• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:31
Bravo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:07:
[...]

Is hier nog iets interessants voorbij gekomen wat je kunt delen? Ik had geen gelegenheid om deel te nemen.
1 SKU voor 1-fase, bij inbedrijfstellen kun je eenmalig het vermogen instellen. Je kiest dan voor SE3000H/SE5000H etc. En dan moet je de juiste typeplaat sticker zelf op de omvormer plakken en die moet je dan scannen ter controle met SolarEdge Go. Daarna is het vermogen enkel via support aan te passen als je verkeerde hebt aangeklikt. Onduidelijk of je het vermogen op een later moment ook kunt aanpassen (het lijkt technisch wel te kunnen, of ze het ook uitvoeren was nog tbd).
Nu bestelbaar, levering vanaf maart. Oude omvormers tot 31/12/2025 bestelbaar. Vermogenswaardes zijn hetzelfde als wat er nu is. Dit is de oplossing tot 1-fase Nexis er is.

Nexis komt waarschijnlijk eerst in 3-fase. Hij verwacht H2 2026.
3-fase krijgt geen multi-range, gaat direct van Home Hub over naar Nexis.

C&I krijgt ook multi-range concept, zelfde timing als 1-fase residentieel, maar dan in 3 SKUs die hardwarematig verschillen qua oa DC safety switch.

Tot zover de mini samenvatting. :)

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01:36
@Bravo
In het installateur portaal kan je de webinar opnieuw bekijken.

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:46
Ik heb reeds een 3F omvormer van SolarEdge in combinatie met 20 panelen. Er komt nu een thuisbatterij aan van 13,8kW. Via de actie van SolarEdge is de nieuwe Hub omvormer er gratis bij.

Ik zag ondertussen de Black Friday actie van SolarEdge passeren en daarbij was de back up interface ook gratis. Ik heb deze nu ook gevraagd en gekregen. De installatie moet uiteraard wel betaald worden en deze kost BTW in 412 euro. Ik twijfel nu of ik dit extra zou spenderen. Enerzijds een mooie deal om ook dit er bij te hebben aangezien de hardware nu gratis is. Anderzijds toch weeral extra kosten en het gebeurt niet zo vaak dat de stroom volledig uitvalt. (België) Je moet ook wat reserve in je batterij voorzien om er ook iets aan te hebben wat wil zeggen dat ik bv. 10-15% van de capa van mijn batterij niet benut. Als ik alles in overweging neem, neig ik eerder naar het niet te doen. Ik weet dat het deels een persoonlijke keuze is, nl. off grid verder kunnen of niet. Maar ook dit is in de winter maar heel even. Vergeet ik iets? Iemand die me van het tegendeel wil overtuigen? :-)

Een optie zou zijn om het zelf te installeren. Mijn pa is een gepensioneerd elektricien en ik ken er zelf ook voldoende van. Maar we zijn natuurlijk geen gecertificeerde SolarEdge installateurs. Dus ik weet niet of het mag en of we aan alle instellingen kunnen om het uiteindelijk in dienst te nemen? Ik vermoed dus dat dit geen optie is.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:57

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Davy_Rx schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:59:
Ik heb reeds een 3F omvormer van SolarEdge in combinatie met 20 panelen. Er komt nu een thuisbatterij aan van 13,8kW. Via de actie van SolarEdge is de nieuwe Hub omvormer er gratis bij.

Ik zag ondertussen de Black Friday actie van SolarEdge passeren en daarbij was de back up interface ook gratis. Ik heb deze nu ook gevraagd en gekregen. De installatie moet uiteraard wel betaald worden en deze kost BTW in 412 euro. Ik twijfel nu of ik dit extra zou spenderen. Enerzijds een mooie deal om ook dit er bij te hebben aangezien de hardware nu gratis is. Anderzijds toch weeral extra kosten en het gebeurt niet zo vaak dat de stroom volledig uitvalt. (België) Je moet ook wat reserve in je batterij voorzien om er ook iets aan te hebben wat wil zeggen dat ik bv. 10-15% van de capa van mijn batterij niet benut. Als ik alles in overweging neem, neig ik eerder naar het niet te doen. Ik weet dat het deels een persoonlijke keuze is, nl. off grid verder kunnen of niet. Maar ook dit is in de winter maar heel even. Vergeet ik iets? Iemand die me van het tegendeel wil overtuigen? :-)

Een optie zou zijn om het zelf te installeren. Mijn pa is een gepensioneerd elektricien en ik ken er zelf ook voldoende van. Maar we zijn natuurlijk geen gecertificeerde SolarEdge installateurs. Dus ik weet niet of het mag en of we aan alle instellingen kunnen om het uiteindelijk in dienst te nemen? Ik vermoed dus dat dit geen optie is.
Het is een keuze om dit wel of niet te doen. Met de electrificatie wordt het net er niet stabieler op. In een groot deel van het jaar kan je er de nodige profijt van hebben met accu en zonnestroom bij uitval.
Ik zou het persoonlijk op 400 euro niet laten gaan, maar goed, wij hebben het al hangen… zonder korting.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:31
Davy_Rx schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:59:

De SE installateur moet een goedgekeurde offerte overleggen om het backup interface met de korting aan te kunnen bieden. Zelf-installatie is dus niet echt voor de hand liggend.

Je kunt hoe dan ook niet off-grid. Wat wel kan is tijdelijk in eilandbedrijf draaien maar dat is iets anders dan off-grid.

In de winter zal het in de praktijk betekenen dat je veel capaciteit van de accu moet reserveren voor evt stroomuitval. Hij laadt immers nauwelijks bij in deze maanden.

De actie met het backup interface zal normaal gesproken beteken dat je geen inline meter krijgt geplaatst, die zit ook in het backup interface. Als je echter een laadpaal of andere zware stroomverbruikers hebt, moet je die inline meter eigenlijk alsnog plaatsen om deze lasten buiten het backup-eiland te kunnen houden.

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:46
THM0 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:29:
[...]

De SE installateur moet een goedgekeurde offerte overleggen om het backup interface met de korting aan te kunnen bieden. Zelf-installatie is dus niet echt voor de hand liggend.

Je kunt hoe dan ook niet off-grid. Wat wel kan is tijdelijk in eilandbedrijf draaien maar dat is iets anders dan off-grid.

In de winter zal het in de praktijk betekenen dat je veel capaciteit van de accu moet reserveren voor evt stroomuitval. Hij laadt immers nauwelijks bij in deze maanden.

De actie met het backup interface zal normaal gesproken beteken dat je geen inline meter krijgt geplaatst, die zit ook in het backup interface. Als je echter een laadpaal of andere zware stroomverbruikers hebt, moet je die inline meter eigenlijk alsnog plaatsen om deze lasten buiten het backup-eiland te kunnen houden.
Off grid was idd slecht verwoord. Ik heb al een inline meter en laadpaal.

In de winter lijkt het me slechts een beperkte meerwaarde te hebben als ik niet teveel van mijn accu ervoor wil reserveren. Daarbuiten is het wel interessant. Ik ga er een nachtje over slapen 😊
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.