De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.540 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Gaan we hier niet héél licht over de speech van Von der Leyen van daarnet?
De EU die restreeks in zijn geheel wapen aankopen en zendingen gaat doen aan Oekraïne met wereld aankondiging is echt gewoon ondubbelzinnig rechtstreeks deelnemen aan het conflict hoor.

Wel een trapje hoger dan enkele landen die gisteren op eigen initiatief wat zendingen lopen te doen.

Ik word eigenlijk alleen maar meer bezorgd dat er hopelijk nog iets of iemand diplomatiek intelligent opstaat want tot nu toe is het alleen escalatie en verdere escalatie. Wat is de weg uit voor Putin?

God does not play dice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:13:
[...]

Toch vraag ik me af wat hun 'plan B' is. Zelfs als ze uiteindelijk Charkiv, Kiyv en andere steden weten te veroveren zal het pacificeren ervan onmogelijk zijn.

Het meest 'gunstige' scenario vanuit Russisch perspectief is Afghanistan 1979...
Dat is iets meer vanuit “ons” denken. Van A naar Beter. Als niet A dan B. Het is veel meer vloeibaar daar, in elk opzicht.

Dat gezegd, de praktische consequenties op de grond, ja dat is absoluut meer dan een dingetje. Maar goed, men maalt daar weinig om. We hebben het hier over mensen die geen probleem hadden om eigen mensen op te blazen puur voor een machtswisseling in Moskou, die er geen probleem mee hadden on Tsjetsjenië tot sociaal experiment van geweld en feodalisme te maken. Integendeel.

Wat wringt is de disconnect van de regent, laat ik het zo zeggen. Oligarchie is een fenomeen van segregatie. De boerderij? Who cares. Staat er een schuur in brand? Opportunity. Never waste a crisis.

De crux zit hem eigenlijk in de vraag hoeveel van consequenties en effecten aankomt binnen eigen selectoraat en dat treft. Voor militaire doelstellingen, nu ja, die paradigm shift van grootmacht dat kan al niet meer behaald worden. Dus escaleert men met de volgende golf.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

honey schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:24:
[...]

Ja, soms wel. Je moet ook in staat zijn te kijken naar het groter belang. En nee, dat is niet eerlijk, maar dat is de wereld nooit geweest.
En wat weerhoudt Putin er dan van om paar jaar te wachten en het dan nog eens te proberen? Sterker nog, misschien ziet hij dit wel als zijn laatste kans. Heb liever de gedachte om een oorlog te hebben waarvan de leider nog een heel leven heeft, dan eentje die een heel leven er bijna op heeft zitten...

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:50
sampoo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Als de Russen zeggen dat ze leven, er beelden zijn dat ze levend aan wal komen én het verhaal van de Oekraïners is dat ze informatie hebben over hun mogelijke locatie en dat ze hopen dat zij terug naar huis zullen komen dan wil ik dat zeker geloven.
Sorry voor de late reactie, ik moest even een stukje wandelen in het bos. Ik hoop echt dat je gelijk hebt en dat ze nog leven. Misschien dat de analyse van de gezichten niet goed is, hopen dat ze nog leven en geen spelletje is van Rusland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvAtYKeVx9UK2Ro1EPufLzkZ10w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8jGDmJs5EYM7yq3NguBAU2vP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

honey schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:24:
[...]

Ja, soms wel. Je moet ook in staat zijn te kijken naar het groter belang. En nee, dat is niet eerlijk, maar dat is de wereld nooit geweest.
In de geschiedenis van de mensheid zijn diegenen die uit naam van een groter - verheven - belang meenden te handelen het gevaarlijkst gebleken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 16:09
-AzErTy- schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:26:
De EU die restreeks in zijn geheel wapen aankopen en zendingen gaat doen aan Oekraïne met wereld aankondiging is echt gewoon ondubbelzinnig rechtstreeks deelnemen aan het conflict hoor.

Wel een trapje hoger dan enkele landen die gisteren op eigen initiatief wat zendingen lopen te doen.

Ik word eigenlijk alleen maar meer bezorgd dat er hopelijk nog iets of iemand diplomatiek intelligent opstaat want tot nu toe is het alleen escalatie en verdere escalatie. Wat is de weg uit voor Putin?
Alsof het nu uit naam van de EU, de NAVO of afzonderlijke leden van beiden komt, dit is geen (nieuwe) escalatie.

De EU en NAVO hebben van de week ook al gezegd dat ze de lidstaten de vrijheid lieten om wapens te leveren omdat het via de lidstaat gewoon sneller gaat dan wanneer je van tig lidstaten een akkoord nodig hebt om te mogen leveren.

US Senator Mitt Romney sorteert zojuist op CNN voor op een humanitaire corridor in de loop van het conflict. Om burgers in veiligheid te kunnen brengen. Inclusief no-fly zone en een mogelijke bufferzone. Hij houdt wel een slag om de arm ten aanzien van VN resoluties en overleg met de Europese bondgenoten.

[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 27-02-2022 18:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
renegrunn schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:34:
De luchtruim sancties waren misschien niet eens zo nodig geweest..

[Embed]
Aanvullend, hier is een overzicht van alle assets die de leasemaatschappijen in Rusland hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CP6ut6of8w83lu8PeLtebmXk__0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kKK8vJVkCAKnb1nWfSmRpagv.png?f=fotoalbum_large
https://twitter.com/JTTsteve/status/1497764390854086656

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:53
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:26:
[...]

Dat is iets meer vanuit “ons” denken. Van A naar Beter. Als niet A dan B. Het is veel meer vloeibaar daar, in elk opzicht.

Dat gezegd, de praktische consequenties op de grond, ja dat is absoluut meer dan een dingetje. Maar goed, men maalt daar weinig om. We hebben het hier over mensen die geen probleem hadden om eigen mensen op te blazen puur voor een machtswisseling in Moskou, die er geen probleem mee hadden on Tsjetsjenië tot sociaal experiment van geweld en feodalisme te maken. Integendeel.

Wat wringt is de disconnect van de regent, laat ik het zo zeggen. Oligarchie is een fenomeen van segregatie. De boerderij? Who cares. Staat er een schuur in brand? Opportunity. Never waste a crisis.

De crux zit hem eigenlijk in de vraag hoeveel van consequenties en effecten aankomt binnen eigen selectoraat en dat treft. Voor militaire doelstellingen, nu ja, die paradigm shift van grootmacht dat kan al niet meer behaald worden. Dus escaleert men met de volgende golf.
Begint wel pijnlijk te worden voor Putin, oligarchen die juist nu een foto van Nemtsov delen. Door Jeltsin gezien als zijn opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 20-09 21:32
siggy schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:27:
[...]

En wat weerhoudt Putin er dan van om paar jaar te wachten en het dan nog eens te proberen? Sterker nog, misschien ziet hij dit wel als zijn laatste kans. Heb liever de gedachte om een oorlog te hebben waarvan de leider nog een heel leven heeft, dan eentje die een heel leven er bijna op heeft zitten...
Als je nu toegeeft, is de kans groot dat over 10 jaar een ander daar aan de macht is. Andere leider, andere kansen. En nee, garanties heb je niet, maar als hij wel met kernwapens gaat gooien , woon je in Nederland ook niet veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
-AzErTy- schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:26:

An sich prima verklaarbaar vanuit besef dat ongeacht wat wij willen en wat wij dachten, het Kremlin zich zelf al heel lang in zero sum conflict ziet met Europa.

Wij zijn juist veel lang veel te licht geweest bij kijken naar wat het Kremlin deed.
Die pogingen zijn er, in overvloed. Maar het Kremlin doet niet mee.

Nogmaals, vanuit ons perspectief is het absoluut een verschuiving. Maar het is vanuit erkenning van de realiteit.

Waar we hierbij stil zouden moeten staan is wat zero sum denken echt is. Fundamenteel anders dan hier.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
TIGER1125 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:28:
[...]

Alsof het nu uit naam van de EU, de NAVO of afzonderlijke leden van beiden komt, dit is geen (nieuwe) escalatie.

De EU en NAVO hebben van de week ook al gezegd dat ze de lidstaten de vrijheid lieten om wapens te leveren omdat het via de lidstaat gewoon sneller gaat dan wanneer je van tig lidstaten een akkoord nodig hebt om te mogen leveren.
Het is wel degelijk een nieuwe escalatie. We gaan nu als groep, met EU geld, wapens leveren aan Oekraïne. Dat zijn andere (en veel grotere) potjes met geld. In Ursula's woorden:

We are stepping up our support for Ukraine.

For the first time, the EU will finance the purchase and delivery of weapons and equipment to a country under attack.

We are also strengthening our sanctions against the Kremlin.

https://twitter.com/annea...1ec-8017-e269c04ef107%2F0

[ Voor 5% gewijzigd door DiscoNootje op 27-02-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wel apart natuurlijk, maar niet onverwacht. Toch support hij met de steun van de hele EU Oekraïne.

Raar bericht.
Hongarije heeft opnieuw laten weten buiten het conflict te willen blijven. Premier Viktor Orban heeft in een televisietoespraak gezegd dat er alleen gekeken wordt naar het belang van Hongarije. Sancties 'waar we uiteindelijk de prijs voor zullen betalen' zijn dan ook niet aan de orde, zei hij. Het land stuurt ook geen wapens naar buurland Oekraine, maar heeft wel toegezegd vluchtelingen op te vangen.
Van het AD liveblog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:29

Spotmatic

Ken sent me

n0pe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:29:
[...]
Begint wel pijnlijk te worden voor Putin, oligarchen die juist nu een foto van Nemtsov delen. Door Jeltsin gezien als zijn opvolger.

[Embed]
Poetin wordt feitelijk onder de bus gegooid. Als ik hem was zou ik de komende tijd uit de buurt van ramen blijven. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
teacup schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:27:
[...]

In de geschiedenis van de mensheid zijn diegenen die uit naam van een groter - verheven - belang meenden te handelen het gevaarlijkst gebleken.
In de geschiedenis van de mensheid is het ook nauwelijks voorgekomen dat één persoon de gehele wereld kan vernietigen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 13:28
Wel bizar om te zien dat veel van die COVID wappies ook de Russische narratief van deze oorlog verkondigen. Zie bijvoorbeeld die Patrick Savalle maar ook Sietske Bergsma op Twitter :/

[ Voor 3% gewijzigd door Katseviool op 27-02-2022 18:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:45
Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:31:
Wel apart natuurlijk, maar niet onverwacht. Toch support hij met de steun van de hele EU Oekraïne.

Raar bericht.

[...]

Van het AD liveblog.
Orban heeft z'n halve leven onder Sovjet overheersing geleefd. Wellicht heeft dat invloed op zijn toon.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:23
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:26:
Maar dan nog, ze ontberen de fysieke aantallen om dat land te pacificeren. Ook voor een schrikbewind heb je honderdduizenden troepen nodig, zeker in een 'verslagen' vijandig land waar straks veel burgers een AK-47, Javelin of Stinger onder het bed hebben liggen.

Oekraïne heeft 44 miljoen inwoners, de geest is uit de fles.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:12:
https://visie.eo.nl/artik...kt-derde-wereldoorlog-uit

Gisteren liep ik toevallig tegen het werk van Ingo Piepers aan. In 2006 is hij gepromoveerd en heeft hij "voorspeld" dat rond 2020 plus of min twee jaar de WW3 uitbreekt. In het licht van de huidige gebeurtenissen een onheilspellend idee en ergens ook niet ver weg.
Als je lang genoeg zegt dat er volgend jaar een wereldoorlog is, dan heb je altijd een keer gelijk.
Bovendien klinkt Nostradamus heel wat geheimzinniger dan ene dhr. Aardappels die ons een verkruimeld toekomstbeeld schetst.

*knip* onzinnige en overbodige vergelijking

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 27-02-2022 18:47 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:16:
[...]

Het is iets om pur sang heel voorzichtig mee te zijn. Niet enkel vanwege de vele prikkels bij consumptie van informatie en de drempels tot engageren in analyse, zoals @Jerie eerder aanstipte met de reminder van Vicarious Trauma: https://osintcurio.us/202...-osint-a-practical-guide/

Maar ook meer basaal omdat er niet “een narratief” is, het is een machine ontworpen voor netwerkfenomenen. Dat voegt bijzondere condities toe bij het betreden van de pipeline. Eenmaal er in, het gaat fout.

Rule of thumb: niet alleen doen. En eigenlijk gewoon niet doen. Ik kan de reflex prima begrijpen, maar de menselijke geest is tegenwoordig ook gewoon slagveld.
Bij de overheid heeft men hier zelfs psychologen voor ter ondersteuning, mocht het nodig zijn.

Je hebt trouwens ook nog FOMO. Geloof me dat het belangrijkste nieuws morgenavond netjes bij het 8 uur journaal komt. Wat je hier tegenkomt is de relatief kleine feiten, bronnen, analyses, opinie, discussie, en af en toe een provocateur. Hier zitten parels van informatie tussen maar ik ga morgen lekker aan het werk. Kijk ik vaker op mijn privételefoon (indien mogelijk), natuurlijk. Maar ik ga informatie missen, ik ga o.a. dit topic missen. Het is niet anders, het meest belangrijke kom ik echt nog wel tegen. Ja, wel wat later wellicht. Jammer dan.

Op de plaats, rust ;)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

[Embed]
En voor wie het bericht over Fridman en Deripaska gemist had, Reuters heeft er een artikel over geschreven:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Kernwapens opstarten is hopelijk niet serieus maar als ze gegooid worden is het niet op Oekraïne.
Als Putin Oekraïne wil vernietigen en nog wil leven zijn er conventionele bommen om heel Oekraïne met de grond gelijk te maken

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:33:
Orban heeft z'n halve leven onder Sovjet overheersing geleefd. Wellicht heeft dat invloed op zijn toon.
Orban ziet wat met Lukashenko gebeurd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:44

Amphiebietje

In de blubber

XWB schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:34:
[...]

En voor wie het bericht over Fridman en Deripaska gemist had, Reuters heeft er een artikel over geschreven:

[Twitter]
Maar hebben ze sindsdien nog een teken van leven gegeven, of zijn ze ten prooi gevallen (pun not intended) aan de epidemie van uit het raam vallen met twee kogels in hun kop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Katseviool schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:33:
Wel bizar om te zien dat veel van die COVID wappies ook de Russische narratief van deze oorlog verkondigen. Zie bijvoorbeeld die Patrick Savalle maar ook Sietske Bergsma op Twitter :/
Volledig in de tang genomen door GRU & Co. ;(

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Stukfruit schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:33:
[...]

Als je lang genoeg zegt dat er volgend jaar een wereldoorlog is, dan heb je altijd een keer gelijk.
Bovendien klinkt Nostradamus heel wat geheimzinniger dan ene dhr. Aardappels die ons een verkruimeld toekomstbeeld schetst.

De EO is overigens net zo betrouwbaar als RT en heeft een lichte bias.
zo te zien doet de EO hier alleen verslag van de visie van die kerel, het is niet dat de EO zijn standpunt overneemt.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DiscoNootje schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:51:
Ik begin me toch wel ernstig zorgen te maken.

Putin zet hoog in met zijn publieke statements; Het westen moet kappen met hun ‘bemoeienis’, anders nukes.

En wat doen wij? Meer sancties. Sluiten het luchtruim. We pakken zijn geld, en dat van zijn maatjes.

Lijkt me een klap voor Putin’s ego. Ben benieuwd hoe hij daar mee om gaat.
Dat zou ik niet doen.

De russen zijn natuurlijk wel verplicht een antwoord op de sancties te geven, maar deze dreigende houding is vooral voor binnenlandse consumptie. Ze gaan Nato niet aanvallen want dat kunnen ze onmogelijk winnen. Omgekeerd geldt waarschijnlijk hetzelfde.

Het echte antwoord moet nog komen, maar zal waarschijnlijk neerkomen op sancties tegen westerse bedrijven, nationalisaties misschien. Als ze echt rottigheid willen uithalen gaat de gaskraan dicht (en ja, dat kunnen ze best een poos volhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:08
Op twitter komen er meer en meer berichten dat de bevoorrading van de Russen in werkelijkheid niet bestaande is. Als de russen aan dit tempo ( wat je een tempo kan noemen ), dit 10 dagen volhoud ze enkel nog kunnen berusten op hun AK en munitie. Munitie voor tank, raketten etc zijn tegen dan 'op'.

De beelden lijken dit ook wel aan te geven? Putin is eerder een meester in deceptie dan in militaire operaties zo blijkt..

Onder het norm van what if.. :
Putin mag blij zijn dat hij een kernmacht is. Moesten we nog in een tijdperk leven waar enkel conventioneel oorlogstuig beschikbaar was en hij een zelfde actie zou uitvoeren zoals hij nu doet, was de NATO met de info dat we nu al weten wellicht al de boel aan het opkuisen..

Putin zal zeker de geschiedenis in gaan, maar alvast niet zoals hij had gewenst!

Riho terras is trouwens een aanrader om te volgen op twitter.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• honey
Miki schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:04:
[...]

Zie: https://nos.nl/l/2419111
En dan het filmpje wat erbij hoort.

Het kwam op mij heel raar over tov zijn aankondiging om een vredesmissie te starten. Alsof ie praktisch blind was.
Als arts zie ik een vermoeide man, maar ook dat zijn gezicht volgens mij oedemateus is (gezwollen) dat veroorzaakt kan worden door langer corticosteroïden gebruik. Indicatie voor dit soort medicijnen is ruim.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het dreigen met de kernwapens heeft ook een positieve kant. Namelijk dat Poetin blijkbaar geen andere response meer ziet dan, letterlijk, de nucleaire optie.

Tot hij natuurlijk zo gek blijkt te zijn om het daadwerkelijk te doen. Maar daar ga ik voorlopig even niet vanuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Limbeckx schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:19:
[...]

Hey @Virtuozzo zijn Nederlandse burgers te dom om de Russische subversie tot zich te nemen en niet gelijk Putin adepten te worden? Is onze media niet in staat om op de juiste manier dit te zuiveren?

Als het antwoord is: dat zijn ze wel; wat is dan het probleem.

Als het antwoord is, dat zijn ze niet; waar moeten we dan aan werken? Het weren van de info of aan onszelf?
Nee, mensen zijn absoluut niet te dom. Die vergelijking en invalshoek, dat gaat scheef. Wat we cognitive warfare noemen is iets wat uiterst gericht misbruik maakt van menselijk gedrag. Heel basaal, van het vermogen van onze hersenen tot patroonherkenning bij input van signaal / data.

We hebben gewoon heel lang niet meer nagedacht over dat soort technieken. Toen we dat wel nog deden was het media landschap heel anders, en zagen we het primair als iets binnen strikt militaire toepassingen.

Nu ja, het Kremlin is er al die tijd mee bezig geweest als wapentechnologie. Innovatie. Met goed identificeren en in kaart brengen van ons gedrag.

De uitdaging zit hem in zowel het opnieuw toepassen van de Tolerantie Paradox, als het weer leren weerbaar te zijn. Geen van beide is gemakkelijk, het is geen van beide überhaupt zelfs maar een eenvoudig debat of beslissing.

Er was een tijd waarin dit soort zaken iets van een kunst was. Tegenwoordig is het toegepaste wetenschap. Voor ons een flinke zaak van er achteraan lopen, maar het is ook best een confrontatie met eigen culturele aspecten.

Denk bijvoorbeeld eens aan ons individualisme. De mens is individu, zelfredzaam, haalt het beste uit zichzelf. Prima. Maar dit is een zelfbeeld. Het idee dat mensen de facto juist vanuit hun gedragsbiologie kwetsbaar zijn voor technieken van beïnvloeding, het is best slikken.

Kijk, in theorie weten we het wel. Maar ons blikveld is heel erg gevormd in ons hokjesdenken. Binnen domein van politieke economie bijvoorbeeld plaatsen we psychologen in bancaire structuren van besluitvorming. Waarom? Als mechanisme van weerstand tegen gedragseffecten. Zowel voor grensoverschrijdend gedrag als ter bescherming tegen externe beïnvloeding.

Daar weten we het dus. Daar trainen we er op. Daar letten we er op.

Maar politiek? Geopolitiek? Media? Sociale media? Voor allerlei redenen en oorzaken, daar ligt blinde vlek.

De rol van media in al dit, daar zou je een heel eigen topic over kunnen openenen 8) En al dat is slechts één component in ons bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-09 20:46
gekkies blijven gekkies ongeacht het onderwerp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
Lordy79 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:34:
Kernwapens opstarten is hopelijk niet serieus maar als ze gegooid worden is het niet op Oekraïne.
Als Putin Oekraïne wil vernietigen en nog wil leven zijn er conventionele bommen om heel Oekraïne met de grond gelijk te maken
Als hij kernwapens in gaat zetten is het tegen de NAVO-landen denk ik. Oekraine hoort mij Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:45
Rubberen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:38:
Op twitter komen er meer en meer berichten dat de bevoorrading van de Russen in werkelijkheid niet bestaande is. Als de russen aan dit tempo ( wat je een tempo kan noemen ), dit 10 dagen volhoud ze enkel nog kunnen berusten op hun AK en munitie. Munitie voor tank, raketten etc zijn tegen dan 'op'.

De beelden lijken dit ook wel aan te geven? Putin is eerder een meester in deceptie dan in militaire operaties zo blijkt..

Onder het norm van what if.. :
Putin mag blij zijn dat hij een kernmacht is. Moesten we nog in een tijdperk leven waar enkel conventioneel oorlogstuig beschikbaar was en hij een zelfde actie zou uitvoeren zoals hij nu doet, was de NATO met de info dat we nu al weten wellicht al de boel aan het opkuisen..

Putin zal zeker de geschiedenis in gaan, maar alvast niet zoals hij had gewenst!

Riho terras is trouwens een aanrader om te volgen op twitter.
Gedachtenspinsel: door eventueel de bevoorrading te frustreren zet de legerleiding Poetin op de schopstoel. Wellicht een 'elegante' manier om de man te lozen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHz5hSpFFBX0DiU0O4VDIxmJPL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySJlc535sqnzmlfqwHLqxy0t.jpg?f=fotoalbum_large
Ze hebben nog wel even voor ons onze wapens opgehaald in Eindhoven en naar Polen gebracht. Zelfde vliegtuig nu terug onderweg naar Hongarije.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:39:
Het dreigen met de kernwapens heeft ook een positieve kant. Namelijk dat Poetin blijkbaar geen andere response meer ziet dan, letterlijk, de nucleaire optie.

Tot hij natuurlijk zo gek blijkt te zijn om het daadwerkelijk te doen. Maar daar ga ik voorlopig even niet vanuit.
Pfft Poetin lijkt me gek genoeg..
Eerste doel?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

TheekAzzaBreek schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:38:
[...]

Dat zou ik niet doen.

De russen zijn natuurlijk wel verplicht een antwoord op de sancties te geven, maar deze dreigende houding is vooral voor binnenlandse consumptie. Ze gaan Nato niet aanvallen want dat kunnen ze onmogelijk winnen. Omgekeerd geldt waarschijnlijk hetzelfde.
ze vallen navo misschien niet doelbewust aan maar het gevaar bestaat dat NAVO via een omweg wordt meegesleept in het conflict. Bijv. als Turkije russische schepen gaat verbieden om ergens te varen (turkije is een navo-lid) en ze gaan op elkaar schieten.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
DiscoNootje schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:29:
[...]

Het is wel degelijk een nieuwe escalatie. We gaan nu als groep, met EU geld, wapens leveren aan Oekraïne. Dat zijn andere (en veel grotere) potjes met geld. In Ursula's woorden:

We are stepping up our support for Ukraine.

For the first time, the EU will finance the purchase and delivery of weapons and equipment to a country under attack.

We are also strengthening our sanctions against the Kremlin.

https://twitter.com/annea...1ec-8017-e269c04ef107%2F0
Ik denk dat dat wel meevalt, uiteindelijk zijn heel veel EU landen bezig met het leveren van materiaal aan de Oekraïners. Dus of dat nu uit naam van NL of de EU gebeurd maakt in die zin ook weinig uit.

Te meer ook omdat de EU helemaal niets heeft en het geld gewoon van de lidstaten komt evenals de transport capaciteit om dat spul daar te krijgen.

En overigens of Rusland nu de "EU" als entiteit aanvalt, of afzonderlijk Duitsland of Finland (om eens twee landen te noemen) het effect blijft hetzelfde. De art. 5 (NAVO) en/of art. 42.7 (EU) procedures treden dan in werking.

Daarbij heeft Poetin de eerste stap van deze reactie gezet met dat geroep over z'n kernwapens en het openlijke geflirt om Wit-Rusland ter ondersteuning Oekraïne in te krijgen.

Maar ik begrijp dat we vooral niets moeten doen en op onze handen moeten blijven zitten, en ook vooral Poetin z'n gang moeten laten gaan vanwege de angst om kernwapens ofzo, tot wanneer? Totdat de Russische tanks in het Westen van Ierland aankomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
FlowSnake schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:24:
[...]

Ergens in het over en weer ben ik afgehaakt, maar je impliceerde op een bepaald punt dat hij expres zand in de raderen van de ratio te flikkeren in dit draadje.

Het probleem is veel simpeler, hij wordt door de propaganda ingezet op juist die manier die ze hopen te bereiken. En het werkt, fucking verrassend. Jouw opstelling leidt er niet toe dat hij nu opeens denkt 'goh, sympatieke kerel, bedankt dat je me er voor behoedt'.

Wellicht zou je daar rekening mee kunnen houden in je argumentaties, je mag gelijk hebben, maar zo krijg je het niet.
Dat is het probleem van triage. Er komt een punt waar je de disfunctie ongeacht oorzaak moet losmaken. Zelfs waar je niets anders meer kan dan het gebruiken ter bescherming van de groepsdynamiek.

Het zegt iets over de tijd en omstandigheden waarin we leven dat dit soort overwegingen überhaupt onderwerp zijn geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:53
Arjan lubach heeft daar leuke of meer trieste YouTube video van gemaakt.

Alles wat niet in hun straaltje past wordt gelijk afgedaan als fake news ondertussen gaan ze op YouTube en Facebook soortgenoten opzoeken en bingo het algoritme geeft ze nog meer wappies shit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Laatst online: 22-09 22:13
honey schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:40:
[...]

Als hij kernwapens in gaat zetten is het tegen de NAVO-landen denk ik. Oekraine hoort mij Rusland.
Hij schiet nu toch ook al alles aan flarden.
Zoals hier al is geopperd, word het misschien een neutronenbom.
Die zal vooral personen doden en minder schade aan gebouwen en infrastructuur veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

Qwerty-273

Meukposter

Protest in Minsk.

Protest in Warschau.

En een groepering binnen de Oekraïne roept burgers in tal van regios van Rusland op dat dit het moment is om in opstand te komen.
https://informnapalm.org/...uchoi-ukrainy-do-narodiv/
Peoples of Russia! The empire will fall - whether you can create your own free states on its corpse or find yourself under the rubble - depends entirely on you.

Putin's plan to seize Ukraine in two days has completely failed. The Russians could not capture any major city. Kharkiv, Mariupol, Kyiv, and Odessa are all, without exception, large cities under Ukraine's control. The enemy suffers losses on all fronts.

Tatarstan and Bashkortostan, Chechnya and Dagestan, Ingushetia and Circassia, Sakha-Yakutia and Khakassia, Kalmykia and Buryatia, Erzyan Master and Mari El, Udmurtia and Karelia! Today you have a chance for freedom that your parents and grandparents did not have. A chance that your children and grandchildren will not have. Raise revolutions to seize power in your republics. Disarm the FSB, the Interior Ministry and the police. Fear not, Moscow does not have great resources that they could throw against you. Ukrainians will bear the entire burden of your revolutionary struggle on their shoulders. We will draw on as many forces and means of the enemy as will be necessary for the complete liberation of your republics!
Dat gaat nog wat worden als dit ook maar enige tractie krijgt….

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
Speedster schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:43:
[...]

Pfft Poetin lijkt me gek genoeg..
Eerste doel?
Ik zie geen scenario waar er maar een doel is. Als je er een stuurt weet je dat je er terug kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
[...]

Trouwens, aanvullend, het zou me niks verbazen dat de VS zich dan NIET gaat bemoeien met Europa om een wereldwijde escalatie te voorkomen. Als hij Europese landen gaat aanvallen, weet je dan zeker dat de VS Rusland plat gooit? Ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Steeg net een Lockheed C-5 Galaxy op vanuit Boekarest maar deed daarna snel z'n IFF uit.

[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 27-02-2022 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artwido
  • Laatst online: 22-09 22:13
honey schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:45:
[...]

Trouwens, aanvullend, het zou me niks verbazen dat de VS zich dan NIET gaat bemoeien met Europa om een wereldwijde escalatie te voorkomen. Als hij Europese landen gaat aanvallen, weet je dan zeker dat de VS Rusland plat gooit? Ik niet.
Frankrijk en Engeland hebben ook kernwapens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
[...]

Dat gaat tegen het hele principe van de navo in. Zou enorm gezichtsverlies zijn van de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Salvatron schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:43:
[...]

ze vallen navo misschien niet doelbewust aan maar het gevaar bestaat dat NAVO via een omweg wordt meegesleept in het conflict. Bijv. als Turkije russische schepen gaat verbieden om ergens te varen (turkije is een navo-lid) en ze gaan op elkaar schieten.
Mee eens.

Daarom is het ook zo belangrijk om rusland niet uit de Veiligheidsraad te mikken en alle ambassades te sluiten zoals hier wel gesuggereerd is. Die kanalen heb je hard nodig om te voorkomen dat ongelukken uit de hand lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
[...]

Ik denk het wel, je vergeet even dat er tig-duizend Amerikaanse troepen door heel Europa zitten, denk je dat de Amerikanen de vernietiging van een paar duizend man even over het hoofd zullen zien? :+

De Amerikanen gaan liever niet boots on the ground hebben ze al gezegd, maar een aanval op NAVO leden waar Amerikaanse troepen geraakt (kunnen) worden, betekend gewoon inzet van Amerikaanse troepen. De situatie zal alleen heel snel escaleren op dat moment.

[ Voor 18% gewijzigd door TIGER1125 op 27-02-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:16

JB

Cédric roelt!

https://nos.nl/l/2419047#UPDATE-container-59741929

Ook zo’n mooi voorbeeld. Massaal molotovcocktails maken maar Poetin komt jullie redden van alle ellende. Ga terug je hok in, mafkees!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

[...]

Er zijn teveel Amerikaanse soldaten en ander materieel op Europees NAVO gebied om een aanval over hun kant te laten gaan. Nazi DLD werd ook aangevallen door de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
[...]

Kan Poetin het risico permitteren om alleen EU doelen aan te vallen? Mocht de VS toch reageren dan zal dat niet te zuinig zijn. Sowieso is de VS buiten Europa zijn grootste probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50
LOTG schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:45:
[...]

Ik zie geen scenario waar er maar een doel is. Als je er een stuurt weet je dat je er terug kunt verwachten.
Gok dan de scene uit de film Wargames met heel veel streepjes over de hele aardbol. Ja ik ben zo oud dat ik die film nog ken ;)

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 22-09 10:32
Heeft Ukraine eigenlijk geen oproep gedaan aan Russische militairen van sluit je bij ons aan met je wapens en materieel en wij zorgen dat je hier straks veilig kunt blijven wonen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
TIGER1125 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:47:
[...]

Ik denk het wel, je vergeet even dat er tig-duizend Amerikaanse troepen door heel Europa zitten, denk je dat de Amerikanen de vernietiging van een paar duizend man even over het hoofd zullen zien? :+
Wij zullen het antwoord dan in ieder geval niet weten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Chocovla schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:47:
[...]

Gok dan de scene uit de film Wargames met heel veel streepjes over de hele aardbol. Ja ik ben zo oud dat ik die film nog ken ;)
A strange game. The only winning move is not to play. #WOPR

Heb m al een paar keer aangehaald in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik zie geen gegronde reden voor deze discussie. VS doet zeker mee, aangezien Europa ook de VS is. Heeft niks met gezichtverlies te maken maar met doelen en een gezamenlijke vijand. Daarnaast hebben ze al meerdere keren bewezen in grote conflicten te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-09 19:03

MLLL

Palm Treo 650

MeteoVir schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:10:
Wie merkt hetzelfde... ik krijg al foutmeldingen op RT.ru urls. RT.com werkt nog wel. Implementeren van EU-blokkade reeds in gang gezet?

[...]

Het wordt zo wel lastiger om het lokale RU-narrative te volgen.
Ik krijg dit
The requested URL was rejected. Please consult with your administrator.

Your support ID is: 147536762140077

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Limbeckx schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:14:
[...]

Dat is wel ingewikkeld immers nu wordt het: ik heb wel gelijk want veel woorden maar nu geen tijd voor.

Het klinkt vooral als een havikachtige en geopolitieke manier naar de mensenheid kijken. Ik ben meer van het romantische (romantisch betekend niet per definitie minder realistisch) kijk. Wij zijn vrij en daarom beter. Ik kan er wel op in gaan maar veel woorden enzo, nu niet. :+

En ja dat betekend dat er mensen zoals Baudet in onze gelederen zitten en daar kunnen wij op langere termijn prima zelfreinigend mee omgaan.
Tot op zekere hoogte. En dat is een ongemakkelijke maar historisch consistente les. Er zijn punten waar disfunctie een disproportioneel signaal wordt en menselijk gedrag het ondanks dat het uitzondering is als standaard gaat stellen.

Dat heeft niet zoveel te maken met verschillen in perspectieven als utilitarisme of romantisme, dit is het mijnenveld van menselijke sociale psychologie en gedragsbiologie.

Lang verhaal kort: verstoring is zelfversterkend, correctie is dat niet. Er is in ons gedrag van groepsdynamica niet zoiets als zelfherstellend of zelfrichtend. Van het idee van zelfreinigend is er laagdrempelig hellend vlak naar verwarringen daarbij vanuit overtuigingen.

Correctie kost. Investering, onderhoud, interventie, kader, regel. Maar het heeft harde beperkingen. Denk bijvoorbeeld eens aan het aandeel binnen sociale geografie van predisposities als autoritarisme. Dat is een minderheid. Maar de drempel voor het dominant worden daarvan binnen groepsdynamica is schrikbarend laag.

Enfin, dit gaat wel heel ver voor dit topic, ook al liggen hier binnen context absoluut verkenningen voor ons als samenleving.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat een verschil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPBwhYL7WSZBWXl-IbpGyEaT7Wo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6UjqeOx8AQVDcwnsloZvION2.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuRXf3kPssBNJJO115pbCvLwwPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eh4HYE7eZCLr9g2FtvwI0DmI.jpg?f=fotoalbum_large
Zelensky ziet er erg relaxed uit, wat een verschil met '1,5m afstand' Poetin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Qwerty-273 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:45:
Protest in Minsk.
[Embed]

Protest in Warschau.
[Embed]

En een groepering binnen de Oekraïne roept burgers in tal van regios van Rusland op dat dit het moment is om in opstand te komen.

[...]

Ook in Duitsland gingen meer dan 100.000 mensen de straat op:

https://www.knack.be/nieu...rticle-belga-1840127.html

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:46

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DR!5EQ schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:10:
[...]

Ik denk dat ik je goed begrijp en we zijn het eens over de bron, maar ik mis even waarom de twitterberichten die hier eindeloos worden geplaatst, niet gelogen zijn. Moeten we die dan ook niet met een korrel zout nemen?
Excuus, ik had dit bericht van je gemist.

Elke informatiebron moet met een korrel zout genomen worden tot dat het geverifeerd is. Maar er zijn een paar verschillen waardoor men er minder kritisch op is:

1. Twitter is heel diverse, RT is juist vrij specefiek
2. Twitter bevat ook betrouwbare bronnen, RT is inherent onbetrouwbaar gezien de taak die het heeft vanuit het Kremlin.
3. Sociale media wordt per definitie gewantrouwd. Bij nieuwsorganisaties verwachten we dat we het kunnen vertrouwen.

Helaas is RT een zeer zwaar besmet terwijl het zich voordoet als objectief terwijl het vaak de intentie tot beinvloeding heeft.

Maar... laten we even wat verder gaan en bespreken waarom men zo reageert. Daar heb je meer aan.

Jouw eerste intentie is om een duidelijk beeld te krijgen hoe de Russen in Rusland naar het nieuws kijken.
Jouw tweede intentie is om de groep daarmee te informeren.
Beide zijn goed en beiden worden gewaardeerd.

Maar vervolgens wordt er een bron gekozen die een loopje neemt met de waarheid en "activeer" je de mensen om daarna te kijken. Echter hierbij heb je nog niet in de gaten dat elk mens (geen uitzonderingen!) continue beinvloed wordt door wat die ziet, hoort en leest. Deze gevleugelde uitspraak is dan ook van toepassing: "Waar je mee omgaat, raak je mee besmet".

Dat is ook de reden waarom mensen in dit topic je ook een waarschuwen om het niet te doen. Je stelt jezelf open voor besmetting, maar je probeert ook, nogmaals onbedoeld, anderen te besmetten. Helaas is dat ook niet de eerste keer dus het geduld raakt op (ook bij ij, maar dit is een ander onderwerp die jou niet helpt).

Dus ondanks jouw goeie intenties ben je verkeerd aan het handelen. Nogmaals, dat dit het resultaat niet jouw intentie is lijkt me duidelijk op basis van hoe jij reageert. Echter men spreekt jou aan op jouw resultaat en niet op jouw intentie (iets wat ik hier wel doe).

De uitdaging die je hebt is om uit te zoeken hoe jij jouw beide intenties kan verwezelijken zonder besmet te raken. Dat klinkt simpel, maar dat is het echt niet. Echter doe je dat wel dan zal je meteen in aanzien stijgen van vele mensen hier. Tot die tijd kan het helpen om jouw intenties en resultaten als gescheiden te zien.

Hopelijk heb je wat aan het bovenstaande uitleg en snap je nu ook dat het resultaat het probleem is en niet jouw intentie. Mocht je meer vragen hebben dan kan het handig zijn om een persoonlijk bericht te sturen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

honey schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:32:
[...]

In de geschiedenis van de mensheid is het ook nauwelijks voorgekomen dat één persoon de gehele wereld kan vernietigen.
Dit vertelt niet alleen iets over de persoon zelf, maar ook de kwetsbaarheden in een totalitaire machtsstructuur. Zou Poetin te gemakkelijk opdracht tot het gebruik van kernwapens kunnen geven dan zijn in de machtsstructuur te weinig checks en balances waar de opdracht nog kan stilvallen. Dan is iedereen afhankelijk van een held die de opdracht weigert uit te voeren.

Theoretisch zou een Doema haar zegen moeten geven over een dergelijk besluit. Achten wij de Doema afgevaardigden uit het hout gesneden om te zeggen: "Poetin, hier houdt het op, hier ga je toch echt te ver, dit gaan we niet doen"? Met wat ik van die Doema heb gezien zijn besluiten vaak hamerstukken. Poetin spreekt het besluit uit en licht het vaderlijk toe, en de Doema zegt ja en amen.

Ik hoop op een schisma op dat vlak, dat de Doema is deze moeilijke tijd haar rol daadwerkelijk gaat uitoefenen en haar macht gaat inzetten.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

ArcticWolf schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:46:
Steeg net een Lockheed C-5 Galaxy op vanuit Boekarest maar deed daarna snel z'n IFF uit.
Ik snap het spektakel maar dit nou net het soort berichten dat eerder voorbij kwam, het melden dat vliegtuig X iets aan het doen is is niet echt interessant. Pas als we er meer van weten voegt het echt iets toe om over te discussieren. Nu is het 99% zeker gewoon een militair vliegtuig wat iets, joost weet wat, gaat doen. En dat de transponder uit gaat hoeft al helemaal geen verrassing te zijn in deze situatie.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:53
MLLL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:49:
[...]

Ik krijg dit
The requested URL was rejected. Please consult with your administrator.

Your support ID is: 147536762140077
RT en Sputnik zijn per direct geblokkeerd in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

[Embed]
Ik kijk pas op wanneer er in de kleine kern iemand met een foto van Primakov komt, à la wat Putin’s eigen kleine Tucker Carlson ooit daarmee deed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 12:14
https://metro.co.uk/2022/...ine-front-lines-16183530/

Anonymous begint nu leukere dingen te doen. Hopelijk helpen dit soort zaken :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Chocovla schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:47:
[...]

The Wave 1981 mag dan ook wel losjes genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:58
Lordy79 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:47:
[...]

Er zijn teveel Amerikaanse soldaten en ander materieel op Europees NAVO gebied om een aanval over hun kant te laten gaan. Nazi DLD werd ook aangevallen door de VS.
Pas nadat de VS in 1941 aangevallen werd door Japan ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:41
Weet niet of deze al gepost is, maar ook op zee gaat bij de Russen niet altijd goed:
[Twitter: https://mobile.twitter.com/NotWoofers/status/1497970449799593995?ref_src=twsrc%5Etfw]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:40
Buiten de training en humanitaire steun stuurt ook Zweden nu wapens, namelijk

5 000 pansarskott (Pansarskott 86)

Samen met wat aanvullend materiaal

• 5 000 skyddsvästar

• 5 000 hjälmar

• 135 000 fältransoner

https://www.svt.se/nyhete...t-forsamrat-sakerhetslage

Dat is best wat voor Zweden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nee hoor. Dezelfde fuik en trollenfabrieken waar ze (al dan niet bewust) achteraan hobbelen. Dus zo raar is het niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 14:16

JB

Cédric roelt!

eric.1 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:53:

• 5 000 skyddsvästar

• 5 000 hjälmar

• 135 000 fältransoner

Klinkt meer als de shopping list van IKEA :X

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
Heb werkelijk geen idee wat ze sturen, is dit de IKEA catalogus? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Protest in Minsk.
[Embed]

Protest in Warschau.
[Embed]

[...]

Best wel een “als”.

In die zin, als er protest komt uit selectoraat van oligarchie en dat is van zekere schaal, dan wordt het interessant. En pijnlijk. Maar dan verandert wel de situatie daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:38
Protest in Minsk.
[Embed]

Protest in Warschau.
[Embed]

[...]

Krijgt pas tractie als de sleutelfiguren rondom Putin dat ook zien zitten :+

Want bij zo'n beetje elke revolutie zal je zien dat de politie en leger "opeens" niet doet tegen de rebellen.... Wat heel logisch is als je de achterliggende dynamiek weet.

Putin regeert niet alleen. Daarom heeft het hele "Putin is er gek genoeg voor" verhaal niet zoveel basis. Hij beslist niet alleen namelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 27-02-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
[...]

Zo lijkt het wel, maar als hij het niet kan krijgen krijgt niemand het is ook een reële optie.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37

• 5 000 skyddsvästar

• 5 000 hjälmar

• 135 000 fältransoner

Zweden 🇸🇪, vertrouwd de Russen al jaren niet en denkt liever daar dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
LOTG schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:45:
[...]

Meerdere doelen?
Europa ligt binnen bereik, US te ver weg denk ik.

Parijs, Brussel , Berlijn? Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven zie ik niet als doelen.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09

_/-\o_ _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:40
hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:54:
[...]

Heb werkelijk geen idee wat ze sturen, is dit de IKEA catalogus? :+
5k Anti-amour weapons,
Vesten,
Helmen
En iets wat ook ik niet kan plaatsen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
honey schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:39:
[...]

Als arts zie ik een vermoeide man, maar ook dat zijn gezicht volgens mij oedemateus is (gezwollen) dat veroorzaakt kan worden door langer corticosteroïden gebruik. Indicatie voor dit soort medicijnen is ruim.
Is dat heel pijnlijk en terminaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Mektheb schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:54:
[...]

Zweden 🇸🇪, vertrouwd de Russen al jaren niet en denkt liever daar dan hier.
Gezien Putin in niet al te subtiele bewoordingen meermaals heeft gedreigd een atoombom op Zweden te gooien verbaast het me niets

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
siggy schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:52:
[...]

The Wave 1981 mag dan ook wel losjes genoemd worden.
Dat experiment, en die film. Ik kan mij nog herinneren dat op het middelbaar dit als sociaal experiment als klas gedaan werd.

Nooit kunnen vergeten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
TheRicolaa10 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:52:
Weet niet of deze al gepost is, maar ook op zee gaat bij de Russen niet altijd goed:
[Twitter]
Daar was ie weer, Русский корабль, иди на хуй :) Vandaag bij het protest in Groningen geweest, en daar werd dit ook continue geroepen. De memeification is compleet.

Verder:

Dit is een forse donatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:39:

Ik hoop met je mee. Het kan ook een voordeel zijn in het vervreemden van zijn bondgenoten, die vinden dit mogelijk ook niet zo'n fijn idee. In die zin hoop ik dat dit bijdraagt aan het afbrokkelen van zijn positie en dat hij niet toe gaat komen aan het daadwerkelijk inzetten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Mach schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Het ding is volgens mij ook dat velen in dit topic jouw diepgaande (theoretische) kennis en ervaring waarderen maar vanwege je bijzondere schrijfstijl en taalgebruik waarschijnlijk ook vaak niet kunnen volgen. Daardoor kun je wat superieur en onbehouwen overkomen. Ik ben er daar 1 van. Als jurist best gewend aan doorwrochte betogen maar taalkundig ben je soms echt onnavolgbaar en dat maakt de complexe materie alleen maar complexer. :)

Just my2 cents van een hoofdzakelijk lurker in dit topic :)
Ik zal proberen in simpele woorden en aanwijzingen een opzetje te geven.
Protip: in het eerste deel van dit topic heeft @Virtuozzo heel veel posts gedaan met links en al. Ik snap dat het een berg is.

The dictators handbook werd als tip gegeven. Maar voor een snelle opzet:

Stap 1. Dit filmpje kan je als alternatief voor boek bekijken, het legt de zaak in een notendop uit: YouTube: The Rules for Rulers.

Stap 2. Daarnaast Wikipedia: Selectorate theory met een theoretisch model van dit soort processen. Dat helpt enorm om te begrijpen wat hij bedoelt met 'buiten de deur vreten' en 'alles is grondstof'.
Het is vooral lastig te begrijpen aanvankelijk omdat het wereldbeeld wat uit deze zaken naar buiten treedt zo anders is dan het onze, dat je je er bijna geen voorstelling van kan maken.
Die theorie zorgt ervoor dat je er wel een voorstelling van kan maken, en dan wordt het zelfs verontrustend logisch allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Speedster schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:54:
[...]

Meerdere doelen?

Parijs, Brussel , Berlijn? Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven zie ik niet als doelen.
Onderzeeërs kunnen nu al rondom amerika liggen. Denk zelfs dat dat het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:55:
[...]

Dat experiment, en die film. Ik kan mij nog herinneren dat op het middelbaar dit als sociaal experiment als klas gedaan werd.

Nooit kunnen vergeten.
Serieus, het werd echt gedáán? Wtf. Heb gelukkig de 'show & tell' versie gehad. Ofwel, de VHS versie....

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ClUdqd1l.jpg

}:O

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 27-02-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Frappuccino schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:55:
[...]

Is dat heel pijnlijk en terminaal?
Nee, dat hoeft niet. Ik las ergens dat hij kanker heeft (gehad?), dat hoeft niet pijnlijk te zijn. Maar, ik zie geen gezonde en fitte man. Op zich verontrustend, omdat dat misschien hem een gevoel van urgentie geeft.

We kennen zijn motivaties niet, maar ik denk wel dat het een man van eergevoel is en falen niet snel als een optie zal worden gezien.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 18:41

iambig

* z.o.z *

Bald and Bankrupt was in Oekraïne een dag of wat voor de russen arriveerden...
Best wel apart dat niemand eigenlijk echt verwachtte dat het loos zou gaan.

NEE: dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57

pro_6or

amateur_60r

alexbl69 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:33:
[...]

Nee, Orban volgt hetzelfde recept als Putin.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online

• 5 000 skyddsvästar

• 5 000 hjälmar

• 135 000 fältransoner

Pansarskott is een antitank wapen, de rest zijn helmen, uniformen en rantsoenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:55:
[...]

Daar was ie weer, Русский корабль, иди на хуй :) Vandaag bij het protest in Groningen geweest, en daar werd dit ook continue geroepen. De memeification is compleet.

Verder:
[Twitter]
Behoorlijk ja. Nu kan ik Zweden in deze wel begrijpen, maar het is meer dan wat ik verwacht had. Ik kan mij zo voorstellen dat er wat in Russische staf naar kijkt, en dan naar de recente verliezen aan tanks en apc’s, en toch enige frustratie voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
iambig schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:58:
Bald and Bankrupt was in Oekraïne een dag of wat voor de russen arriveerden...
Best wel apart dat niemand eigenlijk echt verwachtte dat het loos zou gaan.

[YouTube: Solo Along The Ukrainian-Russian Border ( One Day Before Invasion )]
Behalve de Amerikanen die het al even riepen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:44

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Meerdere doelen?

Kernwapens hebben meer dan genoeg bereik om ook de VS te raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 12:14
[...]

Meerdere doelen?

Brunssum waar ik tot voor kort woonde hoor. Regionaal navo HQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:25
Niet vaak gezien dat zo ongeveer elk land in de wereld ofwel tegen, ofwel neutraal is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:55:
[...]

Verder:
[Twitter]
Ik citeer jou even, maar 5000(!) raketten? dat is een factor 15 van wat NL geeft. Zweden heeft 10M inwoners tegen 17M in NL, en is ook nog eens niet lid van Navo. Mis ik een stap of is dit echt een gigantisch verschil? Wie kan dit duiden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
Michael_OsGroot schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:59:
[...]

Ik citeer jou even, maar 5000(!) raketten? dat is een factor 15 van wat NL geeft. Zweden heeft 10M inwoners tegen 17M in NL, en is ook nog eens niet lid van Navo. Mis ik een stap of is dit echt een gigantisch verschil? Wie kan dit duiden?
Ze liggen dichter bij de Russen :+

En geen navo lid. Dus moeten zelf de broek ophouden.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 27-02-2022 19:00 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid