De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.501 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09

Edit: zie dat het al gedeeld was

[ Voor 5% gewijzigd door Eli3l op 27-02-2022 00:23 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
moppentappers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:15:
[...]

Ik denk persoonlijk dat het onder Trump wellicht niet was gebeurd, blijft speculeren en is zeker niet omdat Trump zo geweldig is, maar eigenlijk juist het omgekeerde, een olifant in een porseleinen kast wil je vooral rustig houden.
Onder Trump was het ook gedaan. Maar dan in een fait accomplis format. Met saillante steun van Trump en kornuiten. Het is meer iets van dat VS topic, maar we mogen niet vergeten dat zijn kornuiten aan al die oligarchen verbonden zijn. Al decennia. Van Manafort tot Flynn, van Barr tot Trump zelf - nu ja, gaat te ver voor hier denk ik.

De geopolitieke dynamiek onder Trump is ontzettend gedestabiliseerd geworden. Wat dat aangaat moet ik mij toch aansluiten bij analyses zoals die van Chatham House en vele anderen, ook al ligt het politiek gevoelig: de periode Trump is een katalysator geweest voor vermogen van Kremlin tot verstoren van mondiale ordening.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:53
RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:20:
Journalist Reuters:
[Twitter]
Dit is wat Von Der Leyen eigenlijk ook al zei, alleen is de US wat meer uitgesproken. Dit is een belangrijk onderdeel in het onder druk zetten van het regime.
begreep intussen dat Abramovich het eigenaarschap van Chelsea wil gaan overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Qwerty-273 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:12:
Toen Poetin eind jaren ‘90 aan de macht kwam, was Rusland een puinhoop. En heeft hij (en zijn vertrouwelingen) alles op de rit gekregen (wel voornamelijk in eigen zakken). Zou een mogelijk scenario bij verlies en dus het einde van Poetin weer het zelfde betekenen?
Sancties die de economie de afrond in duwen. Chaos en power struggle in de groep die achter blijft (omdat over opvolging niets klaar ligt). Waarbij men zoveel mogelijk graait en naait.

Nieuwe start voor de volgende keiharde meedogenloze man (of vrouw?) om weer uit de as op te staan. En later ook over de grens te kijken omdat alles binnen al opgevreten is?
Putin en Erdogan zijn volgens mij een beetje hetzelfde. Ze zijn de 'vader' van hun natie en ze hebben echt goede dingen gedaan voor hun land. Met veel passie iets opgebouwd, alleen ze laatste jaren zijn ze een beetje doorgedraaid qua dictatoriaal gedrag. Er is verder ook niet echt een goede troonopvolging. Het is Putin plus wat schaduwmachten en grote bedrijven.
Echter hun grote kracht is dat ze eensgezind zijn. Putin is nou eenmaal een soort van visionair voor zijn land en als hij iets zegt dan gaat iedereen ervoor.

Dat is totaal ondenkbaar in de westerse wereld. Moet je maar eens kijken binnen de EU (of zelfs binnen NL) hoe vaak wij ruzie maken en kibbelen onder elkaar en nooit een fatsoenlijk besluit erdoorheen krijgen.

Als wij echt eensgezind waren, dan geloof ik dat wij zelfs Rusland kunnen innemen met al onze techniek. Wij hebben de technologie en hun de discipline.

Ik heb echt veel respect voor iedereen die daar als kanonnenvoer er tegenaan gaat voor volk en vaderland.
Ik denk als wij dat moesten doen, dan hadden de meeste zoiets van ''euh.. ik heb een licht hoestje vandaag, ik denk dat ik maar even thuis op de bank blijf...''

[ Voor 7% gewijzigd door Silent Thunder op 27-02-2022 00:27 ]

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dag 3 van de oorlog, een dag tussen hoop en vrees.

De dag begon met een relatief goed gevoel. We zijn er nog, er zijn geen grote/zichtbare verliezen geleden, het leger houdt stand. Er was een moment van kalmte, en er begint iets van hoop te komen. Ons leger kan de Russen aan, we kunnen ze verslaan. De vechtlust neemt toe, de eensgezindheid neemt toe, vrijwilligers melden zich massaal aan en de territorial defence force groeit.

Maar er was vandaag ook een hele andere kant. Heftige aanvallen in de middag en avond van de Russen, nog harder artillerievuur, doodsangst, hysterie. Kapotgeschoten gebouwen, burgerdoden, en de angst voor, nouja, massamoord. Zoals eerder gepost heb ik mensen afscheid van elkaar horen nemen.

Het gekke is, de oorlog begint bij velen al wat te wennen. Aan het eind van de dag maken we de balans op, zijn we blij dat we er allemaal nog zijn, en proberen we allemaal op onze eigen manier ons steentje bij te dragen. Opgeven komt bij niemand op.

Maar als dan het artillerievuur weer losbarst, dan is ineens toch weer alles anders.

Dan nog wat losse observaties:
  • Het respect voor Zelensky in Oekraïne groeit met de dag.
  • Русский корабль, иди нахуй, begint een meme te worden in Oekraïne, en is iets waar Oekraïners zich mee verenigen. Ik denk erover na om het op een t-shirt te laten drukken :P
  • De dankbaarheid voor Europa begint wat te komen. Waar men zich gisteren nog alleen voelde (met grappen als: de NAVO mag zich aanmelden als lid van Oekraïne), waardeert men de vele wapenleveranties die beloofd zijn, en men zat ook echt te wachten op SWIFT. Opsteker voor het moraal.
En als afsluiter iets wat een vriendin van ons net stuurde:

"I just realized I don't know what day of the week it is. But I know it is the third day".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is dat überhaupt wel geverifieerd? Zie slechts 1 tweet met daadwerkelijk beelden. Zou verwachten dat er meer zou zijn en dat de internationale pers er dan over zou berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

J.Gronkjaer schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:21:
[...]

Als je reageert, kom dan met argumenten en reageer met inhoud. Hier heeft niemand wat aan.
Heb je wat gemist of zo?

Misschien kun je even het topic volgen van het begin, dit is uitgebreid besproken en niet slechts één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
-Bonalds schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:24:
[...]

begreep intussen dat Abramovich het eigenaarschap van Chelsea wil gaan overdragen.
Weet je dat zeker? Dacht dat hij alleen iemand anders had aangesteld om de boel daar te regelen.

https://www.chelseafc.com...=orgsoc&utm_campaign=none

[ Voor 18% gewijzigd door NotSoSteady op 27-02-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Toen Poetin eind jaren ‘90 aan de macht kwam, was Rusland een puinhoop. En heeft hij (en zijn vertrouwelingen) alles op de rit gekregen (wel voornamelijk in eigen zakken). Zou een mogelijk scenario bij verlies en dus het einde van Poetin weer het zelfde betekenen?
Sancties die de economie de afrond in duwen. Chaos en power struggle in de groep die achter blijft (omdat over opvolging niets klaar ligt). Waarbij men zoveel mogelijk graait en naait.

Nieuwe start voor de volgende keiharde meedogenloze man (of vrouw?) om weer uit de as op te staan. En later ook over de grens te kijken omdat alles binnen al opgevreten is?
Het is eerlijk gezegd niet zo relevant. Zover vooruit kijken en daarop anticiperen als Westen is onverantwoord. Er zijn nu sancties nodig en er is zo snel mogelijk een einde aan deze oorlog nodig.

Het is ook aan het Russische volk om te zorgen dat er in dit scenario geen Poetin 2 opstaat en met de scepter gaat zwaaien. Ja, ik weet dat dat ongelooflijk moeilijk is omdat Rusland (vooralsnog) geen vrije democratie is, maar wie weet welke ingevingen er gaan komen bij zowel 'het volk' als ambtenaren bij de rijksoverheid, hell, wellicht zelfs het militaire apparaat.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Aan een stichting. Zo kan het gebruik als witwasserij en kompromat doorgaan. https://www.theguardian.c...-to-charitable-foundation

Oud draaiboek eigenlijk. Ik sta er meer verbaasd van dat de escape nog serieus genomen wordt in politieke kringen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 21:52
[...]

Eigenlijk interessant. Snap niet dat er nog iets over te dragen valt? Gewoon afnemen die handel.

Is dat niet hetgeen Biden zojuist aangekondigd heeft met zijn task force? Lijkt me dat een voetbalclub ook onder de noemer “asset” valt.

Zie dat @Virtuozzo al wat meer context geeft. Duidelijk :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rene op 27-02-2022 00:28 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:32

TMC

Silent Thunder schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:24:
[...]

Putin en Erdogan zijn volgens mij een beetje hetzelfde. Ze zijn de 'vader' van hun natie en ze hebben echt goede dingen gedaan voor hun land. Met veel passie iets opgebouwd, alleen ze laatste jaren zijn ze een beetje doorgedraaid qua dictatoriaal gedrag. Er is verder ook niet echt een goede troonopvolging. Het is Putin plus wat schaduwmachten en grote bedrijven.
Echter hun grote kracht is dat ze eensgezind zijn. Putin is nou eenmaal een soort van visionair voor zijn land en als hij iets zegt dan gaat iedereen ervoor.

Dat is totaal ondenkbaar in de westerse wereld. Moet je maar eens kijken binnen de EU (of zelfs binnen NL) hoe vaak wij ruzie maken en kibbelen onder elkaar en nooit een fatsoenlijk besluit erdoorheen krijgen.

Als wij echt eensgezindheid waren, dan geloof ik dat wij zelfs Rusland kunnen innemen met al onze techniek. Wij hebben de technologie en hun de discipline.
Waar heb je het over? 'Eensgezind'? Ja door de oppositie te vermoorden/op te sluiten. Het zijn gewoon berekende dictators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Iris1234 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:10:
[...]

Ik vraag me ergens wel af of Rusland dat bevriezen van assets niet ook als een aanval ziet.
Dat is het probleem met een gevaarlijke gek. Je weet niet waar je aan toe bent. Onberekenbaar. We hebben er een aantal in de politiek gehad, over de gehele wereld.

Als je ziet wat ze recht praten terwijl het krom is, komen ze met propaganda gewoonweg ver. Vooral bij hun eigen gelederen.
[...]

Artikel hierover: https://nos.nl/artikel/24...euwe-rol-bij-chelsea-niet

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J.Gronkjaer schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:21:
[...]

Als je reageert, kom dan met argumenten en reageer met inhoud. Hier heeft niemand wat aan.
Indoubt schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:25:
[...]

Heb je wat gemist of zo?

Misschien kun je even het topic volgen van het begin, dit is uitgebreid besproken en niet slechts één keer.
Dit soort figuren komen hier ook niet om te participeren enkel om hun fantasie te verspreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
[...]

Als wij echt eensgezind waren, dan geloof ik dat wij zelfs Rusland kunnen innemen met al onze techniek. Wij hebben de technologie en hun de discipline.
je verkiest dus een dictatoriaal regime boven een democratie?

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

NotSoSteady schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:25:
[...]

Weet je dat zeker? Dacht dat hij alleen iemand anders had aangesteld om de boel daar te regelen.

Hij heeft zijn rol in de organisatie ingeleverd, de macht is naar een soort "vrienden van Chelse" stichting gegaan.

Technisch gezien is het aandeel nog wel van hem.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:54
Kenny_026 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:39:
[...]

Ik ben niet sterk in dit onderwerp maar het is al een poos duidelijk dat het huidige democratisch politieke systeem ziek is. En waar te beginnen? Geen flauw idee hoe dat omgegooid kan worden…

Maar de druik vanuit het volk is enorm. Stel je voor dat je partij zetels verliest omdat de gas en olieprijzen te hoog zijn. Iets wat we afgelopen maanden prima gezien hebben.

Ik heb makkelijk praten, dan betalen we maar meer voor energie, dan wordt het maar effe lastig op sommige fronten, ik kom daar met mijn gezin wel uit. Maar geldt dat ook voor 75% van de rest van het land? Vokr mij gaan principes voorop maar bij de politiek is dat ver te zoeken en volgens mij niet eens meer mogelijk.
Ja ik snap je overweging echt heel goed en ben het met je eens. Wie gaat deze opstelling van ons betalen? De mensen met geen of een negatieve marge? Of degene met een grotere marge om hogere beprijzing te dragen? Ik vind dit een politieke vraag. Wat mij betreft wordt dit breed gedragen waarbij financieel kwetsbaren (die er veel zijn, zeker met de coronacrisis net voorbij) worden ontzien..

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Bullet NL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:22:
[...]

Das mooi allemaal, maar ik heb nog steeds mijn twijfel hoe dit de man gaat raken..... Je weet wel, die met de knopjes....
Nouja, als Poetin de oligarchen niet meer tevreden kan houden komen ze misschien achter hem aan?

March of the Eagles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Putin en Erdogan zijn volgens mij een beetje hetzelfde. Ze zijn de 'vader' van hun natie en ze hebben echt goede dingen gedaan voor hun land.
Okay, en daar houdt het gewoon op.

Dit is desinformatie die pijnlijk eenvoudig toetsbaar is. Ik zie persoonlijk het nut er niet langer van in om dit narratief te weerleggen, misschien voelt iemand anders zich geroepen - in het vorige topic staan ruim voldoende overzichten van daadwerkelijke realiteit.

Het spijt me, maar het is, zoals andere gebruikers het woord gebruiken, “gelul”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
NotSoSteady schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:25:
[...]

Stichting dus, never mind

[ Voor 10% gewijzigd door -Bonalds op 27-02-2022 00:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:26:
[...]

Aan een stichting. Zo kan het gebruik als witwasserij en kompromat doorgaan. https://www.theguardian.c...-to-charitable-foundation

Oud draaiboek eigenlijk. Ik sta er meer verbaasd van dat de escape nog serieus genomen wordt in politieke kringen.
*knip* we maken het in dit soort discussie nooit persoonlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 01:11 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:19
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:18:
[...]

Ja, zo is het ingericht vanuit mentaliteit en ideologie. Zero sum, continuity is conflict, chantagepolitiek e.d.

Waarom denk je dat zelfs binnen kleine kern van oligarchie nul idee is van opvolging. Of waarom zelfs binnen machtsdynamiek van deze of gene oligarch dat er ook niet is. En het ook geen onderwerp is.

Heel serieus, het denken is fundamenteel anders. We kunnen het niet vanuit onze perspectieven wegen.

De caveat is iets waar we zelfs nu nog nul inzicht in hebben, en dat is die eigenaardigheid van die ene sovereign wealth onderneming van de oude Soviet Unie die nog steeds bestaat, nog steeds door een oude Soviet ambtenaar geleid wordt. Die koos Putin en zette hem in Petrograd. Die signaleerde Jeltsin om Primakov af te rekenen, waarna hij Putin van Petrograd naar Moskou schopte en installeerde.

Het is binnen IC/IB iets waar men geen inzage in heeft, wat op veel manieren meer als een slecht Ludlum boek voelt, maar elke keer komt alles uit die koker. Hoe, waarom, er lopen geen verbindingen, en toch. Er zijn bij verkenning een flink aantal journalisten overleden, maar zelfs met die prikkel is journalistiek ook niet verder gekomen.
Kijken we naar succesvolle Oligarchiën dan zijn het er niet echt veel.

- Noord Korea. Volledige controle over informatievoorziening aan het volk. Machtsoverdracht uitspelen van de spelers en actief uitschakelen van opvolgers welke te machtig worden.

- Golfstaten. Zorgen dat het volk het betrekkelijk goed heeft en geen reden om te muiten. Machtsoverdracht uitspelen van de spelers en actief uitschakelen van opvolgers welke te machtig worden.

- China. De communistische partij als een grootte familie. Wij tegen de rest van de wereld. Zorgen dat het volk het langzaam aan beter krijgt en beheersing van informatiestromen.

En daarmee hebben we het succes van Poetin verklaart.
- Heeft gezorgd voor betere omstandigheden van het volk. Beheersing van informatiestromen. Uitschakelen van elementen die de macht bedreigen.

Neem in elk van bovenstaande gevallen een actief element weg en het kaartenhuis stort in elkaar.
Voor Rusland is dat het volk. Als de gewone Rus het merkzaam slechter krijgt voor een langere periode dan maakt dat de weg vrij voor een nieuwe Leider (zeg niet dat die beter is) Grootste kans is middenkader leger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RoD schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:24:

De dag begon met een relatief goed gevoel. We zijn er nog, er zijn geen grote/zichtbare verliezen geleden, het leger houdt stand. Er was een moment van kalmte, en er begint iets van hoop te komen. Ons leger kan de Russen aan, we kunnen ze verslaan. De vechtlust neemt toe, de eensgezindheid neemt toe, vrijwilligers melden zich massaal aan en de territorial defence force groeit.

Maar er was vandaag ook een hele andere kant. Heftige aanvallen in de middag en avond van de Russen, nog harder artillerievuur, doodsangst, hysterie. Kapotgeschoten gebouwen, burgerdoden, en de angst voor, nouja, massamoord. Zoals eerder gepost heb ik mensen afscheid van elkaar horen nemen.

Het gekke is, de oorlog begint bij velen al wat te wennen. Aan het eind van de dag maken we de balans op, zijn we blij dat we er allemaal nog zijn, en proberen we allemaal op onze eigen manier ons steentje bij te dragen. Opgeven komt bij niemand op.

Maar als dan het artillerievuur weer losbarst, dan is ineens toch weer alles anders.

• Русский корабль, иди нахуй, begint een meme te worden in Oekraïne, en is iets waar Oekraïners zich mee verenigen. Ik denk erover na om het op een t-shirt te laten drukken :P
  • De dankbaarheid voor Europa begint wat te komen. Waar men zich gisteren nog alleen voelde (met grappen als: de NAVO mag zich aanmelden als lid van Oekraïne), waardeert men de vele wapenleveranties die beloofd zijn, en men zat ook echt te wachten op SWIFT. Opsteker voor het moraal.

"I just realized I don't know what day of the week it is. But I know it is the third day".
Die t-shirts vind ik een top idee.

Dezelfde illusie van dat ik geen idee heb wanneer het nu begon en dat woensdag nacht pas een paar dagen geleden is heb ik ook.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Bonalds

Sterkte! & Русский корабль, иди нахуй

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

Collega van me (Nederlander) heeft een tijdje aan universiteit in Moskou gewerkt, die maakte zich daar inderdaad ook al zorgen over. Wat ik interessant vond aan zijn analyse was inderdaad dat er exact nul duidelijke kandidaten voor opvolging zijn. Aan de ene kant omdat dat de positie van Putin zou verzwakken, aan de andere kant omdat nu iedereen gemotiveerd blijft om Good Boy te blijven spelen. Maar daarmee is inderdaad wel de kans groot dat bij een val van Putin alle messen opeens tevoorschijn komen en de sluwste of degene met de beste contacten de opvolger wordt.

Hij hoopte vooralsnog op een van twee scenario's:
1) Opstand vanuit het volk, en dan met name de jongere generaties, vooral als door de sancties hun levensstandaard dreigt in te zakken. De jongeren zijn toch beter op de hoogte van hoe het in de rest van de wereld gaat en zijn best gericht op hun gadgets en de internationale en digitale gemakken.
2) Een coup vanuit het leger. En dan niet eens per se de hoogste top, maar de laag eronder, die goed betaald werd om vrij weinig te doen, maar wel materieel op de zwarte markt verkocht, handeltjes had via militaire infrastructuur en hun rijkdom buiten Rusland heeft. Die groep heeft hier best veel last van en hoe langer dit duurt, hoe vervelender zij het gaan vinden.

Hij zei er zelf ook al bij dat hij optie 1 niet heel waarschijnlijk vond, maar 2 nog wel realistisch was. Kanttekening is dat je dan dus best risico loopt dat je een echt militaire dictatuur overhoudt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
wowly schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:28:
[...]

Ja ik snap je overweging echt heel goed en ben het met je eens. Wie gaat deze opstelling van ons betalen? De mensen met geen of een negatieve marge? Of degene met een grotere marge om hogere beprijzing te dragen? Ik vind dit een politieke vraag. Wat mij betreft wordt dit breed gedragen waarbij financieel kwetsbaren (die er veel zijn, zeker met de coronacrisis net voorbij) worden ontzien..
Het probleem aan onze kant omvat twee issues:

1. De aanwezigheid en dominantie van machtspolitiek.
2. De aanwezigheid van processen van Elite Capture.

Ik heb er eerder een leestip over geplaatst, die is echt een aanrader. Niet enkel voor inzicht in hoe & wat, maar ook voor aanpakken daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Bullet NL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:28:
[...]

Hij heeft zijn rol in de organisatie ingeleverd, de macht is naar een soort "vrienden van Chelse" stichting gegaan.

Technisch gezien is het aandeel nog wel van hem.
Plus hij heeft nog iets van anderhalf tot 2 miljard van Chelsea tegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Humma Kavula schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:36:
[...]

Complex is niet het juiste woord.. Eerder wollig en retoriek, zoals een diplomaat die aan het werk moet.
Laat maar.

[ Voor 21% gewijzigd door pro_6or op 27-02-2022 00:39 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

toolkist schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:33:
[...]

Plus hij heeft nog iets van anderhalf tot 2 miljard van Chelsea tegoed.
Dat "verlies" verdampt dus als het aandeel wordt afgenomen.
Zou me ook echt afvragen als hij wakker ligt van dit soort acties, doet het hem financieel echt pijn of het het gezichtsverlies de grotere tranentrekker.

Tis weliswaar een grote vis, zeker voor onze maatstaven, maar hoeveel macht heeft hij nou echt in Rusland?
M.a.w. stuurt hij echt of is het een stroman als het er op aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:33:
[...]

Ik heb er eerder een leestip over geplaatst, die is echt een aanrader. Niet enkel voor inzicht in hoe & wat, maar ook voor aanpakken daarvan.
Dat elite capture (ken het woord pas net) is iets van alle tijden, waarvan je verwacht dat in moderne tijden dit minder voort zal komen. Echter zijn zij erg bedreven in instrumentaties waardoor we voortdurend achter de feiten aanlopen. Laten we hopen dat deze schok (de oorlog in een democratisch land aan ons oosten) de wagen in beweging zet. En dat we heeeel erg snel vehikels maken om deze excessen (welke zowat genormaliseerd zijn) te filteren. Laten we beginnen met laaghangend fruit…

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:29:
[...]

Okay, en daar houdt het gewoon op.

Dit is desinformatie die pijnlijk eenvoudig toetsbaar is. Ik zie persoonlijk het nut er niet langer van in om dit narratief te weerleggen, misschien voelt iemand anders zich geroepen - in het vorige topic staan ruim voldoende overzichten van daadwerkelijke realiteit.

Het spijt me, maar het is, zoals andere gebruikers het woord gebruiken, “gelul”.
Ik denk dat je te kort door de bocht gaat.

Ze zijn nu compleet doorgedraaid en dat keurt iedereen (waaronder mijzelf) natuurlijk af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik moest even de vertaalmachine aanslingeren, maar dit citaat gaat de geschiedenisboeken in!
Geef die helden van dat eiland een standbeeld met die tekst als inscriptie _O_

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:33:
[...]

https://www.amazon.de/-/e.../dp/1642596884/ref=sr_1_1

Dat boek is pas in mei te koop. Of heb jij al een voorproefje gehad? :p

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 27-02-2022 00:44 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent Thunder
TMC schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:27:
[...]
Waar heb je het over? 'Eensgezind'? Ja door de oppositie te vermoorden/op te sluiten. Het zijn gewoon berekende dictators.
Eensgezind in zijn algemeenheid. Kijk naar de bevolking van Oekraine, hoe ze zich allemaal verenigen en ten strijde trekken. Die discipline heeft mij de laatste dagen verrast. Dat vind ik mooi om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Twam schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:32:

Aan de ene kant omdat dat de positie van Putin zou verzwakken, aan de andere kant omdat nu iedereen gemotiveerd blijft om Good Boy te blijven spelen. Maar daarmee is inderdaad wel de kans groot dat bij een val van Putin alle messen opeens tevoorschijn komen en de sluwste of degene met de beste contacten de opvolger wordt.
Val van een regime of leider kan voor chaos zorgen. Deed mij even denken aan de zwarte komedie The Death of Stalin of de serie Deutschland '83 (over de DDR). Is echter niet authentiek. De HBO serie Chernobyl is wel behoorlijk authentiek. Ook een goeie podcast met de regisseur van de film gehoord.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Helaas ja. Maar, zeer de moeite waard voor de leeslijst. En excuus, ik vergeet wel eens het voordeel van inzage voorafgaand aan publicatie 😥

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik heb bij Putin zo'n "na mij de zonsvloed" gevoel.
Hij is de aanval op emotionele gronden begonnen, die hij voor zich zelf denkt te kunnen vergoelijken door terug te grijpen op het lange verleden, Hij heeft echt wel advies gehad van welke maatregelen er tegen zijn huis "kliek" genomen konden worden door de Navo, EU etc. Maar toch zet hij door. Hij is dus op een of andere manier bereid om dit allemaal te ondergaan.

Grootheidswaanzin? Of denkt hij echt, na mij de zonsvloed, desnoods WW3.....
Het grootste gevaar zit hem er voor mij in dat er geen reflectie is, of beter gezegd, deze compleet aan de kant wordt geschoven door ideologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:43:
[...]

https://www.amazon.de/-/e.../dp/1642596884/ref=sr_1_1

Dat boek is pas in mei te koop. Of heb jij al een voorproefje gehad? :p
Hier de Goodreads page. Ook Jim vond 'm geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Dat is een reel scenario.

Op corruptie gebaseerde machtssystemen kunnen snel en spectaculair imploderen, om doorgaans in een andere vorm terug te keren. Dat is geen nieuws en Putin weet dat ook: hij heeft het een paar keer meegemaakt.

Putin kan zich niet veroorloven uit deze oorlog te komen met minder dan iets dat thuis verkoopbaar is als een overwinning, Zelensky snapt het ook, en sschijnt neutraliteit aangeboden te hebben. Kennelijk niet genoeg.

Ik gok dat het minimum wat Putin acceptabel acht neerkomt op: een nieuw regime in Oekraïne, annexatie van de hele Luhansk en Donetsk oblasts en water- en landtoegang tot de Krim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Silent Thunder schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:43:
[...]

Eensgezind in zijn algemeenheid. Kijk naar de bevolking van Oekraine, hoe ze zich allemaal verenigen en ten strijde trekken. Die discipline heeft mij de laatste dagen verrast. Dat vind ik mooi om te zien.
Ze zullen ook wel moeten, als non-NAVO land. Het is mooi dat er wapens geleverd worden (hopelijk bij hun op tijd, geen idee hoe EU dat doet), maar ze moeten zelf het oplossen. En met de grote overmacht van Rusland maakt UA op de valreep geen kans.

Ik vind het al erg knap dat ze met z'n allen (militairen en bevolking) de Russen desondanks stagneren. Maar realiteit is dat ze er wel gewoon komen. Stiekem hoop ik toch tot een totaal gezichtsverlies van Poetin met z'n eigen bevolking die nu echt in opstand komt en zich niet meer laat oppakken.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:10
XWB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:49:
[...]

Ja, het afsnijden van communicatie is toch één van de basisprincipes van een invasie? Geen idee waarom het de Russen niet lukt.
Klopt, het afsnijden/ beperken van communicatie staat in de top 3 van basis voorwaarden voor ieder offensief gevecht.

Wat je alleen niet moet vergeten is dat het afsnijden/beperken van communicatie tegenwoordig moeilijker gaat als vroeger.

Toen was het :
1) Harde communicatie lijn doorsnijden (lees telefoon centrales opblazen)
2) Radio frequentie storen.

Tegenwoordig word het alleen een stuk moeilijker :
1) Defensie radio zijn beschermd en werken middels frequentie hopping (communicatie gaat niet via 1 frequentie maar via meerdere (het is me geleerd jaren geleden maar ik weet echt niet meer om hoeveel frequenties per minuut het gaat)

Tevens worden radio berichten versleuteld en in sommige modesen als Burst verstuurd.

Als een offensieve macht dit wil voorkomen moeten ze sattelieten uit de lucht gaan schieten = oorlogs daad.

2) Internet.
Heel veel communicatie loopt al via internet, om dit te gaan storen/beperken word heel moeilijk.

3) Social media : voor de verandering heeft social media een keer een voordeel.
Het is geen officiël verbindings middel maar word veel gebruikt (iets met een oude peletons commandant die weer eens verdwaald was)

Ook word via social media heel veel Intel ingezameld : voorbeeld : iedereen kijkt/luisterd er de afgelopen dagen al naar.

De laatste 2 zijn dan wel moeilijk te storen maar heel makkelijk om desinformatie te verspreiden, wel een groot nadeel.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik mij ook een beetje afvraag is wat Putin hier nou precies wilt bereiken. Stel hij zou het zelfs voor elkaar krijgen dat hij Oekraïne op de één of andere manier zou bezetten, of pro Russische regering neerzetten. En dan? Niemand wilt nog met hem zaken doen?

Volgens mij gaat het Oekraïense volk echt niet ineens Putin of een pro Russische regering pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:32:
[...]

Helemaal eens. En dat laatste zie ik als iets positiefs - in China zitten ze met argusogen dit conflict in de gaten te houden. Hoe slechter het ervoor staat met Rusland, hoe terughoudender China zal zijn in haar eigen expansie- en beïnvloedingsdrift, althans op de korte termijn.
Ik denk het niet. Ik denk dat China wel eens een van de grote winnaars van dit conflict kan gaan worden…. Rusland wordt nu bijna volledig verbannen van iedere relatie met het westen, wat enorme mogelijkheden geeft op het oosten…. Deze oorlog zou wel eens ontwrichtend kunnen werken, in ieder geval katalyserend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
dierkx36 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:49:
[...]

Defensie radio zijn beschermd en werken middels frequentie hopping (communicatie gaat niet via 1 frequentie maar via meerdere (het is me geleerd jaren geleden maar ik weet echt niet meer om hoeveel frequenties per minuut het gaat)
Klopt, daarom verbaasde het me zo dat de Russische luchtmacht op 1 frequentie blijkt te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent Thunder
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:49:
Wat ik mij ook een beetje afvraag is wat Putin hier nou precies wilt bereiken. Stel hij zou het zelfs voor elkaar krijgen dat hij Oekraïne op de één of andere manier zou bezetten, of pro Russische regering neerzetten. En dan? Niemand wilt nog met hem zaken doen?

Volgens mij gaat het Oekraïense volk echt niet ineens Putin of een pro Russische regering pikken.
Was het ook niet zo dat Ukraine een van de meest vruchtbare gronden heeft? Geen idee of dat meespeelt....

https://ukraineinvest.gov...timber%2C%20and%20mercury.
7th place in the world in iron extraction: 39 M tonnes and 2.4% of global output (after Australia, China, Brazil, India, Russia and RSA)
8th place in the world in manganese extraction: 651 thousand tonnes and 3.6% of global output (after RSA, Australia, China, Gabon, Brazil, Ghana and India)
6th place in the world in titanium extraction: 431 thousand tonnes and 6.3% of global output (after China, RSA, Australia, Canada і Mozambique)
2nd place in the world in gallium extraction: 9 tonnes and 2.9% of global output (after China)
5th place in the world in germanium extraction: 1 tonne and 1% of global output (after China, Russia, USA and Japan)
Hij kan zich toch ''onsterfelijk'' maken als straks de halve wereld afhankelijk is van zijn resources.

China doet ook verschrikkelijk veel moeite om al die eilandjes in de Zuid Chinese zee in te pikken. Ze zeggen dat ze historisch bij China horen, maar stiekem zitten daar ontzettend veel natural resources in de grond. Een beetje hetzelfde verhaal als Putin met zijn ''Ukraine hoort cultureel bij Rusland''-verhaal. Wel toevallig dat er veel geld in de grond zit.

En toen USA het land Irak binnenviel onder de mom van ''WMD'' (*kuch kuch*) was dat ook toevallig een natie met veel olie. Ik vind al die ''invallen'' maar verdacht hoor...

[ Voor 18% gewijzigd door Silent Thunder op 27-02-2022 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 22:32

Daarom is het denk ik wel heel belangrijk om een escape te blijven bieden. Een oplossing waarbij Rusland als winnaar er uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54

Dat is ook mijn zorg. Poetin zet hier alles op het spel, en voor wat? Het is elleboogwerk van een gemarginaliseerde nucleaire macht. Als ze morgen heel Oekraïne onder controle krijgen (grote als), wat is er dan effectief gewonnen? Helemaal niks, we gaan terug naar de situatie van 8 jaar terug. Alleen zijn 45 miljoen mensen wel hun toekomst kwijt. Uiterst treurig. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

Hij wil de oude Sovjet Unie landjes bij elkaar harken zover ik er van kan snappen.

Volgens mij zit daar een behoorlijke tunnelvisie bij.

En het ergste is dat dit figuur ook nucleaire wapens tot zijn beschikking heeft om zo angst te zaaien tegenover UA en uiteraard de rest van het westen.

[ Voor 3% gewijzigd door ByteMe_ op 27-02-2022 00:57 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Iris1234 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:53:
[...]

Daarom is het denk ik wel heel belangrijk om een escape te blijven bieden. Een oplossing waarbij Rusland als winnaar er uit komt.
Soort van een tweede prijs? Zo van je hebt half Ukraine platgebrand maar niet gewonnen, maar we geven je toch een trofee voor de moeite? Meedoen is belangrijker dan winnen Vladimir

[ Voor 5% gewijzigd door Silent Thunder op 27-02-2022 00:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bullet NL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:46:
Ik heb bij Putin zo'n "na mij de zonsvloed" gevoel.
Hij is de aanval op emotionele gronden begonnen, die hij voor zich zelf denkt te kunnen vergoelijken door terug te grijpen op het lange verleden, Hij heeft echt wel advies gehad van welke maatregelen er tegen zijn huis "kliek" genomen konden worden door de Navo, EU etc. Maar toch zet hij door. Hij is dus op een of andere manier bereid om dit allemaal te ondergaan.

Grootheidswaanzin? Of denkt hij echt, na mij de zonsvloed, desnoods WW3.....
Het grootste gevaar zit hem er voor mij in dat er geen reflectie is, of beter gezegd, deze compleet aan de kant wordt geschoven door ideologie.
Meer specifiek: zero-sum. Het lijkt er op, maar is het niet.

Zie Wikipedia: Zero-sum thinking

Putin als leerling van Andropov heeft daar nog een bijzondere zwaai in meegekregen, Andropov heeft op gegeven moment het werk van de Fransman René Girard in mimetic theory verder laten ontwikkelen als raamwerk voor mentaliteit. Gaat wat ver, maar het komt er op neer dat het resulterende raamwerk het zero-sum denken toespitst in een stringente focus op planning waar je twee tegengestelde posities op elk moment kunt uitwisselen.

In dit denken bestaat er niet zoiets als waarheid, ook niet zoiets als lineair proces. Alles is mechanisme van conflict, en conflict staat gelijk aan continuïteit.

Bot gezegd, Putin's denken is voor ons hier heel moeilijk voorstelbaar. In het Westen is er eigenlijk slechts een persoon van publieke sfeer die op een gelijksoortige wijze mentale kaders toepast, opvallend genoeg ook vanuit ontwikkeling van Girard's concepten: Peter Thiel. Buiten dat zijn er nog voorbeelden te vinden binnen circuits van georganiseerde misdaad, maar dan zit je alweer in Kremlin kringen, zoals bijvoorbeeld een Semyon Mogilevich.

Het is voor ons denken gewoon iets wat zo ver van ons af staat dat er al snel een punt is waar de vraag op tafel komt of het zich nog wel loont om er in te blijven duiken. In perspectieven verplaatsen van kleine kern van oligarchie ja, zeker, maar Putin? Tja.

Wat ideologie aangaat, het is in de menselijke geschiedenis altijd gevaarlijk om te bankieren op ideologie. Maar dat is waar verschil zit tussen een Putin en die kleine kern. Die laatste bankiert inderdaad op ideologie, zie bijvoorbeeld rol en bereik van een Alexander Dugin. Putin zelf, het concept zit niet in het kader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik denk dat westerse landen hypocriet genoeg zijn om na de oorlog weer zaken te doen met Rusland.

Wat Poetin vooral niet wil is een democratie naast zijn bed, zie ook de reactie van Verwijderd in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne"
Er is één ding dat Poetin op zijn missie kan tegenhouden, en dat is democratie. En dat is nou net wat er in Oekraïne begon te ontluiken. In Oekraïne wonen, net als in Rusland, slavische, christelijk-orthodoxe mensen. ,,Oekraïne is integraal onderdeel van Rusland, dat ons door fouten en buitenlandse machinaties is ontvallen’’, zei Poetin maandagavond. Maar je kunt het ook zo lezen: Oekraïne mag niet slagen. Want een democratie pal naast de deur, een democratie die zich meer en meer naar het Westen keert, terwijl cultuur, omstandigheden en mensen niet heel anders zijn dan in Rusland, dat is niet alleen onverdraaglijk, het is ook levensgevaarlijk. Het zou zijn onderdanen maar op ideeën kunnen brengen. Aleksej Navalny schreef het in een van zijn brieven uit het strafkamp: ,,Poetin ligt ‘s nachts niet wakker van de Navo. Hij ligt wakker van de ruimte voor democratisch verzet die de Navo creëert langs zijn grenzen.’’ De geest, kortom, moet weer in de fles.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Emgeebee schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:53:
[...]

Dat is ook mijn zorg. Poetin zet hier alles op het spel, en voor wat? Het is elleboogwerk van een gemarginaliseerde nucleaire macht. Als ze morgen heel Oekraïne onder controle krijgen (grote als), wat is er dan effectief gewonnen? Helemaal niks, we gaan terug naar de situatie van 8 jaar terug. Alleen zijn 45 miljoen mensen wel hun toekomst kwijt. Uiterst treurig. :N
Wat er dan gewonnen is, bizar genoeg, is dat Poetin genoegzaam aan de geschiedschrijvers de volgende paragraaf van zijn nalatenschap aan de wereld kan dicteren. Niet in de marge geschreven, maar met grote letters. Vladimir Poetin, de man die het Westen trotseerde en "zijn" rijk in oude glorie herstelde.

Even krankzinnig als waar, ben ik bang.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
XWB schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:58:
[...]

Ik denk dat westerse landen hypocriet genoeg zijn om na de oorlog weer zaken te doen met Rusland.

Wat Poetin vooral niet wil is een democratie naast zijn bed, zie ook de reactie van Verwijderd in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne"

[...]
Het is wat criminelen nooit kunnen hebben: rechtsstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Jerie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:51:
[...]

Klopt, daarom verbaasde het me zo dat de Russische luchtmacht op 1 frequentie blijkt te zitten.
Goed dat je het zegt, het was me nog niet eens opgevallen _/-\o_

Maar idd erg apart.
Je zou er toch van uit gaan dat technologie die het westen al ruim 20+ jaar heeft inmiddels ook bij hun wel al in bedrijf zou zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ashilh
  • Laatst online: 11-09 10:06
olafmol schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:54:
[...]

Onzin. Zijn postings zijn inhoudelijk mss prima, maar vrijwel ondoorgrondelijk door de gebruikte afkortingen, vaktermen, onnodig complexe woorden en zinsconstructies, en daarnaast grammaticaal ook vrijwel altijd pijnlijk om te lezen. Geen idee waarom, lijkt me helemaal niet nodig. Maargoed. Als iemand daarover klaagt is ie dus niet direct dom en/of lui.
Zijn posts zijn ietwat gekleurd, maar de man/vrouw neemt in zijn vrije tijd de moeite en tijd om het gros van de vragen die hij/zij gesteld wordt vriendelijk te beantwoorden in een zeldzame egoloze geste, ook de herhalingen en de minder vriendelijke varianten.
Dit is iets wat zeldzaam is in 2022.

Het absolute gros wat hij/zij post is feitelijk en verduidelijkend. Indien je je stoort aan de stijl, skip de posts?
Kost je 0 moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Laatst online: 18-09 15:59

Roytoch

Nietes

Het gaat veel over beweegredenen van Putin en de vraag, wat denkt hij hier te winnen. Wat ik me soms afvraag is of we niet teveel denken aan Putin als rationele beslissingsmaker. Stel nou dat hij inderdaad al 2 jaar in semi-isolatie zit, met allemaal ja-knikkers om hem heen die zeggen ‘ja, die Oekraïners willen absoluut dat we ze komen redden’, die hem de informatie geven die hij wil horen (ons leger is sterk, goed voorbereid). En misschien zelfs nu nog niet altijd accurate informatie krijgt van mensen om hem heen, die de waarheid niet durven zeggen?

Uiteindelijk zie je dat vaker toch? Beslissingen die steeds slechter uitpakken omdat ze gebaseerd zijn op input van een kleine groep jaknikkers, of mensen die bewust invloed een kant uitoefenen.

Dit is geenszins een poging Putin vrij te pleiten overigens, maar vraag me wel af of we de rationaliteit en logica van een 69 jarige man die al ontzettend lang paranoïde en geïsoleerd aan de macht is niet enorm overschatten.

Welles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:19
[...]

Klopt, het afsnijden/ beperken van communicatie staat in de top 3 van basis voorwaarden voor ieder offensief gevecht.

Wat je alleen niet moet vergeten is dat het afsnijden/beperken van communicatie tegenwoordig moeilijker gaat als vroeger.

Toen was het :
1) Harde communicatie lijn doorsnijden (lees telefoon centrales opblazen)
2) Radio frequentie storen.

Tegenwoordig word het alleen een stuk moeilijker :
1) Defensie radio zijn beschermd en werken middels frequentie hopping (communicatie gaat niet via 1 frequentie maar via meerdere (het is me geleerd jaren geleden maar ik weet echt niet meer om hoeveel frequenties per minuut het gaat)

Tevens worden radio berichten versleuteld en in sommige modesen als Burst verstuurd.

Als een offensieve macht dit wil voorkomen moeten ze sattelieten uit de lucht gaan schieten = oorlogs daad.

2) Internet.
Heel veel communicatie loopt al via internet, om dit te gaan storen/beperken word heel moeilijk.

Het is geen officiël verbindings middel maar word veel gebruikt (iets met een oude peletons commandant die weer eens verdwaald was)

Ook word via social media heel veel Intel ingezameld : voorbeeld : iedereen kijkt/luisterd er de afgelopen dagen al naar.

De laatste 2 zijn dan wel moeilijk te storen maar heel makkelijk om desinformatie te verspreiden, wel een groot nadeel.
http://kiwiradio.proxy.kiwisdr.com:8073/

Moet je nu inloggen op 8990 kHz op USB modulatie. Hoor je nu gerobotiseerde nummer en letters omroepen. (Blijkt trouwens Franse lucht macht te zijn)

edit.. vul dit even later aan

Na het versturen van dit bericht was net het einde. Maar om de zoveel tijd hoor je wel een rare lage toon want langzaam omhoog gaat en weer weg is.

Dit zijn de zo genoemde "number stations". Vaak worden deze op lange golf frequenties uitgezonden en zijn moeilijk te traceren maar vergen heel veel zend vermogen. Voor andere partijen met een simpele radio te ontvangen. Alleen degene die de codering weet, weet wat er aan de hand is of wat moet doen.

Wat er in de titel staat is te betwijfelen of het waar is.. Maar de omgeroepen nummers die je hoort zijn van de des betreffende services.

[ Voor 16% gewijzigd door wauskoek op 27-02-2022 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
wauskoek schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:02:
[...]

Moet je nu inloggen op 8990 kHz op USB modulatie. Hoor je nu gerobotiseerde nummer en letters omroepen.

Ja mja, hoe weet jij nou wat echt en nep is? Wat is uit de duim gezogen en wat is legit? We zijn beide geen experts en Russen zijn meester in fake news.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
[...]

Moet je nu inloggen op 8990 kHz op USB modulatie. Hoor je nu gerobotiseerde nummer en letters omroepen.

Thanx _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Is dit oprechte angst van de Poolse premier?
Poolse premier vreest Russische inval in Polen en Finland

De Poolse premier Mateusz Morawiecki vreest voor een Russische aanval op zijn land, Finland of de Baltische staten. Morawiecki dringt bij Europa aan op verdubbeling van de defensie-uitgaven na de invasie van Moskou in Oekraïne. Volgens Morawiecki zal Poetin "zijn agressieve beleid willen ontwikkelen, zijn invasie" en zouden de Baltische staten, Polen, Finland of andere landen aan de oostflank het volgende doelwit kunnen zijn. Dat vertelde Morawiecki aan het Franse dagblad Ouest-France.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:50
XWB schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:04:

[...]
Niet zozeer morgen maar eventueel in de toekomst.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:27:
[...]
Dat is het probleem met een gevaarlijke gek. Je weet niet waar je aan toe bent. Onberekenbaar.
Putin is ook wer niet zo onberekenbaar.

Dat hij de grenzen van het oude Warschau Pact als de historische grens van de russische soevereiniteit ziet die terug veroverd moet worden weten we al een jaar of twintig. De enige misrekening bij velen is dat hij daar op dit moment de kosten voor overheeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

*knip* we zijn een gemodereerd forum, maak een topic report aan als je vind dat een post niet door de beugel kan of tegen ons beleid is. Maar we bespreken het postgedrag nooit in het topic zelf.

[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 01:17 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

TheekAzzaBreek schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:05:
[...]

Putin is ook wer niet zo onberekenbaar.

Dat hij de grenzen van het oude Warschau Pact als de historische grens van de russische soevereiniteit ziet die terug veroverd moet worden weten we al een jaar of twintig. De enige misrekening bij velen is dat hij daar op dit moment de kosten voor overheeft.
kosten = hij accepteert alle verliezen op elk vlak...

Ik hoop alleen maar dat hij vatbaar is voor realiteit, mensen om hem heem met een breder blik dan zijn ideologie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Deze werkt(e) ook: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Je kunt ook je eigen SDR gebruiken. Alhoewel ik er momenteel niet bij kan (quarantaine...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]
Ik kan niet inschatten of het oprecht is maar ik ben ervan overtuigd dat het naïef om te denken dat dit een NATO-lid niet kan overkomen. Ik denk dat Putin het spel zo kan spelen dat we het (weer) zouden laten gebeuren, uit angst voor escalatie/kernwapens/whatever.
Uiteindelijk slaagt hij er steeds weer in om ons te laten denken dat dit echt de laatste keer was en dat ie niet meer verder zal gaan. En zo verliezen we steeds meer terrein en, belangrijker nog, we verliezen het vertrouwen van de bondgenoten dat NATO iets voor hun doet. En dan gaan ze hun veiligheid wel in Moskou zoeken. Als het kwaad van de duivel komt is het misschien slimmer om het maar met de duivel op een akkoordje te gooien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

[...]
Het is een inschatting, maar de herinnering aan nogal wat historische trauma's zit in Polen diep. De recente uitspraken van Lavrov t.a.v. soevereiniteit en hoe landen zonder eigenaar zijn, het is iets wat daar best hard aangekomen is.

In hoeverre de angst voor militaire escalatie reëel is, nu ja, het land is NAVO lid. Zie Artikel V. Maar, het streven van het Kremlin (en in bredere context de Axis of Authoritarians) is een nieuw mondiaal bestel naar 19e eeuws voorbeeld van Might Makes Right.

Er zijn scenario's waar dat inderdaad een mogelijkheid is. Zelfs nu is de positie van een VS als guarantor van huidig mondiaal - unipolair - model iets wat uiterst wankel is na de periode Trump. In het VS topic is dat in meer detail besproken, maar toen de Japanse premier het deed samenvatten als "de troon is leeg" had dat best impact in landen als Polen.

Nu zit er een nieuwe administratie, maar Polen kijkt naar het oosten en ziet oude spoken die niet enkel van trauma zijn, die ook - zo blijkt in actualiteit en handeling - al jaren bezig zijn met allerlei voorbereidingen. Militair, politiek, economisch, geopolitiek en zo voorts.

Mijn inschatting is dat de angst reëel is. Zeker bij confrontatie met waarschijnlijkheid van scenario's die eerst genegeerd werden, ondanks hoge waarschijnlijkheid. Dan is er moment waarop je ineens opkijkt en denkt "als A dus echt is, wat is de kans dat ook B echt is".

Polen lijkt zich inmiddels te realiseren (meer dan het Nederlandse) dat er varianten zijn van allerlei scenario's die niet van militaire aard zijn, maar op dezelfde consequenties neerkomen. Dat versterkt zorg, dat kan ook angst erger maken.

Bekijk het eens zo: NAVO lidmaatschap beschermt tegen militaire invasie. Wat als die NAVO beschadigd zou worden? Dan komen er vragen op tafel. Maar wat als je land economisch aan een ketting gelegd wordt? Wat als je leiderschap gecompromitteerd wordt? Daar is een NAVO niet voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 27-02-2022 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]
Ik kan me voorstellen dat het oprechte angst is. Polen heeft nogal wat historie en ervaring en die is meesstal niet geweldig goed bevallen.

Ik denk niet dat het zover komt overigens maar dat is wat anders en bovendien niet echt gefundeerd met kennis. Anders dan dat dit NATO lidstaten zijn en die toch heel wat materieel en manschappen op de been kunnen brengen ondanks dat we onze legers hebben verwaarloost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36

[...]
Bestaat de kans ?
Ja tuurlijk.

Is het begrijpelijk dat Polen dit verzoek indient ?
Eeehh, ja, maar wel een aantal dagen te laat.

Zou Rusland, lees Poetin, dit doen ?
Wat Poetin zijn geestelijk gesteldheid is kan buiten zijn persoonlijke arts en zijn directe adviseurs niemand je vertellen.

Alleen als hij (Poetin) daadwerkelijk door wilt stoten naar de Baltische staten ... rijnse zelfmoord.
Dit is een officiële aanval op een NATO lid, op NATO grond gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Roytoch schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:02:
Het gaat veel over beweegredenen van Putin en de vraag, wat denkt hij hier te winnen. Wat ik me soms afvraag is of we niet teveel denken aan Putin als rationele beslissingsmaker. Stel nou dat hij inderdaad al 2 jaar in semi-isolatie zit, met allemaal ja-knikkers om hem heen die zeggen ‘ja, die Oekraïners willen absoluut dat we ze komen redden’, die hem de informatie geven die hij wil horen (ons leger is sterk, goed voorbereid). En misschien zelfs nu nog niet altijd accurate informatie krijgt van mensen om hem heen, die de waarheid niet durven zeggen?

Uiteindelijk zie je dat vaker toch? Beslissingen die steeds slechter uitpakken omdat ze gebaseerd zijn op input van een kleine groep jaknikkers, of mensen die bewust invloed een kant uitoefenen.

Dit is geenszins een poging Putin vrij te pleiten overigens, maar vraag me wel af of we de rationaliteit en logica van een 69 jarige man die al ontzettend lang paranoïde en geïsoleerd aan de macht is niet enorm overschatten.
Het zijn niet alleen ja-knikkers. Volgens die Nederlands historicus Wierd Duk lopen er in het Kremlin genoeg mensen rond die een hekel hebben aan het decadente westen en sommige dringen ook aan op oorlog.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
[...]

2) Internet.

Kijk maar naar Kazakhstan. Een paar dagen alle communicatie offline halen en het is een koud kunstje om alle muiters onder de duim te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Laatst online: 18-09 15:59

Roytoch

Nietes

XWB schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:18:
[...]

Het zijn niet alleen ja-knikkers. Volgens die Nederlands historicus Wierd Duk lopen er in het Kremlin genoeg mensen rond die een hekel hebben aan het decadente westen en sommige dringen ook aan op oorlog.
Ja, dat bedoel ik ook een beetje. Mensen die hem voeden in de overtuiging dat een invasie in Oekraïne positief is, zowel omdat Oekraïners ze met open armen zullen ontvangen, als omdat het een eenvoudige exercitie zal zijn door het enorme militaire overwicht. De eerste is sowieso niet waar, de tweede lijkt ook tegen te vallen.

Ik bedoel vooral dat het idee van een koele berekenende strateeg best eens tegen zou kunnen vallen - misschien kijken we naar de stuiptrekkingen van een zieke oude paranoïde man die al jaren geen echte critici meer om zich heen heeft gehad. Misschien is hij ook enorm verrast door de tegenstand, zowel militair als qua moreel / overtuiging. Misschien is hij zelf gaan geloven in zijn eigen narratief. En krijgt hij nu deels het deksel op de neus, tot zijn grote verbazing. Ik weet het niet hè, hoop speculatie, maar het beeld van een bijna omnipotente strateeg vind ik ook niet heel erg reëel nu.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
XWB schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:18:
[...]

De communistische hardliners zoals de 40+ zich misschien nog wel herinneren zijn nog steeds aanwezig, en winnen de laatste jaren behoorlijk aan tractie.
Poetin, ondanks dat hij komt uit de hardliners groep werd/word nog steeds gezien als gematigd in vergelijking met andere partij leden (ja, go figure)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
prodesk schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:23:
[...]
Kijk maar naar Kazakhstan. Een paar dagen alle communicatie offline halen en het is een koud kunstje om alle muiters onder de duim te krijgen.
Jep, haal de communicatie weg en ieder leger, maakt niet uit hoe modern het is, zakt in mekaar kaartenhuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 23:54

Sweatleek

404: Member Not Found

@nexta_tv: " Intel and AMD stop supplying microchips to #Russia"

https://twitter.com/nexta_tv/status/1497730210913034242

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
XWB schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:58:
[...]
[...]
Dat is niet alleen een kwestie van hypocrisie: je moet een land wel draaiende houden.

Alternatieven voor Russisch gas zijn nu te beperkt om onze broek op te houden. Op- of uitbouw van alternatieve routes kost jaren. We zijn met z'n allen in een al decennia geleden voorspelde valkuil getrapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat moet nog gevalideerd worden, de bron is tenslotte Russische media: https://www.rbc.ru/techno.../621a7f4f9a79473d8899b18d

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Je zou bijna dromen, als Apple, Microsoft en Google nu iets konden doen met hun OS in Rusland,

Ik heb zelf geen idee, maar hoe diep zitten de hierboven genoemde USA Tech in Rusland?
Loopt de elite in het Kremlin met een iPhone rond?

[ Voor 17% gewijzigd door Bullet NL op 27-02-2022 01:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ashilh
  • Laatst online: 11-09 10:06
Bullet NL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:35:
[...]

Je zou bijna dromen, als Apple, Microsoft en Google nu iets konden doen met hun OS in Rusland,

Ik heb zelf geen idee, maar hoe diep zitten de hierboven genoemde USA Tech in Rusland?
Ik snap dat je dat geweldig lijkt nu. Om 27/02 om 01:39

Doe eens een stapje terug alleen. Bedenk je dan eens hoeveel macht die bedrijven hebben.
Moet Rusland gestopt worden in deze actie 100%, we moeten alleen met zijn allen wel wakker blijven en niet dromen dat deze bedrijven goede intenties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuran
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-02 07:14
[...]

Hoe raar het eigenlijk ook klinkt, ik hoop voor de rest van de wereld dat ze niet zoveel “macht” over de OS hebben Apple lijkt me sowieso een kleine kans (hint naar Amerika met een backdoor)

Maar wat ik wel denk dat goed gebruikt zou kunnen worden is bijvoorbeeld de satelliet van Google earth maar of ze daar gebruik van kunnen maken lijkt me lastig..

[ Voor 4% gewijzigd door thuran op 27-02-2022 01:46 ]

thurantjee#2531 GoT clan member

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Laatst online: 13-09 11:24
thuran schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:43:
[...]

Hoe raar het eigenlijk ook klinkt, ik hoop voor de rest van de wereld dat ze niet zoveel “macht” over de OS hebben Apple lijkt me sowieso een kleine kans (hint naar Amerika met een backdoor)

Maar wat ik wel denk dat goed gebruikt zou kunnen worden is bijvoorbeeld de satelliet van Google earth maar daar maken ze natuurlijk al gebruik van..
Misschien niet os, maar wel clouddiensten (gmail, icloud, m365). Vraag me inderdaad ook af hoeveel dat gebruikt wordt in Rusland. In gehackte lijsten gisteren van dat ministerie zag ik wel een aantal gmail adressen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:57:
[...]

Meer specifiek: zero-sum. Het lijkt er op, maar is het niet.

Zie Wikipedia: Zero-sum thinking

Putin als leerling van Andropov heeft daar nog een bijzondere zwaai in meegekregen, Andropov heeft op gegeven moment het werk van de Fransman René Girard in mimetic theory verder laten ontwikkelen als raamwerk voor mentaliteit. Gaat wat ver, maar het komt er op neer dat het resulterende raamwerk het zero-sum denken toespitst in een stringente focus op planning waar je twee tegengestelde posities op elk moment kunt uitwisselen.

In dit denken bestaat er niet zoiets als waarheid, ook niet zoiets als lineair proces. Alles is mechanisme van conflict, en conflict staat gelijk aan continuïteit.

Bot gezegd, Putin's denken is voor ons hier heel moeilijk voorstelbaar. In het Westen is er eigenlijk slechts een persoon van publieke sfeer die op een gelijksoortige wijze mentale kaders toepast, opvallend genoeg ook vanuit ontwikkeling van Girard's concepten: Peter Thiel. Buiten dat zijn er nog voorbeelden te vinden binnen circuits van georganiseerde misdaad, maar dan zit je alweer in Kremlin kringen, zoals bijvoorbeeld een Semyon Mogilevich.

Het is voor ons denken gewoon iets wat zo ver van ons af staat dat er al snel een punt is waar de vraag op tafel komt of het zich nog wel loont om er in te blijven duiken. In perspectieven verplaatsen van kleine kern van oligarchie ja, zeker, maar Putin? Tja.

Wat ideologie aangaat, het is in de menselijke geschiedenis altijd gevaarlijk om te bankieren op ideologie. Maar dat is waar verschil zit tussen een Putin en die kleine kern. Die laatste bankiert inderdaad op ideologie, zie bijvoorbeeld rol en bereik van een Alexander Dugin. Putin zelf, het concept zit niet in het kader.
Interessant, ik zie alleen niet hoe zoiets op lange termijn tot stand blijft houden?

Een ideologie nastreven is leuk, maar de rest van de wereld staat niet (80 jaar) stil.
Vroeg of laat word je dan gewoon door de daadwerkelijke werkelijkheid ingehaald.
Vooral financieel zeg maar, zeker als er bij landje pik letterlijk niks tot zeer weinig te valt halen.
Dan pomp je ergens heel veel resources in zonder dat het iets oplevert.
Dat hebben we in het verleden maar al te vaak gezien hoe zoiets uiteindelijk af gaat lopen.

Dan ben je op een gegeven moment enkel nog jezelf voor de gek aan het houden?
Dat blijkt ook wel, als men moedwillig valse propaganda aan het rondbazuinen is.
Daarmee geef je zelf ook al aan dat je een grote illusie leeft (anders hoef je namelijk niet de waarheid zoveel te verdraaien).

Ik vind het altijd een bijzonder fenomeen, nooit iets van begrepen hoe mensen volledig tegen zichzelf kunnen liegen dat gewoon niet willen toegeven, maar waar daar naar handelen (door moedwillig valse informatie te verstrekken).

One World Concepts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:20

LankHoar

Langharig tuig

Ik heb veel meegelezen hier, en voornamelijk jouw posts. Erg herkenbaar, daar ik vrienden heb verspreid over het land. En hoewel de helft zo'n beetje richting Lviv is gegaan, zijn er ook een aantal actief aan het vechten in Kiev en elders, danwel wachten op wapens.

"Ons leger kan de Russen aan" is een understatement van het sentiment dat ik verneem. In een hele lap tekst dat geschreven is zoals hierboven dat ik krijg, lees ik ineens AND WE WILL WIN bijvoorbeeld. En als antwoord op de vraag of er hulp nodig is (medicijnen, kleding etc.): "not yet, but more so in 2 weeks when the Russians will go back and we need to rebuild our country". Ik help het ze hopen, en tegelijkertijd vraag ik me af of het niet net als in WWI en WWII een valse hoop is dat alles snel voorbij is.

Enfin, gauw slapen nu, in vrede hier, en bideen voor de mensen daar.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
[...]

Dat gaan ze nooit publiekelijk doen, dan gooien ze hun eigen ruiten in.

Als 1 van die grote tech bedrijven iets massaal kan uitschakelen (weet niet of het kan, maar stel dat...) dan roept dat net zoveel tegenvragen op. Want dat zou betekenen dat de tech bedrijven iedereen en alles in hun zak zouden hebben, terwijl ze altijd hebben geroepen dat privacy nummer 1 is en dat ze niks kunnen zien qua inhoud. We hebben iets teveel ethiek ingebouwd in ons business model. In sommige landen is dat juist weer heel anders..

[ Voor 8% gewijzigd door Silent Thunder op 27-02-2022 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ashilh schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:42:
[...]

Ik snap dat je dat geweldig lijkt nu. Om 27/02 om 01:39

Doe eens een stapje terug alleen. Bedenk je dan eens hoeveel macht die bedrijven hebben.
Moet Rusland gestopt worden in deze actie 100%, we moeten alleen met zijn allen wel wakker blijven en niet dromen dat deze bedrijven goede intenties hebben.
Ik vraag me gewoon af, zou Apple, Google, Microsoft, maar ook bijvoorbeeld een Ericsson iets kunnen en de vervolg vraag is als het überhaupt invloed heeft. Ik heb letterlijk geen idee wat de installbase is van producten van deze merken in een land als Rusland.

Wat Musk nu doet met internet in Oekraïne vind ik een geweldig idee, vraag me dus oprecht alf als het omgekeerd in gezet kan worden.

vaak zien de de big-tech als angst langskomen, maar kunnen ze ook zinvol zijn in oorlog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Bullet NL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:50:
[...]

vaak zien de de big-tech als angst langskomen, maar kunnen ze ook zinvol zijn in oorlog?
In China zou dat bijvoorbeeld wel kunnen, omdat alle tech bedrijven verplicht zijn om streng met de overheid samen te werken. Als China iets oprolt, dan gebeurt dat heel smooth in samenspraak met zo'n aanbieder.

Westerse bedrijven zijn teveel ''op zichzelf'' en geven elkaars geheimen niet graag prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Silent Thunder schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:50:
[...]

Dat gaan ze nooit publiekelijk doen, dan gooien ze hun eigen ruiten in.

Als 1 van die grote tech bedrijven iets massaal kan uitschakelen (weet niet of het kan, maar stel dat...) dan roept dat net zoveel tegenvragen op. Want dat zou betekenen dat de tech bedrijven iedereen en alles in hun zak zouden hebben, terwijl ze altijd hebben geroepen dat privacy nummer 1 is en dat ze niks kunnen zien qua inhoud.
Dat begrijp ik allemaal wel, de vraag is heel simpel. Is er een hoge installatiebase van Windows pc's in Rusland, en zou MS door een geforceerde update daar iets mee kunnen doen?

Het hele privacy verhaal is mij wel duidelijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zal gezien de SWIFT ban en sancties cryptocurrency nog een rol van betekenis gaan spelen voor Rusland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

*knip* stop direct met dit soort berichten.

[ Voor 89% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 02:00 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Jerie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:55:
Zal gezien de SWIFT ban en sancties cryptocurrency nog een rol van betekenis gaan spelen voor Rusland?
China en Rusland zijn al een tijdje bezig om een tegenhanger van SWIFT te ontwikkelen. Volgens mij loopt het ook al, hoewel het natuurlijk niet zo omvangrijk is als SWIFT.

Maar ik zie het nog gebeuren dat als men SWIFT blokkeert voor Rusland, dat Rusland dan vrolijk zegt van sja leuk hoor maar als jullie bedrijven onze producten nog willen afnemen, dan sluiten jullie maar aan bij SPFS

Wikipedia: SPFS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Bullet NL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:54:
[...]

Dat begrijp ik allemaal wel, de vraag is heel simpel. Is er een hoge installatiebase van Windows pc's in Rusland, en zou MS door een geforceerde update daar iets mee kunnen doen?

Het hele privacy verhaal is mij wel duidelijk,
MS en Apple is IMO een pot nat als je vijand bent van Amerika (in deze proportie).

Wat betreft smartphones is de Russische overheid afgestapt van Apple en Android, geswitched naar SailfishOS van het Finse Jolla (die waren nog trots dat ze een neutrale houding hadden met West en Oost, ook in WOII zie hun rol aldaar. Maar Poetin heeft Zweden en Finland onlangs ook bedreigd). Russische overheid heeft het geforked, ze geven veranderingen terug aan Jolla. Of ze dat blijven doen weet ik niet. De GUI van SFOS is proprietary. Ik zie trouwens nogal wat risico in GitHub repositories en proprietary software waarbij Russen betrokken zijn maar dat is een andere, complexe discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Silent Thunder schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:59:
[...]

China en Rusland zijn al een tijdje bezig om een tegenhanger van SWIFT te ontwikkelen. Volgens mij loopt het ook al, hoewel het natuurlijk niet zo omvangrijk is als SWIFT.

Maar ik zie het nog gebeuren dat als men SWIFT blokkeert voor Rusland, dat Rusland dan vrolijk zegt van sja leuk hoor maar als jullie bedrijven onze producten nog willen afnemen, dan sluiten jullie maar aan bij SPFS

Right, daar ben ik van op de hoogte. Ben nieuwsgierig of iemand een visie heeft mbt cryptocurrency in dit conflict. Denk hierbij aan grijze import betalingen.

Nog iets anders: als wij SWIFT voor Rusland blokkeren, betekent dat dan ook dat wij onze gasrekening niet meer kunnen betalen? Want dan kan het morgen nog wel een koud gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Jerie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:03:
[...]

Right, daar ben ik van op de hoogte. Ben nieuwsgierig of iemand een visie heeft mbt cryptocurrency in dit conflict. Denk hierbij aan grijze import betalingen.

Nog iets anders: als wij SWIFT voor Rusland blokkeren, betekent dat dan ook dat wij onze gasrekening niet meer kunnen betalen? Want dan kan het morgen nog wel een koud gaan worden.
Wat ik tot nu toe gehoord heb is dat er een paar *'tjes staan bij het "we blokkeren swift", namelijk dat het niet zou gelden voor energie en grondstoffen.

Nu kan Rusland natuurlijk alsnog zeggen "zak er dan maar in, de kraan gaat dicht", maar ik meen dat we nog wel wat reserves hebben, al is het natuurlijk wel problematisch.

Gelukkig is de winter al voorbij, als Rusland dit eind november had gedaan, was het heel wat problematischer geweest. Maarja, die vraag is hier ook al voorbij gekomen: Waarom nu pas? De timing lijkt echt random.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

In theorie wel, maar er is aangekondigd dat niet alle banken uitgesloten worden. Dus ik gok dat gas nog steeds betaald zal kunnen worden.
De maatregel treft "geselecteerde Russische banken", zegt Von der Leyen. Door de uitsluiting van SWIFT "verliezen ze de toegang tot het mondiale financiële systeem en wordt hun vermogen om wereldwijd te opereren geschaad".

[ Voor 28% gewijzigd door XWB op 27-02-2022 02:13 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
[...]

Dat verschilt per land volgens mij. Sommige landen zijn heel erg afhankelijk van Rusland qua gas, en andere maar een beetje.
Daarom is er ook zoveel verdeeldheid.

Echt alles stopzetten zullen ze niet snel doen, enkel symbolisch wat instituten afsluiten.
En wij hebben trouwens zelf een gas veld...., volgens mij lag dat ergens boven Drenthe ofzo heb ik eens gehoord.

[ Voor 7% gewijzigd door Silent Thunder op 27-02-2022 02:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
B_FORCE schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:47:
[...]

Interessant, ik zie alleen niet hoe zoiets op lange termijn tot stand blijft houden?
Dat is de hamvraag. Maar het is er wel een die wij zouden stellen vanuit ons denken, onze cultuur-historische ontwikkeling, onze structuren van gescheiden machten en zo meer.

Je zou kunnen zeggen dat er verschillende "scholen" zijn bij die vraag. Een school legt de focus op dat aspect van continuïteit in / middels conflict, ziet dat als signaal dat ondanks focus op termijnplanning, er geen waarde gehecht wordt in dat mentale kader aan gevolgen. Een andere school, voornamelijk Amerikaans (zie bijvoorbeeld hier) neigt naar een conclusie waar Putin's denken een factor is, maar niet de beslissende. In die zin, dat Putin zich primair richt op zijn rol als guarantor, en minder op zich zelf als Sterke Man.

Enfin, en dan zijn er nog een paar.

Hoe dan ook, bij elk van die scholen wordt erkend dat de correlatie tussen continuïteit en conflict in meer of mindere mate bepalend is voor strategie. Dat is nogal een mismatch met politiek in het Westen, tenzij de trends hier van politieke herordening hier doorzetten.

Anders gezegd: het denken daar zal rigoureus zero sum blijven toepassen op ons tenzij wij ons in ordening aanpassen aan hen.

Nu ja, dat is nogal wat. Maar dan nog blijft het vraagstuk van "hoe kan dergelijke machtsdynamiek en dergelijk denken overeind blijven". Het antwoord op die vraag weten we eigenlijk, best goed zelfs. Vanuit historische lessen. Hun "ordening", hun model is geworteld in een overlap van conservatisme en autoritarisme. Ongeacht dat denken, dat betekent dat er sprake is van specifieke structuren en mechanismen (gedrag) die berekenbaar zijn. Zeker tegenwoordig. Dat voegt best wat toe aan wat we vanuit historische lessen weten.

Lang verhaal kort: conservatisme is altijd een verwarring tussen status quo en behartiging, waar processen van concentratie (welvaart, toegang, middelen) raken aan intern vermogen voor functionaliteit en continuïteit. Autoritarisme is in zijn rauwe essentie een gulzig voedingssysteem (energie, macht, middelen e.d.) waar concentratie ook als driver aanwezig is. Van twee kanten is er dus een ondermijnen van eigen vermogen tot scheppen / voeden, en van een kant een focus die rauw op voeden ligt.

In het vorige topic staan wat leestips van Miller-Idriss, Kanefield et alii die dit in meer detail uitleggen, maar dit terzijde.

Alhoewel het politiek gevoelig ligt is de conclusie dat op lange termijn het zich bij interne focus niet overeind kan houden, en bij externe focus wel. Anders gezegd: als het buiten de deur kan blijven vreten dan blijft het overeind, maar het zal steeds meer en steeds verder buiten de deur moeten vreten.

Enkel wanneer de focus intern ligt, is er collaps. Dit is precies wat de Soviet Unie zich in de periode Andropov realiseerde, men wees grotendeels dat besef af, behalve in de Andropov kring. De huidige oligarchie kent die les. Men heeft van alles gedaan om zich dan ook weg te houden van interne focus, maar ook om zich te beschermen tegen eventuele pogingen van deze zijde om hun blik toch naar binnen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan die enorme oorlogskas, maar zie ook de bewuste strategie van verstrengeling en compromitteren.

Tenzij wij hun focus weer intern krijgen zal de lange termijn meer en erger van hetzelfde blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
XWB schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:09:
[...]

In theorie wel, maar er is aangekondigd dat niet alle banken uitgesloten worden. Dus ik gok dat gas nog steeds betaald zal kunnen worden.
Er zijn ook provisies en mechanismen van overheden voor, er kan dus altijd prima betaald worden. In zekere zin is het meer een zorg van "wordt er ook geleverd". In Duitsland komt die vraag voorbij, na het wakker worden bij die kwestie van Gazprom en "wacht even, de afgelopen zes maanden heeft het bedrijf de opslagvoorzieningen hier leeggehaald".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:19
Silent Thunder schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:59:
[...]

Bijzondere details op de wiki
The system has been in development since 2014, when the United States government threatened to disconnect Russia from the SWIFT system.
Toevallig het jaar van de inval op de Krim?
Owing to its limitations, the SPFS system is seen as a last resort, rather than as a replacement for the SWIFT network.
Alsof ze het wisten dat ze uit de SWIFT werden verbannen ook al dreigde USA er al eerder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Virtuozzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 02:14:
[...]

In zekere zin is het meer een zorg van "wordt er ook geleverd".
Je kunt dat ook omdraaien, want stel Rusland besluit om niet te leveren, dan gooien ze een verschrikkelijk grote kei in hun eigen ruit.
Dan koop niemand nog meer iets van hun af, en dan zijn ze hun eigen graf aan het graven.
Rusland heeft in principe een solide reputatie als het aankomt op contracten naleven, zelfs in tijden van conflict en escalatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Silent Thunder op 27-02-2022 02:22 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid