De oost-Europese staten hebben meer dan genoeg ervaring met dictaturen en de schade die kan ontstaan door het verspreiden van gevaarlijk gedachtengoed. Dat lijkt een les te zijn die in NL is vergeten.Kalentum schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:03:
[...]
Het inperken van de vrijheid van meningsuiting lijkt mij meer iets voor een autocratische regering als die van Rusland. Het hoort niet thuis in een democratie
*knip*
Originele reactie verwijderd + niet op de man spelen aub.
Originele reactie verwijderd + niet op de man spelen aub.
[ Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 27-02-2022 12:39 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Valt me op dat er relatief weinig beelden van verwoest Oekraïns materieel zijn, de Russen zouden er toch ook belang bij hebben om die beelden te delen.BramViking schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:09:
Het is algemeen bewezen, dan vaak deelnemende partijen in oorlogen aan propaganda doen. Een oud kunstje dat al zo oud is dat men oorlog voert. Je bent vrij om te geloven in wat je wilt geloven.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dit is niet handig! Als je zelf de kennis hebt, deel het en leg het uit. Ik zou graag willen weten hoe de vork in de steel steekt. Velen met mij.
[ Voor 57% gewijzigd door tweakduke op 27-02-2022 12:40 ]
Die zijn er wel, maar de haat jegens Rusland is zo groot op dit moment, dat ook de media daarin een subjectieve voorkeur blijkt te hebben in wat getoond wordt. Valt me ook op dat heel veel nieuwssites klakkeloos informatie op hun website plaatsen, zonder het eerst te checken (zoals een NU.nl of een vandaag etc.).hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:12:
[...]
Valt me op dat er relatief weinig beelden van verwoest Oekraïns materieel zijn, de Russen zouden er toch ook belang bij hebben om die beelden te delen.
[ Voor 3% gewijzigd door BramViking op 27-02-2022 11:15 ]
Dan is Rusland via de lucht economisch/praktisch vrijwel volledig afgesloten van Europa.eric.1 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:25:
Finland sluit blijkbaar ook hun luchtruim voor de Russen;
https://www.reuters.com/w...ussian-planes-2022-02-27/
Dat is nu wel een flinke muur geworden.
De Amerikanen mogen Anchorage wel weer eens af gaan stoffen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Juist niet, de Russen zijn immers op een vredesmissiehoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:12:
[...]
Valt me op dat er relatief weinig beelden van verwoest Oekraïns materieel zijn, de Russen zouden er toch ook belang bij hebben om die beelden te delen.
#BREAKING: Israel's PM Bennett: A plane carrying 100 tons of Israeli humanitarian equipment will arrive in Ukraine this week for civilians - Kits for water purification, medical equipment and medicines, as well as tents, blankets, sleeping bags and other equipment
— Amichai Stein (@AmichaiStein1) 27 februari 2022
Israël doet ook mee. Mooi nieuws.
Vraag is dan natuurlijk wie die beelden moet delen? Oekraïnsch volk zal dat wellicht niet zo snel meer doen. Er werd al gewaarschuwd om beeld materiaal van het Oekraïnsch leger niet te delen om info vrij te geven voor de Russen.hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:12:
[...]
En de Russen zelf hebben denk ik geen telefoons mee. Ook al hebben ze die mee, het telecom heeft Russische verbindingen afgesloten.
Oekraïners verdedigen goed, dus het is moeilijk voor de Russen om eff wat plaatjes te scoren.hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:12:
[...]
En zelensky heeft de eigen bevolking verzocht om gevoelige beelden niet te delen...
Jeetje zeg, ik zeg toch dat het onbevestigd is en dat je een flinke foutmarge moet nemen?BramViking schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:09:
[...]
Ik vind een artikel van een objectieve gevestigde nieuwsorganisatie betrouwbaarder dan een persvoorlichter/medewerker van een leger dat in een conflict zit. Het is algemeen bewezen, dan vaak deelnemende partijen in oorlogen aan propaganda doen. Een kunstje dat al zo oud is dat men oorlog voert. Je bent vrij om te geloven in wat je wil geloven.
Ik vind het weer tekenend dat wanneer het Oekraïense MinDef een loket opent voor Russische moeders en familie om te weten te komen wat er met hun dierbaren is gebeurd (lees: Russische militairen), iedereen klappend op de bühne staat maar dat er met louter skepsis wordt gereageerd als diezelfde institutie met cijfers naar buiten treedt over casualties.
Ik zeg niet dat ik de 3500 'geloof', ik 'geloof' dat het een behoorlijk aantal is waar men in Rusland van zou moeten schrikken, idealiter.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Laat ik het maar bij houden dat ik het eng vind als regeringen gaan vertellen wat je wel en niet mag vinden. Glijdende schaal.jurjen_g schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:10:
[...]
De vrijheid van meningsuiting mag inderdaad nooit worden belemmerd.
Echter velen in het westen vinden het 'vertellen van misleidende verhalen' tegenwoordig vallen onder vrijheid van mening. Dat iszeker in dit soort situaties, echt niet zo. Je hebt de vrijheid om te zeggen dat jij vindt dat mensen wel mogen liegen en bedriegen, maar je mag dan nog steeds niet liegen en bedriegen (zolang dat strafbaar is).
Westerse media houden er wel van om Putin als een megalomane gek neer te zetten. Maar een kernbom op Kiev gooien zou betekenen dat hij niet meer tegen 1 partij oorlog voert, maar 10. En zo gek lijkt Putin me niet.Vlassie1980 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:10:
[...]
Wat zou de meerwaarde zijn voor hem om Kiev te nuken?
Hij wil Oekraine terugveroveren en al het Slavische volk verenigen. Wat heb je dan aan een radioactief wasteland waarbij de huidige gesloten zone bij Tsjernobyl een schijntje is?
Hopelijk volgt de rest van de EU snel:
A European Union-wide ban for Russian flights could be part of a fresh package of sanctions on Moscow to be discussed later on Sunday by the bloc's foreign ministers, an EU official said.
A vast majority of EU member states have already closed their airspace to these flights, and a more formal decision could be taken shortly, the official added.
Maar we vinden het wel prima om meningen en beweringen zonder bronvermelding weg te modereren. Riekt dat dan ook naar apartheid 🤡Kenny_026 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:10:
[...]
Dit ruikt naar apartheid. Wie gaat beslissen wie slim genoeg is om te stemmen? Ik stel voor dat je The Long Walk to Freedom eens leest.
Wie dat bepaald is zometeen een systeem. Aantal raakpunten waarop je goed moet scoren, en nee, het is niet optimaal. Maar beter dan de huidige bestuursvorm.
Je gaat uit van het huidige narratief dat iedere mening telt en even belangerijk is. Dat hebben we onzelf wijsgemaakt door de jaren heen. Maar de mening van een TBSer zou nou eenmaal minder doorslaggevend dan die van een hoogleraar moeten zin. Zeker als het ons allemaal raakt.
Het zou namelijk om het collectief moeten gaan en niet het individu.
[ Voor 32% gewijzigd door MagniArtistique op 27-02-2022 11:22 ]
Ik denk dat je meer het patroon moet volgen dan het precieze getal. De Britten hebben het over een getal met een nulletje minder. Wat helder is, is dat er "veel" slachtoffers vallen. We zien het live gebeuren met dode militairen op straat, we zien gevangengenomen militairen, kapotgeschoten materiaal, maar een precies cijfer gaan we niet krijgen.Jedi_Pimp schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:17:
[...]
Jeetje zeg, ik zeg toch dat het onbevestigd is en dat je een flinke foutmarge moet nemen?
Ik vind het weer tekenend dat wanneer het Oekraïense MinDef een loket opent voor Russische moeders en familie om te weten te komen wat er met hun dierbaren is gebeurd (lees: Russische militairen), iedereen klappend op de bühne staat maar dat er met louter skepsis wordt gereageerd als diezelfde institutie met cijfers naar buiten treedt over casualties.
Ik zeg niet dat ik de 3500 'geloof', ik 'geloof' dat het een behoorlijk aantal is waar men in Rusland van zou moeten schrikken, idealiter.
Zag zonet een filmpje uit Irpen (schokkende beelden, dus ga ik niet plaatsen), waarbij dode Russen van hun materiaal worden ontdaan door Oekraïners. En we hebben dit natuurlijk net ook in Charkiv gezien. Dus het beeld dat er Russische slachtoffers vallen, dat blijft bestaan.
Wat er aan de andere kant sneuvelt lezen we natuurlijk minder, maar we zien maar weinig uit Russische hoek en dat is toch een teken (denk ik?)
[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 27-02-2022 11:21 ]
Dan hebben de Westerse media het aardig bij het rechte eind.Silversin schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:18:
[...]
Westerse media houden er wel van om Putin als een megalomane gek neer te zetten.
Is eigenlijk al niet meer nodig, de hele oostgrens zit dicht.user109731 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:19:
Hopelijk volgt de rest van de EU snel
Maar het feit dat er een invasie gaande is is toch geen “mening”?Kalentum schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:03:
[...]
Het inperken van de vrijheid van meningsuiting lijkt mij meer iets voor een autocratische regering als die van Rusland. Het hoort niet thuis in een democratie
In veel landen is ontkenning van de Holocaust ook strafbaar bijvoorbeeld: Wikipedia: Holocaustontkenning
Heeft weinig toegevoegde waarde nog, want effectief is vrijwel het hele Europese luchtruim al gesloten.user109731 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:19:
[...]
Hopelijk volgt de rest van de EU snel:
[...]
Virussen? Scan ze hier!
Laten we hopen dat het nooit zo ver komt, het Russische leger is niet veel meer en Westers materieel is veel geavanceerder. Maar die kernwapens maken het een hele delicate kwestie. Het is de ultieme troef en als je die inzet zijn de gevolgen catastrofaal.Silversin schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:18:
[...]
Westerse media houden er wel van om Putin als een megalomane gek neer te zetten. Maar een kernbom op Kiev gooien zou betekenen dat hij niet meer tegen 1 partij oorlog voert, maar 10. En zo gek lijkt Putin me niet.
Dus zullen er vandaag wel een paar landen volgen die het mooi gratuite kunnen doen.wildhagen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:20:
[...]
Heeft weinig toegevoegde waarde nog, want effectief is vrijwel het hele Europese luchtruim al gesloten.
Gek zou ik hem niet noemen, er zit een lijn in zijn handelen. Niet onze ratio voor de duidelijkheid, maar een 'gek' handelt willekeurig.alexbl69 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:19:
Dan hebben de Westerse media het aardig bij het rechte eind.
Ben bang dat Poetin na 2 jaar 'eenzame opsluiting' en gespeend van enig kritisch geluid niet meer volledig handelingsbekwaam rationeel is.hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:21:
[...]
Gek zou ik hem niet noemen, er zit een lijn in zijn handelen. Niet onze ratio voor de duidelijkheid, maar een 'gek' handelt willekeurig.
Hopelijk hebben ze er ook een raketschild systeem in verpakt. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iron_Dome
[ Voor 8% gewijzigd door PheraX op 27-02-2022 11:24 ]
En gek en onberekenbaar overkomen is vermoed ik ook onderdeel van de strategie.hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:21:
[...]
Gek zou ik hem niet noemen, er zit een lijn in zijn handelen. Niet onze ratio voor de duidelijkheid, maar een 'gek' handelt willekeurig.
Aan de andere kant kan je je afvragen hoe je moet omgaan met invloedrijke mensen zoals Thierry Baudet en Trump die Russisch narratief blijven nakakelen over vredesoperaties en de provocatieve NAVO. Hun electroraat slikt het als zoete koek en dat is een rotting in onze maatschappij.Kalentum schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:18:
[...]
Laat ik het maar bij houden dat ik het eng vind als regeringen gaan vertellen wat je wel en niet mag vinden. Glijdende schaal.
De enige schrale troost is dat i.t.t. de coronamaatregelen dit mensen minder direct raakt en we situaties zoals de vernieldende protesten in Rotterdam hopelijk minder snel zien.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik heb eens op RT gekeken; waar zijn dan al die pro Russische foto’s van het kapotte Oekraïense leger?BramViking schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:14:
[...]
Die zijn er wel, maar de haat jegens Rusland is zo groot op dit moment, dat ook de media daarin een subjectieve voorkeur blijkt te hebben in wat getoond wordt. Valt me ook op dat heel veel nieuwssites klakkeloos informatie op hun website plaatsen, zonder het eerst te checken (zoals een NU.nl of een vandaag etc.).
voor een “vredesmissie” die tegen de “nazis” in dat land is wordt er weinig positieve berichten van de oorlog geschreven.
:strip_exif()/f/image/kA0lkjsAgvXuJyDClx510lyY.jpg?f=fotoalbum_large)
Grieks luchtruim is nog open, dus zeg maar over de Oeral Kaukasus en Turkije is nog steeds een optie.hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:19:
[...]
Is eigenlijk al niet meer nodig, de hele oostgrens zit dicht.
Be yourself, no matter what they say ...
Waarom zou hij het niet doen? Stel de oorlog gaat verloren. De bevolking van Rusland is hem spuugzat. De wereld ziet hem als een mislukking. Zijn steenrijke vrienden willen niks meer met hem te maken hebben omdat ze allemaal miljarden hebben verloren. Zijn imago als sterke leider is compleet aan diggelen. Het enige land waar hij nog op vakantie kan is China of Noord-Korea. Zijn eigen miljarden zijn, als ze er nog zijn, nutteloos want hij kan er nergens mee naar toe.Silversin schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:18:
[...]
Maar een kernbom op Kiev gooien zou betekenen dat hij niet meer tegen 1 partij oorlog voert, maar 10. En zo gek lijkt Putin me niet.
Zou die man, die man die zo ongelooflijk gestoord en gek is, geen enkel gevoel heeft voor mensenlevens, zou die man niet als laatste fuck you naar de wereld die bom kunnen gooien?
Rutte zou ook wel eens een big speech mogen geven ala Boris of Olaf etc
Wauw. Ik kom uit principe niet op RT, maar die koppen zijn bijna neutraal te noemen. Ik had inderdaad veel meer propaganda verwacht.Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:25:
[...]
Ik heb eens op RT gekeken; waar zijn dan al die pro Russische foto’s van het kapotte Oekraïense leger?
voor een “vredesmissie” die tegen de “nazis” in dat land is wordt er weinig positieve berichten van de oorlog geschreven.
[Afbeelding]
Uit dit artikel: https://www.vox.com/22951...-russia-ukraine-war-putin :Vlassie1980 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:10:
[...]
Wat zou de meerwaarde zijn voor hem om Kiev te nuken?
Hij wil Oekraine terugveroveren en al het Slavische volk verenigen. Wat heb je dan aan een radioactief wasteland waarbij de huidige gesloten zone bij Tsjernobyl een schijntje is?
Het zou inderdaad waanzin zijn maar een paranoïde 'kat in het nauw' die zich bedreigd voelt en al menig oppositieleider 'uit de weg geruimd' heeft (denk aan Navalny) en grof geweld niet schuwt is wel een risicovol geval wat dit betreft.From a strategic standpoint, the experts said, there’s no reason for Russia to use nuclear weapons. But they said Putin himself was the biggest source of uncertainty. “The element of emotion and anger that’s crept into Putin’s statements in particular is striking,” said Hare. “Normally we’ve associated Russia’s diplomatic style with a kind of laconic, almost sarcastic manner.”
It’s worth remembering, Kristensen added, that Putin often makes allusions to Russia’s nuclear arsenal as a show of strength. In 2015, he said in a Russian state TV documentary that he had considered putting Russian nuclear forces on alert during the Russian annexation of Crimea a year prior.
This could be a sign that Putin’s nuclear rhetoric is more bark than bite, but Kristensen wasn’t ready to say that for sure. “He lives in a very small bubble, and he’s deeply paranoid,” Kristensen said. “He’s willing to do really not very rational things.”
MIsschien ligt dat ook wel vanaf welk IP adres je komt (geoIP) en de taal waarin je leest.RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:26:
[...]
Wauw. Ik kom uit principe niet op RT, maar die koppen zijn bijna neutraal te noemen. Ik had inderdaad veel meer propaganda verwacht.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Filter op basis van geolocatie? Regionale versie?Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:25:
[...]
Ik heb eens op RT gekeken; waar zijn dan al die pro Russische foto’s van het kapotte Oekraïense leger?
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Wou ik net zeggen, ik vermoed dat RT binnen Rusland een ander beeld laat zien
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Daar heb je een punt! Scherp!Sebazzz schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:26:
[...]
MIsschien ligt dat ook wel vanaf welk IP adres je komt (geoIP) en de taal waarin je leest.
Vermoed dat de 'successen' van Trump en met name Baudet meer te verklaren zijn door het adagium 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend'.Sebazzz schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Aan de andere kant kan je je afvragen hoe je moet omgaan met invloedrijke mensen zoals Thierry Baudet en Trump die Russisch narratief blijven nakakelen over vredesoperaties en de provocatieve NAVO. Hun electroraat slikt het als zoete koek en dat is een rotting in onze maatschappij.
De enige schrale troost is dat i.t.t. de coronamaatregelen dit mensen minder direct raakt en we situaties zoals de vernieldende protesten in Rotterdam hopelijk minder snel zien.
Stemmers op Baudet hebben zo'n hekel aan de mensen die hij vaak in het vizier heeft dat ze hem blind volgen en niet direct vatbaar zijn voor de grote onzin die hij uitkraamt.
"Eindelijk iemand die zegt wat iedereen denkt". Maar als Baudet over Rusland begint haken ze snel af want dat raakt en/of interesseert ze niet.
Klinkt misschien gek, maar is dit nog wel de RT die wij kennen? Afgelopen dagen was RT afaik offline dan wel onbereikbaar, en nu opeens relatief gezien neutraal (nåja...neutraler dan wat we van ze gewend zijn).Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:25:
[...]
[Afbeelding]
Wat ik mij af vraag: zijn de artikelen hetzelfde als je vanuit een Russisch IP (en wellicht Russisch locale (dus browser instellingen)) de site bezoekt?Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:25:
[...]
[Afbeelding]
Net toch maar eens gekeken: het is inhoudelijk correct en inderdaad relatief neutraal. Als Rus zou ik toch zenuwachtig worden als mijn eigen propagandamachine verteld wat de wereld tegen jouw land in stelling brengt.RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:26:
Wauw. Ik kom uit principe niet op RT, maar die koppen zijn bijna neutraal te noemen. Ik had inderdaad veel meer propaganda verwacht.
He wat is dit? Is Anonymous in slaap gevallen?Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:25:
[...]
[Afbeelding]

Iemand misschien een ingang voor een Russische versie op te snorren?Sebazzz schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:26:
[...]
MIsschien ligt dat ook wel vanaf welk IP adres je komt (geoIP) en de taal waarin je leest.
Ik hoor op zicht best wat je zegt maar een TBS heeft geen ongelijk als hij vindt dat er meer geld naar landbouw, cultuur en educatie moet. En een TBS-er is gelijk extreem maar in de regel, als je belasting betaald geeft je dat gewoon stemrecht. Dat kun je mensen niet ontnemen.MagniArtistique schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:19:
[...]
Maar we vinden het wel prima om meningen en beweringen zonder bronvermelding weg te modereren. Riekt dat dan ook naar apartheid 🤡
Wie dat bepaald is zometeen een systeem. Aantal raakpunten waarop je goed moet scoren, en nee, het is niet optimaal. Maar beter dan de huidige bestuursvorm.
Je gaat uit van het huidige narratief dat iedere mening telt en even belangerijk is. Dat hebben we onzelf wijsgemaakt door de jaren heen. Maar de mening van een TBSer zou nou eenmaal minder doorslaggevend dan die van een hoogleraar moeten zin. Zeker als het ons allemaal raakt.
Het zou namelijk om het collectief moeten gaan en niet het individu.
Het "Westerse media zijn bias"-argument is ook vooral bedoeld twijfel te zaaien bij mensen die sporadisch op nu.nl de headlines lezen. Genoeg professionele media waar wel alle kanten belicht worden (daarvoor moet je wel de grens over kijken). Wel worden ook daar onjuistheden en leugens benoemd voor wat het zijn, en niet zoals sommigen hier graag doen, gepresenteerd als een alternatieve werkelijkheid.Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:25:
[...]
[Afbeelding]
Duitsland gaat twee LNG terminals bouwen, about time
[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 27-02-2022 11:32 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Hmmm zou het echt zo zijn? https://twitter.com/Yurets_V/status/1497859843515990017
Zou dan wel eens het begin kunnen zijn van het einde
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Op het eerste gezicht lijkt het op een normale nieuws website. Meeste dingen die gebeuren noemen zij ook, opereren in het westen geen wornder als ze nu nog de invasie zouden ontkennen wie zou ze dan nog serieus nemen....Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:25:
[...]
[Afbeelding]
alleen alles is wel doordrenkt met Russische propaganda en leugens of omissies;
Geen berichten over slachtoffers of beschadigde/beschoten woonflats.
Oekraïne post nepberichten...
Maidan = westerse georganiseerde coup...
etc.etc.etc.
Je zou denken dat het tonen van Oekraïense verliezen de woede en vastberadenheid in het Westen momenteel alleen maar zou doen toenemen. En daarmee de bereidwilligheid tot 'opofferingen' door ons.BramViking schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:14:
[...]
Die zijn er wel, maar de haat jegens Rusland is zo groot op dit moment, dat ook de media daarin een subjectieve voorkeur blijkt te hebben in wat getoond wordt. Valt me ook op dat heel veel nieuwssites klakkeloos informatie op hun website plaatsen, zonder het eerst te checken (zoals een NU.nl of een vandaag etc.).
*) zet opofferingen tussen aanhalingstekens aangezien onze 'ontberingen' natuurlijk volledig in het niet vallen bij wat de Oekraïners nu te verduren krijgen.
Ik zat net in NordVPN te kijken, maar ik heb blijkbaar nooit Rusland gehad of het is nu uitgezet door de oorlog.Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Iemand misschien een ingang voor een Russische versie op te snorren?
Dan nog moet je iemand hebben die de order uit wil voeren. Poetin gaat zelf niet op het knopje drukken.PWM schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:25:
[...]
Waarom zou hij het niet doen? Stel de oorlog gaat verloren. De bevolking van Rusland is hem spuugzat. De wereld ziet hem als een mislukking. Zijn steenrijke vrienden willen niks meer met hem te maken hebben omdat ze allemaal miljarden hebben verloren. Zijn imago als sterke leider is compleet aan diggelen. Het enige land waar hij nog op vakantie kan is China of Noord-Korea. Zijn eigen miljarden zijn, als ze er nog zijn, nutteloos want hij kan er nergens mee naar toe.
Zou die man, die man die zo ongelooflijk gestoord en gek is, geen enkel gevoel heeft voor mensenlevens, zou die man niet als laatste fuck you naar de wereld die bom kunnen gooien?
Het is veel speculeren natuurlijk, ik denk dat dit een slepend conflict gaat worden. Lijkt erop dat het Oekraïense verzet heviger is als gedacht.
Waar kijk ik naar?Xtr3me4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:30:
Hmmm zou het echt zo zijn? https://twitter.com/Yurets_V/status/1497859843515990017
Of hebben we een verkeerd beeld? 🤔hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Net toch maar eens gekeken: het is inhoudelijk correct en inderdaad relatief neutraal. Als Rus zou ik toch zenuwachtig worden als mijn eigen propagandamachine verteld wat de wereld tegen jouw land in stelling brengt.
Wr zijn heel erg veel russen opgepakt in protesten. Volgens mij staat het land intern ook steeds meer in de fik…
Het is niet onaannemelijk, want ze zijn een groot deel van hun voertuigen kwijt en we weten dat ze al zonder eten zitten (zie beelden van de supermarkt). Ik ga er dus vanuit dat het klopt.Xtr3me4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:30:
Maar een aantal Russen die zich overgeven is niet het begin van het einde. We weten dat de Russen het moeilijk hebben binnen de steden, maar daarmee zegt dat verder nog niets. Behalve dat Oekraïne vooralsnog stand houdt.
Ik ben het wel met je eens dat de objectieve wetenschap wat beter vertegenwoordigd mag worden binnen een regering. Maar het probleem is dat die objectiviteit uiteindelijk ook niet te garanderen is. Sterker nog je kunt stellen dat als het gecombineerd word met politiek juist teveel van zijn waarde verliest zelfs door politieke invloeden, lobbyisten. Wat is dan de waarde nog denk ik dan. Een democratie geeft in dit geval, denk ik dan, gewoon de mogelijkheid om het als bevolking eventueel "technocratischer" te maken door volksvertegenwoordiger met accredaties in de regering te stemmen. Maar ik zou het niet willen dat dat een vastgestelde norm zou zijn. Dit zou met een verkiezingscampagne bijvoorbeeld aangedragen kunnen worden door de verkiesbare. Het aantonen van de accredaties, en de waarde er van wat meer verduidelijkt.MagniArtistique schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:48:
[...]
Ja indirect laten we een groot deel van ons economisch beleid kiezen door kiezers die hun eigen financiën niet eens kunnen regelen. Je kunt je afvragen of absolute democratie een juiste bestuursvorm is. Ik zou veel meer voelen voor een combinatie met technocratie. Maar dat ben ik.
Ik vermoed namelijk als je een echte technocratie hebt, de waardebepaling van de wetenschap onherroepelijk kapot gaat maken. Politiek gezien word het dan een spelletje om dan de waarde er van te ondermijnen namelijk. Nooit om te versterken helaas.
*Wetenschap in de zin van een autoriteit in een specifiek onderwerp.
Nogmaals, het stemsysteem zit op concept oplossingen. Niet op welke partij roept wat. Het gaat dus om concrete voorstellingen met berekeningen op lange en korte termijn, visie, etc.Kenny_026 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Ik hoor op zicht best wat je zegt maar een TBS heeft geen ongelijk als hij vindt dat er meer geld naar landbouw, cultuur en educatie moet. En een TBS-er is gelijk extreem maar in de regel, als je belasting betaald geeft je dat gewoon stemrecht. Dat kun je mensen niet ontnemen.
In die context moet je het plaatsen. Hoe gaat die tbser (of wie dan ook) zonder ervaring of kennis van de oplossingen kiezen uit de aangedragen oplossingen?
Dat vind ik dus ook.PWM schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:25:
[...]
Waarom zou hij het niet doen? Stel de oorlog gaat verloren. De bevolking van Rusland is hem spuugzat. De wereld ziet hem als een mislukking. Zijn steenrijke vrienden willen niks meer met hem te maken hebben omdat ze allemaal miljarden hebben verloren. Zijn imago als sterke leider is compleet aan diggelen. Het enige land waar hij nog op vakantie kan is China of Noord-Korea. Zijn eigen miljarden zijn, als ze er nog zijn, nutteloos want hij kan er nergens mee naar toe.
We kunnen alles eraan doen om te proberen geen WO3 uit te lokken, maar hij hoeft maar op 1 dag het idee te krijgen dat hij niks meer te winnen heeft en dat iedereen tegen hem is....
Het is een gestoorde gek.
Ik snap niet zoveel van oorlog (gelukkig maar), maar de NAVO doet niks militairs omdat ze geen WO3 willen. Dat is wat iedereen zegt. Maar de NAVO geeft wel wapens/munitie en helpt Oekraine op alle andere manieren.
Is het afgesproken met Poetin dat zolang de NAVO geen poppetjes stuurt er dan geen WO3 komt?
Nee klopt, maar het is een mooi begin. Meestal zie ik zulke dingen wel als een kettingreactie, want hoeveel russische militairen zitten zonder voedsel of drinken en omdat logistieke wegen compleet onbegaanbaar zijn, honger en dorst doet veel met een mens.RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:31:
[...]
Het is niet onaannemelijk, want ze zijn een groot deel van hun voertuigen kwijt en we weten dat ze al zonder eten zitten (zie beelden van de supermarkt). Ik ga er dus vanuit dat het klopt.
Maar een aantal Russen die zich overgeven is niet het begin van het einde. We weten dat de Russen het moeilijk hebben binnen de steden, maar daarmee zegt dat verder nog niets. Behalve dat Oekraïne vooralsnog stand houdt.
Het was meer dat ik gelezen had dat verschillende automerken per direct stoppen met het leveren aan auto’s aan Rusland.MikeyMan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:38:
[...]
Andersom moet VW wat productie stilleggen omdat de kabelbomen uit Oekraïne kwamen.
Maar ik kan dat nergens in het nieuws terugvinden.
Klopt het wel?
Kan iemand dat hier bevestigen of ontkrachten?
Het lijkt me dat degene aan de knoppen en de mensen die het aansturen, onderdeel zijn van de meest loyale trouwe troepen die Putin heeft. Daar zit geen twijfelaar. De reden dat Vasily Arkhipov de knop niet indrukte was omdat hij de call niet vertrouwde, niet omdat hij het anders niet had gedaan.Vlassie1980 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:31:
[...]
Dan nog moet je iemand hebben die de order uit wil voeren. Poetin gaat zelf niet op het knopje drukken.
Had er ook nog nooit op gekeken, net toch maar even gedaan.hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Net toch maar eens gekeken: het is inhoudelijk correct en inderdaad relatief neutraal. Als Rus zou ik toch zenuwachtig worden als mijn eigen propagandamachine verteld wat de wereld tegen jouw land in stelling brengt.
Als dit de site is waar de Russen hun hoop uit moeten halen dan lijkt het me verstandig dat ze vandaag nog naar huis gaan
Russische militairen die zich overgegeven zouden hebben in Kharkiv. Kan waar zijn, maar dat zou wellicht eerder kunnen wijzen op de signalen dat men nu voluit voor Kiev wilt gaan en de rest maar overslaat.
Ze zitten al een stukje verder richting Kiev: https://twitter.com/RALee85/status/1497839062132183042
Maar goed, echt georganiseerd lijkt het niet.
Ik weet niet of dit echt is en een enkel filmpje zegt natuurlijk niet zoveel over wat er in algemene zin gebeurt. Maar wat we zien van het Russische leger is steeds weinig overtuigend. Alsof ze helemaal geen oorlog wíllen voeren.Xtr3me4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:30:
En dat geeft dan weer te denken wat dit voor Poetin betekent. Enerzijds vraagt hij het Oekraïense leger om een coupe te plegen, maar hoe onwaarschijnlijk is het dat dit andersom juist gaat gebeuren? Wat is ervoor nodig om juist een staatsgreep op Poeten te plegen, die al openlijk zijn eigen ministers te kakken zette?
Afaik is RT meer gericht op buitenlandse propaganda en kijken de Russen meer naar de staatszenders. En daar is het verhaal helaas anders.alexbl69 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:33:
[...]
Had er ook nog nooit op gekeken, net toch maar even gedaan.
Als dit de site is waar de Russen hun hoop uit moeten halen dan lijkt het me verstandig dat ze vandaag nog naar huis gaan
Waar kijken we naar?Xtr3me4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:30:
Zodan. Schulz geeft net even een toespraak op CNN. Duitsland gaat (o.a. als gevolg van deze ontwikkelingen) een fonds optuigen voor defensie-uitgaven, waarmee in totaal 100 miljard euro is gemoeid. Zal niet het eerste land uit de eurozone zijn vermoed ik.
PSN: xMaurice93
Russen die hun wapens inleveren volgens de vertaling.
Wel opvallend: De beelden die we zien van Oekrainse soldaten zijn altijd doordrengt met een soort vrolijkheid. Tijdens of post-gevechten (zoals vandaag Irpin, gisteren dat kruispunt met die soldaat en de Nlaw, of dat vechten in Kharkov) altijd lachen, ginnegappen en vervolgens bij enige rust direct bellen.
Zag een aantal filmpjes van Irpin (te vinden via @GirkinGirkin op twitter) met de gevolgen van een gevecht. De filmer lijkt ook te bellen met zijn thuisfront.
Zag een aantal filmpjes van Irpin (te vinden via @GirkinGirkin op twitter) met de gevolgen van een gevecht. De filmer lijkt ook te bellen met zijn thuisfront.
"Hi darling, we've defended it..."
4 dead - on russian side
at the end he says that only loses were to structures of people nearby and after that laughs that the place were the mom of his son's/daughter's wife/husband ("сваха") works got burned.
Zoals ik al zei, net even over de grens kijken voor een inkijkje in de staats-propaganda:RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:35:
[...]
Afaik is RT meer gericht op buitenlandse propaganda en kijken de Russen meer naar de staatszenders. En daar is het verhaal helaas anders.
https://www.zdf.de/nachri...e-ukraine-clip-1-106.html
Zogenaamde burgerslachtoffers door de Oekraïners, de slachtoffers onherkenbaar en gek genoeg met sporen van een autopsie terwijl ze nog in de auto's liggen, etc. Zoals wel vaker zien we dat de Russen niet echt hun best doen/hoeven te doen.
[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 27-02-2022 11:39 ]
Ik denk dan eerder aan: "wie betaalt, bepaalt"alexbl69 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:28:
[...]
Vermoed dat de 'successen' van Trump en met name Baudet meer te verklaren zijn door het adagium 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend'.
gek/dom, dit zijn altijd van die makkelijke argumentaties waar je niet zoveel mee kan. Mensen op een dergelijk positie.. zo lang.. die zijn heel leep en heel wreed. Anders blijf je niet zolang aan de macht daar. En wellicht gek. Maar de tijd zal het leren hoe gek deze actie is. Ik verwacht over een periode een terugtrekking met als voorwaarde autonomie voor de 2 oosterse gebieden in de Oekraïne die dan na wat jaren bij Rusland worden gevoegd. Iedereen niet blij behalve Putin.hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:21:
[...]
Alleen als er zodanige druk kan worden gezet dat Putin van binnenuit gewipt wordt dan zal er volledige terugtrekking volgen. Maar ze durven Putin niet aan te pakken ben ik bang.
★ What does that mean? ★
Nee super duidelijk is het filmpje ook niet. Hoop alleen zelf dat het echt zo is. Ja poetin had niet in rekening genomen met de veerkracht van het volk zelf wat voor eigen land zou vechten plus alle militaire goederen vanuit alle kanten die ze krijgen.KlaasjeNL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:34:
[...]
Ik weet niet of dit echt is en een enkel filmpje zegt natuurlijk niet zoveel over wat er in algemene zin gebeurt. Maar wat we zien van het Russische leger is steeds weinig overtuigend. Alsof ze helemaal geen oorlog wíllen voeren.
En dat geeft dan weer te denken wat dit voor Poetin betekent. Enerzijds vraagt hij het Oekraïense leger om een coupe te plegen, maar hoe onwaarschijnlijk is het dat dit andersom juist gaat gebeuren? Wat is ervoor nodig om juist een staatsgreep op Poeten te plegen, die al openlijk zijn eigen ministers te kakken zette?
Staatsgreep op poetin, denk onwijs lastig. Het leger moet tegen hem keren en dat zal niet gauw gebeuren omdat het leger niet eengezinds is. Dus de russen doen wat hij wilt en dat is doorduwen in oekranie.
Als tegenhanger van de Oekraïne berichtgeving:
Van het AD blog.
Van het AD blog.
Moskou meldt dat het Russische leger in totaal 471 Oekraïense soldaten heeft gevangengenomen in Oekraïne. Daarnaast zijn sinds donderdagochtend 975 militaire doelwitten vernietigd, meldt het ministerie van Defensie.
Een woordvoerder meldt dat acht gevechtsvliegtuigen, zeven helikopters en elf gevechtsdrones zijn neergeschoten. Nog eens 28 vliegtuigen werden op de grond vernietigd, net als 223 tanks en andere gevechtsvoertuigen.
Volgens het bericht dat Russische militairen door honger/dorst de lust van het vechten opgeven.
Ik ga uit van het bericht niet van het filmpje, vind dat nogal onduidelijk gefilmd.
Maar zou mooi zijn als het waar is wat vermoedelijk wel zo is.
Zelfs als Poetin wint in Oekraïne (wat ik sterk betwijfel) heeft hij de NAVO landen serieus wakker gekregen.Maurice079 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:35:
Duitsland gaat (o.a. als gevolg van deze ontwikkelingen) een fonds optuigen voor defensie-uitgaven, waarmee in totaal 100 miljard euro is gemoeid. Zal niet het eerste land uit de eurozone zijn vermoed ik.
De kans dat de Russen over een paar jaar daadwerkelijk bij de Grebbeberg staan voelt veel verder weg dan een paar dagen geleden. Het mag duidelijk zijn waar je als land in moet investeren om het de Russen lastig te maken, anti-tank wapens en drones zijn enorm effectief gebleken.
Kan pacifistisch Nederland ook eens stoppen met het blokkeren van bewapende Reapers?
Via de telegram groepen krijg je een iets ander beeld.Xtr3me4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:33:
[...]
Nee klopt, maar het is een mooi begin. Meestal zie ik zulke dingen wel als een kettingreactie, want hoeveel russische militairen zitten zonder voedsel of drinken en omdat logistieke wegen compleet onbegaanbaar zijn, honger en dorst doet veel met een mens.
Je ziet er aan beide kanten verliezen.
*knip*
Dergelijke links zijn niet te verifiëren en kunnen daarom niet gebruikt worden in de discussie.
Waarom zijn die zo pro Rusland? Rusland heeft toch echt een grote puinhoop van Tsjetsjenië gemaakt?
[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 27-02-2022 11:44 ]
Het ging in deze discussie over materieel en niet het leger ansich.Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:25:
[...]
[Afbeelding]
Verwijderd
< zucht >kx22 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:33:
[...]
Dat vind ik dus ook.
We kunnen alles eraan doen om te proberen geen WO3 uit te lokken, maar hij hoeft maar op 1 dag het idee te krijgen dat hij niks meer te winnen heeft en dat iedereen tegen hem is....
Het is een gestoorde gek.
Ik snap niet zoveel van oorlog (gelukkig maar), maar de NAVO doet niks militairs omdat ze geen WO3 willen. Dat is wat iedereen zegt. Maar de NAVO geeft wel wapens/munitie en helpt Oekraine op alle andere manieren.
Is het afgesproken met Poetin dat zolang de NAVO geen poppetjes stuurt er dan geen WO3 komt?
Dit is een lange traditie van geen directe gevechten tussen de nucleaire grootmachten van de koude oorlog. Als er een directe oorlog is kan dit namelijk te makkelijk escaleren tot een moment dat kernwapens ingezet gaan worden, zo was de gedachte.
Het verschil met een daadwerkelijk formeel gevecht tussen de nationale legers was vaak flinterdun (zie bijv de inzet van "vrijwilligers" door de Soviet Unie en China in Korea en Vietnam), maar nog steeds voldoende aanwezig om duidelijk te maken dat er "not a chance in hell" was dat een van de partijen in de betreffende oorlog de nucleaire optie zoud kiezen.
Geld.Tweak_ers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:41:
[...]
Waarom zijn die zo pro Rusland? Rusland heeft toch echt een grote puinhoop van Tsjetsjenië gemaakt?
Kadyrovs vader liep over naar de Russen voor een hele hoop geld. Het kost Poetin flink wat centen om Tsjetsjenie onder controle te houden.
Heb je hier wat meer info over? of een linkje naar die toespraak?Maurice079 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:35:
Zodan. Schulz geeft net even een toespraak op CNN. Duitsland gaat (o.a. als gevolg van deze ontwikkelingen) een fonds optuigen voor defensie-uitgaven, waarmee in totaal 100 miljard euro is gemoeid. Zal niet het eerste land uit de eurozone zijn vermoed ik.
Toen ik gisteravond naar bed ging, was er hier (en bij wat Twitter handles die ik volg) best wat angst over een mogelijke lucht-/shelling aanval op Kiev. Ik kan daar niet echt veel over teruglezen, mogen we concluderen dat dat (gelukkig) mee viel c.q. niet is gebeurd in de mate waar men bang voor was?
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Hoeveel geld zou er nog in de staatskas liggen bij rusland? Hoe langer dit duurt hoe meer het gaat kosten.Prosac schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:42:
[...]
Geld.
Kadyrovs vader liep over naar de Russen voor een hele hoop geld. Het kost Poetin flink wat centen om Tsjetsjenie onder controle te houden.
Mwah, die loonsverhoging zou ook wel een keer aardig zijn. De enige reden dat een matroos/soldaat (nét) iets meer verdient dan een McDonald's medewerker is wegens de toelagen. Als je niet op uitzending gaat verdien je niet gek veel meer dan minimumloon.hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:41:
[...]
Zelfs als Poetin wint in Oekraïne (wat ik sterk betwijfel) heeft hij de NAVO landen serieus wakker gekregen.
De kans dat de Russen over een paar jaar daadwerkelijk bij de Grebbeberg staan voelt veel verder weg dan een paar dagen geleden. Het mag duidelijk zijn waar je als land in moet investeren om het de Russen lastig te maken, anti-tank wapens en drones zijn enorm effectief gebleken.
Kan pacifistisch Nederland ook eens stoppen met het blokkeren van bewapende Reapers?
Volgens mij stond hij in de BundestagMaurice079 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:35:
Zodan. Schulz geeft net even een toespraak op CNN.
https://www.spiegel.de/po...75-430f-8117-183288e59a92Zagre schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:43:
[...]
Heb je hier wat meer info over? of een linkje naar die toespraak?
En de steekpunten: https://www.focus.de/poli...-ukraine_id_60099624.html
[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 27-02-2022 11:47 ]
"Men" had het over een oorlogskas van 600 miljard dollar. Maar geen idee hoeveel een oorlog ze per dag kost.Xtr3me4me schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:43:
[...]
Hoeveel geld zou er nog in de staatskas liggen bij rusland? Hoe langer dit duurt hoe meer het gaat kosten.
Kharkiv-Kiev is zo'n 500 km Oekraïns gebied, lijkt me lastig om de troepen in het oosten in/bij Kiev in te zetten.KrazyJay schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:34:
[...]
Russische militairen die zich overgegeven zouden hebben in Kharkiv. Kan waar zijn, maar dat zou wellicht eerder kunnen wijzen op de signalen dat men nu voluit voor Kiev wilt gaan en de rest maar overslaat.
Ze zitten al een stukje verder richting Kiev: https://twitter.com/RALee85/status/1497839062132183042
Maar goed, echt georganiseerd lijkt het niet.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ja, wat dat betreft lijkt het net de zorg, aan het bed zorgt de ORT voor de inkomsten.nst6ldr schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:44:
[...]
Mwah, die loonsverhoging zou ook wel een keer aardig zijn. De enige reden dat een matroos/soldaat (nét) iets meer verdient dan een McDonald's medewerker is wegens de toelagen. Als je niet op uitzending gaat verdien je niet gek veel meer dan minimumloon.
Jij vind een schatting van onder de 1000 rusische militaire doden minder waarschijnlijk dan een schatting richting de 3000. Terwijl de berichtgeving gebaseerd is op bronnen binnen intel organisaties (UK) die het tegendeel spreken. Als jij kan aantonen waar jij je mening op baseerd (behalve hetgeen dat zelf door het Oekraïense leger genoemd wordt), graag een link.Jedi_Pimp schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:17:
[...]
Jeetje zeg, ik zeg toch dat het onbevestigd is en dat je een flinke foutmarge moet nemen?
Groot deel in het buitenland, daar kunnen ze niet meer bij.Prosac schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:45:
"Men" had het over een oorlogskas van 600 miljard dollar. Maar geen idee hoeveel een oorlog ze per dag kost.
Liveblog nu.nlMinister Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking maakt 20 miljoen euro vrij voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Het geld is bestemd voor voedsel, water en medische zorg voor mensen die op de vlucht slaan.
"Nederland gaat naast de Oekraïners staan in deze donkere tijden", laat Schreinemacher weten. "We helpen waar we kunnen. Dat doen we nu met deze 20 miljoen euro, voor water, voedsel en medische zorg."
De Nederlandse bijdrage gaat naar de VN, die landen oproept te helpen bij de vluchtelingencrisis door de oorlog in Oekraïne. Het kabinet is ook bezig met een zending medische hulpgoederen en medicijnen.
Daarnaast trekt Nederland ook een half miljoen euro uit voor de eerste opvang in Moldavië. Daarmee kunnen ongeveer zevenduizend mensen worden geholpen met dekens, slaapzakken en tenten.
De goederen zijn zaterdag op transport gegaan. Naast noodhulp levert het kabinet ook militaire goederen aan Oekraïne. Bovendien zijn er vanwege de oorlog zware sancties tegen Rusland ingesteld.
Het is een mooi begin, maar 20 miljoen vind ik wel vrij karig allemaal.
Virussen? Scan ze hier!
Is initiële inzet van goederen. Ik verwacht straks een Europees pakket van miljarden.wildhagen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:47:
[...]
Liveblog nu.nl
Het is een mooi begin, maar 20 miljoen vind ik wel vrij karig allemaal.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Duitsland gaat meer dan 2% uitgeven aan defensie:
11.25 Uhr: Die Regierung setze ein Bundeswehrsondervermögen von 100 Milliarden Euro in diesem Jahr auf. Ab sofort werde sie mehr als 2 Prozent des BIPs in Verteidigung investieren. Der Saal erhebt sich erneut.
[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 27-02-2022 11:50 ]
Die snap ik alleen niet. Waarom zou je dat in het buitenland stallen en dan ook nog bij vijandige Naties?hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Groot deel in het buitenland, daar kunnen ze niet meer bij.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Dit staat nu ook al in de nos live blogfsfikke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:49:
Duitsland gaat meer dan 2% uitgeven aan defensie:
[...]
Duitsland steekt 100 miljard in Bundeswehr vanwege invasie Oekraïne
De Duitse regering maakt via een speciaal fonds 100 miljard euro vrij voor investeringen in de Bundeswehr en bewapeningsprojecten. Dat is bekendgemaakt door bondskanselier Scholz. Hij zei ook toe dat Duitsland vanaf nu jaarlijks meer dan 2 procent van het bruto binnenlands product in defensie zal steken.
Volgens Scholz zijn er met het oog op de invasie in Oekraïne dringend betere capaciteiten nodig. "Een ding is duidelijk: we moeten fors meer investeren in de veiligheid van ons land om onze vrijheid en democratie te beschermen", zei Scholz.
De bondskanselier riep de partijen in de Bondsdag op om in te stemmen met de wet waarmee het speciale fonds wordt geregeld. Volgens Scholz is het halen van de 2 procent-norm niet alleen belangrijk in het kader van het NAVO-bondgenootschap. "We doen dit ook voor onszelf, voor onze eigen veiligheid", aldus de sociaaldemocratische bondskanselier.
omdat de Dollar wat stabieler is dan de Roebel?icecreamfarmer schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:50:
[...]
Die snap ik alleen niet. Waarom zou je dat in het buitenland stallen en dan ook nog bij vijandige Naties?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Besef wel dat sluitingen van het luchtruim voor een (groot) deel symbolisch zijn. Het gaat in dit geval om Russische vliegtuigen/maatschappijen, vluchten uit Moskou van andere maatschappijen gaan gewoon door, zoals die van China, Turkijje, enz.TheBrut3 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:38:
Ook Denemarken sluit het luchtruim.
De vraag is inderdaad wel of ze het halen met hun brandstof en voedsel. We shall see.Tens schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:45:
[...]
Kharkiv-Kiev is zo'n 500 km Oekraïns gebied, lijkt me lastig om de troepen in het oosten in/bij Kiev in te zetten.
Ik hoop ook dat Defensie het Centraal Militair Hospitaal en het Militair Revalidatie Centrum opengooit voor gewonden uit Oekraïne wanneer het mogelijk is om gewonden over te vliegen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid