De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.561 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Seraphin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:58:
Ik kan geen voordeel bedenken wat daarbij te halen valt.
Wat als Poetin de 5000+ doden gaat gebruiken als legitimatie naar zijn volk toe om echt ter oorlog te treden. Hij heeft het niet voor niets als vredes missie bestempeld. Als hij met deze doden aan kan tonen dat het Oekraïnse volk soldaten die op vredes missie waren doden kan hij misschien begrip halen bij het Russische volk en manschappen. Waarna ze waarschijnlijk wel willen vechten voor hun volk en vaderland.

Het zou dus zomaar onderdeel kunnen zijn van zijn master-plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:14

DevWouter

Creator of Todo2d.com

prijk schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:16:
[...]

Frankrijk is voorzitter van de EU voor dit halfjaar. Niet zo gek dus wat Macron doet.
Klopt, maar dat was ook niet wat ik bedoelde.

Leider Europa != Voorzitter van de EU
Marcon != Frankrijk

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:36
Tristan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Wat als Poetin de 5000+ doden gaat gebruiken als legitimatie naar zijn volk toe om echt ter oorlog te treden. Hij heeft het niet voor niets als vredes missie bestempeld. Als hij met deze doden aan kan tonen dat het Oekraïnse volk soldaten die op vredes missie waren doden kan hij misschien begrip halen bij het Russische volk en manschappen. Waarna ze waarschijnlijk wel willen vechten voor hun volk en vaderland.

Geen ideeën geven aan Putin, dadelijk bedankt die Tweakers voor de uitweg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:24
MeteoVir schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:24:
Zelensky heeft nu officieel verzoek ingediend om Oekraïne te laten toetreden tot de EU.
[Twitter]
Mooi symbolisch plaatje. Gaat nog lang niet gebeuren. Zou het persoonlijk bizar vonden als een land als Oekraine zou worden toegelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:54
Zelensky heeft nu officieel verzoek ingediend om Oekraïne te laten toetreden tot de EU.
[Twitter]
En nu hopelijk snel goedkeuren :) het kan niet zo zijn dat een Rusland gaat bepalen wie er bij de EU mag en wie niet. Dat is ronduit belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
[...]

Wat als ?
Dan doet hij dat, dan verkondigd hij dat. Verder weinig aan te doen, verder weinig mee te doen, behalve weerleggen of duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
downtime schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Kleinere special ops operaties en bommen gooien terwijl niemand terug schiet. Nu moeten ze met grote eenheden en zwaar materieel aan de slag tegen een vijand die vergelijkbare spullen heeft.
In Syrie kunnen ze natuurlijk prima zien wat de Amerikanen allemaal kunnen en doen. In dat opzicht kan het geen verrassing zijn dat hun materieel beperkter is.

Komt bij dat ze in UA natuurlijk ook tegen Amerikaans wapentuig vechten, denk aan de Javelin waar je op Twitter heel wat militairen mee ziet lopen of denk aan de machtige intelligence die de partners van UA verstrekken. Of denk aan de geavanceerde drones van Turkije, die ook in Syrie zijn ingezet.

Van echt vergelijkbare spullen kan je dus niet goed spreken, Rusland neemt het echt op tegen partijen waarvan ze geweten moeten hebben dat die gewoon een stuk verder zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:23:
[...]

retweet!

Wat ik ook mis in de analyses waarom Putin nog door wilt. Welke kansen ziet hij dan concreet? Het beheersen van Kiev en dan onderhandelen met als doel de krim en donetsk in te lijven? Dan heeft het nog een beetje zin om door te gaan, maar dan zou je mi alle troepen op Kiev moeten concentreren.
Dat is de denkfout die we continue maken in dit topic: Er is geen doel, er is geen einde. Elke kans wordt gepakt. Elke grens moet verschoven worden.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Laat 't 'm niet horen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
Hoe liggen de stemverhoudingen binnen de VN ongeveer? Valt daar iets van te verwachten of gaat die 2/3e meerderheid nooit worden gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De VS called de nucleaire bluf door geen verhoogde defcon?
US has not seen “anything specific” since Russian President Vladimir Putin’s announcement that he ordered his country’s deterrence forces, including nuclear weapons, on high alert on Sunday, a senior US defense official told reporters Monday.

“We’re still monitoring and watching this as closely as we can, given President Putin’s announcement yesterday,” the official said. “I don’t believe we’ve seen anything specific as a result of the direction that he gave.”

“We remain comfortable and confident in our own strategic deterrence posture,” the official added.
https://edition.cnn.com/e...457bdd41c4511060a39c12176

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37

pro_6or

amateur_60r

Prosac schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Als je nagaat dat heel veel niet eens gefilmd zal worden, begin je er wel aan te denken he.

Ik zie in het filmpje ook vooral veel ruimte en niet eens zo heel veel schade. Dit lijkt echt op een colonne waar men uit brandstofgebrek maar voertuigen achter gelaten heeft. Of de brandstof herverdeeld om op een bepaald punt te kunnen komen?
Kan men (aangezien ze er vrijelijk langs rijden) niet beter gauw overal wat Molotov cocktails op gooien, en in alle schietbuizen een handgranaat. Dan zijn iig deze voertuigen geen dreiging meer, die MSTA heeft een enorm bereik.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Journalist van Times of Israel. Interessant, want we nemen aan dat de cijfers zoals gegeven door Oekraïne te hoog zijn. Als het klopt leiden de Russen echt zware verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:58
USA kan ook niet echt anders reageren denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:14
bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:23:
[...]

retweet!

Wat ik ook mis in de analyses waarom Putin nog door wilt. Welke kansen ziet hij dan concreet? Het beheersen van Kiev en dan onderhandelen met als doel de krim en donetsk in te lijven? Dan heeft het nog een beetje zin om door te gaan, maar dan zou je mi alle troepen op Kiev moeten concentreren.
Waarom zou hij niet door willen? Ik krijg de indruk dat hij gewoon harder gaat duwen (lees grover geschut, zoals hij nu de boel aan het bombarderen is).
Het beheersen van Kiev zal de val van de regering vormen, die hij dan wilt overnemen.
En onderhandelen? Waarom? Hij heeft toch de boel in handen dan? Het word gewoon een tweede wit-rusland dan.

Je hebt de per ongeluk gepubliceerde propaganda van zaterdag over de overwinning (die er niet was) gelezen? Staat precies in wat het hele plan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:26:
[...]

En nu hopelijk snel goedkeuren :) het kan niet zo zijn dat een Rusland gaat bepalen wie er bij de EU mag en wie niet. Dat is ronduit belachelijk.
Nee, maar er zijn wel procedures en vereisten. Deze zijn er niet voor niets, hier van afwijken is een flinke gok en wellicht ook niet zo handig met zicht op toekomstige aanvragen en andere landen die diezelfde procedures doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Tanks (en andere rupsvoertuigen) zijn niet echt geschikt om mee in een stad te opereren. Het gezichtsveld voor het geschut wordt vaak geblokkeerd door hoge gebouwen en bij tegenstand kun je bijna geen kant uit. Bovendien, rupsbanden (in oorlogstijd) zijn van metaal, ontdaan van de rubber pads die er in vredestijd op zitten en hebben dan bijna geen grip op asfalt en beton.Tanks zijn bedoeld om op open vlaktes een gevecht aan te gaan met de vijand.
Dat weten de Russen toch ook, of hebben die tankbestuurders dat niet meegekregen :?

Zijn er eigenlijk tankgevechten geweest in dit conflict? Ik zie alleen maar tanks rijden/stilstaan. Zo'n Javelin is toch veel effectiever dan met tanks elkaar te beschieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:02
pro_6or schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Kan men (aangezien ze er vrijelijk langs rijden) niet beter gauw overal wat Molotov cocktails op gooien, en in alle schietbuizen een handgranaat. Dan zijn iig deze voertuigen geen dreiging meer, die MSTA heeft een enorm bereik.
Dat vroeg ik mij ook af. Of kapot maken of zelf gebruiken. Laten staan is gevaarlijker lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:08

Nox

Noxiuz

Yaksa schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Tanks (en andere rupsvoertuigen) zijn niet echt geschikt om mee in een stad te opereren. Het gezichtsveld voor het geschut wordt vaak geblokkeerd door hoge gebouwen en bij tegenstand kun je bijna geen kant uit. Bovendien, rupsbanden (in oorlogstijd) zijn van metaal, ontdaan van de rubber pads die er in vredestijd op zitten en hebben dan bijna geen grip op asfalt en beton.Tanks zijn bedoeld om op open vlaktes een gevecht aan te gaan met de vijand.
Buiten dat, vanuit de gebouwen kan je ongezien dichtbij komen en nare shit uithalen. Die loop kan ook niet omhoog en volgens mij zijn er weinig tanks die een wapen als een .50 zonder bemanning kunnen gebruiken.

Paar molotovs van bovenaf en je driver ziet niks meer, je aandrijflijn ligt in puin en de optics van een kanon zijn nutteloos. Die roetaanslag van een molotov lijkt me redelijk funest.

Inderdaad, in het open veld zijn ze handig mits je air superiority hebt want vanuit de lucht (vliegtuig, apache of drone) zijn ze sitting ducks.

Lekker half ingraven in de bosjes en de vijand opwachten ofzo.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:50

Qwerty-273

Meukposter

Wat als Poetin de 5000+ doden gaat gebruiken als legitimatie naar zijn volk toe om echt ter oorlog te treden. Hij heeft het niet voor niets als vredes missie bestempeld.
Dan gaat hij tegen zijn eigen wetten in, want er mag niet gecommuniceerd worden hoeveel doden er militair gevallen zijn. Dat is namelijk geclassificeerd als staatsgeheim.

https://www.theguardian.c...tary-deaths-state-secrets

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:28:
[...]

Dat is de denkfout die we continue maken in dit topic: Er is geen doel, er is geen einde. Elke kans wordt gepakt. Elke grens moet verschoven worden.
Na Ukraine volgen Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Slowakije, de Baltische Staten, ex Joegoslavië, Polen, Tsjechië, Finland.

Hij moet gestopt worden. Ukraine is al 20 jaar vrij. Ja het is zeer verre van perfect maar ze hadden zicht op verbetering.

een treffende spreuk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Johan Bogle schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:26:
[...]
Mooi symbolisch plaatje. Gaat nog lang niet gebeuren. Zou het persoonlijk bizar vonden als een land als Oekraine zou worden toegelaten.
Lijkt mij een goed signaal als de EU nu wel even hard op de rem trapt en communiceert dat Oekraïne in principe welkom is, maar dat toelating nog altijd gepaard gaat met allerlei stappen en een periode van enkele jaren om stabiliteit en continuïteit te toetsen. Stabiele instituten voor democratie, rechtstaat, mensenrechten, e.d. en borging van rechten van minderheden zal een paar jaren kosten om weer op de rit te krijgen. Een functionerende markteconomie is er momenteel niet. Zie hier de verdere lijst van eisen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

tiswat schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Dat vroeg ik mij ook af. Of kapot maken of zelf gebruiken. Laten staan is gevaarlijker lijkt mij.
Of staan ze in een regio die best wel ruslandgezind is?

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Ok, stel dat is zo. Dan nog: het houdt vanzelf een keer op via of na uitputting van een 'eeuwigdurende' guerrillastrijd of alles vlak. Of failliet. Of Kremlin implodeert.

Daarom ook mijn betoog voor grenzen stellen en aangeven wanneer je gaat ingrijpen. De grens is namelijk precies de grens Rusland-Oekraine.

[ Voor 1% gewijzigd door bulle bas op 28-02-2022 17:35 . Reden: added: na uitputting van een 'eeuwigdurende' ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

RoD schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:29:
[Embed]
Journalist van Times of Israel. Interessant, want we nemen aan dat de cijfers zoals gegeven door Oekraïne te hoog zijn. Als het klopt leiden de Russen echt zware verliezen.
Beetje offtopic, maar een nadeel van het embedden van dit soort tweets zonder afbeelding/video is dat je niet kan doorklikken. Ik zet er voor de zekerheid dan altijd nog het linkje zelf bij ;)

Alleen in de quote werkt wel de link...zie ik nu.

@Tristan @YakuzA Dank voor de tip!

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 28-02-2022 17:37 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Weer prima in lijn met wat The Atlantic schreef

https://www.theatlantic.c...clear-provocation/622943/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Qwerty-273 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Dan gaat hij tegen zijn eigen wetten in, want er mag niet gecommuniceerd worden hoeveel doden er militair gevallen zijn. Dat is namelijk geclassificeerd als staatsgeheim.

https://www.theguardian.c...tary-deaths-state-secrets
Nouja, hij kan het natuurlijk ook verpakken in andere woorden. Je snapt mijn punt.

Laten we hopen dat mijn theorie geen waarheid wordt en dat hij niet meeleest hier op Tweakers. Dan moet het goed komen voor Oekraïne!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:36

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tristan
psy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:34:
[...]

Beetje offtopic, maar een nadeel van het embedden van dit soort tweets zonder afbeelding/video is dat je niet kan doorklikken. Ik zet er voor de zekerheid dan altijd nog het linkje zelf bij ;)

Kan je wel door op de datum te klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

eric.1 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:30:
[...]

Nee, maar er zijn wel procedures en vereisten. Deze zijn er niet voor niets, hier van afwijken is een flinke gok en wellicht ook niet zo handig met de zicht op toekomstige aanvragen en andere landen die diezelfde procedures doorlopen.
Klopt, maar belangerijker. Er is een signaal en daar heeft men al op gereageerd. De EU heeft nu een claim. Dat weten de russen. Zij kijken ook en vinden het prachtig. "Zie je wel? De Nazi's in de EU komen naar onze grenzen toe."

Het goeie nieuws: Er is binnen de EU momentum. De honden hebben geblaft en de baas is wakker. Nu beweegt de baas. Tuurlijk zal de baas procedures volgen, maar wel met de intentie tot success. Niet zoals voorheen (dankzij Baudet en GeenStijl) om te treineren.

Het is constructief en dat is mooi. Daar kunnen we op bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

[...]

Hij wil gewoon die gebieden en geen NATO op de stoep denk ik. Bovenstaande is gewoon gemakkelijk, want dan hoef je nergens anders naar te kijken. Lekker simpel.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

psy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:34:
[...]

je kan op de datum rechts onderin klikken in embedded tweets om hem op twitter te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2022 17:36 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:26:
[...]

Klopt, maar dat was ook niet wat ik bedoelde.

Leider Europa != Voorzitter van de EU
Marcon != Frankrijk
Leg eens uit, snap er niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 21:31
Overleg Oekraïne en Rusland beëindigd
Het vredesoverleg tussen Rusland en Oekraïne in Belarus is afgelopen, melden vertegenwoordigers van de delegaties. Over de uitkomst van het overleg is nog weinig bekend.

De diplomaten keren nu terug naar Moskou en Kiev om hun regeringen te consulteren. Het overleg moet dat in ergens in de komende dagen hervat worden.

Bron: NOS

https://nos.nl/collectie/...n-weren-russische-schepen

[ Voor 13% gewijzigd door flugelisoke op 28-02-2022 17:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09

Om maar weer eens aan te tonen hoe heftig dit allemaal is.

[ Voor 9% gewijzigd door Eli3l op 28-02-2022 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 16:49

Seraphin

Meep?

[...]

Optie a) dit werkt.
Dan heeft hij niets bereikt. Want: Russen zijn toch al bereid om te vechten voor volk en vaderland. Bovendien heeft Putin geen legitimiteit nodig voor zijn aanvalsplannen.

Optie b)
Dit werkt niet. Dan ben je 5000 doden, sancties, totale mondiale isolatie én reputatieverlies van je leger verder.
óf, zaken lopen niet zoals ze hadden moeten lopen, hetgeen wordt ondersteund door alle openlijk beschikbare en logischerwijs te beredeneren informatie

Ockham's razor: ik ga voor de laatste uitleg.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

prijk schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:36:
[...]

Leg eens uit, snap er niks van.
Een werkgever die zijn baas vertelt wat hij moet kopen.
Een leider die de voorzitter vertelt waar zijn hammer is.

Voorzitter is een rol: Verantwoordelijkheden en verplichtingen
Leider is aanzien en kent volgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sandor_Clegane schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:35:
[...]

Hij wil gewoon die gebieden en geen NATO op de stoep denk ik. Bovenstaande is gewoon gemakkelijk, want dan hoef je nergens anders naar te kijken. Lekker simpel.
Iets zeg me dat één van de twee mogelijk is maar beide een droom is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:21

icecreamfarmer

en het is

Die gevlogen gaan worden vanaf Poolse vliegvelden. Dat is een recept voor escalatie en het per ongeluk aanvallen van Navo eenheden.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:30:
[...]

Dat weten de Russen toch ook, of hebben die tankbestuurders dat niet meegekregen :?
Dat weten ze. En toch wordt die fout in oorlogstijd keer op keer weer gemaakt. Niet alleen door de Russen. Ook de Amerikanen hebben in Irak tanks de straten ingestuurd omdat ze toch weer in de verleiding komen als het te gevaarlijk wordt voor de infanterie.

Het is één van de redenen waarom het onderscheid tussen verschillende typen tanks en tank destroyers na WO2 verdwenen is. Ze waren allemaal goed in één specifieke taak (antitank, infanteriesteun, verkenning) maar als puntje bij paaltje komt gebruikt een officier gewoon het materiaal wat ie voorhanden heeft, en hij wacht niet tot iemand anders hem het ideale voertuig voor de taak stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:42:
[Twitter]
Hoe lang gaan de Russen dit pikken?
Al minimaal 1 dag, want die regel was vannacht ingesteld om de roebel koers kunstmatig te stutten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2022 17:43 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:40:
[...]

Die gevlogen gaan worden vanaf Poolse vliegvelden. Dat is een recept voor escalatie en het per ongeluk aanvallen van Navo eenheden.
Kijk dat is een heel mooi opstapje. Putin zal niet durven te reageren, want dan is het full-on. En bij elke escalatie van zijn kant gaan we met deze methode verder. Prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:39

Saven

Administrator

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:26:
[...]

*troll*
En we verwachten een betere onderbouwing + constructievere discussie.

[ Voor 38% gewijzigd door tweakduke op 28-02-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Updates van nu.nl.

Oekraïense president dient verzoek in tot toelating EU
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft een officieel verzoek ingediend om Oekraïne lid te laten worden van de Europese Unie. Dat schrijft persbureau Reuters. Zelensky vraagt de EU om Oekraïne met behulp van een speciale procedure onmiddellijk toe te laten zodat het land zich kan verdedigen tegen de aanval door Rusland.

Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, zei zondag nog dat Oekraïne op termijn bij de Europese Unie moet horen. De EU en Oekraïne werken op verschillende gebieden al samen, maar het land is nog geen officieel lid van de EU. Zelensky gaf al meermaals te kennen dat hij dat wel graag ziet gebeuren. Zo twitterde hij zaterdag nog dat het "een cruciaal moment is om de langdurige discussie voor eens en voor altijd af te sluiten en een besluit te nemen over een EU-lidmaatschap van Oekraïne".

De EU heeft nog niet gereageerd op het verzoek dat Zelensky zojuist heeft ingediend.

En daarvoor...

Uitzonderlijke VN-vergadering van start
Zojuist is een speciale sessie van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties over de situatie in Oekraïne.van start gegaan. Het is pas de elfde keer sinds 1956 dat een dergelijke noodvergadering is ingelast. De vergadering werd geopend door vergadervoorzitter Abdulla Shahid. De komende dagen zullen meer dan honderd VN-leden spreekrecht krijgen.

Diplomatieke experts verwachten dat er woensdag over een eerste versie van een resolutie wordt gestemd. Over een resolutie van de Algemene Vergadering die met een meerderheid wordt aangenomen, kan geen veto uitgesproken worden. Dat kan wel bij resoluties van de VN-Veiligheidsraad, wat Rusland dan ook deed afgelopen vrijdag.

----

Ik snap niet dat er hier mensen zijn die overtuigd zijn van het feit dat het bovenste niet kan gebeuren omdat daar procedures voor zijn en wetten.
Wetten kunnen aangepast worden, zoals wel vaker.
Nieuwe wetten kunnen opeens gemaakt worden, zoals wel vaker.
Procedures kunnen vanaf geweken worden, zoals wel vaker.

Ik denk echt dat we Woensdag al een stemming gaan krijgen over Oekraine in de EU, en geen enkele leider wilt het nu op zijn geweten hebben om daar tegen te stemmen, want dat is politieke zelfmoord.

Ook al is het gevolg ervan vele male erger.
Maar goed, daar mogen de burgers zich druk om maken, de leiders blijven normaliter in de EU wel veilig in hun torentje. :|

Laten we hopen dat Rusland en Oekraine er zelf uitkomen de komende dagen, want anders gaat dit alleen maar van kwaad tot erger. :|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Naar aanleiding van de mail naar mijn gemeente om te stoppen met gasinkoop uit Rusland (van bv Gazprom / Lukoil), vertelde mijn gemeente mij dat zij dit niet kunnen doen omdat het via Europese aanbesteding gaat, en dat ik het beste mijn mening kan doorgeven aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Dus bij deze:
L.S.

Ik wil graag dat Nederland, maar in dit geval specifiek mijn gemeente (<X>) stopt met het inkopen van gas uit Rusland (Gazprom / Lukoil et cetera).

Mijn gemeente zegt dat zij dit op hun niveau niet kunnen doen omdat dit via een Europese aanbesteding geregeld is.
Hiervoor is nationale regelgeving / actie vereist verteld gemeente <X> mij.

Bij deze zou ik bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties dus graag mijn wens aangeven.

Stop met het inkopen van gas uit Rusland. Ook al kost dit extra.

Met vriendelijke groet,
<marowi>
Via https://www.rijksoverheid...jksoverheid/e-mail-sturen.

Handig voor een eventuele volgende die graag zijn of haar stem wil laten horen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:58
Sandor_Clegane schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:35:
[...]

ctrl c ctrl v
Dit conflict gaat niet over de NAVO, het gedonder in Oekraïne begon nadat de bevolking genoeg had van Poetins marionet, het associatie verdrag ging ondertekenen en nieuwe verkiezingen uitschreef.
NAVO lidmaatschap was destijds niet aan de orde bij de bevolking.

Putin's is vooral bezig met zichzelf, als Oekraïne democratisch en succesvol wordt zou het kunnen dat Russen over de grens kijken en denken dat willen wij ook. Dat is de bedreiging. De Baltische staten, Polen, Slowakije willen vooral met rust gelaten worden en hun land opbouwen. Oekraïne ditto geen van die landen denkt serieus na over oorlog met Rusland. Putin doet alsof Rusland bedreigt wordt omdat zijn oligarchische kleptocratische machtsbasis bedreigt wordt.

Dat gezeur over de NAVO is een slap excuus om oorlog te beginnen. Dat narratief is rechtstreeks gekopieerd van het Kremlin en is gewoon niet waar.

Dat bij de "onderhandelingen" nog steeds wordt gesproken over denazificeren is al duidelijk genoeg....

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Seraphin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:37:
[...]

Optie a) dit werkt.
Dan heeft hij niets bereikt.
Dat is wat te kort door de bocht. Het doel is natuurlijk dat hij Oekraïne overneemt. Dat doel zal hij zonder interventie van de NATO bereiken want ik verwacht niet dat Oekraïne zonder hulp Rusland kan tegenhouden als ze echt pushen.

Ik kan gewoon niet geloven dat dit de staat van het huidige Russische leger is. Tot te bizar voor worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
YakuzA schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:43:
[...]

Al minimaal 1 dag, want die regel was vannacht ingesteld om de roebel koers kunstmatig te stutten ;)
Had ik niet goed gezien dan, was in de veronderstelling dat het onderdeel was van de vandaag genomen maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 22:45
pro_6or schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Het advies van de Oekrainse regering was ook om dit te doen. "Als u denkt dat we de voertuigen niet meer voor onszelf in gebruik kunnen nemen, steek het dan in brand of maak het op welke wijze dan ook onbruikbaar"

Ik zag vervolgens weer genoeg beelden dat men daar gehoor aan gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:25

KrazyJay

Lijkt me wel een credible resource. Dat zijn veel mensen aan Russische zijde, niet vergelijkbaar met de eerdere invasies in Georgië, Syrie, of De Krim.

[ Voor 34% gewijzigd door KrazyJay op 28-02-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:44:
Updates van nu.nl.

Oekraïense president dient verzoek in tot toelating EU
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft een officieel verzoek ingediend om Oekraïne lid te laten worden van de Europese Unie. Dat schrijft persbureau Reuters. Zelensky vraagt de EU om Oekraïne met behulp van een speciale procedure onmiddellijk toe te laten zodat het land zich kan verdedigen tegen de aanval door Rusland.

Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, zei zondag nog dat Oekraïne op termijn bij de Europese Unie moet horen. De EU en Oekraïne werken op verschillende gebieden al samen, maar het land is nog geen officieel lid van de EU. Zelensky gaf al meermaals te kennen dat hij dat wel graag ziet gebeuren. Zo twitterde hij zaterdag nog dat het "een cruciaal moment is om de langdurige discussie voor eens en voor altijd af te sluiten en een besluit te nemen over een EU-lidmaatschap van Oekraïne".

De EU heeft nog niet gereageerd op het verzoek dat Zelensky zojuist heeft ingediend.

En daarvoor...

Uitzonderlijke VN-vergadering van start
Zojuist is een speciale sessie van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties over de situatie in Oekraïne.van start gegaan. Het is pas de elfde keer sinds 1956 dat een dergelijke noodvergadering is ingelast. De vergadering werd geopend door vergadervoorzitter Abdulla Shahid. De komende dagen zullen meer dan honderd VN-leden spreekrecht krijgen.

Diplomatieke experts verwachten dat er woensdag over een eerste versie van een resolutie wordt gestemd. Over een resolutie van de Algemene Vergadering die met een meerderheid wordt aangenomen, kan geen veto uitgesproken worden. Dat kan wel bij resoluties van de VN-Veiligheidsraad, wat Rusland dan ook deed afgelopen vrijdag.

----

Ik snap niet dat er hier mensen zijn die overtuigd zijn van het feit dat het bovenste niet kan gebeuren omdat daar procedures voor zijn en wetten.
Wetten kunnen aangepast worden, zoals wel vaker.
Nieuwe wetten kunnen opeens gemaakt worden, zoals wel vaker.
Procedures kunnen vanaf geweken worden, zoals wel vaker.

Ik denk echt dat we Woensdag al een stemming gaan krijgen over Oekraine in de EU, en geen enkele leider wilt het nu op zijn geweten hebben om daar tegen te stemmen, want dat is politieke zelfmoord.

Ook al is het gevolg ervan vele male erger.
Maar goed, daar mogen de burgers zich druk om maken, de leiders blijven normaliter in de EU wel veilig in hun torentje. :|

Laten we hopen dat Rusland en Oekraine er zelf uitkomen de komende dagen, want anders gaat dit alleen maar van kwaad tot erger. :|
Ik denk niet dat dat politieke zelfmoord is. Een boel mensen beseffen zich prima dat Ukraïne (nog) geen EU materiaal is, en dat dat erg veel kost.

Misschien kunnen we polderen op een tijdelijk proeflidmaatschap :Y)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:45:
[...]
Had ik niet goed gezien dan, was in de veronderstelling dat het onderdeel was van de vandaag genomen maatregelen.
Technisch gezien heb je ook gelijk, want het werd Maandag ochtend voor het openen van de valuta handel bekend gemaakt :)
(vannacht 3 of 4 uur oid)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[Twitter]
Ik quote nu even een oud bericht, waar treffend beschreven staat waarom dit toen en nu misschien niet zo'n goed idee is.

Premier Mark Rutte vindt dat Oekraïne nooit lid moet worden van de Europese Unie (EU).
Premier Mark Rutte vindt dat Oekraïne nooit lid moet worden van de Europese Unie (EU).
Volgens de premier is Nederland tegen toetreding, "omdat wij vinden dat Oekraïne zowel een goede relatie moet hebben met Europa als met Rusland. Dat kan niet als ze in de Europese Unie zouden zitten".

Rutte: "Het gaat ook om de historie van de Oekraïne. Als je naar de geschiedenis kijkt, vindt Rusland mede zijn oorsprong in Kiev en andere delen van de Oekraïne."

Rutte zegt dan ook de houding van Rusland jegens Oekraïne deels wel te begrijpen. "Je kunt niet ontkennen dat Rusland terecht vraagt aan Oekraïne om ook met Rusland een goeie relatie te hebben. Rusland gaat alleen te ver als het zegt dat Oekraïne alleen met Rusland een goede relatie mag onderhouden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

icecreamfarmer schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:40:
[...]

Ben erg benieuwd of dat betrouwbare info is. Dat is nogal een escalatie. Had ik echt niet verwacht en kan het ook niet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:39

Saven

Administrator

Niks met bluf te maken denk ik, gewoon weinig reden tot zorg voor de Amerikanen zelf op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:47:
[...]

Ik quote nu even een oud bericht, waar treffend beschreven staat waarom dit toen en nu misschien niet zo'n goed idee is.

[...]

[...]
Ah, gelukkig.
Als meneer Rutte dat heeft gezegd dan heb ik er wel vertrouwen in dat die daad bij woord houdt... :| :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
[...]

[...]

[...]
Ik gok dat de kans op een goede relatie tussen Rusland en Oekraïne op het moment verkeken is...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
[...]

[...]

[...]
Misschien dat Rutte nu een klein beetje door heeft dat hij in de Russische propaganda getrapt is?

De enige goede relatie met Rusland is met een democratisch Rusland dat Poetin achter slot en grendel heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 28-02-2022 17:50 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Seraphin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:37:
[...]

Optie a) dit werkt.
Dan heeft hij niets bereikt. Want: Russen zijn toch al bereid om te vechten voor volk en vaderland. Bovendien heeft Putin geen legitimiteit nodig voor zijn aanvalsplannen.

Optie b)
Dit werkt niet. Dan ben je 5000 doden, sancties, totale mondiale isolatie én reputatieverlies van je leger verder.

[...]

óf, zaken lopen niet zoals ze hadden moeten lopen, hetgeen wordt ondersteund door alle openlijk beschikbare en logischerwijs te beredeneren informatie

Ockham's razor: ik ga voor de laatste uitleg.
Ik weet dat zonet nog niet. Vanmorgen was iemand van de CIA top op de CNN aan het woord. Die denkt het tegenovergestelde en dat de taktiek van Poetin is om alle steden te omsingelen en uit te hongeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:43:
[...]

Kijk dat is een heel mooi opstapje. Putin zal niet durven te reageren, want dan is het full-on. En bij elke escalatie van zijn kant gaan we met deze methode verder. Prima.
Als aanvulling uit dat artikel:
Alle - of sommige - Sovjet-gemaakte gevechtsvliegtuigen van het Bulgaarse leger zouden naar Oekraïne kunnen worden overgebracht om te proberen de controle over het luchtruim terug te krijgen.
Dat lijkt me idd van strategische waarde, ook om voedsel, munitie ed aan te kunnen vullen via de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Laatst online: 12:14
[...]

[...]

[...]
Ja leuk, maar die redenering is niet meer van toepassing lijkt mij. Een goede relatie met Rusland gaat niet meer gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

[...]
[...]
Ja het was toentertijd inderdaad tergend en tenenkrommend dat Rutte dit soort taal bezigde om onze immigratie kritische Nederlander te pleasen.
(en niet op de tenen van de beer te stappen)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2022 17:50 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]Ik quote nu even een oud bericht, waar treffend beschreven staat waarom dit toen en nu misschien niet zo'n goed idee is.

Dat bericht is uit 2016. Ondertussen is er wel het een en ander veranderd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:03
Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:37:
[Twitter]

Om maar weer eens aan te tonen hoe heftig dit allemaal is.
Oekraïne kan geen betere ambassadeur hebben als Sergiy.

Interessant stukje dat hij even naar het verleden wijst.

https://twitter.com/Howar...&t=MivYJqh48ayZ6AYV-RA0Cw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:40:
[...]

Iets zeg me dat één van de twee mogelijk is maar beide een droom is ;)
Ik meen het serieus. Ik volg wel meer dan alleen dit draadje en ik sta echt met verbazing te kijken dat mensen het concept geopolitiek zo lastig vinden of afdoen als pro-putin.

Afschrikking werkt alleen als het niet onderschept kan worden. Nu heb ik mensen hier al horen zeggen: "daar hebben we toch een raketschild voor?" en "wij hadden ook nukes" en dan niet de link kunnen leggen dat dat juist het hele punt is. Dan werkt het niet meer en is je power-projection naar de gallemiezen.

Dat is helaas nog gewoon de realiteit. Voor hem is het een "existential threat". Als je dat niet begrijpt lijkt dit allemaal krankzinnig.

Ik zal het er maar even bij zetten: ik praat het niet goed, maar het komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Dingen gebeuren niet gewoon "zomaar".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:49:
[...]
Als aanvulling uit dat artikel:
[...]

Dat lijkt me idd van strategische waarde, ook om voedsel, munitie ed aan te kunnen vullen via de lucht.
Het is ook niet toeval dat we nu al een paar dagen de Bayktar TB2 beelden langs zien komen waar specifiek de mobiele BUK systemen getarget worden.

Vandaag ook weer:
https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1498325387650256897

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2022 17:52 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
downtime schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:48:
[...]

Ben erg benieuwd of dat betrouwbare info is. Dat is nogal een escalatie. Had ik echt niet verwacht en kan het ook niet geloven.
Wat wil Putin er tegen doen? Polen aanvallen?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:54
Prima dat jij het hoofd in het zand wilt steken, gelukkig denken onze leiders daar anders over en zijn ze wel bereid om een land in nood te helpen. Vergeet ook niet dat één van de redenen dat Oekraïne nu nog niet bij de EU zit Rusland is. Zonder de moeilijke houding van Rusland was Oekraïne mogelijk al heel lang lid van de EU. En ja, ik weet ook wel dat Oekraïne geen perfect land is ;) Het is overigens wel het land waarvan uitgerekend Nederland investeerder nummer 1 is. Des te meer reden om ze als Nederland zijnde te helpen.

[ Voor 21% gewijzigd door tweakduke op 28-02-2022 19:34 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Yaksa schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:50:
[...]

video over actueel EU lidmaatschap Oekraine door Rutte
YouTube: RUTTE: OEKRAINE BIJ EU WENSEN HELPT NIET BIJ OPLOSSING CONFLICT!

[ Voor 20% gewijzigd door Silent7 op 28-02-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:50:
[...]

Zeker, maar feit blijft dat de uitleg van Rutte nog steeds geldt. Rusland heeft grote historische belangen in Oekraine en dat kan je niet zomaar 'afnemen' (in de ogen van Rusland) door ze lid van de EU te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
YakuzA schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:49:
[...]

Ja het was toentertijd inderdaad tergend en tenenkrommend dat Rutte dit soort taal bezigde om onze immigratie kritische Nederlander te pleasen.
(en niet op de tenen van de beer te stappen)
Het is goed om kritisch te zijn. Naïef zijn juist niet!

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:51
Volgens Telegram van OSINT worden er nu zeer heftige explosies gemeld in zowel Kharkiv als Kyiv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:52:
[...]

Zeker, maar feit blijft dat de uitleg van Rutte nog steeds geldt. Rusland heeft grote historische belangen in Oekraine en dat kan je niet zomaar 'afnemen' (in de ogen van Rusland) door ze lid van de EU te maken.
Dat was toen we nog voorzichtig omgingen met de gevoelens van Rusland. Zodat ze geen complete oorlog zouden beginnen.
That ship has sailed.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:02
AlxRoelofs schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:54:
Volgens Telegram van OSINT worden er nu zeer heftige explosies gemeld in zowel Kharkiv als Kyiv.
Zie ook
Ukraine Conflict Live 2022 heeft geretweet
The Kyiv Independent@KyivIndependent·7 m⚡️Several loud blasts heard in Kyiv.

Sirens blare out, residents need to head to the nearest shelter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door MeteoVir op 28-02-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:03
Kenny_026 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:49:
[...]

Ik weet dat zonet nog niet. Vanmorgen was iemand van de CIA top op de CNN aan het woord. Die denkt het tegenovergestelde en dat de taktiek van Poetin is om alle steden te omsingelen en uit te hongeren.
Vanmiddag zag ik helaas al beelden van Kharkiv dat er inmiddels voedsel gebrek is.

https://t.me/OSINTUkraine/1338

Ook beelden gezien van lange wachtrijen voor een supermarkt in Kyiv.

Dat gaat nog flink problemen leveren. De Russische soldaten zaten al aardig zonder en daarbij ook nog de burgers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Rusland is geen land staat, het is een amalgaam van georganiseerde misdaad en inlichtingendiensten. Het land Rusland kan Putin geen kloot schelen. Dat klinkt gek, maar kijk naar de werkelijkheid en niet naar zijn bezopen praatjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Het is wel zo netjes even te omschrijven wat er in het artikel staat en wat jij er zelf van vindt.

Al helemaal als het om RT.com gaat.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Brent schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:49:
[...]
Misschien dat Rutte nu een klein beetje door heeft dat hij in de Russische propaganda getrapt is?

De enige goede relatie met Rusland is met een democratisch Rusland dat Poetin achter slot en grendel heeft.
En is dat niet wat Rutte wil. Een Rusland dat zich ontdoet van haar tiran. En dan ook gewoon weer opgenomen kan worden in de vaart der volkeren. Zo jammer dat die &€# Jeltsin een dronkelap was.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 16:49

Seraphin

Meep?

Tristan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:44:
[...]

Dat is wat te kort door de bocht. Het doel is natuurlijk dat hij Oekraïne overneemt. Dat doel zal hij zonder interventie van de NATO bereiken want ik verwacht niet dat Oekraïne zonder hulp Rusland kan tegenhouden als ze echt pushen.

Ik kan gewoon niet geloven dat dit de staat van het huidige Russische leger is. Tot te bizar voor worden.
Voor de duidelijkheid: ik propageer niet dat het Russische leger niet in staat is het Oekraïense leger te verslaan (zie ook mijn eerdere posts vandaag).

Of het doel is dat Putin (heel) Oekraïne overneemt weten we niet.

Mijn stelling is: het valt/viel redelijkerwijs te verwachten dat het doel van het Russische leger was om in pak m beet 3-4 dagen een beslissing te forceren. Dat is niet gelukt en dat is wel degelijk een signaal dat de effectiviteit van het Russische leger een stuk lager is dan "men" op voorhand had verwacht. Daar zit verder geen masterplan achter als verklaring. Er zijn wel een boel andere mogelijke verklaringen die op voorhand wellicht niet in te schatten waren (Zoals: hoe gemotiveerd zijn de Russische soldaten nou echt? etc.).

Nogmaals, waarom ik niet geloof in een "masterplan": iedere officier die ook maar een beetje snapt wat 'ie doet probeert complexiteit tot een minimum te beperken. Eenvoudige plannen hebben al de neiging om op de meest bijzondere en onverwachte manieren anders te lopen dan je dacht. Het toevoegen van complexiteit maakt de zaak alleen maar, euh, complexer.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sydney08 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:53:
[...]

Het is goed om kritisch te zijn. Naïef zijn juist niet!
"Don't poke the bear" was toen nog een strategische optie inderdaad.

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41

_Arthur

blub

Rusland heeft grote historische belangen in Oekraine en dat kan je niet zomaar 'afnemen' (in de ogen van Rusland) door ze lid van de EU te maken.
Mag Ukraine lekker zelf beslissen waar ze wel of niet lid van willen worden? En dat niet laten bepalen door hun buurman. Ze zijn een soevereign land, met een eigen regering.

Of jij dat nu wel of niet leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RocketKoen schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:52:
[...]

Wat wil Putin er tegen doen? Polen aanvallen?
Hypothetisch? Ja. Dat is juist waarom je dit soort escalatie niet doet. Er zouden prima (conventionele) kruisraketten op Poolse vliegvelden afgevuurd kunnen worden. En wat doen we dan? Verder escaleren door de Russische lanceerbases aan te vallen?

Wapens leveren aan Oekraine: Prima. Hoe meer hoe beter. Daar zijn volop precedenten voor. Maar dit is gewoon deelname door een NATO bondgenoot.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Eli3l
Historische poll onder de Finnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:58:
[...]

Het is wel zo netjes even te omschrijven wat er in het artikel staat en wat jij er zelf van vindt.

Al helemaal als het om RT.com gaat.
Mijn mening hou ik voor me want als ik die ga verkondigen dan wordt ik met de grond gelijk gemaakt aangezien dat weer niet in het straatje past. Ik hou verschillende bronnen in de gaten en RT is het eerste die het meldt. Mensen mogen zelf beslissen wat ze geloven. Inmiddels schrijft de CNN min of meer hetzelfde (voor de westerse media zijn betrouwbaar fetisjisten)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:58
Holy **** dat is een echte aardverschuiving...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Het is ook niet toeval dat we nu al een paar dagen de Bayktar TB2 beelden langs zien komen waar specifiek de mobiele BUK systemen getarget worden.

Vandaag ook weer:
https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1498325387650256897
Ik denk dat dat meer is omdat die raketten dan flink klappen en zo de halve colonne wegvagen. Die van gisteren in dat dorp, daar was echt een enorme blast radius en een paar bmd2’s waren compleet weggeslagen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
En de Finnen hebben besloten om hulpt te verlenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:57:
[...]

Rusland is geen land staat, het is een amalgaam van georganiseerde misdaad en inlichtingendiensten. Het land Rusland kan Putin geen kloot schelen. Dat klinkt gek, maar kijk naar de werkelijkheid en niet naar zijn bezopen praatjes.
Kan zijn, maar als dit bezopen praatjes zijn (de link van Oekraine - Rusland qua historie als reden om ze niet toe te laten tot de EU) dan zijn het wel de bezopen praatjes geweest van onze MP destijds.

Zou hij daar nu anders in staan? Als geschiedkundige weet hij toch als geen ander wat symboliek in deze kan betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Ik meen het serieus. Ik volg wel meer dan alleen dit draadje en ik sta echt met verbazing te kijken dat mensen het concept geopolitiek zo lastig vinden of afdoen als pro-putin.

Afschrikking werkt alleen als het niet onderschept kan worden. Nu heb ik mensen hier al horen zeggen: "daar hebben we toch een raketschild voor?" en "wij hadden ook nukes" en dan niet de link kunnen leggen dat dat juist het hele punt is. Dan werkt het niet meer en is je power-projection naar de gallemiezen.

Dat is helaas nog gewoon de realiteit. Voor hem is het een "existential threat". Als je dat niet begrijpt lijkt dit allemaal krankzinnig.

Ik zal het er maar even bij zetten: ik praat het niet goed, maar het komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Dingen gebeuren niet gewoon "zomaar".
Een raketschild is al gauw verzadigd. Een paar doorlaten en het is al huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sandor_Clegane schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Volgens mij gaat er wat mis. Er zijn op dit moment gebieden die zowel NATO als USSR grond zijn. Zelfs al zou hij die krijgen dan deelt hij een stoep met de NATO.

Daarom ook de eerdere opmerking “er zijn geen grenzen” wat volgens mij aansluit op jouw verhaal. Mocht jouw strekking zijn dat de NATO in de EU volgens hem moet verdwijnen dan kan het wel, maar dan bestaat de NATO ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:02:
[...]
Ik denk dat dat meer is omdat die raketten dan flink klappen en zo de halve colonne wegvagen. Die van gisteren in dat dorp, daar was echt een enorme blast radius en een paar bmd2’s waren compleet weggeslagen.
Misschien ook mede, maar die BUK's zijn de enige echt bedreiging voor verdere drone en vliegtuig deployment en noodzakelijk om te vernietigen als ze air superiority willen hebben.
(nodig om die enorme rij trucks die klaar staan bij Brest uit te schakelen de komende dagen)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:03:
[...]

Een raketschild is al gauw verzadigd. Een paar doorlaten en het is al huilen.
Yes, maar dan je kom je in de categorie, en hoe fucking scary is dat, acceptable losses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:02:
[...]

Kan zijn, maar als dit bezopen praatjes zijn (de link van Oekraine - Rusland qua historie als reden om ze niet toe te laten tot de EU) dan zijn het wel de bezopen praatjes geweest van onze MP destijds.

Zou hij daar nu anders in staan? Als geschiedkundige weet hij toch als geen ander wat symboliek in deze kan betekenen?
Hij heeft wellicht de talking points van het kremlin herhaald, zonder zich te realiseren met wat hij echt te maken heeft. Als hij de afgelopen dagen uit het raam gekeken heeft zal hij nu wel wakker geworden zijn, en zijn mening hebben herzien.

Of hij meende het toen al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:00:
[...]

Mag Ukraine lekker zelf beslissen waar ze wel of niet lid van willen worden? En dat niet laten bepalen door hun buurman. Ze zijn een soevereign land, met een eigen regering.

Van mij mogen ze alles zelf beslissen, het gaat erom of wij het ook verstandig vinden.

In 2016 was dat in ieder geval niet het geval, ik zie de argumenten die Rutte toen gebruikte eigenlijk nu ook nog als valide.

Vond jij die argumenten destijds al kolder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:13

Jumpiefox

Hoi ?

_Arthur schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:00:
[...]

Geen enkel land beslist wat ze zelf willen zonder dat ze sterk genoeg zijn om dat waar te maken. IRan mag geen nukes hebben, Libya mocht geen gouden dinar introduceren, etc etc. Dus stop aub met die retoriek.

De VS/EU/Rusland/China bepalen wat er gebeurt op de wereld. Wanneer en hoe. Ze zijn de baas. Als je dat nog niet ziet dan ben je echt blind. Propogande gebeurt niet alleen aan de russische kant...de EU zoete koek kan je ook in verslikken.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ashilh
  • Laatst online: 11-09 10:06
Mensen moeten wel begrijpen dat het niet Rusland VS Oekraïne is hier.

Het is Rusland VS Oekraïne + the Intel secties van ALLE NAVO landen.
Ik kan je ook garanderen dat er nieuwe speeltjes worden geshowcased van diverse van die NAVO landen. Dit is een buitenkans om goedkoop de effectiviteit van DC spullen te adverteren.
Rusland exporteert veel oorlogswaar, er zijn genoeg landen die bloed ruiken om marktaandeel af te snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Seraphin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:59:
[...]

Voor de duidelijkheid: ik propageer niet dat het Russische leger niet in staat is het Oekraïense leger te verslaan (zie ook mijn eerdere posts vandaag).

Of het doel is dat Putin (heel) Oekraïne overneemt weten we niet.

Mijn stelling is: het valt/viel redelijkerwijs te verwachten dat het doel van het Russische leger was om in pak m beet 3-4 dagen een beslissing te forceren. Dat is niet gelukt en dat is wel degelijk een signaal dat de effectiviteit van het Russische leger een stuk lager is dan "men" op voorhand had verwacht. Daar zit verder geen masterplan achter als verklaring. Er zijn wel een boel andere mogelijke verklaringen die op voorhand wellicht niet in te schatten waren (Zoals: hoe gemotiveerd zijn de Russische soldaten nou echt? etc.).

Nogmaals, waarom ik niet geloof in een "masterplan": iedere officier die ook maar een beetje snapt wat 'ie doet probeert complexiteit tot een minimum te beperken. Eenvoudige plannen hebben al de neiging om op de meest bijzondere en onverwachte manieren anders te lopen dan je dacht. Het toevoegen van complexiteit maakt de zaak alleen maar, euh, complexer.
En hoe goed zijn hun voertuigen nog. Kapotte, hele oude, pantservoertuigen (uit zichzelf heh) Pantsir luchtafweer klaarblijkelijk gewoon vast in de modder. De algehele staat van de voertuigen in de filmpjes. Het houd niet over.

een treffende spreuk

Pagina: 1 ... 54 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid