De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.490 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:20
HEY_DUDE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:54:
[...]

Dat nucleaire wapens op dit moment volstrekt niet aan de orde zijn is mij ook wel helder. Maar de aanwezigheid heeft toch wel impact op hoe de NAVO nu handelt of beter niet handelt.
Sorry maar wanneer de B52's in polen rondvliegen dan staan ook de nucleaire wapens klaar. Je hebt namelijk niks aan die dingen als het 3 weken duurt om die te activeren. De zogenaamde second strike capability (=zoveel terug vuren dat de persoon die de first strike uitvoert altijd het haasje is) is essentieel om een first strike te voorkomen.

Wat niet aan de orde is, dat is een first strike op Rusland. Nederland speelt daar uberhaupt geen rol in want de kernwapens die hier liggen zijn van de US en worden door de US bewaakt. De US zelf kan niet zomaar een first strike uitvoeren, dat is onwettelijk.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Er worden nu eindelijk in rap tempo dingen besloten. SWIFT, luchtruim dicht voor Rusland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
dierkx36 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:01:
[...]

Om het simplistisch en begrijpelijk uit te leggen :
Iets doen tegen Rusland is als Russisch roulette spelen met 5 kogels in een houder van 6.

Dit is een situatie waar je niet als een losgeslagen idioot met 2 gestrekte benen in vliegt.
Puur omdat niemand weet hoe Poetin kan of gaat reageren.
Het kan van zijn kant 1 groot blufpoker spel zijn en het kan voor het "echie" zijn

De enigste manier om daar achter te komen is daadwerkelijk ingrijpen.
Is het blufpoker : heb je geluk
Blijkt hij daadwerkelijk zijn vinger bij de knop te houden ? ... je hoeft je dan in ieder geval niet meer over het klimaat en het energie tekort zorgen te maken.
Je hoeft mij niks uit te leggen. Ik begrijp wat de bedenkingen zijn. Ik ben echter van mening dat dit soort grove misdaden niet ongestraft mogen blijven. Sterker nog, we hadden de misdaden van de afgelopen uren en de komende uren wellicht kunnen voorkomen door in te grijpen.

Bovendien geloof ik niet dat Rusland op de knop zou drukken, in ieder geval niet snel genoeg met genoeg raketten voordat wij als jet westen terug hebben geslagen.

Kijk wat er gaande is. Kijk hoeveel misdaden worden begaan. Kijk hoe het met het uur erger word.

Als je ingrijpen dan nog gaat bestempelen alsof je als een idioot met twee gestrekte benen er in springt, dan ben je naar mijn mening niet serieus te nemen in wat voor discussie dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
RoD schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:57:
[Twitter]
Dit zijn goede aantallen. Ik weet niet hoe combat ready ze zijn, maar het zou een goede aanvulling op het leger kunnen zijn.
Ik wil niet belerend of paternalistisch overkomen en ik weet het antwoord zelf oprecht ook niet, maar is dit echt zo'n goede ontwikkeling als je puur het welzijn van de bredere Oekraïense bevolking in ogenschouw neemt?

Ik merk dat ik hier heel erg op twee sporen zit. Lastig zeg.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Basekid schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:10:
EU stekteltt officieel voor om bepaalde Russische banken van Swift te verbannen
En de Russische centrale bank ook, als mijn Duits goed genoeg is.

En ze willen de oligarchen van hun geld af helpen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

user109731 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:12:
[Twitter]
Er worden nu eindelijk in rap tempo dingen besloten. SWIFT, luchtruim dicht voor Rusland...
Eindelijk die inkoop paspoorten weg, die vond ik altijd al ongepast.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
[Twitter]
politici schrikken wakker. Nu de zuid-as nog, londongrad en speeltjes afnemen van oligarchen

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

sdk1985 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:11:
[...]
De US zelf kan niet zomaar een first strike uitvoeren, dat is onwettelijk.
Tsja, het binnenvallen van een ander land is ook onwettelijk. Dat gebeurt ook.
Wat er wel en niet wettelijk is toegestaan lijkt me in deze situatie weinig relevant.

Dat die 'first strike' niet vanuit het westen gaat komen ben ik overigens wel met je eens.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oh ja? Volgens mij vroeg ik me af waarom daar nog Grieken zijn.

*knip* dit is ongewenst, maak een TR aan, nu is de discussie ontspoort.

[ Voor 28% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:12:
[...]

Vraag mij af hoelang het zal duren alvorens de oligarchen tegen Poetin zeggen dat ie te ver aan het gaan is.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 16:28

Kek

3flix

XWB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Vraag mij af hoelang het zal duren alvorens de oligarchen tegen Poetin zeggen dat ie te ver aan het gaan is.
dat is dus waar iedereen nu op hoopt, vraag is vooral of het putin nog iets uit maakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:01:
[...]

Greek? Wat doe je daar dan nog?
Er schijnen veel grieken te wonen volgens een aantal kranten. CIA factbook noemt ze niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
[...]

Mooi, dat direct gebruiken om de Oekraïne te steunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

De eerste die dat mogelijk heeft gezegd is mogelijk al overleden aan een ‘zelfmoord’?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:12:
[...]

Ik wil niet belerend of paternalistisch overkomen en ik weet het antwoord zelf oprecht ook niet, maar is dit echt zo'n goede ontwikkeling als je puur het welzijn van de bredere Oekraïense bevolking in ogenschouw neemt?

Ik merk dat ik hier heel erg op twee sporen zit. Lastig zeg.
Het enige wat Oekraïne kan doen is de prijs zo hoog mogelijk maken. Als Poetin Oekraïne wil slopen, dan kan hij dat doen. Een overgave betekent echter meteen ook het einde van de Oekraïense staat. Je ziet duidelijk dat Oekraïne dat niet wil. Men wil een beter leven met een blik op het Westen. Daar vecht men voor. Al heel erg lang overigens. Zie de Maidan-revolutie, zie de Oranje-revolutie. Dit is niet van nu. Dit conflict was al jaren in de maak.

Dusja, als je ziet wat het (overgrote deel van) het volk wil, dan is dit goed nieuws. Dat er nog onvoorstelbaar veel doden gaan vallen is ook een feit. Maar daar is op dit moment geen ontkomen meer aan. Want de handen in de lucht doen is voor Oekraïne geen oplossing.

Edit: dat doet me weer denken aan een gesprek wat ik met mijn vriendin over dit onderwerp had in 2010. Toen stelden we al vast dat voor Oekraïne om een vrij land te zijn/worden, er eerst heel veel bloed moest vloeien. Toen wisten we al dat daar geen ontkomen aan was.

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 26-02-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Hoe snel kunnen maatregelen zoals SWIFT geïmplementeerd worden? Er moet uiteindelijk toch een iemand op knopjes in een systeem drukken?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

[...]

Dan had dat al lang gebeurt. Eentje is er al vermoord neem ik aan (die Gazprom zelfmoord in St. Petersburg).

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Sebazzz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:15:
Hoe snel kunnen maatregelen zoals SWIFT geïmplementeerd worden? Er moet uiteindelijk toch een iemand op knopjes in een systeem drukken?
Ik ga er van uit dat dit scenario al klaar staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 21:37
Ik kan me niet bedenken wat Putin z'n endgame is/was. Had hij verwacht dat hij idd Oekraïne kon overnemen? Of wat verwacht hij nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:33
[...]

Sorry maar wanneer de B52's in polen rondvliegen dan staan ook de nucleaire wapens klaar. Je hebt namelijk niks aan die dingen als het 3 weken duurt om die te activeren. De zogenaamde second strike capability (=zoveel terug vuren dat de persoon die de first strike uitvoert altijd het haasje is) is essentieel om een first strike te voorkomen.

Wat niet aan de orde is, dat is een first strike op Rusland. Nederland speelt daar uberhaupt geen rol in want de kernwapens die hier liggen zijn van de US en worden door de US bewaakt. De US zelf kan niet zomaar een first strike uitvoeren, dat is onwettelijk.
Is zo'n kenwapen(raket) niet te onderscheppen/uit de lucht te schieten?

Of zou dat qua schade sowieso niet zoveel uitmaken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
scorpionv schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:06:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting, ik heb serieus naar een dergelijke uitleg zitten zoeken, maar niet gevonden. Ik snap hem nu, het is een zorgvuldig geconstrueerd verhaal, om een bepaalde boodschap ongemerkt maar doelbewust over te brengen. Eigenlijk een verhaal om mensen mee te hersenspoelen. Ik ga zeker verder lezen in je leestips (y)
Ja, en het is wapentechnologie. Wij hier hebben het daar als samenleving best moeilijk mee. Het idee dat taal, term en narratief ingezet kunnen worden om ons gedrag een richting te geven die - binnen context - tegen eigen belangen in kan werken.

We hebben een cultuur-historische setting waar dingen zoals zelfredzaamheid, individualisme, zelfbeschikking en zelfontplooiing niet louter onderwerpen van ordening zijn, maar ook zaken waar we een zeker geloofsgedrag bij hebben waar vaak een mismatch ligt tussen ons zelfbeeld, en onze reële sociale psychologie / gedragsbiologie.

Dat maakt ons kwetsbaar. Wat een beetje zuur is, want het is de andere kant van dezelfde munt waar de grootste kracht van ons brein zit: patroonherkenning.

Ik kan niet volledig herhalen nu wat daar in vorig topic van voorbij gekomen is, maar er zijn nog twee startpunten voor verkenning die absoluut de moeite waard zijn:

1. De twee sporen van hoe wij denken. Iets waar we enorm profijt van kunnen hebben met een beetje inzicht. Kahneman’s werk is een aanrader. Let wel, zijn boek is weinig hapklaar. Er zijn echter ook boeken die de vertaalslag maken naar praktisch inzicht: https://www.goodreads.com...77-thinking-fast-and-slow

Ter illustratie binnen context, kijk eens hoe onze omgang met sociale media en situatie verleidt tot systeem 1, terwijl analyse meer gebaat is bij systeem 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZkAwlhVJqgHwaC681NsNo-Ab58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrjqASm0IcbLPejdTk9MOjD3.jpg?f=fotoalbum_large

2. De valstrikken van onze gedragsbiologie en sociale psychologie, ook zoiets waar een beetje inzicht enorm potentieel geeft. De introductie cursus van Robert Sapolsky is een aanrader: https://www.robertsapolskyrocks.com/ (sectie HUM-BIO in het menu).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
[Twitter]
Dat werd eens tijd, nu nog weer in gaan trekken van die bestaande gekochte paspoorten, eens van de nood een deugd maken en doorpakken. Lijken bij de EU nu aardig wat (kleine) deelbelangen die een hoop tegen hielden langzaam aan vloeibaar te worden onder deze druk.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 26-02-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:22
NeutraleTeun schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:17:
[...]

Ooit wel eens de snelheid van die dingen opgezocht? De Russische RT-2PM2 Topol-M: Maximum speed 7,320 metres per second (26,400 km/h; 16,400 mph; Mach 22) Wikipedia: RT-2PM2 Topol-M

[ Voor 9% gewijzigd door Stroopwafels op 26-02-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Even een andere vraag waar ik aan zat te denken. dit rusland Oekraïne is natuurlijk nu gaande, maar de relatie tussen rusland en het westen is natuurlijk nu voorlopig verpest. wat gaat dit voor gevolgen hebben (behalve gas) voor ons. gaan we weer naar een soort koude oorlog scenario bijv..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Basekid schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:16:
Ik kan me niet bedenken wat Putin z'n endgame is/was. Had hij verwacht dat hij idd Oekraïne kon overnemen? Of wat verwacht hij nu dan?
Nog steeds dat? Hij is toch nog bezig met die overname? En dan een vasalstaat er van maken denk ik gezien hij claimt geen annexatie te willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
ralpje schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Tsja, het binnenvallen van een ander land is ook onwettelijk. Dat gebeurt ook.
Wat er wel en niet wettelijk is toegestaan lijkt me in deze situatie weinig relevant.

Dat die 'first strike' niet vanuit het westen gaat komen ben ik overigens wel met je eens.
Ik heb het natuurlijk over de wetten vanuit het oogpunt van degene die de first strike uitvoert.

Putin lijkt in staat zijn eigen wetten te maken. Dus lijkt me eerlijk gezegd sterk dat deze inval vanuit Russisch perspectief onwettelijk is.

Overigens is het zo dat op dit moment een first strike vanuit US niet wettelijk onmogelijk is. Biden overweegt wel een no first use beleid:
The Biden Administration began its Nuclear Posture Review (NPR) in July 2021 and expects to complete
the study in early 2021. The NPR is likely to include a review of U.S. declaratory policy—the statements
the United States makes about when, how, and why it might use nuclear weapons to deter adversaries and reassure U.S. allies of its commitment to their defense—with a focus on whether the United States should pledge never to be the first to use nuclear weapons in a conflict. President Biden has spoken, in the past, about his support for a “sole purpose” policy for nuclear weapons, which some see as similar to a “no first use” pledge. Some in Congress support such a pledge, but others have insisted that it would undermine the U.S. commitment to extend deterrence to allies.

A “no first use” policy would represent a change from current policy, where the United States has pledged to refrain from using nuclear weapons against most non-nuclear weapon states, but has neither ruled out their first use in all cases nor specified the circumstances under which it would use them. This policy of “calculated ambiguity” addressed U.S. concerns during the Cold War, when the United States and NATO faced numerically superior Soviet and Warsaw Pact conventional forces in Europe. At the time, the United States not only developed plans to use nuclear weapons on the battlefield to disrupt or defeat attacking tanks and troops, but it also hoped that the risk of a nuclear response would deter the Soviet Union from initiating a conventional attack. This is not because the United States believed it could defeat the Soviet Union in a nuclear war, but because it hoped the Soviet Union would know that the use of these weapons
would likely escalate to all-out nuclear war, with both sides suffering massive destruction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Kek schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:18:
Even een andere vraag waar ik aan zat te denken. dit rusland Oekraïne is natuurlijk nu gaande, maar de relatie tussen rusland en het westen is natuurlijk nu voorlopig verpest. wat gaat dit voor gevolgen hebben (behalve gas) voor ons. gaan we weer naar een soort koude oorlog scenario bijv..?
If Putin {b;ijft} = Ja
Else no

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Zie jij een andere uitkomst behalve WO3? Tenzij Rusland van binnen uit valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:42

HugoBoss1985

Xenotech

Wat mij betreft (dat vind ik) zitten we nu al weer in een koude oorlog scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

Volgens mij hangt dat erg af van hoe deze oorlog eindigd.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 20:04
Hangt erg van de uitkomst af en is speculeren. Zoals het er nu naar uitziet, snijdt Rusland zichzelf enorm in de vingers. In plaats van de wereldorde in eigen voordeel herschrijven, trekt juist het Westen bij elkaar en wordt Rusland in de hoek geschopt. Die hebben hun geloofwaardigheid, economie en militaire macht verloren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04:20

DevWouter

Creator of Todo2d.com

"Russian train, go f*ck yourself!": all the railway junctions with Russia have been destroyed

It is noted that this was done in order to block Russian Railways from delivering equipment and personnel of the Russian Army. The Russians invited to restore contact with the central headquarters of Ukrzaliznytsia, allegedly for humanitarian purposes.

To which they received a clear answer from Ukrainian dispatchers: "Russian train, go f *ck yourself!"
_/-\o_ _O- _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door DevWouter op 26-02-2022 23:44 . Reden: Quote ingekort gezien de grap net buiten beeld bleef ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Stroopwafels schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:18:
[...]

Ooit wel eens de snelheid van die dingen opgezocht? De Russische RT-2PM2 Topol-M: Maximum speed 7,320 metres per second (26,400 km/h; 16,400 mph; Mach 22) Wikipedia: RT-2PM2 Topol-M
Ik had begrepen dat raketten die die snelheid halen door de dampkring gaan. En daarnaast dat er een internationale afspraak is dan nucleair niet door de dampkring mag.

Of is dat niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Even aangenomen dat Rusland dit verliest. Verwacht ik dat Poetin en iedereen daaromheen afgezet en verwijderd wordt. De nieuwe regering zal om te tafel willen om al die sancties te laten liften.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[Twitter]
In mijn hoofd zie ik Omtzigt stilletjes grijnzen. Golden passports, een moeras van kleptocratie. Schoon schip.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:19:
[...]

Wat mij betreft (dat vind ik) zitten we nu al weer in een koude oorlog scenario.
Voor mijn gevoel is de koude oorlog nooit weggeweest. Het is minder geweest voor het gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

[...]

Dat zitten we al heel lang weer. En hij is nu weer heter dan op een paar hoogtepunten na. Verschrikkelijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

MikeyMan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Oh ja? Volgens mij vroeg ik me af waarom daar nog Grieken zijn.

*knip*
*knip* niet op de man spelen s.v.p.

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 27-02-2022 00:49 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:27

Amphiebietje

In de blubber

Basekid schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:16:
Ik heb 1 interessante theorie gelezen van iemand die bij de Britse Special Forces heeft gezeten. Zijn theorie was dat de oorlog in Oekraïne een afleiding (!) is van zijn grotere plan, dat gericht is op opstanden triggeren in Westerse landen onder via fake news beinvloede burgers, met uitgedeelde wapens, met als hoger doel ervoor zorgen dat door Rusland betaalde partijen de macht kunnen overnemen in democratiën (lees: Trump, Baudet, etc.).

Hopelijk klopt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 06:33
Stroopwafels schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:18:
[...]

Ja dat was een beetje mijn vraag.
Ik weet dat de mogelijkheid bestaat om een aantal soorten raketten te onderscheppen.
Maar een nucleaire raket is dus in feite never nooit te onderscheppen?
Als die gaat, dan gaat die?

Zowel vanuit land, onderzeeër of vliegtuig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Eigenlijk zaten we dat al een tijdje, het is nu meer een lauwe/warme oorlog, de hete oorlog is als de NAVO mee gaat doen. Het is dus code oranje nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
het verontrustende is, voor een narcist als putin is, is er geen weg terug

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Wat gebeurt er asl poetin toch oekranie verovert. En dan gaat eisen om de sancties terug te draaien..or else….!
Wat dan?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is standaard procedure toch? Net zoals opblazen van belangrijke bruggen? Wist je dat je met de trein niet tussen Spanje en Portugal kan reizen omdat ze een andere spoorbreedte hebben?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 07:42

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Voor mijn gevoel is de koude oorlog nooit weggeweest. Het is minder geweest voor het gevoel.
Daar heb je ook wel een goed punt (dit gaat richting slowchat, excuses).
Voor mij voelt het anders; zoals ik eerder aangaf.
Ik denk aan de "Doomsday Clock", ik vind dat we (de mensheid) daar nu niet zo dichtbij zitten als dat we er "toen" bij gezeten hebben (de CUBA crisis).
En dan doel ik met name op een MAD scenario met nukes.

Iets anders:
En Amerikaanse en Russische president die samen staan te janken van het lachen is nu ver weg.

YouTube: President Clinton and Boris Yeltsin laugh attack

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-02-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Xtr3me4me schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:22:
Wat gebeurt er al poetin toch oekranie verovert. En dan gaat eisen om de sancties terug te draaien..or else….!
Wat dan?
Dat heeft hij toch al geroepen bij de eestre sancties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ik kon het ook niet goed horen (heb hier ook nog live streams open) maar ik hoop dat het waar is en de EU eindelijk wat doet. We hebben veel te lang de ogen gesloten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Op zich een mooie (als het waar is), de vijand van propaganda is de naakte waarheid.

Ben benieuwd naar de reactie van RU. Wanneer gaat Rusland hun netwerk loskoppelen van het internet?

Het leuke van nu Rusland hacken (en dan bedoel ik nuttig hacken ipv DDoS gedoe) is dat je nooit uitgeleverd gaat worden. Rusland en China doen dit al jaren, en die figuren krijg je nooit te pakken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]
Nederland speelt daar uberhaupt geen rol in want de kernwapens die hier liggen zijn van de US en worden door de US bewaakt. De US zelf kan niet zomaar een first strike uitvoeren, dat is onwettelijk.
Bovendien zijn dat geen first-strike wapens. Maar tactische wapens.

Ik snap ook niet dat die er nog zijn.. Het is een idee uit de jaren '50/'60 toen men nog dacht aan 'normaal' gebruik van kleinere nucleaire wapens op het strijdveld. Torpedo's met atoomkop voor het uitschakelen van een complete carrier group. Kruisraketten met atoomkop als bunkerbuster enz. Toen gingen ze nog veel makkelijker met dat idee om.

Tegenwoordig is dat zo not done dat het gebruik van zo'n wapen zeker zal leiden tot complete nucleaire escalatie. Daarom zijn die wapens eigenlijk nog puur symbolisch. Het enige geval waarin je die kan gebruiken is wanneer WW3 begonnen is en dan maken ze toch niks meer uit. Als je nucleaire escalatie start dan doe je dat met strategische wapens (en liever helemaal niet :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

tuinïnen

Eventus stultorum magister

NeutraleTeun schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Ik weet dat de mogelijkheid bestaat om een aantal soorten raketten te onderscheppen.

Misschien nog wel te doen als je de locatie en doelwit weet. Maar ze kunnen die raketten vanover de hele wereld afvuren dmv onderzeeërs en het doelwit kan eigenlijk ook overal liggen. Conclusie, als het zover komt is er weinig aan te doen en zijn we gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik verwacht dat Russische sappers die spoorwegen snel hersteld hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Er zijn wel opties, SM3 raketten zijn bedoelt om ballistische raketten te onderscheppen. Schiet Noord Korea er hooguit een paar af, dan zou ik niet bij het doelwit willen wonen, maar je hebt een kans dat ze onderschept worden. Schiet Rusland honderden of duizenden raketten af, dan is er geen schijn van kans dat er genoeg onderschept worden om de uitkomst te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:20:
[...]

Even aangenomen dat Rusland dit verliest. Verwacht ik dat Poetin en iedereen daaromheen afgezet en verwijderd wordt. De nieuwe regering zal om te tafel willen om al die sancties te laten liften.
Hoe zie je dat verliezen voor je? Dat Ukraine Rusland overneemt en Putin afzet? ehh.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LOTG
XWB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:24:
[...]

Ligt er natuurlijk aan wat ze hebben opgeblazen, als het een mooi vlak recht stuk is gaat dat wat makkelijker . Als het een brug of zo is kost dat wel wat meer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
NeutraleTeun schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:17:
[...]

Ja en nee. Er zijn prima systemen die bijvoorbeeld een ballistische raket tegen kunnen houden. Denk aan zo'n Patriot installatie. Maar Rusland heeft officieel 6255 kernkoppen. Daar is ons raket schild niet tegen bestand.

Daarnaast heeft Rusland de laatste jaren zijn kernwapen arsenaal enorm gemoderniseerd. Geen discussie over wapensystemen dus ik zal het kort houden. Ze hebben een nieuwe raket met 3000km range (een EU killer dus), ze hebben een onbemande duikboot die naar de oppervlakte komt en dan een nucleaire raket kan afvuren, ze hebben een zogenaamde supersnelle zigzag raket die om het raketschild heen kan vliegen en ze hebben een rijdende trein die ergens de bergen uit komt met daarop lanceer installaties. Al dit spul is volgens de berichtgeving in gebruik genomen.

Dat laatste past overigens perfect binnen het straatje wat er nu gebeurd. Georgië lijkt haast wel een oefening (2008, korte oorlog. Toen werd er overigens nog redelijk lacherig gedaan over het functioneren van het Russische leger. Dat scheen communicatief tussen bijvoorbeeld land/lucht/zee niet echt lekker te lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 26-02-2022 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:12
[...]

Met de logistiek zoals die nu gaat niet...
En bruggen zijn niet zo makkelijk te repareren...

[ Voor 9% gewijzigd door klaw op 26-02-2022 23:26 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

LOTG schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:23:
[...]

Dat heeft hij toch al geroepen bij de eestre sancties?
Ja klopt, maar daar hebben we geen gehoor aangegeven. Denk ook meer zijn hoofd in de situatie zit met oekranie dan met de santies van het westen.
Maar de vraag is zodra die meer tijd krijgt en het zien van de impact van sancties en geld bevriezingen en swift en dreigt met zwaarste militaire geschut te komen.
Gaan we dan in actie komen of is het dan te laat voor iedereen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Waarom staan wij hier niet bij? Hebben wij hier niets over te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Dat kan. In zeker opzicht zou dat voor ons zo slecht niet eens zijn. Het voert wat ver door (meer in detail uitgelegd in vorig topic) maar kort gezegd komt de meeste ruimte voor het Kremlin als resultaat/ gevolg van zogeheten Elite Capture processen hier in het Westen.

Tijdens de koude oorlog hadden we sterke focus op rechtsstaat en democratie bij het onder de duim houden van dergelijke verzuchtingen. Toen dachten we dat we dat conflict gewonnen hadden. Prompt verloren we de prikkel om op die lijn te blijven. We gingen steeds meer afglijden weg van democratie naar anocratie. Zie ook concepten als Reflexive Control, Maskirovka e.d.

Daarbij raakten we verstrengeld met de instrumentatie van criminele oligarchie en werden we steeds meer kwetsbaar. In dat vorige topic staan heldere verwijzingen naar bijvoorbeeld zelfreflectie in publiek debat in Duitse en Franse media. Best een aanrader.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:21:
[...]
In mijn hoofd zie ik Omtzigt stilletjes grijnzen. Golden passports, een moeras van kleptocratie. Schoon schip.
Ergens wel ironisch dat het hem zelf nog niet gelukt was, maar nota bene Putin nu (indirect) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:54
Sissors schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:25:
[...]

Er zijn wel opties, SM3 raketten zijn bedoelt om ballistische raketten te onderscheppen. Schiet Noord Korea er hooguit een paar af, dan zou ik niet bij het doelwit willen wonen, maar je hebt een kans dat ze onderschept worden. Schiet Rusland honderden of duizenden raketten af, dan is er geen schijn van kans dat er genoeg onderschept worden om de uitkomst te veranderen.
Rusland heeft ook de beschikking over Iskander ballistische raketten en die schijnen goed bestand te zijn tegen anti-ballistische raketten.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:26:
[Embed] Waarom staan wij hier niet bij? Hebben wij hier niets over te zeggen?
zijn dat niet de G7?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:49
Volgens is is dat van de G7, correct me if I'm wrong

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Jawel, moet unaniem. Maar ik denk dat Von Der Leyen hier duidelijk willen maken dat de belangrijke spelers (en daar horen wij niet bij) het hier eens over zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

[...]

Tja verwacht.. Is het moraal zo hoog dan onder de militairen van RUS? Vraag het mij echt af.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ah! Oké, helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
GekkePrutser schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:23:
[...]

Bovendien zijn dat geen first-strike wapens. Maar tactische wapens.

Ik snap ook niet dat die er nog zijn.. Het is een idee uit de jaren '50/'60 toen men nog dacht aan 'normaal' gebruik van kleinere nucleaire wapens op het strijdveld. Torpedo's met atoomkop voor het uitschakelen van een complete carrier group. Kruisraketten met atoomkop als bunkerbuster enz. Toen gingen ze nog veel makkelijker met dat idee om.

Tegenwoordig is dat zo not done dat het gebruik van zo'n wapen zeker zal leiden tot complete nucleaire escalatie. Daarom zijn die wapens eigenlijk nog puur symbolisch. Het enige geval waarin je die kan gebruiken is wanneer WW3 begonnen is en dan maken ze toch niks meer uit. Als je nucleaire escalatie start dan doe je dat met strategische wapens (en liever helemaal niet :P )
Zowel de VS als rusland hebben die hoor, je hebt er die maar enkele keren krachtiger zijn dan een moab.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:12:
[...]

Bovendien geloof ik niet dat Rusland op de knop zou drukken, in ieder geval niet snel genoeg met genoeg raketten voordat wij als jet westen terug hebben geslagen.
Lees eens wat je (waarschijnlijk uit emotie) zegt hierboven. Wat zou het resultaat zijn van deze exercitie denk je? Ooit "the day after" gezien? Ja ik ben opgegroeid in de koude oorlog, en in de "strike area" van een militaire luchtmacht-basis (Twente). Ik kan me nog goed herinneren dat een docent ons vertelde dat als de luchtalarmen af zouden gaan omdat de Russen hun eerste atoombommen hadden gelanceerd, we het beste voor de ramen konden gaan staan, dan was de ellende sneller afgelopen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:27:
[...]

Dat kan. In zeker opzicht zou dat voor ons zo slecht niet eens zijn. Het voert wat ver door (meer in detail uitgelegd in vorig topic) maar kort gezegd komt de meeste ruimte voor het Kremlin als resultaat/ gevolg van zogeheten Elite Capture processen hier in het Westen.

Tijdens de koude oorlog hadden we sterke focus op rechtsstaat en democratie bij het onder de duim houden van dergelijke verzuchtingen. Toen dachten we dat we dat conflict gewonnen hadden. Prompt verloren we de prikkel om op die lijn te blijven. We gingen steeds meer afglijden weg van democratie naar anocratie.

Daarbij raakten we verstrengeld met de instrumentatie van criminele oligarchie en werden we steeds meer kwetsbaar. In dat vorige topic staan heldere verwijzingen naar bijvoorbeeld zelfreflectie in publiek debat in Duitse en Franse media. Best een aanrader.
Moet trouwens zeggen dat ik buiten je kennis over het onderwerp en je bijdrage op het forum ook je aanslagen per minuut enorm bewonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:07
G7 landen staan in dat rijtje. G8 is die landen + Rusland + Europese Unie. Achtste was overigens Rusland totdat de Krim werd geannexeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Groentjuh op 26-02-2022 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Wij dachten dat we gewonnen hadden. Voor hen was het een moment van transformatie en strategische terugtrekking om conflict te kunnen continueren. Het is voor ons hier best even wakker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
k995 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:28:
[...]

Zowel de VS als rusland hebben die hoor, je hebt er die maar enkele keren krachtiger zijn dan een moab.
Ja ik weet het, dat zijn die immers die ook in Europa liggen.

Maar wat ik zeg is dat ze gewoon geen nut meer dienen in de huidige doctrine. In de situatie waarin je ze kan gebruiken zijn ze gewoon niet meer nodig. Ik denk dat ze gewoon als puur symbolisch iets worden aangehouden ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 26-02-2022 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:27:
[...]

Jawel, moet unaniem. Maar ik denk dat Von Der Leyen hier duidelijk willen maken dat de belangrijke spelers (en daar horen wij niet bij) het hier eens over zijn.
Inderdaad, geopolitiek signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
wat bedoel je?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Wat gebeurt er asl poetin toch oekranie verovert. En dan gaat eisen om de sancties terug te draaien..or else….!
Wat dan?
Dan zeggen we met z'n allen: "Russian agressor, go fuck yourself"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:00
Indoubt schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:23:
[...]

Ik kon het ook niet goed horen (heb hier ook nog live streams open) maar ik hoop dat het waar is en de EU eindelijk wat doet. We hebben veel te lang de ogen gesloten gehad.
Is terug te kijken, eerst engels, daarna duits en frans
https://audiovisual.ec.europa.eu/en/ebs/live/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:29:
[...]

Wij dachten dat we gewonnen hadden. Voor hen was het een moment van transformatie en strategische terugtrekking om conflict te kunnen continueren. Het is voor ons hier best even wakker worden.
Dat is natuurlijk wel wat makkelijk roepen nu we terug kunnen kijken. Ik denk dat we tot een paar jaar geleden dit echt niet hadden hoeven verwachten. Zou ook niet gezond zijn geweest als we nog steeds de cold War mentaliteit hadden gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
GekkePrutser schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:29:
[...]

Ja ik weet het, dat zijn die immers die ook in Europa liggen.

Maar wat ik zeg is dat ze gewoon geen nut meer dienen in de huidige doctrine. Ik denk dat ze gewoon als puur symbolisch iets worden aangehouden ofzo.
Betwijfel ik hoor, als rusland of china echt mobiliseert worden die gebruikt hoor. Escaleert het dan? Tja op dat moment spreek je al van totale oorlog , zolang je die inzet tegen troepen denk ik niet dat er een total kernoorlog van komt, is er geen "winnaar" meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:21:
[...]

Ik heb 1 interessante theorie gelezen van iemand die bij de Britse Special Forces heeft gezeten. Zijn theorie was dat de oorlog in Oekraïne een afleiding (!) is van zijn grotere plan, dat gericht is op opstanden triggeren in Westerse landen onder via fake news beinvloede burgers, met uitgedeelde wapens, met als hoger doel ervoor zorgen dat door Rusland betaalde partijen de macht kunnen overnemen in democratiën (lees: Trump, Baudet, etc.).

Hopelijk klopt dat niet.
Tja, ik lach me rot als Rusland het internet afsluit, en vervolgens je ineens nooit meer iets van bijvoorbeeld Qanon leest. Verschwunden.

Maar ik denk, of gok, dat men dan op de een of andere manier toch nog internettoegang weet te regelen voor bijvoorbeeld GRU ops.

Allebei een hypothese.

Hoe gaat het met onze vriend Snowden? Als ik hem was (hij houdt van zijn vaderland) zou ik me behoorlijk bescheten voelen, net zoals iedere andere Westerling in Rusland. Met de kanttekening dat hij niet weg kan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:23:
Plus wat we misinformation noemen, en erger, narratieven die gepropageerd worden. Maar dan zit het vrij snel in heel andere hoekjes.
In dat licht bezien is het promotiewerk Krym Nash van kolonel Bouwmeester ook een aanrader:
In het proefschrift, getiteld Krym Nash, onderzoekt Bouwmeester de manier waarop Russische autoriteiten tegenwoordig hun opponenten beïnvloeden met misleidingsmethoden. Het onderzoek is gebaseerd op vormen van misleiding die de Russische en Sovjetautoriteiten, inclusief de veiligheid- en inlichtingendiensten, in het verleden hebben toegepast, zoals maskirovka, reflexieve controle, active measures, agents of influence, spetspropaganda, agitprop, desinformatie en fake news. Daarnaast zocht Bouwmeester ook naar andere vormen van misleiding en gaat hij in op onzekerheid en de effecten van misleiding (verrassing en gemanipuleerde beeldvorming).
Nieuwe en vernieuwde vormen van misleiding

De belangrijkste uitkomt van Bouwmeester's onderzoek is dat er tijdens het Russisch-Georgisch gewapend conflict in 2008 en de annexatie van de Krim in 2014 zes opvallende elementen van Russische misleiding zijn te onderkennen, die de eerdergenoemde vormen van misleiding aanvullen: (1) onzekerheid creëren door de uitgifte van Russische paspoorten en de Olympische Spelen te gebruiken als afleider, (2) gebruik van complottheorieën, (3) snelle en heimelijke interventie met speciale eenheden, georganiseerde burgers en private military companies, (4) militaire demonstraties, (5) toenemende activiteiten in cyberspace en de informatiesfeer, en (6) de wijze waarop gemanipuleerde beeldvorming in stand blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Wat dan?
Or else what? Een bezetting van een enorm land zoals oekraine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 10:06
Er ontstaat een vacuüm. Realistisch gezien zijn er zoveel uitkomsten van de onderlinge machtsstrijd die er gaat komen om die op te vullen dat je eenieder die hier gedetailleerde uitkomsten van gaat verkopen rustig kan uitlachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:20:
[...]

Ik weet niet of dat scenario zo waarschijnlijk is. Uiteraard zal het de situatie veranderen maar ik denk dat we hier in onze eigen achtertuin ook schoon schip zullen moeten maken. ER is allerlei verwevenheid die we hebben toegestaan en waar we nu (of misschien al langer) een hoge prijs voor gaan betalen.

Er zal echt wel wat meer moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
franssie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:22:
[...]

Dat is standaard procedure toch? Net zoals opblazen van belangrijke bruggen? Wist je dat je met de trein niet tussen Spanje en Portugal kan reizen omdat ze een andere spoorbreedte hebben?
Klopt, 'breedspoor' (je verzint het niet) heet dat :)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]
Bevriezen is nog niet afpakken.

Ze kunnen er voorlopig niks mee doen, maar hun aandeeltjes en vastgoedjes stoppen nu niet ineens met renderen. Ooit kunnen ze er weer bij.

En een beetje oligarch spreidt z'n risico. Gaat de City vast dan heb je altijd nog Zwitserland, of de Caymans, of de Zuidas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Ashilh schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:32:
[...]

Er ontstaat een vacuüm. Realistisch gezien zijn er zoveel uitkomsten van de onderlinge machtsstrijd die er gaat komen om die op te vullen dat je eenieder die hier gedetailleerde uitkomsten van gaat verkopen rustig kan uitlachen.
ik was ook niet uit op een precieze voortgang oid.. meer wat zou een mogelijke richting kunnen zijn, wat kunnen we hier 'thuis' verwachten aan veranderingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Mwah - als je het bed onder de bielzen goed kapot hebt geblazen kan er lange tijd geen zwaar materieel overheen, en daar gaat het nu net om. Voor licht spul hebben ze zat vliegtuigen etc (al moeten die nog ergens landen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:33:
[...]

Bevriezen is nog niet afpakken.

Ze kunnen er voorlopig niks mee doen, maar hun aandeeltjes en vastgoedjes stoppen nu niet ineens met renderen. Ooit kunnen ze er weer bij.

En een beetje oligarch spreidt z'n risico. Gaat de City vast dan heb je altijd nog Zwitserland, of de Caymans, of de Zuidas.
Zwitserland doet mee met de asset-freeze van iedereen op de EU-sanctie lijst d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 26-02-2022 23:35 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
En weer 2 transport vliegtuigen naar beneden gehaald zie ik op Reddit met een foto van Twitter erbij dus kan hem niet embedden.

[ Voor 14% gewijzigd door Mektheb op 26-02-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
franssie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:34:
[...]

Mwah - als je het bed onder de bielzen goed kapot hebt geblazen kan er lange tijd geen zwaar materieel overheen, en daar gaat het nu net om. Voor licht spul hebben ze zat vliegtuigen etc (al moeten die nog ergens landen).
Vliegtuigen zijn minder efficiënt dan treinen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

k995 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:32:
[...]

Or else what? Een bezetting van een enorm land zoals oekraine?
Heel oekranie zal die niet in een paar dagen/weken of maanden bezetting krijgen. Maar als hij strategische en belangrijke punten verovert en zich zo langzamerhand uitbreid, dat ie grofst gedeelte in bezit neemt.

Daarna is het van…geld. Tja hoe hou je een ander land in bezit zonder poen. Dus de sancties en de or else what…dreigement

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:29:
[...]

Mwa rusland is letterlijk al járen hiermee bezig. Heb je de gesimuleerde nucleaire aanval op Zweden in 2013 gemist?

NATO report: A 2013 Russian aerial exercise was actually a 'simulated nuclear attack' on Sweden.
Now, a NATO report has appeared to confirm the purpose of that Russian maneuver. NATO Secretary General Jens Stoltenberg's 2015 annual report, released late last month, referred to the event as one of several "simulated nuclear attacks" on NATO and its partners, according to The Local, Sweden's English-language publication.
Verder genoeg voorbeelden te vinden van Rusland die response tijden en routes test van de luchtverdediging (soms letterlijk maandelijks). Vergeet ook de cyberaanvallen niet. Het net besproken vernieuwen van het nucleaire arsenaal komt daar ook nog eens bij. Nee die koude oorlog is al zeker 10 jaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

XWB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:33:
[...]

Klopt, 'breedspoor' (je verzint het niet) heet dat :)
Yup - een van de herinneringen dat Europa een continent van oorlogen is. En verdomde lastig als je met de trein naar Porto wil :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

Mektheb schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:35:
En weer 2 transport vliegtuigen naar beneden gehaald zie ik op Reddit met een foto van Twitter
Ai..daar zitten zo'n 120 tot 150 paratroopers in..
Dat zijn er dus al vier op één dag

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Xtr3me4me schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:35:
[...]

Heel oekranie zal die niet in een paar dagen/weken of maanden bezetting krijgen. Maar als hij strategische en belangrijke punten verovert en zich zo langzamerhand uitbreid, dat ie grofst gedeelte in bezit neemt.

Daarna is het van…geld. Tja hoe hou je een ander land in bezit zonder poen. Dus de sancties en de or else what…dreigement
ALs je niet heel een land hebt krijg je iets als afgahnistan, en welk dreigment zal hij doen ? Hoe zwaarder hij opteeed hoe meer verzet en hoe moeilijker en kostbaarder de bezetting word.

Poetin kan enkel verkiezen in zoiets terwijl het westen enkel moet toekijken en wapens naar daar smokkelt.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik ben bijna de hele dag weggeweest, dus het was even bijlezen.

Maar er zijn een aantal goede ontwikkelingen geweest.
-Het belangrijkste is denk ik dat Duitsland haar defacto wapenembargo heeft opgeheven. Dat opent meteen een belangrijke nieuwe bron van bewapening en dat zagen we ook meteen. Het zal de levering hopelijk ook versimpelen en versnellen.
-De spoorlijnen lijken vernietigd te worden wat een zeer belangrijke ontwikkeling is voor de slag om Kyjiv.
-Daarna komt SWIFT er nu echt aan. Belangrijk voor de lange termijn, maar voor Oekraïne iets minder nu.
-De informatiecampagne naar Rusland is ook belangrijk. Oekraïne die Russische ouders in staat stelt om te achterhalen waar en hoe hun zonen zijn gestorven. Maar ook die hackers die flink bezig zijn jegens de Russen of de grote techbedrijven die ook geen ruimte meer bieden aan Russische mediakanalen.
-Het blijven aanscherpen van sancties, of het nu het vliegverbod is of de Amerikanen die kijken naar de Russische centrale bank.

Problematischer is dat ik me zorgen begin te maken dat die verhalen van een slecht getrainde, bewapende en uitgeruste eerste echelon die nu vervangen gaat worden voor een beduidend betere tweede echelon, kunnen kloppen. En als dat klopt, dan kunnen we dit vannacht wel eens het begin hiervan gaan zien. De focus lijkt ook echt op Kyjiv te liggen vanuit de noordelijke richting, zowel ten westen als oosten van de Dnipro.

Het Russische dilemma is dat Kyjiv een echt grote stad is die inmiddels aardig gevuld zal zijn met militairen en burgermilitie die wapens uitgedeeld heeft gekregen. Die stad nemen zie ik niet gemakkelijk zijn. Komt bij dat de bevoorradingslijnen voor beide Russische formaties, kwetsbaar zullen zijn voor sabotage, partizanen, artillerievuur etc. Kort zijn deze lijnen inmiddels ook niet meer en dat compliceert de zaak nog verder. Ook zal je voor een stad van dit formaat, een vorm van omsingeling moeten bereiken omdat er anders maar voorraden, materieel en militairen aangevoerd kunnen worden. En hiervoor heb je ook een enorme macht nodig bovenop die in de stad.

Aan de Oekraïense kant heb je potentieel een nog veel groter dilemma. Als de Russen echt met zware vuurondersteuning komen aanzetten, dan kan een verdediging in de buitenwijken of net buiten de stad, wel eens een heel zware en misschien wel onmogelijke opdracht worden. En als je deze niet kan voorkomen, dan kan je de effectiviteit van dergelijke vuursteun redelijk neutraliseren door bewust terug te vallen in de stad.

Een stad effectief beschieten is een zeer complex probleem waar niet echt een antwoord op is. De dichtheid en het formaat van de gebouwen staat gewoon in de weg van effectieve beschietingen waardoor je meer afhankelijk gaat worden van direct vuur. Je moet dus eigenlijk de stad intrekken en dan heb je als verdediger overal de mogelijkheid tot het leggen van hinderlagen, de route van de aanvaller te controleren met barricades en enorme verstoring van de achterhoede. Immers is een molotov cocktail afdoende om een vrachtwagen te vernietigen en dat was de munitie, brandstof of het voedsel voor een groep soldaten. Zeker met een stad van dit formaat, is het een ware nachtmerrie om in te nemen tegen vastberaden verzet.

Hiermee riskeer je alleen wel enorme vernietiging van de stad en vele burgerdoden, je eigen burgers die je juist probeert te beschermen. Ook riskeer je een gigantische humanitaire crisis als bijvoorbeeld de nutsinfrastructuur word vernietigd en mensen zonder water komen te zitten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Zewatanejo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:37:
[...]

onze stingers gaan daar spoedig nog meer van maken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:53
Mektheb schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:35:
En weer 2 transport vliegtuigen naar beneden gehaald zie ik op Reddit met een foto van Twitter erbij dus kan hem niet embedden.
IL76 transportvliegtuigen, zijn er nu totaal 4 neergehaald in 24 uur. Ik zie het op meerdere kanalen voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
[...]

Ja probeer nu te achterhalen of dit die toestellen waren die net nog in Belarus vlogen, transponders gingen namelijk ook uit vlak voor ze Oekraïne binnen gingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Hmm, kan heen of terugweg zijn, toch?

Pagina: 1 ... 13 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid