Chinezen in Oekrainen, nou dat moet ik nog zien. Eerder zijn het special forces met een dokterspakje aan, om de Russen te helpen...CurlyMo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:03:
[...]
Als je het Rode Kruis inzet, dan is dat meestal ook met ondersteund personeel.
Wat Oekraine echt zal helpen is om te proberen om grote(re) getallen van de russische artillerie uit te schakelen.SkiFan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:49:
[...]
Niet heel onwaarschijnlijk als je de vernietigde aantallen materieel ziet. Dat die 500 van Russische kant een onderrapportage is, is gezien de aantallen die je op Twitter bevestigd ziet wel duidelijk.
Het Russische grondoffensief zal zonder versterkingen binnen enkele dagen doodbloeden. Dan blijft alleen de terreur nog over.
Anders dan worden er echt nog veel steden helemaal aan puin geschoten vrees ik, want dat is de modus operandi voor Rusland.
Wie zegt dat Oekraïne niet de schuld krijgt? Het stelletje barbaren, ze vallen zelfs de hulpverleners aan! We moeten echt alles op alles zetten voor onze vredesmissie, het blijkt nog harder nodig dan gedacht.CurlyMo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:59:
China gaat nu dus humanitaire hulp sturen via het Rode Kruis. Ik denk dat het afknallen van die hulpverleners wel iets minder wordt gewaardeerd vanuit de Russische legerleiding.
Als NAVO kunnen ze het prima veroordelen. Optreden is een tweede.jaapstobbe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:03:
Waarom moet de NAVO dit veroordelen? Oekraine is geen lid van de NAVO.
[ Voor 20% gewijzigd door gorgi_19 op 07-03-2022 11:07 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Prima. Ik kan ze zo van het station oppikken. Kunnen ze hier hopelijk een goede nachtrust pakken en douche e.d. dus laat maar weten indien er behoefte aan is.Tristan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:01:
[...]
Ik heb het doorgegeven! Ik hou je op de hoogte als ze er behoefte aan hebben. Bedankt man
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
De stralingsflux van de mensen die er onder hebben gestaan is nog steeds enorm. Dat geeft enorm veel hoger risico op het ontwikkelen van kanker. Zelfs heel veel meer dan in Tsjernobyl. De straling wordt wel in een veel korter moment gegeven en er is niet zoals bij een kernreactor risico op een permanente uitstoot van radioactieve stoffen. Toch woon ik liever in de exclusion zone in Tsjernobyl dan dat in een keer een dergelijke flux straling tot mij te nemen. De stralingsdosis daar ligt orde groottes lager, dan bij een kernwapen.downtime schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:33:
[...]
Nukes op hoogte zijn niks nieuws. Er is een foto bekend van vijf Amerikanen die tijdens een test op 5 kilometer hoogte (van een nucleaire lucht-lucht raket) letterlijk onder de explosie stonden. Die mensen hebben allemaal nog vele jaren geleefd. De test was bedoeld om te demonstreren dat nucleaire lucht-lucht raketten veilig binnen de VS gebruikt konden worden zonder gevolgen voor de burgerbevolking.
https://www.ctbto.org/spe...1957-five-at-ground-zero/
Een nuke is een stuk schoner dan wat er na Tsjernobyl gebeurde. Een explosie op grote hoogte levert maar minimale fallout op omdat de fallout grotendeels afkomstig is van stof wat wordt opgezogen in de radioactieve vuurbal als die de grond bereikt.
Edit: 2 kiloton op 5 km afstand geeft een 3% kans op fatale kanker. In een dichtbevolktgebied zijn dat veel slachtoffers.
[ Voor 4% gewijzigd door HEY_DUDE op 07-03-2022 11:16 ]
Dit is letterlijk falen op elk niveau. Het plan was onrealistisch, een backup plan bestond niet, de strijdkrachten zijn vele malen zwakker dan verwacht en het zijn waarschijnlijk ook niet de beste eenheden die ze inzetten.Westland1940 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:34:
Ik vraag me af, wat kunnen we nu opmaken van de status van het Russische leger wat betreft hoe doelgericht, professioneel, hoe effectief.
Het kan aan mij liggen, maar tot nu toe had ik veel meer verwacht van de Russische militaire acties. Zijn ze overschat? Vechten ze met halve krachten? Zijn dit niet hun beste troepen, en zijn de regular soldaten gewoon een stuk minder goed getraind? Materiaal is best 'oud', koud-oorlog spul.
Rusland vecht met 1 hand achter de rug, dat sowieso, maar alsnog. De operatie leek slechts uitgewerkt voor een paar dagen. Ik zie geen concrete operaties/plannen, slechts improvisatie continu.
Extreme geheimhouding speelt waarschijnlijk ook een rol zodat het leger niet eens wist waarvoor ze ingezet werden. En ik verwacht dat het plan zelfs niet door militairen is bedacht maar door het kringetje KGB-veteranen rond Putin. Want welke dictator vertrouwt z’n eigen leger nu?
Als je voldoende cynisch bent over het interne functioneren van een corrupte autocratie als Rusland dan beginnen de puzzelstukjes wel op hun plek te vallen.
Lees net op NOS dat burgers worden geëvacueerd naar door Rusland gecontroleerde gebieden. Man man.
Ik kan mij voorstellen dat Putin is verrast door de sancties die tegen Rusland zijn genomen. Dat ben ik ook, mede omdat er nooit eerder op deze schaal in zo'n korte termijn sancties zijn getroffen tegen een land. Ergens ook niet gek, want in andere conflicten zijn diegenen die de sancties opleggen juist degenen tegen wie de sancties opgelegd zouden moeten worden.Vini-Vidi-Vici schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:02:
Volgens mij begint Rusland zich steeds meer te beseffen dat deze oorlog niet de gewenste uitkomst gaan bieden die Putin verwacht had.
Daarbij vind ik het ook te gek voor woorden dat tijdens het staakt-het-vuren nog gebombardeerd wordt op de vluchtende inwoners. En dat dat op zijn minst niet eens veroordeeld wordt voor de NAVO. Waar zijn onze normen en waarde gebleven?
PS: Het land heet Oekraïne en niet de Oekraïne.... Het is al lang geen deelstaat meer van Rusland, dus noem het ook niet zo.
Nu alleen nog stoppen met het gas..... Maar waarschijnlijk wordt dat pas gedaan als we echt in de lente zitten en de temperaturen structureel wat hoger zijn.HollovVpo1nt schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:12:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat Putin is verrast door de sancties die tegen Rusland zijn genomen. Dat ben ik ook, mede omdat er nooit eerder op deze schaal in zo'n korte termijn sancties zijn getroffen tegen een land. Ergens ook niet gek, want in andere conflicten zijn diegenen die de sancties opleggen juist degenen tegen wie de sancties opgelegd zouden moeten worden.
Misschien niet de NAVO inderdaad, maar de VN.jaapstobbe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:03:
[...]
Waarom moet de NAVO dit veroordelen? Oekraine is geen lid van de NAVO.
En je hoeft toch niet ergens onderdeel van te zijn dat je dit soort oorlogsmisdaden moet veroordelen? We hebben het over het bombarderen van ingestelde vluchtroutes...
-
Volgens Amerikaanse bronnen is nu zo'n 90% ingezet van wat er klaar stond aan de grens. Tot nu toe hebben die het aardig goed gehad dus zal dat aantal redelijk bij de waarheid liggen.Sissors schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:44:
[...]
Sommige denken dat dit de slechtste van Russische leger was zodat daarna de betere troepen het makkelijk kunnen afmaken. Ik geloof dat niet. Daar is wat voor te zeggen als iemand Rusland binnenvalt, en je wil ze over duizenden kilometers verzwakken. Maar als je je buurland wil binnenvallen is het wat mij betreft compleet onlogisch om niet je beste troepen te sturen. (Uiteraard binnen wat beschikbaar is, sommige zullen andere taken hebben of simpelweg te ver weg gestationeerd zijn).
Tevens geen berichten over nieuwe troepen/nieuw materieel wat massaal die kant op verscheept wordt vanuit andere delen in Rusland.
Buiten dat, misschien dachten ze echt dat ze eventjes binnen liepen en was dit goed genoeg. Maar na 11 dagen internationaal voor schut te zijn gezet door je troepen zou je verwachten dat het beste nu wel ingezet zou worden.
Dus mijn conclusie met met mijn sofa-expertise: Dit is wat het Russische leger te bieden heeft anno 2022.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
We kunnen ook allemaal onze kachel 2 graden lager zetten, scheelt je zo zeker 10% van het benodigde gasgustaveau schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:14:
[...]
Nu alleen nog stoppen met het gas..... Maar waarschijnlijk wordt dat pas gedaan als we echt in de lente zitten en de temperaturen structureel wat hoger zijn.
-
Iedereen die wat kan doen zou wat moeten doen. Een inductieplaat kopen scheelt al bakken met gas, iedereen die een warmtepomp kan aanschaffen zou dat direct moeten doen. Maarja, dan moeten we zelf de portemonee trekken he….Vini-Vidi-Vici schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:15:
[...]
We kunnen ook allemaal onze kachel 2 graden lager zetten, scheelt je zo zeker 10% van het benodigde gas
Ik denk dat de helft tot driekwart van nederland hier totaal niet mee bezig is of er geen reet om geeft.
[ Voor 10% gewijzigd door Kenny_026 op 07-03-2022 11:18 ]
Klopt, maar zoals gedeeld in dit forum tijdens het weekend is de gasconsumptie van de huishoudens slechts een klein gedeelte van de totale gasconsumptie van NL/Europe. Als de industrie/kasbouw en elektrischiteitsproducenten een alternatief weten te vinden dan gaan we echt stappen maken.Vini-Vidi-Vici schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:15:
[...]
We kunnen ook allemaal onze kachel 2 graden lager zetten, scheelt je zo zeker 10% van het benodigde gas
Als we nu stoppen met gas afnemen van rusland en nederland past direct de gasbehoefte aan dan kun je zeler wel wat teweeg brengen als gewone burger.gustaveau schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:18:
[...]
Klopt, maar zoals gedeeld in dit forum tijdens het weekend is de gasconsumptie van de huishoudens slechts een klein gedeelte van de totale gasconsumptie van NL/Europe. Als de industrie/kasbouw en elektrischiteitsproducenten een alternatief weten te vinden dan gaan we echt stappen maken.
Leuk spul die Javelins, zie er gaarne ene op Putin zijn hoofd belanden. Vluchtende burgers blijven bombarderen, bah!Paulus07 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:07:
Past best veel in zo'n kofferbak:
[YouTube: NLAW shipment to the Ukrainian army]
Yup!gustaveau schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:18:
[...]
Klopt, maar zoals gedeeld in dit forum tijdens het weekend is de gasconsumptie van de huishoudens slechts een klein gedeelte van de totale gasconsumptie van NL/Europe. Als de industrie/kasbouw en elektrischiteitsproducenten een alternatief weten te vinden dan gaan we echt stappen maken.
https://www.clo.nl/indica...rlandse%20energieverbruik.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Dat is niet aan mij maar aan de mensen die we gekozen hebben om hierover te beslissen. Ik neem aan dat jij ook de helft van je spaargeld stuurt naar 555 en vluchtelingen in huis hebt genomen? Of je als vrijwilliger hebt aangemeld om daadwerkelijk de Russen probeert tegen te houden? Ben jij naar Afrika afgereisd met hulpgoederen om mensen van de hongersdood te redden omdat wij -het Westen- ze lieten creperen? Dat zijn namelijk dingen die jij actief had kunnen ondernemen om mensenlevens te redden.LOTG schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:30:
[...]
Nou ja goed. Dan leren we dus niets van de geschiedenis. Ik ben in elk geval blij dat men ons wel is komen helpen toen wij onder de voet gelopen waren.
Ik neem aan dat je het dan ook prima vind om dat mensen zelf te vertellen? Je kunt hier in het topic beginnen een aantal mensen dat te vertellen.
Als we het dan toch over drogredenen hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door FunkyTrip op 07-03-2022 11:23 ]
Dit dus.
Zeker! maar het aanschaffen van nieuwe/duurzame apparaten doe je natuurlijk niet alleen voor het oekraïneconflict, maar hopelijk voor de aarde in het algemeen.Kenny_026 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:17:
[...]
Iedereen die wat kan doen zou wat moeten doen. Een inductieplaat kopen scheelt al bakken met gas, iedereen die een warmtepomp kan aanschaffen zou dat direct moeten doen. Maarja, dan moeten we zelf de portemonee trekken he….
Ik denk dat de helft tot driekwart van nederland hier totaal niet mee bezig is of er geen reet om geeft.
Eens, maar daar hebben wij niet directe invloed op (Of je bent zelf kasbouwergustaveau schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:18:
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door Vini-Vidi-Vici op 07-03-2022 11:21 ]
-
95% zelfsPlayer1S schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:14:
[...]
Volgens Amerikaanse bronnen is nu zo'n 90% ingezet van wat er klaar stond aan de grens. Tot nu toe hebben die het aardig goed gehad dus zal dat aantal redelijk bij de waarheid liggen.
Russia has fired 600 missiles; 95% of amassed combat power now in Ukraine, senior US defense official says
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
De terugverdientijd gaat ook hard omlaag.Kenny_026 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:17:
[...]
Iedereen die wat kan doen zou wat moeten doen. Een inductieplaat kopen scheelt al bakken met gas, iedereen die een warmtepomp kan aanschaffen zou dat direct moeten doen. Maarja, dan moeten we zelf de portemonee trekken he….
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Niet iedereen heeft een paar duizend (of meer) klaar liggen om de benodigde apparatuur aan te schaffen.Kenny_026 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:17:
[...]
Iedereen die wat kan doen zou wat moeten doen. Een inductieplaat kopen scheelt al bakken met gas, iedereen die een warmtepomp kan aanschaffen zou dat direct moeten doen. Maarja, dan moeten we zelf de portemonee kunnen trekken he….
Daar boven op komt nog de beschikbaarheid van die apparatuur en vaklui om het te installeren.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Wordt er gebruik gemaakt van mijnen? Als je savonds in het donker net voor die militaire colonne van tig KM lang een mijn legt en het voorste voertuig ontploft dan geef je die Russen een behoorlijke lading angst over wat er in het donker kan gebeuren als je je verplaatst
er zullen dan wel verkenners vooruit gaan om de wegen op mijnen te inspecteren, maar wellicht kan je het ook doen op plekken waar gaten gevallen zijn tussen de voertuigen.
In Nederland gebruiken we eigenlijk helemaal niet veel Russisch gas.
Gokte zelf op 50% ongeveer, maar het is slechts 15%
https://www.bnnvara.nl/ze...ia-handelspartners-in-gas
https://www.nrc.nl/nieuws...n-russisch-gas-2-a4081134
Voor Nederland zou die stap wel gezet kunnen worden denk ik.
Alleen landen als Duitsland etc hebben het wel echt een stukje moeilijker zonder Russisch gas.
Edit:
Oh valt het in Duitsland nog wel mee:
/f/image/sel4QJG0AEBvSQmbP1LSkCVG.png?f=fotoalbum_large)
https://www.statista.com/...nce-in-europe-by-country/
Gokte zelf op 50% ongeveer, maar het is slechts 15%
https://www.bnnvara.nl/ze...ia-handelspartners-in-gas
https://www.nrc.nl/nieuws...n-russisch-gas-2-a4081134
Voor Nederland zou die stap wel gezet kunnen worden denk ik.
Alleen landen als Duitsland etc hebben het wel echt een stukje moeilijker zonder Russisch gas.
Edit:
Oh valt het in Duitsland nog wel mee:
/f/image/sel4QJG0AEBvSQmbP1LSkCVG.png?f=fotoalbum_large)
https://www.statista.com/...nce-in-europe-by-country/
[ Voor 53% gewijzigd door AndereKoekoek op 07-03-2022 11:26 ]
ZIjn NLAW's iets minder geavanceerd dan Javelin's. Komen van de UK/SE/LUAlpina schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:19:
[...]
Leuk spul die Javelins, zie er gaarne ene op Putin zijn hoofd belanden. Vluchtende burgers blijven bombarderen, bah!
Over welke bewering heb je het? Die van de klokkenluider? Die van een oud minister van buitenlandse? Die van analisten?Tens schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:50:
[...]
mss beter ook. Je gaat er van uit dat aan de Russische kant rationele beslissingen genomen worden, en dat beweringen uit die hoek geloofd kunnen worden. Je hebt niet gemist dat ze alleen oefenden in de regio?
Heb nieuws voor je, alleen de klokkenluider komt uit het Russische kamp.
Beter hou je je ongefundeerde onzin bij je.
Excuus, waar wat bijgeleerd.GrooV schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:22:
[...]
ZIjn NLAW's iets minder geavanceerd dan Javelin's. Komen van de UK/SE/LU
Blijft interessante techniek, waar ze op dit moment echt veel aan hebben heb ik het idee.
Daarom zeg ik ook, iedereen die het kan doen.Nnoitra schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:21:
[...]
Niet iedereen heeft een paar duizend (of meer) klaar liggen om de benodigde apparatuur aan te schaffen.
Daar boven op komt nog de beschikbaarheid van die apparatuur en vaklui om het te installeren.
Ik neem zelf de benodigde stappen en praat iedereen in mijn omgeving bij. Grappige is ook dat een verduurzamingskrediet bij de gemeente in veel gevallen goedkoper is dan een stadswarmte contract. Je gaat maandelijks in veel gevallen direct minder betalen.
In mijn voorbeeld, 30 zonnepanelen kosten me aflos 70€ in de maand. Krijg 50€ terug omdat ik veel terug lever. Eefectief 20€ per maand tov 120€ voorheen. Met gas/standwarmte is dat niet heel anders.
Maar het gaat om de boodschap die we met zn allen kunnen uitzenden.
Excuus, dat had ik er zo niet uitgehaaldKenny_026 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:25:
[...]
Daarom zeg ik ook, iedereen die het kan doen.
Ik neem zelf de benodigde stappen en praat iedereen in mijn omgeving bij. Grappige is ook dat een verduurzamingskrediet bij de gemeente in veel gevallen goedkoper is dan een stadswarmte contract. Je gaat maandelijks in veel gevallen direct minder betalen.
In mijn voorbeeld, 30 zonnepanelen kosten me aflos 70€ in de maand. Krijg 50€ terug omdat ik veel terug lever. Eefectief 20€ per maand tov 120€ voorheen. Met gas/standwarmte is dat niet heel anders.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Zijn andere isotopen, en die waarschuwingen zijn uit voorzorg. Uiteindelijk viel het bij ons nog wel mee. Je kunt een kerncentrale ramp niet vergelijken met een tactische atoombom.sjroorda schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:45:
[...]
In de hierboven al gelinkte Oekraïne-update van Boekestijn en De Wijk wordt een ontploffing "op hoogte" genoemd als mogelijkheid: enerzijds concretiseert het dat Putin geen middel schuwt en herinnert het "ons" aan de vernietigende kracht van zo'n bom, anderzijds is de nucleaire impact op de grond beperkt. In hoeverre dat laatste ook echt waar is weet ik niet, ik ben daar zelf erg sceptisch over... (er waren (mijn ouders recapitulerend) toch niet voor niets waarschuwingen om na Tsjernobyl geen groenten uit eigen moestuin te eten??? Zit ook aardig wat afstand tussen!)
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Valt ook nog een wereld te winnen op mensen die zweren bij gas, die zijn er ook genoeg (ook in mijn omgeving, ik begrijp er nooit wat van). Dat terwijl een beetje inductiekookplaat zo ontzettend veel preciezer en sneller werkt dan gas... Om nog maar over veiligheid, kosten en schoonmaken te zwijgen. Hopelijk is het afstappen van Russisch gas voor sommigen een laatste zetje.Kenny_026 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:25:
[...]
Daarom zeg ik ook, iedereen die het kan doen.
Rusland heeft zich nog geen moment betrouwbaar getoond in dit conflict. Ze zeggen gewoon hetgeen wat hen het meeste voordeel biedt. Daarnaast vraag ik me ook ernstig af Rusland voldoende controle over alle eenheden heeft om een effectief staakt-het-vuren uit te voeren. Een paar dagen geleden zag je nog verhalen langskomen over open radioverbindingen die vol werden gespammed met heavy metal.Vini-Vidi-Vici schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:02:
Daarbij vind ik het ook te gek voor woorden dat tijdens het staakt-het-vuren nog gebombardeerd wordt op de vluchtende inwoners. En dat dat op zijn minst niet eens veroordeeld wordt voor de NAVO. Waar zijn onze normen en waarde gebleven?
https://www.nu.nl/economi...door-onrust-oekraine.html
We maken zometeen Rusland nog het rijkste land van de wereld ! Grondstoffen als ijzer koper, nikkel schieten ook allemaal omhoog.De Europese gasprijs is maandag met meer dan 70 procent naar een nieuw record gestegen.
[ Voor 17% gewijzigd door MrDirect op 07-03-2022 11:30 ]
NLAW heeft een korter bereik en wordt op een tank afgevuurd en zal dan op het doel af vliegen.
Voordeel van de NLAW is dat deze binnen 5 seconden afgevuurd kan worden.
Bereik: 600 meter officieel, maar ook al 1.000 meter gehaald.
Javelin is een guided missile. Moet je je doel in het vizier zetten, locken en vuren.
Dit hele proces neemt meer tijd in beslag. Maar voordeel hiervan is dat de Javelin na het afvuren nog bijgestuurd kan worden.
Bereik: afhankelijk van de omstandigheden 2.500-4.500 meter.
Javelin is een guided missile. Moet je je doel in het vizier zetten, locken en vuren.
Dit hele proces neemt meer tijd in beslag. Maar voordeel hiervan is dat de Javelin na het afvuren nog bijgestuurd kan worden.
[ Voor 14% gewijzigd door AndereKoekoek op 07-03-2022 11:41 ]
Maar als andere Europese landen ook allemaal van Russisch gas moeten afstappen op hetzelfde moment, dan is het probleem dat er een veel grotere vraag ligt - en dan kan een deel wat Nederland nu afneemt voor een hogere prijs opgepikt worden door een ander land.AndereKoekoek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:21:
In Nederland gebruiken we eigenlijk helemaal niet veel Russisch gas.
We moeten als EU, en dus alle lidstaten (hoe groot of klein de afname dan ook), er voor kiezen om zo snel mogelijk (en dan eerder in weken dan maanden - al zou ik liever dagen zien) er van af te stappen. Dan kunnen we ook gelijk het gas wat we wel in kopen op een eerlijke manier (aka naar ratio) verdelen over alle lidstaten. Dan staan we als unie een stuk sterker dan dat elk land dat apart op zichzelf gaat regelen, en je dan zeker tegen de problemen aanloopt met landen die voor een hoger percentage afhankelijk zijn van Russische grondstoffen.
Boete clausules in de contracten van afname van Russische grondstoffen zetten we op een escrow totdat het regime van Rusland de juiste veranderingen heeft laten zien.
[maar dit wordt offtopic van de oorlog discussie]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Klein foutje van je. De Javelin is een "Fire and Forget" wapen. Deze heeft een eigen infrarood detector die de Javelin op zijn doel gericht houdt.AndereKoekoek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:30:
NLAW heeft een korter bereik en wordt op een tank afgevuurd en zal dan op het doel af vliegen.
Dit hele proces neemt meer tijd in beslag, maar voordeel hiervan is dat de Javelin na het afvuren nog bijgestuurd kan worden.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Veroordelen is niks meer en niks minder dan zeggen 'foei dat is niet cool'. Dat voegt niks toe, net als dat men vorige week zo'n actie had om om 20:00 je lichten thuis te doven om Putin te laten zien dat we het er niet mee eens zijn, het zal hem echt een rotzorg zijn. Het clusterbommen gooien mag ook niet staat in een verdrag dat Rusland niet ondertekend heeft. Zelfde als dat de MH17 rechtszaak niks toegevoegd heeft, want Rusland erkent het Internationaal Strafhof/Internationaal Gerechtshof/een van de andere Hofjes niet.Vini-Vidi-Vici schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:02:
Deze situatie is uitzichtloos, ik ben steeds meer een voorstander van ingrijpen door NAVO, dan maar oorlog met Rusland. En als Rusland weer terug gedreven is de sancties permanent in stand houden. Niemand erin, niemand eruit. Laat ze het maar zonder de rest van de wereld doen.
Ja, en dat ^PS: Het land heet Oekraïne en niet de Oekraïne.... Het is al lang geen deelstaat meer van Rusland, dus noem het ook niet zo.
[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 07-03-2022 11:36 ]
Inderdaad koken met inductie is ideaal, afgezien van dat je mogelijk nieuwe pannen moet kopen. Punt is wel, de energiebehoefte voor koken is niet zo groot. De CV ketel is een lastig probleem. En mogelijk warm douchen ook zodra iedereen warm water met een boiler gaat opwarmen.Thomas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:29:
Valt ook nog een wereld te winnen op mensen die zweren bij gas, die zijn er ook genoeg (ook in mijn omgeving, ik begrijp er nooit wat van). Dat terwijl een beetje inductiekookplaat zo ontzettend veel preciezer en sneller werkt dan gas... Om nog maar over veiligheid, kosten en schoonmaken te zwijgen. Hopelijk is het afstappen van Russisch gas voor sommigen een laatste zetje.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
maar als men eenmaal die weg inslaat is het einde pas echt zoek omdat de inschatting is dat Putin het gooien van een nuke niet zal nalaten. Als dat gebeurt, hoe moet het westen dan reageren? Terug nuken?FastFred schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:35:
[...]
Deze situatie is uitzichtloos, ik ben steeds meer een voorstander van ingrijpen door NAVO, dan maar oorlog met Rusland. En als Rusland weer terug gedreven is de sancties permanent in stand houden. Niemand erin, niemand eruit. Laat ze het maar zonder de rest van de wereld doen.
[...]
d:)b
Dacht even dat ik in het topic over energiekosten zat.
Dan krijgt ie d'r net zo hard 1 terug.JJ Le Funk schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:38:
[...]
maar als men eenmaal die weg inslaat is het einde pas echt zoek omdat de inschatting is dat Putin het gooien van een nuke niet zal nalaten. Als dat gebeurt, hoe moet het westen dan reageren? Terug nuken?
Ah ja klopt inderdaad. Infrarood zit in de kop van het projectiel.asing schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:33:
[...]
Klein foutje van je. De Javelin is een "Fire and Forget" wapen. Deze heeft een eigen infrarood detector die de Javelin op zijn doel gericht houdt.
Dacht dat deze vanaf de launcher werd gestuurd.
Hele lastige situatie dit. Alhoewel ik voor de sancties ben kan dit ook lange termijn negatief uitpakken. Kijk maar naar Duitsland wat de opgelegd geallieerde sancties teweeg hebben gebracht. Dit was eigenlijk één van de hoofdoorzaken van WW2.
Het kan zorgen voor de verharding van de Russische bevolking en dat ze juist volledig achter Putin gaan staan. Want tsja... het grote boze Westen...
Het kan zorgen voor de verharding van de Russische bevolking en dat ze juist volledig achter Putin gaan staan. Want tsja... het grote boze Westen...
[ Voor 7% gewijzigd door Dutchy007 op 07-03-2022 11:43 ]
Nou nee, dat was een gevolg niet een oorzaak.Dutchy007 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:42:
Hele lastige situatie dit. Alhoewel ik voor de sancties ben kan dit ook lange termijn negatief uitpakken. Kijk maar naar Duitsland wat de opgelegd geallieerde sancties teweeg hebben gebracht. Dit was eigenlijk één van de hoofdoorzaken van WW2.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Wat artikelen over de Battalion Tactical Group, de basis eenheid waarin het Russische leger opereert.
https://www.popularmechan...actical-groups-explained/
https://www.benning.army..../2017/spring/2Fiore17.pdf
"Defeating the Russian Battalion Tactical Group"
https://www.globalsecurit...talion%20Tactical%20Group
In dat artikel van de Amerikaanse kapitein noemt hij de relatief kleine aantallen soldaten die een BTG hebben als een probleem aangezien die moeten worden aangevuld met seperatisten milities om de flanken en rug te kunnen dekken. Een BTG zoals die werd ingezet in 2014/2015 tegen Oekraine had maar een enkel bataljon die dan wel weer gesteund werden door alle artillerie van de brigade (met 4 bataljons) wat ze een enorme vuurkracht geeft binnen bereik die artillerie maar te weinig om ook echt de vijand te verslaan door ze tijdens het vluchten te vernietigen.
Nu moeten de Russen opereren in gebieden zonder dat er een seperatistische (of Syrische) bondgenoot is om basis dingen te doen als checkpoints bemannen en de bossen in de gaten houden waar de vijand vanuit kan opereren. En dan kom je heel snel manschappen tekort. De vuurkracht om een grote Oekrainse aanval af te slaan is er nog wel en daarom komt die er ook niet.
https://www.popularmechan...actical-groups-explained/
https://www.benning.army..../2017/spring/2Fiore17.pdf
"Defeating the Russian Battalion Tactical Group"
https://www.globalsecurit...talion%20Tactical%20Group
In dat artikel van de Amerikaanse kapitein noemt hij de relatief kleine aantallen soldaten die een BTG hebben als een probleem aangezien die moeten worden aangevuld met seperatisten milities om de flanken en rug te kunnen dekken. Een BTG zoals die werd ingezet in 2014/2015 tegen Oekraine had maar een enkel bataljon die dan wel weer gesteund werden door alle artillerie van de brigade (met 4 bataljons) wat ze een enorme vuurkracht geeft binnen bereik die artillerie maar te weinig om ook echt de vijand te verslaan door ze tijdens het vluchten te vernietigen.
Nu moeten de Russen opereren in gebieden zonder dat er een seperatistische (of Syrische) bondgenoot is om basis dingen te doen als checkpoints bemannen en de bossen in de gaten houden waar de vijand vanuit kan opereren. En dan kom je heel snel manschappen tekort. De vuurkracht om een grote Oekrainse aanval af te slaan is er nog wel en daarom komt die er ook niet.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Mensen zijn echt heel vatbaar voor propaganda. Kijk maar bv eens naar het rode khmer regime in Cambodja, als je daar rondloopt, je weet niet wat je hoort en ziet. En in Rusland is de propaganda machine al een hele poos hard aan het draaien, en nu alleen nog maar meer, lees dit verslag maar eens:Nox schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:23:
[...]
Ik denk niet dat je die situatie kan vergelijken. De propagandamachine werkt veel beter met analoge media en weinig tot geen communicatie. Hoe de Duitsers zelf overigens zo beestachtig kunnen worden is mij nog steeds een raadsel. Dat je de vernietigingskampen zo kan opzetten en laten draaien, steeds maar weer die massamoord, die mensen hadden echt een kronkel in hun hoofd laten groeien door Hitler.
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Ik hoorde net via het rode kruis dat de vluchtroute vol met landmijnen lagVini-Vidi-Vici schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:02:
Volgens mij begint Rusland zich steeds meer te beseffen dat deze oorlog niet de gewenste uitkomst gaan bieden die Putin verwacht had.
PS: Het land heet Oekraïne en niet de Oekraïne.... Het is al lang geen deelstaat meer van Rusland, dus noem het ook niet zo.
Ik weet niet of we terug moeten nuken, maar wat is vrijheid waard als we 'm niet willen verdedigen?JJ Le Funk schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:38:
[...]
maar als men eenmaal die weg inslaat is het einde pas echt zoek omdat de inschatting is dat Putin het gooien van een nuke niet zal nalaten. Als dat gebeurt, hoe moet het westen dan reageren? Terug nuken?
We kunnen 2 dingen doen in mijn ogen als westen.
Wegkijken en 't uitzitten, wat we nu doen, of onze normen en waarden hooghouden, het recht op vrijheid verdedigen en als hoogste goed zien en ingrijpen. En de uiterste consequentie daarvan kan zijn dat er een kernbom wordt ingezet.
Of hij ingezet moet worden als wraak, dat lijkt mij niet. Als het strategisch nut heeft, dan mogelijk wel. Maar dan gebruik je 't primair om militaire doelen en/of de Russische commandostructuur uit te schakelen.
We laten ons als westen nu gijzelen door de angst voor kernwapens, dat is sowieso fout.
Ik ben trouwens heel benieuwd of er vanuit het westen nog gewerkt wordt om anti-Russische groeperingen in Tjetjenie, Georgie en Belarus (om er maar eens een paar te noemen) te activeren/ondersteunen.
Een conflict op meerdere fronten voor Rusland lijkt me op dit moment het beste wat Oekraine kan overkomen.
Een conflict op meerdere fronten voor Rusland lijkt me op dit moment het beste wat Oekraine kan overkomen.
Dat betekent, stam + t .
Het was een gevolg van WW1, maar één van de oorzaken van WW2. De wereld heeft hier wel van geleerd, na de Tweede Wereldoorlog zijn bijv. Japan en Duitsland hevig ondersteund economisch.
Maar goed, we wijken af van het topic. Hopelijk wordt er binnenkort toch een soort van akkoord gesloten. Dit schiet niet op.
De Russen (Putin?) zien de Ukrainse bevolking nog steeds als broeders en zusters hoor. Ze zijn alleen een beetje "verdwaald" in hun opinie. En de "nazi's" die kun je herkennen aan hun vlaggen en die vechten tegen de "bevrijders". Zoiets denken ze, en wordt er verteld (https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3)xzaz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:28:
Ben ik de enige die hele enge kriebels krijg van mensen die die bussen in moeten om de stad (steden) te verlaten. Ik weet het niet, ik heb af en toe opgelet bij geschiedenislessen maar brrrr. Krijg er rillingen van.
Eens, en dat is natuurlijk een veel grotere investering.mekkieboek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:35:
[...]
Inderdaad koken met inductie is ideaal, afgezien van dat je mogelijk nieuwe pannen moet kopen. Punt is wel, de energiebehoefte voor koken is niet zo groot. De CV ketel is een lastig probleem. En mogelijk warm douchen ook zodra iedereen warm water met een boiler gaat opwarmen.
Let op de topicregels:Kenny_026 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:44:
[...]
Ik hoorde net via het rode kruis dat de vluchtroute vol met landmijnen lag
Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Volgens mij bepalen andere mensen het beleid, een TR indienen werkt beter. Je hebt gelijk dat de bronvermelding ontbreekt, maar vraag dat dan ipv wijzen op beleid.
[ Voor 22% gewijzigd door Outerspace op 07-03-2022 12:37 ]
Uiteindelijk krijg je altijd een deel van de bevolking tegen je. Want óf de russen zijn kwaad dat je hun die sancties oplegt, of de Oekraïners zijn kwaad want je steunt ze niet genoeg. Dan steun ik liever de oekraïners.Dutchy007 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:42:
En wat betreft die kernbommen: We kunnen er wel allemaal bang voor blijven en niets doen, maar vroeg of laat moet er iets gebeuren. En ik denk dat NAVO/EU in moet gaan grijpen, zeker als Putin zelf niet snel de stekker eruit trekt. We hebben het nu al over hopeloos menselijk leed. Burgers die opzettelijk gebombardeerd worden, vluchtroutes die aangevallen worden.
Wat me ook opvalt is dat iedereen zo ontzettend voorzichtig is voor die mogelijke inzet van kernbommen. En dat is ook begrijpelijk. Maar laten we niet vergeten dat daar gevochten wordt voor al onze normen en waarden, ons hele bestaansrecht, vrijheid van meningsuiting, persvrijheid, gelijkheid voor gender, mannen en vrouwen, afkomst, noem het maar op. Daar wordt voor gevochten. Dat staat in Oekraïne op het spel.
Dan kop ik persoonlijk liever een kernbom dan dat ik mijn bestaansrecht, normen en waarden moet verliezen. Het leven zonder dat alles is toch niet zo leuk. En daarbij, als Rusland begint, gooit de VS ook alles, dan leeft er toch vrij weinig op dit continent, op de planten na
-
https://www.volkskrant.nl...eroute-mariupol~b3620af7/marapuru schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Let op de topicregels:
https://www.bbc.co.uk/news/live/world-europe-60635927marapuru schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Let op de topicregels:
Staat al een uur op NU.nl en bevestigd door Rode Kruis zelf.marapuru schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Let op de topicregels:
launcher berekend vliegroute en geeft dat aan de raket door, als die weg is kan een tweede erin en een nieuwe schot procedure begonnen wordenAndereKoekoek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:41:
[...]
Ah ja klopt inderdaad. Infrarood zit in de kop van het projectiel.
Dacht dat deze vanaf de launcher werd gestuurd.
YouTube: How Powerful is Javelin Anti-Tank Missile
Maar nog wel de mogelijkheid voor overfly top-attack (dus inslag bovenop de tank, waar armor vaak veel minder is). Ook goedkoper, (javelin kost een ton) en binnen af te vuren op een range van enkele tientallen meters, dus voor urban warfare goed geschikt. Als je met zo'n ding de achterkant van een tank raakt is het ook over natuurlijk.AndereKoekoek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:30:
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Mijnen... Deportatie richting Rusland... Als je dacht dat het niet zieker kon....

Geheel off-topic, maar gas wordt ook industrieel gebruikt, dus het is wat complexer dan alleen huizen verwarmen. Zelfde geldt voor Russische olie.Kenny_026 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:17:
[...]
En vrijwel iedereen die ik ken wil echt wel van het gas af hoor, maar als je als NL regering tegelijkertijd allemaal blokkerende regels over geluidsoverlast (op zich goed natuurlijk, maar zo kan geen enkel rijtjeshuis in een stad aan de warmtepomp), en retedure vergunning voor het slaan van een put, tja....dan wordt het wel lastig voor veel mensen. Als we/ze ECHT willen, dan moeten ze het ook stimuleren ipv lastiger maken..
Je vergeet even dat als de NAVO ingrijpt we als Europa het eerste doelwit worden. En veel Europese landen zijn militair niet in orde qua vuurkracht (veel bezuinigingen). Laatst nog een stuk over de marine waarin ze zeiden dat Rusland technisch verder is en een raket van ze niet gestopt kan worden. Kans is dus groot dat Poetin even wat landen laat platbombaderen. En de kans dat Poetin dan snel stopt is nihil. Die zit wel diep in zijn bunker.Vini-Vidi-Vici schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:49:
[...]
Wat me ook opvalt is dat iedereen zo ontzettend voorzichtig is voor die mogelijke inzet van kernbommen. En dat is ook begrijpelijk. Maar laten we niet vergeten dat daar gevochten wordt voor al onze normen en waarden, ons hele bestaansrecht, vrijheid van meningsuiting, persvrijheid, gelijkheid voor gender, mannen en vrouwen, afkomst, noem het maar op. Daar wordt voor gevochten. Dat staat in Oekraïne op het spel.
Dan kop ik persoonlijk liever een kernbom dan dat ik mijn bestaansrecht, normen en waarden moet verliezen. Het leven zonder dat alles is toch niet zo leuk. En daarbij, als Rusland begint, gooit de VS ook alles, dan leeft er toch vrij weinig op dit continent, op de planten na
Edit: Europa heeft minder kernwapens dan Rusland volgens https://www.demorgen.be/p...3A%2F%2Fwww.google.com%2F En dan heb je het niet over andere wapens. Laten doorgaan daar is niet goed maar ingrijpen kan de situatie zelfs nog verergeren.
[ Voor 11% gewijzigd door martwoutnl op 07-03-2022 11:57 ]
en dan hebben we het nog niet over graan gehad, er komen nog interessante tijden aan...Qwerty-273 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:31:
[...]
Maar als andere Europese landen ook allemaal van Russisch gas moeten afstappen op hetzelfde moment, dan is het probleem dat er een veel grotere vraag ligt - en dan kan een deel wat Nederland nu afneemt voor een hogere prijs opgepikt worden door een ander land.
We moeten als EU, en dus alle lidstaten (hoe groot of klein de afname dan ook), er voor kiezen om zo snel mogelijk (en dan eerder in weken dan maanden - al zou ik liever dagen zien) er van af te stappen. Dan kunnen we ook gelijk het gas wat we wel in kopen op een eerlijke manier (aka naar ratio) verdelen over alle lidstaten. Dan staan we als unie een stuk sterker dan dat elk land dat apart op zichzelf gaat regelen, en je dan zeker tegen de problemen aanloopt met landen die voor een hoger percentage afhankelijk zijn van Russische grondstoffen.
Boete clausules in de contracten van afname van Russische grondstoffen zetten we op een escrow totdat het regime van Rusland de juiste veranderingen heeft laten zien.
[color=red][maar dit wordt offtopic van de oorlog discussie][/color]
Ik heb liever ook niet dat we ingrijpen, zeker niet als het niet nodig is. maar ik ben bang dat dat wel het geval zal zijn. En ik wil me niet laten leiden door de angst van een kernbom.martwoutnl schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:55:
[...]
Je vergeet even dat als de NAVO ingrijpt we als Europa het eerste doelwit worden. En veel Europese landen zijn militair niet in orde qua vuurkracht (veel bezuinigingen). Laatst nog een stuk over de marine waarin ze zeiden dat Rusland technisch verder is en een raket van ze niet gestopt kan worden. Kans is dus groot dat Poetin even wat landen laat platbombaderen. En de kans dat Poetin dan snel stopt is nihil. Die zit wel diep in zijn bunker.
Edit: Europa heeft minder kernwapens dan Rusland volgens https://www.demorgen.be/p...3A%2F%2Fwww.google.com%2F En dan heb je het niet over andere wapens. Laten doorgaan daar is niet goed maar ingrijpen kan de situatie zelfs nog verergeren.
Daarbij: Tot nu toe loopt die invasie van Oekraïne nou ook niet zo geweldig van Russische kant. En Wij hebben ook de VS in de NAVO zitten. Die heeft alleen al véél meer slagkracht dan Rusland.
-
Ja dat probleem gaat nog een interessante dynamiek krijgen. Lijkt me uitgesloten dat we hier zonder graan komen te zitten. Maar gok zomaar dat dit in de armere landen wel tot enorme problemen gaat leiden.olafmol schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:56:
[...]
en dan hebben we het nog niet over graan gehad, er komen nog interessante tijden aan...
Ik hoorde het net op de radio. Maar ik zal als ik thuis ben een bron opzoeken voor je.marapuru schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Let op de topicregels:
Edit: https://www.ad.nl/buitenl...taire-corridors~add018eb/
[ Voor 18% gewijzigd door Kenny_026 op 07-03-2022 12:02 ]
Maar wat is de garantie dat Poetin bij Oekraïne wel stopt? Op de kernwapens na lijkt 't Russische leger tot nu toe niet heel veel voor te stellen.martwoutnl schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:55:
[...]
Je vergeet even dat als de NAVO ingrijpt we als Europa het eerste doelwit worden. En veel Europese landen zijn militair niet in orde qua vuurkracht (veel bezuinigingen). Laatst nog een stuk over de marine waarin ze zeiden dat Rusland technisch verder is en een raket van ze niet gestopt kan worden. Kans is dus groot dat Poetin even wat landen laat platbombaderen. En de kans dat Poetin dan snel stopt is nihil. Die zit wel diep in zijn bunker.
En door het wel inzetten van kernwapens tekent die z'n eigen vonnis.
Zolang we Rusland zelf niet binnenvallen acht ik de kans heel klein dat er kernwapens ingezet worden en zelfs als Rusland zelf binnengevallen wordt acht ik die kans minimaal. Het wordt ingezet als chantagemiddel/ om angst te creëren
Geen paniek, ze testen het luchtalarm (1e maandag 12 uur).
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dit destabiliseert de wereld enorm inderdaad. Voor ons is het inflatie voor Afrika is het sterven van de honger.olafmol schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:56:
[...]
en dan hebben we het nog niet over graan gehad, er komen nog interessante tijden aan...
Ik ben benieuwd of ze de plannen om de sirene te vervangen door een app nu ook de prullenbak in doen. De situatie in Oekraïne laat wel zien dat het nodig kan zijn.asing schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:00:
Geen paniek, ze testen het luchtalarm (1e maandag 12 uur).
Kernwapens verwacht ik ook niet snel maar ze hebben ook gewone raketten. En Amerika heeft wel meer schietkracht maar daarmee raken ze meer een basis dan hem zelf. Die zit diep onder de grond.rik86 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:00:
[...]
En door het wel inzetten van kernwapens tekent die z'n eigen vonnis.
Zolang we Rusland zelf niet binnenvallen acht ik de kans heel klein dat er kernwapens ingezet worden en zelfs als Rusland zelf binnengevallen wordt acht ik die kans minimaal. Het wordt ingezet als chantagemiddel/ om angst te creëren
Via google kwam ik net https://missilethreat.csis.org/country/russia/ tegen. Daarop wordt per land bijgehouden wat ze aan raketten hebben en hoever ze kunnen. Alleen Frankrijk heeft al minder.
Edit: Ik sluit niet uit dat er op een gegeven moment een no-fly gaat komen. Maar economisch verder treffen lijkt me handiger. Heel snel stoppen met olie en gas uit dat land.
[ Voor 9% gewijzigd door martwoutnl op 07-03-2022 12:10 ]
Bron: nu.nlBurgemeester van Kiev-voorstad Hostomel zou zijn gedood
De burgemeester van de Oekraïense plaats Hostomel zou zijn gedood door Russische troepen. Lokale autoriteiten melden dat bestuurder Joeri Prilipko samen met twee anderen werd doodgeschoten toen hij voedsel en medicijnen uitdeelde. De informatie is nog niet bevestigd door onafhankelijke bronnen.
De zoveelste uit een reeks droevige/misselijkmakende berichten, beschoten tijdens het uitdelen van voedsel en medicijnen.

Beeromaniac
Dit speelt al een tijd in mijn gedachten en ik zie het zo:Dutchy007 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:42:
- sancties tijdens daad van agressie zijn goed uitlegbaar en effectief
- sancties na daad van agressie bij blijven zitten tiran idem
- na agressie en wegvallen van tiran marshall-plan achtige hulp essentieel om de banden te repareren, maar belangrijker, Russen een toekomst te geven. Mensen die iets hebben om voor te leven, hoeven niet zo nodig te sterven (voor een tiran).
Heel kort door de bocht: maar wat ik wil zeggen is dat Duitsland na WO1 gestrafd en gestrafd werd en dit de voedingsbodem werd voor WO2. Je kunt Rusland en de Russen nu simpelweg niet helpen, terwijl een deel van de bevolking niet eens weet wat er gebeurt. Vraag is alleen of de Russen hun eigen maidan gaan creeren.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Hier een interessant draadje van Phillips P. OBrien, professor of strategic studies aan de St. Andrews Universiteit.
Paar punten daar uit:
Some ideas on the state of the war in Ukraine two weeks in, where it might be headed, and why it remains an unwinnable war for Russia which the Russians would be best to end soon or they face an extraordinarily bleak future. And why this is a lesson on the stupidity of war.
— Phillips P. OBrien (@PhillipsPOBrien) 7 maart 2022
Paar punten daar uit:
This situation overall is indicative of the logistic failure discussed earlier and the complete failure of Russia's initial strategy. They had no idea what they were about to encounter, underestimated the Ukrainians, and are now trying to make up a strategy as they go along.
So any Russian forward movement is likely to be extremely costly. Its hard to imagine now any land assault on Kyiv. Would take two to three more resupplies--and there are indications that Russian morale wont tolerate that (and they might be out of trucks then anyway).
Instead we are seeing the contours of a new Russian strategy emerging, that holds out only the prospect of bankruptcy and permanent war. They might gear up to take the larger cities of eastern Ukraine (Kharkiv) and try to blow up as much of the rest with missiles and bombs
ja en kijk op live blog van www.nieuwsblad.beThompson schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Bron: nu.nl
De zoveelste uit een reeks droevige/misselijkmakende berichten, beschoten tijdens het uitdelen van voedsel en medicijnen.
moeder en haar 2 kinderen omver geknald bij vlucht uit kiev. nergens militair te zien, duidelijk civil en toch schieten ze.
Zondag morgen ook een news crew onder vuur, die dragen wel vesten en helmen maar toch ook daar moet je vast stellen uiteindelijk dat het niet militairen zijn.
die zijn weg geraakt maar echt nipt.
Dat waren geen sancties zoals wij ze nu opleggen, dat waren onmogelijk op te brengen herstelbetalingen.Dutchy007 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:42:
Kijk maar naar Duitsland wat de opgelegd geallieerde sancties teweeg hebben gebracht. Dit was eigenlijk één van de hoofdoorzaken van WW2.
Sancties zijn om een doel te bereiken en hef je nadien op (of verzacht je), herstelbetalingen zijn een rekening die je achteraf presenteert.
idd...en het zal niet de eerste keer zijn dat Putin ea vluchtelingen-stromen misbruiken om druk te zettenMikeyMan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:59:
[...]
Ja dat probleem gaat nog een interessante dynamiek krijgen. Lijkt me uitgesloten dat we hier zonder graan komen te zitten. Maar gok zomaar dat dit in de armere landen wel tot enorme problemen gaat leiden.
Mee eens maar op een gegeven moment werken beide niet meer. denk dat het telefoon netwerk als eerste kapot zal gaan maar na lange bombaderen zal ook het luchtalarm niet meer werken.ErikT738 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:02:
[...]
Ik ben benieuwd of ze de plannen om de sirene te vervangen door een app nu ook de prullenbak in doen. De situatie in Oekraïne laat wel zien dat het nodig kan zijn.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Letterlijk overal te lezen op Nu, NOS, AD, en noem ze maar opmarapuru schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Let op de topicregels:
Even zoeken, we hebben het al veelvuldig over graan gehad, in dit topicolafmol schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:56:
Zonder misschien niet. Maar met een verdubbeling van de graanprijzen in het verschiet (zie: analyse Rabo) zijn er heel wat veehouders die nu heel onrustig in hun stoel zitten.MikeyMan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:59:
Ja dat probleem gaat nog een interessante dynamiek krijgen. Lijkt me uitgesloten dat we hier zonder graan komen te zitten. Maar gok zomaar dat dit in de armere landen wel tot enorme problemen gaat leiden.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Een (mogelijk naieve) vraag: we lezen en spreken hier de hele tijd over "de Russische soldaten zijn jongen kinderen die niet weten waar ze zijn en wat ze doen", maar wie zijn dan precies die soldaten die op burgers schieten?Thompson schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Bron: nu.nl
Jonge kinderen die niet weten wat ze aan het doen zijn en met een wapen in een vijandelijke omgeving zijn gedropt?olafmol schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:09:
[...]
Een (mogelijk naieve) vraag: we lezen en spreken hier de hele tijd over "de Russische soldaten zijn jongen kinderen die niet weten waar ze zijn en wat ze doen", maar wie zijn dan precies die soldaten die op burgers schieten?
Verder denk ik valide punt hoor, dat we iets te optimistisch hier zijn dat de Russische soldaten echt geen flauw idee hebben wat ze aan het doen zijn. Maar het één sluit het ander niet per se uit.
[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 07-03-2022 12:11 ]
Om eerlijk te zijn ben ik best wel klaar met al die deskundigen en experts. Als ze het allemaal zo goed weten, waarom hebben ze dan met z'n allen niet veel eerder aan de bel getrokken en hun invloed uitgeoefend. Achteraf langs de zijlijn staan analyseren is altijd makkelijk, dat kunnen wij hier ook prima. Alleen Kasparov was al jaren aan het schreeuwen en waarschuwen..Eli3l schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:05:
Hier een interessant draadje van Phillips P. OBrien, professor of strategic studies aan de St. Andrews Universiteit.
[Twitter]
Paar punten daar uit:
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Verwijderd
Persoonlijk zie ik ook eerder de dreiging van levensmiddelen schaarste, o.a. door de onzekerheid rondom de Oekraïense graanvoorraad, dan de algehele nucleaire paniek.
Die schaarste op levensmiddelen gaat vermoedelijk weer gepaard met grote vluchteling stromen en vermoedelijke escalatie in landen waar het toch al niet zo stabiel vertoeven is...
Echt bizarre tijden.
Dit gaat zeker consequenties hebben op de middellange termijn en Rusland heeft deze situatie in een stroomversnelling gezet zodat er minder tijd is voor focus en eventuele oplossingen...
Aan de andere kant draagt het wel enorm bij aan bewustwording van dit soort zaken.
Die schaarste op levensmiddelen gaat vermoedelijk weer gepaard met grote vluchteling stromen en vermoedelijke escalatie in landen waar het toch al niet zo stabiel vertoeven is...
Echt bizarre tijden.
Dit gaat zeker consequenties hebben op de middellange termijn en Rusland heeft deze situatie in een stroomversnelling gezet zodat er minder tijd is voor focus en eventuele oplossingen...
Aan de andere kant draagt het wel enorm bij aan bewustwording van dit soort zaken.
Oef, dan heb je toch wel wat ontwikkelingen gemist. Het begrip grens is bij China erg flexibel. Zij zijn van exact dezelfde school als het Kremlin: might makes right. Een pacifistisch imago is juist iets waar China hun propaganda op inzet. Het is niet de bedoeling dat wij in de gaten hebben wie zij werkelijk zijn. Het probleem van China is dat hun might nog niet groot genoeg is, maar daar wordt hard aan gewerkt.kx22 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:13:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat Rusland in handen valt van China, als in vijandige overname.
Net als dat we veel aannames baseren uit het verleden, zie ik geen gevaarlijk China dat oorlog gaat voeren tegen Rusland of een ieder ander land (excl Taiwan).
Ze willen een wereldmacht zijn in economie. Niet in militair of landjepik.
Er is altijd wel een discussie over hoe slecht China is, maar vergeleken met Rusland (en Amerika) zijn de Chinezen totaal niet oorloglustig. Het liefst kopen ze zichzelf in (dus met goedkeuren van beide partijen).
En wat zouden we kunnen doen om Rusland van China te "bevrijden"? Lekker ze op hun blaren laten zitten.
Die russen hebben het zo goed gehad de afgelopen jaren dat ze nu maar eens onder een strenger regime moeten leven dankzij putin
Het is een ander topic, lees het China topic in dit forum. Of juist niet, als je niet heel pessimistisch wilt worden.
Wat konden we eraan doen eerder dan? En toen Amerika waarschuwde werd het hysterische oorlogshitserij genoemd...olafmol schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:11:
[...]
Om eerlijk te zijn ben ik best wel klaar met al die deskundigen en experts. Als ze het allemaal zo goed weten, waarom hebben ze dan met z'n allen niet veel eerder aan de bel getrokken en hun invloed uitgeoefend. Achteraf langs de zijlijn staan analyseren is altijd makkelijk, dat kunnen wij hier ook prima. Alleen Kasparov was al jaren aan het schreeuwen en waarschuwen..
zo, de Rubel maakt weer een forse duik, >10% er af laatste uur
https://www.xe.com/curren...?from=RUB&to=EUR&view=12H

https://www.xe.com/curren...?from=RUB&to=EUR&view=12H
nope
De lijst van onvriendelijke landen, opgesteld door Rusland. Opmerkelijk: Taiwan valt hier ook onder.
The government of the Russian Federation approved a list of unfriendly countries: it includes the United States, EU members, Britain, Ukraine, Japan and a number of others. https://t.co/JJeWY5Onhn #Ukraine
— Liveuamap (@Liveuamap) 7 maart 2022
Australia, Albania, Andorra, UK including Overseas territories, EU countries, Iceland, Canada, Lichtenstein, Micronesia, Monaco, New Zealand, Norway, Republic of Korea, San-Marino, North Macedonia, Singapore, U.S., Taiwan(note: China), Ukraine, Montenegro, Switzerland, Japan pic.twitter.com/VVclqvfgTC
— Liveuamap (@Liveuamap) 7 maart 2022
[ Voor 3% gewijzigd door TheRicolaa10 op 07-03-2022 12:13 ]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Dat geloof en weet ik, maar zo bedoel ik het niet.... het is meer als in "bij wijze van spreken". We hebben het nu over gas en olie, maar zet je maar schrap als straks de graanprijzen door de roof gaan, en er tekort komt. Wij kunnen dat nog wel dragen, maar er zal ws een complete diaspora ontstaan vanuit Noord en midden-Afrika door hongersnood.unclero schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:09:
[...]
Even zoeken, we hebben het al veelvuldig over graan gehad, in dit topic
Deskundigen als Rob de Wijk roepen dit al jaren, tot een enkele weken geleden hadden vrijwel alle oppositiepartijen miljardenbezuinigingen op defensie in hun tegenbegroting staan.Sissors schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:12:
Wat konden we eraan doen eerder dan? En toen Amerika waarschuwde werd het hysterische oorlogshitserij genoemd...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hier zakt mijn kleding van af. Ongelofelijk.
Kijk Winter on fire op Netflix en je kunt zien dat het neerschieten van mensen die als vee een doel hebben de norm is vanuit Russisch perspectief. Het is shocking om te zien dat ik in 2014 niet heb meegekregen hoe de bevolking ongewapend, tot de tanden gemotiveerd, een tiran weerstond die mensen letterlijk de hersens uit de schedel sloeg en uiteindelijk ongewapende protestanten met snipervuur kapotschoot.Vortexmerc schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:06:
[...]
ja en kijk op live blog van www.nieuwsblad.be
moeder en haar 2 kinderen omver geknald bij vlucht uit kiev. nergens militair te zien, duidelijk civil en toch schieten ze.
Zondag morgen ook een news crew onder vuur, die dragen wel vesten en helmen maar toch ook daar moet je vast stellen uiteindelijk dat het niet militairen zijn.
die zijn weg geraakt maar echt nipt.
Fastforward: de bevolking gaf Yanukovich een ultimatum: stap op en laat ons kiezen of we pakken de wapens op. Dit was al nadat honderden ongewapende mensen zijn doodgeschoten door ordetroepen. Hij vluchtte naar Rusland en Putin houdt hem nog altijd achter de hand voor z'n puppetregering.
In Ukraine weten ze dus wat er komen gaat. Rusland weet dat men dit weet. De mensen zijn dus op zichzelf aangewezen, want iedereen die het er niet mee eens is zal worden onderworpen tot de dood erop volgt.
Het is al veel vaker benoemd dat die docu een en ander helder maakt, maar na de anderhalf uur durende shock begrijp ook ik het nog beter. Er is geen weg terug voor de mensen in Ukraine. Er is geen respect voor het leven van (eigen) burgers door Rusland. Zoals @Virtuozzo al vaker benoemde, het zijn middelen, objecten, gebruiksvoorwerpen, volgens de traditie van de Russische strategie.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dacht dat Taiwan geen apart land was? ( in de optiek van hun grote vriend China)TheRicolaa10 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:13:
De lijst van onvriendelijke landen, opgesteld door Rusland. Opmerkelijk: Taiwan valt hier ook onder.
[Twitter]
[Twitter]
Laten we eens ophouden met zeiken over defensie begroting. Die heeft op geen enkele invloed gehad op de oorlog tot nu toe of onze redenen om wel of niet ons er mee te bemoeien.hoevenpe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:14:
[...]
Deskundigen als Rob de Wijk roepen dit al jaren, tot een enkele weken geleden hadden vrijwel alle oppositiepartijen miljardenbezuinigingen op defensie in hun tegenbegroting staan.
Zag gisteren op nu.nl een artikel over broodprijzen die x2 zouden gaan in Nederland door graanprijzen die x2 gaan. Waarbij ook nog werd gesteld dat een industriele bakkerij een paar dubbeltjes per kilo brood krijgt van supermarkten. Daarna hadden ze het over prijzen voor een heel brood van boven de €5. Nou, dan wordt er wel echt schandalig veel verdient aan brood door supermarkten, ik vermoed dat hier dus de impact wel te overzien zal zijn. Maar inderdaad, in armere landen gaat het wel een heel ander verhaal zijnolafmol schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:13:
[...]
Dat geloof en weet ik, maar zo bedoel ik het niet.... het is meer als in "bij wijze van spreken". We hebben het nu over gas en olie, maar zet je maar schrap als straks de graanprijzen door de roof gaan, en er tekort komt. Wij kunnen dat nog wel dragen, maar er zal ws een complete diaspora ontstaan vanuit Noord en midden-Afrika door hongersnood.
Kasparov hadden ze inderdaad veel serieuzer moeten nemen.olafmol schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:11:
[...]
Om eerlijk te zijn ben ik best wel klaar met al die deskundigen en experts. Als ze het allemaal zo goed weten, waarom hebben ze dan met z'n allen niet veel eerder aan de bel getrokken en hun invloed uitgeoefend. Achteraf langs de zijlijn staan analyseren is altijd makkelijk, dat kunnen wij hier ook prima. Alleen Kasparov was al jaren aan het schreeuwen en waarschuwen..
Als je zo veel onvriendelijke landen hebt moet je je toch eens gaan af vragen of het ook niet aan jezelf ligt.... Maar dat ziet Putin duidelijk niet zo.TheRicolaa10 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:13:
[Twitter]
[Twitter]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Zat meer te denken aan jaren geleden toen het spel op de wagen werd gezet...Sissors schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:12:
[...]
Wat konden we eraan doen eerder dan? En toen Amerika waarschuwde werd het hysterische oorlogshitserij genoemd...
Ik zou het gewoon niet eens posten ik ga het ook niet eens kijken. Het debat laatst in de kamer was voor mij genoeg om niets meer van deze man te willen horen.martwoutnl schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:14:
[YouTube: Baudet: 'Russisch militair optreden in Oekraïne tot nu toe extreem mild']
Hier zakt mijn kleding van af. Ongelofelijk.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid