Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De oorlog in Oekraïne Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 148 Laatste
Acties:
  • 780.956 views

Onderwerpen

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 11:30
Player1S schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:35:
[...]

Leeftijd zegt op zich niet zo veel. Als het design in de basis goed genoeg is en de rest geupgrade wordt naar moderne apparatuur.
De B-52 vliegt al vanaf begin jaren 50 en de huidige planning is dat ie nog jaren mee gaat. Ding is dan dik 100+ jaar oud.
Intern natuurlijk wel meerdere keren flink aangepakt en gemoderniseerd.
De TU-95 "Bear" draait ook nagenoeg even lang mee. Kan ook nog wel 10 tot 15 jaar mee.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 16:37
teacup schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:37:
[...]

Omdat Rusland er nooit op zal vertrouwen dat NATO zijn mandaat niet alsnog van stal zal halen als het voor dat land toch heel vervelend gaat worden. Het gaat er dus niet eens om of ze wel of niet besluiten even de andere kant op te kijken, maar dat ze er in principe toe in staat zijn om te hulp te schieten.
Het is ook ijdele hoop, ik weet het.

Maar feitelijk geven we hier toch al mee aan dat we actief mee doen?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tristan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:53:
[...]

Dat valt gewoon onder proxy warfare. De Amerikanen schieten niet en dus "mag" het. Hopelijk ziet Putin het ook zo.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:57
Arator schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:55:
[...]

Van de week was het hier in de Antwerpse Kempen een constant overvliegen van F-16's. "Oefeningen zoals gewoonlijk", volgens defensie. En inderdaad regelmatig vliegen er hier wel eens een koppel over, maar altijd overdag.
Op Kleine Brogel liggen trouwens "geen" Amerikaanse kernwapens.
https://www.vrt.be/vrtnws...iale-media-over-vliegtui/
Viel me hier eergisteren (vlakbij kleine Brogel) ook al op dat er veel activiteit in de lucht is. Maar mss let ik er nu gewoon meer op...

https://www.techpowerup.com/review/

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:49
pletter schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:34:
[...]

In mijn tijd 1983 lagen ze in Havelte (in dienst noemde ze dat site wacht was een week)
Bij ons om de hoek (Steenwijk). Was er toevallig aan het wandelen (bij de oude wachttoren, daar lagen ze toch ook?) toen de push-notifcatie binnenkwam dat Poetin die van hem op scherp zou zetten. Ook Havelte zal een doelwit zijn ivm materieel wat er staat. Moet zeggen dat dit best een beangstigend gevoel geeft, met een kleine op komst.

[ Voor 4% gewijzigd door Exception op 03-03-2022 21:12 ]

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:49

JoeZuCK

_Fonz > all.

Wanneer stort die beurs in elkaar of breekt de pleuris daar uit? Als hij opent? En wordt de beurs wel geopend? Ze houden hem nu gesloten tot morgen? Ik merk vrij weinig van 'onze' sancties. Vandaag steeg de MOEX met 20% met een dag eerder?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:00
Elon Musk geeft tips hoe je je Starlink apparatuur zo veilig en onzichtbaar mogelijk gebruikt:

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:31
psychodude schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:45:

De lengte van de grens met Belarus en Rusland gezamenlijk is circa 2500 km. Een grens die we dan continu moeten gaan bewaken. Een grens waar Rusland voldoende man voor heeft om te offeren om nog altijd veel doden als resultaat te hebben.

Het enige dat je bereikt is gewoon meer verliezers.
Die meer verliezers komen er toch wel als er niet ingegrepen wordt.
Het gaat sowieso al helemaal de verkeerde kant uit, volgens Putin gaat alles immers volgens plan.
Een bijgesteld plan dan want volgens zijn vertrouwde modus operandi, en het samentrekken van luchtmacht overal, kun je er van uit gaan dat er grootschalig bommentapijten over steden gegooid gaan worden als ze zich niet overgeven.
Putin zal pas stoppen als de Ukraine plat ligt en onderworpen is, en gaat dan samen met Belarus nog even de Baltische staten "innen" terwijl ze bezig zijn.
Pas dan heeft hij zijn eigen bedachte grensstaten terug in de "Sovjet-unie".

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Schijnt modern stukje hardware te zijn.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:03
asing schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:56:
[...]

Niet verstandig. Besef dat NATO een norm heeft van 2%, volgens mij Bruto Nationaal Product, wat aan Defensie moet worden uitgegeven. Bijna geen enkel EU land voldoet daaraan. Zo hebben wij bijvoorbeeld geen tanks. Daarnaast is een aanval van 1 van ons uit te leggen als een aanval uit het westen.

Ik zie het inmiddels zo. De NATO is een hond aan een ketting. Blaft zich suf. Putin is het etterige buurjochie wat nét ver genoeg weg staat om niet gebeten te kunnen worden. Onderwijl wel zwaaiend met een stok.

Het is heel erg naar voor de Oekraïne maar ze zullen het zelf moeten oplossen. Ik heb de beelden gezien, ik heb het nieuws gelezen. Ik vind het echt verschrikkelijk en ook ik ken daar mensen waar ik om geef. De NATO zal zich niet vrijwillig zelf gaan bemoeien met wat daar gebeurt. Putin heeft daarmee letterlijk de vrije hand tot aan de grens van de NATO. Zweden, Finland en Moldavië zijn geen NATO lid en vallen niet onder de bescherming van Art 5. Moldavië zal dan de eerste zijn die onder de voet gelopen wordt. Of hij ook trek heeft in Finland? Geen idee. De Finnen zijn in ieder geval alvast gewaarschuwd.

De EU heeft 447 miljoen inwoners, de USA heeft er 332 miljoen en Canada 37 miljoen. 816 miljoen inwoners die het niet overleven als er nukes worden ingezet. Zoals de USA zegt : a nuclear war should never be faught and a nuclear war cannot be won. Dat was ook de mening van Putin een paar maanden geleden maar wat hij zegt hoeft niet te zijn wat hij (nu) denkt.

Voor een NATO reactie zal Rusland een Baltische staat moeten aanvallen. Tot die tijd zal de NATO dit laten "uitbranden". De andere mogelijkheid is dat Putin wordt gestopt. Door bijvoorbeeld China (diplomatie) of dat de sancties zoveel gevolgen hebben dat zijn positie niet houdbaar is.

Wat we daarna voor leider en democratie krijgen is ook de vraag. Dat weet ook niemand.
De beste reactie vandaag
Mooi verwoord.....

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06:51
Vraagje:
Stel wit rusland stuurt troepen naar Oekraïne en Polen stuurt troepen op wit rusland af
(of op de troepen van wit rusland) opzich is dat geen oorlog tegen rusland zelf of zie ik dat verkeerd?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Teijgetje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:11:
Putin zal pas stoppen als de Ukraine plat ligt en onderworpen is, en gaat dan samen met Belarus nog even de Baltische staten "innen".
Samen? Belarus was zo beetje de eerste die aan de voetjes van Poetin mocht gaan liggen. Die hebben geen reet te zeggen. Niets.

Baltische staten is mogelijk. The Suwalki Gap pakken en dan dreigen met kenwapens.
Dat is slechts 62km. Finland en Zweden? Totaal kansloos.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:50

Dennis1812

Amateur prutser

JoeZuCK schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:09:
Wanneer stort die beurs in elkaar of breekt de pleuris daar uit? Als hij opent? En wordt de beurs wel geopend? Ze houden hem nu gesloten tot morgen? Ik merk vrij weinig van 'onze' sancties. Vandaag steeg de MOEX met 20% met een dag eerder?
Ik merk de sancties en onrust prima.

Toevallig nog getankt vandaag? Er is in de hele geschiedenis niet zoon enorme prijsstijging geweest als vandaag.
Toevallig gasprijzen in de gaten aan het houden? Verwarming in Nederland is alleen nog voor de elite zodra je contract afloopt.

Hoe de beurs het doet geen idee, het normale leven wordt in elk geval onbetaalbaar.

En ja, wat er daar gebeurd is uiteraard erger. Veranderd alleen niets aan de situatie hier.
Ik hoop snel daar te kunnen helpen. Dus reacties op mij dat ik arrogant ben omdat ik ook aan mijn portemonnee denk mogen achterwege :)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MeteoVir schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:22:
Ook Moldavië heeft nu formeel de procedure in gang gezet (handtekening is gezet door de president) om lid van de EU te worden.
[Twitter]
Het verbaast me op zich wel dat ze niet al lid waren. Op zich is Moldavië vergeleken met Roemenië net zoals als Nederland vergeleken met België. Zelfde taal, eigenlijk zelfde volk.. Als we Roemenië erbij wilden hebben (en die doen het goed binnen de EU op zich, behalve de enorm corrupte regering waar vaak massaal tegen geprotesteerd wordt) dan zou Moldavië ook moeten kunnen.

Alleen het vraagstuk Transnistrië moeten we er niet bij erven vind ik. Laten ze dat dan afstoten..

Alleen als we het nu gaan doen dan werkt dat wel als een rode lap op Poetin natuurlijk. Hadden ze eigenlijk eerder moeten doen.

[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2022 21:20 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
sampoo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Ik denk dat Putin doet wat bijna elke Russische leider had gedaan gezien de omstandigheden. Iedere wereldleider heeft rode lijnen waarvoor brute oorlogen voor worden uitgevochten. Dat praat het geenszins goed maar het is helaas wel de realiteit waar we mee te maken krijgen. Ik denk dat het gemiste kans was dat er geen deal werd gesloten tussen Rusland, Oekraïne en de NAVO en ik vrees nu dat het hek van de dam is. Is er gedacht wat de best-case scenario is als de vredesonderhandelingen niet slagen? Welke militaire overwinning valt er op de Russen te behalen?
Die rode lijnen zijn bij vrijwel elke nationaal leider de landsgrenzen. Zelfs bij NAVO is dat het geval. Een uitzondering is geweest Joegoslavië, een achtertuin. De VN heeft dit naderhand wel geverifieerd. Een leider van Rusland kan ook normale verkiezingen houden waar veel politieke partijen hun best doen om de kiezer te winnen. Een leider van Rusland hoeft geen landje pik te doen. Een leider van Rusland hoeft niet met autoriteit de media te censureren, protesten de kop in te drukken, homo- en vrouwenrechten in te perken, buurtje pesten of uitmoorden. Zelfde met een autocratie of oligarchie. Dat zijn allemaal keuzes, van met name de leider. Maar helaas heeft het volk liggen slapen in het vorige decennium. En wij met hen want we hadden de bui kunnen zien hangen. Tjetjenië, Georgië, Aleppo, Moldavië, Oekraïne, en nu wederom Oekraïne.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Tristan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:53:
[...]

Het is ook ijdele hoop, ik weet het.

[Twitter]

Ik begrijp je volledig, ik heb mij afgelopen dagen soms aardig lopen verbijten. Die NAVO is op zich een mooi ding. Maar het is ook een vleesgeworden status quo. Too big too attack.

Misschien is dat niet eens de grootste veiligheid. Het is ook een extra aansporing voor de deelnemers zelf om elkaar niet aan te vallen. In die zin is het ook een passievering van Europa. Dat dit geen overbodige luxe is heeft de 20e eeuw ons wel geleerd.

Edit, las je laatste zin niet: Als Poetin definieert dat wij actief betrokken zijn, dan zijn we dat. Gisteren zei iemand in een actualiteitenprogramma dat die derde wereldoorlog effectief al is begonnen. Denk ook aan de economische instrumenten die nu instelling worden gebracht. In de definitie van een hybride oorlogsvoering zijn we al diep betrokken. Beklemmend hierbij is dat een makkelijk exit scenario nog niet voorhanden is.

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 03-03-2022 21:26 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

[...]

Putin heeft daarmee letterlijk de vrije hand tot aan de grens van de NATO. Zweden, Finland en Moldavië zijn geen NATO lid en vallen niet onder de bescherming van Art 5. Moldavië zal dan de eerste zijn die onder de voet gelopen wordt. Of hij ook trek heeft in Finland?
Finland is wel een EU land. Klinkt als een slecht idee om een EU land aan te vallen, daar is vast wel een regulatie over.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:50

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Niet verstandig. Besef dat NATO een norm heeft van 2%, volgens mij Bruto Nationaal Product, wat aan Defensie moet worden uitgegeven. Bijna geen enkel EU land voldoet daaraan. Zo hebben wij bijvoorbeeld geen tanks. Daarnaast is een aanval van 1 van ons uit te leggen als een aanval uit het westen.

Ik zie het inmiddels zo. De NATO is een hond aan een ketting. Blaft zich suf. Putin is het etterige buurjochie wat nét ver genoeg weg staat om niet gebeten te kunnen worden. Onderwijl wel zwaaiend met een stok.

Het is heel erg naar voor de Oekraïne maar ze zullen het zelf moeten oplossen. Ik heb de beelden gezien, ik heb het nieuws gelezen. Ik vind het echt verschrikkelijk en ook ik ken daar mensen waar ik om geef. De NATO zal zich niet vrijwillig zelf gaan bemoeien met wat daar gebeurt. Putin heeft daarmee letterlijk de vrije hand tot aan de grens van de NATO. Zweden, Finland en Moldavië zijn geen NATO lid en vallen niet onder de bescherming van Art 5. Moldavië zal dan de eerste zijn die onder de voet gelopen wordt. Of hij ook trek heeft in Finland? Geen idee. De Finnen zijn in ieder geval alvast gewaarschuwd.

De EU heeft 447 miljoen inwoners, de USA heeft er 332 miljoen en Canada 37 miljoen. 816 miljoen inwoners die het niet overleven als er nukes worden ingezet. Zoals de USA zegt : a nuclear war should never be faught and a nuclear war cannot be won. Dat was ook de mening van Putin een paar maanden geleden maar wat hij zegt hoeft niet te zijn wat hij (nu) denkt.

Voor een NATO reactie zal Rusland een Baltische staat moeten aanvallen. Tot die tijd zal de NATO dit laten "uitbranden". De andere mogelijkheid is dat Putin wordt gestopt. Door bijvoorbeeld China (diplomatie) of dat de sancties zoveel gevolgen hebben dat zijn positie niet houdbaar is.

Wat we daarna voor leider en democratie krijgen is ook de vraag. Dat weet ook niemand.
Wat doet je denken dat de rest het wel overleefd?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Lordy79
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

MaStar schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:16:
[...]

De beste reactie vandaag
Mooi verwoord.....
Mooi verwoord maar onjuist. Finland en de Baltische staten zit in de EU en als er een lidstaat wordt aangevallen moeten alle andere lidstaten reageren.

Ik heb al eerder gepost: als hij een EU lidstaat of NAVO lid binnenvalt is het afgelopen... Dan stuurt EU/NAVO haar leger er op af en knalt alles wat Russisch is kapot. Nucleaire dreiging of geen nucleaire dreiging.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• psy

psy

Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:21:
[...]

Mooi verwoord maar onjuist. Finland en de Baltische staten zit in de EU en als er een lidstaat wordt aangevallen moeten alle andere lidstaten reageren.

Ik heb al eerder gepost: als hij een EU lidstaat of NAVO lid binnenvalt is het afgelopen... Dan stuurt EU/NAVO haar leger er op af en knalt alles wat Russisch is kapot. Nucleaire dreiging of geen nucleaire dreiging.
Hoeveel troepen hebben we eigenlijk in de Baltische staten? Weet iemand dit?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Teijgetje
Cyberpope schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Samen? Belarus was zo beetje de eerste die aan de voetjes van Poetin mocht gaan liggen. Die hebben geen reet te zeggen. Niets.
Nee, dus in opdracht moeten ze aanvallen, dan mag Loekasjenko op zijn plek blijven.
Samen aanvallen dus met het Russische leger, onder aanvoering van de laatste.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:42
downtime schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:54:
[...]

Dat valt gewoon onder proxy warfare. De Amerikanen schieten niet en dus "mag" het. Hopelijk ziet Putin het ook zo.
En wat dan nog als ie het niet zo ziet? Gaat ie de US aanvallen met een nuke denk je? Lijkt me vrij onverstandig omdat ie dan ook zijn geliefde land en zichzelf direct weggevaagd ziet. Wint hij dus niks mee. Het is in deze fase echt “wie houdt het langst z’n hand boven de kaars”.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Modbreak:Laat het duidelijk zijn dat we hier dus ook geen discussie over het "juiste" soort vluchtelingen gaan voeren...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Jerie
  • Niet online
GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Het verbaast me op zich wel dat ze niet al lid waren. Op zich is Moldavië vergeleken Roemenië net zoals als Nederland vergeleken met België. Zelfde taal, eigenlijk zelfde volk.. Als we Roemenië erbij wilden hebben (en die doen het goed binnen de EU op zich, behalve de enorm corrupte regering waar vaak massaal tegen geprotesteerd wordt) dan zou Moldavië ook moeten kunnen.

Alleen het vraagstuk Transnistrië moeten we er niet bij erven vind ik. Laten ze dat dan afstoten..

Alleen als we het nu gaan doen dan werkt dat wel als een rode lap op Poetin natuurlijk. Hadden ze eigenlijk eerder moeten doen.
Roemenië heeft de beste consumenten internet infra van EU omdat ze geen monopolie hebben gegeven aan een bedrijf. Hadden, tja, we hadden wel meer. Maar we hadden dit ook niet verwacht. Nu zijn we wakker. Meer Defensie kost ons geld. Als ik Poetin was zou ik of snel doorstoten, of me de rest van mijn leven gedeisd houden. De winst is dsn het land Oekraïne, het verlies de sancties en de kosten van tijd, geld en moeite om hetgeen er over is van Oekraïne om te zetten naar Oekraïne binnen Rusland. Het is wat dat betreft een verloren zaak. De Oekraïners zijn hun land kwijt. Laten we ze, als EU, opvangen als vluchteling en zsm. verblijfstatus plus werkvergunning geven. Verder bloed vergieten is nutteloos, en banen hebben we zat. Win win. Je zou ook de tijd die Oekraïne het Eesten gunt dmv verdediging land kunnen gebruiken om de Defensie van EU en NATO op scherp te zetten. Daarbij kunnen we zoveel mogelijk burgers redden, en tijd mee winnen. Het is wel cru...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
psy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Volgens mij is dat onbelangrijk. De Navo beschikt over genoeg langeafstandsraketten om Moskou hard te treffen.

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:49

JoeZuCK

_Fonz > all.

Dennis1812 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Ik merk de sancties en onrust prima.

Toevallig nog getankt vandaag? Er is in de hele geschiedenis niet zoon enorme prijsstijging geweest als vandaag.
Toevallig gasprijzen in de gaten aan het houden? Verwarming in Nederland is alleen nog voor de elite zodra je contract afloopt.

Hoe de beurs het doet geen idee, het normale leven wordt in elk geval onbetaalbaar.

En ja, wat er daar gebeurd is uiteraard erger. Veranderd alleen niets aan de situatie hier.
Ik hoop snel daar te kunnen helpen. Dus reacties op mij dat ik arrogant ben omdat ik ook aan mijn portemonnee denk mogen achterwege :)
Onze beurs is dan ook niet de MOEX. Had het ook niet over hier, maar daar in Moskou.

En wat ons betreft; trek een extra trui aan, pak wat meer de fiets, rij alleen als het echt nodig is, douche korter enzovoort. Wees inventief en verzin er iets op dan je zo afhankelijk op te stellen.*knip* laten we niet op de man gaan spelen Als ik het leven van nu vergelijk met de jaren 80 (waar ik opgroeide als gelukkig kind) had ik ook niet het idee iets te missen. We leven in weldaad.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 04-03-2022 08:13 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]
Er wordt wat mij betreft veel te veel gehamerd op die 2%.

Die 2% had nu helemaal niets geholpen. Hoeveel tanks en gevechtshelikopters en wat nog meer spul we ook hebben, we kunnen er toch niks mee in die situatie zoals je zelf al zegt. En in Nederland hebben we sowieso niks aan tanks. Tegen de tijd dat de Russen Nederland hebben bereikt heeft allang al iemand op de nuke knop gedrukt. Een landoorlog tussen Rusland en de NAVO is gewoon geen scenario meer.

Als afschrikkende werking hebben we de nucleaire paraplu. Vergeet niet dat Rusland deze oorlog juist mede begonnen is omdat hij de NAVO vreest. Toch wel een behoorlijk afschrikwekkende werking dus.

Wat wel een beetje speelt is dat Rusland 7% van hun BNP uitgeeft, wat op zich niet zoveel is bij een economie ter grootte van Italië, maar aan de andere kant kosten militaire goederen hen veel minder. Ze maken het meeste zelf en de lonen zijn er erg laag. Dus ze halen uit die 7% wel een stuk meer dan wat wij doen. Wij moeten het meeste voor enorm hoge prijzen kopen uit Amerika.

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2022 21:31 ]

• psy

psy

prijk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:29:
[...]

Volgens mij is dat onbelangrijk. De Navo beschikt over genoeg langeafstandsraketten om Moskou hard te treffen.
Als er conventioneel wordt aangevallen is het wel relevant...

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

renegrunn schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:01:
[...]

Sowieso gaat het hard achteruit hier sinds een paar dagen.. Waar is @Virtuozzo eigenlijk?
Ban gekregen.

*knip* we gaan niet deze kwestie opnieuw oprakelen note bene in een topic

[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 04-03-2022 08:15 ]

• GekkePrutser
  • Niet online
psy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:30:
[...]
Maar dat is toch juist het idee van de nucleaire paraplu? Als Rusland ons conventioneel aanvalt krijgen ze nukes terug. Om precies dezelfde reden waarom wij nu niet kunnen ingrijpen in Oekraine.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2022 21:33 ]

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:10:
Elon Musk geeft tips hoe je je Starlink apparatuur zo veilig en onzichtbaar mogelijk gebruikt:

[Embed]
Is makkelijk te triangulaten. De vraag is of de Russen dat ook kunnen.

• Teijgetje
[...]

En zijn er ook genoeg om door de luchtafweersystemen heen te komen?
Putin zal niet wakker liggen van een raketje hier of daar dat doorbreekt.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:14
XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:01:
[...]

Volgens mij had de EU in het verleden een verdrag met Oekraïne getekend, waardoor asielaanvraag niet nodig is. Ik ben de naam van dat verdrag vergeten, maar ik gok dat het hiermee te maken heeft.
Het associatieovereenkomst waar we FvD aan te danken hebben.
De partijen hadden toegezegd om samen te werken en economisch beleid, wetgeving en regulering op elkaar af te stemmen op een groot aantal terreinen, waaronder gelijke rechten voor arbeiders, stappen naar visumvrije beweging van mensen, het uitwisselen van informatie op terreinen zoals justitie, de modernisering van de Oekraïense energie-infrastructuur en toegang tot de Europese Investeringsbank.
Wikipedia: Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

[...]

Als Rusland de Baltische staten bezet gaat de NAVO dus echt niet Moskou bestoken... Dat is WW3.
Wel ben ik ervan overtuigd dat de NAVO+EU zeggen: nu is het welletjes. Wegwezen uit EU/NAVO gebied anders schieten we je weg.
Nee, tenzij Poetin uit is uit op MAD doet ie dat echt niet.
En als ie uit is op MAD hoeft ie alleen maar zelf nukes te lanceren. Mits dat lukt want er schijnen 3 mensen een code te moeten invoeren ofzo hoorde ik op BNR.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Blijkbaar is het Oekraïense parlement vandaag samengekomen:
Voor het eerst sinds de Russische invasie is het Oekraïense parlement vandaag in een geheime spoedsessie bijeengekomen. Een groot deel van Russisch bezit in Oekraïne werd genationaliseerd en er werd gestemd over een no-flyzone boven Oekraïne die het Westen meteen zou moeten instellen.

Van het parlement, dat 450 afgevaardigden telt, kwamen vandaag 300 parlementariërs bijeen op een geheime plaats. "In 20 minuten hebben we over een hele rits voorstellen gestemd. Over de no-flyzone en over het in beslag nemen van Russische banktegoeden, maar ook over de grond onder de Russische ambassade in Oekraïne. Die hebben we genationaliseerd", zegt parlementariër Kira Rudnik
Best wel bizar om de parlementariërs samen zien. De democratie nog steeds in werking, wetende dat het ook één van de laatste keren kan zijn.

March of the Eagles

• psy

psy

GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:32:
[...]

Maar dat is toch juist het idee van de nucleaire paraplu? Als Rusland ons conventioneel aanvalt krijgen ze nukes terug. Om precies dezelfde reden waarom wij nu niet kunnen ingrijpen in Oekraine.
Dat geloof ik niet. Dan zouden al die troepen, tankdivisies, artillerie enzo die de NAVO ook heeft geen enkel nut hebben.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
psy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Ik weet dat er zo'n 500 a 1000 Nederlanders constant aanwezig zijn. Aantallen zullen naar rato zijn dus enkele tienduizenden?
Er zijn er nog eens 40.000 gemobiliseerd afgelopen week.
En dan komen er nog de (extra) Amerikaanse tank devisies bij.

+ er zijn sowieso al 80.000 Amerikanen gestationeerd in Europa.

Omdat de afstanden niet groot zijn is het niet geel erg dat niet alle eenheden daar aanwezig zijn.
Qua vliegtuigen is Europa al erg sterk.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• GekkePrutser
  • Niet online
psy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:35:
[...]
Dat geloof ik niet. Dan zouden al die troepen, tankdivisies, artillerie enzo die de NAVO ook heeft geen enkel nut hebben.
Dat is meer voor proxy oorlogen en periferie. Denk aan de situatie Afghanistan enzo. Ondanks dat de NAVO niet zelf in oorlog is geweest met een supermacht, zijn we toch druk bezig geweest (al dan niet terecht, ik vind zelf vaak (Afghanistan, Irak) van niet).

In Syrie en Joegoslavie hadden we wel meer mogen doen vind ik, om de bevolking te beschermen.

Ik zie gewoon geen situatie waarin een landoorlog met de NAVO niet escaleert. En dat is ook juist het hele idee van de MAD..

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2022 21:38 ]

• AMARONE
  • Laatst online: 20-11 01:10
Indoubt schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:31:
[...]

Ban gekregen.

*knip* we gaan niet deze kwestie opnieuw oprakelen note bene in een topic
we gaan geen commentaar leveren op specifieke gebruikers
Ontopic, ik heb een paar Duitse vrienden en die zijn echt helemaal om dat we Ukraine niet moeten laten stikken. Het is daar nogal zwart/wit denk ik ivm het verleden maar als het moet dan gaan ze.

Je vraagt je verder wel af wat Putin nou echt wil met Oekraïne, wat heb je aan een land in puin en een vijandige bevolking...

[ Voor 30% gewijzigd door polthemol op 04-03-2022 08:15 ]

• psy

psy

GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:37:
[...]

Dat is meer voor proxy oorlogen en periferie. Denk aan de situatie Afghanistan enzo. Ondanks dat de NAVO niet zelf in oorlog is geweest met een supermacht, zijn we toch druk bezig geweest (al dan niet terecht, ik vind zelf vaak van niet)

Ik zie gewoon geen situatie waarin een landoorlog met de NAVO niet escaleert. En dat is ook juist het hele idee van de MAD..
Ik denk dat juist voor deze conventionele deiging de Amerikanen juist in Europa nog steeds veel materiaal hebben staan. Verschepen duurt te lang en overvliegen kan niet met grote hoeveelheden.

• GekkePrutser
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:33:
[...]
Als Rusland de Baltische staten bezet gaat de NAVO dus echt niet Moskou bestoken... Dat is WW3.
Wel ben ik ervan overtuigd dat de NAVO+EU zeggen: nu is het welletjes. Wegwezen uit EU/NAVO gebied anders schieten we je weg.
Nee, tenzij Poetin uit is uit op MAD doet ie dat echt niet.
En als ie uit is op MAD hoeft ie alleen maar zelf nukes te lanceren. Mits dat lukt want er schijnen 3 mensen een code te moeten invoeren ofzo hoorde ik op BNR.
Het idee van MAD en de NAVO is juist dat Rusland niet de baltische staten bezet precies om die afschrikkende werking. Dat is juist het idee erachter. Een invasie van een NAVO land is oorlog met de hele NAVO.

Of dit in de praktijk ook zo heet gegeten wordt moet ik ook nog zien maar het zal wel erg spannend worden dan.. Niet fijn.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2022 21:40 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:21:
[...]
Als hij een EU lidstaat of NAVO lid binnenvalt is het afgelopen... Dan stuurt EU/NAVO haar leger er op af en knalt alles wat Russisch is kapot. Nucleaire dreiging of geen nucleaire dreiging.
Dat zijn de regels. Worden ze ook daadwerkelijk toegepast?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• olafmol
AMARONE schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:39:
[...]

Ontopic, ik heb een paar Duitse vrienden en die zijn echt helemaal om dat we Ukraine niet moeten laten stikken. Het is daar nogal zwart/wit denk ik ivm het verleden maar als het moet dan gaan ze.

Je vraagt je verder wel af wat Putin nou echt wil met Oekraïne, wat heb je aan een land in puin en een vijandige bevolking...
De eer/glorie, meer gas, meer vruchtbare grond, meer grondstoffen, meer graan. Putin sorteert oa voor op de grote klimaatcrisis die straks echt losgaat, vermoed ik.

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 04-03-2022 08:16 ]

• AMARONE
  • Laatst online: 20-11 01:10
GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:37:
[...]

Dat is meer voor proxy oorlogen en periferie. Denk aan de situatie Afghanistan enzo. Ondanks dat de NAVO niet zelf in oorlog is geweest met een supermacht, zijn we toch druk bezig geweest (al dan niet terecht, ik vind zelf vaak (Afghanistan, Irak) van niet).

In Syrie en Joegoslavie hadden we wel meer mogen doen vind ik, om de bevolking te beschermen.

Gisteren op Schiphol liep er ook 50 man militairen rond daar, die gaan allemaal naar Polen? Continue zag je groepjes binnendrippelen in de ochtend.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:39:
[...]

Het idee van MAD en de NAVO is juist dat Rusland niet de baltische staten bezet precies om die afschrikkende werking. Dat is juist het idee erachter. Een invasie van een NAVO land is oorlog met de hele NAVO.

Of dit in de praktijk ook zo heet gegeten wordt moet ik ook nog zien maar het zal wel erg spannend worden dan.. Niet fijn.
Ik vrees dat er nog steeds twijfel is of er in dat geval ook daadwerkelijk opgetreden wordt. Zou m.i. zonder twijfel moeten, whatever the outcome.

Anders is het einde echt zoek.

• GekkePrutser
  • Niet online
AMARONE schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:39:
[...]

[ Voor 77% gewijzigd door polthemol op 04-03-2022 08:17 ]

• olafmol
AMARONE schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Gisteren op Schiphol liep er ook 50 man militairen rond daar, die gaan allemaal naar Polen? Continue zag je groepjes binnendrippelen in de ochtend.
Met ArkeFly? :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

franssie

Save the albatross

Jerie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:33:
[...]

Geen idee op welke frequenties die home stations uitzenden en hoe gericht het signaal is, dus pellen zal wel mogelijk zijn.
Daarom zijn de opmerkingen van Musk terecht, gebruik indien nodig, hou uit zicht.
Als derde zou ik toevoegen : scherm af in richting de horizon. Vanuit de lucht zijn ze dan nog wel te spotten maar is de precisie al veel lager.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Er wordt wat mij betreft veel te veel gehamerd op die 2%.

Die 2% had nu helemaal niets geholpen.

. Wij moeten het meeste voor enorm hoge prijzen kopen uit Amerika.
Die 2pct had wel geholpen. Niet voor Oekraïne maar wel om onze eigen broek op te houden. Vergeet niet dat de EU in de zak van de USA zit zolang de USA ons moet beschermen. En de VS is een fijne bondgenoot hoor maar je moet je als EU met 450miljoen inwoners toch niet afhankelijk blijven houden van een ander land?

Betreft die hoge prijzen en het moeten kopen in de VS twee voorbeelden:
een kruisraket kost ruwweg een miljoen euro. Als je daar 5000 stuks van hebt is dat niet onaardig en 5 miljard is niet waanzinnig veel geld.
Die zijn gewoon Europees te koop.

Ander voorbeeld is de eurofighter. Prima toestel en Europees.
Ook veel munitie is gewoon te koop in bijv. Duitsland en iets zegt mij dat Duitsers ook wel goed zijn in het maken van industrieel speelgoed als tanks....

Nee, de defensie in Europa is gewoon kapot bezuinigd en nu krijgen we de rekening.

Tenslotte: Je wilt niet alleen de optie hebben om te nuken... Dan is het namelijk voor iedereen game over en dus is het de laatste optie.
Kijk bijv. Eens naar Israël die officieel geen kernwapens hebben maar wel duidelijk is over hun nucleaire strategie mochten ze ze stiekem toch hebben.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Samson_Option

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Sebazzz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:40:
[...]

Dat zijn de regels. Worden ze ook daadwerkelijk toegepast?
Daar heb ik geen enkele twijfel over want Polen is next als je dan niet meteen keihard optreedt.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:11
@GekkePrutser
Toch vraag ik me af of zijn entourage zo blij is met deze oorlog, de grote gulzige grazers zijn per direct op een karig dieet. Hun aandelen zijn waardeloos geworden en hun luxueuze jachten geconfisqueerd.

Zoveel mensen zijn er niet die hier financieel van profiteren, het is veel meer een ideologische strijd waarin opgeven geen optie is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• gekkie
  • Laatst online: 22:16
olafmol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:40:
[...]
De eer/glorie, meer gas, meer vruchtbare grond, meer grondstoffen, meer graan. Putin sorteert oa voor op de grote klimaatcrisis die straks echt losgaat, vermoed ik.
Er wordt genoeg diesel en kerosine voor verstookt in ieder geval, laat staan wat je nog voor emissies krijgt om de puinhoop weer een beetje op te bouwen.

• HEY_DUDE
  • Nu online
GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Een landoorlog tussen Rusland en de NAVO is gewoon geen scenario meer.

Als afschrikkende werking hebben we de nucleaire paraplu. Vergeet niet dat Rusland deze oorlog juist mede begonnen is omdat hij de NAVO vreest. Toch wel een behoorlijk afschrikwekkende werking dus.
Kernwapens zijn massavernietigingswapens waarmee je vooral burgers uitmoordt. Alleen op kernwapens kunnen terugvallen maakt de wereld wel erg instabiel. Grensconflict in Letland met Rusland, bam kernwapen op Moskou. Je hebt een aanzienlijk conventioneel leger nodig om kernwapens een last resort te maken. Of dat leger 2 of 50 keer groter moet zijn dan Rusland kun je natuurlijk over twisten. 2% was/is een afspraak om de lasten over de lidstaten te verdelen. Met 1% of 1,5% kom je misschien ook een heel eind. Maar daar maak je afspraken over met elkaar en dat is dus 2.

We hebben vooral kunnen profiteren van een bondgenoot die gewoon excessief veel geld uitgeeft aan het leger. Nu de puinhoop weer in onze achtertuin opduikt lijkt het mij zinvol om ons steentje ook weer bij te dragen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:45:
@GekkePrutser
Toch vraag ik me af of zijn entourage zo blij is met deze oorlog,
Zo klinkt het in elk geval niet: 'De entourage van Poetin is totaal aan het flippen’ (artikel kan volledig gelezen worden in private window).

March of the Eagles

• Coldcat
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

@GekkePrutser
Toch vraag ik me af of zijn entourage zo blij is met deze oorlog, de grote gulzige grazers zijn per direct op een karig dieet. Hun aandelen zijn waardeloos geworden en hun luxueuze jachten geconfisqueerd.

Zoveel mensen zijn er niet die hier financieel van profiteren, het is veel meer een ideologische strijd waarin opgeven geen optie is.
Wat een russsiche collega gister zei is dat aandelen waardeloos zijn. Echter laten we de assets achter in Rusland. Ook de olie en het gas zit nog in de grond. Dat heeft de waarde. De aandelen zijn maar een papiertje.

Als Oekraine straks bij Rusland hoort dan zal er een kleine groep weer lekker mogen graaien.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• GekkePrutser
  • Niet online
@GekkePrutser

Blij, nee... Zoals Virtuozzo al zei, de bestaande sancties (voor de Oekraine inval) hebben die entourage ook al veel pijn gedaan. Dat is ook zoiets dat ik niet wist. Ik dacht dat het puur symbolisch was.

Ik denk dat ze hoopten op een verloop zoals de Krim. De vraag is "wat nu?"... Poetin afvallen zie ik ze zo gauw niet doen, en de imagoschade daarbij zal ze ook raken.

Ik hoop wel dat het een impuls geeft in de onderhandelingen zodat wellicht beide partijen er met een 'win' uit kunnen komen. Maar de hele insteek was juist een zero-sum game heb ik begrepen, en dat maakt een compromis erg lastig.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

olafmol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:40:
[...]

Je weet dat een redelijk groot deel van Rusland op de permafrost ligt, die nu aan het smelten is? Waar overigens ook nogal veel van hun olie- en militaire installaties op staan...die gaan binnen enkele tientallen jaren wegzinken in de blubber.

Verder gaat de klimaatcrisis niet enkel voor een verschuiving van de klimaatzones zorgen, maar wordt ook het weer veel grilliger. Dus of Oekraïne de graanschuur van Europa zal kunnen blijven, is nog onduidelijk. Plus dat natuurlijk al die militaire rotzooi een en ander goed kan vergiftigen.

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]

En tijd/materiaal/manschappen voor hebben?... Momenteel zeker niet. Het is best een hoop werk om een zender op te sporen en een Starlink schotel is lastig omdat die continu van richting verandert (virtueel, met een phased array). Met de reflecties die daarbij komen kijken (en de sterke mate van richteffect naar boven waardoor je hem op het land moeilijk zal opvangen) is het gewoon een speld in een hooiberg.

Daarentegen zal hij veel te zwakke signalen uitsturen voor een HARM raket.

Als ze de boel onder controle hebben, dan vast wel..

[ Voor 40% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2022 21:53 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Cyberpope schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:06:
[...]

Nee. Serieus nee.

Hij weet dat de NATO echt niets gaat doen, want dan hadden ze het al gedaan.
En dan weet hij ook dat NATO dan wel zou ingrijpen om zijn offensieve mogelijkheden uit te schalen (luchtmacht, raketinstallaties, etc) maar de NATO gaat nooit of te nimmer Rusland binnenvallen. Ze willen het niet en ze kunnen het niet. Die sturen geen soldaat de grens over (is ook niet nodig).
Ik ben het hier wel met eens. Daarbij is NATO een defensieve samenwerking, er is helemaal geen logische reden te bedenken om Rusland binnen te vallen.

Het gevaar zit hem voornamelijk in het volgende punt:
De enige reden dat Poetin een oorlog met NATO verwacht, is als hij nu al weet dat hij iets gaat uitvreten waardoor er een oorlog met NATO komt. Of te wel hij zet de eerste stap.
Het was al eerder opgemerkt door andere mensen, maar wat als Poetin zou concluderen dat de EU al bezig is met aanvallen vanwege al die wapenleveringen etc? Het Kremlin kan het verhaal prima op die manier spinnen. Daarom wordt er ook opgeroepen om discreet te zijn met het leveren van wapens.
Maar ik zet nog steeds mijn geld in dat hij de nodige bedrijven wil toe-eigenen, sommige buitenlanders het land wil uit stoppen en zijn eigen volk wil controleren. B.v. omdat hij wel fors de Russische broeders in UA gaat bombarderen.
Dat denk ik ook, een (militaire) dictatuur met Belarus en Oekraïne als buffer tegen de westerse landen. En daarvoor moeten de westerse invloeden in Oekraïne vernietigd worden.

March of the Eagles

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Is dat zo?

Hoe triangulate je een naar boven gerichte parabool antenne? Daar komt horizontaal niet veel uit lijkt me.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
Over die 2% gesproken, ik had toch graag gezien dat daar een groot deel van wordt besteed op vlak van nucleaire afwering. Uiteindelijk is dat werkelijk het enigste waar Putin nog mee kan dreigen tot over de NATO.

Conventioneel hoeven we ons echt wel geen zorgen te maken, zelfs 'nu' niet terwijl het leger niet is wat het zou moet zijn. Het voordeel is simpel dat de Russen incompetent zijn en blijkbaar niets hebben bijgeleerd sinds WOII op vlak van oorlogsvoering.

Verder lijkt het erop dat de Russen de 'Allepo' tactiek zijn ingegaan: Iedereen laten vertrekken die wil vertrekken zogenaamd onder humanitaire reden. Echter kunnen de russen dan makkelijk de zittenblijvers als vijand van Rusland beschouwen, want 'zij blijven dus willen weerstand bieden' redenatie.

Tot voor kort had ik niet verwacht dat ze Kiev werkelijk 'hard' gingen bombarderen, maar dat lijkt nu toch die richting uit te gaan.

• franssie

franssie

Save the albatross

TheekAzzaBreek schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:53:
[...]

Is dat zo?

Hoe triangulate je een naar boven gerichte parabool antenne? Daar komt horizontaal niet veel uit lijkt me.
Is niet helemaal een parabool omdat starlink net zoals irridium bewegende sats zijn. Dus het is denk ik wel mogelijk. Maar zeer hoog frequent en dat peilt iets lastiger.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Heeft het discreet leveren van wapens wel zin, nu nog? Eerst in het openbaar heel trots zeggen wij hebben dit geleverd aan Oekraïne. Paar dagen later zeggen dat was niet zo slim, maar nu zeggen we in het openbaar dat we het discreet gaan doen. Wat is het doel daar van? De geest is toch al uit de fles? Of zie ik iets evidents over het hoofd.

Ik denk niet dat Putin nu denkt “ze doen het discreet. Dan is het goed”

[ Voor 10% gewijzigd door RedHat op 03-03-2022 21:57 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:13
psy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:24:
Niet overal exacte nummers, maan bon het geeft een beeld.
A overview of member activity and Nato deployments across the continent.

ROMANIA:
- 300 Belgian troops
- 150 Dutch troops
- French NRF army battalion
- 18 Italian and German Eurofighter jets.

POLAND:
- Unspecified number of French Rafale fighter jets
- German Tornado reconnaissance planes patrolling Polish air space
- 32 US attack helicopters to the Baltic States/Poland
- 15,000 US troops deployed mostly in the Baltic/Poland region, supplementing 5,500 Europe-based US troops moved eastward to Poland.

SLOVAKIA:
- 250 German soldiers join 1,200 alliance troops
- German “Patriot” air-defence system, manned by German soldiers, along with Dutch, Czech, Polish, Slovenian and US soldiers.

BULGARIA:
- 2 Dutch F-35s deployed
- 4 Spanish Eurofighter jets

BALTIC:
- 150 Spanish soldiers
- 30 Canadian soldiers, artillery & electronic warfare units
- 100 extra Dutch soldiers
- 60 Norwegians for Lithuania
- 350 extra German soldiers deployed to Lithuania battlegroup, bringing the Bundeswehr presence to 1,200
- 4 French Mirage fighter jets and 200 soldiers for Estonia
- 1,000 UK troops and Challenger tanks
- German P3C Orion maritime patrol aircraft and a minehunter in the Baltic Sea

ON STANDBY:
- 3,400 Italian troops
- 3,400 Canadian troops
- 4 Dutch F-16
- 4 Dutch F-35
- 1,000 UK soldiers for humanitarian purposes
- 4 Eurofighters to Cyprus
- HMS Trent and HMS Diamond deployed to eastern Mediterranean
- Canadian frigate and reconnaissance aircraft
- Danish ground forces, domestic ships, extra jets stationed on the island of Bornholm.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Rubberen schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:55:
Over die 2% gesproken, ik had toch graag gezien dat daar een groot deel van wordt besteed op vlak van nucleaire afwering. Uiteindelijk is dat werkelijk het enigste waar Putin nog mee kan dreigen tot over de NATO.
Psst. Frankrijk en het VK zijn ook kernmachten. Niet dat je er erg veel aan hebt zodra MAD gebeurt...

• HEY_DUDE
  • Nu online
RedHat schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:56:
Heeft het discreet leveren van wapens wel zin, nu nog? Eerst in het openbaar heel trots zeggen wij hebben dit geleverd aan Oekraïne. Paar dagen later zeggen dat was niet zo slim, maar nu zeggen we in het openbaar dat we het discreet gaan doen. Wat is het doel daar van? De geest is toch al uit de fles? Of zie ik iets evidents over het hoofd.
De transporten zullen riskanter worden, aankondigingen geeft informatie over de timing. Ook weer de vijand welke wapens binnen komen.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:52:
Het was al eerder opgemerkt door andere mensen, maar wat als Poetin zou concluderen dat de EU al bezig is met aanvallen vanwege al die wapenleveringen etc? Het Kremlin kan het verhaal prima op die manier spinnen. Daarom wordt er ook opgeroepen om discreet te zijn met het leveren van wapens.
Tuurlijk kan hij het zo spinnen, maar dan heeft hij al gekozen om zelf een oorlog tegen NATO te starten. Essentie is dat het zijn keuze is. Hij kan nu kiezen om dit te negeren of niet.

Maar laten we gewoon eerlijk zijn. Hij weet ook dat NATO niet in gaat vallen en alles doet in hun vermogen om niet tot een openlijk conflict te komen. Tenzij ze niet anders kunnen.
Dat denk ik ook, een (militaire) dictatuur met Belarus en Oekraïne als buffer tegen de westerse landen. En daarom wil hij ook de westerse invloeden in Oekraïne vernietigen.
En vergeet niet wat hij daar allemaal kan jatten. Zitten bakken met grondstoffen die hij b.v. aan de chinezen kan verkopen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Rubberen
Amphiebietje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:58:
[...]

Psst. Frankrijk en het VK zijn ook kernmachten. Niet dat je er erg veel aan hebt zodra MAD gebeurt...
Neen dat maakt me echt niet veel uit. De NATO heeft inderdaad genoeg nukes. Ik het het over afwering, als in raketschild, als in als de russen 'iets' afschieten dat wij het uit de lucht kunnen halen.

Een equivalent van de iron dome dus maar op vlak van nucleaire dreiging.

• GekkePrutser
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:48:
[...]

Zo klinkt het in elk geval niet: 'De entourage van Poetin is totaal aan het flippen’ (artikel kan volledig gelezen worden in private window).
Dank voor deze link.

Ik vind deze passage dan wel weer erg zorgwekkend:
Ook agenten van de FSB (de federale veiligheidsdienst van Rusland- vroeger KGB) die hem toen al meldden dat er in 2022 dingen zouden gaan veranderen in Rusland ‘zoals nooit eerder gezien’. Rusland zou een volledige dictatuur worden en het land zou worden geleid als een leger, hoorde Grozev. ,,Dat waren waardevolle inzichten maar die konden we niet bevestigen. We hadden wel een idee waarover het ging in het Kremlin toen zich nóg iemand bij ons meldde die oorlog met Oekraïne aankondigde en ook dat Poetin overwoog indien nodig tactische nucleaire wapens in te zetten.
Oef... Dus het plan was al om het hele land in een dictatuur om te vormen en indien nodig een atoomoorlog te starten? Ik kan me niet voorstellen dat veel van zijn achterban dat steunt.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Rubberen schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:55:
Nucleaire afwering...? Wat had je in gedachten? Die bommen kunnen per onderzeeër, vliegtuig en ICBM vervoerd worden naar plek van 'bestemming'. Daar valt niet 100pct tegen te verdedigen.

En dan nog... Stel dat Rusland denkt dat we dat systeem 90pct afhebben... Of China... Of noord Korea... Denk je dat ze hun levensverzekering dan zomaar laten afnemen?
En wat als alle partijen die wapens niet meer kunnen inzetten? Dan krijg je vrij snel een WW3 met conventionele wapens...

Brr nee alsjeblieft...

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:44

Yucon

*broem*

@GekkePrutser

Als ik het hele verhaal van @Virtuozzo eens in m'n achterhoofd hou en onderstaande lees
Rusland zou een volledige dictatuur worden en het land zou worden geleid als een leger, hoorde Grozev. ,,Dat waren waardevolle inzichten maar die konden we niet bevestigen. We hadden wel een idee waarover het ging in het Kremlin toen zich nóg iemand bij ons meldde die oorlog met Oekraïne aankondigde en ook dat Poetin overwoog indien nodig tactische nucleaire wapens in te zetten. Iedereen in het Kremlin was als de dood over dat alles, behalve een klein groepje militaire elite. Alleen die vertrouwt Poetin nu nog. Niet meer de bredere elite, de oligarchen die traditioneel zijn maatjes en jeugdvrienden zijn.”
bron: https://www.pzc.nl/buiten...aan-het-flippen~a7f7867b/

.. dat krijg ik de indruk dat die oligarchen zelf 'vreten' geworden zijn. Ergens is het ook de enige logische verklaring. Als het territorium groter geworden is maar de economie in elkaar geklapt is dan is het enige dat gegroeid is chaos. Als de inner circle nog rijker/machtiger wil worden kan bij zero sum denken die chaos het middel zijn om de outer circle te kannibaliseren. Zo kun je in een compleet verarmd land alsnog rijker worden.

@XWB gekruist, ik was nog aan het tikken

• GekkePrutser
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:55:
[...]

Is niet helemaal een parabool omdat starlink net zoals irridium bewegende sats zijn. Dus het is denk ik wel mogelijk. Maar zeer hoog frequent en dat peilt iets lastiger.
Zeer hoogfrequent is juist goed om te kunnen peilen. Het verstuitert minder in de atmosfeer. Het enige nadeel is dat je meer reflecties hebt van gebouwen en dergelijke. Maar omdat het met name op zichtbare sattelieten richt zal je daar weinig last van hebben.

Maar inderdaad bij dit soort hoge frequenties heb je wel een enorm richteffect en als je naar boven richt zal je vanaf de grond weinig zien.

Overigens is een starlink antenne geen paraboolantenne. Het is een phased array zoals de radar in een vliegtuig. Redelijk zelfde effect al kan het zeer snel van richting veranderen zonder dit fysiek te hoeven doen, en het richteffect is meestal wel wat minder krachtig, afhankelijk dan van het aantal elementen dat je gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2022 22:03 ]

• Tristan
GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:00:
Ik kan me niet voorstellen dat veel van zijn achterband dat steunt.
Het is nu wel duidelijk dat Poetin niet om de mening van zijn achterban zit te wachten. Dat is het hele punt.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Dank voor deze link.

Ik vind deze passage dan wel weer erg zorgwekkend:

[...]

Oef... Dus het plan was al om het hele land in een dictatuur om te vormen en indien nodig een atoomoorlog te starten? Ik kan me niet voorstellen dat veel van zijn achterband dat steunt.
Nu schijnt de achterban al flink gereduceerd te zijn tot een kleine cirkel. Uit hetzelfde artikel:
Rusland zou een volledige dictatuur worden en het land zou worden geleid als een leger, hoorde Grozev. ,,Dat waren waardevolle inzichten maar die konden we niet bevestigen. We hadden wel een idee waarover het ging in het Kremlin toen zich nóg iemand bij ons meldde die oorlog met Oekraïne aankondigde en ook dat Poetin overwoog indien nodig tactische nucleaire wapens in te zetten. Iedereen in het Kremlin was als de dood over dat alles, behalve een klein groepje militaire elite. Alleen die vertrouwt Poetin nu nog. Niet meer de bredere elite, de oligarchen die traditioneel zijn maatjes en jeugdvrienden zijn.”

March of the Eagles

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Rubberen schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:00:
[...]

Een equivalent van de iron dome dus maar op vlak van nucleaire dreiging.
De iron Dome heeft mij vorig jaar nog beschermd maar is minder dan kansloos tegen een kruisraket of een squadron gevechtsvliegtuigen met kernwapens...

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:13
ArcticWolf schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:36:
Ik weet dat er zo'n 500 a 1000 Nederlanders constant aanwezig zijn.
Volgens mij is dat niet correct. Normaal gesproken zijn er 4 bataljons (Estland, Letland, Litouwen, Polen) van ongeveer 1000 man each. Deze worden vanuit verschillende landen bemenst. De NATO eFP (Enhanced Forward Presence).
Samen stelling is dan
Estland: UK (leiding) + Denemarken + IJsland
Letland: Canada (leiding) + Albanië + Tsjechië + IJsland + Italië + Montenegro + Polen + Slowakije + Slovenië + Spanje
Letland: Duitsland (leiding) + België + Tsjechië + Frankrijk + IJsland + Luxemburg + Nederland + Noorwegen
Polen: USA (leiding) + Kroatië + Roemenië + UK

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:25
@GekkePrutser

Die oligarchen hebben echt belachelijk veel geld. Dat hebben ze overal in gestopt, vaak onder een dekmantel.

Een deel is bekend en staat binnen ons bereik, een deel staat erbuiten. Een deel is onbekend. Dus als je een paar procent pakt heb je al veel denk ik.

Het idee is om vooral de Russische economie te pakken en er wordt gezegd dat ze de aankomende rentebetaling al niet zouden kunnen doen. Dat noemen ze defaulting.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• GekkePrutser
  • Niet online
Tristan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:04:
[...]
Het is nu wel duidelijk dat Poetin niet om de mening van zijn achterban zit te wachten. Dat is het hele punt.
Snap ik, maar die achterban en met name de oligarchen zijn best machtig. Uiteindelijk valt het kaartenhuis dan wel een keer in elkaar.

• Rubberen
Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:00:
[...]

Nucleaire afwering...? Wat had je in gedachten? Die bommen kunnen per onderzeeër, vliegtuig en ICBM vervoerd worden naar plek van 'bestemming'. Daar valt niet 100pct tegen te verdedigen.

En dan nog... Stel dat Rusland denkt dat we dat systeem 90pct afhebben... Of China... Of noord Korea... Denk je dat ze hun levensverzekering dan zomaar laten afnemen?
En wat als alle partijen die wapens niet meer kunnen inzetten? Dan krijg je vrij snel een WW3 met conventionele wapens...

Brr nee alsjeblieft...
Niet te pessimistisch zijn. We kunnen naar de maan en binnenkort naar Mars, maar dit zou dan onmogelijk zjin?

Trouwens er wordt al 30 jaar gewerkt aan dit project.. Echter is er altijd ruimte voor verbetering.

Verder als ik moet kiezen tussen een conventionele oorlog waarvan je weet dat je hoogstwaarschijnlijk kan winnen, of kunt kiezen om genuked te worden zonder dat je er ook maar iets kan aan doen, dan is die keuze voor mij makkelijk gemaakt..

Hier een artikel over het raketschild met video hoe het werkt: https://www.rtlnieuws.nl/...bruik-zijn-we-nu-veiliger

• franssie

franssie

Save the albatross

GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:03:
[...]

Zeer hoogfrequent is juist goed om te kunnen peilen. Het verstuitert minder in de atmosfeer. Het enige nadeel is dat je meer reflecties hebt van gebouwen en dergelijke. Maar omdat het met name op zichtbare sattelieten richt zal je daar weinig last van hebben.

Maar inderdaad bij dit soort hoge frequenties heb je wel een enorm richteffect en als je naar boven richt zal je vanaf de grond weinig zien.

Overigens is een starlink antenne geen paraboolantenne. Het is een phased array zoals de radar in een vliegtuig. Redelijk zelfde effect al kan het zeer snel van richting veranderen zonder dit fysiek te hoeven doen, en het richteffect is meestal wel wat minder krachtig, afhankelijk dan van het aantal elementen dat je gebruikt.
eh? Denk dat je wilde reageren op degeen waarop ik reageerde?
millimeterband vereist nauwkeuriger apparatuur dan HF overigens. /73

• Tristan
GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:04:
[...]

Snap ik, maar die achterban en met name de oligarchen zijn best machtig. Uiteindelijk valt het kaartenhuis dan wel een keer in elkaar.
Ik heb twijfels. Met alles wat er nu naar buiten komt en met een eventuele martial law op handen waarbij men het land niet meer mag verlaten klinkt het alsof Poetin elke oligarch die tegen hem is laat verdwijnen. Noord-Korea style.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Rubberen schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:05:
[...]

Hier een artikel over het raketschild met video hoe het werkt: https://www.rtlnieuws.nl/...bruik-zijn-we-nu-veiliger
Juist... Raketschild.
Werkt die ook tegen een squadron moderne straaljagers met kernwapens?
En ook tegen een hypersonisch wapen?
En ook tegen 100en incoming missiles tegelijk?
En ook tegen onderzeeërs die overal kunnen... Opduiken? (Of zelfs onder water kunnen lanceren)

Enfin dit is beter voor het wapensystemen topic.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rubberen schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:05:
[...]

Niet te pessimistisch zijn. We kunnen naar de maan en binnenkort naar Mars, maar dit zou dan onmogelijk zjin?

Trouwens er wordt al 30 jaar gewerkt aan dit project.. Echter is er altijd ruimte voor verbetering.

Verder als ik moet kiezen tussen een conventionele oorlog waarvan je weet dat je hoogstwaarschijnlijk kan winnen, of kunt kiezen om genuked te worden zonder dat je er ook maar iets kan aan doen, dan is die keuze voor mij makkelijk gemaakt..

MAD is hetgeen tot nu toe WW3 heeft voorkomen, ik probeer het liever niet zonder uit. Nu werken andere landen er natuurlijk ook aan hoor, net als zorgen dat hun raketten niet onderschept worden. Maar onder de streep is het heel moelijk een ICBM te onderscheppen. Een enkele heb je nog wel wat kans, maar als er honderden aankomen?

• GekkePrutser
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:06:
[...]
eh? Denk dat je wilde reageren op degeen waarop ik reageerde?
millimeterband vereist nauwkeuriger apparatuur dan HF overigens. /73
Ja precies, het vereist veel duurdere apparatuur maar ook een kleinere en dus handzamere installatie door die korte golflengte. Dat maakt het wel een stukje makkelijker denk ik, omdat je met langere golven altijd een flink platform als bijv. een auto nodig hebt. En met SDR is het ook allemaal zo moeilijk en duur niet meer.

(ook /73 trouwens ;) )

Maar ik kan me echt niet voorstellen dat de Russen zich in deze fase druk maken over burgers met een starlink, tenzij ze hem toevallig zien staan.

[ Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2022 22:11 ]

• Tristan

Poetin is aan het opschalen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Yucon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:03:
[...]

Als ik het hele verhaal van @Virtuozzo eens in m'n achterhoofd hou en onderstaande lees

[...]

bron: https://www.pzc.nl/buiten...aan-het-flippen~a7f7867b/

.. dat krijg ik de indruk dat die oligarchen zelf 'vreten' geworden zijn. Ergens is het ook de enige logische verklaring. Als het territorium groter geworden is maar de economie in elkaar geklapt is dan is het enige dat gegroeid is chaos. Als de inner circle nog rijker/machtiger wil worden kan bij zero sum denken die chaos het middel zijn om de outer circle te kannibaliseren. Zo kun je in een compleet verarmd land alsnog rijker worden.
Waarbij de outer circle alle opties zal overwegen:
Als Oekraïne nog twee weken stand zou weten te houden kan dat grote gevolgen hebben, schat de man van Bellingcat. ,,Houden ze de grote steden totdat de voorraadtekorten in het Russische leger gaan opspelen en ook tot het geld gaat ontbreken om te winnen.” ‘Bronnen’ melden dat mensen uit Poetins entourage totaal flippen door de westerse sancties, weet Grozev. ,,Ze doen alles om de schade voor zichzelf te beperken. Inclusief hoe ze van hem afkomen. Dat is geen complottheorie, maar zo denken machtige mensen die misschien alles kwijtraken door zulk onpragmatisch gedrag.”
Dus niet zo vreemd dat er volgens berichten in Moskou van alles gebarricadeerd zou worden, een coup of volksopstanden liggen in het verschiet. Dan moet Poetin wel de noodwet in laten treden, zodat het leger ingezet kan worden tegen de boze bevolking.

March of the Eagles

• Yucon

Yucon

*broem*

Oef... Dus het plan was al om het hele land in een dictatuur om te vormen en indien nodig een atoomoorlog te starten? Ik kan me niet voorstellen dat veel van zijn achterban dat steunt.
Een kleine kernbom gooien is niet hetzelfde als een volledige kernoorlog starten. Voor Rusland bestond dat onderscheid al en ik krijg ergens het gevoel dat men dat in de rest van de wereld ook in recordtijd is gaan inzien.

Gezien de lompheid waarmee nu tekeergegaan wordt inclusief het opbouwende karakter vind ik het steeds minder onwaarschijnlijk worden. Maar tegelijkertijd vind ik het ook steeds minder onwaarschijnlijk worden dat de rest van de wereld daar relatief gematigd op zou reageren. Niet onverschillig, maar meer in de zin dat men bij de interpretatie van die boodschap als het ware die Russische doctrine als interpretatie gebruikt 'gewoon een grote bom'.

Je ziet dat ergens ook een beetje terug in de manier hoe Biden wat betreft defcon op die Russische verhoging van het alarmniveau reageerde: niet.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:11:
[...]
. Dan moet Poetin wel de noodwet in laten treden, zodat het leger ingezet kan worden tegen de boze bevolking.
En -opnieuw BNR/Rob de Wijk als bron - Putin heeft een soort privéleger van 150.000 mensen sterk voor dit soort situaties...

• Tristan
Dus niet zo vreemd dat er volgens berichten in Moskou van alles gebarricadeerd zou worden, een coup of volksopstanden liggen in het verschiet. Dan moet Poetin wel de noodwet in laten treden, zodat het leger ingezet kan worden tegen de boze bevolking.
Ja wat dat betreft is Poetin lekker voorspelbaar en rijmt het allemaal perfect. 8)

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Voor de mensen die nog twijfelen wat de manier van Putin is:
YouTube: Putin's Way (full documentary) | FRONTLINE

Stamt uit 2015 maar alles in die docu laat zien wat er nu ook weer kan/gaat gebeuren, laat een beetje zien hoe Putin werkt.

Ja Amerikaans maar redelijk westers neutraal imo

Hij gaat volgens mij echt gewoon door tot UKR van hem/Yanukovych is en al zijn oligarch popjes weer hersteld zijn.

Stappen daarna? Geen idee, grote vraag is ook wat China gaat doen in de komende jaren.

Wear Sunscreen!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

Waarbij de outer circle alle opties zal overwegen:

[...]

Ik twijfel. Moeilijk te zeggen of het een signaal met een andere bedoeling is. Het lijkt namelijk ook weer niet heel moeilijk om die outer circle op een redelijk conventionele manier in de bak te gooien of anderszins uit te schakelen. In het verleden was dat in Rusland ook nooit zo'n probleem.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:13:
[...]

En -opnieuw BNR/Rob de Wijk als bron - Putin heeft een soort privéleger van 150.000 mensen sterk voor dit soort situaties...
Met de noodwet krijgt hij wel directe controle over het leger, en hoeft hij niets meer te overleggen.

March of the Eagles

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:04:
[...]

Volgens mij is dat niet correct. Normaal gesproken zijn er 4 bataljons (Estland, Letland, Litouwen, Polen) van ongeveer 1000 man each. Deze worden vanuit verschillende landen bemenst. De NATO eFP (Enhanced Forward Presence).
Samen stelling is dan
Estland: UK (leiding) + Denemarken + IJsland
Letland: Canada (leiding) + Albanië + Tsjechië + IJsland + Italië + Montenegro + Polen + Slowakije + Slovenië + Spanje
Letland: Duitsland (leiding) + België + Tsjechië + Frankrijk + IJsland + Luxemburg + Nederland + Noorwegen
Polen: USA (leiding) + Kroatië + Roemenië + UK
Thx voor de verduidelijking. Ik zat overigens ook met de andere landen in m'n hoofd (Hongarije, Roemenië). Dacht dat er daar ook aanwezig zijn?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Youp1e
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-10 21:23
Volgens Oekraïense inlichtingendiensten wordt morgen in Rusland de staat van beleg afgekondigd. Dit lees ik op verschillende Oekraïense Telegram-kanalen.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Yucon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:12:
[...]

Een kleine kernbom gooien is niet hetzelfde als een volledige kernoorlog starten.

[...] vind ik het steeds minder onwaarschijnlijk worden.
Maar waar wil je die kleine bom op gooien dan? Kiev? Dan kan hij toch even een #RDAM1940 doen met conventionele bommen?

• GekkePrutser
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:12:
[...]

Een kleine kernbom gooien is niet hetzelfde als een volledige kernoorlog starten. Voor Rusland bestond dat onderscheid al en ik krijg ergens het gevoel dat men dat in de rest van de wereld ook in recordtijd gaat inzien.

Gezien de lompheid waarmee nu tekeergegaan wordt inclusief het opbouwende karakter vind ik het steeds minder onwaarschijnlijk worden. Maar tegelijkertijd vind ik het ook steeds minder onwaarschijnlijk worden dat de rest van de wereld daar relatief gematigd op zou reageren. Niet onverschillig, maar meer in de zin dat men bij de interpretatie van die boodschap als het ware die Russische doctrine als interpretatie gebruikt 'gewoon een grote bom'.

Je ziet dat ergens ook een beetje terug in de manier hoe Biden wat betreft defcon op die Russische verhoging van het alarmniveau reageerde: niet.
Ik ben bekend met het verschil in gedachten daarover. Maar tot nu toe heeft het standpunt van de NAVO juist enorm veel ellende voorkomen. Er zijn een heleboel staatjes met wat nukes die daarmee graag een lokaal conflict zouden beslechten. Denk aan India, Pakistan, Israel (onofficieel dan), Noord Korea...

Alleen het veranderen van deze wereldwijde zienswijze zal een enorm drama zijn voor de mensheid.

Overigens is de defcon status van Amerika geheim tot na het conflict, heb ik begrepen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Youp1e schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:15:
Volgens Oekraïense inlichtingendiensten wordt morgen in Rusland de staat van beleg afgekondigd. Dit lees ik op verschillende Oekraïense Telegram-kanalen.
Volkskrant heeft er ook uitgebreid over geschreven:

Russen vrezen dat Poetin staat van beleg gaat afkondigen

March of the Eagles

• Yucon

Yucon

*broem*

Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Maar waar wil je die kleine bom op gooien dan? Kiev? Dan kan hij toch even een #RDAM1940 doen met conventionele bommen?
Niet perse, gewoon een willekeurige middelgrote stad in Oekraïne. Kyiv kun je vanuit zijn optiek beter nog als overtreffende volgende stap bewaren. Rotterdam was in zekere zin ook tweede keus.

En waarom geen conventionele bommen? Omdat het doel niet is die stad plat te krijgen, dat kan ook wel zonder. Het doel zou zijn om nog een trapje hoger het de intimidatieladder te gaan.

edit: zo'n kernbom zou niet de eerstvolgende optie zijn. Eerst zit er nog een conventioneel rotterdam tussen.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 03-03-2022 22:19 ]

• Rubberen
Lordy79 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:09:
[...]

Juist... Raketschild.
Werkt die ook tegen een squadron moderne straaljagers met kernwapens?
En ook tegen een hypersonisch wapen?
En ook tegen 100en incoming missiles tegelijk?
En ook tegen onderzeeërs die overal kunnen... Opduiken? (Of zelfs onder water kunnen lanceren)

Enfin dit is beter voor het wapensystemen topic.
Met uw redenering moeten we dus geen enkele vorm van actie ondernemen om dit te voorkomen, want teveel gedoe? Tjah dat is ook een manier.. Laten we die 2% dan volop investeren in tanks etc! Dat zal die nukes wel tegenhouden..

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

XWB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Met de noodwet krijgt hij wel directe controle over het leger, en hoeft hij niets meer te overleggen.
Inclusief kernwapens? Dus geen 6 ogen principe meer? Dat zou wel vervelend zijn... :(

Pagina: 1 ... 108 ... 148 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid