die drones voornamelijk op de grond geraakt zijn en ze een kleine luchtmacht hebben dan valt er helaas weinig uit te halen. Om de x tijd de voorkant bestoken en/of de soft targets in de rij (raketwerpers, munitie/brandstof trucks e.d.) met wat je ook maar hebt (mijnen, anti-tank, whatever) zodat ze stil vallen. En dan hopen op versterkingen/supplies. Geen idee hoeveel buitenlandse soldaten nu langzaam de grens over komen als vrijwilliger.hoevenpe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:55:
[...]
Met 700 Duitse en Nederlandse stingers op de grond heb je als Russische helicopter of vliegtuig snel een probleem.
Besef dat een deel van de kracht van die wapens afschrikking is.
[ Voor 6% gewijzigd door sh4d0wman op 01-03-2022 08:10 ]
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
De wil van het volk breken (+ mogelijk gewoonweg genocide)
Irrationele obsessies zijn vaak een kenmerk van dictatoren en vergelijkbare personen.Verspilde schaarse munitie die ze niet meer op Oekraïnse troepen kunnen gooien...
De Duitsers hebben de Battle of Britain mede verloren door hun obsessie met Londen. Schokkende beelden en veel burgerslachtoffers maar militair van weinig waarde.
Dit betekent dus dat hij grandioos gaat falen. Wel met een zinloze oorlog met veel slachtoffers en economische gevolgen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:08:
[...]
En vanwege de Olympische spelen heeft Putin gewacht en nu is de dooi ingetreden. Het ‘modderseizoen’ is gearriveerd.
[Embed]
Draadje over de reden waarom Putin mogelijk gelooft in het succes van deze missie en dat de mensen graag bevrijd worden. Ik heb een aantal dagen terug al de theorie van de tunnelzicht aangehaald: alleen maar ja-knikkers om zich heen die hem voeden wat hij wilt horen.
Wanneer komen we toch eens af van mensen (ja toch voornamelijk mannen) met deze grootheidswaanzin?
Doet mij denken aan:NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:08:
[...]
En vanwege de Olympische spelen heeft Putin gewacht en nu is de dooi ingetreden. Het ‘modderseizoen’ is gearriveerd.
[Embed]
Voor genocide heb je een industrieel proces nodig, niet een paar raketwerpers.Amphiebietje schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:09:
De wil van het volk breken (+ mogelijk gewoonweg genocide)
Die wil van met volk breken gaat tot nu toe niet geweldig...
Dat is dan toeval. De overgrote meerderheid van de dingen die ik post staan niet op de NOS liveblog.Fanta schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:03:
[...]
Ja een paar posts geleden zelfs al. Kunnen we aub stoppen met die onzinnige linkdumps uit het NOS liveblog? Mensen die deze oorlog volgen, hebben waarschijnlijk ook wel dat liveblog open staan.
Als ze willen wel, het Turkse leger heeft er zelf meer dan 100 in gebruik. Maar Erdogan zal een eventuele snelle levering zeker niet aan de grote klok gaan hangen om geopolitieke redenen.Tweak_ers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:56:
[...]
Dat snap ik ook niet, nu is toch perfect voor de drones om aan te vallen? Kan Turkije die 48 drones die in bestelling stonden niet snel leveren?
Ik denk dat hij niet zit te wachten op een Rusland dat de gehele noord en oost kant van de Zwarte Zee domineert.
Steam - PTR83
resultaat van opdrachten van een mannetje in een bunker die speelgoedauto's over een kaart schuift, maar geen benul van de realiteit heeft.CornermanNL schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:48:
[...]
Er it vast een plan achter, echter lijkt de uitvoering momenteel ondermaats.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dat kan alleen als de mensen om hem heen dat niet laten gebeuren, anders zul je altijd dit soort mensen naar de macht zien grijpen.jaapstobbe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:11:
[...]
Dit betekent dus dat hij grandioos gaat falen. Wel met een zinloze oorlog met veel slachtoffers en economische gevolgen.
Wanneer komen we toch eens af van mensen (ja toch voornamelijk mannen) met deze grootheidswaanzin?
Zelfst de meest vriendelijke mensen kunnen zeer machtbelust worden als ze eenmaal aan de top staan en niet door andere mensen erop gewezen worden waar de fuck ze mee denken bezig te zijn.
Playstation 5
Ik dacht dat bijv. in het geval van Myanmar het systematisch doden van burgers bij militaire acties ook onder genocide viel, dus als Rusland mensen levend loopt te roosteren met raketwerpers dan lijkt het mij dat dat ook mee telt.hoevenpe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:11:
[...]
Voor genocide heb je een industrieel proces nodig, niet een paar raketwerpers.
Verwijderd
Zegt eigenlijk niks: het kan natuurlijk zijn dat er geen aanval is omdat het gewoonweg niet kan, maar er zijn veel goede redenen te bedenken om te wachten. Om snel iets te noemen:...
Wat me wel zorgen maakt is dat deze gigantische lange file nog niet is aangevallen is...
Artillerie wil je verborgen houden en bij voorkeur ook bruikbaar na het schieten. In stelling brengen en voorbereiden van nieuwe posities kost tijd. Hetzelfde geldt voor drones.
Oorlog blijft, nog steeds, mensenwerk. Na een rit van een paar uur is iedereen minder alert, helemaal in militaire voertuigen die niet bekend staan om hun comfort-bevorderende opties.
Ook de Russen kunnen leren. Ik geef onmiddellijk toe dat de situatie -gegeven de omstandigheden- buitengewoon positief uitpakt voor Oekraïne, maar de Russen stellen hun plannen ook bij en op dit moment hebben ze het domweg bijzonder zwaar:NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:08:
[...]
[Embed]
Ik ben zeer somber over de meerfrontenaanval van de Russen in Oekraïne waar je nu de eerste contouren van ziet. Er zijn 3 grote pijnpunten voor Zelenski, en het lijkt erop dat hij een deel van het land moet opgeven. 1/
— Geert Jan Hahn (@geertjanhahn) 1 maart 2022
We zijn 'pas' een week bezig en ik verwacht dat er nog maanden gevochten gaat worden, met grote verliezen aan beiden zijden.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
“Bschnitz schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:55:
[...]
Geloof me, ik onderschat ze niet. Ze hebben zichzelf overschat. Gezien ook deze oeeps van het nieuws.
https://web.archive.org/w...6/rossiya-1775162336.html
Vertaling: https://bit.ly/3C1WpsL
Die Russen komen en het is duidelijk wat ze willen.
The Russia invasion and the new world
A new world is being born before our eyes. Russia’s military operation in Ukraine has ushered in a new era – in three dimensions at once. And of course, in the fourth, internal Russian. Here a new period begins both in ideology and in the very model of our socio-economic system – but this is worth talking about separately a little later.
Russia is restoring its unity; the tragedy of 1991, this terrible catastrophe in our history, its unnatural dislocation, has been overcome. Yes, at a great cost, yes, through the tragic events of a virtual civil war, because now brothers, separated by belonging to the Russian and Ukrainian armies, are still shooting at each other, but there will be no more Ukraine as anti-Russia.
Russia is restoring its historical fullness, gathering the Russian world, the Russian people together – in its entirety of Great Russians, Belarusians and Little Russians.
If we had abandoned this, if we had allowed the temporary division to take hold for centuries, then we would have not only betrayed the memory of our ancestors, but we also would have been cursed by our descendants for allowing the disintegration of the Russian land.
Vladimir Putin has literally assumed a historic responsibility by deciding not to leave the solution of the Ukrainian question to future generations. After all, the need to solve it would always remain the main problem for Russia – for two key reasons. And the issue of national security, that is, the creation of anti-Russia out of Ukraine and an outpost for the West to put pressure on us, is only the second most important among them.
The first would always be the complex of a divided people, the complex of national humiliation – when the Russian house first lost part of its foundation (Kyiv), and then was forced to come to terms with the existence of two states, not one, and two peoples. That is, either to abandon their history, agreeing with the insane versions that “only Ukraine is the real Rus,” or to gnash one’s teeth helplessly, remembering the times when “we lost Ukraine.” Returning Ukraine, that is, turning it back to Russia, would be more and more difficult with every decade – recoding, de-Russification of Russians and inciting Ukrainian Little Russians against Russians would gain momentum. And in the event of the consolidation of the full geopolitical and military control of the West over Ukraine, its return to Russia would become completely impossible – we would have to fight for it with the Atlantic bloc.
Now this problem is gone – Ukraine has returned to Russia. This does not mean that its statehood will be liquidated, but it will be reorganized, re-established and returned to its natural state as a part of the Russian world. Within what boundaries, in what form will the alliance with Russia be consolidated (through the CSTO and the Eurasian Union or the Union State of Russia and Belarus)? This will be decided after the end is put in the history of Ukraine as anti-Russia. In any case, the period of the split of the Russian people is coming to an end.
Here begins the second dimension of the coming new era – it concerns Russia’s relations with the West. Not even Russia, but the Russian world, that is, three states, Russia, Belarus and Ukraine, acting in the geopolitical dimension as a whole. These relations have entered a new stage – the West sees the return of Russia to its historical borders in Europe. And it is loudly indignant at this, although in the depths of his soul it must admit that it could not be otherwise.
Did anyone in the old European capitals, in Paris and Berlin, seriously believe that Moscow would give up Kyiv? That the Russians will forever be a divided people? And at the same time when Europe is uniting, when the German and French elites are trying to seize control of European integration from the Anglo-Saxons and assemble a united Europe? Forgetting that the unification of Europe became possible only thanks to the unification of Germany, which took place according to the good Russian (albeit not very smart) will. To swipe after that also on Russian lands is not even the height of ingratitude, but of geopolitical stupidity. The West as a whole, and even more so Europe in particular, did not have the strength to keep Ukraine in its sphere of influence, and even more so to take Ukraine for itself. In order not to understand this, they had to be just geopolitical fools.
More precisely, there was only one option: to bet on the further collapse of Russia, that is, the Russian Federation. However, the fact that it did not work should have been clear twenty years ago. Moreover, already fifteen years ago, after Putin’s Munich speech, even the deaf could hear – Russia is returning.
Now the West is trying to punish Russia for the fact that it returned, for not justifying its plans to profit at its expense, for not allowing the expansion of the western space to the east. Seeking to punish us, the West thinks that relations with it are of vital importance to us. However, this has not been the case for a long time already – the world has changed, and this is well understood not only by Europeans, but also by the Anglo-Saxons who rule the West. No amount of Western pressure on Russia will lead to anything. Losses from the sublimation of confrontation will be on both sides, but Russia is ready for them morally and geopolitically. Nevertheless, for the West itself, an increase in the degree of confrontation incurs huge costs – and the main ones are not at all economic.
Europe, as part of the West, wanted autonomy – the German project of European integration does not make strategic sense while maintaining the Anglo-Saxon ideological, military and geopolitical control over the Old World. Moreover, it cannot be successful, because the Anglo-Saxons need a controlled Europe. However, Europe needs autonomy for another reason as well — in case the States go into self-isolation (as a result of growing internal conflicts and contradictions) or focus on the Pacific region, where the geopolitical center of gravity is moving.
The confrontation with Russia, into which the Anglo-Saxons are dragging Europe, deprives the Europeans of even the chances of independence – not to mention the fact that in the same way Europe is trying to impose a break with China. If now the Atlanticists are happy that the “Russian threat” will unite the Western bloc, then in Berlin and Paris they cannot fail to understand that, having lost hope for autonomy, the European project will simply collapse in the medium term. That is why independent-minded Europeans are now completely uninterested in building a new Iron Curtain on their eastern borders – realizing that it will turn into a corral for Europe. Whose age (more precisely, half a millennium) of global leadership is over in any case – but various options for its future are still possible.
As the construction of a new world order – and this is the third dimension of current events – is accelerating, and its contours are more and more clearly visible through the spreading cover of Anglo-Saxon globalization. The multipolar world has finally become a reality – the operation in Ukraine is not capable of rallying anyone but the West against Russia. Because the rest of the world sees and understands perfectly well – this is a conflict between Russia and the West, this is a response to the geopolitical expansion of the Atlanticists, this is Russia’s return of its historical space and its place in the world.
China and India, Latin America and Africa, the Islamic world and Southeast Asia – no one believes that the West leads the world order, much less sets the rules of the game. Russia has not only challenged the West, it has shown that the era of Western global domination can be considered completely and finally over. The new world will be built by all civilizations and centers of power, naturally, together with the West (united or not) – but not on its terms and not according to its rules”
Tja als je dit zo leest, is dit inderdaad nog maar het begin.
Kharkiv lijkt het epicentrum van de Russiche frustratie te worden. Aanhoudende bestokingen omdat ze niet noemenswaardig aan terrein kunnen winnen. Dus dan maar afschrikking door middel van bommen en raketten.hoevenpe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:07:
[...]
Maar wat bereiken ze er militair mee?
Verspilde schaarse munitie die ze niet meer op Oekraïnse troepen kunnen gooien...
Ik zit nu reizen Waes te kijken over Oekraine (nu snap ik ook waarom de Oekrainers zo strijdbaar zijn), en ik denk dat dit het wel verduidelijkt. Hij is daar op het plein geweest met de protesten tegen de Russisch gezinde president. Dat heeft het volk gewonnen en toen zijn ze zich meer op ons gaan orienteren.Westland1940 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:03:
[...]
Echt misselijkmakend dit, niks Oekraïne zuiveren van de overheid. Complete destructie van het volk, aka het zuiveren wat de Duitsers deden.
Rusland (Putin) ziet dit als bedreiging voor zijn politiestaat en zal terug willen naar het oude Oekraine van voor 2004.
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 01-03-2022 08:16 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
De VS schijnen een vrij goed inzicht te hebben in wat er gaande is met putin tijdens deze invasie. Geen bewijs van mentale krankzinnigheid, maar wel totaal anders gedrag dan zoals hem kennen.
En
“The main concern is the information he’s getting and how isolated he is. The isolation is a really big concern,” the diplomat said. “We don’t believe he has a realistic understanding of what’s going on.”
[ Voor 26% gewijzigd door KrazyJay op 01-03-2022 08:18 ]
De juridische definitie zal best opgaan, genocide als 'succesvol middel' om weerstand uit te roeien is dit nog lang niet.Amphiebietje schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:14:
Ik dacht dat bijv. in het geval van Myanmar het systematisch doden van burgers bij militaire acties ook onder genocide viel, dus als Rusland mensen levend loopt te roosteren met raketwerpers dan lijkt het mij dat dat ook mee telt.
Interessant artikel. zou dat ook de reden zijn dat de VS zich redelijk afzijdig houden? nu is het echt de EU die actief is met supplies etc.KrazyJay schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:16:
https://www.nbcnews.com/i...us-officials-sa-rcna18026
De VS schijnen een vrij goed inzicht te hebben in wat er gaande is met putin tijdens deze invasie. Geen bewijs van mentale krankzinnigheid, maar wel totaal anders gedrag dan zoals hem kennen.
En
“The main concern is the information he’s getting and how isolated he is. The isolation is a really big concern,” the diplomat said. “We don’t believe he has a realistic understanding of what’s going on.”
Ja alle intel zal uit de VS komen. Toch is Biden wat meer op de achtergrond nu het conflict begonnen is (in tegenstelling tot Europa). Ze helpen meer stiekem, ik vraag me af of dit voor ons ook niet beter was geweest dan wat we nu doen. Toezeggingen dat Oekraine bij de EU hoort, openlijk bewapenen etc.KrazyJay schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:16:
https://www.nbcnews.com/i...us-officials-sa-rcna18026
En
/▌
1 colonne is niet perse sterk, het is juist voer.analog_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:18:
is de kolomme het lokkertje om het westen 100pct involved te krijgen en rijp voor retributie.
Het is wel "slecht" voor de spirit, propaganda doeleinden.
Daar heb ik ook al enige dagen vragen in m'n hoofd over. Het helpt toch niet om toch vrij openlijk leveranties van diverse aard te doen. Je vecht dan niet direct mee maar indirect ben je wel betrokken.Marzman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:21:
Ze helpen meer stiekem, ik vraag me af of dit voor ons ook niet beter was geweest dan wat we nu doen. Toezeggingen dat Oekraine bij de EU hoort, openlijk bewapenen etc.
Er is maar een weg naar boven vanuit het Zuiden.Vorkie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:21:
[...]
1 colonne is niet perse sterk, het is juist voer.
Het is wel "slecht" voor de spirit, propaganda doeleinden.
/▌
de VS levert al vanaf eind vorig jaar militair materieel.RodeStabilo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:20:
[...]
Interessant artikel. zou dat ook de reden zijn dat de VS zich redelijk afzijdig houden? nu is het echt de EU die actief is met supplies etc.
hier uit januari: https://www.trouw.nl/buit...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
toen vonden 'wij' het nog not done.....
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik kan iedereen die aflevering aanraden. Het laat goed zien hoe de situatie in verschillende delen van Oekraïne daadwerkelijk was na de annexatie van de Krim.Marzman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:16:
[...]
Ik zit nu reizen Waes te kijken over Oekraine (nu snap ik ook waarom de Oekrainers zo strijdbaar zijn), en ik denk dat dit het wel verduidelijkt. Hij is daar op het plein geweest met de protesten tegen de Russisch gezinde president. Dat heeft het volk gewonnen en toen zijn ze zich meer op ons gaan orienteren.
Rusland (Putin) ziet dit als bedreiging voor zijn politiestaat en zal terug willen naar het oude Oekraine van voor 2004.
Niet veel verwacht ik. De militaire vliegvelden zijn gebombardeerd en drones hebben een beperkt bereik.sh4d0wman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:09:
[...]
Dit... maar we weten ook niet wat er uberhaupt nog kan vliegen van Ukraine. Als die drones voornamelijk op de grond geraakt zijn en ze een kleine luchtmacht hebben dan valt er helaas weinig uit te halen. Om de x tijd de voorkant bestoken en/of de soft targets in de rij (raketwerpers, munitie/brandstof trucks e.d.) met wat je ook maar hebt (mijnen, anti-tank, whatever) zodat ze stil vallen. En dan hopen op versterkingen/supplies. Geen idee hoeveel buitenlandse soldaten nu langzaam de grens over komen als vrijwilliger.
Die buitenlandse vrijwilligers moet je niet willen tenzij je een soort Tsjetsjeense burgeroorlog in gang wilt zetten.
En toch is de rol van de VS groter dan die van ons, al dan niet via de Navo. Wat zij nu aanleveren qua intelligentie aan een niet-Navolid is zeldzaam, zo niet uniek. Ook zetten ze druk richting ons wakker te worden en te bewegen. Die druk was er al even, maar kunnen wij die niet meer blijven negeren. Onze straaljagers? Kunnen enkel overgedragen worden aan Oekraïne omdat de VS gezegd heeft ze integraal te vervangen met F16's.RodeStabilo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:20:
[...]
Interessant artikel. zou dat ook de reden zijn dat de VS zich redelijk afzijdig houden? nu is het echt de EU die actief is met supplies etc.
Ik raadt jullie echt aan de VN Special vergadering te volgen, daar wordt gewoon duidelijke taal gesproken door de landen die steun betuigen en steun leveren.
Het is geen olie op het vuur, het zijn juist duidelijke woorden dat vele landen, bijna de hele wereld, tegen deze agressie zijn en is een steun voor de democratie en als 1 reageren tegen een agressor.
Dat klopt, maar tactisch is het verre van sterk om in 1 rij te gaan staan....Marzman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:23:
[...]
Er is maar een weg naar boven vanuit het Zuiden.
Ik snap best dat vele angstig toekijken, maar zoals vaker gezegd, neem afstand, want je kan gewoon niets eraan doen...
Het is nog eens prachtig weer ook, trek erop uit!
[ Voor 31% gewijzigd door Vorkie op 01-03-2022 08:28 ]
Het is goed dat we zichtbaar zijn. Enigszins om de clique rond putin een signaal te geven, anderzijds om de rest van de wereld ruimte te geven dezelfde kant te kiezen. De EU is een groot blok waar veel handel zit. Er wordt naar gekeken ondanks dat we niet altijd begrepen worden (structuur, inrichting). De VS houdt zich nu meer in het obscure, maar dat lijkt me om putin niet te triggeren en ruimte te laten voor te kunnen backtracken.Marzman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:21:
[...]
Ja alle intel zal uit de VS komen. Toch is Biden wat meer op de achtergrond nu het conflict begonnen is (in tegenstelling tot Europa). Ze helpen meer stiekem, ik vraag me af of dit voor ons ook niet beter was geweest dan wat we nu doen. Toezeggingen dat Oekraine bij de EU hoort, openlijk bewapenen etc.
En toch is dat heel wat anders dan actief tijdens het conflict. Want ja , Putin zei tot twee weken geleden nog dat ie geen plannen had voor een invasie....Tens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:23:
[...]
de VS levert al vanaf eind vorig jaar militair materieel.
hier uit januari: https://www.trouw.nl/buit...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
toen vonden 'wij' het nog not done.....
Natuurlijk heb je gelijk. Alleen ziet een agressor die in z'n eigen wereldje leeft omringt door ja-knikkers dat misschien anders.Vorkie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:27:
De laatste reacties, met name het en plein public hulp bieden, is al vanaf het begin eigenlijk bezig.
Ik raadt jullie echt aan de VN Special vergadering te volgen, daar wordt gewoon duidelijke taal gesproken door de landen die steun betuigen en steun leveren.
Het is geen olie op het vuur, het zijn juist duidelijke woorden dat vele landen, bijna de hele wereld, tegen deze agressie zijn en is een steun voor de democratie en als 1 reageren tegen een agressor.
[ Voor 39% gewijzigd door RodeStabilo op 01-03-2022 08:29 ]
en de VS-intel zei al maanden van wel.RodeStabilo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:29:
Putin zei tot twee weken geleden nog dat ie geen plannen had voor een invasie....
Zie het als een file, het enige wat Oekraïne hoeft ze doen is her en der wat voertuigen opblazen en de boel staat weer stil.De_Bastaard schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:30:
Dat is wel een erg lang konvooi hè. Ik hoop dat ze Oekraïne snel wat materiaal geven om daar wat tegen te doen. Grote howitzers ofzo
Besef dat die jongens ook een keer moeten slapen en eten, daar is niets. Geen basis of wat dan ook, dag moraal.
Ondanks alle bombardementen op de steden, hebben ze ondanks die kilometers aan legers, echt niet veel vooruitgang geboekt de afgelopen 24 uur. Kritische bruggen zijn gesaboteerd, net als andere infrastructuur. De voorkant lijkt vast te zitten, en tegelijkertijd lijken ze ook geen omwegen te zoeken. Het kan best zijn, maar dat is gissen, dat de voorkant zonder brandstof zit, en dat de aanvoer niet langs de rest kan. Hoe dan ook, tegen de tijd dat de achterkant bij Kiev is, is hun voedsel misschien al 7 jaar over datum (de teller staat nu op 6).De_Bastaard schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:30:
Dat is wel een erg lang konvooi hè. Ik hoop dat ze Oekraïne snel wat materiaal geven om daar wat tegen te doen. Grote howitzers ofzo
Joep schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:27:
Ik heb nog even verder gezocht naar de claim over de thermobarische wapens. Zie: Wikipedia: Okhtyrka vacuum bomb attack
Kijk ik echter op de map van Bellingcat, dan zie ik daar wel het een en ander in die stad, maar niks wat direct op een thermobarisch wapen lijkt. https://maphub.net/Cen4infoRes/russian-ukraine-monitor
According to #Ukrainian media reports, the video allegedly shows the #Russian army dropping a vacuum bomb.
— NEXTA (@nexta_tv) 1 maart 2022
This type of weaponry is prohibited by the #Geneva Convention. pic.twitter.com/R0hCfEXo3I
Ik ben niet in staat om te verifiëren of dit daadwerkelijk een vacuüm bom is.
Begin zelf steeds meer de indruk te krijgen dat Rusland de aandacht van Oekraïne op dit convooi probeert te krijgen. Dit convooi is al letterlijk een eeuwigheid onderweg in een slakkentempo en stelt zich enorm kwetsbaar op. Het is eigenlijk heel onlogisch.De_Bastaard schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:30:
Doneer maar wat extra drones, daar behalen ze op dit moment effectieve resultaten meeDe_Bastaard schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:30:
Ik verbaas mij overigens behoorlijk over de grote hoeveelheden materiaal wat de Russische soldaten achterlaten. Gebrek aan brandstof is vaak geeneens de reden. Steeds vaker zie je tanks die zijn verlaten waar voldoende brandstof in zit en waar zelfs persoonlijke wapens zijn achtergebleven...
Abandoned Russian T-90s pic.twitter.com/ZgUGR4qoZX
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 1 maart 2022
[Twitter: https://twitter.com/worldonalert/status/1498452096659726337?s=20&t=-IOyBU6ZWiufsGzdm2y8fg]
Херсон, брошенная техника pic.twitter.com/LShbDbI74m
— IgorGirkin (@GirkinGirkin) 1 maart 2022
Je zou toch verwachten dat ze minimaal het materieel onklaar zouden maken wanneer ze genoodzaakt zijn om het achter te laten.
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
lijkt mij zo'n beetje de grootste militair/strategische blunder uit de geschiedenis, 30 km stilstaande doelwitten.De_Bastaard schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:30:

Tanks in een lijn zetten en achterlaten
Untappd: Louwke80
67 zelfs.Tens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:39:
[...]
lijkt mij zo'n beetje de grootste militair/strategische blunder uit de geschiedenis, 30 km stilstaande doelwitten.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Voor zover ik weet gaan dergelijke bommen gepaard met een paddenstoelwolk. Is moeilijk te zien in de video.Tristan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:35:
[...]
[Twitter]
Ik ben niet in staat om te verifiëren of dit daadwerkelijk een vacuüm bom is.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dat is het westen verenigd krijgen: er is dit weekend een financiële Tsar Bomba op de russische economie gegooid.Tens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:39:
lijkt mij zo'n beetje de grootste militair/strategische blunder uit de geschiedenis, 30 km stilstaande doelwitten.
Ja bedoelt rond de 65 km stilstaande doelwittenTens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:39:
[...]
Twente komt eraan!
Toch lijkt Oekraïne er weinig tegen aan te kunnen. De Turkse drones blijven ook opmerkelijk onzichtbaar. Ik denk dat hier door beide partijen op hoog niveau wordt geschaakt…Tens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:39:
[...]
nog niet helemaal bijgelezen, gister was het 30 toch?JoteW schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:42:
[...]
Ja bedoelt rond de 65 km stilstaande doelwitten
Ja, dat dit konvooi nog aanwezig is, vertelt ons eigenlijk dat Oekraïne geen goede lange-afstand artillerie heeft. Anders was een deel van het konvooi al in puin geschoten.De_Bastaard schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:30:
30 mijl, maar de colonne bleek veel groter dan initieel gedacht.Tens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:43:
[...]
nog niet helemaal bijgelezen, gister was het 30 toch?
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Is al ruim 60 a 65 km, op basis van nieuwe satelliet foto'sTens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:43:
[...]
nog niet helemaal bijgelezen, gister was het 30 toch?
Twente komt eraan!
Lijkt battlefield bad company wel.Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:47:
[...]
Geavanceerde ammunitie is wellicht wat moeilijker te regelen danwel bij te maken.
De Javelins bijvoorbeeld, het lijkt op de socials soms wel alsof elke militair er één heeft gekregen![]()
[Afbeelding]
Bron
Untappd: Louwke80
Het zegt niks nog. Misschien is het een val van de Russen. Of leggen de Oekrainers een hinderlaag. Of zijn ze echt uitgeput. Of wachten ze simpelweg af; laat maar komen, kijken wat tussendoor nog uitvalt en blokkeert, en als ze uitgeput zijn, dan vallen ze aan. Of gaan ze daarachter aanvoerlijnen aanvallen.Amphiebietje schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Ja, dat dit konvooi nog aanwezig is, vertelt ons eigenlijk dat Oekraïne geen goede lange-afstand artillerie heeft. Anders was een deel van het konvooi al in puin geschoten.
Tanks in stedelijke gebieden doen niet veel. Ze zijn imponerend als ze massaal binnen komen rijden, maar niet heel wendbaar tegen een agressieve bevolking / leger.
Of wellicht als imponerend iets als onderdeel van de onderhandelingen... "We staan in stelling. Of je beweegt meer richting ons, of we gaan los."
[ Voor 19% gewijzigd door gorgi_19 op 01-03-2022 08:48 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Waarom zou je dat doen als je denkt dat over een week toch de oorlog gewonnen is? En het kost de Oekrainers nog steeds tijd en energie om deze tank weer inzetbaar te krijgen, die tijd en energie hebben ze niet echt over om een ploeg met materieel die kant op te sturen.Han schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:37:
[...]
Je zou toch verwachten dat ze minimaal het materieel onklaar zouden maken wanneer ze genoodzaakt zijn om het achter te laten.
And to think they once said that computers would take away jobs.
En ja, stel die kolonne komt in Kiev aan hebben ze daar de stad nog niet mee gewonnen. Daar moeten ze toch wel soldaten voor meenemen, of gewoon de stad volledig platgooien.
Verwijderd
Wellicht is het gewoon de stijl van Putin.Tens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:39:
[...]
Ik bedoel: ze stonden toch ook in een prachtige formatie langs de grens, de afgelopen weken.
Gevechts-technisch natuurlijk niet sterk, maar het maakt wel indruk.
Tevens is het niet duidelijk waarom materieel achtergelaten wordt, zoals in deze outpost.Han schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:37:
[...]
Doneer maar wat extra drones, daar behalen ze op dit moment effectieve resultaten mee
Ik verbaas mij overigens behoorlijk over de grote hoeveelheden materiaal wat de Russische soldaten achterlaten. Gebrek aan brandstof is vaak geeneens de reden. Steeds vaker zie je tanks die zijn verlaten waar voldoende brandstof in zit en waar zelfs persoonlijke wapens zijn achtergebleven...
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter: https://twitter.com/sentdefender/status/1498447549493092352?s=21]
Hoop is dat men inderdaad gewoon gedeserteerd is.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Don Quijote schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Toch lijkt Oekraïne er weinig tegen aan te kunnen. De Turkse drones blijven ook opmerkelijk onzichtbaar. Ik denk dat hier door beide partijen op hoog niveau wordt geschaakt…
Zolang ze stilstaan kunnen ze niks doen behalve brandstof opstoken. 1á2 vaststaande trucks per honderd lijkt afdoende, het is geen A1 zo te zien.Amphiebietje schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Ja, dat dit konvooi nog aanwezig is, vertelt ons eigenlijk dat Oekraïne geen goede lange-afstand artillerie heeft. Anders was een deel van het konvooi al in puin geschoten.
Het raken van de door jou genoemde ‘soft targets’ kan anders uiterst effectief zijn. Munitie en brandstof heeft nogal de neiging explosief in rook op te gaan bij een full-hit, bovendien zijn die onderdelen vrij essentieel om het zware materieel zinvol te kunnen blijven gebruiken. Ook is een grote brandstapel midden op de weg nogal een belemmering om lekker door te tuffen met de colonne erachtersh4d0wman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:09:
[...]
Dit... maar we weten ook niet wat er uberhaupt nog kan vliegen van Ukraine. Als die drones voornamelijk op de grond geraakt zijn en ze een kleine luchtmacht hebben dan valt er helaas weinig uit te halen. Om de x tijd de voorkant bestoken en/of de soft targets in de rij (raketwerpers, munitie/brandstof trucks e.d.) met wat je ook maar hebt (mijnen, anti-tank, whatever) zodat ze stil vallen. En dan hopen op versterkingen/supplies. Geen idee hoeveel buitenlandse soldaten nu langzaam de grens over komen als vrijwilliger.
Even lastig, maar ;De_Bastaard schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:46:
Dat ze allemaal praktisch stilstaan wilt niet zeggen dat ze ook opgeblazen zijn. Als het nu een all out war was met Europa dan waren er waarschijnlijk wel acties genomen om die kolonne te decimeren maar omdat we geen actieve steun leveren is het maar de vraag of UA het zelf kan…
En ja, stel die kolonne komt in Kiev aan hebben ze daar de stad nog niet mee gewonnen. Daar moeten ze toch wel soldaten voor meenemen, of gewoon de stad volledig platgooien.
Je, met een hoop moeite, blaast een aantal van de voorkant op. Richt eerst op de brandstof auto's.
Dan moeten ze uitwijken naar buiten de weg, die begint te ontdooien, dus eigenlijk blokkeer je de Russen met hun eigen materiaal.
Daarom is het strategisch zo raar.... alsof ze zelf daar parkeren en zeggen, toedeloe, wij willen juist niet verder.
@DaniëlWW2 begrijp jij dit? Is deze stoet bedoeld om de stad verder te omsingelen? Waarom wordt deze niet aangevallen? Durft het leger van Oekraine zich niet uit de stad te laten lokken? Hebben ze de middelen niet om dit aan te vallen? Het is een lange stoet maar is het ook gevaarlijk?Tens schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:39:
[...]
Zomaar een ander hersenspinsel. Misschien is het konvooi nog niet beschoten, omdat Zelensky nog altijd hoopt dat de Russen zich op enig moment zullen terug trekken, en probeert hij onnodig bloedvergieten nog even te voorkomen? Bij een enorm bombardement op dit konvooi zullen ook veel jonge Russen omkomen. Wellicht probeert Zelensky deze onwetende jongens te 'redden' om daarmee de moraal hoog te houden en geen imagoschade op te lopen?Amphiebietje schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
https://twitter.com/nexta_tv/status/1498549006322053120martwoutnl schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:46:
Ik zag vanochtend in Goedemorgen Nederland een video van een raket gericht tegen een regionaal regeringskantoor. Op moment van de inslag reed er een witte auto. Net na optrekken van de rook zie je de auto verder rijden. Ik vond het een bizar beeld.
Bedoel je bovenstaand filmpje wat ook op nu.nl te vinden is?
Ik werd hier vanmorgen toch ook wel een beetje slecht van, als je bedenkt dat hier gewone burgers aan het rijden zijn. De klap is zo hard dat zelfs als is de auto heel dit valt niet te overleven, de druk alleen al maakt alles kapot in je lichaam.
Als dit zo door gaat dan kan het toch niet anders dat landen zich er binnenkort toch mee moeten gaan bemoeien, de gruweldaden tegen de bevolking wordt steeds meer.
@NiGeLaToR In de reacties eronder wordt nog een filmpje gepost dat de rantsoenen die ze gevonden hebben over datum zijn en houdbaar zijn tot 2015. de reactie eronder moest ik wel om lachen, ze zijn allemaal het bos in gerent omdat ze slecht zijn geworden van de rantsoenen.
[ Voor 13% gewijzigd door Andyk125 op 01-03-2022 08:55 ]
Hij weet ook dat de enige kracht in de wereld die er daadwerkelijk hard tegen kan ingrijpen er niets mee doet.Verwijderd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:47:
[...]
Wellicht is het gewoon de stijl van Putin.
Ik bedoel: ze stonden toch ook in een prachtige formatie langs de grens, de afgelopen weken.
Gevechts-technisch natuurlijk niet sterk, maar het maakt wel indruk.
Heel veel TB2 drones heeft Oekraïne volgens mij ook niet. Daarnaast moet je de drones ook aansturen. Niet iedereen kan dat denk ik en je loopt een hoog risico. Als Rusland zo een control center uitschakelt dan heb je niet veel meer aan je drones.Don Quijote schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Toch lijkt Oekraïne er weinig tegen aan te kunnen. De Turkse drones blijven ook opmerkelijk onzichtbaar. Ik denk dat hier door beide partijen op hoog niveau wordt geschaakt…
Daarnaast zijn er sancties opgelegd tegen Turkije vanwege de Nagorno-Karabakh oorlog. Productie van TB2 hebben daardoor wellicht vertraging opgelopen waardoor Oekraïne er minder heeft kunnen afnemen.
EU DNS: 86.54.11.100
Die hele file is echt de dood voor die Russen, je komt er niet meer langs straks. Dit gaat allemaal kapot in het noorden en dan kom je er niet meer langs met nieuwe troepen, het slaat echt helemaal nergens op deze actie.De_Bastaard schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:46:
Dat ze allemaal praktisch stilstaan wilt niet zeggen dat ze ook opgeblazen zijn. Als het nu een all out war was met Europa dan waren er waarschijnlijk wel acties genomen om die kolonne te decimeren maar omdat we geen actieve steun leveren is het maar de vraag of UA het zelf kan…
Het is duidelijk uit noodzaak, het is tactisch geheel idioot.
Die Oekraïners hebben helemaal niks aan de wegen richting wit Rusland.
Op CNN gaan ze regelmatig rond de wegen binnen Rusland en daar staan ze vaak langs de weg om teruggebracht te worden, want ja kapot.
Rusland stort aan de achterzijde in, aan de voorzijde treffen ze gemotiveerde tegenstand en in de tussentijd is het hopen op massale desertie.Krisp schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:15:
[...]
Ook de Russen kunnen leren. Ik geef onmiddellijk toe dat de situatie -gegeven de omstandigheden- buitengewoon positief uitpakt voor Oekraïne, maar de Russen stellen hun plannen ook bij en op dit moment hebben ze het domweg bijzonder zwaar:
[Twitter]
We zijn 'pas' een week bezig en ik verwacht dat er nog maanden gevochten gaat worden, met grote verliezen aan beiden zijden.
Maar absoluut eens dat de komende dagen een ‘untergang’-moment voor Putin kan zijn of de start van een slepende guerrilla oorlog. Mijn wensdenken hoopt op een harde klap aan de voorzijde (konvooi is symbool) en zachte revolutie aan de achterzijde in het Russische thuisland.
Laten we wel wezen, dit is Putin’s oorlog.
Als die niet al vernietigd zijn….Don Quijote schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:43:
[...]
En ik maar denken dat een tank gemaakt was om ook van de weg af te rijden. Maar alle gekheid opzij, wie gaat dit doen?NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Rusland stort aan de achterzijde in, aan de voorzijde treffen ze gemotiveerde tegenstand en in de tussentijd is het hopen op massale desertie.
Maar absoluut eens dat de komende dagen een ‘untergang’-moment voor Putin kan zijn of de start van een slepende guerrilla oorlog. Mijn wensdenken hoopt op een harde klap aan de voorzijde (konvooi is symbool) en zachte revolutie aan de achterzijde in het Russische thuisland.
Laten we wel wezen, dit is Putin’s oorlog.
Die lui staan daar dus al meer dan 24 uur, zonder slaap en de gedachte dat elke seconde een drone ze aan flarden kan schieten...Bschnitz schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:53:
Die hele file is echt de dood voor die Russen, je komt er niet meer langs straks. Dit gaat allemaal kapot in het noorden en dan kom je er niet meer langs met nieuwe troepen, het slaat echt helemaal nergens op deze actie.
Het is duidelijk uit noodzaak, het is tactisch geheel idioot.
Dat was hem. Ik dacht eerst dat de weg geraakt werd maar na het wegrijden van de auto denk ik dat het gebouw geraakt is. Verder eens met je gedachte.Andyk125 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:51:
[...]
https://twitter.com/nexta_tv/status/1498549006322053120
Bedoel je bovenstaand filmpje wat ook op nu.nl te vinden is?
*knip* offtopic slowchatKenny_026 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:52:
[...]
Hij weet ook dat de enige kracht in de wereld die er daadwerkelijk hard tegen kan ingrijpen er niets mee doet.
[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 01-03-2022 09:19 ]
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid