De columnist geeft aan dat de verhaallijn van Putin (Oekraïne is geen land, Oekraïners zijn geen volk yada yada yada), nu definitief dood is. Hij (de columnist) beargumenteerd dat de bezieling van de Oekraïners er toe zal leiden dat de nationale identiteit sterker dan ooit zal zijn (en blijven), en dat Putin zijn strategische doel daarmee al heeft verloren. Een militaire overwinning en/of bezetting zal wellicht nog lukken, een pacificering lijkt niet in de kaarten.
Edit: toevoeging van onderstaand citaat uit de column
Nations are ultimately built on stories. Each passing day adds more stories that Ukrainians will tell not only in the dark days ahead, but in the decades and generations to come. The president who refused to flee the capital, telling the US that he needs ammunition, not a ride; the soldiers from Snake Island who told a Russian warship to “go fuck yourself”; the civilians who tried to stop Russian tanks by sitting in their path. This is the stuff nations are built from. In the long run, these stories count for more than tanks.
[..]
Unfortunately, this war is likely to be long-lasting. But the most important issue has already been decided. The last few days have proved to the entire world that Ukraine is a real nation, that Ukrainians are a real people, and that they definitely don’t want to live under a new Russian empire. The main question left open is how long it will take for this message to penetrate the Kremlin’s thick walls.
Wat ik hier persoonlijk inderdaad interessant aan vind; ik gok een beetje dat het de bedoeling was van Rusland om zo snel mogelijk de decapitatie van Oekraïne te realiseren, om het Westen met een fait accomplí te presenteren en vanuit die positie te onderhandelen. (het Krim-scenario dus eigenlijk) Dit alles nog voordat het Westen tijd zou hebben gehad om een antwoord te formuleren, laat staan sancties.
We kunnen wel stellen dat dat falliekant is mislukt.
De tijd die Oekraïne heeft gekocht, heeft er naar mijn idee toe bijgedragen dat EU zich kon verenigen. Zie hoe eerdere dwarsliggers (België wilde uitsluiting van diamanten op sancties, Italië op schoenen, NL en D wilden niet aan een SWIFT blokkade etc etc.) nu toch op één lijn zitten.
Erger; er komt ook steeds meer materiële steun op gang.
Ik ga er eerlijk gezegd nog steeds van uit dat het Russische leger "gewoon" een militaire overwinning kan en zal behalen. De tijd lijkt nu echter tegen ze te werken. Iedere dag dat Oekraïne een functionerende infrastructuur (militaire & civiele aansturing etc) houdt, betekent meer ontvangen steun. Dat zal ook in het geval van een militaire overwinning voor de Russen er toe leiden dat dit een 2e Russische Afghanistan kan worden.
[
Voor 20% gewijzigd door
Seraphin op 28-02-2022 11:04
]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.