De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.558 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 15:49

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Michael_OsGroot schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Dat heb ik al 2x eerder gehoord, 2x klopte het niet. Heb je een bron?
Ze zijn 'op weg' om hem te sluiten
Turkey’s foreign minister said Sunday that the situation in Ukraine had become a war, a legal distinction that paves the way for Ankara to potentially ban Russian warships from entering the Black Sea through a strategic chokepoint.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Oekraine heeft zich natuurlijk jarenlang voorbereid op deze aanval, het was niet de vraag of maar wanneer deze zou komen. Qua media offensief zijn ze dan ook enorm goed bezig.

Zo zag ik vandaag professionele plaatjes waar je je molotov op moet mikken bij militaire voertuigen.
voorbereid? mweh, als de berichten van (schoon)familie lees en hoor, is men -totaal niet- voorbereid hierop; men is al 'jaren in oorlog', de dreiging van de russen is niets nieuws (al jaren zo). De algemene mentaliteit of visie hierop is "die komen toch nooit" dus is er nauwelijks voorbereiding geweest

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
himlims_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:52:
[...]

corrigeer me als ik t mis heb;
- russische aanval lijkt voornamelijk jonge (onervaren/ongetraind) soldaten te bestaan
- relatief veel oude/matig materiaal, beperkt/niet voorzien van supplies
- kleine groepjes die 'iets' proberen

het proeft mij totaal niet als 'het grote russisch leger', of de sterke vuist van putin.

zou dit het gedeelte zijn 'wat hij wel kan missen' als in; grote (niet nuclaire) bom erop - jammer, maar 'de echte groepen' komen daarna?
Absoluut.

Alleen gaat dan wel meespelen dat je je troepen moet gaan motiveren om te gaan. Die weten immers wél waar ze aan beginnen. Plus, hij heeft vandaag zijn hoogste generaal ontslagen, wat niet echt duidt op éénheid en samenwerking binnen de strategische top.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:56
Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:37:
[Twitter]
Het is nog slechter gesteld met het Russische leger dan we dachten, volgens het Russische ministerie van defensie.
Ja dat is dus schijnbaar niet helemaal zo, er zijn legio verhalen van moeders de laatste dagen geweest de laatste dagen die geen idee hebben waar hun kinderen zijn.

Er gaan dus allemaal verhalen over dat die zogenoemde dienstplichtigen door middel van het tekenen van een contract een zogenoemde contract soldier zijn geworden.

‘I’m panicking — where is my child?’ Conscript soldiers are being sent to fight against Ukraine, their relatives say. Here’s what their families told
https://meduza.io/en/feat...nicking-where-is-my-child
Ukraine invasion: Russian conscripts reportedly forced to sign military contracts, losing contact with family
https://www.foxnews.com/w...military-contracts-family
Russian Mothers Say Soldiers Tricked Into Going to Ukraine
https://www.haaretz.com/w...ing-to-ukraine-1.10633865
‘I had no idea he was there’: families’ shock at video of captured Russian soldiers
https://www.theguardian.c...sian-soldiers-on-telegram

Dat is ook vermoedelijk ook de reden dat de Oekraïners bezig zijn met het delen van gegevens, opzetten speciale telefoonnummers voor Russische familieleden.

Oekraïne zet gegevens Russische gevangenen en doden online
https://www.telegraaf.nl/...evangenen-en-doden-online

Er zijn zelfs verhalen van Russische militairen die nog steeds denken op oefening te zijn, en maar om hulp vragen bij de lokale autoriteiten. :+

Dus hoewel ze inderdaad zeggen dat er allemaal "beroepsmilitairen" ingezet zijn, lijkt het verhaal toch wat genuanceerder te zijn, en dat er voor een groot deel ook gewoon slecht getrainde troepen bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:41

DropjesLover

Dit dus ->

polthemol schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:46:
[...]

1. tanks zijn een drama voor gevechten in een stad. De tank kan vanuit elk raam aangevallen worden met allerlei troep. Je kunt ze ook nog relatief makkelijk de weg versperren met prikkeldraad bv. (rupsbanden lopen daar op vast)
2. het gros lijken voorhoedes te zijn. Die zullen met lichterse pantservoertuigen werken vermoedelijk, omdat de snelheid van belang is. Volgens het blitzkrieg principe wil je zo snel mogelijk ter plekke zijn en verwarring zaaien, waarna de hoofdmacht gaat aansluiten.
3. het heeft er de schijn van dat veel pantserdivisies logisitieke problemen hebben: geen/niet voldoende diesel. Dat kan ook de groeiende beelden verklaren waarin boeren met een trekker pantservoertuigen doodleuk aan het wegslepen zijn: achtergelaten/verlaten spul. Ik weet niet of die problemen significant genoeg zijn dat er geen tanks de steden halen, maar goed, die informatie over het slagveld is ook niet heel helder met alle berichtgevingen.
Dat soort berichten vind ik altijd wat vreemd, net tanks zijn ontworpen om alle soorten brandstof te slikken. Waarom rijden die niet bij een boer binnen om even bij te tanken?
Dat zijn toch al millennia de standaard oorlogshandelingen, foerageren?
Tenminste, wanneer je gemotiveerd bent natuurlijk...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
jurjen_g schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:49:
[...]
*knip* gebruik dan een TR, dit zet geen zoden aan de dijk
*knip* op de man

[ Voor 78% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 15:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Herman schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:44:
[...]

Eens. Poetin heeft zichzelf in de nesten gewerkt. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor heel veel burgerdoden, mensenrechtenschendingen etc. De vraag is echter; hoe komen we uit deze situatie die veel meer escaleert? Verdere sancties kunnen de positie van Poetin verder verzwakken. Mijn vraag is wel (en ik zou het echt niet weten) of wij daarmee onze positie verbeteren? Zijn wij gebaat bij een wankelende leider van een dictatorial regime met nucleaire mogelijkheden?

Op dit moment hoor ik veel sancties maar weinig voorstellen of ideeën om te deëscaleren.
Toch is dat al meermaals hier besproken: de escalatie loopt al een eeuw. De kleine setback van 1991 is waar Poetin zelf al sindsdien van zegt dat hij het ongedaan wil gaan maken, en dat doet ie ook. Georgie, Oekraine, Kazachstan, Belarus, al deze landen hebben of territoriale conflicten met Rusland, of een Kremlin-geinstalleerde oligarch. Elke lijn die we ooit hebben getrokken wordt overschreden.

Dit kan ook niet anders, want het Kremlin regime is gebaseerd op vreten: het kan geen democratie tolereren omdat dat hun macht ondergraaft. Het kan altijd meer territorium gebruiken om leeg te roven. Het functioneert als een tumor. Met een tumor kun je niet onderhandelen, kun je geen afspraken maken over 'nou, dit stukje dan nog, maar niet meer!'. Zo werken tumoren niet. Die moet je wegsnijden, afknellen, vergiftigen of anderszins af laten sterven. Elk andere oplossing zal een kwestie van tijd zijn voordat het hersteld is en verder zal vreten..

Dus. De vraag is: wat hebben we liever, chemo, straling, chirurgie, of niet genoeg doen en uitzaaiingen en dood? Alles doet pijn, maar de laatste hebben we nu wel lang genoeg geprobeerd en het mag eens duidelijk zijn dat de homeopathie gewoon. niet. werkt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
himlims_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:55:
[...]

voorbereid? mweh, als de berichten van (schoon)familie lees en hoor, is men -totaal niet- voorbereid hierop; men is al 'jaren in oorlog', de dreiging van de russen is niets nieuws (al jaren zo). De algemene mentaliteit of visie hierop is "die komen toch nooit" dus is er nauwelijks voorbereiding geweest
Misschien niet zichtbaar, maar ik gok dat de plannen er al hebben klaar gelegen bij de legertop. Zeker na dat de Krim was ingenomen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:03
Prosac schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:37:
Zwitserland is overstag Neemt de financiele sancties tegen personen en instituten PER DIRECT over.
Bye bye militairenpensioen dus?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:06
GG85 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:08:
Ik vraag me toch af waar de reactie van mensen van "laten we maar niets doen" vandaan komt?
Kijk een Baudet heeft overduidelijk Russische sponsoren maar van de gemiddelde Jan Modaal snap ik die reactie echt niet?
Is het angst voor Russische nukes/oorlog of een (m.i. onbegrijpelijke) adoratie van Putin/Rusland?
Totale desinteresse voor en geen empathie naar de bevolking van Oekraine. Sommige mensen zijn simpelweg alleen met zichzelf bezig (en soms ook nog eens behoorlijk xenofoob)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Dat is de VS denk ik?

Vraag is eerder wat we in Europa gaan doen.
Wij doen alles na wat uit de VS komt, daar reken ik op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 11:13
himlims_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:52:
[...]

corrigeer me als ik t mis heb;
- russische aanval lijkt voornamelijk jonge (onervaren/ongetraind) soldaten te bestaan
- relatief veel oude/matig materiaal, beperkt/niet voorzien van supplies
- kleine groepjes die 'iets' proberen

het proeft mij totaal niet als 'het grote russisch leger', of de sterke vuist van putin.

zou dit het gedeelte zijn 'wat hij wel kan missen' als in; grote bom erop - jammer, maar 'de echte groepen' komen daarna?
Dat gevoel delen velen, en daar lijkt het wel op, eerst op zoek naar de zwakke plekken en de vijand alvast vermoeien, daarna overrompelen en doorstoten.

Maar zelfs de eerste aanvallen hadden al verder moeten komen lijkt ook de gedachte van de analisten te zijn, ook het vermeende ontslag van die hoge Russische generaal lijkt dit idee te bevestigen.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
gorgi_19 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:55:
[...]

Ze zijn 'op weg' om hem te sluiten

[...]
En dit wordt direct door Rusland op de proef gesteld waarbij schijnbaar 3 oorlogsbodems liggen te wachten op toestemming van Turkije om te passeren:

https://www.reuters.com/w...Anthem&utm_source=twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:30
RodeStabilo schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:51:
Zeker omdat we toch altijd dachten dat Putin en Erdogan dikke maatjes waren, maar die lijken dit ook zelfs af te keuren.
We? Ik neem aan dat jij dan we bent in deze?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 10:54
Hopen op een staakt het vuren.

Dit is een foto voor de geschiedenis:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMsDGJ8XoAgYn7m?format=jpg&name=medium

bron: https://twitter.com/tass_...98294707365060615/photo/1

[ Voor 31% gewijzigd door xzaz op 28-02-2022 15:00 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:55:
[...]

Oekraine als overheid bedoel ik, niet Jan Modaal.

Als UA daadwerkelijk dacht dat er nooit een aanval zou komen dan hebben ze wel heel veel vertrouwen gehad in hun Westerse vrienden. Getuige de sucesvolle acties om de aanval te vertragen hebben ze toch wel nagedacht hoe ze zoiets zouden aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

DropjesLover schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:56:
[...]
Dat soort berichten vind ik altijd wat vreemd, net tanks zijn ontworpen om alle soorten brandstof te slikken. Waarom rijden die niet bij een boer binnen om even bij te tanken?
Er zullen er vast een paar zijn die dat doen (ik heb geruchten op Reddit voorbijkomen die zoiets aangaven) maar voor zover ik begrijp, gebruiken tanks echt gigantische hoeveelheden brandstof. Ook in vergelijking met landbouwvoertuigen. Er zit hier vast iemand die daar het fijne over kan vertellen. Dus je redt het gewoon niet zonder een goede logistieke achterhoede.

Daarnaast is brandstof niet je enige probleem als je geen logistiek hebt; je zit ook met water, voedsel, munitie en nog meer. Je kunt niet alles bij elkaar foerageren en zeker niet in de hoeveelheden die je voor zoiets als dit nodig hebt.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 16:14
Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Oekraine heeft zich natuurlijk jarenlang voorbereid op deze aanval, het was niet de vraag of maar wanneer deze zou komen. Qua media offensief zijn ze dan ook enorm goed bezig.
Wij bereiden ons ook continue voor op invasies met de jaarlijkse trainingen van het leger, wat is je punt?
Zo zag ik vandaag professionele plaatjes waar je je molotov op moet mikken bij militaire voertuigen.
Wat wil je hiermee zeggen? Zo'n plaatje zet je in een half uurtje in elkaar in Paint. Deze plaatjes lijken ook veelal van Reddit te komen, gemaakt door mensen met kennis die willen helpen op deze manier.
Vanuit militair oogpunt begrijp ik overigens niet waarom je op zo'n rots (Slangeneiland) 13 man neerzet om het te bewaken. Was dit een strategisch punt? Op foto's zag ik geen grote kanonnen die schepen tot zinken kunnen brengen, het leek meer op een rots met een bunker en een paar huisjes.
Lijkt me gewoon een grenspost die normaliter bijvoorbeeld in de gaten houdt of mensen illegaal de grens dreigen over te steken. Waarom zou je op iedere grenspost 200mm kanonnen moeten hebben staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
TIGER1125 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:55:
[...]

Ja dat is dus schijnbaar niet helemaal zo, er zijn legio verhalen van moeders de laatste dagen geweest de laatste dagen die geen idee hebben waar hun kinderen zijn.

Er gaan dus allemaal verhalen over dat die zogenoemde dienstplichtigen door middel van het tekenen van een contract een zogenoemde contract soldier zijn geworden.

‘I’m panicking — where is my child?’ Conscript soldiers are being sent to fight against Ukraine, their relatives say. Here’s what their families told
https://meduza.io/en/feat...nicking-where-is-my-child
Ukraine invasion: Russian conscripts reportedly forced to sign military contracts, losing contact with family
https://www.foxnews.com/w...military-contracts-family
Russian Mothers Say Soldiers Tricked Into Going to Ukraine
https://www.haaretz.com/w...ing-to-ukraine-1.10633865
‘I had no idea he was there’: families’ shock at video of captured Russian soldiers
https://www.theguardian.c...sian-soldiers-on-telegram

Dat is ook vermoedelijk ook de reden dat de Oekraïners bezig zijn met het delen van gegevens, opzetten speciale telefoonnummers voor Russische familieleden.

Oekraïne zet gegevens Russische gevangenen en doden online
https://www.telegraaf.nl/...evangenen-en-doden-online

Er zijn zelfs verhalen van Russische militairen die nog steeds denken op oefening te zijn, en maar om hulp vragen bij de lokale autoriteiten. :+

Dus hoewel ze inderdaad zeggen dat er allemaal "beroepsmilitairen" ingezet zijn, lijkt het verhaal toch wat genuanceerder te zijn, en dat er voor een groot deel ook gewoon slecht getrainde troepen bij zitten.
Dat weten wij allemaal hier inderdaad. Mijn opmerking had ik misschien in /s moeten zetten. Maar het is ons allemaal duidelijk dat dat bericht Russische propaganda is. Het is echter het zoveelste propaganda bericht dat henzelf in een negatiever daglicht zou zetten dan ze al staan. Ik vind het opmerkelijk dat ze dat zelf niet zien bij het posten van zulke onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:49

steveman

Comfortabel ten onder

RodeStabilo schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Zeker omdat we toch altijd dachten dat Putin en Erdogan dikke maatjes waren, maar die lijken dit ook zelfs af te keuren.
Nou, dat zeg je wel... Turkije schoot toch zelfs nog een russisch toestel neer die in hun luchtruim kwam, tijdens aanvallen op Syrië?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:49

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Ik denk dat je onderschat wat een hele tankdivisie aan het diesel erdoor jast. Het is trouwens plunderen waar je het dan over hebt, dat gaat ook niet al te best zijn voor het moraal van je troepen en de burgerbevolking nog vijandiger maken tegen je.

Wat je daarbij krijgt: als tanks in kolonne rijden, zullen ze grofweg gelijkertijd nieuwe brandstof nodig hebben. Dus dan sta je daar bij die boer, kun je 1 of 2 tanks bijvullen en dan?

Invasies drijven op hoe goed je logistiek is en ik denk dat de historie genoeg voorbeelden heeft van hoe je slagen en complete oorlogen verliest door een gebrekkige logistiek.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:03

Grouchy

meep meep

PEBKAC schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:40:
Vraag voor de kenners hier :

Ik zie bij plaatjes van vernietigde voertuigen (in de steden) van de Russen geen ''echte'' tanks, zoals een T90 of T14. Zou Poetin deze bewust achterhouden? Of is deze tank niet geschikt voor Urban warfare?
Er is wel wat beeldmateriaal van ze. o.a. een T-90 (en een 2S3 Akatsiya) vast in de modder & ook eentje die van een brug in een stroom is geflikkerd rondom Sumy & een brandende T-90(a) in de omgeving van Kharkov.
Plus af en toe in een kolonne zonder locatie tag.

T14 zijn er dacht ik momenteel maar een paar van geproduceerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Grouchy op 28-02-2022 15:04 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Omdat je weet wat die Oekrainse boer gaat zeggen: Русский корабль, иди нахий

(in het oosten zijn er al meerdere foto's met deze spandoeken op achtergelaten tanks verschenen)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2022 15:04 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08
YakuzA schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:02:
[...]

Omdat je weet wat die Oekrainse boer gaat zeggen: Русский корабль, иди нахий
Om nou een tank met een schip te vergelijken.....

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 15:57
xzaz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:59:
[...]
Dit is een foto voor de geschiedenis:
Wie is de man rechts met het petje? Ik moest wel even gniffelen toen ik hem zag. Dat zie je niet elk dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
polthemol schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Ik denk dat je onderschat wat een hele tankdivisie aan het diesel erdoor jast. Het is trouwens plunderen waar je het dan over hebt, dat gaat ook niet al te best zijn voor het moraal van je troepen en de burgerbevolking nog vijandiger maken tegen je.

Wat je daarbij krijgt: als tanks in kolonne rijden, zullen ze grofweg gelijkertijd nieuwe brandstof nodig hebben. Dus dan sta je daar bij die boer, kun je 1 of 2 tanks bijvullen en dan?

Invasies drijven op hoe goed je logistiek is en ik denk dat de historie genoeg voorbeelden heeft van hoe je slagen en complete oorlogen verliest door een gebrekkige logistiek.
Sowieso, als die oprukkende troepen nog steeds de illusie hebben dat het geen oorlog is.

Zie ook de foto van de twee heren die bij een politie bureau kwam vragen voor brandstof. Dat ga je natuurlijk niet doen als je weet dat je in een oorlogsgebied bent waar de lokale bevolking op je spuugt.

En als daar al wat gewapende burgers rondlopen zou ik mijn tank niet verlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 17:35

DevWouter

Creator of Todo2d.com

polthemol schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:46:
2. het gros lijken voorhoedes te zijn. Die zullen met lichterse pantservoertuigen werken vermoedelijk, omdat de snelheid van belang is. Volgens het blitzkrieg principe wil je zo snel mogelijk ter plekke zijn en verwarring zaaien, waarna de hoofdmacht gaat aansluiten.
De fase van voorhoede en achterhoede is al lang voorbij. De strategische rapid dominance was al op dag twee voorbij. Ook de Rapid Deployment faalde.

Nee, Rusland doet al een paar dagen lang een uitputtingslag icm aanslagen op moraal vaak in de avonduren. Het terrein dat ze winnen raken ze gedurende dag kwijt waarna ze het de volgende nacht weer opnieuw inpikken. Rince and repeat.

Als je naar de map kijkt dan zien we vooral dat men twee corridors maakt van uit het oosten naar Kiev. Een via het zuiden en de andere via het noorden. Beide zien er uit als een pincer beweging en waarschijnlijk nemen ze de tijd. Ze weten dat de tegenpartij hun pakt door de bevooraadingslijn aan te vallen.

En tijd is een premium voor Rusland.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hatsjoe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:00:
[...]

Wij bereiden ons ook continue voor op invasies met de jaarlijkse trainingen van het leger, wat is je punt?
Het punt is dat er een zeer goed geoliede machine aan het werk is om informatie de wereld in te helpen vanuit het perspectief van UA. Zo'n machine zet je niet even in 6 dagen op.
Lijkt me gewoon een grenspost die normaliter bijvoorbeeld in de gaten houdt of mensen illegaal de grens dreigen over te steken. Waarom zou je op iedere grenspost 200mm kanonnen moeten hebben staan?
Waarom zou je 13 man op zo'n kale rots zetten als je al vantevoren weet dat die er binnen een uur vanaf geschoten zijn met RU schepen in aantocht? Je kan ze in het geval van een aanval onmogelijk helpen en alleen maar hulpeloos toekijken vanaf de wal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Brent schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:56:
[...]

Toch is dat al meermaals hier besproken: de escalatie loopt al een eeuw. De kleine setback van 1991 is waar Poetin zelf al sindsdien van zegt dat hij het ongedaan wil gaan maken, en dat doet ie ook. Georgie, Oekraine, Kazachstan, Belarus, al deze landen hebben of territoriale conflicten met Rusland, of een Kremlin-geinstalleerde oligarch. Elke lijn die we ooit hebben getrokken wordt overschreden.

Dit kan ook niet anders, want het Kremlin regime is gebaseerd op vreten: het kan geen democratie tolereren omdat dat hun macht ondergraaft. Het kan altijd meer territorium gebruiken om leeg te roven. Het functioneert als een tumor. Met een tumor kun je niet onderhandelen, kun je geen afspraken maken over 'nou, dit stukje dan nog, maar niet meer!'. Zo werken tumoren niet. Die moet je wegsnijden, afknellen, vergiftigen of anderszins af laten sterven. Elk andere oplossing zal een kwestie van tijd zijn voordat het hersteld is en verder zal vreten..

Dus. De vraag is: wat hebben we liever, chemo, straling, chirurgie, of niet genoeg doen en uitzaaiingen en dood? Alles doet pijn, maar de laatste hebben we nu wel lang genoeg geprobeerd en het mag eens duidelijk zijn dat de homeopathie gewoon. niet. werkt.
Het regime heeft nodig wat elke autocraat / dictatuur nodig heeft. Niet zozeer meer ruimte, maar iets om de bevolking mee te kunnen paaien of af te leiden.
Een sterke leider die iedereen kan overtuigen dat het zonder hem aan het roer een puinzooi / chaos wordt (Khadaffi deed dat goed)
Rond 2000 was dat economische vooruitgang (zie ook China, waarom denk je dat de leiders daar doodsbenauwd zijn voor groeicijfers minder dan 6%)
Daarna kwam inzetten om nationalisme tegen kritische geluiden, die waren on-Russisch / niet vaderlandslievend genoeg. Echter dat sloeg maar matig aan, waarna de merkbare repressie opgevoerd werd, nog sterker verkiezingen gemanipuleerd met stromannen en fraude.
Als laatste kan je nog terugvallen op de alom bekende externe (buitenlandse) macht om de schuld te geven van alle interne problemen. Niks beters dan een beetje provoceren (Noord Korea) of regelrecht oorlog voeren.

Een dergelijke leider kan geen gezichtsverlies lijden.
Het zal dus aan het Westen liggen om hem toch een soort-van uitweg te bieden wat hij thuis als "overwinning" kan verkopen. Wat hij zelf steeds lastiger maakt door verder te escaleren.

Ik zou zeggen, tijd voor een russisch kopje thee zoals ze Navalni gegeven hebben...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:06
DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Maar ook voor Oekraïne, toch? Met alle "externe hulp/bevoorrading" die ingevlogen wordt vanuit de gehele EU?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-09 14:28

CasGas

.

T-90S engine
The T-90S has a liquid-cooled V-84MS 618kW (840hp) four-stroke V-12 piston engine. This engine can be fuelled by T-2 or TS-1 kerosene and A-72 benzine, in addition to diesel. The tank can carry up to 1,600 litres of fuel in the main fuel tanks and fuel drums. The fuel tanks are reinforced with armour plating.

https://www.army-technology.com/projects/t90/

Staat alleen niet bij hoeveel die verbruikt, maar een v12 met 840pk zal echt niet zuinig zijn..

Wikipedia: T-90

Volgens wikipedia maar een bereik van 375 km

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:33
bulle bas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:42:
[...]

Discussie is vrij simpel. Het land wordt totaal geisoleerd, we ontkoppelen zoals we al gedaan hebben. Wanneer daar democratie en rechtstaat opstaat, kunnen ze eventueel opgenomen worden in de europese unie, maar dan moet er heel veel gebeuren.
Ondertussen moeten wij onze eigen democratie en rechtstaat verbeteren.
Dat zal wel hand in hand moeten gaan. Als daar een 'nieuwe leiding' komt zullen we die moeten helpen, anders zitten ze daar in no time weer in dezelfde shit.

Het zal vooral afhangen van de manier hoe Poetin vervangen/verjaagd wordt.

Als de opvolger uit zijn naaste kring komt zal er niet veel veranderen. Als het na een (hopelijk kortstondige en relatief vredige) volksopstand komt en een outsider de nieuwe leider wordt is het een ander verhaal. Dan zullen we rap deze persoon moeten gaan steunen om hem/haar in het zadel te houden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

*knip* dit is geen HK
LOTG schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Sowieso, als die oprukkende troepen nog steeds de illusie hebben dat het geen oorlog is.

Zie ook de foto van de twee heren die bij een politie bureau kwam vragen voor brandstof. Dat ga je natuurlijk niet doen als je weet dat je in een oorlogsgebied bent waar de lokale bevolking op je spuugt.

En als daar al wat gewapende burgers rondlopen zou ik mijn tank niet verlaten.
Het kan ook zijn dat ze dondersgoed weten wat ze aan het doen zijn, maar het er absoluut niet mee eens zijn. Nu hebben ze plausible deniability en hoeven ze niet verder te vechten voor een oorlog waar ze niet achter staan. En kunnen ze naar hun commandanten zeggen dat ze dit ook niet verwachten, ze zouden immers als bevrijders een vredesmissie uitvoeren.

[ Voor 66% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 15:13 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Nu al? Oh damn...

Dat betekent zeer waarschijnlijk escalatie. Tenzij beide partijen direct begonnen zijn met toegegeven, maar alles voor de bühne wijst er op dat ze dat niet van plan waren.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 15:17

Player1S

Probably out in the dark

Een gedachte/vraag die bij mij op komt. Stel dit is de daadwerkelijke staat van het Russische leger en ze worden straks toch Oekraïne uit getrapt met de staart tussen de benen. Wat voor een gevolgen zou dat in de regio hebben?

Zou een ander buurland dan misschien opeens denken dat zij recht hebben op stukje Rusland en dat binnenvallen bijvoorbeeld?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08
CasGas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:07:
T-90S engine
The T-90S has a liquid-cooled V-84MS 618kW (840hp) four-stroke V-12 piston engine. This engine can be fuelled by T-2 or TS-1 kerosene and A-72 benzine, in addition to diesel. The tank can carry up to 1,600 litres of fuel in the main fuel tanks and fuel drums. The fuel tanks are reinforced with armour plating.

Staat alleen niet bij hoeveel die verbruikt, maar een v12 met 840pk zal echt niet zuinig zijn..

Dat is dus 4.2 liter voor 1 kilometer

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
T-90S engine

Ik gok dat het ook het maximum is. Op de het moment dat je op het gas trapt en offroad door de bagger gaat zal de draaikolk in de tanks aardig toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

iamerwin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Maar ook voor Oekraïne, toch? Met alle "externe hulp/bevoorrading" die ingevlogen wordt vanuit de gehele EU?
Premium als in hoe langer het duurt, hoe ongunstiger. Bij Rusland tikt de klok af, bij Oekraïne komt tijd er bij. Ergo voor Rusland wordt tijd zeldzaam (premium) en voor Oekraïne wordt het goedkoper (common).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
T-90S engine

1600 liter en 375 KM, dus zo'n 4 liter per kilometer ongeveer dan?

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Cloud schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:00:
[...]

Er zullen er vast een paar zijn die dat doen (ik heb geruchten op Reddit voorbijkomen die zoiets aangaven) maar voor zover ik begrijp, gebruiken tanks echt gigantische hoeveelheden brandstof. Ook in vergelijking met landbouwvoertuigen. Er zit hier vast iemand die daar het fijne over kan vertellen. Dus je redt het gewoon niet zonder een goede logistieke achterhoede.

Daarnaast is brandstof niet je enige probleem als je geen logistiek hebt; je zit ook met water, voedsel, munitie en nog meer. Je kunt niet alles bij elkaar foerageren en zeker niet in de hoeveelheden die je voor zoiets als dit nodig hebt.
Elke boer heeft brandstof voor z'n machines, genoeg om met je tank door te kunnen rijden naar een volgende boer., bij wijze van. Drinkwater is ook overal.
Daarnaast zijn het geen padvinders die voor 1 middag boterhammetjes en drinken mee hebben, een dorpje is doorgaans op 20km afstand... In oorlogstijd regel je shit toch gewoon :?
T-90S engine

Ze staan vast op 30-50km van Kiev.
375km bereik je de hele Donbass mee (vanuit Donetsk)

[ Voor 27% gewijzigd door DropjesLover op 28-02-2022 15:13 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:54
Player1S schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:08:
Een gedachte/vraag die bij mij op komt. Stel dit is de daadwerkelijke staat van het Russische leger en ze worden straks toch Oekraïne uit getrapt met de staart tussen de benen. Wat voor een gevolgen zou dat in de regio hebben?

Zou een ander buurland dan misschien opeens denken dat zij recht hebben op stukje Rusland en dat binnenvallen bijvoorbeeld?
Rusland zit in de VN, dus niemand zal Rusland aanvallen.

Maar: als VN lid mag je blijkbaar wel de oorlog verklaren aan andere niet-VN landen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Nu al? Oh damn...

Dat betekent zeer waarschijnlijk escalatie. Tenzij beide partijen direct begonnen zijn met toegegeven, maar alles voor de bühne wijst er op dat ze dat niet van plan waren.
Dan zouden ze dat toch gewoon kunnen zeggen?

Het lijkt er voor mij eerder op dat er afspraken zijn gemaakt maar dat die even uitgewerkt moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09

Correctie op berichtgeving rondom het vermeende ontslag van Gerasimov.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Player1S schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:44:
[...]
Een atoom oorlog is hoe dan ook het einde voor iedereen. Wie de meeste schade kan aanrichten is niet relevant.
Dat weet Putin ook dus hij blaft nu enkel.
En mocht hij het commando toch geven dan rest er nog een laatste hoop... dat zijn naaste omgeving dan op het moment supreme wel ingrijpt.

Kan me niet voorstellen dat iedereen in zijn omgeving happy is met wat er nu gebeurt, maar niemand durft hem tegen te spreken uit angst 'uit het raam te vallen'. Maar een order tot inzet van nucleaire wapens is per definitie een indirect doodvonnis voor de hele kliek, dus dan hebben ze niets meer te verliezen.

Ik weet dat het een heel dun lijntje is, maar beter dan niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:06
*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
President schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Maar: als VN lid mag je blijkbaar wel de oorlog verklaren aan andere niet-VN landen
Blijkbaar mag alles, als je een veto recht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:56
iamerwin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Deels, voor de Oekrainers betekend een open pincer, dat ze nog volop materieel kunnen aanvoeren en troepen bevoorraden. Het betekend echter ook dat de Russen de kans krijgen de achterhoede te versterken en te beveiligen.

Een groot deel van de winst van de Oekraïners zit in het afsnijden van de bevoorrading, waardoor de numerieke overmacht van de Russische troepen deels ongedaan gemaakt wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iamerwin
[...]

Nu al? Oh damn...

*knip* als het nergens op is gebaseerd, hoort het ook niet in dit topic thuis

[ Voor 29% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
winwiz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:09:
[...]

Dat is dus 4.2 liter voor 1 kilometer
En dat is uiteraard op de openbare weg. Wordt anders als je door terrein moet.

Overigens las ik ergens dat de UA maar 2 seizoenen heeft om aan te vallen, winter en zomer. De reden is dat daarbuiten de grond te drassig is voor zwaar vervoer als tanks.

Je ziet nu al af en toe plaatjes van tanks en vrachtwagens die tot hun buik in de modder zitten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:09:
[...]

Premium als in hoe langer het duurt, hoe ongunstiger. Bij Rusland tikt de klok af, bij Oekraïne komt tijd er bij. Ergo voor Rusland wordt tijd zeldzaam (premium) en voor Oekraïne wordt het goedkoper (common).
Aaahhhhh, zo ja. Zo had ik het niet gelezen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 15:17

Player1S

Probably out in the dark

President schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Zover ik kan achterhalen is Oekraine ook gewoon lid van de VN.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 15:57
*knip* offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
DropjesLover schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Een dergelijke leider kan geen gezichtsverlies lijden.
Die bruggen heeft hij echter zelf vakkundig in de hens gezet. Rupsje-nooit-genoeg heeft deze keer een zo grote hap genomen dat het zich erin verslikt. De enige uitweg is dat hij zijn eigen volk met nog meer giftige propaganda ervan kan overtuigen dat hij heeft 'gewonnen', terwijl de terugtrekking compleet is. Dat lijkt me de enige uitweg. En zelfs dan denk ik niet dat de schade die hij heeft veroorzaakt te repareren is (Nordstream 2, verhoging defensie uitgaven, Oekraïne dat nu een flinke klap modern materieel heeft ontvangen en ongetwijfeld flinke heropbouwgelden zal krijgen; dit is haast niet te spinnen zonder zijn eigen volk nog harder te misleiden en onderdrukken. Dat zou weer zo'n korte termijn win zijn (en natuurlijk gun ik Oekraïne een einde aan hun bezetting en afslachting, het is vreselijk), maar ik zie niet in hoe dit geen garantie is op nog weer meer anti-Westerse retoriek en een herhaling van zetten over een jaar of 10.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 15:14 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38

Is al eerder besproken hier, verwachting lijkt vooral dat China op koopjes jacht zal gaan qua grondstoffen etc en invloed. Omdat rusland zichzelf op het moment verder klem zet qua handel / inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-09 11:02
*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09 17:37
Brazos schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Er is niets provocerends aan een EU lidmaatschap.
Iets als provocerend ervaren is nog altijd een mening. Als de Russische leiders dit als provocerend ervaren werkt dat zeker niet deëscalerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

RedHat schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Dan zouden ze dat toch gewoon kunnen zeggen?

Het lijkt er voor mij eerder op dat er afspraken zijn gemaakt maar dat die even uitgewerkt moeten worden.
Ha _O-

Dit terwijl Rusland vrij duidelijk niet bereikbaar is geweest wanneer men zaken wilde bespreken?
De laatste keer (2014) dat Oekraïne en Rusland (nou ja de rebellen) onderhandeld hebben over staak het vuren duurde het 14 uur.

Nee, dit lijkt op een botsing. Rusland zal met zeer duidelijk parameters de onderhandeling zijn in gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Nu al? Oh damn...

Dat gevoel deel ik. Dat is erg snel, of het gesprek was al erg goed voorbereid.

Bij escalatie.. Ik denk dat een dode Zelensky nu steeds moeilijker te verkopen is voor het westen. Het is niet meer dan mijn boerenverstand, maar maak me daarmee een voorstelling dat het westerse blok ook steeds meer stapjes naar voren gaat maken. Wat volgens mij al gebeurt (zeeblokkade, vliegtuigen etc).

Is er trouwens intel voorbij gekomen waarbij groepen oekrainers op sneltraining worden gezet op westers wapentuig wat nu nog niet ingezet is? Zou dat mogelijk zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het is echt lang geleden dat ik deze cijfers uit mijn hoofd wist maar als ik me niet vergis was de verhouding tussen direct gevechtscontact en de support functies bij een Sovjet leger redelijk wat lager als bij een Nato leger.

Waar het bij de NATO beduidend hoger is dan 3 (support) op 1 (gevechtscontact) was het bij de Sovjet Unie significant lager, soms 2 support op 1 gevechtscontact of nog lager

Het is niet direct vergelijkbaar want de opbouw, organisatie en uitvoering verschilt wel. Natuurlijk is in het in de loop van decennia wel veranderd maar er blijft een verschil.

Van de 190.000 militairen die van origine aan de grens waren samengetrokken zijn er misschien 70 a 80.000 voor direct gevechtscontact. Dit is echter nog zonder de Tjetjenen en de Wit Russen die inmiddels ook zijn of worden ingezet. Stel dat ze tot 100.000 man direct gevechtscontact komen.

De cijfers zijn vast niet accuraat maar dat maakt eigenlijk niet uit.

Nu zijn er 5000 Russische militairen uitgeschakeld. Een deel daarvan is support (bevoorrading)

Poetin kan nog wel even door dus.

Laten we niet net doen of dit al een gelopen race is. Het kan nog alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
XWB schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:40:
Mogelijke beelden van een Russisch konvooi bij Kherson:

[Twitter]
Volgens BNR hoef je je daar geen zorgen meer over te maken.
'Het hele Russische leger is weggevaagd in Kherson', zegt onderzoeksjournalist Robert van der Noorda wiens schoonouders in de zuidelijke stad grenzend aan de Krim wonen. Van der Noorda zelf zit in Oekraïne aan de Roemeense grens.

'Dat hele Russische leger is weggevaagd daar'. Van der Noorda's schoonouders wonen 'op de drempel van de Krim waar het volstond met legereenheden, daar stond ongelooflijk veel oorlogstuig. Voor een heel fors deel is dat weg, afgemaakt, weggeblazen.'

'Er zitten daar een legerbasis en een helikopterbasis die volledig waren weggevaagd. Daarna stroomden de Russen het land in, dat was een hoeveelheid, het was mind-boggling. Een Oekraïense militair heeft een brug opgeblazen, dat heeft de Russen grotendeels gestopt. In de dorpen rondom hoor ik van locals dat er gevochten wordt. Dat is heel naar. Dit is geen walk-over.'
'RUSSEN ZIJN WEGGEVAAGD IN KHERSON'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Brent schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Die bruggen heeft hij echter zelf vakkundig in de hens gezet. Rupsje-nooit-genoeg heeft deze keer een zo grote hap genomen dat het zich erin verslikt. De enige uitweg is dat hij zijn eigen volk met nog meer giftige propaganda ervan kan overtuigen dat hij heeft 'gewonnen', terwijl de terugtrekking compleet is. Dat lijkt me de enige uitweg. En zelfs dan denk ik niet dat de schade die hij heeft veroorzaakt te repareren is (Nordstream 2, verhoging defensie uitgaven, Oekraïne dat nu een flinke klap modern materieel heeft ontvangen en ongetwijfeld flinke heropbouwgelden zal krijgen; dit is haast niet te spinnen zonder zijn eigen volk nog harder te misleiden en onderdrukken. Dat zou weer zo'n korte termijn win zijn (en natuurlijk gun ik Oekraïne een einde aan hun bezetting en afslachting, het is vreselijk), maar ik zie niet in hoe dit geen garantie is op nog weer meer anti-Westerse retoriek en een herhaling van zetten over een jaar of 10.
Je bekijkt het vanuit je eigen / Westerse perspectief. Waarin je geen ongelijk hebt overigens.
Maar voor een constructieve oplossing zul je ook het perspectief van de tegenstander mee moeten nemen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-09 14:09
Brent schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Omdat Rusland niet Noord-Korea is.
Een groot deel van hen weet ondertusen wel hoe het er in het Westen aan toe gaat, die gaan niet meer accepteren dat de klok 50 jaar wordt teruggedraaid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-09 12:06
In de Telegram channel van OSINT is zojuist deze (https://twitter.com/Milit...tatus/1498290252548616192) video geplaatst van raketten die afgevuurd worden, volgens het bericht mogelijk op Volnovakha. Ik ben geen expert, maar even snel tellen lijkt het op 40 raketten per 'installatie' en er stonden er nogal wat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 10:54
snaggyheadshot schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Iets als provocerend ervaren is nog altijd een mening. Als de Russische leiders dit als provocerend ervaren werkt dat zeker niet deëscalerend.
Een land binnenvallen ook niet. Wanneer stoppen we eens met het 'dat werkt niet de-escalerend' narratief?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Is het nitpicking als ik zeg dat de toevoeging 'that are not part of the Black Sea fleet' deze maatregel vrij nutteloos maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07
*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:14:
[...]

Ha _O-

Dit terwijl Rusland vrij duidelijk niet bereikbaar is geweest wanneer men zaken wilde bespreken?
De laatste keer (2014) dat Oekraïne en Rusland (nou ja de rebellen) onderhandeld hebben over staak het vuren duurde het 14 uur.

Nee, dit lijkt op een botsing. Rusland zal met zeer duidelijk parameters de onderhandeling zijn in gegaan.
Ik bedoel meer dat het een voorbarige conclusie is. In het verleden werd ook gelijk gecommuniceerd. Nu niet. Dat is het enige wat ik er uit haal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

iamerwin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:11:
*knip* als het nergens op is gebaseerd, hoort het ook niet in dit topic thuis
*knip* offtopic op deze manier

[ Voor 66% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:05:
[...]

De fase van voorhoede en achterhoede is al lang voorbij. De strategische rapid dominance was al op dag twee voorbij. Ook de Rapid Deployment faalde.
dat is waar ze nu in zitten ja, want het schiet niet meer op.
Nee, Rusland doet al een paar dagen lang een uitputtingslag icm aanslagen op moraal vaak in de avonduren. Het terrein dat ze winnen raken ze gedurende dag kwijt waarna ze het de volgende nacht weer opnieuw inpikken. Rince and repeat.

Als je naar de map kijkt dan zien we vooral dat men twee corridors maakt van uit het oosten naar Kiev. Een via het zuiden en de andere via het noorden. Beide zien er uit als een pincer beweging en waarschijnlijk nemen ze de tijd. Ze weten dat de tegenpartij hun pakt door de bevooraadingslijn aan te vallen.

dus zullen er niet veel 'echte tanks' te zien zijn bij de steden/in de steden ;) We zeggen hetzelfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
DropjesLover schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Je bekijkt het vanuit je eigen / Westerse perspectief.
Hoe weet je dat?
Waarin je geen ongelijk hebt overigens.
Maar voor een constructieve oplossing zul je ook het perspectief van de tegenstander mee moeten nemen.
Ik heb geen belangstelling voor het perspectief van een verkrachter op de verkrachting. Zou jij ook niet moeten hebben. Wat een moment voor dit cultuurrelativisme!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Seraphin

Meep?

asing schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:11:
[...]

En dat is uiteraard op de openbare weg. Wordt anders als je door terrein moet.

Overigens las ik ergens dat de UA maar 2 seizoenen heeft om aan te vallen, winter en zomer. De reden is dat daarbuiten de grond te drassig is voor zwaar vervoer als tanks.

Je ziet nu al af en toe plaatjes van tanks en vrachtwagens die tot hun buik in de modder zitten.
Wikipedia: Rasputitsa
Er zijn wel vaker legers letterlijk en figuurlijk vastgelopen in de modder idd.

Inmiddels zal er wel een behoorlijk aantal verharde wegen liggen, maar dat je dan weer op andere manieren kwetsbaar.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Oekraïne heeft wel een van de grotere legers daar.
En het voordeel dat ze het grootste land van Europa zijn(except Russia), waardoor de vijand al snel teveel verspreid is om effectief te zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
AlxRoelofs schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:15:
In de Telegram channel van OSINT is zojuist deze (https://twitter.com/Milit...tatus/1498290252548616192) video geplaatst van raketten die afgevuurd worden, volgens het bericht mogelijk op Volnovakha. Ik ben geen expert, maar even snel tellen lijkt het op 39 raketten per 'installatie' en er stonden er nogal wat.
Pfff verschrikkelijk, ook omdat dit redelijk domme raketten zijn, gewoon afvuren en maar zien wat je raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
alexbl69 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Is het nitpicking als ik zeg dat de toevoeging 'that are not part of the Black Sea fleet' deze maatregel vrij nutteloos maakt?
Rusland heeft een zwarte zee vloot die daar hoort, en ze hebben een noordelijke vloot, een pacifice vloot en een baltische vloot.

Dus er is een hoop wat er niet door mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

RedHat schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:16:
[...]

Ik bedoel meer dat het een voorbarige conclusie is. In het verleden werd ook gelijk gecommuniceerd. Nu niet. Dat is het enige wat ik er uit haal.
Denk even naar de onderhandelingen bij de brexit.
Hoe de britten daar weg liepen.
Hoe ze omgingen wanneer de EU contact met ze zocht.

Staak het vuren onderhandelingen zijn niet simpel tenzij beide partijen al uitgebreid contact hebben gehad. Immers wil je wel dat er dokters de soldaten herstellen, maar wil je niet de soldaten afgelost worden.

Mogelijk dat de complexiteit niet duidelijk is. Een overeenkomst vereist afspraken en garanties. Hoe om te gaan met gevangen? Wat doen we met het gebied dat al verovered zijn? Mag er munitie opgeruimd worden? Wat als er een incident gebeurt?

Er zijn frameworks, maar die kosten tijd. 5 uur onderhandelen is kort, erg kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

DropjesLover schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:10:
[...]
Elke boer heeft brandstof voor z'n machines, genoeg om met je tank door te kunnen rijden naar een volgende boer., bij wijze van. Drinkwater is ook overal.
Ja voor een enkel voertuig, misschien een paar. Nogmaals, je vergist je in de hoeveelheid brandstof die die dingen slurpen. En de laatste keer dat ik keek groeide munitie nog niet bij de boer op het land.
Daarnaast zijn het geen padvinders die voor 1 middag boterhammetjes en drinken mee hebben, een dorpje is doorgaans op 20km afstand... In oorlogstijd regel je shit toch gewoon :?
Dat moet je niet tegen mij zeggen :? Tot nu toe lijken het soms juist wel padvinders die met een kluitje het riet ingestuurd zijn. Ja natuurlijk hadden ze het ook 'goed' kúnnen doen. Maar laten we blij zijn dat dat niet zo is en dat de invasie tot nu toe nogal chaotisch en soms zelfs amateuristisch verloopt.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:32

Lordy79

Vastberaden

Daar zijn kernwapens wel voor bedoeld... Opzouten uit mijn gebied of je krijgt de bom op je dak. Even ervan uitgaand dat het geen andere kernmacht is die binnenvalt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

asing schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Rusland heeft een zwarte zee vloot die daar hoort, en ze hebben een noordelijke vloot, een pacifice vloot en een baltische vloot.

Zeker, maar ik neem aan dat in oorlogstijd er niet een publiek register is van welk schip waar hoort. Als Rusland straks met een vliegdekschip door de Bosporus wil en Putin claimt dat het Zwarte Zeevloot is en Turkije vindt van niet, wat dan?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56
24 MINUTEN GELEDEN
Rusland sluit luchtruim voor 36 landen
Rusland sluit zijn luchtruim voor vliegmaatschappijen uit 36 andere landen, waaronder Nederland, meldt het Russische persbureau Interfax. Het sluiten is een reactie op het besluit van die landen om Russische toestellen uit hun eigen luchtruim te weren. Het luchtruim van de Verenigde Staten is wel nog open voor vliegverkeer uit Rusland.

De Russische minister van Buitenlandse Zaken Lavrov heeft zijn reis naar Genève vanwege de sluitingen moeten annuleren. Hij wilde daar onder meer de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties bezoeken, waar hij morgen een toespraak zou houden.

Bron: NOS liveblog

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Michael_OsGroot schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Zeker, maar ik neem aan dat in oorlogstijd er niet een publiek register is van welk schip waar hoort. Als Rusland straks met een vliegdekschip door de Bosporus wil en Putin claimt dat het Zwarte Zeevloot is en Turkije vindt van niet, wat dan?
dan kan Putin door proberen te gaan met zijn boot, maar de facto gaat hij dan met oorlogsmateriaal over Turks grondgebied, wat een NATO-lid is, waardoor hij een heel groot risico loopt om de NATO een reden te geven in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Weet niet 100% zeker of het niet al eerser gepost is maar dit zijn toch lichtpuntjes waar we niet aan voorbij moeten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXHh3-npPOSCiHDNIxihcMtJP7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyEexiHu9E1uTW6xByIIvMMs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DropjesLover schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Je bekijkt het vanuit je eigen / Westerse perspectief. Waarin je geen ongelijk hebt overigens.
Welk perspectief? Weet jij wat Putins perspectief is? Ben je een expert in de Russische cultuur? Of kun jij gedachten lezen?

Ik denk dat niemand het "perspectief van de tegenstander" nu beter kent dan de Oekrainers. Dus misschien moeten we daar maar gewoon naar luisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DutchCrownNL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:23:
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Lavrov heeft zijn reis naar Genève vanwege de sluitingen moeten annuleren. Hij wilde daar onder meer de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties bezoeken, waar hij morgen een toespraak zou houden.
Dat is wel erg ironisch. Een russische minister die een toespraak wilde houden voor de mensenrechtenraad :X 8)7

*knip* onnodig dit

[ Voor 67% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LOTG
24 MINUTEN GELEDEN
Rusland sluit luchtruim voor 36 landen
Rusland sluit zijn luchtruim voor vliegmaatschappijen uit 36 andere landen, waaronder Nederland, meldt het Russische persbureau Interfax. Het sluiten is een reactie op het besluit van die landen om Russische toestellen uit hun eigen luchtruim te weren. Het luchtruim van de Verenigde Staten is wel nog open voor vliegverkeer uit Rusland.

Bron: NOS liveblog
Nou dat zal ons leren.

Beetje laat als iedereen (behalve de VS???) al niet meer van en naar Rusland te willen vliegen.

Sowieso met MH-17 in het achterhoofd denk ik niet dat er veel piloten blij waren met een route via Rusland.

[ Voor 5% gewijzigd door LOTG op 28-02-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
oldgrumpy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Omdat Rusland niet Noord-Korea is.
Een groot deel van hen weet ondertusen wel hoe het er in het Westen aan toe gaat, die gaan niet meer accepteren dat de klok 50 jaar wordt teruggedraaid
Dat is een grote vraag: is er genoeg bewustzijn bij Russen over hun situatie. De hogere klassen uit St. Petersburg en Moskou: misschien. De kanonnenvoer klasse uit de rest van het land? Not a chance. We zullen het niet weten zolang dit Kremlin aan de macht is, want het kan geen democratie verdragen dus doet wat het volk wil er geen reet toe. Zie de lange lijst van dode of tewerk gesteld oppositieleden, journalisten etc.

Het is geen Westers land, dus maakt het itt tot hier ook weinig uit wat het volk vind. Het is geen factor. Het lastigste aan de vergelijking met Noord-Korea is dat hij veel beter klopt dan de vergelijking met ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 14:48
polthemol schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:23:
[...]

dan kan Putin door proberen te gaan met zijn boot, maar de facto gaat hij dan met oorlogsmateriaal over Turks grondgebied, wat een NATO-lid is, waardoor hij een heel groot risico loopt om de NATO een reden te geven in te grijpen.
De laatste keer dat Putin iets door Turks gebied liet gaan aan oorlogsmateriaal was Turkije vrij resoluut :D

Wikipedia: 2015 Russian Sukhoi Su-24 shootdown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Het begint wel een heel erg “VS meningen” topic te worden. Als we nou op de eerste plaats stoppen om suggesties in elkaars mond te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
*knip* offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

polthemol schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:18:
[...]

dat is waar ze nu in zitten ja, want het schiet niet meer op.

[...]

dus zullen er niet veel 'echte tanks' te zien zijn bij de steden/in de steden ;) We zeggen hetzelfde.
Eens, maar onze redenering is anders. Strategisch stelde je iets voor wat al lang afgelopen moest zijn en dus niet meer aannemelijk. Daar zat mijn kritiek. Let op! Geen onderbouwing.

Tanks in de stad was sowieso onwaarschijnlijk, ik ben het daar met je eens. Dat heb jij en anderen al vaker uitgelegd.

Nogmaals: Jouw observatie deel ik. Kennis erken ik, maar dat ene punt betwijfel ik op basis van omstandigheden en andere observaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
asing schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Klopt, maar die andere gebieden liggen zo ver weg dat ze (praktisch) nooit door de Bosporus hoeven. De Zwarte Zee vloot zal echter ook de Middellandse Zee onder z'n hoede hebben waardoor dit geen enkele strategische consequenties heeft voor de Russen.

Laat ik het anders stellen: waarom stellen de Turken geen volledige blokkade in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-09 14:07
Er wordt nu beweerd dat enkele oligarchen zich uitspreken tegen Putin.

Hoe groot is de kliek van machtige oligarchen in Rusland eigenlijk? Zijn daar schattingen van? Ik kan het niet zo snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
DevWouter schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:21:
[...]

Denk even naar de onderhandelingen bij de brexit.
Hoe de britten daar weg liepen.
Hoe ze omgingen wanneer de EU contact met ze zocht.

Staak het vuren onderhandelingen zijn niet simpel tenzij beide partijen al uitgebreid contact hebben gehad. Immers wil je wel dat er dokters de soldaten herstellen, maar wil je niet de soldaten afgelost worden.

Mogelijk dat de complexiteit niet duidelijk is. Een overeenkomst vereist afspraken en garanties. Hoe om te gaan met gevangen? Wat doen we met het gebied dat al verovered zijn? Mag er munitie opgeruimd worden? Wat als er een incident gebeurt?

Er zijn frameworks, maar die kosten tijd. 5 uur onderhandelen is kort, erg kort.
Ik zeg ook niet dat je geen gelijk kan hebben. Maar de conclusie trekken op basis van een oneline tweet dat de onderhandelingen klaar zijn vind ik alleen wat voorbarig. Dat is alles.

Kunnen zoveel uitkomsten zijn. Een 2e onderhandeling op neutraal gebied met Zelensky en Putin zou ook nog kunnen. Maar we gaan het meemaken, ik trek zelf in ieder geval nog geen conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Michael_OsGroot schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Ze weten vast wel wat daar hoort. Dat wij het niet weten en het niet te vinden is op Google wil niet zeggen dat niemand het weet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
Dat is dus propaganda van Rusland. Lavrov kan uit hoofde van zijn functie overal waar hij wil naar toe vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:52
Jedi_Pimp schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:55:
[...]

Absoluut.

Alleen gaat dan wel meespelen dat je je troepen moet gaan motiveren om te gaan. Die weten immers wél waar ze aan beginnen. Plus, hij heeft vandaag zijn hoogste generaal ontslagen, wat niet echt duidt op éénheid en samenwerking binnen de strategische top.
Waarom zou je eerst een paar duizend doden willen accepteren, flink verlies van materiaal, verlies van motivatie en verlies van snelheid? Als je het ook snel en effectief kunt doen? Welke strategie is dat?

Lijkt me meer dat we hier achteraf proberen er een strategie op te plakken omdat we niet goed snappen wat hier gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:58
Fuujii schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:27:
Er wordt nu beweerd dat enkele oligarchen zich uitspreken tegen Putin.

Hoe groot is de kliek van machtige oligarchen in Rusland eigenlijk? Zijn daar schattingen van? Ik kan het niet zo snel vinden.
Het zou kunnen, er is ook een bericht naar buiten gekomen dat het afgelopen zaterdag klaar zou moeten zijn. Kan nog geen bron vinden dus niet teveel geloven:
Russia's RIA-Novosti news agency accidentally published its victory piece on Saturday. It was captured by the Wayback Machine and gives an insight into what Russia expects to achieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 14:11
alexbl69 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Dat is dus propaganda van Rusland. Lavrov kan uit hoofde van zijn functie overal waar hij wil naar toe vliegen.
Ehm hoe dan? Als het luchtruim helemaal dicht zit voor Russische toestellen incl prive jets?
Pagina: 1 ... 50 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid