De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.570 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 15:02
Jerie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:04:
[...]

en.wikipedia.org/wiki/Azov kom op doe een beetje moeite. Zitten in Mariupol.
Ik weet vrij zeker dat de plaats Azov hier niet bedoelt wordt :+

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 11:59
Ahh dus dit is wat Putin wss bedoeld met etnische zuivering en nazi's.

Laat even duidelijk zijn: ik weet nog heel goed wat Rusland gedaan heeft in Tjetjenie en in Syrie. Maar ik begrijp nu wel hoe het naratief van Putin is gewoven. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:12
AW_Bos schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:54:
Dus in de Russische metro en het OV kan je dus niet meer met Apple Pay en Google Pay betalen.
[Twitter]

Flinke rijen op die foto? Zijn er dan zoveel gebruikers in Rusland?
Of zien we hier een foto van een Russische feestdag met veel drukte? ;)
Tsja, wat wil je in een metropool van bijna 13 miljoen mensen :p.
HackingDutchman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:00:
-Hoeveel oorlogsmisdaden en schendingen van, weet ik veel hoeveel, verdragen kan Rusland nog maken voordat er iets, UN etc., direct ingrijpt op de een of andere manier?
-Zijn er überhaupt directe sancties aan die verdragen gebonden wanneer ze geschonden worden?
-Is er überhaupt een mogelijkheid tot direct ingrijpen zonder doemscenario?

-Geeft het zenden van gevechtsmaterieel naar Oekraïne aan dat we informeel al in oorlog zijn met de aanvaller op Oekraïne?
-Waarom wordt dit (nog niet?) als directe aanval op de aanvaller van Oekraïne gezien?

Ik vind het zo raar en onwerkelijk om nu naar de UN speeches te luisteren, land voor land, die stellen wat er allemaal gebeurd is en nog steeds gaande is. Iedereen over de hele wereld weet wat er gebeurt.

Sorry voor de vele vragen.
Het probleem is de prominente rol van Rusland binnen de VN. De VN wil het begrijpelijk spelen conform eigen regelgeving, idem dito voor bijvoorbeeld de NAVO en EU. Maar betekend dus dat je beperkt bent in wat je kunt.

Rusland wel aanvallen is ook weer niet echt een optie, want dan legitimeer je de invasie door Putin in zekere zin. In ieder geval voldoende om door het Kremlin het volk te willen overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 15:02
Limbeckx schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:07:
[...]

Laat even duidelijk zijn: ik weet nog heel goed wat Rusland gedaan heeft in Tjetjenie en in Syrie. Maar ik begrijp nu wel hoe het naratief van Putin is gewogen. Thanks
Wat heel vreemd is, gezien zijn veelvuldige inzet van de Wagner groep: https://www.nrk.no/urix/xl/assads-nazistkriger-1.15170255

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:13

Jumpiefox

Hoi ?

.
HackingDutchman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:00
Hoeveel oorlogsmisdaden en schendingen van, weet ik veel hoeveel, verdragen kan Rusland nog maken voordat er iets, UN etc., direct ingrijpt op de een of andere manier?
We grijpen al direct in door Wapens etc te leveren aan Oekraine. Nog directer zou een oorlog starten met rusland betekenen. Begrijp ook dat wapens leveren iets is wat we normaal zeker niet doen op deze schaal.
-Zijn er überhaupt directe sancties aan die verdragen gebonden wanneer ze geschonden worden?
-Is er überhaupt een mogelijkheid tot direct ingrijpen zonder doemscenario?
Voor alsnog hebben we geen oorlog met Rusland, ze hebben ons niet aangevallen dus waarom zouden we dat uitlokken?
-Geeft het zenden van gevechtsmaterieel naar Oekraïne aan dat we informeel al in oorlog zijn met de aanvaller op Oekraïne?
-Waarom wordt dit (nog niet?) als directe aanval op de aanvaller van Oekraïne gezien?
Het grappige is dat de Nato/Eu je zal zeggen dat dat zeker niet zo gezien mag worden dat we alleen maar steun leveren. Maar imo is het gewoon net op het randje..eigenlijk gewoon erover heen en zitten we informeel al in oorlog met Rusland. Aan de ene kant door Oekraine te steunen met moderne wapens en de andere kant zware economische sancties. Je kunt erop rekenen dat Rusland dat ook zo ziet. Regeltjes op papier maken nu niks meer uit.
Ik vind het zo raar en onwerkelijk om nu naar de UN speeches te luisteren, land voor land, die stellen wat er allemaal gebeurd is en nog steeds gaande is. Iedereen over de hele wereld weet wat er gebeurt.

Sorry voor de vele vragen.
Maar niet iedereen is het ermee eens. Er wordt (imo) terrecht gewezen op het feit dat andere Nato landen ook zonder "instemming" van de VN of volgens internationale regels een land aanvallen of voor wat voor reden dan ook. 1 ieder die dat doe, zal de redenen voor zichzelf goed praten. Het is een beetje het WC eend verhaal geworden. De huidige maatregelen die genomen zijn, zijn nog nooit zo hard een land opgelegd. Dus het is echt niet dat er niks gedaan wordt. Hoe Rusland hierop gaat reageren uiteindelijk weet niemand.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Limbeckx schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:00:
[...]

De realiteit en Russische propaganda bestaan tegelijk en als zo'n batallion de Russen een kapstok geeft om hun propaganda aan op te hangen, maakt het verhaal niet mooier voor Ukraine.

Gezien er op dit moment all out war is in Ukraine, is de vraag wat voor land Ukraine eigenlijk is, misschien niet zo relevant maar ik kan het ongemakkelijke gevoel niet helemaal los laten.
Neo-nazi's en extreem rechtse figuren is een probleem wat de meeste europese landen hebben, daar is ukraine niet alleen in. Denk bv aan de recente comotie rondom de fvd jongeren app groeps of een zekere jurgen conings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:56:
[...]

Hoeveel van die bommen / raketten kan zo'n drone afvuren? Hopelijk kunnen ze dat hele konvooi uitschakelen voordat de stad wordt bereikt.
Vier

Bron: Wikipedia: Baykar Bayraktar TB2

Ik kan mij bovendien voorstellen dat zo een drone ideaal is als extra paar ogen voor artillerie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:19
Tristan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:57:
Voor wie er nog een diepgaande analyse van Michael Kofman, een Russische militaire expert wilt lezen voor het slapen gaan:

[Twitter]

de eerste twitterpost is voldoende dat mensen het hele draadje kunnen volgen om te voorkomen dat we een embedded wall of text krijgen in een post
Dat belooft niet veel goeds :/

[ Voor 73% gewijzigd door polthemol op 01-03-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 11:59
Brent schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:09:
[...]

Wat heel vreemd is, gezien zijn veelvuldige inzet van de Wagner groep: https://www.nrk.no/urix/xl/assads-nazistkriger-1.15170255
Wat is heel vreemd? Dat Rusland nu huilt over mensenrechtenschendingen bedoel je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Limbeckx schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:07:
[...]
Ahh dus dit is wat Putin wss bedoeld met etnische zuivering en nazi's.

Laat even duidelijk zijn: ik weet nog heel goed wat Rusland gedaan heeft in Tjetjenie en in Syrie. Maar ik begrijp nu wel hoe het naratief van Putin is gewoven. Thanks
Putin zijn term ‘denazification’ heeft hier alleen niet zo veel mee te maken.

Dat slaat terug op de WO2 sentimenten tegen de originele nazi’s:
https://www.washingtonpos...ky-nazis-assault-history/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22
Huidige stand van de invasie. De Russen hebben bijna hun o zo gewenste connectie vanuit de Krim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0euMKKZq821oLbt7sdww-BJTs3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Len1TstkY3kzGoDehwIAKp2.jpg?f=fotoalbum_large

bron: German BILD journalist Julian Röpcke

[ Voor 4% gewijzigd door Tristan op 01-03-2022 00:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 22:57
Limbeckx schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:14:
[...]

Wat is heel vreemd? Dat Rusland nu huilt over mensenrechtenschendingen bedoel je?
Nee, hij bedoelt dat Putin geen moraal heeft. Hij is bereid alle mogelijkheden te gebruiken om zijn doel te bewerkstelligen. Nazi of niet, het interesseert hem niets. De Wagner groep die hij aanhaalt => neo nazi's
https://en.wikipedia.org/wiki/Denazification#Soviet_zone

Het is puur een emotioneel anker wat gebruikt wordt voor PR.

[ Voor 6% gewijzigd door Ashilh op 01-03-2022 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tristan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:57:
Voor wie er nog een diepgaande analyse van Michael Kofman, een Russische militaire expert wilt lezen voor het slapen gaan:

[...]

However, this is barely a few days into the war. Ukraine has done remarkably well, but no analysts (except maybe in Moscow) expected Russia to defeat the largest country in Europe within 4 days, especially given UKR military capability.

[...]
VS zei 4 dagen max, maar misschien werkt dat net als bij voetbal de druk bij de tegenstander/favoriet leggen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 16:29
Tristan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:16:
Huidige stand van de invasie. De Russen hebben bijna hun o zo gewenste connectie vanuit de Krim.

[Afbeelding]

dit is een iets nauwkeurigere kaart van de huidige status

[Twitter: https://twitter.com/TheStudyofWar/status/1498426514144215043/photo/1]

Edit: goeie twitter link xD

[ Voor 4% gewijzigd door ocwil op 01-03-2022 00:22 ]

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:15

TheVMaster

Moderator WOS
Wolly schreef op Monday 28 February 2022 @ 23:59:
[...]

En dat kan dus enorm gevaarlijk zijn in het geval de systemen niet meer werken om wat voor reden dan ook.
Bank passen (en ook Apple en Google Pay) maken gebruik van het Mastercard / VISA netwerk. Dat netwerk wordt zowat overal ter wereld gebruikt. Kan me niet voorstellen dat ze dat ‘per land’ kunnen uitschakelen ofzo.

Weet trouwens niet of dat systeem ook echt een wereldwijd systeem is, of dat het een ‘landelijk’ systeem is wat toevallig overal hetzelfde genoemd wordt. Maar goed, dat is niet echt iets voor dit topic lijkt me :+

Blijkbaar was het Apple/Google Pay issue dus ook niet echt een issue als ik dat hierboven zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-09 09:04
Tristan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:16:

[Afbeelding]

Van welke site is dat? Liveuamap hapert..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
  • Laatst online: 25-05 03:09
The Telegraph claimed dat het convoy van 17 mijl lang is aangevallen. Artikel zit echter achter een paywall helaas.

Mogen links naar paywall artikelen wel of niet gedeeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:06:
[...]

Ik weet vrij zeker dat de plaats Azov hier niet bedoelt wordt :+
Wikipedia: Azov Battalion

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Eli3l schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:23:
The Telegraph claimed dat het convoy van 17 mijl lang is aangevallen. Artikel zit echter achter een paywall helaas.

Tuurlijk, misschien is er een tweaker die er wel zelf door heen komt. het lijkt mij in ieder geval geverifieeerd nieuws.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-09 09:04

OSINT vind ik belangrijker dan een paywall. Komt u maar door!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
dylan_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:25:
[...]

OSINT vind ik belangrijker dan een paywall. Komt u maar door!
https://www.telegraph.co....onvoy-thwarted-road-kyiv/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ze houden de humor er wel in:
“Look what they did to my home, but we gave as good as we got and now all that’s left of the invader is spare parts,” said one resident, giving a running commentary on mobile phone footage in reference to the remnants of tanks and other Russian kit. He could have been talking about body parts, too. Other videos showed the corpses of Russian troops.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:52

Dat is geweldig nieuws mocht het waar zijn en een geslaagde ambush is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eli3l
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:29:
[...]

Satellite images on Monday showed a vast, 17-mile Russian convoy bogged down on the road to Kyiv. Military experts said it was a “sitting duck” for Ukrainian artillery and drone strikes, leading to a brutal ambush in Bucha and one of the fiercest firefights so far of the five-day old war.

In the capital Kyiv, Russian ‘saboteurs’ - special forces troops trying to infiltrate the capital - were ‘neutralised’ by guards at one of the city’s most famous religious landmarks. A photograph showed what appeared to be the corpse of one of the Russians lying close to St Michael's Golden-Domed Monastery.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
asing schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:12:
[...]

Je vergeet even dat een groot deel van de halfgeleider industrie in China staat.

Dus het zal niet zo zijn dat ze niet aan halfgeleiders kunnen komen. Geld om het te betalen wordt een ander verhaal.
Geld zal het probleem niet zijn. Rusland kan zijn gas en olie nog steeds goed verkopen en dat tegen recordprijzen. Verschillende Russische banken zijn ook al aangesloten op het Chinese "SWIFT", en die samenwerking kan alleen maar groeien. Dat heeft ook geleidt tot stijgende koersen voor Chinese betalingssystemen. Rusland en China kunnen dus prima olie en gas voor halfgeleiders en andere apparatuur uitruilen.
Chinese payment-related stocks jumped on Monday as investors wagered that kicking banks out of the SWIFT system would benefit China's own cross-border payment system, CIPS, and accelerate the development of the country's digital currency, the e-CNY.

Several Russian banks are connected to China's Cross-Border Interbank Payment System (CIPs), with one of them as a direct participant
https://www.reuters.com/m...t-system-cips-2022-02-28/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

AW_Bos schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:25:
[...]

Tuurlijk, misschien is er een tweaker die er wel zelf door heen komt. het lijkt mij in ieder geval geverifieeerd nieuws.
Volgens mij is dit gewoon legaal:

Pagina F5'en en meteen Control-P drukken. Prima leesbaar.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

fsfikke schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:03:
Ook een grappig initiatief om wat informatie naar Russen te pushen:
[Embed]
erhm denk niet dat het veel helpt, met simple firewall/filters schakel je die berichtenstroom in 1x uit .. goed idee slechte uitvoering ..

dat moet je breder aanpakken .. bv alle internet aanvragen vanuit rusland redirecten naar hard embeded berichten
Dus wil je iets vanuit rusland iets opvragen zie je live berichten van wat er gebeurt .. dingen die niet makkelijk te filteren zijn ...

Andersom elke pagina die op rusland kan bereiken .. posts plaatsen met berichten die niet te filteren zijn .. menselijk oog leest wel over fouten heen maar automatische filters zijn alleen nuttig als ze de keywords kunnen vinden .. waarop ze gericht zijn

gevolg is je bereikt veel meer mensen en/of men legt internet plat .. en dat laatste word al uitdagend als je sataliet verbindingen hebt..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37

pro_6or

amateur_60r

Tweakez schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:57:
Holy damn. Als dit zo is.. big brain move.
Heel veel denken echt "op training" te zijn. "Oefening"

Maaar... er zijn er weer twee gepakt en

[Twitter]

VERTALING van het filmpje: (even doorklikken voor image)

[Twitter]

Daaronder wordt gereageerd:

[...]

Dit laatste zou wat zijn zeg, allemaal "overgegeven" en dan van binnenuit de aanval versterken. Tering, niet om het een of ander, maar dat laatste hoor ik nu wel vaker...
Dat is ze gewoon verteld om de kans dat ze vermoord worden te verkleinen. Handen naast het hoofd, niet aankijken, ik dacht dat het een training was. Geen idee of de Ukrainers ze gevangen gaan houden of..

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online

Ik kom geen Paywall tegen? :?

https://www.telegraph.co....onvoy-thwarted-road-kyiv/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Laatst online: 24-09 14:34
Elon Musk is in ieder geval zijn belofte zeker nagekomen.

https://www.hln.be/buiten...raine-te-sturen~a3d301a4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Dan heb je geluk :) (alhoewel paywalls omzeilen heel eenvoudig is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v96pI4FMA65wgfBq9Wa2BvxEkM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h3TljJIAPhA3jslxs9gUmt3M.png?f=user_large

On topic: Nog altijd geen verifieerbare info over de het vermeende gebruik van thermobarische munitie. Hoop feeds bezocht, maar ik vind niks. Wellicht te vroeg geroepen? Iemand als iets gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:29:
[...]

Stel dat Poetin Kyev niet wil bezetten, maar dat het hem om de zee gaat. Op deze manier geeft hij de vijand het gevoel te winnen. Het maakt ze trots en blij. Vervolgens onderhandelt hij vrede waarbij Oekraïne geen kust meer heeft. Ze behouden dan ook de Krim. Land in puin, is hoe dan ook loss/loss. Op een gegeven moment is het leuk geweest, zelfs met landjepik.

Paard van troje theorie vind ik ook wat voor te zeggen. Op een gegeven moment zit je gevangenis vol. En als je moeders van oude kinderen / jongvolwassenen vertelt dat hun zoon MIA is, op wie worden ze dan boos? Oom P. of de vijand?

Andere scenario is omsingelen en dan uithongeren plus artillerie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:10

ManiacsHouse

Scheisse!

Jerie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:38:
[...]

https://archive.is/OIkzM

Iemand heeft hem gemirrored in deze cache.
"Amid heightened tensions, the city issued a notice to drivers using Kyiv-registered phone numbers on Monday not to use bus lanes on the right hand of the road.
“If you drive in the bus lane, you will be a saboteur and dealt with accordingly,” the message from the city warned."

Knappe actie dit. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
Eli3l schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:38:
[...]

Dan heb je geluk :) (alhoewel paywalls omzeilen heel eenvoudig is)

[Afbeelding]

On topic: Nog altijd geen verifieerbare info over de het vermeende gebruik van thermobarische munitie. Hoop feeds bezocht, maar ik vind niks. Wellicht te vroeg geroepen? Iemand als iets gevonden?
Rusland heeft allerlei soorten thermobarische wapens. Van handgranaten tot de zogenaamde aan parachutes dalende "vacuumbommen". Die laatste zijn de enige die ik zou kunnen herkennen, maar die heb ik nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
appeltje-eitje zo'n konvooi aanvallen ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:29
Het filmpje zegt mij weinig. Er wordt niet teruggeschoten en er lijkt weinig te gebeuren. Zitten er wel mensen nog in vraag je je dan af.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
carpebios schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:57:
Het filmpje zegt mij weinig. Er wordt niet teruggeschoten en er lijkt weinig te gebeuren. Zitten er wel mensen nog in vraag je je dan af.
Volgens mij pakken ze ze van achteren, maar kan het mis hebben. hoor verderop ook schoten.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:50:
[...]

Stel dat Poetin Kyev niet wil bezetten, maar dat het hem om de zee gaat. Op deze manier geeft hij de vijand het gevoel te winnen. Het maakt ze trots en blij. Vervolgens onderhandelt hij vrede waarbij Oekraïne geen kust meer heeft. Ze behouden dan ook de Krim. Land in puin, is hoe dan ook loss/loss. Op een gegeven moment is het leuk geweest, zelfs met landjepik.

Paard van troje theorie vind ik ook wat voor te zeggen. Op een gegeven moment zit je gevangenis vol. En als je moeders van oude kinderen / jongvolwassenen vertelt dat hun zoon MIA is, op wie worden ze dan boos? Oom P. of de vijand?

Putin wil heel Oekraïne. Vandaar ook de aanval direct op Kiyv vanuit Belorus. Dat is iig niet gelopen zoals verwacht. Dan had hij een marionet neergezet. Nu wacht een langere oorlog en een Oekraïne dat nooit onder Rusland zal willen leven.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Apache4u schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:58:
[...]

Volgens mij pakken ze ze van achteren, maar kan het mis hebben. hoor verderop ook schoten.
Dat zou een mooie actie zijn geweest, al verwacht je toch dat de Russen daar ook op voorbereid zijn. Maar goed, hoe ervaren zijn de soldaten dan ook weer.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
https://www.theartnewspap...-artist-maria-prymachenko
The Museum of Local History in the town of Ivankiv, Kyiv region, has burned down during Russia's invasion, Ukraine's Ministry of Foreign Affairs said today on Twitter. A small museum, it held within its collection 25 works by the Ukrainian folk artist Maria Prymachenko, all of which have reportedly been destroyed.
Ook het vernietigen van belangrijke culture werken is de Russen niet vreemd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Apache4u schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:58:
[...]

Gewoon gewacht achter het geluidsscherm. Afstand. Dan allebei de weg op en rustig schieten. Zelfs al zouden ze ze zien kan de tank nooit meer reageren. Je hoort Idd in de verte ook schieten.

[ Voor 5% gewijzigd door pro_6or op 01-03-2022 01:03 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
https://www.politico.com/...ted-fighter-jets-00012560

Oekraïnse piloten zijn in Polen aangekomen om de gedoneerde vliegtuigen in ontvangst te nemen. Ben benieuwd wat ze uiteindelijk allemaal mee naar huis mogen nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:51:
[...]

"Amid heightened tensions, the city issued a notice to drivers using Kyiv-registered phone numbers on Monday not to use bus lanes on the right hand of the road.
“If you drive in the bus lane, you will be a saboteur and dealt with accordingly,” the message from the city warned."

Knappe actie dit. _/-\o_
Wachtwoord? Scheveningen. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Eli3l schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:06:

Oekraïnse piloten zijn in Polen aangekomen om de gedoneerde vliegtuigen in ontvangst te nemen. Ben benieuwd wat ze uiteindelijk allemaal mee naar huis mogen nemen.
Zullen het zien. Er zijn nu al zoveel tegenstrijdige berichten over.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
pro_6or schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:58:
[...]

Putin wil heel Oekraïne. Vandaar ook de aanval direct op Kiyv vanuit Belorus. Dat is iig niet gelopen zoals verwacht. Dan had hij een marionet neergezet. Nu wacht een langere oorlog en een Oekraïne dat nooit onder Rusland zal willen leven.
Regime-change is zeker een doel maar ik geloof nog steeds dat Oost-Oekraïne zijn hoofddoel is, inclusief de kust. Maar het Russische leger snapt ook wel dat als ze als ze alleen de Donbass zouden binnen gaan en de goed gefortificeerde frontlinie zouden aanvallen dat Oekraïne de algemene mobilisatie uitroept en dan alsnog op volle oorlogssterkte en met westerse wapenleveringen richting Oost-Oekraïne zouden gaan.

Alleen hadden ze vermoedelijk verwacht dat Oekraïne zich al snel zou overgeven alleen al door de shock van de onverwachte Russische actie, want tot nu toe lijkt het Russische leger er maar onbeholpen en slap in te gaan, alsof ze nog steeds maar wat aan het aanrommelen zijn. Ze hebben zeker wel wat goed uitgevoerde operaties uitgevoerd, maar de gewone legeronderdelen lijken echt niet te weten waar ze in zijn gestapt. Maar misschien is de werkelijke situatie minder negatief voor de Russen dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pro_6or schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:58:
[...]

Dat is inderdaad de face value narratief. Maar ik denk dst er een opzet en vooropgezet plan zit in de cannon fodder.

Iets anders: Namecheap: Russia Service Termination Rzussen krijgen een week te verkassen
In de discussie uit iemand van ovdinfo.org ongemoegen gezien hun functie. Namecheap maakt voor hen een uitzondering <3

[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 01-03-2022 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eli3l schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:06:

Sowieso (redelijk) goed onderhouden vliegtuigen die weer flink wat uurtjes kunnen vliegen.

Belangrijkste is dat de Russen niet onbeperkt kunnen rondvliegen en bombarderen Een dog-fight moeten ze misschien wel voorkomen, maar als ze boven de stad het luchtruim alvast een beetje kunnen leeghouden kan de stad alleen vanaf de grond worden gebombardeerd. En die zijn weer kwetsbaarder voor drones en andere aanvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:55

Nox

Noxiuz

TheGhostInc schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:16:
[...]

Sowieso (redelijk) goed onderhouden vliegtuigen die weer flink wat uurtjes kunnen vliegen.

Belangrijkste is dat de Russen niet onbeperkt kunnen rondvliegen en bombarderen Een dog-fight moeten ze misschien wel voorkomen, maar als ze boven de stad het luchtruim alvast een beetje kunnen leeghouden kan de stad alleen vanaf de grond worden gebombardeerd. En die zijn weer kwetsbaarder voor drones en andere aanvallen.
Air superiority is meestal de sleutel tot succes.

Spul in de lucht is moeilijk neer te halen want vaak snel, veel zwaartekracht te overwinnen en met menselijk oog onzichtbaar. Andersom is spul op de grond al snel langzaam en lomp en zwaartekracht helpt een handje bij projectielen naar beneden bij de vijand krijgen. Valt me alleen op dat de russische jets eigenlijk by far superieur horen te zijn en met enorme meerderheid. Dit kan geen fuel supply issue zijn gezien je die gewoon vanuit Rusland kan laten opstijgen. Waar is hun fancy spul?

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 01-03-2022 01:25 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
Ik heb nog even verder gezocht naar de claim over de thermobarische wapens. Zie: Wikipedia: Okhtyrka vacuum bomb attack
Kijk ik echter op de map van Bellingcat, dan zie ik daar wel het een en ander in die stad, maar niks wat direct op een thermobarisch wapen lijkt. https://maphub.net/Cen4infoRes/russian-ukraine-monitor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nox schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:24:
[...]

Air superiority is meestal de sleutel tot succes.

Spul in de lucht is moeilijk neer te halen want vaak snel, veel zwaartekracht te overwinnen en met menselijk oog onzichtbaar. Andersom is spul op de grond al snel langzaam en lomp en zwaartekracht helpt een handje bij projectielen naar beneden bij de vijand krijgen.
En in principe weten de Russen dat ook wel, maar toch komen hun vliegtuigen maar niet in actie.

En dat begrijpt niemand, zoveel materieel en het wordt (nog) niet gebruikt.

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMtcDMwWUAAg96F?format=jpg&name=large foto Starlink materiaal donatie van E. Musk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Het konvooi is nog veel groter dan initieël gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Joep schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:27:
Ik heb nog even verder gezocht naar de claim over de thermobarische wapens. Zie: Wikipedia: Okhtyrka vacuum bomb attack
Kijk ik echter op de map van Bellingcat, dan zie ik daar wel het een en ander in die stad, maar niks wat direct op een thermobarisch wapen lijkt. https://maphub.net/Cen4infoRes/russian-ukraine-monitor
Ook niks dus. Ik kan echt nergens visuele confirmatie vinden.

Okhtyrka was het trouwens sowieso niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Eli3l op 01-03-2022 01:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:50:
Humanitaire hulp 'moet' je toestaan. Dus echt uithongeren is lastig.
Plus dat de weerstand vanuit de bevolking enorm kan worden/zijn en dat je dan ook weer aanvallen op de artillerie gaat krijgen. In het westen ligt nog een aardig gebied, plus daar komen de wapens binnen. De Russen zullen dus door moeten rijden tot aan de grens om dat af te kappen of accepteren dat er continu versterkingen komen.

Overigens valt mij de 'superioriteit' van de Russen erg tegen. Ik ben heel benieuwd wat we over een tijdje allemaal te weten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Eli3l schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:30:

[Twitter]
[Twitter]
Wat is het Russische woord voor zerg? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

[Twitter]
[Twitter]
Dat zijn pas gedetailleerde beelden :D

Dat die huizen in brand staan komt omdat het konvooi al aangevallen geweest is, volgens https://www.telegraph.co....onvoy-thwarted-road-kyiv/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
XWB schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:33:
[...]

Dat zijn pas gedetailleerde beelden :D

Dat die huizen in brand staan komt omdat het konvooi al aangevallen geweest is, volgens https://www.telegraph.co....onvoy-thwarted-road-kyiv/
Ja dat had ik eerder ook gedeeld. Het leek toen alsof de aanval succesvol was. Het was echter alleen succesvol in het tijdelijk stoppen van het konvooi, lijkt het nu.

Het is wachten op meer berichtgeving en wellicht nieuwe satteliet beelden morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er zijn vast wat gaten in het konvooi geslagen, maar 40 miles is behoorlijk lang. Dat is ongeveer Den Haag naar Amsterdam, het Oekraïense leger zal nog veel aanvallen moeten uitvoeren om het te kunnen stoppen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
Ik ben benieuwd wat deze lui nu aan het doen zijn. Dit is van 5 februari jongstleden, niet lang voor de Russische aanval op Oekraïne. Als er ideologisch zo gedreven krachten tegenover elkaar staan die niet altijd even vredelievend zijn dan kan het nog een heel lange en bloedige strijd worden. Wat een tijden. :N

[ Voor 14% gewijzigd door sampoo op 01-03-2022 01:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Het meest bijzondere vind ik nog de russische staatsmedia..

"Oekraïne bombardeert eigen land"
"Oekraïne plundert alles"

"Het is een chaos in het land, we moeten ingrijpen"

Ondertussen Putin op veilige afstand: "Hallo, putin hier! Over! Lanceer nog maar een paar raketjes! Over! Nee, niet die ijsjes droplul! Over!"

:+

Automatische meldingen voor Marktplaats en 2dehands? MarktAlert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
XWB schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:38:
Er zijn vast wat gaten in het konvooi geslagen, maar 40 miles is behoorlijk lang. Dat is ongeveer Den Haag naar Amsterdam, het Oekraïense leger zal nog veel aanvallen moeten uitvoeren om het te kunnen stoppen.
Het is zo lang dat ik niet eens kan beginnen met me voor te stellen hoe dat er uit moet zien. Hoe dat moet voelen als je daar in de buurt woont...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joep

[Twitter]
[Twitter]
Wtf man, dat moet toch echt de meest harde plasser ooit zijn voor een SU-25-piloot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
Joep schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:40:
[...]

Wtf man, dat moet toch echt de meest harde plasser ooit zijn voor een SU-25-piloot.
Bierviltjes berekening van een reddit user
Here is the math on the convoy.

One mile = 5,280’ Average truck/tank length = 18’ Average distance between vehicles = 8’ Vehicles stacked 2 or 3 wide at most points

293 vehicles per mile if it was single file and no space between vehicles

203 vehicles per mile if it was single file with 8’ between vehicles

~406 vehicles per mile if single file

~812 vehicles per mile stacked 2x2

812 vehicles x 17 miles (for sure) = 13,804 vehicles

If it’s truly a 40 mile long convoy… fuck. +- 30,000 vehicles.
:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Eli3l schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:36:
Het was echter alleen succesvol in het tijdelijk stoppen van het konvooi, lijkt het nu.
Het geeft wel de tijd om meer aanvallen te plannen.

En dat is voor Oekraïne een buitenkans. Dan kun je strategisch bepaalde (type) voertuigen uitschakelen. 3 vrachtwagens met raketten zijn zinloos als de raketinstallatie het niet overleeft. Of de brug opblazen en de vrachtwagens met de noodbrug ook.
Maar elke aanval zorgt ervoor dat het konvooi stilstaat en de weg ook geblokkeerd blijft. Zeer interessante situatie daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
TheGhostInc schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:43:
[...]

Maar elke aanval zorgt ervoor dat het konvooi stilstaat en de weg ook geblokkeerd blijft. Zeer interessante situatie daar.
Mede daarom heeft dat konvooi Kyiv nog niet bereikt, ondanks dat het van de grens naar de stad slechts 100km is. De Russen schijnen ook veel last te hebben van hun eigen files.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:46:
[...]
Mede daarom heeft dat konvooi Kyiv nog niet bereikt, ondanks dat het van de grens naar de stad slechts 100km is. De Russen schijnen ook veel last te hebben van hun eigen files.
Hoop dat ze er wat artillerie oid op kunnen krijgen.
Dat is de snelste manier om nog een beetje efficiënt die 1000’en voertuigen te raken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:43:
[...]

Het geeft wel de tijd om meer aanvallen te plannen.

En dat is voor Oekraïne een buitenkans. Dan kun je strategisch bepaalde (type) voertuigen uitschakelen. 3 vrachtwagens met raketten zijn zinloos als de raketinstallatie het niet overleeft. Of de brug opblazen en de vrachtwagens met de noodbrug ook.
Of de Russen weten niet wat ze doen of die hele konvooi is een lokaas voor het Russisch leger om zwaardere middelen in te kunnen zetten. Ik geloof niet dat er een scenario is dat de Russen met het offensief stoppen zonder dat Oekraïne flinke concessies maakt. Want als Rusland zonder akkoord en zonder extra grond maar wel met een gigantisch pakket sancties naar huis gaat dan kost dat de legerleiding de kop en kan ook Poetin slecht voor de dag komen, en dat zullen ze te allen tijden willen voorkomen. De kunst is hoe kunnen alle partijen redelijk tevreden naar huis gaan zodat de oorlog ten einde komt. Oekraine geen NAVO-lidmaatschap maar wel het EU-lidmaatschap in het vooruitzicht, Rusland autonomie voor de Donbass en normalisering van de betrekking met de Krim en Kiev? Wie zal het zeggen waar het zal eindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Volgens de VS is nu ongeveer driekwart van Russische troepenmacht aanwezig in Oekraïne:
DOD officials estimate that almost 75 percent of the forces that Russian President Vladimir Putin amassed for invasion are now in Ukraine.

Before the invasion five days ago, officials estimated that Russia had more than 160,000 troops along its borders with Ukraine and inside Belarus, also along the border with Ukraine. If the estimate of 75 percent is correct, then 120,000 Russian troops are taking part in the invasion.

Ukrainians continue their David vs. Goliath battle against the Russian invaders. The official said that Russia has, thus far, failed to achieve air superiority over Ukraine. "The airspace over Ukraine remains contested," he said. "Ukrainian air defenses remain intact and viable, both in terms of aircraft and missile defense systems, and they're engaged."

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Dat was gisteren al bekend toch? 30.000 voertuigen… ik hoop dat Oekraïne daar een antwoord op heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
Edit: Doe maar niet Joep ;)

[ Voor 152% gewijzigd door Joep op 01-03-2022 02:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als mensen nog wat objectieve geschiedenis willen weten over Oekraïne, hebben de beste mensen van World War Two and TimeGhost History besloten een aantal episodes te wijden aan de uitleg hiervan.

Zie; YouTube: Genocide in Ukraine: The Holodomor | Into Context | War in Ukraine 01

Je kunt er wel vanuit gaan dat hun bron informatie vrij legit is, staan ook tevens vermeld onder hun videos.
Ik had wel al redelijk verwacht dat zij iets zouden gaan doen, hun War Against Humanity is ook echt een aanrader om te volgen.

Bizar feit, dat letterlijk 79 jaar geleden (tot op de dag) er in exact hetzelfde gebied werd gevochten trouwens.

edit: waarschijnlijk beetje nsfw of advisory at least, sommige beelden zijn niet mals :'(

@DaniëlWW2 sticky/melding waard misschien?

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 01-03-2022 02:31 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:46:
De Russen schijnen ook veel last te hebben van hun eigen files.
Dit zijn van die situaties die nog heel lang effect blijven hebben.
Allereerst zijn er militairen en spullen onderweg die niet ingezet kunnen worden.
Ten tweede zijn de verliezen aan het front hoger, ze missen brandstof, munitie, materieel en vuurkracht, daardoor zijn ze kwetsbaarder.
Ten derde raak je de mogelijk kwijt om snel in te grijpen. Heb je wat meer overwicht in de lucht nodig, dan haal je er een BUK bij. Maar die sluit aan in een file van (ik vermoed) dagen.
sampoo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:54:
Of de Russen weten niet wat ze doen of die hele konvooi is een lokaas voor het Russisch leger om zwaardere middelen in te kunnen zetten.
De Duitsers hebben niet voor niets al die autobahnen aangelegd. De combinatie van logistiek en concentratie van vuurkracht maakte het zo effectief.

Ik mis zelf echt nog een heleboel vuurkracht.
Misschien heeft Rusland zichzelf wel zo uitgehold, dat dit zo'n beetje is wat ze kunnen, of er komt nog een tweede (betere) golf, maar waarom ze daar mee hebben gewacht is dan wel een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 02:31:
[...]
De Duitsers hebben niet voor niets al die autobahnen aangelegd. De combinatie van logistiek en concentratie van vuurkracht maakte het zo effectief.

Misschien heeft Rusland zichzelf wel zo uitgehold, dat dit zo'n beetje is wat ze kunnen, of er komt nog een tweede (betere) golf, maar waarom ze daar mee hebben gewacht is dan wel een raadsel.
Misschien was de opzet om met gewoon zoveel mogelijk materiaal, al is het verouderd spul, naar Kiev te rijden met de hoop dat ze daarmee Oekraïne en het Westen aan de onderhandelingstafel konden dwingen, niet wetende dat Oekraïne en het Westen veel meer bereid is om het gevecht aan te gaan. Wellicht dat de Russen het in het Oosten en Zuiden serieuzer aanpakken maar het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen.

[ Voor 22% gewijzigd door sampoo op 01-03-2022 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:43

franssie

Save the albatross

[...]

<>
Dat Rusland heftige wapens heeft is één ding. maar ik weet niet hoeveel ze ervan hebben en willen of kunnen inzetten. En als een groot deel van hun soldaten nu aan de grens van UA staat; hoeveel soldaten en wapens heb je dan nog achter de hand om je eigen land te verdedigen?
Niet dat dat laatste gelijk een dreiging is, maar Putin is de ratio al even kwijt en ziet overal gevaar krijg ik de indruk.
Dus je gedachte dat ze zichzelf hebben uitgehold lijkt me plausibel, niet geplanned maar wellicht wel gebeurd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 18:43

franssie

Save the albatross

Misschien dat deze al voorbij was gekomen
De kosten voor het verzekeren van Russische staatsobligaties tegen wanbetaling stegen maandag tot een recordniveau. Om 10 miljoen dollar aan Russische staatsobligaties voor vijf jaar te verzekeren moet 4 miljoen dollar vooraf en 100.000 dollar per jaar worden betaald. De kans op wanbetaling door Rusland ligt volgens ICE Data Services op 56 procent.
Credit default swaps zijn een soort van indicatie van kansen zoals de koersen dat bij een wedwinkel dat ook zijn.
Als je 50+% verzekeringspremie mag betalen om je geld uit RU terug te krijgen, dan is die economie momenteel kapot.
Hoorde vandaag ook op BNR een ondernemer die alle facturen, orders en offertes (ook onbevestigde!!) aan het betalen was om zo 'legaal' zoveel mogelijk geld uit Rusland te verplaatsen naar de rest van de wereld.
Het risico van wanbetaling is blijkbaar veel kleiner dan het risico dat Rusland niet gaat aflossen/echt uitgesloten wordt van het betalingssysteem.
Spoorwegobligaties heb ik eerder als behang gezien ;-)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 18:01

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

franssie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 03:34:
[...]
hoeveel soldaten en wapens heb je dan nog achter de hand om je eigen land te verdedigen?
Niet dat dat laatste gelijk een dreiging is, maar Putin is de ratio al even kwijt en ziet overal gevaar krijg ik de indruk.
Dus je gedachte dat ze zichzelf hebben uitgehold lijkt me plausibel, niet geplanned maar wellicht wel gebeurd.
China ziet delen van Rusland nog als iets wat eigenlijk bij China moet horen dus denk niet alleen aan het Westen als dreiging ;) Als Rusland nu opeens wordt verzwakt is er niets helemaal uit te sluiten.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Het lijkt ook alsof alle Russische vliegtuigen en schepen met verlof zijn oid.

https://nos.nl/l/2419314#UPDATE-container-59771815
Niet alleen bevriezen, maar ook in beslag nemen:
'Plannen om tegoeden Poetin, oligarchen in beslag te nemen'
De VS is met bondgenoten bezig plannen te maken om de tegoeden van de Russische president Poetin niet enkel te bevriezen, maar ook in beslag te nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 01-03-2022 06:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

Het zijn natuurlijk wel extra getuigen, onderdeel van een van de weinige organisaties in Rusland die hem potentiëel geblinddoekt tegen de muur kan zetten als het daar de wil voor opbrengt. Putin beweert dat de Oekraïne geen bestaansrecht heeft, dus onderdeel is van Rusland. Het zware spul inzetten op die "eigen" bevolking strookt niet helemaal met dat sprookje en levert dus mogelijk een risico op voor zijn toekomst.

De start van invasie riekt naar directe politieke inmenging in de planning waarbij militaire overwegingen op de achtergrond zijn gedrongen. Zou het zijn dat er op het moment politiek betrouwbaardere, maar practisch minder competente leiding, is aangesteld?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2022 07:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
Manmanman, als ik naar die colonne kijk. Sorry, ik ben geen generaal, maar dit is toch totaal niet strategisch!? Dan deel je dit toch tenminste op in 2/3 parallele stromen?

Ik schrik daar echt van, die Russen hebben het dus altijd moeten hebben om er zo veel mogelijk poppetjes tegen aan te flikkeren. Bizar.

Kennelijk hebben we de Russische krijgsmacht gigantisch overschat. WW3? Oneerlijke vergelijking. Enige wat eng is is dat nucleaire arsenaal, als dat überhaupt werkt anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De restjes van de luchtmacht blijven bezig met schaven:
https://www.ukrinform.net...stems-cruise-missile.html
On February 28, the Air Force of Ukraine destroyed five fighter aircraft, columns of armored vehicles, a column of trucks with fuel, an anti-aircraft missile system, and a cruise missile of the aggressor state.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:04
Joep schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:40:
[...]

En voor degene die de TB2 drones bestuurt :P

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ben toch bang, als die colonne bij Kiev aankomt is het gewoon echt oorlog met veel burgers en soldaten die daar om gaan komen. Een stad die kapot gaat.

Dan denk ik ook, het zou nu een moment zijn om de voorkant ervan te bombarderen, leg een mijnenveld, bruggen of tunnels opblazen of weet ik t wat, zodat ze niet eenvoudig verder kunnen. Als ze eenmaal in de stad zijn is het eigenlijk gewoon te laat.
Dat zien ze zelf vast ook wel in, ik hoop alleen dat de middelen er zijn :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_ferry_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:51:
Ik ben toch bang, als die colonne bij Kiev aankomt is het gewoon echt oorlog met veel burgers en soldaten die daar om gaan komen. Een stad die kapot gaat.

Dan denk ik ook, het zou nu een moment zijn om de voorkant ervan te bombarderen, een mijnenveld, bruggen of tunnels opblazen of weet ik t wat, zodat ze niet eenvoudig verder kunnen. Als ze eenmaal in de stad zijn is het eigenlijk gewoon te laat.
Er zitten meer dan 2x zoveel mensen met geweren en molotovs en anti tank equipment in Kyiv dan er aan komen in de colonnes.

Wel met gebrek aan training, maar ik zie echt niet hoe ze dat willen gaan sjeffen.
Het dreigt vooral een enorm bloedbad te worden :(

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 21:14

AndereKoekoek

Ping! Pong?

XWB schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:56:
Volgens de VS is nu ongeveer driekwart van Russische troepenmacht aanwezig in Oekraïne:

[...]
Kleine correctie.
75% van de troepen die voor de invasie zijn gemobiliseerd rondom Oekraïne.

Ergens gelezen dat ongeveer 1/3e van het Russische leger in of rond Oekraïne zit.

Zal dan nu ongeveer een kwart van het Russische leger in Oekraïne zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AndereKoekoek schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:59:
[...]

Kleine correctie.
75% van de troepen die voor de invasie zijn gemobiliseerd rondom Oekraïne.

Ergens gelezen dat ongeveer 1/3e van het Russische leger in of rond Oekraïne zit.

Zal dan nu ongeveer een kwart van het Russische leger in Oekraïne zitten?
Qua mankracht wel lijkt het.
75% van die 160k.
Weet alleen niet hoe ze het qua verdeling hebben gedaan qua noord/oost/zuid.

Die files bij Kyiv waren altijd al killing, maar nu ook letterlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 01-03-2022 07:02 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
_ferry_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:51:
Dan denk ik ook, het zou nu een moment zijn om de voorkant ervan te bombarderen, een mijnenveld, bruggen of tunnels opblazen of weet ik t wat, zodat ze niet eenvoudig verder kunnen. Als ze eenmaal in de stad zijn is het eigenlijk gewoon te laat.
Of ongemerkt de eerste vrachtwagen overnemen en met een grote bocht rechtsomkeert maken terug naar Rusland. De rest zal dan wel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

YakuzA schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:58:
[...]

Er zitten meer dan 2x zoveel mensen met geweren en molotovs en anti tank equipment in Kyiv dan er aan komen in de colonnes.

Wel met gebrek aan training, maar ik zie echt niet hoe ze dat willen gaan sjeffen.
Het dreigt vooral een enorm bloedbad te worden :(
Precies, dan heb je het over veel onschuldige burgers, mensen die dakloos raken etc. Dan is het beter om de confrontatie in het veld te hebben. En op de weg er naartoe zoveel mogelijk hindernissen op te werpen voor de Russen.
Kheos schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:03:
[...]

Of ongemerkt de eerste vrachtwagen overnemen en met een grote bocht rechtsomkeert maken terug naar Rusland. De rest zal dan wel volgen.
Lol, dat zou echt een actie zijn :D Of zorgen dat hij dusdanig bang wordt dat hij zelf al rechtsomkeer maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Een konvooi van 60+ km lang... Nog altijd op xx km afstand van Kiev (staan ze samen stil en willen ze er 100 van maken ofzo). Iedereen weet dat ze er staan en met groot target op hun rug wachten ( of erg langzaam rijden)... Dat lijkt me toch een flinke casualtystapel als de gevechtsvliegtuigen in actie komen? Of komen die te laat?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
ByteMe_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:22:
Een konvooi van 60+ km lang... Nog altijd op xx km afstand van Kiev (staan ze samen stil en willen ze er 100 van maken ofzo). Iedereen weet dat ze er staan en met groot target op hun rug wachten ( of erg langzaam rijden)... Dat lijkt me toch een flinke casualtystapel als de gevechtsvliegtuigen in actie komen? Of komen die te laat?
mijn eerste oorlogsherinneringen was Highway of Death. Repeat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 18:46

Yucon

*broem*

analog_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:26:
[...]

mijn eerste oorlogsherinneringen was Highway of Death. Repeat?
Dat Rusland de luchtmacht vrij weinig gebruikt is 1, maar hoe bestaat het in hemelsnaam dat ze zo'n konvooi vanuit de lucht niet op z'n minst een beetje beschermen? Die drones zijn een soort opgevoerde zweefvliegtuigen daarin de motor van een vw kever met een propeller eraan.. die zouden zelfs nog met stinger achtige wapens uit te schakelen zijn. Het valt toch niet te begrijpen dat ze die zo laten prijsschieten :?

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 01-03-2022 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:58

bloody

0.000 KB!!

Ik hoop het, maar ik denk dat het konvooi wel eens onderschat kan worden. Omdat er helikopters klaar zouden staan in Belarus, en er prima anti air units mee kunnen rijden in dat konvooi.
Hoe dan ook, vandaag wordt een pittige dag..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 18:01

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Yucon schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:34:
[...]
Die drones zijn een soort opgevoerde zweefvliegtuigen daarin de motor van een vw kever met een propeller eraan.. die zouden zelfs nog met stinger achtige wapens uit te schakelen zijn. Het valt toch niet te begrijpen dat ze die zo laten prijsschieten :?
De vraag is dus eigenlijk of die al uitgeschakeld zijn en hoe snel Turkije dan nieuwe kan leveren. Dit is inderdaad wel een uitgelezen kans, prijsschieten. Komt dit konvooi aan bij de stad dan zullen ze wijk voor wijk plat leggen voordat ze andere troepen naar binnen sturen ben ik bang. :/

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Yucon schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:34:
[...]

Dat Rusland de luchtmacht vrij weinig gebruikt is 1, maar hoe bestaat het in hemelsnaam dat ze zo'n konvooi vanuit de lucht niet op z'n minst een beetje beschermen? Die drones zijn een soort opgevoerde zweefvliegtuigen daarin de motor van een vw kever met een propeller eraan.. die zouden zelfs nog met stinger achtige wapens uit te schakelen zijn. Het valt toch niet te begrijpen dat ze die zo laten prijsschieten :?
Wellicht kan de helft niet vliegen door gebrek aan onderdelen , brandstof , en andere problemen van logistieke aard ? De spullen er neerzetten is 1 , ze operationeel krijgen en houden 2.

Alles lijkt (en ik kijk er erg bleu tegenaan) erop dat de hele opbouw en oefeningen vooral gericht waren op angst zaaien, het idee was dat als de eerste tanks de grens over gingen dat het Oekraïense leger zich uit pure angst wel snel zou overgeven. En dat Kviv snel zou worden ingenomen en er een marionetten regering geïnstalleerd zou worden.

Nu blijkt de tegenstand groot en behoorlijk effectief, voor zover ik dat kan beoordelen. Een grove inschattngsfout van de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-10 22:33
Lijkten ook een mooie gelegenheid voor prijs schieten met allerlei vliegende ( drones, vliegtuigen, raketten) en andere lange afstand wapens (artillerie?). Gezien de Russen het luchtruim niet beheersen lijkt me dit een tactisch slechte actie.
Wellicht helpt het als dit legere gedecimeerd wordt doordat de generaals aan Poetin moeten rapporteren dat het leger is opgehoudencte bestaan?😳
Het hele plaatje wat bij mij blijft hangen is de taktiek van intimidatie en grote nummers, maar die langspeelplaat hangt in de groef en blijkt niet effectief

[ Voor 8% gewijzigd door brothermaynard op 01-03-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Nog veel sterker, het is totaal inefficiënt, je kan zoveel troepen helemaal niet rondom de stad opstellen.

Die komen straks gewoon in een rijtje aan, de eerste 20 gaan zsm kapot en dan staan ze vast.....

Veel van dat spul kan niet goed de weg af....

Stel je schiet elke 10km paar voertuigen kapot dan zitten ze letterlijk muurvast.

Mijn vermoeden is dat ze geen keuze hebben, lijkt alsof ze niet goed kunnen communiceren met elkaar en dus dan toch maar met elkaar gaan....

Er worden veel SIM kaarten en gsm's gestolen omdat de Russische niet meer werken.

Wat me wel zorgen maakt is dat deze gigantische lange file nog niet is aangevallen is...

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:58
brothermaynard schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:40:
[...]

Lijkten ook een mooie gelegenheid voor prijs schieten met allerlei vliegende ( drones, vliegtuigen, raketten) en andere lange afstand wapens (artillerie?). Gezien de Russen het luchtruim niet beheersen lijkt me dit een tactisch slechte actie.
Wellicht helpt het als dit legere gedecimeerd wordt doordat de generaals aan Poetin moeten rapporteren dat het leger is opgehoudencte bestaan?😳
De Russen staan juist bekend om hun sterke mobiele luchtafweer geschut. Die colonne is echt niet onbeschermd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 18:46

OMD

Als Oekraïne echt die vliegtuigen tot hun beschikking hebben gekregen zullen ze toch echt dat konvooi moeten aanvallen of in ieder geval de wegen onbegaanbaar maken door ze kapot te schieten.

Hoe dan ook, vanuit strategisch standpunt blijft een 60km lange konvooi een vreemde beslissing als je weet dat de tegenstander de lucht gebruikt voor verdedigen.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:42:
Nog veel sterker, het is totaal inefficiënt, je kan zoveel troepen helemaal niet rondom de stad opstellen.

Die komen straks gewoon in een rijtje aan, de eerste 20 gaan zsm kapot en dan staan ze vast.....

Veel van dat spul kan niet goed de weg af....

Stel je schiet elke 10km paar voertuigen kapot dan zitten ze letterlijk muurvast.

Mijn vermoeden is dat ze geen keuze hebben, lijkt alsof ze niet goed kunnen communiceren met elkaar en dus dan toch maar met elkaar gaan....

Er worden veel SIM kaarten en gsm's gestolen omdat de Russische niet meer werken.

Wat me wel zorgen maakt is dat deze gigantische lange file nog niet is aangevallen is...
Ik zou die Russen niet onderschatten. Denk niet dat het allemaal zo simpel ligt als jij schetst. Er zal vast een plan achter zitten dat jij en ik nog niet zien...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 19:39
Palomar schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:45:
Ik zou die Russen niet onderschatten. Denk niet dat het allemaal zo simpel ligt als jij schetst. Er zal vast een plan achter zitten...
Voorlopig weten ze dat 'plan' enorm goed te verbergen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 ... 63 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid