scorpionv schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:06:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide toelichting, ik heb serieus naar een dergelijke uitleg zitten zoeken, maar niet gevonden. Ik snap hem nu, het is een zorgvuldig geconstrueerd verhaal, om een bepaalde boodschap ongemerkt maar doelbewust over te brengen. Eigenlijk een verhaal om mensen mee te hersenspoelen. Ik ga zeker verder lezen in je leestips

Ja, en het is wapentechnologie. Wij hier hebben het daar als samenleving best moeilijk mee. Het idee dat taal, term en narratief ingezet kunnen worden om ons gedrag een richting te geven die - binnen context - tegen eigen belangen in kan werken.
We hebben een cultuur-historische setting waar dingen zoals zelfredzaamheid, individualisme, zelfbeschikking en zelfontplooiing niet louter onderwerpen van ordening zijn, maar ook zaken waar we een zeker geloofsgedrag bij hebben waar vaak een mismatch ligt tussen ons zelfbeeld, en onze reële sociale psychologie / gedragsbiologie.
Dat maakt ons kwetsbaar. Wat een beetje zuur is, want het is de andere kant van dezelfde munt waar de grootste kracht van ons brein zit: patroonherkenning.
Ik kan niet volledig herhalen nu wat daar in vorig topic van voorbij gekomen is, maar er zijn nog twee startpunten voor verkenning die absoluut de moeite waard zijn:
1. De twee sporen van hoe wij denken. Iets waar we enorm profijt van kunnen hebben met een beetje inzicht. Kahneman’s werk is een aanrader. Let wel, zijn boek is weinig hapklaar. Er zijn echter ook boeken die de vertaalslag maken naar praktisch inzicht:
https://www.goodreads.com...77-thinking-fast-and-slow
Ter illustratie binnen context, kijk eens hoe onze omgang met sociale media en situatie verleidt tot systeem 1, terwijl analyse meer gebaat is bij systeem 2:
2. De valstrikken van onze gedragsbiologie en sociale psychologie, ook zoiets waar een beetje inzicht enorm potentieel geeft. De introductie cursus van Robert Sapolsky is een aanrader:
https://www.robertsapolskyrocks.com/ (sectie HUM-BIO in het menu).
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.