Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 143 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.919 views

Onderwerpen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mr. Detonator schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:24:
[...]

en als die nou besluit Polen ook binnen te vallen (6jaar oud)
Wat wil je nou horen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Tristan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:21:
[...]

[Twitter]
Hier liep wel met bizar veel geld rond daar dan..
3000 euro ?

edit: ik moest nog even kijken of ik niet een nul vergeten was, maar drieduizend euro vind ik geen gek bedrag om bij je te hebben daar

[ Voor 20% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-03-2022 23:30 ]

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 20:58
n0pe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:25:
[...]

Aan het reizen naar een andere plek? Staat dat hotel er straks nog? Kan ik straks nog bij het hotel?
Daar heb je een punt. Bedankt.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-11 23:43
Het zal nog wel vaker voorkomen. Het gevecht wordt harder en meer onmenselijk. :'(

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Mr. Detonator
wat dan de eventuele scenario's zouden kunnen zijn... die niemand weet natuurlijk :X

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 21:08
Een stadje van 25.000 inwoners is weggevaagd, edit: rest weggehaald |:(

[ Voor 38% gewijzigd door Eli3l op 06-03-2022 23:40 ]

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:53
Sebazzz schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:39:
[...]

(behalve dat het waarschijnlijk fake is) Ik weet niet of je hier blij mee moet zijn. Wat als Putin besluit dat dit een aanval van 't Westen is? Hij hoeft dat alleen maar voor zichzelf en zijn direct ja-knikkers te bewijzen.
Met die redenering zeg je eigenlijk dat we beter kunnen toekijken omdat Putin er anders wellicht wat van vindt :')

• Tristan
Mr. Detonator schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:29:
[...]

wat dan de eventuele scenario's zouden kunnen zijn... die niemand weet natuurlijk :X
Jawel. Is echt al tig keer nu hier voorbij gekomen. Polen is onderdeel van Nato. Een aanval op 1 is een aanval op allemaal.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:00
Rubberen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:21:
[...]

Even quote van mezelf aangezien ik anders op iedereen apart moet reageren.

Het artikel komt van Maarten Verheyen, hij maakt wekelijks of soms frequenter blogs op waar je jezelf kan op inschrijven ivm advies over beleggingen. Ik ben er geen fan van omdat het nogal vaak op hetzelfde neerkomt 'koop zilver'.

Waarom vind ik het interessant? Omdat er wel ergens waarheid in zit. 'De wereld' ziet nu dat de VS/europa het inderdaad aandurft om als de situatie het vereist ze inderdaad durven de economische kernbom droppen als ze het nodig vinden. Zoals hij beschrijft in de post kunnen landen zoals China dit als leerschool zien, en ze inderdaad een wijziging invoeren om hun reserves altijd beschikbaar te houden.

Trouwens @bonalds die zegt dat dit ANTI VS propaganda zou zijn, do you even.. 8)7
De Dollar als reserve munt is voor veel landen al een doorn (of dolk) in het oog. Van China is bekend dat ze zelf met iets willen komen. Er verandert niet echt iets. Olie wordt nog steeds in dollars afgerekend. Denk niet dat het uit Swift gooien na een invasie nu ineens de mening. over de dollar veranderd.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
RobinHood schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:54:
[...]

Qua isolatie zitten ze al op sovjet-unie niveau, of erger.

Tijdens de Sovjet-Unie kon je, met toestemming en alles, nog wel even een Europees citytripje maken. Kun je nu volledig vergeten. En dankzij alle boycots is de beschikbaarheid van westerse dingen niet veel beter, de lijst met bedrijven die zich terugtrekken is echt bizar. China kan daar deels inspringen natuurlijk, maar dan heb je alsnog geen Canon-camera, of Apple-phone, of een nieuw office 365 abo, of een auto die geen Lada of Chinese meuk is.

Back to the USSR indeed.
Nog erger, terug naar niveautje Noord Korea vrees ik. Triest voor de normale Russische burgers...

• Tristan
Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:29:
Een stadje van 25.000 inwoners is weggevaagd, maar laten we ons afvragen waarom een journalist 3000 euro nodig zou hebben. |:(
Ja gast. Check even de timeline, toen ik die vraag stelde wist ik helemaal niet van dat stadje af.

• Mr. Detonator
Tristan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:30:
[...]

Jawel. Is echt al tig keer nu hier voorbij gekomen. Polen is onderdeel van Nato. Een aanval op 1 is een aanval op allemaal.
klopt,.... dus dan maken die nukes ineens allemaal niks meer uit ?

vanaf dat punt is het ''full destruction'' dus, als er een of andere zatte rus die zn tank vergeten is op de rem te zetten een raket 500 meter de poolse grens overschiet

[ Voor 22% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-03-2022 23:34 ]

• Tristan
Mr. Detonator schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:32:
[...]

vanaf dat punt is het ''full destruction'' dus
Nee hoor. De angst is er, maar het is geen gegeven dat het een full-blown nuclear oorlog wordt. Meerdere mensen moeten nog steeds op die knop drukken en die houden waarschijnlijk ook van hun families en de wereld waar ze op leven. Het is puur een pressie middel.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:08
Mr. Detonator schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:32:
[...]

vanaf dat punt is het ''full destruction'' dus
We MOETEN Polen verdedigen, dat nalaten is het faillissement van de NAVO. We gaan niet Rusland aanvallen, uitsluitend Polen verdedigen. We kunnen niet alle vormen van conflict negeren omdat Rusland nucleaire wapens heeft.. ze zijn nooit meer gebruikt na de tweede wereld oorlog. Het verdedigen van Polen betekent niet dat Rusland ze gaat gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door n0pe op 06-03-2022 23:35 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
klaw schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:25:
[...]

Even een aanname ze gaan het toch proberen (ja knikkers rond Poetin) en sturen de nieuwe rekruten zonder fatsoenlijk materiaal er maar op af...
Dat is goed mogelijk maar dan gaan de nieuwe rekruten direct de meat grinder in. Als ik de journalisten in Kiev mag geloven dat lopen de Oekraïeners behoorlijk opgefokt rond.

March of the Eagles

• Mr. Detonator
n0pe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:35:
[...]

We MOETEN Polen verdedigen, dat nalaten is het faillissement van de NAVO. We gaan niet Rusland aanvallen, uitsluitend Polen verdedigen. We kunnen niet alle vormen van conflict negeren omdat Rusland nucleaire wapens heeft..
polen verdedigen en niet aanvallen... zodat ze de tijd krijgen om het hele zaakje weer verder naar voren te schuiven

• Tristan
Mr. Detonator schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:36:
[...]

polen verdedigen en niet aanvallen... zodat ze de tijd krijgen om het hele zaakje weer verder naar voren te schuiven
Waar ben je naar op zoek? Wat voor antwoord verwacht je nou van ons?

• Eli3l
asing schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:28:
[...]

Het zal nog wel vaker voorkomen. Het gevecht wordt harder en meer onmenselijk. :'(
Ik ga morgen kamerleden mailen en ik hoop velen met mij. Er moet gewoon ingegrepen worden.

De humanitaire ramp in Mariupol en alle andere plekken zonder stroom en verwarming is enorm.

Het bewust schieten op burgers, hun woningen, scholen en ziekenhuizen, mogen we niet door de vingers zien.

Het bewust schieten op vluchtende burgers, je mag niet wegkijken als samenleving.

Er is gewoon een stadje van 25.000 inwoners van de kaart geveegd! Besef dat!

Elke seconde dat we dit nog verder toestaan is er een te veel. Elke seconde dat we dit langer toestaan, breekt de door de Oekraïense bevolking zo hard bevochten vrije democratie verder af. En daarmee ook de goodwill jegens ons, het westen.

[ Voor 4% gewijzigd door Eli3l op 06-03-2022 23:38 ]

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:43
XWB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:35:
[...]

Dat is goed mogelijk maar dan gaan de nieuwe rekruten direct de meat grinder in. Als ik de journalisten in Kiev mag geloven dat lopen de Oekraïeners behoorlijk opgefokt rond.
Als de Russen zo doorgaan met alles bombarderen en als er genoeg onschuldige vluchtende mensen expres worden neergeschoten... (zie new york times van vandaag) dan is de toekomst van die rekruten niet erg rooskleurig... of lang...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

XWB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:57:
En ze hebben de basisvoorzieningen afgesneden, waardoor de burgers een pijnlijke dood tegemoet gaan. Volgens de oorlogsregels moeten burgers geëvacueerd kunnen worden, maar dat laten ze niet gebeuren.
U denkt met een ontwikkeld land, waar enige beschaving en wettelijke kaders aanwezig zijn, te maken te hebben. Helaas, het is Rusland waar we hier over praten.

En voor Russisch doen, vind ik dat ze nog best bedeesd opereren. Maar goed, dit is nog maar dag 11. Over een week hebben we het over tapijtbombardementen van grote hoogte. En een week later schat ik in dat men eens een evacuatiecorridor voor een grote stad regelt, waarop de bussen met burgers halverwege tegengehouden worden, waarna alle mannen ertussenuit geplukt worden, en die mogen verderop in een greppel gaan liggen.

Laten we wel even de realiteit onder ogen zien: ondanks alle jubelverhalen (door Oekraïne naar buiten gebrachte cijfers zijn voor interne consumptie, dus als het daadwerkelijke cijfer de helft is van wat ze beweren, mag u in uw handjes knijpen), de motivatie, de heldendaden en de bergen materieel die we ze in de aanloop hebben gegeven, komt de bodem van de munitiekist rap dichterbij. (en dan bedoel ik niet: ze zitten nu ongeveer op de helft.. dan bedoel ik: 90% is er al doorheen geknalt)

Vandaar de grote aandacht van de Russen voor munitie- en wapenopslagplaatsen, maar ook voor eventuele aanvoer en -smokkelroutes. Even grof gezegd: als u nog een vrachtwagen aan antitankmunitie heeft staan, kunt u die maar beter vandaag de grens over duwen, want overmorgen kan het misschien niet meer.
XWB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:12:
Er staat nog meer informatie in de brief, maar het komt erop neer dat Rusland teveel problemen gecreëerd heeft die te snel opstapelen, waardoor een grootschalig conflict kan uitbreken.
Vooral het kijkje in een mogelijk intern conflict vond ik zeer interessant. Hier heb ik vandaag nog iets over geschreven.
Tristan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:21:
[Twitter]
Hier liep wel met bizar veel geld rond daar dan..
Dit is een vrij gangbaar bedrag voor journalisten in dergelijke gebieden. U moet er ook vanuit gaan dat pinautomaten niet meer werken, en Tikkies de meeste mensen niets zeggen. In zo'n gebied weet u ook niet of u die avond nog in uw hotelkamer komt (of dat het hotel überhaupt nog bestaat), u bent eigenlijk constant in beweging, dus uw geld draagt u altijd bij. Ik kan het overigens iedereen afraden (mocht u ooit in een dergelijk gebied moeten zijn) om zo'n debiel reizigersheuptasje te kopen, die ergens onder uw kleren, ter hoogte van uw ondergoed bungelt. Zo'n ding gaat schuiven bij het lopen of rennen. En als u iets moet betalen, moet u uw gulp openen. Beter is het om gewoon een fatsoenlijk vest / bodywarmer te halen, en het geld in uw linkerbinnenzak (zo ene met rits) te doen. Een klein bedrag doet u dan in uw rechterzak. 's avonds als u gaat slapen, rolt u dat vest op, en duwt het onder uw kussen (of gebruikt het als kussen).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Eli3l
Tristan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:31:
[...]

Ja gast. Check even de timeline, toen ik die vraag stelde wist ik helemaal niet van dat stadje af.
Sorry, was niet zo bedoeld.

Had het algemener moeten framen, niet op jou specifieke vraag die inderdaad al eerder was.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:25
n0pe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:35:
[...]

We MOETEN Polen verdedigen, dat nalaten is het faillissement van de NAVO. We gaan niet Rusland aanvallen, uitsluitend Polen verdedigen. We kunnen niet alle vormen van conflict negeren omdat Rusland nucleaire wapens heeft.. ze zijn nooit meer gebruikt na de tweede wereld oorlog. Het verdedigen van Polen betekent niet dat Rusland ze gaat gebruiken.
Maar wellicht gaat Poetin toch even morrelen aan de achterdeur; verdwaalde schoten, vliegtuigen over de grens, etc. Poetin is een man van steeds een schepje er bovenop. Eerst de Krim, dan Don bas, nu volledige invasie. Straks Transnistrie en misschien dan steeds een stukje Moldavië erbij. En dan?

Het geruststellende is dat zijn leger een absolute puinhoop lijkt te zijn, maar het plan blijft. De vraag is ook hoe lang Rusland intern stabiel zal blijven natuurlijk.

Maar het Westen lijkt alle kaarten al gespeeld te hebben. We zien Rusland opschalen qua oorlogsmisdaden, maar er komt geen antwoord meer. Alleen het verzoek om toch asjeblieft te gaan ondrhandelen. Dat ziet Poetin als zwakte en daar gaat ie misbruik van maken...

Wij moeten ook aan die achterdeur gaan morrelen en niet blindelings de dreigementen van Poetin slikken. Een blaffende hond... Stuur die MIGs, stuur hulp convooien, probeer vuurtjes op te stoken in Belarus/Tsjetsjenie, maak het complexer voor Poetin, meer sancties ook tegen landen die naast Rusland blijven staan. Als je niet (meer) reageert zal het niet stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 06-03-2022 23:51 ]

• Mr. Detonator
hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:26:
[...]

Ergens klopt het niet: met zoveel berichten van achtergelaten materieel, lege brandstoftanks, overvallen konvooien, etc. zou een groot offensief in het noorden onwaarschijnlijk moeten zijn.

We gaan het zien, kunnen er sowieso niets aan doen.
vrijwel alleen berichten van Oekraïense zijde :X

ik vind deze wel interresant om te kijken

[ Voor 17% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-03-2022 23:44 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:26
Mr. Detonator schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:42:
vrijwel alleen berichten van Oekraïense zijde :X
Van welke zijde dan? Het is een strijdt tussen Oekraïne en Rusland. Denk je dat de Russische propaganda machine officiële cijfers gaat publiceren? In dat gelekte rapport staat dat de communicatie bij de Russen zo slecht is dat ze geen idee hebben, maar dat die 10.000 zomaar kan kloppen.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:38:
[...]

Ik ga morgen kamerleden mailen en ik hoop velen met mij. Er moet gewoon ingegrepen worden.

De humanitaire ramp in Mariupol en alle andere plekken zonder stroom en verwarming is enorm.

Het bewust schieten op burgers, hun woningen, scholen en ziekenhuizen, mogen we niet door de vingers zien.

Het bewust schieten op vluchtende burgers, je mag niet wegkijken als samenleving.

Elke seconde dat we dit nog verder toestaan is er een te veel. Elke seconde dat we dit langer toestaan, breekt de door de Oekraïense bevolking zo hard bevochten vrije democratie verder af. En daarmee ook de goodwill jegens ons, het westen.
Niemand kijkt weg en alles wat jij omschrijft vinden de mensen die verantwoordelijk zijn net zo verschrikkelijk.

Helaas gaat het bij een oorlog ook om wat tactisch op lange termijn zinnig is.
Dat is beter dan vol uit emotie reageren (wat ik overigens ook zeer zeker ook begrijp en respecteer)
Doden gaan er helaas toch wel vallen, al helemaal bij personen die totaal losgeslagen zijn.
Daar moet je uiterst zorgvuldig mee omgaan, anders gaan ze echt slaan en schoppen.

Hoe cru en sneu het ook klinkt, uiteindelijk is Oekraïne geen NATO land.
Puur technisch gezien dus in feite niet onze oorlog.
Dat is gewoon de realiteit.
(Moreel gezien ligt dat uiteraard totaal anders en kan ik je emotie ook volledig volgen)

Persoonlijk vind ik dat ze al bijzonder goed geholpen worden eigenlijk.
Zeker als je alle problemen als logistiek ergens dingen krijgen daarbij neemt.
Ik ben eigenlijk nog steeds zeer verbaast hoe snel iedereen (politiek als burger) zo snel een eenheid heeft kunnen vormen.

Dan nog is het beste om eerst iemand volledig kreupel te maken (middels sancties) voordat je een volledig stap gaat zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 06-03-2022 23:48 ]

One World Concepts

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:20

Seraphin

Meep?

Rubberen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:05:
Ben niet bepaald fan van de auteur die onderstaande blog heeft geschreven maar ik vind het wel een interessante visie van wat het conflict kan teweegbrengen op monetair vlak.

-----------------
Ik vind dat stuk (van iemand die kennelijk zijn geld verdient met beleggingsadviezen? Hoedt u voor mensen die geld verdienen aan het delen van “tips” ipv zelf daarop te handelen) nogal matig. Enkele opvallende zaken:
Kijk, de dollar is Rusland (maar ook vele andere landen) al lange tijd een doorn in het oog. Het geeft de VS een enorm privilege en macht.
True & true, maar in de huidige context totaal irrelevant.
Heel het Amerikaanse rijk steunt op die dollar.
Woordkeus passend bij een zekere substroom. Red flag.
De VS geeft op z’n eentje meer uit aan defensie dan de rest van de wereld samen, en de financiering van deze enorme uitgaven is te danken aan de status van de dollar als wereldreservemunt.
Beide stellingen feitelijk onjuist. Enorme red flag.
Als je de Amerikanen wil treffen, moet je dus die dollar onderuit halen.

Maar hoe haal je de wereldreservemunt van z’n voetstuk?
Niet op deze manier in ieder geval, zoals ook te zien in het feit dat de dollar de laatste dagen tov praktisch alle (wereld)valuta is gestegen.
Poetin wist maar al te goed dat Rusland uit SWIFT gegooid zou worden als hij Oekraïne zou binnenvallen. Dit soort maatregelen vielen namelijk eerder Iran al eens te beurt.
Nee. Dat wist Putin niet. De regeringen van oa NL, Duitsland en Italië wisten zelf nog niet eens dat ze daar (uiteindelijk) mee in zouden stemmen. Niemand kan de acties voorspellen van iemand die zelf nog geen idee heeft van wat hij gaat doen.
Met die inval daagde hij de VS uit om hun dollar als wapen te gebruiken en ze zijn er met hun beide voeten ingetrapt.

De Russische economie ligt in duigen en dat is nu voor heel de wereld zichtbaar.

Rusland heeft aangetoond dat de VS, via de dollar, de economie van bijna ieder land in de wereld compleet onderuit kan halen.
Oftewel, de redenatie van Putin zou zijn geweest “ik blijf net zo lang met mijn gezicht op zijn vuisten slaan tot hij opgeeft”? Of misschien is deze sectie gewoon onzin.
Wat resteert ons dan? Grijpt de wereld terug naar goud als dé reserve-activa? Daar lijkt het wel op.
En in welke valuta ga je die activa waarderen? Ik gok geen renminbi, yen of roebel.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Rubberen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:21:
[...]

Even quote van mezelf aangezien ik anders op iedereen apart moet reageren.

Het artikel komt van Maarten Verheyen, hij maakt wekelijks of soms frequenter blogs op waar je jezelf kan op inschrijven ivm advies over beleggingen. Ik ben er geen fan van omdat het nogal vaak op hetzelfde neerkomt 'koop zilver'.

Waarom vind ik het interessant? Omdat er wel ergens waarheid in zit. 'De wereld' ziet nu dat de VS/europa het inderdaad aandurft om als de situatie het vereist ze inderdaad durven de economische kernbom droppen als ze het nodig vinden. Zoals hij beschrijft in de post kunnen landen zoals China dit als leerschool zien, en ze inderdaad een wijziging invoeren om hun reserves altijd beschikbaar te houden.

Trouwens @bonalds die zegt dat dit ANTI VS propaganda zou zijn, do you even.. 8)7
Ik zou geen adviezen aan nemen van die Maarten. Dat USD de wereldreservemunt is wist elke klapidioot al een paar decennia. Daar heeft China echt geen leerschool voor nodig.

Bovendien slaat het nergens op. "Hoe toon je aan andere centrale banken dat het geen goed idee meer is om de dollar als reservemunt op je balans te zetten?" Centrale banken zijn geen muntenverzamelaars, ze zouden wel gek zijn om geen dollars op de balans te zetten.
Het is een stukje van iemand die waarschijnlijk boekhouden op mbo-niveau heeft gevolgd. Hij kan er beter mee stoppen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
-tom-562 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:16:
[...]

Doet het goed op Facebook bij bepaalde groepen van de bevolking
Idd, en het begint ook altijd met een soort van "disclaimer" in de trant van "normaal ben ik niet zo van, maar nu heb ik iets gevonden wat ik best interessant vindt" etc. etc.

[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 06-03-2022 23:56 ]

• n0pe
Morrar schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:42:
[...]

Maar wellicht sta Poetin toch even gaat morrelen aan de achterdeur. Poetin is een man van steeds een schepje er bovenop. Eerst de Krim, dan Don bas, nu volledige invasie. Straks Transnistrie en misschien dan steeds een stukje Moldavië erbij. En dan?

Het geruststellende is dat zijn leger een absolute puinhoop lijkt te zijn, maar het plan blijft. De vraag is ook hoe lang Rusland intern stabiel zal blijven natuurlijk.

Maar het Westen lijkt alle kaarten al gespeeld te hebben. We zien Rusland opschalen qua oorlogsmisdaden, maar er komt geen antwoord meer. Alleen het verzoek om toch asjeblieft te gaan ondrhandelen. Dat ziet Poetin als zwakte en daar gaat ie misbruik van maken...

Wij moeten ook aan die achterdeur gaan morrelen en niet blindelings de dreigementen van Poetin slikken. Een blaffende hond... Stuur die MIGs, stuur hulp convooien, probeer vuurtjes op te stoken in Belarus/Tsjetsjenie, maak het complexer voor Poetin, meer sancties ook tegen landen die naast Rusland blijven staan. Als je niet (meer) reageert zal het niet stoppen.
Ik zie het meer als Poetin die al zijn kaarten gespeeld. Het leger is een farce, economisch gezien is er niks meer over behalve de gaskraan dicht draaien. “Wij” hebben nog niks gedaan behalve sancties en nu is er van de Russische economie niks meer over. Overigens ben ik het eens met het feit dat we NU moeten handelen, wij voeren deze oorlog over de lijken van Oekraïners.

• Mr. Detonator
TheBrut3 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:46:
[...]

Van welke zijde dan? Het is een strijdt tussen Oekraïne en Rusland. Denk je dat de Russische propaganda machine officiële cijfers gaat publiceren? In dat gelekte rapport staat dat de communicatie bij de Russen zo slecht is dat ze geen idee hebben, maar dat die 10.000 zomaar kan kloppen.
ik heb het niet over officiele cijfers maar over beeldmateriaal wat rond word gestuurd.. in rusland hebben ze toch ook gewoon smartphones met cameras ??

dan zouden er toch ook wel russische ''openbare'' kanalen moeten zijn waar dingen gepost worden (overwinningen op Oekraine) of zie ik dat verkeerd ?

#informatieoorlog

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-03-2022 23:54 ]

• MrDirect
[...]

Ik ook, maar dan dat we ons niet moeten mengen in een externe oorlog dat ons kan meezuigen in totale vernietiging.

Klinkt hard , maar wat ben ik Oekraïne meer verschuldigd dan Syrië, of Kosovo of Bosnie. Helemaal niks. Dat hele trekken aan Oekraïne kwam ook veel te snel na het uiteenvallen van de USSR. Had het meer tijd gegeven, dan had het kwartje vanzelf onze kant opgevallen. Maar als jij gaat trekken en duwen aan de ene kant, gaat de andere kant nog harder trekken en duwen.

En nu zitten er hier een hoop zich te schamen dat ze tegen dat associatie verdrag hebben gestemd, nou ik niet. Het was gewoon te snel.

We leven nog in een vrij land, dus stuur vooral je brief. Ik doe het ook maar dan met een tegengestelde verzoek.

• pro_6or
  • Laatst online: 13:16

pro_6or

amateur_60r

[...]

Er is geen stad van 25.000 weggevaagd. Leer begrijpen dat er ook vanuit de Oekraïne zeer stevig en met beleid wordt gewerkt om ons te proberen te bewegen nog verder te gaan hen te helpen. Zelenskyy geeft ook al dagen dit soort preken. We hebben geen mandaat en de daadwerkelijke agressie direct tegen burgers is ook nog niet van dien aard dat we wel over die grens kunnen stappen.

Voor jou is dat punt bereikt, maar doe jezelf een dienst en informeer je zo goed mogelijk over wat er echt gebeurd. Verifiëren, verifiëren, verifiëren. Bronnen, zien met eigen ogen. De burgerdoden aantallen zijn bij lange na niet zo hoog als je net schreef.

een treffende spreuk

• Eli3l
B_FORCE schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:46:
[...]

Niemand kijkt weg en alles wat jij omschrijft vinden de mensen die verantwoordelijk zijn net zo verschrikkelijk.

Helaas gaat het bij een oorlog ook om wat tactisch op lange termijn zinnig is.
Dat is beter dan vol uit emotie reageren (wat ik overigens ook zeer zeker ook begrijp en respecteer)
Doden gaan er helaas toch wel vallen, al helemaal bij personen die totaal losgeslagen zijn.
Daar moet je uiterst zorgvuldig mee omgaan, anders gaan ze echt slaan en schoppen.

Hoe cru en sneu het ook klinkt, uiteindelijk is Oekraïne geen NATO land.
Dat is gewoon de realiteit.

Persoonlijk vind ik dat ze al bijzonder goed geholpen worden eigenlijk.
Zeker als je alle problemen als logistiek ergens dingen krijgen daarbij neemt.

Dan nog is het beste om eerst iemand volledig kreupel te maken (middels sancties) voordat je een volledig stap gaat zetten.
We hebben het over genocide. Dat is niet reageren uit emotie, maar uit menselijkheid.

Dat Oekraïne geen onderdeel van de NAVO is, is een non argument. We hebben wel vaker ingegrepen bij andere landen, alleen waren we dan niet bang voor de tegenstander.

En de kans is groot dat we uiteindelijk toch militair zullen ingrijpen, dan kan je beter nu ingrijpen.

En leuk dat de regeringsleiders het verschrikkelijk vinden, ze grijpen niet in. Dat is gewoon wegkijken.

• Eli3l
pro_6or schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:50:
[...]

Er is geen stad van 25.000 weggevaagd. Leer begrijpen dat er ook vanuit de Oekraïne zeer stevig en met beleid wordt gewerkt om ons te proberen te bewegen nog verder te gaan hen te helpen. Zelenskyy geeft ook al dagen dit soort preken. We hebben geen mandaat en de daadwerkelijke agressie direct tegen burgers is ook nog niet van dien aard dat we wel over die grens kunnen stappen.

Voor jou is dat punt bereikt, maar doe jezelf een dienst en informeer je zo goed mogelijk over wat er 3GS gebeurd. De burgerdoden aantallen zijn bij lange na niet zo hoog als je net schreef.
Platgegooid, die gozer komt uit dat stadje.ik heb ook helemaal niet gezegd dat er 25000 doden zijn hé, enkel dat dat stadje plat is. Er is daar niks meer over.

[ Voor 7% gewijzigd door Eli3l op 06-03-2022 23:52 ]

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:51:
[...]

Platgegooid, die gozer komt uit dat stadje.
Laat de beelden maar zien. Haal de bronnen maar aan.

een treffende spreuk

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:53
MrDirect schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:50:
[...]

Ik ook, maar dan dat we ons niet moeten mengen in een externe oorlog dat ons kan meezuigen in totale vernietiging.

Klinkt hard , maar wat ben ik Oekraïne meer verschuldigd dan Syrië, of Kosovo of Bosnie. Helemaal niks. Dat hele trekken aan Oekraïne kwam ook veel te snel na het uiteenvallen van de USSR. Had het meer tijd gegeven, dan had het kwartje vanzelf onze kant opgevallen. Maar als jij gaat trekken en duwen aan de ene kant, gaat de andere kant nog harder trekken en duwen.

En nu zitten er hier een hoop zich te schamen dat ze tegen dat associatie verdrag hebben gestemd, nou ik niet. Het was gewoon te snel.

We leven nog in een vrij land, dus stuur vooral je brief. Ik doe het ook maar dan met een tegengestelde verzoek.
Wees blij dat de Amerikanen niet zo dachten in 1945. Anders had onze situatie er vandaag de dag mogelijk heel anders uitgezien.

• Eli3l
pro_6or schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:52:
[...]

Laat de beelden maar zien. Haal de bronnen maar aan.
Als je wat verder kijkt dan je neus lang is, dan zie dat ik net een tweet heb gedeeld van iemand uit dat stadje.

Speciaal voor jou nog een keertje:

[ Voor 20% gewijzigd door Eli3l op 06-03-2022 23:55 ]

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:15
[...]

We hebben het over genocide. Dat is niet reageren uit emotie, maar uit menselijkheid.

Dat Oekraïne geen onderdeel van de NAVO is, is een non argument. We hebben wel vaker ingegrepen bij andere landen, alleen waren we dan niet bang voor de tegenstander.

En de kans is groot dat we uiteindelijk toch militair zullen ingrijpen, dan kan je beter nu ingrijpen.

En leuk dat de regeringsleiders het verschrikkelijk vinden, ze grijpen niet in. Dat is gewoon wegkijken.
Heb al dagen een sterk Sebrenica gevoel.
Een mens zou denken dat men alleen maar uit schaamte geen 2 keer zou wegkijken
Niet dus

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

We staan het ook niet toe, we geven heel veel hulp aan Oekraine. Wapens, nemen hun burgers op, knijpen de geldkraan van Rusland af.

Het leven van 500 miljoen EUropese burgers is alleen even belangrijk dan een dorpje van 25k burgers, dat besef je toch wel? Waarom wil je de hele wereld (misschien wel een miljard of meer) mensen de dood injagen om 25.000 burgers te redden :?
Waarom zijn die burgers zoveel belangrijker dan 17 miljoen Nederlanders, kun je dit uitleggen?

Dit dus.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:53:
[...]

Als je wat verder kijkt dan je neus lang is, dan zie dat ik net een tweet heb gedeeld van iemand uit dat stadje.
Een tweet van een persoon. Mijn neus heb ik daar al te vaak aan gestoten.

een treffende spreuk

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
unclero schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Rusland verliest:
  • Oekraïne moet aan wederopbouw doen en kan Chinese investeringen prima gebruiken (en passant herinneren de Chinezen de Oekraïners aan die verkoop van 5% van het landbouwareaal).
Ik pak deze er even uit. Wat zou de westerse landen belemmeren om met een soort Marshall plan voor Oekraïne te komen?

March of the Eagles

• Eli3l
FunkyTrip schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:54:
[...]

We staan het ook niet toe, we geven heel veel hulp aan Oekraine. Wapens, nemen hun burgers op, knijpen de geldkraan van Rusland af.

Het leven van 500 miljoen EUropese burgers is alleen even belangrijk dan een dorpje van 25k burgers, dat besef je toch wel? Waarom wil je de hele wereld (misschien wel een miljard of meer) mensen de dood injagen om 25.000 burgers te redden :?
Waarom zijn die burgers zoveel belangrijker dan 17 miljoen Nederlanders, kun je dit uitleggen?
Wanneer je stopt met drogredeneringen, dan kunnen we verder praten. 8)7

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10 22:33
oldgrumpy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:53:
[...]

Heb al dagen een sterk Sebrenica gevoel.
Een mens zou denken dat men alleen maar uit schaamte geen 2 keer zou wegkijken
Niet dus
Er wordt keer op keer weggekeken, kijk maar naar Syrïe ook. Maar dat is verder van huis dus dat leeft minder hier blijkbaar.

• B_FORCE
  • Niet online
[...]

Dat Oekraïne geen onderdeel van de NAVO is, is een non argument.
Helaas is dat een zeer reëel argument.

Om het simpel uit te leggen, jij zult je ook veel meer inzetten wanneer direct familieleden/goede vrienden in gevaar komen tov een totale vreemdeling op straat.
In dit geval een vreemdeling nog verder weg.

Nu is dat verschil extreem, maar daar zitten gradaties tussen.
Op een gegeven moment kom je op een punt dat je dingen moet gaan afwegen.
Eigenbelangen tellen daar gewoon een rol bij.
Die belangen zul je evt moeten bespreken en afwegen.
Dat is exact wat er gebeurt.

Al die narigheden waar je het over hebt, ja compleet mee eens.
Het is alles behalve menselijk.
Er is niemand binnen de NATO die daar een andere mening over heeft.

One World Concepts

• Eli3l
RubenSaurus schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:56:
[...]

Er wordt keer op keer weggekeken, kijk maar naar Syrïe ook. Maar dat is verder van huis dus dat leeft minder hier blijkbaar.
Precies een reden waarom we dat nu niet nog een keer moeten doen.

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
unclero schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:39:
[...]

U denkt met een ontwikkeld land, waar enige beschaving en wettelijke kaders aanwezig zijn, te maken te hebben. Helaas, het is Rusland waar we hier over praten.

En voor Russisch doen, vind ik dat ze nog best bedeesd opereren. Maar goed, dit is nog maar dag 11. Over een week hebben we het over tapijtbombardementen van grote hoogte. En een week later schat ik in dat men eens een evacuatiecorridor voor een grote stad regelt, waarop de bussen met burgers halverwege tegengehouden worden, waarna alle mannen ertussenuit geplukt worden, en die mogen verderop in een greppel gaan liggen.

Laten we wel even de realiteit onder ogen zien: ondanks alle jubelverhalen (door Oekraïne naar buiten gebrachte cijfers zijn voor interne consumptie, dus als het daadwerkelijke cijfer de helft is van wat ze beweren, mag u in uw handjes knijpen), de motivatie, de heldendaden en de bergen materieel die we ze in de aanloop hebben gegeven, komt de bodem van de munitiekist rap dichterbij. (en dan bedoel ik niet: ze zitten nu ongeveer op de helft.. dan bedoel ik: 90% is er al doorheen geknalt)

Vandaar de grote aandacht van de Russen voor munitie- en wapenopslagplaatsen, maar ook voor eventuele aanvoer en -smokkelroutes. Even grof gezegd: als u nog een vrachtwagen aan antitankmunitie heeft staan, kunt u die maar beter vandaag de grens over duwen, want overmorgen kan het misschien niet meer.

[...]

Vooral het kijkje in een mogelijk intern conflict vond ik zeer interessant. Hier heb ik vandaag nog iets over geschreven.

[...]

Dit is een vrij gangbaar bedrag voor journalisten in dergelijke gebieden. U moet er ook vanuit gaan dat pinautomaten niet meer werken, en Tikkies de meeste mensen niets zeggen. In zo'n gebied weet u ook niet of u die avond nog in uw hotelkamer komt (of dat het hotel überhaupt nog bestaat), u bent eigenlijk constant in beweging, dus uw geld draagt u altijd bij. Ik kan het overigens iedereen afraden (mocht u ooit in een dergelijk gebied moeten zijn) om zo'n debiel reizigersheuptasje te kopen, die ergens onder uw kleren, ter hoogte van uw ondergoed bungelt. Zo'n ding gaat schuiven bij het lopen of rennen. En als u iets moet betalen, moet u uw gulp openen. Beter is het om gewoon een fatsoenlijk vest / bodywarmer te halen, en het geld in uw linkerbinnenzak (zo ene met rits) te doen. Een klein bedrag doet u dan in uw rechterzak. 's avonds als u gaat slapen, rolt u dat vest op, en duwt het onder uw kussen (of gebruikt het als kussen).
Ja Rusland valt munitie depots aan maar Oekraïne heeft net zo goed een gigantische berg aan materiaal, ook overblijfsel van koude oorlog. De komende dagen gaan we zien of het russische leger nog wat kan doen en of het Oekraïnse leger iets kan doen. En de Oekraïners heben jaren voorbereid, het zou me niets verbazen als in ieder gat dat ze konden vinden een stapel munitie hebben gestopt. De aanvallen van Russische luchtmacht vielen uiteindelijk mee...
En Oekraïne heeft nog voldoende luchtafweer wapens...
Daarnaast heeft Rusland een hele boel niet op orde onderhoud logistiek etc. ik betwijfel of ze dit we kunnen volhouden... we shall see...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• Mr. Detonator
RubenSaurus schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:56:
[...]

Oekraine is maar 2 grenzen verwijderd van NL idd

zag ook ergens dat er busjes met semi-profesionele drones door Polen die kant op rijden om de Russen in de gaten te houden en zo ondersteuning te bieden....

alleen zodra de Russen wat meer voet aan land krijgen gaan de gps-jammers aan natuurlijk

[ Voor 29% gewijzigd door Mr. Detonator op 07-03-2022 00:00 ]

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:12
q-enf0rcer.1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:53:
[...]

Wees blij dat de Amerikanen niet zo dachten in 1945. Anders had onze situatie er vandaag de dag mogelijk heel anders uitgezien.
In 1939/1940 was dat anders precies de houding van de Verenigde Staten. Die wilden pertinent niet betrokken zijn bij die WW2. Meer dan 90% van de Amerikanen wilden geen inmenging. Het adagium was (ironisch genoeg) "America first".

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:25
n0pe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:50:
[...]

Ik zie het meer als Poetin die al zijn kaarten gespeeld. Het leger is een farce, economisch gezien is er niks meer over behalve de gaskraan dicht draaien. “Wij” hebben nog niks gedaan behalve sancties en nu is er van de Russische economie niks meer over. Overigens ben ik het eens met het feit dat we NU moeten handelen, wij voeren deze oorlog over de lijken van Oekraïners.
Het probleem is dat we in feite hebben aangegeven dat Poetin alles mag doen tot de NAVO grenzen. En we ook niet meer reageren op escalatie vanuit zijn kant. Al slacht ie 6 miljoen mensen af, gaan we dan wel ingrijpen? Het is dan nog steeds geen NAVO gebied... Maar "dit nooit meer" dan? Er zijn geen grenzen getrokken waarop verdere stappen volgen.

Poetin heeft zeker zijn kaarten getoond en zijn hand fors overspeed. Maar het Russische volk is doorgaans volgzaam en laf op het slaafse af. Interne revolutie komt pas als alle ratten in de straten op zijn vermoed ik. Moraliteit is ook geen belemmering, dus hij kan voorlopig door.

Hoe lang? Dat is de vraag, maar Oekraïne zal zeer waarschijnlijk als verliezer uit de bus komen en in ieder geval flink gebied verliezen. Er is bijvoorbeeld nog niets veranderd aan de Russische eisen.

P. S. Voor de duidelijkheid; ik pleit overigens helemaal niet voor een all out war, maar hoop vooral dat er meer stappen volgen. Bijvoorbeeld het afpakken van bezit en het opdoeken van brievenbus firma's.

[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 07-03-2022 00:04 ]

• Eli3l
B_FORCE schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:57:
[...]

Helaas is dat een zeer reëel argument.

Om het simpel uit te leggen, jij zult je ook veel meer inzetten wanneer direct familieleden/goede vrienden in gevaar komen tov een totale vreemdeling op straat.
In dit geval een vreemdeling nog verder weg.

Nu is dat verschil extreem, maar daar zitten gradaties tussen.
Op een gegeven moment kom je op een punt dat je dingen moet gaan afwegen.
Eigenbelangen tellen daar gewoon een rol bij.
Die belangen zul je evt moeten bespreken en afwegen.
Dat is exact wat er gebeurt.

Al die narigheden waar je het over hebt, ja compleet mee eens.
Het is alles behalve menselijk.
Er is niemand binnen de NATO die daar een andere mening over heeft.
Dude, dit is in ons eigenbelang. De geloofwaardigheid van Europa en het westen en onze menselijkheid staat op het spel.

Wil je een nieuwe Sebrenica? Nieuwe Syrië?

Ons eigenbelang is groter dan enkel ons achtertuintje.

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:46

marapuru

db.

Eli3l schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:00:
[...]

Dude, dit is in ons eigenbelang. De geloofwaardigheid van Europa en het westen en onze menselijkheid staat op het spel.

Wil je een nieuwe Sebrenica? Nieuwe Syrië?

Ons eigenbelang is groter dan enkel ons achtertuintje.
Let's agree to disagree? Ik denk niet dat jullie hier uit gaan komen samen ;)

• Mr. Detonator
q-enf0rcer.1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:53:
[...]

Wees blij dat Trump geen president meer is, dan was de zwarte zee nou net zo groot dan de zwarte zee + Oekraine :o

[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Detonator op 07-03-2022 00:04 ]

• Eli3l
bazzemans schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:58:
[...]

In 1939/1940 was dat anders precies de houding van de Verenigde Staten. Die wilden pertinent niet betrokken zijn bij die WW2. Meer dan 90% van de Amerikanen wilden geen inmenging. Het adagium was (ironisch genoeg) "America first".
Laten we niet zo een fout maken.

• MeteoVir
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:16:
[...]

Ja, we willen geen kernoorlog met Rusland.
De angst daarvoor is - in mijn ogen - in afnemende mate gegrond in de realiteit. Het besef was al een tijd (jaren) groeiende, maar versnelt nu sterk, dat het aloude 'MAD-principe' geen zero sum game is. Simpelweg omdat er geen harde spelregels zijn en de inzet van kernwapens in mensenhanden ligt. Er zijn geen automatische mechanismen. De huidige situatie zou volgens Russische militaire doctrine al reden moeten zijn om kernwapens in te zetten ('indien het voortbestaan van de natie bedreigt wordt'; de huidige sancties doen dit mijns inziens - zeker economisch). Toch is dat niet gebeurd, of althans nog niet. Maar zelfs als je het MAD-principe voor waar aanneemt, dan moet we serieus gaan overwegen om te handelen naar het idee dat het eigenlijk juist intrinstiek geen factor kan zijn. De wederzijdse garantie op vernietiging belemmert immers te allen tijde door eenieder de inzet, daarmee het geheel uitschakelend als factor in het spel.

• Eli3l
marapuru schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:01:
[...]

True :)

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

bazzemans schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:58:
[...]

Dat heeft tot 42 geduurd. Pearl Harbor was waar de oorlog begon voor de USA. Het adagium was niet America first volgens mij, maar isolatie politiek. Na WW2 besefte men dat dat gewoon niet meer houdbaar was. De wereld is een geheel.

een treffende spreuk

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:26
Mr. Detonator schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:50:
ik heb het niet over officiele cijfers maar over beeldmateriaal wat rond word gestuurd.. in rusland hebben ze toch ook gewoon smartphones met cameras ??

dan zouden er toch ook wel russische ''openbare'' kanalen moeten zijn waar dingen gepost worden (overwinningen op Oekraine) of zie ik dat verkeerd ?

#informatieoorlog
De Russen hebben sowieso minder toegang tot internet en volgens mij ook minder smartphones bij tijdens de missies. Op de meer gore gerichte kanalen kan je best aan je trekken komen als je die beelden wil zien. En nee, ik ga ze niet actief voor je zoeken op Reddit, not my kind of thing. Al heb ik er wel een paar voorbij zien komen. Dan heb ik het niet over dat gezin wat vandaag opgeblazen is, dat vinden sommigen al heftige beelden. Dan heb ik het over aftermath van echte gevechten voordat de schoonmaak is langs geweest.

• bazzemans
pro_6or schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:04:
[...]

Dat heeft tot 42 geduurd. Pearl Harbor was waar de oorlog begon voor de USA. Het adagium was niet America first volgens mij, maar isolatie politiek. Na WW2 besefte men dat dat gewoon niet meer houdbaar was. De wereld is een geheel.
Het houdt verband met elkaar: Wikipedia: America First Committee

Plus Pearl Harbor was '41 ;). Edit: december '41, dus tot '42 is eigenlijk prima. Scuzi.

[ Voor 8% gewijzigd door bazzemans op 07-03-2022 00:08 ]

• Mr. Detonator
TheBrut3 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:05:
[...]

De Russen hebben sowieso minder toegang tot internet en volgens mij ook minder smartphones bij tijdens de missies. Op de meer gore gerichte kanalen kan je best aan je trekken komen als je die beelden wil zien. En nee, ik ga ze niet actief voor je zoeken op Reddit, not my kind of thing. Al heb ik er wel een paar voorbij zien komen. Dan heb ik het niet over dat gezin wat vandaag opgeblazen is, dat vinden sommigen al heftige beelden. Dan heb ik het over aftermath van echte gevechten voordat de schoonmaak is langs geweest.
ja die kanalen ken ik allemaal wel... de meer reguliere kanalen heb ik het over..de propoganda kanalen laat maar zeggen :o

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Detonator op 07-03-2022 00:50 ]

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Alles houd verband met elkaar, gelukkig maar. Amerika heeft 13 super carriers. Alleen al de navy heeft genoeg slagkracht om elke staat in bedwang te houden. Amerika heeft geleerd van WW2 en wij allemaal. En trump is gelukkig vooralsnog weg van de macht.

een treffende spreuk

• n0pe
Morrar schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:59:
[...]

Het probleem is dat we in feite hebben aangegeven dat Poetin alles mag doen tot de NAVO grenzen. En we ook niet meer reageren op escalatie vanuit zijn kant. Al slacht ie 6 miljoen mensen af, gaan we dan wel ingrijpen? Het is dan nog steeds geen NAVO gebied... Maar "dit nooit meer" dan? Er zijn geen grenzen getrokken waarop verdere stappen volgen.

Poetin heeft zeker zijn kaarten getoond en zijn hand fors overspeed. Maar het Russische volk is doorgaans volgzaam en laf op het slaafse af. Interne revolutie komt pas als alle ratten in de straten op zijn vermoed ik. Moraliteit is ook geen belemmering, dus hij kan voorlopig door.

Hoe lang? Dat is de vraag, maar Oekraïne zal zeer waarschijnlijk als verliezer uit de bus komen en in ieder geval flink gebied verliezen. Er is bijvoorbeeld nog niets veranderd aan de Russische eisen.
Ja dat is de hamvraag, hoeveel staan we toe? Oekraïne houdt goed stand, het Russische leger gaat kapot maar ze rukken nog altijd langzaam op. Poetin is in een mes gelopen, hij kan geen kant op behalve agressiever handelen in de “hoop” de Oekraïners te breken. Als Kyiv hetzelfde scenario te wachten staat als Grozny betekent dat tienduizenden civiele doden. Gaan we dan nog toekijken? Ik hoop het niet.

• Eli3l
Putin gaat toch maar hulp van buitenaf vragen. (Buiten voormalig USSR gebied)

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

n0pe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:09:
[...]

Ja dat is de hamvraag, hoeveel staan we toe? Oekraïne houdt goed stand, het Russische leger gaat kapot maar ze rukken nog altijd langzaam op. Poetin is in een mes gelopen, hij kan geen kant op behalve agressiever handelen in de “hoop” de Oekraïners te breken. Als Kyiv hetzelfde scenario te wachten staat als Grozny betekent dat tienduizenden civiele doden. Gaan we dan nog toekijken? Ik hoop het niet.
En dat is dan een speciale militaire operatie om een broedervolk te bevrijden? Dat is niet hoe Putin het presenteert en ook niet acceptabel, ook niet voor de Russen. Wat winnen ze dan nog?

een treffende spreuk

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Precies.. je hoort vaak, "dat nooit meer" als het om WWII gaat. Pas dat dan tenminste aan naar "Dat nooit meer, indien je lid bent van de NAVO", da's wel zo eerlijk.

Dat betekent, stam + t .

• B_FORCE
  • Niet online
marapuru schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:01:
[...]

Laten we er vooral op proosten dat we hier met z'n allen het met elkaar oneens mogen zijn!

One World Concepts

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Eli3l schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:10:
[Twitter]
Heeft hij al, Wagner en Kadyrovs milities vechten ook mee.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:57

Maar dat is dus niet zo. Er zijn geen directe conflicten geweest tussen VS en Rusland. Men gaat er al heel lang vanuit dat een dergelijk conflict het einde van de beschaafde wereld gaat opleveren. Niet voor niets had Nederland atoomkelders. De wapenrace die toen gaande was heeft wapens opgeleverd die 50 jaar later nog worden gebruikt en waarvan we sommigen wellicht niet eens zouden kunnen veroorloven. Denk bijvoorbeeld aan de Lockheed SR-71 (Blackbird). Even voor het geval je het hebt gemist; de tweede wereld oorlog kende meer dan 41 miljoen doden, wereldwijd nog meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl09MJwZqEoJf5lik-gNtGj190o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yJH66dePRhd565AhpawCfaoC.png?f=fotoalbum_large
De russen zijn verder 'gewend' aan slachtoffers, zie de WW2 statistieken. Daar verbleken alle andere landen mee. Met het huidige kernarsenaal kan dat dat veel en veel harder gaan. Dat is waar je over praat. Daarom heeft de NAVO geen zin om in te grijpen.

(Deels is dat natuurlijk een moreel/filosofisch probleem. Daar is een bekend voorbeeld van; Er is een trein en die zal op een dorp botsen en daar duizend slachtoffers maken. Jij kunt ook een wissel omzetten en dan gaan er 10 mensen dood. Ga je die wissel omzetten? Een utilitarist wel.)

Hoe dan ook, dat besef van het dreigende eind van de wereld is de laatste 20 jaar verdwenen omdat door economische verstrengelingen de vijandigheden wat af leken te nemen. Rusland heeft zelfs een tijdje een samenwerkingsverband met de NAVO gehad. In mijn jeugd was die dreiging eigenlijk al totaal niet meer aan de orde. In de jaren 90 is het Nederlandse leger destijds afgeschaald. Dat kernwapen arsenaal is tevens deels afgeschaald. Echter de laatste jaren zijn zowel Rusland als de VS dit arsenaal aan het moderniseren.

Aangezien conventionele oorlog tegen Rusland uberhaupt geen optie is (gezien de escalatie mogelijkheden van de verliezende partij) is dan de enige 'oplossing' om preventief de boel plat te gooien. Daarmee moet je dan een poging doen 141 miljoen mensen preventief te doden... Moreel wat mij betreft niet acceptabel. Daarnaast zit je met haalbaarheidsproblemen; heb je genoeg wapens én zelfs met dat scenario wordt rekening wordt gehouden door het bestaan van (onbemande) duikboten met daarop jawel nucleaire ballistische raketten. Daarom blijft het bij een proxy oorlog. Hoe vervelend dit ook is. Zelf kernwapens hebben is hiervoor je beste verdediging.

edit: Overigens is het dus ook zeker niet zo dat we niks hoeven/kunnen doen. Alleen een directe conventionele oorlog valt buiten de reëel mogelijkheden.

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 07-03-2022 00:28 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Eli3l
De olieprijzen op de Aziatische markten gaan naar de $140

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

XWB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:55:
[...]

Ik pak deze er even uit. Wat zou de westerse landen belemmeren om met een soort Marshall plan voor Oekraïne te komen?
Helemaal niks, en dat gaat ook zeker wel gebeuren.

Toen Moldavië vorig jaar een akkefiet had met Rusland over gas, gooide de EU er ook direct een lening tegenaan, plus dat MD ook al geld heeft gekregen voor defensie, en uiteindelijk is er ook gas van "ons" die kant opgegaan.

De EU is echt wel slim genoeg om ervoor te zorgen dat China totaal niet interessant is, plus dat de bevolking ook niet gaat vergeten dat China Rusland eerst steunde.

People as things, that’s where it starts.

• Eli3l
Shamalamadindon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:17:
[...]

Heeft hij al, Wagner en Kadyrovs milities vechten ook mee.
En die komen uit? Voormalig USSR gebieden en Rusland. Zoals ik aangaf, nu vraagt hij dus lui wat verderweg van huis.

Alhoewel Wagner lui van overal op de wereld kunnen komen. Volgens wiki minimaal uit 15 verschillende landen, maar meesten Russen.

• bulle bas
  • Niet online
[Twitter]
Volgens mij waren er ook al Syrische vrijwilligers aan de UA-kant. Ik denk dat er meer Syriers zijn die Russen rauw lusten inmiddels dan dat ze voor Putin door de gehaktmolen moeten gaan.

Overigens lijkt personeel nu inderdaad ook een probleem te zijn. Ik las een interessante draad:

De auteur legt uit hoe Putin uit elk gat mensen probeert te trekken. Het is een kansloze exercitie, maar wie weet ziet hij in die tieners een bezettingsmacht. En dan nog zal je toch eerst moeten veroveren. Maar het is niet alsof de economie al volledig stuk is dat je vervolgens je jeugd ook nog eens uit de economische motor kan gaan halen. Dit is economische zelfmoord.

Het is erg om te zien hoe Rusland als volk en natie totaal ondergeschikt zijn aan de kortetermijnbelangen van een maffioos amalgaam van inlichtingendienst en georganiseerde misdaad. Hier wordt de toekomst van Rusland door de gehaktmolen getrokken.

Daarom zijn al die Kremlin-takes over historische claims, zogenaamd eerlijke referenda of deoneerlijke NATO zo vervelend, het is dom, het is onjuist, het heeft niets te maken met wat hier werkelijk gaande is.

[ Voor 3% gewijzigd door bulle bas op 07-03-2022 00:29 ]

• bazzemans
Apache4u schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:13:
[...]

Precies.. je hoort vaak, "dat nooit meer" als het om WWII gaat. Pas dat dan tenminste aan naar "Dat nooit meer, indien je lid bent van de NAVO", da's wel zo eerlijk.
Het is paradoxaal. Een deel van dat wat we nooit meer willen, is precies het spel dat op de wagen is als je Rusland (militair) aanvalt. Dat is een oorlogsverklaring die een grootschalige oorlog initieert (een 3 wereldoorlog volgens velen) en mogelijk een kernoorlog. Doe je niks dan resulteert het (naar alle waarschijnlijkheid) in (wegkijken bij) genocide, waarvan we zeiden dat nooit meer te willen. Een heel akelig spagaat.

• n0pe
pro_6or schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:11:
[...]

En dat is dan een speciale militaire operatie om een broedervolk te bevrijden? Dat is niet hoe Putin het presenteert en ook niet acceptabel, ook niet voor de Russen. Wat winnen ze dan nog?
Is de mening van Poetin en de Russen relevant?
We gaan Rusland niet aanvallen maar de invasie stoppen.

• bulle bas
  • Niet online
bazzemans schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:24:
[...]

Het is paradoxaal. Een deel van dat wat we nooit meer willen, is precies het spel dat op de wagen is als je Rusland (militair) aanvalt. Dat is een oorlogsverklaring die een grootschalige oorlog initieert (een 3 wereldoorlog volgens velen) en mogelijk een kernoorlog. Doe je niks dan resulteert het (naar alle waarschijnlijkheid) in (wegkijken bij) genocide, waarvan we zeiden dat nooit meer te willen. Een heel akelig spagaat.
Blijf weg van valse tegenstellingen. Er zijn gradaties van handelen. Putin heeft geen belang bij een meerfrontenoorlog. Oekraine is al te hoog gegrepen. Zie verder bulle bas in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

• bazzemans
bulle bas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:26:
[...]

Blijf weg van valse tegenstellingen. Er zijn gradaties van handelen. Putin heeft geen belang bij een meerfrontenoorlog. Oekraine is al te hoog gegrepen. Zie verder bulle bas in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
Ik had je bericht gelezen en kan deze goed volgen. Edoch zijn de wat jij noemt valse tegenstelling wel hetgeen de EU en NAVO er van weerhoudt om militair in te grijpen. Of zie je dat anders?

• Eli3l
sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:18:
[...]

Maar dat is dus niet zo. Er zijn geen directe conflicten geweest tussen VS en Rusland. Men gaat er al heel lang vanuit dat een dergelijk conflict het einde van de beschaafde wereld gaat opleveren. Niet voor niets had Nederland atoomkelders. De wapenrace die toen gaande was heeft wapens opgeleverd die 50 jaar later nog worden gebruikt en waarvan we sommigen wellicht niet eens zouden kunnen veroorloven. Denk bijvoorbeeld aan de Lockheed SR-71 (Blackbird). Even voor het geval je het hebt gemist; de tweede wereld oorlog kende meer dan 41 miljoen doden. De russen zijn verder 'gewend' aan slachtoffers, zie de WW2 statistieken. Daar verbleken alle andere landen mee. Met het huidige kernarsenaal kan dat dat veel en veel harder gaan. Dat is waar je over praat. Daarom heeft de NAVO geen zin om in te grijpen.

(Deels is dat natuurlijk een moreel/filosofisch probleem. Daar is een bekend voorbeeld van; Er is een trein en die zal op een dorp botsen en daar duizend slachtoffers maken. Jij kunt ook een wissel omzetten en dan gaan er 10 mensen dood. Ga je die wissel omzetten? Een utilitarist wel.)

Hoe dan ook, dat besef van het dreigende eind van de wereld is de laatste 20 jaar verdwenen omdat door economische verstrengelingen de vijandigheden wat af leken te nemen. Rusland heeft zelfs een tijdje een samenwerkingsverband met de NAVO gehad. In mijn jeugd was die dreiging eigenlijk al totaal niet meer aan de orde. In de jaren 90 is het Nederlandse leger destijds afgeschaald. Dat kernwapen arsenaal is tevens deels afgeschaald. Echter de laatste jaren zijn zowel Rusland als de VS dit arsenaal aan het moderniseren.

Aangezien conventionele oorlog tegen Rusland uberhaupt geen optie is (gezien de escalatie mogelijkheden van de verliezende partij) is dan de enige 'oplossing' om preventief de boel plat te gooien. Daarmee moet je dan een poging doen 141 miljoen mensen preventief te doden... Moreel wat mij betreft niet acceptabel. Daarnaast zit je met haalbaarheidsproblemen; heb je genoeg wapens én zelfs met dat scenario wordt rekening wordt gehouden door het bestaan van (onbemande) duikboten met daarop jawel nucleaire ballistische raketten. Daarom blijft het bij een proxy oorlog. Hoe vervelend dit ook is. Zelf kernwapens hebben is hiervoor je beste verdediging.
Lang verhaal om te zeggen dat we maar beter niks kunnen doen, want de pestkop zou z'n kernwapens kunnen gebruiken.

Die discussie ga ik ook niet verder voortzetten, die hebben we hier al genoeg gehad.

Maar he, voor het geval je het even gemist had:

MeteoVir schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:02:
[...]

De angst daarvoor is - in mijn ogen - in afnemende mate gegrond in de realiteit. Het besef was al een tijd (jaren) groeiende, maar versnelt nu sterk, dat het aloude 'MAD-principe' geen zero sum game is. Simpelweg omdat er geen harde spelregels zijn en de inzet van kernwapens in mensenhanden ligt. Er zijn geen automatische mechanismen. De huidige situatie zou volgens Russische militaire doctrine al reden moeten zijn om kernwapens in te zetten ('indien het voortbestaan van de natie bedreigt wordt'; de huidige sancties doen dit mijns inziens - zeker economisch). Toch is dat niet gebeurd, of althans nog niet. Maar zelfs als je het MAD-principe voor waar aanneemt, dan moet we serieus gaan overwegen om te handelen naar het idee dat het eigenlijk juist intrinstiek geen factor kan zijn. De wederzijdse garantie op vernietiging belemmert immers te allen tijde door eenieder de inzet, daarmee het geheel uitschakelend als factor in het spel.
bulle bas schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:10:
Ik probeer een beetje licht te krijgen op de houding van de NAVO. Die vind ik inmiddels onbegrijpelijk. Ik denk dat het westerse denken niet in staat is rationeel te reageren, bang om meer bruutheid te veroorzaken. Maar de ruimte die wij daarmee laten wordt juist ingevuld met bruutheid. Een Putin heeft geen morele grenzen, tenzij door anderen getrokken. Dit is het kernpunt waar het m.i. misgaat in de westerse calculatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Eli3l op 07-03-2022 00:31 ]

• Eli3l
bulle bas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:23:
[...]

Volgens mij waren er ook al Syrische vrijwilligers aan de UA-kant. Ik denk dat er meer Syriers zijn die Russen rauw lusten inmiddels dan dat ze voor Putin door de gehaktmolen moeten gaan.

Overigens lijkt personeel nu inderdaad ook een probleem te zijn. Ik las een interessante draad:

[Twitter]
[Twitter]

De auteur legt uit hoe Putin uit elk gat mensen probeert te trekken. Het is een kansloze exercitie, maar wie weet ziet hij in die tieners een bezettingsmacht. En dan nog zal je toch eerst moeten veroveren. Maar het is niet alsof de economie al volledig stuk is dat je vervolgens je jeugd ook nog eens uit de economische motor kan gaan halen. Dit is economische zelfmoord.

Het is erg om te zien hoe Rusland als volk en natie totaal ondergeschikt zijn aan de kortetermijnbelangen van een maffioos amalgaam van inlichtingendienst en georganiseerde misdaad. Hier wordt de toekomst van Rusland door de gehaktmolen getrokken.

Daarom zijn al die Kremlin-takes over historische claims, zogenaamd eerlijke referenda of deoneerlijke NATO zo vervelend, het is dom, het is onjuist, het heeft niets te maken met wat hier werkelijk gaande is.
Bizar inderdaad. Op deze manier zou Putin de toekomst van Rusland eigenlijk nog vender onderuit halen, of niet? Een generatie die blijkbaar eigenlijk al te klein is, maak je nog kleiner. Met later dus een nog ergere vergrijzing.
Dat lijkt me inderdaad economische zelfmoord.
Maar erger nog, dat zou betekenen dat er kindsoldaten naar het front gestuurd zouden worden.

Hier de populatie in 2015
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnxqWsCCv-lhZgHylDBt5HRcG7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KF6zQ6O1eG1pyYokVy48RQZj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Eli3l op 07-03-2022 00:41 ]

• bulle bas
  • Niet online
bazzemans schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:28:
[...]

Ik had je bericht gelezen en kan deze goed volgen. Edoch is de wat jij noemt valse tegenstelling wel hetgeen de EU en NAVO er van weerhoudt om militair in te grijpen. Of zie je dat anders?
Ik zie een verlegenheid met de situatie bij onze regeringsleiders. In al hun beleid reageren ze op ontwikkelingen. En het beleid is er altijd een geweest van diplomatie, hopen dat dingen overwaaien, afwachten, risico mijden. Dat men de afgelopen dagen bedacht heeft dat je geld moet steken in defensie is al een gigantische ommezwaai geweest.
Schaken met Putin waarbij je duidelijke rode lijnen neerzet, en bereid bent om een sport op de escalatieladder omhoog te gaan, dat is men niet gewend. Men blijft diplomatie bedrijven. Putin neemt lachend de telefoon op, vindt hij niet erg.

Leiderschap zijn wij niet gewend. Nog steeds moet Biden de kar trekken. Alleen hij gaat geen boots meer op de grond zetten. De hint is: "Europa, nu is het aan jullie. Polen kan schuiven met de Migs, wij vullen aan met F35". Tja, en dan. Onze politici zitten met een dossier waarvan ze niet wisten dat zoiets ubehaupt mogelijk was, en zitten vast in eigen impulsen. Ik heb dat hier uitgebreider beschreven:

bulle bas in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:29

LankHoar

Langharig tuig

Tristan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:55:
Update! De groep is gesplitst en de vriendin met haar dochter zijn richting kennissen in Slowakije. De moeder en zussen van mijn collega zijn aangekomen in Lviv en zijn door een vriend oppikt met de auto zodat ze in zijn appartement in Lviv even een nacht kunnen rusten. Morgen gaan ze proberen om de trein naar Praag te pakken. Keep you posted.
Mocht ik in Praag iets voor ze kunnen betekenen, staat mijn DM voor je open. We hebben bijvoorbeeld 2 extra slaapkamers waar ze een nachtje kunnen slapen voordat ze verder reizen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Mr. Detonator
n0pe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:25:
[...]

Is de mening van Poetin en de Russen relevant?
We gaan Rusland niet aanvallen maar de invasie stoppen.
door heel hard met de vinger te wijzen ? ... een keer heel hard op de grond stampen ??

denk niet dat Putin zich daar ook maar iets van aantrekt...... zeker omdat die al heel lang bezig is de russiche economie zoveel mogelijk ''sanctie onhafhankelijk'' proberen te maken...

• bazzemans
bulle bas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:39:
[...]

Ik zie een verlegenheid met de situatie bij onze regeringsleiders. In al hun beleid reageren ze op ontwikkelingen. En het beleid is er altijd een geweest van diplomatie, hopen dat dingen overwaaien, afwachten, risico mijden. Dat men de afgelopen dagen bedacht heeft dat je geld moet steken in defensie is al een gigantische ommezwaai geweest.
Schaken met Putin waarbij je duidelijke rode lijnen neerzet, en bereid bent om een sport op de escalatieladder omhoog te gaan, dat is men niet gewend. Men blijft diplomatie bedrijven. Putin neemt lachend de telefoon op, vindt hij niet erg.

Leiderschap zijn wij niet gewend. Nog steeds moet Biden de kar trekken. Alleen hij gaat geen boots meer op de grond zetten. De hint is: "Europa, nu is het aan jullie. Polen kan schuiven met de Migs, wij vullen aan met F35". Tja, en dan. Onze politici zitten met een dossier waarvan ze niet wisten dat zoiets ubehaupt mogelijk was, en zitten vast in eigen impulsen. Ik heb dat hier uitgebreider beschreven:

Het feit dat jij de keuzes van de EU en NAVO anders ziet, weerlegt en alternatieven biedt. Plus dat je uitlegt dat de EU en NAVO deze leiderschapsstijl niet gewend is. Dat maakt nog altijd niet dat de paradox die ik schetste onjuist is. Je onderbouwt vooral waarom je het niet eens bent met de keuze om diplomatie te blijven bedrijven in de angst op een oorlogsverklaring van Putin richting de EU/NAVO. Die onderbouwing is overigens uitstekend, maar haalt het paradox van "dat nooit meer" niet onderuit. Daar reageerde ik namelijk op.

• n0pe
Mr. Detonator schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:48:
[...]

door heel hard met de vinger te wijzen ? ... een keer heel hard op de grond stampen ??

denk niet dat Putin zich daar ook maar iets van aantrekt...... zeker omdat die al heel lang bezig is de russiche economie zoveel mogelijk ''sanctie onhafhankelijk'' proberen te maken...
Volgens mij interpreteer je mijn post verkeerd. Ik bedoel meer te zeggen dat het niet relevant is wat Poetin er van vind, het enige wat hij kan doen is nucleaire wapens gebruiken en dat is een doodvonnis voor iedereen. Die stap zal hij niet zetten als wij ingrijpen in Oekraïne. We vallen Rusland niet aan, dat is niet ons doel.

Verder is de economie van Rusland op dit moment onderweg naar een totale collapse. Wij zijn niet afhankelijk van Rusland, Rusland is wel afhankelijk van ons. Stoppen van gas import zal ons wel raken maar niet de afgrond in storten, het stoppen met exporteren naar de EU is meer dan 50% van de totale export van Rusland.

Poetin heeft dit volledig verkeerd ingeschat. Als er een oorlog van een paar dagen was zou de situatie nog te redden zijn. De sancties zijn veel zwaarder dan gedacht, hij heeft zo goed als geen steun van China en zijn leger oogt zwak.

[ Voor 10% gewijzigd door n0pe op 07-03-2022 00:59 ]

• sdk1985
Eli3l schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:28:
[...]

Lang verhaal om te zeggen dat we maar beter niks kunnen doen, want de pestkop zou z'n kernwapens kunnen gebruiken.

Die discussie ga ik ook niet verder voortzetten, die hebben we hier al genoeg gehad.
Had de edit er al bij gezet om deze reactie te voorkomen ;). Actief een preventieve oorlog starten tegen een land met veel kernwapens is is inderdaad onmogelijk. Niets doen dat is weer iets heel anders.
Maar he, voor het geval je het even gemist had:

[Twitter]

[...]
Redelijk onzinnig geleuter, het lijkt er sterk op dat mijn cijfer voor Game Theory een stuk hoger was dan dat van deze meneer op twitter (is dat uberhaupt wel onderdeel van een literatuur/geschiedenis studie?) Het is onzinnig om te doen alsof het gevaar niet bestaat en nooit bestaan heeft. Je kunt in Polen letterlijk de silo's vinden waar bijvoorbeeld Amsterdam met bijbehorende coördinaten staan. Er zijn aanvalsplannen voor west Europa gevonden na de terugtrekking van de sovjets inclusief inkleuring van kernbommen, de plek waar ze de Nederlandse grens over zouden gaan en hoeveel dagen het zou duren voor ze in Amsterdam stonden (4 dagen). Verder is een deel van de destijds geldende doctrines bekend. Denk aan van bijvoorbeeld Frankrijk die heeft aangegeven zo lang mogelijk aan het oost front vol te houden en bij te zware verliezen één waarschuwingsbom te gooien, daarna zou het los gaan. Daarvan is ook ergens een interview te vinden met de persoon die daar destijds verantwoordelijk voor werd gehouden (en daar niet vrolijk van werd). Voorbeelden dat het bijna mis ging zijn ook te vinden.

Dat 'het toch niet gaat gebeuren' is echt een heel vreemd standpunt. Je gaat geen miljarden uitgeven aan weet ik hoeveel varianten (zowel in delivery als zwaarte) van nucleaire wapens als het allemaal nep is. Zowel het strategische als tactische arsenaal is ontwikkeld om het te gebruiken.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De voormalig minister van buitenlandse zaken van RU doet ook even een duit in het zakje over de zogenaamde nucleaire dreiging. Ik ben het met hem eens (lees de hele thread):

Dat betekent, stam + t .

• bulle bas
  • Niet online
bazzemans schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:49:
[...]

Het feit dat jij de keuzes van de EU en NAVO anders ziet, weerlegt en alternatieven biedt. Plus dat je uitlegt dat de EU en NAVO deze leiderschapsstijl niet gewend is. Dat maakt nog altijd niet dat de paradox die ik schetste onjuist is. Je onderbouwt vooral waarom je het niet eens bent met de keuze om diplomatie te blijven bedrijven in de angst op een oorlogsverklaring van Putin richting de EU/NAVO. Die onderbouwing is overigens uitstekend, maar haalt het paradox van "dat nooit meer" niet onderuit. Daar reageerde ik namelijk op.
Het is paradoxaal. Een deel van dat wat we nooit meer willen, is precies het spel dat op de wagen is als je Rusland (militair) aanvalt.
Hier ben ik het mee eens. Een mogelijke trede van escaleren is een militair conflict. Dat heeft Europa niet begrepen, dat je altijd (voor)bereid moet zijn om geweld te gebruiken om de vrede te garanderen. Dat is paradoxaal, maar nooit anders geweest. We hebben de afgelopen jaren onder de paraplu van de VS gezeten waardoor het leek alsof we zonder militaire macht konden . We moeten dat nu echt zelf oppakken.
Dat is een oorlogsverklaring die een grootschalige oorlog initieert (een 3 wereldoorlog volgens velen) en mogelijk een kernoorlog.
Hier reageerde ik aanvankelijk op. Ik vond dat te kort door de bocht. Tussen nu en een grootschalige oorlog zitten nog wel escalatiesporten.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
bulle bas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:39:
[...]
De hint is: "Europa, nu is het aan jullie. Polen kan schuiven met de Migs, wij vullen aan met F35". Tja, en dan.
En die Oekraiense piloten weten in een paar dagen met zo'n F-35 om te gaan? Lijkt me niet... Net als het grond/onderhoudspersoneel. Als je die snel in bedrijf wil hebben dan moet je wel je eigen piloten en grondpersoneel meeleveren en, laat dat nou net een rode lijn zijn.

Die Poolse MiG-29's komen juist zo goed uit omdat Oekraine die al gebruikte (ze hadden er 37 in 2019, volgens Wikipedia).

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bulle bas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:23:
[...]

De auteur legt uit hoe Putin uit elk gat mensen probeert te trekken. Het is een kansloze exercitie, maar wie weet ziet hij in die tieners een bezettingsmacht. En dan nog zal je toch eerst moeten veroveren.
Ik denk dat je niet cynisch genoeg bent. Dat is geen bezettingsmacht. Die jongens krijgen een geweer en voor twee weken munitie en proviant mee en worden na een week training de oorlog in gestuurd. Dan zien ze wel wat er eerder op is: Oekraiense munitie of Russische mensenlevens.

• n0pe
GekkePrutser schreef op maandag 7 maart 2022 @ 01:07:
[...]

En die Oekraiense piloten weten in een paar dagen met zo'n F-35 om te gaan? Lijkt me niet... Net als het grond/onderhoudspersoneel. Als je die snel in bedrijf wil hebben dan moet je wel je eigen piloten en grondpersoneel meeleveren en, laat dat nou net een rode lijn zijn.

Die Poolse MiG-29's komen juist zo goed uit omdat Oekraine die al gebruikte (ze hadden er 37 in 2019, volgens Wikipedia).
Dat wordt ook bedoeld, Polen schuift de Migs door en die worden aangevuld vanuit de VS zodat Polen niet zonder vliegtuigen zit. In de overgangsperiode zorgt de VS voor luchtverdediging door vliegtuigen met piloten in Polen te stationeren.

• bulle bas
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:59:
[...]

Had de edit er al bij gezet om deze reactie te voorkomen ;). Actief een preventieve oorlog starten tegen een land met veel kernwapens is is inderdaad onmogelijk. Niets doen dat is weer iets heel anders.

[...]

Redelijk onzinnig geleuter, het lijkt er sterk op dat mijn cijfer voor Game Theory een stuk hoger was dan dat van deze meneer op twitter (is dat uberhaupt wel onderdeel van een literatuur/geschiedenis studie?) Het is onzinnig om te doen alsof het gevaar niet bestaat en nooit bestaan heeft. Je kunt in Polen letterlijk de silo's vinden waar bijvoorbeeld Amsterdam met bijbehorende coördinaten staan. Er zijn aanvalsplannen voor west Europa gevonden na de terugtrekking van de sovjets inclusief inkleuring van kernbommen, de plek waar ze de Nederlandse grens over zouden gaan en hoeveel dagen het zou duren voor ze in Amsterdam stonden (4 dagen). Verder is een deel van de destijds geldende doctrines bekend. Denk aan van bijvoorbeeld Frankrijk die heeft aangegeven zo lang mogelijk aan het oost front vol te houden en bij te zware verliezen één waarschuwingsbom te gooien, daarna zou het los gaan. Daarvan is ook ergens een interview te vinden met de persoon die daar destijds verantwoordelijk voor werd gehouden (en daar niet vrolijk van werd). Voorbeelden dat het bijna mis ging zijn ook te vinden.

Dat 'het toch niet gaat gebeuren' is echt een heel vreemd standpunt. Je gaat geen miljarden uitgeven aan weet ik hoeveel varianten (zowel in delivery als zwaarte) van nucleaire wapens als het allemaal nep is. Zowel het strategische als tactische arsenaal is ontwikkeld om het te gebruiken.
Die dingen zijn niet ontwikkeld om te gebruiken, maar als het moet worden ze ingezet. De echte functie is een geloofwaardige tegendreiging. Dat alles onder dreiging staat van kernwapens hier is al tijden zo. Dat klopt. Daar is niks aan veranderd.

Het idee leeft bij sommigen dat een wilde regeringsleider in zijn eentje zelfmoord kan plegen en de hele wereld kan meenemen. Dat valt gelukkig heel erg mee. Dat heeft de geschiedenis al een paar keer uitgewezen. Blijft natuurlijk vervelend dat het theoretisch eens mis kan gaan, maar het huidige conflict draagt daar niet aan bij. Ik herinner me dat ooit een vals alarm ontstond door een bug die zonlichtreflectie verkeerd interpreteerde. Er zitten menselijke interpretators tussen.

• Eli3l
sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:59:
[...]

[...]

Misschien dat een voormalige minster van buitenlandse zaken, een Russische wel te verstaan, wel een voldoende goede bron voor je is.

Twitter draadje;

Zijn take is trouwens een aanrader voor iedereen hier.

Paar punten:

- het leger verkeerd in erbarmelijke staat, veel van het geld voor modernisering is naar jachten gegaan

- Putin is wel degelijk rationeel, maar zat er gewoon naast. Zal daarom ook geen nukes gebruiken.

- Putin geloofde in zijn eigen propaganda, dat Biden zwak zou zijn

- Geloofde dat de EU zwak zou reageren, dat deden ze in 2014 namelijk ook

Edit: Ik zie dat tijdens het typen van deze reactie @Apache4u het Twitter draadje ook al gedeeld had.

• bulle bas
  • Niet online
GekkePrutser schreef op maandag 7 maart 2022 @ 01:07:
[...]

Ik denk dat je mijn post verkeerd heb begrepen.
Poolse migs -> Oekraïne
nieuwe f35 -> Polen

• sdk1985
bulle bas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 01:15:
[...]

Die dingen zijn niet ontwikkeld om te gebruiken, maar als het moet worden ze ingezet. De echte functie is een geloofwaardige tegendreiging. Dat alles onder dreiging staat van kernwapens hier is al tijden zo. Dat klopt. Daar is niks aan veranderd.

Het idee leeft bij sommigen dat een wilde regeringsleider in zijn eentje zelfmoord kan plegen en de hele wereld kan meenemen. Dat valt gelukkig heel erg mee. Dat heeft de geschiedenis al een paar keer uitgewezen. Blijft natuurlijk vervelend dat het theoretisch eens mis kan gaan, maar het huidige conflict draagt daar niet aan bij. Ik herinner me dat ooit een vals alarm ontstond door een bug die zonlichtreflectie verkeerd interpreteerde. Er zitten menselijke interpretators tussen.
Dat lijkt mij niet reëel nee. Dat is verder ook totaal niet aan de orde. Waarom zou Putin zelfmood plegen, omdat het volgens ons minder snel gaat dan verwacht? Volgens mij heeft Putin alle tijd... Het dreigen met kernwapens zorgt dat hij 'vrij' kan opereren.

Hetgeen wordt voorgesteld is een ander verhaal. Ga je vanuit oost Europa gericht vliegmissies doen op Russische doelwitten dan kun je een tegenreactie verwachten. Aangezien onderhand wel duidelijk is dat wij aan deze kant momenteel ondanks de trieste staat van diverse legers over superieur materieel beschikken is voor Rusland de meest zinnige oplossing om preventief als waarschuwing een kernaanval te plaatsen. Door het raketschild (waar Rusland natuurlijk fel tegen was) gaat een kleine aanval echter niet, dan wordt die raket neergehaald en dan is voor Rusland het gevaar dat er direct een verdere escalatie volgt. Dus dan moet het aan de kant van Rusland meteen een grote aanval worden om zo dat schild te verzadigen. Zo kom je automatisch in de ellende terecht.

In die zin is dit een zelf gecreëerd probleem. Rusland was al jaren bezig met het opvoeren van de agressie (zie het aantal scrambles en de nucleaire oefenaanval op Zweden), de korte oorlog in Georgië, enz. Na de Krim had de EU een enorme troepenmacht moeten samentrekken in Oost Europa. Vergelijkbaar met minstens hetgeen Rusland hier nu heeft klaargezet. Op dat moment waren de rollen omgedraaid en had met dezelfde argumenten Rusland degene geweest die eigenlijk niks kon doen. De EU kan dan een afbouw onderhandelen mits Rusland de Krim weer verlaat.

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 07-03-2022 01:26 ]

• bulle bas
  • Niet online
downtime schreef op maandag 7 maart 2022 @ 01:09:
[...]

Ik denk dat je niet cynisch genoeg bent. Dat is geen bezettingsmacht. Die jongens krijgen een geweer en voor twee weken munitie en proviant mee en worden na een week training de oorlog in gestuurd. Dan zien ze wel wat er eerder op is: Oekraiense munitie of Russische mensenlevens.
Ja wrijf het er maar in. Het is gruwelijk. Replay eindfase van het naziregime, en dat al na een paar dagen.

• bulle bas
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 01:23:
[...]

Dat lijkt mij niet reëel nee. Dat is verder ook totaal niet aan de orde. Waarom zou Putin zelfmood plegen, omdat het volgens ons minder snel gaat dan verwacht? Volgens mij heeft Putin alle tijd... Het dreigen met kernwapens zorgt dat hij 'vrij' kan opereren.

Hetgeen wordt voorgesteld is een ander verhaal. Ga je vanuit oost Europa gericht vliegmissies doen op Russische doelwitten dan kun je een tegenreactie verwachten. Aangezien onderhand wel duidelijk is dat wij aan deze kant momenteel ondanks de trieste staat van diverse legers over superieur materieel beschikken is voor Rusland de meest zinnige oplossing om preventief als waarschuwing een kernaanval te plaatsen. Door het raketschild (waar Rusland natuurlijk fel tegen was) gaat een kleine aanval echter niet, dan wordt die raket neergehaald en dan is voor Rusland het gevaar dat er direct een verdere escalatie volgt. Dus dan moet het aan de kant van Rusland meteen een grote aanval worden om zo dat schild te verzadigen. Zo kom je automatisch in de ellende terecht.
Ik denk dat als je je beperkt tot grondgebied UA dat Putin het dreigend zal accepteren. Je hoeft ook niet meteen vliegtuigen neer te schieten. Je kan aangeven dat je het doet als de humanitaire schendingen doorgaan.

Als hij zo dom is een front te openen tegen een navoland kan dat nog steeds conventioneel. Een raketschild houdt niet alles tegen. Maar Putin is niet dom, hij is berekenend.

• n0pe
sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 01:23:
[...]

Er zit nog een groot verschil tussen Russische doelwitten in Oekraïne en Russische doelwitten in Rusland. Dat is waar de lijn getrokken wordt.

Als wij een humanitaire corridor gaan beveiligen, wat wil hij doen? Aanvallen gaat niet goed aflopen..

[ Voor 3% gewijzigd door n0pe op 07-03-2022 01:33 ]

• sdk1985
n0pe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 01:29:
[...]

Er zit nog een groot verschil tussen Russische doelwitten in Oekraïne en Russische doelwitten in Rusland. Dat is waar de lijn getrokken wordt.
Waar baseer je dat op? De russen doen soms letterlijk flyby's over Amerikaanse schepen en dan worden ze nog steeds met rust gelaten. Direct contact is een no-go. Turkijke heeft wel een keer een straaljager neergeknald en die kon daarna zijn excuses gaan maken.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

XWB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:55:
Politieke wil. Er is - bij bepaalde sectoren met een politieke lobby - meer te verdienen als we dit níet doen.
Tenzij er een gulden tussenweg gevonden kan worden: Westerse financiering met Chinees management. Ja, dat zou Peking wel zien zitten.

Nu denken we daar nog misschien over: dat gaan we noooit doen, we laten die Oekraïners niet vallen. Maar herinnert u zich nog die pandemie, die een paar jaar geleden losbrak? Hoe we toen in het begin enthousiast aan zelfisolatie deden, handen wassen, enzovoorts, alles voor de bejaarden? En hoe we daar een paar jaar later over dachten?
Mensen zijn een vergeetachtige diersoort.
klaw schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:58:
Ja Rusland valt munitie depots aan maar Oekraïne heeft net zo goed een gigantische berg aan materiaal, ook overblijfsel van koude oorlog. De komende dagen gaan we zien of het russische leger nog wat kan doen en of het Oekraïnse leger iets kan doen. En de Oekraïners heben jaren voorbereid, het zou me niets verbazen als in ieder gat dat ze konden vinden een stapel munitie hebben gestopt.
In 2020 zijn mij politierapporten onder ogen gekomen waarbij inderdaad sprake was van munitie verstoppen in ieder gat wat ze maar konden graven. En dat doen ze al sinds 2014. Des te opmerkelijker is het dat de inlichtingendiensten die die rapporten ook hebben gelezen, nu tot de conclusie komen dat ze daar al bijna doorheen zijn.

Maar onderschat ook niet hoe snel men in een oorlog door munitie heen kan schieten. Even een vuurgevechtje van een paar minuten waar 16 man ieder drie magazijnen leegknallen, en er is al een hele kist (met twee blikken) doorheen geknalt.
Onderschat ook niet hoe gefragmenteerd en ongeorganiseerd deze voorraden zijn: het kan best zijn dat dorpsmilitie X, of oligarch-privé-legertje Y, nog wél ligt te rollen in de munitie, terwijl nieuwe rekruten van de Oekraïense strijdmachten twee pakjes (genoeg voor twee magazijnen) mee krijgen.
Mr. Detonator schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:58:
zag ook ergens dat er busjes met semi-profesionele drones door Polen die kant op rijden om de Russen in de gaten te houden en zo ondersteuning te bieden....
Ik zag het ook. In de eerste dagen van dit conflict, kwam een bekende van me met de vraag of ik aan zaken als drones, scherfvesten en helmen kon komen (bij voorkeur in flinke hoeveelheden). Wegens gebrek aan fondsen, wilden ze een soort "Sponsor een PSU" actie opzetten, waarbij mensen een pakket met een helm, scherfvest, ehbo-kitje en nog wat andere frutsels konden sponsoren. (en de uiteindelijke ontvanger zou dan contact op kunnen nemen met zijn/haar sponsor om persoonlijk te bedanken, etc)
Enfin, dat ging niet door, want toen we gingen bellen met dumpzaken in de omgeving, bleek dat meerdere mensen last van koopwoede hadden gekregen.
De drones waren nóg duurder.

Daar komen ook nog de nadelen aan niet-militaire drones bij:
  • Deze werken prima binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom voegt het nauwelijks wat toe.
  • Een drone laten opstijgen en landen is een grote "HIER BEN IK" vlag.
  • Er is radiostilte afgekondigd in Oekraïne: behalve gebruikelijke communicatie zoals GSM/LTE/WiFi, DMR/LPD en militaire banden, is het uitzenden van radiosignalen ten strengste verboden.
Persoonlijke anekdote: zo rond 2013 was ik met mijn collega's aanwezig op een evenement van het Ministerie van Defensie, waarbij verschillende startups in de LEA-sector aanwezig waren. Uiteindelijk waren we met twee andere startups uit Eindhoven aan de praat geraakt, en zaten te brainstormen over een Nederlandse Bayraktar, wat we toen nog "de Nederlandse Harop" noemden (toen was Bayraktar nog niet zo bekend ;) ). De marine van een land waarmee MinDef banden mee aan het aanhalen was (en die het evenement had gesponsord), toonde zowaar grote interesse en was bereid een initiele investering te doen. We dachten nog: we draaien ons even om, kijken MinDef lief aan, en dan maken zij de papierwinkel wel even rond, toch? Wat was dat naief gedacht. Na een halfjaar vechten tegen bureaucratie hadden we de stekker maar uit het project getrokken. We zagen het niet zitten om een jaar bezig te zijn voor iets waar we in drie maanden een prototype van klaar konden hebben.
[Twitter]
Color me surprised. U zult even moeten graven in een vorige iteratie van dit topic, maar deze optie vonden we een maand voor de invasie al een reëele mogelijkheid.

Ik ben benieuwd wanneer de Afghaanse 'huurlingen' (de Russen hebben nog wat tegoed van de Taliban) ingevlogen gaan worden.
Eli3l schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:36:
Bizar inderdaad. Op deze manier zou Putin de toekomst van Rusland eigenlijk nog vender onderuit halen, of niet? Een generatie die blijkbaar eigenlijk al te klein is, maak je nog kleiner. Met later dus een nog ergere vergrijzing.
Dat lijkt me inderdaad economische zelfmoord.
Mensen zijn slechts grondstof, in de ogen van de Kremlin-kliek.
Eli3l schreef op maandag 7 maart 2022 @ 01:16:

Putin geloofde ook in persoonlijke loyaliteit. Dat werkt goed binnen Rusland, waar het raam op de derde altijd open staat, en er altijd wel een kan giftige thee te vinden is. Buiten Rusland gelden wetten, regels, kaders en verdragsafspraken. Daarom kwamen bijvoorbeeld Hongarije en Servië hem niet te hulp, integendeel. Ondanks dat die zeer op de hand van Putin waren.

Overigens, Putin wist dat hij een gok zou nemen. In het afgelopen half jaar waren er al vele speldenprikjes geconstateerd, waarbij vooral gekeken werd hoe er gereageerd werd. In de twee maanden vóór de invasie, kwam men echter al tot de constatering dat er in het Westen niet meer gereageerd werd zoals men had berekend. Daarom dachten velen (in kringen inlichtingen / internationale betrekkingen) nog dat hij aan de noodrem zou trekken en de invasie niet door zou laten gaan. Tenzij FSB en GRU hem deze informatie niet had gegeven, natuurlijk.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• n0pe
sdk1985 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 01:32:
[...]

Waar baseer je dat op? De russen doen soms letterlijk flyby's over Amerikaanse schepen en dan worden ze nog steeds met rust gelaten. Direct contact is een no-go. Turkijke heeft wel een keer een straaljager neergeknald en die kon daarna zijn excuses gaan maken.
Rationeel denken, het is de wereld tegen Poetin. Hij zit op een eiland. Als wij een humanitaire corridors opzetten om voedsel en hulp te bieden aan Kyiv kan hij niks anders doen dan toekijken, als hij dan aanvalt moeten we inderdaad Russische doelen in Oekraïne uitschakelen. Hoe dreigend ook, Poetin is ook rationeel. Hij kan niet meer winnen, alleen Oekraïne slopen en het volk uitmoorden. Ik kan niet wegkijken en ik zal doen wat ik kan (protesteren) om dat te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door n0pe op 07-03-2022 01:38 ]

• sdk1985
Eli3l schreef op maandag 7 maart 2022 @ 01:16:
[...]

Misschien dat een voormalige minster van buitenlandse zaken, een Russische wel te verstaan, wel een voldoende goede bron voor je is.

Twitter draadje;
[Twitter]

Zijn take is trouwens een aanrader voor iedereen hier.

Paar punten:

- het leger verkeerd in erbarmelijke staat, veel van het geld voor modernisering is naar jachten gegaan

- Putin is wel degelijk rationeel, maar zat er gewoon naast. Zal daarom ook geen nukes gebruiken.

Edit: Ik zie dat tijdens het typen van deze reactie @Apache4u het Twitter draadje ook al gedeeld had.
Ik vind het nog wat te vroeg om het Russische leger af te schrijven. Mijn verwachting; sdk1985 in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne"

Voor de duidelijkheid; ik keur deze inval 100% af. Puur strategisch; indien ik de generaal aan de Russische kant zou zijn met de opdracht Oekraine binnen te vallen dan zou ik ongeveer hetzelfde plan trekken. Je schakelt eerst zoveel mogelijk materieel uit met een verrassingsaanval. Daarna stuur je het spul dat je kunt missen voorop. Je weet namelijk nooit wat je tegen gaat komen. Zit het mee dan is dat mooi, zit het tegen dan heb je de veteranen en het betere spul nog achter de hand. Daarna kun je tevens mooi onderhandelen door te dreigen met het feit dat je de 'noobs' hebt gestuurd en nog 120.000 getrainde soldaten achter de hand hebt. Ondertussen dreig je met nucleaire aanval voor ieder die zich met het conflict wil bemoeien. Heb je veel tegenstand dan ga je niet als een idioot je aanval intensifiëren. In plaats daarvan ga je gericht energie, internet en logistiek uitschakelen zodat de bevolking zonder voedsel, water, stroom en warmte zit waardoor de gedemoraliseerd worden. Je verwacht verder weinig tegenstand dus de beperkte voorraad kruisraketten/slimme bommen probeer je zo veel mogelijk te sparen voor het geval je oorlog moet gaan voeren met een tegenstander die wel eng is (lees NAVO of China).

TLDR: Ik vrees dat indien Oekraine niet inbind de strijd gaat verharden en dat er een punt komt dat we de 'efficitiviteit' van het Russische leger gaan zien toenemen. Dat dit tot heden niet is gebeurd lijkt mij meer een gevolg van het zo veel mogelijk willen ontzien van Oekraine (wat dus nu overboord gaat).

Pagina: 1 ... 143 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid