KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
En wat wil je precies zeggen nu dan? Dat Oekraïne dit zelf doet? Of dat Rusland gewoon beetje stom doet?Vlassie1980 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:30:
Als je Oekraïne daadwerkelijk wilt veroveren, waarom ga je dan op een kerncentrale lopen knallen? Bij een meltdown heb je niks aan je veroverde grond, en Rusland zelf kan ook last heb van die radioactieve wolk.
Ander nieuws, toch mogelijk iets wat goedkoper voor sommige producten.
De impact van het wegvallen van Rusland, Oekraïne en Belarus als afzetmarkt voor Nederlandse landbouwproducten lijkt relatief beperkt. Volgens economen van Rabobank werd er in 2020 voor 1 miljard euro aan voedingsmiddelen en zogeheten agri-producten naar deze landen geëxporteerd of doorgevoerd. Dat komt neer op ongeveer 1,5 procent van de totale export van voedsel- en landbouwproducten.
Daarbij is de sierteeltsector, die voor ruim 300 miljoen euro aan producten naar Rusland exporteerde, relatief gezien het meest kwetsbaar. Het wegvallen van de afzet in Rusland kan voor andere producten zoals varkensvlees, eendagskuikens, broedeieren, peren of bananen tijdelijk voor een verruiming van het aanbod in West-Europa zorgen. Daardoor zouden de prijzen voor deze producten flink kunnen dalen.
[ Voor 50% gewijzigd door Vorkie op 04-03-2022 07:33 ]
Nouja, volgens de regels zou dat het geval zijn.alexbl69 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 05:10:
[...]
De Baltische staten (en dus ook de Suwalki Gap) is ook totaal kansloos want Navo gebied. Dat gaat de Navo nooit toestaan, zelfs niet onder dreiging van kernwapens. Als ze dat doen is het einde zoek, dan kun je Polen et al ook direct inleveren.
Ik schrik er toch van dat er nog steeds geen directe actie is en we dit laten gebeuren in onze achtertuin. Dus straks heeft Putin zijn Russische vlaggetjes overal in Oekraïne staan, en hebben ze een methode om de onvrede onder de bevolking te onderdrukken (ongeacht UA of RUS), en/of een leefbare manier om de sancties gevonden. En dan? Ik bedoel, de sancties rondom de Krim heeft ze in ieder geval niet gedemotiveerd terwijl de Roebel toen al is gevallen.
Nu weet ik dat hier geen strategie achter zit, dwz een eenmansactie van Putin, dit zal geen 5 jaar stand houden zonder dat zijn Groot Russisch Rijk implodeert, maar toch.
Waarom zou de NAVO straks wel wat in de Baltische Staten komen doen, en het niet op collateral damage gooien. Ik bedoel, er staat toch alleen maar hout en ligt ook wat ongelukkig tussen Kalinigrad en het nieuw verworven Oekraïne in. Strategisch kunnen we beter in Polen staan.
Catch my drift? Zijn wij té bang voor die WW3, ik weet het niet. Ik ben blij dat ik die beslissingen niet hoef te nemen, maar het begint langzamerhand erg wrang te voelen.
Heb het gevoel dat er echt iets is veranderd: tenzij Poetin al z'n soldaten morgen terugtrekt gaat dit de komende decennia bepalen.alexbl69 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 05:18:
Hoop echt dat we dit moreel volhouden, en niet over een paar maand de nieuwe situatie accepteren en toch weer 'the easy way out' kiezen.
Besef dat al die sancties onderdeel zijn van het militair verzwakken van het land. De komende jaren zal in een enorme herbewapening in het westen en een extreem kostbare guerilla oorlog voor Rusland. Tel daar het in rap tempo afkoppelen van hun gas en de demografische neergang bij op en de middellange termijn ziet er erg slecht uit.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verdachte rugzak binnen poorten Russisch Consulaat Den Haag
Een rugzak die uiteindelijk niks gevaarlijks bleek te bevatten.
Overigens, vreemd moment om een verlaten rugzak op te merken net binnen je hekken, midden in de nacht na een behoorlijk zonnige dag...
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:30:
Verslag uit Moskou: lees vooral ook over de indoctrinatie op scholen.
In Moskou is een nieuw tijdperk aangebroken, 'dat voelen steeds meer Russen' - https://nos.nl/l/2419723
In Rusland werden meerdere onafhankelijke media gesloten. Uitgever Derk Sauer in Moskou: “Russen denken dat filmpjes van bombardementen op Charkov in elkaar gezet zijn. Miljoenen Russen hebben geen idee wat er aan de hand is.” #Nieuwsuur pic.twitter.com/lt3tFkUxZR
— Nieuwsuur (@Nieuwsuur) 3 maart 2022
Hier nog volledig in beeld en geluid. Vind dat Derk het wel goed en duidelijk neerzet hoe de situatie is.
(Zit in Zwitserland op vakantie. Zag het op BVN voorbij komen)
[ Voor 16% gewijzigd door Hupske op 04-03-2022 07:49 ]
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Mits Rusland het financieel gaat overleven. Volgens mij draait de hele wereld hem de rug toe (behalve Noord Korea en een paar andere landen), maar als hij afgesneden wordt van de financiële markt, dan kan het nog wel een keertje ophouden. Het leger is maar zo sterk als de financiële markt die hem op gang houdt. Daarom kon Amerika ook zolang in Irak blijven.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:40:
[...]
Heb het gevoel dat er echt iets veranderd is, tenzij Poetin al z'n soldaten morgen terugtrekt gaat dit de komende decennia bepalen.
Besef ook dat al die sancties onderdeel zijn van het militair verzwakken van het land. De komende jaren zal in een enorme herbewapening in het westen en een extreem kostbare guerilla oorlog voor Rusland. Tel daar het in rap tempo afkoppelen van hun gas en de demografische neergang bij op en de middellange termijn ziet er erg slecht uit.
Ik ben heel erg benieuwd wat er gebeurd als Rusland hun markt weer opengooit en wat voor een crash er zal zijn. Daarbij, hoe ziet Rusland er over een aantal maanden uit, hoe lang houden ze dit uit?
De laatste update (zoals ook al op basis van andere bronnen) is niet positief:
https://www.iaea.org/news...t-on-situation-in-ukraine
Ukraine informed the International Atomic Energy Agency (IAEA) today that the site of the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant (NPP) had been shelled overnight and Director General Rafael Mariano Grossi immediately spoke with Prime Minister Denys Shmyhal as well as the country’s national nuclear regulator and operator about the serious situation.
Director General Grossi appealed for a halt of the use of force and warned of severe danger if any reactors were hit. He is expected to hold a press conference at 10:30 CET on Friday.
The Ukraine regulatory authority said a fire at the site had not affected “essential” equipment and plant personnel were taking mitigatory actions. There was no reported change in radiation levels at the plant, it said.
The IAEA is putting its Incident and Emergency Centre (IEC) in full response mode due to the situation at the Zaporizhzhia NPP, Director General Grossi said.
The IAEA continues to closely monitor developments at the Zaporizhzhia NPP and remains in constant contact with Ukraine. It will continue to provide regular updates on the situation.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik heb er geen verstand van maar dat landje pikken lijkt uiteindelijk hierop stuk te gaan lopen? Die mafklapper gaat echt niet stoppen met Risken4Real schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:44:
[...]
Mits Rusland het financieel gaat overleven. Volgens mij draait de hele wereld hem de rug toe (behalve Noord Korea en een paar andere landen), maar als hij afgesneden wordt van de financiële markt, dan kan het nog wel een keertje ophouden. Het leger is maar zo sterk als de financiële markt die hem op gang houdt. Daarom kon Amerika ook zolang in Irak blijven.
Ik ben heel erg benieuwd wat er gebeurd als Rusland hun markt weer opengooit en wat voor een crash er zal zijn. Daarbij, hoe ziet Rusland er over een aantal maanden uit, hoe lang houden ze dit uit?
Mijn boefje is liev!
Deels vanwege de regels en deels vanwege leveringsvraagstukken. Zeker voor wat betreft termijn contracten. Een belangrijke inkomstenbron wordt nu dus onvoorspelbaar voor Rusland. Dat kan gevolgen hebben voor de verdere oorlogsplannen.
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Krijg toch steeds meer het gevoel dat zijn 'legertjes' opraken. Op papier het een enorm grote krijgsmacht maar in de praktijk er weinig effectief inzetbaar is.
Met artillerie steden beschieten is een teken van zwakte en frustratie. Dat konvooi staat inmiddels 100 uur stil, dan moet de brandstof bijna op zijn om over het moraal nog te zwijgen. Die kunnen niet meer vechten.
Zie die trollen daar op reageren. Er wordt al flink de link gelegd met die omroep ON, dat ik me afvraag hoe ver we al heen zijn.Hupske schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:44:
[...]
[Embed]
Hier nog volledig in beeld en geluid. Vind dat Derk het wel goed en duidelijk neerzet hoe de situatie is.
(Zit in Zwitserland op vakantie. Zag het op BVN voorbij komen)
Maar het gebeurt wel. Nu de kerncentrale. Die kerel gaat niet stoppen en wordt valser. Hoe gaat dit verderhoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:53:
[...]
Krijg toch steeds meer het gevoel dat zijn 'legertjes' opraken. Op papier het een enorm grote krijgsmacht maar in de praktijk er weinig effectief inzetbaar is.
Met artillerie steden beschieten is een teken van zwakte en frustratie. Dat konvooi staat inmiddels 100 uur stil, dan moet de brandstof bijna op zijn om over het moraal nog te zwijgen. Die kunnen niet meer vechten.
Mijn boefje is liev!
Al zijn vliegmaterieel staat ook nog bij Belarus te wachten toch? Is dat niet zorgwekkend?hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:53:
[...]
Had ik het gisteren nog over met een collega, dat konvooi, zouden dat niet gewoon lege vrachtwagens zijn om te laten zien dat ze met heel veel zijn?hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:53:
[...]
Ik snap echt niet waarom je anders zo'n konvooi zo lang laat staan..
Nu Corona voorbij is moet men wat anders zoeken. Dat is wel duidelijk geworden. Wel jammer. Vind het persoonlijk wel sterk wat Derk verteld en komt ook overeen met wat ik van sommige tweakers hier gelezen heb hoe hun Russische ‘collega’s’ of kennissen erin staan.KrazyJay schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:54:
[...]
Zie die trollen daar op reageren. Er wordt al flink de link gelegd met die omroep ON, dat ik me afvraag hoe ver we al heen zijn.
Maakt toch wel duidelijk hoe moeilijk het zak worden om de Russen te stoppen en verwacht niet dat het van binnenuit gaat komen door een opstand.
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Ongelooflijk vooral dat we sociale media zolang hebben laten doorklooien als een groot sociaal expriment.KrazyJay schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:54:
[...]
Zie die trollen daar op reageren. Er wordt al flink de link gelegd met die omroep ON, dat ik me afvraag hoe ver we al heen zijn.
Waar journalisten strenge gedragscodes en regels hebben, kan op sociale media alles zolang je maar centen hebt. Er is nu een begin van een kentering te zien, maar die platforms moeten echt veel meer gaan doen.
In die posts zitten zo tien troll accounts die je allang had moeten bannen. We kunnen wel mooie verhalen over censuur houden, maar hoe de waarheid hier veerkracht wordt heeft daar niks meer mee te maken. En inmiddels is ook wel duidelijk dat het niet zonder gevolgen is.
Maar goed, beetje off topic...
Op de foto's zijn duidelijk tanks, pantserwagens etc te zien.FabianGTI schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:01:
[...]
Had ik het gisteren nog over met een collega, dat konvooi, zouden dat niet gewoon lege vrachtwagens zijn om te laten zien dat ze met heel veel zijn?
Ik snap echt niet waarom je anders zo'n konvooi zo lang laat staan..
Ja laten we vooral nog meer vrijheden opgeven en vrije mening beperken, op naar EUSSR! Want dan zijn we niets beter.Morrar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:02:
[...]
Ongelooflijk vooral dat we sociale media zolang hebben laten doorklooien als een groot sociaal expriment.
Waar journalisten strenge gedragscodes en regels hebben, kan op sociale media alles zolang je maar centen hebt. Er is nu een begin van een kentering te zien, maar die platforms moeten echt veel meer gaan doen.
In die posts zitten zo tien troll accounts die je allang had moeten bannen. We kunnen wel mooie verhalen over censuur houden, maar hoe de waarheid hier veerkracht wordt heeft daar niks meer mee te maken. En inmiddels is ook wel duidelijk dat het niet zonder gevolgen is.
Een enorm gruwelijke langdurige oorlog met honderdduizenden slachtoffers, uiteindelijk zal Oekraïne voor Poetin 'one bridge too far' blijken te zijn.JB schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:58:
Maar het gebeurt wel. Nu de kerncentrale. Die kerel gaat niet stoppen en wordt valser. Hoe gaat dit verder
De komende guerrilla oorlog zal zijn leger en economie op termijn niet overleven, om 44 miljoen mensen te pacificeren heb je veel meer troepen nodig. Het westen zal het verzet blijven bevoorraden, Oekraïne is een maatje te groot.
Begrijp niet waarom ze troepen op dat terein plaatsen. En ook niet dat de Russen vervolgens aanvallen.Coldcat schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:51:
Die nuclear power stations zijn misschien wel de troef van Ukraine om de westerse wereld te laten ingrijpen. Late we hopen dat het goed af gaat lopen.
Welk deel daarvan is echt inzetbaar?tiswat schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:00:
Al zijn vliegmaterieel staat ook nog bij Belarus te wachten toch? Is dat niet zorgwekkend?
We hebben toestellen bij vliegshows gezien maar hoeveel piloten hebben genoeg vlieguren, wat kunnen ze voor langere periode inzetten. Bedenk dat er duizenden stingers op de grond zijn en de Oekraïnse luchtafweer nog enigszins lijkt te functioneren.
Daar zit nog een wereld van verschil tussen. Betaalde propaganda is vrij makkelijk te herkennen en vroegt echt niks toe aan onze vrijheden.init6 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:04:
[...]
Ja laten we vooral nog meer vrijheden opgeven en vrije mening beperken, op naar EUSSR! Want dan zijn we niets beter.
Na 100 uur stil in de modder met temperaturen rond het vriespunt gaan die echt niet meer effectief vechten.MikeyMan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:02:
Op de foto's zijn duidelijk tanks, pantserwagens etc te zien.
Dus het is de schuld van Oekraïne dat zij de kerncentrale willen beveiligen?PLAE schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:07:
[...]
Begrijp niet waarom ze troepen op dat terein plaatsen. En ook niet dat de Russen vervolgens aanvallen.
Alsof je de oproerpolitie de schuld geeft dat er oproerkraaiers zijn.
Zullen soldaten ook niet denken: Goh is dit wel handig?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Soldaten, zeker Russische soldaten denken niet na. Je moet doen wat je opgedragen is.Agent47 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:11:
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Denk dat je het Russische leger overschat, daarnaast moet een soldaat orders uitvoeren anders einde oefening.Agent47 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:11:
Ondanks dat er vannacht geen gevaar is uitgebroken kan ik me echt niet in m'n hoofd voorstellen dat je een kernreactor gaat bombarderen![]()
Dat het langzaam gaat klopte ja, maar de oostflank had tegenstand welke ze niet verwacht hebben. Hier lijken ze dus op te wachten.
Kijk dit filmpje maar wat ik gisteren ook al gepost heb, daar wordt bovenstaande uitgelegd. Niet alles is wat het lijkt.
Untappd: Louwke80
Het heeft zeker impact. Welke andere reden heb je dan om het aan te vallen? Want dan neem je het over als Rusland zijnde.Vorkie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:10:
[...]
Dus het is de schuld van Oekraïne dat zij de kerncentrale willen beveiligen?
Alsof je de oproerpolitie de schuld geeft dat er oproerkraaiers zijn.
Dat dus. Even nog eens de link posten: YouTube: Why Russia is Invading UkrainePilatuS schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:15:
Voor wat meer achtergrond is dit een interessante video. YouTube: Why Russia is Invading Ukraine
Geografische ligging, maar vooral gas is een enorme factor. Ik had geen idee hoe enorm veel olie en gas Oekraïne heeft en wat dat voor Rusland betekend. Het verklaard ook het annexeren van de Krim heel goed. Het is verder een redelijk objectief verhaal wat de achtergrond beter verklaard zonder pro westen of pro russisch te zijn.
Dit moet iedereen gezien hebben om de echte redenen achter de invasie in kaart te brengen.
Media is een enorm potent middel en als daarbij de verworven vrijheden worden misbruikt om de maatschappelijke opinie te beïnvloedden met leugens en desinformatie dan zul je soms vervelende keuzes moeten maken. Want de realiteit is dat niet iedereen er doorheen weet te prikken en dus vatbaar is voor deze kwaadaardige toxische rommel. Vrijheid komt ook met verantwoordelijkheid.init6 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:04:
[...]
Ja laten we vooral nog meer vrijheden opgeven en vrije mening beperken, op naar EUSSR! Want dan zijn we niets beter.
Dus eigenlijk pleit je voor een grote open vlakte, Rusland aan de ene kant en Oekraïne aan de andere kant en de winnaar van dat gevecht heeft gewonnen?DR!5EQ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:15:
[...]
Het heeft zeker impact. Welke andere reden heb je dan om het aan te vallen? Want dan neem je het over als Rusland zijnde.
Klinkt goed, alleen in hoeverre denk jij dat het haalbaar is om deze oude manier van strijden terug te brengen?
100 uur wachten in de blubber is geen tactiek, als de voorste tanks zonder brandstof komen te zitten kan je geen tanker naar voren rijden om die bij te vullen.Louwke schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:14:
Hier lijken ze dus op te wachten.
De aansluiting vanuit het oosten schiet niet op, dat gaat nog dagen duren en al die tijd zijn ze enorm kwetsbaar.
Dit is geen geraffineerd plan, dit is een fuck-up.
*knip* commentaar op moderatie doen we niet hierhoney schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:48:
[...]
Dit, samen met de martial law etc. lijkt het er op dat de Russen een excuus zoeken om verder te escaleren.
[mbr]*knip* we gaan niet nogmaals die Russische narratief proberen te pluggen hier[/mbr]
[ Voor 31% gewijzigd door polthemol op 04-03-2022 08:27 ]
Ik zat er nog eens over na te denken. Ik denk dat je misschien verder komt als je niet teveel in detail treed en hem een paar hypothetische vragen stelt waarbij je hetgeen wat Poetin nu doet reflecteert op een ander land in de wereld of eentje die je zelf verzint. Probeer een verhaal te schetsen waarbij zijn emotie en gevoel van verbondenheid zoveel mogelijk los komt te staan van de casus, met zoveel mogelijk overeenkomsten van wat er in Oekraine plaats vindt. In dat verhaal kun jij ook gerust wat meer zijn kant op komen. We kunnen denk ik allemaal wel bedenken dat door de propaganda, Russen en bijvoorbeeld Noord-Koreanen niet beter weten, zeker wanneer dit al jaren in ontwikkeling is.De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:43:
Iemand nog tips over hoe om te gaan met whataboutism? Ik probeer die Rus waar ik mee in contact ben verstand in z'n kop te appen over die oorlog maar hij wilt er niets van weten.
En precies dit is waarom jij afstand had moeten nemen.
Je angst voor een 3de wereldoorlog met kernwapens heeft er voor gezorgd dat jij het liever andersom ziet, dat het westen stopt, want dan is er geen 3de wereldoorlog of kernoorlog.
Je trekt het compleet uit zijn verband. Het ging hier om de kerncentrale.Vorkie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:20:
[...]
Dus eigenlijk pleit je voor een grote open vlakte, Rusland aan de ene kant en Oekraïne aan de andere kant en de winnaar van dat gevecht heeft gewonnen?
Klinkt goed, alleen in hoeverre denk jij dat het haalbaar is om deze oude manier van strijden terug te brengen?
Even een aanvulling; Men had ook geen zin in Oorlog Met Duitsland in jaren 30 dus gaf men steeds toe...Vorkie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:25:
[...]
En precies dit is waarom jij afstand had moeten nemen.
Je angst voor een 3de wereldoorlog met kernwapens heeft er voor gezorgd dat jij het liever andersom ziet, dat het westen stopt, want dan is er geen 3de wereldoorlog of kernoorlog.
Hitler stopte niet Putin gaat niet stoppen... Dus of we stoppen Putin nu of later... ik zeg nu...
Ik trek juist niets uit het verband, ik trek het juist nog even door -DR!5EQ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:26:
[...]
Je trekt het compleet uit zijn verband. Het ging hier om de kerncentrale.
Kerncentrale - mag niet verdedigen want niet veilig
in en om de steden - mag niet, want niet veilig voor inwoners
in en om industrie - mag niet, niet veilig want olieopslag en andere zaken die gevaarlijk zijn voor het milieu.
Dan blijft er maar 1 plek over, ergens een groot stuk land zonder inwoners.
Tussen Minsk en Moskou vind ik wel een goede plek voor zo'n DMZ.Vorkie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:28:
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit is gewoon een aanval om de basis infrastructuur in handen te krijgen. Ga ervan uit dat ze alleen op wachthuizen en parkeerterrein hebben gericht met de wapens. Ze willen alle nutsvoorzieningen in handen krijgen om aan deze knoppen te kunnen draaien. Zet je het stroom, gas en water uit dan gaat het moreel omlaag en verteerd het land van binnen in. Dit lijk mij één van de strategieën waarmee Rusland probeert Oekraïne in handen te krijgen.Vlassie1980 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:30:
Als je Oekraïne daadwerkelijk wilt veroveren, waarom ga je dan op een kerncentrale lopen knallen? Bij een meltdown heb je niks aan je veroverde grond, en Rusland zelf kan ook last heb van die radioactieve wolk.
De Russen kunnen geen grote bezettingsmacht neerzetten, ze moeten dus de wil van het volk breken om de marionetten neer te kunnen zetten en dan verder gaan met het volk slopen en verzet breken. Dat konvooi is wellicht een fout in het geheel omdat ze gerekend hadden op een snelle opmars zonder veel tegenstand.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:53:
[...]
Dat doet echter aan het plan niet veel af, alles kapot schieten om de burgerbevolking alle hoop te ontnemen.
Ook het beschieten van die kerncentrale past daarin, alles om de mensen bang te maken.
Het is te hopen dat er op een gegeven moment net genoeg tijd wordt gewonnen om Oekraïne ruimte te geven voor een mooie tegenaanval om het momentum te pakken en zo het moraal nog verder op te hogen. Of anderzijds dat het westen toch iets gaat organiseren om actief in te grijpen. Dit geintje bij de kerncentrale kan weleens een punt worden waarop men toch zegt, nu is het alles of niets. Als er straks iets definitief misgaat hebben we toch een enorme ramp , dan maar de route voorwaarts kiezen.
Hoe dan ook Poetin stopt niet meer, dat is wel een gepasseerd station, we moeten niet denken dat er ook nog maar enigszins iets te vertrouwen is wat de Russische overheid in politiek overleg beweert.
Dat heet uit verband trekken. Ik ga deze discussie niet verder met je aan.Vorkie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:28:
[...]
Ik trek juist niets uit het verband, ik trek het juist nog even door -
Kerncentrale - mag niet verdedigen want niet veilig
in en om de steden - mag niet, want niet veilig voor inwoners
in en om industrie - mag niet, niet veilig want olieopslag en andere zaken die gevaarlijk zijn voor het milieu.
Proberen ze voor een total party kill te gaan waar zelfs niet-spelers het loodje gaan leggen?
https://globe.adsbexchange.com/?icao=4d03c6
Ben wel nieuwsgierig waarom ze opeens daar zitten, terwijl ze daarvoor alleen boven Polen bleven.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Amphiebietje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:35:
Proberen ze voor een total party kill te gaan waar zelfs niet-spelers het loodje gaan leggen?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Zeg ik toch ook al heel de tijd, Putin zijn excuses zijn nazi's, wij kunnen wel 20 verschillende creatieve dingen verzinnen hoezo wij ook in Oekraïne moeten zijn.klaw schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:28:
[...]
Even een aanvulling; Men had ook geen zin in Oorlog Met Duitsland in jaren 30 dus gaf men steeds toe...
Hitler stopte niet Putin gaat niet stoppen... Dus of we stoppen Putin nu of later... ik zeg nu...
Mensen moeten begrijpen dat de NATO of EU of whatever aan een preventie oorlog moeten gaan beginnen.
Wat nou als Putin alle powerplants in gaat nemen en ze tegelijkertijd gaat laten ontploffen. Geen Oekraïne meer zonder een aanval.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Wat het onzin, hij wil het land, niet reageren over een nucleair landschap.Bschnitz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:37:
[...]
Wat nou als Putin alle powerplants in gaat nemen en ze tegelijkertijd gaat laten ontploffen. Geen Oekraïne meer zonder een aanval.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Wat een lef idd. Je eigen land verdedigen.Hoe durven die Oekraïners.Vorkie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:10:
[...]
Dus het is de schuld van Oekraïne dat zij de kerncentrale willen beveiligen?
Nu is dit niet helemaal een goed voorbeeld. Ben zelf ooit na een verloren bekerfinale bijna de trein in gemept nadat ze ons eerst half uur voor hek laten wachten om vervolgens te vinden dat we niet snel genoeg liepen.Alsof je de oproerpolitie de schuld geeft dat er oproerkraaiers zijn.
Het enige wat de mensen massa op dat moment deed was chagrijnig kijken en treindeur met plek zoeken
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Waarom val je dan een kerncentrale aan en bombardeer je het?Sebazzz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:39:
[...]
Wat het onzin, hij wil het land, niet reageren over een nucleair landschap.
[ Voor 7% gewijzigd door TheRicolaa10 op 04-03-2022 08:45 ]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Punt is dat de redenen om niet in Oekraïne te zijn zwaarder wegen.Bschnitz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:37:
[...]
Zeg ik toch ook al heel de tijd, Putin zijn excuses zijn nazi's, wij kunnen wel 20 verschillende creatieve dingen verzinnen hoezo wij ook in Oekraïne moeten zijn.
Mensen moeten begrijpen dat de NATO of EU of whatever aan een preventie oorlog moeten gaan beginnen.
Misschien dat het zuiden nu een groter zorgen gebied is?ArcticWolf schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:35:
Interessant... alle AWAC's en Sentries hangen vandaag boven Roemenië:
Ben wel nieuwsgierig waarom ze opeens daar zitten, terwijl ze daarvoor alleen boven Polen bleven.
Met de progressie naar Mariupol aan de ene kant en Odessa aan de andere kant hebben ze daar even wat meer aandacht voor misschien.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Begrijp van collega's in het noorden van Roemenië dat de bombardementen goed te horen zijn. Ze zijn dicht bij de grens bezig.YakuzA schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:40:
[...]
Misschien dat het zuiden nu een groter zorgen gebied is?
Met de progressie naar Mariupol aan de ene kant en Odessa aan de andere kant hebben ze daar even wat meer aandacht voor misschien.
Onzin en vergezocht, maar als ik het niet kan hebben, dan kan niemand het meer hebben. Ook levert het wel op een drastische manier een buffer zone tussen Europa en Rusland.Sebazzz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:39:
Wat het onzin, hij wil het land, niet reageren over een nucleair landschap.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ben serieus geïnteresseerd in de materie erachter.
En het is handig om de paniekzaaiers wat rustig te houden.
Als ze het ding weer in brand schieten en dat breidt zich uit naar de controleruimtes of de reactoren, dan is een situatie als bij Fukushima best mogelijk (ook: brandend nucleair materiaal wil je niet...). D.w.z. radioactieve besmetting van de omgeving (zal inclusief Russische troepen zijn), en daar hoort ook de rivier bij. Dus radioactief drinkwater downstream...Sebazzz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:36:
[...]
Er gaat niets kritieks gebeuren met die kerncentrale.
Deze stelling sprong er voor mij uit. Ik ben daar namelijk helemaal niet zo zeker van. Lees maar eens het artikel over Olie en gaswinning door Rusland in het financieel dagbladPalindrome schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:47:
Echter Putin is niet bang voor de EU want die hangen aan zijn gas en olie infuus. Hoofdpijn scenario.
Ik denk dat Rusland een heel groot probleem heeft.Voor de groei van de olie- en gassector kijkt Rusland steeds meer naar Noordpoolgebied, zoals hier op het schiereiland Jamal.
Foto: Alexander Nemenov/AFP
De ambitieuze plannen van Rusland om de olie- en gassector de komende decennia te ontwikkelen, dreigt spaak te lopen nu westerse olie- en gas multinationals massaal naar de uitgang rennen. Zonder westerse kennis en hulp wordt de ontwikkeling van Ruslands enorme olie- en gasvoorraden de komende jaren een stuk lastiger en veel duurder, zeggen experts.
Terwijl zo'n beetje de hele wereld plannen heeft om de economie minder fossiel te maken, zette de Russische president Vladimir Poetin sinds zijn aantreden in 1999 alle kaarten op olie en gas. Inmiddels zijn de inkomsten uit de olie- en gassector goed voor twee derde van de export van Rusland. Dat is meer dan in de jaren 70 en 80 onder Poetins voorgangers Leonid Brezjnev en Michail Gorbatsjov.
Kaartenhuis
Een strategie die al risicovol was in het licht van klimaatverandering, dreigt door de zelf begonnen oorlog in Oekraïne als een boemerang terug te keren. Want zowel de vraag naar als het aanbod van Russische olie worden nu keihard geraakt. Het jarenlang met honderden miljarden roebels aan steun gebouwde olie- en gasgebouw in Rusland dreigt als een kaartenhuis in elkaar te storten.
Eerst de vraag naar Russische olie. Rusland exporteert zo'n 5 miljoen vaten per dag, waarvoor nu steeds moeilijker kopers zijn te vinden. Hoewel er geen boycot ligt op Russische olie, wagen veel handelaren en bedrijven zich nu niet aan deze 'besmette' olie. Russische oliebedrijven melden grote moeite te hebben kopers te vinden, ondanks torenhoge kortingen die ze aanbieden.
All-in op olie en gas
Wegvallende vraag is een probleem voor Rusland op korte termijn. Op langere termijn zal Rusland ook moeite krijgen het aanbod van olie en gas op peil te houden.
De afgelopen tien jaar verdrievoudigde Rusland de investeringen in olie en gasproductie en verdubbelde de olieproductie naar meer dan 11 miljoen vaten per dag. Rusland is daardoor uitgegroeid tot de grootste olieproducent ter wereld na de VS en Saoedi-Arabië.
Maar de ambities reiken verder. De komende jaren moet de olieproductie op peil blijven en de gasproductie sterk toenemen. 'Dit verdienmodel van all-in gaan op olie en gas is niet houdbaar', schreven Lucia van Geuns en Jilles van den Beukel van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies in een rapport over de Russische olie- en gassector vorig jaar.
Sneller dan misschien voorzien komt die voorspelling uit. De afgelopen week kondigden onder andere BP, Equinor, Shell en ExxonMobil aan te stoppen met hun joint ventures in Rusland of grote belangen te willen verkopen. Het levert miljardenafschrijvingen op voor deze multinationals.
Kennisoverdracht
Voor Rusland daarentegen zijn de gevolgen vele malen groter. Het land is voor de ontwikkeling van zijn olie- en gasreserves steeds meer afhankelijk van westerse kennis en technologie. Nu westerse bedrijven eieren voor hun geld kiezen en vertrekken, komt het plan van Poetin om de olie- en gassector verder te ontwikkelen in gevaar.
'Voor een project als Sachalin-2, dat door Shell is gebouwd, zal de pijn nog wel meevallen', denkt Van Geuns, 'omdat de kennisoverdracht daar al heeft plaatsgevonden, maar voor projecten in aanbouw of nog te ontwikkelen projecten geldt dat niet. Dat wordt lastiger voor Rusland.'
Het hart van de Russische olie-industrie ligt in West-Siberië, waar Rusland de afgelopen jaren door miljardeninvesteringen de productie op peil heeft weten te houden, maar om te groeien kijkt Rusland steeds nadrukkelijker naar het Noordpoolgebied. Daar ligt de toekomst van Ruslands olie- en gassector. Met grote projecten zoals Arctic LNG-2 in ontwikkeling, en andere zoals Vostok op de tekentafel, moet dat gebied de toekomst van Ruslands olie- en gassector veilig stellen. Die projecten worden echter grotendeels met westerse technologie en kennis gebouwd. 'Veel olieproductie in Rusland vindt op land plaats. Het land heeft weinig offshorekennis', verklaart Van Geuns die afhankelijkheid.
Mammoet
Arctic LNG-2, gelegen in Noord-Siberië aan de Karazee, wordt aangelegd door het Franse bedrijf Technip, dat zelf weer werk heeft uitbesteed aan andere westerse bedrijven. Onder andere Siemens, Honeywell, Linde, Liebherr en het Nederlandse Mammoet sleepten grote opdrachten binnen voor dit project. Mammoet, dat in 2020 zelfs sprak van de grootste opdracht ooit voor het bedrijf, is niet bereikbaar voor commentaar.
'Rusland is heel kwetsbaar in zijn projecten in aanbouw en ontwikkeling', zegt een manager die betrokken is bij de aanleg van grote olie- en gasprojecten in Rusland en anoniem wil blijven. 'Wij zijn voor projecten volledig afhankelijk van experts van bijvoorbeeld Baker Hughes of van Siemens om naar het project te komen en apparatuur in bedrijf te stellen. Die service ter plekke is noodzakelijk. Als die experts niet meer kunnen komen, dan stopt het gewoon.'
Geen duurzame energieagenda
En volgens deze manager gaat het niet alleen om nieuwe projecten. Ook bij al gebouwde installaties is toegang tot westerse technologie cruciaal. Want voor reserveonderdelen en onderhoud zijn die projecten vaak ook nog afhankelijk van buitenlandse leveranciers.
Jarenlange vertraging van grote projecten ligt dus voor de hand. 'De international sancties die sinds 2014 tegen Rusland zijn ingesteld hadden al een vertragend effect en dat wordt nu alleen nog maar erger', aldus Van Geuns. De strategie om alles in te zetten op olie- en gas begint zich daarmee te wreken voor het Kremlin, dat in weerwil van de rest van de wereld geen duurzame energieagenda heeft opgesteld.
'Een week voor de jongste klimaattop in Glasgow stuurde Rusland een A4'tje in met hun plannen om klimaatneutraal te worden', zegt Van Geuns.
Wie zegt dat?NeutraleTeun schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:43:
Kan iemand wellicht uitleggen waarom het beschieten of bombarderen van een kerncentrale niet iets kwalijks of gevaarlijk is?
Een kerncentrale kan wel tegen een stootje hoor. Ik maak er mij niet veel zorgen in. De Russen willen de controle ervan. Ze willen het niet opblazen. President Zelensky zaait wat paniek om NATO te overtuigen binnen te komen.Amphiebietje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Als ze het ding weer in brand schieten en dat breidt zich uit naar de controleruimtes of de reactoren, dan is een situatie als bij Fukushima best mogelijk (ook: brandend nucleair materiaal wil je niet...). D.w.z. radioactieve besmetting van de omgeving (zal inclusief Russische troepen zijn), en daar hoort ook de rivier bij. Dus radioactief drinkwater downstream...
Ja dit is wat overdreven van Zelensky. Niettemin zorgt Rusland natuurlijk wel voor een serieus risico dat zoiets mis kan gaan.Waarez schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:46:
[...]
Een kerncentrale kan wel tegen een stootje hoor. Ik maak er mij niet veel zorgen in. De Russen willen de controle ervan. Ze willen het niet opblazen. President Zelensky zaait wat paniek om NATO te overtuigen binnen te komen.
Wat mij opvalt is de aanwezigheid van India de afgelopen dagen, eerst enkel op cyprus maar nu ook Roemenie. Er werd toch gedacht dat India met China en Rusland samen zou optrekken?ArcticWolf schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:35:
Interessant... alle AWAC's en Sentries hangen vandaag boven Roemenië:
Bears and Bulls
Verwijderd
Nu ben ik geen geleerde omtrent de materie maar het beschieten of bombarderen van een kerncentrale lijkt mij juist in alle opzichten wel iets kwalijks en ook gevaarlijk?NeutraleTeun schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:43:
Kan iemand wellicht uitleggen waarom het beschieten of bombarderen van een kerncentrale niet iets kwalijks of gevaarlijk is?
Prima video. Als je dit ziet dan zou je toch zeggen dat de beste lange termijn strategie (even voorbij dit conflict kijkende) om Rusland op de knieën te krijgen het versneld overstappen op andere energiebronnen dan olie en gas is. Dan droogt hun inkomstenbron op, en dus de mogelijkheid om hun leger op peil te houden (iets wat kennelijk nu al moeilijk is, gezien hoe het nu in deze oorlog gaat).Waarez schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:16:
[...]
Dat dus. Even nog eens de link posten: YouTube: Why Russia is Invading Ukraine
Dit moet iedereen gezien hebben om de echte redenen achter de invasie in kaart te brengen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220303_9731281215 jaar cel voor 'nepnieuws' over Russische invasie
Op het verspreiden van 'nepnieuws' over de Russische invasie in Oekraïne, staat voortaan een celstraf van 15 jaar. Het Russische parlement, de Doema, heeft daar vanochtend een wetsvoorstel over aangenomen.
Het voorstel werd eerder deze week aangekondigd door het hoofd van de commissie voor veiligheid en corruptiebestrijding. Hij zei "de bewuste verspreiding van valse informatie" hard aan te willen pakken. "Zulke vervalsingen demoraliseren de samenleving, ondermijnen het vertrouwen in het Russische leger en de overheid. Ook is het een belediging voor de familieleden en vrienden van de strijders."
Berichten over de oorlog uit niet-officiële bronnen kan bestraft worden met een boete van zo'n 43.000 euro.
https://www.ad.nl/buitenl...over-escalaties~add018eb/
https://www.gids.tv/video...d-door-nieuwe-wet-rusland
https://www.nrc.nl/nieuws...aineblog-1-maart-a4095163
[ Voor 19% gewijzigd door Vorkie op 04-03-2022 08:57 ]
Beter van niet maar een kerncentrale kan wel tegen een stootje. Het is ontworpen om een vliegtuigcrash te weerstaan. Ik wordt ook helemaal moe van die doemscenario's hierover op de NL TV. Het leid vooral af van de oorlogsmisdaden die Rusland nu al pleegt op de burgerbevolking.NeutraleTeun schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:43:
Het complex bestaat overigens ui 5 - 6 individuele reactoren, waarvan er nog 1 op dit moment niet uitgeschakeld was.
Er is nogal een groot verschil tussen een mening onderdrukken (dat moeten we niet doen) of deze een podium geven (moeten we ook niet doen).init6 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:04:
Amateurisme aan de kant van de aanvallers. Dat zijn gewoon slecht opgeleide dienstplichtigen en dan gaat er wel eens een keer iets fout. Zeker als er mensen zijn die tegen deze jongens een beetje roepen wat je hier ook ziet: Die dingen kunnen wel wat hebben.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:40:
Waarom val je dan een kerncentrale aan en bombardeer je het?
Kan hij dan niet beter zijn kernwapens gebruiken? Stuk effectiever.Bschnitz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:37:
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Klopt, dat vormt voor hen de grootste bedreiging in hun vaste inkomsten stream.autje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:49:
[...]
Prima video. Als je dit ziet dan zou je toch zeggen dat de beste lange termijn strategie (even voorbij dit conflict kijkende) om Rusland op de knieën te krijgen het versneld overstappen op andere energiebronnen dan olie en gas is. Dan droogt hun inkomstenbron op, en dus de mogelijkheid om hun leger op peil te houden (iets wat kennelijk nu al moeilijk is, gezien hoe het nu in deze oorlog gaat).
Kan wel tegen een stootje is heel wat anders dan A. moedwillig schade op militaire proporties en B. de controle onbedoeld verliezen door aan gerichte schade van welke proportie dan ook.Waarez schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:46:
[...]
Een kerncentrale kan wel tegen een stootje hoor. Ik maak er mij niet veel zorgen in. De Russen willen de controle ervan. Ze willen het niet opblazen. President Zelensky zaait wat paniek om NATO te overtuigen binnen te komen.
Als op enig moment controle- en veiligheidsheidssystemen falen, verlies je ook de mogelijkheid de regie te houden over de afloop.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Excuus dat ik nu pas hierop reageer maar de betreffende twitteraar heeft dit gewoon van de website tweedekamer.nl De brief staat daar gewoon openbaar als brief van de regering aan de kamer zie https://www.tweedekamer.n...2022Z04045&did=2022D08288 voor die brief.H.Boss schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:24:
[...]
Dat snap ik dus niet, om bepaalde redenen willen ze niet meer open zijn over het delen van wat ze leveren.
Maar toch zijn er weer mensen die dit met naam en toenaam gaan posten op Twitter. En gooien het zo extra onder een vergrootglas.
En toen kwamen er ineens berichten binnen van het Oekraïnse persbureau:
Kerncentrale onder vuur
Artillerie op kerncentrale
Brand bij kerncentrale
Brandweer wordt beschoten
Verhoogde radioactieve straling in de omgeving
Oekraïnse overheid wil kerncentrale controleren, maar de Russen blijven schieten
Bij een herhaling van Chernobyl zal dit 10x zoveel kracht hebben
Enz enz
Daarna eigenlijk amper nog geslapen met in het hoofd.. wat als...
De Oekraïners waren er héél snel bij om (des)informatie te verspreiden en paniek te zaaien.
Want je leest vervolgens dat er eerst alleen brand was op de parkeerplaats en later een trainings/bijgebouw. En dat er óók geen verhoogde radioactieve straling zou zijn.
Soms weet je gewoon niet meer wat je echt voor waarheid moet aannemen en wat niet.
[ Voor 4% gewijzigd door AndereKoekoek op 04-03-2022 09:56 ]
Als je er maar herhaaldelijk en met genoeg zware zaken op schiet dan gaat het wel een keertje stuk natuurlijk. En ik heb vanmorgen berichten gelezen dat er ook daadwerkelijk op de reactors geschoten is maar dat krijg je natuurlijk nu nog niet geverifieerd.jaapstobbe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:47:
[...]
Ja dit is wat overdreven van Zelensky. Niettemin zorgt Rusland natuurlijk wel voor een serieus risico dat zoiets mis kan gaan.
Wat betret Roemenie, misschien omdat een Frans vliegdekschip opstoomt vanaf Cyprus? Geen idee wat de Russen verder uitvoeren daar op dit ogenblik.
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
1 wel uitgeschakeld, 5 wel ingeschakeld.HEY_DUDE schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:49:
[...]
Het complex bestaat overigens ui 5 - 6 individuele reactoren, waarvan er nog 1 op dit moment niet uitgeschakeld was.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Zo’n central kan idd wel tegen een stootje. Waar ik me in dit verband vooral zorgen over maak is dat de russen niet bepaald met elite troepen aan de gang zijn lijkt het. Dus als er ergens wat orders verkeerd begrepen worden tijdens een aanval op zo’n centrale…HEY_DUDE schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:49:
[...]
Beter van niet maar een kerncentrale kan wel tegen een stootje. Het is ontworpen om een vliegtuigcrash te weerstaan. Ik wordt ook helemaal moe van die doemscenario's hierover op de NL TV. Het leid vooral af van de oorlogsmisdaden die Rusland nu al pleegt op de burgerbevolking.
We 'zijn' al in Oekraïne, alleen niet met fysieke manschappen en vliegtuigen. Al het andere (intelligence, wapenleveranties, voorraden, etc.) wordt redelijk openlijk gedaan.MikeyMan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:40:
Punt is dat de redenen om niet in Oekraïne te zijn zwaarder wegen.
Het klinkt heel hard en wrang voor Oekraïne, maar deze proxy-oorlog is het 'beste scenario' voor de NAVO. Een enorme aanslag op de militiaire capaciteiten van Rusland, de economie implodeert en enorm veel kennis over de strategische en functionele sterkte van de tegenstander.
10 dagen geleden dachten we nog dat de Russen tot de Grebbeberg konden doorstoten, nu maak ik me eigenlijk alleen nog zorgen over de Suwalki-gap.
Oekraïne heeft zonet bevestigd dat Rusland controle heeft over de kerncentrale.Eagle Creek schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:50:
[...]
Kan wel tegen een stootje is heel wat anders dan A. moedwillig schade op militaire proporties en B. de controle onbedoeld verliezen door aan gerichte schade van welke proportie dan ook.
Als op enig moment controle- en veiligheidsheidssystemen falen, verlies je ook de mogelijkheid de regie te houden over de afloop.
https://twitter.com/michaelh992/status/1499633975823843332
Ja natuurlijk. Want als er een onverwachte situatie optreedt waardoor een deel van het niet-nucleaire controlesysteem faalt, kan er niks mis gaan...Waarez schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:46:
[...]
bijv.:
https://en.wikipedia.org/wiki/Three_Mile_Island_accident
...en zo zijn er wel meer.
Zelfs als we supersnel overgaan naar andere bronnen, zitten we zeker nog 10 jaar aan het gas van Rusland vast al we niet onszelf pijn willen doen. En hoewel nu iedereen op de barricaden staat vraag ik me af of dat na 2 strenge winters nog steeds het geval zal zijn.Tristan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:43:
Deze stelling sprong er voor mij uit. Ik ben daar namelijk helemaal niet zo zeker van. Lees maar eens het artikel over Olie en gaswinning door Rusland in het financieel dagblad
Ik denk dat Rusland een heel groot probleem heeft.
Strategisch heb je volledig gelijk. Deze actie van Poetin zal op de langere termijn Rusland enorm kwetsbaar maken is daarmee strategisch dom. Maar Poetin is nooit een strateeg geweest, hij is een tacticus. En het bovenstaande probleem gaat hij toch niet meer meemaken.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
ik heb gisteravond een video gepost van een duitse luchtmachtvolger die samen met twee anderen wat uitleg geeft over de afwezigheid van de russische luchtmacht en haar capaciteit. Is natuurlijk goed bedoeld amateurcommentaar, maar wel van mensen die e.e.a. volgen en beter geinformeerd zijnhoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:07:
[...]
Welk deel daarvan is echt inzetbaar?
We hebben toestellen bij vliegshows gezien maar hoeveel piloten hebben genoeg vlieguren, wat kunnen ze voor langere periode inzetten. Bedenk dat er duizenden stingers op de grond zijn en de Oekraïnse luchtafweer nog enigszins lijkt te functioneren.
De analyse online is dat er opvallend veel materiaal staat met lekke banden. Dit zou slecht onderhoud zijn, maar wellicht ook door gebruik van slechte kwaliteit banden.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:53:
[...]
Dat konvooi is mogelijk gewoon stukgelopen op de modder en kan de weg pas af als de regen stopt. Dit is echter in het noorden het modderseizoen en laten we hopen dat die langer duurt dan dat Rusland de tijd heeft. Overigens zie ik niet alleen lekke banden maar ook veel gebroken wielen: wellicht hebben de oligarchen ook bespaard op andere dingen, zoals metaal, of die over datum voedselpakketten (die hadden tenminste eten).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het kan altijd, maar de kans is zeer gering naar mijn inziens. 1-2%Amphiebietje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:53:
[...]
Ja natuurlijk. Want als er een onverwachte situatie optreedt waardoor een deel van het niet-nucleaire controlesysteem faalt, kan er niks mis gaan...
bijv.:
Ah juist, laten we het slachtoffer nog verder slachtofferrenPalindrome schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 04:06:
[...]
Dat Putin er mee weg kan komen komt vooral door de situatie waarin wij onszelf hebben gezet. Afhankelijk van Rusland voor gas en olie en tegelijkertijd de VS die via NATO nog steeds het koude oorlog script uitvoert waardoor Putin al vrij gemakkelijk pot verwijt ketel kan claimen. Hoofdpijn scenario.
Natuurlijk is het Putin die als eerste naar militaire middel grijpt en escaleert en dus fout. iedereen weet wat putin wil en iedereen weet dat de VS + NATO ook stappen in datzelfde schaakspel hebben gespeeld, (counteren van ruslands invloed en corruptie spel door eigen spelletjes, waarbij zelfs vanuit de VS 2 parallelle lijnen zijn uitgezet, liberale invloeden van links op de 2004 protesten/oranje revolutie en rechts via republikeinse banden met pro Rusland figuren ).
De gesprekken zijn klaar en over, Putin is in de hoek gezet dus het wordt of een overwinnaar door oorlog en annihilatie of 1 van de partijen kiest voor water bij de wijn. Zelenskyy lijkt nog niet te kiezen voor dat laatste echter kan de NATO/EU hem die keuze ontnemen.
Wat Rusland hier doet kan maar op een manier gestopt worden en dat is met militair ingrijpen. Praten gaat niet meer helpen.
Misschien dat daar in 40 jaar e.e.a. van geleerd is.Amphiebietje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:53:
[...]
Ja natuurlijk. Want als er een onverwachte situatie optreedt waardoor een deel van het niet-nucleaire controlesysteem faalt, kan er niks mis gaan...
bijv.:
Ik zou er voor tekenen als dat de kansen waren bij de staatsloterij..Waarez schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:55:
[...]
Het kan altijd, maar de kans is zeer gering naar mijn inziens. 1-2%
Met de gevolgen die het kan hebben is 1 a 2 al een erg groot risico (risico = kans x gevolg)
De burgerbevolking is sowieso de pineut, maar bedenk dat Russische overheersing iets anders is dan Nederland op 16 mei 1940.CornermanNL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:33:
Dat doet echter aan het plan niet veel af, alles kapot schieten om de burgerbevolking alle hoop te ontnemen.
Ook het beschieten van die kerncentrale past daarin, alles om de mensen bang te maken.
De eerste jaren van de bezetting waren voor niet-Joden relatief business as usual, Oekraïne heeft ervaring met Russische bezetting en miljoenen hebben dat niet na kunnen vertellen.
Die gedachte maakt dat je veel verder wilt gaan in verzet, risico's neemt omdat het alternatief pikzwart is.
Precies andersom was dat vannacht in ieder geval.
Onwetendheid is zaligheid...AndereKoekoek schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:51:
Ik kap gewoon met nieuws een uurtje of 2 voor ik ga slapen.
En start ook de dag rustig op. Een stuk fijner sinds ik het ochtendjournaal in de ban hem gedaan (toch weer een jaar of 5 geleden). Kan het je aanraden. Je leeft een stuk fijner.
Hoe bedoel je? Dat Rusland kernwapens inzet?hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:57:
[...].
Die gedachte maakt dat je veel verder wilt gaan in verzet, risico's neemt omdat het alternatief pikzwart is.
Mocht de NATO uiteindelijk ingrijpen, dan is het zo gedaan.
De Russen hebben zich vooral in de problemen gewerkt, financieel, wereldverhouding, haat tegen Russen, eensgezindheid NATO/Europa. Het land is nu inmiddels echt op zijn retour, laten we hopen dat dit de laatste spartelingen zijn.
Grootste schade bij een kernramp op deze afstand van Nederland is psychologisch. Tsjernobyl heeft alleen geleid tot wat voorzorgsmaatregelen. In Nederland is er geheel geen gevaar geweest. Ook is het risico in de omgeving van de kerncentrale beperkt. Bij Tsjernobyl zijn maar een paar slachtoffers op de dag zelf gevallen. Over de schattingen van hoeveel mensen kanker hebben gekregen als gevolg van de straling is veel onenigheid. De rapporten van de VN lopen op tot in totaal 4000 slachtoffers. Dat is uitgesmeerd over vele jaren.AndereKoekoek schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:51:
Pfoe wat een nacht. Werd half 1 wakker door mijn zoon.
En toen kwamen er ineens berichten binnen van het Oekraïnse persbureau:
De Oekraïners waren er héél snel bij om (des)informatie te verspreiden en paniek te zaaien.
Want je leest vervolgens dat er eerst alleen brand was op de parkeerplaats en later een trainings/bijgebouw. En dat er óók geen verhoogde radioactieve straling zou zijn.
Soms weet je gewoon niet meer wat je echt voor waarheid moet aannemen en wat niet.
Ook bij een catastrophe in de kerncentrale blijft de oorlog zelf gewoon voor verreweg voor het meeste dood en verderf zorgen.
Heb je het over deze?HvdBent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:54:
ik heb gisteravond een video gepost van een duitse luchtmachtvolger die samen met twee anderen wat uitleg geeft over de afwezigheid van de russische luchtmacht en haar capaciteit.
Maak hier juist uit op dat ze een probleem hebben met inzetbaarheid: een gebrek aan standoff munitie en Oekraïnse verdediging maakt dat ze relatief kwetsbaar zijn.
tldr: Voornamelijk psyop troepen die er niet zo veel van bakken en licht bewapend zijn. Taak is om zo angstaanjagend mogelijk over te komen, zowel in aanwezigheid als door mythe. Probleem is dat parachutisten makkelijke prooi zijn voor elk leger dat een beetje weerstand bied.
https://threadreaderapp.com/thread/1499377671855292423.html
[ Voor 4% gewijzigd door Eli3l op 04-03-2022 09:08 ]
Genocide van de Oekraïnse bevolking, miljoenen hebben onder Stalin het leven gelaten.MaStar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:59:
Hoe bedoel je? Dat Rusland kernwapens inzet?
yep, maar het verklaart ook waarom de colonne niet aangevallen wordt (want onder sam bereik)hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:02:
[...]
Heb je het over deze?
[Embed: Reasons for Failure? Russian Air Force in Ukraine]
Maak hier juist uit op dat ze een probleem hebben met inzetbaarheid: een gebrek aan standoff munitie en Oekraïnse verdediging maakt dat ze relatief kwetsbaar zijn.
Niet alleen naar dat. Het is een indirecte aanval op ons zonder gevolgen voor hem, het is letterlijk een win win voor hem.Qwerty-273 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:42:
[...]
Onzin en vergezocht, maar als ik het niet kan hebben, dan kan niemand het meer hebben. Ook levert het wel op een drastische manier een buffer zone tussen Europa en Rusland.
Hij kan Oekraïne toch niet houden op termijn.
Die man is gewoon ontoerekeningsvatbaar.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Zelfs nog meer dan onder Hitler.hoevenpe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:03:
[...]
Genocide van de Oekraïnse bevolking, miljoenen hebben onder Stalin het leven gelaten.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Aan de andere kant: waarom je kostbare mankracht en munitie verspillen aan deze colonne? Met wat speldeprikken bereiken ze blijkbaar hetzelfde.HvdBent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:03:
yep, maar het verklaart ook waarom de colonne niet aangevallen wordt (want onder sam bereik)
Hebben verschillende bronnen gisteren niet gemeld dat die colonne bij Kyiv juist wel vanuit de lucht aangevallen was?HvdBent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:03:
[...]
yep, maar het verklaart ook waarom de colonne niet aangevallen wordt (want onder sam bereik)
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Dit topic is gesloten.
![]()
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
/f/image/GPVjuVha0StuLqWT3i31o2XH.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vq9zplxRZxzxEKXTx5sYOHRZ.png?f=user_large)
/f/image/80Walv26Jx5VMIoxAZEl7GrW.png?f=fotoalbum_large)