KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Er wordt hier veel gesproken over schaduw, i.v.m. nut v/d optimizers.
Misschien rare vraag, maar *wanneer* is het relevantie schaduw waar de optimizers hun nut bewijzen? Gedeeltelijke schaduw, dus een schoorsteen houdt de avondzon tegen op paneel 2 terwijl 1 en 3 (links en rechts ervan) wel directe zon krijgen?
Of is dit ook van toepassing op een OZ dak, waar vanaf zeg 15:00 geen directe zon op schijnt? Wel veel indirect licht, maar al die panelen aan die kant geen directe zon meer (dan krijgen de panelen aan de WN kant wel de avondzon?)
Alvast bedankt!
Misschien rare vraag, maar *wanneer* is het relevantie schaduw waar de optimizers hun nut bewijzen? Gedeeltelijke schaduw, dus een schoorsteen houdt de avondzon tegen op paneel 2 terwijl 1 en 3 (links en rechts ervan) wel directe zon krijgen?
Of is dit ook van toepassing op een OZ dak, waar vanaf zeg 15:00 geen directe zon op schijnt? Wel veel indirect licht, maar al die panelen aan die kant geen directe zon meer (dan krijgen de panelen aan de WN kant wel de avondzon?)
Alvast bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door testmanager op 05-02-2026 09:10 ]
Met de aankoop van een nieuw huis ook een PV installatie (30 panelen) met een omvormer erbij gekregen. Nu wil ik graag kijken of het mogelijk is om hier een batterijsysteem op aan te sluiten, maar ik kom er niet uit...
Omvormer PN: SE15-TW000BNN4
Het lijkt dus een apart / buitenlands model te zijn, want die code kan ik bijna nergens terugvinden. Hij lijkt wel op deze: https://www.solaredge.com...d-power-datasheet-nld.pdf
In een Facebook post wordt er gerefereerd aan een optie om hem te koppelen aan Victron batterijen, maar daar staat geen verdere uitleg bij. De SolarEdge medewerker kwam niet verder dan het doorsturen van de PDF specsheet van hun eigen batterij, dus daar kom ik ook niet verder.
Heeft iemand een idee of dit mogelijk is? Of ontkom ik er niet aan om de omvormer te vervangen?
Het lijkt dus een apart / buitenlands model te zijn, want die code kan ik bijna nergens terugvinden. Hij lijkt wel op deze: https://www.solaredge.com...d-power-datasheet-nld.pdf
In een Facebook post wordt er gerefereerd aan een optie om hem te koppelen aan Victron batterijen, maar daar staat geen verdere uitleg bij. De SolarEdge medewerker kwam niet verder dan het doorsturen van de PDF specsheet van hun eigen batterij, dus daar kom ik ook niet verder.
Heeft iemand een idee of dit mogelijk is? Of ontkom ik er niet aan om de omvormer te vervangen?
Omelette du fromage!
Denk dat het van belang is of er SE optimizers achter de panelen zitten? Als dat het geval is zit je vast aan een SE omvormer als je DC retrofit wilt laden, ook de batterijen van SolarEdge kan je dan koppelen met DC. Ieder ander merkt omvormer zal alleen via AC gekoppeld kunnen worden (omzetverlies).dxta schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:41:
Met de aankoop van een nieuw huis ook een PV installatie (30 panelen) met een omvormer erbij gekregen. Nu wil ik graag kijken of het mogelijk is om hier een batterijsysteem op aan te sluiten, maar ik kom er niet uit...
Indien je geen optimizers het van SE ben je vrij in de keuze van batterijsysteem / omvormer mits deze omvormer geschikt is voor batterijen uiteraard.
Nadelen thuisbatterij Solaredge
- max 5kWh laden / ontladen
- softwarematig weinig invloed en inzicht in forecast
- hybride omvormers SE8k bijv. maken aardig lawaai
TW is de landcode van Taiwan, dus het lijkt inderdaad wel een buitenlands model te zijn. Daar zou echter geen verschil ten opzichte van de gewone RW versies in moeten zitten. Volgens het partnummer is het verder een standaard 3-fase omvormer met een piekvermogen van 15kW. Hier kan je sowieso (nog) geen batterij van SolarEdge op aansluiten, dus het alternatief is AC-gekoppeld gaan werken. Dat kan via nog een SolarEdge omvormer, of via een ander merk.
Optimizers van SolarEdge zullen ook gewoon aanwezig zijn anders zal die installatie helemaal niks doen. Als je naar een ander merk voor de PV-omvormer wil gaan zal je ze echter wel moeten weghalen wat ook extra werk met zich meebrengt.
Optimizers van SolarEdge zullen ook gewoon aanwezig zijn anders zal die installatie helemaal niks doen. Als je naar een ander merk voor de PV-omvormer wil gaan zal je ze echter wel moeten weghalen wat ook extra werk met zich meebrengt.
Ter aanvulling: ook even checken welke optimizers op het dak liggen, en of die compatibel zijn met een Home Hub omvormer. Als het C&I optimizers zijn heb je goede kans dat het niet gaat werken.Smoke schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:13:
TW is de landcode van Taiwan, dus het lijkt inderdaad wel een buitenlands model te zijn. Daar zou echter geen verschil ten opzichte van de gewone RW versies in moeten zitten. Volgens het partnummer is het verder een standaard 3-fase omvormer met een piekvermogen van 15kW. Hier kan je sowieso (nog) geen batterij van SolarEdge op aansluiten, dus het alternatief is AC-gekoppeld gaan werken. Dat kan via nog een SolarEdge omvormer, of via een ander merk.
Waarbij de noord panelen dus geen rol van betekenis spelen want ze kunnen hun stroom niet kwijt omdat op moment dat ze zon zien de zuid panelen vol schaduw liggen…GMJansen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 02:07:
zo, hehe, was even klungelen in de Designer met de panelen op noord en zuid kant zien te leggen. Maar het is gelukt!
13x zuid en 4x noord in de designer + SE7k, advies=
1 string met 17x S440, net geen 7kWp
6250kW /jr opbrengst.
Dit is de slecht begrepen beperking van solaredge.
Met de 13 zuid heb je met s440 0,0 schaduw beheer ruimte.
Je doet elk mogelijk voordeel van solaredge teniet…
Gooi die omvormer op marktplaats in plaats van eigenwijs zijn… dit topic hebben @teacher en ik geschreven exact om dit probleem….
Je bent een gewaarschuwd mens.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Enige nuancering, het hangt wel af van de hellinghoek waar de panelen onder liggen, en hoe het geheel zich gedraagt. Als de noord panelen sowieso nooit direct zonlicht krijgen zullen ze alleen minimaal wat doen als het toch bewolkt weer is en dus inderdaad heel weinig opleveren. Als het geheel vrijwel vlak (0-21 graden) ligt, dan kunnen die panelen in een aantal situaties nog iets bijdragen.Ronald schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:26:
[...]
Waarbij de noord panelen dus geen rol van betekenis spelen want ze kunnen hun stroom niet kwijt omdat op moment dat ze zon zien de zuid panelen vol schaduw liggen…
Dit is de slecht begrepen beperking van solaredge.
Met de 13 zuid heb je met s440 0,0 schaduw beheer ruimte.
Je doet elk mogelijk voordeel van solaredge teniet…
Gooi die omvormer op marktplaats in plaats van eigenwijs zijn… dit topic hebben @teacher en ik geschreven exact om dit probleem….
Je bent een gewaarschuwd mens.
Ik denk wel dat separate kleine strings zonder optimizers (en solaredge) in dit geval veel beter zou werken en goedkoper is.
@Beer070 ik heb panelen op 13/13 oost west… ik weet hoe de boel zich gedraagt.
Bij vlakke ligging geld nog steeds dat noord vooral bij lage zonnestand beschenen worden en zuid dus weinig helpt
Bij vlakke ligging geld nog steeds dat noord vooral bij lage zonnestand beschenen worden en zuid dus weinig helpt
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik zou zeggen dat bij vlakke ligging (horizontale panelen op een vrijwel plat dak) de noord panelen juist wel veel helpen als de zon hoog staat.Ronald schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:09:
@Beer070 ik heb panelen op 13/13 oost west… ik weet hoe de boel zich gedraagt.
Bij een lage zon is oost/west onder een grotere hoek juist beter, dus productiever in de winter en ochtend/avond. De nuancering was niet voor jouw ongeëvenaarde kennis bedoeld, maar voor eventuele minder ervaren lezers. Sorry als dat niet duidelijk was
ja, doe het niet op deze manier. Je volgende posts gaan dan over dat je je opbrengst niet haalt en dat je systeem inkakt. Lees de topicstart, daar staat precies dit beschreven als rode vlag.GMJansen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 02:07:
zo, hehe, was even klungelen in de Designer met de panelen op noord en zuid kant zien te leggen. Maar het is gelukt!
13x zuid en 4x noord in de designer + SE7k, advies=
1 string met 17x S440, net geen 7kWp
6250kW /jr opbrengst.
Dus tja, zeg t maar!
[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 05-02-2026 22:13 ]
Wise enough to play the fool
Dank allen voor het meedenken.
Het ging mij er zeker niet om dat ik per sé een SE wil gebruiken, maar de plussen en minnen wilde horen en afwegen.
In mijn geval dus beter een normale stringomvormer. En dat is prima!
In een paar dagen hier toch een mooi resultaat gehaald en weer wat kennis erbij opgedaan.
Offtopic: nu ben ik wel gecharmeerd van SE, echter schaar ik mezelf ook wel achter de Tesla haters ivm hun eigenaar.
Datzelfde dilemma heb ik met de herkomst van dit merk en de lopende ellende met Gaza.
Ze lopen er in de communicatie in ieder geval niet meer mee te koop, terwijl Israel op veel vlakken technologisch een flinke voorsprong heeft.
Het ging mij er zeker niet om dat ik per sé een SE wil gebruiken, maar de plussen en minnen wilde horen en afwegen.
In mijn geval dus beter een normale stringomvormer. En dat is prima!
In een paar dagen hier toch een mooi resultaat gehaald en weer wat kennis erbij opgedaan.
Offtopic: nu ben ik wel gecharmeerd van SE, echter schaar ik mezelf ook wel achter de Tesla haters ivm hun eigenaar.
Datzelfde dilemma heb ik met de herkomst van dit merk en de lopende ellende met Gaza.
Ze lopen er in de communicatie in ieder geval niet meer mee te koop, terwijl Israel op veel vlakken technologisch een flinke voorsprong heeft.
Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.