De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.517 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Janpietertje89 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:43:
Waarom heeft Oekraïne destijds in godsnaam zijn kernwapens opgegeven. Een honderdtal kernwapens gericht op Moskou was toch meer dan genoeg geweest om elke vorm van agressie vanuit Rusland te voorkomen.
Omdat men de garantie kreeg van de VS en Rusland dat de territorial integriteit gerespecteerd zou worden. Laten we maar zeggen dat het een andere tijd was.

Denk daar ook aan, de volgende keer dat je Rusland hoort praten over "afspraken" met NAVO dat er niet uitgebreid zou worden (wat niet klopt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20
Vlassie1980 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:43:
[...]

Wel klote voor de Russische bevolking die ook niet voor deze waanzin hebben gekozen.
Maar op dit moment wel de belangrijkste partij is die een verschil kan gaan maken. Rusland moet zich van binnenuit keren tegen het Kremlin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom heeft Oekraïne destijds in godsnaam zijn kernwapens opgegeven. Een honderdtal kernwapens gericht op Moskou was toch meer dan genoeg geweest om elke vorm van agressie vanuit Rusland te voorkomen.
In ruil voor bescherming hé... That got old...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Omdat kernwapens nogal duur zijn om ze te onderhouden, en je hebt er niks aan, want je kunt ze niet gebruiken. Tenzij je van je eigen land een lichtgevende parkeerplaats wil maken dan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Op Twitter merk je toch ook steeds meer agressie richting de Russen van Oekraïners (heel begrijpelijk). De beelden worden ook steeds heftiger. :|

Nog niet zo erg dat er lichamen aan touwen hangen, maar ik kan mij wel indenken dat dit binnen de kortste keren wel het geval gaat worden.

Ik heb in ieder geval besloten om straks niet meer op Twitter bepaalde hashtags te volgen. Want ik zal nog wel moeten functioneren in de NL maatschappij.

Beste Tweakers die ik al langere tijd in dit topic op de meest exotische tijden voorbij zie komen en ook vaak.. denk goed om jezelf (en je gezin). Neem af en toe afstand, om even op te laden. Das nu wel de keerzijde van deze oorlog icm sociale media. :>

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:16
RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Omdat men de garantie kreeg van de VS en Rusland dat de territorial integriteit gerespecteerd zou worden. Laten we maar zeggen dat het een andere tijd was.

Denk daar ook aan, de volgende keer dat je Rusland hoort praten over "afspraken" met NAVO dat er niet uitgebreid zou worden (wat niet klopt).
Over die afspraken over expansie van de NAVO heeft het Clingendael wel een interessant stuk: https://www.clingendael.o...ing-en-navo-expansiedrift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:21
Wognummer schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:40:
[...]

zijn ambulances niet neutraal? als in je mag er niet op schieten, maar je mag ze ook niet gebruiken om een gebied binnen te trekken (ik weet het in oorlog is alles toegestaan |:( )
Kadyrov van Tsjetsjenië geeft nergens iets om, is daar ook neergezet door Rusland. Er zijn ook Tsjetsjeense militairen groeperingen die vechten aan de zijn van Oekraïne.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Dat was onderdeel van de afspraken na de onafhankelijkheid. In het kort: De NATO en Rusland zouden hun beide beschermen tegen argressie van de ander.
Na de onafhankelijkheid was Oekraïne een grote kernmacht en beschikte over een arsenaal van kernwapens. Begin 1994 werd de internationale afspraak gemaakt dat Oekraïne binnen drie jaar 1800 raketten voor vernietiging aan Rusland afdraagt.[6] Het verrijkte uranium uit de kernkoppen wordt vervolgens met Amerikaanse financiële steun omgezet in brandstof voor kerncentrales. In het Boedapestmemorandum van 1994 werd vastgelegd dat het land in ruil voor de kernwapens een soevereiniteitsgarantie kreeg van de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Rusland.[7] Oekraïne ondertekende ook het non-proliferatieverdrag van kernwapens.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:12:
[...]

Dat is de hamvraag. Maar het is er wel een die wij zouden stellen vanuit ons denken, onze cultuur-historische ontwikkeling, onze structuren van gescheiden machten en zo meer.

Je zou kunnen zeggen dat er verschillende "scholen" zijn bij die vraag. Een school legt de focus op dat aspect van continuïteit in / middels conflict, ziet dat als signaal dat ondanks focus op termijnplanning, er geen waarde gehecht wordt in dat mentale kader aan gevolgen. Een andere school, voornamelijk Amerikaans (zie bijvoorbeeld hier) neigt naar een conclusie waar Putin's denken een factor is, maar niet de beslissende. In die zin, dat Putin zich primair richt op zijn rol als guarantor, en minder op zich zelf als Sterke Man.

Enfin, en dan zijn er nog een paar.

Hoe dan ook, bij elk van die scholen wordt erkend dat de correlatie tussen continuïteit en conflict in meer of mindere mate bepalend is voor strategie. Dat is nogal een mismatch met politiek in het Westen, tenzij de trends hier van politieke herordening hier doorzetten.

Anders gezegd: het denken daar zal rigoureus zero sum blijven toepassen op ons tenzij wij ons in ordening aanpassen aan hen.

Nu ja, dat is nogal wat. Maar dan nog blijft het vraagstuk van "hoe kan dergelijke machtsdynamiek en dergelijk denken overeind blijven". Het antwoord op die vraag weten we eigenlijk, best goed zelfs. Vanuit historische lessen. Hun "ordening", hun model is geworteld in een overlap van conservatisme en autoritarisme. Ongeacht dat denken, dat betekent dat er sprake is van specifieke structuren en mechanismen (gedrag) die berekenbaar zijn. Zeker tegenwoordig. Dat voegt best wat toe aan wat we vanuit historische lessen weten.

Lang verhaal kort: conservatisme is altijd een verwarring tussen status quo en behartiging, waar processen van concentratie (welvaart, toegang, middelen) raken aan intern vermogen voor functionaliteit en continuïteit. Autoritarisme is in zijn rauwe essentie een gulzig voedingssysteem (energie, macht, middelen e.d.) waar concentratie ook als driver aanwezig is. Van twee kanten is er dus een ondermijnen van eigen vermogen tot scheppen / voeden, en van een kant een focus die rauw op voeden ligt.

In het vorige topic staan wat leestips van Miller-Idriss, Kanefield et alii die dit in meer detail uitleggen, maar dit terzijde.

Alhoewel het politiek gevoelig ligt is de conclusie dat op lange termijn het zich bij interne focus niet overeind kan houden, en bij externe focus wel. Anders gezegd: als het buiten de deur kan blijven vreten dan blijft het overeind, maar het zal steeds meer en steeds verder buiten de deur moeten vreten.

Enkel wanneer de focus intern ligt, is er collaps. Dit is precies wat de Soviet Unie zich in de periode Andropov realiseerde, men wees grotendeels dat besef af, behalve in de Andropov kring. De huidige oligarchie kent die les. Men heeft van alles gedaan om zich dan ook weg te houden van interne focus, maar ook om zich te beschermen tegen eventuele pogingen van deze zijde om hun blik toch naar binnen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan die enorme oorlogskas, maar zie ook de bewuste strategie van verstrengeling en compromitteren.

Tenzij wij hun focus weer intern krijgen zal de lange termijn meer en erger van hetzelfde blijven.
Ik denk dat het niet zozeer met een andere (niet westerse) "leer" te maken heeft.

In mijn beleving heeft het te maken met rationeel vs niet-rationeel denken (aka ergens blind in geloven).
Niet-rationele ideeën komen ook voor in westerse/democratische landen.

Bijna elke politieke partij in Nederland heeft punten op de agenda staan die wetenschappelijk, maatschappelijk of economisch gewoon niet haalbaar zijn.
Erin geloven is leuk, maar op lange termijn objectief niet haalbaar en soms zelfs schadelijk.

Het voordeel is wel dat in een redelijk functionerende democratie daar een remmende werking op ligt.
We hebben echter nog redelijk recentelijk gezien wat er in landen zoals VS gebeurt wanneer dat systeem faalt.
Tot op de dag van vandaag zelfs (gezien de uitspraken van de man in kwestie) blijkt dat sommige mensen in een illusie leven.

Ik weet niet of je bekend bent met World War Two en Mark Felton op YouTube?
Maar zij geven een uitstekend objectief beeld van ook de bigger picture van Duitsland 80 jaar terug.

Eigenlijk komt het er steeds op neer dat er 1 persoon een soort van ideaal idee heeft, mensen daarbij aansluiten en de prestige en macht wel zeer prettig vinden.
Als er vervolgens stront aan de knikker is, heeft het merendeel van deze mensen er vervolgens totaal geen moeite mee om eieren voor hun geld te kiezen.
Tot die tijd spelen ze het theater stukje allemaal braaf mee.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
TheRicolaa10 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:33:
In Rusland is een run ontstaan op contant geld:
[Twitter]
Dat lijkt me uitstekend. Paniek onder de eigen bevolking, waarna men zich tegen Poetin keert lijkt me nu niet perse in het voordeel van Vladimir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:24
Als dit zou is dan kan de navo toch niet anders dan ingrijpen?.. die laffe poetin heeft zelf al een enorm leger en gaat ook nog een ander land laten bijspringen.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ingelogd schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Kadyrov van Tsjetsjenië geeft nergens iets om, is daar ook neergezet door Rusland. Er zijn ook Tsjetsjeense militairen groeperingen die vechten aan de zijn van Oekraïne.
Van het eerste zijn bevestigingen.
Van het tweede niet.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:21
wildhagen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Omdat kernwapens nogal duur zijn om ze te onderhouden, en je hebt er niks aan, want je kunt ze niet gebruiken. Tenzij je van je eigen land een lichtgevende parkeerplaats wil maken dan.
Oekraïne heeft op dit moment weinig te verliezen, ik geloof niet dat Putin Oekraïne had aangevallen als ze wisten dat er nog duizenden kernwapens beschikbaar waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Stylze schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Als dit zou is dan kan de navo toch niet anders dan ingrijpen?.. die laffe poetin heeft zelf al een enorm leger en gaat ook nog een ander land laten bijspringen.
Zowel Belarus, Rusland als Oekraïne zijn geen NAVO-lid, dus de NAVO kan hier niet zo gek veel, anders dan de steun die ze nu al geven.

Directe interventie zal iig niet gaan gebeuren, zolang er geen NAVO-lid betrokken is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:58

Sebazzz

3dp

psychodude schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Maar op dit moment wel de belangrijkste partij is die een verschil kan gaan maken. Rusland moet zich van binnenuit keren tegen het Kremlin.
En dat is ook de hoop, het is de hoop dat de bevolking zich negatief tegenover Putin opstelt. Maar het kan ook de andere kant op gaan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Omdat mijn beeld van Oekraïne toch wat fragmentarisch is opgebouwd, heb ik gisteren de Netflix docu over de winter van 2014 gekeken. In bepaald opzicht het moment van de onafhankelijkheid van de Oekrainers. Als concentreert de docu zich daarop, als je zaken als de Oranjerevolutie en deze winter op een rij zet, krijg je een beeld van een volk dat nog volop in ontwikkeling is en strijd om af te rekenen met het verleden en een betere toekomst in te slaan. Die toekomst waar Russen bijv. alleen maar van kunnen dromen.

Mocht je wat tijd extra hebben, maar niet genoeg voor een boek, kan ik de docu aanraden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Knutselwout
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-09 14:41
*knip*

Sorry, ik kon het niet laten. Knip het maar weg als dit niet mag.

*knip* voor dit soort dingen hebben we dus de huiskamer.

[ Voor 62% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:29

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Stylze schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Er is nog een kleine opening om met kruisraketten wat duidelijk te maken maar Putin overweegt om snel atoomwapens in Belarus op te stellen. Juist om zoiets tegen te gaan lijkt mij.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HackingDutchman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-09 12:51

HackingDutchman

Scientia potestas est

Knutselwout schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:51:
*knip*
Sorry, ik kon het niet laten. Knip het maar weg als dit niet mag.
*knip* maak gewoon alleen een topic report aan, door hierop te reageren ontspoort het topic.

[ Voor 41% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 13:11 ]

~~~~ From Agfa to Zeiss .... and beyond ~~~~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 22:26
TheRicolaa10 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:33:
In Rusland is een run ontstaan op contant geld:
[Twitter]
Dat niet alleen.. maar ook de Ruble is weer minder waard geworden. Het is in vergelijking van 2008 nog maar een 1/3 waard van de Dollar. Russen die ik rond 2008 en 2009 heb leerden kennen waren al toen al niet amused van de waarde daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:30
Wit-Rusland wil dus blijkbaar meedoen, maar hoe staat de bevolking er daar tegenover? Zeker gezien de protesten daar in 2020.. Dat het leger gewoon doet wat ze opgedragen wordt is wel duidelijk

[ Voor 21% gewijzigd door GAIAjohan op 27-02-2022 12:54 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ondertussen een goeie 3 dagen geleden al dat Rusland de oorlog heeft verklaard aan de soevereine staat Oekraïne. Ik denk dat we ondertussen al meerdere zaken kunnen besluiten sinds dit fenomeen zich heeft voortgedaan.

- Diplomatisch gezien heeft naar mijn mening Rusland alle kaarten op tafel gelegd. waar we vroeger twijfelden over wat er waarheid kon zijn dat vanuit het Russisch regime kwam is het nu zéér duidelijk dat je er werkelijk niets van kan geloven. Eerst ging het over de separatistische gebieden, dan ging het over de volledige donbass regio en uiteindelijk zijn we geëindigd bij volledig Oekraïne. Hier stel ik mij de vraag als dit conflict begint uit te doven, zal er op een bepaald moment toch diplomatie nodig zijn. Wat voor waarde hebben de woorden nog van Poetin in die gesprekken?

- Op militair vlak een gelijkaardig scenario als hierboven. We wisten dat Rusland over de nummers beschikt maar het materieel sterk verouderd is. Op zich dient dit niet nefast te zijn in een conflict met Oekraïne aangezien hun materieel ook van eenzelfde tijdperk afkomstig is. Echter is het nu al zeer duidelijk dat logistiek gezien Rusland een ware ramp is. De blitzkrieg waar hij op had gehoopt is duidelijk iets waar de russen niet in staat zijn om op een succesvolle manier uit te voeren. In 1943 konden ze het wel succesvol uitvoeren maar anno 2022, 79 jaar later krijgen de russen het dus niet voor elkaar met alle technologies updates sinds die tijd. In mijn ogen een gigantisch militair grap op zich.

Hieruit kunnen we ook afleiden dat moest het conflict zich verder verspreiden tot op het punt dan artikel 5 in werking treed we als Europeanen op zich nu al kunnen zeggen dat Rusland zal worden vernietigd. Dit met als grote voorwaarde het een conventionele oorlog is en zou blijven.

- Moreel van de Oekraïne troepen alsook de Russische troepen

Ik denk te kunnen zeggen dat we hier met tegenpolen te maken hebben. De Oekraïense troepen doen het fantastisch tegen een overweldigende macht. Ikzelf en vermoedelijk praktisch niemand had kunnen denken wat een moed, eer en zelfopoffering zij in de strijd gooien tegen de russen. Aan de andere kant zien we meer en meer signalen dat de russen de moed lijken te verliezen? Geen benzine, geen eten etc zijn nu ook niet echt zaken waar je strijdlustig van wordt. Daarbij nog wetende dat beide landen uiteindelijk een historische connectie hebben lijkt het nu dat er ‘weldenkende’ Russische troepen de zin van het conflict niet meer begrijpen.

Verder kunnen we ook concluderen dat Oekraïne het nieuwe Afghanistan van Rusland zal worden, zelfs in best case scenario vanuit het Russisch oogpunt bekeken.

- Standpunt van de europa / de wereld.
Militaire steun in de zin van daadwerkelijk troepen zich laten inmengen in het conflict is blijkbaar nog altijd uit den boze, alhoewel je toch lijkt te merken dat ze flirten met de grens van wat mogelijk is. Ondertussen kunnen we besluiten dat er toch vele landen militaire steun geven in de vorm van allerhande wapentuig. Het is ook duidelijk dat de VS Oekraïne steun geeft op het vlak van intelligence van het gebeuren op het slagveld. Dit lijkt wel degelijk zijn vruchten af te werpen. De vraag die ik mij daarover telkens stel is de volgende; Wat is de grens voor Poetin? Artikel 5 voeren we niet uit maar we geven wel steun in welke vorm dan ook. Ook niet te vergeten dat het conflict, precies de hele wereld lijkt te verenigen ( met uitzondering van enkele commi landen ), in het afkeuren van alles wat Poetin momenteel doet. Hier stel ik mij oprecht de vraag wat de boodschap zal zijn in zijn volgende persmoment, en in zekere zin heb ik wel schrik welke reactie dit kan zijn..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Voor diegene die willen weten hoe de oorlog verloopt:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/2022_Russian_Invasion_of_Ukraine_animated.gif

Overigens is Wikipedia: 2022 Russian invasion of Ukraine een fantastisch bron van informatie.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54
Misschien een rare vraag, maar ik vraag me af hoe het nu in Kaliningrad is. Zou daar op de een of andere manier druk te zetten zijn qua sancties? Ze zijn immers behoorlijk geïsoleerd van de rest van Rusland.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:04
[...]

zijn ambulances niet neutraal? als in je mag er niet op schieten, maar je mag ze ook niet gebruiken om een gebied binnen te trekken (ik weet het in oorlog is alles toegestaan |:( )

edit: even opgezocht
Wikipedia: Medical neutrality

dus je mag er niet op schieten en je mag er niet vanuit schieten op burgers (en nog wat andre regels)
Deze valt denk onder "misusing a flag of truce" in de war crime bingo. Daar vallen ook uniformen en insignes van de vijand en "distinctive emblems of the Geneva Conventions" zoals het rode kruis onder. Volgens mij scoort Rusland al goed op dit lijstje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSiz4N7qaVfmP27nlqE15wJT-u4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PHc5BZ42Uc7Set5qzXz86xs0.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 15:42
Hot take!!!

Ondanks dat ik het er mee eens ben dat Putin, Rusland als de vijand gezien word, en Oekraïne zo solidariteit mag verwachten van ons. Wil ik even een nuance bieden als dat kan.

Ik zag dat de #AfricansinUkraine tractie begint te krijgen, en waarschijnlijk niet ongefundeerd. Hiermee word gesteld dat er met humanitaire acties, zoals vluchtelingen ondersteunen. Dat er onderscheidt word gemaakt op basis van ras/huidskleur. Deze mensen worden geblokkeerd bij mogelijkheden om te vluchten bijvoorbeeld, maar worden wel gevraagd om mee te vechten voor de vrijheid.
Dit voelt en is heel fout vind ik.

Nou zijn de steunbetuigingen aan Oekraïne wel geoorloofd, maar het voelt dubbel dat dit soort zaken schijnbaar niet in de overweging mee worden genomen. En aangezien onze waarden en normen dit ook niet permitteren, is het dan geoorloofd en wenselijk om je hier wel over uit te spreken. Als politiek, diplomatiek, maar ook als mens zelf natuurlijk. En mag en moet dit beter ondersteund worden door hulp te bieden.

Of moet dit, en ik heb moeite om het te stellen, het gezien worden als onvoorziene of te complicerende omstandigheden. En/of teveel bemoeienis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Over 2 minuten loopt het ultimatum van Putin af om te verschijnen in Gomel.....

:X

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:38
wimpo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:55:
Hot take!!!

Ondanks dat ik het er mee eens ben dat Putin, Rusland als de vijand gezien word, en Oekraïne zo solidariteit mag verwachten van ons. Wil ik even een nuance bieden als dat kan.

Ik zag dat de #AfricansinUkraine tractie begint te krijgen, en waarschijnlijk niet ongefundeerd. Hiermee word gesteld dat er met humanitaire acties, zoals vluchtelingen ondersteunen. Dat er onderscheidt word gemaakt op basis van ras/huidskleur. Deze mensen worden geblokkeerd bij mogelijkheden om te vluchten bijvoorbeeld, maar worden wel gevraagd om mee te vechten voor de vrijheid.

Nou zijn de steunbetuigingen aan Oekraïne wel geoorloofd, maar het voelt dubbel dat dit soort zaken schijnbaar niet in de overweging mee worden genomen. En aangezien onze waarden en normen dit ook niet permitteren, is het dan geoorloofd en wenselijk om je hier wel over uit te spreken. Als politiek, diplomatiek, maar ook als mens zelf natuurlijk. En mag en moet dit beter ondersteund worden door hulp te bieden.

Of moet dit, en ik heb moeite om het te stellen, het gezien worden als onvoorziene of te complicerende omstandigheden. En/of teveel bemoeienis.
Er is geografisch natuurlijk wel een duidelijk verschil en sluit het aan op de 'opvang in de regio' argumentatie. Ook zijn de culturele verschillen kleiner?

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Maurice079 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:35:
Zodan. Schulz geeft net even een toespraak op CNN. Duitsland gaat (o.a. als gevolg van deze ontwikkelingen) een fonds optuigen voor defensie-uitgaven, waarmee in totaal 100 miljard euro is gemoeid. Zal niet het eerste land uit de eurozone zijn vermoed ik.
https://www.macrotrends.n...y-spending-defense-budget en Wikipedia geven hetzelfde beeld: Duitsland gaf net onder de 50 mld uit. Dat is dus bijna een verdrievoudiging van het Defensiebudget, mits alles dit jaar gaat worden besteed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

eMiz0r schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:36:
[...]

Beetje cynisch maar opschalen of terugschalen? Mijn vader is zijn hele leven beroepsmilitair geweest en heeft zijn laatste 10 jaar met niks anders dan bezuinigingen te maken gehad. Inmiddels is hij al bijna 15 jaar met pensioen en aan die kaalslag op Defensie door de jaren heen is niets veranderd.

Ook niet verwonderlijk omdat de SGP nog praktisch de enige partij is die wil investeren in Defensie. Of nouja was, want als het te laat is roept iedereen ineens weer over hoe het toch kan dat militairen met 3e hands materiaal rondlopen.

We zitten al tientallen jaren structureel ver onder de NAVO afspraken van 2%. Een van de weinige dingen die ik Trump moet meegeven.
We zijn economisch zo met elkaar verweven dat oorlog, eigenlijk geen optie meer is. Dit is ook echt krankzinnig. Ik ben zelf modelbouwer, ook van oudsherre in het voormalige Oostblok een populaire hobby. In Oekraïne zitten meerdere, best grote, spelers, Miniart, ICM, mikromir, dorawings. Sommige van die mensen zijn nu aan het vechten. Dat is toch gestoord, dat dat nog gebeurt is. Maargoed, we zullen weer moeten investeren. Hopelijk stopt de invasie en wordt het nóg minder als optie gezien.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
Rubberen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:53:
Ondertussen een goeie 3 dagen geleden al dat Rusland de oorlog heeft verklaard aan de soevereine staat Oekraïne. Ik denk dat we ondertussen al meerdere zaken kunnen besluiten sinds dit fenomeen zich heeft voortgedaan.

- Diplomatisch gezien heeft naar mijn mening Rusland alle kaarten op tafel gelegd. waar we vroeger twijfelden over wat er waarheid kon zijn dat vanuit het Russisch regime kwam is het nu zéér duidelijk dat je er werkelijk niets van kan geloven. Eerst ging het over de separatistische gebieden, dan ging het over de volledige donbass regio en uiteindelijk zijn we geëindigd bij volledig Oekraïne. Hier stel ik mij de vraag als dit conflict begint uit te doven, zal er op een bepaald moment toch diplomatie nodig zijn. Wat voor waarde hebben de woorden nog van Poetin in die gesprekken?

- Op militair vlak een gelijkaardig scenario als hierboven. We wisten dat Rusland over de nummers beschikt maar het materieel sterk verouderd is. Op zich dient dit niet nefast te zijn in een conflict met Oekraïne aangezien hun materieel ook van eenzelfde tijdperk afkomstig is. Echter is het nu al zeer duidelijk dat logistiek gezien Rusland een ware ramp is. De blitzkrieg waar hij op had gehoopt is duidelijk iets waar de russen niet in staat zijn om op een succesvolle manier uit te voeren. In 1943 konden ze het wel succesvol uitvoeren maar anno 2022, 79 jaar later krijgen de russen het dus niet voor elkaar met alle technologies updates sinds die tijd. In mijn ogen een gigantisch militair grap op zich.

Hieruit kunnen we ook afleiden dat moest het conflict zich verder verspreiden tot op het punt dan artikel 5 in werking treed we als Europeanen op zich nu al kunnen zeggen dat Rusland zal worden vernietigd. Dit met als grote voorwaarde het een conventionele oorlog is en zou blijven.

- Moreel van de Oekraïne troepen alsook de Russische troepen

Ik denk te kunnen zeggen dat we hier met tegenpolen te maken hebben. De Oekraïense troepen doen het fantastisch tegen een overweldigende macht. Ikzelf en vermoedelijk praktisch niemand had kunnen denken wat een moed, eer en zelfopoffering zij in de strijd gooien tegen de russen. Aan de andere kant zien we meer en meer signalen dat de russen de moed lijken te verliezen? Geen benzine, geen eten etc zijn nu ook niet echt zaken waar je strijdlustig van wordt. Daarbij nog wetende dat beide landen uiteindelijk een historische connectie hebben lijkt het nu dat er ‘weldenkende’ Russische troepen de zin van het conflict niet meer begrijpen.

Verder kunnen we ook concluderen dat Oekraïne het nieuwe Afghanistan van Rusland zal worden, zelfs in best case scenario vanuit het Russisch oogpunt bekeken.

- Standpunt van de europa / de wereld.
Militaire steun in de zin van daadwerkelijk troepen zich laten inmengen in het conflict is blijkbaar nog altijd uit den boze, alhoewel je toch lijkt te merken dat ze flirten met de grens van wat mogelijk is. Ondertussen kunnen we besluiten dat er toch vele landen militaire steun geven in de vorm van allerhande wapentuig. Het is ook duidelijk dat de VS Oekraïne steun geeft op het vlak van intelligence van het gebeuren op het slagveld. Dit lijkt wel degelijk zijn vruchten af te werpen. De vraag die ik mij daarover telkens stel is de volgende; Wat is de grens voor Poetin? Artikel 5 voeren we niet uit maar we geven wel steun in welke vorm dan ook. Ook niet te vergeten dat het conflict, precies de hele wereld lijkt te verenigen ( met uitzondering van enkele commi landen ), in het afkeuren van alles wat Poetin momenteel doet. Hier stel ik mij oprecht de vraag wat de boodschap zal zijn in zijn volgende persmoment, en in zekere zin heb ik wel schrik welke reactie dit kan zijn..
Mooie samenvatting, ik hoop dat je gelijk hebt hoor maar ik denk dat het nog wel een beetje te vroeg is om dit te zeggen. Misschien hebben ze eerst alle oude troep gebruikt en komen ze zometeen pas met modern spul aanzetten. Als ze een blitzkrieg wouden doen is dat scenario niet waarschijnlijk, maar wij weten toch niet wat het plan van de russen is?

Het lijkt allemaal wel heel traag te gaan ja dus ik hoop dat het een goed teken maar wil niet te vroeg gaan juichen. We weten niet wat die enge man allemaal van plan is nog.

Playstation 5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

Qwerty-273

Meukposter

Bron: https://www.ukrinform.net...n-the-hague-zelensky.html

Ukraine files lawsuit against Russia in International Court of Justice in The Hague - Zelensky

Ukraine has officially filed a lawsuit against the Russian Federation in the UN International Court of Justice in The Hague.
Ukrainian President Volodymyr Zelensky announced this on Twitter, Ukrinform reports.

"Ukraine has submitted its application against Russia to the ICJ. Russia must be held accountable for manipulating the notion of genocide to justify aggression," Zelensky said.

He called on the court to order Russia to cease military activity now and expect trials to start next week.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zover ik weet: Armoede. Kernwapens en lanceersystemen zijn duur want ze moeten onderhouden, bemand en beveiligd worden. Oekraine kon ze gewoon niet betalen en door ze af te staan hoefden ze zelfs niet voor ontmanteling te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Dat gebeurd toch bij alle mannen zo ongeveer daar? Wat natuurlijk weer sexisme is ;).

Maar los daarvan, het blijft inderdaad zo dat Oekraïne een corrupte bende is waar heel erg veel mis is. Maar ze wilde het verbeteren. Of dat uiteindelijk zonder ingrijpen van Rusland gelukt was? Tja dat blijft een grote open vraag, vooral als je kijkt hoe het bijvoorbeeld in Hongarije ook gaat nu. Maar goed, Rusland wilde niet het risico nemen dat Oekraine liet zien dat het ook anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
In grote delen van Oost-Europa is racisme en vreemdelingenhaat(-angst) jammer genoeg een normaal beeld. Dus: ja onnodig complicerend op dit moment

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:22
Hot take!!!

Ben ik met je eens. Het is hartverwarmend hoe, in dit geval dan kennelijk blanke, ukrainers worden verwelkomd en geholpen. Maar het maakt een pijnlijk verschil duidelijk met hoe er in de regel met vluchtelingen om wordt gegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
Xtr3me4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Het inrichten, weten de heren van defensie en commandant der strijdkrachten wel. Uiteraard Nederland is geen land die je alleen kunt verdedigen met ASM's alleen.
Maar Nederland moet meer doen in de defensie capaciteit van de Navo. We zijn een Navo land maar geld inbrengen voor Navo veiligheid ho maar.

Dat had Sjoerd Sjoersma van de D66 ook al gezegd, dat het klopt dat Nederlands budget elders ging dan defensie voor de Navo.
Dan denk ik nu van, nu is het tijd om het wel te doen. Kijk wat je kan schrappen qua andere uitgaves en begin met moderniseren van de defensie capaciteit van de Navo.
Ja oke, duidelijk. Daar ben ik het wel mee eens denk ik. En het hoeft misschien niet eens of/of te zijn zoals nu soms word gesteld. Met de budgettaire begroting die nou is gedaan, is er ook al een hypotheek op de toekomst gelegd. En misschien gezien andere landen het ook doen, niet eens zo onverstandig. Zo creëer je leverage by debt. America heeft bijvoorbeeld een absurd hoge staatsschuld die ze nog steeds ophogen, daarvoor terug heeft het 1 van de grootste en sterkste militaire machten globaal gezien. En zo word het ook vaak verantwoord merk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

downtime schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:01:
[...]

Zover ik weet: Armoede. Kernwapens en lanceersystemen zijn duur want ze moeten onderhouden, bemand en beveiligd worden. Oekraine kon ze gewoon niet betalen en door ze af te staan hoefden ze zelfs niet voor ontmanteling te betalen.
Dat, plus dat zowel de VS als Rusland als tegenprestatie voor het wegdoen van de kernwapens hebben gegarandeerd de onafhankelijkheid van Oekraine te verdedigen.

Alleen lijken zowel de VS als Rusland daar nu even geen active herinneringen meer aan die afspraak te hebben.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

saert schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Dat lijkt me uitstekend. Paniek onder de eigen bevolking, waarna men zich tegen Poetin keert lijkt me nu niet perse in het voordeel van Vladimir.
Dat is het doel van de sancties.
Mooi dat het werkt.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

dus je mag er niet op schieten en je mag er niet vanuit schieten op burgers (en nog wat andre regels)
Volgens mij ben je verplicht om ook de tegenstander te helpen qua medische zorg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
Er zijn nu dus 2 landen en 1 republiek van Rusland die Oekraïne binnenvallen:
- Rusland
- Belarus (Wit-Rusland)
- Tsjetsjenië (Russische republiek)

Van de vredes missie is niks meer van over.

[ Voor 17% gewijzigd door Ingelogd op 27-02-2022 13:08 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Scholz heeft zojuist een gigantische investeren in hun strijdkrachten aangekondigd. Ze gaan €100 miljard erbij uitgeven als investeringsfonds. Hiermee gaan over de 2% BNP en dat word structureel.

https://abcnews.go.com/In...rmed-forces-fund-83140162

Dat voltooid de gigantische trendbreuk met het Duitse beleid van een week geleden. Die status quo is daarmee ook echt afgelopen. Het bedrag is ook meer dan Rusland in een jaar uitgeeft aan haar gehele strijdkrachten.

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-02-2022 13:51 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ingelogd schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:04:
Er zijn nu dus 3 landen die Oekraïne binnenvallen:
- Rusland
- Wit-Rusland
- Tsjetsjenië

Van de vredes missie is niks meer van over.
Tsjetjenië is geen onafhankelijk land, maar een deelrepubliek van de Russische Federatie.

Wit-Rusland heet overigens Belarus, al enkele jaren ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dean Martin schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:58:
Over 2 minuten loopt het ultimatum van Putin af om te verschijnen in Gomel.....

:X
Allemaal ingrediënten voor zijn narratief.

Net als bij de vorige "voorgenomen vredesonderhandelingen". We hebben even rustig aan gedaan in afwachting van Oekraïne, nu gaan we weer vol in de aanval. Het valt allemaal vies tegen, de logistiek is een ramp en de binnenlandse onrust groeit.

Dat beeld is niet veranderd gisteren en vandaag dus zijn er nieuwe "voorgenomen vredesonderhandelingen" nodig om het narratief niet te laten verslappen.

En het zullen als het zo blijft gaan ook niet de laatste "voorgenomen vredesonderhandelingen" zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Hot take!!!

Als ik even heel snel kijk dan vind ik maar een paar filmpje. Men spreekt over treinen en dat maakt het meteen verdacht gezien vervoer niet beschikbaar is. Gezien de hoeveelheid fakenews en wat Rusland/Belarus eerder gepoogd heb zou ik hier extreem terughoudend mee zijn. Ik denk eerder dat dit de grens tussen Polen en Belerus is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Hot take!!!

Ik heb tot nu toe hier 1 bericht over gezien, waarmee ik niet wil zeggen dat het niet gebeurd, maar misschien wel dat we nog wat meer bronnen moeten hebben voor we het vast kunnen stellen. Het onderdrukken van sociale vooruitgang onder de Sovjets en oligarchen heeft helaas ook zulke uitwassen. Het positieve is dan dat Oekraïners graag deze evolutie willen inzetten, wat, net als hier, niet op 1 dag geklaard zal zijn.

Als dit gebeurd, moet dat natuurlijk veranderen. Zijn het bijv Polen bij de grens? Of ook binnen UA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
DevWouter schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:54:
Voor diegene die willen weten hoe de oorlog verloopt
De Russen nemen op veel plekken enorme risico's: uitbraken in lange 'slierten' zonder significant beveiligde corridor achter zich. Extreem kwetsbaar voor aanvallen op de bevoorrading, een kwestie van tijd voordat ze zonder brandstof en eten staan.

Oekraïne lijkt het directe gevecht in die gebieden uit de weg te gaan en wachten totdat de diesel op is?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Tens schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:02:
[...]

In grote delen van Oost-Europa is racisme en vreemdelingenhaat(-angst) jammer genoeg een normaal beeld. Dus: ja onnodig complicerend op dit moment
Je moet gewoon niet willen dat er enige kans is dat zulke verhalen Rusland in de kaart spelen (denk aan het neonazi narratief).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:39

Coldcat

HODL

Tens schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:02:
[...]

Daar gaat ook weer een hele historie aan vooraf. Wat wij normaal vinden daarin is niet iets wat zonder de geschiedenis boeken en gevoelens van de mensen erbij uit te leggen is.

In die landen zijn ze zelf ook niet altijd even netjes behandeld in het verleden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Coldcat op 27-02-2022 13:06 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
[...]

Noem mij een oorlog waarvan we allemaal kunnen zeggen dat de strijdende krachten zich aan de regels hebben gehouden. Wat betreft kent een oorlog geen regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:03:
[...]

Volgens mij ben je verplicht om ook de tegenstander te helpen qua medische zorg.
Ja, en als je hulp in enige vorm aanbied zoals voedsel en drinken dan moet dat oprecht zijn.
Eerder suggereerde iemand om de vijand te vergiftigen met eten, maar dat is ook een oorlogsmisdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
DaniëlWW2 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:05:
Dat voltooid de gigantische trendbreuk met het Duitse beleid van een week geleden. Die status quo is daarmee ook echt afgelopen.
Je zou kunnen zeggen dat Duitsland hiermee WO2 definitief achter zich laat.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:47
Moskou zet gevreesde thermobarische raketten in
Thermobarische raketten onttrekken bij explosie alle zuurstof in een straal van 300 meter waardoor elk menselijk en dierlijk leven stikt. Het wapen is daarom vooral geschikt om ingezet te worden tegen grote troepenconcentraties met lichte voertuigen of in stedelijke gebieden.

De Russen omschrijven het wapen als een vlammenwerper maar volgens westerse militaire experts werpt het ’een muur van napalm’ naar zijn slachtoffers. CNN heeft een TOS-1 gesignaleerd in de buurt van het Russische Belgorod, vlak ten noorden van Oekraïne.

Eerst explodeert het wapen, wat op zich al dodelijk is. Daarna zuigt het alle zuurstof uit de longen van de mensen die zich binnen de dodelijke straal bevinden waardoor ook allerlei andere organen in het menselijke lichaam kapot scheuren. Eén afgevuurde raket is voldoende om al het leven in een reeks van flatgebouwen te vernietigen.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

DR!5EQ schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:07:
[...]

Noem mij een oorlog waarvan we allemaal kunnen zeggen dat de strijdende krachten zich aan de regels hebben gehouden. Wat betreft kent een oorlog geen regels.
Geen enkele. Alle partijen hebben oorlogsmisdaden begaan in diverse oorlogen, ook de zogenaamde 'good guys' aka de winnaars.

Oorlog is niet clean. Ja, in de Hollywood-versie ervan. In de echte real-life versie is het een smerige business.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
wildhagen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:05:
[...]

Tsjetjenië is geen onafhankelijk land, maar een deelrepubliek van de Russische Federatie.

Wit-Rusland heet overigens Belarus, al enkele jaren ;)
Aangepast ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DR!5EQ schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:07:
[...]

Voetbal kent ook regels, maar noem een voetbalteam die geen overtredingen maakt.
Het wordt langzamerhand ook een drogreden: Dat men zich er niet altijd aan houdt betekent niet dat ze er niet zijn of zonder consequenties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

wildhagen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Geen enkele. Alle partijen hebben oorlogsmisdaden begaan in diverse oorlogen, ook de zogenaamde 'good guys' aka de winnaars.

Oorlog is niet clean. Ja, in de Hollywood-versie ervan. In de echte real-life versie is het een smerige business.
Je zou bijna zeggen dat het een "racket" is.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Sebazzz schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Je moet gewoon niet willen dat er enige kans is dat zulke verhalen Rusland in de kaart spelen (denk aan het neonazi narratief).
In Rusland is het net zo erg of wel misschien net iets erger.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 18:42
Dat was gisteren al zo, daarnaast is Telegraaf nou niet de beste bron met hun headlines.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:58
Deze zagen we twee dagen geleden toch al ingereden worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
Neem aan dat er dan vanuit de internationale gemeenschap een nog veel hardere aanpak tegen Rusland gaat komen. Dit soort wapens zouden verboden moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
DaniëlWW2 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:05:
Scholz heeft zojuist een gigantische investeren in hun strijdkrachten aangekondigd. Ze gaan €100 miljard erbij uitgeven en gaan over de 2% BNP.

https://abcnews.go.com/In...rmed-forces-fund-83140162

Dat voltooid de gigantische trendbreuk met het Duitse beleid van een week geleden. Die status quo is daarmee ook echt afgelopen. Het bedrag is ook meer dan Rusland in een jaar uitgeeft aan haar gehele strijdkrachten.
De initieel wat traag opgang komende maar uiteindelijk binnen een paar dagen toch significante wending is toch wel iets waarvan mij lijkt dat de inval definitief een inschattingsfout van het Kremlin was. Er is inmiddels eigenlijk geen weg meer terug, geen terugkeer naar business as usual. Zelfs als zijn het arme stakkers die sterven en niet Poetin, ik zie niet in hoe oligarchije hiervan zou moeten herstellen, in elk geval niet voor Poetin zijn levenseinde bereikt heeft, natuurlijk of anderszins.

Wat stopt hem nog om de oorlog totaal te escaleren? De brandstofbommen, het domweg plegen van totale genocide? Wat voor einde is nu nog mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Ik heb eens op RT gekeken; waar zijn dan al die pro Russische foto’s van het kapotte Oekraïense leger?

voor een “vredesmissie” die tegen de “nazis” in dat land is wordt er weinig positieve berichten van de oorlog geschreven.

[Afbeelding]
RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Wauw. Ik kom uit principe niet op RT, maar die koppen zijn bijna neutraal te noemen. Ik had inderdaad veel meer propaganda verwacht.
Ik lees voornamelijk dat de westerse wereld het de Russische staatsburger ontzettend moeilijk gaat maken.
saert schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Waarom zou men zich massaal tegen Putin keren als je dagelijks te horen krijgt dat het westen een uitrookbeleid heeft gevormd? Jij gaat er van uit dat het westen van de goede kant is, wanneer je daar niet in geloofd zijn al die sancties alleen maar meer brandstof tot haat jegens het westen.
Het plan kan werken, als de Russische bevolking daadwerkelijk genoeg heeft van hun leider en geen wrok voelen jegens het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

q-enf0rcer.1 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Neem aan dat er dan vanuit de internationale gemeenschap een nog veel hardere aanpak tegen Rusland gaat komen. Dit soort wapens zouden verboden moeten worden.
Wat voor hardere aanpak is er nog mogelijk? Op sancties wordt, zoals verwacht, niet gereageerd.
NAVO landen zullen niet direct tegen Russische troepen vechten in Oekraïne.
Materieel wordt al volledig ter beschikking gesteld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ze doen ook elke keer weer hun best om te laten zien wat voor een grafkrant het is.
Titel: "Rusland zet thermobarische raketten in". Maar nul bewijs hiervan, enkel het plaatje wat we hier gisteren ook voorbij zagen komen. Zoals in het bericht ook staat:
"Op een video is te zien hoe een dieplader een TOS-1 Buratino raketwerper vervoert op weg naar Oekraïne."

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Diverse landen hebben dit soort wapens hoor, niet alleen Rusland. Ook de VS heeft ze, en die hebben ze ook al eerder gebruikt in Afghanistan. Ook de Britten hebben dit type wapens al operationeel in Afghanistan gebruiikt.

Lijkt me dus een wankele basis om op basis van (gebruik van) deze wapens sancties in te stellen, als de sanctie-instellers zelf die wapens ook al hebben gebruikt....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 22:11
Iemand heeft “ik moet spannende koppen schrijven” corveedienst. De kop Rusland wil het ISS op Europa laten neerstorten levert steeds minder kliks op.

Het is ook niet helemaal onwaar maar als ze er bij schrijven op een volstrekt onbevestigd filmpje op social media is dit wapen gisterochtend te zien. Dan weet de lezer ook hoe de Telegraaf zijn koppen maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:41

Player1S

Probably out in the dark

Rubberen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:53:
De blitzkrieg waar hij op had gehoopt is duidelijk iets waar de russen niet in staat zijn om op een succesvolle manier uit te voeren. In 1943 konden ze het wel succesvol uitvoeren maar anno 2022, 79 jaar later krijgen de russen het dus niet voor elkaar met alle technologies updates sinds die tijd. In mijn ogen een gigantisch militair grap op zich.
1943 was tegen een invasiemacht die na 4 jaar vechten op meerdere fronten al behoorlijk murw geslagen was en een groot deel hiervan ook niet echt meer geloofde in hun grote leider.
En daarvoor hadden ze nog steeds een gigantisch aantal manschappen voor nodig.

In 1939 tegen de Finnen, die hun eigen land verdedigden, hebben ze het heel zwaar gehad en enkel door wederom gigantisch aantal manschappen maar klein beetje land kunnen veroveren.

Ok, het rode leger lag destijds ook op z’n gat omdat Stalin zo’n beetje de gehele top vermoord had of richting Siberië had gestuurd.
Nu stuiten ze wederom op stugge tegenstander die zijn thuis verdedigt.

Het lukt hem misschien omdat hij troepen kan blijven sturen maar de prijs zal astronomisch zijn

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:58

Amphiebietje

In de blubber

Dus wanneer gaat het luchtruim van Europa dicht voor Belarus, plus weg- en spoorverbindingen, elektriciteit, communicatiekabels? I.t.t. Rusland zijn die namelijk omringd door alleen Europese landen en kan Belarus echt snel volledig worden geisoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
wildhagen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Diverse landen hebben dit soort wapens hoor, niet alleen Rusland. Ook de VS heeft ze, en die hebben ze ook al eerder gebruikt in Afghanistan. Ook de Britten hebben dit type wapens al operationeel in Afghanistan gebruiikt.

Lijkt me dus een wankele basis om op basis van deze wapens sancties in te stellen, als de sanctie-nemers zelf die wapens ook al hebben gebruikt....
Misschien zit er een verschil in ze in steden te laten vallen of in grotten waarvan de kans toch flink hoger is dan in een stad dat je vijandelijke strijders treft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
HCMarX schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Er is geografisch natuurlijk wel een duidelijk verschil en sluit het aan op de 'opvang in de regio' argumentatie. Ook zijn de culturele verschillen kleiner?
Ja het is lastig, daarom ook mijn laatste zin. Het voelt als iets waar we ons tegen moeten uitspreken denk ik. Tot in hoever het haalbaar is om er direct wat aan te doen, acht ik de kans klein. Maar het kan wel meegenomen worden in het narratief om zo hopelijk de moraliteit bij te sturen.

Dit kan ook de andere kant op gaan namelijk, en binnen de landen waar deze normen en waarden wat meer bekrachtigd zijn, zorgen voor verdeeldheid en daarmee bereidheid om dezelfde steun voor Oekraïne te blijven verantwoorden. Dit kan nare gevolgen hebben denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:56
Hot take!!!

Er moet zeker aandacht voor zijn, deze vluchtelingen moeten gewoon doorgelaten worden en asiel aan kunnen vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Amphiebietje schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:15:
Dus wanneer gaat het luchtruim van Europa dicht voor Belarus, plus weg- en spoorverbindingen, elektriciteit, communicatiekabels? I.t.t. Rusland zijn die namelijk omringd door alleen Europese landen en kan Belarus echt snel volledig worden geisoleerd.
Was het luchtruim al niet een tijdje gesloten voor Belarus i.v.m. dat akkefietje met dat gekaapte vliegtuig en die activist aan boord?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Brent schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:11:
[...]

De initieel wat traag opgang komende maar uiteindelijk binnen een paar dagen toch significante wending is toch wel iets waarvan mij lijkt dat de inval definitief een inschattingsfout van het Kremlin was. Er is inmiddels eigenlijk geen weg meer terug, geen business as usual. Zelfs als zijn het arme stakkers die sterven en niet Poetin, ik zie niet in hoe ze hiervan kunnen herstellen, in elk geval niet voor Poetin zijn levenseinde bereikt heeft, natuurlijk of anderszins.

Wat stopt hem nog om de oorlog totaal te escaleren? De brandstofbommen, het domweg plegen van totale genocide? Wat voor einde is nu nog mogelijk?
Morgen gaat nog erger worden. Morgen kan wel eens de dag gaan worden dat de Roebel instort. En wat gebeurd er dan als die Russen het laatste beetje dat ze nog hebben, zien verdampen. Want dit zijn de soort impacts waar revoluties mee beginnen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Amphiebietje schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:15:
...en zou daar het zetje uit voort kunnen komen om Loekasjenko omver te werpen? Rusland kan niet alle fronten tegelijk onderhouden met geld. Helemaal niet met deze sancties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Morgen gaat nog erger worden. Morgen kan wel eens de dag gaan worden dat de Roebel instort. En wat gebeurd er dan als die Russen het laatste beetje dat ze nog hebben, zien verdampen. Want dit zijn de soort impacts waar revoluties mee beginnen.
... en waaruit nieuwe autoritaire leiders voortkomen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Player1S schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:15:
[...]

1943 was tegen een invasiemacht die na 4 jaar vechten op meerdere fronten al behoorlijk murw geslagen was en een groot deel hiervan ook niet echt meer geloofde in hun grote leider.
En daarvoor hadden ze nog steeds een gigantisch aantal manschappen voor nodig.

In 1939 tegen de Finnen, die hun eigen land verdedigden, hebben ze het heel zwaar gehad en enkel door wederom gigantisch aantal manschappen maar klein beetje land kunnen veroveren.

Ok, het rode leger lag destijds ook op z’n gat omdat Stalin zo’n beetje de gehele top vermoord had of richting Siberië had gestuurd.
Nu stuiten ze wederom op stugge tegenstander die zijn thuis verdedigt.

Het lukt hem misschien omdat hij troepen kan blijven sturen maar de prijs zal astronomisch zijn
Is dat zo, wat oud materieel en conscripts uit arme gezinnen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
DevWouter schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:05:
[...]

Als ik even heel snel kijk dan vind ik maar een paar filmpje. Men spreekt over treinen en dat maakt het meteen verdacht gezien vervoer niet beschikbaar is. Gezien de hoeveelheid fakenews en wat Rusland/Belarus eerder gepoogd heb zou ik hier extreem terughoudend mee zijn. Ik denk eerder dat dit de grens tussen Polen en Belerus is.
https://twitter.com/Damil...dAHKFBaUz6xEnEpzJZww&s=09

Hij lijkt de rol van een woordvoerder op zich te nemen, en heeft wat meer voorbeelden. De validiteit garandeer ik natuurlijk zelf niet, maar de kans bestaat dat het wel valide is. Ik zou het graag zien dat dit ontkracht kan worden of zelfs bevestigd. Om de reden dat we zo tenminste wel laten zien dat het niet genegeerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:42
[...]

Welke aanpak? Nog meer sancties? Ze blijven maar doorgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

HEY_DUDE schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Iemand heeft “ik moet spannende koppen schrijven” corveedienst. De kop Rusland wil het ISS op Europa laten neerstorten levert steeds minder kliks op.

Het is ook niet helemaal onwaar maar als ze er bij schrijven op een volstrekt onbevestigd filmpje op social media is dit wapen gisterochtend te zien. Dan weet de lezer ook hoe de Telegraaf zijn koppen maakt.
Ja, weer een hoog CoD/BF gehalte.

Dat gezegd hebbende: de Russische variant van deze installatie komt met meerdere lanceerbuizen en dat bleek in Syrië echt een behoorlijk probleem te zijn. Daar bliezen de rebbelen zo'n ding op maar de explosie die dat tot gevolg had ging helemaal nergens over. Liet letterlijk een krater achter.

Hopen dat die panzerfausts raak schieten :)

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 07:16
[...]

En het Westen zinspeelt ook op sancties tegen de Russische centrale bank:

https://www.washingtonpos...central-bank-white-house/
Russia’s central bank had over $640 billion in foreign exchange reserves as of Feb. 18, much of it held in the computers of Western central banks in cities such as New York, London and Frankfurt. The effort to freeze or quarantine that money will likely put tremendous pressure on Russia, one of the world’s largest economies and a nuclear power. It could lead to domestic turmoil, triggering a bank run, cratering the ruble and causing businesses to panic.
Kun je wel een dikke oorlogskas hebben, maar als je er niet bij kunt heb je er niet zoveel aan. In elk geval geen soldij meer van betalen. Maar ook niet meer intervenieren op de geldmarkt en daarmee de koers van de roebel op peil houden.

[ Voor 5% gewijzigd door rclahsen op 27-02-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
CurlyMo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:22:
[...]

... en waaruit nieuwe autoritaire leiders voortkomen :/
Ik vraag me af wat er klaarligt om in de grijpen/sturen bij een ineenstorting van Rusland. Staan er Russisch-talige TV zenders klaar, plannen voor vredesmissies, heropvoedingstapes zoals in Duitse kino's getoond werden na WO2? Om maar niet te spreken over wat te doen met de Kadyrovs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:36
[...]

En in combinatie met de juiste propaganda Putin geliefder kunnen maken, want “iedereen is tegen Rusland, kijk eens hoe ze ons economisch slopen!”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

icecreamfarmer schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Die snap ik alleen niet. Waarom zou je dat in het buitenland stallen en dan ook nog bij vijandige Naties?
Geen keuze. Geld moet je stallen waar je het uit kunt geven. In Moskou koop je niks voor dollars en heeft het ook geen zin om het daar te stallen. Je kunt het wel naar Moskou brengen maar dan is het gewoon een stapel oud papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:25
Wat ik niet terugvind in dit topic, hoe is het op dit ogenblik met de Nederlandse/Belgische troepen? Zijn wij ook in hogere staat van paraatheid? Mijn werk is in de buurt van F16 basis, maar kan moeilijk inschatten of ze meer uitvliegen. Weet iemand daar iets van?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stylze
Nu.nl blog

"Gouverneur: Oekraïne heeft weer volledige controle over Charkov
Oekraïne is erin geslaagd het Russische leger uit Charkov te verdrijven, meldt de regionale gouverneur. Russische militairen trokken de tweede stad van Oekraïne vanochtend binnen, waarna op straat gevechten plaatsvonden.

"De controle over Charkov is volledig van ons", heeft gouverneur Oleg Sinegubov via Telegram laten weten. Volgens hem wordt de stad "volledig gereinigd van de vijand". De 1,4 miljoen inwoners waren opgeroepen binnen te blijven."

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
sacaji schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:23:
[...]

Welke aanpak? Nog meer sancties? Ze blijven maar doorgaan
Leveren van drones bijvoorbeeld voor het uitschakelen van dit soort voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het begint wel relevant te worden hoe een 'exit strategie' eruit zou kunnen zien voor Poetin. En vooral welk narratief daar bij hoort. Een oorlog verkopen is al lastig genoeg, een onsuccesvolle terugtocht met duizenden lijkzakken (of aspotjes) nog veel lastiger. Dat Poetin gedwongen moet worden (lees: nadat het land/leger op de knieën is geworpen) om aan te schuiven aan een onderhandelingstafel lijkt me utopie.

Heel voorzichtig gezegd lijkt de kans wel te groeien dat Poetin niet meer zelf kan controleren hoe dit verhaal eindigt. Alle scenario's waarbij Poetin en zijn intimikring de controle (dreigen te) verliezen zijn eng, alleen de mate waarin verschilt. Het ligt er vooral aan wie het verlies van de controle afdwingt. Wat in mijn hoofd nog speelt, maar als long-shot scenario, is dat Poetin op een gegeven moment alle hulp van NAVO-lidstaten -o.a. in vorm van wapen- en informatiesteun- als proxy-aanval van de NAVO op Rusland gaat zien (feitelijk niet onjuist) en daarnaar gaat handelen. Wat dat 'handelen' dan ook mag zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-08 19:33
manzonderdas schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:27:
Wat ik niet terugvind in dit topic, hoe is het op dit ogenblik met de Nederlandse/Belgische troepen? Zijn wij ook in hogere staat van paraatheid? Mijn werk is in de buurt van F16 basis, maar kan moeilijk inschatten of ze meer uitvliegen. Weet iemand daar iets van?
Alle verloven zijn ingetrokken en we zijn inderdaad in hogere paraatheid in Nederland.
Dit is op de eerste dag al gemeld in de media door de krijgsmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32
DevWouter schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Dat was onderdeel van de afspraken na de onafhankelijkheid. In het kort: De NATO en Rusland zouden hun beide beschermen tegen argressie van de ander.

[...]
Het probleem is dat de VS (NAVO) behoorlijk heeft lopen stoken in dit alles. Ze wilden geen garanties geven, ze breiden wel uit en weigerde Rusland toe te laten, ondanks dat ze meerdere malen hebben gevraagd mee te mogen doen.
Als je tijdens het voetballen elke keer een jongetje uitsluit en niet mee mag spelen, dan creëer je vanzelf een vervelende situatie.
Ik denk dat Rusland een goede bondgenoot zou zijn geweest tegen China, maar China is straks (weer) de lachende derde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:05:
[...]

De Russen nemen op veel plekken enorme risico's: uitbraken in lange 'slierten' zonder significant beveiligde corridor achter zich. Extreem kwetsbaar voor aanvallen op de bevoorrading, een kwestie van tijd voordat ze zonder brandstof en eten staan.

Oekraïne lijkt het directe gevecht in die gebieden uit de weg te gaan en wachten totdat de diesel op is?
We moeten ons wel bedenken dat die animatie tot gisteren gaat (op dit moment) en dat wanneer men niet beweegt er ook niet veel brandstof verstookt wordt. Die aanvoerlijnen zijn waarschijnlijk ook hersteld op dit moment.

Persoonlijk ben ik benieuwd naar vanavond. Van de week had ik een theorie over nog twee pushes. De eerste was op vrijdag-zaterdag, maar zaterdag-zondag was veel kalmer. Maar... betrouwbaar nieuws is op dit moment zeer schaars. Echter op publieke kanalen zien we ook weinig diplomatieke deescalatie.

Ik zit vooral te bedenken wat de volgende strategische stap van de russen is. Er zijn tot nu toe aardig wat fouten gemaakt, maar geen enkel generaal blijft zitten als hij niet weet hoe er met tegenslagen om gegaan kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Laatst online: 16:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

Mijn broertje is marinier. Ze zijn eergisteren gebrieft over de situatie en wat ze eventueel kunnen verwachten. Ze zijn verteld dat ze hoogstens naar NAVO landen gestuurd kunnen worden als de NAVO daartoe besluit. Verder voor nu alles als normaal op het gebied van roosters en/of paraatheid.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:02
Ja er is verhoogde paraatheid. Verdere details over wie wat hoeveel waarheen liever niet delen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hier in Brabant vliegen meer dan normaal F-16's rond vanuit Volkel.

En er wordt ook met militair materieel geschoven in NL, zie o.a.. https://nos.nl/collectie/...-wat-gebeurt-er-en-waarom

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Bananenplant schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:54:
Misschien een rare vraag, maar ik vraag me af hoe het nu in Kaliningrad is. Zou daar op de een of andere manier druk te zetten zijn qua sancties? Ze zijn immers behoorlijk geïsoleerd van de rest van Rusland.
Vanuit indirecte persoonlijke contacten vernomen dat ze daar op zijn zachtst gezegd niet content met de huidige ontwikkelingen zijn. Dat gesloten luchtruim van elk omringend land, inclusief Finland nu, is wel een ding daar.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voske
  • Laatst online: 17-09 07:28
wildhagen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Was het luchtruim al niet een tijdje gesloten voor Belarus i.v.m. dat akkefietje met dat gekaapte vliegtuig en die activist aan boord?
Klopt, sinds juni 2021. Uit het EU-besluit betreffende beperkende maatregelen met het oog op de situatie in Belarus:
Artikel 2 bis
1. Lidstaten weigeren luchtvaartuigen die door Belarussische luchtvaartmaatschappijen, ook als verkopende luchtvaartmaatschappij, worden geëxploiteerd, toestemming om te landen op hun grondgebied, ervan op te stijgen of het te overvliegen, overeenkomstig hun toepasselijke nationale wet- en regelgeving en in overeenstemming met het internationaal recht, in het bijzonder de relevante internationale burgerluchtvaartovereenkomsten.
2. Lid 1 is niet van toepassing bij een noodlanding of een noodovervlucht.
3. Lid 1 is niet van toepassing indien de betrokken lidstaat/lidstaten bepaalt/bepalen dat landen, opstijgen of overvliegen noodzakelijk is om humanitaire redenen of enige andere reden die overeenstemt met de doelstellingen van dit besluit. In dit geval stelt/stellen de betreffende lidstaat/lidstaten de andere lidstaten en de Commissie op de hoogte.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
[...]

Je moet denk ik ook oppassen dat het ook wellicht tegen kan werken. Als mensen sowieso al een slecht beeld hadden over het westen dat ze dan nu helemaal denken van "zie je, het westen pest ons". Dat kan nog wel eens een probleem geven buiten de steden denk ik waar mensen alleen staatsmedia te zien krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
gerwim schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:10:
Dat was gisteren al zo, daarnaast is Telegraaf nou niet de beste bron met hun headlines.
Dat filmpje was van gisteren inderdaad. Vandaag schijnt die zo'n 150km van Kiev af te zijn.
https://twitter.com/RALee...ilitary-column-reportedly

Deze staat op https://liveuamap.com/ en volgens mij wordt daar enkel geverifieerde informatie geplaatst toch?

Als dit echt is, dan hoop ik dat het Oekraïense leger het lukt om zo'n ding te onderscheppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

honey schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Het probleem is dat de VS (NAVO) behoorlijk heeft lopen stoken in dit alles. Ze wilden geen garanties geven, ze breiden wel uit en weigerde Rusland toe te laten, ondanks dat ze meerdere malen hebben gevraagd mee te mogen doen.
Als je tijdens het voetballen elke keer een jongetje uitsluit en niet mee mag spelen, dan creëer je vanzelf een vervelende situatie.
Ik denk dat Rusland een goede bondgenoot zou zijn geweest tegen China, maar China is straks (weer) de lachende derde.
Rusland in de nato betekend dat je je nooit had kunnen verdedigen tegen acties van Rusland. Dat zou wel heel cynisch zijn geweest.

een treffende spreuk

Pagina: 1 ... 22 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid