De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.551 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
garriej schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Tsja in Limburg praten ze ook meer Vlaams. Laten we dat dan ook maar aan Belgie geven :+

Alleen de taal spreken is natuurlijk niet genoeg om een deel van een land op te eisen. Er zullen vast mensen zijn die bij Rusland willen horen, maar dat aantal is de afgelopen dagen verwacht ik alleen maar minder geworden.
Hij heeft wel een punt. Taal schept een band, en vooroordelen. Als Limburger kan ik daar wel over mee praten, en als we naar België kijken dan zien we dat daar ook.

Maar er is uiteraard meer dan dat, het is uiteraard wel leuk om af en toe te grappen dat wij ons met België samen pakken en dan Wallonië aan Frankrijk geven maar dan ga je compleet voorbij aan de andere zaken die je onderdeel van een land maken. En ik weet niet of die separatisten het zich daar realiseren, maar ze geven een hoop op als ze bij Rusland mogen horen. Het zijn immers niet alleen de voordelen die zo leuk lijken die je krijgt...

@prijk Volgens mij boeit Rusland de mening van anderen vrij weinig. Die zetten het gewoon op de kaart en dan is het van hun.

[ Voor 5% gewijzigd door LOTG op 28-02-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:32
*knip* dit voegt niets toe, TASS is niet onafhankelijk.

[ Voor 76% gewijzigd door defiant op 28-02-2022 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
JB schreef op maandag 28 februari 2022 @ 06:48:
Weer een nacht voorbij. Iemand updates over de zogenaamde groepen die “eraan” zouden komen :? Lees wederom vrij weinig in het nieuws.
Het schiet maar niet op met dat grote Russische konvooi. Schijnt al dagenlang onderweg te zijn naar Kyiv, gaan die voertuigen tergend langzaam ofzo?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:55
Zelensky wil dat Oekraïne via spoedprocedure lid wordt van EU
De Oekraïense president Zelensky heeft in een videotoespraak gezegd dat zijn land met spoed lid wil worden van de Europese Unie. Hij zei dat hij hierover gisteren heeft gesproken met voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie. Die zei gisteren al dat Oekraïne snel lid kan worden.

"De Europeanen zijn zich ervan bewust dat wij voor ons land vechten, maar ook voor heel Europa", aldus Zelensky. "Voor alle landen van de Europese Unie. Voor het leven van de kinderen, voor gelijkheid en democratie. En dat geeft ons het volste recht om met spoed toegelaten te worden tot de EU."

Oekraïne heeft sinds 2014 een associatieverdrag met de EU, waardoor Oekraïeners zonder visum naar EU-landen kunnen reizen. Een EU-lidmaatschap is normaal gesproken pas te verkrijgen via een lange procedure, waarna alle EU-landen met toetreding van een nieuwe lidstaat moeten instemmen.

Vrijdag vroeg Zelensky ook om het NAVO-lidmaatschap; daar heeft hij nog geen reactie op gekregen.

Die Zelensky... wat een baas...:

12 MINUTEN GELEDEN
Zelenky: Russen, ga naar huis, al 4500 Russen gesneuveld
Zelensky heeft in zijn videotoespraak ook de Russische militairen opgeroepen de strijd te staken. "Red je leven en ga weg", zei hij. Volgens hem zijn al 4500 militairen gedood.

Ook kondigde hij aan dat gedetineerden met gevechtservaring worden vrijgelaten als ze bereid zijn tegen de Russen te vechten.

[ Voor 16% gewijzigd door sacaji op 28-02-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

XWB schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Het schiet maar niet op met dat grote Russische konvooi. Schijnt al dagenlang onderweg te zijn naar Kyiv, gaan die voertuigen tergend langzaam ofzo?
Ik vind 't ook maar bijzonder.

Kyiv wel omsingeld, niet omsingeld, troepen 50km verwijderd, 5km, 30km, troepen kapot, troepen onderweg.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

ArcticWolf schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:26:
[...]

China verliest ook veel geld door deze maatregelen, maar volgens mij kan je moeilijk roepen dat de sancties illegaal zijn, maar landjepik wel is toegestaan? :?
Er zijn denk ik legio oorlogen waar het zogenaamde Westen niet naar omkijkt en/of sancties in oplegt. Als een ander (machts)blok dit dan wel doet, en die sancties raken óók het Westen, dan kan ik me best voorstellen dat er hier gezegd wordt prima, maar we zijn hier niet blij mee. Zou dat niet eerder de insteek zijn van China dan puur kwaadwillendheid?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03:29
[...]

Door het wisselen en verwijderen van verkeersborden en straatnamen door oekraniers rijden ze mogelijk in rondjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:13
[...]

Die staan momenteel stil in afwachting van de onderhandelingen dacht ik gelezen te hebben.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Of te weinig brandstof, of ze weten niet hoe ze moeten rijden, of ze hebben er geen zin in, of ze hebben veel pech, of ze hebben weel storingen, of ze krijgen toch enorm vel weerstand, of het konvooi bestaat helemaal niet......geen idee, maar echt doortastend en degelijk lijkt het allemaal niet te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:05

Lordy79

Vastberaden

TommyGun schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Kyiv wel omsingeld, niet omsingeld, troepen 50km verwijderd, 5km, 30km, troepen kapot, troepen onderweg.
Ik vind het ook erg raar... we hebben ondertussen toch satellieten, spionagevliegtuigen en ander spul om zaken in kaart te brengen? Of wordt dit niet gedeeld om Rusland niet in de kaart (pun intended) te spelen?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 10:53
Stringer schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:55:
Dat Rusland nog niet massaal het zware geschut in stelling brengt -met veel burgerslachtoffers- geeft het idee dat Rusland geneigd is naar een snel en stevig onderhandelingsresultaat. De vraag is: wat is genoeg voor Putin om de aftocht te zwaaien als een 'overwinnaar'? En hoe ver zal Oekraïne gaan?

Inzet:
- afstaan van Donetsk en Luhansk
- afzien van toetreding tot de NAVO middels geratificeerd verdrag
- een nieuwe regering
Wat is massaal het zware geschut? Rusland is aardig sterk in oorlog voeren via informatievoorziening, angst inboezemen. Heel internet wordt gek zodra ze een TOS1 richting Oekraine sturen, maar hoe veel van dat soort spullen heeft Rusland nu echt? Gezien de ouderwetse rommel die ze naar het front sturen kan ik me levendig voorstellen dat ze het aantal van die gemoderniseerde wapens dat ze beschikbaar hebben gigantisch overdrijven en het helemaal niet aandurven om het modernere en zwaardere spul naar het front te brengen omdat ze veel te veel verlies aan materiaal hebben.

Ik denk dat Ukraine niet zomaar akkoord zal gaan met minder dan volledig herstel van hun grondgebied.

Rusland zal de afvallige regio's willen, maar ik denk dat ze daarnaast ook het grondgebied tussen deze regio's en de Krim willen hebben zodat de Krim via land bereikbaar wordt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gezien je een account moet hebben op die website om het te kunnen lezen, wat vind je er precies goed aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Gezien je een account moet hebben op die website om het te kunnen lezen, wat vind je er precies goed aan?
Je hebt geen account nodig voor The Guardian. Alleen cookies accepteren en als er gevraagd word voor een account kan je altijd nee klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:05
Tristan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:29:
[...]

Nou precies. Ik begreep van mijn oekrainse collega die een paar Russische vrienden heeft dat de Russen echt denken dat ze op vredes missie zijn en werkelijk waar bloemen ontvangen bij aankomst.

Dat lijkt ook echt zo te zijn als je ziet hoe ze Oekraïne binnen rijden, totaal geen militaire tactisch plan.

Mijn vrees is echter nog steeds dat dit allemaal bij het plan van Poetin past. Hij stuurt eerst alle oude meuk en kanonnenvoer om Oekraïne moe te strijden om vervolgens keihard de final blow te geven.

Iets anders kan ik er niet van maken, je probeert toch ergens enige logica te vinden. Maar het is verre van logisch allemaal. Ook de berichten dat de soldaten niet met nacht vechten omdat ze geen nightvision hebben, je gaat mij niet vertellen dat het Russische leger geen night vision heeft. Er klopt gewoon ergens iets niet.
Maar Poetin moet natuurlijk ook weten dat als hij gewoon tegen de soldaten zou zeggen: We gaan Oekraïne annexeren/ aanvallen, dat er dan veel meer weerstand ontstaat. Er wordt in Russische media (bijna) met geen woord gesproken over een invasie, of oorlog, maar alleen maar alsof het een vredesmissie is.
Poetin zal ook in Rusland zelf echt wel gemerkt hebben dat het volk niet zo meegaand en eenzijdig geïnformeerd is als wel eens is geweest.
Openlijk aangeven dat je een invasie op Oekraïne gaat uitvoeren zou voor hem nog meer problemen met zich meebrengen:
1. Je houdt dat niet meer geheim, want er zijn teveel mensen die er vanaf weten;
2. Het volk (in Rusland) begint te morren;

Het kliekje om Poetin heen zal het vast wel een invasie noemen, maar naar buiten toe communiceren ze eensgezind over een vredesmissie. Maar waar men niet bij stil heeft gestaan is dat soldaten die denken op vredesmissie te zijn, een heel andere houding hebben (die hebben geen zin in gevechten, zijn daar niet op voorbereid) dan soldaten die op aanvalsmissie gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Geen account nodig bij the guardian; vragen om inschrijving kan je gewoon wegklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
XyritZz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Wat is massaal het zware geschut? Rusland is aardig sterk in oorlog voeren via informatievoorziening, angst inboezemen. Heel internet wordt gek zodra ze een TOS1 richting Oekraine sturen, maar hoe veel van dat soort spullen heeft Rusland nu echt? Gezien de ouderwetse rommel die ze naar het front sturen kan ik me levendig voorstellen dat ze het aantal van die gemoderniseerde wapens dat ze beschikbaar hebben gigantisch overdrijven en het helemaal niet aandurven om het modernere en zwaardere spul naar het front te brengen omdat ze veel te veel verlies aan materiaal hebben.

Ik denk dat Ukraine niet zomaar akkoord zal gaan met minder dan volledig herstel van hun grondgebied.

Rusland zal de afvallige regio's willen, maar ik denk dat ze daarnaast ook het grondgebied tussen deze regio's en de Krim willen hebben zodat de Krim via land bereikbaar wordt.
We weten wat ze in Syrië hebben ingezet, dus een veilige aanname is dat ze dat ook in Oekraïne kunnen inzetten. Ze verkopen het intern nog steeds als niet als een oorlog/inval dus ik denk dat ze gedacht/gehoopt hadden het met niet de boel aan gort schieten konden halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Om e.e.a. in perspectief te zetten:

Volgens google: (Historiek.net)
De Amerikanen verloren tussen de 47.000 en 58.000 soldaten in de Vietnamoorlog.
Dus zeg 50.000

Rusland zou nu al 4500 mensen verloren zijn. Dat is bijna 10% in minder dan een week!

Da's echt best veel hoor. Nog los van het materieel.

(edit: wat @Razr hieronder schrijft is wel waar... die 4500 mensen is natuurlijk niet geverifieerd)

[ Voor 14% gewijzigd door Lordy79 op 28-02-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:24

SpamLame

niks

[...]

Volgens mij niet hoor, ik heb geen account bij theguardian, niet ingelogd en ik kan het stuk en anderen gewoon lezen. En maak ook veelvuldig gebruik van hun
Ik wordt weleens gevraagd thegaurdian te ondersteunen maar kan dat gewoon wegklikken, ze is in princiepe een kosteloze nieuwoutlet zover ik het begrijp.

[ Voor 5% gewijzigd door SpamLame op 28-02-2022 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:47:

Dus zeg 50.000

Rusland zou nu al 4500 mensen verloren zijn. Dat is bijna 10% in minder dan een week!

Hou wel even in je achterhoofd dat veel hiervan moeilijk te verifieren is én volgens mij de getallen veelal door de Oekraine zelf wordt gerapporteerd. Die zijn er ook bij gebaat om "optimistisch" te schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XyritZz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Ik had het gisteren opgezocht wat de range was van de TOS1, dat schijnt rond de 6 of 7 kilometer te zijn?
Met de troepen op 20/30 km van Kyiv (en daar zijn deze launchers nog niet eens) zijn ze nog een flink stuk verwijderd.

(Bovendien heb je een lucht overwicht nodig om deze in te zetten, anders zijn het sitting ducks voor drones en vliegtuigen.
En in het noordwesten heeft Rusland iig niet het lucht overwicht)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2022 10:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Lordy79 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:43:
[...]
Of wordt dit niet gedeeld om Rusland niet in de kaart (pun intended) te spelen?
Uiteraard :Y Dat is ook hartstikke logisch.

Wat wij meekrijgen vanuit de media zijn enkel de geruchten die via via naar buiten komen. Vanuit allerlei soorten bronnen, betrouwbaar en onbetrouwbaar. Zolang er niet een militair woordvoerder is die actief dit soort informatie gaat delen met de media, zullen dit soort inconsistenties wel blijven lijkt me. Wij hoeven dit ook helemaal niet te weten tenslotte en je wilt als Oekraïne zo weinig mogelijk van je eigen kennis delen met Rusland.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online

Dus zeg 50.000

Ja, en in de Middeleeuwen verloor men nog meer.. Als je het met iets recents wil vergelijken kan je beter de Afghanistan of Irakoorlog pakken. Verder lijkt je punt nog steeds wel valide te zijn. Maar goed, de getallen worden maar door 1 partij genoemd. Het beste is om het met een korreltje zout te nemen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
TommyGun schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Tsja er wordt gevochten. Er zijn aanvallen geweest, die zijn weer afgeslagen, er komen nieuwe troepen, er zijn verplaatsingen, etc. Het hoort er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Player1S

Probably out in the dark

Dus zeg 50.000

Inmiddels zegt men al 5300 manschappen.

Dat vind ik zelf ook het meest beangstigend hieraan. Het deert hem niks. En in dit tempo zitten ze straks al op 10.000 en hebben ze nog niks bereikt.

Stel je voor dat onze regering ons zo geindoctrineerd heeft dat wij een "vredesmissie" naar België zouden accepteren en daar binnen 5 dagen 5.000 Nederlandse soldaten bij verliezen

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SpamLame schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Volgens mij niet hoor, ik heb geen account bij theguardian, niet ingelogd en ik kan het stuk en anderen gewoon lezen. En maak ook veelvuldig gebruik van hun
Ik wordt weleens gevraagd thegaurdian te ondersteunen maar kan dat gewoon wegklikken, ze is in princiepe een kosteloze nieuwoutlet zover ik het begrijp.
Als ik het in een incognito venster open krijg ik inderdaad niet de vraag om een account.

Blijft de vraag staan wat @JAHRASTAFARI zo goed van dit stuk vindt, anders is het maar een linkdump.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
Razr schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Hou wel even in je achterhoofd dat veel hiervan moeilijk te verifieren is én volgens mij de getallen veelal door de Oekraine zelf wordt gerapporteerd. Die zijn er ook bij gebaat om "optimistisch" te schatten.
OSINT kanaal die het al niet meer bij kan houden

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1497953304378327043?s=20&t=LWgoVM8aYeIg3XMSNtw1eA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Player1S schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Dat vind ik zelf ook het meest beangstigend hieraan. Het deert hem niks. En in dit tempo zitten ze straks al op 10.000 en hebben ze nog niks bereikt.

Stel je voor dat onze regering ons zo geindoctrineerd heeft dat wij een "vredesmissie" naar België zouden accepteren en daar binnen 5 dagen 5.000 Nederlandse soldaten bij verliezen
Rusland meldde nog steeds 0 slachtoffers in hun vredesmissie toch? ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

YakuzA schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:53:
[...]

Ze meldden gisteren slachtoffers maar niet hoeveel.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel

Dus zeg 50.000

(edit: wat @Razr hieronder schrijft is wel waar... die 4500 mensen is natuurlijk niet geverifieerd)
Verloren is in de context van afgelopen week ook gewonden en gevangenen.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:13
YakuzA schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:53:
[...]

nee inmiddels hebben ze wel verliezen gemeld kon ook niet anders meer toen de oekraine een telefoonnummer open ging stellen voor familie leden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Laatst online: 15:20
Het is totaal niet te verifieren die cijfers van Oekraine. Dus misschien kun je ze het beste nog door de helft gooien en misschien heb je dan toch nog teveel.
Eerder in dit topic werd een site genoemd die op basis van foto's en video's de verliezen bij houdt. Die had het over 230 voertuigen voor de Russen en 120 voor de Oekrainers.
Hij tekent daarbij aan dat er dan hoogstwaarschijnlijk een veelvoud aan verliezen voor beide zijden is, omdat je natuurlijk niet continu filmt en foto's maakt van de strijd.
Welke veelvoud dat dan is, dat noemt hij er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Die getallen hebben een betrouwbaarheid van 0,0 gezien zij gedeeld worden door UA.

Daarnaast ben je als agressor natuurlijk bereid om manschappen te verliezen anders ga je de strijd niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-09 18:12
alexbl69 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:57:
Er vliegen vele toestellen van Moskou naar Sochi en terug. Maar die maken al dagenlang een hele grote (in mijn ogen onnodige) omweg. Ze zouden toch ook 'gewoon' over Volgograd kunnen vliegen? Het is allemaal Russisch grondgebied.
Er is een enorme waslijst aan afsluitingen van airways boven het luchtruimgebied van Rostov, waardoor alle naderingsroutes vanuit het noorden richting Sochi niet meer bereikbaar zijn. Volgograd is dus misschien nog wel te halen, maar daarna is vrijwel alles richting Sochi afgesloten. De enige manier om Sochi nu nog te bereiken is vanaf het oosten en zuiden.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16

Seraphin

Meep?

[...]

De columnist geeft aan dat de verhaallijn van Putin (Oekraïne is geen land, Oekraïners zijn geen volk yada yada yada), nu definitief dood is. Hij (de columnist) beargumenteerd dat de bezieling van de Oekraïners er toe zal leiden dat de nationale identiteit sterker dan ooit zal zijn (en blijven), en dat Putin zijn strategische doel daarmee al heeft verloren. Een militaire overwinning en/of bezetting zal wellicht nog lukken, een pacificering lijkt niet in de kaarten.

Edit: toevoeging van onderstaand citaat uit de column
Nations are ultimately built on stories. Each passing day adds more stories that Ukrainians will tell not only in the dark days ahead, but in the decades and generations to come. The president who refused to flee the capital, telling the US that he needs ammunition, not a ride; the soldiers from Snake Island who told a Russian warship to “go fuck yourself”; the civilians who tried to stop Russian tanks by sitting in their path. This is the stuff nations are built from. In the long run, these stories count for more than tanks.

[..]

Unfortunately, this war is likely to be long-lasting. But the most important issue has already been decided. The last few days have proved to the entire world that Ukraine is a real nation, that Ukrainians are a real people, and that they definitely don’t want to live under a new Russian empire. The main question left open is how long it will take for this message to penetrate the Kremlin’s thick walls.
Wat ik hier persoonlijk inderdaad interessant aan vind; ik gok een beetje dat het de bedoeling was van Rusland om zo snel mogelijk de decapitatie van Oekraïne te realiseren, om het Westen met een fait accomplí te presenteren en vanuit die positie te onderhandelen. (het Krim-scenario dus eigenlijk) Dit alles nog voordat het Westen tijd zou hebben gehad om een antwoord te formuleren, laat staan sancties.

We kunnen wel stellen dat dat falliekant is mislukt.

De tijd die Oekraïne heeft gekocht, heeft er naar mijn idee toe bijgedragen dat EU zich kon verenigen. Zie hoe eerdere dwarsliggers (België wilde uitsluiting van diamanten op sancties, Italië op schoenen, NL en D wilden niet aan een SWIFT blokkade etc etc.) nu toch op één lijn zitten.

Erger; er komt ook steeds meer materiële steun op gang.

Ik ga er eerlijk gezegd nog steeds van uit dat het Russische leger "gewoon" een militaire overwinning kan en zal behalen. De tijd lijkt nu echter tegen ze te werken. Iedere dag dat Oekraïne een functionerende infrastructuur (militaire & civiele aansturing etc) houdt, betekent meer ontvangen steun. Dat zal ook in het geval van een militaire overwinning voor de Russen er toe leiden dat dit een 2e Russische Afghanistan kan worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Seraphin op 28-02-2022 11:04 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 14:55
[...]

En vergeet niet hoe het Kremlin deze aantallen verbergt: mobile crematoria die in de achterhoede meerijden om de lichamen van hun eigen soldaten te 'verdampen': https://www.theguardian.c...tary-deaths-state-secrets

Weten we de club van soldatenmoeders nog? Die niet wisten waar hun zoon is gebleven en wat er met hem gebeurd is? De club die toen als buitenlandse agent verboden is, omdat domweg verborgen voor Russen moet blijven hoe hun eigen volk de gehaktmolen in wordt gejaagd?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eli3l
Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:54:
[...]

Die getallen hebben een betrouwbaarheid van 0,0 gezien zij gedeeld worden door UA.

Daarnaast ben je als agressor natuurlijk bereid om manschappen te verliezen anders ga je de strijd niet aan.
Hier een lijst van een OSINT account met visuele confirmatie. Let op, dit is enkel voor 26 Februari

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1497825329498533891?s=20&t=LWgoVM8aYeIg3XMSNtw1eA]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSd6HjZh2FToR0Ruqvs1MbligLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BxkeBDu4ZwZXO3QG15guOAMw.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:03
[...]

Besef dat de troepen zonder besef de grens over worden gestuurd. Ze denken op een soort van oefening te zijn. Of een vredesmissie. Ze hebben geen telefoons meer, geen internet, geen google maps. En blijkbaar ook geen stafkaarten.

Achter de Russische troepen rijdt ook een mobiel crematorium aan :X . Dat is echt een luguber ding om te zien. De site waarop de Oekraïne de Russische doden en POW publiceren is door Rusland ook op de zwarte lijst gezet.

Een Russische militair is dus echt kanonnenvoer en de familie zal nooit te horen krijgen wat er is gebeurd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
asing schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:56:
[...]

Besef dat de troepen zonder besef de grens over worden gestuurd. Ze denken op een soort van oefening te zijn. Of een vredesmissie. Ze hebben geen telefoons meer, geen internet, geen google maps. En blijkbaar ook geen stafkaarten.

Achter de Russische troepen rijdt ook een mobiel crematorium aan :X . Dat is echt een luguber ding om te zien. De site waarop de Oekraïne de Russische doden en POW publiceren is door Rusland ook op de zwarte lijst gezet.

Een Russische militair is dus echt kanonnenvoer en de familie zal nooit te horen krijgen wat er is gebeurd.
Misschien dat hij door Nazi's vermoord is.

Maar je vraagt je wel af hoe je dit op grote schaal onder de mat gaat vegen. Ik hoop dat ze genoeg mensen weten te bereiken en het einde Poetin is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:54:
[...]

Het punt is dat hij bereid is deze verliezen te nemen. De waarde van en soldaat telt niet.
Als nucleare wapens niet zouden bestaan zou hij zo door kunnen stoten tot in mijn achtertuin (woon in Oost Nederland) en het deert hem geen ruk hoeveel soldaten dat kost.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LOTG
Player1S schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:59:
[...]

Het punt is dat hij bereid is deze verliezen te nemen. De waarde van en soldaat telt niet.
Als nucleare wapens niet zouden bestaan zou hij zo door kunnen stoten tot in mijn achtertuin (woon in Oost Nederland) en het deert hem geen ruk hoeveel soldaten dat kost.
Nee als Nucleaire wapens niet zouden bestaan stonden we nu bij hem in de voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

LOTG schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Nee als Nucleaire wapens niet zouden bestaan stonden we nu bij hem in de voortuin.
Met 'we' bedoel je neem ik aan niet de Nederlandse strijdkrachten maar de Amerikanen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:03
LOTG schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:59:
[...]

Misschien dat hij door Nazi's vermoord is.
Ik snap niet waar je dit vandaan haalt, of op wie het betrekking heeft.
Maar je vraagt je wel af hoe je dit op grote schaal onder de mat gaat vegen. Ik hoop dat ze genoeg mensen weten te bereiken en het einde Poetin is.
Je veegt het onder de mat door het te ontkennen en bronnen af te sluiten. Of het einde Putin wordt is de vraag. Alles hangt af van wat er nog gaat komen en hoe de rijke kliek erover denkt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:00:
De beurs in Moskou is vandaag vooralsnog zeer beperkt geopend:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:56:
[...]

Hier een lijst van een OSINT account met visuele confirmatie. Let op, dit is enkel voor 26 Februari

[Twitter]

[Afbeelding]
En wat kunnen we met die lijst? Is het veel, is het weinig? Zijn de manschappen ook overleden?

Zijn er ook Bellingcat accounts die de verliezen van UA op zo'n manier melden, dan kunnen we in ieder geval zien of de verliezen aan beide zijden verschillen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:17
Voor wie interesse heeft in onze eigen positionering. Het debat over de oorlog in Oekraïne staat op het punt te beginnen. Natuurlijk live te volgen via https://www.tweedekamer.nl

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:24

SpamLame

niks

*knip* offtopic

[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zethiel
Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:03:
[...]

En wat kunnen we met die lijst? Is het veel, is het weinig? Zijn de manschappen ook overleden?

Zijn er ook Bellingcat accounts die de verliezen van UA op zo'n manier melden, dan kunnen we in ieder geval zien of de verliezen aan beide zijden verschillen?
Op de website uit die tweet worden de verliezen van beide kanten "bijgehouden"

https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-09 12:25
asing schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:56:

Ik begrijp sowieso niet helemaal de gedachte hierachter... Fungeren deze soldaten enkel als schietschijf terwijl de elitetroepen daadwerkelijk proberen om bepaalde doelstellingen te behalen? Vermoedelijk moet zelfs de slechtst geïnformeerde Rus zich realiseren dat hij niet op vredesmissie is als hij orders krijgt om Kiev in te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

CurlyMo schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:03:
Voor wie interesse heeft in onze eigen positionering. Het debat over de oorlog in Oekraïne staat op het punt te beginnen. Natuurlijk live te volgen via https://www.tweekamer.nl
Ik krijg melding dat de site niet bestaat

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Lees net op NU.NL dat Zelensky per direct tot de EU toegelaten wil worden.
Ja, want als dat gebeurd dan zal Putin dat vast wel goed vinden en accepteren...

Dat zou alleen maar olie op het vuur gooien zijn.
Olie op een vuur wat op elk moment al kan overspringen naar een vat springstof.

Maar, ik verwacht wel dat de EU zo'n impulsieve beslissing zal nemen zonder echt na te denken over de gevolgen, daar zijn ze/we namelijk best wel goed in.

Ik hoop het niet zeg, ik hoop echt dat ze gewoon iets zeggen van.
"Weetje wat, we wachten wel eventjes tot dit over is."

Klinkt heel cru, maar voor mijn gevoel zou dat de beste beslissing voor de EU/Wereld zijn.
Een slechte beslissing, om het goede te beschermen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Voor wie interesse heeft in onze eigen positionering. Het debat over de oorlog in Oekraïne staat op het punt te beginnen. Natuurlijk live te volgen via https://www.tweekamer.nl
Dit moet natuurlijk zijn: https://www.tweedekamer.nl/

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Putin is in Belarus bij de "onderhandelingen", net op de radio.

Zelenskyy is er niet bij, maar heeft net opnieuw gevraagd of Oekraïne bij de EU wordt toegelaten.

De NAVO (met Nederlandse eenheden) gaat "oefenen" bij de Roemeense grens.

[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 28-02-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:24
*knip* offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

de muis gaat even stampen en dan zeggen tegen de olifanten (USA, Frankrijk en UK) hoe geweldig veel kabaal ze maken.
Overigens, respect voor alle mensen in het leger die nu naar het oosten worden gestuurd en hoewel de kans klein is dat ze in aktie moeten komen, lijkt het me wel erg spannend, ook voor het thuisfront.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ArcticWolf schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:05:

Zelenskyy is er niet bij, maar heeft net opnieuw gevraagd of Oekraïne bij de EU wordt toegelaten.

Ik geloof het nog steeds niet dat Putin daar persoonlijk heen gaat, no way dat Putin het risico gaat lopen om zo vlak langs Oekrains grondgebied te komen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Later vandaag een bericht dat waar de bijeenkomst was is gebombardeerd, iedereen is omgekomen behalve Putin die er miraculeus zonder kleerscheuren vanaf is gekomen en nu een goede reden heeft om all-in te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

No way dat Putin 50 cm tegenover Ukrainers gaat zitten:

Xtr3me4me schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:05:
[...]

Op school niet geleerd hoe onze politiek een beetje in elkaar zit? ;)

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 28-02-2022 11:11 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:05:
Ja, want als dat gebeurd dan zal Putin dat vast wel goed vinden en accepteren...
Dat kan toch helemaal niet om wel 100 redenen... de voornaamste dat het dan oorlog is tussen de EU en Rusland en ook de EU heeft een soort 'artikel 5'... zelfs uitgebreider dan de NAVO. (Aldus Rob de Wijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The bulk of Russian ground forces are still more than more than 30 kilometers (about 19 miles) north of Kyiv, the UK's Ministry of Defense said in a tweet on Monday.

Russia's advance was "slowed by Ukrainian forces defending Hostomel airfield, a key Russian objective for day one of the conflict," the ministry said.
https://edition.cnn.com/e...7f5b70cdd15cdf942a693670a

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
[...]

Kijk zelf anders even naar de tweet... Staat gewoon een mooie link in naar een langere lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-09 18:26

Maar, ik verwacht wel dat de EU zo'n impulsieve beslissing zal nemen zonder echt na te denken over de gevolgen, daar zijn ze/we namelijk best wel goed in.

Klinkt heel cru, maar voor mijn gevoel zou dat de beste beslissing voor de EU/Wereld zijn.
Dat zou wel echt olie op het vuur gooien zijn inderdaad. En in niemands belang denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Laatst online: 04:32
fsfikke schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:08:
[...]

No way dat Putin 50 cm tegenover Ukrainers gaat zitten:

[Twitter]
Ik denk dat Zelensky en Putin er niet eens zelf naartoe gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Dat is naast nu.nl dus de tweede bron die zegt dat Putin erbij is. Verbazingwekkend vind ik zelf, al is het natuurlijk wel alle kanten op te spinnen.

- Putin durfde wel te komen
- Putin vertrouwt zijn eigen onderhandelaars niet
- Putin wil met zijn komst aangeven hoe betrokken hij is en hoe graag hij dit conflict vreedzaam wilt oplossen
- Putin voelt de hete adem van zijn "achterban"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 20:06
Xtr3me4me schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:05:
[...]

@CurlyMo Het is https://www.tweedekamer.nl. :)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16

Seraphin

Meep?

[...]

Interessante gedachte: het zou voor het Russische narratief helemáál niet gunstig zijn om triomfantelijk te rapporteren hoeveel Oekraïense tanks, vliegtuigen en manschappen al verloren zijn gegaan. Het was toch immers een vredesmissie, hoezo moet het broedervolk dan uitgemoord worden?

(dit even losstaand van meer onafhankelijke media die gewoon zicht op de situatie proberen te krijgen).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:20
Iris1234 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:09:
[...]

Dat zou wel echt olie op het vuur gooien zijn inderdaad. En in niemands belang denk ik.
Dit moet wel cynisch zijn: land binnenvallen met als doel het te assimileren is niet een enorme brand stichten?

Oekraine heeft gelijk om hulp te zoeken de eigen veiligheid en autonomie te bepalen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
THxZ0NE schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:09:
[...]

Ik denk dat Zelensky en Putin er niet eens zelf naartoe gaan.
Het was net op de radio (Q-music), Zelenskyy is er inderdaad niet bij maar die heeft het moeilijk zat in Kyiv denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:17

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:09:
[...]
Dat is naast nu.nl dus de tweede bron die zegt dat Putin erbij is. Verbazingwekkend vind ik zelf, al is het natuurlijk wel alle kanten op te spinnen.

- Putin wil met zijn komst aangeven hoe betrokken hij is en hoe graag hij dit conflict vreedzaam wilt oplossen
Totdat er foto's zijn denk ik dat het beter is om die discussie te parkeren.
Wel/niet Putin daar, ik geloof nooit dat die daar komt, maar het is een nutteloos discussiepunt en afleiding van wat er nu aan de hand is.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

asing schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:03:
[...]

Ik snap niet waar je dit vandaan haalt, of op wie het betrekking heeft.
Ik wel: de Russische propaganda is: Oekraïne wordt "bezet" door "nazi's", en wij komen ze bevrijden.
Soldaten die omgekomen zijn: gevolg van hun heldendaden tegen de "nazi's".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
[...]

Nu.nl is de enige die het meldt en die verzorgt ook nieuws bij sommige radiozenders, zoals Q music waar Articwolf op doelt. Is dezelfde bron dus.. Geen enkel ander groot medium heeft dit gebracht. Dus óf nu.nl heeft een dikke primeur tov de hele wereld, óf hun info klopt niet.

Alle andere media zeggen dat de minister van cultuur Vladimir Medinsky het hoofd van de delegatie is.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 28-02-2022 11:14 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
Vermoedelijke cluster bom aanval vlak bij een winkel centrum in Kharkiv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
[...]

Inderdaad, vooral punt 3 is erg belangrijk om het te kunnen verkopen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Zou de dictator van Belarus ook toegang hebben tot deze nukes en op eigen houtje iets kunnen doen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lordy79 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:08:
[...]

Dat kan toch helemaal niet om wel 100 redenen... de voornaamste dat het dan oorlog is tussen de EU en Rusland en ook de EU heeft een soort 'artikel 5'... zelfs uitgebreider dan de NAVO. (Aldus Rob de Wijk)
Er zijn 100 redenen om het niet te doen, en 100 redenen waarom het niet kan.
Maar ik weet zeker dat ze vast wel 1 reden kunnen bedenken om het wel te doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07
Tristan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:29:
[...]

Nou precies. Ik begreep van mijn oekrainse collega die een paar Russische vrienden heeft dat de Russen echt denken dat ze op vredes missie zijn en werkelijk waar bloemen ontvangen bij aankomst.
In Rusland word maar weinig verteld inderdaad.

Russische soldaten die voor 'oefening' waren in Belarus wisten helemaal nergens van. Dat blijkt ook uit filmpjes van gevangen genomen soldaten die geïnterviewd werden. Of de mogelijkheid hadden om naar huis te bellen en vertelden wat er gebeurd is.

Ik zit in een whatsapp groep van een internationaal clubje mensen van de wintersport twee jaar geleden en daar zitten ook enkele Russen in. Éen Russische die in Duitsland woont zei dat het verschrikkelijk is wat er gebeurd. Andere Russische die in Moskou woont en die slecht Engels kan kwam met een propaganda verhaal aan van hoe goed Rusland vroeger niet was en velen landen te danken hadden dat ze een eigen land waren geworden om zo de actie goed te praten.
Je kan het haar niet kwalijk nemen omdat zij enkel maar het Russische nieuws, social media etc mee krijgt.

edit.. vergeten bij te vertellen..

Russische mensen die geen Engels kunnen of wat voor een andere taal halen hun nieuws dus enkel uit eigen kringen.

[ Voor 6% gewijzigd door wauskoek op 28-02-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:39
Ik vind het maar een gekke oorlog tot op heden. Net als de meesten, denk ik, had ik verwacht dat Rusland binnen 2 dagen heel de Oekraïne zou hebben ingenomen. Dat is niet gebeurd, als ik de berichten zo een beetje volg worden de Russen slag na slag toegebracht. De manschappen lijken alles behalve gemotiveerd te zijn en op alle vlakken lijken de Russische soldaten het wel prima te vinden dat het voor geen meter loopt. Aan de andere kant heb je een ongemeen felle strijd zien opleven.

Nu gaan ze vandaag vergaderen over vrede, daar verwacht ik niet veel van. Maar wat ik er net van begreep is dat Poetin daarbij aanwezig is maar Zelensky niet. Als dat juist is, dan is het wel een bizar signaal. Tot op heden zat Poetin een beetje onderuitgezakt in zijn stoel in het Kremlin terwijl Zelensky zich juist onder de manschappen bevond. De eerste klap is al dat Poetin verwachte dat Zelensky naar Rusland zou komen om te smeken om vrede, maar dat lijkt nu om te draaien en moet Poetin op komen draven.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:37

Klinkt niet cru. Dit zou in mijn ogen ook niet het juiste zijn. Hier zijn (niet voor niets) jarenlange procedures voor, en zal het land aan tal van voorwaarden moeten voldoen.

Ja alles wat in onze macht ligt doen om de mensen in Oekraïne te beschermen,. Lidmaatschap veranderd daar nu niets aan, en zal rustig moeten worden bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
Sebazzz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:13:
[Twitter]

Zou de dictator van Belarus ook toegang hebben tot deze nukes en op eigen houtje iets kunnen doen?
Nee lijkt me niet, maar goed je weet niet wat die onderling daarover afspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpo
  • Laatst online: 25-09 18:21

Ja ik weet ook echt niet wat de invalshoek hiervan zou zijn. Als ze met een spoedprocedure toetreden tot de EU, wat gaat dat precies inhouden met betrekking tot het conflict. Gaan we dan als EU zijnde wel manschappen in kunnen zetten, of de inval zelf zien als een aanval op de EU. Ook als is het een feit na de gebeurtenis.

Maar ook, hoe wil je een land in een conflict zich laten aanpassen aan een EU met betrekking tot verschillende verdragen op het gebied van handel, economie, beleidskeuzes en EU wetten. Zou dan het lidmaatschap met een kanttekening moeten, dat ze wel erkend worden als EU lidstaat zonder zich in de eerste instantie te voldoen aan de eisen die hiermee gepaard gaan. En mogen ze vervolgens wel de steun verwachten die de EU kan bieden. Ik vind het heel lastig om te zien hoe dat gaat werken, ook al snap ik de neiging om het te doen wel. Maar de kans bestaat dat het niet zonder slag of stoot gaat, gezien andere toetredingen een langere periode inhield en onder strengere regels. Dat zet de EU zelf ook weer onder druk denk ik. Lastig lastig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1497827715201781762?s=20&t=LWgoVM8aYeIg3XMSNtw1eA]
De incompetentie van het Russische leger is inderdaad bizar te noemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Eli3l op 28-02-2022 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

marapuru

db.

Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:12:
Vermoedelijke cluster bom aanval vlak bij een winkel centrum in Kharkiv.

[Twitter]
Lijkt geen clusterbom te zijn. Op het Conflicts Twitter kanaal staat ook nog een andere 'angle'.

https://twitter.com/Conflicts/status/1498236561816756224

[ Voor 10% gewijzigd door marapuru op 28-02-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sebazzz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:13:
[Twitter]

Dat lijkt mij niet. Die Loekasjenko is maar een gek mannetje en ik geloof niet dat Poetin hem gaat vertrouwen met een knop die iets doet. Poetin mag dan behoorlijk van het padje af lijken te zijn, dit risico gaat hij echt niet nemen. Als Rusland (of Belarus onder verantwoordelijkheid van Rusland) een kernwapen zou afvuren dan bestaat Moskou enkele uren later niet meer. Kernwapens zijn enkel van nut als je ze niet gebruikt heb ik altijd geleerd.

Ik ga niet gek opkijken als Loekasjenko door Poetin bewust geslachtofferd gaat worden om zijn gezicht te redden nu dingen niet lopen zoals hij bedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
renegrunn schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Klinkt niet cru. Dit zou in mijn ogen ook niet het juiste zijn. Hier zijn (niet voor niets) jarenlange procedures voor, en zal het land aan tal van voorwaarden moeten voldoen.

Ja alles wat in onze macht ligt doen om de mensen in Oekraïne te beschermen,. Lidmaatschap veranderd daar nu niets aan, en zal rustig moeten worden bekeken.
Hij verwacht waarschijnlijk dat de NATO eenheden bij de grens per direct Oekraïne leegvegen... ik snap het wel, maar zie het niet snel gebeuren.
Anderzijds kan het zijn dat Rusland omkeert omdat ze dan opeens een EU/NATO land aanvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

wimpo schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Gaan we dan als EU zijnde wel manschappen in kunnen zetten, of de inval zelf zien als een aanval op de EU.
Ja, de EU is ook een defensieve alliantie zoals de NAVO. Alle EU landen zijn verplicht om een aangevallen lidstaat militair te helpen.

Bron:
https://www.europarl.euro...ndere-lidstaten-te-helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
marapuru schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Lijkt geen clusterbom te zijn. Op het Conflicts Twitter kanaal staat ook nog een andere 'angle'.

Betere hoek inderdaad. Maar net zo schandalig natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:15:
[Twitter]
De incompetentie van het Russische leger is inderdaad bizar te noemen.
Ik denk dat als het Russische leger gemotiveerd zou zijn dat het een heel ander verhaal zou zijn. Volgens mij gooien ze er allemaal met de baret naar nu ze achter de waarheid komen. Ik denk dat er maar weinig Russische soldaten zijn die willen sterven voor Poetin en hun land in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Gronkjaer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-07-2024
wimpo schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Ja ik weet ook echt niet wat de invalshoek hiervan zou zijn. Als ze met een spoedprocedure toetreden tot de EU, wat gaat dat precies inhouden met betrekking tot het conflict. Gaan we dan als EU zijnde wel manschappen in kunnen zetten, of de inval zelf zien als een aanval op de EU. Ook als is het een feit na de gebeurtenis.

Maar ook, hoe wil je een land in een conflict zich laten aanpassen aan een EU met betrekking tot verschillende verdragen op het gebied van handel, economie, beleidskeuzes en EU wetten. Zou dan het lidmaatschap met een kanttekening moeten, dat ze wel erkend worden als EU lidstaat zonder zich in de eerste instantie te voldoen aan de eisen die hiermee gepaard gaan. En mogen ze vervolgens wel de steun verwachten die de EU kan bieden. Ik vind het heel lastig om te zien hoe dat gaat werken, ook al snap ik de neiging om het te doen wel. Maar de kans bestaat dat het niet zonder slag of stoot gaat, gezien andere toetredingen een langere periode inhield en onder strengere regels. Dat zet de EU zelf ook weer onder druk denk ik. Lastig lastig...
Vermoed dat dit ook te maken kan hebben met het verbeteren van de onderhandelings positie. Zodat Oekraïne aan de onderhandelingstafel een toetreding tot EU kan "weggeven".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
[...]

Je moet het wel in perspectief blijven zien. Rusland is zoveel groter dan dat Nederland is. 5000 op 18mj is aanzienlijker dan 5000 op 144mj. Plus Rusland maakt wel degelijk langzaam progressie. En een ding weten we zeker, Rusland is het land met de langste adem in vergelijking met Oekraïne. Die worden (zonder EU hulp) langzaam kapot gestreden.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMonf2PWQAssr5l?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
Het lijkt dat Putin de incompetentie van zijn leger ook te ver vind gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:18:
Het lijkt dat Putin de incompetentie van zijn leger ook te ver vind gaan
[Twitter]
Dat gerucht gaat al langer rond maar is nog niet echt zeker. Ook tegenstrijdige berichten dat hij eergisteren ontslagen zou zijn maar gisteren zat hij nog naast Putin.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LOTG
[...]

All of the above?

Poetin heeft geen vreemde krijgsmacht voor zijn deur staan. Ik vind het goed van Zelensky dat hij zich focused op wat nu het belangrijkste is: verdedigen.

In een kamertje met Putin gaan zitten lijkt mij ook niet echt het meest productieve optie. Hem in de ogen moeten kijken zal nogal wat emotie opwekken en dan maak je van daar uit keuzes.

Dan zit je daar tegenover die laffe hond die van alles bij elkaar liegt en je verteld dat hij jou kapot gaat maken als je hem niet alles geeft wat hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
marapuru schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Dat filmpje eronder waar iemand op de vuist gaat met zo te zien een Russische militair is ook wel erg indrukwekkend. Het beeld houdt op wanneer er een keer op de grond geschoten wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08
*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 11:49 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Eli3l schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:09:
[...]

Kijk zelf anders even naar de tweet... Staat gewoon een mooie link in naar een langere lijst.
Dank, hier dus.
This list only includes destroyed vehicles and equipment of which photo or videographic evidence is available. Therefore, the amount of equipment destroyed is significantly higher than recorded here.
De lijst is dus geheel afhankelijk van de mensen die foto's of filmpjes maken en publiceren. Er is vast veel animo in een bezet land om de verliezen van bezetters te benadrukken, de eigen verliezen iets minder.

Ik zie dus ook niet in wat voor conclusie je kan verbinden aan deze verzameling scrapmetal die op die pagina is verzameld, ik heb geen idee of het veel of weinig is en of het kwalitatief ook iets voorstelde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
*knip* fake bericht zover bekend

[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Tristan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Je moet het wel in perspectief blijven zien. Rusland is zoveel groter dan dat Nederland is. 5000 op 18mj is aanzienlijker dan 5000 op 144mj. Plus Rusland maakt wel degelijk langzaam progressie. En een ding weten we zeker, Rusland is het land met de langste adem in vergelijking met Oekraïne. Die worden (zonder EU hulp) langzaam kapot gestreden.

[Afbeelding]
VS met 330 miljoen verloor 2400 man in Afghanistan en zo'n 1900 in Irak in ~20 jaar. En dat leverde bakken aan kritiek op intern.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

wolly_a schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:21:
*knip* fake bericht zover bekend
Dit is een meme, toch?

[ Voor 42% gewijzigd door polthemol op 28-02-2022 11:46 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid