Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David5757
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:28
MisterMailman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:32:
[...]

Kun je je dakdoorvoer niet laten aanpassen naar 160mm? Heb ik hier ook gedaan (met deze).
Qua aanzuigen zou je nog een rooster in de deur kunnen overwegen.
Maar aanzuigen en uitblazen in zo'n kleine afgesloten ruimte lijkt me verre van ideaal (dat ding trekt serieus veel lucht weg en blaast echt koude lucht uit).
Ja een nieuwe doorvoer zou nog mogelijk kunnen zijn. Er zit er nu dus eentje van 125. Mijn idee was de afvoer daarop te richten in de hoop dat 80% daar doorheen geblazen wordt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxCqyaKHG0OQys6qeg-eDzxQ0T4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufpvaWlwC72rbhWTZvnROyct.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:50
David5757 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:34:
[...]

Ja een nieuwe doorvoer zou nog mogelijk kunnen zijn. Er zit er nu dus eentje van 125. Mijn idee was de afvoer daarop te richten in de hoop dat 80% daar doorheen geblazen wordt [Afbeelding]
Ik vraag me af hoe goed dat werkt... Ook omdat koude lucht zakt en niet opstijgt.
Los daarvan, als je WPB dan uit is, waait er koude lucht naar binnen door je open pijp. Dat schiet toch allemaal niet op.
Laat gewoon die dakdoorvoer aanpassen. Wel slecht seizoen nu om iemand voor het dak te vinden wellicht...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Ik zou het aansluiten op de pijp ø125. Eerst een stukje pijp ø160, dan overgang naar ø125. In de buis ø160 dan nog 2 gaten ø70 boren in de wand van de pijp ø160 (die blaast dus jouw ruimte in), dan heb je evenveel doorstroom opening, en verwacht ik dat de uitstroom naar buiten maximaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:50
@MeTooPV en hoe ga je dan om met condensatie? Want die uitlaat moet niet voor niks geïsoleerd zijn. En ik verwacht dat de 125mm van David niet geïsoleerd is.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
@David5757
Heb het in dit forum al vaker aangegeven en doe het nog maar eens. Ga niet lopen klooien met zo'n oude afvoer van een gasketel. Het is en blijft behelpen. Bovendien helpt de fabrikant je niet bij problemen omdat de WPB niet is aangesloten volgens voorschrift. Deze schrijft niet voor niets 160mm voor en een minimale inhoud.

Los daarvan.... De retour lucht uit die Atlantic is echt koud hoor. Dat wil je echt niet (deels) je overloop op blazen in deze tijd van het jaar. Als laatste.... als je de configuratie binnen/buiten draait dan zuig je een hoop lucht (lees: warmte) weg uit de andere ruimtes in je huis. Dat kan als tocht worden ervaren. Die warmte moet door je verwarmingssysteem wel aangevuld worden. Ook moet je voorkomen dat je je huis vacuüm trekt. Vooral in huizen waar de ventilatie nog met open raampjes wordt verzorgd kan dit makkelijk gebeuren als deze dicht staan.

Lang verhaal kort: gewoon plaatsen en aansluiten volgens de instuctie van de fabrikant. Dan kan je ook verhaal halen als er iets niet werkt of deugd. Liefst 2 dakdoorvoeren plaatsen. Ben je overal vanaf en kan je ook buiten/buiten draaien wanneer je dat wilt. Ikzelf doe niet anders (ook in de winter) Trek hooguit de afvoer slang in de zomer er af zodat de afvoer lucht de ruimte wat koelt waar de WPB staat (er staan dan altijd meerdere ramen open op lucht stand)

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@MisterMailman
De lucht die uit de WPB komt is droog en koud. Da's nou eenmaal de werking van een warmtepomp boiler. Die afvoer zelf moet inderdaad wel worden geïsoleerd want anders krijg je de condensatie op de buitenkant.

[ Voor 31% gewijzigd door Doggieman op 05-12-2024 15:50 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David5757
  • Laatst online: 21:28
Doggieman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:27:
@David5757
Heb het in dit forum al vaker aangegeven en doe het nog maar eens. Ga niet lopen klooien met zo'n oude afvoer van een gasketel. Het is en blijft behelpen. Bovendien helpt de fabrikant je niet bij problemen omdat de WPB niet is aangesloten volgens voorschrift. Deze schrijft niet voor niets 160mm voor en een minimale inhoud.

Los daarvan.... De retour lucht uit die Atlantic is echt koud hoor. Dat wil je echt niet (deels) je overloop op blazen in deze tijd van het jaar. Als laatste.... als je de configuratie binnen/buiten draait dan zuig je een hoop lucht (lees: warmte) weg uit de andere ruimtes in je huis. Dat kan als tocht worden ervaren. Die warmte moet door je verwarmingssysteem wel aangevuld worden. Ook moet je voorkomen dat je je huis vacuüm trekt. Vooral in huizen waar de ventilatie nog met open raampjes wordt verzorgd kan dit makkelijk gebeuren als deze dicht staan.

Lang verhaal kort: gewoon plaatsen en aansluiten volgens de instuctie van de fabrikant. Dan kan je ook verhaal halen als er iets niet werkt of deugd. Liefst 2 dakdoorvoeren plaatsen. Ben je overal vanaf en kan je ook buiten/buiten draaien wanneer je dat wilt. Ikzelf doe niet anders (ook in de winter) Trek hooguit de afvoer slang in de zomer er af zodat de afvoer lucht de ruimte wat koelt waar de WPB staat (er staan dan altijd meerdere ramen open op lucht stand)
Duidelijk verhaal. In dat geval zet ik de wpb in de garage en maak ik 2 dakdoorvoeren van 160mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
David5757 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:33:
[...]

Duidelijk verhaal. In dat geval zet ik de wpb in de garage en maak ik 2 dakdoorvoeren van 160mm
Heel verstandig. Krijg je geen spijt van. Als extra voordeel bovendien ook geen last van geluid in je huis, en (minder) schade in geval van een lekkage aan je WPB. Wel zorgen dat de boel vorstvrij staat daar. Maar het mag er rustig "koud" zijn. Das geen punt. Je kan desnoods een iso deken om je WPB wikkelen. Niet fraai om te zien, maar scheelt wel in het stilstandverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGm0TmbvpLMfEN7LtxIS6gfJE5A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSvOI0JT9WzgDbNXUlW5ZDH2.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ben aan het klooien met aquamqtt (flashen) en daar gaat iets niet goed mee ;w

Omdat ik een test versie probeer zal er wellicht iets ontbreken waardoor de functie die de mqtt broker poort aanwijst struikelt over de notatie van 'uint16_t' van regel 12.
Eenvoudig gezegd heeft ie iets nodig om die term te herkennen.
Hoewel ik de boel desondanks kan uploaden doet mijn esp32 nano niet veel, althans hij verbindt niet met wifi omdat ook daar wellicht iets ontbreekt.
Wat mij niet duidelijk is hoe hij de 2 files met (wifi) edits erin kan gebruiken of waar hij die zou kunnen vinden.
VS gebruik ik al langer (sinds m'n web developer opleiding) maar het Platformio gebeuren hier in hanteren is lastig :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
@David5757
Heb het in dit forum al vaker aangegeven en doe het nog maar eens. Ga niet lopen klooien met zo'n oude afvoer van een gasketel. Het is en blijft behelpen.
Daar heb je wel een punt, vooral de condens had ik niet bij stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:03

Vliegvlug

Flight Simple

Je geeft eerst het advies om het volgens instructie van de fabrikant te doen en op het eind geef je aan je er in de zomer toch ook niet aan te houden. ;)

Ik wilde het voor de zomer eigenlijk ook zo aansluiten (en in de winter andersom) maar dat blijkt dus niet te mogen want staat expliciet genoemd in de Atlantic Explorer handleiding onder “verboden configuraties”; aanzuigen van buiten en uitblazen binnen.

Vind het wel jammer want leek me juist ideaal, nog wat koeling binnen ipv die koele lucht ‘verspillen’ door het buiten te dumpen.
Maar jij hebt er dus ervaring mee en het levert bij jou geen problemen op?
Weet jij toevallig ook waarom het zo niet mag officieel en welke problemen dat zou kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Vliegvlug

Met mijn advies doelde ik in dit geval meer op de dubbele doorvoer en de inhoud van de ruimte. Had ik misschien iets duidelijk in kunnen zijn.

Maar nee... weet het niet zeker waarom ze het "verbieden", maar denk dat ze bang zijn voor overdruk in de ruimte (als er bv geen ramen open staan of iets dergelijks). Je krijgt dan te weinig flow door de WPB en condensor.
Dit kan bij mij niet gebeuren omdat als ik de 160mm verbindingsslang van de dakdoorvoer aftrek er dan alsnog dus gewoon een open verbinding met buiten via de dakdoorvoer is. Er kan dus geen overdruk ontstaan. Bovendien staan er zomer/winter altijd ventilatie roosters open.

Hij staat bij mij in een goed geïsoleerde (niet gestookte) utility ruimte waar het ondanks de goede isolatie best wel warm kan worden in de zomer. Ik gebruik dan de koude lucht om de ruimte wat te koelen. 3 van mijn 4 omvormers hangen daar namelijk ook en die hebben alleen passieve koeling. Dus alle verkoeling voor die dingen is welkom. Helaas duurd de pret nooit lang want die WPB is zo weer op temperatuur in de zomer. Maar goed... het scheelt (merkbaar) wel. Al is het dan maar tijdelijk. In de zomer gaat hij aan op het heetste moment van de dag. Dan heeft het het meeste effect op de temperatuur in die ruimte. En nee.... heb nog nooit problemen ondervonden met wat dan ook door de WPB op deze manier gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Doggieman Dank voor de toelichting!
Was me inderdaad niet helemaal duidelijk.

Mijn garage waar de WPB in moet komen is >20m3 en kan er dus in functioneren zonder enige aan of afvoer volgens de handleiding.

Maar met het oog op de winter en ook voor betere efficiëntie doordat de lucht in de garage niet extra gekoeld wordt leek me deze opstelling de voorkeur hebben:
Atlantic Explorer WPB - toegestaande opstelling met één afvoer naar buiten

De garage is onverwarmd maar is geïsoleerd en zit wel aan het huis vast.
Snap dat voor het voorkomen van onderdruk een extra rooster nodig is wat op die tekening staat aangegeven omdat anders de aanzuiging van de warmtepompboiler te hard moet werken.
Wilde dat rooster dan naar het washok wat daar achter zit laten lopen, welke wel verwarmd is maar ook vaak best warm omdat de wasdroger daar staat.

Tot mijn verbazing echter waarschuwen ze in de tekst er onder dat het lucht van buiten moet zijn.
Maar is me niet duidelijk of ze dat doen om ongewenste tocht voor de bewoner te voorkomen of dat het is voor het goed functioneren van de WPB.

Maar in de zomer leek het me handig warme lucht van buiten te pakken door de afvoerleiding dan over te zetten op de aanzuiging en de koude lucht in de ruimte te blazen voor extra koeling.

Maar dat is dus vreemd genoeg niet toegestaan terwijl je zou zeggen dat door het aanwezige ventilatierooster de nooit overdruk kan ontstaan omdat de lucht dan richting het washok gaat. (Staat eigenlijk altijd open)

Maar wil er ook geen gedoe mee hebben dus ga initieel gewoon voor de losse opstelling in de garage zonder enige buizen.
Misschien dat ik in de toekomst nog kans zie 2 buizen te plaatsen voor aan- en afvoer maar dat wordt sowieso erg lastig, één zou waarschijnlijk net gaan.

Zeker gezien je aangeeft dat de WPB in de zomer in no-time op temperatuur is, -iets waar ik nog niet bij stil had gestaan-, lijkt het me haast niet de moeite om afvoeren te realiseren gezien de korte tijd dat het nut heeft.
Had op de een of andere manier in mijn hoofd dat het gedurende de dag als mini airco dienst zou doen.
Er hangt maar 1 omvormer bij mij dus die extra koeling is ook niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:26:
[...]

Je geeft eerst het advies om het volgens instructie van de fabrikant te doen en op het eind geef je aan je er in de zomer toch ook niet aan te houden. ;)

Ik wilde het voor de zomer eigenlijk ook zo aansluiten (en in de winter andersom) maar dat blijkt dus niet te mogen want staat expliciet genoemd in de Atlantic Explorer handleiding onder “verboden configuraties”; aanzuigen van buiten en uitblazen binnen.

Vind het wel jammer want leek me juist ideaal, nog wat koeling binnen ipv die koele lucht ‘verspillen’ door het buiten te dumpen.
Maar jij hebt er dus ervaring mee en het levert bij jou geen problemen op?
Weet jij toevallig ook waarom het zo niet mag officieel en welke problemen dat zou kunnen veroorzaken?
Dat is helemaal niet verboden.

ZIe Elsdeniep in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Vliegvlug schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:26:
[...]

Lees het topic maar eens. Heel veel mensen doen het zo, ik ook. Werkt erg fijn. Maar van de koeling hoef je je natuurlijk niet zo veel voor te stellen. Het stroomverbruik is minimaal in de zomer omdat je bijna geen warm water nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Nou ze hebben het in elk geval niet duidelijk in de handleiding gezet en heb het hier inderdaad niet opgezocht omdat ik van de handleiding uit ging. ;)

Daarbij snap ik niet wat de post waar je naar verwijst precies bedoelt:

Gebeld met Atlantic over verboden configuratie 5.
Vriendelijke meneer legt uit dat er geen probleem is bij buiten aanzuigen en binnen uitblazen als het volume van de ruimte groter is dan 30 m3.
Hij wijst erop dat de verboden configuratie 5. gaat over de mantel.

“Mantel” is toch het woord wat ze bij Atlantic gebruiken voor buis?
Dus er staat dat je wel van buiten mag aanzuigen maar niet via een buis?
Hoe moet het dan?

Edit:
Lol :P , ik zie nu pas dat je het zelf ook niet begreep wat @Elsdeniep postte: Wolly in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Of ben je daar later nog achter gekomen?
Dan hoor ik het graag.

@Elsdeniep Wat was het precies wat nu wel en niet mocht met die verboden configuraties?

Edit2:
Zie dat er nog een tweede reactie is van Elsendiep:
Elsdeniep in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Helaas geeft dat niet 100% duidelijkheid, eerder dat het in de winter toch niet mag vanwege kans op bevriezing van de WPB

[ Voor 23% gewijzigd door Vliegvlug op 06-12-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

de Peer schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:46:
[...]

Lees het topic maar eens. Heel veel mensen doen het zo, ik ook. Werkt erg fijn.
Tegelijkertijd wordt er hier in het topic ook gewaarschuwd dat je het volgens de instructies van de fabrikant moet doen omdat je anders bij problemen met de WPB mogelijk gedoe krijgt met reparatie onder garantie.

Is voor een leek nogal lastig om te bepalen wat je wel en niet mag negeren en waar je wel en niet goed aan doet.
Daarom lijkt me de instructies van de fabrikant volgen het veiligst. :)
Maar van de koeling hoef je je natuurlijk niet zo veel voor te stellen. Het stroomverbruik is minimaal in de zomer omdat je bijna geen warm water nodig hebt.
Dat is ook zo inderdaad, daarom lijkt het me voor mijn situatie ook niet de moeite waard en is los neerzetten in de garage het beste en ook nog eens het handigst en goedkoopst. Win-win! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toesebolle
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-01 16:11
Goedemiddag. Ik ben me aan het oriënteren voor een warmtepompboiler. Nu zal het ding bij mij op de 1e verdieping moeten komen. Nu denk ik, hoe krijg ik dat ding de trap op. We hebben een spil trap. Ze zijn nogal groot en zwaar. Zijn er meer mensen die hem boven hebben staan. En is het erg als hij eventjes scheef of plat gaat. Bijvoorbeeld door een raam.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@toesebolle
Heel veel mensen hebben hem boven staan. Geen punt. Ja... Zwaar werk, maar wel te doen mist je trap niet al te smal is. Gebruik een verhuisdeken en/of een paar sjorbanden.
De meeste WPB's mogen tijdelijk wel (wat) schuin/plat gehouden worden. Download even het manual van de betreffende WPB en je weet het.

[ Voor 8% gewijzigd door Doggieman op 07-12-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Doggieman schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:54:
@toesebolle
Heel veel mensen hebben hem boven staan. Geen punt. Ja... Zwaar werk, maar wel te doen mist je trap niet al te smal is. Gebruik een verhuisdeken en/of een paar sjorbanden.
De meeste WPB's mogen tijdelijk wel (wat) schuin/plat gehouden worden. Download even het manual van de betreffende WPB en je weet het.
Bij het schuin / plat houden is het vooral belangrijk dat je hem daarna weer lang genoeg rechtop laat staan, zonder hem al of weer aan te zetten. Mag dan pas na x uur, staat ook iets over in de handleiding.

En natuurlijk enkel schuin / plat houden in de richting die omschreven staat. Je kan hem niet zomaar aan elke kant kantelen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

toesebolle schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:43:
Goedemiddag. Ik ben me aan het oriënteren voor een warmtepompboiler. Nu zal het ding bij mij op de 1e verdieping moeten komen. Nu denk ik, hoe krijg ik dat ding de trap op. We hebben een spil trap. Ze zijn nogal groot en zwaar. Zijn er meer mensen die hem boven hebben staan. En is het erg als hij eventjes scheef of plat gaat. Bijvoorbeeld door een raam.?
Toevallig vandaag bij mijn dochter een Atlantic V4 200ltr. de kelder in gedragen, een sjorband onderlangs help enorm en een touw om de midden om hem recht te houden, vandaag en morgen nog waterleiding verleggen door het hele huis en dan kijken of alles werkt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:36

Jerra

Beunhaas in wording

Let vooral op het gewicht, wij kregen met 2 man een 300L RVS vat naar boven over de spiltrap.
Maar dat was wel krap aan, en dat was alleen een boiler en geen WPB.

Qua afmetingen komt het wel goed, het scheelt echt dat die rond is en dat je (met mate) kan kantelen en draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:33:
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/issues/14

Dat gaat goed met de V3 :)
In HA te zien, hij geeft de gemeten temperatuur van water en de air intake weer wat eigen sensors scheelt :)
Als het detecteren van een legionellarun werkt dan kan je daar wellicht iets mee (beter plannen).
Iemand kreeg het met een goedkopere Esp32 S3 werkend, te laat voor mij maar goed.
Er is een nieuwe versie waarin de V3 nu ook wordt ondersteund. Draait hier inmiddels in MITM modus en lijkt goed te werken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:42:
[...]

Er is een nieuwe versie waarin de V3 nu ook wordt ondersteund. Draait hier inmiddels in MITM modus en lijkt goed te werken :*)
Mooi, ik kreeg de test versie er niet goed in omdat er basic dingen ontbraken (weinig ervaring mee).
Als het lukte om wifi in te stellen werkte de rest niet of andersom :+
De beschrijving laat een aantal stappen niet zien die kennelijk nodig zijn of ik begin verkeerd omdat Platformio dingen kiest die er toevallig al waren door mijn gestoei.
Neem de GIT download, op een W11 pc moet ie wel ergens staan waar het te vinden is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 21:34
Wij hebben sindskort een luch waterr WP voor de CV.
Nu willen we helemaal van het gas af, voor het einde van volgen jaar en zat ik mij te orienteren terugverdientijd van ongeveer 1 jaar...

Het is een gezin van 4 mensen met typisch een waterberuik van 35-50 L per douchebeurt. Over het algemeen word er niet meer dan 100 L per dag gedouched, in het weekend 150-200L per dag. Het gasvebruik is 250 L koud water per kuub. De liters zijn dus koud water gemeten bij inkomst van het huis.

Ik kan alleen niet vinden hoeveel liter een tank van 100L aan douchewater zou geven? Is dat dan ongeveer 100L equivalent koud water doorstroom? Ik kan het voor lief nemen om eventueel een gat aan warm water met een elektrisch element bij te warmen. Of moet ik toch voor iets groters gaan?

[edit] Na wat zoeken lijkt het op dezehttps://www.atagverwarmin...lydos-hybrid-100-3629127/ de V40 is 118L dus dat betekent aannemende dat ik op 40C douche, ongeveer 118L (V40 = 118L)?

[ Voor 13% gewijzigd door runeazn op 10-12-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:46
runeazn schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:21:
Wij hebben sindskort een luch waterr WP voor de CV.
Nu willen we helemaal van het gas af, voor het einde van volgen jaar en zat ik mij te orienteren terugverdientijd van ongeveer 1 jaar...

Het is een gezin van 4 mensen met typisch een waterberuik van 35-50 L per douchebeurt. Over het algemeen word er niet meer dan 100 L per dag gedouched, in het weekend 150-200L per dag. Het gasvebruik is 250 L koud water per kuub. De liters zijn dus koud water gemeten bij inkomst van het huis.

Ik kan alleen niet vinden hoeveel liter een tank van 100L aan douchewater zou geven? Is dat dan ongeveer 100L equivalent koud water doorstroom? Ik kan het voor lief nemen om eventueel een gat aan warm water met een elektrisch element bij te warmen. Of moet ik toch voor iets groters gaan?
Dat zal ongeveer 160-170 liter douchewater a 38 graden opleveren als het vat op 55 graden is waarschijnlijk.
Wat meer als je hem tot hogere temperaturen op warmt.
Het nadeel daarvan is hoger stilstandsverlies en de vraag is vanaf welke temperatuur de WP uit gaat en het element het gaat verwarmen.

En daarna is de warmte ver op en zul je al snel een uurtje of wat moeten wachten voordat iemand kan douchen.

Persoonlijk heb ik voor een 200 liter gekozen om ook af en toe een bad te kunnen nemen.
Helaas nog geen ervaring omdat hij nog niet aangesloten staat.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
MuadDib007 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:39:
[...]

Dat zal ongeveer 160-170 liter douchewater a 38 graden opleveren als het vat op 55 graden is waarschijnlijk.
Het nadeel daarvan is hoger stilstandsverlies en de vraag is vanaf welke temperatuur de WP uit gaat en het element het gaat verwarmen.

En daarna is de warmte ver op en zul je al snel een uurtje of wat moeten wachten voordat iemand kan douchen.

Persoonlijk heb ik voor een 200 liter gekozen om ook af en toe een bad te kunnen nemen.
Ja 200 liter lijjkt me inderdaad ook beter. Ik heb een calypso split van 200 liter voor een huishouden van 2 personen en dat is prima. Maar voor vier personen in huis zou ik zeker 200 liter op zijn minst nemen

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het zal liggen aan de doeltemperatuur en of je lucht van binnen of van buiten haalt, maar van een uurtje hoef je niet veel te verwachten. Een koude douche is niet na een uurtje een warme douche met een wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
Wolly schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:19:
[...]

Het zal liggen aan de doeltemperatuur en of je lucht van binnen of van buiten haalt, maar van een uurtje hoef je niet veel te verwachten. Een koude douche is niet na een uurtje een warme douche met een wpb.
Dat zei @MuadDib007 ook niet met "al snel een uurtje of wat". Maar in bepaalde gevallen valt het best mee. We hebben hier een 3 kW WPB die het 150 L vat in ongeveer 1.5 uur van koud weer op temperatuur brengt. Het opwarmen gaat toch best snel; per douche minuut heeft de WPB ongeveer 3 minuten nodig. Dus in principe kunnen we dus de hele dag door 5 minuten douchen met tussenpozen van 10 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:46
Martin7182 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:54:
[...]

Dat zei @MuadDib007 ook niet met "al snel een uurtje of wat". Maar in bepaalde gevallen valt het best mee. We hebben hier een 3 kW WPB die het 150 L vat in ongeveer 1.5 uur van koud weer op temperatuur brengt. Het opwarmen gaat toch best snel; per douche minuut heeft de WPB ongeveer 3 minuten nodig. Dus in principe kunnen we dus de hele dag door 5 minuten douchen met tussenpozen van 10 minuten.
Bedoel je dan een wp met 3 kW elektrisch vermogen?
Om 150 liter water ca 40 graden op te warmen is ca 7kWu aan energie nodig.

Er wordt gevraagd over de Lydos. Het model uit de link heeft een maximaal wp vermogen van 200 Watt.
Volgens de technische gegevens van dit apparaat duurt het 3uur13minuten om het water te verwarmen van 10 naar 53 gr c, op de Boost stand met een consumptie van 4,2 kWh. Dat legt bloot dat het elektrische element daar een groot aandeel in heeft. In de 'green' stand duurt het 12uur18minuten met een consumptie van 2,1 kWh. Dat is dus 12 uur op alleen de wp.
De genoemde cop 1,89 is op de Boost stand. Dus energetisch is het interessant om een elektrische boiler hiermee te vervangen. Maar als wp om met een gezin te douchen zijn vermogen, inhoud en rendement erg krap. Maar mocht men afspreken om met lange tussenpozen alleen kort te douchen dan is het niet onmogelijk.
Ik zou er niet met een gezin van afhankelijk willen zijn om te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
Ik heb inmiddels ook een Atlantic Explorer 270L v4 besteld. Wordt komende week geleverd. De WPB plaats ik in een verwarmde bijkeuken. Nu zit ik nog in dubio of ik buiten/buiten of binnen/buiten ga draaien.

De koude lucht wil ik via het platdak uitblazen. Mocht ik kiezen voor een buiten/buiten opstelling. Hoever moeten de invoer/uitvoer van elkaar verwijderd zijn om te voorkomen dat ik mijn koude lucht weer aanzuig? (Daarnaast staat er op datzelfde platte dak een LG 12 KW Monobloc voor de verwarming van mijn woning).

In principe staat de LG "naast" de geplande in/uitvoeren van de WPB. Ik verwacht dus dat de negatieve impact hiervan minimaal is?

PS: Als iemand nog een bedrijf kent (regio Eindhoven/Valkenswaard) wat mij wil helpen bij de installatie/inbedrijfstelling ivm ISDE subsidie, dan hou ik me aanbevolen :)

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Surfari schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:50:
[...]

Bedoel je dan een wp met 3 kW elektrisch vermogen?
Om 150 liter water ca 40 graden op te warmen is ca 7kWu aan energie nodig.
Nee, 3 kW thermisch. Meestal hoeft een koude boiler hier maar 20 a 25 graden opgewarmd te worden; van 20/25 °C tot 44 °C. Dan klopt het wel dat dat maximaal 1.5 uur duurt.

200 W elektrisch is wel weinig zeg. Dan duurt het inderdaad een kwart etmaal o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Bedankt voor de leuke discussie.
Ik was nog niet aan het rekenen geslaan omdat ik niet compleet het mechanisme begrijp. Stel je begint met een vat dat op temperatuur is. Je gaat douchen dan verliest het vat warm water, maar dat word meteen aangevuld met koud water? Netto je vat word steeds kouder. Daarom vroeg ik mij af hoeveel douche water je er uit kan halen of wat de formule hiervoor is. Ik ben liever lui dan moe, mocht iemand al een reken voorbeeld hebben.

Ben zelf metrologie algoritme ontwikkelaar dus ben niet bang van formule.

de keuze van de wpb is puur exemplarisch. Hij is wel handig want ik kan hem voor minder kopen waardoor mijn netto investering bijna niks is. Het zou beter zijn geweest om mijn wp met drie weg klep aan te sluiten op een 200 L vat met alleen elektrisch element. Maar dat is allemaal moeilijk om dat netjes te regelen dus ben ik nu aan het oriënteren voor 2 aparte systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is niet zo ingewikkeld, een vuistregel is dat je 3/4 van de inhoud kan gebruiken.
Het warme water trekt naar boven door de gelaagdheid van het vat en onderin wordt hij gevuld.
Je kan een wpb met een extra spiraal kiezen (vanaf 200l), dan kan je hem eventueel ook op de wp aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
Speedy-Andre schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:54:
Het is niet zo ingewikkeld, een vuistregel is dat je 3/4 van de inhoud kan gebruiken.
Het warme water trekt naar boven door de gelaagdheid van het vat en onderin wordt hij gevuld.
Je kan een wpb met een extra spiraal kiezen (vanaf 200l), dan kan je hem eventueel ook op de wp aansluiten.
Je laatste zin snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met dat je een warmtepompboiler op de warmtepomp kan aansluiten? Bedoel je daarmee dat de warmtepompboiler het huis kan meeverwarmer? En wat doet zo'n spiraal? Is dat een extra eenheid om via het warmtepompprincipe water op te warmen of is dat een traditioneel elektrisch gloeispiraaltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kerngezond schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:11:
[...]

Je laatste zin snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met dat je een warmtepompboiler op de warmtepomp kan aansluiten? Bedoel je daarmee dat de warmtepompboiler het huis kan meeverwarmer? En wat doet zo'n spiraal? Is dat een extra eenheid om via het warmtepompprincipe water op te warmen of is dat een traditioneel elektrisch gloeispiraaltje?
Het gaat om een opgerolde buis in de wpb waar je (cv) water van de wp door kan laten gaan.
Als die genoeg oppervlakte heeft kan je relaltief snel de wpb opwarmen.
Andersom kan in principe ook, maar dat lijkt me niet verstandig als je naar de cop en het lage vermogen van een wpb kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
Speedy-Andre schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:16:
[...]

Het gaat om een opgerolde buis in de wpb waar je (cv) water van de wp door kan laten gaan.
Als die genoeg oppervlakte heeft kan je relaltief snel de wpb opwarmen.
Andersom kan in principe ook, maar dat lijkt me niet verstandig als je naar de cop en het lage vermogen van een wpb kijkt.
Maar waarom zou je dan nog überhaupt een warmtepompboiler hebben? Dan kun je toch veel beter een enkele warmtepomp hebben die zowel centrale verwarming doet als een boilervat opwarmen?

Het principe andersom wat jij afraadt zou overigens voor mij nog best uit kunnen komen. Ik ben namelijk een warmtepompboiler aan het overwegen maar wil nog niet van de gasgestookte centrale verwarming af omdat mijn ketel nog maar een jaar oud is (oude ketel ging opeens volledig stuk en moest op stel en sprong vervangen worden). Dan zou de warmtepompboiler zodra het boilerwater warm is bij kunnen springen voor de cv op relatief warme dagen, zeker omdat ik toch al niet warm stook en ik een klein huisje heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met een wpb kan je op de compressor een legionella run doen, een L/W wp (met R32) redt dat niet want die blijft bij 55C steken terwijl je boven de 60C wil komen.
Verder is het op zich wel fijn als in de zomer de wp helemaal uit kan als hij geen tapwater hoeft te maken.

De cv met de wpb verwarmen schiet niet op, ik heb dat een tijd gedaan toen ik nog geen L/W wp had maar alleen airco's.
Voordeel was dat ik ruimtes kon verwarmen waar de airco te weinig deed of niks omdat een deur dicht was of de luchtstroom er niet kon komen.
Het hele huis kan je vergeten, dan koelt de wpb te snel af en beent hij het niet bij met z'n 1,8kW warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Laatst online: 11-09 21:38
runeazn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:30:
Daarom vroeg ik mij af hoeveel douche water je er uit kan halen of wat de formule hiervoor is. Ik ben liever lui dan moe, mocht iemand al een reken voorbeeld hebben.
Zie hier voor een rekenvoorbeeld:
hupie679 in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
Het kritische daar lijkt de aftapbaarheid, is die 85% een goede schatting? Waar hangt dat van af? Dan kan ik voor mijn eigen situatie een betere schatting maken wellicht. Dank voor het voorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:55
Wat zijn de consequenties voor de aanschaf in 2025 ivm de gewijzigde ISDE subsidies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Laatst online: 11-09 21:38
runeazn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:13:
[...]

Het kritische daar lijkt de aftapbaarheid, is die 85% een goede schatting? Waar hangt dat van af? Dan kan ik voor mijn eigen situatie een betere schatting maken wellicht. Dank voor het voorbeeld :)
Geen idee eerlijk gezegd, hier heb ik het vandaan:
https://www.boiler-info.nl/rekenen

Rekenfactors die vaak worden toegepast om de tapwater hoeveelheid te bepalen:
Voor een indirect gestookte boiler: 80%
Voor een laadsysteem : 85%
Voor een rechtstreeks doorstroom apparaat: 90%

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
louwerens schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:15:
Wat zijn de consequenties voor de aanschaf in 2025 ivm de gewijzigde ISDE subsidies ?
Zie https://www.rvo.nl/onderwerpen/isde/isde-wat-wijzigt-er-2025
Je kan ook meldcode zoeken en dan exacte subsidie verschillen opzoeken.
hupie679 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:32:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd, hier heb ik het vandaan:
https://www.boiler-info.nl/rekenen

Rekenfactors die vaak worden toegepast om de tapwater hoeveelheid te bepalen:
Voor een indirect gestookte boiler: 80%
Voor een laadsysteem : 85%
Voor een rechtstreeks doorstroom apparaat: 90%
Ik zal eens alles in een excel sheet knallen. Ik denk dat ik wellicht net uit kom al speel ik quitte t.o.v. een combi ketel, mijn ketel is 25 jaar oud en begint kuren te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
runeazn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:13:
[...]

Meestal gebruiken ze 80%.

Kijk anders eens hier, is best leerzaam.

• runeazn
[...]

38 graden is voor mij niet realistisch
Wolly schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:39:
[...]

Meestal gebruiken ze 80%.

Kijk anders eens hier, is best leerzaam.
Omdat ik het gas vebruik makkelijk kan koppelen wanneer wij douchen kan ik vrij direct uitrekenen wat mijn energie vebruik is. Daaruit heb ik berekend dat ik uitgaande van 0.5 kuub gas en 120 liter douchen.
Ongeveer op 41 C heb gedouched, kan wel kloppen. Daaruit kwam ook dat ik op ongeveer 57-58 C de boiler moet stoken van 100L om hetzelfde weer te kunnen. Sanity check (58-10)*0.8*100/120 ~ 32 C + 10 ~42 C. Dus ik zou net uit kunnen, moet wel de boiler vrij hoog stoken.

Voor mensen die het ook willen uitrekenen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
%% Constanten
huis.energie_per_kuub = 35.17e6; % joule
huis.cv_efficientie = 0.89; %intergas hr 28 energie efficientie
huis.water_soortelijke_warmte = 4182; % joule per kg per C
huis.water_temperatuur = 10; % graden C van koud water
huis.joule_naar_kwh = 3.6e6;
huis.prijs_per_kwh = 0.22; % energie prijs
huis.prijs_per_kuub = 1.2; % gas prijs
boiler.aftapbaarheid = 0.8; % correctie factor voor menging van water t.o.v. gelaagdheid aanname
boiler.cop = 2;
boiler.capaciteit = 100; % liters
%% Vraag
huis.douchewater = 121; % 24-12-6 gebruik// niet gebruikt
huis.gas = 0.48; % kuub gas
huis.energie_vraag = huis.gas*huis.energie_per_kuub*huis.cv_efficientie;
boiler.delta_temperatuur = huis.energie_vraag/(boiler.capaciteit*huis.water_soortelijke_warmte);
boiler.temperatuur = boiler.delta_temperatuur + huis.water_temperatuur;
boiler.effectieve_temperatuur = boiler.temperatuur/boiler.aftapbaarheid;% Neem menging mee
huis.energie_vraag_kwh = huis.energie_vraag/huis.joule_naar_kwh/boiler.cop; % vertaling naar elektrisch
huis.energie_kosten_boiler = huis.energie_vraag_kwh*huis.prijs_per_kwh*200; % half jaar ongeveer gemiddeld voor 4 personen
huis.energie_kosten_ketel = huis.gas*huis.prijs_per_kuub*200;
huis
boiler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op7sN_kJBsVUMUpLpcIKadRYpzY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jVe2vOB2GVtezj0nqHDleM0a.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door runeazn op 12-12-2024 19:40 ]

• Wolly
  • Niet online
runeazn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 00:15:
[...]

38 graden is voor mij niet realistisch

[...]

Omdat ik het gas vebruik makkelijk kan koppelen wanneer wij douchen kan ik vrij direct uitrekenen wat mijn energie vebruik is. Daaruit heb ik berekend dat ik uitgaande van 0.5 kuub gas en 120 liter douchen.
Ongeveer op 41 C heb gedouched, kan wel kloppen. Daaruit kwam ook dat ik op ongeveer 57-58 C de boiler moet stoken van 100L om hetzelfde weer te kunnen. Sanity check (58-10)*0.8*100/120 ~ 39 C + 10 ~42 C. Dus ik zou net uit kunnen, moet wel de boiler vrij hoog stoken.

Voor mensen die het ook willen uitrekenen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
%% Constanten
huis.energie_per_kuub = 35.17e6; % joule
huis.cv_efficientie = 0.89; %intergas hr 28 energie efficientie
huis.water_soortelijke_warmte = 4182; % joule per kg per C
huis.water_temperatuur = 10; % graden C van koud water
huis.joule_naar_kwh = 3.6e6;
huis.prijs_per_kwh = 0.22; % energie prijs
huis.prijs_per_kuub = 1.2; % gas prijs
boiler.aftapbaarheid = 0.8; % correctie factor voor menging van water t.o.v. gelaagdheid aanname
boiler.cop = 2;
boiler.capaciteit = 100; % liters
%% Vraag
huis.douchewater = 121; % 24-12-6 gebruik// niet gebruikt
huis.gas = 0.48; % kuub gas
huis.energie_vraag = huis.gas*huis.energie_per_kuub*huis.cv_efficientie;
boiler.delta_temperatuur = huis.energie_vraag/(boiler.capaciteit*huis.water_soortelijke_warmte);
boiler.temperatuur = boiler.delta_temperatuur + huis.water_temperatuur;
boiler.effectieve_temperatuur = boiler.temperatuur/boiler.aftapbaarheid;% Neem menging mee
huis.energie_vraag_kwh = huis.energie_vraag/huis.joule_naar_kwh/boiler.cop; % vertaling naar elektrisch
huis.energie_kosten_boiler = huis.energie_vraag_kwh*huis.prijs_per_kwh*200; % half jaar ongeveer gemiddeld voor 4 personen
huis.energie_kosten_ketel = huis.gas*huis.prijs_per_kuub*200;
huis
boiler

[Afbeelding]
Cv efficiency voor sww ligt rond de 65%.

Bron

• runeazn
Wolly schreef op donderdag 12 december 2024 @ 00:37:
[...]

Cv efficiency voor sww ligt rond de 65%.

Bron
Ik heb gewoon de handleiding gepakt.
https://www.google.com/ur...Vaw1kECrszpb8RDFjcpwolwsW

Het getal uit mijn berekening komt met 89% effcientie uit op 41C, wat redelijk reeel is als je eventuele extra verliezen meeneemt en dat mijn thermostaat op mijn douchekraan niet super nauwkeurig is op 40 C ( ik douche op 40C). Ik heb mijn warm water ook op 52 C staan, via mijn combi ketel, en dat zou best een hoog rendement moeten opleveren omdat veel rest warmte van de rookgassen benut is.

Stel het was 65% efficient, dan zou ik 11 MJ (0.5*35*0.65) effectief aan warmte hebben gehad om 120 liter op te warmen.
Dat is 22 graden (11 MJ/(4.182*0.12)) opgewarmd over 120 liter, uitgaande van 10 C start temperatuur heb ik gedouched met 32 C water :+

[ Voor 8% gewijzigd door runeazn op 12-12-2024 00:57 ]

• Wolly
  • Niet online
runeazn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 00:53:
[...]

Ik heb gewoon de handleiding gepakt.
https://www.google.com/ur...Vaw1kECrszpb8RDFjcpwolwsW

Het getal uit mijn berekening komt met 89% effcientie uit op 41C, wat redelijk reeel is als je eventuele extra verliezen meeneemt en dat mijn thermostaat op mijn douchekraan niet super nauwkeurig is op 40 C ( ik douche op 40C). Ik heb mijn warm water ook op 52 C staan, via mijn combi ketel, en dat zou best een hoog rendement moeten opleveren omdat veel rest warmte van de rookgassen benut is.

Stel het was 65% efficient, dan zou ik 11 MJ (0.5*35*0.65) effectief aan warmte hebben gehad om 120 liter op te warmen.
Dat is 22 graden (11 MJ/(4.182*0.12)) opgewarmd over 120 liter, uitgaande van 10 C start temperatuur heb ik gedouched met 32 C water :+
Fabrieksopgave :+

Ik zou meer vertrouwen op cijfers die daadwerkelijk gemeten zijn maar het kan natuurlijk zijn dat jij net die ene ketel hebt die fantastisch presteert.

• runeazn
Wolly schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:26:
[...]

Fabrieksopgave :+

Ik zou meer vertrouwen op cijfers die daadwerkelijk gemeten zijn maar het kan natuurlijk zijn dat jij net die ene ketel hebt die fantastisch presteert.
Mee eens, fabriek opgave vetrouwen is niet wijs, daarom gebruikte ik ook een sanity check gebaseerd op alleen gemeten koud water en dus douche water bij een combi ketel. Daar kwam dus uit als ik 58C gebruik, dat met een boiler ongeveer 120L op 42C zou zijn. Enige aanname daar was de aftapbaarheid. Daaruit concludeerde ik dus dat de aannames niet zo verkeerd waren. Die de berekening baseren op energie.

Wel aan de hoge kant. Zijn er mensen die hun boilers op die temperatuur gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door runeazn op 12-12-2024 07:40 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De mijne komt in de buurt met 55 graden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Wolly
  • Niet online
runeazn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:39:
[...]

Mee eens, fabriek opgave vetrouwen is niet wijs, daarom gebruikte ik ook een sanity check gebaseerd op alleen gemeten koud water en dus douche water bij een combi ketel. Daar kwam dus uit als ik 58C gebruik, dat met een boiler ongeveer 120L op 42C zou zijn. Enige aanname daar was de aftapbaarheid. Daaruit concludeerde ik dus dat de aannames niet zo verkeerd waren. Die de berekening baseren op energie.

Wel aan de hoge kant. Zijn er mensen die hun boilers op die temperatuur gebruiken?
Nog één ding wat mij opvalt,misschien heb je er wat aan, je gebruikt de bovenwaarde van een m3 gas maar de fabrikant gebruikt voor de rendementspercentages altijd de onderwaarde.

Anders kom je nooit op 107% rendement >:)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:28
Vanochtend helaas eerder dan ik verwacht had te horen gekregen dat mijn CV ketel aan vervanging toe is. Ik ben nog niet toe aan een WP, voornamelijk door afgifte, maar dat is een andere discussie. Omdat we 2 badkamers hebben en ook regelmatig gebruik maken van het bad met kleine kinderen, dacht ik dat een WP Boiler een goed idee zou zijn en dan een kleinere CV te nemen.

Het probleem is echter dat ik enkel ruimte heb onder een schuin dak en dat ik eigenlijk op zoek ben naar een liggend model met beperkte hoogte (60cm), in de breedte heb ik met 3,5M geen beperking. Of ik moet aan mijn Google skills werken, of liggende WPB modellen zijn schaars. De modellen met een geringe hoogte hebben allemaal maar een beperkte inhoud, of ik moet er ergens een gemist hebben.

Alternatief zou zijn om een kleine inhoud te nemen en deze 'voor' de CV te zetten. Ik heb er nog niet aan gerekend, maar gevoelsmatig komt dat de TVT niet ten goede.

Iemand een goed advies? Heb met een schuin oog ook naar een gewone e-boiler gekeken, maar dat is hier natuurlijk een beetje vloeken in de kerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

gastje01 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:39:
Iemand een goed advies? Heb met een schuin oog ook naar een gewone e-boiler gekeken, maar dat is hier natuurlijk een beetje vloeken in de kerk.
Ja, neem alleen een WPB als je gas eruit doet.

Het rendement van een WPB is niet dusdanig veel beter dat het financieel intressant is om zowel een WPB als CV ketel te hebben. Bovendien is het prijsverschil tussen CW3/4/5 toch niet echt noemenswaardig?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• gastje01
Glashelder schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:50:
[...]

Ja, neem alleen een WPB als je gas eruit doet.

Het rendement van een WPB is niet dusdanig veel beter dat het financieel intressant is om zowel een WPB als CV ketel te hebben. Bovendien is het prijsverschil tussen CW3/4/5 toch niet echt noemenswaardig?
In aanschaf lijkt dat inderdaad wel mee te vallen (moet de offerte nog krijgen). Qua verbruik ligt dat geloof ik een beetje aan het type ketel, ik heb me laten vertellen dat vooral het minimale vermogen van de ketel interessant is om pendelen te voorkomen.

De voornaamste reden is dat ik hiermee ook mijn (flinke) zonnestroom overschot nuttig in kan zetten. Voor mijn overschot krijg ik nog netto €0,03/KWh terug. Als je daar mee rekent (9 maanden per jaar) dan zou zelfs een normale boiler uit kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

gastje01 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:09:
[...]

In aanschaf lijkt dat inderdaad wel mee te vallen (moet de offerte nog krijgen). Qua verbruik ligt dat geloof ik een beetje aan het type ketel, ik heb me laten vertellen dat vooral het minimale vermogen van de ketel interessant is om pendelen te voorkomen.
Het minimale vermogen van een ketel is vooral interessant bij CV gebruik, niet bij warm water gebruik. Als je voor bijv. een Intergas Xtreme gaat dan heeft die AFAIK voor alle klasses hetzelfde minimale vermogen (buiten dat die ketel sowieso al het laagste minimale vermogen heeft van alle ketels op dit moment).
De voornaamste reden is dat ik hiermee ook mijn (flinke) zonnestroom overschot nuttig in kan zetten. Voor mijn overschot krijg ik nog netto €0,03/KWh terug. Als je daar mee rekent (9 maanden per jaar) dan zou zelfs een normale boiler uit kunnen.
Helaas ben je hier net wat te laat mee (naar mijn mening).

Een WPB zet weinig zoden aan de dijk qua affakkelen van een overschot aan elektra. Op jaarbasis doet mijn WPB zo'n 450 kWh. Over een jaar of 2 kan je dan misschien 900 a 1000 kWh affakkelen. Tegen 30 cent levert je dat dan 300 euro op. Nauwelijks de investering waard.

Een gewone elektrische boiler zal aanzienlijk meer gebruiken (>2000 kWh). Daarmee kan je meer kilowattuurtjes verbranden, maar die boiler heeft weer als nadeel dat ie vanaf 2027 heel duur gaat zijn omdat je dan niet meer mag salderen :)

Dus, als ik jou was zou ik lekker een Xtreme bestellen en het geld wat je bespaard omdat je geen WPB hoeft aan te schaffen ergens in aandelen stoppen. Levert waarschijnlijk meer rendement op.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier van maart tot oktober minimaal 150kWh teruglevering die nu niet direct wordt verbruikt. Als je daarvoor ook de belasting niet kan salderen dan kan ik dat toch net zo goed gebruiken voor een cop1 boiler?
Ik heb een offerte voor een 250l wp boiler die netto met installatie een 3700 kost (extra groep, dakdoorvoeren). Tenzij we meer sww gaan verbruiken is dat lastig terug te verdienen. Het geluid in de bijkeuken is ook wel nadeel denk ik. Verwarming is hybride warmtepomp maar kan nog net niet helemaal gasloos, dan is betere isolatie nodig.
Gasverbruik voor sww is ~17m3/maand incl verspilling van een waakvlam.

[ Voor 15% gewijzigd door bite op 12-12-2024 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

140 kWh levert je 35 tot 42 euro op. Dat zet toch geen zoden aan de dijk.

• runeazn
Wolly schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:35:
[...]

Nog één ding wat mij opvalt,misschien heb je er wat aan, je gebruikt de bovenwaarde van een m3 gas maar de fabrikant gebruikt voor de rendementspercentages altijd de onderwaarde.

Anders kom je nooit op 107% rendement >:)
Laten we van de onderwaarde uitgaan kan ik wellicht af met op 53 C stoken.

(53-10)*100/120 = 29 C + 10 C, douchen op 39 C klinkt ook niet gek als ik dat nu aan het doen ben.

Wat is een tpyische boiler temperatuur? Als je vat overgedimensioneerd is lijkt me 45-50 C perfect, uitgaande van 80% inmenging.

[edit]
Glashelder schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:45:
De mijne komt in de buurt met 55 graden.
niet gezien, welke wpb heb je?

[ Voor 13% gewijzigd door runeazn op 12-12-2024 19:48 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

runeazn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:44:
[...]

niet gezien, welke wpb heb je?
Ik heb een Ferroli Egea 200LT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
bite schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:51:
Hier van maart tot oktober minimaal 150kWh teruglevering die nu niet direct wordt verbruikt. Als je daarvoor ook de belasting niet kan salderen dan kan ik dat toch net zo goed gebruiken voor een cop1 boiler?
Ik heb een offerte voor een 250l wp boiler die netto met installatie een 3700 kost (extra groep, dakdoorvoeren). Tenzij we meer sww gaan verbruiken is dat lastig terug te verdienen. Het geluid in de bijkeuken is ook wel nadeel denk ik. Verwarming is hybride warmtepomp maar kan nog net niet helemaal gasloos, dan is betere isolatie nodig.
Gasverbruik voor sww is ~17m3/maand incl verspilling van een waakvlam.
Dat was hier ook een beetje mijn rekensom. Ik verstook gemiddeld 22m3 per maand in de zomer aan SWW waarbij in in de mooie maanden 450-650 KWh terug het net op druk. Zelfs na salderen hou ik daar nog minimaal de helft van over (en dat gaat ook een keer stoppen).

Mijn rekensommetje voor COP1
22 m3 * €1,35 voor een m3 gas = € 29,70 voor een maand douchen
100L boiler van 10-60 graden stoken kost 5,82 KWh, laten we zeggen 6 KWh, 186 KWh op maandbasis.
Als ik dit wegstreep tegen m'n de terugleververgoeding (- terugleverkosten) ben ik €0,03 * 186 KWh = €5,58 kwijt.
Als ik dit zou doen met stroom die ik van het net trek tegen vol tarief kost me dit €48,10 per maand
Als ik dit met gesaldeerde stroom doe €26,97 wat ongeveer gelijk is aan gas.

Als ik geen grote rekenfouten maak, snap ik de stelling van @Glashelder en is het inderdaad voor mij niet erg zinvol om een WPB te plaatsen. COP1 kan ik nog over nadenken, maar de besparing is gerommel in de marge.

• Jelca
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-09 15:03
Beste leden,

Wij willen wellicht een WP-boiler aanschaffen voor onze woning. Tapwater hiervan zou enkel voor de badkamer zijn.

Hier gebruiken wij een douchebad met een inhoud van circa 180L.

Wellicht een gekke vraag; indien ik een boiler van 270L toepas en het bad met normale temperatuur (40 graden) vul, maar na een half uur met écht warm water wil bijvullen; is het water in het boilervat dan dusdanig met koud water vermengd dat dit sterk is afgekoeld? Of zie ik dit verkeerd?

Op dit moment overweeg ik de Atlantic Explorer 270L.

Alvast bedankt voor jullie input

• runeazn
Glashelder schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:50:
[...]

Ik heb een Ferroli Egea 200LT.
Dank, met hoeveel zijn jullie en komen jullie toe met 200L?

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen met de 100L van ariston, hij is zo goedkoop dat het altijd een plan B is wanneer mijn combi ketel het loodje legt.
Het is ook nog eens zeer goed met HA te besturen zonder enige modificatie.

Heeft iemand zijn WPB met armaflex geisoleerd? Of kost de isolatie meer dan dat je bespaart in 4 jaar :+
Jelca schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:59:
Beste leden,

Wij willen wellicht een WP-boiler aanschaffen voor onze woning. Tapwater hiervan zou enkel voor de badkamer zijn.

Wellicht een gekke vraag; indien ik een boiler van 270L toepas en het bad met normale temperatuur (40 graden) vul, maar na een half uur met écht warm water wil bijvullen; is het water in het boilervat dan dusdanig met koud water vermengd dat dit sterk is afgekoeld? Of zie ik dit verkeerd?

Nee net zoals warme lucht stijgt warm water.
De meest ideale aanname is dat het koude water beneden eindigt en je dus alleen je warme water van bovenuit tapt.
Realistischere aanname is dat het mengt, en nemen we aan dat je 80% effectief kan gebruiken. Dat is een slordige 210 L, dus als je die op 40 C stookt zou het goed moeten komen. Blijkbaar is 50-55 C best reeel, dus je zou er zelfs nog je bad kunnen aanvullen erna.

[ Voor 49% gewijzigd door runeazn op 12-12-2024 23:03 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Verwacht niet dat er 60 graden (of 55 graden) nog uit komt.
Maar je bad verwarmen na een half uurtje dat moet wel lukken want dat lukt mij ook met de 200L.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

runeazn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:00:
[...]

Dank, met hoeveel zijn jullie en komen jullie toe met 200L?

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen met de 100L van ariston, hij is zo goedkoop dat het altijd een plan B is wanneer mijn combi ketel het loodje legt.
Het is ook nog eens zeer goed met HA te besturen zonder enige modificatie.

Heeft iemand zijn WPB met armaflex geisoleerd? Of kost de isolatie meer dan dat je bespaart in 4 jaar :+
Wij redden het makkelijk maar wij hebben wel een douche WTW die ons warme water verbruik flink drukt :) Wij zijn momenteel met 2,2 mensen. 2 volwassenen en een baby van 3,5 maand :+

Als mijn vrouw gedoucht heeft dan heb ik mezelf wel eens ten doel gesteld om de boiler leeg te douchen maar zelfs op de watervalstand lukt het me niet.. heb het geduld niet :X

De boiler staat in de schuur overigens en ik heb hem bewust niet geïsoleerd. De binnenunit van onze warmtepomp hangt daar ook en ondanks dat er een radiator hangt helpt de WPB zo evengoed nog een klein beetje mee om de boel vorstvrij te houden. Het verschil tussen zomer en winter is zo’n 10 kWh overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kerngezond
Glashelder schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:36:
[...]

Wij redden het makkelijk maar wij hebben wel een douche WTW die ons warme water verbruik flink drukt :) Wij zijn momenteel met 2,2 mensen. 2 volwassenen en een baby van 3,5 maand :+

Als mijn vrouw gedoucht heeft dan heb ik mezelf wel eens ten doel gesteld om de boiler leeg te douchen maar zelfs op de watervalstand lukt het me niet.. heb het geduld niet :X

De boiler staat in de schuur overigens en ik heb hem bewust niet geïsoleerd. De binnenunit van onze warmtepomp hangt daar ook en ondanks dat er een radiator hangt helpt de WPB zo evengoed nog een klein beetje mee om de boel vorstvrij te houden. Het verschil tussen zomer en winter is zo’n 10 kWh overigens.
Haha, ik moest er een beetje om gniffelen dat het je niet lukt om de boiler leeg te douchen. Als je dat eens wilt proberen kom ik wel langs. Ik ga over het algemeen redelijk bewust om met energie maar mijn slechtste gewoonte is dat ik eindeloos lang onder de douche sta. Ik sta er makkelijk een half uur onder maar als het voor het experiment een uur moet red ik dat ook nog wel. :D
Ik ben aan het overwegen om een warmtepompboiler aan te schaffen. Die slechte gewoonte krijg ik er waarschijnlijk niet meer uit dus zeer waarschijnlijk een goede investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
Kerngezond schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 03:34:
[...]
Die slechte gewoonte krijg ik er waarschijnlijk niet meer uit dus zeer waarschijnlijk een goede investering.
Neem dan een maatje kleiner om het af te leren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
ASW1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:08:
[...]

Neem dan een maatje kleiner om het af te leren. :+
Nee, dat is een heel slecht idee want ik heb een hele nieuwe ketel die ik sowieso in een serie-opstelling ga zetten (de oude ging vrij plotseling kapot), dus ik heb altijd een achtervang voor wanneer de boiler leeg is. Maar wat ik dus wel kan doen is een boiler kopen zonder overcapaciteit voor uitzonderlijke situaties, dat scheelt weer in de aanschafkosten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
Beste leden,

Als hij na het vullen van het bad begint met verwarmen gaat de gelaagdheid eraan en dan heb je geen extra warm water om je bad bij te vullen merk ik in de praktijk met ons bad en een 200 ltr wp boiler.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
.

[ Voor 99% gewijzigd door Robinnoord op 14-12-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
snameroc schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:57:
[...]

Als hij na het vullen van het bad begint met verwarmen gaat de gelaagdheid eraan en dan heb je geen extra warm water om je bad bij te vullen merk ik in de praktijk met ons bad en een 200 ltr wp boiler.
Is uw ervaring dat het dan beter is om pas na het bad hem weer te laten verwarmen i.p.v. ten tijde van het bad om na bijvoorbeeld een half het warmste water nog uit de kraan te krijgen?
Zelf zet ik hem (LG 270 liter) altijd zo snel mogelijk weer aan tijdens vullen bad, maar misschien is dat door de gelaagdheid dus juist niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
snameroc schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:57:
[...]

Waarom gaat de gelaagdheid eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Omdat de WP het water omwoelt. Ik merk hier ook dat de temperatuur bovenin het vat tijdelijk terugloopt zodra de WP aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zou er voor een bad geen betere oplossing zijn, zodat je ook geen water weg hoeft te laten lopen? Een laag vermogen doorstroom'boiler' of zo iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:59:
Zou er voor een bad geen betere oplossing zijn, zodat je ook geen water weg hoeft te laten lopen? Een laag vermogen doorstroom'boiler' of zo iets?
Als je een 3 fase kracht aansluiting over hebt kun je zeker een doorstromer installeren. In engeland zie je die vaker daar zit de doorstroom verwarmer fysiek zelfs in de douchkraan soms.
Maar een doorsnee elektra aansluiting in Nederland is daar niet geschikt voor zonder eerst alle andere verbruikers in huis huis te moeten zetten.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Omdat de verwarming onder in het vat zit en daardoor de warmte opstijgt waardoor vermenging van het koude water ontstaat.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08 18:39

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Wat heeft een Auer Edel Air aan periodiek onderhoud nodig? Wie heeft er reeds ervaring met uitgevoerd onderhoud? En wat wordt er dan gedaan? Hoor graag

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novie
  • Laatst online: 12-01 00:17
snameroc schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:56:
[...]

Als je een 3 fase kracht aansluiting over hebt kun je zeker een doorstromer installeren. In engeland zie je die vaker daar zit de doorstroom verwarmer fysiek zelfs in de douchkraan soms.
Maar een doorsnee elektra aansluiting in Nederland is daar niet geschikt voor zonder eerst alle andere verbruikers in huis huis te moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor een bad warmhouden op de Tweakersmanier moet je dit topic lezen -> Badwater (her)verwarmen na isoleren bad

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
snameroc schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:58:
[...]

Omdat de verwarming onder in het vat zit en daardoor de warmte opstijgt waardoor vermenging van het koude water ontstaat.
Volgens mij werkt thermodynamica niet zo, althans niet de laatste keer toen ik eraan rekende. De warmtevermenging neemt logaritmisch af qua temperatuur naar mate het stijgt. In theorie zou de temperatuur nauwelijks beïnvloed worden bovenin het vat. Echter je verdrijft de warmte via de toevoer van het koude water (gelaagdheid). En afhankelijk van die toevoer van koud water (hoe het binnenkomt) kan je daar de gelaagdheid verstoren. Niet door warmte/koude menging.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Kan iemand dit verklaren? Ik snap niet zo goed hoe de temperatuur na het verwarmen opeens een sprong heeft gemaakt van bijna 10° in iets minder dan een uur tijd (rond 17:00).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8p-mVqWDl_U4eZRc-zXXOtQjGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgbvEez2VwokHiZ4uNO5oUWh.jpg?f=fotoalbum_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
beestemans schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:03:
[...]

Volgens mij werkt thermodynamica niet zo, althans niet de laatste keer toen ik eraan rekende. De warmtevermenging neemt logaritmisch af qua temperatuur naar mate het stijgt. In theorie zou de temperatuur nauwelijks beïnvloed worden bovenin het vat. Echter je verdrijft de warmte via de toevoer van het koude water (gelaagdheid). En afhankelijk van die toevoer van koud water (hoe het binnenkomt) kan je daar de gelaagdheid verstoren. Niet door warmte/koude menging.
Je ziet gebeuren dat na het starten van het verwarmen de temperatuur aanwijzer eerst gaat zakken en daarna gaat stijgen.

snameroc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Soepstengel schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:23:
Kan iemand dit verklaren? Ik snap niet zo goed hoe de temperatuur na het verwarmen opeens een sprong heeft gemaakt van bijna 10° in iets minder dan een uur tijd (rond 17:00).

[Afbeelding]
Electrisch element ipv warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zie regelmatig onregelmatigheden in de Aqua2MQTT, maar dat zijn korte spikes. Niet zoals het gedrag hierboven. Heb je ook nog de originele bridge?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
Wolly schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:46:
[...]

Electrisch element ipv warmtepomp.
Ah idd! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2bBuW9BUfwxMNN3GPmEMKMo8Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Feo69ZEuGU32pOuidWWYkvLx.jpg?f=fotoalbum_large

Bijzonder dat de warmtepomp zelf dan stopt en alleen het elektrisch element werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Soepstengel op 15-12-2024 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerngezond
Soepstengel schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:35:
[...]

Ah idd! [Afbeelding]

Bijzonder dat de warmtepomp zelf dan stopt en alleen het elektrisch element werkt.
Ik heb zelf zo’n ding nog niet, maar natuurkundig gezien vind ik het wel logisch dat de warmtepomp dan stopt. Het hele idee van zo’n elektrisch element is nou juist dat hij het laatste stukje overneemt omdat een warmtepomp bij zulke hoge temperaturen zeer inefficiënt wordt en het niet meer trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij een legionellarun kan ik me 70C voorstellen, daar buiten mag ie bij de ingestelde temperatuur stoppen.
Als er meer data is kan je zien hoe vaak dit gebeurt en bepaal je of dat dan wel nodig is.
Op de wp is 62C meestal de limiet of er moet R290 in zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-12-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
@Speedy-Andre Het is inderdaad een legionella run, dus dat klopt. Doet die 1 keer per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
snameroc schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:30:
[...]

Je ziet gebeuren dat na het starten van het verwarmen de temperatuur aanwijzer eerst gaat zakken en daarna gaat stijgen.
Bijzonder, is mij bij de metrotherm nooit opgevallen. Kan ook komen doordat de compressor eerst koude vloeistof rondpompt voordat het pas verwarmt. Misschien dat je dat bij andere types beter ziet op de temperatuur meter.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:57:
Wat heeft een Auer Edel Air aan periodiek onderhoud nodig? Wie heeft er reeds ervaring met uitgevoerd onderhoud? En wat wordt er dan gedaan? Hoor graag
Heeft eigenlijk geen onderhoud nodig. Je zou de kap van de WPB er een keer af kunnen halen en kijken of er veel stof en/of andere viezigheid in zit.

Bij m'n 200 ltr Air (buiten aanvoer, buiten uitvoer) heb ik twee week geleden, na ongeveer twee jaar gebruik (staat elke dag een paar uur aan) de kap er voor het eerst eens even afgehaald.

Ik was eigenlijk verbaast dat er nauwelijks stof en viezigheid in zit. Verder ook geen corrosie of zo (had ik niet verwacht, maar zie het bij anderen wel eens).

Wel wat residu van lekwater van de lamellen wat normaal afgevoerd wordt. Maar dat was zo weg te vegen.

Enfin, de kap zit er weer op, lucht aan- en afvoer er weer opgezet, en ik hoop dat ie het nog jaren blijft doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyPScy6ovFWdojoL9ZbteKk3q1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jW1yN4y1yPTnOAP984J8jM9i.jpg?f=fotoalbum_large

ps. Misschien probeer ik de compressor nog eens wat beter in te pakken, want ik vindt hem best lawaaiig (was zo vanaf dag 1). Verder geen problemen mee, SWW gaat prima.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Ik zou dat niet doen. Bij mijn vorige werd de ongeisoleerde kop van de compressor 82 graden tijdens bedrijf. Ik denk dus ook dat dat de reden van defect gaan was. Als je hem isoleert kan hij nog minder goed zijn warmte kwijt. Overigens maakt bij de nieuwe de fan meer geluid dan de compressor. Maar die moet nog een jaar oud worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eAkWa1rBvHj23aKRIUZ25S2y7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVQ0haZ7tqEpdVbckkO4q9YH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door snameroc op 16-12-2024 23:33 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

snameroc schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:29:
Ik zou dat niet doen. Bij mijn vorige werd de ongeisoleerde kop van de compressor 82 graden tijdens bedrijf. Ik denk dus ook dat dat de reden van defect gaan was. Als je hem isoleert kan hij nog minder goed zijn warmte kwijt. Overigens maakt bij de nieuwe de fan meer geluid dan de compressor. Maar die moet nog een jaar oud worden.[Afbeelding]
't Is dat er nu ook iets van (magere) isolatie omheen zit, dat ik me afvroeg of dat niet beter kon.
Maar als ie zo heet wordt (zelf niet getest) dan is dan inderdaad geen goed idee. Thanks!

't Is ook niet zo'n probleem want hij start hier (in bijkeuken) om 10:00 en is dan, afhankelijk van T buiten en resterende tank temperatuur, tussen 12:00 tot 13:00 klaar. We hebben dan weinig last van het geluid.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
dof schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:21:
[...]

't Is dat er nu ook iets van (magere) isolatie omheen zit, dat ik me afvroeg of dat niet beter kon.
Maar als ie zo heet wordt (zelf niet getest) dan is dan inderdaad geen goed idee. Thanks!

't Is ook niet zo'n probleem want hij start hier (in bijkeuken) om 10:00 en is dan, afhankelijk van T buiten en resterende tank temperatuur, tussen 12:00 tot 13:00 klaar. We hebben dan weinig last van het geluid.
In de topicstart zie je hoe @Speedy-Andre de compressor extra heeft geisoleerd. Ik neem aan dat dit na al die jaren nog steeds probleemloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
snameroc schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:29:
Ik zou dat niet doen. Bij mijn vorige werd de ongeisoleerde kop van de compressor 82 graden tijdens bedrijf. Ik denk dus ook dat dat de reden van defect gaan was. Als je hem isoleert kan hij nog minder goed zijn warmte kwijt. Overigens maakt bij de nieuwe de fan meer geluid dan de compressor. Maar die moet nog een jaar oud worden.[Afbeelding]
Zonder kap zal hij een stuk warmer worden omdat de airflow ontbreekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:30:
[...]

In de topicstart zie je hoe @Speedy-Andre de compressor extra heeft geisoleerd. Ik neem aan dat dit na al die jaren nog steeds probleemloos werkt.
Dat zijn redelijke zware geperste (rubber) plaatjes die onder de pv op een plat dak worden gebruikt.
Ze zitten er niet luchtdicht omheen dus de warmte kan weg en ze zijn weerbestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
Tanuki schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:26:
Mocht iemand nog op zoek zijn naar de Atlantic Explorer v4 270L met coil, hier staat hij wel erg goedkoop: https://www.deroijallroun...er-v4-270-liter-met-coil/ (ik heb niets met deze website te maken)

Toevallig zit dit bedrijf +- 10 km van mijn huis af. Had ik dit maar eerder geweten.
Heb deze winkel een berichtje gestuurd of de 270liter V4 ook zonder coil te leveren was maar er word een ander model aangeboden:

"Goeiemiddag

Helaas heeft de leverancier deze vervangen door een ander merk.
Dit imdat deze een beter rendement heeft.

https://www.maxicool.nl/p...90-270l-230v-ka27651?c=75

Deze staat nog niet op mijn website maar deze link is van de leverancier
"

Had hier nog nooit van gehoordt maar ik hoef geen wifi op een boiler en al helemaal geen "slimme" poespas. Nog even verder zoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
@MzKzM73 Wel compatible met Google Assistant en Amazon Alexa, dus hopelijk goed te tweaken!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat een flut antwoord, we bieden nu een totaal onbekend Chineesje aan :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Wolly schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:30:
[...]

Ik ben gaan meten omdat ik problemen kreeg en er ondanks dat de kap erop zat ik letterlijk mijn vingers er aan brandde. Hij staat hier op binnen binnen.
Daarnaast wil je de warmte van de compressor juist benutten zou ik zeggen.
Ik zal de nieuwe eens meten binnenkort

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
@RichieB Daar heb ik nu net geen behoefte aan. Ik snap zowiezo niet waarom alles maar "connected" moet zijn. De WPB met een PV contact op boost zetten is alles wat ik nodig heb.

@Speedy-Andre Inderdaad, ik laat het aanbod dan ook even aan mij voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:31:
Wat een flut antwoord, we bieden nu een totaal onbekend Chineesje aan :O
Inderdaad. R290 is natuurlijk wel leuk voor SWW want je hebt dan in principe geen elektrisch element meer nodig. Maar het standby elektrisch verbruik van 37.5 W lijkt me aan de hoge kant. Het vat zal toch geen thermisch stilstandverlies van 150 W hebben?
Pagina: 1 ... 95 ... 113 Laatste