Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.920 views

Onderwerpen

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Mektheb schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Maar maken die kans om een aanval af te blijven slaan?
Het is een grote stad, je weet dus niet waar de militairen zich overal verschanst hebben. Dan blijven er enkele opties over: burgers uithongeren (wat tegen de oorlogsregels is), stad compleet plat bombarderen (kan nog) of van huis tot huis vechten (duurt lang en doorgaans veel slachtoffers, zie bv. Stalingrad).

March of the Eagles

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
MaStar schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:13:
Waar zou Poetin nu dagelijks zijn, eten slapen?
In het Kremlin of al bunker in de binnenlanden....
Die loopt gewoon nog een rondje in Moskou die waant zich in zijn eigen wereld waar hij ongeschonden kan blijven.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-11 12:36
Gok gewoon Kremlin, of Bennett is tegen een hologram gaan praten in Moskou

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hij zou al twee jaar afgezonderd leven, maar niemand weet waar.

March of the Eagles

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:09
Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:58:
[...]

De tweet die ik poste is van nu net, ze claimen dus een hack vandaag. Filmpjes van anderen zijn ook van vandaag.

Lijkt dus om een nieuwe claim te gaan en niet die van 26 Februari.
The Russian-language RT site is currently the target of a massive hacker attack from abroad, and the main source is an address in the United States. In second place are addresses from Russia, followed by the Netherlands, Great Britain, Ukraine and Sweden, "the statement said.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:42
Geruchten zijn er inderdaad dat hij in zijn vakantiehuisje zit, maar ik denk in Moskou. Gisteren is de premier van Israël nog op bezoek geweest in Moskou, als Poetin daar niet was zou dat onzinnig zijn want videobellen kan ook vanuit Jeruzalem.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:22

pro_6or

amateur_60r

TheBrut3 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:31:
[Twitter]
Men verwacht dat de slag om Kiev binnen nu en een paar dagen begint, omdat de Russen voldoende troepen hebben opgebouwd.
Yep, de tanks (de modernste) staan klaar ten oosten van Kiev. Met voorraad en fuel.

Dat zal denk ik het einde worden van het verzet.

een treffende spreuk

• Mektheb
  • Nu online
pro_6or schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Yep, de tanks (de modernste) staan klaar ten oosten van Kiev. Met voorraad en fuel.

Of het begin van Stalingrad 2

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18
Prosac schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:20:
Het is toch bizar dat de Russen blijkbaar 2 tanks op pad sturen zonder infanterie..

[Embed]
Ik vind dit een raar filmpje, lijkt bijna meer op een oefening? Als je als infanterist een tank aanvalt moet je wel in 1x raak zijn, anders komt er heel snel een schot jouw kant op..ze blijven gewoon in de buurt zitten, en daarna gaan ze zelfs terug naar dezelfde plek om nog een keer prijs te schieten? Lijkt me niet echt wat je in je training leert?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
XWB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:14:
[...]

Het is een grote stad, je weet dus niet waar de militairen zich overal verschanst hebben. Dan blijven er enkele opties over: burgers uithongeren (wat tegen de oorlogsregels is), stad compleet plat bombarderen (kan nog) of van huis tot huis vechten (duurt lang en doorgaans veel slachtoffers, zie bv. Leningrad).
Oorlogsregels?

Volgens mij hebben die niet veel meer zin meer.
Op NOS las ik al dat de ze Oekraïne de schuld gave voor de gevechten rond de reactor.
Lekkere drogredenering.

One World Concepts

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-11 09:45
Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:07:
Ok, deze jongeman kan er toe gedwongen zijn, laten we dat voorop stellen.

Maar ook hier weer een voorbeeld hoe Rusland de "Z" tot een symbool verheft, zoals de nazi's dat met het hakenkruis deden.

[Twitter]
[Afbeelding]
Weten we al zeker of het zijn eigen keuze was? zou mij ook niets verbazen als hij gedwongen wordt om dat te doen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mektheb schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Of het begin van Stalingrad 2
Gewoon dichter in de geschiedenis, en passender: Wikipedia: Battle of Grozny (1994–1995)

Welcome to Hell
olafmol schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Ik vind dit een raar filmpje, lijkt bijna meer op een oefening? Als je als infanterist een tank aanvalt moet je wel in 1x raak zijn, anders komt er heel snel een schot jouw kant op..ze blijven gewoon in de buurt zitten, en daarna gaan ze zelfs terug naar dezelfde plek om nog een keer prijs te schieten? Lijkt me niet echt wat je in je training leert?
Tja, zonder infanterie en met de bizar slechte optics van de Russische tank heb je als tankcommandant gewoon geen idee waar een simpele raket als een RPG-7 vandaan komt.

Ik blijf het zeggen, maar vergeet alles wat je weet over moderne oorlogsvoering zodra je over het Russische leger praat, want zij zijn het blijkbaar ook vergeten.

[ Voor 47% gewijzigd door RobinHood op 06-03-2022 22:24 ]

People as things, that’s where it starts.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

olafmol schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Dat was wellicht tank. Niet te zien in het filmpje. Maargoed. Ze draaien al wat langer mee. Blijkbaar kan ook zo’n “simpele” rpg7 zo te zien? Al een tank vernietigen.

een treffende spreuk

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Onderzoeksbureau Russian Field heeft een peiling gedaan onder 2.000 Russen, afgenomen na de inval in het vorige weekeinde (26-28 februari). Sindsdien is er natuurlijk veel veranderd, met sancties die merkbaar/voelbaar zijn geworden. Maar het is desondanks veelzeggend.

Een paar punten:
- tussen 79% (jongeren) en 84% (gepensioneerden) van de ondervraagden zegt de toespraak van Poetin te hebben gezien;
- 59% van de ondervraagden steunt de 'speciale militaire operatie'; onder jongeren tot 30 jaar is dit beduidend minder met 40%;
- Wat betreft de aanstichter(s) van de escalatie in het conflict, meerkeuze mogelijk, wijst 60% naar de VS, ca. 30% naar de NAVO en 29% naar Oekraïne. Rusland zelf haalt 17%;
- beeld van Poetin is bij ca. de helft van ondervraagden verbeterd en bij slechts ca. 1 op de 6 verslechterd, maar dit beeld is wel iets anders met toenemende opleidingsgraad (onder hogeropgeleiden 29% verslechterd);
- de drie meest genoemde positieve uitkomsten die men ziet zijn grotere Russische invloed in de wereld, erkenning van de L/DNR regio's en uitbreiding van Russisch grondgebied :|

Plaatje van de toe- en afname van persoonlijke houding tav. Poetin, naar opleidingsniveau (vertaling door Euromaidan Press):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cR-qEEye3zKEg-kb4grYa2Qf-nc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cGSaJKFRRx8NgblWFDmy8ifN.png?f=user_large

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:45
Ik vraag mij eerder af hoe die gozer kan slapen. Slikt hij eerst 25 verschillende slaapmedicijnen of valt hij binnen 30 seconden in slaap? Of moet hij aan de oplader via het stopcontact? Wie zal het weten...

Blijkbaar gaat het morgen flink tekeer...

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:33

Dazzler2120

FP ProMod
pro_6or schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:21:
[...]

Dat was wellicht tank. Niet te zien in het filmpje. Maargoed. Ze draaien al wat langer mee. Blijkbaar kan ook zo’n “simpele” rpg7 zo te zien? Al een tank vernietigen.
Zeker, als je de zwakke plekken raakt dan helpen zelfs molotov cocktails bij het vernietigen van een tank.
Tanks zijn zwaar bepantserd, verre van onverwoestbaar.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Mektheb
  • Nu online
Ik ga heel eerlijk bekennen dat ik echt alles tot 1945 zowat uit mijn hoofd weet, inclusief de eeuwen ervoor en best diepgaand.

Maar ik realiseer me dat ik helemaal niks van dat soort zaken afweet.
Ik ga me daar is in verdiepen.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

B_FORCE schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:19:
[...]

Oorlogsregels?

Op NOS las ik al dat de ze Oekraïne de schuld gave voor de gevechten rond de reactor.
Lekkere drogredenering.
Gezien de lijst van oorlogsmisdaden (zo ongeveer op alles schieten wat niet mag, inclusief burgers, ziekenhuizen, journalisten, etc. + gebruik van clustermunitie etc.) hielden de Russen zich daar toch al niet aan.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:57
pro_6or schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:16:

Ergens klopt het niet: met zoveel berichten van achtergelaten materieel, lege brandstoftanks, overvallen konvooien, etc. zou een groot offensief in het noorden onwaarschijnlijk moeten zijn.

We gaan het zien, kunnen er sowieso niets aan doen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Mektheb
  • Nu online
Stroopwafels schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:22:
[...]

Ik vraag mij eerder af hoe die gozer kan slapen. Slikt hij eerst 25 verschillende slaapmedicijnen of valt hij binnen 30 seconden in slaap? Of moet hij aan de oplader via het stopcontact? Wie zal het weten...

[Twitter]

Blijkbaar gaat het morgen flink tekeer...
Laten we hopen ze weer zo’n mooi aantal neerhalen

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:26:
[...]

Ergens klopt het niet: met zoveel berichten van achtergelaten materieel, lege brandstoftanks, overvallen konvooien, etc. zou een groot offensief in het noorden onwaarschijnlijk moeten zijn.

We gaan het zien, kunnen willen er sowieso niets aan doen.
Zo klopt hij beter.. En nee, ik wil het ook niet.
Maar laten we niet zeggen dat we er niets aan kunnen doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
B_FORCE schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:19:
[...]

Oorlogsregels?

Helaas heb je gelijk. Burgers moeten altijd geëvacueerd kunnen worden, maar dat is een gepasseerd station.

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Ja bijzonder, een compleet konvooi muurvast maar de moderne tanks zouden wel tot aan Kiev geraakt zijn?

March of the Eagles

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Mektheb schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:23:
[...]

Ik ga heel eerlijk bekennen dat ik echt alles tot 1945 zowat uit mijn hoofd weet, inclusief de eeuwen ervoor en best diepgaand.

Maar ik realiseer me dat ik helemaal niks van dat soort zaken afweet.
Ik ga me daar is in verdiepen.
Protip: de podcast "Lions led by donkeys", heeft een 4-delige serie over Tsjetsjenië [al is deel 1 vooral geschiedenis en over te slaan als je puur naar het militaire falen van Rusland wil luisteren] en dat is een prima introductie.

Voor het hele beeld is hun 7 delige serie over de Sovjet-afghanistan oorlog een goede, hun serietje over de oorlog Georgië en hun aflevering over de Wagner Group zijn ook wel interessant.
[...]

Ze kunnen het altijd proberen, voor puur een aanval heb je, volgens de Russische doctrine blijkbaar, geen voedsel, brandstof en materieel nodig.

Dat zo'n aanval vervolgens hooguit 4 dagen duurt en er dan weer heel wat zinken kisten gemaakt mogen worden, is een tweede.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 21:08
Bericht dat er nu vliegtuigen boven Kharkiv zitten.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:09
Amphiebietje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:25:
[...]

Gezien de lijst van oorlogsmisdaden (zo ongeveer op alles schieten wat niet mag, inclusief burgers, ziekenhuizen, journalisten, etc. + gebruik van clustermunitie etc.) hielden de Russen zich daar toch al niet aan.
Daar hebben ze zich nog nooit iets van aangetrokken, Grozny was net al genoemd, maar ook Syrie, Zuid Ossetie en Gori in Georgie.

• Eli3l
Astennu schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:20:
[...]

Weten we al zeker of het zijn eigen keuze was? zou mij ook niets verbazen als hij gedwongen wordt om dat te doen.
Heb er niet verder meer naar gekeken. Vind het zelf ook niet echt belangrijk of hij er zelf voor heeft gekozen of niet. Het ging mij meer om het feit dat de Russische propaganda machine er alles aan doet om de "Z" tot het symbool van denazificatie te maken.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-11 23:43
Zo ongeveer wat we al dachten. Dit houden ze niet vol.

Ook grappig, Syrië/Assad was bij mij nog buiten beeld. Die wordt in het zadel gehouden door Rusland. Daar is Turkije het echt niet mee eens. Nu Turkije de toegang tot de Zwarte Zee heeft afgesloten kunnen de troepen in Syrië niet meer bevoorraad worden.

Nog even volhouden, dan zullen de sancties het echte effect laten zien.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• hoevenpe
Cyberpope schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:27:
Zo klopt hij beter.. En nee, ik wil het ook niet.
Maar laten we niet zeggen dat we er niets aan kunnen doen.
Wat zouden we kunnen doen, even los van of we het willen?

Het aantal operationele gevechtsvliegtuigen in Europa is beperkt, het kost jaren om onze defensie weer op orde te krijgen. Besef dat de VS een minimaal aantal troepen op dit continent heeft, we trekken met minimale middelen een enorm grote militaire broek aan.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:11
asing schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:32:
[...]

Nog even volhouden, dan zullen de sancties het echte effect laten zien.
Oekraïne zal niet van de aardbodem verdwijnen in die tijd echter zal het humanitaire leed en de schade niet te overzien zijn.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:07
hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:34:
[...]

Het aantal operationele gevechtsvliegtuigen in Europa is beperkt, het kost jaren om onze defensie weer op orde te krijgen. Besef dat de VS een minimaal aantal troepen op dit continent heeft, we trekken met minimale middelen een enorm grote militaire broek aan.
Heb je andere bronnen dan mij ?
Jij hebt vast getallen om dit soort uitspraken te doen toch ;)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Toch blijf ik me tegen dit beeld verzetten. Alles bij elkaar opgeteld blijft het toch een beste berg metaal dat we ter beschikking hebben.

Over het algemeen in goede conditie en met getraind personeel erop. Zo minimaal zijn die middelen echt niet. Zeker niet in vergelijking met wat Rusland nu heeft laten zien.

• Mektheb
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:39:
[...]

Toch blijf ik me tegen dit beeld verzetten. Alles bij elkaar opgeteld blijft het toch een beste berg metaal dat we ter beschikking hebben.

Over het algemeen in goede conditie en met getraind personeel erop. Zo minimaal zijn die middelen echt niet. Zeker niet in vergelijking met wat Rusland nu heeft laten zien.
Dat weet ik wel zeker als wij nu onze JSF toestellen die de NAVO heeft en alle Apaches loslaten op Oekraïne nu hebben we een fieldday.

• asing
n0pe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:35:
[...]

Oekraïne zal niet van de aardbodem verdwijnen in die tijd echter zal het humanitaire leed en de schade niet te overzien zijn.
Ik heb al eens eerder geroepen dat NATO het laat "uitbranden" als het niet escaleert naar een NATO lid. Dat Russen beesten zijn hebben ze al meerdere keren laten zien en deze keer is dat niet anders.

In het kader van de verdediging van Kiev hebben ze de velden onder laten lopen. De Raspoetitsa is daarmee begonnen : https://www.reddit.com/r/...ed_to_flood_parts_around/.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:25
[...]

En toegeven aan de chanteur?

De strijd aan gaan, laat maar zien dat we nog enige waarde hechten aan onze eigen vrijheid

Daarnaast zijn we sterker dan we denken en heeft het Kremlin laten zien vooral prutsers in dienst te hebben.

Oja, en die rode knop gaat niet gebeuren.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:05

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

https://www.atlanticcouncil.org is ook een site die de moeite waard is om soms even langs te gaan. Minder volgepakt met gegevens over de concrete gevechtshandelingen als de site die ik vanmiddag linkte (Institute for the study of war). Een paar verdienstelijke pages van The Atlantic Counsil zijn:

Militairy assessment of the Russian invasionDe page is niet nieuw, 2 maart. De analyse is wel beter te lezen dan de site die ik vanmiddag heb genoemd. De analyse blijft wel meer op hoofdlijnen en benoemd factoren zonder ze exact uit te detailleren. Nu is deze assessment al van afgelopen woensdag, ze wordt wekelijks gemaakt, het maakt mij wel benieuwd naar hun analyse de komende woensdag.
Decipher nuclear threats - watch what Poetin actually doesMisschien goed om sommige bezoekers van dit forum wat gerust te stellen. Ontkennen dat er een dreiging is is niet het punt, maar Rusland acteert niet volgens haar statement, dit is wat het artikel betoogt. Mij was het zelf al opgevallen dat aan die Nucleaire optie door Rusland zelf helemaal niet meer werd gerefereerd.
Why Vladimir Putin is loosing the information war Vond ik een mooie derde page die beschrijft hoe het beleid van het verspreiden van desinformatie nu terugslaat. Informatie uit Rusland wordt nu geblockt of stelselmatig als irrelevant gediskwalificeerd, ook als er een keer iets waars wordt gedeeld. Feitelijk is dit beleid nu failliet. De vraag s nu hoelang het duurt tot dat de de gewone Rus dit ook opzij schuift.

Vandaag ben ik met die links gekomen omdat ik op zoek was naar wat meer analyse op afstand. Al die afzonderlijke feitjes zijn natuurlijk ook interessant, maar ze vertellen weinig over de strijd als geheel. Om die reden genoemde sites. Het regelmatig volgen ervan zou wat meer trendmatige info moeten opleveren. Nu zijn beiden Amerikaanse sites. Een paar Europese of Britse sites in deze lijn zouden zeker nog wat toevoegen. Het Amerikaanse perspectief blijft desondanks interessant. Die zijn in dit topic vast ook al langsgekomen, ik lees maar fracties.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Eli3l
Beelden uit Kharkiv. Kies zelf maar waar je het mee wilt vergelijken. Stalingrad? Grozny?

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 20:58

Ik hoor maar weinig over nieuwe movements vanuit het binnenland van Rusland. Zijn ze actief aan het bijvullen? Of is dit het straks gewoon?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

asing schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:43:
[...]

Ik heb al eens eerder geroepen dat NATO het laat "uitbranden" als het niet escaleert naar een NATO lid. Dat Russen beesten zijn hebben ze al meerdere keren laten zien en deze keer is dat niet anders.

In het kader van de verdediging van Kiev hebben ze de velden onder laten lopen. De Raspoetitsa is daarmee begonnen : https://www.reddit.com/r/...ed_to_flood_parts_around/.
Hee kijk, de Hollandse waterlinie :P

Wist niet dat we die ook geëxporteerd hadden.

• Mektheb
  • Nu online
Tristan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:46:
[Twitter]
Ik hoor maar weinig over nieuwe movements vanuit het binnenland van Rusland. Zijn ze actief aan het bijvullen? Of is dit het straks gewoon?
Nee dat kan niet zomaar die opbouw kost tijd en logistiek.

Daarom zijn ze nu over op vernietigen en bombarderen en straks toeslaan aan de onderhandelingstafel.

Naar schatting zijn er 500.000 militairen nodig om het land bezet te houden.
En als dit nog een weken duurt dan gaan ze in Rusland terug in de tijd naar 1980 ofzo, want alles is naar ze kloten

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:20
Tristan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:46:
[Twitter]
Het binnenland heeft ook troepen nodig om eventuele protesten in toom te houden. Ik heb geen schattingen gezien wat Rusland nog vrij zou kunnen maken. Het aantal troepen is sowieso te weinig om een bezetting vol te houden.

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
heb de beelden vanuit Syrie ook gevolgd, en daar zitten ook wat plaatjes tussen

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:32
Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:46:
Beelden uit Kharkiv. Kies zelf maar waar je het mee wilt vergelijken. Stalingrad? Grozny?

[Twitter]
Nu zijn dit natuurlijk wel beelden van losse gebouwen, niet de hele stad...

Maar ook als je verder kijkt, er is erg veel geraakt en gesloopt in de rest van de stad.
Heb nieuws rondom Kharkiv wat zitten volgen omdat ik er mensen ken, angstige week gehad en gelukkig lijken ze allemaal weg te zijn nu, maar je laat wel even álles wat je hebt achter in de hoop dat het er nog is als je terug komt.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Mektheb schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:49:
[...]

Daarom zijn ze nu over op vernietigen en bombarderen en straks toeslaan aan de onderhandelingstafel.

En als dit nog een weken duurt dan gaan ze in Rusland terug in de tijd naar 1980 ofzo, want alles is naar ze kloten
Qua isolatie zitten ze al op sovjet-unie niveau, of erger.

Tijdens de Sovjet-Unie kon je, met toestemming en alles, nog wel even een Europees citytripje maken. Kun je nu volledig vergeten. En dankzij alle boycots is de beschikbaarheid van westerse dingen niet veel beter, de lijst met bedrijven die zich terugtrekken is echt bizar. China kan daar deels inspringen natuurlijk, maar dan heb je alsnog geen Canon-camera, of Apple-phone, of een nieuw office 365 abo, of een auto die geen Lada of Chinese meuk is.

Back to the USSR indeed.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

XWB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:29:
[...]

Ja bijzonder, een compleet konvooi muurvast maar de moderne tanks zouden wel tot aan Kiev geraakt zijn?
Stel de 11.000 uitgeschakelde troepen volgens de Oekraïners klopt, er begonnen er 150.000 aan deze invasie. En die zijn blijkbaar ook voor 95% ingeschakeld.

Er staat blijkbaar een complete divisie voor de poort. Dat was hun krachtigste offensief:

YouTube: Russian tank column refuels east of Kyiv ahead of expected push towa...

een treffende spreuk

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:19
Ik kwam nog iets interessants tegen;
https://twitter.com/kamilkazani/status/1500495309595725831
aantal tweets verder naar onderen wordt het steeds interessanter. Het lijkt erop dat ze zo erg in hun eigen verhaal geloofden van "de Oekraïners steunen ons" dat ze als eerste de politie troepen naar binnen hebben gestuurd. Allemaal "soldaten" die vooral weten hoe ze moeten intimideren etc. Niet zozeer hoe ze moeten vechten...
Dus de troepen die ze als eerste stuurden moesten de bevolking onder de duim houden maar die werden dus afgeslacht of gevangen genomen... We wisten al waarom de konvooien van de Russen zo hard worden geraakt. Maar ik vroeg me af waar de militaire politie is
Grotendeels in de grond dus.
En zo meteen start het staat van beleg in Rusland en zijn dus de rest thuis nodig...

In de Russische propaganda wordt geroepen dat je je geen zorgen hoeft te maken te maken er gaat niet gemobiliseerd worden... dus wel...
Dus mogen binnenkort de volgende slecht gemotiveerde troepen de gehakt molen in...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• hoevenpe
-Bonalds schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:44:
De strijd aan gaan, laat maar zien dat we nog enige waarde hechten aan onze eigen vrijheid

Daarnaast zijn we sterker dan we denken en heeft het Kremlin laten zien vooral prutsers in dienst te hebben.
Het zijn heel veel prutsers: wij krijgen met moeite een paar duizend soldaten bij elkaar, de Russen knipperen niet met hun ogen als ze dat soort aantallen de meat-grinder in sturen.

Als ze echt in staat zijn de komende dagen succesvol Kyiv aan te vallen en in te nemen zijn de slapstick-filmpjes snel vergeten. Komende dagen gaan we het zien, hoop dat het meevalt.

• Tristan
Update! De groep is gesplitst en de vriendin met haar dochter zijn richting kennissen in Slowakije. De moeder en zussen van mijn collega zijn aangekomen in Lviv en zijn door een vriend oppikt met de auto zodat ze in zijn appartement in Lviv even een nacht kunnen rusten. Morgen gaan ze proberen om de trein naar Praag te pakken. Keep you posted.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 19:48
Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:30:
Bericht dat er nu vliegtuigen boven Kharkiv zitten.

[Twitter]
Zag net deze voorbij komen:

https://www.vg.no/#/video...campaign=overlay-main-ios

(Let op: dit is de Noorse variant van de Telegraaf. Ik kan niet bevestigen of dit van vanavond is)

Video toont neergehaald Russisch vliegtuig boven Kharkiv zondagavond.

[ Voor 5% gewijzigd door Rene op 06-03-2022 23:02 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Tristan
HEY_DUDE schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:50:
[...]

Het binnenland heeft ook troepen nodig om eventuele protesten in toom te houden. Ik heb geen schattingen gezien wat Rusland nog vrij zou kunnen maken. Het aantal troepen is sowieso te weinig om een bezetting vol te houden.
Nee die is wel duidelijk. het gaat mij erom, hoe lang Rusland in de praktijk nog zou kunnen bombarderen. Het lijkt erop dat wat dat betreft het einde in zicht is. Echter hoor je nu wel links en rechts meer vliegtuigen in actie komen (en neergehaald worden).

Ik vermoed dat Zalensky en zijn intel dit hebben zien aankomen waardoor ze zo hard schreeuwen om een no-fly zone. Bombardementen met domme bommen, ala Rotterdam WW2 zal de volgende fase worden vrees ik.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:24

Nox

Noxiuz

Rene schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:56:
[...]

Zag net deze voorbij komen:

https://www.vg.no/#/video...campaign=overlay-main-ios

(Let op: dit is de Noorse variant van de Telegraaf. Ik kan niet bevestigen of dit van vanavond is)
Ik spreek geen Noors. Vertaling?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 19:48
Nox schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:00:
[...]

Sorry: video toont neergehaald Russisch vliegtuig boven Kharkiv zondagavond.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• teacup
  • Laatst online: 16:05

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Mektheb schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:49:
[...]

De engelstalige wiki heeft het (2021) over een miljoen militairen in een standing army, met nog 2 miljoen in reserve. Mankracht zal dus niet snel de bottle neck zijn. Als de mannen zijn uit te rusten en van materieel zijn te voorzien, en als deze mobilisatie ook is te financieren.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• B_FORCE
  • Niet online
Tristan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:00:
[...]
Bombardementen met domme bommen, ala Rotterdam WW2 zal de volgende fase worden vrees ik.
Zoals eigenlijk al voorspeld min of meer.

Diep triest, uber definitie van lame. :'(

One World Concepts

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:55:
[...]

Het zijn heel veel prutsers: wij krijgen met moeite een paar duizend soldaten bij elkaar, de Russen knipperen niet met de ogen als ze dat soort aantallen de meat-grinder in sturen.

Als ze echt in staat zijn de komende dagen succesvol Kyiv aan te vallen en in te nemen dan zijn de slapstick-filmpjes snel vergeten. Komende dagen gaan we het zien, hoop dat het meevalt.
Een stad van dit formaat is niet met een paar dagen in te nemen als men "alle tijd" heeft gehad om voorbereidingen te treffen.

Zelfs Grozny, wat vergeleken met Oekraine tegen een stel boeren oorlogje voeren was, duurde twee maanden. Dit is tegen het Oekrainse leger, met moderne training, moderne wapens, en een Rusland wat financieel kapotgemaakt wordt en nu nog minder dan toen lijkt voorbereid op een zware strijd.

Ze kunnen Kiev vast wel innemen, maar niet in dagen of weken, en tegen die tijd zal het vechten om wat bakstenen zijn ben ik bang.

Dat is echt nog wel het grootste probleem, Rusland deinst nog steeds niet terug om steden van de kaart te vegen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nox schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:00:
[...]

https://direkte-vg-no.tra...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

nog warriger dan het AD en Telegraaf bij elkaar

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:16
Ben niet bepaald fan van de auteur die onderstaande blog heeft geschreven maar ik vind het wel een interessante visie van wat het conflict kan teweegbrengen op monetair vlak.

-----------------

Kijk, de dollar is Rusland (maar ook vele andere landen) al lange tijd een doorn in het oog. Het geeft de VS een enorm privilege en macht. Heel het Amerikaanse rijk steunt op die dollar.

De VS geeft op z’n eentje meer uit aan defensie dan de rest van de wereld samen, en de financiering van deze enorme uitgaven is te danken aan de status van de dollar als wereldreservemunt.

Als je de Amerikanen wil treffen, moet je dus die dollar onderuit halen.

Maar hoe haal je de wereldreservemunt van z’n voetstuk?

Hoe toon je aan andere centrale banken dat het geen goed idee meer is om de dollar als reservemunt op je balans te zetten?

Poetin wist maar al te goed dat Rusland uit SWIFT gegooid zou worden als hij Oekraïne zou binnenvallen. Dit soort maatregelen vielen namelijk eerder Iran al eens te beurt.

Met die inval daagde hij de VS uit om hun dollar als wapen te gebruiken en ze zijn er met hun beide voeten ingetrapt.

De Russische economie ligt in duigen en dat is nu voor heel de wereld zichtbaar.

Rusland heeft aangetoond dat de VS, via de dollar, de economie van bijna ieder land in de wereld compleet onderuit kan halen.

Wees maar zeker dat de centrale bankiers van de wereld opeens heel anders aankijken tegen de dollar als reservemunt.

Wat is de waarde van die dollar als de VS je rekening kan blokkeren bij een conflict?

Denk je dat ze in pakweg China, India, Brazilië, enz nog happig zijn om hun reserves aan te houden in Amerikaanse dollars? Je zou wel zot zijn.

En aangezien de EU dezelfde maatregelen nam, kan je ook meteen een kruis maken over de euro als mogelijk alternatief.

Wat resteert ons dan? Grijpt de wereld terug naar goud als dé reserve-activa? Daar lijkt het wel op.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:42

Minimaal? Hoeveel is minimaal dan?
Kijk eens hoeveel Eurofighters er alleen al zijn. Dan zijn er ook nog Gripens, F-16s, F-35s en nog ander spul. Dan liggen er nog 3 carriers bij Griekenland, die hebben ook een kleine 100 toestellen bij.

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Rubberen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:05:
Ben niet bepaald fan van de auteur die onderstaande blog heeft geschreven maar ik vind het wel een interessante visie van wat het conflict kan teweegbrengen op monetair vlak.
<>
En wie is die auteur dan wel? Vaag verhaal, speculatie vanuit belangen van de auteur?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• B_FORCE
  • Niet online

-----------------

Kijk, de dollar is Rusland (maar ook vele andere landen) al lange tijd een doorn in het oog. Het geeft de VS een enorm privilege en macht. Heel het Amerikaanse rijk steunt op die dollar.

De VS geeft op z’n eentje meer uit aan defensie dan de rest van de wereld samen, en de financiering van deze enorme uitgaven is te danken aan de status van de dollar als wereldreservemunt.

Hoe toon je aan andere centrale banken dat het geen goed idee meer is om de dollar als reservemunt op je balans te zetten?

Poetin wist maar al te goed dat Rusland uit SWIFT gegooid zou worden als hij Oekraïne zou binnenvallen. Dit soort maatregelen vielen namelijk eerder Iran al eens te beurt.

Met die inval daagde hij de VS uit om hun dollar als wapen te gebruiken en ze zijn er met hun beide voeten ingetrapt.

De Russische economie ligt in duigen en dat is nu voor heel de wereld zichtbaar.

Rusland heeft aangetoond dat de VS, via de dollar, de economie van bijna ieder land in de wereld compleet onderuit kan halen.

Wees maar zeker dat de centrale bankiers van de wereld opeens heel anders aankijken tegen de dollar als reservemunt.

Wat is de waarde van die dollar als de VS je rekening kan blokkeren bij een conflict?

Denk je dat ze in pakweg China, India, Brazilië, enz nog happig zijn om hun reserves aan te houden in Amerikaanse dollars? Je zou wel zot zijn.

En aangezien de EU dezelfde maatregelen nam, kan je ook meteen een kruis maken over de euro als mogelijk alternatief.

Wat resteert ons dan? Grijpt de wereld terug naar goud als dé reserve-activa? Daar lijkt het wel op.
Mooi verhaal, maar ik mis een beetje het motief en logica om voor die reden maar "even" een land binnen te gaan vallen en een hoop resources op te gebruiken, tel daarbij nog even schandalen bij op plus de negatieve positie waar men dan vervolgens in terecht komt.

One World Concepts

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online

-----------------

Digitale valuta en niet specifiek Bitcoin.
Dat zie ik eerder als goud.

• RocketKoen
  • Laatst online: 16-11 22:35
teacup schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:01:
[...]

De engelstalige wiki heeft het (2021) over een miljoen militairen in een standing army, met nog 2 miljoen in reserve. Mankracht zal dus niet snel de bottle neck zijn. Als de mannen zijn uit te rusten en van materieel zijn te voorzien, en als deze mobilisatie ook is te financieren.
maar een kwart zijn combat units. Er zitten 300k national guard tussen. Zeg maar de bewakers van de binnenlandse orde. Heb je weinig aan op het slagveld. 30k is spoorwegen. Prorail in Rusland is een leger onderdeel. En de rest is logistiek (monteurs, chauffeurs, koks, enz).

Mobilisatie voor een buitenlandse oorlog is heel lastig te verkopen.

TheS4ndm4n#1919

• Eli3l
De New York Times heeft de in mijn ogen moedige beslissing genomen om de foto van het gedode vluchtende gezin in Irpin op hun homepage te zetten.

Ik kan hier de link niet plaatsen, maar iedereen weet waar je de New York Times kan vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Eli3l op 06-03-2022 23:11 ]

• Shamalamadindon
franssie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:07:
[...]

En wie is die auteur dan wel? Vaag verhaal, speculatie vanuit belangen van de auteur?
Leest als een libertarier in ieder geval.

Maar realistisch, er is gewoon niet genoeg goud in de wereld om dat soort ideeën uit te laten komen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• asing

-----------------
<knip>
We hadden inderdaad tijden de gouden standaard. Er lag goud ter waarde van al het gedrukte en geslagen geld in de kluis. Dat is al tijden niet meer zo.

Wat het blokkeren van geld betreft, dat kan je in iedere valuta en ieder land overkomen. Wij gaan ook de gangen na, heel Europa doet dat.

Dus een beetje fake dit.

• hoevenpe
RobinHood schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:03:
Ze kunnen Kiev vast wel innemen, maar niet in dagen of weken, en tegen die tijd zal het vechten om wat bakstenen zijn ben ik bang.

Dat is echt nog wel het grootste probleem, Rusland deinst nog steeds niet terug om steden van de kaart te vegen.
Lijkt me dat problematische logistiek er ook voor zorgt dat op een gegeven moment de artillerie zonder granaten zit. Gronzy was geen miljoenenstad, in Oekraïne gaat het om 100x Gronzy op verschillende plekken.

Dat ze een hoop schade en leed kunnen aanrichten lijkt me duidelijk, maar met conventionele wapens lijkt het me een enorme klus. Dan is een kernbom veel praktischer.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:24

Nox

Noxiuz

Rene schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:01:
[...]

Sorry: video toont neergehaald Russisch vliegtuig boven Kharkiv zondagavond.
Aha. Probeer hem eens mobiel te openen, dan zie je enkel de homepage.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Veel informatie zeg, ik heb de brief driemaal moeten lezen.

Het geeft een interessant inkijk in Syrië. Als Poetin zijn troepen daar weg moet halen om Oekraïne te versterken dan stort het regime van Assad in elkaar. Oftewel, nieuwe conflicten worden verwacht.

Verder wordt er gewaarschuwd voor hongersnood vanwege diverse problemen omtrent graanproductie. Dit zou wel eens kunnen verklaren waarom China enkele maanden geleden de bevolking heeft opgeroepen om te hamsteren.

Ook interessant zijn de twee bullet points omtrent de mobilisatie van het leger. Blijkbaar zijn er logistieke problemen en bevoorrading is een ramp. Een complete mobilisatie van het leger is vanwege diverse redenen niet mogelijk, dat zou kunnen verklaren waarom we de luchtmacht nog niet in grote aantallen gezien hebben.

Ook zijn er twijfels over het nucleaire arsenaal: zo moet plutonium elke tien jaar vervangen worden maar het is niet zeker of dat überhaupt gedaan is sinds de val van de Sovjet-Unie.

Verder is de verwachting dat Rusland tegen juni failliet is.

Er staat nog meer informatie in de brief, maar het komt erop neer dat Rusland teveel problemen gecreëerd heeft die te snel opstapelen, waardoor een grootschalig conflict kan uitbreken.

March of the Eagles

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10 22:33
Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:10:
De New York Times heeft de in mijn ogen moedige beslissing genomen om de foto van het gedode vluchtende gezin in Irpin op hun homepage te zetten.

Ik kan hier de link niet plaatsen, maar iedereen weet waar je de New York Times kan vinden.
Je bedoelt de foto die de NOS ook al een paar uur heeft staan?

• Tristan

-----------------

Uhm..
jumping conclusies hoor. Ik vind het te simpel genomen. Het is de opeenstapeling van sancties en de rest van de wereld die geen zaken meer met Rusland wil doen. Die dollar gaat geen kant op.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 21:10

-----------------

Onzinverhaal. Een vergezocht hersenspinsel zonder heldere argumentatie of bronvermelding. Vervuiling van het topic imho.

• -Bonalds

-----------------

En waarom vind je dit anti VS geluid zo interessant?

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:18

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Shamalamadindon schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:06:
[...]

Channeling the spirit of Jamsheed the RPG god.
Filmpje is al verschillende keren voorbij gekomen. Raak er steeds meer van overtuigd dat het achtergelaten tanks zijn.

2 tanks zonder verdere ondersteuning. Totaal geen respons na de eerste 2 RPGs. Kan me niet indenken dat ze beide meteen raak waren op de juiste plek. Zou op zijn minst iemand moeten schieten met een machinegeweer of wat dan ook.
RubenSaurus schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:12:
[...]

Je bedoelt de foto die de NOS ook al een paar uur heeft staan?
enige verschil is dat bij de NOS er lakens over de lichamen van het gezin zijn gelegd. De foto van nu times is zonder de lakens en zie je de lichamen zo liggen

[ Voor 24% gewijzigd door AndereKoekoek op 06-03-2022 23:19 ]

• Mr. Detonator
Zou de Navo het zover laten komen dat Kiev er binnenkort net zo uit ziet dan Aleppo ?!

edit....qua inwonertal vergelijkbaar 2.7 - 3 miljoen

[ Voor 24% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-03-2022 23:18 ]

• Tristan
Mr. Detonator schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:15:
Zou de Navo het zover laten komen dat Kiev er binnenkort net zo uit ziet dan Aleppo ?!
Het antwoord is helaas, ja.

• Yaksa
  • Laatst online: 18:03
[...]De engelstalige wiki heeft het (2021) over een miljoen militairen in een standing army, met nog 2 miljoen in reserve. Mankracht zal dus niet snel de bottle neck zijn. Als de mannen zijn uit te rusten en van materieel zijn te voorzien, en als deze mobilisatie ook is te financieren.
Je kan wel een miljoen militairen hebben, maar als je die per persoon maar 2 kogels kunt geven omdat de productie ervan stil ligt door gebrek aan onderdelen en grondstoffen dan wordt het toch lastig aanvallen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• hoevenpe
Ja, we willen geen kernoorlog met Rusland.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:59
Shamalamadindon schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:11:
[...]

Leest als een libertarier in ieder geval.

Maar realistisch, er is gewoon niet genoeg goud in de wereld om dat soort ideeën uit te laten komen.
Inderdaad. Dit lijkt meer wishful thinking van een libertarische auteur die naar de gold standard terug verlangt, dan een realistische inschatting van Poetins motieven.

• -tom-562
  • Laatst online: 18:38

-tom-562

Oliesjeik

-Bonalds schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:14:
[...]

En waarom vind je dit anti VS geluid zo interessant?
Doet het goed op Facebook bij bepaalde groepen van de bevolking

Vaak bu'j te bang!

• Mr. Detonator
hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:16:
[...]

Ja, we willen geen kernoorlog met Rusland.
snap ik... maar ergens moet toch wel een grens liggen

omdat we geen kernoorlog willen mogen de russen alles veroveren buiten navo gebied ?

[ Voor 16% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-03-2022 23:19 ]

• Tristan
Yaksa schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:15:
[...]

Je kan wel een miljoen militairen hebben, maar als je die per persoon maar 2 kogels kunt geven omdat de productie ervan stil ligt door gebrek aan onderdelen en grondstoffen dan wordt het toch lastig aanvallen.
1 kogel voor je buurman en 1 voor jezelf. Houden ze 500.000 kogels over. Probleem opgelost.

• -Bonalds
hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:55:
[...]

Het zijn heel veel prutsers: wij krijgen met moeite een paar duizend soldaten bij elkaar, de Russen knipperen niet met hun ogen als ze dat soort aantallen de meat-grinder in sturen.

Als ze echt in staat zijn de komende dagen succesvol Kyiv aan te vallen en in te nemen zijn de slapstick-filmpjes snel vergeten. Komende dagen gaan we het zien, hoop dat het meevalt.
Als je het over NL hebt, dan heb je een punt ;) ik heb het over de westerse samenleving, die lijkt mij slagkracht genoeg te hebben

• asing
XWB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:12:
[...]

Veel informatie zeg, ik heb de brief driemaal moeten lezen.

Het geeft een interessant inkijk in Syrië. Als Poetin zijn troepen daar weg moet halen om Oekraïne te versterken dan stort het regime van Assad in elkaar. Oftewel, nieuwe conflicten worden verwacht.
Beetje afhankelijk van de aantallen maar vervoer per schip zou denk ik het makkelijkste zijn. Klein ding, je komt niet meer langs de Bosporus. Dus Syrië is niet meer te bevoorraden en je krijgt ze er ook niet meer weg.
Ook zijn er twijfels over het nucleaire arsenaal: zo moet plutonium elke tien jaar vervangen worden maar het is niet zeker of dat überhaupt gedaan is sinds de val van de Sovjet-Unie.
Als het net zo goed is als de Chinese Ling Longs dan heb je eigenlijk niets meer te vrezen van de nukes.

• Tristan
Mr. Detonator schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:17:
[...]

De NATO grens ligt niet in Oekraïne, bot gezegd. De VN zou eventueel nog iets kunnen betekenend maar ook daar vrees ik voor.

Vergeet niet dat we stiekem al heel veel doen. Geld, spullen en real-time intel wordt er doorgespeeld. We zetten alleen geen voeten aan de grond.

• Eli3l
Nog een journalist die beschoten is en in dit geval ook beroofd.

• hoevenpe
De oostgrens van Polen...

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 11:18

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uk7evouBPq8mz6s55gPMeMK_fs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ytof0CcAZDtWL6aS46fyQ9Fi.jpg?f=user_large

Weer iets voor op het lijstje van schendingen.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:16

-----------------

Even quote van mezelf aangezien ik anders op iedereen apart moet reageren.

Het artikel komt van Maarten Verheyen, hij maakt wekelijks of soms frequenter blogs op waar je jezelf kan op inschrijven ivm advies over beleggingen. Ik ben er geen fan van omdat het nogal vaak op hetzelfde neerkomt 'koop zilver'.

Waarom vind ik het interessant? Omdat er wel ergens waarheid in zit. 'De wereld' ziet nu dat de VS/europa het inderdaad aandurft om als de situatie het vereist ze inderdaad durven de economische kernbom droppen als ze het nodig vinden. Zoals hij beschrijft in de post kunnen landen zoals China dit als leerschool zien, en ze inderdaad een wijziging invoeren om hun reserves altijd beschikbaar te houden.

Trouwens @bonalds die zegt dat dit ANTI VS propaganda zou zijn, do you even.. 8)7

• Tristan
Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:19:
Nog een journalist die beschoten is en in dit geval ook beroofd.
[Twitter]

Hier liep wel met bizar veel geld rond daar dan..

• asing
[...]

omdat we geen kernoorlog willen mogen de russen alles veroveren buiten navo gebied ?
Het risico op een full scale oorlog is te groot, waarbij er zeker met nukes geschoten gaat worden. Dat wil zeggen dat je ongeveer 800 miljoen mensen de dood in kan jagen. Dat zijn alle inwoners van Europa en Noord Amerika bij elkaar.

Dat is de reden dat ze het niet doen.

De lijn in het zand is een aanval op de NATO. Daarbuiten laat de NATO het gewoon uitbranden als dat moet.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Volgens die FSB klokkenluider zou zo'n grote mobilisatie van het leger wegens diverse redenen (die in de brief vernoemd staan) niet mogelijk zijn.

March of the Eagles

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:59

edit....qua inwonertal vergelijkbaar 2.7 - 3 miljoen
Kiev heeft in het wereldbeeld van Poetin een grote symbolische en historische waarde. Mogelijk zorgt dat er voor dat ze iets minder destructief te werk gaan. Maar ben daar niet gerust op, hoe slechter de opmars verloopt, hoe minder dat soort factoren spelen ben ik bang.

• Shamalamadindon
Tristan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:21:
[...]

[Twitter]
Bedenk wel, in een oorlogszone valt niet even te pinnen en je kunt ook niet 1,2,3 terug naar hoofdkantoor.

• Eli3l
Tristan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:21:
[...]

[Twitter]
Pinnen gaat vaak lastig in oorlogsgebied ;)

• Tristan
Shamalamadindon schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:23:
[...]

Bedenk wel, in een oorlogszone valt niet even te pinnen en je kunt ook niet 1,2,3 terug naar hoofdkantoor.
Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:23:
[...]

Pinnen gaat vaak lastig in oorlogsgebied ;)
Weet ik, snap ik, maar waarom ligt dat niet in zijn hotel kamer / bunker?

• Mr. Detonator
hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:20:
[...]

De oostgrens van Polen...
en als die nou besluit Polen ook binnen te vallen (6jaar oud)

• Eli3l
Nog meer triest nieuws

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:19
XWB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:22:
[...]

Volgens die FSB klokkenluider zou zo'n grote mobilisatie van het leger wegens diverse redenen (die in de brief vernoemd staan) niet mogelijk zijn.
Even een aanname ze gaan het toch proberen (ja knikkers rond Poetin) en sturen de nieuwe rekruten zonder fatsoenlijk materiaal er maar op af...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:11
Tristan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:24:
[...]

[...]

Weet ik, snap ik, maar waarom ligt dat niet in zijn hotel kamer / bunker?
Aan het reizen naar een andere plek? Staat dat hotel er straks nog? Kan ik straks nog bij het hotel?
Pagina: 1 ... 142 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid