Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.930 views

Onderwerpen

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
klaw schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:39:
[...]

Als je precies wilt zijn, 2.15 %
Wikipedia: 2019 Ukrainian parliamentary election

En van je eigen wiki pagina ja ze zijn nationalistisch maar ze hebben juist weer Neo fascistische elementen geweerd...

Daarnaast is de partij nog wel wat heen en weer geschoven op het spectrum het was een tijdje "redelijk" daarna weer wat extremer geworden waardoor de partij ook weer iets groter werd... Maar vervolgens weer extremere mensen aantrok de partij nog extremer waren. Waardoor de partij "te extreem" werd en toen gingen juist weer mensen weg.... er zijn verschillende facties binnen de partij die het niet altijd eens zijn... en er zijn mensen die lid zijn maar wel "voor zichzelf" meedoen aan verkiezingen (dus onafhankelijk)... Maar dit gaat verder buiten scope van dit topic :)
(bron; een Oekraïner die ik ooit sprak) (meer weet ik ook niet :P )
2.15% zou in Nederland 3 zetels zijn. Ik vind het weinig. Ter vergelijking: Hans Janmaat heeft met z'n diverse partijen (CP en CD) nooit meer dan 2,4% gehad, en dat was in tijden dat Nederland meer gematigd links was dan dat dat tegenwoordig het geval is.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:54

gws24

Thinking is hard!

Jerie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 01:12:
[...]

In het zuiden gaat het best aardig voor ze. In het Oosten is het 50/50 (ze winnen langzaam terrein en omcirkelen langzaam steden), en Noorden is hopeloos.
'Toevallig' komt dit vrij goed overeen met de hoogte map van Oekraïne:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5zScL8ykvBxr2viZ6Aj7_DmxRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QS1wEJm1UoJtDXs7fizMMZw6.jpg?f=user_large

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Hoe betalen mensen in Rusland zonder MasterCard en Visa?

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:17
prodesk schreef op zondag 6 maart 2022 @ 01:39:
Door troepen uit Oekraïne terug te trekken :+

Visa kaarten uitgegeven door Russische banken werken nog gewoon. MasterCard netwerk gaat plat, weet niet of Maestro wel nog blijft werken.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:51

St@m

@ Your Service

asing schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:56:
[...]

Ze gaan het echt wel merken dat er wat aan de hand is. Renault bijvoorbeeld, heeft fabrieken en 35.000 man in dienst. Die worden allemaal ontslagen. Er was nog een andere die goed was voor 15.000 medewerkers. Binnen een week of 3 wordt er niet meer gevlogen door maatschappijen. Onderdelen en services zijn er niet meer. De twee grootste scheepsvervoerders (mearsk en nog eentje) doen de havens niet meer aan. Er is dus geen import en export meer via zee.

Het zal een paar weken duren maar de klap wordt hard. Aan alles gaat gebrek komen, heel veel winkels sluiten, er zal hyperinflatie komen en op een gegeven moment zullen ze zich afvragen waarom hun grote leider hun dit aan doet.

Ondertussen komen de jongens niet meer thuis van de vredesmissie.
Ik hoop dat dat op zal wegen tegen de jarenlange indoctrinatie en dat het genoeg zal zijn om een revolutie te bewerkstelligen, ik blijf gereserveerd.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Contant met papier geld, schuldbekentenissen en schelpen denk ik. En ruilhandel, beetje zoals 1500 jaar voor onze jaartelling.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Er is nog een andere speler in Rusland die al een flink marktaandeel had. Ook kunnen ze China's UnionPay in het land introduceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwNqu-v9M77AgW6n-rO1EN3PpIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYmkBgyJrdRz0hvxYwn6nzIK.png?f=fotoalbum_large
Earlier in 2021, Putin called for the development of a Russian-backed international messaging service to rival Swift. Russia is courting China and other countries to counter the influence of U.S. card networks, fintechs and large U.S. e-commerce and technology companies. Other Russian moves include a central bank digital currency project and an alliance with China to promote China's UnionPay cards in Russia and Mir in China.

https://www.americanbanke...ould-hurt-visa-mastercard

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

sampoo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 02:03:
[...]

Er is nog een andere speler in Rusland die al een flink marktaandeel had. Ook kunnen ze China's UnionPay in het land introduceren.

[Afbeelding]

[...]
En dan doel je op Wikipedia: Mir (payment system) neem ik aan.

Dat zal intern wel werken maar niet tegen de inflatie van commodoties en assets, maar beter dan schelpen - dat wel.

edit: en logisch dat een iewat afgezonderd economisch systeem als Rusland een eigen betalingssysteem heeft overigens. Blijkt toch handig om te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 06-03-2022 02:13 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ze gaan in ieder geval ook niet betalen met Paypal:
https://www.theverge.com/...e-russia-ukraine-invasion

..wat straks toch niet meer kan worden gebruikt omdat de verbinding steeds trager zal worden:
https://www.theverge.com/...-shuts-off-service-russia

Ik ben echt zeer benieuwd of het internet over bijvoorbeeld honderd jaar nog steeds een internet zal zijn. En welke lagen (bv. www) er dan nog beschikbaar zijn. Want ik ben er helemaal voor dat dictators worden aangepakt, maar het is natuurlijk ook niet echt ideaal als mensen in landen straks niet meer direct met elkaar kunnen communiceren omdat ieder land een andere "taal" spreekt.

Dat zit wel Schnorr.

• sampoo
  • Niet online
franssie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 02:10:
[...]

En dan doel je op Wikipedia: Mir (payment system) neem ik aan.

Dat zal intern wel werken maar niet tegen de inflatie van commodoties en assets, maar beter dan schelpen - dat wel.
De inflatie zal een flink probleem blijven op de middellange termijn, maar ik denk niet dat het langdurig zal zijn als de economie zich eenmaal heeft aangepast aan de sancties. Het zal lang pijn gaan doen en veel bedrijfstakken zullen er niet bovenop komen of zelfs verdwijnen maar het biedt ook kansen voor bepaalde bedrijfstakken om die juist te ontplooien. Maar dan moet de oorlog in Oekraïne natuurlijk niet verder escaleren, want dan is niets zeker.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

offtopic:
@Stukfruit voor jou was er vroeger al hetnet.nl en iets van de EO dat filternet heette dacht ik.
Bestaan allebei niet meer.
Als je een afgeschermde informatiewereld wil, dan is Rusland of Noord-Korea wellicht een idee?

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

JJ Le Funk schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:16:
Je kan je afvragen als de EU niet was gaan zinspelen op het toevoegen van Oekraïne, te beginnen met het associatieverdrag, of Rusland het dan met rust had gelaten. Zijn 'wij' niet de schuldige door Rusland geen andere keuze te laten dan het land te veroveren?
die discussie speelde al een rol voordat al die landen bij de navo kwamen maar blijkbaar wilde Bush en zijn conservatieve kliek het:

Salvatron in "De oorlog in Oekraïne"

Maar Putin is sowieso knettergek aangezien hij van Rusland inmiddels een noord-korea II heeft gemaakt en hij zijn eigen bevolking ziet als objecten die hij wel kan opofferen. Dus ik zou zeggen dat de toevoeging van die landen waarschijnlijk hooguit de aanleiding is geweest en niet de oorzaak van het doorslaan van Putin. Putin is altijd al gek geweest maar nu pas komt die gekte er echt uit. Het is meer dat Putin een aanleiding zoekt om zijn eigen wil door te drammen dan dat de NAVO dit echt heeft veroorzaakt.

Desondanks zou het kunnen dat als de NAVO niet had uitgebreid richting rusland, dat Putin's gekte minder naar voren was gekomen. Persoonlijk denk ik echter dat de kans groot is dat Putin sowieso een totalitair regime was gaan maken ongeacht of de NAVO had uitgebreid of niet, maar hij had wellicht een andere strategie gevolgd dan keihard aanvallen en dreigen met atoomwapens.

Zie China dat ook min of meer vazalstaten aan het creeeren is, in bijv. afrika, maar die doen het door leningen te geven en investeringen te doen. Hierdoor komen afrikaanse landen onder chinese invloed. Zo zie ik voor me dat rusland dat wellicht ook zou doen als de NAVO niet had uitgebreid.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Stukfruit
  • Niet online
franssie schreef op zondag 6 maart 2022 @ 02:15:
offtopic:
@Stukfruit voor jou was er vroeger al hetnet.nl en iets van de EO dat filternet heette dacht ik.
Bestaan allebei niet meer.
Als je een afgeschermde informatiewereld wil, dan is Rusland of Noord-Korea wellicht een idee?
offtopic:
Volgens mij begrijp jij mij of ik jou verkeerd, want ik ben juist niet voor segregatie ;) En in 1994 vond ik De Digitale Stad al een slecht idee. Er was niets nuttigs op te vinden :+

Dat zit wel Schnorr.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Eli3l schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:19:
[...]

Je stelling is hier ondertussen al honderden keren besproken. Lees het topic door en start niet weer dezelfde discussie aub.
ja maar door redenerend (dat heb ik nog niet gelezen hier) zal Zelensky het met zijn leven moeten bekopen om de wil van Oekraïners te breken. Vraag is dan waar op de tijdslijn van Poetin die aanslag staat.

d:)b :henk d:)b

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

sampoo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 02:14:
[...]

De inflatie zal een flink probleem blijven op de middellange termijn, maar ik denk niet dat het langdurig zal zijn als de economie zich eenmaal heeft aangepast aan de sancties. Het zal lang pijn gaan doen en veel bedrijfstakken zullen er niet bovenop komen of zelfs verdwijnen maar het biedt ook kansen voor bepaalde bedrijfstakken om die juist te ontplooien. Maar dan moet de oorlog in Oekraïne natuurlijk niet verder escaleren, want dan is niets zeker.
Middellang is bij mij 2 tot 5, of 10 jaar.

Intern zal er net zoals vroeger een run komen op vakmensen/technici komen om onderdelen te maken aan de draaibank en de chemische industrie (verchromen etc) om machines aan de praat te houden. Daar waren en zijn ze goed in, maar ontplooien konden ze niet echt (net zoals China daar nog steeds niet echt grote stappen in maakt behalve jatten en verbeteren, maar daar is Japan wel groot mee geworden dus het kan).
Kijk naar hun luchtvaart, treinen, auto's, bijna in alles sinds de jaren '50 van de vorige eeuw hebben ze een achterstand. Chemie kunnen ze niet, voor Oil en Gas hebben ze westerse tech nodig. Tourisme was ook nooit een sterk punt.

Welke bedrijfstakken zie je succesvol worden in die tijd of eerder?
Klinkt wellicht persoonlijk of op de man maar is niet zo bedoeld, ik ben oprecht benieuwd.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JJ Le Funk schreef op zondag 6 maart 2022 @ 02:24:
[...]

ja maar door redenerend (dat heb ik nog niet gelezen hier) zal Zelensky het met zijn leven moeten bekopen om de wil van Oekraïners te breken. Vraag is dan waar op de tijdslijn van Poetin die aanslag staat.
Dat moment is al voorbij. Er zijn al meerdere pogingen gedaan. Maar ook dat hebben de Russen verprutst. Maar natuurlijk kan het zomaar voorbij zijn als de Russen zijn verblijfplaats ontdekken en er een squadron bommenwerpers op loslaten.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Salvatron schreef op zondag 6 maart 2022 @ 02:16:
[...]

Desondanks zou het kunnen dat als de NAVO niet had uitgebreid richting rusland, dat Putin's gekte minder naar voren was gekomen. Persoonlijk denk ik echter dat de kans groot is dat Putin sowieso een totalitair regime was gaan maken ongeacht of de NAVO had uitgebreid of niet, maar hij had wellicht een andere strategie gevolgd dan keihard aanvallen en dreigen met atoomwapens.
Het had niet echt uitgemaakt. Putin wil van Rusland het machtigste land van Europa maken en daarbij moet alles wat hem in de weg zit wijken.
Oekraine was sowieso slachtoffer geworden, ook zonder EU en/of NATO, maar de weg die Oekraine bewandelde dwong Putin om nu te handelen. Als Oekraine eenmaal EU en/of NATO-lid was zou de klus vele malen riskanter worden.
Kijk naar Belarus: Is mijlenver verwijderd van EU en/of NATO, aangezien er een despoot aan de macht is, maar is nu een Russische vazal geworden. Lukashenko mag alleen nog opzitten en pootjes geven.

En daar blijft het niet bij. Militaire verovering is gewoon één instrument in de gereedschapskist. Het maakt Putin niet uit of hij een lokale marionet laat regeren, a la Belarus, of dat ie het moet veroveren a la Oekraine. Beide is goed. Als je eenmaal zover bent kan annexeren altijd nog.

• Stukfruit
  • Niet online
Over Belarus gesproken; ik weet echt niet meer waar ik het voorbij heb zien komen, maar er zouden ook Belarussische mensen mee gaan vechten in Oekraïne en er zou een verwachting zijn dat het daardoor hierna ook wel eens zou kunnen overslaan naar Belarus om die andere dictator (Lukashenko) af te zetten. Weet iemand daar misschien meer over?

Als dat lukt dan heeft Putin zichzelf keihard in z'n eigen voeten geschoten... }:O

Edit, met dank aan reacties: https://nos.nl/collectie/...hierna-bevrijden-we-minsk

[ Voor 29% gewijzigd door Stukfruit op 06-03-2022 08:22 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:41
Stukfruit schreef op zondag 6 maart 2022 @ 03:05:
Over Belarus gesproken; ik weet echt niet meer waar ik het voorbij heb zien komen, maar er zouden ook Belarussische mensen mee gaan vechten in Oekraïne en er zou een verwachting zijn dat het daardoor hierna ook wel eens zou kunnen overslaan naar Belarus om die andere dictator (Lukashenko) af te zetten. Weet iemand daar misschien meer over?

Als dat lukt dan heeft Putin zichzelf keihard in z'n eigen voeten geschoten... }:O

Maar nogmaals: allemaal uit herinnering van wat ik ergens heb gelezen uit een (volgens mij) links georiënteerde bron. Er komt alleen zoveel voorbij dat ik het even niet meer terug kan vinden.

Mocht ik het vinden dan edit ik natuurlijk m'n reactie.
Iets van die strekking stond in dit artikel op de NOS
https://nos.nl/collectie/...hierna-bevrijden-we-minsk

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Het blijft bizar hoe glashard Putin & co blijven liegen, zelf bij de zogenaamde onderhandelingen over het evacueren van burgers uit Marioepol lijken de russen glashard te liegen.

Ze maken afspraken om op te houden met vuren zodat oekraiense burgers geëvacueerd kunnen worden, en tegelijkertijd lijken ze gewoon door te gaan met vuren en burgers omver maaien.

Onderhandelingen en afspraken met Rusland betekenen echt helemaal niets, zelfs niet als het gaat om burgers die niets met de oorlog van doen hebben. De russen doen eerder het tegenovergestelde dan wat ze zeggen, zoals een staakt het vuren afspreken en dan gewoon doorgaan.

"There is no ceasefire in Mariupol and there is no ceasefire all along the route. Our civilians are ready to escape but they cannot escape under shelling."

https://www.bbc.com/news/world-europe-60629851

Ik lees net waarom ze zo liegen: door te beweren dat ze een staakt-het-vuren inlassen, kunnen ze de oekraieners ervan beschuldigen om burgers gevangen te houden en te gebruiken als menselijk schild.

"By accusing Ukraine of breaking the agreement, Russia is likely seeking to shift responsibility for current and future civilian casualties in the city," the UK ministry said in its statement posted to Twitter.

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1500159409976131584

[ Voor 22% gewijzigd door Salvatron op 06-03-2022 03:44 ]

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:19
The_Butler schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:03:
Was deze al voorbij gekomen? Een open brief van een FSB medewerker, door een vertaal machine gehaald.

Hierin staat beschreven dat deze persoon rapportjes maakte over 'hypotetische' voorvallen zoals een meteorietinslag. Blijkt dat zijn rapport en die van zijn collega's zijn gebruikt om te toetsen dat Rusland bestand is tegen sancties... oops...

Ik kan uiteraard niet verifieren of dit legit is maar het lijkt er wel op... schrijver zegt dat het idioterie is om Ukraine in te nemen als Rusland zijnde; ze gaan 500.000 man nodig hebben op de zooi te bezetten...

Betere Edit
Ben er nog niet eens helemaal doorheen, maar deze moest ik even quoten:

"Turkey is blocking the straits now - airlifting supplies there is like heating an oven with money"

Geen idee of dit een Russisch gezegde is, maar het is uitermate treffend :Y

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hier nieuws vanuit Azie betreffende de impact van de oorlog:

Zowel Russische als Oekraiense toeristen ondervinden inmiddels problemen met terug-vluchten en betalingen. Sommige vallen terug op crypto en inmiddels bekijkt de Thaise overheid hoe ze kunnen helpen.

Src. https://thethaiger.com/ne...ncial-transactions-travel

Russische ambassade publiceert een bericht: ga niet vechten voor Ukraine.
Ondertussen huurt Rusland vrolijk een nieuwe lichting Tjetjenen en Wit-Russen.
Gelukkig laten de Thai zich niet afschrikken en zijn er dus zelfs van deze kant van de wereld de eerste inschrijvingen binnen.

Src. https://thethaiger.com/ne...-to-fight-with-ukrainians

Chinezen lijken zich langzaam iets meer uit te spreken voor Rusland in dit conflict. Daar ook de eerste media boycot:
Chinese rights holders have told the Premier League they will not broadcast English top-flight matches this weekend because of the league's planned shows of support for Ukraine, the BBC has learnt.
Src. https://www.bbc.co.uk/sport/football/60524865

Ondertussen oefent de Chinese marine voor de kust van Vietnam. Dat is net als bij de Filipijnen een omstreden stuk water waarvan China denkt dat het bij hen hoort.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De VS overweegt toch vliegtuigen te leveren via Polen:

Trump heeft ook nog een idee:

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:10

Bloodclot

Jawier!

Hoe is het beeld in china over de oorlog? Wat voor informatie wordt daar verstrekt? Russische staatstelevisie? Wat krijgen ze daar op het nieuws te zien?

Weet de Chinese burger wat er allemaal speelt?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:24
https://www.vrt.be/vrtnws...anen-ertsen-en-mineralen/

Een artikel van VRT Nws dat enerzijds wijst op de minerale rijkdom van Oekraïne, met ondermeer lithium. Ook wijst het artikel erop dat Oekraïne de graanschuur is van de wereld. Voor de Westerse wereld valt dit nog mee, maar het Midden-Oosten is blijkbaar zeer afhankelijk van de Oekraïens graan, en wijst men op sociale onrusten die ginder kunnen ontstaan.
Vooral Egypte en Turkije zijn voor meer dan 70 procent van hun graan afhankelijk van Oekraïne. De Arabische wereld en het Midden-Oosten in het algemeen kennen een traditie van "broodrellen" of sociale onrust door stijgende voedselprijzen.
Bloodclot schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:09:
Hoe is het beeld in china over de oorlog? Wat voor informatie wordt daar verstrekt? Russische staatstelevisie? Wat krijgen ze daar op het nieuws te zien?

Weet de Chinese burger wat er allemaal speelt?
Blijkbaar is de speech bij de opening van de paralympics gecensureerd. IPC heeft al vragen gesteld.
https://www.bloomberg.com...ensoring-of-no-war-speech

[ Voor 26% gewijzigd door Arator op 06-03-2022 07:20 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Top idee! :> Ik heb overigens geen idee wat de Chinese burger te zien krijgt...

Deze is ook wel grappig. Men blijft uiterst vreemde beslissingen maken indien het bericht klopt:

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:50
Ik zie trouwens veelal foto’s voorbij komen van bommen die niet zijn afgegaan. Is dat ‘normaal’? En wat is het percentage normaliter van bommen die wel/niet afgaan?

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Op een oude ipad krijg ik nu op youtube heel vaak een reclame van een voor mij onvindbaar want onzoekbaar channel door Oekrainse tekens in de naam
@noflyzoneua / ua
Redelijk goede edit en voice in Engels wat alle wereldburgers oproept te gaan protesteren om regeringsleiders te dwingen NAVO het luchtruim boven oekraine te laten sluiten.
Op die hashtag zoeken op YT zie je vele filmpjes.

Schreef het al eerder dat een groter wordend conflict de nu grens overgekomen en dus veiliger zijnde vrouwen en kinderen direct in veel groter gevaar zal brengen en ik denk dat de NAVO nu nog meer laten doen en waarschijnlijk direct in oorlog met Rusland laten komen niemand en al helemaal Oekraine zal helpen.

Ik krijg er een beetje een gek gevoel bij dat er vanauit allerlei channels die geen "westerse letters" gebruiken geld naar youtube gaat om mensen op te roepen tot protesten die erg gemakkelijker tot verdere escalatie kunnen leiden.

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11 19:11
Salvatron schreef op zondag 6 maart 2022 @ 02:16:
[...]

die discussie speelde al een rol voordat al die landen bij de navo kwamen maar blijkbaar wilde Bush en zijn conservatieve kliek het:

Salvatron in "De oorlog in Oekraïne"
Zie China dat ook min of meer vazalstaten aan het creeeren is, in bijv. afrika, maar die doen het door leningen te geven en investeringen te doen. Hierdoor komen afrikaanse landen onder chinese invloed. Zo zie ik voor me dat rusland dat wellicht ook zou doen als de NAVO niet had uitgebreid.
Dit zette me wat aan het denken… want is dat feitelijk ook niet wat de EU is/doet? China breidt de “macht” voorzichtig uit dmv opkopen en leningen, Rusland doet dat middels militair ingrijpen en feitelijk zou je de EU ook als zo’n blok kunnen zien of niet?

Ook “wij” zijn aan het uitbreiden (en krimpen zoals de VK), maar in the end is het een clubje dat deels centraal geregeerd wordt en ook militair afspraken met elkaar maakt. Alleen doen wij het op een wat meer democratische manier dat weer zijn eigen problemen kent. Omdat iedereen een stemt heeft is het moeilijker de handen op elkaar te krijgen voor europese wetgeving.

Either way wordt internationale handel en bijv. reizen oneindig veel makkelijker gemaakt door de EU en kan je ons ook zien als een wereldmacht dat uitbreid. Alleen de VS heeft daar denk ik weinig verder in te brengen. Mexico en Canada trekken hun eigen plannen wel :)

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
tiswat schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:33:
Ik zie trouwens veelal foto’s voorbij komen van bommen die niet zijn afgegaan. Is dat ‘normaal’? En wat is het percentage normaliter van bommen die wel/niet afgaan?
Dat is het grote probleem van clusterbommen en waarom vele landen afgesporken hebben die niet te gebruiken, de deelbommen hebben elk een kans om niet af te gaan en met velen blijft er dus gevaarlijk onontploft spul liggen. Oekraine en rusland hebben deze afspraak niet getekend.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

eMiz0r schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:39:
[...]

Dit zette me wat aan het denken… want is dat feitelijk ook niet wat de EU is/doet? China breidt de “macht” voorzichtig uit dmv opkopen en leningen, Rusland doet dat middels militair ingrijpen en feitelijk zou je de EU ook als zo’n blok kunnen zien of niet?

Ook “wij” zijn aan het uitbreiden (en krimpen zoals de VK), maar in the end is het een clubje dat deels centraal geregeerd wordt en ook militair afspraken met elkaar maakt. Alleen doen wij het op een wat meer democratische manier dat weer zijn eigen problemen kent. Omdat iedereen een stemt heeft is het moeilijker de handen op elkaar te krijgen voor europese wetgeving.

Either way wordt internationale handel en bijv. reizen oneindig veel makkelijker gemaakt door de EU en kan je ons ook zien als een wereldmacht dat uitbreid. Alleen de VS heeft daar denk ik weinig verder in te brengen. Mexico en Canada trekken hun eigen plannen wel :)
op zich wel maar bij ons zijn het vooral bedrijven die naar andere landen uitbreiden, terwijl china het van overheidswege doet volgens mij.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:05

Garyu

WW

user109731 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 06:56:
De VS overweegt toch vliegtuigen te leveren via Polen:
[Twitter]
Ho Ho, het gaat hier nog steeds om dezelfde MIGS waar we een week geleden al over gediscussieerd hebben. Die MiGs zijn vziw nog niet geleverd, en Polen stelt nu dus eisen aan de VS over vervanging voordat ze vliegtuigen naar Oekraïne "lenen" en nooit meer terugzien.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Salvatron schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:43:
[...]
op zich wel maar bij ons zijn het vooral bedrijven die naar andere landen uitbreiden, terwijl china het van overheidswege doet volgens mij.
China speelt economiche en cyber oorlogsvoering/spionage. Maar dat is voor veel burgers niet te zien dus men ziet geen gevaar. Hier in Zuid-Oost Azie komt echter ook steeds meer de militaire macht van China zijn spierballen laten zien.

Wat men nu doet is in Afrika / Zuid Amerika hun grondstoffen en voedsel veiligstellen. De landen krijgen er infrastructuur voor terug waar ze geld van China voor moeten lenen. De projecten worden uitgevoerd door Chinezen met Chinese grondstoffen. Het land zelf wordt er niet veel beter van, alleen de top. Veel bedrijven zijn inderdaad direct danwel indirect van de staat.

Het NATO / EU uitbreidingsverhaal is al zo vaak voorbij gekomen dus zoek in het topic (non-issue).

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zucht.... wat een simplist is die 'man' (eigenlijk verdient hij die term niet eens) toch ook.... even een derde wereldoorlog starten....

En het ergste is, Trump, en zijn aanhangers, geloven ongetwijfeld ook direct dat ze daar mee weg zullen komen ook....

Virussen? Scan ze hier!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:45

Spotmatic

Ken sent me

Volgens deze tweet zijn Rusland en het slaafje van Rusland inmiddels uitgesloten van de UIC en kunnen ze internationaal treinverkeer wel vergeten. Wat geen kattepis is voor een land wat zoveel in- en uitvoert via de trein.

Tja, vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het gaat zeker jaren duren voordat het vertrouwen in Rusland voldoende hersteld is. Als het al kan herstellen...

[ Voor 3% gewijzigd door Spotmatic op 06-03-2022 08:13 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Spotmatic schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:11:
Volgens deze tweet zijn Rusland en het slaafje van Rusland inmiddels uitgesloten van de UIC en kunnen ze internationaal treinverkeer wel vergeten. Wat geen kattepis is voor een land wat zoveel in- en uitvoert via de trein.
Slecht nieuws voor mensen die het land nog willen verlaten dan, getuige dit bericht van gisteren:
Terwijl de oorlog in Oekraïne voortduurt, proberen steeds meer Russen hun land te verlaten. Men vreest de effecten van de economische sancties en het eventueel invoeren van het krijgsrecht.

De Finse spoorwegen zien zich genoodzaakt om extra treinen in te zetten op het traject tussen Sint-Petersburg en Helsinki. Dit is momenteel een van de laatste manieren om vanuit Rusland Europa binnen te komen. De Finse publieke omroep meldde dat er al duizenden Russen in de Finse hoofdstad gearriveerd zijn. Topi Simola, topman bij de Finse spoorwegen, laat weten dat de treinen richting Helsinki komende dagen vol zitten. Treinen richting Rusland zijn daarentegen bijna leeg.

,,Ik ken mensen die wanhopig zijn om Rusland te verlaten”, vertelt de Russische Elena aan persbureau AFP. Op de eerste dag van de invasie was ze op bezoek bij familie in Moskou. Ze boekte direct haar vliegtickets om zodat ze dezelfde dag nog terug kon naar Finland, waar ze woont. ,,Mensen voelen zich niet meer veilig. Ze weten dat de economische situatie zwaar wordt. Ook vanuit een moreel oogpunt vinden mensen het moeilijk om te blijven.” Elena is niet van plan voorlopig nog terug te keren naar haar thuisland.

Ook de in Oostenrijk woonachtige Svetlana en haar 14-jarige dochter Maria wisten via Helsinki Rusland te verlaten. Eerder was hun vliegtuig al gecanceld. ,,We hebben zoveel geluk gehad. Anders waren we via Turkije gereisd. Maar dat is zoveel duurder.”

Momenteel rijdt de trein tussen Rusland en Finland twee keer per dag. Simola zegt dat dat aantal nu verdubbeld wordt.
Aldus Russen proberen land te verlaten, Finse spoorwegen zetten extra treinen in

Virussen? Scan ze hier!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Stukfruit schreef op zondag 6 maart 2022 @ 03:05:

Maar nogmaals: allemaal uit herinnering van wat ik ergens heb gelezen uit een (volgens mij) links georiënteerde bron. Er komt alleen zoveel voorbij dat ik het even niet meer terug kan vinden.

Mocht ik het vinden dan edit ik natuurlijk m'n reactie.
Geen linkse bron, gewoon NOS: https://nos.nl/collectie/...hierna-bevrijden-we-minsk

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Ander type helden: journalisten die tegen de stroom in conflict gebied ingegaan zijn en ter plaatse uitvissen wat er gebeurt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• hoevenpe
  • Laatst online: 13:15
Als dit waar is dan gaat het om significante aantallen:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Stukfruit
  • Niet online
Het was geen NOS, maar works for me :Y

Dat zit wel Schnorr.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:57
Hoe effectief gaat overigens een no-fly zone zijn? Ik heb begrepen dat de meeste bombardementen met standaard artillerie (ook de vacuumbommen) of kruisraketten gebeurt, dus dat hou je er niet mee tegen. Wat wel? Gewoon een oprechte vraag, want ik heb geen verstand van wapentuig of oorlogsvoering.

• NiGeLaToR
  • Nu online
In het Osint kanaal:

- visa en mastercard stoppen activiteiten in Rusland
- Zelensky belt met Musk, Musk levert meer starlink schotels voor afgesloten gebieden en biedt toekomstige ruimteprojecten te doen (beetje vaag)
- Ukraine is door de enorme hoeveelheid Russische gevangen genoodzaakt POW kampen op te zetten

In het Russische propaganda kanaal vooral heel veel Putin-retoriek over een vermeende vuile bom en wat filmpjes waar dan wordt verwezen naar nazisme. Het raakt kant nog wel en is vooral veel tekst.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

hoevenpe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:22:
Als dit waar is dan gaat het om significante aantallen:
[Embed]
Is dit niet iets wat wellicht al meer gebeurd? Zogenaamde “vrijwilligers” vanuit het Westen die daar helpen? Zo doen “we” _niet_ mee maar toch wel?

Mijn boefje is liev!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:48
NiGeLaToR schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:21:
[Embed]

Ander type helden: journalisten die tegen de stroom in conflict gebied ingegaan zijn en ter plaatse uitvissen wat er gebeurt.
Volgens mij zit hij nu in Lviv. Maar hij was ook in Georgië, toen zijn cameraman om het leven kwam door een Russisch bombardement en hij zelf ook gewond raakte.

• RocketKoen
  • Laatst online: 11:18
JB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:33:
[...]

Is dit niet iets wat wellicht al meer gebeurd? Zogenaamde “vrijwilligers” vanuit het Westen die daar helpen? Zo doen “we” _niet_ mee maar toch wel?
We sturen ons leger niet. We sturen alleen militaire uitrusting. En vervolgens gaan er een paar duizend militairen in hun vrije tijd op vakantie in de regio. O-)

TheS4ndm4n#1919

• FairPCsPlease
Ik snap niet dat de wet met 15 jaar gevangenisstraf tegen nepnieuws niet tegen de Russische staatsmedia en Putin zelf wordt gericht. Ik heb autisme, dus de neiging om dingen nogal letterlijk te nemen. Maar de grootste verspreider van nepnieuws is toch de Russische staatsmedia en Putin zelf? Hij verkondigt de ene leugen na de andere. Om te beginnen met de leugen tot voor twee weken terug dat hij helemaal niet van plan was de Oekraïne binnen te vallen en dat het alleen maar oefeningen waren. En de leugen dat er geen oorlog en geen invasie is. Waarom wordt de Russische staatsmedia zelf niet vervolgd met deze wet en waarom wordt Putin zelf niet aangepakt met deze wet? Dat snap ik niet.

• Dracula
  • Laatst online: 16-11 17:52
FairPCsPlease schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:37:
Ik snap niet dat de wet met 15 jaar gevangenisstraf tegen nepnieuws niet tegen de Russische staatsmedia en Putin zelf wordt gericht. Ik heb autisme, dus de neiging om dingen nogal letterlijk te nemen. Maar de grootste verspreider van nepnieuws is toch de Russische staatsmedia en Putin zelf? Hij verkondigt de ene leugen na de andere. Om te beginnen met de leugen tot voor twee weken terug dat hij helemaal niet van plan was de Oekraïne binnen te vallen en dat het alleen maar oefeningen waren. En de leugen dat er geen oorlog en geen invasie is. Waarom wordt de Russische staatsmedia zelf niet vervolgd met deze wet en waarom wordt Putin zelf niet aangepakt met deze wet? Dat snap ik niet.
En wie gaat Poetin dan aanpakken? Want alles staat onder zijn controle, er is echt niemand die zal zeggen foei meneer u overtreed uw eigen wetten…

Dan verdwijnt die persoon meteen naar Siberie of gewoon helemaal verdwenen

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:21

mb1

Als je zelf de regels maakt kun je er natuurlijk vanalles inzetten.
Bijvoorbeeld vanaf vandaag noemen we rood groen en iedereen die dat niet doet gaat de gevangenis in.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Je logica is waterdicht, maar mist 1 element.
Putin bepaalt wat in zijn ogen waar is en niet de realiteit wordt hiervoor gebruikt. Dus iedereen die niet zijn verhaal volgt wordt gearresteerd.

Dus de wet stelt dat je alleen nepnieuws mag verspreiden.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RocketKoen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:36:
[...]

We sturen ons leger niet. We sturen alleen militaire uitrusting. En vervolgens gaan er een paar duizend militairen in hun vrije tijd op vakantie in de regio. O-)
Ach, zo begon de Vietnam oorlog ook... de stuurde, onder het MAAG-programma, 23.000 'adviseurs' naar Vietnam

De 'adviseurs' waren tot de tanden bewapend en vochten gewoon mee (voor 'gevechtadvies' zeker :X)...

Zou dus niet uniek zijn ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11 07:56

Don Quijote

El Magnifico

Omdat je denkt vanuit het perspectief van een democratische rechtsstaat en een onafhankelijke rechterlijke macht en openbaar aanklagers.

Dat alles is in Rusland niet aan de orde. Al die partijen zijn marionetten van Putin en derhalve zal daar nooit iets van komen.

Overigens zien we bevoordeeld in de US dat daar ook hard gepoogd is om de rechtelijke macht te politiek te maken. Veel lagere rechters oordelen al gewoon langs partijlijnen.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Analyse in de FT brengt dit interessante stukje:
In an essay of 2021, Putin let it be known that he didn’t think Ukraine was actually a country at all. But the war has imprinted on Ukraine its epic identity in flesh, blood and tears in ways he could not have imagined. Not only will he fail but the failure will eat away at his domestic omnipotence. Disillusioned troops returning from the eastern front in the first world war had a crucial part to play in the revolutions of 1917. And no less astonishing and courageous than the resistance in Ukraine, has been the eruption of protest in St Petersburg and Moscow. When your credibility demands the arrest of the 77-year-old Yelena Osipova, you know you’re in trouble. It is a truism that the majority of Russians who get their news from state television will never be swayed by crowds of the young in the big cities. But as the numbers of widowed and orphaned inexorably mount, hostility to those responsible for their bereavement will morph a student revolt into popular fury.
De situatie in Rusland wordt klaargestoomd voor een ‘revolutie’, aldus de auteur.

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-03-2022 08:48 ]

• hoevenpe
  • Laatst online: 13:15
RocketKoen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:36:
Little blue men... 8)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:21

mb1

Ik kan de post niet met vinden in dit inmiddels lange topic of wellicht was het al in het vorige deel.

Daar wist iemand te melden dat noord Korea ook nogal wat handelsbelemmeringen wist te omzeilen door via Rusland te exporteren.
Hebben we nu ook niet noord Korea enorm bij de ballen nu we Rusland praktisch zo ongeveer boicotten op de wereldmarkt of zou alles gewoon naar China gaan?
Aan de andere kant hoe sterk zouden we staan als we als westen zouden zeggen tegen China, we doen zaken maar er zal onafhankelijk moeten worden getoetst dat er geen grondstoffen of energie (rode energie😉) uit Rusland mag worden gebruikt bij productie van goederen voor onze markt?

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:14
Ik krijg hier een foto van een aantal militaire voertuigen op een treinstel, vermoedelijk in Venlo. Maar kan zelf niet toetsen wat hier aan klopt en of dit met Oekraïne te maken heeft.

Iemand die iets meer weet toevallig?

• RocketKoen
  • Laatst online: 11:18
NeutraleTeun schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:50:
Ik krijg hier een foto van een aantal militaire voertuigen op een treinstel, vermoedelijk in Venlo. Maar kan zelf niet toetsen wat hier aan klopt en of dit met Oekraïne te maken heeft.

Navo mobiliseert aan de oostgrens. Officieel om de grens te bewaken.

Maja. Rusland had in januari ook allemaal "oefeningen" aan de grens met Oekraïne.

TheS4ndm4n#1919

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 17:47
NeutraleTeun schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:50:

Ik heb jarenlang bij een treinstation in de buurt gewoond. Dan kwamen er ook een paar keer per jaar 100+ voertuigen voorbij.

PSN ID = Jorco

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:22
Even wat humor in alle serieuze discussies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHsBTaaTv_CYSl4K7pf_1nEzT2Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NBYtO5GzVFcW0t5p05NIdwze.png?f=fotoalbum_large

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
NiGeLaToR schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:47:
Analyse in de FT brengt dit interessante stukje:

[...]

De situatie in Rusland wordt klaargestoomd voor een ‘revolutie’, aldus de auteur.

[Embed]
Mocht, stel, heel hypothetisch, als Rusland valt. Zou het westen het land kunnen oppakken en echt democratie kunnen maken? Zodat ze onder het ijzeren gordijn vandaan kunnen komen en meer van het goede kunnen genieten dat het westen kan bieden. Op het kapitalistische na dan, want dat heeft dan ook wel weer z'n nadelen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
4Real schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:58:
[...]
Mocht, stel, heel hypothetisch, als Rusland valt. Zou het westen het land kunnen oppakken en echt democratie kunnen maken?
Ik denk dat China het daar niet zomaar met eens zou zijn. Misschien als Siberië aan China geofferd zou worden dat het één en ander mogelijk zou zijn, maar dat is allemaal hypothetisch.

March of the Eagles

• NiGeLaToR
  • Nu online
[...]
Mocht, stel, heel hypothetisch, als Rusland valt. Zou het westen het land kunnen oppakken en echt democratie kunnen maken? Zodat ze onder het ijzeren gordijn vandaan kunnen komen en meer van het goede kunnen genieten dat het westen kan bieden. Op het kapitalistische na dan, want dat heeft dan ook wel weer z'n nadelen.
Nee, dat denk ik niet. Als de Russen dat willen moeten ze dat zelf doen. Er lijkt een soort rijpheid in denken nodig te zijn om dat te laten werken: weinig van de opgelegde democratieën werkt nog.

Voor nu lijkt het voor de hand liggender dat de ene autocratische leider wordt vervangen door een ander die eerst van alles belooft (zoals vrijheid en verkiezingen) maar net zo goed voor geld en macht gaat.

Zie dit als mijn mening, ben geen historicus of expert.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:43

-tom-562

Oliesjeik

Jorco schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:55:
[...]

Ik heb jarenlang bij een treinstation in de buurt gewoond. Dan kwamen er ook een paar keer per jaar 100+ voertuigen voorbij.
In Arnhem zag ik het ook regelmatig voorbij komen, lijkt mij niets bijzonders dus.

Vaak bu'j te bang!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

-tom-562 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:02:
[...]

In Arnhem zag ik het ook regelmatig voorbij komen, lijkt mij niets bijzonders dus.
Ook vaak in Steenwijk materiaal gezien langs het spoor.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Ik vond dit wel een interessante video.

Hierin wordt gesteld dat Rusland te veel op treinen is aangewezen. Dat werkt binnen hun eigen land prima, maar daarbuiten een stuk minder. Dat zorgt er voor dat de logistiek/bevoorrading achter blijft, wat een van de oorzaken lijkt te zijn waarom de invasie niet loopt zoals Poetin (waarschijnlijk) gedacht/gehoopt had.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• NiGeLaToR
  • Nu online
@OkkE het is een analyse die @Virtuozzo al aan het begin van dit conflict deelde, geschreven door het Amerikaanse leger. Reken er maar op dat Ukraine dit wist inderdaad en transport over spoor bemoeilijkt.

Russen houden burgers aan, laten ze teruglopen naar de stad en ontnemen ze van hun bezittingen.

Edit: video in de tweets.

Ben Coats met een interessant analyse over social media gebruik - zowel het voordeel voor Ukraine in steun en beeldvorming als het nadeel in de idolisering van de esthetische oorlogsbeelden waar mensen wennen aan bebloede lichamen en apocalyptische beelden.

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-03-2022 09:18 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]
Als dat van bovenaf, dus in dit geval door het westen, opgelegd wordt: nee, dat werkt niet. We hebben als westen wel vaker 'vrede en democratie' gebracht middels B-52's, Tomahawk etc, en het eindplaatje is dat de situatie er voor de bevolking niet beter op geworden is uiteindelijk.

Relatief recente voorbeelden hiervan zijn Libië, Irak, Afghanistan etc.

Dit soort veranderingen zullen echt intern, vanuit de eigen bevolking, moeten komen wil het kans van slagen hebben. Hierin ondersteunen als westen kan uiteraard altijd, maar dan wel als men daar zelf om vraagt. Niet van bovenaf opgedrongen.

Virussen? Scan ze hier!

• FairPCsPlease
Don Quijote schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Omdat je denkt vanuit het perspectief van een democratische rechtsstaat en een onafhankelijke rechterlijke macht en openbaar aanklagers.
Dat is ook waarom ik onder mijn eigen naam en eigen woonplaats een protestmail heb gestuurd aan de Russische ambassade: protest hoort gewoon te kunnen. Als de Russen zelf hier waren, zou dat erg onverstandig zijn. Ik heb ook nog zitten stressen of ze Russische hackers op mijn dak zouden sturen of dat de hondendrol die ik gisteren voor mijn achterdeur vond daar een gevolg van is, maar dat zal wel een te paranoïde gedachte zijn en gewoon een verdwaalde hond, omdat mijn schutting bij de storm was omgewaaid en een loslopende hond gewoon in mijn tuin kan komen.

Maar de mail met naam en woonplaats had ook iets van mijzelf bloot geven: de kracht van kwetsbaarheid, waar ik zelf als psychisch kwetsbare een groot voorstander ben (kijk maar naar Brené Brown op YouTube).

*edit: en ook in de Oekraïne zelf zie je dat het werkt, de kracht van kwetsbaarheid! Zie maar alle video's van Oekraïners die ongewapend met zijn allen voor tanks en voertuigen gaan staan om die tegen te houden. En ongewapend en masse protesteren voor Russische soldaten met het wapen in de hand.

[ Voor 12% gewijzigd door FairPCsPlease op 06-03-2022 09:16 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:07

Dennis1812

Amateur prutser

FairPCsPlease schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Dat is ook waarom ik onder mijn eigen naam en eigen woonplaats een protestmail heb gestuurd aan de Russische ambassade: protest hoort gewoon te kunnen. Als de Russen zelf hier waren, zou dat erg onverstandig zijn. Ik heb ook nog zitten stressen of ze Russische hackers op mijn dak zouden sturen of dat de hondendrol die ik gisteren voor mijn achterdeur vond daar een gevolg van is, maar dat zal wel een te paranoïde gedachte zijn en gewoon een verdwaalde hond, omdat mijn schutting bij de storm was omgewaaid en een loslopende hond gewoon in mijn tuin kan komen.

Maar de mail met naam en woonplaats had ook iets van mijzelf bloot geven: de kracht van kwetsbaarheid, waar ik zelf als psychisch kwetsbare een groot voorstander ben (kijk maar naar Brené Brown op YouTube).

*edit: en ook in de Oekraïne zelf zie je dat het werkt, de kracht van kwetsbaarheid! Zie maar alle video's van Oekraïners die ongewapend met zijn allen voor tanks en voertuigen gaan staan om die tegen te houden. En ongewapend en masse protesteren voor Russische soldaten met het wapen in de hand.
Waarom praat je over DE Oekraïne.
De naam van het land is gewoon Oekraïne

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Verwijderd

d-vine schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:56:
Even wat humor in alle serieuze discussies

[Afbeelding]
Apart, normaal gesproken zakt een lift bij stroomuitval naar beneden en gaan de deuren gewoon open. Of doen de liften dat niet in Oakraine? :P

Verwijderd

Dennis1812 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Snap dat ook niet echt. Oekraïne is gewoon een land, geen gebied. Dus zonder ‘de’.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:07

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Apart, normaal gesproken zakt een lift bij stroomuitval naar beneden en gaan de deuren gewoon open. Of doen de liften dat niet in Oakraine? :P
Misschien een storing veroorzaakt?

Ik heb er wel eens een paar uur in vast gezeten. Helaas bedenken liften niet altijd dat dat handig is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48
[...]
Uh nee. Tal van voorbeelden uit het recente verleden waar dat toch niet gewerkt heeft. Moet je ook niet willen, zoiets moet ontstaan uit een natuurlijk proces. Anders krijg je echt van die puinhoop situaties zoals Libië, Afghanistan, Irak, etc.

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-11 13:42
[...]

Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Snap dat ook niet echt. Oekraïne is gewoon een land, geen gebied. Dus zonder ‘de’.
Is al vaker over gerept hier, maar mag allebei.

https://onzetaal.nl/taaladvies/oekraine-de-oekraine

[ Voor 26% gewijzigd door Weltschmerz op 06-03-2022 09:20 ]

&

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:02
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:18:
Ik heb nu al een paar keer vastgezeten in liften, en de remmen (clamps) activeren (mechanisch) en zetten de hele boel muurvast, soms zelfs zo dat een monteur moet langskomen om het lokaal los te monteren. Heb nog nooit van deze theorie van naar benedenzakken gehoord of meegemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Semyon op 06-03-2022 09:37 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

• FairPCsPlease
[...]

Weet ik niet, macht der gewoonte. Ik weet niet hoe die gewoonte bij mij ontstaan is, maar ik vermoed doordat ik heel erg veel gelezen heb over de Tweede Wereldoorlog en echt een Tweede Wereldoorlog geek ben en dat in boeken over Operatie Barbarossa er meestal een lidwoord voor wordt gezet? Het is geen bewuste keuze, maar dat zei ik in mijn eerste zin al. Voer voor etymologen: waar en in welke context en tijd wordt er gesproken over DE Oekraïne en in welke context (en tijd) over Oekraïne? Misschien dat er dan een antwoord op jouw vraag komt bovendrijven, waar die gewoonte is ontstaan. Namen veranderen sneller dan gewoontes. Er ging ook tijd overheen voordat Peking in je hoofd Beijng wordt en Bombay in je hoofd (nu zie je hoe traag zo'n verandering gaat, ik kan niet eens op de nieuwe naam komen).

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De Finnen en Zweden zitten ook in een lastig parket; Toetreding tot de NAVO kan Rusland uitlokken, maar niet toetreden zorgt voor weinig tegenstand millitair gezien en ligt een Oekraine scenario om de hoek. Je zal daar nu maar deze keuze moeten maken. Lastige politiek.

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:34
Is eigenlijk veroudert het is gewoon Oekraïne en het is Kyiv tegenwoordig niet Kiev. :P
Wikipedia: KyivNotKiev
Wikipedia: Name of Ukraine.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• NiGeLaToR
  • Nu online

Burgers worden zonder pardon vermoord.

Aangrijpende verhalen die een gezicht geven aan willekeurige slachtoffers.

Edit, hele verhaal:

[ Voor 21% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-03-2022 09:26 ]

• klaw
Ferra schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:24:
De Finnen en Zweden zitten ook in een lastig parket; Toetreding tot de NAVO kan Rusland uitlokken, maar niet toetreden zorgt voor weinig tegenstand millitair gezien en ligt een Oekraine scenario om de hoek. Je zal daar nu maar deze keuze moeten maken. Lastige politiek.
Uitlokken hoe? Er is niets wat ze kunnen doen...

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
“ Om recht te doen aan de onafhankelijke status van het land, verdient de aanduiding Oekraïne wel de voorkeur.”

Het lijkt mij dus wel zo netjes om gewoon dezelfde uitspraak te gebruiken als de bewoners van het land zelf gebruiken..

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

klaw schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Is eigenlijk veroudert het is gewoon Oekraïne en het is Kyiv tegenwoordig niet Kiev. :P
Wikipedia: KyivNotKiev
Wikipedia: Name of Ukraine.
Eigenlijk is het ook geen Kyiv maar Київ, als we dan toch de native naam willen gebruiken ;)

Virussen? Scan ze hier!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-11 22:50
Maakt deze agressie van Putin de keuze niet makkelijker dan ooit?
Bij NATO ben je veiliger dan naar de pijpen dansen van een despoot, die zich nergens iets van aantrekt.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Timing lijkt me prima. De reden om het niet te doen is wel een beetje in de modder gezakt.

• Stukfruit
  • Niet online
FairPCsPlease schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Zolang je voorlopig niet voor open ramen gaat staan en niet van onbekende mensen een kopje thee aanneemt zal het wel meevallen ;)

Maar met alle gekheid op een stokje in een matroesjka: als je je mening zichtbaar wil uiten dan kun je misschien beter mee gaan demonstreren. Ook niet per se altijd nuttig (tenzij het om tien- tot honderdduizenden mensen gaat), maar dan geef je door je aanwezigheid nog wat steun aan alle andere mensen die er staan en heeft het misschien meer nut dan een mailtje dat automatisch naar /dev/null gaat.

Dat zit wel Schnorr.

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Dus net als The Netherlands. :+ Dus Nederland is maar een gebied. 8)

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:11
[...]
Het lijkt mij dat de inwoners van het land zelf gaan bepalen wat er moet gebeuren met Rusland. Daar heeft het westen niks mee te maken lijkt mij. Het is niet zo maar landje verdelen wat de Sovjet Unie en het westen met Duitsland deden.

• klaw
wildhagen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:25:
[...]

Eigenlijk is het ook geen Kyiv maar Київ, als we dan toch de native naam willen gebruiken ;)
Klopt maar wij hebben geen cyrillische letters en om alle Engelstaligen nu het verschil tussen i & ï te leren :9

• FairPCsPlease
Ik zie dat @Weltschmerz al de etymologie postte, toen ik nog deze post aan het typen was. Dank!

Dat is dus meteen het antwoord: Oekraïne is pas de naam sinds 1991. Dus én in de tijd dat ik leerde hoe alles in de wereld heette (mijn lagere+middelbare schooltijd dus, die eindigde in 1989) én in de periode waar ik mij het meest heb verdiept over deze streken (1941-1945) WAS het gewoon DE Oekraïne.

Ik weet nog dat ten tijde van het referendum over het associatieverdrag dacht, wat is dat voor land? Ik weet er niets van, waarom wordt ik over een mening daarover gevraagd? En uit protest daartegen, dat ik geacht me wordt uit te spreken over iets waar ik niets van weet en dat aan de politici over gelaten had moeten worden (daarom kies ik vertegenwoordigers die mijn idealen delen, dat ik niet zelf mij overal in hoef te verdiepen maar dat zij dat uit mijn naam doen) voor het eerst in mijn leven BLANCO heb gestemd.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Samenstelling vluchtelingenstroom Ukraine bestaat vooral uit vrouwen.

Edit; ik lok wellicht een offtopic discussie uit. Vraag verwijderd.

[ Voor 54% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-03-2022 09:32 ]

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:16
Het lijkt mij simpel -
1) Putin deinst voor niets terug en zijn woord / beloftes zijn niks waard
2) Meerdere bronnen rapporteren dat Rusland doctrine overweegt om tactische nucleaire wapens te mogen inzetten - zit je dan als niet NAVO lid zonder zelf die wapens te hebben... Als Rusland conventioneel niet kan winnen dan weet je al wat er een paar dagen later door de lucht gaat vliegen (Ik hou er serieus rekening mee dat voor het einde van deze week Oekraine een tacktische nuke op ze'n dak heeft gekregen).
3) NAVO is als je naar de context kijkt meer een excuusje om te mogen dreigen dan een reden tot aanvallen.

Ik zou het wel weten en in alle stilte de papieren en formaliteiten tot toetreding regelen en dan gezamelijk naar buiten treden zodra het verdrag in werking is.

at your service

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:31:
Waar vluchtingen uit het mo vaak bestaan uit jonge mannen zijn het nu vooral vrouwen. Zou dat invloed hebben op hoe welkom de vluchtelingen zijn?

[Embed]
Maakt nogal een verschil ja, de jonge mannen uit het midden oosten worden vaak (in mijn optiek terecht) gezien als gelukzoekers.

De vrouwen met kinderen willen zo snel mogelijk weer terug naar huis als dat mogelijk is.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
D-Ed schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:25:
[...]

“ Om recht te doen aan de onafhankelijke status van het land, verdient de aanduiding Oekraïne wel de voorkeur.”

Het lijkt mij dus wel zo netjes om gewoon dezelfde uitspraak te gebruiken als de bewoners van het land zelf gebruiken..
Ja maar sommige willen nou eenmaal graag gelijk krijgen en gaan schermen dat het echt wel met “de” kan.

Volgens mij is het gewoon uit respect een kleine moeite jezelf af te leren “de” te gebruiken voor het land Oekraïne.

Dit natuurlijk pas na de constatering, niet iedereen is op de hoogte en zoals ik ook lees soms met geschiedenis lezen bezig geweest, dan slipt dat er wel eens door natuurlijk.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Valt wel mee, worden namelijk beschermd door hun EU lidmaatschap.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:20
De inwoners lijken anders meer NAVO-gezind dan ooit tevoren. Finland heeft een krappe meerderheid (51%) voor nu en in Zweden zijn nu voor het eerst meer voor lidmaatschap dan tegen (zonder absolute meerderheid).

Dikke kans dat ze gewoon hun middelvinger opsteken naar die mafketel die al decennialang deze landen provoceert.

Tevens is dit al vaker voorbij gekomen, maar EU-lid + NAVO Partner + NORDEFCO.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 06-03-2022 09:37 ]

• FairPCsPlease
Stukfruit schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Zolang je voorlopig niet voor open ramen gaat staan en niet van onbekende mensen een kopje thee aanneemt zal het wel meevallen ;)

Maar met alle gekheid op een stokje in een matroesjka: als je je mening zichtbaar wil uiten dan kun je misschien beter mee gaan demonstreren. Ook niet per se altijd nuttig (tenzij het om tien- tot honderdduizenden mensen gaat), maar dan geef je door je aanwezigheid nog wat steun aan alle andere mensen die er staan en heeft het misschien meer nut dan een mailtje dat automatisch naar /dev/null gaat.
Daar heb ik zeker over nagedacht, maar demonstreren is ontzettend overprikkeld, als je extreem gevoelig bent voor prikkels. Ik heb decennia lang niet gedemonstreerd (sinds de jaren '90 denk ik), tot ik mij door Milieudefensie liet overhalen mee te lopen met de klimaatmars door een informatief stuk over hoe je mee kunt demonstreren als je last hebt van overprikkeldheid. De oplossing was laat komen en achteraan blijven en dan bij de staart van de stoet aansluiten tot het rustiger is. Maar dat kostte mij weken van naar toe werken én toen was ik psychisch veel stabieler dan de huidige toestand waarin ik continu moet vechten om niet in fase rood (crisis) te belanden en mij dagelijks weer terugvechten van fase oranje in mijn signaleringsplan (het gaat slecht) naar fase geel (het gaat minder goed). En dat is iedere dag weer keihard vechten, zelfs thuis. Ik denk niet dat ik een openbaar vervoerreis en staan op een straat vol luid schreeuwende mensen over een onderwerp waar ik reeds volledig overstuur over ben aan kan nu.

*edit: een troostende opmerking die ik kreeg op een internationaal forum: Also, if it somehow helps, remember: No amount of good is too small. If one only thinks in numbers (and I'm not saying you do, but just in case), a lot of things could look hopeless. Maybe there's a million hungry people, and all you can do is feed five. That's a drop of water in the ocean, it can seem like nothing. But to those five people, five actual human beings with their very own entire lives, you're making a world of difference. Never forget how much of an impact you have.

Je moet doen wat je kunt en niet schuldig voelen over wat buiten je vermogen ligt. Ik heb de ambassade een protestmail gestuurd, de week erna nog één, ik heb de temperatuur 2 graden lager en een dik vest aan om minder gas te gebruiken en ik heb van mijn lage budget reeds drie keer een tientje gedoneerd afgelopen week aan CARE Nederland als het me lukte minder uit te geven. Ieder moet doen wat hij kan en demonstreren moeten mogen mensen doen die goed tegen de prikkels en emoties van een demonstratie kunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door FairPCsPlease op 06-03-2022 09:42 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Voor wat het waard is, de Finnen en Zweden waren aanwezig bij de laatste NATO meeting. Geen idee hoe gebruikelijk dat is, dat een niet-lid aanwezig is?

March of the Eagles

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

FairPCsPlease schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:37:
[...]

Daar heb ik zeker over nagedacht, maar demonstreren is ontzettend overprikkeld, als je extreem gevoelig bent voor prikkels. Ik heb decennia lang niet gedemonstreerd (sinds de jaren '90 denk ik), tot ik mij door Milieudefensie liet overhalen mee te lopen met de klimaatmars door een informatief stuk over hoe je mee kunt demonstreren als je last hebt van overprikkeldheid. De oplossing was laat komen en achteraan blijven en dan bij de staart van de stoet aansluiten tot het rustiger is. Maar dat kostte mij weken van naar toe werken én toen was ik psychisch veel stabieler dan de huidige toestand waarin ik continu moet vechten om niet in fase rood (crisis) te belanden en mij dagelijks weer terugvechten van fase oranje in mijn signaleringsplan (het gaat slecht) naar fase geel (het gaat minder goed). En dat is iedere dag weer keihard vechten, zelfs thuis. Ik denk niet dat ik een openbaar vervoerreis en staan op een straat vol luid schreeuwende mensen over een onderwerp waar ik reeds volledig overstuur over ben aan kan nu.
Step away from the computer...... Serieus.

Less alienation, more cooperation.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar wat zouden Zweden en Finland op dit moment bereiken met een NAVO lidmaatschap? Behalve die escalatie richting Rusland zie ik er ook niet direct voordelen in voor ze.

Verwijderd

MikeyMan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:42:
Maar wat zouden Zweden en Finland op dit moment bereiken met een NAVO lidmaatschap? Behalve die escalatie richting Rusland zie ik er ook niet direct voordelen in voor ze.
Stukje garantie?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FairPCsPlease schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:37:
[...]

*edit: een troostende opmerking die ik kreeg op een internationaal forum: Also, if it somehow helps, remember: No amount of good is too small. If one only thinks in numbers (and I'm not saying you do, but just in case), a lot of things could look hopeless. Maybe there's a million hungry people, and all you can do is feed five. That's a drop of water in the ocean, it can seem like nothing. But to those five people, five actual human beings with their very own entire lives, you're making a world of difference. Never forget how much of an impact you have.

Je moet doen wat je kunt en niet schuldig voelen over wat buiten je vermogen ligt. Ik heb de ambassade een protestmail gestuurd, de week erna nog één, ik heb de temperatuur 2 graden lager en een dik vest aan om minder gas te gebruiken en ik heb van mijn lage budget reeds drie keer een tientje gedoneerd afgelopen week aan CARE Nederland als het me lukte minder uit te geven. Ieder moet doen wat hij kan en demonstreren moeten mogen mensen doen die goed tegen de prikkels en emoties van een demonstratie kunnen.
Jij kent jezelf natuurlijk beter dan ik, maar ik vraag me wel een beetje af, ben je niet beter af dit topic te sluiten, nu.nl te sluiten, en niet het nieuws te kijken op TV? Want als je het zo beschrijft lijdt je behoorlijk onder het geheel.
Pagina: 1 ... 134 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid