Rusland is net zo goed onderdeel van de globale productieketens als wij. Ook dat Russische materieel gebruikt buitenlandse componenten. En zoals de automakers al maanden laten zien: Een enkele chip die niet geleverd wordt kan betekenen dat je de hele auto niet kunt bouwen.TheBorg schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:00:
[...]
Hoe dan precies? Het leger krijgt betaald in Roebels en die kunnen ze gewoon bijdrukken. Volgens mij wordt het merendeel van het materieel in eigen land gemaakt. Daar heb je geen dollars voor nodig.
Eritrea, logisch met die leider daar
de 13 anderen brachten geen stem uit, nog steeds "neutraal".
de 13 anderen brachten geen stem uit, nog steeds "neutraal".
Bron NU.nlVN-mensenrechtenraad start onderzoek naar oorlog Oekraïne
De VN-mensenrechtenraad veroordeelt de vermeende schending van mensenrechten door Russische troepen in Oekraïne en komt met een onderzoekscommissie. Een resolutie hierover is met grote meerderheid aangenomen.
Nederland en 31 andere landen stemden voor de resolutie. Alleen Rusland en Eritrea waren tegen. De dertien overige landen, waaronder China, brachten geen stem uit.
De Oekraïense vertegenwoordiger zei voor de stemming dat de 47 landen in de raad de "gemeenschappelijke plicht" hebben om te zorgen voor de documentatie en verificatie van Russische misdaden en de identificatie van de verantwoordelijken.
Dit heeft geen zin. Putin is al bezig sinds georgie en tsjetsjenie. Oekraine is de zoveelste keer dat hij dit flikt. Die gaat dus gewoon door totdat hij keihard gestopt wordt.Drakensteine schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:20:
1. Toekijken en afwachten en hopen dat Poetin na de verovering van Oekraïne stopt. En ik hoop dat het een stapje te ver was voor ze, dat de er mee tenonder gaan.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Dat embargo van geavanceerde halfgeleiders gaat ze op termijn heel veel pijn doen, terug naar de tijd van de USSR inderdaad.downtime schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:25:
Rusland is net zo goed onderdeel van de globale productieketens als wij. Ook dat Russische materieel gebruikt buitenlandse componenten. En zoals de automakers al maanden laten zien: Een enkele chip die niet geleverd wordt kan betekenen dat je de hele auto niet kunt bouwen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Mee eens. Ik denk dat we door moeten pakken wil hij stoppen hiermee. Anders blijven we er maar achteraan hobbelen.Salvatron schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:27:
[...]
Dit heeft geen zin. Putin is al bezig sinds georgie en tsjetsjenie. Oekraine is de zoveelste keer dat hij dit flikt. Die gaat dus gewoon door totdat hij keihard gestopt wordt.
contacten daar (verantwoordelijk openbaar vervoer) kunnen dit via vrachtwagen in het land krijgenLankHoar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:32:
[...]
Ik zit te denken dat we een busje kunnen huren, daar past veel meer in dan in een personenauto. Dan voedsel e.d. mee die kant op, en op de terugweg proberen te coordineren of we mensen mee kunnen nemen. Hier in CZ heb ik al een organisatie die dit coordineert. Even kijken dus.
gezien zijn functie kunnen zij voor al het papierwerk zorgen; simpel 'erheen rijden en we zien wel' gaat niet lukken
wachten even af op de modjes van hier voor nieuw topic
Juist, bijna elke expert is het daar over eens. Goede website waar experts met elkaar in gesprek gaan is https://warontherocks.com/. Wees gewaarschuwd. Erg Amerikaans en je bent veel tijd kwijt als je je verdiept.RodeStabilo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:18:
Poei. wat zitten we in een spagaat. Ik lees iets teveel berichten her en der dat we moeten ingrijpen, maar dat staat garant voor de meest complete escalatie. maar ja dat houdt in dat je Oekraine moet opgeven
[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 04-03-2022 13:41 . Reden: Ooops. tikfoutje in de link. ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb ooit Economie gehad op de HAVO. Mijn docent was een imposante man met baard en voor de hobby speelde hij schaak. Hij was ontzettend goed in denkspelletjes en gaf ons regelmatig opdrachten om uit te zoeken wat er gebeurde als.nst6ldr schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:17:
[...]
Wauw, dit wist ik nog niet. Is het erg dat ik hier even om moest gniffelen? Als dit al de stand van zaken van de roebel is, en kijk naar wat de markt en de valuta doet (had helemaal in het begin al een grafiek gepost die iets van 30% daling binnen 12 uur na de invasie liet zien), dan gaat de bevolking het nog zwaarder krijgen dan ik al dacht.
De basis is de zogenaamde handelsbalans. Dat is de waarde van alles wat je exporteert tov alles wat je importeert. Een positieve balans wil zeggen dat de waarde die je exporteert groter is dan de waarde van de import. Valuta is ook een export product en valuta kan gesteund worden door "steunaankopen". Koopt de Federal Reserve voor 1 miljard aan Roebels dan stijgt de waarde van de Roebel en daalt die van de Dollar.
Voor Rusland geldt nu dat ze de Roebel kunnen stutten door hun pot met Amerikaanse dollars open te breken en die te wisselen. Dat gaat goed zolang ze Dollars hebben. Als hun vreemde valuta op is, kunnen ze niet steunen.
Wat kan helpen is een positieve balans. Als je daar Dollars aan overhoud kan je die inzetten voor steun van de Roebel.
Hier kan je zien dat ze op dit moment nog een zeer positieve handelsbalans hebben. De oorzaak zal aardgas zijn. Gegevens zijn nog niet bij voor de huidige situatie.
Economisch gezien zit Rusland daar zeer gezond. De reden is dat iedereen dat gas nodig heeft dus daar loopt Putin op binnen. De sancties zorgen voor een enorme devaluatie van de Roebel en een rente stijging. De koopkracht van de gemiddelde Rus zal omlaag storten. Dan stagneert de import van luxe artikelen als eerste, wat weer goed is voor de handelsbalans en de Roebel.
Wil je Rusland echt pijn doen, dan zal de gaskraan dicht moeten.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Oekraïne is van een heel andere orde dan Georgië en Tsjetsjenië, die gebieden werden niet zo openlijk gesteund door alles wat de NAVO beschikbaar heeft.Salvatron schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:27:
Dit heeft geen zin. Putin is al bezig sinds georgie en tsjetsjenie. Oekraine is de zoveelste keer dat hij dit flikt. Die gaat dus gewoon door totdat hij keihard gestopt wordt.
Hij gaat gestopt worden, door de Oekraïners zelf, helaas tegen een enorm hoge prijs voor de lokale bevolking.
Bijna heel de invasiemacht is ingezet, een blik op liveuamap laat zien dat ze in het noorden de afgelopen 4 dagen amper gebied hebben veroverd (zie 'time' rechtsboven).
Ze hebben een fractie van het grondgebied in handen en het is maar de vraag in hoeverre ze dat echt onder controle hebben. Voorraden raken op en dan zijn ze niet eens begonnen met het innemen van de grote steden, puur getalsmatig zie ik niet hoe ze dit voor elkaar gaan krijgen.
jongen van daar kan een 20-tonner beschikbaar stellen in nld (hij doet contact/contracten vervoer, bussen/trein, maar ook internationaal goederen transport)himlims_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:29:
[...]
contacten daar (verantwoordelijk openbaar vervoer) kunnen dit via vrachtwagen in het land krijgen
gezien zijn functie kunnen zij voor al het papierwerk zorgen; simpel 'erheen rijden en we zien wel' gaat niet lukken
wachten even af op de modjes van hier voor nieuw topic
kan de papierwinkel verzorgen; dan kan het ook echt aankomen op plaats bestemming
brandstof is wel een dingetje ... wordt vervolgd
Beetje offtopic maar goed:Garyu schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:58:
[...]
Hoewel dit ten tijde van / net na WO2 misschien nog gebeurde, kan je een voorbeeld geven waarin dit in de afgelopen vijftig jaar daadwerkelijk aan de orde was?
Dicht bij huis denk ik dat bij de opsplitsing van voormalig Joegoslavië weinig input is meegenomen van de bewoners van die streken. Maar ook tijdens de dekolonisatie van bv Afrika is door de voormalig onderdrukkers weinig gekeken en overlegd naar een fatsoenlijke bepaling van landsgrenzen die gebaseerd is op overleg met de oorspronkelijke bewoners.
Iets 'abstracter' misschien: de voortdurende inmenging in het Midden-Oosten jaren 70 en 80, waar aan de lopende band beslissingen werden genomen die totaal niet in het belang waren van de plaatselijke bevolking, maar slechts in de economische (olie) en strategische belangen van de Westerse landen.
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
🔴 BREAKING
— United Nations Human Rights Council (@UN_HRC) 4 maart 2022
The Human Rights Council has decided to urgently establish an independent international commission of inquiry as a result of #Russia's aggression against #Ukraine.
✅ YES: 32
❌ NO: 2
➖ ABSTENTIONS: 13 pic.twitter.com/cJGjHtwXcR
:strip_exif()/f/image/vpiFMZvMKwQNQweeOhab25Sk.jpg?f=fotoalbum_large)
Typisch ook welke landen tegen stemmen, en welke zich ontrekken
[ Voor 77% gewijzigd door Jeroenvde89 op 04-03-2022 13:38 ]
Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1
Maar puur Poetin vervangen is ook geen trendbreuk. In tegendeel zelfs.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Heb niet de illusie dat wij in het westen Poetin af kunnen zetten, dat zullen de Russen toch echt zelf moeten doen.
Elke dag dat dit conflict voortduurt verliezen ze materieel, manschappen en lopen de kosten op. Kosten die een steeds groter probleem worden aangezien de reserves van de centrale bank bevroren zijn. Moraal is gewoon niet goed en zal alleen maar verslechteren, met elke dag die verstrijkt zijn ze een minder grote bedreiging voor de NAVO. No way dat ze met deze troepenmacht heel het land voor langere tijd onder controle kunnen houden.
Maar willen we daarin een trendbreuk forceren, zullen we eerst zelf schoonschip moeten maken met dark money en oligarchie thuis. Herstel fundamentele basis democratische waarden, pas vanuit dat punt kunnen we iets betekenen in dat opzicht.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Toch denk ik dat niet ingrijpen voor nu het meest logische scenario is voor het westen. De oorlog doet met bijbehorende sancties doet Rusland heel veel pijn. De effecten van de sancties en de tegenslagen in Oekraïne zijn nog niet eens echt begonnen laat staan op het hoogte punt. Zie ook dit;Salvatron schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:27:
[...]
The Moscow Stock Exchange will remain closed through at LEAST next Wednesday, March 9th. It has been closed since Monday Feb 28th, making it the nation’s longest shutdown. Obviously this is just postponing the inevitable 🧨
— Bianna Golodryga (@biannagolodryga) 4 maart 2022
Afwachten hoeveel pijn Rusland dit gaat doen en wat deze dynamiek teweeg brengt in en voor Rusland is voor nu de beste strategie die het Westen het minste pijn doet.
Uiteraard is het zo dat als Poetin rare sprongen gaat maken als hij te veel in het nauw komt er een andere situatie ontstaat. Als nog kan dan in het westen gestopt worden met het afnemen van gas voor dat er echt overgegaan moet worden op inmenging op het slagveld. Dat laatste is echt een last resort en dat gaat ons allemaal veel ellende brengen.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Hoorde gisteren op BNR dat veel Russen probeerden crypto te kopen. Door hun situatie rekenen de exhanges 25% extra kosten om bv Bitcoin te kopen.
Maar dat zal wat zijn als al die Russen al hun geld in crypto steken en opeens een whale besluit te verkopen. Dan verliezen ze nog meer 'geld'
Maar dat zal wat zijn als al die Russen al hun geld in crypto steken en opeens een whale besluit te verkopen. Dan verliezen ze nog meer 'geld'
Ik dacht dat een "zeer positieve handelsbalans" niet perse positief is. Het is niet een goed teken als je alleen maar verkoopt maar geen geld uitgeeft. Kan bijvoorbeeld betekenen dat jouw economie zeer eenzijdig is en dat de bevolking te arm is om geld uit te geven. En dat lijken nu precies de problemen van Rusland te zijn.asing schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:32:
[...]
Hier kan je zien dat ze op dit moment nog een zeer positieve handelsbalans hebben. De oorzaak zal aardgas zijn. Gegevens zijn nog niet bij voor de huidige situatie.
Misschien ben ik te cynisch, maar ik moet meteen hier aan denken:Jeroenvde89 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:37:
[Twitter]
[Afbeelding]
Typisch ook welke landen tegen stemmen, en welke zich ontrekken.
YouTube: Monty Python's Life of Brian - Scene 21, the committee meeting
Het zijn wel weer de usual suspects die tegen stemmen of zich onthouden.Jeroenvde89 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:37:
[Twitter]
[Afbeelding]
Is dit alleen een dikke foei of volgen er ook acties uit?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Zijn laatste bron van Dollars en Euro's blokkeren?Zewatanejo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:38:
Als nog kan dan ook de gaskraan nog dicht gedraaid worden voor dat er echt overgegaan moet worden op inmenging op het slagveld. Dat laatste is echt een last resort en dat gaat ons allemaal veel ellende brengen.
Hij gooit nog eerder een atoombom...
Iemand een goede analyse wat het dichtdraaien van de gaskraan op korte, midden en lange termijn gaat betekenen? Korte termijn kan ik nog wel redelijk bedenken misschien (het wordt koud, (groot)verbruikers in productieproblemen, instabiliteit electriciteitsnet), maar ik ken tot nu toe alleen maar de doemscenario's "we zitten nog tenminste 10 jaar aan Rusland vast".Zewatanejo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:38:
[...]
Toch denk ik dat niet ingrijpen voor nu het meest logische scenario is voor het westen. De oorlog doet met bijbehorende sancties doet Rusland heel veel pijn. De effecten van de sancties en de tegenslagen in Oekraïne zijn nog niet eens echt begonnen laat staan op het hoogte punt. Zie ook dit;
[Embed]
Afwachten hoeveel pijn Rusland dit gaat doen en wat deze dynamiek teweeg brengt in en voor Rusland is voor nu de beste strategie die het Westen het minste pijn doet.
Uiteraard is het zo dat als Poetin rare sprongen gaat maken als hij te veel in het nauw komt er een andere situatie ontstaat. Als nog kan dan ook de gaskraan nog dicht gedraaid worden voor dat er echt overgegaan moet worden op inmenging op het slagveld. Dat laatste is echt een last resort en dat gaat ons allemaal veel ellende brengen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Zoals @DaniëlWW2 eerder beschreef, ze lijken in het Zuiden, en volgens mij ook in het noorden (Kursk <> Kyiv) spoor te willen veiligstellen naar een aantal belangrijke steden, en met dat spoor weer in tact, kunnen ze 'pas echt beginnen'.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:33:
[...]
Ze hebben een fractie van het grondgebied in handen en het is maar de vraag in hoeverre ze dat echt onder controle hebben. Voorraden raken op en dan zijn ze niet eens begonnen met het innemen van de grote steden, puur getalsmatig zie ik niet hoe ze dit voor elkaar gaan krijgen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Niet. Tegen de tijd dat ze vooruit kunnen, is alles aan de achterkant op. Die sancties lijken te gaan werken.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:33:
[...]
Oekraïne is van een heel andere orde dan Georgië en Tsjetsjenië, die gebieden werden niet zo openlijk gesteund door alles wat de NAVO beschikbaar heeft.
Hij gaat gestopt worden, door de Oekraïners zelf, helaas tegen een enorm hoge prijs voor de lokale bevolking.
Bijna heel de invasiemacht is ingezet, een blik op liveuamap laat zien dat ze in het noorden de afgelopen 4 dagen amper gebied hebben veroverd (zie 'time' rechtsboven).
Ondertussen in Belarus:
⚡️Belarusian partisans burned railway equipment near Svetlahorsk (Gomel region), which transports the vehicles to Ukraine.
— Belarusian Hajun project (@Hajun_BY) 4 maart 2022
*Upd
En Putin slaat in ene een andere toon aan:
Extraordinary comments from Putin just now.
— Polina Ivanova (@polinaivanovva) 4 maart 2022
Says Russia has “no ill intentions towards its neighbours” and calls for international cooperation to return, for relations to normalize pic.twitter.com/r00LJCeLlI
Nu met vertaling:
"We see no need to exacerbate the situation or worsen our relations," Putin said. "I think everyone should think about normalising relations and cooperating normally."
— Polina Ivanova (@polinaivanovva) 4 maart 2022
Erm
[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-03-2022 14:51 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Sorry, ik bedoelde het andersom, dicht draaien aan onze zijde....Ik snap je verwarring.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Zijn laatste bron van Dollars en Euro's blokkeren?
Hij gooit nog eerder een atoombom...
Je zou je winst kunnen investeren in betere wegen, onderwijs, medische zorg etc. Maar het blijft een oligarch dus het verdwijnt ergens in zakken.downtime schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:40:
[...]
Ik dacht dat een "zeer positieve handelsbalans" niet perse positief is. Het is niet een goed teken als je alleen maar verkoopt maar geen geld uitgeeft. Kan bijvoorbeeld betekenen dat jouw economie zeer eenzijdig is en dat de bevolking te arm is om geld uit te geven. En dat lijken nu precies de problemen van Rusland te zijn.
Goed aangewend hadden de Russen echt een prachtige maatschappij kunnen hebben.
Wel raar dat Rusland tegen stemt.Jeroenvde89 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:37:
[Twitter]
[Afbeelding]
Volgens Rusland pleegde Oekraïne toch ‘genocide’.
Deze tegenstemming komt niet eens overeen met hun eigen narrative, dan zou je het toch graag uitgezocht willen hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 04-03-2022 13:45 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dan zijn er honderdduizenden extra troepen nodig, vraag me af of die beschikbaar zijn laat staan hoe gemotiveerd ze nog zijn. Die weten wat ze te wachten staat, reken maar dat de NAVO enorm veel wapens en munitie het land in rijdt...Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:41:
Zoals @DaniëlWW2 eerder beschreef, ze lijken in het Zuiden, en volgens mij ook in het noorden (Kursk <> Kyiv) spoor te willen veiligstellen naar een aantal belangrijke steden, en met dat spoor weer in tact, kunnen ze 'pas echt beginnen'.
Misschien heeft Rusland niet zo'n machtig leger als wij altijd gedacht hebben.
Blijkt in de praktijk de slagkracht (op nucleair na) enorm tegen te vallen, is het in belangrijke mate psyop (zie de VDV parachutisten).
Bijna alsof Putin en zijn boevenkliek liegen dat ze barsten met hun gevorkte tongenYakuzA schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:44:
[...]
Wel raar dat Rusland tegen stemt.
Volgens hun pleegde Oekraïne toch ‘genocide’.
Deze tegenstemming komt niet eens overeen met hun eigen narrative.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Tekenend dat welA snapshot of the Russian economy: an investment expert goes live on air and says his current career trajectory is to work as "Santa Claus" and then drinks to the death of the stock market. With subtitles. pic.twitter.com/XiPVTSUuks
— Peter Liakhov (@peterliakhov) 3 maart 2022
Nice, zouden de sancties beginnen te werken?NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:43:
[...]
Niet. Tegen de tijd dat ze vooruit kunnen, is alles aan de achterkant op. Die sancties lijken te gaan werken.
Ondertussen in Belarus:
[Embed]
[Embed]
Macron heeft zich meermaals opgeworpen als mediator. Elke keer zonder succes. Volgens mij eigent hij zichzelf een grotere rol (van invloed) toe, dan dat hij daadwerkelijk heeft. Heb echt totaal niet de illusie dat hij invloed heeft. Eerder dat hij zich iedere keer voor het spreekwoordelijke karretje laat spannen.autje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:18:
[...]
Dat laatste belletje was andersom: Putin belde Macron.
Woorden van Putin zijn 0.0 waard, daden moeten het laten zien.De_Bastaard schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Nice, zouden de sancties beginnen te werken?
I am the great Cornholio!
Vergeet niet dat ze ook sinds 2008 heel veel goud gekocht hebben. Zowel vanuit de eigen mijnen als op de markt (versus USD). Ze zijn van 500ton naar 2400ton gegaan sinds 2008. Dus ze hebben hier mijns inziens wel degelijk (deels) op geanticipeerd.asing schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:32:
[...]
Ik heb ooit Economie gehad op de HAVO. Mijn docent was een imposante man met baard en voor de hobby speelde hij schaak. Hij was ontzettend goed in denkspelletjes en gaf ons regelmatig opdrachten om uit te zoeken wat er gebeurde als.
De basis is de zogenaamde handelsbalans. Dat is de waarde van alles wat je exporteert tov alles wat je importeert. Een positieve balans wil zeggen dat de waarde die je exporteert groter is dan de waarde van de import. Valuta is ook een export product en valuta kan gesteund worden door "steunaankopen". Koopt de Federal Reserve voor 1 miljard aan Roebels dan stijgt de waarde van de Roebel en daalt die van de Dollar.
Voor Rusland geldt nu dat ze de Roebel kunnen stutten door hun pot met Amerikaanse dollars open te breken en die te wisselen. Dat gaat goed zolang ze Dollars hebben. Als hun vreemde valuta op is, kunnen ze niet steunen.
Wat kan helpen is een positieve balans. Als je daar Dollars aan overhoud kan je die inzetten voor steun van de Roebel.
Economisch gezien zit Rusland daar zeer gezond. De reden is dat iedereen dat gas nodig heeft dus daar loopt Putin op binnen. De sancties zorgen voor een enorme devaluatie van de Roebel en een rente stijging. De koopkracht van de gemiddelde Rus zal omlaag storten. Dan stagneert de import van luxe artikelen als eerste, wat weer goed is voor de handelsbalans en de Roebel.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Als het front eenmaal ingegraven is, wordt progressie ook veel moeilijker, zelfs als je extra veel verse troepen in gaat proberen (in de file) te zetten.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Dan hebben ze honderdduizenden extra troepen nodig, vraag me af of die beschikbaar zijn laat staan hoe gemotiveerd ze nog zijn. Die weten wat ze te wachten staat, reken maar dat de NAVO enorm veel wapens en munitie het land in rijdt...
Zie ook hoe weinig progressie er rondom Donetsk en Luhansk geboekt is door Rusland in de afgelopen week.
PSN
De macht van hun leger heeft altijd in rauwe aantallen gezeten en de bereidheid deze op te offeren. Op zich zie ik ze dat nog wel even volhouden ja.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Dan hebben ze honderdduizenden extra troepen nodig, vraag me af of die beschikbaar zijn laat staan hoe gemotiveerd ze nog zijn. Die weten wat ze te wachten staat, reken maar dat de NAVO enorm veel wapens en munitie het land in rijdt...
Blijkt in de praktijk de slagkracht (op nucleair na) enorm tegen te vallen, is het in belangrijke mate psyop (zie de VDV parachutisten).
En daar komt natuurlijk ook nog bij dat het traditionele modderseizoen zal beginnen. Dat helpt waarschijnlijk ook met de verklaring waarom het noorden bijna muurvast staat en het zuiden niet.Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Zoals @DaniëlWW2 eerder beschreef, ze lijken in het Zuiden, en volgens mij ook in het noorden (Kursk <> Kyiv) spoor te willen veiligstellen naar een aantal belangrijke steden, en met dat spoor weer in tact, kunnen ze 'pas echt beginnen'.
De reactie is dan ook effectief het slopen van de Russische economie in de hoop dat dit het einde van Poetin inluid.NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:43:
[...]
Niet. Tegen de tijd dat ze vooruit kunnen, is alles aan de achterkant op. Die sancties lijken te gaan werken.
Ondertussen in Belarus:
[Embed]
[Embed]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik vrees dat je je de plank misslaat. Wat er nu in Oekraine op pad is is nog maar het begin. Als het moet, kan het serieus veel erger worden. Zowel qua materieel (nauwelijks bombardementen vanuit vliegtuigen tot nog toe bijvoorbeeld), als ook aan boots-on-the-ground heeft het russische leger nog honderdduizenden soldaten die ze bij elkaar kunnen trommelen. Bedenk dat het leger bestaat uit zo'n 1 miljoen soldaten plus verdere 2 miljoen reservisten...hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Wat alleen niet helpt, is dat ze ongeveer de helft van de buitenlandse valutareserves hebben geblokkeerd. Bij ongeveer 300 miljard euro kunnen ze dus niet bij.
Een positieve handelsbalans is 1, maar als je niet bij je spaargeld kan, heb je er ook niet zo veel aan.
"Putin's war chest of $630 billion of reserves only matters if he can use it to defend his currency, specifically by selling those reserves in exchange for buying the rouble," a second senior administration official said.
"After today's action, that will no longer be possible and 'Fortress Russia' will be exposed as a myth."
[ Voor 54% gewijzigd door gorgi_19 op 04-03-2022 13:49 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Goud heeft geen waarde als je het niet kan verkopen. Klinkt heel idioot maar zo werkt de economie._the_crow_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:46:
[...]
Vergeet niet dat ze ook sinds 2008 heel veel goud gekocht hebben. Zowel vanuit de eigen mijnen als op de markt (versus USD). Ze zijn van 500ton naar 2400ton gegaan sinds 2008. Dus ze hebben hier mijns inziens wel degelijk (deels) op geanticipeerd.
De verkiezingen in Frankrijk komen er aan.....Macron doet dit voor zichzelf;SterqVerhael schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Macron heeft zich meermaals opgeworpen als mediator. Elke keer zonder succes. Volgens mij eigent hij zichzelf een grotere rol (van invloed) toe, dan dat hij daadwerkelijk heeft. Heb echt totaal niet de illusie dat hij invloed heeft. Eerder dat hij zich iedere keer voor het spreekwoordelijke karretje laat spannen.
https://nos.nl/artikel/24...rvang-je-de-kapitein-niet
Ja, maar met de welvaart zijn ook de Russen steeds minder bereid om offers te accepteren. En steeds minder bereid om te vechten.Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:46:
[...]
De macht van hun leger heeft altijd in rauwe aantallen gezeten en de bereidheid deze op te offeren. Op zich zie ik ze dat nog wel even volhouden ja.
Er komt steeds geld binnen voor de gas betalingen. Er is een constante stroom aan Euro's en dollars die ze kunnen inzetten.gorgi_19 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:48:
[...]
Wat alleen niet helpt, is dat ze ongeveer de helft van de buitenlandse valutareserves hebben geblokkeerd. Bij ongeveer 300 miljard euro kunnen ze dus niet bij.
Een positieve handelsbalans is 1, maar als je niet bij je spaargeld kan, heb je er ook niet zo veel aan.
Van wat ik begrijp is door de scheve verdeling van die welvaart er nog een flink reservoir van kanonnenvoer. De vraag of die bereid zijn te vechten is niet van heel groot belang, zolang ze geen keus hebben en de Russen ze sneller naar het front kunnen aanvoeren dan dat ze er afgeslacht worden.Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:49:
[...]
Ja, maar met de welvaart zijn ook de Russen steeds minder bereid om offers te accepteren. En steeds minder bereid om te vechten.
kan ook nog interessante dingen gaan doen wel. Het enige wat nog erger is dan kou, is dat je continu nat bent/wordt. Als je daar in dat konvooi bivakkeert, ben je met nat weer wel snel klaar na een paar dagen, vooral als je met slechte uitrusting en slechte bevoorrading zit.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:47:
[...]
En daar komt natuurlijk ook nog bij dat het traditionele modderseizoen zal beginnen. Dat helpt waarschijnlijk ook met de verklaring waarom het noorden bijna muurvast staat en het zuiden niet.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Er zijn binnenkort verkiezingen in Frankrijk, vergeet dat niet.SterqVerhael schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:45:
[...]
Macron heeft zich meermaals opgeworpen als mediator. Elke keer zonder succes. Volgens mij eigent hij zichzelf een grotere rol (van invloed) toe, dan dat hij daadwerkelijk heeft. Heb echt totaal niet de illusie dat hij invloed heeft. Eerder dat hij zich iedere keer voor het spreekwoordelijke karretje laat spannen.
Als je dan als sterke leider kan overkomen die Poetin kan bewegen tot enige positieve actie dan is dat een gigantische succesfactor
Dan kan hij nu beter stil blijven zitten. Want die winst heeft hij al binnen als je naar de peiling kijkt.oldgrumpy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:53:
[...]
Er zijn binnenkort verkiezingen in Frankrijk, vergeet dat niet.
Als je dan als sterke leider kan overkomen die Poetin kan bewegen tot enige positieve actie dan is dat een gigantische succesfactor
Hij kan het nu alleen nog verkloten.
Kopers genoeg denk ik, India en China bvbasing schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:49:
[...]
Goud heeft geen waarde als je het niet kan verkopen. Klinkt heel idioot maar zo werkt de economie.
Klopt. Ik zit beroepstechnisch in de sector, dus ik ken de beperkingen en mogelijkheden. Wat ik wilde aangeven is dat dat goud in ieder geval niet geblokeerd kan worden door een ander land. Mits de custodian niet in een ander land zit uiteraard. En er zijn (helaas) vast nog wel landen die willen handelen met Rusland.asing schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:49:
[...]
Goud heeft geen waarde als je het niet kan verkopen. Klinkt heel idioot maar zo werkt de economie.
[ Voor 5% gewijzigd door _the_crow_ op 04-03-2022 13:55 ]
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Vergeet niet dat Frankrijk vooral in Europa en binnen de Navo wel degelijk best wat te vertellen heeft, als een van de hoofdmachten inclusief grootste kern-arsenaal binnen de EU.Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:54:
[...]
Dan kan hij nu beter stil blijven zitten. Want die winst heeft hij al binnen als je naar de peiling kijkt.
Hij kan het nu alleen nog verkloten.
Zoals @Cyberpope zegt, hij staat voor in alle peilingen, dus hem afdoen als "staat beter" vindt ik ongepast.oldgrumpy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:53:
[...]
Er zijn binnenkort verkiezingen in Frankrijk, vergeet dat niet.
In de peilingen staat Macron op 28 procent van de stemmen. Op de tweede plaats staat de rechtsradicale Marine Le Pen met 17 procent. Derde is de rechtse Valérie Pécresse met 13,5 procent en vierde staat Éric Zemmour met 12,5 procent.
[ Voor 19% gewijzigd door Vorkie op 04-03-2022 13:56 ]
Het is gewoon zijn taak. Frankrijk is voorzitter van de EU momenteel en Frankrijk is één van de grootste EU-landen en enige kernmacht in de EU. Dat maakt hem een geschikte gesprekspartner als het om veiligheidszaken gaat. Iemand moet die telefoon af en toe oppakken. En natuurlijk komt het hem niet slecht uit maar ik weet vrijwel zeker dat hij het anders ook zou doen.Zewatanejo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:49:
[...]
De verkiezingen in Frankrijk komen er aan.....Macron doet dit voor zichzelf;
Als je maar genoeg vlees in een meatgrinder stopt raakt deze vanzelf verstopt. Rusland heeft veel vleesGaryu schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:47:
[...]
Ik vrees dat je je de plank misslaat. Wat er nu in Oekraine op pad is is nog maar het begin. Als het moet, kan het serieus veel erger worden. Zowel qua materieel (nauwelijks bombardementen vanuit vliegtuigen tot nog toe bijvoorbeeld), als ook aan boots-on-the-ground heeft het russische leger nog honderdduizenden soldaten die ze bij elkaar kunnen trommelen. Bedenk dat het leger bestaat uit zo'n 1 miljoen soldaten plus verdere 2 miljoen reservisten...
Waarvan een groot deel bij de grens met China moet worden gehouden of in regio's in Rusland. China zou zomaar kunnen invallen als Ruslands leger zich stukslaat op Oekraïne en de andere landen. En die regio's in het zuiden en oosten kunnen zomaar besluiten dat ze nog wel weer wat meer autonomie willen hebben, vooral als de economie (die al niet zo bijzonder is daar) nog slechter wordt.Garyu schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:47:
[...]
Bedenk dat het leger bestaat uit zo'n 1 miljoen soldaten plus verdere 2 miljoen reservisten...
Het zou me verbazen als meer dan een derde effectief kan worden ingezet in het westen.
Dat snap ik (deels). Want tot nu toe bereikt hij niets, dus het is nou niet bepaald zo dat hij richting zijn eigen kiezers en landgenoten kan aantonen dat hij ook maar enig resultaat heeft behaald.Zewatanejo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:49:
[...]
En de brandweer vangt ook salaris om ons te redden wanneer nodig, dat betekent niet dat we daar niet van profiteren. Kortom, je geeft eigenlijk juist aan dat het democratische mechanisme werkt.Zewatanejo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:49:
[...]
Nee, dit is juist een dreigement. Hij benadrukt dat de sancties worden opgevat als "unfriendly".NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:43:
[...]
[Embed]
too old, too cold
De export van ruwe olie is een veelvoud van aardgas.asing schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:32:
In zekere zin is gas economisch nauwelijks relevant. Behalve dat gas veel stabielere afnemers heeft dan olie... En dat is van belang in context van de volatiliteit van de olieprijs en het feit dat andere landen tegen lagere kosten olie kunnen winnen. Gas is dus min of meer een economische verzekering.
Waarom zou china dat doen? Veel makkelijker en goedkoper om gewoon de failliete inboedel te kopen.Caelorum schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:57:
[...]
Waarvan een groot deel bij de grens met China moet worden gehouden of in regio's in Rusland. China zou zomaar kunnen invallen als Ruslands leger zich stukslaat op Oekraïne en de andere landen.
Ik vraag me af wat het punt is voor China om mee te doen aan zo'n vredesmissie op Russische bodem. Ze zouden zonder veel tegenspraak Rusland ten oosten van de Oeral mogen 'bezetten', en ik kan me niet voorstellen dat daar niet af en toe likkebaardend over gefantaseerd wordt.Caelorum schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:57:
[...]
Waarvan een groot deel bij de grens met China moet worden gehouden of in regio's in Rusland. China zou zomaar kunnen invallen als Ruslands leger zich stukslaat op Oekraïne en de andere landen. En die regio's in het zuiden en oosten kunnen zomaar besluiten dat ze nog wel weer wat meer autonomie willen hebben, vooral als de economie (die al niet zo bijzonder is daar) nog slechter wordt.
Dat denk ik ook hoor, maar ik bekeek het eigenlijk andersom. Als het hem slecht zou uitkomen zou hij het niet zo (openlijk) doen.downtime schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:56:
[...]
Het is gewoon zijn taak. Frankrijk is voorzitter van de EU momenteel en Frankrijk is één van de grootste EU-landen en enige kernmacht in de EU. Dat maakt hem een geschikte gesprekspartner als het om veiligheidszaken gaat. Iemand moet die telefoon af en toe oppakken. En natuurlijk komt het hem niet slecht uit maar ik weet vrijwel zeker dat hij het anders ook zou doen.
Geld doneren zijn wij hier thuis ook niet zo van.. Zelfs 555.Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Ik ben ondertussen zo cynisch geworden, dat ik alleen via 555 iets doe.
Vertrouw grote bedrijven voor geen cent.
Daarom hebben wij gisteren besloten om te kijken of we twee vluchtelingen hier thuis tijdelijk te kunnen huisvesten. We hebben een slaapkamer over met een 2persoons logeerbed en dan weten we zeker dat het goed terecht komt.
Omdat je dan te maken hebt met mensen die je op elk moment weer kunnen verraden. Veel makkelijker het gebied gewoon in te nemen en niet met die overheid te moeten "werken".Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:59:
[...]
Waarom zou china dat doen? Veel makkelijker en goedkoper om gewoon de failliete inboedel te kopen.
Economisch eigenaar zijn is ook niet alles, en zeker in een land als Rusland kan alles wat ze aankopen zo weer worden afgenomen.Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:59:
[...]
Waarom zou china dat doen? Veel makkelijker en goedkoper om gewoon de failliete inboedel te kopen.
Nee, hoor. Want wat ze gekocht hebben beschermen ze (en daar hebben ze ondertussen ook een grote stok voor). Onteigen is alsnog de militairen op je dak krijgen.ErikT738 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:01:
[...]
Economisch eigenaar zijn is ook niet alles, en zeker in een land als Rusland kan alles wat ze aankopen zo weer worden afgenomen.
De chinezen zijn niet gek, die weten wat ze doen. De resultaten kun je daarvan op veel plekken in de wereld doen. Eerst inkopen en binnen zijn en dan je macht inzetten. Maar dat is een ander topic.
Krijg net een update dat 1 vriend uit Bucha veilig is weggekomen. De andere 2 (ik schreef eerder 2 totaal, maar dat moest dus 3 zijn) zitten in een schuilkelder. Yikes..
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Helaas, van tactische nukes gaat het Oekraïnsche volk niet winnen. Ook niet van clusterbommen en artillerie. Daarom kunnen ze het best vluchten. Zoveel mogelijk. De vredesonderhandelingen hebben dat ook bewerkstelligd. Helaas is het gevolg wel dat degenen die dan blijven opgepeuzeld worden.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:33:
[...]
Oekraïne is van een heel andere orde dan Georgië en Tsjetsjenië, die gebieden werden niet zo openlijk gesteund door alles wat de NAVO beschikbaar heeft.
Het is niet te geloven, alsof je in korte tijd het IJzeren Gordijn opgebouwd ziet worden. Wat een afschuwelijke man. De tijd die gekomen is, een gevaarlijke dictator die met kernwapens de wereld terroriseert, is helaas gekomen. Ik had gehoopt dat ik dat niet mee zou maken na de Koude Oorlog. Hetzelfde voor mijn kinderen. Maar het is niet anders. We gaan het wel meemaken. Hopelijk gaat Poetin snel dood, en wordt hij vervangen door een mentaal gezonder figuur. Maar dat kan mannelijk 10 jaar duren, en het vertrouwen van beide kanten in elkaar is voorlopig geschaad.
Ik weet het, het Oekraïnsche volk wordt veel leed aangedaan en dat is afschuwelijk. In dit conflict zijn zij het slachtoffer, ze verdienen hoofdzakelijk de aandacht. De Russische bevolking is echter ook slachtoffer in dit conflict. Jonge mannen met een heel leven voor zich als kanonnenvoer, de propaganda die de mensen brainwashed en de waarheid (of iets dat daar dichterbij in de buurt komt) onderdrukt, en de Russen die in een ongelooflijk arm, geïsoleerd land komen te leven.
Heel tragisch. Ik slaap geen minuut minder door MAD zelf want als het gebeurt dan is dat maar zo, niets aan te doen. Maar dit soort dingen, die knagen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Als verdedigers tegen de Duitsers wellicht, maar de (onbevestigde) zaken die ik lees geven een heel ander beeld van de gemiddelde Russische soldaat:Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:46:
De macht van hun leger heeft altijd in rauwe aantallen gezeten en de bereidheid deze op te offeren. Op zich zie ik ze dat nog wel even volhouden ja.
Nog even over dat idee van Rick Astley op Russische militaire radio, heavy metal schijnt ook erg goed te werken...
RUSSIAN RADIO INTERCEPT:
— WhereisRussiaToday (@WhereisRussia) 2 maart 2022
A recording of Ukrainian forces jamming a Russian radio frequency with heavy metal music.
The Russian troops were trying to call in an artillery strike.
The Russian unit was destroyed shortly after.#UkraineOpir #Ukraine #RussiaUkraine #UkraineWar pic.twitter.com/1JnNOqDNFr
De andere helft is potentieel valuta wat niets meer waard is. En zijn vriendjes hebben logees binnenkort:gorgi_19 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:48:
[...]
[...]
#TheTimes: #British authorities plan to house refugees from #Ukraine in confiscated mansions of #Russian oligarchs. pic.twitter.com/2ijb8RQqfx
— NEXTA (@nexta_tv) 4 maart 2022
Dus die kunnen ook niets meer.
Zou het tij aan het keren zijn?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Aankomende week is er wel een sprake van een kentering in het weerbeeld (nu bewolkt, perioden met regen/natte sneeuw, overdag +5 graden), naar een weekje met relatief koud weer (voor dit jaargetijde), eerste plaatje, en minder neerslag dan gebruikelijk, tweede plaatje. In absolute zin ligt de temperatuur rond Kyiv tot eind volgende week overdag rond nul en 's nachts is het -4 tot -8 graden. Het ontdooien van de bodem gaat daarmee nog niet zo hard.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:47:
[...]
En daar komt natuurlijk ook nog bij dat het traditionele modderseizoen zal beginnen. Dat helpt waarschijnlijk ook met de verklaring waarom het noorden bijna muurvast staat en het zuiden niet.
![]() | ![]() | ![]() |
Veiligheidsraad komt "vrijdag" (? vandaag nog?) in spoed bijeen volgens HLN.be liveblog
Artikels uit de krant 'De tijd'
13:08
Zelensky dringt aan op 'no-fly zone' bij NAVO
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky dringt erop aan bij de NAVO om een 'no-fly zone' te installeren boven het Oekraïens grondgebied. De NAVO zit vandaag samen in Brussel om de verdere ondersteuning van Oekraïne te bespreken.
In een videoboodschap maant Zelensky Europa aan 'wakker te worden'. Een 'no-fly zone' is volgens de president noodzakelijk om bombardementen op strategische (nucleaire) sites en belangrijke steden te voorkomen.
Oekraïne wilt al langer haar luchtruim sluiten, maar de NAVO alliantie onthoudt zich vooralsnog van elke directe confrontatie met Rusland en houdt zo vast aan haar de-escalatie strategie. De ontwikkelingen bij de nucleaire site in het zuiden Oekraïne, waar een gebouw vlam vatte, zet de NAVO alliantie alvast opnieuw aan het denken. Het Élysée noemt de Oekraïense vraag 'legitiem, maar moeilijk om tegemoet te komen'. Als de NAVO niet in kan gaan op de Oekraïense vraag voor een 'no-fly zone', vraagt Zelensky bijkomende gevechtsvliegtuigen om zijn burgers en strategische infrastructuur te beschermen.
Het moge duidelijk zijn dat Oekranie uit is tot het betrekken van de NATO in dit conflict. Ik begrijp hem ook wel zoals reeds gezegd. Echter vind ik het not done, dat de berichtgeving rond de inname van de kerncentrale serieus over de top was. Het zou niet de eerste keer zijn dat door fake berichten een groter conflict wordt gestart, dus de EU dient zich hier ook voorzichtig in op te stellen en niet zomaar iets klakkeloos als waarheid beschouwen.
13:02
Poetin waarschuwt buurlanden voor escalatie
De Russische president Vladimir Poetin heeft de buurlanden van Rusland opgeroepen de spanningen niet aan te wakkeren. Zonder te zeggen over welke landen hij precies viseerde, benadrukte Poetin dat zij geen gevaar lopen.
'We hebben geen kwade bedoelingen tegen onze buren', zei Poetin tijdens een ceremonie die hij online volgde vanuit zijn residentie buiten Moskou. Hij liet ook weten dat Rusland al zijn contractuele verplichtingen in het buitenland zal nakomen.
Maar onder de geruststellende boodschap school toch ook een waarschuwing. 'Al onze acties, als die plaatsvinden, zullen enkel een reactie zijn op bepaalde onvriendelijke acties tegen Rusland.'
12:52
Russische troepen dringen strategisch belangrijke stad Mykolaiv binnen
Voor het eerst zijn Russische troepen erin geslaagd binnen te dringen in de zuidwestelijke stad Mykolaiv. Dat heeft de burgemeester van de stad vrijdag gemeld.
Volgens een adviseur van de Oekraïense president Volodomyr Zelensky blijft de stad voorlopig wel in handen van de Oekraïners. In meerdere delen van de stad werd vrijdag strijd geleverd.
Mykolaiv speelt een belangrijke strategische rol op de geopolitieke kaart. In de stad bevinden zich militaire bases van het Oekraïense leger. Bovendien is Mykolaiv de poort tot het westwaarts gelegen Odessa, de drukste internationale haven van Oekraïne en een van de belangrijkste bases aan de Zwarte Zee van de Oekraïense zeemacht.
13:08
Zelensky dringt aan op 'no-fly zone' bij NAVO
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky dringt erop aan bij de NAVO om een 'no-fly zone' te installeren boven het Oekraïens grondgebied. De NAVO zit vandaag samen in Brussel om de verdere ondersteuning van Oekraïne te bespreken.
In een videoboodschap maant Zelensky Europa aan 'wakker te worden'. Een 'no-fly zone' is volgens de president noodzakelijk om bombardementen op strategische (nucleaire) sites en belangrijke steden te voorkomen.
Oekraïne wilt al langer haar luchtruim sluiten, maar de NAVO alliantie onthoudt zich vooralsnog van elke directe confrontatie met Rusland en houdt zo vast aan haar de-escalatie strategie. De ontwikkelingen bij de nucleaire site in het zuiden Oekraïne, waar een gebouw vlam vatte, zet de NAVO alliantie alvast opnieuw aan het denken. Het Élysée noemt de Oekraïense vraag 'legitiem, maar moeilijk om tegemoet te komen'. Als de NAVO niet in kan gaan op de Oekraïense vraag voor een 'no-fly zone', vraagt Zelensky bijkomende gevechtsvliegtuigen om zijn burgers en strategische infrastructuur te beschermen.
Het moge duidelijk zijn dat Oekranie uit is tot het betrekken van de NATO in dit conflict. Ik begrijp hem ook wel zoals reeds gezegd. Echter vind ik het not done, dat de berichtgeving rond de inname van de kerncentrale serieus over de top was. Het zou niet de eerste keer zijn dat door fake berichten een groter conflict wordt gestart, dus de EU dient zich hier ook voorzichtig in op te stellen en niet zomaar iets klakkeloos als waarheid beschouwen.
13:02
Poetin waarschuwt buurlanden voor escalatie
De Russische president Vladimir Poetin heeft de buurlanden van Rusland opgeroepen de spanningen niet aan te wakkeren. Zonder te zeggen over welke landen hij precies viseerde, benadrukte Poetin dat zij geen gevaar lopen.
'We hebben geen kwade bedoelingen tegen onze buren', zei Poetin tijdens een ceremonie die hij online volgde vanuit zijn residentie buiten Moskou. Hij liet ook weten dat Rusland al zijn contractuele verplichtingen in het buitenland zal nakomen.
Maar onder de geruststellende boodschap school toch ook een waarschuwing. 'Al onze acties, als die plaatsvinden, zullen enkel een reactie zijn op bepaalde onvriendelijke acties tegen Rusland.'
12:52
Russische troepen dringen strategisch belangrijke stad Mykolaiv binnen
Voor het eerst zijn Russische troepen erin geslaagd binnen te dringen in de zuidwestelijke stad Mykolaiv. Dat heeft de burgemeester van de stad vrijdag gemeld.
Volgens een adviseur van de Oekraïense president Volodomyr Zelensky blijft de stad voorlopig wel in handen van de Oekraïners. In meerdere delen van de stad werd vrijdag strijd geleverd.
Mykolaiv speelt een belangrijke strategische rol op de geopolitieke kaart. In de stad bevinden zich militaire bases van het Oekraïense leger. Bovendien is Mykolaiv de poort tot het westwaarts gelegen Odessa, de drukste internationale haven van Oekraïne en een van de belangrijkste bases aan de Zwarte Zee van de Oekraïense zeemacht.
Juist, zie ook dit artikel in NRC van 21 februari, waarin wordt beschreven dat Macron door de EU juist wordt gesteund in zijn bemiddelende rol, en ook dat Macron daarbij grote risico's loopt als dat mislukt.downtime schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:56:
[...]
Het is gewoon zijn taak. Frankrijk is voorzitter van de EU momenteel en Frankrijk is één van de grootste EU-landen en enige kernmacht in de EU. Dat maakt hem een geschikte gesprekspartner als het om veiligheidszaken gaat. Iemand moet die telefoon af en toe oppakken. En natuurlijk komt het hem niet slecht uit maar ik weet vrijwel zeker dat hij het anders ook zou doen.
Maar, moraal is nooit best geweest he, ook Stalin liet nog soms wat eigen soldaten neerschieten ter motivatie. Met een staat van beleg lijkt mij dat dit toch de richting is waarin Poetin op gaat: meer vlees de gehaktmolen in.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:05:
[...]
Als verdedigers tegen de Duitsers wellicht, maar de (onbevestigde) zaken die ik lees geven een heel ander beeld van de gemiddelde Russische soldaat:
[Embed: An intercepted conversation of two Russian soldiers]
Minder dan vroeger, ongeveer de helft van de inwoners van de Sovjet-Unie komt uit Rusland.dr.lowtune schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:56:
Als je maar genoeg vlees in een meatgrinder stopt raakt deze vanzelf verstopt. Rusland heeft veel vlees
Er komt een moment dat het leger begint te morren en anders de burgers die hun welvaart verliezen wel.
Dit is in Nederland toch ook een bijzondere ontwikkeling:
https://www.nrc.nl/nieuws...-wat-poetin-doet-a4096731
De wappies gaan zich er ook mee bemoeien.
Even zonder dollen: als je de radio wilt storen met maximaal effect, dan speel je 24/7 "babyshark". Dit nummer gebruiken ze in Guantánamo als marteling, sommige gemeenten (o.a. NY) spelen het 's nachts in openbare parken zodat zwervers er niet gaan slapen, etc. Het nummer heeft de eigenaardige gewoonte om je eigen gedachten te overstemmen, en het blijft nog verdraait lang hangen ook.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:05:
[...]
Als verdedigers tegen de Duitsers wellicht, maar de (onbevestigde) zaken die ik lees geven een heel ander beeld van de gemiddelde Russische soldaat:
Nog even over dat idee van Rick Astley op Russische militaire radio, heavy metal schijnt ook erg goed te werken...![]()
[Embed]
Eigenlijk was ik dit helemaal vergeten. Ik ga dit idee eens opperen bij wat kennissen.
Edit: leuke toevoeging, ik zie in wat andere markten waar ik rondhang iemand nachtkijkers inzamelen, ook onderdelen. Hij repareert ze, maakt ze milspec (gas injectie) en doneert ze aan de Oekraïense defensie. En die actie loopt harder dan je zou denken. Hoe tof is dat?
[ Voor 10% gewijzigd door nst6ldr op 04-03-2022 14:18 ]
Door angst lopen mens soms harder dan door een moraal.Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:10:
[...]
Maar, moraal is nooit best geweest he, ook Stalin liet nog soms wat eigen soldaten neerschieten ter motivatie. Met een staat van beleg lijkt mij dat dit toch de richting is waarin Poetin op gaat: meer vlees de gehaktmolen in.
Ik volg dit topic nu al een poosje en ik maak me best wel zorgen... Is het rustige, vredige leven voorbij? Gaan we opgeroepen worden om te vechten?
Wat gaan we ervan merken komende tijd?
Bedoel de corona periode was al redelijk onzeker aan het begin, maar ik zie nu nog meer dood en verderf zeg maar.
Hopen op het beste dan maar....
Wat gaan we ervan merken komende tijd?
Bedoel de corona periode was al redelijk onzeker aan het begin, maar ik zie nu nog meer dood en verderf zeg maar.
Hopen op het beste dan maar....
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Op de livecams waren net een stuk of 8 explosies te horen en Kiev en daarna ging het luchtalarm aan.
Daar komt de aap uit de mouw:
Belarus wil ook een stukje van de taart hebben en dus een eigen haven.
“belarus is interested in having a presence in the baltics and in its own port facilities.”
— ian bremmer (@ianbremmer) 4 maart 2022
- putin today, discussing his conversation w belarus president lukashenko
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Opgeworpen vind ik wat overdreven. Hij is momenteel de president van de Raad van de Europese Unie. Dus tot op zekere hoogte spreekt hij op ministerieel niveau voor Europa.SterqVerhael schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:45:
[...]
"""Belarus"""Sebazzz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:18:
[Twitter]
Ik zou het graag willen geloven, maar druipt de Oekraïense propaganda hier niet vanaf?hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:05:
[...]
Nog even over dat idee van Rick Astley op Russische militaire radio, heavy metal schijnt ook erg goed te werken...![]()
[Embed]
Dit is al meerdere keren besproken, maar ga er maar van uit van niet. We hebben niet eens het materiaal om onze professionele soldaten fatsoenlijk uit te rusten. Er zit echt niemand op de gemiddelde ongetrainde Nederlander te wachten momenteel.Ewivis schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:16:
Gaan we opgeroepen worden om te vechten?
Dus het westen van Oekraine komt bij Rusland en het oosten, helemaal tot aan Odessa, bij Wit-Rusland?Sebazzz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:18:
[Twitter]
"the Baltics"TheBrut3 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:21:
[...]
Dus het westen van Oekraine komt bij Rusland en het oosten, helemaal tot aan Odessa, bij Wit-Rusland?
Dat is dus niet zuid-Oekraïne...
Pakken Moldavië er ook even bij...TheBrut3 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:21:
[...]
Dus het westen van Oekraine komt bij Rusland en het oosten, helemaal tot aan Odessa, bij Wit-Rusland?
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Je haalt je zeeën door elkaarTheBrut3 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:21:
[...]
Polen en Litouwen zouden er dan aan moeten geloven. Nouja, het leidt ons weer even af van wat er nu gaande is zullen we maar zeggen.
Nee, is een onverholen bedreiging van de Baltische state. Om daar de druk op te voeren en als signaal om de nato buiten de strijd te houden.TheBrut3 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:21:
[...]
Polen, Litouwen of LetlandBrent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:22:
[...]
Je haalt je zeeën door elkaar
Polen en Litouwen zouden er dan aan moeten geloven. Nouja, het leidt ons weer even af van wat er nu gaande is zullen we maar zeggen.
Die gasten als Kees van der Pijl, Karel van Wolferen en Thierry Baudet praten allemaal exact het Kremlin na. Gisteren voor de grap eens gekeken naar een Youtube video van Karel van Wolferen (De Andere Krant) over Oekraïne en hij kraait precies Putin na. (veel zinnen eindigen met "... en dat heeft Putin ook gezegd.")MaStar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:11:
Dit is in Nederland toch ook een bijzondere ontwikkeling:
Baudet is op dit moment een beetje aan het proberen zijn hachje te redden nu Putin daadwerkelijk Oekraïne is binnengevallen, van pro-Putin (Putin is een geweldige vent!) naar Pro-vrede.
Man man man..
Als Putin de grenzen met de NAVO wil testen start hij daar een proxy oorlog uit naam van Belarus.Sebazzz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:18:
[Twitter]
Rusland kan Kaliningrad kado doen?Smultie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:23:
Polen, Litouwen of Letland
Jullie hebben gelijk, my bad 
Zou Poetin ook bereid zijn Kaliningrad af te staan in ruil voor hulp? Dan heeft Wit-Rusland het technisch gezien ook.
Zou Poetin ook bereid zijn Kaliningrad af te staan in ruil voor hulp? Dan heeft Wit-Rusland het technisch gezien ook.
Wederom de vraag hoe nauwkeurig die informatie is, maar al zou het 50% zijn dan is het nog behoorlijk indrukwekkend. Zeker gezien de hoeveelheid er inmiddels gedoneerd zijn.
A U.S. Special Operations official monitoring the conflict in Ukraine told Connecting Vets that he had seen estimates of 280 Russian armored vehicles taken out by the Javelin as of this writing, out of 300 total missiles fired.https://t.co/3hmMBbdcBI
— Jack Murphy (@JackMurphyRGR) 3 maart 2022
Ik zat meer aan "Welcome to the jungle" van Guns & Roseshoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:05:
[...]
[Embed]
En wij leven hier onder een dictatuur natuurlijk, want ze zijn allen al afgevoerd. /sxabre16v schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:23:
[...]
Die gasten als Kees van der Pijl, Karel van Wolferen en Thierry Baudet praten allemaal exact het Kremlin na. Gisteren voor de grap eens gekeken naar een Youtube video van Karel van Wolferen (De Andere Krant) over Oekraïne en hij kraait precies Putin na. (veel zinnen eindigen met "... en dat heeft Putin ook gezegd.)
Baudet is op dit moment een beetje aan het proberen zijn hachje te redden nu Putin daadwerkelijk Oekraïne is binnengevallen, van pro-Putin (Putin is een geweldige vent!) naar Pro-vrede.
Man man man..
Rusland zit altijd met een precaire balans.Garyu schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:47:
[...]
Ik vrees dat je je de plank misslaat. Wat er nu in Oekraine op pad is is nog maar het begin. Als het moet, kan het serieus veel erger worden. Zowel qua materieel (nauwelijks bombardementen vanuit vliegtuigen tot nog toe bijvoorbeeld), als ook aan boots-on-the-ground heeft het russische leger nog honderdduizenden soldaten die ze bij elkaar kunnen trommelen. Bedenk dat het leger bestaat uit zo'n 1 miljoen soldaten plus verdere 2 miljoen reservisten...
Als ze teveel troepen hierheen halen is Tsjetsjenië straks ineens onafhankelijk, of komt China even de grens testen etc.
PSN
De minister van Buitenlandse zaken van de VS gaat nu roepen dat militair ingrijpen niet uitgesloten is. Wat willen ze doen dan? Nucleaire oorlog beginnen?
Dat wedstrijdje verpissen tussen de VS en Rusland wordt nog een keer de ondergang van de mensheid.
Dat wedstrijdje verpissen tussen de VS en Rusland wordt nog een keer de ondergang van de mensheid.
Indrukwekkend, maar tegelijkertijd natuurlijk een druppel op de gloeiende plaatnst6ldr schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:25:
Wederom de vraag hoe nauwkeurig die informatie is, maar al zou het 50% zijn dan is het nog behoorlijk indrukwekkend. Zeker gezien de hoeveelheid er inmiddels gedoneerd zijn.
[Twitter]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
/f/image/xK3dP5mCfG6raCZ1gy8VAMGQ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/LAWunDcGBWBAFH2xFK6sGKc2.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/VzHIKbaPvZGVTce0XlBTkZlO.png?f=fotoalbum_tile)