De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.503 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
wauskoek schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:15:
[...]

[...]

Alsof ze het wisten dat ze uit de SWIFT werden verbannen ook al dreigde USA er al eerder mee.
Ja dat wisten ze. Dat is wat ik al eerder zei, dit uitstapje hebben ze niet in een week verzonnen, daar zijn ze al jaren mee bezig. En nu voelen ze zich kennelijk zeker genoeg om alle sancties voor lief te nemen die men Rusland kan opleggen. Waarschijnlijk hebben ze ook enkele garanties van hun ooster buren gekregen als het er echt op zou aankomen..

Enige waar ze zich volgens mij in vergist hebben, is de ijzeren wil van het .UA volk, ik denk dat ze dat aan het frustreren is momenteel. Hoe langer die mensen roet in het eten blijven gooien, hoe pijnlijker dit voor Rusland uitziet naar de wereld toe.

[ Voor 15% gewijzigd door Silent Thunder op 27-02-2022 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Silent Thunder schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:16:
[...]

Je kunt dat ook omdraaien, want stel Rusland besluit om niet te leveren, dan gooien ze een verschrikkelijk grote kei in hun eigen ruit.
Dan koop niemand nog meer iets van hun af, en dan zijn ze hun eigen graf aan het graven.
Ja, dat klopt. Nu is China groot afnemer, maar dan wel in heel andere constructies. Beijing neemt steeds meer over van het Kremlin, participaties / ondernemingen / grondstofrechten en zo meer. Dat levert wel ruimte op, maar het beperkt op termijn gewoon het vermogen van het Kremlin om geld te verdienen.

Maar goed, het maakt ze niet veel uit. Ik zou het een blinde vlek noemen, maar dat is vanuit Westers denken. Ik kan mij goed voorstellen dat men welke reactie van hier gewoon niet serieus neemt, er ligt immers een behoorlijke lijn van gewoon het Kremlin faciliteren. Gevoelig, maar het is wel de pijnlijke realiteit.

Waar ik op dit moment eigenlijk benieuwd naar ben, dat is het effect binnen onze bancaire circuits bij de SWIFT-selectie sanctie. Meestal is het zo dat wanneer je banken confronteert met een sanctiemodel er nogal wat prikkels liggen voor een reflex van doorschieten in voorzichtigheid. Moderne banken spelen graag ondernemer, tenzij in dergelijke confrontatie - dan wordt het weer bank. En banken vinden risico's niet leuk.

Is het gevolg van die sanctie inderdaad dat binnen bancaire circuits dergelijke reflex komt, dan kon dat wel eens flinke rimpeleffecten geven die het Kremlin selectoraat raken. Behoorlijk. Met hoog tempo.

Ergens zou dit wel een stuk ironie zijn. Onze bancaire sectoren zijn enorme aanjagers geweest van de contraproductieve verstrengelingen. Maar nu is het mogelijk dat zij juist het graf graven voor dat Russische selectoraat.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Silent Thunder schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:21:
[...]

Enige waar ze zich volgens mij in vergist hebben, is de ijzeren wil van het .UA volk, ik denk dat ze dat aan het frustreren is momenteel. Hoe langer die mensen roet in het eten blijven gooien, hoe pijnlijker dit voor Rusland uitziet naar de wereld toe.
Tja, het is in het vorige topic best over tafel gegaan. Iets waar het Kremlin al jaren en jaren naar toe werkt is een herstel van perceptie als grootmacht. Men werd steeds meer als crimineel regime gezien, dus ging men weer inzetten op PR van "great power".

Daar hoort een herstel van trauma bij. Zie Afghanistan. Enige tijd geleden werden er wat gepensioneerde generaals gesignaleerd die zorgen deden uitdrukken over een inval in Oekraïne, de respons was niet enkel het wegduwen daarvan. Maar ook veel gedoe op R1 (staatsTV) van nieuwe oorlogsvoering, militaire innovatie, game changing strategy en zo meer.

Die focus op paradigm shift zoals de VS die hadden in de eerste golfoorlog, daar is het Kremlin volledig mee onderuit gegaan. Dat halen ze er echt niet meer uit.

En dat is het resultaat van opmerkelijk vermogen tot weerstand van Oekraïne. Die eerste 48 uur zijn altijd kritiek, schock and awe, zogezegd - maar het is doctrine. Resultaat: nihil. Zeker, er is een enorme opbouw van middelen, een enorm volume en al is het langzaam het is wel een behoorlijke golf.

Maar dan zie ik die defense analysis van Britten, Amerikanen en anderen (als ik het goed heb zetten de Britten die zelfs online publiek), dan merk ik toch op dat zelfs daarbij absoluut potentieel ligt voor Oekraïense weerstand. Het mag gezegd worden, knap.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
wauskoek schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:15:
[...]

Bijzondere details op de wiki

[...]

Toevallig het jaar van de inval op de Krim?

[...]

Alsof ze het wisten dat ze uit de SWIFT werden verbannen ook al dreigde USA er al eerder mee.
Timing is everything.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:05

beany

Meeheheheheh

Trumpie geen fan van Putin meer??

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
beany schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:38:
[Twitter]

Meer iets juist à la Putin 😎

Hier zeg je A, daar A1, daar B, et cetera. Zo kunnen volgelingen zich wijsmaken wat ze willen, en kun je media met verschillende sporen richting geven.

Oud recept.

Meer saillant vandaag en gisteren was Tucker Carlson bij Fox News. Die was aan het terugkrabbelen een beetje omdat hij op Russische TV de hele tijd geciteerd wordt 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:26
Kharkiv is er blijkbaar een gaspijplijn tot ontploffing gebracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fzy5bgY2JOh6CN_hKSLD-EvM3sI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7SYpQYMq8PddDY0CbZaaqaaD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat betreft cryptocurrency zag ik op het officiële Twitter account van Oekraïne informatie staan over hun bankgegevens en cryptocurrency adressen. Hier de post van de cryptocurrency adressen:

Die gebruiken het dus wel/ook, maar het gaat mij met name om Rusland / SWIFT.
[Twitter]

Ongeleid projectiel die kerel. De Speld had ook een leuke over Baudet vandaag.

Iemand vroeg een paar pagina's terug of Oekraine een chain of command heeft. De vice president is Mykhailo Fedorov. Die heeft trouwens ook de cryptocurrency adressen op z'n eigen Twitter feed gezet.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Macron spreekt met Belarussische president over Russische troepen

De Franse president Emmanuel Macron heeft zaterdagavond gebeld met de Belarussische president Alexander Lukashenko over de oorlog in Oekraïne. Op de website van het Elysee staat dat Macron zijn zorgen uitte over de mogelijke beslissing van Belarus om Rusland toestemming te geven nucleaire wapens in het land te stationeren. Hierover wordt zondag een referendum gehouden in Belarus. Ook heeft Macron Lukashenko verzocht om zo snel mogelijk terugtrekking van alle Russische troepen uit Belarus te eisen.
Via nu.nl liveblog

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:14
Wat een respect voor de mensen daar.
Een trots en strijdlust waar wij als als verwende west-Europeanen nog iets van kunnen leren.

Ik begin nu pas een beetje te begrijpen wat mijn overgrootvader (Belgische WW1 veteraan aan het Ijzerfront van 1914 tot 1918) gevoeld moet hebben.

Niemand wil oorlog tot de oorlog naar jou komt…

Hopelijk is deze ellende snel voorbij.

Hou vol Ukraine!

Ps. Nog een anekdote om het moreel van deze mensen weer te geven; een kennis van ons kreeg als
Werfleider deze week telefoon van 2 Oekrainers (waarvan 1 met militaire ervaring) die bezig waren op een werf in Antwerpen: ja wij komen niet meer. Hoezo jullie komen niet meer? Ja wij moeten vechten voor ons vaderland. Zijn met 2 in de auto gestapt en rechtstreeks naar Ukraine gereden…

[ Voor 32% gewijzigd door Alpina op 27-02-2022 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:26
Heb je geen referendum voor nodig want je weet de uitslag al. Cuban missile crisis we meet again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:43:
[...]

Meer iets juist à la Putin 😎

Hier zeg je A, daar A1, daar B, et cetera. Zo kunnen volgelingen zich wijsmaken wat ze willen, en kun je media met verschillende sporen richting geven.
Trump wil altijd aan de kant van de sterkste staan. Die wil niet geassocieerd worden met verliezers. Denk ook aan de situatie tussen hem en voormalig krijgsgevangene McCain. Of het verhaal dat hij niet naar een Frans oorlogskerkhof wilde omdat de gevallenen “losers” zouden zijn.

Nu Oekraine geen walkover voor Putin blijkt, wil Trump daar even niet meer mee geassocieerd worden. Als Rusland er over een paar dagen wat beter voor staat zal Trump ook weer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:41
Jerie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:57:
[...]

Waarom? NAVO heeft duidelijk aangegeven dat er verplaatsing van troepen naar oosten plaatsvindt. Ook dat er oefeningen plaats zouden vinden. Dat het een een dekmantel kan zijn voor het andere is daarbij handig.

Dat de NATO troepen naar oosten verplaatst had ook Poetin van te voren wel verwacht. Daarom is z'n narrative dat hij minder NATO wil zo idioot. Compleet het tegenovergestelde van hoe de vork in de steel zit.
Natuurlijk, maar een B52 bommenwerper is wel even andere koek dan wat defense systemen neerzetten in Polen en andere Navo landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Tweak_ers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 04:53:
[...]

Natuurlijk, maar een B52 bommenwerper is wel even andere koek dan wat defense systemen neerzetten in Polen en andere Navo landen.
En vergeet niet het raketschild wat Amerika wilde bouwen om de Russische nukes tegen te houden. Die zijn altijd zijn troefkaart om zaken af te dwingen. (Al schijnt het dat er zo veel nukes staan dat er altijd wel een percentage zijn doel bereikt.)

Maar dat is voornamelijk afleiding. Het echte gevaar voor Putin en zijn kliek is de net als in China de burgerbevolking. Kan men die niet langer overheersen dan valt alles om. Daarom heeft ook iedereen rond de top wel een niet-Russisch paspoort + buitenlandse investeringen.

edit: curfew in veel steden tijdens de nacht met de waarschuwing: een ieder die op straat loopt wordt als vijand beschouwd. De hond moet zijn plasje maar even ophouden.... Hopelijk kunnen wapenleverancies nog op tijd rond Kiev ingezet worden....

Er wordt gesproken over kruisraketten, artillerie vuur op Kiev deze/afgelopen nacht:
Src YouTube: US official: West to hunt down Russian oligarchs' yachts, jets, fanc...

[ Voor 26% gewijzigd door sh4d0wman op 27-02-2022 05:10 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
[Twitter]

Hij was nooit een fan van Putin, zijn letterlijke woorden waren dat Putin erg slim gespeeld heeft. Daarmee noemde hij zijn strategie “geniaal”.

Je moet de krantenkoppen niet altijd geloven maar lees het stuk eronder.

Je kunt iemands acties een geniale zet vinden, zonder dat je erachter staat.

Het was ook erg slim van Putin. Ik weet nog goed dat op het moment dat Putin het een “vredesmacht” noemde, Rutte bij de talkshowhost wegliep met de woorden “we moeten eerst goed kijken wat dit inhoudt, voordat we sancties bekijken”.

Dan was het inderdaad een geniale zet, want de tegenstander verliest tijd en weet niet precies wat je nou aan het doen bent.

In dezelfde speech zei Trump dat het onder zijn leiding nooit gebeurd was, omdat hij het niet toe zou laten.

Daarmee is duidelijk dat hij er niet achter staat.

De hele speech was vooral een sneer naar Biden.

Maar vooral in krantenkoppen werd het uitgelegd alsof Trump erachter stond. Verkoopt beter denk ik? Of omdat veel media anti-Trump zijn zetten ze liever een negatief beeld neer?
XWB schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:09:
[...]

In theorie wel, maar er is aangekondigd dat niet alle banken uitgesloten worden. Dus ik gok dat gas nog steeds betaald zal kunnen worden.

[...]
Kunnen we nou écht niet zonder dat Russische gas?

Noorwegen, Groningen, CNG gas uit VS?
En dat de hele EU versneld van gas af gaan en Dan niet subsidie op gas, zoals de Duitsers nu doen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:13:
[...]

Hij was nooit een fan van Putin
_/-\o_ _/-\o_

Jaren aan topics vol met het ene voorbeeld na het andere, maar ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ondertussen zijn de banden tussen China en Noord-Korea aangetrokken en heeft Noord-Korea weer eens een raket afgevuurd:

https://www.scmp.com/news...korean-leader-cooperation

https://edition.cnn.com/2...aunch-intl-hnk/index.html

Timing van dit alles natuurlijk wel bijzonder en zorgelijk aangezien de situatie in Europa en de focus die daar nu op ligt.

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 27-02-2022 05:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_ers
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:14:
[...]

_/-\o_ _/-\o_

Normaal negeer ik je posts, gezien de lengte ervan, maar deze wil ik wel op reageren.

In de huidige context van de oorlog uiteraard.
Moet ik nou alles nuanceren?

De afgelopen week, na de aanvallen van Putin, werd in diverse media verteld dat Trump achter Putin zou staan in deze actie.

Als je de speechless waar ze naar refereerden bekeek, bleek dat helemaal niet.

Het was allemaal in de context dat Biden zwak is en bespeeld is. Daarmee noemde hij dat het een geniale zet was van Trump. En “very savvy” als ik mij goed herinner. Strategisch goed gespeeld.

Dat is iets heel anders dan erachter staan.

In diezelfde speech kwam naar voren dat hij vond dat het onder zijn leiding nooit zou zijn gebeurd, omdat hij dat niet zou toestaan.

Of dat waarheid is, doet er even niet toe, want ik denk dat Putin Trump zou bespelen. Het gaat mij om het beeld wat afgelopen week naar aanleiding van die speech door sommige media is neergezet.

Ik kan het nog zo’n pannenkoek vinden, maar dan moet ik nog steeds de context van de media bekijken, anders doen we niet veel anders dan de Russen in hun staatsmedia. En ja, ik zie in dat de staatsmedia in Rusland zeker niet hetzelfde is als de media hier, voordat ik een dergelijke aantijging maar mijn hoofd krijg.

De redenen in het Westen zijn ook anders: clickbait. Uitgesproken koppen om meer aandacht.

Maar de kern blijft wel dat er een ander beeld wordt geschept dan de absolute waarheid.

Mensen die alleen de koppen lezen, daar ontstaat een beeld, wat niet overeenkomt met de waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
Weer geen grote vorderingen voor Rusland afgelopen nacht. Ik begin de indruk te krijgen dat Putin in het nauw zit, geen succes in Oekraïne is het einde van zijn termijn. Zijn oligarchen raken alles kwijt, het leger wordt de dood in gejaagd en burgers protesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Poetin in het nauw is wachten op de Rode Knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Door de inslag van een raket in een olie opslag in Vasylkiv, wordt gewaarschuwd voor giftige dampen in Kiev.

https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60542877

Anonymous heeft de Tetjenische regerings website platgelegd:

https://twitter.com/anony.../1497728378547359744?s=21

[ Voor 48% gewijzigd door Falcon op 27-02-2022 05:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Via verschillende wegen rapportage van flinke nachtelijke confrontaties in en rondom Hostomel, vooralsnog moeilijk voor dubbele bevestiging. Ook bij Vasylkiv, maar die eerste springt er uit met meldingen van Kadyrovites en een mislukte inzet door een tankbataljon.

Maar goed, het lijkt er op dat Kyiv nog steeds onder controle van Oekraïne is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:29:
[...]

Normaal negeer ik je posts, gezien de lengte ervan
Laat je niet zo in de kaarten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Falcon schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:28:
Ondertussen zijn de banden tussen China en Noord-Korea aangetrokken en heeft Noord-Korea weer eens een raket afgevuurd:

https://www.scmp.com/news...korean-leader-cooperation

https://edition.cnn.com/2...aunch-intl-hnk/index.html

Timing van dit alles natuurlijk wel bijzonder en zorgelijk aangezien de situatie in Europa en de focus die daar nu op ligt.
Samen zijn Rusland, China en Noord-Korea toch een eng blok aan het vormen.

Laat je niet misleiden door een niet-tegen stem van China in de VN. Die wisten al lang dat Rusland tegen zou stemmen. Daarmee was een eigen tegen stem niet nodig.

Het wordt hier meteen uitgelegd alsof China minder vast achter Rusland staat. Maar daar moet je echt mee oppassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
Lensent schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:31:
Poetin in het nauw is wachten op de Rode Knop?
Dat lijkt me niet, Rusland kan zich terugtrekken, Putin niet. Het is wellicht ver gezocht maar het zou een goede uitweg kunnen zijn. De VS hint er subtiel naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
n0pe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:38:
[...]

Dat lijkt me niet, Rusland kan zich terugtrekken, Putin niet. Het is wellicht ver gezocht maar het zou een goede uitweg kunnen zijn. De VS hint er subtiel naar.

[Embed]
Hoe krijg je dit bericht bij die mensen terecht?

Thuis krijgen ze niet alles mee, maar in oorlogsgebied al helemaal niet

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 27-02-2022 05:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
n0pe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:38:
[...]

Dat lijkt me niet, Rusland kan zich terugtrekken, Putin niet.
Ik heb er zo mijn twijfels bij. Het is inderdaad een treffend onderscheid wat te weinig gemaakt wordt: het land, de oligarchie. Maar al zou het een nuttig momentum geven, ik zie weinig ruimte voor Russische strijdkrachten om “nee” te zeggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:19
Falcon schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:33:
Door de inslag van een raket in een olie opslag in Vasylkiv, wordt gewaarschuwd voor giftige dampen in Kiev.

Anonymous heeft de Tsjechische regerings website platgelegd:

https://twitter.com/anony.../1497728378547359744?s=21
Niet tsjechisch maar tsetsenië

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Noorwegen, Groningen, CNG gas uit VS?
En dat de hele EU versneld van gas af gaan en Dan niet subsidie op gas, zoals de Duitsers nu doen.
Op korte termijn is dat lastig. Belgie gebruikt bijna helemaal geen Rusisch gas (1 procent), maar dat is vooral vanwege de haven. Misschien dat Nederland dit ook kan doen, maar de rest van Europa? Nederland kan ook nog de groningers uitkopen en dat leegtrekken.

En de vraag naar ander gas zal een stuk drukker worden.

Het is nu ook duidelijk waarom het Russische gasbedrijf afgelopen zomer steeds de rem op de levering zette. We dachten toen om de prijs op te drijven maar ook omdat reserves nu niet goed zijn aangevuld.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:41:
[...]

Ik heb er zo mijn twijfels bij. Het is inderdaad een treffend onderscheid wat te weinig gemaakt wordt: het land, de oligarchie. Maar al zou het een nuttig momentum geven, ik zie weinig ruimte voor Russische strijdkrachten om “nee” te zeggen.
Het is eerder hoop, de informatie van eenheden die zich overgeven, de Oekraïense “hotline” voor bezorgde Russische families en eventuele invloed vanuit protesten in BLR/RU. Er is een kans. De minder fijne optie is meer geweld en een bloedige oorlog waarbij het westen een moeilijke keuze moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Laatste nieuws:

Australië gaat ook materieel sturen via NAVO:
https://amp.abc.net.au/article/100865712

Hotline waar de Russen naar toe kunnen bellen die opengesteld is door Oekraïne wordt plat gebeld:
https://wtxnews.com/world...ine-for-russian-military/ (eigenlijk komt dit van BBC liveblog)

Er lijkt weerstand te ontstaan bij contractors die werken voor het Russische leger:
https://twitter.com/ua_bo.../1497702062058086407?s=21 (zo goed als geconfirmeerd)
Toch niet zeker over of dit waar is.

[ Voor 92% gewijzigd door Falcon op 27-02-2022 06:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ukraine werft inmiddels ook cyber personeel...
Zie telegram kanaal:
https://www.nu.nl/tech/61...usland-uit-te-voeren.html

Ben je een mogelijk doelwit in Europa zorg er voor dat je detectie op Conti ransomware / BazarLoader TTPs actief hebt. Zij scharen zich aan de kant van Rusland.

@Falcon in je laatste regel, dat lijkt om PMCs te gaan. Correct? Of een ander soort "contractor"? Indien PMC positief want weer iets minder Russische slagkracht en demotivatie voor troepen in het veld.

[ Voor 15% gewijzigd door sh4d0wman op 27-02-2022 06:20 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

sh4d0wman schreef op zondag 27 februari 2022 @ 06:15:
[...]

@Falcon in je laatste regel, dat lijkt om PMCs te gaan. Correct? Of een ander soort "contractor"? Indien PMC positief want weer iets minder Russische slagkracht en demotivatie voor troepen in het veld.
Denk het, maar ik heb hem voor nu even doorgestreept in mijn orig. post omdat ik toch twijfels heb over de bron.

-—

Gisteravond was er trouwens een pers.conf van Nederlandse defensie over de voorbereidingen die nu getroffen worden en de hogere mate van gereedheid. Ook zijn verloven etcetra ingetrokken.
Deze miste ik nog in dit topic.

https://www.nu.nl/291614/...nederlandse-leger-nu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Silent Thunder schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:50:
[...]
Als 1 van die grote tech bedrijven iets massaal kan uitschakelen (weet niet of het kan, maar stel dat...)
Apple kan toch telefoons blokkeren als het gaat diefstal? Leest je niet regelmatig dat ladingen gestolen iPhone op de blokkade lijst staan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Russische soldaten die gevangen zitten mogen bellen naar huis:

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Mooi gebaar, naast de Hotline die beschikbaar is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Falcon schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:14:
Russische soldaten die gevangen zitten mogen bellen naar huis:

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Mooi gebaar, naast de Hotline die beschikbaar is.
En weer tegelijkertijd een manier om het echte verhaal te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mooie manier om te proberen het echte verhaal in Rusland binnen te krijgen. Zo ook het Rode Kris vragen om de doden naar Rusland te brengen.

https://www.timesofisrael...diers-killed-in-fighting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:47
Edit: direct boven me inhoudelijk dezelfde boodschap

[ Voor 89% gewijzigd door brothermaynard op 27-02-2022 07:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nova Kakhovka (zuiden) is gevallen:

Kharkiv (2 na grootste stad) wordt nu geënterd door de Russen:

Rustig in Kiev:

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 27-02-2022 07:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:25

Pierre

Van nature lui!

Geen idee of deze al gepost is, maar dit is wel mooi om te zien.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Fransen gaan ook materieel sturen (dacht dat ze dat al deden :?)

https://edition.cnn.com/e...3471f67be46da285a7fdacdf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RobinHood schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:08:
Gelukkig is de winter al voorbij, als Rusland dit eind november had gedaan, was het heel wat problematischer geweest. Maarja, die vraag is hier ook al voorbij gekomen: Waarom nu pas? De timing lijkt echt random.
Pandemie waarbij ieders aandacht ergens anders lag, gevolgd door Olympische Spelen bij een goede vriend die vraagt even te wachten. Als we deze zomer onze voorraad op maken is komende winter net zo'n probleem.
Denk in jaren, misschien wel eeuwen. Omgekeerd evenredig aan onze politici. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

[Twitter: https://twitter.com/pmplp76/status/1497823926885527553?s=21] :+

Ondertussen flinke rijen bij de pinapparaten in Rusland (nog niet geconfirmeerd)

[Twitter: https://twitter.com/newukrainenews/status/1497819495640879104?s=21]

[ Voor 52% gewijzigd door Falcon op 27-02-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

jadjong schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:47:
[...]

Pandemie waarbij ieders aandacht ergens anders lag, gevolgd door Olympische Spelen bij een goede vriend die vraagt even te wachten. Als we deze zomer onze voorraad op maken is komende winter net zo'n probleem.
Denk in jaren, misschien wel eeuwen. Omgekeerd evenredig aan onze politici. :P
Alleen kunnen we nu dus prima de hele zomer door LNG kopen en in de storage pompen zodat er genoeg is voor de winter.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:02
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:35:
Maar goed, het lijkt er op dat Kyiv nog steeds onder controle van Oekraïne is.
Het idee dat je een uiterst vijandige miljoenenstad met relatief beperkte middelen onder controle zou kunnen krijgen vind ik erg naïef.

Je kunt naar binnen rijden en een paar kruispunten innemen, maar om elke hoek kan een burger met een molotov cocktail staan. Een sluipschuffer vanuit een flatgebouw, snel verplaatsend verzet en troepen die de stad op hun duimpje kennen, een ongelijke strijd.

Zelfs als je de stad helemaal zou willen verwoesten ben je maanden bezig, nog los van de weerstand die je daarbij oproept. Zie werkelijk niet hoe de Russen dit nog kunnen 'winnen'. In het (voor hen) beste geval wordt het een nieuw Afghanistan, decennia lang de handen vol.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 06:21
[...]
Het was ook erg slim van Putin. Ik weet nog goed dat op het moment dat Putin het een “vredesmacht” noemde, Rutte bij de talkshowhost wegliep met de woorden “we moeten eerst goed kijken wat dit inhoudt, voordat we sancties bekijken”.
Als ik dit dan lees dan denk ik: je moet niet alle krantenkoppen geloven. Ik kan mij heel erg slecht voorstellen dat de rest vd wereld heeft zitten slapen en het sprookje geloofd over "vredesmachten" van Putin. Neem aan dat de gemiddelde regeringsleider/commando der strijdkrachten beter weet. Dat ze dat niet in de media volop ventileren lijkt me niet meer dan logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
eMiz0r schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:52:
[...]

Als ik dit dan lees dan denk ik: je moet niet alle krantenkoppen geloven. Ik kan mij heel erg slecht voorstellen dat de rest vd wereld heeft zitten slapen en het sprookje geloofd over "vredesmachten" van Putin. Neem aan dat de gemiddelde regeringsleider/commando der strijdkrachten beter weet. Dat ze dat niet in de media volop ventileren lijkt me niet meer dan logisch.
Men weet vast beter, maar zolang het nog alle schijn van een vredesmacht heeft kan je er geen kogel op af vuren. Dan ben jij degene die het gevecht begint.
Hoewel men in de media vast niet gaat vertellen wat ze echt weten was dit een perfect voorbeeld van een burenruzie waarbij je de politie pas in kan schakelen als er een strafbaar feit heeft plaats gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 06:21
jadjong schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:55:
[...]

Men weet vast beter, maar zolang het nog alle schijn van een vredesmacht heeft kan je er geen kogel op af vuren. Dan ben jij degene die het gevecht begint.
Hoewel men in de media vast niet gaat vertellen wat ze echt weten was dit een perfect voorbeeld van een burenruzie waarbij je de politie pas in kan schakelen als er een strafbaar feit heeft plaats gevonden.
Exact, zo zie ik dat ook voor me. Men was allang voorbereid op het feit dat het geen vredesmissie was maar een invasie, maar je kan niet proactief in de aanval. Oekraïne krijgt juist nu zo'n enorme bijval wereldwijd omdat Putin het initiatief heeft genomen. En ook binnen het Russische leger zou ik me kunnen voorstellen dat het moraal sneller daalt als je je afvraagt waar je voor vecht. Een soldaat die verdedigd lijkt me meer gemotiveerd dan eentje die aanvalt (voor in dit geval landje pik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:22
Is giro 5125 de meest efficiente manier om geld voor noodhulp te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
jadjong schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:55:
[...]

Je zou zeggen dat met militairen een land binnenlopen vrij strafbaar is. Die hebben daar niets te zoeken. Of je het nu vredesmissie of pelgrimstocht noemt, je valt een soeverein land binnen dat niet om jouw vredesmissie gevraagd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik blijf dit een mooi moment vinden (klik voor filmpje) :D

[Twitter: https://twitter.com/nativeindiandog/status/1497608948236513281?s=21]

Casual talk met de Russen terwijl je in oorlog met elkaar bent :)

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 27-02-2022 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

De_Bastaard schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:59:
[...]

Je zou zeggen dat met militairen een land binnenlopen vrij strafbaar is. Die hebben daar niets te zoeken. Of je het nu vredesmissie of pelgrimstocht noemt, je valt een soeverein land binnen dat niet om jouw vredesmissie gevraagd heeft.
En dat klopt ook. Het maakt niks uit wat Putin het noemt, niet voor andere mogendheden en niet voor de bevolking.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Eventjes speculatief (mag dat?) kan het einddoel ook chernobyl zijn? Daar schijnt verhoogde activiteit waargenomen te zijn en ze verdedigen dat met man en macht.

Ik zou niet weten wat daar te halen valt of wat je er mee kunt, maar dat lijkt me een realistischer doel dan het hele land innemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zeker als je berichten leest dat de soldaten niet wisten waar ze heen gingen. Een gevangen genomen soldaat die met zijn ouders belt om te vertellen dat hij gevangen is genomen. En zijn ouders die hem vervolgens vragen hoe hij in Oekraïne terecht is gekomen. Zijn antwoord was dat gewoon iedereen werd ingeladen en moesten gaan. Filmpje staat op 9gag.
Authenticiteit is natuurlijk niet te controleren.

Kijk zelf ook op een telegram groep waar eea wordt gepost. Zag vanmorgen dat BBC ook vanuit die post nu filmpjes haalt.

Telegram uniannet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MagniArtistique schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:04:
Eventjes speculatief (mag dat?) kan het einddoel ook chernobyl zijn? Daar schijnt verhoogde activiteit waargenomen te zijn en ze verdedigen dat met man en macht.

Ik zou niet weten wat daar te halen valt of wat je er mee kunt, maar dat lijkt me een realistischer doel dan het hele land innemen.
Waarom in 's hemelsnaam? Wat zou Rusland in 's hemelsnaam met Chernobyl aan moeten?

LIjkt me extreem onwaarschijnlijk dat dat het einddoel zou zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Neem de moeite eerst even om te zoeken in het topic, dit is weerlegd. De reden van deze verhoogde activiteit kwam door bewegingen van voertuigen en niet door bijv een bomb/raket die iets raakte.

Dus nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn berichten van verdwaalde Russen, maar dan zouden ze wel héél erg de weg kwijt zijn. Bekijk de invasie kaartjes: https://www.bbc.com/news/world-europe-60506682

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:16

HaterFrame

Well... Poo came out!

Los daarvan zijn er op Twitter foto's voorbij gekomen waar oekrainers en russen gezamenlijk in de controle ruimte zaten.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:13

Spotmatic

Ken sent me

Wat mij opvalt is dat er wereldwijd, na aanvankelijke terughoudendheid en mitsen en maren, toch vrij snel eensgezindheid is ontstaan. En ineens blijkt er van alles mogelijk te zijn en staat Rusland praktisch helemaal alleen.

Is China de volgende die zich zorgen moet maken? Zie de voorgenomen "herovering" van Taiwan. Of is onze afhankelijkheid van hun spullen en producten te groot?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:14:
Vergeet de videobanden niet.
Kan anonymous die niet hacken en publiek maken?

Vergeleken met de met z'n penis piano spelende komiek zijn de gouden douches van Trump kinderspel... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

YakuzA schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:50:
[...]

Alleen kunnen we nu dus prima de hele zomer door LNG kopen en in de storage pompen zodat er genoeg is voor de winter.
Want er is een oneindige supply aan LNG, schepen, terminals en opslag als opeens heel Europa op LNG overstapt?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ontnuchterend ;(

https://twitter.com/carlo.../1497823355155750912?s=21

[ Voor 58% gewijzigd door Falcon op 27-02-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:56

Nee, natuurlijk niet. Wat moet rusland met Chernovyl? Daar kan je net niets mee. Het ligt overigens wel op een route naar Kiev dus vandaar dat ze er langs komen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Het voornaamste Oekraïense bedrijf dat zich bezighoudt met de bewegwijzering in het land, is langs wegen alle bebording aan het weghalen om de opmars van de Russische troepen te bemoeilijken.

Bron: https://www.telegraaf.nl/...sen-kunnen-niet-navigeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

MaStar schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:15:
Het voornaamste Oekraïense bedrijf dat zich bezighoudt met de bewegwijzering in het land, is langs wegen alle bebording aan het weghalen om de opmars van de Russische troepen te bemoeilijken.

Dat is natuurlijk waarom ze Chernobyl niet konden vinden :+

Sorry, kon het niet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
https://twitter.com/Madha...z73gMJozqMUfZEAunP7w&s=19

Charkov lijkt nu wel ingenomen, in ieder geval Russen waargenomen. Iemand meer info?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MaStar schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:15:

Want Rusland heeft geen landkaarten, militaire stafkaarten, of GPS-, Glonass- of Galileo-ontvangers?

Dit soort dingen werkten wellicht in WO2, maar tegenwoordig met GPS etc is het niet zo gek zinvol meer.

Lijkt me meer een symbolische actie dan dat het daadwerkelijk serieus helpt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20

WhySoSerious

Be the change.

r/Russia is ook redelijk ontnuchterend. Interessant hoe bepaalde feiten zo verdraaid /uitgelicht kunnen worden om een bepaald doel te dienen.

Iets om altijd bij stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
wauskoek schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:47:
Kharkiv is er blijkbaar een gaspijplijn tot ontploffing gebracht.

[Afbeelding]
Zou dit invloed kunnen hebben op de routing van gas naar Europa? Nors stream straks enige route? Gas doorvoer nu afgesloten?

Endgame van putin was om Uk uit de routing te snijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20
wauskoek schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:02:
[...]

http://kiwiradio.proxy.kiwisdr.com:8073/

Moet je nu inloggen op 8990 kHz op USB modulatie. Hoor je nu gerobotiseerde nummer en letters omroepen. (Blijkt trouwens Franse lucht macht te zijn)

edit.. vul dit even later aan

Na het versturen van dit bericht was net het einde. Maar om de zoveel tijd hoor je wel een rare lage toon want langzaam omhoog gaat en weer weg is.

Dit zijn de zo genoemde "number stations". Vaak worden deze op lange golf frequenties uitgezonden en zijn moeilijk te traceren maar vergen heel veel zend vermogen. Voor andere partijen met een simpele radio te ontvangen. Alleen degene die de codering weet, weet wat er aan de hand is of wat moet doen.

Wat er in de titel staat is te betwijfelen of het waar is.. Maar de omgeroepen nummers die je hoort zijn van de des betreffende services.
[YouTube: Russian Number Station caught when Russia declared War on Ukraine - E06]
Numberstations bestaan al sinds de tweede wereld oorlog zo'n beetje. Die zijn meer bedoeld voor spionnen in het veld. Daar gaan ze echt geen tactische briefing mee geven 8)7

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johan Bogle
Lynx schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:18:
[...]

Zou dit invloed kunnen hebben op de routing van gas naar Europa? Nors stream straks enige route? Gas doorvoer nu afgesloten?

Endgame van putin was om Uk uit de routing te snijden?
Routing van gas? We gaan geen gas meer afnemen van Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:44

Lordy79

Vastberaden

Ik ben bang dat als Putin zijn zin niet krijgt hij minder vriendelijk oorlog gaat voeren. NL heeft in 1940 ook gecapituleerd nadat Rotterdam kapot is gebombardeerd. Dat kunnen ze in Oekraïne ook doen en dan dreigen met elke 3 dagen nog een stad...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

MaStar schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:17:
https://twitter.com/Madha...z73gMJozqMUfZEAunP7w&s=19

Charkov lijkt nu wel ingenomen, in ieder geval Russen waargenomen. Iemand meer info?
Op YouTube Community las ik bij Adam Something dat er militaire bewegingen zijn waargenomen maar ook dat er voertuigen verloren zijn gegaan en er soldaten vluchten.

Zijn bronnen:

https://www.pravda.com.ua/news/2022/02/27/7326376/

https://t.me/uniannet/32870

Ook zijn er Tsjetsjenen gespot en uitgeschakeld bij Hostomel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Johan Bogle schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:19:
[...]
Wellicht officieel niet, maar officieus stroomt het gas nog altijd door. Gisteren begon er bijvoorbeeld weer gas te stromen door de Yamal Pipeline.

Zie bijv https://www.reuters.com/b...-gascade-data-2022-02-25/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Lynx schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:18:
[...]

Hier een kaart Er lijkt in die regio wel een Russische pijplijn binnen te komen maar geen idee of het zo'n knooppunt betreft. Kan Kharkiv niet helemaal plaatsen vanuit Google maps.

https://upload.wikimedia....s_Pipelines_to_Europe.svg

@wildhagen ik neem ook aan dat Rusland niet de enige is die actief signalen loopt te verstoren. Dus dan worden GPS e.d. ook onbetrouwbaar(der). Die naambordjes weghalen helpt niet veel maar alles om de vijand het moeilijker te maken is meegenomen. Als men slim is zet men op den duur ook de huizen en auto's blok voor blok in brand in buitenwijken om binnentrekken langzamer te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door sh4d0wman op 27-02-2022 08:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:17:
[...]

Want Rusland heeft geen landkaarten, militaire stafkaarten, of GPS-, Glonass- of Galileo-ontvangers?

Dit soort dingen werkten wellicht in WO2, maar tegenwoordig met GPS etc is het niet zo gek zinvol meer.

Tuurlijk hebben ze die, maar jij denkt dat een groepje soldaten met Google maps aan door de straten loopt, of nog beter, dat ze juist aangestuurd worden? Met alle berichtgeving is wat mij betreft duidelijk geworden dat het alles behalve gestructureerd gaat.

Met andere woorden, wees niet zo theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wilf schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:21:
[...]

Ook zijn er Tsjetsjenen gespot en uitgeschakeld bij Hostomel.
En nog een andere officiële bron over hostomel die hetzelfde bevestigd:
https://www.ukrinform.net...s-unit-near-hostomel.html

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2022 08:25 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14
Referendum in Belarus … die uitslag is al bekend nog voor de vraag gesteld kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

fsfikke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:12:
[...]

Want er is een oneindige supply aan LNG,
Niet oneindig, maar wel genoeg om gestaag in de zomer te verstuiven en in de aardgas storage te doen.
schepen, terminals en opslag
Als je niet pas in de winter paniekeerde, maar het hele jaar door de gigantische aardgas opslag vult is dat goed/beter te managen.
als opeens heel Europa op LNG overstapt?
Het wordt wel een uitdaging om die 40% te vervangen door ander land of gas.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tja, alles voor de bühne.
Rusland zegt te willen onderhandelen met Oekraïne bij bondgenoot Belarus
Russische media melden dat een Russische delegatie in Belarus is aangekomen voor onderhandelingen met Oekraïne over de Russische inval in dat land. Het is maar de vraag hoe serieus dit bedoeld is: Belarus is een trouwe bondgenoot van Rusland dus eventuele onderhandelingen in Gomel, de op een na grootste stad van dat land, zijn niet bepaald op neutraal terrein.
https://www.nu.nl/spannin...ov-binnen.html?redirect=1

En daarnaast lijkt alles hem vrij weinig, en plein public, te boeien.
Poetin spreekt goedkeurend over Russische operatie
De Russische president Poetin heeft in een videoboodschap zijn waardering uitgesproken voor de Russische strijdkrachten. Het is niet voor het eerst dat Russische troepen onder de zwaarst mogelijke omstandigheden uiterst effectief te werk gaan, was zijn goedkeurende commentaar. Hij noemde de invasie "een speciale militaire operatie".

Poetin herhaalde in de video verder dat hij Oekraïne wil demilitariseren. Ook zei ook opnieuw af te willen van de Oekraïense regering, die hij omschrijft als nationalistisch en die hij anti-Russische politiek verwijt.
https://nos.nl/collectie/...n-gaspijpleiding-in-brand

[ Voor 9% gewijzigd door Vorkie op 27-02-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Vorkie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:31:
Tja, alles voor de bühne.

[...]

En daarnaast lijkt alles hem vrij weinig, en plein public, te boeien.

[...]
Bizar, wat een monster is Vladimir Poetin. Eigenlijk gewoon niet te stoppen en gaat stug door met het doden van Oekraïne. Bizar toch.

Dit kan nog wel eens iets zijn van de lange adem. Weken, maanden met dagelijks oorlogsvoering om steden in hwnden te krijgen.

Met Poetin die vanuit het Kremlin alles of niets speelt. Met mensenlevens.

Wat een hekel heb ik aan politiek Rusland. Bah

[ Voor 14% gewijzigd door MaStar op 27-02-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MaStar schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:33:
Bizar, wat een monster is Vladimir Poetin. Eigenlijk gewoon niet te stoppen en gaat stug door met het doden van Oekraïne. Bizar toch. Dit kan nog wel eens iets zijn van de lange adem. Weken, maanden met dagelijks updates die we nu krijgen...
Hij heeft geen keus, verliezen/terugtrekken is het einde van Poetin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37
hoevenpe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Hij heeft geen keus, verliezen/terugtrekken is het einde van Poetin.
Het is sowieso het einde van Poetin. Hij heeft er voor gekozen om strijdend ten onder te gaan, dat is wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
YakuzA schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:31:
[...]

Niet oneindig, maar wel genoeg om gestaag in de zomer te verstuiven en in de aardgas storage te doen.

[...]

Als je niet pas in de winter paniekeerde, maar het hele jaar door de gigantische aardgas opslag vult is dat goed/beter te managen.

[...]

Het wordt wel een uitdaging om die 40% te vervangen door ander land of gas.
Het zal voor sommige landen meer uitdagend worden dan voor anderen. Hoop dat Oekraine snel die pijpleidingen opblaast om het simpelweg onmogelijk te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PCaph0cgpA4UoHbCxRQjuS86kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fl3Tt0iYkjIF63Eb5o5abcoD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Johan Bogle schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:19:
[...]
Komt nieuw gas binnen vanuit via de Yamal en Ukraine hoor }:O waren wat Europese bedrijven die hebben eergisteren nieuwe lange termijn contracten afgesloten met Gazprom...

https://www.bloomberg.com...ian-gas-even-after-attack

[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 27-02-2022 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Johan Bogle schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:37:
[...]

Het zal voor sommige landen meer uitdagend worden dan voor anderen. Hoop dat Oekraine snel die pijpleidingen opblaast om het simpelweg onmogelijk te maken.

[Afbeelding]
Denk niet dat ze dat gaan doen. Die pijpleidingen zijn voor Oekraïne een zeer grote inkomstenbron.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Tristan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:37:
[...]

Het is sowieso het einde van Poetin. Hij heeft er voor gekozen om strijdend ten onder te gaan, dat is wel duidelijk.
Hoezo het einde? Hij neemt op korte termijn Kiev in en vervangt de regering van Oekraïne. Die Poetin heeft alle macht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:13:
[...]

Eindelijk die inkoop paspoorten weg, die vond ik altijd al ongepast.
Nu maar hopen dat ze duurzaam wegblijven en niet straks na de oorlog weer terug opgetuigd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
MaStar schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Hoezo het einde? Hij neemt op korte termijn Kiev in en vervangt de regering van Oekraïne. Die Poetin heeft alle macht.
Ja en dan? Macht op papier is leuk, maar als je geen totale bezetting in de steden hebt, wordt het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:19

icecreamfarmer

en het is

fsfikke schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:12:
[...]

Want er is een oneindige supply aan LNG, schepen, terminals en opslag als opeens heel Europa op LNG overstapt?
Nee maar Europa is rijk. Dat maakt altijd een groot verschil uit. Dat zag je in Nederland met corona ook. Normaal wordt er overal op bezuinigd maar wanneer het nodig is zijn er gewoon tientallen miljarden beschikbaar.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
tiswat schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:40:
[...]

Ja en dan? Macht op papier is leuk, maar als je geen totale bezetting in de steden hebt, wordt het niks.
Maar die gaat hij wel krijgen, zeer langzaam.
Charkov is vandaag al binnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Het lijkt een langdurig bloederig beleg te worden.
De illusie van het behalen van een ‘Golfoorlog’ snelheid verjaging van de regering lijkt iig al weg.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:09
wildhagen schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:17:
[...]

Hoe werkt dat als je in een tank zit? Zit je dan de hele tijd naar de GPS te kijken? 1 verkeerde afslag in een stad kan al een probleem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Dat moeten we nog maar zien. Bovendien; de Oekraiense bevolking gaat echt niet zonder slag of stoot een marionettenregering accepteren.

En ook met Kharkiv moeten we nog maar zien hoe lang die bezetting duurt, voor hetzelfde geld worden ze weer uitgedreven.

[ Voor 14% gewijzigd door dr.lowtune op 27-02-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
YakuzA schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Het lijkt een langdurig bloederig beleg te worden.
Dit inderdaad. Langzaam en pijnlijk met zeer stroeve overwinningen en Rusland die langzaam meer en meer druk opvoert.

Charkov nu, Kiev over 2 weken, omsingelen en steeds meer troepen daarheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wilf schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:21:
[...]
Op YouTube Community las ik bij Adam Something dat er militaire bewegingen zijn waargenomen maar ook dat er voertuigen verloren zijn gegaan en er soldaten vluchten.

Zijn bronnen:

https://www.pravda.com.ua/news/2022/02/27/7326376/

[Embed]
In Charkiv wordt momenteel in het centrum gevochten. Ook vannacht is het constant vechten geweest. Gevechten lijken zich te concentreren in het centrum, en op beelden zijn lichte units te zien. Hopelijk worden die verdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

martwoutnl schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:40:
[...]

Nu maar hopen dat ze duurzaam wegblijven en niet straks na de oorlog weer terug opgetuigd worden.
Inderdaad, het zal er ook van afhangen hoe ze het nu precies in regels gaan gieten de komende dagen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37

Dit soort plaatjes zijn goed om een duidelijker beeld te krijgen hoe Oekraïne er nu voor staat, maar tegelijkertijd ook gruwelijk want het doet me direct herinneren aan al die Nazi invasie documentaires waarbij je Nazi Duitsland als een olie vlek over Europa uit ziet vloeien. Ik denk dat we allemaal wel verwachten dat eenzelfde beeld hier zichtbaar gaat zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 27-02-2022 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Caelorum schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Hoe werkt dat als je in een tank zit? Zit je dan de hele tijd naar de GPS te kijken? 1 verkeerde afslag in een stad kan al een probleem zijn.
Tanks hebben ook command&control-systemen, met ingebouwde navigatie enzo....

Zie bijvoobeeld https://www.aselsan.com.t...on-and-information-system

Het zijn geen tanks uit 1940-1945 meer....

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 27-02-2022 08:44 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

ArcticWolf schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:37:
[...]

Komt nieuw gas binnen vanuit via de Yamal en Ukraine hoor }:O waren wat Europese bedrijven die hebben eergisteren nieuwe lange termijn contracten afgesloten met Gazprom...

https://www.bloomberg.com...ian-gas-even-after-attack
Dit zijn de dingen die ertoe doen, wil je weten hoe het staat met de wereld kun je gewoon dit soort berichten volgen en dan weet je wat er echt speelt.

Het is echt triest.

Less alienation, more cooperation.

Pagina: 1 ... 16 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid