Xtr3me4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:24:
[...]
Dat is precies kabinet denken. Ach waarom zouden we ons nu zorgen maken er liggen zoveel landen voor ons nog. Yep, laten we praten over defensie budget als de eerste bommen Nederland binnen vallen.
Dat is zo naïef denkend.
Begrijp me niet verkeerd, uiteraard ben ik voor klimaat verbetering. Maar nu een grootmacht een ellende begonnen is en zeker niet hierbij stopt met Oekraïne, ga je niet wachten tot het laatste moment.
De vraag is ook wel hoe je het in gaat richten dan. Richt je het in puur op defensie van het land, door raket onderschepping bijvoorbeeld. En tot hoever is ons land te beschermen met defensie, een belangrijk offensief gaat ook waarschijnlijk meetellen dan.
Eindeloos verdedigen is door de langdurigheid uiteindelijk niet meer mogelijk misschien. En offensief hebben we niks te bieden wat een dreiging kan betekenen ben ik bang. Zoals Oekraïne geen nucleair antwoord meer heeft tegen Rusland bijvoorbeeld. Die gaan het door de langdurigheid van een defensieve aanpak uiteindelijk ook niet "winnen" zonder interventie of eventuele vrijwillig terug trekken van Rusland.
Op het gebied van mankracht zijn we denk ik wel ingedekt door Europa zelf omdat ons land een strategisch doel kan zijn om te beschermen.
Ik heb ook het idee op een eventuele burgeroorlog na, we eigenlijk niet in de positie zitten om een sterk defensie/offensief neer te zetten waarschijnlijk. We hebben de aantallen niet, of de oppervlakte wat dat betreft.
Maar dat is mijn optiek, dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Misschien er is een gouden tussenweg die ik niet zie.