Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
lang verhaal kort, we willen bad water op temperatuur blijven behouden.

Vroeger was dat gewoon een lading warmwater erbij doen en dachten we niet aan gas verbruik.

maar met WP en andere "tech" vraag ik me af welke wegen er zijn om het badwater behagelijk te houden (33-50 graden Celcius en wat is het verbruik ?

Het gaat om 200-400L en vaak maar om een paar graden bijvoorbeeld 2-6 graden aan Delta T
en een (na)geisoleerd bad zodat je niet teveel warmte verliest.

Nu zijn er elektrische doorstromers maar volgens mij zit daar een aardige prijs aan om het water op temperatuur te houden.

En helaas is de "smart home" nog niet zo erg in deze sector aanwezig (afgezien van alle gimmics zoals jets en bubbels) om het beetje intressant te houden.

kortom mijn vraag is zijn er eventueele intressante alternatieve verwarmings technieken om het verschil van Delta T op te vangen ? zonder een onintressante energie rekening te produceren

voor mij zou het best kunnen uitkomen dat de CW5 gas cv alsnog een sloot warmwater erbij gooit handmatig maar hoop dat er efficientere methode(s) zijn.

En ja douchen is in dit topic niet relevant ;) tenzij je over een dubbel functioneel gebruik hebt.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
Jr hebt van die "dekens" die je over de badkuip trekt, scheelt hoop warmte verlies.
Maar of je nu met warmte doorstroom of warm water werkt, verloren energie door warmteverlies moet weer worden aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:02
99ruud99 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:38:
Jr hebt van die "dekens" die je over de badkuip trekt, scheelt hoop warmte verlies.
Die dingen denk ik ook het eerste aan als ik dit zo lees. Het scheelt iig een hoop warmteverlies en wat je niet verliest aan warmte hoef je ook niet bij te vullen. Ik zou dus zeker hiermee beginnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-05 09:24
ik dacht dat voor sommige -vaak plastic- baden er piepschuim blokken te koop zijn die ook direct betegeld kunnen worden en het bad isoleren en het gewicht dragen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:11
Een gewoon bad hebben we het over toch? Binnenshuis?

Over wat voor tijdsperiode hebben we het hier over? Als in: hoe lang wil je het badwater warm houden?
En ik neem aan dat het in de tussentijd, dus tijdens het afkoelen, ook gewoon gebruikt wordt? (oftewel: er zit iemand in het bad tijdens het afkoelen).. Correct?

Dan gaan die afdekdekens hierboven natuurlijk niet werken.

Elektrische doorstromers zijn per definitie een factor twee onzuiniger dan je CV ketel gebruiken, dus ook een factor twee duurder in verbruik, en een factor twee minder milieuvriendelijk qua CO2 uitstoot.

Denk dat je met de CV ketel een sloot water erbij doen toch een aardig eind in de buurt zit van de makkelijkste oplossing.
Als je duurzamer wilt, zou ik eerder gaan kijken om een flinke warmtepompboiler te gebruiken, dan meteen voor al het warmwaterverbruik in huis natuurlijk, eventueel met de CV ketel erachter geschakeld als naverwarmer… Dan kun je het bad bijvullen met warm water uit de boiler wat écht een stuk duurzamer verwarmd is dan met de CV ketel.

edit:
aan de andere kant kost het alleen maar een paar graden bijverwarmen van tóch al warm water natuurlijk een stuk minder energie dan “nieuw” heet water erbij doen wat weer eerst vanaf 10 graden opgewarmd moest worden… Hmmm…
Hangt uiteindelijk helemaal af van hoeveel graden je het warmer wilt hebben ten opzichte van het temperatuurverschil tussen badwater en koud water. Als je bijvult met heet, moet je immers ook weer eerst water laten weglopen wat nog lang niet koud is. Ook niet efficient natuurlijk.
Je zou er aan kunnen rekenen, of zelfs simuleren.. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door BrainCrash op 06-02-2024 00:05 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:00
In Japan hebben mid to high end baden een opwarm functie(heet 'oidaki').
Wellicht kan je daar wat ideeen opdoen. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56
Je zou een dompelaar in je bad kunnen hangen :D. Niet zelf erbij in gaan zitten, dat zou ik niet doen. Beetje het idee van een aquarium verwarmer :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:00
Puch-Maxi schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:16:
Je zou een dompelaar in je bad kunnen hangen :D. Niet zelf erbij in gaan zitten, dat zou ik niet doen. Beetje het idee van een aquarium verwarmer :).
Gratis bubbels :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:02
BrainCrash schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:00:

Over wat voor tijdsperiode hebben we het hier over? Als in: hoe lang wil je het badwater warm houden?
En ik neem aan dat het in de tussentijd, dus tijdens het afkoelen, ook gewoon gebruikt wordt? (oftewel: er zit iemand in het bad tijdens het afkoelen).. Correct?

Dan gaan die afdekdekens hierboven natuurlijk niet werken.
Jawel hoor, je dekt daarmee het stuk af van je voeten tot je borst en dat zorgt ervoor dat er veel minder warmte verloren gaat. En als je een beetje een stevige pakt kun je het gelijk gebruiken om b.v. wat te drinken op te zetten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Wat minder zereneus
Geen zwembad inderdaad bij twijfel 200-400L ook wel beetje handige info ;)
edit:
aan de andere kant kost het alleen maar een paar graden bijverwarmen van tóch al warm water natuurlijk een stuk minder energie dan “nieuw” heet water erbij doen wat weer eerst vanaf 10 graden opgewarmd moest worden… Hmmm…
serieuzer gezegd

Vandaar ook de vraag een "emmer" (20 tot 40L) heet CV water is op een bad van 200L meestal voldoende elke 30 min op een ongeisoleerd bad maar meeste raak je ook kwijt aan de overloop functie. maar dan praat je over 60C max .. als ik uit ga van een 1800W waterkoker met 4 liter op 100 graden zit je op 0,9kwh misschien 1.8Kwh om (naar schatting) de gewenste temp verhoging te krijgen maar een waterkoker is wellicht niet erg efficient.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:16:
je hebt dat betreft aquarium heaters die je via een circulatie verwarming kunnen doen maar of dat efficient is ???

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Warmtepomp boiler die je met een flinke pv installatie op warmte brengt overdag.

Maar als je m al vol getapt hebt met dino scheten is de winst er niet echt meer.toch? Gooi er dan maar paar liter gasverwarmt bij, kan je met dat beetje verse water je gemoedsrust ook greenwashen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 05:02
[...]
Denk dat je met de CV ketel een sloot water erbij doen toch een aardig eind in de buurt zit van de makkelijkste oplossing.
Het grote nadeel daarvan is dat je dan ook een zelfde sloot water dat al dicht bij de gewenste temperatuur zit laat weglopen, om dat te vervangen door water dat helemaal van koud naar heet moet worden verwarmd.
Ik doe het zelf ook zo, maar het voelt altijd erg inefficiënt. Ik denk dat zelfs een COP1 manier om het bestaande water op temperatuur te houden toch efficiënter is, maar ik heb dat niet nagerekend.

Het lijkt me ook heel waarschijnlijk dat die Japanse baden met warmhoudfunctie die hierboven genoemd worden ook met gewone elektrische elementen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 01:11
redwing schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:17:
[...]
Jawel hoor, je dekt daarmee het stuk af van je voeten tot je borst en dat zorgt ervoor dat er veel minder warmte verloren gaat. En als je een beetje een stevige pakt kun je het gelijk gebruiken om b.v. wat te drinken op te zetten.
Ah, op die manier ja… Ja, ok, daar zit wat in, dat zou iets kunnen helpen inderdaad.

@vso
Maar eigenlijk is het misschien beter om over het energievraagstuk na te denken over wat te doen NA het gebruik van het bad:

Wat doe je met het nog steeds vrij warme badwater na gebruik?
Gewoon leeg laten lopen door de afvoer?
Eigenlijk zou het zeer nuttig zijn om een manier te bedenken om dáár de warmte-energie eerst aan te onttrekken voordat het water in het riool verdwijnt. Daar zou je véél meer mee kunnen winnen dan met de manieren van bijverwarmen. Gaat immers meteen over die 200+ liter warm water!

Als je die, ideaal gezien, terug zou kunnen koelen tot de 10 graden waarmee het het huis binnenkwam, dan heb je alle energie teruggewonnen.

Als je het zo bekijkt, dan is het normaal afkoelen van een (indoor) bad niet eens zo erg meer…. die warmte blijft immers wel binnenshuis, en warmt de lucht op.
Door de afvoer spoelen van een compleet warm bad levert het échte verlies op, want dan is de warmte-energie uit huis verdwenen.. :o

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Hoeveel verlies in Watt zou je eigenlijk hebben? Je zou onderop je bad verwarming kunnen aanbrengen (plakken) zoals https://nl.rs-online.com/...ons=4292158669,4294569170 op lage spanning 12V of 30V met een thermostaat erbij. Moet je zelf een beetje roeren door het water voor de circulatie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:35:
Hoeveel verlies in Watt zou je eigenlijk hebben? Je zou onderop je bad verwarming kunnen aanbrengen (plakken) zoals https://nl.rs-online.com/...ons=4292158669,4294569170 op lage spanning 12V of 30V met een thermostaat erbij. Moet je zelf een beetje roeren door het water voor de circulatie :).
bierviltje berekening
Vandaar ook de vraag een "emmer" (20 tot 40L) heet CV water is op een bad van 200L meestal voldoende elke 30 min op een ongeisoleerd bad maar meeste raak je ook kwijt aan de overloop functie. maar dan praat je over 60C max .. als ik uit ga van een 1800W waterkoker met 4 liter op 100 graden zit je op 0,9kwh misschien 1.8Kwh om (naar schatting) de gewenste temp verhoging te krijgen maar een waterkoker is wellicht niet erg efficient.
dus houd het op 2kwh aan energie (hmmm wel erg veel) ..denk ik ..

Betreft circulatie die zit wel ingebouwd hmm wellicht dat @Jazsie iets meer weet over zuinige doorstromers ? gezien dit ook wel jacuzzi's toepasbaar is ?
samenvatting, vraag is zuinige doorstroomer voor badverwarming (in house)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Dit is echt "iffy" vandaar dat ik deze post even apart beantwoord denk niet dat hier winst(en) op geboekt worden maar als het simpel kan .. why nut
BrainCrash schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:33:
@vso
Maar eigenlijk is het misschien beter om over het energievraagstuk na te denken over wat te doen NA het gebruik van het bad:

Eigenlijk zou het zeer nuttig zijn om een manier te bedenken om dáár de warmte-energie eerst aan te onttrekken voordat het water in het riool verdwijnt. Daar zou je véél meer mee kunnen winnen dan met de manieren van bijverwarmen. Gaat immers meteen over die 200+ liter warm water!

Als je die, ideaal gezien, terug zou kunnen koelen tot de 10 graden waarmee het het huis binnenkwam, dan heb je alle energie teruggewonnen.
bad word mogelijk aangesloten op een verticale douche wtw pijp als we die gaan inzetten, en dan kan je het bad via een magneet ventiel kiezen om "vertraagd" leeg te laten lopen (bv in stoten van 2 tot 5 minuten) bij warm water aanvraag... dat zou ook een gas/bad bijvul actie beetje kunnen ondersteunen maar eerder een druppel op gloeiende plaat. want als de douche op temperatuur is dan koel je dat water weer af met het badwater.

+
Om dat echt efficient te krijgen wil je bv de CW4 (10 liter p/m) of CW5 (18 liter p/m) matchen met de afvoer water (Denk ik)
Want mijn bad loopt met 20 of 30L per minuut (of meer Liters p/m) leeg

Maar op dit moment duurt het wegens ongeisoleerde leidingen (lees in de vloer) paar seconden duurt voordat het water weer warm genoeg is .. en dat zou ik dan min of meer opvangen

dan zou het eerder handig(er) zijn om bv aan een PVT setup te denken met boilervaten waarbij CV water eerst door een kring in het vat moet..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 23:30
vraag blijft toch,: hoe lang en hoe vaak wil je dat bad op temp houden? beetje normaal bad is rond de 160-180L. ik kan me niet voorstellen dat je er langer dan een uur in zit... dus dat is 1x bijvullen met heter water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:35

Yucon

*broem*

[...]

Het is misschien niet des tweakers om dit voor te stellen, maar wat dacht je van simpelweg het bad pas leeg laten lopen als het weer afgekoeld is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-05 08:52
Hoeveel warmte raak je kwijt als het bad gevuld is met warm water? Die energie moet je aanvullen - hetzij met warm water uit de kraan (COP < 1), met een dompelaar (COP = 1) of iets met een hogere efficientie zoals een warmtepomp. Pas als je weet hoeveel energie er weer in je bad moet om het afkoelen tegen te gaan kan je op zoek naar een manier die het goedkoopst is.

Dus tijd voor een experiment! Na het badderen meet je de temperatuur van het water elke minuut opnieuw. Uitzetten in een grafiekje (temperatuur tegen tijd) en je kan afleiden hoeveel energie je verliest bij een zekere temperatuur van het water. Uiteraard gaat er meer warmte verloren bij badwater van 37 graden dan van 20 graden.

En als je eenmaal weet hoeveel warmte er weer bij moet, is het kiezen van een oplossing redelijk eenvoudig.

Ik denk zelf eigenlijk dat je bij een dompelaar uitkomt. Je warmteverlies zal niet overdreven groot zijn, en dat kan een dompelaar prima behappen. Als dat ding een uur in het water hangt kost je dat ongeveer 50 cent - ik denk dat samen met de aanschafprijs van een dompelaar (paar tientjes?) je dan het goedkoopst uit bent...

Edit: ach kijk, Amazon to the Rescue! https://www.amazon.nl/Gif...aat&qid=1707204563&sr=8-6

[ Voor 9% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 06-02-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Wat kunt doen is bij vullen van het bad eerste een afsluitbare emmer vullen met heet water wat in je bad kaat staat. Andere oplossing een kruik vullen met kokend water en die in bad leggen.

Na badderen, niet direct het bad leeg laten lopen maar eerst een uurtje wachten tot dat het water is afgekoeld voordat je het weg laat lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-05 12:35
Verkocht door 'ronin ღღ GiftStore ღღ bel Qin'. geen haar op mijn hoofd die daarmee in bad zou gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:55
vso schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:55:
[...]

bierviltje berekening

[...]

dus houd het op 2kwh aan energie (hmmm wel erg veel) ..denk ik ..

Betreft circulatie die zit wel ingebouwd hmm wellicht dat @Jazsie iets meer weet over zuinige doorstromers ? gezien dit ook wel jacuzzi's toepasbaar is ?
Zuinige doorstromers bestaan niet, zijn allemaal COP 1.

Wat ik mis in het verhaal is hoe lang het op temperatuur moet blijven? Is het vullen met water en dan 24/7 op temperatuur houden of is het maar 1-2u na het vullen per dag bv?

Warmtepomp(boiler) blijft toch het goedkoopst in gebruik maar de aanschaf is aanzienlijk hoger dan een "doorstromer".

Ligt dus meer aan de situatie wat het meest "cost effective" is.

Met bv. maar 1 a 2x per week 2u naverwamen ga je natuurlijk geen warmtepomp(boiler) plaatsen, dat geld krijg je nooit eruit als het specifiek voor dit doel wordt geplaatst. Dan neem je gewoon een "doorstromer".

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Jazsie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Zuinige doorstromers bestaan niet, zijn allemaal COP 1.

Wat ik mis in het verhaal is hoe lang het op temperatuur moet blijven? Is het vullen met water en dan 24/7 op temperatuur houden of is het maar 1-2u na het vullen per dag bv?

Warmtepomp(boiler) blijft toch het goedkoopst in gebruik maar de aanschaf is aanzienlijk hoger dan een "doorstromer".

Ligt dus meer aan de situatie wat het meest "cost effective" is.

Met bv. maar 1 a 2x per week 2u naverwamen ga je natuurlijk geen warmtepomp(boiler) plaatsen, dat geld krijg je nooit eruit als het specifiek voor dit doel wordt geplaatst. Dan neem je gewoon een "doorstromer".
Dank voor het meedenken/informatie.

Voor ons gebruik zal het bad 1 of 2x "herverwarmt worden binnen de 1 tot 2 uur sessie(s) uitgaande dat we nu ook graag lang erin weken

Als we een luxe(re) bubbelaar/jets erin hebben / aanzetten vermoed ik echter wel dat het afkoelen sneller dan gewenst gaat.

het "angst" als ik het zo mag omschrijven is dat je per persoon per week bv 2kw tot 5kwh per sessie er doorheen jaagt (oftewel te veel van het goede)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:09
Heb zelf bij installatie van mn bad hem helemaal volgepropt met rockwool. Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

BCC

Ik had heb bad volgeplakt met radiatorfolie. Je zou nog kunnen overwegen om een zwakstroom Electrische deken er bij in te stoppen (https://www.inventum.eu/k...ktrische-dekens/hnl4112z/) volgens mij mag je tot 30V in de badkamer stoppen, maar ik zou dat risico niet durven lopen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:32
Heb eens een klant gehad die aan de buitenzijde van het bad spiegelverwarmings matjes geplakt had. Dat werkte super, geen gedoe met pompen en geen extra lekkage kans etc. Gewoon een paar honderd watt aan matjes onder de badkuip, verder goed isoleren en werd nooit weer koud.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15
Nilvo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Verkocht door 'ronin ღღ GiftStore ღღ bel Qin'. geen haar op mijn hoofd die daarmee in bad zou gaan zitten.
Het staat zelfs in de tekst erbij: Raak tijdens het verwarmingsproces geen water met je handen aan.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61fOSpyw8EL._SL1200_.jpg

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 05:02
[...]

Ah, op die manier ja… Ja, ok, daar zit wat in, dat zou iets kunnen helpen inderdaad.

@vso
[...]

Als je het zo bekijkt, dan is het normaal afkoelen van een (indoor) bad niet eens zo erg meer…. die warmte blijft immers wel binnenshuis, en warmt de lucht op.
Door de afvoer spoelen van een compleet warm bad levert het échte verlies op, want dan is de warmte-energie uit huis verdwenen.. :o
Een tijdje terug (jaar of 2 geleden denk ik) was er een Nederlandse start-up in het nieuws die exact dat deed. En niet alleen voor badwater, maar voor al je restwater, ook je wasmachine en vaatwasser pompen natuurlijk relatief warm water het riool in. Ze hadden een apparaat ontwikkelt dat je op je riolering zet op de plek waar het je huis verlaat en daar de warmte onttrekt en je CV installatie instuurt. Volgens mij koelde ze het zelfs terug tot 4 graden of zo. Ze beloofden heel grote energiebesparingen daarmee. Geen idee hoe het er inmiddels voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:36
Wetsuit aan in bad :+

Wellicht zijn verwarmingsmatten voor terrariums een optie om onder het bad te plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:58
Ik heb dezelfde vraag

Probleem hier is dat ik 20sec moet wachten voor er warm water uit de kraan komt (wp boiler), hierdoor is bijvullen eigk geen optie omdat ik t bad eerst flink afkoel…
Dat probleem had ik bij mn oude cv niet. Hebben jullie dat ook met wp?

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 06-02-2024 10:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
(jarig!)
In Japan is het redelijk normaal dat het badwater herverwarmt wordt. Maar daar zijn de systemen ook op gebouwd. Je he t cv instalatie met een apparte bad loop om het te verwarmen.https://rinnai.jp/products/waterheater/gas/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:55
vso schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Dank voor het meedenken/informatie.

Voor ons gebruik zal het bad 1 of 2x "herverwarmt worden binnen de 1 tot 2 uur sessie(s) uitgaande dat we nu ook graag lang erin weken

Als we een luxe(re) bubbelaar/jets erin hebben / aanzetten vermoed ik echter wel dat het afkoelen sneller dan gewenst gaat.

het "angst" als ik het zo mag omschrijven is dat je per persoon per week bv 2kw tot 5kwh per sessie er doorheen jaagt (oftewel te veel van het goede)
Met een goed geisoleerd bad zal dat met een "doorstromer" minder zijn. Zeker omdat het bad ook binnen staat.

neem 10 kWh per week = 40 kWh per maand x 0,30ct de kWh = 12,-- EUR per maand... tja luxe kost eenmaal geld ;).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 01:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een luxe bubbelbad geplaatst ipv een normaal bad, die pompt het water rond en verwarmt het met een 2kW element waar een thermostaat op zit (element zelf toegevoegd, is ontworpen voor een bubbelbad).
Door de thermostaat verwarmt hij niet continu, ik denk 1/3 van de tijd wat 700W per uur zal zijn.
Daarnaast blaast hij verwarmde lucht (700W) via de bodem jets maar dat houdt het bad niet warm genoeg.
De pomp en lucht kan je vanaf de badrand bedienen, daar zit ook een ventiel/knop waarmee je lucht bijmengt.

In het begin heb ik met de gedachte gespeeld om het water door een wisselaar te laten gaan die op een cv radiator is aangesloten, echter heb je daar alleen wat aan als je stookt :9
Het effect zou denk ik minimaal zijn vanwege het geringe temperatuurverschil tussen cv en badwater.
Elektrische matjes tegen de kuip plakken is geen gek idee, echter isoleert een ABS kuip de warmte wel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Loop hier ook een beetje tegenaan sinds we met de kleintjes elk weekend in bad gaan. Koelt vrij snel af. Grootste probleem is dat ik niet zomaar heet water heb, dus als ik de warm water kraan aan zet komt er eerst een flinke plons koud water langs.

Dus laat nu de warme kraan maar zachtjes lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:43
MikeyMan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:42:
Loop hier ook een beetje tegenaan sinds we met de kleintjes elk weekend in bad gaan. Koelt vrij snel af. Grootste probleem is dat ik niet zomaar heet water heb, dus als ik de warm water kraan aan zet komt er eerst een flinke plons koud water langs.

Dus laat nu de warme kraan maar zachtjes lopen.
Ja dit is toch heel simpel?

Ik heb zelf een ligbad. Je laat hem gewoon iets minder vol lopen dan je eigenlijk wil, vervolgens laat je gewoon op een heel laag debiet (te) heet water in het bad lopen, niet dusdanig dat je kids zich branden (ik zie dat niet bij TS)

Ik zie het probleem niet. En van die dingen als warmte uit je afvalstroom trekken. Slaan we dan niet een beetje door met bezuinigen? Menig van ons zit elke dag in de auto naar werk (100km doen we zo) en een paar maal per jaar in het vliegtuig.. (10000kWh is daar niks mee).

Volgens mij hebben meer mensen dan ik dacht 'ecorexia' iets wat Jaap Korteweg (van de Vegetarische Slager) destijds zei waar hij een beetje last van dacht te hebben. Het gevoel dat je nooit genoeg doet om te verduurzamen... :+ _O-

Het is altijd belangrijk pragmatisch te blijven denken, als je het mij vraagt.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 10:56
Ik denk in het geval van warmtepomp dat de oplossing van gewoon een beetje water eruit en erin laten lopen wel eens de beste oplossing kan zijn.
Je gooit dan wel een beetje energie weg. Maar de warmte die je toevoegt doe je wel met een COP van 3.
Verder hoeft je geen CO2 productie en kosten te maken voor weer een andere apparaat.
UIteindelijk hangt het van veel parameters af. Maar zou eerst even rekenen voordat je iets met en COP van 1 gaat doen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:15

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 01:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, de reviews vallen tegen en ik zie niet hoeveel W de verwarming is, alleen een totaal met de pomp.
Voordeel is dat je niets hoeft te verbouwen, een nadeel is dat je het ding eigenlijk niet veilig kan voeden omdat je geen los netsnoer bij het bad wil/mag hebben.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Yucon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:35:
[...]

Het is misschien niet des tweakers om dit voor te stellen, maar wat dacht je van simpelweg het bad pas leeg laten lopen als het weer afgekoeld is?
Voor het terugwinnen van de warmte na gebruik is dit veruit de eenvoudigste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
vso schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:55:
[...]
Dan zou je bijvoorbeeld een LX H30-R1 spa heater van 3kW kunnen inbouwen? Hoeft hij maar even aan en is het water weer lekker warm :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Ik heb hier ook al vaak over gebrainstormed, maar ik kom niet verder dan een electrische verwarming onderaan het bad plakken (spiegelverwarming oid; veilig want het bad zit er nog tussen), en daar nog een laag isolatie op zodat er minder warmte weglekt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryen
  • Laatst online: 17:33
Ik heb wel eens zoiets aangetroffen in een goedkoop hotel in Zuid-Amerika. Voor het douchen heb ik de stekker eruit getrokken. Het leidingwater was gelukkig niet erg koud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0_RZgYXEnqY6wWRzD-t8JMGuZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcDfyfB1qjRvcV1NeAb3GS2P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
Nilvo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:59:
[...]

"Unplug water heater when touch water" :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar met al die COP1 oplossingen ben je toch beter af om gewoon de kraan aan te laten staan en idd wat eerder het bad in te plonsen of af en toe wat weg te laten lopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:31
barta123 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Ja dit is toch heel simpel?

Ik heb zelf een ligbad. Je laat hem gewoon iets minder vol lopen dan je eigenlijk wil, vervolgens laat je gewoon op een heel laag debiet (te) heet water in het bad lopen, niet dusdanig dat je kids zich branden (ik zie dat niet bij TS)

Ik zie het probleem niet. En van die dingen als warmte uit je afvalstroom trekken. Slaan we dan niet een beetje door met bezuinigen? Menig van ons zit elke dag in de auto naar werk (100km doen we zo) en een paar maal per jaar in het vliegtuig.. (10000kWh is daar niks mee).

Volgens mij hebben meer mensen dan ik dacht 'ecorexia' iets wat Jaap Korteweg (van de Vegetarische Slager) destijds zei waar hij een beetje last van dacht te hebben. Het gevoel dat je nooit genoeg doet om te verduurzamen... :+ _O-

Het is altijd belangrijk pragmatisch te blijven denken, als je het mij vraagt.
Eens. Het is ook de vraag in hoeverre alle klussen/investeringen zoals verwarmingen, matjes, et cetera wat hier langskomt uiteindelijk qua 'footprint' in verhouding staat tot die keren dat je even wat extra warm water gebruikt.

Wat betreft mensen die eerst koud water hebben en dat vervelend vinden: pak gewoon een handdouche en laat het koude water eerst in de wastafel (meestal binnen bereik, tenzij je een grote badkamer hebt) lopen tot het heet is :)

Off topic: Zelf net (zoals zo velen) terug van een week skiën in Italië. Dat betekent:
- 2200KM autorit
- Honderden sneeuwkanonnen die 's nachts aan staan
- Elke avond 500-600 pistebully's op fossiele brandstof die van 17:00-02:00 de pistes weer netjes maken. Dit zijn grote jongens (kosten zo'n 400K per tractor) die flink verbruiken.
- Honderden skiliften die van 8:30 tot 17:00 draaien
- Honderden appartementen op 1800+ meter hoogte die de hele dag op 20+ graden gestookt worden voor toeristen (vaak niet uit te zetten als huurder, hooguit door de kranen individueel dicht te draaien)

Kortom, ik geef best om duurzaamheid maar zie ook dat individuele klein grut zoals hoe lang ik douche compleet uit verhouding staan tot de zaken die ik ook doe en die écht veel 'footprint' geven...

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 06-02-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Valorian schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:51:
[...]
Eens. Het is ook de vraag in hoeverre alle klussen/investeringen zoals verwarmingen, matjes, et cetera wat hier langskomt uiteindelijk qua 'footprint' in verhouding staat tot die keren dat je even wat extra warm water gebruikt.
<snip>
Kortom, ik geef best om duurzaamheid maar zie ook dat individuele klein grut zoals hoe lang ik douche compleet uit verhouding staan tot de zaken die ik ook doe en die écht veel 'footprint' geven...
(even OT er tussenuit gehaald)

kijk als je met cop 2 of hoger het water kan bijverwarmen is dat wel fijn maar dat moet wel in de mogelijkheden liggen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Is een wtw systeem aan de afvoer koppelen die de warmtepomp(boiler) aanvoert eventueel een mogelijkheid? Dan kan je een slap maar warm straaltje uit de kraan laten lopen continue, dan stroomt er ook continue wat warm water via de overloop weg, maar ~40-50% van de warmte win je dan weer terug.
Pagina: 1