De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.558 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

asing schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Ze weten vast wel wat daar hoort. Dat wij het niet weten en het niet te vinden is op Google wil niet zeggen dat niemand het weet.
Ik begreep op BNR gister dat er alleen maar schepen door mogen die als doel de thuishaven hebben.Als de schepen die doorgelaten worden zich mengen in de oorlog is dat tegen de regels.

Wat er gebeurd als die regels worden overtreden? Daar heb ik ook geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-09 19:15
Dracula schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:29:
[...]

Ehm hoe dan? Als het luchtruim helemaal dicht zit voor Russische toestellen incl prive jets?
Ik neem aan diplomatieke onschendbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
alexbl69 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Dat is dus propaganda van Rusland. Lavrov kan uit hoofde van zijn functie overal waar hij wil naar toe vliegen.
Zul je altijd zien, net op het moment dat je vrede wilt brengen word je daar in belemmert.

Maar mocht hij wel willen gaan, dan wil hij daar uiteraard gaan praten over de grove mensenrechtenschending van de Oekraïne, want daarom zijn ze daar binnen gevallen.

Het is uiteraard nog niet genoeg om die onzin in de VN te roepen, die propaganda kun je beter verspreiden. En dan thuis roepen dat je dat gedaan hebt. Redder van het Volk!

@handoff Dat zijn diplomatieke functies, die gaan gewoon door. De maatregelen zijn niet bedoeld om dat te belemmeren/

[ Voor 8% gewijzigd door LOTG op 28-02-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 22:47

Vae Victus

Awesome God

Player1S schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Zover ik kan achterhalen is Oekraine ook gewoon lid van de VN.
Nagenoeg elk zelfstandig land op aarde is lid van de VN. Ook Noord Korea bv.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
SU-34 meerdere malen gespot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Dat is dus propaganda van Rusland. Lavrov kan uit hoofde van zijn functie overal waar hij wil naar toe vliegen.
Exact, weer een voorbeeld dat de NOS zijn taak en functie regelmatig niet verstaat. Het is niet gepast om rechtstreeks de PR van het Kremlin door te zetten, je moet er perspectief omheen hebben. Nu lijkt het een goede reden, ergo je bent gebruikt als NOS. Dat deed The Guardian beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:33
Dracula schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:29:
[...]

Ehm hoe dan? Als het luchtruim helemaal dicht zit voor Russische toestellen incl prive jets?
Video conferencing is een ding tegenwoordig. En als het moet kan er altijd een uitzondering gemaakt worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:28

Freakie1NL

Grote Baas

Hoop dat de Duitse en Nederlandse stinger's er z.s.m arriveren.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Oekraïners laten de Russische soldaten weten wat ze er van vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 19:52
Johan Bogle schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:57:
[...]
Totale desinteresse voor en geen empathie naar de bevolking van Oekraine. Sommige mensen zijn simpelweg alleen met zichzelf bezig (en soms ook nog eens behoorlijk xenofoob)
Angst voor een kernoorlog, en "te ver van m'n bed". Wij hier op Tweakers hebben een enigszins vertekend beeld denk ik, omdat de ICT in Ukraine een vrij sterke sector is, en we daarom allemaal wel mensen kennen, direct en indirect, die in Ukraine leven of er vandaan komen. Dan komt het ineens allemaal wel erg dichtbij. En daar heeft Putin zich mogelijk ook wat in verkeken, want bij eerdere invallen waren we niet zo geschokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07
DutchCrownNL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:23:
24 MINUTEN GELEDEN
Rusland sluit luchtruim voor 36 landen
Rusland sluit zijn luchtruim voor vliegmaatschappijen uit 36 andere landen, waaronder Nederland, meldt het Russische persbureau Interfax. Het sluiten is een reactie op het besluit van die landen om Russische toestellen uit hun eigen luchtruim te weren. Het luchtruim van de Verenigde Staten is wel nog open voor vliegverkeer uit Rusland.

De Russische minister van Buitenlandse Zaken Lavrov heeft zijn reis naar Genève vanwege de sluitingen moeten annuleren. Hij wilde daar onder meer de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties bezoeken, waar hij morgen een toespraak zou houden.

Bron: NOS liveblog
Best interessant als je er over na gaat denken. Rusland raakt nu geïsoleerd en raakt ironisch genoeg weer gedeeltelijk weer achter een soort ijzergordijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Freakie1NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Stingers gaan weinig uithalen tegen zulke vliegtuigen vrees ik, vliegen te snel en te hoog.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:30

Killjoy

Klingon lawn products

Ingelogd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:29:
[...]

Het zou kunnen, er is ook een bericht naar buiten gekomen dat het afgelopen zaterdag klaar zou moeten zijn. Kan nog geen bron vinden dus niet teveel geloven:

[...]
https://twitter.com/alist...tatus/1498205169514856448
https://web.archive.org/w...6/rossiya-1775162336.html

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 13:55

SpamLame

niks

alexbl69 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:26:
[...]

Klopt, maar die andere gebieden liggen zo ver weg dat ze (praktisch) nooit door de Bosporus hoeven. De Zwarte Zee vloot zal echter ook de Middellandse Zee onder z'n hoede hebben waardoor dit geen enkele strategische consequenties heeft voor de Russen.

Laat ik het anders stellen: waarom stellen de Turken geen volledige blokkade in?
Dat laat de conventie niet toe afaik.
Enige wat Turkije kan doen is alle oorlogbodems tegenhouden die niet op weg zijn naar hun thuishaven, nadat ze het conflict formeel als oorlog zien.
De Baltische vloot kan dus niet naar de zwarte zee.
Een schip vanuit de middelandse zee met een thuishaven aan de zwarte zee mag door, andersom mag niet.
Een schip vanuit de zwarte zee met een thuishaven aan de baltische zee zee mag door, andersom mag niet.
Zo begrijp ik het met m'n beperkte kennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Freakie1NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Wat ik begreep hebben de stingers (manpads) geen nut als ze zo laag overvliegen, omdat de IR tracker dan te veel last heeft van de IR straling die van de grond komt. Te weinig contrast naar wat ik begreep. Corrigeer me vooral als ik het mis heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Voor iedereen die wil dat we ook oog moeten hebben voor de 'standpunten' van het Kremlin tbv de-escalatie.

Wel verontrustend dat daar zulke figuren nog zijn die de tekenen van de tijd niet lijken te kunnen lezen.

[ Voor 25% gewijzigd door bulle bas op 28-02-2022 15:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:47

HugoBoss1985

Xenotech

UA is echt niet gek, de brandstofaanvoer van de Russen is een primair doel.
Buiten dat wellicht ook grote logistieke problemen hiermee voor Rusland.

https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1498293986087387139

Niet normaal hoeveel spul daar schijnbaar met panne, geen brandstof, verlaten of onklaar staat.
Dat materiaal kost ook wat Roebels, Blyat :D

Er wordt ook veel gegrapt dat Ukraïne meer materiaal van Rusland krijgt dan van het Westen :+

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-02-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:35:
[...]

Wat ik begreep hebben de stingers (manpads) geen nut hebben als ze zo laag overviegen, omdat de IR tracker dan te veel last heeft van de IR straling die van de grond komt. Te weinig contrast naar wat ik begreep. Corrigeer me vooral als ik het mis heb.
Zijn ook niet daarvoor bedoelt. Maar wel voor de enorme konvooi die vanuit belarus word gestuurd.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 17:35

DevWouter

Creator of Todo2d.com

RedHat schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:27:
[...]

Ik zeg ook niet dat je geen gelijk kan hebben. Maar de conclusie trekken op basis van een oneline tweet dat de onderhandelingen klaar zijn vind ik alleen wat voorbarig. Dat is alles.

Kunnen zoveel uitkomsten zijn. Een 2e onderhandeling op neutraal gebied met Zelensky en Putin zou ook nog kunnen. Maar we gaan het meemaken, ik trek zelf in ieder geval nog geen conclusies.
Opmerking over één enkele tweet ben ik het mee eens, de rest niet.

Staak het vuren onderhandelen doe je niet op je gemak. Je gaat voor het resultaat en als je die hebt dan verkondig je die zo snel en zo breed mogelijk. Mensenlevens staan op het spel. Je gaat niet een showtje opvoeren waarbij machthebbers handje schudden. Dat kan later.

Een ingangsdatum voor het staken mag, men bereidt zich daar op voor. Maar ook dan wordt dat breed gecommuniceerd.

Prioriteiten voor machthebbers veranderen niet veel in oorlogstijd. Die van het volk en soldaten echter wel. Zij zullen onthouden hoe er met hun omgegaan wordt.

Ook signaal naar externe partners is belangerijk. Zij willen ook weten wat er gebeurd. Geen bericht -> Geen resultaat -> blijf doorgaan. Het is 5 uur verder. Om 17:15 gaat het westen verder met overleg sancties.

Staak het vuren overlegs zijn lange marathons, geen korte sprints.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet zijn intenties niet, hij is wel altijd voor alle hulp, maar niet vanuit zijn land zelf. Lastig lastig.
Hongarije staat niet toe dat er dodelijke wapens via zijn grondgebied worden geleverd aan Oekraïne. De minister van Buitenlandse Zaken van het land dat in het noordoosten aan Oekraïne grenst, Donika Gërvalla-Schwarz, zei dit tijdens een bezoek aan Kosovo.

,,Dergelijke leveranties kunnen leiden tot vijandelijke acties en wij moeten de veiligheid van Hongarije dienen en ervoor zorgen dat we niet in die oorlog betrokken raken", aldus Gërvalla. Hongarije stuurt dan ook geen militairen of wapens naar Oekraïne.
https://www.ad.nl/buitenl...-onderhandeling~a08127bb/

[ Voor 9% gewijzigd door Vorkie op 28-02-2022 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-09 14:02

bloody

0.000 KB!!

olafmol schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Angst voor een kernoorlog, en "te ver van m'n bed". Wij hier op Tweakers hebben een enigszins vertekend beeld denk ik, omdat de ICT in Ukraine een vrij sterke sector is, en we daarom allemaal wel mensen kennen, direct en indirect, die in Ukraine leven of er vandaan komen. Dan komt het ineens allemaal wel erg dichtbij. En daar heeft Putin zich mogelijk ook wat in verkeken, want bij eerdere invallen waren we niet zo geschokt.
inderdaad. Mijn team heeft wortels in Rusland en Oekraine, bizarre sfeer. Niet fijn.
Allemaal super emotioneel voor iedereen ;(

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Xtr3me4me schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:35:
[...]

Zijn ook niet daarvoor bedoelt. Maar wel voor de enorme konvooi die vanuit belarus word gestuurd.
Inderdaad, als je parachutisten brengt kun je niet heel snel en heel hoog vliegen. Mooi doel dus voor een stinger.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:33

Ze gaan weer door!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:06
bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Exact, weer een voorbeeld dat de NOS zijn taak en functie regelmatig niet verstaat. Het is niet gepast om rechtstreeks de PR van het Kremlin door te zetten, je moet er perspectief omheen hebben. Nu lijkt het een goede reden, ergo je bent gebruikt als NOS. Dat deed The Guardian beter.
Die zeggen toch min of meer hetzelfde of mis ik nu iets? :)
Russia’s foreign minister Sergei Lavrov has cancelled his visit to the United Nations in Geneva due to “anti-Russian sanctions” imposed by EU countries, Russia’s mission in Geneva has said.

Lavrov had been scheduled to address the UN human rights council and the conference on disarmament in person on Tuesday.

But he has cancelled his trip “due to an unprecedented ban on his flight in the airspace of a number of EU countries that have imposed anti-Russian sanctions”, the mission tweeted.

RIA news agency quoted a diplomatic source as saying the decision was because Lavrov’s plane would not be able to pass through airspace that the EU has closed to Russian airlines as part of sanctions against Moscow.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is totaal speculatief;

Maar zou het niet kunnen dat Rusland eerst de oude troep en onervaren mankrachten stuurt als een soort peiling voor Westerse reacties en vechters moraal in Oekraïne? En slaan ze misschien harder terug terwijl niemand het meer verwacht?

Als deze invasie al jaren gepland zou zijn dan is deze aanval, hoe verschrikkelijk hij ook is, puur technisch en strategisch gezien toch een totaal fiasco?

Ergens weiger ik dat te geloven en verwachtte ik veel meer van Rusland...

Begrijp me niet verkeerd, ik ben 'blij' verrast dat Oekraïne zo ferm staat, maar ergens ook een soort achterdochtig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:40:

Maar zou het niet kunnen dat Rusland eerst de oude troep en onervaren mankrachten stuurt als een soort peiling voor Westerse reacties en vechters moraal in Oekraïne? En slaan ze misschien harder terug terwijl niemand het meer verwacht?

Als deze invasie al jaren gepland zou zijn dan is deze aanval, hoe verschrikkelijk hij ook is, puur technisch en strategisch gezien toch een totaal fiasco?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben 'blij' verrast dat Oekraïne zo ferm staat, maar ergens ook een soort achterdochtig...
Sluit ik me bij aan, is precies ook mijn gevoel.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:50

_Arthur

blub

Uit de thread: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAMkQTnMxi3rdiOeqfpbe0U40FQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bYdxEwMUmqocSHdl2wKA9fdR.png?f=user_large

URL: https://web.archive.org/w...6/rossiya-1775162336.html

Even zelf vertalen. Maar een stukje daaruit leest alsvolgt;
A new world is being born before our eyes. Russia's military operation in Ukraine has ushered in a new era - and in three dimensions at once. And of course, in the fourth, internal Russian. Here begins a new period both in ideology and in the very model of our socio-economic system - but this is worth talking about separately a little later.
Russia is restoring its unity - the tragedy of 1991, this terrible catastrophe in our history, its unnatural dislocation, has been overcome. Yes, at a great cost, yes, through the tragic events of a virtual civil war, because now brothers, separated by belonging to the Russian and Ukrainian armies, are still shooting at each other, but there will be no more Ukraine as anti-Russia. Russia is restoring its historical fullness, gathering the Russian world, the Russian people together - in its entirety of Great Russians, Belarusians and Little Russians.
Dat is wat te wachten staat als Ukraine valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l

Lijkt nog bezig te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-09 16:52

Tijntje

Hello?!

Daar heeft het niet alle schijn van, al wordt nu wel duidelijk dat ze een schep op het geweldsspectrum doen door raketten op woonwijken te schieten.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online

Helemaal geen gekke gedachte. De slagkracht van het Kremlin is ook met alleen conventionele wapens uiteraard veel en veel groter dan nu geëtaleerd wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Niet kwaad bedoeld, maar begin eerst bij jezelf te vragen waarom je dat denkt en waarom je het speculeert. Het heeft een oorzaak. Is het emotie? Is het informatie? Waar komt die speculatie vandaan?

Vind dat en we kunnen het in detail bespreken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Als het moraal al niet laag was dan is dat nu wel het geval denk ik (bij Rusland). Oekraine krijgt hulp vanuit alle kanten en er staat overal Russisch oud-ijzer langs/op de weg (lees: blokkeert de weg). Dat lijkt me nou niet echt een mooi startmoment voor nog een invasie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 15:17

Player1S

Probably out in the dark

Persoonlijk denk ik meer dat ze de situatie totaal verkeerd ingeschat hebben. In 2014 werden ze in delen onthaalt als helden en bevrijders. En blijkbaar waren ze er van overtuigd dat dat ook voor de rest van Oekraïne zou gelden.

Maar goed, puur speculatie vooralsnog.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 15:48

Waarom zou je dat überhaupt doen? Lijkt mij compleet onlogisch. Welk voordeel haal je daar uit? Hoe langer het duurt, des te ongustiger voor Putin. Nu gaan oligarchen zich ook uitspreken tegen de oorlog, de druk op Putin wordt als maar groter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:37
TommyGun schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:41:
[...]

Sluit ik me bij aan, is precies ook mijn gevoel.
één van de nadelen van wijdverspreide indoctrinatie en fake-news.... Je gaat er zelf deels in geloven O-)

Een blitzkrieg, Kiev hebben voor sancties en vervolgens je nucleaire wapens neerzetten in Belarus is veel handiger. Niemand die het nog terugpakt.

Dan kan je vervolgens gaan onderhandelen, slepen, en langzaam zorgen dat de sancties worden afgebouwd tegen je.

Dat kan nu allemaal niet.

De russische propaganda lijkt hier ook goed gewerkt te hebben: Zelfs wij geloven niet dat Rusland zwak is. We verwachten een heel sterk leger....

[ Voor 43% gewijzigd door Waah op 28-02-2022 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
iamerwin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:39:
[...]

[...]
Nee, the guardian meldt dat deze bewering uit de mond van het Kremlin komt.

De NOS? "De Russische minister van Buitenlandse Zaken Lavrov heeft zijn reis naar Genève vanwege de sluitingen moeten annuleren."

Daar mag echte een heftige evaluatie komen, want dit gebeurt te vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG

Combinatie van corruptie, liegen tegen je soldaten en misschien gedacht hebben dat het genoeg zou zijn. Verder is Rusland niet super rijk en een groot leger onderhouden is duur.

En het is inderdaad niet handig om je hele hand te laten zien, en je wilt natuurlijk ook je eigen land kunnen verdedigen terwijl je daar aan het rotzooien bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:44

KrazyJay

Zeer onwaarschijnlijk. Ze hebben zich verkeken.

Ze wilden het snel doen, het nieuwsbericht stond al klaar zoals je hierboven ziet. Daarnaast hebben we de Tsjetsjenen al gezien en die komen niet zomaar. Ze zijn uit pure frustratie begonnen met zwaarder geschut, zoals clusterbommen en soortgelijke zaken civiele doelen aan het aanvallen, gewoon omdat het niet snel genoeg gaat voor ze. Overschat ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:13

Het Russische arsenaal is gewoon oud. Het meeste is afkomstig vanuit de koude oorlog. Het meeste geld dat beschikbaar is, zal voor het oplappen van de oude rotzooi zijn. Rusland heeft naar mijn weten op geen enkel vlak de maakindustrie en middelen om een 'nieuwe' vloot als reserve te houden. Landen zouden pochen met de nieuwste middelen.. Daar is bij Rusland geen sprake van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38

Ik verbaas me er vooral over dat deze theorie keer op keer de kop op blijft steken. Echt... WHY? Welk voordeel zou het brengen om eerst je dienstplichtigen af te laten slachten en het verrassingselement weg te geven?

Elke dag dat dit langer duurt is een dag voor Oekraïne en het westen om zich verder te mobiliseren / organiseren. Als Rusland dit had willen winnen hadden ze a la krim snel en beslissend toe moeten slaan en de rest van de wereld voor een voldongen feit moeten stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 13:55

SpamLame

niks

Deze speculatie is al eens langs gekomen in soortgelijke vorm.
Ja dat zou kunnen.
Anderzijds ook speculatief als corruptie etc zo wijdverspreid binnen RU is, wat behoud de chain of command zich er dan van zaken rooskleuriger voor te stellen dan ze werkelijk is uit angst voor represailles of omdat er afgeroomd wordt.

We komen er later pas achter of nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
dangerousp schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Het Russische arsenaal is gewoon oud. Het meeste is afkomstig vanuit de koude oorlog. Het meeste geld dat beschikbaar is, zal voor het oplappen van de oude rotzooi zijn. Rusland heeft naar mijn weten op geen enkel vlak de maakindustrie en middelen om een 'nieuwe' vloot als reserve te houden. Landen zouden pochen met de nieuwste middelen.. Daar is bij Rusland geen sprake van.
De T14 showen ze toch? :+

oh wacht, die hebben we nog niet op het slagveld gezien. Enkel in optochten waar ze wel eens stil vielen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
De Zwitsers achten de kans op het gebruik van nucleare wapens zeer onwaarschijnlijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

YouTube: Ukraine: 11th Emergency Special Session of the General Assembly

Ukraine: 11th Emergency Special Session of the General Assembly

Om 16:00uur begint het NL tijd.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tijntje schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:43:
Daar heeft het niet alle schijn van, al wordt nu wel duidelijk dat ze een schep op het geweldsspectrum doen door raketten op woonwijken te schieten.
Daar werd gisteren al op voorgesorteerd door de VN ambassadeur die de Oekrainers vergeleek met ISIL die zich tussen burgers verstopten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:49

steveman

Comfortabel ten onder

Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:35:
[...]

Wat ik begreep hebben de stingers (manpads) geen nut als ze zo laag overvliegen, omdat de IR tracker dan te veel last heeft van de IR straling die van de grond komt. Te weinig contrast naar wat ik begreep. Corrigeer me vooral als ik het mis heb.
Er was onlangs een filmpje van een SU-25 die bijna geraakt werd door iets van een manpad. Die vloog ook niet bijzonder hoog. Term: "Russian Su-25 Frogfoot Hit By MANPADS, Still Delivers Airstrike" (al was het zoals ik het zie geen voltreffer, maar ging er een proximity fuse af)

En die straalmotor is natuurlijk ontiegelijk veel heter dan de achtergrond, volgens mij moet je hem gewoon kunnen pakken op juist deze hoogte.

Ellende is dat je op tijd klaar moet zitten met een gekoelde seeker head. Als het afkoelen net zo lang duurt al bij een Javelin (~30 seconden bij niet al te heet weer meen ik) wordt dat een uitdaging.

Laagvliegen heeft het westen afgeleerd na de 1e golfoorlog, als ik o.a. Mover (F-16/F-18, nu youtuber) mag geloven. Hoog vliegen met jamming pods geniet nu de voorkeur.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:38
Ouch:

https://nos.nl/l/2419222

Gaat niet helemaal lekker bij de grensovergangen. Op zich wel begrijpelijk dat er soms dingen mis gaan in zo'n choas en tegelijkertijd moest ik aan de verschillende pushbacks denken.

Beetje unheimlisch gevoel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Seraphin

Meep?

Fuujii schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:27:
Er wordt nu beweerd dat enkele oligarchen zich uitspreken tegen Putin.

Hoe groot is de kliek van machtige oligarchen in Rusland eigenlijk? Zijn daar schattingen van? Ik kan het niet zo snel vinden.
Dit kwam vorige week naar voren in Op1 / Jinek (ben vergeten welke talkshow precies)

De "wider circle" van Oligarchen in Rusland bestaat uit +/- 600 individuen, die samen 99.98% (ja echt) van de totale rijkdom van Rusland in bezit hebben. Hoe groot de "inner circle" (laten we dat definiëren als: "directe toegang tot Putin") is, geen idee.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:24

Vraag je eens af, hoe groot is het Russische leger?
En vraag je ook eens af, hoe groot is 't Nederlandse en Belgische leger gecombineerd?

En stel je nu eens voor dat de economie van de Benelux gelijk is aan die van Rusland en wat voor een leger je daarmee kunt onderhouden.
En stel je dan ook nog eens voor dat Rusland niet alleen een landmacht, maar ook een in aantallen hele grote luchtmacht en vloot moet onderhouden én dat de top niet heel onaardig richting zichzelf is met 't afromen van de inkomsten van 't land.

Wat zou dan je conclusie zijn over de waarschijnlijke staat van 't Russische leger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
oldgrumpy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Omdat Rusland niet Noord-Korea is.
Een groot deel van hen weet ondertusen wel hoe het er in het Westen aan toe gaat, die gaan niet meer accepteren dat de klok 50 jaar wordt teruggedraaid
Dat zou je denken, maar Rusland is erg groot, en in de meeste landelijke gebieden is volgens mij veel meer dit aan de hand:

"BBC BBC: What is your opinion about this special operation?

ND : I'm not good at this. We do not watch TV, and we do not read newspapers - there is no time. We were not interested in politics, we are far from it. What they say on TV about Ukraine is not interesting. In our country, excuse me, people have nothing to eat. And although many say that life has become better - no. In some ways, maybe yes, but not in everything.

"Demilitarization" of Ukraine: what are the goals of the Russian army and what will happen next?
Not a war, but an operation. What do deputies and senators who voted for the recognition of the DPR and LPR say about what is happening in Ukraine.

Therefore, to be honest, I do not know why all this is needed at all. I don't understand any war or any military actions. Well, that is, this is politics, somehow with money or what is connected, I don’t know at all what is happening there. It was such that everyone started shouting: "Crimea is ours, Crimea is ours," he somehow separated without military action. Why did the war start here? If the residents of the DPR or LPR felt bad, could they simply leave for Russia?"

Bron: https://www.bbc.com/russian/features-60534697

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Of (hopelijk) de typische ziektes van een autoritair regime wat er al te lang zit: Commandanten die er zitten omdat ze betrouwbaar zijn en connecties hebben, niet omdat ze capabel zijn, en een boel defensiegeld wat in de zakken van officieren en corrupte zakenlui verdwijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
Limbeckx schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:47:
Ouch:

Gaat niet helemaal lekker bij de grensovergangen. Op zich wel begrijpelijk dat er soms dingen mis gaan in zo'n choas en tegelijkertijd moest ik aan de verschillende pushbacks denken.

Je weet dat dit een reactie van de president van Nigeria op een door Rusland getweet bericht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zojuist een zakelijk contact gesproken in Moskou (een potentiele afnemer voor mijn bedrijf. Nou ja, nu iets minder potentieel ;-) ) Tevens ook vrienden van ons.
- Officieel is de euro nu rond de 120 roebels, maar je kunt ze alleen niet kopen bij de bank en het moet veelal op de zwarte markt gebeuren. Dan betaal je zo 150 roebel.
- Haar bedrijf heeft alle verkopen gestaakt (consumentencosmetica). Ze werken met kleine marges en kopen hun grondstoffen/producten veelal in EU en China. Moeten dus alle prijzen gaan aanpassen en de vraag is dat of iemand het allemaal nog wel koopt.
- Dat brengt me op het volgende punt.. als je in China koopt betaal je vaak of in Dollars of in Euro's. Kortom, dat is met de huidige koers ook een probleem. Veel is opeens dus bijna 1,5x - 2x zo duur geworden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ouch:

Er is een reden (nou ja vele redenen) dat Oekraïne nog niet klaar is voor toetreding tot de EU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 15:17

Player1S

Probably out in the dark

Charly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Ik verbaas me er vooral over dat deze theorie keer op keer de kop op blijft steken. Echt... WHY? Welk voordeel zou het brengen om eerst je dienstplichtigen af te laten slachten en het verrassingselement weg te geven?

Elke dag dat dit langer duurt is een dag voor Oekraïne en het westen om zich verder te mobiliseren / organiseren. Als Rusland dit had willen winnen hadden ze a la krim snel en beslissend toe moeten slaan en de rest van de wereld voor een voldongen feit moeten stellen.
Nu ik er zelf wat langer over nadenk neig ik eigenlijk toch meer richting "dit is gewoon de staat van het huidige Russische leger".

De eerste 1-2 dagen kun je nog met de jonkies komen als je denkt dat je als helden onthaalt wordt. Echter op dag 3 je dan toch echt wel de grote jongens inbrengen.

Zie het als Ajax dat in de beker tegen amateurs speelt. Dan begin je de eerste helft met je B en C keuze maar als ze bij rust tegen een 1-0 achterstand aankijken dan grijpt de coach normaal gesproken wel in. En dan wacht ie niet tot de 90+2e minuut om versterking in te brengen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LOTG
_Arthur schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:42:

[Afbeelding]

[...]

En ook meteen voor alle twijfelaars wat er nou de bedoeling is.
- Sovjet gebied terug naar Rusland
- Geen enkele optie behalve de Oekraïne in handen hebben is het doel
- Opgeven is geen optie
- Oekraïne is het begin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ouch:

Ja, zeer pijnlijk om te zien..
Al die landen nu juichen met "zie je wel, voor echte vluchtelingen staan we altijd klaar!", maar om "echte vluchteling" te zijn moet je blijkbaar een bepaalde huidskleur hebben.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

rik86 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:48:
[...]

En vraag je ook eens af, hoe groot is 't Nederlandse en Belgische leger gecombineerd?

En stel je nu eens voor dat de economie van de Benelux gelijk is aan die van Rusland en wat voor een leger je daarmee kunt onderhouden.
En stel je dan ook nog eens voor dat Rusland niet alleen een landmacht, maar ook een in aantallen hele grote luchtmacht en vloot moet onderhouden én dat de top niet heel onaardig richting zichzelf is met 't afromen van de inkomsten van 't land.

Wat zou dan je conclusie zijn over de waarschijnlijke staat van 't Russische leger?
maar het zou wel vreemd zijn als Putin een incompetent leger ergens op af zou sturen lijkt me? Ik neem aan dat Putin tenminste wel een klein beetje nadenkt voordat hij ergens aan begint ;) :+

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:42:

[Afbeelding]

[...]

Het gaat mij een beetje ver om dit als de ultieme waarheid te zien en te roepen dat dit is wat Ukraine te wachten staat.

Anonymous valt bijvoorbeeld volgens de berichten continu Russische IT systemen aan, wie zegt dat ze hier ook niet achter zitten (of een andere entiteit)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:44

KrazyJay

Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:47:
De Zwitsers achten de kans op het gebruik van nucleare wapens zeer onwaarschijnlijk
[Twitter]
Dat denk ik ook. Het blijft een afschrikmiddel, en wij maar happen daarop. Het lijkt me volledig een non-discussie, en des te meer we die dreiging naast ons neerleggen, des te minder die nukes wapens zijn.

Al zou de EU actief mee gaan doen, die nukes komen niet. Het dreigen is psychologische oorlogsvoering, niets meer, en zegt wel wat over hoe weinig optimistisch putin tegen de situatie aankijkt.

Tegelijkertijd nodigt putin een lukashenko wel uit om mee te doen, niet dat die veel keus heeft, maar dat is een ander onderwerp.

En ja, er is een reden waarom ik sommige namen bewust niet met hoofdletter schrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door KrazyJay op 28-02-2022 15:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Niet kwaad bedoeld, maar begin eerst bij jezelf te vragen waarom je dat denkt en waarom je het speculeert. Het heeft een oorzaak. Is het emotie? Is het informatie? Waar komt die speculatie vandaan?

Vind dat en we kunnen het in detail bespreken.
Je hebt gelijk. Grotendeels emotie en wellicht zelfs (onbewuste) indoctrinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 18:23
iamerwin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:39:
[...]
[...]
Yups, Meneer Lavrov lijkt ook in deze tekst nogal ontdaan dat hij niet m'n z'n benen in z'n nek gevouwen in de economy-class van Aeroflot naar Genève kan, zoals hij altijd al zo graag doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
Salvatron schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:51:
[...]

maar het zou wel vreemd zijn als Putin een incompetent leger ergens op af zou sturen lijkt me? Ik neem aan dat Putin tenminste wel een klein beetje nadenkt voordat hij ergens aan begint ;) :+
Tja, we zien vaak dat de meeste dictators/ landjepikkers ten val komen omdat ze zichzelf overschatten. En door eerdere toevallige successen en omdat ze niet goed op de hoogte geworden door hun ondergeschikten omdat ze geen slecht nieuws durven te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07

Wellicht eerst de onervaren soldaten als om te 'scouten' en mochten ze succes boeken is dat mooi meegenomen uit Russische ogen gezien. En later de meer ervaren soldaten er achteraan met het betere materiaal. Want ik denk dat voor jongere soldaten die achteraf gestuurd worden dat het voor hun moreel niet mee helpt als ze eerst langs km's oorlogpuin moeten.

Het is moeilijk te pijlen in ieder geval. Want het beeld die ik van Russisch materiaal had was een stuk moderner, vooral als ik de youtube fimpjes 'moet geloven'.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-04 11:56
Voor iedereen dat enkel de hoogst rated comments wil zien van dit topic, simpel weg klik op het +1 vakje boven aan de pagina en vervolgens wijzig het laatste karakter in de URL naar een waarde naar wens.

Zo zal het volgende enkel de comments tonen met een +7 rating:

[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Fuujii schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:27:
Er wordt nu beweerd dat enkele oligarchen zich uitspreken tegen Putin.

Hoe groot is de kliek van machtige oligarchen in Rusland eigenlijk? Zijn daar schattingen van? Ik kan het niet zo snel vinden.
ca. 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:38
rik86 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Je weet dat dit een reactie van de president van Nigeria op een door Rusland getweet bericht is?
Is dat zo? De NOS zegt dat er niet bij. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Player1S schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:50:
En dan wacht ie niet tot de 90+2e minuut om versterking in te brengen.
En ik vrees dus dat we volgens Poetin pas in de opwarming zitten. Ik denk dat er niemand hier is die de huidige tactieken van Rusland begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:47:
[...]

Daar werd gisteren al op voorgesorteerd door de VN ambassadeur die de Oekrainers vergeleek met ISIL die zich tussen burgers verstopten.
Hoe bedoel je? Was dat de ambassadeur van Rusland of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wat we langs de weg stil zien staan lijkt misschien wel heel erg veel als je het met de Nederlandse strijdkrachten vergelijkt maar het is maar een fractie van wat de Russen gestuurd hebben. Een paar procent operationele verliezen hoort bij dergelijke operaties.

En misschien is het raar dat het materieel niet vernietigd is door de Russen maar dat is typisch iets dat je bij een aftocht doet en niet een opmars. De Sovjet (en Russische) doctrine is dat de opmars nergens voor wacht, ook niet een modern stuk materieel saboteren.
Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:53:
[...]

Hoe bedoel je? Was dat de ambassadeur van Rusland of zo?
Gisteren in de veiligheidsraad, een walgelijke vertoning.

[ Voor 18% gewijzigd door IJzerlijm op 28-02-2022 15:55 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)

Ik weet juist niet of Poetin haast heeft. Hij heeft inmiddels meerdere steden omsingeld als je de media moet geloven. Uithongeren is nog steeds een prima strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Waah schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Er is een reden (nou ja vele redenen) dat Oekraïne nog niet klaar is voor toetreding tot de EU
Twee dingen:
1. Er is nog geen verificatie. De videos die ik zie zijn dezelfde van gisteren. Bedenk dat Belarus vluchtelingen als wapens heeft gebruikt en dat het om potentieel oud materiaal gaat.
2. We hebben landen toegelaten die grotere problemen hadden dan dit. En voor Nederland misschien niet het juiste moment om een spiegel te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:50

_Arthur

blub

Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:51:
Het gaat mij een beetje ver om dit als de ultieme waarheid te zien en te roepen dat dit is wat Ukraine te wachten staat.

Anonymous valt bijvoorbeeld volgens de berichten continu Russische IT systemen aan, wie zegt dat ze hier ook niet achter zitten (of een andere entiteit)?
Daarom doe ik dat, op basis van dit schrijven en niet jij.

Je mag alles in twijfel trekken. En zo trekken wij jouw schrijfsels net zo hard in twijfel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:50:
[...]

Ja, zeer pijnlijk om te zien..
Al die landen nu juichen met "zie je wel, voor echte vluchtelingen staan we altijd klaar!", maar om "echte vluchteling" te zijn moet je blijkbaar een bepaalde huidskleur hebben.. :/
[...]

Eerder al gedeeld:

Het is misbruik maken van de situatie door mensensmokkelaars. Omweg vanuit Belarus. En ja, ws wat kleine duwtjes van onze Russische vrienden aldaar om een rondje om te lopen. En het werkt, aangewakkerd door RT-artikelen. Want we zitten weer te babbelen over racisme in plaats van het toenemende aantal dode burgers wat nu valt door aanhoudende bombardementen in woonwijken.
Mooi. Kan iedereen hier in dit topic aub kappen met deze shit te delen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Eli3l
Die Eppink van JA21 is ook een flapdrol zeg |:( Trump zou volgens hem angst inboezemen bij de Russen, Chinezen, Iranezen en de Taliban 8)7 Nu Biden aan de macht is, durven ze allemaal weer actie te ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rik86 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Je kan die vergelijking niet zo 1 op 1 maken op basis van de omvang van de economie. Salarissen (voor militairen, onderzoekers, fabriekswerkers) liggen veel lager, het land heeft beschikking over veel meer grondstoffen en goedkope energie, en Rusland kiest er voor een veel hoger percentage van het natiaal product aan defensie (en offensie :+) uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:55:
[...]

[...]

Eerder al gedeeld:

Het is misbruik maken van de situatie door mensensmokkelaars. Omweg vanuit Belarus. En ja, ws wat kleine duwtjes van onze Russische vrienden aldaar om een rondje om te lopen. En het werkt, aangewakkerd door RT-artikelen. Want we zitten weer te babbelen over racisme in plaats van het toenemende aantal dode burgers wat nu valt door aanhoudende bombardementen in woonwijken.
Er zijn genoeg Afrikaanse studenten in dat land die nu geen kant op kunnen. Maar goed, de ellende van racisme on top of the oorlogsellende is misschien teveel ellende om hier te bespreken dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:13

Jumpiefox

Hoi ?

bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:55:
[...]

[...]

Eerder al gedeeld:

Hoezo shit? Er is 1 klein bericht geweest van iemand die zei dat het erop leek dat de mensen smokkel de situatie ook aan het gebruiken is. Maar nu al veel meer berichten dat er meer speelt zo ook door al jazeera en andere news agency belicht. Ook in dit topic met links.

Laten we kappen met alles wat ook maar een beetje negatief is richting Ukraine gelijk de prullenbak in te gooien.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Seraphin

Meep?

Ik denk persoonlijk van niet.

Enerzijds; wat je schetst was wel degelijk de militaire doctrine van de USSR tijdens WWII: eerst de boel aftasten met zwakke eenheden, een paar uitputtingsaanvallen uitvoeren en gruwelijke hoeveelheden mensenlevens opofferen. Zodra je dan een beeld had van de defensie, en de Duitsers murw gebeukt waren, werden de elite eenheden er op losgelaten.

Maar, in deze situatie zie ik dat persoonlijk niet als handig. Zoals eerder opgemerkt door meerderen: tijd is in het nadeel van Rusland. Wat de specifieke doelstellingen ook zijn of waren, uiteindelijk is het redelijk veilig aan te nemen dat je, vanuit Rusland geredeneerd, zo snel mogelijk de gewenste eindpositie wil bereiken. Vanaf dat punt kun je dan onderhandelen tot de ander een ons weegt; jij hebt dan toch al wat je wil hebben.

Als Rusland vanaf het eerste moment van invasie na 48 uur de regering van Zelensky omver had geworpen en een onafhankelijk Oost-Oekraïne had uitgeroepen, zou het véél moeilijker zijn geweest voor het Westen om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen omtrent reactie / sancties. Het argument dat dan onvermijdelijk op tafel zou komen: "waarom Rusland van SWIFT gooien / gasleveringen stoppen, als het toch niets meer aan de huidige situatie veranderd?"

Ook in de diplomatie geld: "possession is nine tenth's of the law".

Maar dat liep allemaal anders, en zitten de Russen te ploeteren in de modder, en heeft het Westen het idee (al dan niet terecht) dat hulp en sancties het tij kunnen keren voor Oekraïne. Dus inderdaad: fiasco.

Ik ga er daarbij vanuit dat er géén 'super-genius-evil-mastermind-plot' achter zit waarbij Rusland bewust de boel op deze manier uitspeelt. Ik kan geen voordeel bedenken wat daarbij te halen valt.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-09 19:56
Hongarije staat niet toe dat er dodelijke wapens via zijn grondgebied worden geleverd aan Oekraïne. De minister van Buitenlandse Zaken van het land dat in het noordoosten aan Oekraïne grenst, Donika Gërvalla-Schwarz, zei dit tijdens een bezoek aan Kosovo.

,,Dergelijke leveranties kunnen leiden tot vijandelijke acties en wij moeten de veiligheid van Hongarije dienen en ervoor zorgen dat we niet in die oorlog betrokken raken", aldus Gërvalla. Hongarije stuurt dan ook geen militairen of wapens naar Oekraïne.
Uit het AD liveblog.

Heeft Hongarije eindelijk iets gevonden waar ze nee tegen kunnen zeggen... :+ Zouden ze dan ook de 3 Hongaars geregistreerde vliegtuigen van de Strategic Airlift Capability (SAC) grounden?

Het is overigens maar een klein stukje grensgebied dat dan niet gebruikt kan/mag worden, wanneer je kijkt naar de totale lengte van de grens aan EU/NAVO landen.

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 28-02-2022 16:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:56:
Die Eppink van JA21 is ook een flapdrol zeg |:( Trump zou volgens hem angst inboezemen bij de Russen, Chinezen, Iranezen en de Taliban 8)7 Nu Biden aan de macht is, durven ze allemaal weer actie te ondernemen.
Zit een kern van waarheid in imho...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
Tristan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:53:
[...]

En ik vrees dus dat we volgens Poetin pas in de opwarming zitten. Ik denk dat er niemand hier is die de huidige tactieken van Rusland begrijpen.
Neem een pauze, want dit is niet goed voor je. Putin is gewoon vies op zijn snufferd gevallen en het Russische leger is lang niet zo machtig als ze zelf voorstellen.

Het enige wat mooi zou zijn geweest voor Rusland is een snelle overwinning.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

GG85

.......

Newjersey schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Snap je het echt niet? Dat is pure angst voor oorlog, of voor aantasting van je eigen leven. Zo sta ik er ook in. Maarja, dat mag tegenwoordig niet meer. Je moet voor zijn, en anders ben je tegen en een Putin liefhebber. Bij veel mensen dan in ieder geval.
Ik begrijp het zeker wel alleen vind ik het zelf heel logisch om nu, relatief duidelijk, in te grijpen om erger te voorkomen. Niets doen loopt Rusland/China sowieso over ons heen en voelt als struisvogelen.

Dus ja, dan maar duurder gas en stroom voor een tijdje maar vind laten zien waar we voor staan belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l

Waarschijnlijk doelend op dit: https://news.sky.com/vide...r-vladimir-putin-12553079

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Iemand een tip om een donatie te doen die rechtstreeks in Oekraïne op een goede plek terecht komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Prosac schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:37:
Zwitserland is overstag Neemt de financiele sancties tegen personen en instituten PER DIRECT over.
Ik heb gezocht maar ben het nergens anders tegengekomen nog -- heb je 'n bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 07:14

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[...]

Het is koren op de PR molen van Putin...

Ik woon in Zuid Oost Azie en maak mij ook geen illusies. Zou dat hier plaats hebben dan sta je met een wit gezicht ook achter in de rij met lokale bevolking eerst. Maar achter mij staat dan Nigeria want hoe donkerder hoe onbelangrijker. Gelijkwaardigheid is vooral nog een West-EU begrip. Tja, het is wat het is. Boven de 18 kunnen de mannen natuurlijk ook kiezen om mee te vechten voor Ukraine en Europa...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Jumpiefox schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:58:
[...]

Hoezo shit? Er is 1 klein bericht geweest van iemand die zei dat het erop leek dat de mensen smokkel de situatie ook aan het gebruiken is. Maar nu al veel meer berichten dat er meer speelt zo ook door al jazeera en andere news agency belicht. Ook in dit topic met links.

Laten we kappen met alles wat ook maar een beetje negatief is richting Ukraine gelijk de prullenbak in te gooien.
Nouja, we weten dat tot een paar weken geleden er een hele groep van zulke mensen door Wit-Rusland aan de Poolse grens geparkeerd werden om zo druk uit te oefenen. Ook weten we dat Rusland dit al langer doet. Het is geen gekke verklaring om te denken dat ze ze op de bus naar de grens hebben gezet met een kaartje naar de grensovergangen. Zou interessant zijn of ze in Polen kunnen zien of de grootte van het kamp afneemt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eli3l
TommyGun schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:58:
[...]

Trump zit tot in z'n nek onder Russische invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Tristan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:53:
[...]
Oh het is zeker iets om rekening mee te houden.

Ik wil zeker niet beweren dat ik de tactiek begrijp maar één ding is zeker: Rusland heeft niet alle tijd van de wereld. Er zijn ongekende sancties en ondertussen wordt Oekraïne vanaf alle kanten wapens toegezegd. Die gaan op een gegeven moment toch echt wel arriveren. En hoe langer ze 'wachten' hoe meer van die wapens in stelling gebracht kunnen worden. De vraag is waarom ze dat zelf niet aan zagen komen.

Ik denk dat ze daadwerkelijk dachten zó over Oekraïne heen te lopen, omdat het bij de Krim ook zo makkelijk ging. Ze hebben de situatie in Oekraïne en de daaropvolgende reactie van het Westen compleet verkeerd ingeschat. Het zou mij verbazen als deze invasie echt volgens plan verloopt op dit moment.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:55:
[...]

Daarom doe ik dat, op basis van dit schrijven en niet jij.

Je mag alles in twijfel trekken. En zo trekken wij jouw schrijfsels net zo hard in twijfel.
Eén bron is geen bron, zeker met draadjes op reddit zou ik oppassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Lensent schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:59:
Iemand een tip om een donatie te doen die rechtstreeks in Oekraïne op een goede plek terecht komt?
https://bank.gov.ua/en/ne...koshtiv-na-potrebi-armiyi

https://doneer.rodekruis.nl/oekraine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-09 13:17
Lensent schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:59:
Er is een Bitcoin adres voor Oekraïne, maar die heb ik niet bij de hand. Kun je vast online vinden. Zo weet je zeker dat er niks aan de strijkstok blijft hangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-09 19:06
Ouch:

Die leven daar nog in de Middeleeuwen. Wat mij betreft om vele redenen, maar onder andere racisme, corruptie en ontwikkeling nog erre van klaar voor de EU. Onbegrijpelijke actie van Ursula (die ze ongetwijfeld weer zal intrekken met dat ze bedoelde ooit, in de toekomst)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:51:
[...]

Je hebt gelijk. Grotendeels emotie en wellicht zelfs (onbewuste) indoctrinatie.
Oprecht: Netjes en knap dat je dat zo kan toegeven. En geen zorgen, jij bent niet de enige die er last van heeft. Zie de mensen die op jouw bericht reageren. Niet voor goedkoop vermaak, maar als analyse van wat zij ervaren. Gebruik die kennis om te begrijpen hoe mensen (waar jij een onderdeel van bent) in elkaar steken. Dat maakt jou sterker.

En voordat iemand het vraagt: Ja, het geldt ook voor mij. Ik zie ook niet altijd mijn eigen signalen op tijd en dus leun ik ook op anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
KrazyJay schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:44:
[...]

Zeer onwaarschijnlijk. Ze hebben zich verkeken.

Ze wilden het snel doen, het nieuwsbericht stond al klaar zoals je hierboven ziet. Daarnaast hebben we de Tsjetsjenen al gezien en die komen niet zomaar. Ze zijn uit pure frustratie begonnen met zwaarder geschut, zoals clusterbommen en soortgelijke zaken civiele doelen aan het aanvallen, gewoon omdat het niet snel genoeg gaat voor ze. Overschat ze niet.
Tsjetsjenen waren al week/weken voor de aanval gebriefed en klaar, blijkt uit BBC verslag van gelekte telefoongesprekken: https://www.bbc.com/russian/features-60528746

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
TommyGun schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:58:
[...]

Totaal niet... 8)7

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Salvatron schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:51:
[...]

In autoritaire regimes is dat aan de orde van de dag. De officieren zijn vriendjes van de politici en liegen hun weg naar de top. Putin denkt dat ie een geweldig leger heeft terwijl de officieren de boel met plakband bij elkaar houden (omdat ze het geld voor verbeteringen in hun eigen zak stoppen). En als er dan echt een oorlog uitbreekt valt de boel van ellende uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

YouKnow schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Ik heb gezocht maar ben het nergens anders tegengekomen nog -- heb je 'n bron?
https://edition.cnn.com/e...b0e6c885286e93f1e47494e55
Switzerland will forego "Swiss neutrality" and adopt same sanctions as EU against Russia

From CNN's Inke Kappeler in Berlin and Sharon Braithwaite in London

Switzerland has announced that it will forego its commitment to “Swiss neutrality” in favor of adopting sanctions against Russia, Swiss Federal President Ignazio Cassis said Monday, adding that Switzerland’s sanctions will be in line with those already adopted by the European Union.

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2022 16:01 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 18:23
TIGER1125 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:58:
[...]
Uit het AD liveblog.

Heeft Hongarije eindelijk iets gevonden waar ze nee tegen kunnen zeggen... :+ Zouden ze dan ook de 3 Hongaars geregistreerde vliegtuigen van de Strategic Airlift Capability (SAC) grounden?

Het is overigens maar een klein stukje grensgebied dat dan niet gebruikt kan/mag worden.
Als ze daar graag in NATO verband op aangesproken willen worden, dan zouden ze dat inderdaad kunnen doen. De SAC kan ook prima ergens anders gehuisvest worden.
Pagina: 1 ... 51 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid