De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 145 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.501 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
De_Bastaard schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:21:
Waar zou hij zo'n tactisch "kleine" atoombom gooien dan? Ergens in Oekraine? Kan me toch niet voorstellen dat hij een gebied dat hij juist wilt annexeren voor de komende tijd onbewoonbaar maakt.
Idd, "we gaan ze bevrijden van de nazi's door z te doden met kernwapens" komt toch niet echt over .

ALs hij zo gek is denk ik dat zijn dagen te tellen zijn, de kliek achter hem gaat echt niet hun leven riskeren omdat poetin beschaamd is voor zijn leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
k995 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Idd, "we gaan ze bevrijden van de nazi's door z te doden met kernwapens" komt toch niet echt over .

ALs hij zo gek is denk ik dat zijn dagen te tellen zijn, de kliek achter hem gaat echt niet hun leven riskeren omdat poetin beschaamd is voor zijn leger.
Nou ja hij doet nu niet veel anders, het mist de nucleaire fallout maar voor de rest is het schieten op alles wat beweegt met alles wat we hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:03
kx22 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:19:
[...]

We staan er niet genoeg bij stil, maar die knop gaat eens ingedrukt worden.....
Ook in Rusland is dit geen magische rode knop, gewoon een proces met vele stappen tussen Poetins besluit en het uiteindelijk afvuren van zo'n ding waarbij iedere laag het kan tegenhouden.

Ieder weldenkend mens weet dat zodra je deze dingen offensief inzet dat een eventuele verdere escalatie gevolgen heeft die niet zijn te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ze blijven dus steeds in het midden, maar sturen ook wel hulp en blijven aangeven dat ze moeten praten met elkaar.

Die tactiek die hierboven staat klinkt best logisch.
De vriendschap tussen China en Rusland is 'ijzersterk' en de samenwerking biedt beide landen voordeel en veel mogelijkheden. De Chinese minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi zei dat tijdens een persconferentie waar hij aankondigde dat het Chinese Rode Kruis humanitaire hulp naar Oekraïne gaat sturen.

De minister herhaalde zijn oproep dat Moskou en Kiev hun onderhandelingen over het staken van de vijandelijkheden zo snel mogelijk moeten voortzetten. Die staan voor later op de dag gepland, maar daarover is nog veel onduidelijk. Beijing is bereid om samen met de internationale gemeenschap te bemiddelen, aldus de bewindsman.

Vorige maand kwamen de Chinese president Xi Jinping en zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin een partnerschap 'zonder grenzen' overeen. Beijing heeft de Russische invasie in Oekraïne niet veroordeeld, maar ook geen steun uitgesproken.
AD liveblog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:19

Player1S

Probably out in the dark

Waar zou hij zo'n tactisch "kleine" atoombom gooien dan? Ergens in Oekraine? Kan me toch niet voorstellen dat hij een gebied dat hij juist wilt annexeren voor de komende tijd onbewoonbaar maakt.
een Hiroshima werd vrijwel direct na de oorlog opnieuw opgebouwd en bewoont. Een atoombom is anders dan een kerncentrale die ontploft.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
Player1S schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:31:
[...]

een Hiroshima werd vrijwel direct na de oorlog opnieuw opgebouwd en bewoont. Een atoombom is anders dan een kerncentrale die ontploft.
Hmm, dat wist ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Weer een typische dubbele boodschap uit China:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

hier wordt het best goed uitgelegd.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
eric.1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Ook in Rusland is dit geen magische rode knop, gewoon een proces met vele stappen tussen Poetins besluit en het uiteindelijk afvuren van zo'n ding waarbij iedere laag het kan tegenhouden.
Wat ik ergens anders las zijn het alleen die 2 schoothondjes die je in een videoboodschap eerder ook zag ("minister van defensie, ik beveel je de kernwapens op scherp te zetten." -Ok, kameraad Putin!). Als die hem tegengas moeten bieden ben ik nog steeds best wel bang.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

Nox

Noxiuz

[...]

Houd er wel rekening mee dat Little boy en Fat Man 15 en 21 kiloton waren, moderne bommen gaan hier ver voorbij. De Tsar Bomba komt tot 50-100 Megaton, die is er niet meer geloof ik, maar zelfs nukes van 1 megaton of een halve zijn al veel krachtiger.

Bij meerdere nukes zal er niet zo snel meer opgebouwd worden. De schade is groter, bouwcomplexen ingewikkelder, een complexere economie enz.

Bij tientallen/honderden/duizenden nukes krijg je ook nog met een nucleaire winter te maken overigens met mogelijk nog meer doden door hongersnood en bevriezing.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
MeteoVir schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:33:
[Twitter]
[Twitter]
Dat hangt er natuurlijk maar vanaf hoe je het leest. Ik weet niet of China Oekraïne erkent als soeverein land, maar Taiwan hebben ze altijd als onderdeeld van China gezien en zat internationale conflicten daar over en de internationale erkenning van Taiwan.

En wat is vrede? Als Rusland het voor het zeggen heeft? Vrede is stoppen met vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:14

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:56:
[...]

Wanneer je stopt met drogredeneringen, dan kunnen we verder praten. 8)7
Dat zijn geen drogredeneringen. Dat is namelijk waar jij voor kiest. Dorpje helpen door de Russen uit de lucht te knallen -> kernoorlog. Zo moeilijk is dat niet te begrijpen. Daarom vraag ik waarom jij voor dat risico kiest.

Ik snap het wel, de kans op kernoorlog is niet 100%. Maar stel dat het 20% is. Nog steeds te hoog.
Wellicht dat jij wél voor dat risico zou kiezen (net als dat je wellicht een donor-operatie zou ondergaan voor een baby die je niet kent waarvan de kans 20% is dat je het niet overleeft... ik zou dat bijv. niet doen).

De rest van Europa kiest dus momenteel níet voor dat risico en dat heb je maar te respecteren.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Nox schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:41:
[...]

Houd er wel rekening mee dat Little boy en Fat Man 15 en 21 kiloton waren, moderne bommen gaan hier ver voorbij. De Tsar Bomba komt tot 50-100 Megaton, die is er niet meer geloof ik, maar zelfs nukes van 1 megaton of een halve zijn al veel krachtiger.

Bij meerdere nukes zal er niet zo snel meer opgebouwd worden. De schade is groter, bouwcomplexen ingewikkelder, een complexere economie enz.

Bij tientallen/honderden/duizenden nukes krijg je ook nog met een nucleaire winter te maken overigens met mogelijk nog meer doden door hongersnood en bevriezing.
Klopt maar het antwoord was op waarom Putin bijvoorbeeld Kyiv zou nuken als dat zou betekenen dat die plek dan lang onbewoonbaar zou zijn.

Een tactical nuke op alleen Kyiv zou dus niet de plaats langdurig onbewoonbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:16
MeteoVir schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:33:
[Twitter]
[Twitter]
Hoe zijn de verhoudingen Taiwan - China als je ze vergelijkt met Oekraiïne - Rusland in militaire kracht en strijdlust van de bevolking? Zou Taiwan net als Oekraïne met wat hulp van het westen stand kunnen houden? Nucleaire dreiging van China is natuurlijk ook een stuk lager dan die van Rusland, China legt niet even de hele wereld plat met het beperkte nucleaire arsenaal dat ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Palomar schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Wat ik ergens anders las zijn het alleen die 2 schoothondjes die je in een videoboodschap eerder ook zag ("minister van defensie, ik beveel je de kernwapens op scherp te zetten." -Ok, kameraad Putin!). Als die hem tegengas moeten bieden ben ik nog steeds best wel bang.....
Volgens mij is de top wel redelijk eensgezind met Poetin, dus daar moeten we niet zoeken voor tegengas. Dat zorgt er ook voor dat het verdwijnen van Poetin waarschijnlijk niets oplost en je echt de complete regering moet vervangen als je die route wilt volgen. Dus een revolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Player1S schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Klopt maar het antwoord was op waarom Putin bijvoorbeeld Kyiv zou nuken als dat zou betekenen dat die plek dan lang onbewoonbaar zou zijn.

Een tactical nuke op alleen Kyiv zou dus niet de plaats langdurig onbewoonbaar maken.
Uiteraard kan je weer opbouwen inderdaad, mits het bij 1 nuke blijft. Maar ik verwacht dat de grens van de vn en navo overschreden wordt met nukes en er mandaat is om er mee te kappen en in te grijpen, wat tot meer nukes zal leiden?

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 07-03-2022 09:44 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:05
In de hierboven al gelinkte Oekraïne-update van Boekestijn en De Wijk wordt een ontploffing "op hoogte" genoemd als mogelijkheid: enerzijds concretiseert het dat Putin geen middel schuwt en herinnert het "ons" aan de vernietigende kracht van zo'n bom, anderzijds is de nucleaire impact op de grond beperkt. In hoeverre dat laatste ook echt waar is weet ik niet, ik ben daar zelf erg sceptisch over... (er waren (mijn ouders recapitulerend) toch niet voor niets waarschuwingen om na Tsjernobyl geen groenten uit eigen moestuin te eten??? Zit ook aardig wat afstand tussen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:59
Nox schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:44:
[...]

Uiteraard kan je weer opbouwen inderdaad, mits het bij 1 nuke blijft. Maar ik verwacht dat de grens van de vn en navo overschreden wordt met nukes en er mandaat is om er mee te kappen en in te grijpen, wat tot meer nukes zal leiden?
Kappen met Nukes?
Ja graag, maar ergens is dat ook je zekerheid dat je niet aangevallen wordt. Als Oekraïne nog zijn kernkoppen had, was Rusland niet binnen gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
FunkyTrip schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Dat zijn geen drogredeneringen. Dat is namelijk waar jij voor kiest. Dorpje helpen door de Russen uit de lucht te knallen -> kernoorlog. Zo moeilijk is dat niet te begrijpen. Daarom vraag ik waarom jij voor dat risico kiest.

Ik snap het wel, de kans op kernoorlog is niet 100%. Maar stel dat het 20% is. Nog steeds te hoog.
Wellicht dat jij wél voor dat risico zou kiezen (net als dat je wellicht een donor-operatie zou ondergaan voor een baby die je niet kent waarvan de kans 20% is dat je het niet overleeft... ik zou dat bijv. niet doen).

De rest van Europa kiest dus momenteel níet voor dat risico en dat heb je maar te respecteren.
Ok, dus wel laten 25K mensen dood gaan. En dan? Is het dan opgelost? Hoeveel dorpjes van 25K mogen er dan dood gaan?
En hoeveel landen mag Poetin daarna binnen walsen?
En hoeveel lessen uit het verleden gaan we niet leren?

En wat als Poetin met zijn kernwapenstok gaat slaan voor andere zaken?

En welk precedent scheppen we voor andere landen met kernwapens?

[ Voor 3% gewijzigd door LOTG op 07-03-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 17:35
heeft iemand nog een laatste bericht uit Oekraine gezien over mogelijk verliezen aan russische kant?

De berichten van afgelopen zaterdag waren best hoopvol met 10 vliegtuigen die neergehaald waren (geclaimd althans)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

sjroorda schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:45:
[...]

In de hierboven al gelinkte Oekraïne-update van Boekestijn en De Wijk wordt een ontploffing "op hoogte" genoemd als mogelijkheid: enerzijds concretiseert het dat Putin geen middel schuwt en herinnert het "ons" aan de vernietigende kracht van zo'n bom, anderzijds is de nucleaire impact op de grond beperkt. In hoeverre dat laatste ook echt waar is weet ik niet, ik ben daar zelf erg sceptisch over... (er waren (mijn ouders recapitulerend) toch niet voor niets waarschuwingen om na Tsjernobyl geen groenten uit eigen moestuin te eten??? Zit ook aardig wat afstand tussen!)
Het ligt meer in de stijl en methodes van Putin om een 'kleine' atoombom af te laten gaan in een Oekrainse stad en dan te claimen dat de Russische special forces probeerden een lancering tegen Moskou te stoppen maar dat de nazis de bom af lieten gaan. Dat zal de een flink deel van de Russische bevolking en de westerse useful idiots accepteren en zien als rechtvaardiging voor de invasie want die nazis deinzen echt nergens voor terug. Zelfs hun eigen steden blazen ze op!

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 22:14
eric.1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Ieder weldenkend mens weet dat zodra je deze dingen offensief inzet dat een eventuele verdere escalatie gevolgen heeft die niet zijn te overzien.
Ik zie in dit topic deze opmerking geregeld voorbij komen, dat er in dat hele proces vast wel iemand zit die het tegenhoud wegens de grote gevolgen die het inzetten heeft. Maar wat ik me afvraag is, de mensen onder het commando van Poetin zitten strak in het gareel waarbij weigering van iets de doodstraf tot gevolg kan hebben. Op het moment dat iemand in die ketting weigert heeft die een grote kans om direct neergeschoten te worden waarmee het direct over is voor die persoon. Ik kan me dus voorstellen dat die mensen denken als ik weiger ben ik toch al dood dus laat ik maar de orders uitvoeren in de hoop dat het mee zal vallen en dan zie ik wel waar het schip strand.

Kan me goed voorstellen dat de angst om ter plekke te sterven groter is dan potentieel in een verwoeste wereld terecht te komen waar je wellicht nog iets van kans hebt om "te leven".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 20:47
Janpietertje89 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:43:
Hoe zijn de verhoudingen Taiwan - China als je ze vergelijkt met Oekraiïne - Rusland in militaire kracht en strijdlust van de bevolking? Zou Taiwan net als Oekraïne met wat hulp van het westen stand kunnen houden? Nucleaire dreiging van China is natuurlijk ook een stuk lager dan die van Rusland, China legt niet even de hele wereld plat met het beperkte nucleaire arsenaal dat ze hebben.
Het grote verschil is dat Taiwan een eiland is, dat maakt het al veel makkelijker te verdedigen. Taiwan heeft ook een veel moderner leger en (waarschijnlijk) de volledige steun van de VS. Hoe het volk zich houdt is moeilijk te voorspellen, maar zonder slag of stoot zal het niet gaan.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 18-09 17:35
VulcanRaven schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Ik zie in dit topic deze opmerking geregeld voorbij komen, dat er in dat hele proces vast wel iemand zit die het tegenhoud wegens de grote gevolgen die het inzetten heeft. Maar wat ik me afvraag is, de mensen onder het commando van Poetin zitten strak in het gareel waarbij weigering van iets de doodstraf tot gevolg kan hebben. Op het moment dat iemand in die ketting weigert heeft die een grote kans om direct neergeschoten te worden waarmee het direct over is voor die persoon. Ik kan me dus voorstellen dat die mensen denken als ik weiger ben ik toch al dood dus laat ik maar de orders uitvoeren in de hoop dat het mee zal vallen en dan zie ik wel waar het schip strand.

Kan me goed voorstellen dat de angst om ter plekke te sterven groter is dan potentieel in een verwoeste wereld terecht te komen waar je wellicht nog iets van kans hebt om "te leven".
Hoe vaak is het in WO2 gebeurd dat iemand de directe bevelen van Hitler heeft genegeerd? Volgens mij ook niet bijster vaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:14

FunkyTrip

Funky vidi vici!

LOTG schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:47:
[...]

Ok, dus wel laten 25K mensen dood gaan. En dan? Is het dan opgelost? Hoeveel dorpjes van 25K mogen er dan dood gaan?
En hoeveel landen mag Poetin daarna binnen walsen?
En hoeveel lessen uit het verleden gaan we niet leren?

En wat als Poetin met zijn kernwapenstok gaat slaan voor andere zaken?

En welk precedent scheppen we voor andere landen met kernwapens?
Dat zien we dan wel weer. Voorlopig is de rode lijn getrokken. Dus er mogen nog veel dorpjes volgen. Moldavie mag ook volgen. Estland niet. Moreel en ethisch kut, maar geo-politiek is sowieso kut.

[ Voor 4% gewijzigd door FunkyTrip op 07-03-2022 09:52 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
[...]

Ik denk ook dat je rekening moet houden met welke informatie die mensen krijgen en hoe lang ze al ergens zitten zonder zelf informatie te kunnen inwinnen.

Op grond van wat moeten die een beslissing maken om een bevel te negeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 08:19
Ik heb ondertussen verschillende malen gelezen dat Rusland op dit moment bezig is om toegang tot het globale internet uit te schakelen.
Is dit niet een voorbode voor nog grovere aanvallen? En nog meer propaganda die beweert dat de nazi's uit Ukraine verantwoordelijk hiervoor zijn.
Misschien wil Poetin echt naar de nucleaire wapens grijpen maar er eerst voor zorgen dat de mensen binnen Rusland hier niks of zo weinig mogelijk over te weten kunnen komen...
Erg eng allemaal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
nou nou, die nucleaire angst die Putin wil zaaien lijkt prima te werken.
Om er dan nog een schepje bovenop te doen, enjoy https://nuclearsecrecy.com/nukemap/ . Enige wat je even moet uitvinden is hoeveel kilo/megaton je in de buurt verwacht.
Ik woon zelf in de buurt van Volkel, en dus ook Maaskantje. Dus weinig hoop voor mij ;-)
"zonnuh grotuh vuurbal jonguh"

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
ph4ge schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Het grote verschil is dat Taiwan een eiland is, dat maakt het al veel makkelijker te verdedigen. Taiwan heeft ook een veel moderner leger en (waarschijnlijk) de volledige steun van de VS. Hoe het volk zich houdt is moeilijk te voorspellen, maar zonder slag of stoot zal het niet gaan.
Wat vooral helpt is dat China graag Taiwan heel zal willen laten. Ze hebben niets aan een eiland dat tot de grond toe gelijk is gemaakt. Zowel economisch als voor de eigen bühne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Nordcore schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:53:
Ik heb ondertussen verschillende malen gelezen dat Rusland op dit moment bezig is om toegang tot het globale internet uit te schakelen.
Is dit niet een voorbode voor nog grovere aanvallen? En nog meer propaganda die beweert dat de nazi's uit Ukraine verantwoordelijk hiervoor zijn.
Misschien wil Poetin echt naar de nucleaire wapens grijpen maar er eerst voor zorgen dat de mensen binnen Rusland hier niks of zo weinig mogelijk over te weten kunnen komen...
Erg eng allemaal.
Afsluiten van internet is meer zodat het volk geen andere nieuwsbronnen dan de door hem goedgekeurde bronnen te zien krijgen.

Hoe meer het volk doorkrijgt wat er gebeurd, hoe wankelrijker zijn positie wordt.

Afgelopen weekend weer duizenden protestanten opgepakt maar hoe lang kun je dat blijven doen? Wat stopt er eerder? De stroom protesterende mensen of mensen die bereid zijn ze op te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:50
gustaveau schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Hoe vaak is het in WO2 gebeurd dat iemand de directe bevelen van Hitler heeft genegeerd? Volgens mij ook niet bijster vaak...
Denk dat je daar nog wel van op lijkt, het is meer dat het vaak lastig te achterhalen is wat de order was en wat er daad werkelijk gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:22
Nordcore schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:53:
Erg eng allemaal.
Waar ze mee bezig zijn is iedereen vragen om alle third party resources (dus alles wat naar een non .ru site linkt) lokaal te gaan hosten en alles naar .ru en Russische services te verhuizen. Waarom ze dit doen kan meerdere redenen hebben... bijvoorbeeld als wij hun afsluiten, of als hun ons afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:26
toen was ook nog minder bekend over de schadelijke gevolgen van straling even als tegenhanger.
Over de schadelijkheid van straling heeft het Massachuset Institute of Technology een hoop heldere video's gemaakt (wel op universiteits nivo ;-) )
YouTube: 27. Nuclear Materials — Radiation Damage and Effects in Matter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:28
[...]

Destijds was er geen enkele kennis over straling en kanker. Met de kennis van nu wordt zo'n opruimactie heel anders gedaan. En ook mogelijk grote gebieden onbewoonbaar verklaard.

Ironisch genoeg komt de meeste kennis van straling en inductie van kanker van de data van de overlevenden van Hiroshima en Nagasaki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
[...]

Er zijn vele manieren van het negeren van bevelen. Ik moet denken aan een voorbeeld dat ik las in een geschiedkundig boek over het wel en wee van concentratiekampen vanuit het perspectief van de SS. Daarin stond een verhaal over Joodse "collaborateurs". Zij werden dan ingezet om gevangenen te straffen. I.p.v. weigeren, sloegen ze zo'n gevangen wel flink in elkaar, maar net niet hard genoeg om iemand dood te slaan. Dat in tegenstelling tot de SS zelf. Als zij je onder handen waren, dan was je ten dode opgeschreven.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Player1S schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Afsluiten van internet is meer zodat het volk geen andere nieuwsbronnen dan de door hem goedgekeurde bronnen te zien krijgen.

Hoe meer het volk doorkrijgt wat er gebeurd, hoe wankelrijker zijn positie wordt.

Afgelopen weekend weer duizenden protestanten opgepakt maar hoe lang kun je dat blijven doen? Wat stopt er eerder? De stroom protesterende mensen of mensen die bereid zijn ze op te pakken?
Als je Winter On Fire kijkt over de Maidan revolutie zie je dat het daar al 90 dagen duurde ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:03
[...]

Sjah, in de Cuba-crisis heeft een persoon daadwerkelijk voorkomen dat een nucleaire torpedo gebruikt zou worden. Het is niet ondenkbaar dat dit, indien nodig, wederom gebeurt.

Maar goed, het lijkt me eerlijk gezegd voor dit topic beter als we niet met z'n allen speculeren over de necleaire mogelijkheden van Rusland. Dit is mijn inziens nogal onzinnig en eigenlijk doen we precies wat hij wilt; angst zaaien.

Uiteindelijk komt het neer op de game theory; zullen ze er één terug gooien of niet. Indien het antwoord "ja" is zal er niet zo snel een geïnitieerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
[...]

Het is natuurlijk maar de vraag welke kant dit allemaal uit werkt. Je bent nu angst aan het zaaien in je eigen land en met harde hand de bevolking op grote schaal in het gareel aan het houden,

Dat kan werken in tijden van oorlog, maar als het vertrouwen geschaad is en er al berichten waren dat het misschien niet heel super is wat je leider aan het doen is ben je ook een broeinest aan het creëren.

Al die demonstranten hebben natuurlijk ook familie, net als die soldaten waar ze niets meer van horen. En duizenden mensen oppakken is nogal een operatie, waar ga je die laten?

Zelfs als hij straks de Oekraïne zou innemen zit hij met twee landen waar er onrust is. Misschien drie als ze in Bellarus ook nog onrustig worden.

Hoe dan ook, hij creëert nogal wat onvrede in eigen land. Dat gecombineerd met de sancties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

LOTG schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Het is natuurlijk maar de vraag welke kant dit allemaal uit werkt. Je bent nu angst aan het zaaien in je eigen land en met harde hand de bevolking op grote schaal in het gareel aan het houden,

Dat kan werken in tijden van oorlog, maar als het vertrouwen geschaad is en er al berichten waren dat het misschien niet heel super is wat je leider aan het doen is ben je ook een broeinest aan het creëren.

Al die demonstranten hebben natuurlijk ook familie, net als die soldaten waar ze niets meer van horen. En duizenden mensen oppakken is nogal een operatie, waar ga je die laten?

Zelfs als hij straks de Oekraïne zou innemen zit hij met twee landen waar er onrust is. Misschien drie als ze in Bellarus ook nog onrustig worden.

Hoe dan ook, hij creëert nogal wat onvrede in eigen land. Dat gecombineerd met de sancties.
Tja Putin heeft zich flink verkeken op aantal zaken

- Hoe de wereld zou reageren
- De toestand van zijn eigen materieel
- De toestand en gedrevenheid van het Oekrainse leger.
- Hoe de burgers van Oekraïne hem zouden ontvangen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:00
Jij hebt met Poetin gesproken ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 08:19
[...]

Klopt, en dus kan hij nog meer zijn gang gaan zonder dat zijn eigen volk erachter komt dat hij de veroorzaker is.
Daarom mijn angst dat dit een voorbode is van nog zwaarder geweld.
Stroopwafels schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:57:
[...]

Waar ze mee bezig zijn is iedereen vragen om alle third party resources (dus alles wat naar een non .ru site linkt) lokaal te gaan hosten en alles naar .ru en Russische services te verhuizen. Waarom ze dit doen kan meerdere redenen hebben... bijvoorbeeld als wij hun afsluiten, of als hun ons afsluiten.
Kunnen ze de DNS servers zo instellen dat alle belangrijke westerse sites word doorgelinkt naar Een kopie van deze sites op Russische servers met daarop Russische propaganda?

[ Voor 30% gewijzigd door Nordcore op 07-03-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

eric.1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Sjah, in de Cuba-crisis heeft een persoon daadwerkelijk voorkomen dat een nucleaire torpedo gebruikt zou worden. Het is niet ondenkbaar dat dit, indien nodig, wederom gebeurt.
Er is ook een video (Broken Arrow denk ik) over andere "close calls". Zoals vliegtuigen die neerstorten met de bom er in, hem onderweg verliezen of een rader welke iets laat zien wat op lanceringen lijkt. Erg informatief. Je moet er alleen niet snel wakker van liggen dan kun je beter een romantische comedy kijken :+

Enkele jaren terug waren er nog zorgen over de root DNS servers. Hopen dat de Russen daar vanaf blijven. In de tussentijd is er wel gewerkt om het nog redundanter te maken geloof ik.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Precies, duizenden. En ik heb enorm veel respect voor die demonstranten, maar het probleem is dat het er maar een handjevol zijn. Het klinkt als een hoop, maar als het in een miljoenenstad is, dan is het niks. Als het er honderdduizenden waren aan het demonstreren, dan hadden ze simpelweg niet allemaal opgepakt kunnen worden, en ook goede kans dat dan een gedeelte van de politie wel nog een keer zou heroverwegen wat ze aan het doen zijn. Maar als het slechts een enorm kleine minderheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ramrodwillem schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:05:
Jij hebt met Poetin gesproken ...?
Nou ja, het lijkt mij iig duidelijk dat hij dit niet verwacht had, want het is niet bepaald een geweldig resultaat vooralsnog voor Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
gustaveau schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:48:
heeft iemand nog een laatste bericht uit Oekraine gezien over mogelijk verliezen aan russische kant?

De berichten van afgelopen zaterdag waren best hoopvol met 10 vliegtuigen die neergehaald waren (geclaimd althans)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNPD7EdXsAIRMu0?format=jpg&name=900x900
Let wel: Oekrainse cijfers

Dit is een lijst met verliezen die via beeld geverifieerd zijn:
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

samengevat:
Russia losses - 824, of which: destroyed: 323, damaged: 10, abandoned: 147, captured: 344

Ukraine losses - 248, of which: destroyed: 93, damaged: 4, abandoned: 44, captured: 105

(Ukrainians capture more equipment than they lost)
En dan over die corridors die Rusland aanbiedt..
Ze hebben blijkbaar PR nodig voor het thuisfront.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNOxjt5WYAA0syP?format=jpg&name=medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:07:
[...]

Nou ja, het lijkt mij iig duidelijk dat hij dit niet verwacht had, want het is niet bepaald een geweldig resultaat vooralsnog voor Rusland.
Hij legt genoeg in de as hoor, ook al is het niet humanitair hoe die dat doet.

Vliegvelden, steden, wegen etc etc.

Ben uiteindelijk benieuwd naar de rekening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thompson
  • Laatst online: 20:12

Thompson

Beeromaniac

Vluchten maar alleen als je recht in handen van de vijand loopt voor wie je vlucht, dat kun je toch geen (veilig) vluchten noemen?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:09:
[...]

Klopt, maar ik geloof niet dat het doel van Putin was om maar zoveel mogelijk van Oekraïne in de as te leggen. Dat is hooguit de methode om zijn doel te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Thompson schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:10:
Vluchten maar alleen als je recht in handen van de vijand loopt voor wie je vlucht, dat kun je toch geen (veilig) vluchten noemen?
Ik ben zo verbaasd, deze mensen verdwijnen dan ook helemaal uit "ons" blikveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:17
Sissors schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Precies, duizenden. En ik heb enorm veel respect voor die demonstranten, maar het probleem is dat het er maar een handjevol zijn. Het klinkt als een hoop, maar als het in een miljoenenstad is, dan is het niks. Als het er honderdduizenden waren aan het demonstreren, dan hadden ze simpelweg niet allemaal opgepakt kunnen worden, en ook goede kans dat dan een gedeelte van de politie wel nog een keer zou heroverwegen wat ze aan het doen zijn. Maar als het slechts een enorm kleine minderheid is.
Zoiets moet natuurlijk tractie krijgen. En gezien de regels die putin aan het instellen is, is hij er wel degelijk bang voor denk ik. Gister contact met een russische in st petersburg, kennelijk kan je tegenwoordig al opgepakt worden als je 'fake nieuws' op je telefoon hebt bekenen. 5 dagen cel. Zelfs persoonlijke correspondentie over dit onderwerp kan je beter niet op je mobiel hebben. Want je kan gewoon random op straat gecheckt worden.

Heck, geld over maken aan oekrainse hulpfondsen wordt gezien als verraad.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat het, met de huidige informatiestromen, mogelijk blijft om het volk dusdanig onder de duim te houden. Het moet nog maar blijken of de russen net zo'n moed weten te verzamelen als de oekrainers..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

[...]

Het is al eerder besproken in het topic maar er is wel een heel sterk vermoeden dat Rusland de indruk had dat de rest van Oekraïne hetzelfde zou reageren als bijvoorbeeld de Krim destijds. Dus pro-Rusland.
Na 11 dagen is het duidelijk dat dat niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:11:
[...]

Klopt, maar ik geloof niet dat het doel van Putin was om maar zoveel mogelijk van Oekraïne in de as te leggen. Dat is hooguit de methode om zijn doel te bereiken.
Nee vast niet, maar en passant dit als extra doel meenemen, waarom niet, geen infra is geen goed leven en zo kan hij ze “redden”.

Lange termijn denken natuurlijk.. ook China zal wel blij zijn met die nieuwe landbouw en mijnen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12

Yucon

*broem*

Nox schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:41:
[...]

Hier neemt het een beetje een foute afslag.

Het is niet zo dat atoombommen alleen maar groter geworden zijn. Dat is juist onhandig. Kernwapens kunnen tegenwoordig instelbaar zijn, dus zoiets als een schuifje 'straat weg / wijk weg / dorp weg / stad weg'. Een lichte kernbom is tegenwoordig 0,3 kiloton. De WO2 bommen passen daar dus zo'n 30-40x in.

Dat betekent dus dat je er 10 (!) nodig hebt om dezelfde klap te krijgen als in de haven van Beiroet. Nog steeds erg, maar laten we het wel een beetje in perspectief zien. Heel nuchter bekeken was Grozny misschien nog wel beter af geweest met 1 zo'n bom dan met wat ze nu aan conventionele artilleriegranaten te verwerken gekregen hebben.

Niet dat ik daarvoor pleit. Maar het geeft wel aan dat het iets minder een zwart wit situatie van vlindertjes en bloemetjes enerzijds en het einde van de wereld anderzijds is dan soms voorgespiegeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:34
@RoD is er al meer nieuws over je schoonouders? Laatste wat je schreef is dat ze in de trein zaten op weg naar Lviv.

Aap!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
FunkyTrip schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Again, drogredenatie. Je escaleert meteen door naar nucleaire oorlog. Er zijn nog een heleboel stappen op de escalatie ladder voordat je daar bent.
Je 20% zuig je uit de duim, geen argument, dus drogredenering.

Maar laat ik dan toch nog even zeggen dat de Russische oud minister van buitenlandse zaken het niet met je eens is, FSB analyst die naar buiten is getreden is het niet met je eens en zo zijn er meer. Allemaal mensen met meer verstand over de materie dan jij en ik.

En daar laat ik verder bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Laatst online: 20:12

Thompson

Beeromaniac

Player1S schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Het is al eerder besproken in het topic maar er is wel een heel sterk vermoeden dat Rusland de indruk had dat de rest van Oekraïne hetzelfde zou reageren als bijvoorbeeld de Krim destijds. Dus pro-Rusland.
Na 11 dagen is het duidelijk dat dat niet het geval is.
Als Putin het enkel bij Donetsk en Luhansk had gelaten misschien wel. Dat is wat ik een beetje eng begin te vinden aan deze hele situatie, je denkt elke keer, dat zullen ze niet doen, en dan gebeurt het toch.

-Ze zullen die regio's toch niet officieel gaan steunen
-Ze zullen die regio's toch niet echt met z'n leger gaan bijstaan
-Ze zullen toch niet de rest van Oekraine erbij betrekken
-Ze zullen toch niet de boel gaan plat bombarderen / overduidelijk burgerdoden veroorzaken
-Ze zullen een staakt het vuren toch niet schenden
etc. etc.

Wanneer houdt het op met escaleren? Ik durf m'n hand er inmiddels niet meer voor in het voor te steken door daar een gok naar toe doen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 18:11
Yucon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:14:
[...]
Het is niet zo dat atoombommen alleen maar groter geworden zijn. Dat is juist onhandig. Kernwapens kunnen tegenwoordig instelbaar zijn, dus zoiets als een schuifje 'straat weg / wijk weg / dorp weg / stad weg'. Een lichte kernbom is tegenwoordig 0,3 kiloton. De WO2 bommen passen daar dus zo'n 30-40x in.
Voor welk arsenaal geldt dit? Is dit het Amerikaanse arsenaal, het Russische of beide?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 20:47
Caelorum schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:55:
[...]

Wat vooral helpt is dat China graag Taiwan heel zal willen laten. Ze hebben niets aan een eiland dat tot de grond toe gelijk is gemaakt. Zowel economisch als voor de eigen bühne.
Niet te vergeten dat China altijd naar de hele lange termijn kijkt en niet doet wat een of andere mafkees toevallig in zn hoofd haalt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
LOTG schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Nou ja hij doet nu niet veel anders, het mist de nucleaire fallout maar voor de rest is het schieten op alles wat beweegt met alles wat we hebben.
Kernbommen gebruiken zou een enorme escalatie zijn.Rusland heeft als kleinste iets van een 30kilton dat is nog steeds een 60+km² met aanzienlijke schade. Als iets de navo kan bewegen in gang te komen zal het dat wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
[...]

Vanuit zijn acties op alle fronten kun je wel afleiden dat hij niet alles had zien aankomen.

Hij was aardig onvoorbereid in zijn eigen land met de weerstand die hij daar krijgt. Dat had hij natuurlijk kunnen voorkomen door eerder berichtgeving te weren die hem niet aanstaat. Hij verliest nu de controle over een deel van zijn bevolking en controle over je bevolking is toch wel iets wat aan de grondslag van ideologie ligt.

Ook de sancties heeft hij zeer waarschijnlijk onderschat. Dat was ook een kans om grond te winnen bij zijn bevolking. Het westen straft ons maar wij hebben deze alternatieven beschikbaar. Nu gaat de economie de grond in en heerst er angst.

De reactie van zijn bevolking lijkt ook niet helemaal volgens plan. Hij moet nu zijn aandacht verdelen over de Oekraine en de situatie in eigen land.

Als we naar de voorgaande lijst kijken en de invallen in het verleden denk ik dat we kunnen stellen dat hij verwacht had sneller klaar te zijn.

Ook als we even het nieuws volgens over de staat van zijn materieel. Ja je kunt zeggen westerse propaganda maar er zijn meerdere beelden. Zag van het weekend iets over de banden. Blijkbaar heeft Rusland in China geschopt en hebben ze Chinese kloons van Michelin (meen ik) er op liggen, echter zijn die kwalitatief stukken minder en zelf stukken minder als wat de Sovjet Unie destijds had.

Dat Poetin veel in de as legt wil voor mij in elk geval eerder zeggen dat hij aandringt op een snel einde dan een precieze overwinning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Oh wow, had ik niet verwacht.
Gaan ze hun studenten in oa Sumy bevrijden?
https://www.premiumtimesn...in-sumy-cry-for-help.html En #sumystudents op twitter.

Stiekem moet ik soms een beetje lachen om de buitenlandse studenten. De verontwaardiging bijvoorbeeld over de prijzen die drivers vragen, om ze door de halve Oekraïne heen te rijden. Tsja, zullen weinig chauffeurs staan te springen om de halve Oekraïne door te rijden. Uberhaupt de stad uitgaan is al een risico om neergeschoten te worden, zoals door verscheidene studenten aangehaald wordt.
Wel echt een klotesituatie om zo in een vreemd land vast te zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door sugarlevi01 op 07-03-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Ik denk niet dat je die situatie kan vergelijken. De propagandamachine werkt veel beter met analoge media en weinig tot geen communicatie. Hoe de Duitsers zelf overigens zo beestachtig kunnen worden is mij nog steeds een raadsel. Dat je de vernietigingskampen zo kan opzetten en laten draaien, steeds maar weer die massamoord, die mensen hadden echt een kronkel in hun hoofd laten groeien door Hitler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

asing schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:18:
[...]

Voor welk arsenaal geldt dit? Is dit het Amerikaanse arsenaal, het Russische of beide?
Ik heb uit luiheid even een Amerikaanse B61 opgezocht. Maar gezien de Russische kijk op kernwapens is er geen reden om ervan uit te gaan dat het bij hun heel anders is wat betreft kracht.

Voor de Russische strategische kernwapens was dat in het verleden wel het geval. Maar dat was omdat ze minder goed konden mikken en staat in principe los van tactische kernwapens. Als je een nucleaire granaat wegschiet is het namelijk wel fijn als je zelf niet ook gelijk door je eigen bom dood bent.

edit: Op basis van @k995's comment ga ik toch even verder zoeken.

edit2: ik heb geen tijd voor een heel uitgebreide zoektocht, maar ik kom in ieder geval regelmatig de 3BV3 artilleriegranaat tegen met een yield van 1 kiloton. Grofweg blijft m'n punt daarmee staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 07-03-2022 10:33 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
harmageddon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:17:
@RoD is er al meer nieuws over je schoonouders? Laatste wat je schreef is dat ze in de trein zaten op weg naar Lviv.
Ja, ze zijn veilig :) komen vandaag aan bij m'n schoonzus waar ze voorlopig blijven.

Andere familie zit vast. Er is nog een tante in Chernigiv die al een week in de kelders zit. We proberen die ook weg te krijgen maar er wordt non stop gebombardeerd. En zo zijn er nog anderen die geen kant op kunnen.

Ze gooien hele woonwijken plat waar mensen vast zitten in de kelder. Vreselijke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
sh4d0wman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Er is ook een video (Broken Arrow denk ik) over andere "close calls". Zoals vliegtuigen die neerstorten met de bom er in, hem onderweg verliezen of een rader welke iets laat zien wat op lanceringen lijkt. Erg informatief. Je moet er alleen niet snel wakker van liggen dan kun je beter een romantische comedy kijken :+

Enkele jaren terug waren er nog zorgen over de root DNS servers. Hopen dat de Russen daar vanaf blijven. In de tussentijd is er wel gewerkt om het nog redundanter te maken geloof ik.
Een nucleaire bom ontploft alleen met het ontstekingsmechanisme. Neerstorten van vliegtuigen, laten vallen van bommen of ze zelfs extern opblazen levert alleen het gevaar op van een paar kilo radioactief materiaal. Volgens mij is er een gebied in Spanje afgezet omdat daar eens een bom is gevallen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Ben ik de enige die hele enge kriebels krijg van mensen die die bussen in moeten om de stad (steden) te verlaten. Ik weet het niet, ik heb af en toe opgelet bij geschiedenislessen maar brrrr. Krijg er rillingen van.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 18:11
Yucon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Ik heb uit luiheid even een Amerikaanse B61 opgezocht. Maar gezien de Russische kijk op kernwapens is er geen reden om ervan uit te gaan dat het bij hun heel anders is wat betreft kracht.

Voor de Russische strategische kernwapens was dat in het verleden wel het geval. Maar dat was omdat ze minder goed konden mikken en staat in principe los van tactische kernwapens. Als je een nucleaire granaat wegschiet is het namelijk wel fijn als je zelf niet ook gelijk door je eigen bom dood bent.

Ik denk dat @k995 dichter in de buurt zit. De Russen staan bij mij niet bekend om hun precisie en nieuwe technieken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

KoudeAardbei

Moderator

xzaz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:28:
Ben ik de enige die hele enge kriebels krijg van mensen die die bussen in moeten om de stad (steden) te verlaten. Ik weet het niet, ik heb af en toe opgelet bij geschiedenislessen maar brrrr. Krijg er rillingen van.
Absoluut niet, ik heb exact dezelfde rillingen. Met name omdat ze richting Rusland moeten ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Yucon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:23:
[...]

De B61 kan dat idd, maar dan zit je in het gebied van een foab die rusland ook heeft, conventioneel en iets van een 0.05kt .

Waarom zou rusland dus iets potentieel risicovol inzetten als ze dat conventioneel ook kunnen?

Je moet het ook kunnen ergens leveren, rusland had voor zover ik weet wel kleine kernwapens maar niks dat je op een raket kan zetten of in bombvorm kan droppen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
FunkyTrip schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Dat zien we dan wel weer. Voorlopig is de rode lijn getrokken. Dus er mogen nog veel dorpjes volgen. Moldavie mag ook volgen. Estland niet. Moreel en ethisch kut, maar geo-politiek is sowieso kut.
Nou ja goed. Dan leren we dus niets van de geschiedenis. Ik ben in elk geval blij dat men ons wel is komen helpen toen wij onder de voet gelopen waren.

Ik neem aan dat je het dan ook prima vind om dat mensen zelf te vertellen? Je kunt hier in het topic beginnen een aantal mensen dat te vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

KoudeAardbei schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Absoluut niet, ik heb exact dezelfde rillingen. Met name omdat ze richting Rusland moeten ;w
Bron? Op het NOS lieten ze zien naar het Westen te gaan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

xzaz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:28:
Die gingen per trein toch?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:54
Ik blijf erbij, afdwingen voor vluchten, anders no fly zone. Strikt in UA

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
TommyGun schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Die gingen per trein toch?
De genocide in Srebrenica vergeten...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

asing schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Ik denk dat @k995 dichter in de buurt zit. De Russen staan bij mij niet bekend om hun precisie en nieuwe technieken.
Ik denk het niet, zie edit.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70848870

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 07-03-2022 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sjroorda schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Nukes op hoogte zijn niks nieuws. Er is een foto bekend van vijf Amerikanen die tijdens een test op 5 kilometer hoogte (van een nucleaire lucht-lucht raket) letterlijk onder de explosie stonden. Die mensen hebben allemaal nog vele jaren geleefd. De test was bedoeld om te demonstreren dat nucleaire lucht-lucht raketten veilig binnen de VS gebruikt konden worden zonder gevolgen voor de burgerbevolking.

https://www.ctbto.org/spe...1957-five-at-ground-zero/

Een nuke is een stuk schoner dan wat er na Tsjernobyl gebeurde. Een explosie op grote hoogte levert maar minimale fallout op omdat de fallout grotendeels afkomstig is van stof wat wordt opgezogen in de radioactieve vuurbal als die de grond bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 13:05
Ik vraag me af, wat kunnen we nu opmaken van de status van het Russische leger wat betreft hoe doelgericht, professioneel, hoe effectief.

Het kan aan mij liggen, maar tot nu toe had ik veel meer verwacht van de Russische militaire acties. Zijn ze overschat? Vechten ze met halve krachten? Zijn dit niet hun beste troepen, en zijn de regular soldaten gewoon een stuk minder goed getraind? Materiaal is best 'oud', koud-oorlog spul.

Rusland vecht met 1 hand achter de rug, dat sowieso, maar alsnog. De operatie leek slechts uitgewerkt voor een paar dagen. Ik zie geen concrete operaties/plannen, slechts improvisatie continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

k995 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:30:
[...]
Waarom zou rusland dus iets potentieel risicovol inzetten als ze dat conventioneel ook kunnen?
Omdat de NAVO kernwapens als een rode lijn ziet. De middelvinger van een kleine kernbom is daarmee veel groter, en dat zie je ook wel aan de politieke situatie van het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
downtime schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Nukes op hoogte zijn niks nieuws. Er is een foto bekend van vijf Amerikanen die tijdens een test op 5 kilometer hoogte (van een nucleaire lucht-lucht raket) letterlijk onder de explosie stonden. Die mensen hebben allemaal nog vele jaren geleefd. De test was bedoeld om te demonstreren dat nucleaire lucht-lucht raketten veilig binnen de VS gebruikt konden worden zonder gevolgen voor de burgerbevolking.

https://www.ctbto.org/spe...1957-five-at-ground-zero/

Een nuke is een stuk schoner dan wat er na Tsjernobyl gebeurde. Een explosie op grote hoogte levert maar minimale fallout op omdat de fallout grotendeels afkomstig is van stof wat wordt opgezogen in de radioactieve vuurbal als die de grond bereikt.
Anderzijds is er wel Castle Bravo, goed een grond test maar die toont wel aan dat het toch niet heel super is wat er uit komt. En we zullen het wel snel genoeg merken aangezien er overal detectors staan bij kerncentrales.

Natuurlijk ook niet met moderne wapens te vergelijken, maar ik mijn verwachtingen van Russiche wapens zijn niet dat ze super tactisch met minimale impact op de omgeving zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door LOTG op 07-03-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Prosac schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]
Let wel: Oekrainse cijfers

Dit is een lijst met verliezen die via beeld geverifieerd zijn:
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

samengevat:

[...]

En dan over die corridors die Rusland aanbiedt..
Ze hebben blijkbaar PR nodig voor het thuisfront.
[Afbeelding]
11k verliezen is wel veel he. Dat zal wel eerder 1/3e zijn ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Yucon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:36:
[...]

Omdat de NAVO kernwapens als een rode lijn ziet. De middelvinger van een kleine kernbom is daarmee veel groter, en dat zie je ook wel aan de politieke situatie van het moment.
Waarom zou poetin een middenvinger naar de navo willen opsteken als hij midden in een conflict al zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:19
Westland1940 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:34:
Ik vraag me af, wat kunnen we nu opmaken van de status van het Russische leger wat betreft hoe doelgericht, professioneel, hoe effectief.

Het kan aan mij liggen, maar tot nu toe had ik veel meer verwacht van de Russische militaire acties. Zijn ze overschat? Vechten ze met halve krachten? Zijn dit niet hun beste troepen, en zijn de regular soldaten gewoon een stuk minder goed getraind? Materiaal is best 'oud', koud-oorlog spul.

Rusland vecht met 1 hand achter de rug, dat sowieso, maar alsnog. De operatie leek slechts uitgewerkt voor een paar dagen. Ik zie geen concrete operaties/plannen, slechts improvisatie continu.
Russische soldaten wisten van niks en wisten dat ze alleen op oefening gingen in Belarus. Er werd hun verteld dat ze hun met open armen zouden ontvangen. Oekraïners daar in tegen zijn bloedlink. Moraal ligt een stuk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 19:19
k995 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Waarom zou poetin een middenvinger naar de navo willen opsteken als hij midden in een conflict al zit?
Om de NAVO te dwingen indirecte hulp aan Oekraïne te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Een nuke op hoogte die "niet perse schadelijk is voor de burgerbevolking" voegt toch niets toe aan het dreigement?

Roepen dat je een nuke gooit en dan vervolgens een nuke gooien die geen tot weinig kwaad kan maakt imo weinig verschil. Ons beeld over Putin veranderd daarmee niet.

[ Voor 42% gewijzigd door De_Bastaard op 07-03-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
champion16 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Om de NAVO te dwingen indirecte hulp aan Oekraïne te stoppen?
Door te escaleren?

De navo greep pas in in bosnie en kosovo toen het conflict escaleerde, toen het "low level" bleef keek de navo gewoon toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Sommige denken dat dit de slechtste van Russische leger was zodat daarna de betere troepen het makkelijk kunnen afmaken. Ik geloof dat niet. Daar is wat voor te zeggen als iemand Rusland binnenvalt, en je wil ze over duizenden kilometers verzwakken. Maar als je je buurland wil binnenvallen is het wat mij betreft compleet onlogisch om niet je beste troepen te sturen. (Uiteraard binnen wat beschikbaar is, sommige zullen andere taken hebben of simpelweg te ver weg gestationeerd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Yucon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Hier neemt het een beetje een foute afslag.

Dat betekent dus dat je er 10 (!) nodig hebt om dezelfde klap te krijgen als in de haven van Beiroet. Nog steeds erg, maar laten we het wel een beetje in perspectief zien. Heel nuchter bekeken was Grozny misschien nog wel beter af geweest met 1 zo'n bom dan met wat ze nu aan conventionele artilleriegranaten te verwerken gekregen hebben.

Niet dat ik daarvoor pleit. Maar het geeft wel aan dat het iets minder een zwart wit situatie van vlindertjes en bloemetjes enerzijds en het einde van de wereld anderzijds is dan soms voorgespiegeld wordt.
"Kernwapens kunnen tegenwoordig instelbaar zijn"

Ik verwacht niet dat de Russen in de nineties nog even nieuwe moderne nukes zijn gaan ontwikkelen en hun arsenaal perfect hebben onderhouden, gezien de staat van hun materieel.

Het stelt me gerust dat, als er een nucleair arsenaal ingezet wordt, die enkel militaire doelen uitnemen en bijvoorbeeld volkel met een halve kiloton uitschakelen. Leven gaat daarna weer door... maar de Russen zie ik er niet voor aan het schuifje goed in te regelen. Kan hun het een fuck schelen dat half brabant ook weggeblazen wordt? Meer is beter enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
De_Bastaard schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Diverse (westerse) analisten gaven aan dat de Oekrainse cijfers dichter bij de werkelijkheid komen dan die van de Russen.
11.000 is ook veel, maar zelfs bij 1/3e moet je rekenen dat dit doden zijn en dat in elk conflict je de gewonden met een (conservatieve) factor 5 kunt rekenen.

Als je daar aan denkt, dan snap je wel waarom er ineens uit allerlei hoeken van Rusland manschappen, materieel en materiaal getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
[...]

Niet heel onwaarschijnlijk als je de vernietigde aantallen materieel ziet. Dat die 500 van Russische kant een onderrapportage is, is gezien de aantallen die je op Twitter bevestigd ziet wel duidelijk.

Het Russische grondoffensief zal zonder versterkingen binnen enkele dagen doodbloeden. Dan blijft alleen de terreur nog over.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Sissors schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Sommige denken dat dit de slechtste van Russische leger was zodat daarna de betere troepen het makkelijk kunnen afmaken. Ik geloof dat niet. Daar is wat voor te zeggen als iemand Rusland binnenvalt, en je wil ze over duizenden kilometers verzwakken. Maar als je je buurland wil binnenvallen is het wat mij betreft compleet onlogisch om niet je beste troepen te sturen. (Uiteraard binnen wat beschikbaar is, sommige zullen andere taken hebben of simpelweg te ver weg gestationeerd zijn).
Er valt natuurlijk voor alles wat te zeggen. Misschien overschat wat er gestuurd werd en misschien onderschat hoeveel weerstand er zou zijn. Maar Rusland is in zijn eendje een invasie aan het doen, dat betekent wel dat je misschien niet de beste troepen naar een ander land wil sturen en dan wat er over blijft je land moet verdedigen.Rusland heeft weinig vrienden wat dat betreft dus alles naar de Oekraïne sturen is gewoon een dom idee en niet mogelijk.

Ik denk da alles wat beschikbaar is/was wat er gestationeerd was. Als we naar de strategie kijken was er waarschijnlijk het plan om snel door te stoten en een pad vrij maken en tactische posities innemen zoals vliegvelden. Je zag dat de versterking inderdaad kwam, maar traag en met een hoop problemen. Nu ze vliegvelden hebben ingenomen zie je dat er inderdaad wat meer luchtactiviteit komt.

Dus ik dat dat heet dat is wat er beschikbaar was voor die inval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
mss beter ook. Je gaat er van uit dat aan de Russische kant rationele beslissingen genomen worden, en dat beweringen uit die hoek geloofd kunnen worden. Je hebt niet gemist dat ze alleen oefenden in de regio?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
Prosac schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Diverse (westerse) analisten gaven aan dat de Oekrainse cijfers dichter bij de werkelijkheid komen dan die van de Russen.
11.000 is ook veel, maar zelfs bij 1/3e moet je rekenen dat dit doden zijn en dat in elk conflict je de gewonden met een (conservatieve) factor 5 kunt rekenen.

Als je daar aan denkt, dan snap je wel waarom er ineens uit allerlei hoeken van Rusland manschappen, materieel en materiaal getrokken wordt.
De Oekrainse cijfers zijn ook niet alleen doden, maar ook gewonden en krijgsgevangenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
[...]

2/3

7k halen ze wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
China gaat nu dus humanitaire hulp sturen via het Rode Kruis. Ik denk dat het afknallen van die hulpverleners wel iets minder wordt gewaardeerd vanuit de Russische legerleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Laatst online: 18-09 20:04
CurlyMo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:59:
China gaat nu dus humanitaire hulp sturen via het Rode Kruis. Ik denk dat het afknallen van die hulpverleners wel iets minder wordt gewaardeerd vanuit de Russische legerleiding.
Wie zegt er dat China mensen stuurt en niet gewoon voedselpakketjes en EHBO kitjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995

De beste verklaring die ik hoorde was: corruptie en dat dit het soort van oorlog is aar rusland zich niet voor bewapend heeft.
Ik zie rusland zich weinig inhouden hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Volgens mij begint Rusland zich steeds meer te beseffen dat deze oorlog niet de gewenste uitkomst gaan bieden die Putin verwacht had.

Daarbij vind ik het ook te gek voor woorden dat tijdens het staakt-het-vuren nog gebombardeerd wordt op de vluchtende inwoners. En dat dat op zijn minst niet eens veroordeeld wordt voor de NAVO. Waar zijn onze normen en waarde gebleven?

PS: Het land heet Oekraïne en niet de Oekraïne.... Het is al lang geen deelstaat meer van Rusland, dus noem het ook niet zo.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
jaapstobbe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:02:
[...]

Wie zegt er dat China mensen stuurt en niet gewoon voedselpakketjes en EHBO kitjes?
Als je het Rode Kruis inzet, dan is dat meestal ook met ondersteund personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Laatst online: 18-09 20:04
Vini-Vidi-Vici schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:02:
Volgens mij begint Rusland zich steeds meer te beseffen dat deze oorlog niet de gewenste uitkomst gaan bieden die Putin verwacht had.

Daarbij vind ik het ook te gek voor woorden dat tijdens het staakt-het-vuren nog gebombardeerd wordt op de vluchtende inwoners. En dat dat op zijn minst niet eens veroordeeld wordt voor de NAVO. Waar zijn onze normen en waarde gebleven?

PS: Het land heet Oekraïne en niet de Oekraïne.... Het is al lang geen deelstaat meer van Rusland, dus noem het ook niet zo.
Waarom moet de NAVO dit veroordelen? Oekraine is geen lid van de NAVO.
Pagina: 1 ... 145 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid