Vanuit zijn acties op alle fronten kun je wel afleiden dat hij niet alles had zien aankomen.
Hij was aardig onvoorbereid in zijn eigen land met de weerstand die hij daar krijgt. Dat had hij natuurlijk kunnen voorkomen door eerder berichtgeving te weren die hem niet aanstaat. Hij verliest nu de controle over een deel van zijn bevolking en controle over je bevolking is toch wel iets wat aan de grondslag van ideologie ligt.
Ook de sancties heeft hij zeer waarschijnlijk onderschat. Dat was ook een kans om grond te winnen bij zijn bevolking. Het westen straft ons maar wij hebben deze alternatieven beschikbaar. Nu gaat de economie de grond in en heerst er angst.
De reactie van zijn bevolking lijkt ook niet helemaal volgens plan. Hij moet nu zijn aandacht verdelen over de Oekraine en de situatie in eigen land.
Als we naar de voorgaande lijst kijken en de invallen in het verleden denk ik dat we kunnen stellen dat hij verwacht had sneller klaar te zijn.
Ook als we even het nieuws volgens over de staat van zijn materieel. Ja je kunt zeggen westerse propaganda maar er zijn meerdere beelden. Zag van het weekend iets over de banden. Blijkbaar heeft Rusland in China geschopt en hebben ze Chinese kloons van Michelin (meen ik) er op liggen, echter zijn die kwalitatief stukken minder en zelf stukken minder als wat de Sovjet Unie destijds had.
Dat Poetin veel in de as legt wil voor mij in elk geval eerder zeggen dat hij aandringt op een snel einde dan een precieze overwinning.