Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.956 views

Onderwerpen

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:07:
[...]

En wat zien we hier?
Enige uitleg en analyse erbij waarom het belangrijk is, is wel fijn. Jij hebt daar blijkbaar zicht op, want daarom zet je het hier neer. Dus geef aub een paar regeltjes tekst mee.
Wat we hier zien is een data analyse op dit onderwerp. Ik kan niet alle Twitter posts quoten, het hele artikel is de Twitter thread. Je ziet 3 clusters. Eentje van pro-Poetin aanhangers, eentje van anti-Poetin aanhangers (die de populariteit van de hashtags ook omhoog helpen), en eentje van bots. Verder heeft hij de achtergrond van de zwaargewichten onderzocht, waaronder ook een data analyse van waar ze vandaan zouden komen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Lordy79 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 05:42:
[...]

Nee nee het ging juist wel over kernwapens en mijn punt was dat die kleine taktische kernwapens niet zo geschikt zijn tegen burgerbevolking. Daar kun je beter een bommen tapijt voor gebruiken.
Dat burgers weinig waard zijn in de ogen van Putin heeft ie voldoende bewezen.
Maar dergelijke wapens werken ook als afschrikking. Intimidatie is gedrag dat past bij een dictator.

March of the Eagles

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 10:26
Tristan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:43:
[...]

Deze stelling sprong er voor mij uit. Ik ben daar namelijk helemaal niet zo zeker van. Lees maar eens het artikel over Olie en gaswinning door Rusland in het financieel dagblad

[...]

Ik denk dat Rusland een heel groot probleem heeft.
Gaat China dat gat niet opvullen denken we?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55
epic_gram schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Is het echt zo dat de fvd en pvv gefund worden door het kremlin of zijn het alleen geruchten?
Zembla betrapte Baudet. FTM kwam bij Orthodox Christelijke partijen uit en zuid-as geld. En dat is alleen wat FvD wist te verbergen, want ze weigeren openheid. PVV kan ik nu even niet vinden.

Ze zullen beide geen directe financiering van 'het Kremlin' ontvangen, maar via oligarchen (zuid-as) of andere organisaties (orthodox christelijk is het geloof in Rusland). De Zembla whatsapp berichten is dan wat directer, maar ook dat werd weggewoven.
Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:20:
[...]

Geruchten.

Des al niet te min, kun je op de eerder veelvuldig gedeelde leeslijst genoeg boeken met onderbouwing vinden hoe dark money bij dat soort partijen wordt ingezet om dingen te bewerkstelligen. En het zou wel erg wereldvreemd zijn om te denken dat je "west" en "oost" dark money hebt.

Probleem is dark money, niet zozeer de afkomst ervan.
Zie hierboven. Geen geruchten. Alleen nooit groot nieuws geweest.

Edit: met dank aan @Brent
Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Ze doen er alles aan om geen inzage hierin te geven (waarom zou dat zijn?), maar er zijn inmiddels zoveel indicaties dat het bijna niet anders kan. We weten dat Rusland sowieso veel Europees extreem rechts financiert, en in landen waarin openheid verplicht is kunt je dat wel zien. Hier een lijstje voor specifiek FvD:
https://www.nrc.nl/nieuws...teun-voor-poetin-a4094783
https://www.bnnvara.nl/ze...naar-russische-betalingen
https://www.nrc.nl/nieuws...t-te-onderzoeken-a4094779
https://www.politico.eu/a...ad-ties-to-russia-report/
https://www.nytimes.com/2...fake-news-dutch-vote.html

[ Voor 49% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-03-2022 11:23 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:27

LankHoar

Langharig tuig

RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:02:
Schoonouders hebben EINDELIJK besloten dat ze willen evacueren. We proberen nu een auto te regelen om naar het station te komen, om morgen een trein naar Lviv te pakken. Hopen dat het gaat lukken. Als iemand nog vervoer in Charkiv weet, houd ik me aanbevolen.

Verder hopen, hopen, hopen dat Poetin niet besluit mijn schoonouders te vermoorden vannacht.
Mooi! Ik ken geen mensen in Charkiv, maar mochten ze in Lviv hulp nodig hebben, kan ik een balletje opgooien. En ik wil ze ook wel ophalen van de grens wanneer ze daar zijn (ik woon in CZ dus kan er in 7-8 uurtjes heen rijden). Hoewel het contact met de mensen daar wel op een laag pitje staat, heb ik gisteren even via Zoom gesproken (slechte verbinding overigens, viel helft van de tijd weg). Ze zijn enorm druk zaken te coordineren..

Tegelijkertijd maak ik me zorgen over vrienden die momenteel in Bucha zitten. En dan nog de 2 families die elders rondom Kiev wonen. Tot noch toe allemaal bang maar veilig, maar you never know (huis van 1 iemand heeft al flinke schade opgelopen, en een vereningsgebouw is afgebrand door sabateurs, dit is aan de wijst zijde van Kiev) :X

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
Pelox schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:06:
[...]

En zo niet dan geeft hij de wereld wel een ultimatum voor het stopzetten van de sancties "or else".

kortom.. hij moet van binnenuit omgelegd worden asap.
De vervanger zal waarschijnlijk geen haar beter zijn, het is niet Putin die de absolute macht heeft het is een hele groep mensen aan de top van het land.

Natuurlijk is het wel een manier om gezichtsverlies te voorkomen; Putin de troepen laten terugtrekken staat zwak. Een coup en een nieuwe leider de aftocht laten blazen staat niet zwak, maar kan juist kracht en verstand uitstralen vanuit de nieuwe leider.

Vraag is hoe je zoiets gaat bereiken; de economie van Rusland wordt nu de grond in getrapt maar daar hebben Putin en de mensen om hem heen weinig last van. Dat raakt vooral de bevolking.

Om de druk op de leiding in Rusland op te voeren moet je het denk ik vooral smerig gaan spelen; tegoeden die nu bevroren zijn afpakken. De complete familie van oligarchen aan de schandpaal nagelen en hun luxe leven afpakken, desnoods uitzetten uit de landen waar ze nu verblijven. Als je het leven voor de extreem rijke Russen oncomfortabel weet te maken, dan kan je wellicht iets bereiken.

Daarnaast zou je de import van gas compleet stil moeten leggen, dan raak je de Russische overheid wel op een fatsoenlijke manier. Zolang de gaskraan naar Europa open staat, staat de geldkraan naar Rusland ook open.
chrisO schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Conclusie: als je kernwapens hebt kan je doen wat je wil :|
Yep, en dan te bedenken dat Oekraine ooit één van de grootste kernmachten was....

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

Crawl NL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:18:
Is gewoon overgeven geen optie?
Voor de Oekraïners niet. Die willen niet leven onder Putin. Dus dit gaat een hele lange strijd worden.

Maar voor Putin zit er sowieso weinig in, de sancties blijven. De voorraden olie en schaliegas in Oekraïne kan hij niet verkopen aan het westen, die gaan maximaal voor renewables nu, zeker met de huidige prijzen loont dat meer dan ooit. Alles wat je van de Russen koopt en waarvan je weet dat het in Oekraïne gemaakt is wil je niet, er kleeft zoveel bloed aan. Enige waar hij het aan kan verkopen is China denk ik.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

GG85 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:20:
Virusactivisten ruilen corona in voor Poetin: ‘Ik begrijp wel wat hij doet’

Man man, wat een droeftoeters en wat is mijn tolerantie voor recalcitrante/domme/angstige mensen toch miniem geworden na 2,5 jaar Covid.
Het rare is dat ze niet snappen dat als ze in Rusland zouden wonen en dit gedrag zouden vertonen ze onmiddellijk uit de voeding gehaald worden zoals dat heet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:22
En als je niet bereid bent om überhaupt in discussie te gaan, dan hoef je hier ook niet te reageren.

[ Voor 83% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-03-2022 11:42 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:54
Cloud schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:20:

[...]

Absoluut. Daar zat hij ons ook al in de weg met puur aanwezigheid.
Door de steden daar te levellen en het smerigste wapentuig te gebruiken ooit bedacht door de mens, heeft de Russische ingreep daar eigenhandig de grote stroom Syriërs hierheen op gang gebracht. Dat was mooie bijvangst, en misschien wat het zelfs wel het eigenlijke doel, want daarmee kon Poetin ons weer een tijdje zoet houden met een andere crisis zodat hij lekker zijn gang kon gaan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33

backupdevice

No Risk , Full Push

Crawl NL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:18:
Is gewoon overgeven geen optie?
Opgeven houdt zuiveringen - wat Putin ook aangeeft- in en een leven zoals de Russen hebben in Rusland , leven onder een Tiran.

En dat is wat anders dan 2 jaar Corona maatregelen. Voor mij is de keuze makkelijk.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
prijk schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:58:
[...]

De Duitse bondskanselier Scholz heeft gisteren op de Duitse tv (ZDF) nog eens verzekerd dat de Navo zich niet militair in het conflict in Oekraïne zal mengen.
Het is heel belangrijk om dat te blijven bevestigen. Op het moment dat we wel die lijn overgaan heeft Poetin gelijk gekregen.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

GG85 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:20:
Virusactivisten ruilen corona in voor Poetin: ‘Ik begrijp wel wat hij doet’

Man man, wat een droeftoeters en wat is mijn tolerantie voor recalcitrante/domme/angstige mensen toch miniem geworden na 2,5 jaar Covid.

-Poetin heeft een geschat vermogen van 200 miljard.... Enige manier waarop een president van een land dat kan krijgen is door te jatten.
-Rusland is arm met een lage levensverwachting
-Er is (bijna) geen vrije media/pers
-Er is een groepje oligarchen die exorbitant rijk zijn en de touwtjes in handen hebben
-Het is veel corruptie
-In ongeveer alles van sociale voorzieningen, gezondheidszorg tot staat van onderhoud etc etc hebben ze het objectief slechter voor elkaar.

Nu Oekraine ook democratisch(er) wordt en toenadering van het westen zoekt is de oligarchie bang is dat mensen in Rusland dan nog meer gaan zien dat hun systeem niet werkt en niet eerlijk is.
Daarnaast is de enige export van waarde olie en gas voor Rusland en laten we daar nu net vanaf willen dus daar zijn ze in Rusland bang voor. Oekraiene heeft daarintegen een hoop graan en andere delfstoffen dan olie en gas dus dat is een mooi volgend doelwit om leeg te roven.
Dus valt Rusland maar op eigen houtje een souverein land binnen.

En wat zeggen de wappies? Ja maar het verhaal heeft 2 kanten, ik snap het wel hoor, hier is het ook een dictatuur, etc ,etc.
Man man, sorry maar fl*kker dan lekker op en ga naar Rusland toe als ze zo gek bent van een sterke leider die je precies verteld hoe de wereld in elkaar steekt en wat je moet doen. Als je dan als een schaap behandeld wilt worden ga vooral die kant op.
Maar nee, de uitkering hier is toch te prettig om op te geven.

Zum kotsen.
die corona wappies waren al lastig te slikken. prima, vrije mening. maar dit gaat mij een stap te ver. daar wilde ik nog wel de discussie mee aangaan. maar eerste die dat bij mij persoonlijk dit (bovenstaande) uitspreekt krijgt een deuk op zijn neus

(en jah, dat maakt mij geen haar beter dan ...)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Herman schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Als de mate van mensenrechten schendingen bepalend is of we wél of niet ingrijpen, dan hadden we in Syrië moeten ingrijpen. Idem Noord-Korea, China etc. Het enige wat nu verschilt is dat het in onze achtertuin gebeurt.
Syrië was eigenlijk ook al een Rusland probleem. En je zou nog een punt kunnen maken dat Noord-Korea en China grote interne problemen hebben. Dan zouden wij de aggressor zijn om binnen te vallen. Rusland valt nu een ánder land binnen. Ik denk toch dat er wel wat meer verschillen zijn in die situaties die je noemt.

Maar zeker, dat het zo dichtbij de EU gebeurt met mensen die zo EU-gezind zijn zal absoluut een groot verschil op het gebied van onze perceptie maken. Dat zou niet moeten maar zo werkt het nu eenmaal wel in de meeste mensen. Ik heb dat zelf ook, kan ik eerlijk toegeven.
[...]
Dat lijkt me een mooie definitie van de term 'koude oorlog' :)
Voor wat betreft het informatie- of cyberfront zeker. Maar ik denk dat we op economisch niveau niet meer van een koude oorlog kunnen spreken.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

DR!5EQ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Het is heel belangrijk om dat te blijven bevestigen. Op het moment dat we wel die lijn overgaan heeft Poetin gelijk gekregen.
Is het zo simplistisch?

Gedachte experiment. Poetin gaat kampen inrichten waarbij industrieel vernietigd worden en zet dat ook gewoon live op internet. NATO grijpt in? Gelijk van Poetin?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Brent
[...]

Het is niet relevant wat Poetin zegt. We zouden net zo goed een vredesmissie (nu zonder aanhalingstekens) naar Oekraïne kunnen sturen.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

[...]

En dan?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

Nukes. Of in ieder geval een full blown world war 3, wat eindigt in Nukes.

[ Voor 19% gewijzigd door Nox op 04-03-2022 11:29 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Qwerty-273
  • Laatst online: 22:42

Qwerty-273

Meukposter

Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:18:
Ze doen er alles aan om geen inzage hierin te geven (waarom zou dat zijn?), maar er zijn inmiddels zoveel indicaties dat het bijna niet anders kan. We weten dat Rusland sowieso veel Europees extreem rechts financiert, en in landen waarin openheid verplicht is kunt je dat wel zien. Hier een lijstje voor specifiek FvD:
https://www.nrc.nl/nieuws...teun-voor-poetin-a4094783
https://www.bnnvara.nl/ze...naar-russische-betalingen
https://www.nrc.nl/nieuws...t-te-onderzoeken-a4094779
https://www.politico.eu/a...ad-ties-to-russia-report/
https://www.nytimes.com/2...fake-news-dutch-vote.html
Voor de PVV is de grootste geldschieter die bekend is David Horowitz Freedom Center vanuit de VS. Die bijdragen aan de Stichting Vrienden van de PVV deed. En zowel de partij als de stichting is niet open welke financiering ze ontvangen. David Horowitz is een behoorlijk extreem persoon, of hij nu links of rechts zit - het midden ontwijkt hij compleet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:20
Dit heeft helemaal niks met trots of rationaliteit te maken.

Moet je je voorstellen: een man dringt jouw huis binnen, molt het meubilair en slaat je vrouw (of man) en kinderen in elkaar. Ja, je kunt je "overgeven" maar dan stuur de man zijn broer om op het huis te passen. Zijn andere broer zit al bij de buren en daar hebben de kinderen een muilkorf en wordt de vrouw des huizes iedere nacht verkracht. Is "overgeven" dan een optie?

[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-03-2022 11:43 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Nox schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Nukes. Of in ieder geval een full blown world war 3, wat eindigt in Nukes.
En dat kunnen wij voorkomen denk je?

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:01
himlims_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:26:
[...]

die corona wappies waren al lastig te slikken. prima, vrije mening. maar dit gaat mij een stap te ver. daar wilde ik nog wel de discussie mee aangaan. maar eerste die dat bij mij persoonlijk dit (bovenstaande) uitspreekt krijgt een deuk op zijn neus

(en jah, dat maakt mij geen haar beter dan ...)
Ik snap het alleen dat groepje wat is nog overgebleven na al die schandelen wordt extremer.

Nu met gemeente verkiezingen plakken ze overal van die Great reset posters over andere partijen en serieuze dialoog zit er ook niet in want het is altijd de media die een verkeerd beeld geeft(vervolgens wel met zelfde media komen aanzetten als het hun uitkomt)

Zelfde als met windmolen parken hier in de buurt die op zee staan en amper ziet :') vervolgens zeg waar wil je anders energie weghalen, reactie minder immigratie :r

[ Voor 9% gewijzigd door Amdwarrior op 04-03-2022 11:33 ]

• Brent
backupdevice schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:31:
[...]

En dat kunnen wij voorkomen denk je?
Door te stoppen met denken dat je een tumor een nier kunt geven en af kunt spreken dat hij daar stopt.

De tumor moet je afknellen en laten afsterven. Er is geen andere manier.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mindcre8r schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:48:
[...]

Er werd toch gedacht dat India met China en Rusland samen zou optrekken?
Niet echt. India en China hebben hele slechte relaties, hebben al grensoorlogen uitgevochten, en tijdens de Koude Oorlog waren ze ook neutraal en kochten ze in Rusland en Europa wapens. En de laatste jaren worden de banden met de VS ook aangehaald en worden daar ook wapens gekocht. Samen optrekken met China en Rusland zou voor India onlogisch zijn.

• DR!5EQ
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Het is niet relevant wat Poetin zegt. We zouden net zo goed een vredesmissie (nu zonder aanhalingstekens) naar Oekraïne kunnen sturen.
Uiteindelijk niet inderdaad. Maar dat verkoopt hij dan wel weer aan de Russische burger. Dat is het gevaar van desinformatie. Daar doelde ik meer op, zeer zeker niet dat ik die zienswijze zou hebben in dat geval.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Door te stoppen met denken dat je een tumor een nier kunt geven en af kunt spreken dat hij daar stopt.

De tumor moet je afknellen en laten afsterven. Er is geen andere manier.
Ik hoor wat je zegt, ik ben alleen bang dat dit alles is ingezet om een confrontatie aan te gaan.

• Brent
DR!5EQ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Uiteindelijk niet inderdaad. Maar dat verkoopt hij dan wel weer aan de Russische burger. Dat is het gevaar van desinformatie. Daar doelde ik meer op, zeer zeker niet dat ik die zienswijze zou hebben in dat geval.
Hoe hij het verkoopt binnen Rusland zal nooit in ons voordeel zijn, wat we ook doen. Dus stel ik voor ons hier ook nooit druk over te maken ;) Laten we ons concentreren op het eindelijk eens indammen van de oligarchie, en niet nog weer eens een plakje Europa meer naar ze te gooien met de hoop dat ze nu eens een keer oprotten. Het is een strategie. die. niet. werkt.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

knip De meerderheid van de Russische bevolking was door Putin's desinformatie al niet erg gesteld op Oekraïne, maar nu er echt oorlog gaande is worden alle doden en gewonden toegeschreven aan de Oekraïense 'nazi' bevolking. Heb je enig idee welke deuren er door Putin open zijn gezet voor na de afloop van deze oorlog? De vergelijkingen met Hitler komen niet uit de lucht vallen.

De Oekraïense bevolking vecht voor hun leven, niet in dit conflict maar juist erna.

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-03-2022 11:43 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• DR!5EQ
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Is het zo simplistisch?

Gedachte experiment. Poetin gaat kampen inrichten waarbij industrieel vernietigd worden en zet dat ook gewoon live op internet. NATO grijpt in? Gelijk van Poetin?
Nee, dat is het niet. Maar dat is wat hij zeer waarschijnlijk zal verkopen. Maarja, misschien doet hij dat nu ook al wel en maakt dat eigenlijk ook niet meer zoveel uit. Daarom is het ook zo belangrijk dat de NATO blijft uitdragen wat ze altijd hebben uitgedragen.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:35:
[...]

Hoe hij het verkoopt binnen Rusland zal nooit in ons voordeel zijn, wat we ook doen. Dus stel ik voor ons hier ook nooit druk over te maken ;) Laten we ons concentreren op het eindelijk eens indammen van de oligarchie, en niet nog weer eens een plakje Europa meer naar ze te gooien met de hoop dat ze nu eens een keer oprotten. Het is een strategie. die. niet. werkt.
Nou vroeger hadden we o.a. radiostations die onze waarheid in elk geval bereikbaar maakten in de USSR.
Wellicht verstandig om die maar weer van stal te halen.

• NiGeLaToR
Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:36:
[...]

Nou vroeger hadden we o.a. radiostations die onze waarheid in elk geval bereikbaar maakten in de USSR.
Wellicht verstandig om die maar weer van stal te halen.
Je bedoelt zoals de BBC doet? :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Brent
backupdevice schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Ik hoor wat je zegt, ik ben alleen bang dat dit alles is ingezet om een confrontatie aan te gaan.
Die confrontatie heeft het Kremlin al ingezet sinds 1917, en misschien sinds het gebouwd werd. Het conflict is niet nieuw, maar juist al een eeuw oud. Het conflict met Europa is een groot deel van de constitutie van het bewind: er is geen oligarchie zonder conflict met Europa.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

nst6ldr schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:36:
[...]

De Oekraïense bevolking vecht voor hun leven, niet in dit conflict maar juist erna.
Het probleem is ook, na deze oorlog (laten we hopen op een goede afloop), blijven ze nog altijd buren met Rusland (zolang ze niet geannexeerd worden).
In het ergste geval krijg je dan een soort Noord-Korea/Zuid-Korea achtige grens. In het beste geval gaat alles weer terug naar normaal (zoals we nu ook normale grenzen met Duitsland hebben).

• NiGeLaToR
Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Die confrontatie heeft het Kremlin al ingezet sinds 1917, en misschien sinds het gebouwd werd. Het conflict is niet nieuw, maar juist al een eeuw oud. Het conflict met Europa is een groot deel van de constitutie van het bewind: er is geen oligarchie zonder conflict met Europa.
Dus pappen en nathouden betekent garantie op herhaling van zetten in de nabije toekomst.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Vind de huidige stand van zaken totaal niet vergelijkbaar met Europa zeg maar in de jaren 70 of 80.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

backupdevice schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Vind de huidige stand van zaken totaal niet vergelijkbaar met Europa zeg maar in de jaren 70 of 80.
Onvergelijkbaar zeker.. maar wel hetzelfde conflict, maar in een ander tijdsgewricht / fase.
Kijk terug naar de duitse / franse verhouding over de eeuwen heen. Pas na de 2de wereldoorlog is door het radicaal anders doen dat patroon doorbroken.

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 10:36
kevlar01 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Het probleem is ook, na deze oorlog (laten we hopen op een goede afloop), blijven ze nog altijd buren met Rusland (zolang ze niet geannexeerd worden).
In het ergste geval krijg je dan een soort Noord-Korea/Zuid-Korea achtige grens. In het beste geval gaat alles weer terug naar normaal (zoals we nu ook normale grenzen met Duitsland hebben).
Die grens was er al volgens mij, Rusland is nooit een goede buurman geweest, en na de invallen in de Krim en Georgie ga ik er ook niet van uit dat de relatie er goed was.

Zie ook de rest van de landen daar, het hele NAVO argument van Rusland komt omdat niemand ze vertrouwt, terecht blijkt telkens weer.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Onvergelijkbaar zeker.. maar wel hetzelfde conflict, maar in een ander tijdsgewricht / fase.
Kijk terug naar de duitse / franse verhouding over de eeuwen heen. Pas na de 2de wereldoorlog is door het radicaal anders doen dat patroon doorbroken.
Conflict is nog nooit in Europa zo hoog geweest.

Wat er gaat gebeuren is of oorlog of het live vernietigen van een land en uitroeien van mensen.

• asing
  • Laatst online: 22:25
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Dus pappen en nathouden betekent garantie op herhaling van zetten in de nabije toekomst.
Nabij nabij.... het vorige conflict stamt uit begin jaren 90, toen de USA en de USSR praatten over het terugbrengen van het aantal kernwapens. Het conflict daarvoor stamt uit de jaren 60, toen de USSR kernwapens plaatste op Cuba. Al die tijd hielden de kernwapens de partijen in bedwang.

Nu hebben we een nieuw hoofdstuk en hopelijk is MAD genoeg om geen kernwapens in te zetten in het conflict.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Brent
backupdevice schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Dat komt omdat wij onze conceptie van Europa tot het Ijzeren Gordijn beperkten. We hadden in 1945 niet heel veel keus of zin ons druk te maken over het Europa tussen dat Gordijn en Rusland. Je kunt de mensen aldaar eens vragen naar die tijd, ze zullen zeggen dat we ze in de steek hebben gelaten, en dat is ook zo (al dan niet verklaarbaar). Na de val van de Sovjet Unie was er eindelijk een kans voor dit deel van Europa ook onze soort vrijheden te krijgen, en natuurlijk sprongen ze daar bovenop, want de kans was er eigenlijk nooit eerder geweest met het getrektouw tussen Russen, Pruisen en Oostenrijkers.

Dat wij daar niet zo bij stil staan is eigenlijk omdat wij al dan niet door het Kremlin dachten dat dit een 'andere wereld' was. Dat is natuurlijk niet zo en je reinste zelfmisleiding: daar wonen mensen zoals jij en ik die ook democratie, welvaart en vrijheid willen, vrij van Russische (en Pruisische en Oosterijkse) bezetting. In de jaren 70,80 was dat nog niet zo doorgedrongen, en ik denk/hoop nu wel.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Echt super tof dit, trouwens. Zonder ironie of sarcasme, dit soort daden zijn voor de lange termijn en vormen historisch gezien een rode draad door revoluties heen: informatie waarmee gerelativeerd kan worden vormt de wens dat de overheid weer in dienst van de burger gaat staan.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
LankHoar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:21:
[...]

Mooi! Ik ken geen mensen in Charkiv, maar mochten ze in Lviv hulp nodig hebben, kan ik een balletje opgooien. En ik wil ze ook wel ophalen van de grens wanneer ze daar zijn (ik woon in CZ dus kan er in 7-8 uurtjes heen rijden). Hoewel het contact met de mensen daar wel op een laag pitje staat, heb ik gisteren even via Zoom gesproken (slechte verbinding overigens, viel helft van de tijd weg). Ze zijn enorm druk zaken te coordineren..
Heel erg bedankt voor het aanbod. Ik hou het even in m'n achterhoofd voor Lviv. Zodra ze over de grens zijn komt het goed, dan komen we ze zelf met een busje ophalen (schoonzus woont in Zuid-Duitsland en rijdt er dan heen).
Tegelijkertijd maak ik me zorgen over vrienden die momenteel in Bucha zitten. En dan nog de 2 families die elders rondom Kiev wonen. Tot noch toe allemaal bang maar veilig, maar you never know (huis van 1 iemand heeft al flinke schade opgelopen, en een vereningsgebouw is afgebrand door sabateurs, dit is aan de wijst zijde van Kiev) :X
Sjezus... uit Bucha moet je echt asap weg. Daar gaat niets van overblijven :/ Sterkte.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

epic_gram schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Is het echt zo dat de fvd en pvv gefund worden door het kremlin of zijn het alleen geruchten?
Daar valt denk ik op dit moment niks zinnigs over te zeggen. Dit is tot nu toe bekend:
De Tweede Kamer wil een onderzoek naar de mogelijke financiering met Russisch geld van politieke partijen, politici en belangenorganisaties in Nederland.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:45:
[...]

Dat komt omdat wij onze conceptie van Europa tot het Ijzeren Gordijn beperkten. We hadden in 1945 niet heel veel keus of zin ons druk te maken over het Europa tussen dat Gordijn en Rusland. Je kunt de mensen aldaar eens vragen naar die tijd, ze zullen zeggen dat we ze in de steek hebben gelaten, en dat is ook zo (al dan niet verklaarbaar). Na de val van de Sovjet Unie was er eindelijk een kans voor dit deel van Europa ook onze soort vrijheden te krijgen, en natuurlijk sprongen ze daar bovenop, want de kans was er eigenlijk nooit eerder geweest met het getrektouw tussen Russen, Pruisen en Oostenrijkers.

Dat wij daar niet zo bij stil staan is eigenlijk omdat wij al dan niet door het Kremlin dachten dat dit een 'andere wereld' was. Dat is natuurlijk niet zo en je reinste zelfmisleiding: daar wonen mensen zoals jij en ik die ook democratie, welvaart en vrijheid willen, vrij van Russische (en Pruisische en Oosterijkse) bezetting. In de jaren 70,80 was dat nog niet zo doorgedrongen, en ik denk/hoop nu wel.
Ik geloof je op je woord, heb er niet veel kennis van om eerlijk te zijn.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij is de uiteindelijke, essentiële, vraag, laten we ons chanteren door iemand aan "onze" grenzen met kernwapens? Iemand die niet te vertrouwen is binnen de diplomatieke kanalen en er zijn hand niet voor omdraait om burgers af te slachten?

Mijn persoonlijke mening is "Nee".

De grootste reden voor die mening is dat ik niet denk dat het hier stopt.

Dat betekent, stam + t .

• LOTG
OkkE schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Daar valt denk ik op dit moment niks zinnigs over te zeggen. Dit is tot nu toe bekend:

[...]
Goed dat die onderzoeken er komen, als je Baudet hoort dan denk je echt dat die zijn speeches rechtstreeks uit de handen van Poetin krijgt.

Dat hij zich niet kapot schaamt met zijn praktisch victim blaming.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Apache4u schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:48:
Volgens mij is de uiteindelijke, essentiële, vraag, laten we ons chanteren door iemand aan "onze" grenzen met kernwapens? Iemand die niet te vertrouwen is binnen de diplomatieke kanalen en er zijn hand niet voor omdraait om burgers af te slachten?

Ik heb hetzelfde gevoel op dit moment

• LOTG

Chanteren? Ik vind het langzaam aan meer op gijzeling beginnen te lijken. Allemaal doen wat Poetin zegt of anders...

Er zijn al mensen met Stockholm syndroom.

[ Voor 3% gewijzigd door LOTG op 04-03-2022 11:52 ]

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 16:06
RoD schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:45:
[...]

Heel erg bedankt voor het aanbod. Ik hou het even in m'n achterhoofd voor Lviv. Zodra ze over de grens zijn komt het goed, dan komen we ze zelf met een busje ophalen (schoonzus woont in Zuid-Duitsland en rijdt er dan heen).

[...]

Sjezus... uit Bucha moet je echt asap weg. Daar gaat niets van overblijven :/ Sterkte.
Er is ook een schema gepubliceerd met tijden van evacuatie-treinen;

https://dumskaya.net/news...poezdov-iz-odessy-160724/

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:22
https://twitter.com/Areop...&t=vFEVPgQP_6zpUM8GnepxeQ

Wat een nobele man was het ooit hè :')

• klaaas
  • Laatst online: 22:07
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:21:
[...]

Zembla betrapte Baudet. FTM kwam bij Orthodox Christelijke partijen uit en zuid-as geld. En dat is alleen wat FvD wist te verbergen, want ze weigeren openheid. PVV kan ik nu even niet vinden.

Ze zullen beide geen directe financiering van 'het Kremlin' ontvangen, maar via oligarchen (zuid-as) of andere organisaties (orthodox christelijk is het geloof in Rusland). De Zembla whatsapp berichten is dan wat directer, maar ook dat werd weggewoven.
Je legt een aantal verbanden die niet kloppen. In het FTM artikel komen een aantal ondernemers voor uit SGP kringen. De SGP is wat we in NL soms een orthodox christelijke partij (enkelvoud) noemen. Orthodox betekent dan iets als 'behoudend'. Het orthodox christelijke in Rusland is iets heel anders. Dat slaat nl. op de Russisch-orthodoxe kerk wat weer een subset is van de Oosters Orthodoxe kerk. Dat is een volkomen andere stroming binnen het christendom.

Hij wil.

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 14:48

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

LOTG schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:43:
[...]
Zie ook de rest van de landen daar, het hele NAVO argument van Rusland komt omdat niemand ze vertrouwt, terecht blijkt telkens weer.
Andersom zal het vertrouwen natuurlijk ook niet bijzonder groot zijn. Laten we niet vergeten dat de Russen in WOII door een Europees land op een laffe manier zijn aangevallen ondanks een niet-aanvalsverdrag, en veruit het grootste aantal slachtoffers te betreuren heeft gehad. Ik vrees dat het wantrouwen onder meer daardoor diep in hun volksaard is verankerd, en de hele koude oorlog zal ook niet geholpen hebben (beide kanten op). Dat rechtvaardigt natuurlijk op geen enkele manier deze inval, zeg ik er voor de zekerheid maar bij.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Brent
backupdevice schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Ik geloof je op je woord, heb er niet veel kennis van om eerlijk te zijn.
Het is zeker zo dat ik dit niet op school heb geleerd, maar erna (en via mijn Poolse vrouw is de belangstelling ook wat groter). Ik weet niet zo goed of ik 1 bron kan aanreiken die het meeste hiervan dekt, eigenlijk schiet zoiets me niet te binnen. Mijn belangrijkste bron over Polen is Milo Anstadts "Polen, land, volk, cultuur." Maar die gaat natuurlijk vooral over Polen (niet alleen uiteraard, Polen heeft flink over de kaart gewandeld afgelopen 1000 jaar, onder ander reden dat ze vooraan staan in de hulp aan Oekraïne). Er lezen echter hier professionele historici mee, misschien hebben die wel een goede bron ;) Ik ben van plan nog eens wat te lezen van Norman Davies, die zich in dit deel van Europa heeft verdiept. Ik heb enkel zijn "Vanished Kingdoms" gelezen, waar er een paar in de regio beschreven worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 04-03-2022 11:56 ]

• asing

Vanmorgen las ik dat diverse sociale netwerken en diensten plat gelegd waren. Denk aan Google, Twitter, Facebook... En nu is ook de Russische versie genaamd VKontakte plat gelegd.

De Oekraïne geeft toestemming om in beslag genomen wapentuig in te zetten om de Russen aan te vallen. De toestemming is in ieder geval geldig zolang martial law van toepassing is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-11 17:13
Leuk initiatief opgezet door iemand om Oekrainers rechtstreeks te steunen. Via AirBnB een kamer boeken en dan melden dat je (uiteraard) niet komt en dat ze het geld mogen houden.

heb zelf een midweekje Odessa geboekt. :)
Het is in elk geval iets wat ik kan doen.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

RoD schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:45:
[...]

I know. Ze zijn ook best bang. Maar ze bakken brood voor de mensen daar. Er is namelijk amper voedsel te vinden :X

• LOTG
Tsjipmanz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Andersom zal het vertrouwen natuurlijk ook niet bijzonder groot zijn. Laten we niet vergeten dat de Russen in WOII door een Europees land op een laffe manier zijn aangevallen ondanks een niet-aanvalsverdrag, en veruit het grootste aantal slachtoffers te betreuren heeft gehad. Ik vrees dat het wantrouwen onder meer daardoor diep in hun volksaard is verankerd, en de hele koude oorlog zal ook niet geholpen hebben (beide kanten op). Dat rechtvaardigt natuurlijk op geen enkele manier deze inval, zeg ik er voor de zekerheid maar bij.
Ik heb het over ex-sovjet staten. Vreemd genoeg willen die allemaal een NAVO lidmaatschap, terwijl die allemaal het zelfde als Rusland hebben mee gemaakt. Lijkt mij dat je dan op een verkeerde manier met je buren wil samen werken.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:54:
[Twitter]

Vanmorgen las ik dat diverse sociale netwerken en diensten plat gelegd waren. Denk aan Google, Twitter, Facebook... En nu is ook de Russische versie genaamd VKontakte plat gelegd.

[Twitter]

De Oekraïne geeft toestemming om in beslag genomen wapentuig in te zetten om de Russen aan te vallen. De toestemming is in ieder geval geldig zolang martial law van toepassing is.
Waarom is hier toestemming voor nodig :?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Zorgvuldig gecultiveerd. Anders hebben de Engelsen, Duitsers en Fransen onderling aardig wat meer redenen om wantrouwen in elkaar te hebben. En toch is dat (behoudens voetbal) niet het geval. Hoewel ik wel snap dat de Fransen iets of wat nerveus worden van de 100 miljard van afgelopen zondag.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:10

Mee eens.

Feitelijk buit Poetin het perfect uit dat het Westen zichzelf regels en verdragen heeft opgelegd en hier ook standvastig en nobel zich er aan houdt. Lovenswaardig, maar als je tegenstander je hierin gewoon uitlacht en dezelfde regels, ondanks te zeggen ze te onderkennen, met voeten treedt, dan moet je als overmachtig blok toch echt afvragen wat de juiste keuze is. Bij je principes blijven voert er namelijk toe dat precies diezelfde principes onder het bewind van een tiran worden geschonden. Het is simpelweg schokkerend te zien hoe (een deel van) de anti-covidmaatregelen kliek hier na twee jaar vechten tegen "oppressie" nu ineens hun sympathie voor Poetin uitspreekt. Meer woorden maak ik er niet aan vuil.

Ik denk overigens dat de top (EU/NAVO) zich dit ook zeker wel bewust is. Er liggen toch meer dan genoeg feiten op tafel om een case te maken om Oekraïne sterker te ondersteunen en de beer terug in z'n kooi te duwen? Historisch gezien is men voor minder een vrijheidsmissie gestart.

Dat dat dus nog niet gebeurd is, is waarschijnlijk omdat men nog even de kat uit de boom kijkt, eventueel hoopt dat sancties hun werk doen, of dat Oekraïne genoeg weerstand biedt. Mijn grootste pijnpunt bij die methode is dus dat het allemaal over de rug van de Oekraïense bevolking gaat :'(

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 21:08
LankHoar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:56:
[...]

I know. Ze zijn ook best bang. Maar ze bakken brood voor de mensen daar. Er is namelijk amper voedsel te vinden :X
Zie net filmpjes van Russische tanks die Bucha binnen zijn gereden.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

LankHoar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:56:
[...]

vrienden familie kotm uit uzhgorod, dat ligt uiterst west (zo ver west, dat gedeelte van de stad door de slovaakse grens heen komt)

vanwege dat gegeven zit men daar 'veilig' want, aanval op uzhgorod is aanval op slovakije

daar zijn nu +100.000 vluchtelingen, vrienden aldaar hebben ons gevraagd atie op te zetten, want ze redden het neit meer (voedsel)

geen idee waar te beginnen (jah inzamelen) maar ik heb niet de mogelijkheid nog de middelen om dit naar uzhgorod te brengen [...] :|

• Brent
[...]

Andersom zal het vertrouwen natuurlijk ook niet bijzonder groot zijn. Laten we niet vergeten dat de Russen in WOII door een Europees land op een laffe manier zijn aangevallen ondanks een niet-aanvalsverdrag,
Nouja, een niet-aanvalsverdrag dat ook meteen maar eventjes heel Oost-Europa onderverdeelde zonder overleg met de mensen aldaar, een verdrag waarvan volgens mij bekend is dat beide kanten het enkel afspraken omdat ze het aantal fronten tijdelijk moesten beperken, en als laatste een verdrag met diezelfde nazi's die dan toch nu opeens het allergrootste kwaad zijn waarover je een land zomaar mag binnenvallen.
en veruit het grootste aantal slachtoffers te betreuren heeft gehad.
Het grootste deel door eigen toedoen.
Ik vrees dat het wantrouwen onder meer daardoor diep in hun volksaard is verankerd, en de hele koude oorlog zal ook niet geholpen hebben (beide kanten op). Dat rechtvaardigt natuurlijk op geen enkele manier deze inval, zeg ik er voor de zekerheid maar bij.
Het wantrouwen leunt op een narratief waar helaas niet heel veel van klopt. En vergeet even niet de andere Oost-Europeanen, die voor het gemakt half vermorzeld zijn door de Russen.

• Eli3l
MikeyMan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Omdat de overheid een geweldsmonopolie heeft.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 21:54
Prosac schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:56:
Leuk initiatief opgezet door iemand om Oekrainers rechtstreeks te steunen. Via AirBnB een kamer boeken en dan melden dat je (uiteraard) niet komt en dat ze het geld mogen houden.

[Twitter]

En dan maar hopen dat de eigenaar geen rijke rus is of zo? Denk dat je je geld veel gerichter kan doneren voor wie het nodig is.

• LOTG
Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Zorgvuldig gecultiveerd. Anders hebben de Engelsen, Duitsers en Fransen onderling aardig wat meer redenen om wantrouwen in elkaar te hebben. En toch is dat (behoudens voetbal) niet het geval. Hoewel ik wel snap dat de Fransen iets of wat nerveus worden van de 100 miljard van afgelopen zondag.
Ik denk dat het wel iets is om erg op te letten, dat we ons niet door Putin in de loeren laten leggen en er straks een breuk in de Europa komt.Dit is een goed moment om ons samen te pakken en goed er op te letten dat we samen uit en samen thuis komen.

Want dit is voor Rusland natuurlijk een uitgelezen kans om wat te gaan lopen stoken.

• Prosac
Johan Bogle schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:59:
[...]
En dan maar hopen dat de eigenaar geen rijke rus is of zo? Denk dat je je geld veel gerichter kan doneren voor wie het nodig is.
Ik heb eerst wat reviews gelezen en gekeken hoe lang de verhuurder al actief is. Even een beeld vormen wie ik wat doneer. :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Mijn schoonouders zitten in de trein _O_ Als het goed is gaat de trein naar Lviv. Helemaal stampvol, dus ik hoop dat ze zo vertrekken.

Er vallen weer bommen op Charkiv, ik hoop dat ze het treinstation niet raken. De stress gaat hier momenteel door het dak.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eli3l schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Omdat de overheid een geweldsmonopolie heeft.
Maar molotovcocktails en AK-47's uitdelen was eerder al aan de hand toch? :?

• Brent
RoD schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:01:
Mijn schoonouders zitten in de trein _O_ Als het goed is gaat de trein naar Lviv. Helemaal stampvol, dus ik hoop dat ze zo vertrekken.
d:)b

[ Voor 19% gewijzigd door Brent op 04-03-2022 12:02 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Er vallen weer bommen op Charkiv, ik hoop dat ze het treinstation niet raken. De stress gaat hier momenteel door het dak.
Goed nieuws, maar zo dubbel. Ik leef met je mee!

• NiGeLaToR
asing schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:44:
[...]

Nabij nabij.... het vorige conflict stamt uit begin jaren 90, toen de USA en de USSR praatten over het terugbrengen van het aantal kernwapens. Het conflict daarvoor stamt uit de jaren 60, toen de USSR kernwapens plaatste op Cuba. Al die tijd hielden de kernwapens de partijen in bedwang.

Nu hebben we een nieuw hoofdstuk en hopelijk is MAD genoeg om geen kernwapens in te zetten in het conflict.
Verkiezingen VS, oekraine referendum, Brexit, populistische politici, ransomware, Syrie, de Krim en oost Oekraine. Hoezo het vorige conflict stamt uit de jaren 90'. Dit is precies wat ik bedoel met blinde vlek bij velen - de som van dit alles kan in de geschiedenisboeken omschreven worden als een conflictperiode.
klaaas schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Je legt een aantal verbanden die niet kloppen. In het FTM artikel komen een aantal ondernemers voor uit SGP kringen. De SGP is wat we in NL soms een orthodox christelijke partij (enkelvoud) noemen. Orthodox betekent dan iets als 'behoudend'. Het orthodox christelijke in Rusland is iets heel anders. Dat slaat nl. op de Russisch-orthodoxe kerk wat weer een subset is van de Oosters Orthodoxe kerk. Dat is een volkomen andere stroming binnen het christendom.
Daarom is het goed dat er nu serieus onderzoek gedaan wordt en we niet van enkele journalisten met beperkt budget hoeven te verwachten dat ze dit tot op de bodem uitzoeken.

Zelfde geldt overigens voor alle politieke partijen - want beinvloeding vanuit andere landen is net zo goed problematisch, ook al wordt het nu gedaan ivm de Rusland situatie.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik ben ondertussen zo cynisch geworden, dat ik alleen via 555 iets doe.
Vertrouw grote bedrijven voor geen cent.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

*O* pff dat heeft nog lang zat geduurd - hopelijk kan iedereen daar weg :(:) sterkte al daar

• LOTG
Johan Bogle schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:59:
[...]
Is alleen jammer dat er een deel van dat geld naar AirBNB gaat, misschien daar ook even aangeven dat ze misschien hun deel kunnen opgeven voor de Oekraïne.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 22:41

Super, hoop dat het op de heenweg vol zat met soldaten!

• asing
MikeyMan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Ik heb geen idee maar blijkbaar mocht het niet.

• Brent
Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Ik neem even aan dat de schoonfamilie niet van gevechtsleeftijd is, en dus is de toegevoegde waarde van blijven niet groot. Het voelt als een symbolisch verlies, maar, in leven blijven en op welke manier dan ook de strijd voortzetten en ondersteunen lijkt me een vette win. Het zou niet de eerste keer zijn dat een land een bezetting overleeft door haar diaspora. (Polen is drie keer weggeweest, het heeft ze niet tegengehouden ;)) Wel even flink slikken dat het zover moest komen natuurlijk :/

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 04-03-2022 12:08 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Het is inderdaad dubbel. Er komt nu wel het besef dat het misschien echt afgelopen is, dat we misschien nooit meer terug kunnen naar Charkiv. Nooit meer biertjes drinken in de stad, nooit meer barbecuen op de datsja.

Maargoed andere dingen zijn nu even belangrijker. Gebouwen kun je eventueel herbouwen, mensen niet.

• Eli3l
MikeyMan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Maar molotovcocktails en AK-47's uitdelen was eerder al aan de hand toch? :?
True, ook na toestemming.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:41
Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Ik ben ondertussen zo cynisch geworden, dat ik alleen via 555 iets doe.
Vertrouw grote bedrijven voor geen cent.
Buiten dat spek je ook de kas van Airbnb hiermee, plus het risico dat er misbruik van wordt gemaakt door nieuwe accounts op Airbnb.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 16:37
De_Bastaard schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:21:
[...]

Gaat China dat gat niet opvullen denken we?
China gaat heel slim gebruik maken van de situatie. Dat is al wel duidelijk. Eten van twee walletjes.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Eli3l schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:58:
[...]

Zie net filmpjes van Russische tanks die Bucha binnen zijn gereden.

[Twitter]
:X :X :X

• asing
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Verkiezingen VS, oekraine referendum, Brexit, populistische politici, ransomware, Syrie, de Krim en oost Oekraine. Hoezo het vorige conflict stamt uit de jaren 90'. Dit is precies wat ik bedoel met blinde vlek bij velen - de som van dit alles kan in de geschiedenisboeken omschreven worden als een conflictperiode.
Er zijn conflicten genoeg, dat klopt. Er zijn er alleen heel weinig waarbij er sprake is van een nucleaire dreiging.

• De_Bastaard
  • Laatst online: 20-11 10:26
Ik zie dat Rusland toch ook aardig wat spul importeert vanuit China. Gaat China niet gewoon de export kraan verder open draaien bijv. gas/olie afnemen van Rusland?

Die hadden toch een enorm tekort aan energie wat ze volgens mij zo kunnen oplossen door het uit Rusland te halen.

• Eli3l
Ik hoop met je mee dat ze veilig weg komen!

• Vorkie
  • Niet online
AD liveblog:
De leider van de grootste oppositiepartij van Duitsland, Friedrich Merz van de CDU/CSU, heeft gezegd dat het mogelijk is dat de Navo toch in Oekraïne ingrijpt als Rusland gericht kerncentrales als doelwit kiest. ,,Er kan een situatie komen dat de Navo besluiten moeten nemen om Poetin te stoppen", zei Merz in gesprek met de omroep NDR.

Merz zei dat bij een aanval op een kerncentrale een reactor getroffen kan worden en dan worden de Navo-landen direct bedreigd. Dan moet worden bepaald of dat een aanval inhoudt op het grondgebied van het bondgenootschap.
Eigenlijk hetzelfde nieuws, maar dan anders verpakt.

• Prosac
LOTG schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Is alleen jammer dat er een deel van dat geld naar AirBNB gaat, misschien daar ook even aangeven dat ze misschien hun deel kunnen opgeven voor de Oekraïne.
AirBnB heeft de reservingskosten e.d. allemaal uitgezet, het geld gaat rechtsstreeks naar de eigenaar. :)
Hi there, thank you for contacting us. We can confirm we are waiving all guest and host fees on all bookings in Ukraine at this time. Thank you.

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 11:36

[Twitter]

goeie ga direct boeken!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

himlims_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:58:
[...]
vrienden familie kotm uit uzhgorod, dat ligt uiterst west (zo ver west, dat gedeelte van de stad door de slovaakse grens heen komt)

vanwege dat gegeven zit men daar 'veilig' want, aanval op uzhgorod is aanval op slovakije

daar zijn nu +100.000 vluchtelingen, vrienden aldaar hebben ons gevraagd atie op te zetten, want ze redden het neit meer (voedsel)

geen idee waar te beginnen (jah inzamelen) maar ik heb niet de mogelijkheid nog de middelen om dit naar uzhgorod te brengen [...] :|
Onze vrienden in UA die nu vluchten hebben al vervoersmiddelen, en er schijnt nogal chaos te zijn (joh) bij de grenzen. Zonder concrete afspraak om specifieke mensen op te halen is het niet verstandig om daar heen te rijden, dus doen we dat nog niet. Maar een voedsel/items run naar bijvoorbeeld Uzhgorod zou prima kunnen. Dat is voor mij ook maar 8,5 uur rijden. Met een andere NL vriend die hier woont wilen we al kijken wat we kunnen betekenen. Ik heb niet voldoende middelen momenteel om een (of twee) auto vol boodschappen te kopen, maar ben prima in staat om heen en weer te rijden en dat daar af te leveren.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als dit waar is, dan is Rusland echt op Peppie-en-Kokkie-niveau militair bezig zeg. Een mensenleven lijkt daar zo weinig waard:

Dat betekent, stam + t .

• GrooV
  • Laatst online: 19-11 00:16
[...]

Ho ho ho, nu trap je vol in een stukje informatie manipulatie van de Russen.

In de WW2 hadden we het niet over Rusland maar over de USSR, Sovjet-Unie dus. Daar heeft Sovjet Rusland uiteraard in absolute aantallen de meeste doden maar als we naar percentage van de bevolking kijken heeft Sovjet Oekraine 16% van haar bevolking verloren in WW2 en Sovjet Rusland 12%

Als je dan naar burger slachtoffers kijkt heeft Rusland er "maar" 400.000 meer terwijl ze 70miljoen inwoners meer dan Oekraïne hebben. Wit-Rusland is zelfs 25% van haar bevolking kwijt geraakt in WW2. En ook Armenië en Letland hebben procentueel meer verloren dan Sovjet Rusland

bron: Wikipedia: World War II casualties

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

LankHoar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Onze vrienden in UA die nu vluchten hebben al vervoersmiddelen, en er schijnt nogal chaos te zijn (joh) bij de grenzen. Zonder concrete afspraak om specifieke mensen op te halen is het niet verstandig om daar heen te rijden, dus doen we dat nog niet. Maar een voedsel/items run naar bijvoorbeeld Uzhgorod zou prima kunnen. Dat is voor mij ook maar 8,5 uur rijden. Met een andere NL vriend die hier woont wilen we al kijken wat we kunnen betekenen. Ik heb niet voldoende middelen momenteel om een (of twee) auto vol boodschappen te kopen, maar ben prima in staat om heen en weer te rijden en dat daar af te leveren.
:> zetten dit voort via DM?

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Eli3l schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:07:
[...]

True, ook na toestemming.
Als je wilt blijven uitstralen dat je een soevereine staat bent, dan heb je regels (wetten) die je handhaaft. Daarom zijn gendarmeries (zoals de marechaussee) een ding in conflictgebieden.

Er zitten naast wettelijke bezwaren ook strategische en tactische overwegingen. Zo zijn de voertuigen veelal achtergelaten omdat de russen de upkeep niet kunnen bijhouden (door slechte logistiek). Dat mag niet het probleem worden van Oekraïne. Rusland heeft bij conflicten in het verleden ook wel een aantal keer munitie laten slingeren die bewust dermate zwaar geladen zijn dat ze tezamen met het wapensysteem exploderen. Dat zijn tactische bezwaren.

Strategisch bezwaar kan zijn dat het plan is om de Oekraïense tegenstand uit de stad te lokken door ze wapensystemen - die praktisch alleen buiten bebouwd gebied bruikbaar zijn - cadeau te doen, om zo het slagveld gelijk te trekken en ze aan te vallen met nieuwere superieure wapensystemen.

[ Voor 4% gewijzigd door nst6ldr op 04-03-2022 12:22 ]

• Brent
Apache4u schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:12:
Als dit waar is, dan is Rusland echt op Peppie-en-Kokkie-niveau militair bezig zeg. Een mensenleven lijkt daar zo weinig waard:
Dat is sowieso een kernaanname in het Kremlindenken :/

• RoD
  • Niet online

RoD

Kort schoonouders gesproken. Ze zijn dus met de taxi naar Charkiv Vokzal gegaan. Onderweg sloegen om hun heen constant bommen in. Let wel, geen militaire activiteit in de verste verte, gewoon woonwijken. Er wordt echt zonder enige discriminatie gebombardeerd. Volgens de Russen moet alles stuk, iedereen moet dood. Het maakt ze geen fuck meer uit.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:10
Vorkie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:10:
AD liveblog:

[...]

Eigenlijk hetzelfde nieuws, maar dan anders verpakt.
Dat was de gedachte waarmee ik het nieuws vanochtend dus ook las. En tevens de reden waarom ik de terughoudendheid van de EU / NAVO ook begrijp. Doet Poetin dit bewust om dus precies deze reactie uit te lokken? Hetzelfde met de straaljagers boven EU-gebied. Of is het werkelijk niet meer dan het lijkt: Een niet geheel risico-vrije poging te tonen tot waar hij toe in staat is om Oekraïne zo snel mogelijk op de knieën te krijgen?

Ik hoop van harte dat het een gecalculeerde strategie is waar voor mij (en ons, als theoretici op een forum) dus de belangrijkste informatie ontbreken die dus de afwachtende houding rechtvaardigen. Moreel gezien is het echt lastig onder de gedachte "waar wacht men nog op?!" uit te komen.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RoD schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:20:
Het maakt ze geen fuck meer uit.
Voorheen ook niet hoor. Mensen zijn gewoon grondstof.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

himlims_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:16:
[...]

:> zetten dit voort via DM?
Prima. Ik kan prima de brandstof betalen, dat is geen punt. Mijn maat ook. Mochten we boodschappen gesponsort krijgen dan kunnen we zo rijden, bijvoorbeeld dit weekend preppen en maandag vertrekken. Sowieso zal ik dat nog even bevestigen met hem (we zouden eerst naar de Poolse grens bij Lviv), maar moet geen punt zijn.

• RoD
  • Niet online

RoD

Cyberpope schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:22:
[...]

Voorheen ook niet hoor. Mensen zijn gewoon grondstof.
Ik weet het. Ik had het woordje "meer" er niet in moeten zetten. Het is gewoon elke keer weer confronterend.

In Sumy wordt nu ook constant gebombardeerd. Zelfde situatie, zo lijkt het.
Pagina: 1 ... 114 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid