DR!5EQ schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:10:
[...]
Ik denk dat ik je goed begrijp en we zijn het eens over de bron, maar ik mis even waarom de twitterberichten die hier eindeloos worden geplaatst, niet gelogen zijn. Moeten we die dan ook niet met een korrel zout nemen?
Excuus, ik had dit bericht van je gemist.
Elke informatiebron moet met een korrel zout genomen worden tot dat het geverifeerd is. Maar er zijn een paar verschillen waardoor men er minder kritisch op is:
1. Twitter is heel diverse, RT is juist vrij specefiek
2. Twitter bevat ook betrouwbare bronnen, RT is inherent onbetrouwbaar gezien de taak die het heeft vanuit het Kremlin.
3. Sociale media wordt per definitie gewantrouwd. Bij nieuwsorganisaties verwachten we dat we het kunnen vertrouwen.
Helaas is RT een zeer zwaar besmet terwijl het zich voordoet als objectief terwijl het vaak de intentie tot beinvloeding heeft.
Maar... laten we even wat verder gaan en bespreken waarom men zo reageert. Daar heb je meer aan.
Jouw eerste intentie is om een duidelijk beeld te krijgen hoe de Russen in Rusland naar het nieuws kijken.
Jouw tweede intentie is om de groep daarmee te informeren.
Beide zijn goed en beiden worden gewaardeerd.
Maar vervolgens wordt er een bron gekozen die een loopje neemt met de waarheid en "activeer" je de mensen om daarna te kijken. Echter hierbij heb je nog niet in de gaten dat elk mens (geen uitzonderingen!) continue beinvloed wordt door wat die ziet, hoort en leest. Deze gevleugelde uitspraak is dan ook van toepassing: "Waar je mee omgaat, raak je mee besmet".
Dat is ook de reden waarom mensen in dit topic je ook een waarschuwen om het niet te doen. Je stelt jezelf open voor besmetting, maar je probeert ook, nogmaals onbedoeld, anderen te besmetten. Helaas is dat ook niet de eerste keer dus het geduld raakt op (ook bij ij, maar dit is een ander onderwerp die jou niet helpt).
Dus ondanks jouw goeie intenties ben je verkeerd aan het handelen. Nogmaals, dat dit het resultaat niet jouw intentie is lijkt me duidelijk op basis van hoe jij reageert. Echter men spreekt jou aan op jouw resultaat en niet op jouw intentie (iets wat ik hier wel doe).
De uitdaging die je hebt is om uit te zoeken hoe jij jouw beide intenties kan verwezelijken zonder besmet te raken. Dat klinkt simpel, maar dat is het echt niet. Echter doe je dat wel dan zal je meteen in aanzien stijgen van vele mensen hier. Tot die tijd kan het helpen om jouw intenties en resultaten als gescheiden te zien.
Hopelijk heb je wat aan het bovenstaande uitleg en snap je nu ook dat het resultaat het probleem is en niet jouw intentie. Mocht je meer vragen hebben dan kan het handig zijn om een persoonlijk bericht te sturen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel