Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.959 views

Onderwerpen

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:11:
[...]

Dit. Tijd om even te stoppen met denken in problemen, en nu denken in oplossingen. Half Nederland doet het al, gezien de grote aantallen initiatieven die er zijn om Oekraïne te helpen.

Het is oorlog in Europa. Je bent betrokken, of je het nou wil of niet.
Helemaal eens hoor, maar het is wel goed om praktische afspraken te maken. Deze column adviseert om niet zomaar ondoordacht iemand in huis te halen, maar om dat samen met een professionele organisatie te doen:

Een warm hart en een koel hoofd

March of the Eagles

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:56

pro_6or

amateur_60r

downtime schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:31:
[...]

De Amerikanen ook voor het grootste deel. Humvee's, Bradleys, Abrams, allemaal nog hetzelfde. Al geloof ik dat de Humvee's nu wel vervangen worden.
De huidige Abrams tegen een t72 is al een ongelijke strijd, en zie eens de staat waarin hun tanks verkeren. Maar ik doelde vooral op de slachting. De smeulende hoop voertuigen op de snelweg. Nato zou totale luchtdominantie hebben en de warthogs en Apaches een field day.

een treffende spreuk

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Waah schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:18:
[...]

Maar als de ogen van het westen zich verplaatsen na X weken bezetting, zal het er binnen de landsgrenzen van Oekraine wel eens een stuk minder aangenaam aan toe kunnen gaan.
Dan pas? Mariupol heeft inmiddels 27 uur lang granaten, raketten en clusterbommen geïncasseerd. Meer dan een dag en een nacht trilt de grond daar en vallen er ontzettend veel doden - de meeste zonder uniform.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Als ik hoor dat Poetin nog een privéleger heeft van 150.000 man....
knip

Daarbij valt men hier ook wel snel voor de Oekraïne propaganda. Echt niet elke oekrainer is het type dat molotovs op tanks gooit. De mensen daar voelen zich nu nog gesterkt omdat Putin aangeeft niet op mensen te schieten, enkel militaire doelen(in hoeverre dat zo is is 2). Maar als de ogen van het westen zich verplaatsen na X weken bezetting, zal het er binnen de landsgrenzen van Oekraine wel eens een stuk minder aangenaam aan toe kunnen gaan.
Even aan of onaangenaam als in Rusland. Je bent gewoon niet vrij. Je zit in een systeem. Wij natuurlijk ook, met enorme uitwassen, maar we proberen oprecht respect voor elkaar te hebben. Putin vind dat maar onzin, daar leef je dan onder.

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-03-2022 23:50 ]

een treffende spreuk

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:10
[...]
Daarbij valt men hier ook wel snel voor de Oekraïne propaganda. Echt niet elke oekrainer is het type dat molotovs op tanks gooit. De mensen daar voelen zich nu nog gesterkt omdat Putin aangeeft niet op mensen te schieten, enkel militaire doelen
Vergeet het narratief van de Oekraïners niet. Die hebben een lange geschiedenis met Rusland en de USSR als het gaat om het onderdrukken en uitmoorden van hun volk; de Wikipedia: Holodomor. Dat ging om tussen de 2,5 en 7,5 miljoen doden door Stalin.

Zover ik hoor en lees zit dus de relatie met Rusland veel meer in hun volksidentiteit dan dat wij dat kennen in Nederland. Hier heb je nog een hele generatie ouderen die nooit over hun haat tegen de Duitsers zullen komen. Maar in Nederland blijft het bij die generatie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 19:29

Ligone

Moeha!

XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:21:
[...]

Helemaal eens hoor, maar het is wel goed om praktische afspraken te maken. Deze column adviseert om niet zomaar ondoordacht iemand in huis te halen, maar om dat samen met een professionele organisatie te doen:

Een warm hart en een koel hoofd
Sorry maar degene die nu volop bezig zijn met opvang en ophalingen aan de grens roepen ondertussen al af om zich niet in te laten met organisaties als Takecare omdat ze vooral voor hun eigen belangen staan ipv die van de Oekrainers.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

pro_6or schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:25:
[...]

Even aan of onaangenaam als in Rusland. Je bent gewoon niet vrij. Je zit in een systeem. Wij natuurlijk ook, met enorme uitwassen, maar we proberen oprecht respect voor elkaar te hebben. Putin vind dat maar onzin, daar leef je dan onder.
Was het maar zo. De meerderheid van Rusland steunt de oorlog en krijgt met de dag een grotere hekel aan Oekraïne. 'Door hun' is het economisch vooruitzicht dat ze over een half jaar gewoon weer eieren moeten ruilen tegen een brood in plaats van met geld betalen.

Oekraïens zijn in Rusland gaat een zwaar leven worden.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DR!5EQ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:52:
[...]

We zijn vrij afwachtend (angstig?) volk. Toch verbaasd het me best wel hoe groot de saamhorigheid is. Nu nog daadkracht aan toevoegen. Ik vraag me wel af waar al die mensen in dit land huisvesting kunnen krijgen. Dat is hier besproken, maar we zullen moeten afwachten hoe dat uitpakt.
Nou, we zijn eensgezind in onze afschuw, en we voeren sancties door die ons ook geld kosten, maar zo heel veel verder gaat dat niet.

We weten dat er, als wij netjes ons steentje bijdragen, een of enkele honderdduizenden vluchtelingen opgevangen moeten worden. Dat red je niet met vakantiehuisjes. En dode kantoorpanden? Weten we al wat er voor nodig is om dat mogelijk te maken? Is er geld beschikbaar? Kunnen we een manier vinden o dat te doen zonder een vergunningsprocedure van een jaar?

Van onze regering hebben we voorlopig niet zo veel te verwachten op dat gebied lijkt het, die zijn hun xenofobie versus vertoon aan daadkracht balans nog aan het vinden.

Dan moesten we dat zelf maar eens oppakken, lokaal. Ik heb wel een pandje op het oog. Heeft iemand links naar vergelijkbare ideeën?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:44
Hoelang denken we hier op t.net overigens dat de sancties dit keer duren?

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Laten we hopen dat dit klopt!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:33:
Totdat Poetin dood is...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Tot na de Russische revolutie. Of tot na de 3e wereldoorlog.

TheS4ndm4n#1919

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:35
Of totdat er onderhandelingen zijn waarbij het opheffen van sancties als ruilmiddel gebruikt kan worden.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zodra iemand Poetin uit zijn bunker gesleept heeft :p

[edit]

offtopic:
Driemaal dezelfde reactie 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 03-03-2022 23:37 ]

March of the Eagles

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-11 20:50
Leeuwendeel van de mensen gaat opgevangen worden in Polen. Net als vorige keer.
Denk dat je je beter kan inzetten om je lokale politici onder druk te zetten zodat zij weer de landelijke tak van hun beweging onder druk te zetten om daadwerkelijk de beloofde steun van een week geleden en 2 dagen geleden te leveren.

Amerikaanse soldaten in hun vrije/slaap tijd hebben op diverse plaatsen meer hulp geleverd dan de rest van de EU.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:29
Dat hangt af van wie hem dan opvolgt...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• RocketKoen
Zelfs dan zal whoever het overneemt diep door het stof moeten en reparatie beloven aan Oekraïne.

Voordeel is dat ze alle schuld aan Putin kunnen geven. En het betalen door zijn vriendjes kaal te plukken.

Voorwaarde is dat zijn vriendjes het niet overnemen. Maar een president navalni kan de sancties makkelijk laten verdwijnen.

TheS4ndm4n#1919

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:37
hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:37:
[...]

Dat hangt af van wie hem dan opvolgt...
Tenzij Poetin vanavond doodgaat door een hartaanval is de aanleiding om hem te vervangen omdat Oekraïne invasie verkeerd gaat & de zware sancties op Rusland. Als je doorgaat op Putin's pad dan weet je dat de volgende persoon achter jouw aan komt...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• asing
  • Laatst online: 11:05
Als je nu kijkt hoe moeilijk de economie het heeft (rente boven de 20%, CCC rating) dan vergelijk ik het met ranja drinken door een rietje. Op een gegeven moment is de ranja op. Dan kan je je sancties in stand houden maar meer effect heeft het niet. Het zorgt er wel voor dat de Russische economie niet kan opbouwen.

Kort gezegd, de Amerikanen hebben de atoombom gebruikt. Sinds die tijd hebben we de Cuba crisis gehad (toen was ik nog een zaadje), Chernobyl is ontploft (dat weet ik als de dag van gisteren) en we hebben de onderhandelingen gehad tussen Raegan en Gorbatsjov. En nu schuren we tegen een kernoorlog aan.

Ik denk dat het uiteindelijke doel zal zijn dat de regering van Rusland wordt vervangen en herzien zodat het gevaar definitief geweken is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:35
jgj82 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:16:
[...]

Nee, want de mannen blijven gedwongen achter in het thuisland.
Ik hoorde vandaag dat als de man 3 of meer kinderen heeft, hij niet hoeft te blijven.

Familie in Roemenië hielp een gestrand Ukraine gezin verder (auto pech). Daar was dus een man met meer dan 3 kinderen en hoeft niet in Ikraine te blijven.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Nou, Komop Polen met die 28 MIGs. Verf ze in een ander kleurtje, verkoop ze voor €1 aan UA en gaan!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 17:05
Tot Putin geen leider meer is van Rusland in ieder geval. Hopelijk vindt er een revolutie plaats waarbij Putin als oorlogsmisdadiger gevangen wordt genomen en de doodstraf krijgt. Dan hoeft het volk er niet te lang onder te lijden.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
In tegenstelling tot wat ik eerder zei schijnt Rusland veel ervaring te hebben in het opsporen van satelliet gebruikers volgens deze Twitter thread: https://twitter.com/jsrailton/status/1497745011932286979

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ze zich momenteel druk maken hierover, met name omdat ze hun handen vol hebben en er nog zat manieren zijn om op internet te komen daar.

Maar ze hebben er dus wel ervaring mee blijkbaar en kennelijk ook de apparatuur voor.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Maar dit is toch juist geen goed nieuws?
Dat zou betekenen dat RU al het andere gaat inzetten want ik zie ze voorlopig niet stoppen.

Wear Sunscreen!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 06:44
Ik hoop ook dat die sancties zo lang als nodig effectief blijven maar zie nog wel gebeuren dat omwille van economische belangen er toch eea terug gedraaid wordt. Hoe zit het bijvoorbeeld met de export van materialen voor chip productie en dergelijke? Als wij het niet afnemen kun je er donder op zeggen dat China er garen bij spint.

Is/kan Rusland zelfvoorzienend zijn of moeten ze bepaalde zaken echt importeren? Het is natuurlijk een mega groot land met gigantisch veel grondstoffen.

• RocketKoen
GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:53:
In tegenstelling tot wat ik eerder zei schijnt Rusland veel ervaring te hebben in het opsporen van satelliet gebruikers volgens deze Twitter thread: https://twitter.com/jsrailton/status/1497745011932286979

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ze zich momenteel druk maken hierover, met name omdat ze hun handen vol hebben en er nog zat manieren zijn om op internet te komen daar.

Maar ze hebben er dus wel ervaring mee blijkbaar en kennelijk ook de apparatuur voor.
Dat is een ongeïnformeerde bron die geen idee heeft hoe starlink werkt.

De enige manier om het op te sporen is als ze die schotel op je dak zien staan.

Musk is op Twitter al tips aan het geven voor camouflage. En ze komen met een software update zodat de schotels ook op rijdende voertuigen werken.

TheS4ndm4n#1919

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:25
Tristan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:49:
[Twitter]
Nou, Komop Polen met die 28 MIGs. Verf ze in een ander kleurtje, verkoop ze voor €1 aan UA en gaan!
Ik heb begrepen dat grote delen van oekraine binnen bereik van de russische anti luchtdoelraketten ligt, deze straaljagers hebben ze pas wat aan als die zijn uitgeschakeld (staan in Belarus)
zie deze video voor een wat betere analyse daarvan, en de reden dat het konvooi niet gebombardeerd wordt:
YouTube: Reasons for Failure? Russian Air Force in Ukraine

• RocketKoen
De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:56:
Ik hoop ook dat die sancties zo lang als nodig effectief blijven maar zie nog wel gebeuren dat omwille van economische belangen er toch eea terug gedraaid wordt. Hoe zit het bijvoorbeeld met de export van materialen voor chip productie en dergelijke? Als wij het niet afnemen kun je er donder op zeggen dat China er garen bij spint.

Is/kan Rusland zelfvoorzienend zijn of moeten ze bepaalde zaken echt importeren? Het is natuurlijk een mega groot land met gigantisch veel grondstoffen.
Rusland heeft energie, voedsel en grondstoffen.

Maar ze missen in bijna iedere moderne productie keten grote stukken. Denk bijvoorbeeld aan auto fabrieken, maar geen eigen chip productie.

Aan de andere kant leven ze op Cuba ook nog.

TheS4ndm4n#1919

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Sissors schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:41:
[...]

Klagen op accent van iemand is ook wel echt een Nederlands ding. Oh zullen vast ook wel andere landen zijn waar het gebeurd hoor, maar onder de streep is het simpel voor mij (en mijn ervaring in een multinational): Ben je verstaanbaar? Dan is het goed.
Ja, en zelfs als het nauwelijks is, goed luisteren en concentreren. Je komt er samen wel uit.

een treffende spreuk

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
nst6ldr schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:22:
[...]

Dan pas? Mariupol heeft inmiddels 27 uur lang granaten, raketten en clusterbommen geïncasseerd. Meer dan een dag en een nacht trilt de grond daar en vallen er ontzettend veel doden - de meeste zonder uniform.
Dat is voor mij inmiddels een punt van zorg aan het worden, buiten het bombarderen van de bevolking op zichzelf...

Want waar het logistiek een puinzooi lijkt te zijn in het noorden en ze op veel plekken, nauwelijks vorderingen maken, zitten ze hier dichtbij een logistieke basis in Rostov aan de Don en zijn er wel flinke vorderingen gemaakt. En er lijkt helaas ook meer dan afdoende munitie voorhanden te zijn om dit ook te doen.

Waar ik me steeds meer zorgen over begin te maken is dat Rusland, met hun waarschijnlijk nog enorme voorraden van de voormalige Sovjet-Unie, het lang kan permitteren om zo door te blijven gaan. En dan niet alleen tegen steden, maar ook tegen ingegraven verdedigers. Want naast de grotendeels in afwezigheid schitterende de Russische luchtmacht miste de verwachte, enorme artilleriesteun eigenlijk ook. En dat is iets dat je serieus moet nemen, ook al zijn het stokoude D-20's en D-30's...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

franssie

Save the albatross

Ik haal het er nog niet echt uit, wat ik las is dat iemand met een sat phone geraakt is door een luchtaanval. Dat correleert niet met N=1.
Het is een risico maar of ze er echt de apparatuur voor hebben die inzetbaar is betwijfel ik. Zo modern zijn ze niet (en welk land wel overigens om Starlink home bases te gebruiken als navigatie voor wat dan ook.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• asing

Hun leger is af te luisteren door zendamateurs. Zo amateuristisch zijn ze. Starlink werkt tussen de 10 en 50GHz, in een 9 tal frequentiebanden. Ja dat zal best te filteren zijn. Maar met een band van 2GHz wordt dat erg breed. Dan zijn de satellieten niet in een geostationaire baan geplaatst dus ze verplaatsen zich ook nog. De positie en baan is wel bekend.

Om het even in perspectief te plaatsen : ze werken op de KA en KU band. Dat is ook de frequentie waar de aloude Gatso en Multanova snelheidcontroles op werkten. Met een radardetector was die Gatso nog wel te vinden maar je had het beste van het beste nodig om die Multanova op tijd te ontdekken. Dat ding zat ongeveer op 34GHz met een band van misschien 200Hz.

Dus ik wens ze veel succes om de schotels te vinden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:56:

Iemand hier had het prachtig uitgeschreven : unclero in "De oorlog in Oekraïne"

• RocketKoen
asing schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:08:
[...]

Hun leger is af te luisteren door zendamateurs. Zo amateuristisch zijn ze. Starlink werkt tussen de 10 en 50GHz, in een 9 tal frequentiebanden. Ja dat zal best te filteren zijn. Maar met een band van 2GHz wordt dat erg breed. Dan zijn de satellieten niet in een geostationaire baan geplaatst dus ze verplaatsen zich ook nog. De positie en baan is wel bekend.

Om het even in perspectief te plaatsen : ze werken op de KA en KU band. Dat is ook de frequentie waar de aloude Gatso en Multanova snelheidcontroles op werkten. Met een radardetector was die Gatso nog wel te vinden maar je had het beste van het beste nodig om die Multanova op tijd te ontdekken. Dat ding zat ongeveer op 34GHz met een band van misschien 200Hz.

Dus ik wens ze veel succes om de schotels te vinden.
daarnaast zijn het 4D phased array antennes. Geen parabool zoals een schotel of omnidirectioneel als een telefoon.

De bundels zijn zo klein dat er niks te peilen valt.

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De nieuwe realiteit in Moskou:
De oorlog in Oekraïne heeft ook een enorme weerslag op het leven in Rusland zelf. Veel Russen zouden hun land inmiddels willen verlaten en al de hele dag gonst het van de geruchten dat Vladimir Poetin mogelijk morgen al een 'staat van beleg' zou willen afkondigen in zijn land.

Derk Sauer, journalist en uitgever van de Moscow Times, is sinds gisteren weer in Moskou waar hij al 32 jaar woont. "Alles is al verboden nu. Mensen zijn bang dat ze de grens niet meer over mogen. Veel mensen hebben hun koffers gepakt en het eerste vliegtuig genomen naar het buitenland. Mijn journalisten willen ook graag weg."

De Russen beseffen dat ze aan het begin staan van een andere manier van leven, zegt Sauer. Al gaat het gewone leven nog door, het is heel moeilijk om aan geld te komen. "Iedereen wil cash, iedereen wil pinnen. Maar je krijgt geen buitenlandse valuta meer, alleen nog af en toe wat roebels."

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:49:
Duitsland had nog wat voorraad uit de DDR. :P
2700 Strela luchtdoelraketten, de Sovjet tegenhanger van de Stinger voor Oekraïne.

[YouTube: Germany to send Soviet-made anti-aircraft missiles to Ukraine | DW News]
Er zou een kleine tegenslag zijn met de Strela:
Honderden wapens die Duitsland aan Oekraïne zou leveren zijn onbruikbaar. Duitse media melden dat een deel van de luchtafweerraketten die voor de Oekraïners bedoeld zijn, werden bewaard in beschimmelde kisten. De zeker 35 jaar oude raketten zouden tien jaar geleden al zijn afgekeurd.

Het gaat om Strela-luchtafweerraketten die door de Sovjet-Unie zijn ontwikkeld en ooit van het leger van de Duitse Democratische Republiek (DDR) waren. Er zouden 2700 van deze luchtafweerraketten geleverd worden, maar zeker 700 zijn volgens het Duitse weekblad Der Spiegel onbruikbaar.

De raketten zouden in 2012 zijn afgekeurd vanwege minuscule scheurtjes die kunnen leiden tot onder meer corrosie. Volgens Der Spiegel zouden de houten kisten waarin de raketten bewaard worden momenteel in zeer slechte staat zijn. Het weekblad meldt dat militairen die de wapens uit de opslag moesten halen, gebruikmaakten van beschermende uitrusting vanwege de schimmel.

March of the Eagles

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-11 09:36

koudepinda

Don't Panic

Ik vond dit destijds wel intrigerend, wat een realiteit.

[Video: https://www.npostart.nl/het-duitsland-van-mijn-moeder/08-11-2015/VPWON_1219754]

Iets voor 15 minuten durft iemand eindelijk de waarheid te spreken. Na al die jaren, is de dood dichtbij genoeg om het niet uit te laten maken.

Vind het overigens ook wel curieus om de enorme terughoudendheid van een aantal te zien met betrekking tot het stoppen van Poetin, Want; "persoonlijke potentiële negatieve financiële consequenties". welke overigens ook de eerste argumenten zijn tegen een toestroom aan vluchtelingen.

Je kan ze niet allebei ontduiken, dan hebben we nog het feit dat als Poetin Oekraïne inneemt de grootste vluchtelingen stroom van de eeuw ook niet naar huis zal keren. Waarom denk je dat ze hier heen zijn gegaan en niet Rusland?

Zeggen we dan maar na een tijdje; wel nu iedereen, alles dat weerstand toonde is verdreven/uitgeroeid door de russen, vrijwel alle steden liggen in puin, maar er vallen geen bommen meer. Veilig zat dit, ga maar weer naar huis.

om nog maar te zwijgen dat Poetin reageert als een kleuter met een handvuurwapen, die een lolly niet krijgt, en niemand die daar consequenties aan wil binden, elke keer dat z'n handje schud hebben we een paniek reflex een vegen we gruweldaden van tafel en zeggen even zachtjes foei.
En elke keer dat het handjes schut denkt Poetin;, "OooOoOOh dus geen consequenties in mijn universum"

Met niemand bedoel ik die personen die het; "ik wil nergens onder lijden' argument er op na houden, en elk potentieel lijden op de korte termijn een reden is om alles te doen om dat te voorkomen, en blind is voor wat er volgt.

Ik kom ook even binnenvallen, volg het draadje al een tijdje op de achtergrond. Maar af en toe krijg ik echt de kriebels.

Sterkte aan iedereen met kennissen en Familie in Oekraïne.

always bring a towel

• Coldcat
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 17:51
Chaoss schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:12:
[...]

Woa er was hem gevraagd deze boodschap op te nemen, blijkbaar hecht met er in Oekraïne waarde aan.

Wat ik eigenlijk veel triester vind is die 'spoedvergadering' van de VN. 2 dagen lang 196 landen aan het woord, vervolgens een stemronde waarbij de uitslag volstrekt helder is... En nu?... Helemaal niets, geen gevolgen, geen gezamelijk plan, geen hulp in welke vorm dan ook. Lekkere wassen neus die VN.
China, Frankrijk, Rusland, UK en USA hebben een veto. Met andere woorden zodra er iets speelt binnen één van die landen heb je weinig aan de VN. Dat nog even los van het punt dat we het over het land met het grootste aantal kernwapens hebben.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
Waah schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:09:
Zelf zie ik trouwens dese oorlog nloetnmeer maanden duren, laat staan een jaar.

De Russen dachten zelf 2 weken. Onderschat, ja. Maar verwacht wel dat het over een paar weken gedaan is met het leger van oekraine.

Als ze alle havensteden pakken, en de aanvoer maar Kiev blokkeren dan duurt het niet zo heel lang verwacht ik. Zolang ze nog steeds (langzame) progressie boeken, ziet het er niet goed uit IMHO.
Het zal vooral afhangen van de wil om te vechten van de bevolking. Die worden nu gedemoraliseerd door het platleggen van faciliteiten. Of die strategie werkt is nog niet helemaal duidelijk. Wel dat het in ieder geval deels werkt gezien de vluchtelingen stroom die nu op gang komt.

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
Het schijnt dat de kerncentrale in Zaporizhzhia nu brandt. Zie o.a. deze twee tweets:

Tweet 1

Tweet 2

:|

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:15:
[...]

Beangstigend...

In 1999 met een 'false flag' operatie honderden Russische mannen, vrouwen en kinderen de dood in gejaagd om stevig in het zadel te komen. Wist niet dat het zo extreem was, bizar.
Zo werkt het al decennia/eeuwen, kijk nu naar Zelensky, en nee, ik bedoel dit niet als sneer maar zodra je opstapt en moed/agressie toont naar de agressor ( in Putins geval zelf opgezet ) win je het volk.

De mens is wat dat betreft imo zelf destructief, wij mensen hebben geen echte natuurlijke vijand dus vallen wij elkaar aan, voornamelijk voor geld en macht.
En ik ben bang dat Putin echt niet de laatste is.

Wear Sunscreen!

• sampoo
  • Niet online
Boeiende Common Sense podcast van Dan Carlin, bekend van Hardcore History over de oorlog in Oekraïne. Hij zegt dat Poetin de Koude Oorlog weer nieuw leven heeft ingeblazen en eigenlijk al verloren heeft. Hij plaatst het o.a. in een historisch perspectief, noemt oorlog voeren de slechtste manier om doelen te behalen, benoemt de onverstandigheid van NAVO-uitbreiding maar ook dat een NAVO-lidmaatschap van Oekraïne door deze Russische invasie juist dichterbij is gekomen.
Vladimir Putin has instantaneously reignited the Cold War by savagely attacking Ukraine this week. In response to requests, Dan shares a few thoughts.

https://directory.libsyn....how/dancarlin/id/22304675

• boyette
  • Laatst online: 08:50
Xa!pt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:19:
Het schijnt dat de kerncentrale in Zaporizhzhia nu brandt. Zie o.a. deze twee tweets:

Tweet 1

Tweet 2

dat klopt

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Tweet 1

Tweet 2

Dat is in elk geval wat de burgemeester van Zaporizja claimt. Onduidelijk wat er precies in brand staat. Gaat het om een koeltoren, of een ander gebouw?

March of the Eagles

• Xa!pt
Dat kan wel eens heel verkeerd gaan aflopen.
XWB schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:25:
[...]

Dat is in elk geval wat de burgemeester van Zaporizja claimt. Onduidelijk wat er precies in brand staat. Gaat het om een koeltoren, of een ander gebouw?
Geen idee nog, ik zie net een aantal tweets daarover voorbij komen, dus ik kan er nog niets zinnigs over zeggen.

Stel even dat die kernreactor in handen valt van de Russen zonder dat de reactor of koeltoren dienst gaat weigeren: is het dan geen vereiste dat de daar werkzame technici en dergelijke zich daarmee bezig blijven houden? Zijn die reactoren op voorhand al uitgeschakeld, kan dat in een aantal dagen tijd? Of hoe werkt dat proces precies?

Dit is overigens een stream van diezelfde centrale.

[ Voor 73% gewijzigd door Xa!pt op 04-03-2022 02:18 ]

• Coldcat
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Een flare op de parkeerplaats. Daarna een explosie rechts op de stream. Lopen mannen door de poort nu

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Coldcat schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:27:
Een flare op de parkeerplaats. Daarna een explosie rechts op de stream. Lopen mannen door de poort nu
Russische colonne staat recht voor de camera ben ik bang...

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
sampoo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:23:
Boeiende Common Sense podcast van Dan Carlin, bekend van Hardcore History over de oorlog in Oekraïne. Hij zegt dat Poetin de Koude Oorlog weer nieuw leven heeft ingeblazen en eigenlijk al verloren heeft. Hij plaatst het o.a. in een historisch perspectief, noemt oorlog voeren de slechtste manier om doelen te behalen, benoemt de onverstandigheid van NAVO-uitbreiding maar ook dat een NAVO-lidmaatschap van Oekraïne door deze Russische invasie juist dichterbij is gekomen.

[...]
Dank, weer iets om morgen naar te luisteren :)

Vooruitlopend vraag ik mij alvast af of we wel kunnen spreken over een nieuwe koude oorlog als er daadwerkelijk gevochten wordt?

March of the Eagles

• n0pe
  • Laatst online: 08:44
[...]

Een kantoorgebouw bij de ingang. Er is totaal geen gevaar tenzij ze bewust op de reactor gaan schieten.

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
[...]

Camerabeeld draaide rond tien minuten geleden. Reactors was niks bij te zien qua rook/vuur. Rest er om heen gaat aardig tekeer. Zie ook de eerdere record van de stream vanavond

antihipsteralliance

• sampoo
  • Niet online

Tweet 1

Tweet 2

Live beelden van de kerncentrale. Weinig te zien op het moment.

Daar was live te zien dat "Magnesium flares" verder afgeschoten, ik weet niet wat dat is maar niet iets wat goed is voor een kerncentrale.

[Twitter: https://twitter.com/arcivanov/status/1499541338542551040]

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

sampoo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:33:
[...]

Live beelden van de kerncentrale. Weinig te zien op het moment.

[YouTube: Прямая трансляция пользователя Запорізька АЕС]
Daar was live te zien dat "Magnesium flares" verder afgeschoten, ik weet niet wat dat is maar niet iets wat goed is voor een kerncentrale.
[Twitter]
[Twitter]
er word nu gewoonweg op geschoten

"update"

het lijkt er ook op dat er van binnen wordt terug geschoten

zoals opgemerkt niet bij de reactor zelf, maar ja ze vallen wel degelijk de centrale aan

[ Voor 10% gewijzigd door koudepinda op 04-03-2022 01:51 ]

always bring a towel

• sampoo
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:28:
[...]

Vooruitlopend vraag ik mij alvast af of we wel kunnen spreken over een nieuwe koude oorlog als er daadwerkelijk gevochten wordt?
De Koude Oorlog was eigenlijk vooral in de zin dat het Westen en de Sovjet-Unie niet direct in oorlog met elkaar waren, erg koud was het toen ook niet met alle stevige proxy-oorlogen. Je hebt natuurlijk ook recentere voorbeelden waarbij Rusland en het Westen verschillende partijen steunden, maar niet op dezelfde schaal als met Oekraïne nu.

• DeVins
koudepinda schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:38:
[...]

er word nu gewoonweg op geschoten
Niet op de reactor. Plus wie moet er dan nog 'oorlog voeren'?

antihipsteralliance

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04:51
De mensen die in de buurt/bij de auto's staan hebben duidelijk niet de wijsheid van onze vuurwerk Tom: Wegstaan anders knalt ie misschien wel! Een stel Russen op een ongetwijfeld tot dusver oorlogstribunaalwaardige excursie naar het buitenland, schoolreisje naar een kerncentrale. Met livestream zodat de spanning en sensatie ook voor alle anderen die niet aanwezig konden zijn goed te volgen is om half tien voor twee s'nachts. EDIT: Straks gaan de flares uit en is de propaganda afgelopen.

[ Voor 7% gewijzigd door KleineJoop op 04-03-2022 01:51 ]

• sdk1985
XWB schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:28:
[...]

Kijk bijvoorbeeld eens naar Vietnam Wikipedia: Koude Oorlog.

Dat was eigenlijk de omgekeerde situatie. Daar was de VS actief bezig terwijl de sovjet uni/china vooral zorgen voor bewapening van de andere partij.
De belangrijkste strijdende partijen waren Noord-Vietnam, gesteund met wapens door China en de Sovjet-Unie, aan de ene kant en Zuid-Vietnam en de Verenigde Staten aan de andere kant, gesteund door landen van de Zuidoost-Aziatische Verdragsorganisatie (ZOAVO) die ook eigen militairen inzetten. Door de inzet van honderdduizenden manschappen, grootschalige bombardementen, het gebruikmaken van chemische middelen als Agent Orange en napalm, zagen de Verenigde Staten zich door toenemende kritiek en massaal protest, ook in eigen land, tegen de volgens velen zinloze strijd genoodzaakt de troepen terug te trekken en uit deze oorlog te stappen, waarna de lang door hen gesteunde regering van Zuid-Vietnam ten val kwam en de beide delen van Vietnam werden herenigd. De Amerikaanse deelname aan het conflict tot 1975 gold lange tijd als de langste oorlog die door de Verenigde Staten gevoerd werd, voor de latere betrokkenheid bij de oorlog in Afghanistan sinds eind 2001.

[ Voor 58% gewijzigd door sdk1985 op 04-03-2022 01:51 ]

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-11 23:08
Iemand enig idee hoe schadelijk dit is? Chernobyl serie gezien, dit soort berichten ontspannen niet echt zeg maar. En dan mag ik niet zeuren want woon in NL. toch wel spannend...

• DeVins
Joel22 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:49:
Iemand enig idee hoe schadelijk dit is? Chernobyl serie gezien, dit soort berichten ontspannen niet echt zeg maar. En dan mag ik niet zeuren want woon in NL. toch wel spannend...
Ik heb in 1986 en 1987 spinazie gegeten, alleen is het nu een andere tijd.

Ik kan me niet voorstellen dat de reactor genuket gaat worden

antihipsteralliance

• boyette
Joel22 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:49:
Dit betreft de grootste kerncentrale van Ukraine en is ongeveer 10x zo groot en krachtig als Tsjernobyl destijds was.
Het is dus niet de bedoeling dat die ontploft dan kunnen we hier ook wel inpakken.

• n0pe
boyette schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:53:
[...]

Dit betreft de grootste kerncentrale van Ukraine en is ongeveer 10x zo groot en krachtig als Tsjernobyl destijds was.
Het is dus niet de bedoeling dat die ontploft dan kunnen we hier ook wel inpakken.
Voorzichtig met paniek zaaien, de reactoren zijn waarschijnlijk al aan het uitschakelen. Zolang de koeling blijft werken gaat dat gecontroleerd*. Een kerncentrale ontploft niet zomaar.

Het is natuurlijk heel erg wat hier gebeurd maar het is geen gevaar zolang de medewerkers de centrale tijdig uitschakelen.

*diesel generatoren houden de pompen draaiende als de centrale uitgeschakeld wordt.

• boyette
n0pe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 02:02:
[...]

Voorzichtig met paniek zaaien, de reactoren zijn waarschijnlijk al aan het uitschakelen. Zolang de koeling blijft werken gaat dat gecontroleerd*. Een kerncentrale ontploft niet zomaar.

Het is natuurlijk heel erg wat hier gebeurd maar het is geen gevaar zolang de medewerkers de centrale tijdig uitschakelen.

*diesel generatoren houden de pompen draaiende als de centrale uitgeschakeld wordt.
De reactoren zijn niet aan het uitschakelen..
maar er is geen reden voor paniek
er is namelijk een atoomwaakhond en als de russen met die kerncentrale gaan klooien dan komt de atoomwaakhond van de VN in actie en die zullen de russen daar wegsturen.

Ze hebben daar ook niets te zoeken. Tenzij ze deskundig zijn op het gebied van nucleaire wetenschap. Maar dan kunnen ze gewoon overdag terugkomen. Dat hoeft niet midden in de nacht zonder afspraak.

[ Voor 26% gewijzigd door boyette op 04-03-2022 02:08 ]

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

boyette schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 02:06:
[...]

er is namelijk een atoomwaakhond en als de russen met die kerncentrale gaan klooien dan komt de atoomwaakhond van de VN in actie en die zullen de russen daar wegsturen.

Ze hebben daar ook niets te zoeken. Tenzij ze deskundig zijn op het gebied van nucleaire wetenschap. Maar dan kunnen ze gewoon overdag terugkomen. Dat hoeft niet midden in de nacht zonder afspraak.
de VN heeft ook met zoveel woorden praktisch Rusland bevolen zich terug te trekken

always bring a towel

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:53
[...]

nog geen officiele bevestiging

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

life verbinding naar de centrale lijkt in ieder geval nu voorbij,

nu toch weer een teken van beeld.

[ Voor 22% gewijzigd door koudepinda op 04-03-2022 02:16 ]

always bring a towel

• Xa!pt
[...]

Volgens een aantal berichten zijn er 2 uitgeschakeld.

En in totaal 6 reactors.

Ondertussen wordt het vuur op de brandweer geopend. Enige principes zijn een aantal Russische militairen echt volledig vreemd. :/

• n0pe
Voorzichtig met misinformatie rondom dit onderwerp. Er staat geen reactor in brand maar een bijgebouw.

Oekraïne heeft er belang bij dat er grote paniek ontstaat in de hoop op een reactie van het westen.

Rusland heeft er belang bij dat mensen bang zijn voor de gevolgen.

Voor live berichtgeving met experts en een team dat informatie probeert te verifiëren:
https://twitter.com/i/spaces/1LyxBowlNzoKN

Bevestiging dat het Museum beschoten wordt kun je afleiden van de camerabeelden. Deze foto laat zien waar de camera op uitkijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LJmR7hOAoPT6FWlsLipRhySulU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82AYyAPGMojfOYdTAUYtt3ja.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door n0pe op 04-03-2022 02:33 ]

• boyette
Xa!pt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 02:17:
[...]

Volgens een aantal berichten zijn er 2 uitgeschakeld.

En in totaal 6 reactors.

Ondertussen wordt het vuur op de brandweer geopend. Enige principes zijn een aantal Russische militairen echt volledig vreemd. :/
Ja de brandweer mag er niet bij zei de burgemeester net.
Maar misschien hebben de russen zelf brandweer bij dat ze die het willen laten blussen.
Ze kunnen het toch niet zomaar laten afbranden. Maar magnesiumbrand is misschien ook lastig te blussen.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

XWB schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:40:
[...]

Er zou een kleine tegenslag zijn met de Strela:

[...]
Tja. Een deel van de invasie wapens gebruikt door de originele fabrikant is niet in betere staat, en die zijn er ook mee onderweg.

Zijn moderne fire en forget wapens. Vuren? Vergeet het maar.

een treffende spreuk

• n0pe
Officieel statement internationaal Atoomagentschap

• DeVins
n0pe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 02:54:
Officieel statement internationaal Atoomagentschap

[Embed]
Gelukkig.

Wat zat nu.nl te stemmingmaken dan met hun berichtgeving over verhoogde stralingsniveaus..maar oke, dat is een andere discussie

antihipsteralliance

• boyette
DeVins schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:04:
[...]

Gelukkig.

Wat zat nu.nl te stemmingmaken dan met hun berichtgeving over verhoogde stralingsniveaus..maar oke, dat is een andere discussie
dat is al een tijdje zo
dat heeft te maken met tsjernobyl

• n0pe
DeVins schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:04:
[...]

Gelukkig.

Alles nucleair is meteen eng… ook wel toevallig dat er een livestream was van de centrale op de dag dat de Russen het aanvallen.

• DeVins
n0pe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:11:
[...]

Alles nucleair is meteen eng… ook wel toevallig dat er een livestream was van de centrale op de dag dat de Russen het aanvallen.
Bericht op nu.nl werd ook erg snel aangepast, wel op tijd een screenshot gemaakt. Maar ach. Alles is toevallig nu

antihipsteralliance

• Eli3l
  • Laatst online: 01-11 21:08
Eens met deze thread van Kasparov.

Voornamelijk dit

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
https://remap.jrc.ec.europa.eu/Simple.aspx
23u laatste update, dus zeg 4 uur geleden

• Eli3l
Link dan beter naar deze met alle sites en regelmatige updates:
https://www.npp.zp.ua/en/safety/arms

• Eli3l

• n0pe
DeVins schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:16:
[...]

Bericht op nu.nl werd ook erg snel aangepast, wel op tijd een screenshot gemaakt. Maar ach. Alles is toevallig nu
Ja klopt maar het is zo onnodig, ik begrijp zeker dat Ukraine aandacht wil hebben voor deze risicovolle aanval maar het hoeft niet uitgemolken te worden met hoop op escalatie van het conflict (tenminste zo komt het over)

• Eli3l
Behalve dat er nu dus berichten komen dat er wel op de reactoren is geschoten. Beide tweets hebben bevestiging nodig, maar dit wordt er nu verteld:

Edit: er lijkt verwarring te zijn ontstaan op het telegram kanaal waar de centrale berichten verstuurd. Berichten zijn dus waarschijnlijk door elkaar gehaald.

[ Voor 28% gewijzigd door Eli3l op 04-03-2022 03:50 ]

• Eli3l
En het VK wilt een spoed beraad bij de VN Veiligheidsraad.

• boyette
Eli3l schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:34:
Behalve dat er nu dus berichten komen dat er wel op de reactoren is geschoten. Beide tweets hebben bevestiging nodig, maar dit wordt er nu verteld:

[Twitter]

[Twitter]
dat er op is geschoten konden we zelf ook zien op de live stream en dat ging gewoon door tijdens de brand
en dat was niet met 9 mm.

• Palindrome
Eli3l schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:17:
Eens met deze thread van Kasparov.

[Twitter]

Voornamelijk dit
[Twitter]
Oekraine is niet van waarde strategische genoeg voor de VS, sowieso had europa op moeten spreken tegen Amerikaans invloeden in de west europese achtertuin, europa moet zelf de zaken regelen (Merkel deed dat goed) dan had het al een hoop puinhoop gescheeld. Echter Putin is niet bang voor de EU want die hangen aan zijn gas en olie infuus. Hoofdpijn scenario.

Putin heeft waarschijnlijk ook geen trek in bezetting van heel Oekraïne dan heb je zelfde nachtmerrie die de VS had in afghanistan, bezetting met teveel weerstand en kosten die jarenlang duren

Ik zie eerder een Georgië situatie, dus het land afbreken en dan weer terugtrekken naar een paar uithoeken aan de grens of in dit geval donbas/krim gebied voor een constante dreiging om zo een tegen aanval in de vorm van NATO aansluiting en bezetting te voorkomen. Kan de NATO nog wat ongewapende teams sturen om de terugtrekking te monitoren en zelfbeeld te versterken wat betreft het managen van de situatie/de-escalatie etc etc,

Ergste geval komt er een harde splitsing nabij kiev á la Berlijn.

EU heeft naar mij mening geen andere optie dan afspraken maken om Oekraïne tot bufferzone te zien wat dus betekend dat de NATO zich daar niet gaat uitbreiden.

[ Voor 5% gewijzigd door Palindrome op 04-03-2022 03:53 ]

• Eli3l
Palindrome schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:47:
[...]

Oekraine is niet van waarde strategische genoeg voor de VS, sowieso had europa op moeten spreken tegen Amerikaans invloeden in de west europese achtertuin, europa moet zelf de zaken regelen dan had het al een hoop puinhoop gescheeld. Echter Putin is niet bang voor de EU want die hangen aan zijn gas en olie infuus. Hoofdpijn scenario.

Putin heeft waarschijnlijk ook geen trek in bezetting van heel Oekraïne dan heb je zelfde nachtmerrie die de VS had in afghanistan, bezetting met teveel weerstand en kosten die jarenlang duren

Ik zie eerder een Georgië situatie, dus het land afbreken en dan weer terugtrekken naar een paar uithoeken aan de grens of in dit geval donbas/krim gebied voor een constante dreiging om tegen aanval in de vorm van NATO aansluiting en bezetting wordt tegen gegaan. Kan de NATO nog wat ongewapende teams sturen om de terugtrekking te monitoren en zelfbeeld te versterken wat betreft het managen van de situatie/de-escalatie etc etc,

EU heeft naar mij mening geen andere optie dan afspraken maken om Oekraïne tot bufferzone te zien wat dus betekend dat de NATO zich daar niet gaat uitbreiden.
Alleen als je er vanuit gaat dat Putin het dan voor gezien houdt. Het argument is nou juist dat wij als het Westen, Putin al meerdere malen hebben getoond dat hij overal mee weg kan komen.

Tweede argument is dat hoe later je ingrijpt, hoe duurder het word (zowel in mensenlevens als in geld). Ingrijpen bij de annexatie van de Krim, zou makkelijker geweest zijn dan nu ingrijpen.

Derde argument is dat escalatie er sowieso komt van de kant van Putin, dat zien we nu ook. Maar dat zal na deze oorlog net zo goed op een andere plek gebeuren.

• Xa!pt
Palindrome schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:47:
[...]

Oekraine is niet van waarde strategische genoeg voor de VS, sowieso had europa op moeten spreken tegen Amerikaans invloeden in de west europese achtertuin, europa moet zelf de zaken regelen (Merkel deed dat goed) dan had het al een hoop puinhoop gescheeld. Echter Putin is niet bang voor de EU want die hangen aan zijn gas en olie infuus. Hoofdpijn scenario.

Ik zie eerder een Georgië situatie, dus het land afbreken en dan weer terugtrekken naar een paar uithoeken aan de grens of in dit geval donbas/krim gebied voor een constante dreiging om zo een tegen aanval in de vorm van NATO aansluiting en bezetting te voorkomen. Kan de NATO nog wat ongewapende teams sturen om de terugtrekking te monitoren en zelfbeeld te versterken wat betreft het managen van de situatie/de-escalatie etc etc,

Dan geef je Poetin praktisch groen licht voor het herhalen van dergelijke praktijken en ik gok dat maar weinig buren van Poetin daar nog op zitten te wachten. Ook Oekraïne zelf niet. Poetin heeft de route van een eventuele bufferstaat vakkundig afgesneden en ook de omliggende landen in de armen van de EU geduwd.

• Palindrome
Eli3l schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:55:
[...]

Alleen als je er vanuit gaat dat Putin het dan voor gezien houdt. Het argument is nou juist dat wij als het Westen, Putin al meerdere malen hebben getoond dat hij overal mee weg kan komen.

Tweede argument is dat hoe later je ingrijpt, hoe duurder het word (zowel in mensenlevens als in geld). Ingrijpen bij de annexatie van de Krim, zou makkelijker geweest zijn dan nu ingrijpen.

Derde argument is dat escalatie er sowieso komt van de kant van Putin, dat zien we nu ook. Maar dat zal na deze oorlog net zo goed op een andere plek gebeuren.
Dat Putin er mee weg kan komen komt vooral door de situatie waarin wij onszelf hebben gezet. Afhankelijk van Rusland voor gas en olie en tegelijkertijd de VS die via NATO nog steeds het koude oorlog script uitvoert waardoor Putin al vrij gemakkelijk pot verwijt ketel kan claimen. Hoofdpijn scenario.

Natuurlijk is het Putin die als eerste naar militaire middel grijpt en escaleert en dus fout. iedereen weet wat putin wil en iedereen weet dat de VS + NATO ook stappen in datzelfde schaakspel hebben gespeeld, (counteren van ruslands invloed en corruptie spel door eigen spelletjes, waarbij zelfs vanuit de VS 2 parallelle lijnen zijn uitgezet, liberale invloeden van links op de 2004 protesten/oranje revolutie en rechts via republikeinse banden met pro Rusland figuren ).

De gesprekken zijn klaar en over, Putin is in de hoek gezet dus het wordt of een overwinnaar door oorlog en annihilatie of 1 van de partijen kiest voor water bij de wijn. Zelenskyy lijkt nog niet te kiezen voor dat laatste echter kan de NATO/EU hem die keuze ontnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Palindrome op 04-03-2022 04:10 ]

• Palindrome
Xa!pt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 04:05:
[...]

Dan geef je Poetin praktisch groen licht voor het herhalen van dergelijke praktijken en ik gok dat maar weinig buren van Poetin daar nog op zitten te wachten. Ook Oekraïne zelf niet. Poetin heeft de route van een eventuele bufferstaat vakkundig afgesneden en ook de omliggende landen in de armen van de EU geduwd.
Zoals ik eerder al zei denk ik dat Rusland langdurige bezetting niet kan veroorloven. Maar inderdaad de reactie van andere landen is abrupt en richting aansluiting van NATO/EU. Een sterk signaal voor putin dat militaire interventie en counter tegen westerse invloedsferen niet werkt. Playing a losing hand scenerio voor Putin.

[ Voor 4% gewijzigd door Palindrome op 04-03-2022 04:39 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Putin is telkens de grens van het ''toelaatbare'' aan het opzoeken. En hoogstwaarschijnlijk komt ie met deze actie op de kernreactor ook weer weg.

Europa / VS / UK zeggen nog een keer ''foei!'' en gaan weer over tot de orde van de dag

• Palindrome
_Bailey_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 04:41:
Putin is telkens de grens van het ''toelaatbare'' aan het opzoeken. En hoogstwaarschijnlijk komt ie met deze actie op de kernreactor ook weer weg.

Europa / VS / UK zeggen nog een keer ''foei!'' en gaan weer over tot de orde van de dag
Die orde van de dag is in dit geval de verdere uitbreiding van NATO aan ander landen die nu geschrokken zijn van Putins invasie waarmee Putins ergste nachtmerrie voltrokken wordt.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:06
Cyberpope schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Samen? Belarus was zo beetje de eerste die aan de voetjes van Poetin mocht gaan liggen. Die hebben geen reet te zeggen. Niets.

Baltische staten is mogelijk. The Suwalki Gap pakken en dan dreigen met kenwapens.
Dat is slechts 62km. Finland en Zweden? Totaal kansloos.
De Baltische staten (en dus ook de Suwalki Gap) is ook totaal kansloos want Navo gebied. Dat gaat de Navo nooit toestaan, zelfs niet onder dreiging van kernwapens. Als ze dat doen is het einde zoek, dan kun je Polen et al ook direct inleveren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:06
Help het je hopen...

Hoop echt dat we dit moreel volhouden, en niet over een paar maand de nieuwe situatie accepteren en toch weer 'the easy way out' kiezen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:55:
[...]

Even los van de kernwapens,
Nee nee het ging juist wel over kernwapens en mijn punt was dat die kleine taktische kernwapens niet zo geschikt zijn tegen burgerbevolking. Daar kun je beter een bommen tapijt voor gebruiken.
Dat burgers weinig waard zijn in de ogen van Putin heeft ie voldoende bewezen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 06:45
https://twitter.com/chlen...wZhwidYVtQAs_YJ8ROgg&s=19

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BxQHDOGGy40hPdrnR8sK5htirY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZmsLWKtuVlSkPXJzgskBNtK.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat verder dat er 10 brandweerwagens met 40 brandweerlieden toegang hebben gekregen en aan het blussen zijn gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Nordcore op 04-03-2022 06:13 ]

• DeVins
Nordcore schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 06:11:
https://twitter.com/chlen...wZhwidYVtQAs_YJ8ROgg&s=19

[Afbeelding]

Er staat verder dat er 10 brandweerwagens met 40 brandweerlieden toegang hebben gekregen en aan het blussen zijn gegaan.
En dit is wat nu.nl o.a. eerder meldde..:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS8TE4VjO7arODOY23AObwUuf9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXfxRLGdo1NajZy5biyufy74.jpg?f=fotoalbum_large

gebruik een url naar de bron in plaats van een screenshot aub. Dit is nu haast niet te controleren voor anderen

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 04-03-2022 08:19 ]

antihipsteralliance

• Nordcore
*knip* als je twitterberichten wil posten hier, gebruik de embed-tag en niet een screenshot. Zie de topicstart

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 04-03-2022 08:20 ]

• DeVins
Waren er niet 2 tot 3 reactors vanwege werkzaamheden uitgeschakeld?

Dan nog, wicked games, om met een nucleaire plant te gaan k*tten. Dit is geen Sim City.

antihipsteralliance

• Nordcore
DeVins schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 06:25:
Waren er niet 2 tot 3 reactors vanwege werkzaamheden uitgeschakeld?

Dan nog, wicked games, om met een nucleaire plant te gaan k*tten. Dit is geen Sim City.
Dat weet ik niet, daar heb ik niks over gelezen.
Ik weet wel dat je behoorlijk ziek moet zijn als je een nucleaire krachtcentrale bestookt met wapens.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:00
Sebazzz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:20:
Russia Thinks West Will 'Get Over' Ukraine War, Calls Response 'Hysteria''

[...]

En dit gaat ook gebeuren, deze sancties bestaan over drie tot zes maanden niet meer, let maar op :N
Dat is aan jou en mij en de rest van de mensen die wél in een democratie wonen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sebazzz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:20:
Russia Thinks West Will 'Get Over' Ukraine War, Calls Response 'Hysteria''

[...]

En dit gaat ook gebeuren, deze sancties bestaan over drie tot zes maanden niet meer, let maar op :N
Dat dachten ze ook na 2 ( 8 ) jaar polarisatie, dat EU/NAVO uit elkaar zou vallen.

Ze zijn niet zo goed in inschatten, maar wie weet...

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:55
Als je Oekraïne daadwerkelijk wilt veroveren, waarom ga je dan op een kerncentrale lopen knallen? Bij een meltdown heb je niks aan je veroverde grond, en Rusland zelf kan ook last heb van die radioactieve wolk.
Pagina: 1 ... 110 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid