unclero schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:02:
"De gevaarlijkste vijand, is de vijand die u niet ziet." - Sun Tzu, vertaald door Vladimir V. P.
En die onzichtbare vijanden van Putin kruipen steeds dichter bij.
"Eenieder die ons pijn doet, zal geen drie dagen leven." - Vladimir V. P. in een van zijn eerdere interviews.
In die maffia-retoriek weten we dus het volgende: Oekraïne houd al meer dan een week stand, dus zijn eerdere bedreiging is niet waargemaakt. En in maffiakringen geldt: een bedreiging niet waarmaken is zwakte tonen.
En zwakte tonen geeft momentum aan de onzichtbare vijanden.
Ik leg het maar even hier op tafel, want ik denk niet dat er veel zijn buiten Rusland die zich dit beseffen.
Hier moest ik aan denken toen ik de
pastebin van gisteravond door zat te lezen. Vannacht nog op geslapen, en vanochtend nog over koffie gedronken met wat anderen. Ik heb het enge vermoeden dat deze pastebin authentiek is. Niet in de laatste plaats overigens omdat het in Rusland nu eenmaal zo is dat een schip vaak van onderen begint te lekken (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Nederland, waar men van bovenaf begint te lekken).
Het ziet er immers naar uit dat de invasie een
plan was van Putin en de FSB. Sjojgoe en Kadyrov zijn flink pissig op de FSB. De vraag is of dit de komende dagen tot een kookpunt gaat komen. Putin zal niet gek genoeg zijn om de FSB volledig in bescherming te nemen (daarmee zou hij zijn eigen lot ook bezegelen, en Putin is geen fan van om zijn lotsbestemming te verweven met één enkele factie). Maar de vraag zal zijn of Sjojgoe en Kadyrov genoegen zullen nemen met het (uiteraard letterlijk) rollen van de hoofden van enkele topambtenaren en middle-tier oligarchen, of dat die aan zullen sturen op een 'vijandige overname'.
[...]
Reservisten opgeroepen, particuliere vrachtwagens geördonneerd. Mist alleen nog de noodtoestand.
Men zou bijna denken dat we naar een 'end-game' zitten te kijken, maar we zitten er nog maar 11 dagen in. En in die 11 dagen zien de Oekraïners al de bodem van de munitiekist in zicht komen.
[...]
Nee, ik vermoed (zoals
eeerder opgemerkt) dat men ook aan zal sturen op een aansluiting op CIPS.
In het ergste geval zou men (maar ik heb nog geen indicaties dat men daar plannen voor aan het maken is) zelfs een monetaire hervorming (
á la 1998) uit kunnen voeren waarbij de Roebel gekoppeld wordt aan de RMB.
[...]
Het klassieke verhaal van de derde hond en dat bot.
Rusland wint:- China krijgt meer concessies ten westen van de Oeral.
- China krijgt een groter deel van Wit-Rusland en minstens een tiende van Oekraïne.
- China mag mega-ondernemingen in hun concessies zetten.
- China mag Rusland's agrarische en minerale output voor een scheet en een knikker kopen.
- Braindrain richting China.
- Rusland moet voortaan bankieren in China.
- Vliegtuigladingen Russische prostituees naar China.
Rusland verliest:- China krijgt veel meer concessies ten westen van de Oeral.
- China krijgt een groter deel van Wit-Rusland.
- Oekraïne moet aan wederopbouw doen en kan Chinese investeringen prima gebruiken (en passant herinneren de Chinezen de Oekraïners aan die verkoop van 5% van het landbouwareaal).
- China mag mega-ondernemingen in hun concessies zetten.
- China mag Rusland's agrarische en minerale output voor een scheet en een knikker kopen.
- Braindrain richting China.
- Rusland moet voortaan bankieren in China.
- Vliegtuigladingen Russische prostituees naar China.
[...]
Ik zal u een geheimpje verklappen: harde sancties waarbij het volk wordt ontzien, bestaan niet. Zeker niet als die sancties nu pas opgeworpen zijn, en niet een jaar eerder.
Daarnaast geldt voor veel bedrijven nu eenmaal: de rekening moet wel betaald worden. Als Russische afnemers moeite krijgen met tijdig geld op rekeningen te storten, is het gewoon toedeledokie. Dan gaat een bedrijf gewoon de afweging maken: de moeite die gestoken moet worden om wat in feite een marginale markt is, te bedienen versus marketingtechnische winst.
[...]
Geen vrienden of eigen netwerk?
Ik heb samen met een groepje vrienden een bescheiden optrekje in Duitsland, dat tijdens het jachtseizoen fungeert als ons jachtslot / jachthut. Vandaaruit organiseren wij in de wintermaanden onze jachtpartijen en bijbehorende diners en drinkgelagen.
Onze Duitse portier deelde eergisteren een berichtje op facebook, van een goede vriendin van zijn dochter, of er mensen plek wisten voor een aantal gezinnen. We hoefden hier niet lang over na te denken en we hebben besloten dat als de portier ze begeleid en een oogje in het zeil houd, die gezinnen wel in onze hut mogen verblijven. Tevens mag hij de pinpas die hij gebruikt voor onderhoud e.d. ook gebruiken voor boodschappen voor hun, wij zorgen wel dat die afgetopt blijft.
[...]
Hoe deden ze dat in de Kaukasus ook al weer? Oh ja, de boel opdelen in hapklare stukken en verdelen over de meest gewetenloze krijgsheren.
[...]
De Oktoberrevolutie is begonnen doordat Duitsland en Japan de bolsjewieken begonnen te sponsoren met wagonladingen zilver en treinladingen geweren. Wegens gebrek aan mankracht had men bolsjewieken en andere naar-Siberië-verbannenen naar het front gestuurd in de Japans-Russische oorlog. Daar deden de bolsjewieken gevechtservaring op, en zagen ze hoe logistiek werkt (en welke knelpunten daar uit te buiten zijn).