Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:40:
Dit is totaal speculatief;
Maar zou het niet kunnen dat Rusland eerst de oude troep en onervaren mankrachten stuurt als een soort peiling voor Westerse reacties en vechters moraal in Oekraïne? En slaan ze misschien harder terug terwijl niemand het meer verwacht?
Als deze invasie al jaren gepland zou zijn dan is deze aanval, hoe verschrikkelijk hij ook is, puur technisch en strategisch gezien toch een totaal fiasco?
Ergens weiger ik dat te geloven en verwachtte ik veel meer van Rusland...
Begrijp me niet verkeerd, ik ben 'blij' verrast dat Oekraïne zo ferm staat, maar ergens ook een soort achterdochtig...
Ik denk persoonlijk van niet.
Enerzijds; wat je schetst was wel degelijk de militaire doctrine van de USSR tijdens WWII: eerst de boel aftasten met zwakke eenheden, een paar uitputtingsaanvallen uitvoeren en gruwelijke hoeveelheden mensenlevens opofferen. Zodra je dan een beeld had van de defensie, en de Duitsers murw gebeukt waren, werden de elite eenheden er op losgelaten.
Maar, in deze situatie zie ik dat persoonlijk niet als handig. Zoals eerder opgemerkt door meerderen: tijd is in het nadeel van Rusland. Wat de specifieke doelstellingen ook zijn of waren, uiteindelijk is het redelijk veilig aan te nemen dat je, vanuit Rusland geredeneerd, zo snel mogelijk de gewenste eindpositie wil bereiken. Vanaf dat punt kun je dan onderhandelen tot de ander een ons weegt; jij hebt dan toch al wat je wil hebben.
Als Rusland vanaf het eerste moment van invasie na 48 uur de regering van Zelensky omver had geworpen en een onafhankelijk Oost-Oekraïne had uitgeroepen, zou het véél moeilijker zijn geweest voor het Westen om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen omtrent reactie / sancties. Het argument dat dan onvermijdelijk op tafel zou komen: "waarom Rusland van SWIFT gooien / gasleveringen stoppen, als het toch niets meer aan de huidige situatie veranderd?"
Ook in de diplomatie geld: "possession is nine tenth's of the law".
Maar dat liep allemaal anders, en zitten de Russen te ploeteren in de modder, en heeft het Westen het idee (al dan niet terecht) dat hulp en sancties het tij kunnen keren voor Oekraïne. Dus inderdaad: fiasco.
Ik ga er daarbij vanuit dat er géén 'super-genius-evil-mastermind-plot' achter zit waarbij Rusland
bewust de boel op deze manier uitspeelt. Ik kan geen voordeel bedenken wat daarbij te halen valt.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.